Defensie heeft voor WILLEM n H Padvinders-reorganisatie Schiphol geen belangstelling! PERSVRIJHEID MOTIEVEN VOOR LEIDER DORP ONTZENUWD EIERENUITVOER NAAR ENGELAND EEN NATIONALE RAAD met J^inkóietQn MAANDAG 30 MEI 1938 Nederland te Parijs PATRIA 6 CT In De zilveren wolf Ned. Instituut van Accountants KIND VERDRONKEN DAMESRIT VAN DE K.N.A.Q GEEN SPECIALE BENZINE MEER GUNSTIGER NIEUWS UIT SCHEVENINGEN Bij één reederij is overeen* stemming bereikt VOOR DE KOLONIALE MISSIES MOTORRIJDER BOTSTE TEGEN EEN AUTO Amsterdam antwoordt Rijksluchtvaartdienst Mevr. Blauwkuip—de Baat winnares au Overachie niet primair Luchtlynen werden naar Waal haven verlegd voor een tyd- winat van nog geen. 5 minuten! Rapport van den Ned. Induatrie- en Handelaraad aan den mi nister van Econ. Zaken Huidige organisatievorm Door den itroom meegesleurd Week vóór Pinksteren Week van gebed en offer voor de Koloniale Missies zorgwekkender! toestand naar het ziekenhuis Week van gebed en offer NAAR jaarwisseling Juni uitvaren. i al Jamboree-auccea door De Koninklijke Spreker selde, dat het Hem een genoegen was, deze onderscheiding den heer Oosterlee te kunnen omhangen, hetgeen HU daarop onder luid applaus van de aanwezigen deed. De Zilveren Wolf Is de hoogste onder scheiding, welke doof den Stichter van de We reldbeweging aan zijn medewerkers wordt ult- gerélkt. Voor Nederland Is dit de 3e maal, dat een Zilveren Wolf werd toegekend. Preaident Lebrun bezocht onu afdeeling op de Jaar beurt Kwaliteit der normale soorten wordt verbeterd rsr De aandacht der vergadering werd vervolgens gevestigd op de groote behoefte aan geldmid delen voor de verdere verbreiding van de Be weging. Momenteel Is het betrekken van de jongens uit de werklooee gezinnen In de Pad vindersbeweging alleen Incidenteel mogelUk en het Nationaal Hoofdkwartier wil trachten hier in verbetering te brengen. Ook is er een nU- Wat LondonFrankfort betreft, is het tijds verschil voor de D.C. 3 tien minuten. De directeur van den Luchtvaartdienst ver gist zich ook als hU mededeelt, dat Amsterdam zou gezegd hebben .Jdsar-te zUn". Amsterdam is er zich zeer wel van bewust, dat de ontwik keling van Schiphol nog niet ten einde Is. Met betrekking tot de opmerkingen over de luchUUnen Loo ndenFrankfort vice-versa, welke de K.L. M. zonder noodzaak van Schiphol naar Waalhaven heeft verlegd wederom over Schiphol te lelden. In den gedachtengang van den directeur van den Luchtvaartdienst schijnt er voorts van te worden uitgegaan, dat èn Schiphol en Overschle primaire luchthavens met een groot verkeer zullen zUn. Hoe is de toestand echter thans? Schiphol is in het West-Europeesche luchtverkeer In Nederland de primaire luchthaven gewor den; Waalhaven vervult een bescheidener rol. De cUfers wijzen uit, dat Schiphol, wat het personenvervoer betreft, viermaal zoo belangrijk is als Waalhaven. Met het post verkeer staat de zaak niet anders. Wat het goederenverkeer betreft, staat Schiphol er nog veer gunstiger voor. Hier is de verhou ding 8 tegen 1. Er is geen enkele reden, om aan te nemen, dat hierin een wijziging ten ongunste van Schiphol zal komen. s pend gebrek aan gelegenheid tot kampeeren in de omgeving van de groote centra. De Pen ningmeester bracht een en ander naar voren en vertelde, dat in Engeland thans door den Hertog van Kent het initiatief is genomen tot het bUeenbrengen van een fonds van millioen gulden voor de Padvindersbeweging, van welk bedrag reeds 25 pCt. Is bijeengebracht. ai ns non rasr- tn**l I JL db inucU nM laills Uit een en ander volgt, dat het gevaarselement volkomen denkbeeldig is. kosten dlene, dat de kosten voor de radio- en weerdiensten van het RUk en voor de grond- organisatle van de KLM. bU de Inrichting van Overschle ah secundaire luchthaven zon der twijfel binnen beperkte grenzen kunnen worden gehouden Terloops zjj hierbij opgemokt, dat b(j een viiegsnelheid van 300 K.M. per war, ssn van grootere snelheden niet te spreken, ds omweg van Londen over Schiphol naar Praag, in vergelijking met LondenWaal havenPraag, slechts een tijdverschil van L2 minuut oplevert. BU de krutesnelheid van de D.C. 3 (260 K.M.), wefl» thans op dit traject wordt gebruikt, h het tijdsver schil nog teen vijf minuten. Wanneer men bedenkt, dat een oencurreesvnde inchtdienst der Engelsche en Belgische maatschappijen. n.L LondenBrusselFrankfort Praag, ep het oogenblik den geheelen afstand aflegt In 5 uur 55 minuten en de K. L. M. in sa menwerking met de Tsjechische Maatschap- pij LondenPraag via Rotterdam vliegt in 4 uur 30 minuten, dan ziet men duidelijk, dat het tijdsverschil van 4.2 minuut niet ter zake doet. Dit tijdsverschil zal, ah in de toekomst met snellere vliegtuigen wordt ge vlogen, nog verminderen. Zaterdag heeft president Lebrun een bezoek gebracht aan de ParUsche jaarbeurs. HU heeft op zUn rondgang geruimen tUd vertoefd in de Nederlandsche secties. De president interesseerde zich in het bij zonder voor het portret van Prinses Beatrix. Voorts schonk hU veel aandacht aan de inzen ding van den Economischen Voorlichtings dienst. Het was een aardig oogenblik, toen de president enkele woorden richtte tot de koffie- schenkende Javanen. BU zUn vertrek sprak de president tegen over den heer Feenstra van het departement van Koloniën zUn groote voldoening uit voor de wUze, waarop Nederland op de ParUsche jaarbeurs voor den dag was gekomen. Gehoord het rapport van het accountants kantoor Boelen, Nieuwenhuis en Boo te Am sterdam. besloot de vergadering den penning meester van de Jamboree décharge te verleenen voor zUn beheer, waarbU hem nogmaals dank werd gebracht voor de groote diensten, welke hU belangeloos aan de Padvindersbeweging heeft gegeven. De KoninklUke Commissaris deelde mede, dat het batig saldo van de Jamboree 75000 bedraagt, welk bedrag aan het Nationaal Hoofdkwartier is overgemaakt. Dit bedrag Is voorlooplg, In afwachting van zUn bestemming, belegd. den, dat de eindbeslissing omtrent du tot standkoming van een centraal gelegen lucht vaartterrein omstreeks de 1938/1533 zal zUn gevallen. Indien die beslissing, zoo schrijft de Mi nister, onverhoopt mocht lelden tot afzien van het centrale vliegveld, zal de regee ring Rotterdam de toestemming tot senleg van een luchtvaartterrein in Overschle niet langer onthouden. Padvindersraad, welke de gelegenheid opent tot onderling contact over alle padvinders- aaken, welke met 1 not miming van deoen Baad ter tafel worden gebracht, doek voor al over de eenheid in de werkwjjee der Groepen. Spelregels, de training der Mders, de aanraking met het buitenland. Er zal vooralsnog geen Hoofdverkenner worden benoemd. Z. K. H. Prins Bernhard is Koninklijk Commissaris voer de geheele erkende Padvindersbeweging in Nederland. De heer Oosterlee is waarnemend Hoofd verkenner voor de N.P.V, tevens Hoofd- ennmiimsris voor deae. De Katholieke Ver kenners hebben een afzonderlijken Hoofd commissaris, waartoe sar. B. Höppéner Is benoemd. Er Is b<j de vastlegging van de verhou dingen geen principieel nieuw element in gébracht, doch wei is thans de codificatie in overeenstemming met de verhoudingen, zooals deae zich historisch hebben ontwik keld. Deze verhouding heeft bestaan gedurende de geheele 19-jarige periode, dat in Nederland het luchtverkeer wordt uitgeoefend. En dit niette genstaande het wegennet naar Schiphol gedu rende deze periode geheel onvoldoende was en de passagiers van Den Haag, o. a. ook door den K. L. M.-busdienst, reeds jarenlang op Waal haven zUn georiënteerd. Indien derhalve in plaats van Waalhaven, bU Overschle een nieuw vliegveld wordt aangelegd, moet niet worden gedacht, dat daar een nieuw primair vliegveld kan ontstaan. Ook dit nieuwe vliegveld zal slechts van secundaire beteekenls zUn. Dit is ook de bedoeling van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam, die in hun des betreffende voordracht mededeelden, dat het geenszins in de bedoeling lag, een vliegveld van de allereerste orde te stichten. Aan het slot van dit schrUven, zegt de Minister dat de regeerlng, lettende op de behoefte van ’s lands defensie, de aanspra ken van Rotterdam met betrekking tot spoedige beslissing omtrent een luchthaven bU Overschle en de uitvoering van de voor genomen werken ter uitbreiding van de in richting van Schiphol, het daarheen zal lei- Z. K. H. Prins Bernhard presideert een gecombineerde vergadering van Raad en Bestuur De directeur van den Luchtvaartdienst zegt voorts, dat men hier te lande rekening zou moe ten houden met de mogelUkheid, dat de inter nationale maatschappUen Nederland gaan mu- den, indien deze twee vliegvelden zouden moe ten aandoen, zulks in verband met de grootere snelheid, waarnaar de maatschappUen streven. Het is echter voldoende, dat deze internationale maatschappUen Schiphol aandoen, de luchtha ven met de grootste lading. Overschle zal zeer goed de verbinding met Londen, ParUs en Keu len, die door de K. L. M. worden onderhouden, van Waalhaven kunnen overnemen. Het zou daarbU voor de hand liggen, denPraag vice-versa en Naast te Vereenigtng „de Nederlandsche Padvinders”, de N.P.V. welke bestaat alt de Neatrale Groepen, de Christelijke Groepen, den Padvindersbond in Ned.-Indië, straks de Padvindersvereeniging „Nederland”, staat j de Vereeniging „de Katholieke Verken ners”, welke met de N.P.V. ep federatieve wfjae verbonden is. Aio uitvloeisel van deze som ui girting b epgerieht do Nationale In een onbewaakt oogenblik geraakte Zater- “tmlddag een twee-jarlg zoontje van den heer Snel te Hekendorp In den Hollandschen woel. Be arme kleine werd door den stroom «”<!*!eurd en hoewel toegesnelde voorbUgan- klnd 150 meter verder wisten te grU- en »P bet droge te brengen, bleken de *¥*nsgeesten reeds geweken te zUn. Naar aanleiding van een door den minister van Economische Zaken tot de Ned. Pluimvee Federatie en zes organisaties van particuliere eierenhandelaren gezichten brief inzake den uitvoer van eieren naar Engeland, heeft thans de Ned. Industrie- en Handelsraad den be windsman een uitvoerig rapport namens doos vervenigingen doen toekomen, bericht de N. Rott. C., welk blad oun. het volgende aan het rapport ontleent: Het rapport komt tot de volgende conclu sies: Het feit, dat Denemarken meer eieren naai Engeland exporteert dan Nederland is geen verontrustend verschijnsel, daar in de export- ïh het prachtige heuvelland van - en omgeving werd voor de vierde maal da damesrit van de KoninklUke Nederlandsche Automobiel Club gehouden, welke rit na een sportleven, lang niet gemakkelUken strijd, door mevr. Blauwkuip—De Baa| (Amsterdam) met La Balie werd gewonnen, daarbU uitstekend geassisteerd door de kaartlezeres en chrooome- 1 trice mevr. Zimmer—Ferman. Beslisaing uiterlyk by jaarwisseling In aansluiting op het bovenstaande, kunnen wU nog mededeelen, dat de Minister van Wa terstaat de argumenten der regeerlng voor Leiderdorp In een schrUven aan de gemeente besturen van Amsterdam en Rotterdam heeft kenbaar gemaakt. Mgr. P. Groenen, secretaris van het Werk comité voor de Koloniale Missieweek, schrUft ons ojn.: In de week van 29 Mei5 Juni wordt voor de Missies In onze eigen Overzeesche Gebieden vap u een gebed en een offer gevraagd. Een gebed! God heeft nu eenmaal voor ZUn „geven” als voorwaarde gesteld ons „vragen” en dat geldt niet alleen voor wat wUzelf naar ziel en lichaam noodlg hebben, maar ook voor de gave des geloofs aan anderen. Voor de uit breiding des geloofs, voor de bekeerlng der hei denen is niet alleen noodlg de verkondiging van het Evangelie, maar die moet ook gedragen worden door het gebed, allereerst door de wer kers zelf, de missionarissen, maar ook door het gebed der geloovigen, het gebed van allen. Vereenlgt deze week uw gebed met dat der priesters aan het altaar onder en na iedere H. MIs; woont eens extra het H. Misoffer bU. d«t. herhaling van Golgotha’s offer,9waar juist de biddende liefde haar schoonste triomfen viert; bidt in het huisgezin en laat deze week vooral uw huis een telnpel wezen, waar telkendage op het uur, dat de beslommeringen des levens ophouden en dat God den mensch rekenschap vraagt van zUn dag alvorens zUn rust te zege nen, vader, moeder en kinderen te zamen neer knielen om het Rozenhoedje te bidden en hun harten tot God te verheffen, opdat HU In onze Indlën ZUn RUk doe komen onder die «7 mil lioen. die Hem nog niet kennen at Hem niet aanbidden en dienen, zooals HU dat wil. Weet wel. dat in die week ook Indlë mede bidt: één groot Katholiek Nederland, hier en overzee, werpt zich smeekend voor Gods troon en er moeten wel over die millioenen stroomen van genade komen, die hui ten leven wekken en wonderen doen. Een offer. Wie bidt zal vanzelf ook offeren, geestelUk allereerst. Naast een geestelUk ook een geldelUk offer. Moeder bewaart deze week het zakje, waarop staat: „Voor de Koloniale Missles”. Doet daar in uw gave, veel, zoo gU veel hebt, maar in leder geval Iets, boe weinig het dan ook Is. Een dubbeltje, een kwartje kan er toch wel af en die kleine zilveren geldstukken zUn goud in Gods oog, als ze gegeven worden van het wel- nlgé, ja. het absoluut noodsakelUke. dat iemand bezit. Verleden jaar bracht de week van Gebed en Offer voor de Koloniale Missies ruim 90 dui zend gulden op. dit jaar moet de ton verre en verre wordgn overschreden. oezeer wij echter ook het principe van de persvrijheid wenschen hoog te houden en te handhaven, wij «Un niet bereid practlsch de persvrijheid tot een fetisch te maken, welke onder alle omstandigheden zonder meer „ta boe” moet blijven, gelijk b.v. de sociaal democraten en de liberalen dat willen. En wanneer wij dat niet willen, hebben de sociaal-democraten en de liberalen dat voor een deel aan zichzelf te wijten. De wijze, waarop de sociaal-democrati- zche en de liberale en de zoogenaamde neutrale per» hier te lande naar aanlei ding van de wanstaltig opgeblazen Os- eche affaire en de daaraan verbonden marechaussee-questie de* hetze-pers der NBJB. tot op een bedenkelijke hoogte of liever laagte heeft gevolgd, heeft duide lijk aangetoond, dat het principe van de persvrijheid in ons land* bij tijd en wijle practlsch ergerlijk misbruikt wordt om een door zekere pers uitgeoefende ter- reor te rechtvaardigen en te dulden en voor strafmaatregelen te vrijwaren. De vrijheid van drukpers als principe is van geen andere of hoogére orde dan dat van de individueele vrijhfid van lederen staatsburger. Wanneer men het van zelfsprekend acht, dat iemand, die zijn individueele vrijheid misbruikt, in strijd met de rechten van anderen en de plichten jegens anderen, of in strijd met het algemeen belang, door de over heid gestraft wordt, dan kan men ook geen enkel bezwaar spaken, wanneer er maatregelen door de overheid zouden worden genomen tegen persorganen, die van de bestaande persvrijheid misbruik maken door onbewezen insinuaties aan het adres van personen of groepen van personen, die het recht op een goeden naam en faam nog niet hebben ver- speeld, ook al behooren die personen tot een door een al te vrije persvrijheid vrij wel vogelvrij verklaarde regeerlng. In dien aan het misbruiken van de persvrij heid voor onverantwoorde acties en agi taties met minderwaardige bijbedoelin gen door .de overheid paal en perk wordt gesteld, randt zij het principe van een gezonde en nocjdzakelijke persvrij heid niet aan, maar neemt zij integen deel dit principe in bescherming tegen hen, die het wel-ls-waar met den mond huldigen maar bereid zijn het met de d**d te Verloochenen. Elke vrijheid be hoort gebonden te zijn om niet in ban deloosheid te ontaarden, dat geldt voor *De democratische vrijheden, dus óók ▼oor die van de pers. BU de hedenmorgen gehouden peracouferen- tle gaven nog toelichtingen de heer Boogerd, directeur der gemeentelijke Hanoelslnrichtin- gen, en de heer U. F. N. Dellaert, havenmeester van Schiphol. Nadat Z.K.H. Prins Bernhard, zooals wU reeds meldden, bU zUn eerste bezoek aan het Natio nale hoofdkwartier der Nederlandsche Verken ners te Den Haag door de padvinders van het district met een défilé was begroet, nam een gecombineerde vergadering van Raad en Be stuur een aanvang. Z.K.H. presideerde de ver gadering, heette de aanwezigen, waaronder Gen. Maj. C. J. M. Collette, Mr. J. van Gelein Vltrlnga, Vice-Admiraal J. F. Osten en Prof. Ir. R. L. A. Schoemaker, welkom en deelde mede, dat in verband met de te nemen beslis sing aangaande de opheffing van de Liquidatie Commissie van de Jamboree, de overste C. W. Becking, penningmeester van de Jamboree, eveneens ter vergadering was uitgenoodlgd. In de eerste plaats deelde Z K.H mede, op welke wUze de positie van denKonlnklUken Commissaris in de Spelregels wordt omschre- ven, nl. dat hU het recht heeft, om de verga deringen van den Raad der vereeniging. Dag. Bestuur en Natlonalen Padvindersraad te pre- sldeeren. Ingevolge de wUziging van de Spelregels is thans de organisatie van de Padvindersbewe ging in Nederland als volgt te otnschrUven. Nationale Padvinder ar aad Na de benoeming van een Hoofdkwartlers- cotnmissaris voor Voortrekkers, met welke func tie Ir. Telder wordt belast, en het nemen van enkele besluiten van internen aard, als de re geling der contributie en herkiezing van perio diek aftredende leden, heeft Z. K. H. den Na- tionalen Padvindersraad geïnstalleerd. De Raad zal zUn samengesteld uit de heeren: A. Oosterlee, A. H. van Leeuwen, Dr. R. Ram- selaar, mr. R. Höppener, Prof. Dr. J. de Quay, Ds. W. M. A. Kalkman en C. Beets. De Prins sprak de hoop uit, dat de Nationale Padvln- diersraad aan zUn doel zal beantwoorden en van groote beteekenls zal kunnen zUn voor de één heid van de Padvindersbeweging in ons land. BU de bespreking van de Jamboree vond Z. K. H. gelegenheid, om aan de aanwezige le den van den Raad den Jamboree-gedenkpennlng te overhandigen en ook de aandacht erop te vestigen, dat het voor het welslagen van de Jamboree van zulk een groote beteekenls is geweest, dat de zittende leden van den Raad hun medewerking hebben verleend, waarvoor de KoninklUke Commissaris hun dank bracht. De vergadering, welke een buitengewoon ge animeerd verloop had, werd te 8 uur Z.K.H besloten. BU het vertrek van ZK.H stond het Haag- sche Voortrekkerscorps opgesteld op het trot toir »n vormde da «erewacht voor ZJLH. BU de lezing van de uiteenzetting van den directeur van den Luchtvaartdienst zou voorts de meening kunnen postvatten, dat het overvliegen van het Nederlandsche grondgebied, dus zonder een Nederlandsche luchthaven aan te doen, door buitenland- sche luchtvaartmaatschappijen, een om standigheid is, die moellUk kon worden voorzien. Ieder echter, die geen vreemde is in de luchtvaart, kon reeds jaren geleden begrUpen, dat dit niqt-asmdoen van het Nederlandsche grondgebied eens sou ko men. Dit is de normale ontwikkelingsgang in het luchtverkeer. Indien Nederland blUft beschikken over de primaire luchthaven van Schiphol en voorts over een nieuwe secundaire luchthaven Overschle, zal men niet bevreesd behoeven te zUn voor het mUden van Nederlandsche luchthavens door buitenlandsche luchtvaartmaatschap- pUen; immers het gaat er om, of voldoende lading geboden wordt en daarvoor behoeft men niet bevreesd te zUn. Op een groot belang dient nog te worden Bewezen. Amsterdam is de meest luchtvaart- gezlnde stad van Nederland; ook in Rotterdam is de belangstelling voor de luchtvaart groot Het is noodzakelUk, deze belangstelling leven dig te houden, want de Nederlandsche lucht vaart heeft piloten en ander personeel noodlg Dit personeel moet betrokken worden uit een groote bevolking; deze is er in Amsterdam en Rotterdam, niet in Leiderdorp of in Leiden. Mocht het centrale vliegveld er bU Leiderdorp komen, dan bestaat het groote gevaar, dat de luchtvaartgezindheid van het Nederlandsche volkt daalt, omdat bet geen voldoende aanra king meer met de luchtvaart heeft; dit zou een groot gevaar èn voor de burgerluchtvaart èn voor de militaire luchtvaart beteekenen. De zilveren wolf - Z. k. H. deelde mede, dat de Chief Scout. Lord Baden Powell aan den waarnemend Hoofd verkenner, den heer A. Ooeterlee den Zilveren Wolf heeft toegekend, voor de uitnemende dien sten aan de Padvindersvereeniging bewezen. verhoudingen van beide landen de laatste tij den tendenzen vallen waar te nemen ten gun ste van Nederland. Het is niet wel mogelUk op grond van fel- telUke gegevens vast te stellen of de Deensche dan wel de Nederlandsche uitvoer van eieren naar Engeland regelmatiger beeld vertoont; de stelling, als zou de Deensche export regelma tiger zUn dan de Nederlandsche, is op grond van de Engelsche Invoerstatlstleken aanvecht baar. In verband met de versterking van da positie van het Nederlandsche ei op de Ikigel- sche markt moet ongetwUfeld naar een zeker» regelmaat woeden gestreefd, doch men zal zich daarbU dienen te onthouden van maatregelen, waarvan winsdervlng door verzuim van export naar andere landen bet gevolg zou zljn- Er is geen betrouwbaar en vergelijkbaar cij fermateriaal beschikbaar, waaruit de conclusie zou mogen worden getrokken, dat Denemarken op de Etogelsche markt gemiddeld hoogere prUzen maakt dan Nederland. Het zou aanbeveling verdienen aan het ex- porteeren van eieren naar Engeland voorwaar- den te verbinden. Deze zouden stlmuleerend moesten werken ten einde aan de ongebreidelde concurrentie der talrUke exporteur» eenigartns paal en perk te stellen. Om tot oplossing van een aantal technische problemen te komen, wordt onderling overleg aanbevolen. Ook voor den particulieren expert- handel zou een centraal verband In het leven geroepen kunnen worden. In de te Amsterdam gehouden buitengewone algemeene vergadering van het Nederlandach Instituut van Accountants zUn tot Ud van het instituut benoemd de heeren: J. J. N. van Hout, Batavia, Th. G. van der Tol. Soerabaja. D. H. van der Velde, Soerabaja, in het bezit van het accountants-dlploma van het Neder- landsch Instituut van Accountants, A J. C. van Pelt. Semarang, J. Delmonte, Utrecht, in het bezit van het accountants-diploma van d» unlverslteit van Amsterdam, M. F J OooL Wassenaar, in het bezit van het accountante- dlploma van de Nederlandsen» handete-bOMa- school te Rotterdam. Van arbeiderszUde wordt medegedeeld.' dat Zaterdag overeenstemming is bereikt met de reederU 8. Taal, te Scheveningen. De voorstellen van de organisaties, betreffen de het binnenliggen, de complete bemanning, de gage-verhooglng voor de versch- en zout- visscherU, alsmede het jaagtoon. heeft deze reederU geheel aanvaard. Het eerste schip zal 1 Sinds een aantal jaren brengen de benzine- maatschappUen naast de gewone motorbenzine ook een speciale en duurdere kwaliteit in den handel. De gewone benzine was voor normaal gebruik zeker voldoende, maar voor automobiel- on motorrUwielmotoren met nooge compressic-ver- houdlngen kon deze niet voldoende „klopvast’ genoemd worden. De motoren, welke thans vervaardigd worden, zouden ongetwUfeld een betere krachtsontwik keling en een gunstiger verbrulkscUfer toonen, wanneer benzine van een hoogere „klopvastheid’ zou worden gebruikt. Daarom hebben de benzine-maatschappUen besloten de kwaliteit der normale benzinesoorten met tngang van 1 Juni belangrUk op te voeren. Deze nieuwe kwaliteit zal ook voldoende zUn voor die motoren, welke tot dusver special» brandstof noodlg hadden. Aangezien nu aan een speciale kwaliteit mo- torbenzlne geen behoefte meer bestaat, aal de verkoop hiervan worden stopgezet. Zaterdagmiddag ongeveer vier uur Aalsmeer een ernstig verkeersongeluk gebeurd. Een auto met twee Inzittenden uit Eind hoven reed op den nieuwen weg Utrecht Haarlem, ter hoogte van de plaats, waar de dorpsstraat dezen primairen snelverkeersweg snüdt. Op de kruising werd de auto aangereden door een kleinen motor, bestuurd door den heer J. de R. te BeverwUk, die de dorpsstraat volgde en die den auto, welke voorrang had, blUkbaar niet opmerkte. De motorrUder vloog met het hoofd tegen het linkerportier van den auto en werd vervol gens tegen den grond gesmakt. De motor kwam totaal vernield een vUftal meters verder terecht. Met een ernstige schedelbasisfractuur 1» de motorrijder naar bet diaconessenhul» te Haar lem vervoerd. ZUn toestand is zorgwekkend. Tegenover de uiteenzetting van de motieven der regeering tot stichting van een centraal vliegveld te Leider dorp, welke Vrijdagmiddag door den directeur van den Rijkslucht vaartdienst, den heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, ia gegeven, heeft Zaterdagmorgen de wethouder der Handelsinrichtingen, mr. G. C. J. D. Kropman, het standpunt der gemeen te Amsterdam in een persconferen tie uiteengezet. Wethouder Kropman deed daarbij allereerst de even verrassende als belangrijke mededeeling, dat van be voegde Defensie-zjjde was vernomen, dat men daar geen belangstelling heeft voor Schiphol. en der kostelijkste vrijheden, welke TT' wU in ons vrijgevochten en vrij- heidUevende vaderland heeten te Darten Is wel de grondwettelljke vrlj- ■neld van drukpers. Deze grondwette lljke, principieel» persvrijheid behoort tot de vele- dogma’s der democratie, vurnaar men zelfs geen schuchter ganelenden vinger kan uitstéken zon- onmlddellijk met hartstochtelijke verontwaardiging gedoodverfd, subsidl- ,)r gebrandmerkt te worden tot een vorechtelijken dictatuur-knecht, die geen nrijs stelt op de onwaardeerbare ver- heden door ons volk in vele eeu- yen van moeiten en strijd verzameld, ^at de handhaving van de principi- eeie persvrijheid waard 18 voor het al gemeen welzijn blijkt het duidelijkst alt een vergelijking met landen, waar deze vrijheid autoritair werd vernietigd. In de autoritaire landen, waar de pers eemaakt is tot een dictafoon van den dictator, tot een willoos propaganda-ap- psraat van de regeering en haar denk beelden, ia alle mogelijkheid tot openba re eritiek, tot objectieve voorlichting en berichtgeving uitgesloten. De openbare mening wordt er geïnstrueerd en ge vormd zooals de regeerlng dat wil. Las ter en verdachtmakingen kunnen er mnder een woord van protest worden venpreid, wanneer de regeering van meening is, dat daarmee de eigen oog merken doelmatiger gediend worden dan d0or het verspreiden van de feitelijke ossrheld. Men laat het krantenlezend publiek onkundig van wat het weten moest om zich een zuiver oordeel te binnen vormen, of speldt het wat op de mouw. Waar geen principieel» pers vrijheid heerscht, is het volk zelfs niet meer in staat, zijn eigen stemmingen, gevoelens en meeningen ten aanzien van de allerbelangrijkste vraagstukken als oorlog of vrede zelfstandig te vormen, te eontroleeren of te verantwoorden. Welke gevaren daarin schuilen hebben niet al leen Duitschland en Italië, maar heeft ook Oostenrijk bewezen, waar het eene autoritaire régime, zij het ook door een weeromstuit, het land rijp maakte voor het aanvaarden van een ander. De Directeur van den Luchtvaartdienst, aldus wethouder Kropman, beschouwt in de eerste plaats de ligging van de twee luchthavens (Schiphol en Overschle), welke op een onder- lingen afstand van 46 K.M. zouden komen te liggen, uit een oogpunt van veiligheid in het luchtverkeer. HierbU wordt de veiligheid bezien niet alleen ten opzichte van de vliegtuigen, wel ke ons land slechts passeeren, maar ook en voor al ten aanzien van de vliegtuigen, welke op een der beide luchthavens landen, respectlevelUk opstUgen. Wat het eerste punt betreft, zU er de aan dacht op gevestigd, dat vliegtuigen, welke ons land passeeren, dit doen op een hoogte, die aanmerkelUk hooger ligt dan 1500 M. De hoogte van 1500 M. vormt nj. de verticale begrenzing van het gebied, waarin bU slecht zicht de vlieg tuigen wachten op hun beurt om te landen. Het is dus uitgesloten, dat er eenlg gevaar voor passeerende vliegtuigen bestaat. Of er één of twee luchthavens zUn, is in dit opzicht van geen belang. Wat de vraag betreft, of vliegtuigen, voor Schiphol of Overschle bestemd, hinder van el kander kunnen ondervinden, stelt de directeur van dpn Luchtvaartdienst dat een z.g. nade- ringsgebied, d.i. een cirkel met een straal van 25 K.M., in het middelpunt waarvan het vliegveld ligt, noodzakelUk is. Schiphol en Overschle lig gen volgens hem 45 K.M. (dit moet zUn 48 K.M.) van elkander; dus de veiligheid is in ge vaar. HierbU gaat de directeur van de gedachte uit, dat de vliegtuigen op den omtrek van den cirkel vliegen; dit zal uiteraard tot de zeld zaamheden behooren. Bovendien is de opvatting, dar de op landing wachtende vliegtuigen zich op dezelfde vlieghoogte zouden moeten bevinden, onjuist, aangezien het vanzelf spreekt, dat bU het drukker worden van het luchtverkeer aan de wachtende vliegtuigen bU de beide luchtha vens verschillende hoogten worden aangewezen, waarbU elk vliegtuig zUn eigen hoogte heeft. De directeur van den Luchtvaartdienst merkt verder op, dat men in het buitenland naderings- gebieden van 30 K.M. en 35 K.M. noodzakelUk acht. In dit verband wordt medegedeeld, dat het Air Ministry het plan heeft, om ter oplossing van het Londensche luchtverkeer vier luchtha vens aan te leggen om Londen heen op een ou derlingen afstand die veel geringer is dan de afstand Schlphoi-Overschle (48 K.M); Croydon en Besten liggen bUv. op 24 KM. van elkander.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 17