n Onderzoek van vraagstukken op belastinggebied Angst voor cultuur VOOR CULTUREEL WERK MISDRIJF TE KETHEL COMMISSIE IS THANS GEÏNSTALLEERD Kerkelijk leven ZATERDAG 7 MEI 1938 VAN WEEK TOT WEEK BENOEMINGEN Geschenk fan Tsjecho-SU RUILVERKAVELING B. GEORGANISEERD OVERLEG STAKING GEËINDIGD Nationale novene ter eere der Kleine H. Theresia Midden op den Oceaan gestopt Arbeid te Staphorst na 12 jaar voltooid Dient de inkomstenbelasting in den vervolge geheven te worden aan de bron? In het bouwbedrijf in N.O. Overijsel Met ruim 300 man ging xy Vrydag te Om colporteeren Provoceerende houding der N.S.B. OUD-OOSTENRIJKERS NAAR ONS LAND Besprekingen in de Centrale Commissie ERNSTIGE AANRIJDING TE GAANDEREN Lager heffing voor landgoedbezitters In bepaalde gevallen geen bezwaar tegen hun bezoek Ondraaglijke uren op de „Baud** Verhooging der bijdragen vergt t IMMJOOO Speelgoed voor Prinses Beatrix Lyken van moeder en kind uit poldervaart opgehaald De ondergang van het op een rit geloopen schip De arbeid zal Maandag 9 Mei «orden hervat Missionarissen van het Goddelijk Woord Een hofmeester van de „Staten dam” moest geopereerd worden Directeur N.V. „Neerlandia” het slachtoffer ,uu I l’ k heeft D. ter oore 17—«5 MEI. borg, dat Koningin in im- uit zich aan dek. Plechtig werd de vlag gestreken. Diep bewogen, met tranen in de oogen verlieten de mannen hun schip. xxal I °P nor- pen. stü- k al Het zijn aanvankelijk t; aan uw oordeel w< Het eerste bei wenscht is tq^ gaan ten inkt Van andere zijde vernemen we nog. dat de N. S. B.-bladen geen voldoenden aftrek schenen te vinden. ZU werden daarom in de meer stille wijken in de brievenbussen geduwd. lUor gra- oor-" ran- laar i in de van iten men. Itenis inde, wdet In den nacht van 26 op 27 Maart liep zooals Aneta/ANP telegrafisch meldde de „Baud" van de KF.M. op een rif ten Zuiden van het eiland Boei, behoorende tot de groep der Kel-eilanden. Het schip was op weg van Banda naar Toeal en raakte in den nacht na de stranding door toenemend slecht weer steeds hooger op het rif. Alle pogingen om den stoo- mer weer vlot te krijgen, faalden. De passa giers werden overgebracht op de „Nieuw-Hol- land" die op weg was naar Australië en zich naar de plaats des onheils spoedde. Later wer den zjj overgenomen door den Gouvernements- stoomer „Albatros”, waarop de „Nieuw Holland" zijn reis naar Australië kon vervolgen. Van de heldhaftige pogingen der bemanning van de „Baud” om van het schip te redden wat te red den viel, verhaalt de Ambonsche medewerker van de Loc. een dramatisch relaas, samenge steld uit de mededeelingen van enkele oogge tuigen. Het volgende is eraan ontleend. Naar wij vernemen, heeft t stoomschip „Statendam"'van de HollandAmerika Lijn, dat Donderdag in de Rotterdamsche haven van de laatste reis naar New-York is terug gekeerd, dezer dagen ergens midden op den Atlantischen Oceaan gedurende ongeveer *n uur stil gelegen, omdat bjj een der hof meesters een acute blindedarmontsteking werd geconstateerd en onmiddeUDk opera tief ingrijpen noodzakeljjk bleek. De op de begroeting van Sociale Zaken oor- pronkelljk uitgetrokken gelden voor het cultu rele werk blijken reeds thans, in verband met den nog steeds toenemenden omvang van dit werk, onvoldoende te zijn om de daaruit voort vloeiende uitgaven te bekostigen. De minister acht het gewenscht, thans tot het aanvragen van de noodlge gelden over te gaan, waartegenover staat, dat de door het Werkfonds toegezegde bijdrage ad f 1.800.000 ten bate van de middelen ml worden geboekt Voor verhooging der bijdragen voor kamp werk is noodig f 576.250, voor centrale werk plaatsen f 567.187, voor werkobjecten f 251.876 en voor cursussen voor en herscholing van werkloozen f 404.687. In verband met het vinden van twee lijken in de poldervaart te Kethel wordt ons nog be richt, dat men hier te doen heeft met een in woonster van Rotterdam en haar zesjarig dochtertje. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat hier sprake is van een wanhoopsdaad. n mogen ons noodmkeljjke De gezagvoerder begaf zich naar den hoofd werktuigkundige, hU stootte hem aan met den schouder en beval hem ernstig doch vriénde lijk: „Kom baas, ga nog ’n keer naar beneden." De machine moest nog eenmaal aangezet wor den. Een oogenblik weifelde de aangesprokene had hjj niet ’n vrouw en* kind op Makassar? dan keek hu vast in t bleeks, vastberaden ge laat van zijn chef en deed zijn plicht. Te zamen met den vierden machinist daalde hij af in de machlneksuner. Nadat hij den Isten officier or der gegeven had op dek te blijven, begaf de gezagvoerder zelf zich naar de brug. Even later klonk de telegraaf; de schroef begon te draai en, sloeg dan volle kracht achteruit. Weer de telegraaf; volle kracht vooruit. Zoo ging het door zonder onderbreking. Wat was de bedoe ling? Een laatste wanhopige! poging om los te komen of alleen maar om het wrak in een betere positie te brengen, opdat er nog zooveel mogelijk zou kunnen worden gered? langzamerhand in een dermate acuut sta dium is gekomen, dag naar een oplossing moet worden gezocht. Het tweede punt betreft een Vraagstuk van meer actueele beteekenis. BH de behandeling van de begroeting voor het jaar 1938 in de Staten-Generaal, zijn de naar veler oordeel te drukkende belastingen van de landgoedbezit ters ter sprake gebracht en van verschillende zijden heeft men betoogd, dat het vooral de druk van de zware belastingen is, die veroor zaakt. dat veel landgoederen onbewoond blij ven of worden. Bjj het verzamelen van gege vens dienaangaande is het njlj wel zeer duide lijk geworden, dat Inderdaad veel landgoedbe zitters in de directe belastingen worden aan geslagen tot een bedrag, dat niet meer in re delijke verhouding staat tot hun inkomen. Nu weet ik zeer goed, dat het waarlijk met alleen de belastingen zijn, die het onbewoond zijn van landgoederen veroorzaken, maar de belasting heffing ten aanzien van veel landgoedbezit ters is toch wel gebleken niet juist te zfjn. Ook anderen treft hetzelfde lot. Naar ons van welingelichte zijde komt, zal de Tsjecho-Slowaaksche minister van Onderwijs, minister dr. E. Franke, namens zijn regeerlng, een verzameling Tsjecho-Slowaaksch speelgoed, bestemd voor Prinses Beatrix, doen aanbieden. De toestand was allerkritiekst, toen eindelijk, na eenlge ondraaglijk zware dagen, de gezag voerder instructies ontving om zijn schip te ver laten. Het stond ieder vrij van boord te gaan, doch slechts enkele matrozen verzochten toen naar de .Albatros" overgebracht te worden; het gros hunner wenachte bjj hun officieren te blij ven. De gezagvoerder scheen besloten tot een laat- sten wanhopigen krachttoer. In zijn beide broekzakken stak een revolver, waarvan zich de vormen duidelijk aan den buitenkant afteeken-" den. Met zijn handen in de broekzakken maakte hij een ronde door zijn eens zoo ordelijk schip. Thans heerschte overal een hopeloose wanorde. Verscheidene officieren waren niet meer nuch ter. Dagenlang hadden zij als In een hel ge leefd, den dood voortdurend voor oogen, zonder behoorlijk eten en vrijwel zonder rust, met niets dan alcohol om hun kapotte zenuwen tot be daren te brengen en hun dorst te lesschen. Na een staking van ruim vijf weken is thans aan het conflict in het bouwbedrijf in N.O Overijsel een einde gekomen. De Patroonsbond „Noord-Oost Overijsel” had de besturen van de arbeidersbonden uitgenoodigd voor een confe rentie, welke Donderdag te Ommen werd ge houden. In deze conferentie werd tusschen de besturen overeenstemming bereikt. Een daar getroffen compromis werd Donderdagavond reeds in een ledenvergadering van den Pa troonsbond goedgekeurd. De bouwvakarbeiders vergaderden Vrijdag en besloten eveneens, het compromis te aanvaarden. Op de vragen van den heer Albania betref fende toelating in Nederland van zg. 'oud-Oos- tenrjjkers, die duurzaam in een ander land verblijf houden, heeft de minister van Justitie geantwoord, dat oud-OostenrUkers, die in een ander land duurzaam verblijf houden het geen vooralsnog slechts zal kunnen worden aangenomen. wanneer door bewijsstukken wordt gestaafd, dat zij zich in het andere land, met goedvinden van de bevoegde autoriteiten, blijvend gevestigd hebben en dat zQ daarheen steeds on voorwaardelijk kunnen terugkeeren wanneer hun reis naar ons land een volkomen normaal karakter draagt, niet vallen onder de voor de oud-Oostenrljkers in Nederland bedoel de bijzondere voorwaarden. Wanneer zjj daar bij voldoen aan de algemeene vereischten voor toelating van vreemdelingen, zal tegen een be zoek aan ons land voor een bepaalden tijd geen bezwaar bestaan. Zekerheidshalve wordt de aandacht van de betrokken autoriteiten nog op een en ander gevestigd. De „Baud” trilde, stootte en schuurde over het rif. slingerde van de eene zijde op de an dere, doch kwam langzamerhand vaster te lig gen, totdat hij eindelijk vrijwel niet meer stoot te en slingerde. Voor het laatst klonk de tele graaf, de machines stopten. De gezagvoerder greep met een ruk het koord van de stoomfluit. Minutenlang klonk het heesch geloei van de fluit over het water de doodskreet van het stervend schip. Alle opvarenden verzamelden ZR8. CARMELITESSEN Egmond a. d. Hoef, Noordholland. Gedurende de operatie, welke werd verricht door den scheepsdokter, den heer T. Cassidy, ge assisteerd door twee passagiers, nJ. de doktoren J. W. Crawford uit San Francisco en J. P. GreenhlU uit Chicago, werden de machines stopgezet. Na aankomst van de „Statendam” in de Rot- terdamsche haven is de hofmeester overge bracht naar een ziekenhuis. Zijn toestand is vooruitgaande. In haar jongste vergadering besloot de Cen trale commissie voor Georganiseerd Overleg in ambtenarenzaken, alvorens zich uit te spreken over den genomen maatregel om werklooze re- serve-officieren bij sollicitatie naar een Rljks- betrekking gelijk te stellen met wachtgelden, daaromtrent aan de regeerlng nadere inlich tingen te vragen. Voorts besloot de commissie aan de regee rlng met aandrang te verzoeken den in tyde- Ujken dienst aangestelden hulpbestellers een kindertoelage toe te kennen overeenkomstig de bestaande regeling van het bezoldigingsbesluit. Op grond van de overweging, dat daardoor de kans voor gediplomeerde verplegenden uit de krankzinnigengestichten om als leerling- verplegenden aan de ziekenhuizen te worden aangenomen, grooter wordt, ging de commissie accoord met het regeeringsvoorstel om artikel 6 der salarisregeling voor de leerlingverplegen- den facultatief te doen luiden. De enmnusria meende de verwachting te mogen nitsjweken dat met deaen maatregel geen bezuiniging be oogd noch nagestreefd zal worden. De commissie vereenigde zich eveneens met eenlge voorstellen tot wijziging en aanvulling van het bezoldigingsbesluit alsmede met een ontwerp-besluit tot wijziging van bet Rljks- kleedlngbesluit. Vrijdagavond tusschen zeven en acht uur - de beer B. Pelgrim, de oudste en vrij bejaarde directeur der emaille- en kachelf abri eken „Neerlandia” te Gaanderen. het slachtoffer ge worden van een ernstige aanrijding. HU kwam nJ. op denrUksstraatweg door nog niet opge- helderde oorzaak in aanraking met een luxe- auto en werd in zeer zorgwekkenden toestand bU de Wed. Waarbroek binnengedragen. De pastoor van Terborg en een geneesheer waren vr, spoedig ter plaatse. Nadat den ongelukkige de laatste HU. Sacramenten waren toege diend. werd hu naar bet R. K. Ziekenhuis ..St. Joseph" te Doetinchem overgebracht. Men vreest voor zUn leven. Vrijdagmiddag hebben ruim 300 N. 8. B.-ers uit alle deelen des lands wederom een bezoek aan Oss gebracht Daar zU geheel onverwacht kwamen, konden zU ditmaal niet aan de grens worden tegengehouden. Op verschillende punten reden autobussen en particuliere auto's Oss binnen: in de buiten- wUken begon men met de colportage. Tegen drie uur bevonden zich 300 N.8JI.-ers in de kom der gemeente. Het geheele corps der KoninklUke Marechaus see en de gemeente-politie waren weldra op da been, om de orde te handhaven en bet ver keer te regelen. Er heeft zich geen enkel incident voorge daan. Te klokslag vier uur bet tUdstip, waarop bet colportageverbod te Oss intreedt staakte men het colporteeren. Tegen half vlff waren de N. S. B.-ers uit Om verdwenen. vraagstukken, die onderworpen. 'de vraag, of het niet ge- idering van stelsel over te :n van het berekenen van het dat ten grondslag ligt aan de aan- in de inkomstenbelasting. Steeds sterker doet zich de vraag gevoelen, of wU In Nederland niet, evenzeer als in vele andere landen geschiedt, de inkomstenbelasting veel meer moeten beffen, zooals men dat noemt bU de bron, dus bUvoorbeeld de belasting, die drukt op de loonen, te doen afhouden door den werkgever. Een dergelük systeem van heffing is echter niet mogeUjk, zoolang het bronnen stelsel gehandhaafd blUft. Het is aan deze laatste manoeuvre van den gezagvoerder te danken geweest dat later zoo veel van de lading en Inventaris van het schip gered is. De bemanning van de ..Baud" ging vrijwel geheel over op de .Albatros", slechts de eerste officier en enkele anderen gingen naar de inmiddels gearriveerde „Makan” om het bergingswerk aan boord van de „Baud" te lei den. --y oodra ik het woordje cultuur hoor, grijp ik reeds naar den haan van mUn revol- e—d ver, moet een jonge Dultscher van heden hebben gezegd. Dit woord wordt door de te genstanders van het nationaal-soclalisme her haaldelijk aangehaald als kenmerkendvoor de geestelUke drijfveeran, waaraan deze beweging beantwoordt. En hoewel het altUd gevaarlUk is, met zulke anecdotische gezegden te werken als niet houdbare bewijsgrondep. ligt er toch on miskenbaar veel waarheid in de stelling, dat vele geschiedkundige begrippen beter worden gekenschetst door een enkele anecdote dan door een heel wijsgeerig betoog. Een zekere vijandig heid jegens de cultuur is aan de meeste natio naal-socialisten eigen, vaak onbewust of bU wijze van een vaag gevoel. Ze brengen het be grip cultuur gaarne in verband met de Idealen van de politieke linkerzijde. waartoe ae steevast al hun tegenstanders rekenen. Van hen is dan ook afkomstig de telkens gebruikte woordkop peling: „cultuurbolsjewisme", die uitgevonden werd om ook degenen, wier politieke of reli gieuze inzichten niet toelaten, dat men hen in deelt bij de communisten, nochtans van com munistische gezindheid en bUbehoorende staats- gevaarlUkheid verdacht te maken. Wanneer ae van iemand zeggen, dat hU een cultuurbolsje wiek is, beteekent dit. dat hU geen bolsjewiek is Wat het verder beteekent, hangt af van de om standigheden. Meestal houdt het in, dat hü den voorrang toekent aan sommige universeel* be grippen, die de nieuwe staatsopvatting gaarne ondergeschikt maakt aan natuurlijke factoren als het ras, bet bloed of den bodem. Is hU bU voorbeeld rationalist, zooals vele onderwetsche liberalen nog zUn. dan wordt hU een cultuur bolsjewiek genoemd, omdat hU volkomen te recht aan de menscnelUke rede meer waarde toekent dan aan iemands stamboom en omdat bU belijdt, dat wU ons door de werking van ons verstand kunnen bevrijden uit vele beperkingen en begrenzingen, die qnze afkomst, ons ras, onze „klasse”, onze omgeving ons van nature opleg gen. Is hU katholiek en bestrUdt hU de wereld beschouwing van ras, bloed en bodem, omdat hU meent, dat de godsdienst en niet het ras de hoogste zedelUke wetten stelt, dan wordt de be naming cultuurbolsjewisme toegepast op zUn overtuiging, dat de katholieke godsdienst en de algemeene liefde, die hiervan de hoogste prac- tlsche uitdrukking is, zich niet laten weerhouden door ras en natie, doch ook degenen Insluiten, die volgens een louter naturalistische beschou wing als vijanden van het ras of van de natie gewaarmerkt kunnen worden. Te zeggen: „vooi ons bestaat er geen Jood en geen Griek, maar allen zUn kinderen van denzelfden Vader Is in de oogen van vele nationaal-socialisten reeds een uiting van veroordeelenswaardlg cultuur bolsjewisme. Vooral de nieuwe heidenen, die var bet ras een godneld maken, bestrijden op grond hiervan de Katholieke Kerk. ZU beschouwen den BUbei als Ae literatuur vaa bet Joodsch-.- ras” en onder ben zUn er verschillenden, elk van verschillende richting, die het Evangelie als een „cultuurbolsjewistisch" boek verwerpen Men vindt bezwaren van dezen aard tegen het Evangelie uiteengezet In de geschriften van Rosenberg, van Johannes von Leers en van Ma thilde Ludendorff. De afkeer van bet woordje cultuur ontmoet men echter ook bU nationaal-soclalisten, die minder diep op deze zaken Ingaan en die niet de gewoonte hebben, hun gevoelens van voor keur of van afgrUzen wUsgeerig te verantwoor den. Ook zü baten in de aanhankelijkheid je gens de cultuur de streving naar het algemeene en naar het abstracte. Maar ze zUn zich daar niet zoo precies van bewust. Ze gebruiken het woordje „cultuur” smalend, doch ze weten nau welijks wit ze smalen. Ze hebben een doffe vijandigheid in zich tegen alle boekengeleerd heid. alle eruditie, alle verstandelUkheid, alle theorie. Ze geven van nature hun genegenheid aan het gemoedsleven en verwerpen alle intel lectualisme. Of ze zUn zelf niet zoo erg goed bU op wetenschappeHjk en wUsgeerig gebied. Vaak spreekt in hun bestrUding van de bevor deraars der „cultuur", die min of meer terug gedrongen en onbewuste jaloerschheid mee, door Max Scheler het „ressentiment" genoemd. Dit ressentiment is dikwijls de al te natuurlUke voe dingsbodem van geestelUke strevingen, die scheef groeien. Soms is het duidelUk. De nUd is wel de ondeugd, die zich het meest zoekt te ver bergen, en die met haar voornaamste wapen, den laster, bet liefst In het duister werkt, maar wanneer die laster al te luidruchtig wordt, komt de nijd er al spoedig doorheen kijken! Vaak ZUn het domme menschen, die door hun eigen onverstand gehinderd, het vooral gemunt heb ben op „de cultuur” en op „de intellectueelen". Tenslotte zit er in deze minachting van „de cultuur” ook een zekere vergelding, een soms niet geheel onrechtvaardige vergelding. Dat die minachting speciaal in Duitschland het sterkst is, kan men in dit opzicht beschouwen als een teeken. Maar het is daarbU toch opvallend, hoe in het bolsjewistische Rusland op dezelfde wUae wordt afgegeven op de „intelligenzia" als in Duitschland door de nationaal-soclalisten ge streden wordt tegen het „cultuurbolsjewisme’. BU beide extreme naturalistische levensbeschou wingen, de rechtsche zoowel als de linksche, kan men dezelfde vUandlgheld jegens bet intellect waarnemen. En ze openbaart zich juist in lan den, die gedurende de vorige eeuw een groote vereerikg ten opzichte van de intellectueelen toonden. De Duitscher van de negentiende eeuw vertrouwde rotsvast op de wetenschap. HU zag den Herr Professor naar de oogen met een blik van bUna slaafsche bewondering. HU schatte de waarde van bet academische buitengewoon hoog, stelde zich het resultaat van de universi taire studie als bet hoogste ideaal voor en bad *n onbegrensden eerbied voor wetenschappelUke titels. Wie een graad had behaald was boven de gewone stervelingen verheven. HU was op genomen in de kaste van de leidinggevende élite, door professoren gevormd en beheerscht. Het geestelUke leven verwachtte zUn geheele levens wet van hoogleeraren. De BUbelkritiek had den Priester vervangen door den hoogleeraar en de Duitsche geschiedenis van Kant tot Nietzsche was de geschiedenis, zooals ze door hoogleera- ran in de wUsbegeerte werd gemaakt. Niet BUI- Het eerste vraagstuk is er dus een van prin cipieel* beteekenis en ik begrUP dut een ad vies daarover tijd zal kosten. WaarschUnlUk zal een onderzoek ter beantwoording van de twee de vraag minder ttdroovend zUn, en, aange zien het hier een zaak van. urgentie betreft, hoop en vertrouw ik, dat bet mogeUjk zal blU- ken, mU dienaangaande binnen niet al te lan gen tijd van advies te dienen. De opdracht van uw commissie is verder, om van advies te dienen over die punten op be lastinggebied, waaromtrent ik uw nader advies zal vragen. De samenstelling van uwe commissie is mU de verschillende lijzichten in de vraagstukken, die ten aanzien van de te be handelen belastingaangelegenheden bestaan, in uw commissie tot uiting zullen komen. In het slot van de opdracht wordt aan da commissie de bevoegdheid verleend de vraag stukken in studie te nemen, welke zU op haar weg zal vinden, zoo noodig, nadat zU de toe stemming van den minister daartoe zal hebban verkregen. Ten slotte dankte de minister de commissie leden voor hun bereidheid om in deze commis sie zitting te nemen, en verklaarde hU de com missie voor geïnstalleerd. De voorzitter der commissie, de heer C. W. Bodenhausen, beantwoordde de rede van den minister* Nu er in onze dagen zoo zeer samenwerking wordt gezocht om tegen God en ZUn Kerk te strijden, vragen wU allen zich in den geest te vereenigen met de novene ter eere der kleine H. Theresia, van 1725 Mei, waarbU ook ieders persoonlUke intenties gezamenlUk worden aan bevolen. De nieuwe noveneplaatjes worden op aan vraag gratis toegezonden, zoodat er voor nie mand eenig beletsel kan zUn om aan de novene deel te nemen. Eendracht maakt macht, ook en vooral in *t geestelijke goede. i Een offertje ter bestrijding der onkosten wordt dankbaar aanvaard. Gironummer 39730 Donderdagavond ontdekte een persoon, die langs de iraldervaart te Kethel wan delde, op de kade enkele kleedlngstukken. HU verzocht voorbUgangers de polltie van Kethel te waarschuwen. Deze verscheen spoedig ter plaatse en ging tot dreggen over. Na eenlgen tUd vond zU bet Wkje van een zevenjarig meisje en op korten afstand het lUk van een 30-jarige vrouw. Later bleek men hier te doen te hebben met moeder en dochter. Voor Staphorst was het Vrijdag een zeer be langrijke dag- Aan den ruilverkavellngsarbeid, gedurende twaalf jaar met ernst beoefend, is n.l. een eii.de gekomen, door het passeeren van de rullverkavellngsactle, die aan alle eigenaren van de vroegere gronden hun eigen kavel ver zekerd. De dag heeft een eenigszins feestelUk karak ter gedraven. Naar het hotel Waanders, iu Staphorst, waar de acte zou worden geteekend. was een excursie georganiseerd, die meege maakt werd door allen, die in al die jaren in eenlgerlei verband met de n^verkaveling ge staan hebben. In de eerste pmats de centrale cultuurtechnische adviescommissie. Voorts het college van Ged. Staten van Overijsel. verte genwoordigd door den Commissaris der Konin gin, mr. A. E. baron van Voorst tot Voorst, het Ud voor de afd. Waterstaat, de heer Jos. E Vogt en de griffier mr. R. van der Veen. Nog vele anderen waren aanwezig. In het hotel Van GUtenbeek te Zwolle heeft, voor men vertrok, allereerst Ir. A. G. Swart een, overziht gegeven van het werk, dat tot stand kwam. Ir. Nysingh herinnerde aan het werk, door de ontginnlngsmaatschappU Overijsel verricht die van woeste gronden, waarvan eenlge dui zenden eigenaars bewerkers waren, vruchtbare gronden maakte voor een aantal welvarende boerderijen, terwUl Ir. De Hoogh een en ander mededeelde over het Staphonsterbosch, het recreatie-oord van eenlge duizenden HA., dank zU de werkzaamheden van de ontginnlngs maatschappU aangelegd. Daprop maakte liet gezelschap een tocht naar het ruilverkavelde gebied en naar Staphorst voor het teekenen van de acte. Nadat dit geschied was, heeft de heer H. J van Leusen dank gebracht aan allen, die aan dit werk hun krachten gaven. Ook de Commissaris van de Koningin in Overijsel voerde het woord. HU deelde mede, dat de heer J. J. Gorter, die zulk een groot aan deel In de tot stand komlng van het werk had. benoemd was tot ridder in de orde van Oranje- Nassau. Vrijdagmiddag heeft de minister van Financiën de commissie ge ïnstalleerd, die hem van advies zal dienen omtrent vraagstukken op be lastinggebied. De minister sprak daarbü een rede uit, waarin hü o.m. het volgende zeide: De hoogeerwaarde Pater Superior-gene raai van het Gezelschap van het GoddelUk Woord (Paters van Steil-Uden) heeft benoemd voor de missies in Nederlandach Oost-Indlë (Vicariaten van Flores en Timor) uit het Missiehuis St. Jan te Soesterber Pater Dr. J. Nellssen; van het Missiehuis St. Franciscus Xavenus te Teterlngen de Paters H. Bolscher, C. Bee- ker, H. Broek, P. Crouzen. P. Konlng, E. KUh- ne, L. Maas, H. Nales, P. Vorstermans, W Wortelboer en Broeder Fredericus Meekes; van bet Missiehuis 8t. Willlbrordus ts Uden *W^-i fi i-, ▼oor de Missie van Afrika: uit het Bflssle- huis van Teteringen: Pater O. Mezenberg. Voor de Nederlandsche Provincie is aangewe zen Pater C. Smit. ^Broeder Thomas Jans. - Ik meen dan ook, dat ten deae de regee rlng ten spoedigste maatregelen moet ne men. Indien eenigaains mogelijk, zou ik deze maatregelen zelfs willen aankondigen bU het indienen van de begroeting voer het jaar 1939. Ik weet seer goed dat de overgaag van het tot na toe gevolgde stelsel naar eest ander aeer moeilijk is en ik geloof, dat ik niet overth-ljf, wanneer ik nog, dat vooral die moeilijkheden oorzaak zijn, dat wt> in Nederland nog steeds het bronnensteisel bebbon. Moeilijkheden mogen ons echter niet weerhoaden, noodaakelUke verbeteringen aan te krnagvn, te meos niet, mt deao snak cher, maar Fichte was de groote vUand en ae overwinnaar van Napoleon. ZUn toespraken tot de Duitsche Natie werden de wekroep tot ver- eenlging dér Duitsche landen. Een naïef ver trouwen in het zwart-op-wit van de boeken lag aan den grond van bet liberals vooruitgangs geloof. Eenzelfde vertrouwen beheerschte ook de gemoedsgesteldheid van de Jonge Russische dichters en denkers der vorige eeuw. De „intel- Ugenzla” vormde de toonaangevende élite, die disputeerend en polemiseerend over het wel en wee van bet volk beschikte. Hoe meer de weten schap zich specialiseerde, hoe minder houdbaar deze toestand werd en eindelUk kwam het tot een conflict, dat een algeheelen omkeer be werkte. De voorheen aanbeden hoogleeraren werden nu afgescheiden als onpractische en be lachelijke kamergeleerden, die nergens voor deugen, omdat ze tijdens den oorlog niet eens fatsoenlijk een geweer kunnen vasthouden en omdat ze eigenlijk parasieten zUn. die rustig teren op de resultaten van het economische proces, waaraan ae zich overigens in ongezonde afzondering onttrekken. Het zoo lang over schatte intellect beleefde een reactie ten gunste van de vuist. Wie zUn handen kan uitsteken ts meer waard voor de volksgemeenschap zoo luidde het nu waarvan de uitkomst binnen kort toch zal verouderd ZUn. Wat hebben vrij aan al die geleerdheid en spitsvondigheid? Wij willen mannen van de daad. Naarmate bet po litieke realisme méér zulke daadmenachen op het voorplan bracht, daalde de waardeering voor de mannen van de gedachte. De menschen „die het doen** zUn Immers geen wUsgeeren, maar het zUn kerels! De oude psyqchiater Sigismund Freud heeft het in zUn laatste jaren moeten beleven, dat de „godsdienst der wetenschap", waarin men aan de universiteiten allen min of meer geloofde, geheel verdween om plaats te maken voor het geen hU beschreef als „het onbehagen ten op zichte der cultuur". Dit onbehagen, tot afschuw gestegen, is een kenmerk van den hedendaag- schen mensch," wiens wapenspreuC*In den le vensstrijd zou kunnen luiden: „Geen theorie, maar practUk! Geen woorden, maar daden' Geen eruditie, maar werk!” De vorige eeuw had rich bezondigd aan het intellectualisme. Ze was zich te buiten gegaan aan een weelde van kennis, van woorden, van theorieën. Onze eeuw eischt nu de vergelding en stelt de vmnhoplge vraag: „wat hebben wU aan al die cultuur? Waar is se goed voor?" Er is een angst voor cultuur, die op alle levensgebie den tot uitdrukking komt. Verhelderend moet daarom werken een een voudige, heldere uiteenzetting over het begrip cultühr, zooals b.v. de Gentsche professor Edgar de Bruyne er een deed verschUnen in de SchUn- werpera-serie van de uitgeverij Het Spectrum te Utrecht onder den titel „Wat is cultuur?” WU komen op dit boekje nog terug. ,v 'SS Waf is t/èf een vwrscAif met de vorige Ir eer/ Maar nu heb A I ook weer Persil gebruiki. Eens heb ik me leien verleiden fof een f 1 goedkóóp teHwerkend wesch- I middel... dét gebeurt me nood meer! Voor de wosch gaat er niets boven Persil!', op net sen de da sds eer tot ng. «P x» nd Ids Ml en. ck

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 17