Defensie heeft
▼oor
WILL
Pad vinder $-reor ga nis a tie
Schiphol
geen belangstelling
PERSVRIJHEID
MOTIEVEN VOOR LEIDER
DORP ONTZENUWD
EIERENUITVOER NAAR
ENGELAND
EEN NATIONALE RAAD
MAANDAG 30 MEI 1938
Nederland te Parijs
PAIR IA 6 G*
In
Week van gebed en offer
De zilveren wolf
Ned. Instituut van Accountants
KIND VERDRONKEN
Jamboree-auccea
DAMESRIT VAN DE K.N.A.C.
Huidige organiaatievorm
Amsterdam antwoordt
Rijksluchtvaartdienst
Bij één reederij is overeen
stemming bereikt
Preaident Lebrun bezocht onze
afdeeling op de Jaarbeura
GEEN SPECIALE BENZINE
MEER
GUNSTIGER NIEUWS UIT
SCHEVENINGEN
VOOR DE KOLONIALE
MISSIES
MOTORRIJDER BOTSTE
TEGEN EEN AUTO
Mevr. Blauwkuip—de Raaf
winnares
Z. K. H. Prina Bernhard preaideert
een gecombineerde vergadering
van Raad en Beatuur
Overachie niet primair
Door den stroom meegesleurd
Week vóór Pinksteren
Week van gebed en offer
voor de Koloniale Missies
Kwaliteit der normale soorten
wordt verbeterd
Bealiaaing uiterlyk by
jaarwiaaeling
Luchtlynen werden naar Waal
haven verlegd voor een tyd-
winat van nog geen
S minuten!
met J^ink^teian
naar 2n.aela.nd.
Nationale Padvinderaraad
De zilveren wolf
zorgwekkender! toestand naar
het ziekenhuis
Rapport van den Ned. Induatrie-
en Handelaraad aan den mi
nister van Econ. Zaken
t
n
Juni uitvaren.
n*
dank bracht.
door
De aandacht der vergadering werd vervolgens
gevestigd op de grbote behoefte aan geldmid
delen voor de verdere verbreiding van de Be
weging. Momenteel is het betrekken van de
jongens uit de werklooze gezinnen In de Pad
vindersbeweging alleen Incidenteel mogelfjk en
het Nationaal Hoofdkwartier wil trachten hier
in verbetering te brengen. Ook is er een njj-
pend gebrek aan gelegenheid tot kampeeren in
de omgeving van de groote centra. De Pen
ningmeester bracht een en ander naar voren
en vertelde, dat in Engeland thans door den
Hertog van Kent het Initiatief is genomen tot
het bijeenbrengen van een fonds van 6 mlUioen
gulden voor de Padvindersbeweging, van welk
bedrag reeds 35 pCt. is bijeengebracht.
de wüse, waarop Nederland op de Parüsche
jaarbeurs voor den dag was gekomen.
SI.
n»
eind
rt»-
SC*
del
mei
lod-
ons
die
kosten diene, dat de kosten voor de radio- en
veerdiensten van het Rijk en voor de grond-
organisatle van de KLM. bij de inrichting
van Overschie als secundaire luchthaven zon
der twijfel binnen beperkte grenzen kunnen
worden gehouden.
Bfj de hedenmorgen gehouden persconferen
tie gaven nog toelichtingen de heer Boogerd,
directeur der gemeentelijke Hanuelslnrichtln-
gen, ^n de heer U. F. N. Dellaert, havenmeester
van Schiphol.
M dl
mieU
i»ar-
•ur
inaal
,d#
Zaterdag heeft president Lebrun een bezoek
gebracht aan de Parjjsche jaarbeurs. HU beeft
op zjjn rondgang gerulmen tijd vertoefd in de
Nederlandsche secties.
De president Interesseerde zich In het bij
zonder voor het portret van Prinses Beatrix.
Voorts schonk hjj veel aandacht aan de Inzen
ding van den Economischen Voorlichtings
dienst. Het was een aardig oogenblik, toen de
president enkele woorden richtte tot de koffle-
schenkende Javanen.
Bij zjjn vertrek sprak de president tegen
over den heer Feenstra van het departement
Gehoord het rapport van het accountants
kantoor Boelen, Nieuwenhuls en Boo te Am
sterdam, besloot de vergadering den penning
meester van de Jamboree décharge te verleenen
voor zijn beheer, waarbij hem nogmaals dank
werd gebracht voor de groote diensten, welke
hij belangeloos aan de Padvindersbeweging heeft
gegeven. De Koninklijke Commissaris deelde
mede, dat het batig saldo van de Jamboree
75000 bedraagt, welk bedrag aan het Nationaal
Hoofdkwartier is overgemaakt. Dit bedrag is
voorlooplg, In afwachting van zjjn bestemming,
belegd.
Padvindersraad, welke de gelegenheid opent
tot onderling contact over alle padvinders-
zaken, welke met instemming van dezen
Baad ter tafel worden gebracht, doch voor
al over de eenheid in de werkwijze der
Groepen, Spelregels, de training der leiders,
de aanraking met het buitenland.
Er zal vooralsnog geen Hoofdverkenner
worden benoemd. Z. K. H. Prins Bernhard
is Koninklijk Commissaris voer de geheele
erkende Padvindersbeweging in Nederland.
De heer Oosteriee is waarnemend Hoofd
verkenner voor de N.P.V„ tevens Hoofd-
conunisearis voor deze. De Katholieke Ver
kenners hebben een afzonderlijken Hoofd
commissaris, waartoe mr. B. Höppener is
benoemd.
Er ié b<j de vastlegging van de verhou
dingen geen principieel nieuw element in
gébracht, doch wel is thans de codificatie
in overeenstemming met de verhoudingen,
zooals deze zich historisch hebben ontwik
keld.
Wat LondonFrankfort betreft, is het tijds
verschil voor de D£. 3 tien minuten.
De directeur van!den Luchtvaartdienst ver
gist zich ook als hij mededeelt, dat Amsterdam
zou gezegd hebben „klaar te zijn”. Amsterdam
Is er zich zeer wél van bewust, dat de ontwik
keling van Schiphol nog niet ten einde Is.
Met betrekking tot de opmerkingen over de
In het prachtige heuvelland van Groesbeek
en omgeving werd voor de vierde mooi de
damesrit van de Koninklijke Nederlandsche
Automobiel Club gehouden, welke rit na een
sportleven, lang niet gemakkeljjken strijd, door
mevr. Blauwkuip—De Baat (Amsterdam) met
Ia Salie werd gewonnen, daarbij uitstekend
geassisteerd door de kaartleaeres en rhrnnrans
trice mevr, Zimmer—Ferman.
Naast de Vereenlging „de Nederlandsche
Padvinders”, de N.P.V. welke bestaat uit de
Neutrale Groepen, de Christelijke Groepen,
den Padvindersbond in Ned.-Indië, straks
de Padvindersvereeniging „Nederland", staat
de Vereenlging Ute Katholieke Verken
ners”, welke met de N.P.V. op federatieve
wfjze verbonden is. Als uitvloeisel van deze
samen werking is opgericht de Nationale
De Koninklijke Spreker zelde, dat het Hem
een genoegen was, deze opderscheldlng den beer
Oosteriee te kunnen omhangen, hetgeen HIJ
daarop onder luid applaus van de aanwezigen
deed. De Zilveren Wolf is de hoogste onder
scheiding. welke door den Stichter van de We
reldbeweging aan zijn medewerkers wordt uit
gereikt. Voor Nederland la dit de 3e maal, dat
een Zilveren Wolf werd toegekend.
uw huls een tempel wezen, waar telkendage
op het uur, dat de beslommeringen des levens
ophouden en dat God den mensch rekenschap
vraagt van zijn dag alvorens zijn rust te zege
nen, vader, moeder en kinderen te zamen neer-
knielen om het Rozenhoedje te bidden en hun
harten tot God te verheffen, opdat HU in onze
Indiën Zün Rük doe komen onder die SI mll-
lioen, die Hem nog niet kennen of Hem niet
aanbidden en dienen, zooals HU dat wil. Weet
wel, dat in die week ook Indië medebidt: één
groot Katholiek Nederland, hier en overzee, weipt
zich smeekend voor Gods troon en er moeten
wel over die milltoenen stroomen van genade
komen, die hen ten leven wekken en wonderen
doen.
Een offer. Wie bidt zal vanaelf ook offeren,
geestelijk allereerst.
Naast een geesteïük ook een geldelük offer.
Moeder bewaart deze week het zakje, waarop
staat: „Voor de Koloniale Missies”. Doet daar
in uw gave, veel, zoo gU veel hebt, maar in
ieder geval iets, hoe weinig het dan ook is.
Een dubbeltje, een kwartje kan er toch wel af
en die kleine zilveren geldstukken zün goud in
Gods oog. als ze gegeven worden van het wei
nige, ja, het absoluut noodcakelUke, dat iemand
bezit.
Verleden jaar bracht de week van Gebed en
Offer voor de Koloniale Missies ruim 90 dui
zend gulden op. dit jaar moet de ton verre en
verre worden overschreden.
Hoe is de toestand echter thans? Schiphol
is 'in het West-Europeesche luchtverkeer in
*Nederland de primaire luchthaven gewor
den; Waalhaven vervult .een bescheidener
rol. De cUfers wüzen uit, dat Schiphol, wat
het personenvervoer betreft, viermaal zoo
belangrijk is als Waalhaven. Met het post
verkeer staat de zaak niet anders. Wat het
goederenverkeer betreft, staat Schiphol er
nog veel gunstiger voor. Hier is de verhou
ding 8 tegen 1. Er Is geen enkele reden, om
aan te nemen, dat hierin een wUzlging ten
ongunste van Schiphol zal komen.
Uit een en ander volgt, dat het gevaarzelemai
volkomen denkbeeldig is.
In den gedachtengang van den directeur
van den Luchtvaartdienst schijnt er voorts
van te worden uitgegaan, dat én Schiphol
en Overschie primaire luchthavens met een
groot verkeer zullen zUn.
Mgr. P. Groenen, secretaris van het Werk
comité voor de Koloniale Missieweek, schrijft
ons om.:
In de week van 39 Mei5 Juni wordt voor
de Missies in onze eigen Overzeesche Gebieden
van u een gebed en een offer gevraagd.
Een gebed! God heeft nu eenmaal voor ZUn
„geven" als voorwaarde gesteld ons „vragen”
en dat geldt niet alleen voor wat wüzelf naar
ziel en lichaam noodlg hebben, maar ook voor
de gave des geloofs aan anderen. Voor de uit
breiding des geloofs, voor de bekeering der hei
denen is niet alleen noodig de verkondiging
van het Evangelie, maar die moet ook gedragen
worden door het gebed, allereerst door de wer
kers zelf, de missionarissen, maar ook door het
gebed der geloovfgen, het gebed van allen.
Vereenlgt deze week uw gebed met dat der
priesters aan het altaar onder en na iedere H.
Mis; woont eens extra het H. Misoffer bü, de
herhaling van Golgotha’s offer, waar juist de
biddende liefde haar schoonste triomfen viert;
Y y oezeer wij echter ook het principe
l—l van de persvrijheid wenschen hoog
te houden en te handhaven, wij
zUn niet bereid practised de persvrijheid
tot een fetlsch te maken, welke onder
alle omstandigheden zonder meer „ta
boe” moet blijven, gelijk b.v. de sociaal
democraten en de liberalen dat willen.
En wanneer wij dat niet willen, hebben
de sociaal-democraten en de liberalen
dat voor een deel aan zichzelf te wijten.
De wUze, waarop de sootaal-democrati-
sche en de liberale en de zoogenaamde
neutrale pers hier te lande naar aanlei-
ding van de wanstaltig opgeblazen Os-
sche affaire en de daaraan verbonden
marechaussee-questle de hetze-pers der
NBB. tot op een bedenkelijke hoogte of
liever laagte heeft gevolgd, heeft duide
lijk aangetoond, dat het principe van de
persvrijheid in ons land bij tijd en wijle
practisch ergerlijk misbruikt wordt om
een door zekere pers uitgeoefende ter
reur te rechtvaardigen en te dulden en
voor strafmaatregelen te vrijwaren. De
vrijheid van drukpers als principe is van
geen andere of hoogere orde dan dat van
de individueele vrijheid van lederen
staatsburger. Wanneer men het van
zelfsprekend acht, dat iemand, die zijn
individueele vrijheid misbruikt,.in strijd
met de rechten van anderen en de
plichten jegens anderen, of in strijd
met het algemeen belang, door de over
heid gestraft wordt, dan kan men ook
geen enkel bezwaar maken, wanneer er
maatregelen door de overheid zouden
«orden genomen tegen persorganen, die
van de bestaande persvrijheid misbruik
maken door onbewezen insinuaties aan
het adres van personen of groepen van
personen, die het recht op een goeden
num en faam nog niet hebben ver
speeld, ook al behooren die personen tot
een door een al te vrije persvrijheid vrij
wel vogelvrij verklaarde regeering. In
dien aan het misbruiken van de persvrij
heid voor onverantwoorde acties en agi
taties met minderwaardige bijbedoelin
gen door de overheid paal en perk
wordt gesteld, randt zij het principe van
een gezonde en noodzakelijke persvrij
heid niet aan. maar neemt zij integen
deel dit principe in bescherming tegen
hen, die het wel-is-waar met den mond
huldigen maar bereid zijn het met de
daad te verloochenen. Elke vrijheid be-
hoort gebonden te zijn om niet in ban
deloosheid te ontaarden, dat geldt voor
*lle democratische vrijheden, dus óók
?oor die van de pers.
Naar ^aanleiding van een door dan minister
van Economische Zaken tot de Ned. Pluimvee
Federatie en zes organisaties van particuliere
eierenhandelaren gezichten brief Inzake den
uitvoer van eieren naar Engeland, beeft thans
de Ned. Industrie- en Handelsraad dan be
windsman een uitvoerig rapport namens deze
vereenigingen doen toekomen, bericht de N.
Rott. C„ welk blad ojn. het volgende aan het
rapport ontleent:
m een onbewaakt oogenblik geraakte Zater-
“fnlddag een twee-jarig zoontje van den heer
o Snel te Hekendorp in den Hollandschen
anne kleine werd door den stroom
meegesleurd en hoewel toegesnelde voorbügan-
het kind 150 meter verder wisten te gril-
r” en °P het droge te brengen, bleken de
levens8*«sten reeds geweken te zijn.
Deze verhouding heeft bestaan gedurende de
geheele 19-jarige periode, dat in Nederland het
luchtverkeer wordt uitgeoefend. En dit niette
genstaande het wegennët naar Schiphol gedu
rende deze periode geheel onvoldoende was en
de passagiers van Den Haag, o. a. ook door den
K L. M.-busdienst, reeds jarenlang op Waal
haven zijn georiënteerd.
Indien derhalve in plaats van Waalhaven, bü
Overschie een nieuw vliegveld wordt aangelegd,
moet niet worden gedacht, dat daar een nieuw
primair vliegveld kan ontstaan. Ook dit nieuwe
vliegveld zal slechts van secundaire beteekenls
zijn. Dit is ook de bedoeling van Burgemeester
en Wethouders van Rotterdam, die in hun des
betreffende voordracht mededeelden, dat het
geenszins in de bedoeling lag, een vliegveld van
de allereerste orde te stichten.
Nadat Z.K.H. Prins Bernhard, zooals wij reeds
meldden, bij zijn eerste bezoek aan het Natio
nale hoofdkwartier der Nederlandsche Verken
ners te Den Haag door de padvinders van het
district met een défilé was begroet, nam eeh
gecombineerde vergadering van Raad en Be
stuur een aanvang. Z.K.H. presideerde de ver
gadering, heette de aanwezigen, waaronder
Gen. Maj. C. J. M. Collette, Mr. J. van Gelein
Vltringa, Vice-Admiraal J. F. Osten en Prof.
Ir. R. L. A. Schoemaker, welkom en deelde
mede, dat in verband met de te nemen beslis
sing aangaande de opheffing van de Liquidatie
Commissie van de Jamboree, de overste C. W.
Becking, penningmeester van de Jamboree,
eveneens tei* vergadering was ultgenoodigd.
In de eerste plaats deelde ZK.H mede, op
welke wijze de positie van den Koninklijken
Commissaris in de Spelregels wordt omschre
ven, nJ. dat hi) het recht heeft, om de verga
deringen van den Raad der vereenlging. Dag.
Bestuur en Nationalen Padvindersraad te pre
sidee ren.
Ingevolge de wijziging van de Spelregels is
thans de organisatie van de Padvindersbewe
ging in Nederland als volgt te omschrijven.
De directeur van den Luchtvaartdienst zegt-
voorts, dat men hier te lande rekening zou moe
ten houden met de mogelijkheid, dat de inter
nationale maatschappijen Nederland gaan mij
den, indien deze twee vliegvelden zouden moe
ten aandoen, zulks in verband met de grootere
snelheid, waarnaar de maatschappijen streven.
Het is echter voldoende, dat<deze «internationale
maatschappijen Schiphol aandoen, de luchtha
ven met de grootste lading. Overschie zal zeer
goed de verbinding met Londen, Parijs en Keu
len, die door de K. L. M. worden onderhouden,
van Waalhaven kunnen overnemen. Het zou
daarbij voor de hand liggen, de luchtlijnen Lon
denPraag vlce-versa en LondenFrankfori
vlce-versa, welke de K.L. M. zonder noodzaak
van Schiphol naar Waalhaven heeft verlegd
wederom over. Schiphol te leiden.
Terloops zij hierbij opgemerkt, dat bij
een vüegsnelheM van 300 K.M. per uur, om
van grootere snelheden niet te spreken, de
omweg van Londen over Schiphol naar
Praag, in vergelijking met LondenWaal
havenPraag, slechts een tijdverschil van
42 minuut oplevert. Bij de kruissnelheid
van de D. C. 3 (260 KAL), welke thans op
dit traject wordt gebruikt, is het tijdsver
schil nog geen vijf minuten. Wanneer men
bedenkt, dat een cone ui 1 reiende luchtdienst
der Engelsche en Belgische maatschappijen,
n.l. LondenBrusselFrankfortPraag, op
het oogenblik den geheelen afstand aflegt
in 5 uur 55 minuten en de K. L. M. in sa
menwerking met de Tsjechische Maatschap
pij LondenPraag via Rotterdam vliegt In
uur 30 minuten, dan ziet men duidelijk,
dat het tijdsverschil van 4.2 minuut niet ter
zake doet. Dit tijdsverschil sul, als fn de
toekomst met snellere vliegtuigen wordt ge
vlogen, nog verminderen.
Bfj de lezing van de uiteenzetting van
den directeur van den Luchtvaartdienst
zou voorts de meening kunnen postvatten,
dat het overvliegen van het Nederlandsche
grondgebied, dus zonder een Nederlandsche
luchthaven aan te doen, door buitenland-
sche luchtvaartmaatschappijen, een om
standigheid is, die moeilijk kon worden
voorzien. Ieder echter, die geen vreemde is
in de luchtvaart, kon reeds jaren geleden
begrijpen, dat dit nlet-aandoen van het
Nederlandsche grondgebied eens sou ko
men. Dit ia de normale ontwikkelingsgang
in het luchtverkeer. Indien Nederland blijft
beschikken over de primaire luchthaven
van Schiphol en voorts over een nieuwe
secundaire luchthaven Overschie, zal men
niet bevreesd behoeven te zijn voor het
mijden van Nederlandsche luchthavens
door buitenlandsche luchtvaartmaatschap
pijen; immers het gaat er om, of voldoende
lading geboden wordt en daarvoor behoeft
men niet bevreesd te zijn.
In aansluiting op het bovenstaande, kunnen
wij nog mededeelen, dat de Minister van Wa
terstaat de argumenten der regeering voor
Leiderdorp in een schrijven aan.de gemeente
besturen van Amsterdam en Rotterdam heeft
kenbaar gemaakt.
Aan het slot van dit schrijven, zegt de
Minister dat de regeering, lettende op de
behoefte van ’s lands defensie, de aanspra
ken van Rotterdam met betrekking tot
spoedige beslissing omtrent een luchthaven
bij Overschie en de uitvoering van de voor
genomen werken ter uitbreiding van de in
richting van Schiphol, het daarheen zal lei-
Het rapport komt tot de volgende cooclu-
sies:
Het feit, dat Denemarken meer eieren naar
Engeland exporteert dan Nederland is geen
verontrustend verschijnsel, daar in de export-
verhoudingen van beide landen de laatste tij
den tendenzen vallen waar te nemen ten gun-
^"we^ mogelijk op grond van fei
telijke gegevens vast te stellen of de Deensche
dan wel de Nederlandsche uitvoer van eieren
naar Engeland regelmatiger beeld vertoont; de
stelling, als zou de Deensche export regelma
tiger zijn dan de Nederlandsche, is op grond
van de Engelsche invoerstatistleken aanvecht
baar. In verband met de versterking van de
positie van het Nederlandsche ei op de Bkigel-
sche markt moet ongetwijfeld naar een zekere
regelmaat worden gestreefd, doch men zal zien
daarbij dienen te onthouden van maatregelen,
waarvan winsdervlng door verzuim van export
naar andere landen het gevolg zou zijn.
Er is geen betrouwbaar en vergelijkbaar cij
fermateriaal beschikbaar, waaruit de conclusie
zou mogen worden getrokken, dat Denemarken,
op de Engelsche markt gemiddeld hoogere
prijzen maakt dan Nederland.
Het zou aanbeveling verdienen aan het ex-
porteeren van eieren naar Engeland voorwaar
den te verbinden. Deze zouden stimuleerend
moesten werken ten einde aan de ongebreidelde
concurrentie der talrijke exporteurs eenigaains
paal en perk te stellen.
Om tot oplossing van een aantal technische
problemen te komen, wordt onderling overleg
aanbevolen. Ook voor den particulieren expert-
handel zou een centraal verband in het leven
geroepen kunnen worden.
w. Mr. a. Srir.r. h s.m.
ZEELAND. kv. MCT.I.E» S C» MV.
Mr iiIHi.,1 F. HUOtG S METERS. RMI..R-. HMk.
Vm. KOE W 4. REISSUREAUX
KZOEXT 0€ aaiTISH EMPISE EXHIBITION, GLASGOW.
MEI-OCTOBER
Van arbeiderszijde wordt medegedeeld, dat
Zaterdag overeenstemming is bereikt met de
reederij S. Taal, te Scbevenlngen.
De voorstellen van de organisaties, betreffen
de het binnenliggen, de complete bemanning,
de gage-verhooglng voor de versch- en sout-
vlsscherij, alsmede het Jaagloon, heeft deze
reederij geheel aanvaard. Het eerste schip zal
1
r.
Na de benoeming van een Hoofdkwartiers-
commlssaris voor Voortrekkers, met welke func
tie Ir. Telder wordt belast, en het nemen van
enkele besluiten van internen aard, als de re
geling der contributie en herkiezing van perio
diek aftredende leden, heeft Z. K. H. den Na
tionalen Padvindersraad geïnstalleerd.
De Raad zal zijn samengesteld uit de heeren:
A. Oosteriee, A. H. van Leeuwen, Dr. R. Ram-
selaar, mr. R. Höppener, Prof. Dr. J. de Quay,
Ds. W. M. A. Kalkman en C. Beets. De Prins
sprak de hoop uit, dat de Nationale Padvin
dersraad aan zijn doel zal beantwoorden en van
groote beteekenls zal kunnen zjjn voor de één
heid van de Padvindersbeweging in ons land.
Bjj de bespreking van de Jamboree vond
Z. K. H. gelegenheid, om aan de aanwezige le
den van den Raad den Jamboree-gedenkpenning
te overhandigen en ook de aandacht erop te
vestigen, dat het voor het welslagen van de
Jamboree van zulk een groote beteekenls is
geweest, dat de zittende leden van den Raad
hun medewerking hebben verleend, waarvoor de
Koninklijke Commissaris hun
De vergadering, welke een buitengewoon ge
animeerd verloop had, werd te 5 uur
Z.K.H besloten.
Bü het vertrek van Z.K.H. stond het Haag-
sche Voortrekkerscorps opgesteld op het trot
toir en vormde de eerewacht voer ZK.H.
Z. -K. H. deelde mede, dat de Chief Scout,
Lord Baden Powell aan den waarnemend Hoofd-
verkenner, den heer A. Oosteriee den Zilveren
Wolf heeft toegekend, voor de uitnemende dien
sten aan de Padvindersvereeniging bewezen.
Tegenover de uiteenzetting van de
motieven der regeering tot stichting
van een centraal vliegveld te Leider
dorp, welke Vrijdagmiddag door
den directeur van den Rijkslucht
vaartdienst, den heer H. Ch. E. van
Ede van der Pais, is gegeven, heeft
Zaterdagmorgen de wethouder der
Handelsinrichtingen, mr. G. C J. D.
Kropman, het standpunt der gemeen
te Amsterdam in een persconferen
tie uiteengezet. k
Wethouder Kropman deed daarbij
allereerst de even verrassende als
belangrijke mededeeling, dat van be
voegde Defensie-zjjde was vernomen,
dat men daar geen belangstelling
heeft voor Schiphol.
■w -.J*. sas
Op een groot belang dient nog te worden
gewezen. Amsterdam is de meest luchtvaart-
gezlnde stad van Nederland; ook in Rotterdam
is de belangstelling voor de luchtvaart groot
Het is noodzakelük, deze belangstelling leven
dig te houden, want de Nederlandsche lucht
vaart heeft piloten en ander personeel noodlg.
Dit personeel moet betrokken worden uit een
groote bevolking; deze is er in Amsterdam en
Rotterdam, niet in Leiderdorp of in Lelden.
Mocht het centrale vliegveld er bü Leiderdorp van Koloniën zün groote voldoening uit voor
komen, dan bestaat het groote gevaar, dat de - - - - -- -
luchtvaartgezlndheld van het Nederlandsche
volkt daalt, omdat het geen voldoende aanra
king meer met de luchtvaart heeft; dit zou
een groot gevaar én voor de burgerluchtvaart
èn voor de militaire luchtvaart beteekenen.
den, dat de eindbeslissing omtrent de tot
standkoming van een centraal gelegen lucht
vaartterrein omstreeks de jaarwisseling
1938/1939 aal ztfh gevallen.
Indien die beslissing, zoo schrijft de Mi
nister, onverhoopt mocht lelden tot aMen
van het centrale vliegveld. Ml de regee
ring Rotterdam de toestemming tot aanleg
van een luchtvaartterrein in Overachie niet
langer onthouden.
De Directeur van den Luchtvaartdienst, aldus
wethouder Kropman, beschouwt in de eerste
plaats de ligging van de twee luchthavens
(Schiphol en Overschie), welke op een onder-
lingen afstand van <5 K.M. zouden komen te
liggen, uit een oogpunt van veiligheid in het
luchtverkeer. Hierbü wordt de veiligheid bezien
niet alleen ten opzichte van de vliegtuigen, wel
ke ons land slechts passeeren, maar ook en voor
al ten aanzien van de vliegtuigen, welke op een
der belde luchthavens landen, respectievelük
opstügen.
Wat het eerste punt betreft, zü er de aan
dacht op gevestigd, dat vliegtuigen, welke
land passeeren, dit doen op een hoogte,
aanmerkelük hooger ligt dan 1500 M. De hoogte
van 1500 M. vormt nd. de verticale begrenzing
van het gebied, waarin bü slecht zicht de vlieg
tuigen wachten op hun beprt om te landen. Het
is dus uitgesloten, dat er eenlg gevaar voor
passeerende vliegtuigen bestaat. Of er één of
twee luchthavens zün, is in dit opzicht van geen
belang.
Wat de viMg betreft, of vliegtuigen, voor
Schiphol of Overschie bestemd, hinder van el
kander kunnen ondervinden, stelt de directeur
van den Luchtvaartdienst dat een ag. nade-
rlngsgebled, d.L een cirkel met een straal van 25
K.M., in het middelpunt waarvan het vliegveld
ligt, noodzakelük is. Schiphol en Overschie lig
gen volgens hem 45 K.M. (dit moet zün 48
KM.) van elkander; dus de veiligheid is in ge
vaar. Hierbü gaat de directeur van de gedachte
uit, dat de vliegtuigen op den omtrek van den
cirkel vliegen; dit zal uiteraard tot de zeld
zaamheden behooren. Bovendien is de opvatting,
dat de op landing wachtende vliegtuigen zich op
dezelfde vlieghoogte zouden moeten bevinden,
onjuist, aangezien het vanzelf spreekt, dat bü
het drukker worden van het luchtverkeer aan
de wachtende vliegtuigen bü de beide luchtha
vens verschillende hoogten worden aangewezen,
waarbü elk vliegtuig zün eigen hoogte heeft
De directeur van den Luchtvaartdienst merkt
verder op, dat men in het buitenland naderings-
gebieden van 30 K.M. en 35 KM. noodzakelük
acht. In dit verband wordt medegedeeld, dat het
Air Ministry het plan heeft, om ter oplossing
van. het Londensche luchtverkeer vier luchtha
vens aan te leggen om Londen heen op een on-
derlingen afstand die veel geringer is dan de
afstand Schiphol-Overschie (48 KM.); Croydon
en Beston liggen büv. op 34 KM. van elkander.
Sinds een aantal jaren brengen de benzine-
maatschappüen naast de gewone motorbenzine
ook een speciale en duurdere kwaliteit in den
handel.
De gewone benzine was voor normaal gebruik
zeker voldoende, maar voor automobiel- cn
motorrüwielmotoren met nooge compressie-ver
houdingen kon deze niet voldoende „klopvast’
genoemd worden.
De motoren, welke thans vervaardigd worden,
zouden ongetwüfcld een betere krachtsontwik
keling en een gunstiger verbruikscüfer toonen,
wanneer benzine van een hoogere .Jrlopvastheld"
zou worden gebruikt.
Daarom hebben de benzine-maatschappüen
besloten de kwaliteit der normale benzlnesoorten
met Ingang van 1 Juni belangrük op te voeren.
Deze nieuwe kwaliteit zal ook voldoende zün
voor die motoren, welke tot dusver speciale
brandstof noodlg hadden.
Aangezien nu aan een speciale kwaliteit mo-
torbenzine geen behoefte meer bestaat, zal de
en der kostelijkst^ vrijheden, welke
"C5 wü ln ona vrijgevochten en vrij-
heidlievende vaderland heeten te
is wel de grondwettelüke vrij
heid van drukpers. Deze grondwette-
lüke, principieele persvrijheid behoort
tot de vele dogma's der democratie,
<Mmaar men zelfs geen schuchter
panelenden vinger kan ulteteken zon-
jjer onmiddellijk met hartstochteHJke -
„rontwaardiging gedoodverfd, subsidi-
,lr gebrandmerkt te worden tot een
verachtelüken dictatuur-knecht, die geen
prijs stelt °P de °nwaar^eer^are "ver
dorvenheden door ons volk in vele eeu-
wen van moeiten en strijd versameld.
Wat de handhaving van de principi
eele persvrijheid waard is voor het al
gemeen welzijn blijkt het duidelijkst
uit een vergelijking met landen, waar
deïe vrijheid autoritair werd vernietigd,
jn de autoritaire landen, waar de pers
„„maakt, is tot een dictafoon van den
dictator, tot een willoos propaganda-ap-
_pr.pt van de regeering en haar denk
beelden, is alle mogelijkheid tot openba
re critiek, tot objectieve voorlichting en
berichtgeving uitgesloten. De openbare
meening wordt er geïnstrueerd en ge
vormd zooals de regeering dat wil. Las
ter en verdachtmakingen kunnen er
«onder een woord van protest worden
verspreid, wanneer de regeering van
meening is, dat daarmee de eigen oog
merken doelmatiger gediend worden dan
door het verspreiden va» de feitelüke
wmrheid Men laat het krantenlezend
publiek onkundig van wat het weten
moest om zich een zuiver oordeel te
kunnen vormen, of speldt het wat op
de mouw. Waar geen principieele pers
vrijheid heerscht, is het volk zelfs niet
meer in staat, zijn eigen stemmingen,
gevoelens en meeningen ten aanzien van
de allerbelangrijkste vraagstukken als
oorlog of vrede zelfstandig te vormen, te
controleeren of te verantwoorden. Welke
gekgjen daarin schuilen hebben niet air
leen Duitschland en Italië, maar heeft
ook Oostenrijk bewezen, waar het eene
autoritaire régime, zij het ook door een
weeromstuit, het land rijp maakte voor
het aanvaarden van een ander.
In de te Amsterdam gehouden buitengewone
algemeene vergadering- van het Nederlandsch
bidt in het huisgezin en laat deze week vooral Instituut van Accountante zün tot lid van bet
instituut benoemd de heeren: J. J. N. van
Hout, Batavia, Th. G. van der Tol, Soerabaja,
D. H. van der Velde. Soerabaja, in het berit
van het accountants-dlploma van het Neder
landsch Instituut van Accountante, A J. C. «aw
Pelt, Semarang, J. Delmonte, Utrecht, in het
bezit van het accountants-dlploma van de
universiteit van Amsterdam. M. F. J O00L
Wassenaar, in het bezit van het accountants-
dlploma van de Nederlandsche handels-hooee-
school te Rotterdam. .w-
Zaterdagmlddag ongeveer vier uur is te
Aalsmeer een ernstig verkeersongeluk gebeurd.
Een auto met twee inzittenden uit Stad-
hoven reed op den nieuwen weg Utrecht
Haarlem, ter hoogte van de plaat», waar de
dorpsstraat dezen primairen snelverkeerzweg
snijdt.
Op de kruising werd de auto aangereden
door een kleinen motor, bestuurd door den
heer J. de R. te Beverwük, die de dorpsstraat
volgde en die den auto, welke voorrang had,
blükbaar niet opmerkte.
De motorrijder vloog met het hoofd tegen
het linkerportier van den auto en werd vervol
gens tegen den grond gesmakt. De meter kwam
totaal vernield een vüftal meters verder terecht.
Met een ernstige schedelixulsfractuur is do
motorrijder naar het diaconessenhuis te Haar
lem vervoerd. Zün toestand is aorgwekkend.-
riitfiHtm