Defensie heeft ▼oor WILL Pad vinder $-reor ga nis a tie Schiphol geen belangstelling PERSVRIJHEID MOTIEVEN VOOR LEIDER DORP ONTZENUWD EIERENUITVOER NAAR ENGELAND EEN NATIONALE RAAD MAANDAG 30 MEI 1938 Nederland te Parijs PAIR IA 6 G* In Week van gebed en offer De zilveren wolf Ned. Instituut van Accountants KIND VERDRONKEN Jamboree-auccea DAMESRIT VAN DE K.N.A.C. Huidige organiaatievorm Amsterdam antwoordt Rijksluchtvaartdienst Bij één reederij is overeen stemming bereikt Preaident Lebrun bezocht onze afdeeling op de Jaarbeura GEEN SPECIALE BENZINE MEER GUNSTIGER NIEUWS UIT SCHEVENINGEN VOOR DE KOLONIALE MISSIES MOTORRIJDER BOTSTE TEGEN EEN AUTO Mevr. Blauwkuip—de Raaf winnares Z. K. H. Prina Bernhard preaideert een gecombineerde vergadering van Raad en Beatuur Overachie niet primair Door den stroom meegesleurd Week vóór Pinksteren Week van gebed en offer voor de Koloniale Missies Kwaliteit der normale soorten wordt verbeterd Bealiaaing uiterlyk by jaarwiaaeling Luchtlynen werden naar Waal haven verlegd voor een tyd- winat van nog geen S minuten! met J^ink^teian naar 2n.aela.nd. Nationale Padvinderaraad De zilveren wolf zorgwekkender! toestand naar het ziekenhuis Rapport van den Ned. Induatrie- en Handelaraad aan den mi nister van Econ. Zaken t n Juni uitvaren. n* dank bracht. door De aandacht der vergadering werd vervolgens gevestigd op de grbote behoefte aan geldmid delen voor de verdere verbreiding van de Be weging. Momenteel is het betrekken van de jongens uit de werklooze gezinnen In de Pad vindersbeweging alleen Incidenteel mogelfjk en het Nationaal Hoofdkwartier wil trachten hier in verbetering te brengen. Ook is er een njj- pend gebrek aan gelegenheid tot kampeeren in de omgeving van de groote centra. De Pen ningmeester bracht een en ander naar voren en vertelde, dat in Engeland thans door den Hertog van Kent het Initiatief is genomen tot het bijeenbrengen van een fonds van 6 mlUioen gulden voor de Padvindersbeweging, van welk bedrag reeds 35 pCt. is bijeengebracht. de wüse, waarop Nederland op de Parüsche jaarbeurs voor den dag was gekomen. SI. n» eind rt»- SC* del mei lod- ons die kosten diene, dat de kosten voor de radio- en veerdiensten van het Rijk en voor de grond- organisatle van de KLM. bij de inrichting van Overschie als secundaire luchthaven zon der twijfel binnen beperkte grenzen kunnen worden gehouden. Bfj de hedenmorgen gehouden persconferen tie gaven nog toelichtingen de heer Boogerd, directeur der gemeentelijke Hanuelslnrichtln- gen, ^n de heer U. F. N. Dellaert, havenmeester van Schiphol. M dl mieU i»ar- •ur inaal ,d# Zaterdag heeft president Lebrun een bezoek gebracht aan de Parjjsche jaarbeurs. HU beeft op zjjn rondgang gerulmen tijd vertoefd in de Nederlandsche secties. De president Interesseerde zich In het bij zonder voor het portret van Prinses Beatrix. Voorts schonk hjj veel aandacht aan de Inzen ding van den Economischen Voorlichtings dienst. Het was een aardig oogenblik, toen de president enkele woorden richtte tot de koffle- schenkende Javanen. Bij zjjn vertrek sprak de president tegen over den heer Feenstra van het departement Gehoord het rapport van het accountants kantoor Boelen, Nieuwenhuls en Boo te Am sterdam, besloot de vergadering den penning meester van de Jamboree décharge te verleenen voor zijn beheer, waarbij hem nogmaals dank werd gebracht voor de groote diensten, welke hij belangeloos aan de Padvindersbeweging heeft gegeven. De Koninklijke Commissaris deelde mede, dat het batig saldo van de Jamboree 75000 bedraagt, welk bedrag aan het Nationaal Hoofdkwartier is overgemaakt. Dit bedrag is voorlooplg, In afwachting van zjjn bestemming, belegd. Padvindersraad, welke de gelegenheid opent tot onderling contact over alle padvinders- zaken, welke met instemming van dezen Baad ter tafel worden gebracht, doch voor al over de eenheid in de werkwijze der Groepen, Spelregels, de training der leiders, de aanraking met het buitenland. Er zal vooralsnog geen Hoofdverkenner worden benoemd. Z. K. H. Prins Bernhard is Koninklijk Commissaris voer de geheele erkende Padvindersbeweging in Nederland. De heer Oosteriee is waarnemend Hoofd verkenner voor de N.P.V„ tevens Hoofd- conunisearis voor deze. De Katholieke Ver kenners hebben een afzonderlijken Hoofd commissaris, waartoe mr. B. Höppener is benoemd. Er ié b<j de vastlegging van de verhou dingen geen principieel nieuw element in gébracht, doch wel is thans de codificatie in overeenstemming met de verhoudingen, zooals deze zich historisch hebben ontwik keld. Wat LondonFrankfort betreft, is het tijds verschil voor de D£. 3 tien minuten. De directeur van!den Luchtvaartdienst ver gist zich ook als hij mededeelt, dat Amsterdam zou gezegd hebben „klaar te zijn”. Amsterdam Is er zich zeer wél van bewust, dat de ontwik keling van Schiphol nog niet ten einde Is. Met betrekking tot de opmerkingen over de In het prachtige heuvelland van Groesbeek en omgeving werd voor de vierde mooi de damesrit van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club gehouden, welke rit na een sportleven, lang niet gemakkeljjken strijd, door mevr. Blauwkuip—De Baat (Amsterdam) met Ia Salie werd gewonnen, daarbij uitstekend geassisteerd door de kaartleaeres en rhrnnrans trice mevr, Zimmer—Ferman. Naast de Vereenlging „de Nederlandsche Padvinders”, de N.P.V. welke bestaat uit de Neutrale Groepen, de Christelijke Groepen, den Padvindersbond in Ned.-Indië, straks de Padvindersvereeniging „Nederland", staat de Vereenlging Ute Katholieke Verken ners”, welke met de N.P.V. op federatieve wfjze verbonden is. Als uitvloeisel van deze samen werking is opgericht de Nationale De Koninklijke Spreker zelde, dat het Hem een genoegen was, deze opderscheldlng den beer Oosteriee te kunnen omhangen, hetgeen HIJ daarop onder luid applaus van de aanwezigen deed. De Zilveren Wolf is de hoogste onder scheiding. welke door den Stichter van de We reldbeweging aan zijn medewerkers wordt uit gereikt. Voor Nederland la dit de 3e maal, dat een Zilveren Wolf werd toegekend. uw huls een tempel wezen, waar telkendage op het uur, dat de beslommeringen des levens ophouden en dat God den mensch rekenschap vraagt van zijn dag alvorens zijn rust te zege nen, vader, moeder en kinderen te zamen neer- knielen om het Rozenhoedje te bidden en hun harten tot God te verheffen, opdat HU in onze Indiën Zün Rük doe komen onder die SI mll- lioen, die Hem nog niet kennen of Hem niet aanbidden en dienen, zooals HU dat wil. Weet wel, dat in die week ook Indië medebidt: één groot Katholiek Nederland, hier en overzee, weipt zich smeekend voor Gods troon en er moeten wel over die milltoenen stroomen van genade komen, die hen ten leven wekken en wonderen doen. Een offer. Wie bidt zal vanaelf ook offeren, geestelijk allereerst. Naast een geesteïük ook een geldelük offer. Moeder bewaart deze week het zakje, waarop staat: „Voor de Koloniale Missies”. Doet daar in uw gave, veel, zoo gU veel hebt, maar in ieder geval iets, hoe weinig het dan ook is. Een dubbeltje, een kwartje kan er toch wel af en die kleine zilveren geldstukken zün goud in Gods oog. als ze gegeven worden van het wei nige, ja, het absoluut noodcakelUke, dat iemand bezit. Verleden jaar bracht de week van Gebed en Offer voor de Koloniale Missies ruim 90 dui zend gulden op. dit jaar moet de ton verre en verre worden overschreden. Hoe is de toestand echter thans? Schiphol is 'in het West-Europeesche luchtverkeer in *Nederland de primaire luchthaven gewor den; Waalhaven vervult .een bescheidener rol. De cUfers wüzen uit, dat Schiphol, wat het personenvervoer betreft, viermaal zoo belangrijk is als Waalhaven. Met het post verkeer staat de zaak niet anders. Wat het goederenverkeer betreft, staat Schiphol er nog veel gunstiger voor. Hier is de verhou ding 8 tegen 1. Er Is geen enkele reden, om aan te nemen, dat hierin een wUzlging ten ongunste van Schiphol zal komen. Uit een en ander volgt, dat het gevaarzelemai volkomen denkbeeldig is. In den gedachtengang van den directeur van den Luchtvaartdienst schijnt er voorts van te worden uitgegaan, dat én Schiphol en Overschie primaire luchthavens met een groot verkeer zullen zUn. Mgr. P. Groenen, secretaris van het Werk comité voor de Koloniale Missieweek, schrijft ons om.: In de week van 39 Mei5 Juni wordt voor de Missies in onze eigen Overzeesche Gebieden van u een gebed en een offer gevraagd. Een gebed! God heeft nu eenmaal voor ZUn „geven" als voorwaarde gesteld ons „vragen” en dat geldt niet alleen voor wat wüzelf naar ziel en lichaam noodlg hebben, maar ook voor de gave des geloofs aan anderen. Voor de uit breiding des geloofs, voor de bekeering der hei denen is niet alleen noodig de verkondiging van het Evangelie, maar die moet ook gedragen worden door het gebed, allereerst door de wer kers zelf, de missionarissen, maar ook door het gebed der geloovfgen, het gebed van allen. Vereenlgt deze week uw gebed met dat der priesters aan het altaar onder en na iedere H. Mis; woont eens extra het H. Misoffer bü, de herhaling van Golgotha’s offer, waar juist de biddende liefde haar schoonste triomfen viert; Y y oezeer wij echter ook het principe l—l van de persvrijheid wenschen hoog te houden en te handhaven, wij zUn niet bereid practised de persvrijheid tot een fetlsch te maken, welke onder alle omstandigheden zonder meer „ta boe” moet blijven, gelijk b.v. de sociaal democraten en de liberalen dat willen. En wanneer wij dat niet willen, hebben de sociaal-democraten en de liberalen dat voor een deel aan zichzelf te wijten. De wUze, waarop de sootaal-democrati- sche en de liberale en de zoogenaamde neutrale pers hier te lande naar aanlei- ding van de wanstaltig opgeblazen Os- sche affaire en de daaraan verbonden marechaussee-questle de hetze-pers der NBB. tot op een bedenkelijke hoogte of liever laagte heeft gevolgd, heeft duide lijk aangetoond, dat het principe van de persvrijheid in ons land bij tijd en wijle practisch ergerlijk misbruikt wordt om een door zekere pers uitgeoefende ter reur te rechtvaardigen en te dulden en voor strafmaatregelen te vrijwaren. De vrijheid van drukpers als principe is van geen andere of hoogere orde dan dat van de individueele vrijheid van lederen staatsburger. Wanneer men het van zelfsprekend acht, dat iemand, die zijn individueele vrijheid misbruikt,.in strijd met de rechten van anderen en de plichten jegens anderen, of in strijd met het algemeen belang, door de over heid gestraft wordt, dan kan men ook geen enkel bezwaar maken, wanneer er maatregelen door de overheid zouden «orden genomen tegen persorganen, die van de bestaande persvrijheid misbruik maken door onbewezen insinuaties aan het adres van personen of groepen van personen, die het recht op een goeden num en faam nog niet hebben ver speeld, ook al behooren die personen tot een door een al te vrije persvrijheid vrij wel vogelvrij verklaarde regeering. In dien aan het misbruiken van de persvrij heid voor onverantwoorde acties en agi taties met minderwaardige bijbedoelin gen door de overheid paal en perk wordt gesteld, randt zij het principe van een gezonde en noodzakelijke persvrij heid niet aan. maar neemt zij integen deel dit principe in bescherming tegen hen, die het wel-is-waar met den mond huldigen maar bereid zijn het met de daad te verloochenen. Elke vrijheid be- hoort gebonden te zijn om niet in ban deloosheid te ontaarden, dat geldt voor *lle democratische vrijheden, dus óók ?oor die van de pers. Naar ^aanleiding van een door dan minister van Economische Zaken tot de Ned. Pluimvee Federatie en zes organisaties van particuliere eierenhandelaren gezichten brief Inzake den uitvoer van eieren naar Engeland, beeft thans de Ned. Industrie- en Handelsraad dan be windsman een uitvoerig rapport namens deze vereenigingen doen toekomen, bericht de N. Rott. C„ welk blad ojn. het volgende aan het rapport ontleent: m een onbewaakt oogenblik geraakte Zater- “fnlddag een twee-jarig zoontje van den heer o Snel te Hekendorp in den Hollandschen anne kleine werd door den stroom meegesleurd en hoewel toegesnelde voorbügan- het kind 150 meter verder wisten te gril- r” en °P het droge te brengen, bleken de levens8*«sten reeds geweken te zijn. Deze verhouding heeft bestaan gedurende de geheele 19-jarige periode, dat in Nederland het luchtverkeer wordt uitgeoefend. En dit niette genstaande het wegennët naar Schiphol gedu rende deze periode geheel onvoldoende was en de passagiers van Den Haag, o. a. ook door den K L. M.-busdienst, reeds jarenlang op Waal haven zijn georiënteerd. Indien derhalve in plaats van Waalhaven, bü Overschie een nieuw vliegveld wordt aangelegd, moet niet worden gedacht, dat daar een nieuw primair vliegveld kan ontstaan. Ook dit nieuwe vliegveld zal slechts van secundaire beteekenls zijn. Dit is ook de bedoeling van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam, die in hun des betreffende voordracht mededeelden, dat het geenszins in de bedoeling lag, een vliegveld van de allereerste orde te stichten. Nadat Z.K.H. Prins Bernhard, zooals wij reeds meldden, bij zijn eerste bezoek aan het Natio nale hoofdkwartier der Nederlandsche Verken ners te Den Haag door de padvinders van het district met een défilé was begroet, nam eeh gecombineerde vergadering van Raad en Be stuur een aanvang. Z.K.H. presideerde de ver gadering, heette de aanwezigen, waaronder Gen. Maj. C. J. M. Collette, Mr. J. van Gelein Vltringa, Vice-Admiraal J. F. Osten en Prof. Ir. R. L. A. Schoemaker, welkom en deelde mede, dat in verband met de te nemen beslis sing aangaande de opheffing van de Liquidatie Commissie van de Jamboree, de overste C. W. Becking, penningmeester van de Jamboree, eveneens tei* vergadering was ultgenoodigd. In de eerste plaats deelde ZK.H mede, op welke wijze de positie van den Koninklijken Commissaris in de Spelregels wordt omschre ven, nJ. dat hi) het recht heeft, om de verga deringen van den Raad der vereenlging. Dag. Bestuur en Nationalen Padvindersraad te pre sidee ren. Ingevolge de wijziging van de Spelregels is thans de organisatie van de Padvindersbewe ging in Nederland als volgt te omschrijven. De directeur van den Luchtvaartdienst zegt- voorts, dat men hier te lande rekening zou moe ten houden met de mogelijkheid, dat de inter nationale maatschappijen Nederland gaan mij den, indien deze twee vliegvelden zouden moe ten aandoen, zulks in verband met de grootere snelheid, waarnaar de maatschappijen streven. Het is echter voldoende, dat<deze «internationale maatschappijen Schiphol aandoen, de luchtha ven met de grootste lading. Overschie zal zeer goed de verbinding met Londen, Parijs en Keu len, die door de K. L. M. worden onderhouden, van Waalhaven kunnen overnemen. Het zou daarbij voor de hand liggen, de luchtlijnen Lon denPraag vlce-versa en LondenFrankfori vlce-versa, welke de K.L. M. zonder noodzaak van Schiphol naar Waalhaven heeft verlegd wederom over. Schiphol te leiden. Terloops zij hierbij opgemerkt, dat bij een vüegsnelheM van 300 K.M. per uur, om van grootere snelheden niet te spreken, de omweg van Londen over Schiphol naar Praag, in vergelijking met LondenWaal havenPraag, slechts een tijdverschil van 42 minuut oplevert. Bij de kruissnelheid van de D. C. 3 (260 KAL), welke thans op dit traject wordt gebruikt, is het tijdsver schil nog geen vijf minuten. Wanneer men bedenkt, dat een cone ui 1 reiende luchtdienst der Engelsche en Belgische maatschappijen, n.l. LondenBrusselFrankfortPraag, op het oogenblik den geheelen afstand aflegt in 5 uur 55 minuten en de K. L. M. in sa menwerking met de Tsjechische Maatschap pij LondenPraag via Rotterdam vliegt In uur 30 minuten, dan ziet men duidelijk, dat het tijdsverschil van 4.2 minuut niet ter zake doet. Dit tijdsverschil sul, als fn de toekomst met snellere vliegtuigen wordt ge vlogen, nog verminderen. Bfj de lezing van de uiteenzetting van den directeur van den Luchtvaartdienst zou voorts de meening kunnen postvatten, dat het overvliegen van het Nederlandsche grondgebied, dus zonder een Nederlandsche luchthaven aan te doen, door buitenland- sche luchtvaartmaatschappijen, een om standigheid is, die moeilijk kon worden voorzien. Ieder echter, die geen vreemde is in de luchtvaart, kon reeds jaren geleden begrijpen, dat dit nlet-aandoen van het Nederlandsche grondgebied eens sou ko men. Dit ia de normale ontwikkelingsgang in het luchtverkeer. Indien Nederland blijft beschikken over de primaire luchthaven van Schiphol en voorts over een nieuwe secundaire luchthaven Overschie, zal men niet bevreesd behoeven te zijn voor het mijden van Nederlandsche luchthavens door buitenlandsche luchtvaartmaatschap pijen; immers het gaat er om, of voldoende lading geboden wordt en daarvoor behoeft men niet bevreesd te zijn. In aansluiting op het bovenstaande, kunnen wij nog mededeelen, dat de Minister van Wa terstaat de argumenten der regeering voor Leiderdorp in een schrijven aan.de gemeente besturen van Amsterdam en Rotterdam heeft kenbaar gemaakt. Aan het slot van dit schrijven, zegt de Minister dat de regeering, lettende op de behoefte van ’s lands defensie, de aanspra ken van Rotterdam met betrekking tot spoedige beslissing omtrent een luchthaven bij Overschie en de uitvoering van de voor genomen werken ter uitbreiding van de in richting van Schiphol, het daarheen zal lei- Het rapport komt tot de volgende cooclu- sies: Het feit, dat Denemarken meer eieren naar Engeland exporteert dan Nederland is geen verontrustend verschijnsel, daar in de export- verhoudingen van beide landen de laatste tij den tendenzen vallen waar te nemen ten gun- ^"we^ mogelijk op grond van fei telijke gegevens vast te stellen of de Deensche dan wel de Nederlandsche uitvoer van eieren naar Engeland regelmatiger beeld vertoont; de stelling, als zou de Deensche export regelma tiger zijn dan de Nederlandsche, is op grond van de Engelsche invoerstatistleken aanvecht baar. In verband met de versterking van de positie van het Nederlandsche ei op de Bkigel- sche markt moet ongetwijfeld naar een zekere regelmaat worden gestreefd, doch men zal zien daarbij dienen te onthouden van maatregelen, waarvan winsdervlng door verzuim van export naar andere landen het gevolg zou zijn. Er is geen betrouwbaar en vergelijkbaar cij fermateriaal beschikbaar, waaruit de conclusie zou mogen worden getrokken, dat Denemarken, op de Engelsche markt gemiddeld hoogere prijzen maakt dan Nederland. Het zou aanbeveling verdienen aan het ex- porteeren van eieren naar Engeland voorwaar den te verbinden. Deze zouden stimuleerend moesten werken ten einde aan de ongebreidelde concurrentie der talrijke exporteurs eenigaains paal en perk te stellen. Om tot oplossing van een aantal technische problemen te komen, wordt onderling overleg aanbevolen. Ook voor den particulieren expert- handel zou een centraal verband in het leven geroepen kunnen worden. w. Mr. a. Srir.r. h s.m. ZEELAND. kv. MCT.I.E» S C» MV. Mr iiIHi.,1 F. HUOtG S METERS. RMI..R-. HMk. Vm. KOE W 4. REISSUREAUX KZOEXT 0€ aaiTISH EMPISE EXHIBITION, GLASGOW. MEI-OCTOBER Van arbeiderszijde wordt medegedeeld, dat Zaterdag overeenstemming is bereikt met de reederij S. Taal, te Scbevenlngen. De voorstellen van de organisaties, betreffen de het binnenliggen, de complete bemanning, de gage-verhooglng voor de versch- en sout- vlsscherij, alsmede het Jaagloon, heeft deze reederij geheel aanvaard. Het eerste schip zal 1 r. Na de benoeming van een Hoofdkwartiers- commlssaris voor Voortrekkers, met welke func tie Ir. Telder wordt belast, en het nemen van enkele besluiten van internen aard, als de re geling der contributie en herkiezing van perio diek aftredende leden, heeft Z. K. H. den Na tionalen Padvindersraad geïnstalleerd. De Raad zal zijn samengesteld uit de heeren: A. Oosteriee, A. H. van Leeuwen, Dr. R. Ram- selaar, mr. R. Höppener, Prof. Dr. J. de Quay, Ds. W. M. A. Kalkman en C. Beets. De Prins sprak de hoop uit, dat de Nationale Padvin dersraad aan zijn doel zal beantwoorden en van groote beteekenls zal kunnen zjjn voor de één heid van de Padvindersbeweging in ons land. Bjj de bespreking van de Jamboree vond Z. K. H. gelegenheid, om aan de aanwezige le den van den Raad den Jamboree-gedenkpenning te overhandigen en ook de aandacht erop te vestigen, dat het voor het welslagen van de Jamboree van zulk een groote beteekenls is geweest, dat de zittende leden van den Raad hun medewerking hebben verleend, waarvoor de Koninklijke Commissaris hun De vergadering, welke een buitengewoon ge animeerd verloop had, werd te 5 uur Z.K.H besloten. Bü het vertrek van Z.K.H. stond het Haag- sche Voortrekkerscorps opgesteld op het trot toir en vormde de eerewacht voer ZK.H. Z. -K. H. deelde mede, dat de Chief Scout, Lord Baden Powell aan den waarnemend Hoofd- verkenner, den heer A. Oosteriee den Zilveren Wolf heeft toegekend, voor de uitnemende dien sten aan de Padvindersvereeniging bewezen. Tegenover de uiteenzetting van de motieven der regeering tot stichting van een centraal vliegveld te Leider dorp, welke Vrijdagmiddag door den directeur van den Rijkslucht vaartdienst, den heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, is gegeven, heeft Zaterdagmorgen de wethouder der Handelsinrichtingen, mr. G. C J. D. Kropman, het standpunt der gemeen te Amsterdam in een persconferen tie uiteengezet. k Wethouder Kropman deed daarbij allereerst de even verrassende als belangrijke mededeeling, dat van be voegde Defensie-zjjde was vernomen, dat men daar geen belangstelling heeft voor Schiphol. ■w -.J*. sas Op een groot belang dient nog te worden gewezen. Amsterdam is de meest luchtvaart- gezlnde stad van Nederland; ook in Rotterdam is de belangstelling voor de luchtvaart groot Het is noodzakelük, deze belangstelling leven dig te houden, want de Nederlandsche lucht vaart heeft piloten en ander personeel noodlg. Dit personeel moet betrokken worden uit een groote bevolking; deze is er in Amsterdam en Rotterdam, niet in Leiderdorp of in Lelden. Mocht het centrale vliegveld er bü Leiderdorp van Koloniën zün groote voldoening uit voor komen, dan bestaat het groote gevaar, dat de - - - - -- - luchtvaartgezlndheld van het Nederlandsche volkt daalt, omdat het geen voldoende aanra king meer met de luchtvaart heeft; dit zou een groot gevaar én voor de burgerluchtvaart èn voor de militaire luchtvaart beteekenen. den, dat de eindbeslissing omtrent de tot standkoming van een centraal gelegen lucht vaartterrein omstreeks de jaarwisseling 1938/1939 aal ztfh gevallen. Indien die beslissing, zoo schrijft de Mi nister, onverhoopt mocht lelden tot aMen van het centrale vliegveld. Ml de regee ring Rotterdam de toestemming tot aanleg van een luchtvaartterrein in Overachie niet langer onthouden. De Directeur van den Luchtvaartdienst, aldus wethouder Kropman, beschouwt in de eerste plaats de ligging van de twee luchthavens (Schiphol en Overschie), welke op een onder- lingen afstand van <5 K.M. zouden komen te liggen, uit een oogpunt van veiligheid in het luchtverkeer. Hierbü wordt de veiligheid bezien niet alleen ten opzichte van de vliegtuigen, wel ke ons land slechts passeeren, maar ook en voor al ten aanzien van de vliegtuigen, welke op een der belde luchthavens landen, respectievelük opstügen. Wat het eerste punt betreft, zü er de aan dacht op gevestigd, dat vliegtuigen, welke land passeeren, dit doen op een hoogte, aanmerkelük hooger ligt dan 1500 M. De hoogte van 1500 M. vormt nd. de verticale begrenzing van het gebied, waarin bü slecht zicht de vlieg tuigen wachten op hun beprt om te landen. Het is dus uitgesloten, dat er eenlg gevaar voor passeerende vliegtuigen bestaat. Of er één of twee luchthavens zün, is in dit opzicht van geen belang. Wat de viMg betreft, of vliegtuigen, voor Schiphol of Overschie bestemd, hinder van el kander kunnen ondervinden, stelt de directeur van den Luchtvaartdienst dat een ag. nade- rlngsgebled, d.L een cirkel met een straal van 25 K.M., in het middelpunt waarvan het vliegveld ligt, noodzakelük is. Schiphol en Overschie lig gen volgens hem 45 K.M. (dit moet zün 48 KM.) van elkander; dus de veiligheid is in ge vaar. Hierbü gaat de directeur van de gedachte uit, dat de vliegtuigen op den omtrek van den cirkel vliegen; dit zal uiteraard tot de zeld zaamheden behooren. Bovendien is de opvatting, dat de op landing wachtende vliegtuigen zich op dezelfde vlieghoogte zouden moeten bevinden, onjuist, aangezien het vanzelf spreekt, dat bü het drukker worden van het luchtverkeer aan de wachtende vliegtuigen bü de beide luchtha vens verschillende hoogten worden aangewezen, waarbü elk vliegtuig zün eigen hoogte heeft De directeur van den Luchtvaartdienst merkt verder op, dat men in het buitenland naderings- gebieden van 30 K.M. en 35 KM. noodzakelük acht. In dit verband wordt medegedeeld, dat het Air Ministry het plan heeft, om ter oplossing van. het Londensche luchtverkeer vier luchtha vens aan te leggen om Londen heen op een on- derlingen afstand die veel geringer is dan de afstand Schiphol-Overschie (48 KM.); Croydon en Beston liggen büv. op 34 KM. van elkander. Sinds een aantal jaren brengen de benzine- maatschappüen naast de gewone motorbenzine ook een speciale en duurdere kwaliteit in den handel. De gewone benzine was voor normaal gebruik zeker voldoende, maar voor automobiel- cn motorrüwielmotoren met nooge compressie-ver houdingen kon deze niet voldoende „klopvast’ genoemd worden. De motoren, welke thans vervaardigd worden, zouden ongetwüfcld een betere krachtsontwik keling en een gunstiger verbruikscüfer toonen, wanneer benzine van een hoogere .Jrlopvastheld" zou worden gebruikt. Daarom hebben de benzine-maatschappüen besloten de kwaliteit der normale benzlnesoorten met Ingang van 1 Juni belangrük op te voeren. Deze nieuwe kwaliteit zal ook voldoende zün voor die motoren, welke tot dusver speciale brandstof noodlg hadden. Aangezien nu aan een speciale kwaliteit mo- torbenzine geen behoefte meer bestaat, zal de en der kostelijkst^ vrijheden, welke "C5 wü ln ona vrijgevochten en vrij- heidlievende vaderland heeten te is wel de grondwettelüke vrij heid van drukpers. Deze grondwette- lüke, principieele persvrijheid behoort tot de vele dogma's der democratie, <Mmaar men zelfs geen schuchter panelenden vinger kan ulteteken zon- jjer onmiddellijk met hartstochteHJke - „rontwaardiging gedoodverfd, subsidi- ,lr gebrandmerkt te worden tot een verachtelüken dictatuur-knecht, die geen prijs stelt °P de °nwaar^eer^are "ver dorvenheden door ons volk in vele eeu- wen van moeiten en strijd versameld. Wat de handhaving van de principi eele persvrijheid waard is voor het al gemeen welzijn blijkt het duidelijkst uit een vergelijking met landen, waar deïe vrijheid autoritair werd vernietigd, jn de autoritaire landen, waar de pers „„maakt, is tot een dictafoon van den dictator, tot een willoos propaganda-ap- _pr.pt van de regeering en haar denk beelden, is alle mogelijkheid tot openba re critiek, tot objectieve voorlichting en berichtgeving uitgesloten. De openbare meening wordt er geïnstrueerd en ge vormd zooals de regeering dat wil. Las ter en verdachtmakingen kunnen er «onder een woord van protest worden verspreid, wanneer de regeering van meening is, dat daarmee de eigen oog merken doelmatiger gediend worden dan door het verspreiden va» de feitelüke wmrheid Men laat het krantenlezend publiek onkundig van wat het weten moest om zich een zuiver oordeel te kunnen vormen, of speldt het wat op de mouw. Waar geen principieele pers vrijheid heerscht, is het volk zelfs niet meer in staat, zijn eigen stemmingen, gevoelens en meeningen ten aanzien van de allerbelangrijkste vraagstukken als oorlog of vrede zelfstandig te vormen, te controleeren of te verantwoorden. Welke gekgjen daarin schuilen hebben niet air leen Duitschland en Italië, maar heeft ook Oostenrijk bewezen, waar het eene autoritaire régime, zij het ook door een weeromstuit, het land rijp maakte voor het aanvaarden van een ander. In de te Amsterdam gehouden buitengewone algemeene vergadering- van het Nederlandsch bidt in het huisgezin en laat deze week vooral Instituut van Accountante zün tot lid van bet instituut benoemd de heeren: J. J. N. van Hout, Batavia, Th. G. van der Tol, Soerabaja, D. H. van der Velde. Soerabaja, in het berit van het accountants-dlploma van het Neder landsch Instituut van Accountante, A J. C. «aw Pelt, Semarang, J. Delmonte, Utrecht, in het bezit van het accountants-dlploma van de universiteit van Amsterdam. M. F. J O00L Wassenaar, in het bezit van het accountants- dlploma van de Nederlandsche handels-hooee- school te Rotterdam. .w- Zaterdagmlddag ongeveer vier uur is te Aalsmeer een ernstig verkeersongeluk gebeurd. Een auto met twee inzittenden uit Stad- hoven reed op den nieuwen weg Utrecht Haarlem, ter hoogte van de plaat», waar de dorpsstraat dezen primairen snelverkeerzweg snijdt. Op de kruising werd de auto aangereden door een kleinen motor, bestuurd door den heer J. de R. te Beverwük, die de dorpsstraat volgde en die den auto, welke voorrang had, blükbaar niet opmerkte. De motorrijder vloog met het hoofd tegen het linkerportier van den auto en werd vervol gens tegen den grond gesmakt. De meter kwam totaal vernield een vüftal meters verder terecht. Met een ernstige schedelixulsfractuur is do motorrijder naar het diaconessenhuis te Haar lem vervoerd. Zün toestand is aorgwekkend.- riitfiHtm

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5