één met Boedapest
GRONDSLAG DER KERK
Katholiek Westfnesland
Vroegere Westfriesche
Landdagen
KORS’ REISBUREAU
MASSALE HULDE TE ZUIDERMEER
AAN DE H. EUCHARISTIE
DE H. EUCHARISTIE
D
I
CAFE
H. OLY
W. DE VRIES
Zuidermeer
Met den Landdag
geen zerg
J. SCHUTTE
Mr. Timmerman Zuidermeer
WESTWOUD
DE TOEKOMST"
BESTELT UW BROOD
P.LANGEDIJK
Rustige omgeving
ALLER MEDEWERKING
VEREISCHT
DAGBLAD
Dikwerf volgde de daad
op het woord
NOORDHOLLANDSCH
DAGBLAD
De garage Beemsterboer
stait voor U klaar.
Stal morgen
Uw fiets
in de ruime, overdekte rijwiel
stalling, naast R.K. Kerk en terrein,
NOORD-HOLLANDSCH
VOOR GEZELSCHAPSRITTEN
PER AUTOBUS
vrage men pijsopgave aan
Houdt U van
Uw Meikaas
uitsluitend eerste kwaliteit
N. J. STEUR
Triomf van het gezag des
Pausen
Trouw aan
Koningin99
Het devies:
God en
GROOTE EER VOOR DE
PAROCHIE
ZATERDAG 28 MEI 1938
Faam uitgedragen
TE HOORN
TELEF. 412
Vruchtbare arbeid
het
van
gevestigd bij den heer
DORPSTRAAT W17, WESTWOUD
Altaar, dat heerlijke herinneringen
voor den geeat roept
SMEDERIJ EH RIJWIELHANDEL
Baarsdorpermeer E 33
Het kantoor van het
TE HOOGKARSPEL TELEFOON 1518
Het Agentschap
Bijzonder geëigend voor
de samenkomst
KOEK ER GEBAK BU
ZUIDERMEER
Tot het doen alagen van de actie
vóór God
Het Roomeche bewuatzijn en aaam-
hoorigheidagevoel in de dorpen
en at eden van ona geweat
voerden veraterht
is gevestigd
KOEPOORTSWEG 94
Zuidenneer, 18 Mei 1938.
URSKM, Mei 19».
99
beeft ruime
is
Beleefd aanbevelend.
WHIIIIIIIIIHII|II1|I11111I1I11IIIIIIIIIIII11IIIIIIIIIII1II1I1IIII11IIIIII111III1IIII11II111III1I|IH»IIIIHIIIIIIIHHIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII^
Rijwiel-, Meter- en
(niet veer paarden)
terrein
demons treerd
sta An
Staag en onverpoosd heelt het bestuur In
steeds harmonische samenwerking met het
comité rijn vruchtbaren en kennelijk door God
gezegenden arbeid voortgezet en het is- thans
zoo. dat er bijna geen parochie meer over is,
die niet de hooge eer van den landdag op haar
gebied heeft genoten.
Zeker hebben zich ook moeilijkheden voor
gedaan die moesten overwonnen worden. Een
landdag. ..openluchtmeeting” als hU te, brengt
altijd veel risico ten opzichte van het weer met
zich en het moest "n enkele maal voorkomen,
dat de regen oorzaak van een „verwaterden"
dag werd. De gevolgen, minder talrijk bezoek
eerste eisch voor het welslagen deden hun
weerslag ook gelden op den meer materleelen
opzet. Mede om zich voor een financieel échec
zooveel mogelUk te dekken is het telkens bou
wen van een „overdekte” tribune de laatste
jaren achterwege gebleven. Niet alleen is hier
door een aanmerkelijke begrootlngspost afge
voerd, maar ook eep dreigend gevaar van, in
storting van het provisorisch .amphitheater’
ik denk nog aan het geval Lutjebroek. toen zien
rondom de Bisschoppelijke loge een instorting
van tamelijke hoogte en omvang voordeed
bezworen. We blijven nu meer met beide beenen
aan den grond en het publiek heeft zich voor
beeldig „aangepast" door met een .gereaer
veerde" genoegen te nemen. De meer, vrij
komende geldmiddelen worden nu aangewend
voor een passende entourage van het terrein,
wat mede aan het bezoek én meer aangenaam
verblijven ten goede komt.
D. F. G F, VAN DEN HEUVEL.
voordien sinds menschenheugenls bestaande ge
woonte van Zondags-koemarkt in dit gewest
gelukkig tot het verleden te doen behooren.
Het vraagstuk der ziekenverpleging, op een
der landdagen te Wognum behandeld, had de
stichting van het thans over het gehoste ge
west zich uitstrekkende Wlt-Oele Kruis ten
gevolge. Deze zoo bjj uitstek mooie en nuttige
instelling, van christelijke naastenliefde getui
gend, is in den loop der Jaren zoo bekend en
ingeburgerd, dat .haar bestaan haast een van
zelf sprekend feit is geworden. Al zijn dan dc
eerste indrukken der stichting door den tijd
vervaagd, het moet ons blijvend dankbaar
stemmen, dat de stoot tot oprichting is uitge
gaan van bet werken en streven van het Land-
daginstltuut.
Glorievol. versterkend het Roomsche bewust
zijn en saamhoorigheidsgevoel in de dorpen
en steden van de beide Dekenaten Hoorn en
Wervershoof, hadden reeds van stond af aan
de landdagen de hartelijke belangstelling van
ons volk.
Vooral sloeg’ de geestdrift los Irf de eerste
Jaren, toen het gebruikelijk was, het behandel
de onderwerp, dikwijls nog in hetzelfde jaar
of in de nabije toekomst in de daad om te
zetten. Theorie en practljkl
Practische gevolgen komen mjj voor den
geest, als ik denk aan de grondslagen, die ge
legd zijn geworden voor de ontwikkeling van
het R.K onderwijs, d.l. de hope der toekomst,
onze Roomsche jeugd goed uitgerust om straks
de kennis, opgedaan, te doen ten goede komen
aan de Roomsche zaak De stichting van Je
RK Muloschool te Hoorn te. naast meerdere
actie op dit terrein, de vrucht van het aange
kweekte saamhoorigheidsgevoel en een uiting
van bewust plichtsbesef. Zondagsrust en Zon
dagsheiliging was een der behandelde onder
werpen. dat mede aanleiding is geweest, om de
aaroe voldoende aan uw verzoek om als
I T lid van het Landdagcdmité een bijdrage
te leveren voor de, ter gelegenheid van
den 24en Katholieken Landdag in de Zuider
meer. samen te stellen Landdagpaglna van het
Noordhollandsch Dagblad, wil ik hoewel mij
geen gegevens in den vorm van aanteekeningen
ten dienste staan eenige losse herinneringen
over het verloop der vervlogen jaren ophalen
Het Instituut vond zijn oorsprong In den
boezem van de destijds bestaande plaatselijke
Comités voor de Kath. Sociale Actie. Als ik
mij wel herinner, komt de eer van het initia
tief toe aan den socialen werker J. C Berger,
die zich de organisatie dacht, bestaande uit af
gevaardigden van de parochiale comlté's van de
KS.A Op dezen grondslag gesticht is de or
ganisatie. haar devies „Trouw aan God en
Koningin" tot op den huldigen dag voortdra
gend, het Jaarlljksch gebeuren blijven stempelen
tot gloriedagen van het gewest, van Roomsch
West friesland.
-j--. e H. Eucharistie wordt wel eens eenzijdig
J beschouwd als een zuiver liefdebewljs; zU
la meer. Zij is tevens geweest een wel
doordacht middel, om de Kerk als zoodanig aan
Christus te binden en het geloof aan de Kerk
in stand te houden Aan den voet van het altaar
aanbidden wU Hem, die als het onzichtbaar
Hoofd ons beveelt, het door Hem aangesteld
gezag te erkennen. Zoo gezien moeten wjj beslist
overtuigd zijn, dat de Kerk van Jezus Christus
met de H. Eucharistie in zekeren zin staat of
valt.
De verhouding der Kerk tot den Eucharlstl-
schen Konlng kunnen wjj niet aanschouwelijker
voorstellen dan onder het bekende beeld der
Emmaüsgangers Zij twijfelden ernstig aan
Jezus' Verrijzenis, dus aan zijn belofte; zij her-
kencten Hem niet onder weg, hoewel toen hun
hart gloeide; zij herkenden Hem eerst bij „het
breken des Broods". WU herkennen Hem in het
H Altaarsacrament en in Hem het gezag der
Kerk, in welke HU dat llefdegeheim stichtte.
Hier op aarde gaat HU feitelük niet onzicht
baar met ons om; ten minste in zekeren
zin Volgens de eeuwige Godsbesluiten zou HU
na zUn Hemelvaart tot aan het laatste Oordeel
voor onze oogen verborgen blUven. Die zicht
baarheid en toch onzichtbaarheid heeft HU in
de H. Eucharistie verwezenlUkt. Zichtbaarheid:
nJ. wU «ten Hem onder de gedaante van Brood
en WUn; wU kunnen Hem onder die gedaante
betasten en eten én drinken. Onzichtbaarheid:
n.l. nog niet in de glorie, welke HU nu beleeft Sn
den hemel. Ware HU niet in de H. Eucharistie
onder ons. dan zou Jezus voor ons geweest zijn,
wat HU was voor de leerlingen op den weg naar
IETS FIJNS. BESTELT DAN
BOEREN-EDAMMER tegen
billijken prijs, bij
Zuidermeer G 26 (poet Wognum)
door HU eerbied voor ZUn leergezag opeischte?
ZUn persoonlUkheid. zUn aanwezigheid onder
de menschen „Virtus de illo exibat. een kracht
ging van Hem uit." Heel zUn wezen, zün woor-
deb, zijn uitdrukking maakten zülk een gewel
ven Mzofc, dat men Hem niet kon weerstaar.
De Phariseeeri die vóór Hem een geweldigen
invloed op het volk uitoefenden, moesten het
voor Hem afleggen en knarsetandend riepen zij
uit: „Zie. heel de wereld loopt hem na!”
Magdalena laat op het zien en hooren van
Jezus eensklaps haar schandelUk leven in den
steek en verbreekt haar ontuchtige banden. De
vrouw aan de Jacobsbron geraakt zoo onder den
invloed, dat zU de heele stad tot Jezus voert.
Als de Inwoners van Jerusalem hooren, dat
Jezus de stad nadert, loepen zU uit en bereiden
Hem een intocht als van een koning; zU
zwaaiden met hun palmtakken: ..Hosanna de
Zoon van David.” De moordenaar aan het kruis
Jezus ziende en hoorend durft na een schande
lijk leven te vragen„Gedenk mUner, o Heer, als
OU komt in Uw RUk.” De heidensche hoofd
man, Jezus ziende sterven, riep uit Hem niet
kennend: „WaarlUk deze is de Zoon van God."
ZUn persoonlUke aanwezigheid sleepte dus het
volk mee
Ja zelfs wil HP een direct en gevoelig contact
hebben met lederen mensch persoonluk inde H
Communie. Wat dit laatste betreft, heeft HU
l tegenover ons zUn persoonlUke aanwezigheid
verhoogd boven die der Joden. Het groote suc-
ces. wat Jezus beleefde door zUn persoonlUke
aanwezigheid in Jerusalem en Palestina, n.l.
wat betreft de aanvaarding van ZUn leergezag
ten minste bU zeer velen mogen wU ook
van de H. Eucharistie verwachten ten opzichte
der kerk en de gehoorzaamheid der katholieken
aan het wettig leergezag. De overtuiging, dat
de Eucharistische Konlng, onder ons wonend,
dezelfde ia, die eens Petrus en de Apostelen,
dus ook de Pausen en Bisschoppen, opdracht
gaf gehoorzaamheid op te eiseben. staat vast.
Boven: De parochiekerk van Zuider
meer. Onder: De zeereerw. heer A, J. M.
Busch, pastoor te Zuidermeer
n de laatste jaren zag het comité zich meer
bepaald tot een. naar we mogen hopen,
vruchtbaar behandelen van diverse meer ge-
elgende. interne streekbelangen rakende onder
werpen ter verdieping en verlevendiging van
het geloofsleven met al den invloed hiervan op
religieus', sociaal en maatachappeUjk gebied.
Fier van geest en van heilige geestdrift door
drongen hebben de Westfriesche Katholieken
zich aaneengesloten en. geuit! En de faam,
van hen uitgaande, is niet begrensd gebleven
Het goede voorbeeld. belichaamd in het
..Roomsch van ziel en Roomsch van leden.
Katholiek in merg en been, opkeiftend voor
Roomsche vrijheid, 1 Roomsche recht”, mocht
ook naar bulten in de stichting van den Katho
lieken Landdag in Noordholland^ Noorderkwar
tier weerklank en navolging vinden.
Met groote voldoening mocht het comité zich
op den 13en Katholieken Landdag in 1929. het
Jubeljaar van ZH Paus Pius XI. en te Lutje
broek gehouden, in de belangstelling en aan
wezigheid van onze hoogste Kerkelüke Overheid
verheugen.
Niet minder dan twee Hoogwaardige Excel
lenties. Mgr. Schioppa. de PauselUke Inter
nuntius in ons vaderland en Mgr. Aengenent.1
Haarlems Kerkvorst, luisterden met hun tegen
woordigheid dit JaarfestUn van Roomsche blU-
heid op. Indien ooit het verheffend ..Sacerdos
et Pontifex” in deze streken spontaan uit volle
borst werd aangeheven, dan was het in dit
pfechtig uur van 14 Mei. op den geboortegrond
van Lutjebroeks heidenzoon. Pieter Janszoon
Jong.
Indrukwekkend voorzeker was daarbU ook de
hulde aan Z.H. den Paus gebracht door heusche
Oud-Zouaven. van her- en derwaarts bijeen
gekomen. Gekleed in de oude Zouavenuniform
en uitrusting wisten deze oud-strijders voor-
soover dit van tachtigjarigen nog verwacht
mag worden slch in stramme houding te
presenteeren.
Overbodig is het hierbU. de geestige toespraak
van den beminden Aengenent a*. te midden
van zUn geliefde en aan hem verknochte
stoere Friezen te memoreeren.
Ook op ander gebied past het comité zich bU
gewUzigde toestanden aan. Zoo worden de
laatste jaren de landdagen niet meer op een-
door-den-weekschen-dag. maar op Zondag ge-
houden. met het gevolg, dat het bezoek aan-
merkelUk is toegenomen en ook de werkende
stand in de gelegenheid is gesteld, om deel te
nemen. Op Initiatief van den Hoogeerwaarden
Moderator Deken J. C W v d. Wiel is het,
dat ook de jeugdbeweging, de bloem der toe
komst. in het werk van den landdag is Inge
schakeld. .Excelsior vooruit" dit is ook het
parool op den laatsten Enkhulzer landdag
zoo kunstvol en bezielend door de Graal ge-
dat bestuur e». comité voor-
Asst»* tailing
Kerkt «ver H.K. Kerk ei
e jaariüksche Westfriesche Landdag zal
as. Zondag 29 Mei plaats vinden in de
Zuidermeer. het landelUk plekje met dc
mooie nieuwe kerk, dat zoo schilderachtig is
gelegen in de gemeente Spanbroek, grenzende
ssn de gemeenten Berkhout en Wognum.
Het is voor mU als Burgemeester der ge--
meente Spanbroek een groote eer, dat de Zni-
dermeer door het Bestuur van den westfrie
schen Katholieken Landdag voor dit groote ge
beuren is aangewezen En waar de rustige om
geving zoo bU uitstek voor dese samenkomst
geëigend is. zullen zeker velen gaarne naar
bulten trekken in den mooteten tjjd van het
jaar. om te midden van Gods vrije natuur sa
men te komen en te beluisteren en te beleven
het schoone en goede, dat zal worden geboden.
Katholieken van Westfriesland, ik hoop dan
ook. dat ge in dichte rijen dien dag zult op
trekken naar de Zuidermeer. naar den Katho
lieken Westfrieschen Landdag 193®
H A M. KEI JZ1SK,
Burgemeester van Spanbroek
Tn deze dagen viert de H Kerk In Boedapest
I en in heel de wereld den triomf, der H Eucha-
T ristte Met haar staat of valt de christelUke
Keft
De levenstaak van Christus op aarde was. de
Zending des Vaders te volbrengen „Ik ben op
aarde gekomen, om den wil mUns Vaders te
doen" Op grond dier zending eischte Christus
volledige onderwerping aan ZUn leergezag. De
Vader zelf getuigde het in t openbaar bU den
doop van Jezus: ..Deze is MUn welbeminde
Zoon, hoort Hem En Christus zelde tot de
Joden: .Als gU den waren God aanbidt en in
Hem gelooft, gelooft dan ook MU"
Toen Jezus bemerkte, dat de menschen zon
der zichtbare teekenen zoo moellUk konden ge
looven, te» HU wonderen. .Jndien gU MU niet
gelooft. fÜMf dan mün wonderen."
Met den Landdag gelegenheid
tot fietsenstalling, naast de spoor-
halte en terrein.
Emmaus, n.l. een verborgene, nu herkennen wij
Hem „in het breken des Broods” n.l. in onze
tabernakelen. De sluier der onzichtbaarheid
heeft HU daar voor ons eenlgszlns opgellchr.
om ons geloof aan de Kerk te verlevendigen,
evenals de Emmaüsgangers na de herkenning
als geloovlge apostelen huiswaarts keerden Het
eenig verschil is: bU de Emmaüsgangers ver
dween Jezus eensklaps uit hunne oogen; tn de
H. Eucharistie blijft Jezus voor onze oogen, al
Is het onder de gedaante van brood. Zoo heb
ben wU het onzichtbaar Hoofd in zekeren zin
zichtbaar onder ons
De H Catharina van Siena, eens neerknie
lend voor Paus Gregorius XI in Avignon be
groette hem met de merkwaardige woorden:
Jesus Christus." Zoo is het. HU. *ls hoofd der
kerk te de plaatsbekleeder van Jezus Christus
Als wU neerknielen voor de H. Hostie dan zien
en erkennen wU in Hem zUn plaatsbekleeder.
dien wU dezelfde onderdanigheid willen toonen
als den Eucharisttechen Konlng. 's Pausen gezag
triomfeert in de H Eucharistie!
y p. tr. FR. X. P DUYN8TEE OX8.A
Dlr. Euch. Bureau. A'dam.
Y f et gezag dat de Vader bU zUn zending
H den Zoon overdroeg, deelde Jezus weder-
A keerig bij zUn Hemelvaart de Kerk mede.
JJelUk de Vader MU gezonden heeft zoo zend
ik u." En: .Die u hoort, hoort MU.” In den
éénen Christus was de volheid van het gezag;
daarom droeg HU de volheid van dat gezag
den éénen Petrus over, met dien verstande, dat
HU self het hoofd der kerk bleef, bet onzicht
baar hoofd en Petrus het zichtbaar hoofd doch
slechts de plaatsvervanger van het ééne hoofd.
Daarom deed Petrus in de H. Kerk wonderen.
Om rijn zending te bevestigen, maar altijd
in naam van Jezus Christus. Eerlijk erkende hij
zijn absolute afhankelUkheld,.Ik meen niets
znders te weten, dan Jezus Christus en dien
gekruist." Christus stelde Petrus, en in hem
den Paus aan. opdat de mensch. een zicht
baar hoofd ziende, des te gemakkelUker zou
'kunnen gelooven. zooals St Paulus zoo juist
«egt ..Per vtelbllla ad invteibilia, door het
zichtbare tot het onzichtbare."
WU. christenen, moesten ten volle overtuigd
*Un, dat de zending van Petrus en de Pausen
voldoende te, om ons aan het gezag der Kerk te
■ateiweipen. Maar evenals Jezus begreep, dat
Moge de aanstaande landdag, in de jongste
parochie van het gewest te houden, en ook de
hierna volgende zich waardig bU rijn voor
gangers aansluiten ter stimuleering van een
krachtig openbaar Katholiek leven en moge hU
bUdragen om het rUke Roomsche leven in ge
west en omgeving te doen bloeien en schoone
vruchten afwerpen voor altaar en huisgezin.
Blokker, Mei 193® J BOLTEN
zUn wonderen, zichtbare teekenen, een
grooten Invloed hebben op den mensch, zoo gaf
HU in de Kerk de macht, om in ZUn naam
wonderen te doen, om ons met te grootere
overtuiging aan het kerkelUk gezag te onder
werpen. Daarom geschiedden de meeste wonde
ren in de eerste tUden van het christendom,
toen het geloof nog zijn weg moest banen in de
harten der menschen De uitwerking was groot;
voor het geloof onderging men den marteldood
Jezus, die alles voorziet, wist, dat de officieele
zending van Petrus en de apostelen zelfs
met de wonderen voor menigeen ontoereikend
waren, zich aan de Kerk. zUn stichting te on
derwerpen. ZUn persoonlUke afwezigheid zou
een verzwakking van het geloof te weeg kunnen
brengen De overtuiging, dat HU direct 1n de
Kerk is en blUft, zou voor haar en ons een
groote factor zUn. Dit voorziende stelde HU ons
gerust en beloofde: „Ik zal met u zUn tot aan
het einde der dagen HU zou dus de Kerk per-
soonlUk en direct bijstaan door de kracht der
genade, om haar sterk te maken tegen de
Welke VsTeehter de grootste kracht, waar- -Poorten der hel”, die haar nooit zouden over-
- - - weldigen.
De christenen hebben in den loop der eeuwen
die aanwezigheid van Christus door zijn genade-
kracht steeds aanschouwd TerwUl ontelbare
rijken van het aardrUk verdwenen, staat de
Kerk na 19 honderfl jaren in onrergankelUke
jeugd, trots «je vUancign vsin buMn, trots de
pogingen der hellemachten.
Zeker. wU. katholieken, moeten tot de over
tuiging komen, dat het wonderbaar voortbestaan
der Kerk het werk slechts kan zUn van de in
werking der genade van den Christus. blUvend
met zijn bruid. Maar die genade-werking is
evenals de genade-Gever iets onzichtbaars. De
mensch wil zien, al weet hu. dat het geloof
'gaat over dingen, die onzichtbaar zUn of niet
begrepen kunnen worden Jezus Christus, die
zelf eens op aarde ondervond, van welke won
derbare beteekenis zijn persoonlUke, zichtbare
aanwezigheid bU de Joden en voor hen was,
heeft ook hierin ons zwak en gebrekkig geloof
tegemoet willen komen.
De H Thomas was drie jaren in het gezel
schap van Jezus geweest hü had zUn leer aan-
hoord en zUn wonderen aanschouwd; door den
kruisdood was HU voor zUn oogen verdwenen;
slechts enkele dagen had hU Hem niet meer
aanschouwd en hU wilde, trots het getuigenis
van tien apostelen, niet aan Jezus' opstanding
gelooven Maar nauwelUks ziet hu Jezus, of
hu gelooft Wel zeide Jezus berispend: „Thomas,
zalig zU. die niet gezien en toch geloofd heb
ben." maar toch kwam HU zUn ongeloovigheid
lief de vol tegemoet
Zoo te het ook met de verhouding van Jesus
tot de Kerk. Wel heeft HU Petrus en de aposte
len. en in hen de Pausen en Bisschoppen een
officieele opdracht en zending gegeven, wel in
de Kerk de macht om wonderen te doen ach
tergelaten. wel staat HU haar persoonluk bU
door de kracht zUner genade, maar HU weet
tevens, dat de mensch zou kunnen twUfelen
wegens zUn onzichtbaarheid en directe
persoonlUke afwezigheid. De Meester wilde
ons êvenals St. Thomas daarin liefdevol tege
moet komen en zUn belofte „ïk zal met u zUn
tot aan het einde der dagen" tot in de uiterste
consequentie ten uitvoer te brengen.
Ook daarom heeft Jezus Christus het H.
Altaarsacrament Ingesteld. In de H. Mis komt
HU persoonluk. wezenlUk en waarachtig, met
zUn Vleesch en Bloed, zooals HU eens op aarde
rondging onder_pns op de altaren. HU wil selfs
blUven onde< ons; in elke stad en dorp heeft
“-^hen onze woningen zich zelf een woning
I. waar HU dag en nacht aanwezig te
TT’ vriendelUk verzoek om een kleine b^,
I drage voor uw veelgelezen dagblad mag
en kan ik niet weigeren, omdat dese
landdag juist samen valt met de sluiting van
het Internationaal Eucharistisch Congres te
Boedapest en hier voor ons Westfriezen een
pracht-gelegenheid aanwezig te. om behalve,
dat we tudens het congres ons reeds tn den
geest daarbU aansluiten, dit nog eens op «He
massale betooglng te demonstreeren. De vruch
ten van den jaarlUks terugkeerenden West
frieschen Landdag zUn vele en onze Ijverige
voorzitter en zUn onvermoeide secretaris mo
gen aan den vooravond van het zilveren feest
zeer zeker de voldoening smaken, dat deze land
dag in alle opzichten slaagt.
Daarom moeten alle Westfriezen zonder uit
zondering dezen landdag bezoeken. - om door
hun tegenwoordigheid mede te werken aan net
slagen van de actie voor God. in welk teeke-i
de landdagen steeds staan Desen steun\ moeten
en zUn wU verplicht te geven aan den arbeid
oer Kerk, welke in deze tUden zoo zwaar en
moeilük te. Uit alle kringen van de stands- en
vakorganisaties moeten afgevaardigden in
grooten getale opkomen, te meer daar het be
stuur gezorgd heeft voor twee eminente spre
kers. Komt dus allen, opdat het bestuur hier
door aangemoedlgd zal worden, in 1939 het 2S-
jarlg bestaan van den Westfrieschen Landda.z
zoo luteterrUk mogelUk te vieren.
e parochie van O. L. Vrouw van Lourdes
J te Zuidermeer voelt het als een groote
eer aan, ultgekoaen te zUn. om de be
zoekers van den Landdag dit jaar te mogen
ontvangen binnen hkre grenzen. Deze Landdag
zal geheel en al staan in het teeken van de
H. Eucharistie. De bedoeling is, dat West
friesland door deze massale bUeenkomst zich
in den geest zal vereenlgen met het Slultings-
feest van het Eucharistisch Congres te Boe
dapest. Eminente sprekers zullen het woord
voeren en het Slultingslof zal door den
Hoogeerw. Vicarte-Generaal van het Bisdom
worden gecelebreerd, met een plechtige pro
cessie.
Als u naar het landelüke Zuidermeer optrekt;
moet u vooraj niet vergeten om eens goed van
nabu het schoone 'altaar te beschouwen in
onze parochiekerk. Het is het altaar hetwelk
geprijkt heeft in de St. Catharinakerk te Am
sterdam Door de bekgnde edelsmeden Brom te
Utrecht vervaardigd geeft het onder de altaar
tafel tafereelen weer, In brons gedreven, «be
trekking hebbend op het H Sacrament van Mi
rakel. De twee bovenzijstukken stellen de
wonderbare broodsvermenigvuldlging en de
bruiloft van Cana aJs geluksoortlge wonder
werken voor. Welk een heerlUke herinneringen
roept u dit altaar voor den geest bU deaen
Eucharistischen Landdag!
A. J. M. BUSCH, Pastoor
- 3.