Defensie heeft
voor
WILLEM n
H
Padvinders-reorganisatie
Schiphol
geen belangstelling!
PERSVRIJHEID
MOTIEVEN VOOR LEIDER
DORP ONTZENUWD
EIERENUITVOER NAAR
ENGELAND
EEN NATIONALE RAAD
met J^inkóietQn
MAANDAG 30 MEI 1938
Nederland te Parijs
PATRIA 6 CT
In
De zilveren wolf
Ned. Instituut van Accountants
KIND VERDRONKEN
DAMESRIT VAN DE K.N.A.Q
GEEN SPECIALE BENZINE
MEER
GUNSTIGER NIEUWS UIT
SCHEVENINGEN
Bij één reederij is overeen*
stemming bereikt
VOOR DE KOLONIALE
MISSIES
MOTORRIJDER BOTSTE
TEGEN EEN AUTO
Amsterdam antwoordt
Rijksluchtvaartdienst
Mevr. Blauwkuip—de Baat
winnares
au
Overachie niet primair
Luchtlynen werden naar Waal
haven verlegd voor een tyd-
winat van nog geen.
5 minuten!
Rapport van den Ned. Induatrie-
en Handelaraad aan den mi
nister van Econ. Zaken
Huidige organisatievorm
Door den itroom meegesleurd
Week vóór Pinksteren
Week van gebed en offer
voor de Koloniale Missies
zorgwekkender! toestand naar
het ziekenhuis
Week van gebed en offer
NAAR
jaarwisseling
Juni uitvaren.
i al
Jamboree-auccea
door
De Koninklijke Spreker selde, dat het Hem
een genoegen was, deze onderscheiding den heer
Oosterlee te kunnen omhangen, hetgeen HU
daarop onder luid applaus van de aanwezigen
deed. De Zilveren Wolf Is de hoogste onder
scheiding, welke doof den Stichter van de We
reldbeweging aan zijn medewerkers wordt ult-
gerélkt. Voor Nederland Is dit de 3e maal, dat
een Zilveren Wolf werd toegekend.
Preaident Lebrun bezocht onu
afdeeling op de Jaar beurt
Kwaliteit der normale soorten
wordt verbeterd
rsr
De aandacht der vergadering werd vervolgens
gevestigd op de groote behoefte aan geldmid
delen voor de verdere verbreiding van de Be
weging. Momenteel Is het betrekken van de
jongens uit de werklooee gezinnen In de Pad
vindersbeweging alleen Incidenteel mogelUk en
het Nationaal Hoofdkwartier wil trachten hier
in verbetering te brengen. Ook is er een nU-
Wat LondonFrankfort betreft, is het tijds
verschil voor de D.C. 3 tien minuten.
De directeur van den Luchtvaartdienst ver
gist zich ook als hU mededeelt, dat Amsterdam
zou gezegd hebben .Jdsar-te zUn". Amsterdam
is er zich zeer wel van bewust, dat de ontwik
keling van Schiphol nog niet ten einde Is.
Met betrekking tot de opmerkingen over de
luchUUnen Loo
ndenFrankfort
vice-versa, welke de K.L. M. zonder noodzaak
van Schiphol naar Waalhaven heeft verlegd
wederom over Schiphol te lelden.
In den gedachtengang van den directeur
van den Luchtvaartdienst schijnt er voorts
van te worden uitgegaan, dat èn Schiphol
en Overschle primaire luchthavens met een
groot verkeer zullen zUn.
Hoe is de toestand echter thans? Schiphol
is in het West-Europeesche luchtverkeer In
Nederland de primaire luchthaven gewor
den; Waalhaven vervult een bescheidener
rol. De cUfers wijzen uit, dat Schiphol, wat
het personenvervoer betreft, viermaal zoo
belangrijk is als Waalhaven. Met het post
verkeer staat de zaak niet anders. Wat het
goederenverkeer betreft, staat Schiphol er
nog veer gunstiger voor. Hier is de verhou
ding 8 tegen 1. Er is geen enkele reden, om
aan te nemen, dat hierin een wijziging ten
ongunste van Schiphol zal komen. s
pend gebrek aan gelegenheid tot kampeeren in
de omgeving van de groote centra. De Pen
ningmeester bracht een en ander naar voren
en vertelde, dat in Engeland thans door den
Hertog van Kent het initiatief is genomen tot
het bUeenbrengen van een fonds van millioen
gulden voor de Padvindersbeweging, van welk
bedrag reeds 25 pCt. Is bijeengebracht.
ai
ns
non
rasr-
tn**l
I
JL db
inucU
nM
laills
Uit een en ander volgt, dat het gevaarselement
volkomen denkbeeldig is.
kosten dlene, dat de kosten voor de radio- en
weerdiensten van het RUk en voor de grond-
organisatle van de KLM. bU de Inrichting
van Overschle ah secundaire luchthaven zon
der twijfel binnen beperkte grenzen kunnen
worden gehouden
Terloops zjj hierbij opgemokt, dat b(j
een viiegsnelheid van 300 K.M. per war, ssn
van grootere snelheden niet te spreken, ds
omweg van Londen over Schiphol naar
Praag, in vergelijking met LondenWaal
havenPraag, slechts een tijdverschil van
L2 minuut oplevert. BU de krutesnelheid
van de D.C. 3 (260 K.M.), wefl» thans op
dit traject wordt gebruikt, h het tijdsver
schil nog teen vijf minuten. Wanneer men
bedenkt, dat een oencurreesvnde inchtdienst
der Engelsche en Belgische maatschappijen.
n.L LondenBrusselFrankfort Praag, ep
het oogenblik den geheelen afstand aflegt
In 5 uur 55 minuten en de K. L. M. in sa
menwerking met de Tsjechische Maatschap-
pij LondenPraag via Rotterdam vliegt in
4 uur 30 minuten, dan ziet men duidelijk,
dat het tijdsverschil van 4.2 minuut niet ter
zake doet. Dit tijdsverschil zal, ah in de
toekomst met snellere vliegtuigen wordt ge
vlogen, nog verminderen.
Zaterdag heeft president Lebrun een bezoek
gebracht aan de ParUsche jaarbeurs. HU heeft
op zUn rondgang geruimen tUd vertoefd in de
Nederlandsche secties.
De president interesseerde zich in het bij
zonder voor het portret van Prinses Beatrix.
Voorts schonk hU veel aandacht aan de inzen
ding van den Economischen Voorlichtings
dienst. Het was een aardig oogenblik, toen de
president enkele woorden richtte tot de koffie-
schenkende Javanen.
BU zUn vertrek sprak de president tegen
over den heer Feenstra van het departement
van Koloniën zUn groote voldoening uit voor
de wUze, waarop Nederland op de ParUsche
jaarbeurs voor den dag was gekomen.
Gehoord het rapport van het accountants
kantoor Boelen, Nieuwenhuis en Boo te Am
sterdam. besloot de vergadering den penning
meester van de Jamboree décharge te verleenen
voor zUn beheer, waarbU hem nogmaals dank
werd gebracht voor de groote diensten, welke
hU belangeloos aan de Padvindersbeweging heeft
gegeven. De KoninklUke Commissaris deelde
mede, dat het batig saldo van de Jamboree
75000 bedraagt, welk bedrag aan het Nationaal
Hoofdkwartier is overgemaakt. Dit bedrag Is
voorlooplg, In afwachting van zUn bestemming,
belegd.
den, dat de eindbeslissing omtrent du tot
standkoming van een centraal gelegen lucht
vaartterrein omstreeks de
1938/1533 zal zUn gevallen.
Indien die beslissing, zoo schrijft de Mi
nister, onverhoopt mocht lelden tot afzien
van het centrale vliegveld, zal de regee
ring Rotterdam de toestemming tot senleg
van een luchtvaartterrein in Overschle niet
langer onthouden.
Padvindersraad, welke de gelegenheid opent
tot onderling contact over alle padvinders-
aaken, welke met 1 not miming van deoen
Baad ter tafel worden gebracht, doek voor
al over de eenheid in de werkwjjee der
Groepen. Spelregels, de training der Mders,
de aanraking met het buitenland.
Er zal vooralsnog geen Hoofdverkenner
worden benoemd. Z. K. H. Prins Bernhard
is Koninklijk Commissaris voer de geheele
erkende Padvindersbeweging in Nederland.
De heer Oosterlee is waarnemend Hoofd
verkenner voor de N.P.V, tevens Hoofd-
ennmiimsris voor deae. De Katholieke Ver
kenners hebben een afzonderlijken Hoofd
commissaris, waartoe sar. B. Höppéner Is
benoemd.
Er Is b<j de vastlegging van de verhou
dingen geen principieel nieuw element in
gébracht, doch wei is thans de codificatie
in overeenstemming met de verhoudingen,
zooals deae zich historisch hebben ontwik
keld.
Deze verhouding heeft bestaan gedurende de
geheele 19-jarige periode, dat in Nederland het
luchtverkeer wordt uitgeoefend. En dit niette
genstaande het wegennet naar Schiphol gedu
rende deze periode geheel onvoldoende was en
de passagiers van Den Haag, o. a. ook door den
K. L. M.-busdienst, reeds jarenlang op Waal
haven zUn georiënteerd.
Indien derhalve in plaats van Waalhaven, bU
Overschle een nieuw vliegveld wordt aangelegd,
moet niet worden gedacht, dat daar een nieuw
primair vliegveld kan ontstaan. Ook dit nieuwe
vliegveld zal slechts van secundaire beteekenls
zUn. Dit is ook de bedoeling van Burgemeester
en Wethouders van Rotterdam, die in hun des
betreffende voordracht mededeelden, dat het
geenszins in de bedoeling lag, een vliegveld van
de allereerste orde te stichten.
Aan het slot van dit schrUven, zegt de
Minister dat de regeerlng, lettende op de
behoefte van ’s lands defensie, de aanspra
ken van Rotterdam met betrekking tot
spoedige beslissing omtrent een luchthaven
bU Overschle en de uitvoering van de voor
genomen werken ter uitbreiding van de in
richting van Schiphol, het daarheen zal lei-
Z. K. H. Prins Bernhard presideert
een gecombineerde vergadering
van Raad en Bestuur
De directeur van den Luchtvaartdienst zegt
voorts, dat men hier te lande rekening zou moe
ten houden met de mogelUkheid, dat de inter
nationale maatschappUen Nederland gaan mu-
den, indien deze twee vliegvelden zouden moe
ten aandoen, zulks in verband met de grootere
snelheid, waarnaar de maatschappUen streven.
Het is echter voldoende, dat deze internationale
maatschappUen Schiphol aandoen, de luchtha
ven met de grootste lading. Overschle zal zeer
goed de verbinding met Londen, ParUs en Keu
len, die door de K. L. M. worden onderhouden,
van Waalhaven kunnen overnemen. Het zou
daarbU voor de hand liggen,
denPraag vice-versa en
Naast te Vereenigtng „de Nederlandsche
Padvinders”, de N.P.V. welke bestaat alt de
Neatrale Groepen, de Christelijke Groepen,
den Padvindersbond in Ned.-Indië, straks
de Padvindersvereeniging „Nederland”, staat j
de Vereeniging „de Katholieke Verken
ners”, welke met de N.P.V. ep federatieve
wfjae verbonden is. Aio uitvloeisel van deze
som ui girting b epgerieht do Nationale
In een onbewaakt oogenblik geraakte Zater-
“tmlddag een twee-jarlg zoontje van den heer
Snel te Hekendorp In den Hollandschen
woel. Be arme kleine werd door den stroom
«”<!*!eurd en hoewel toegesnelde voorbUgan-
klnd 150 meter verder wisten te grU-
en »P bet droge te brengen, bleken de
*¥*nsgeesten reeds geweken te zUn.
Naar aanleiding van een door den minister
van Economische Zaken tot de Ned. Pluimvee
Federatie en zes organisaties van particuliere
eierenhandelaren gezichten brief inzake den
uitvoer van eieren naar Engeland, heeft thans
de Ned. Industrie- en Handelsraad den be
windsman een uitvoerig rapport namens doos
vervenigingen doen toekomen, bericht de N.
Rott. C., welk blad oun. het volgende aan het
rapport ontleent:
Het rapport komt tot de volgende conclu
sies:
Het feit, dat Denemarken meer eieren naai
Engeland exporteert dan Nederland is geen
verontrustend verschijnsel, daar in de export-
ïh het prachtige heuvelland van -
en omgeving werd voor de vierde maal da
damesrit van de KoninklUke Nederlandsche
Automobiel Club gehouden, welke rit na een
sportleven, lang niet gemakkelUken strijd, door
mevr. Blauwkuip—De Baa| (Amsterdam) met
La Balie werd gewonnen, daarbU uitstekend
geassisteerd door de kaartlezeres en chrooome-
1 trice mevr. Zimmer—Ferman.
Beslisaing uiterlyk by
jaarwisseling
In aansluiting op het bovenstaande, kunnen
wU nog mededeelen, dat de Minister van Wa
terstaat de argumenten der regeerlng voor
Leiderdorp In een schrUven aan de gemeente
besturen van Amsterdam en Rotterdam heeft
kenbaar gemaakt.
Mgr. P. Groenen, secretaris van het Werk
comité voor de Koloniale Missieweek, schrUft
ons ojn.:
In de week van 29 Mei5 Juni wordt voor
de Missies In onze eigen Overzeesche Gebieden
vap u een gebed en een offer gevraagd.
Een gebed! God heeft nu eenmaal voor ZUn
„geven” als voorwaarde gesteld ons „vragen”
en dat geldt niet alleen voor wat wUzelf naar
ziel en lichaam noodlg hebben, maar ook voor
de gave des geloofs aan anderen. Voor de uit
breiding des geloofs, voor de bekeerlng der hei
denen is niet alleen noodlg de verkondiging
van het Evangelie, maar die moet ook gedragen
worden door het gebed, allereerst door de wer
kers zelf, de missionarissen, maar ook door het
gebed der geloovigen, het gebed van allen.
Vereenlgt deze week uw gebed met dat der
priesters aan het altaar onder en na iedere H.
MIs; woont eens extra het H. Misoffer bU. d«t.
herhaling van Golgotha’s offer,9waar juist de
biddende liefde haar schoonste triomfen viert;
bidt in het huisgezin en laat deze week vooral
uw huis een telnpel wezen, waar telkendage
op het uur, dat de beslommeringen des levens
ophouden en dat God den mensch rekenschap
vraagt van zUn dag alvorens zUn rust te zege
nen, vader, moeder en kinderen te zamen neer
knielen om het Rozenhoedje te bidden en hun
harten tot God te verheffen, opdat HU In onze
Indlën ZUn RUk doe komen onder die «7 mil
lioen. die Hem nog niet kennen at Hem niet
aanbidden en dienen, zooals HU dat wil. Weet
wel. dat in die week ook Indlë mede bidt: één
groot Katholiek Nederland, hier en overzee, werpt
zich smeekend voor Gods troon en er moeten
wel over die millioenen stroomen van genade
komen, die hui ten leven wekken en wonderen
doen.
Een offer. Wie bidt zal vanzelf ook offeren,
geestelUk allereerst.
Naast een geestelUk ook een geldelUk offer.
Moeder bewaart deze week het zakje, waarop
staat: „Voor de Koloniale Missles”. Doet daar
in uw gave, veel, zoo gU veel hebt, maar in
leder geval Iets, boe weinig het dan ook Is.
Een dubbeltje, een kwartje kan er toch wel af
en die kleine zilveren geldstukken zUn goud in
Gods oog, als ze gegeven worden van het wel-
nlgé, ja. het absoluut noodsakelUke. dat iemand
bezit.
Verleden jaar bracht de week van Gebed en
Offer voor de Koloniale Missies ruim 90 dui
zend gulden op. dit jaar moet de ton verre en
verre wordgn overschreden.
oezeer wij echter ook het principe
van de persvrijheid wenschen hoog
te houden en te handhaven, wij
«Un niet bereid practlsch de persvrijheid
tot een fetisch te maken, welke onder
alle omstandigheden zonder meer „ta
boe” moet blijven, gelijk b.v. de sociaal
democraten en de liberalen dat willen.
En wanneer wij dat niet willen, hebben
de sociaal-democraten en de liberalen
dat voor een deel aan zichzelf te wijten.
De wijze, waarop de sociaal-democrati-
zche en de liberale en de zoogenaamde
neutrale per» hier te lande naar aanlei
ding van de wanstaltig opgeblazen Os-
eche affaire en de daaraan verbonden
marechaussee-questie de* hetze-pers der
NBJB. tot op een bedenkelijke hoogte of
liever laagte heeft gevolgd, heeft duide
lijk aangetoond, dat het principe van de
persvrijheid in ons land* bij tijd en wijle
practlsch ergerlijk misbruikt wordt om
een door zekere pers uitgeoefende ter-
reor te rechtvaardigen en te dulden en
voor strafmaatregelen te vrijwaren. De
vrijheid van drukpers als principe is van
geen andere of hoogére orde dan dat van
de individueele vrijhfid van lederen
staatsburger. Wanneer men het van
zelfsprekend acht, dat iemand, die zijn
individueele vrijheid misbruikt, in strijd
met de rechten van anderen en de
plichten jegens anderen, of in strijd
met het algemeen belang, door de over
heid gestraft wordt, dan kan men ook
geen enkel bezwaar spaken, wanneer er
maatregelen door de overheid zouden
worden genomen tegen persorganen, die
van de bestaande persvrijheid misbruik
maken door onbewezen insinuaties aan
het adres van personen of groepen van
personen, die het recht op een goeden
naam en faam nog niet hebben ver-
speeld, ook al behooren die personen tot
een door een al te vrije persvrijheid vrij
wel vogelvrij verklaarde regeerlng. In
dien aan het misbruiken van de persvrij
heid voor onverantwoorde acties en agi
taties met minderwaardige bijbedoelin
gen door .de overheid paal en perk
wordt gesteld, randt zij het principe van
een gezonde en nocjdzakelijke persvrij
heid niet aan, maar neemt zij integen
deel dit principe in bescherming tegen
hen, die het wel-ls-waar met den mond
huldigen maar bereid zijn het met de
d**d te Verloochenen. Elke vrijheid be
hoort gebonden te zijn om niet in ban
deloosheid te ontaarden, dat geldt voor
*De democratische vrijheden, dus óók
▼oor die van de pers.
BU de hedenmorgen gehouden peracouferen-
tle gaven nog toelichtingen de heer Boogerd,
directeur der gemeentelijke Hanoelslnrichtin-
gen, en de heer U. F. N. Dellaert, havenmeester
van Schiphol.
Nadat Z.K.H. Prins Bernhard, zooals wU reeds
meldden, bU zUn eerste bezoek aan het Natio
nale hoofdkwartier der Nederlandsche Verken
ners te Den Haag door de padvinders van het
district met een défilé was begroet, nam een
gecombineerde vergadering van Raad en Be
stuur een aanvang. Z.K.H. presideerde de ver
gadering, heette de aanwezigen, waaronder
Gen. Maj. C. J. M. Collette, Mr. J. van Gelein
Vltrlnga, Vice-Admiraal J. F. Osten en Prof.
Ir. R. L. A. Schoemaker, welkom en deelde
mede, dat in verband met de te nemen beslis
sing aangaande de opheffing van de Liquidatie
Commissie van de Jamboree, de overste C. W.
Becking, penningmeester van de Jamboree,
eveneens ter vergadering was uitgenoodlgd.
In de eerste plaats deelde Z K.H mede, op
welke wUze de positie van denKonlnklUken
Commissaris in de Spelregels wordt omschre-
ven, nl. dat hU het recht heeft, om de verga
deringen van den Raad der vereeniging. Dag.
Bestuur en Natlonalen Padvindersraad te pre-
sldeeren.
Ingevolge de wUziging van de Spelregels is
thans de organisatie van de Padvindersbewe
ging in Nederland als volgt te otnschrUven.
Nationale Padvinder ar aad
Na de benoeming van een Hoofdkwartlers-
cotnmissaris voor Voortrekkers, met welke func
tie Ir. Telder wordt belast, en het nemen van
enkele besluiten van internen aard, als de re
geling der contributie en herkiezing van perio
diek aftredende leden, heeft Z. K. H. den Na-
tionalen Padvindersraad geïnstalleerd.
De Raad zal zUn samengesteld uit de heeren:
A. Oosterlee, A. H. van Leeuwen, Dr. R. Ram-
selaar, mr. R. Höppener, Prof. Dr. J. de Quay,
Ds. W. M. A. Kalkman en C. Beets. De Prins
sprak de hoop uit, dat de Nationale Padvln-
diersraad aan zUn doel zal beantwoorden en van
groote beteekenls zal kunnen zUn voor de één
heid van de Padvindersbeweging in ons land.
BU de bespreking van de Jamboree vond
Z. K. H. gelegenheid, om aan de aanwezige le
den van den Raad den Jamboree-gedenkpennlng
te overhandigen en ook de aandacht erop te
vestigen, dat het voor het welslagen van de
Jamboree van zulk een groote beteekenls is
geweest, dat de zittende leden van den Raad
hun medewerking hebben verleend, waarvoor de
KoninklUke Commissaris hun dank bracht.
De vergadering, welke een buitengewoon ge
animeerd verloop had, werd te 8 uur
Z.K.H besloten.
BU het vertrek van ZK.H stond het Haag-
sche Voortrekkerscorps opgesteld op het trot
toir »n vormde da «erewacht voor ZJLH.
BU de lezing van de uiteenzetting van
den directeur van den Luchtvaartdienst
zou voorts de meening kunnen postvatten,
dat het overvliegen van het Nederlandsche
grondgebied, dus zonder een Nederlandsche
luchthaven aan te doen, door buitenland-
sche luchtvaartmaatschappijen, een om
standigheid is, die moellUk kon worden
voorzien. Ieder echter, die geen vreemde is
in de luchtvaart, kon reeds jaren geleden
begrUpen, dat dit niqt-asmdoen van het
Nederlandsche grondgebied eens sou ko
men. Dit is de normale ontwikkelingsgang
in het luchtverkeer. Indien Nederland blUft
beschikken over de primaire luchthaven
van Schiphol en voorts over een nieuwe
secundaire luchthaven Overschle, zal men
niet bevreesd behoeven te zUn voor het
mUden van Nederlandsche luchthavens
door buitenlandsche luchtvaartmaatschap-
pUen; immers het gaat er om, of voldoende
lading geboden wordt en daarvoor behoeft
men niet bevreesd te zUn.
Op een groot belang dient nog te worden
Bewezen. Amsterdam is de meest luchtvaart-
gezlnde stad van Nederland; ook in Rotterdam
is de belangstelling voor de luchtvaart groot
Het is noodzakelUk, deze belangstelling leven
dig te houden, want de Nederlandsche lucht
vaart heeft piloten en ander personeel noodlg
Dit personeel moet betrokken worden uit een
groote bevolking; deze is er in Amsterdam en
Rotterdam, niet in Leiderdorp of in Leiden.
Mocht het centrale vliegveld er bU Leiderdorp
komen, dan bestaat het groote gevaar, dat de
luchtvaartgezindheid van het Nederlandsche
volkt daalt, omdat bet geen voldoende aanra
king meer met de luchtvaart heeft; dit zou
een groot gevaar èn voor de burgerluchtvaart
èn voor de militaire luchtvaart beteekenen.
De zilveren wolf
- Z. k. H. deelde mede, dat de Chief Scout.
Lord Baden Powell aan den waarnemend Hoofd
verkenner, den heer A. Ooeterlee den Zilveren
Wolf heeft toegekend, voor de uitnemende dien
sten aan de Padvindersvereeniging bewezen.
verhoudingen van beide landen de laatste tij
den tendenzen vallen waar te nemen ten gun
ste van Nederland.
Het is niet wel mogelUk op grond van fel-
telUke gegevens vast te stellen of de Deensche
dan wel de Nederlandsche uitvoer van eieren
naar Engeland regelmatiger beeld vertoont; de
stelling, als zou de Deensche export regelma
tiger zUn dan de Nederlandsche, is op grond
van de Engelsche Invoerstatlstleken aanvecht
baar. In verband met de versterking van da
positie van het Nederlandsche ei op de Ikigel-
sche markt moet ongetwUfeld naar een zeker»
regelmaat woeden gestreefd, doch men zal zich
daarbU dienen te onthouden van maatregelen,
waarvan winsdervlng door verzuim van export
naar andere landen bet gevolg zou zljn-
Er is geen betrouwbaar en vergelijkbaar cij
fermateriaal beschikbaar, waaruit de conclusie
zou mogen worden getrokken, dat Denemarken
op de Etogelsche markt gemiddeld hoogere
prUzen maakt dan Nederland.
Het zou aanbeveling verdienen aan het ex-
porteeren van eieren naar Engeland voorwaar-
den te verbinden. Deze zouden stlmuleerend
moesten werken ten einde aan de ongebreidelde
concurrentie der talrUke exporteur» eenigartns
paal en perk te stellen.
Om tot oplossing van een aantal technische
problemen te komen, wordt onderling overleg
aanbevolen. Ook voor den particulieren expert-
handel zou een centraal verband In het leven
geroepen kunnen worden.
In de te Amsterdam gehouden buitengewone
algemeene vergadering van het Nederlandach
Instituut van Accountants zUn tot Ud van het
instituut benoemd de heeren: J. J. N. van
Hout, Batavia, Th. G. van der Tol. Soerabaja.
D. H. van der Velde, Soerabaja, in het bezit
van het accountants-dlploma van het Neder-
landsch Instituut van Accountants, A J. C. van
Pelt. Semarang, J. Delmonte, Utrecht, in het
bezit van het accountants-diploma van d»
unlverslteit van Amsterdam, M. F J OooL
Wassenaar, in het bezit van het accountante-
dlploma van de Nederlandsen» handete-bOMa-
school te Rotterdam.
Van arbeiderszUde wordt medegedeeld.' dat
Zaterdag overeenstemming is bereikt met de
reederU 8. Taal, te Scheveningen.
De voorstellen van de organisaties, betreffen
de het binnenliggen, de complete bemanning,
de gage-verhooglng voor de versch- en zout-
visscherU, alsmede het jaagtoon. heeft deze
reederU geheel aanvaard. Het eerste schip zal
1
Sinds een aantal jaren brengen de benzine-
maatschappUen naast de gewone motorbenzine
ook een speciale en duurdere kwaliteit in den
handel.
De gewone benzine was voor normaal gebruik
zeker voldoende, maar voor automobiel- on
motorrUwielmotoren met nooge compressic-ver-
houdlngen kon deze niet voldoende „klopvast’
genoemd worden.
De motoren, welke thans vervaardigd worden,
zouden ongetwUfeld een betere krachtsontwik
keling en een gunstiger verbrulkscUfer toonen,
wanneer benzine van een hoogere „klopvastheid’
zou worden gebruikt.
Daarom hebben de benzine-maatschappUen
besloten de kwaliteit der normale benzinesoorten
met tngang van 1 Juni belangrUk op te voeren.
Deze nieuwe kwaliteit zal ook voldoende zUn
voor die motoren, welke tot dusver special»
brandstof noodlg hadden.
Aangezien nu aan een speciale kwaliteit mo-
torbenzlne geen behoefte meer bestaat, aal de
verkoop hiervan worden stopgezet.
Zaterdagmiddag ongeveer vier uur
Aalsmeer een ernstig verkeersongeluk gebeurd.
Een auto met twee Inzittenden uit Eind
hoven reed op den nieuwen weg Utrecht
Haarlem, ter hoogte van de plaats, waar de
dorpsstraat dezen primairen snelverkeersweg
snüdt.
Op de kruising werd de auto aangereden
door een kleinen motor, bestuurd door den
heer J. de R. te BeverwUk, die de dorpsstraat
volgde en die den auto, welke voorrang had,
blUkbaar niet opmerkte.
De motorrUder vloog met het hoofd tegen
het linkerportier van den auto en werd vervol
gens tegen den grond gesmakt. De motor kwam
totaal vernield een vUftal meters verder terecht.
Met een ernstige schedelbasisfractuur 1» de
motorrijder naar bet diaconessenhul» te Haar
lem vervoerd. ZUn toestand is zorgwekkend.
Tegenover de uiteenzetting van de
motieven der regeering tot stichting
van een centraal vliegveld te Leider
dorp, welke Vrijdagmiddag door
den directeur van den Rijkslucht
vaartdienst, den heer H. Ch. E. van
Ede van der Pais, ia gegeven, heeft
Zaterdagmorgen de wethouder der
Handelsinrichtingen, mr. G. C. J. D.
Kropman, het standpunt der gemeen
te Amsterdam in een persconferen
tie uiteengezet.
Wethouder Kropman deed daarbij
allereerst de even verrassende als
belangrijke mededeeling, dat van be
voegde Defensie-zjjde was vernomen,
dat men daar geen belangstelling
heeft voor Schiphol.
en der kostelijkste vrijheden, welke
TT' wU in ons vrijgevochten en vrij-
heidUevende vaderland heeten te
Darten Is wel de grondwettelljke vrlj-
■neld van drukpers. Deze grondwette
lljke, principieel» persvrijheid behoort
tot de vele- dogma’s der democratie,
vurnaar men zelfs geen schuchter
ganelenden vinger kan uitstéken zon-
onmlddellijk met hartstochtelijke
verontwaardiging gedoodverfd, subsidl-
,)r gebrandmerkt te worden tot een
vorechtelijken dictatuur-knecht, die geen
nrijs stelt op de onwaardeerbare ver-
heden door ons volk in vele eeu-
yen van moeiten en strijd verzameld,
^at de handhaving van de principi-
eeie persvrijheid waard 18 voor het al
gemeen welzijn blijkt het duidelijkst
alt een vergelijking met landen, waar
deze vrijheid autoritair werd vernietigd.
In de autoritaire landen, waar de pers
eemaakt is tot een dictafoon van den
dictator, tot een willoos propaganda-ap-
psraat van de regeering en haar denk
beelden, ia alle mogelijkheid tot openba
re eritiek, tot objectieve voorlichting en
berichtgeving uitgesloten. De openbare
mening wordt er geïnstrueerd en ge
vormd zooals de regeerlng dat wil. Las
ter en verdachtmakingen kunnen er
mnder een woord van protest worden
venpreid, wanneer de regeering van
meening is, dat daarmee de eigen oog
merken doelmatiger gediend worden dan
d0or het verspreiden van de feitelijke
ossrheld. Men laat het krantenlezend
publiek onkundig van wat het weten
moest om zich een zuiver oordeel te
binnen vormen, of speldt het wat op
de mouw. Waar geen principieel» pers
vrijheid heerscht, is het volk zelfs niet
meer in staat, zijn eigen stemmingen,
gevoelens en meeningen ten aanzien van
de allerbelangrijkste vraagstukken als
oorlog of vrede zelfstandig te vormen, te
eontroleeren of te verantwoorden. Welke
gevaren daarin schuilen hebben niet al
leen Duitschland en Italië, maar heeft
ook Oostenrijk bewezen, waar het eene
autoritaire régime, zij het ook door een
weeromstuit, het land rijp maakte voor
het aanvaarden van een ander.
De Directeur van den Luchtvaartdienst, aldus
wethouder Kropman, beschouwt in de eerste
plaats de ligging van de twee luchthavens
(Schiphol en Overschle), welke op een onder-
lingen afstand van 46 K.M. zouden komen te
liggen, uit een oogpunt van veiligheid in het
luchtverkeer. HierbU wordt de veiligheid bezien
niet alleen ten opzichte van de vliegtuigen, wel
ke ons land slechts passeeren, maar ook en voor
al ten aanzien van de vliegtuigen, welke op een
der beide luchthavens landen, respectlevelUk
opstUgen.
Wat het eerste punt betreft, zU er de aan
dacht op gevestigd, dat vliegtuigen, welke ons
land passeeren, dit doen op een hoogte, die
aanmerkelUk hooger ligt dan 1500 M. De hoogte
van 1500 M. vormt nj. de verticale begrenzing
van het gebied, waarin bU slecht zicht de vlieg
tuigen wachten op hun beurt om te landen. Het
is dus uitgesloten, dat er eenlg gevaar voor
passeerende vliegtuigen bestaat. Of er één of
twee luchthavens zUn, is in dit opzicht van geen
belang.
Wat de vraag betreft, of vliegtuigen, voor
Schiphol of Overschle bestemd, hinder van el
kander kunnen ondervinden, stelt de directeur
van dpn Luchtvaartdienst dat een z.g. nade-
ringsgebied, d.i. een cirkel met een straal van 25
K.M., in het middelpunt waarvan het vliegveld
ligt, noodzakelUk is. Schiphol en Overschle lig
gen volgens hem 45 K.M. (dit moet zUn 48
K.M.) van elkander; dus de veiligheid is in ge
vaar. HierbU gaat de directeur van de gedachte
uit, dat de vliegtuigen op den omtrek van den
cirkel vliegen; dit zal uiteraard tot de zeld
zaamheden behooren. Bovendien is de opvatting,
dar de op landing wachtende vliegtuigen zich op
dezelfde vlieghoogte zouden moeten bevinden,
onjuist, aangezien het vanzelf spreekt, dat bU
het drukker worden van het luchtverkeer aan
de wachtende vliegtuigen bU de beide luchtha
vens verschillende hoogten worden aangewezen,
waarbU elk vliegtuig zUn eigen hoogte heeft.
De directeur van den Luchtvaartdienst merkt
verder op, dat men in het buitenland naderings-
gebieden van 30 K.M. en 35 K.M. noodzakelUk
acht. In dit verband wordt medegedeeld, dat het
Air Ministry het plan heeft, om ter oplossing
van het Londensche luchtverkeer vier luchtha
vens aan te leggen om Londen heen op een ou
derlingen afstand die veel geringer is dan de
afstand Schlphoi-Overschle (48 K.M); Croydon
en Besten liggen bUv. op 24 KM. van elkander.