HET PINKSTERFEEST UIT SCHAGEN G SCHAAFSMA Karpetten Vloerzeilen in vroegere tijden Loopers Gordijnen Radio- r L ELECTRISCH KOKEN DE NOORDERPOST öpM toestellen L. BOLTE FA. 6EBR. BISCHOFF SCHAGEN I L J. DE WIT Wz. BOTER- EN KAASHANDEL DE KATHOLIEKE BEVOLKING VAN HOLLANDS NOORDERKWARTIER POORTER’s Tapijt en Meubelhandel Laagzijde B. 32 Telefoon 87 M. GEEL ELECTRISCH KOKEN over, gezien de voortreffelijke eigenschappen, die U op de gehouden demonstratie bij den heer G. Boontjes heeft kunnen constateeren. Laat Uw keukeninstallatie vakkundig aan leggen door de N. SNAAS MOLENSTRAAT -- SCHAGEN TELEFOON 143 firma SCHMALZ - Schagen nieuwe Rijwielen n. CHIQUE VOORJAARSMANTEL MODERNE SWAGGER NIEUWE REGENMANTEL AARDIGE ZOMERJAPON U U M Firma GROOTS SORTEERING M A A T C O S „Het Groene Kruis" VRAAGT BIJ ONS EENS PRIJS AAN VAN HOOGFUNE MELANGE MARGARINE PRIMA RUNDVET PRIMA GESMOLTEN VET PRIMA PLANTENVET ZACHT BAKKERSVET SLAOLIE LOS EN IN FLESSCHEN PRIMA KAAS JONG, BELEGEN et, OUD EN U ZAL ONDERVINDEN DAT U - VOORDEELIG BIJ ONS SLAAGT. M. BOERSEN DAMES! Luilak! De eiz. BUREAUX: Molenstraat 52 Talaf. 81 BEN NELDER - Stationsstraat 4 - Telef. 771 SCNAGEN DAGBLAD VOOR DEN HELDER SCHAGEN' EN OMGEVING m na sai tel Pa sai V pagnes voor een goed artikel, of een goede zaak, systematisch in couranten gevoerd, moeten slagen BEREIKT U UITSLUITEND MET Fa. TH. ROZING ZONEN EEN MODERN‘MONTUUR OM UW OUDE BRILGLAZEN? J. H. VRIELINK HOOGZIJDE 115 SCHAGEN Voor vakkundig Piano- en Orgel k stemmen Groote keuze merkrjj wielen Zooals: M. BOERSEN LAAGZIJDE B 28 SCHAGEN KEUZK KEUZE KKUZE 1 GROOTE KEUZE •S SCHAGEN Gaat U thans tot Symbolische gebruiken ERKEND P.E.N.-INSTALlATEUR Geen schooner is er, moederlief. •er De „Pinksterman” M stadje Rothenburg wordt het Pinksterfeest o.m. gevierd met het houden pan optochten kot opooe ren ven een historisch spel Want daar is keus zooals nergens anders Door onzen grooten omzet en daaruit voortvloeienden grooten inkoop kunnen wii beneden alle prijzen werken Wy leveren direct alt voorraad: Pinksterbloem met lange Uppen, Wil je niet geven, dan laat maar slippen. Appel of peer, appel of peer. Ik kom van ’t heele jaar niet «eer. Ook een geestelijke neemt te paard deel oom den tocht rond de velden in Wein- Schande wie niet, vóór den dag Oprees uit de veeren. Om de^schopne Pinksterbloem Zingend te vereeren. Want morgen ben ik „Pinksterbloem" Kn koningin van het feest. dMten het land ontaardden in baldadigheid en werden verboden AH DEI HO sa i lm Amsterdam zag men een kind door de straten gevoerd, met bloemen en vodden opge sierd, terwijl moeder en grootmoeder erbij zon gen. Op verkla mill tal bomna stad s Pinksterbloed, Oranjezoet. Hoe zit je zoo diep in de veeren. Had je wat eerder opgestaan, Dan hgd je geen nood gekregen. We spraken' hierboven reeds van de Pinkster bloem, in de Oostelijke gewesten van ons land Plnksterbruld geheeten. Ze was hier de koningin van het Pinkster feest. Zij werd gekozen uit de mooiste meisjes van het dorp en met bloemen gekroond. De deur van haar huls werd met rozen en kam perfoelie omkranst Iedereen bracht haar hul de en de jongelui wedijverden om haar gunst, terwijl de meisjes alles deden om tot Pinkster bloem verkozen te worden. van C gele, Ke dat 1 Vel vann len even' bomt totaa bet o eogen «root< PWn, •V de ziacht de vb gen i O. roep mij, morgen, moederlief, Bjj de eerste schemering op. O, morgen is 1 een blijde dag. Dan stijgt mjjn vreugd ten top. Me rin, SCHAGEN TELEF. 84 Het in den bet nu Oran waar <1 derdak Een i «mtren rolsend Vann tuigen, twintig! Iers. De nieman dale m legd Hl Het j re< ran Val. ■onken. Een van deze artikelen ia vopr U wenscht voor de a.s. Feestdagen. Komt U onze Collectie eens' bezichtigen? Wij hebben in alle maten van klein tot groot in diverse prijzen een De week waarin Pinksteren viel werd vroeger geheel aan het feestvieren gewijd. In de acht ste eeuWwerd de duur er van beperkt tot vijf en vier dagen en sinds 1094 vond men, dat men aan dr*e dagen feest genoeg had, terwijl men nog later twee dagen voldoende vond. Heden ten dage is van dese Plnksterge- bruiken niet veel meer overgebleven, maar, waar men ook rondziet, overal wordt het Pinksterfeest gevierd als een blij gebeuren, waarbij de volle opbioei van de natuur tot koopt U natuurlijk bij: Schagen HOTEL-CAFé-RE8TAURANT t/e STATION - 8CHAGEN AUTO-, MOTOR- EN RIJWIELSTALLING DAG EN NACHT GEOPEND TELEF. 158 TELEF. 158 In de Oeldersehe Almanack van 1830 wordt het gebruik van den Pinksterman verteld. Een meisje, dat in plaats van eer en hulde, smaad en schande verdiende, kreeg des nachts een strooman aan haar huis. De jonge boeren Mel den een soort raadsvergadering om na te gaan welke meisjes zoo taai als leer waren of van vrijers veranderden als van handschoenen en wie daarom een Pinksterman verdiende. De vogelverschrikkers of liever meisjesver schrikkers werden gereed gemaakt en in het holst van den nacht werden, op een kar, de Pinkstermannen door de straten gereden en gebracht naar de „uitgekozen" meisjes. Dan werd een Pinksterman aan de deur gehangen en wee het meisje, dat zulk een man kreeg Ze werd bespot en het gebeurde maar heel zel den, dat ze een man kreeg. in zeer gewilde nieuwe* Modellen in nieuwe bouclé stoffen in de moderne kleuren Roest Maïs en-nachtblauw en in Engelsche Stoffen, in moderne Georgette Mantels in Zwart, Marine en Bruin in prima Coupe en afwerking, in Zomerjaponnen en Kinderjurken in Linnen, effen en bedrukte Zijde, Tricot Zijde en Fan tasie Katoen in zeer groote verscheidenheid. KOMT U -ONZE COLLECTIES EENS VRIJ BLIJVEND BEZICHTIGEN? De hc beel ver Na he onmidde Onophoi buis aai te klein •oodat i van het *«>d tei TE KOOP: Balken, 6.6* L, 28 bjj 1» ej«. 1 Ijzeren Brug, 1 b(j 1 M. 1 Mangel. Café-koffiesan, M L. I strandparasols, spanning M. II M, Dakgooten al* nieuw vlerk. Ladder, 8 M. I Badkuip en Spoorbielsen Nieuwe Dekzeilen en huurkl H. SCHRUllCEN Sehagen. Degene, die het langst sliep of niet op tijd op een bepaalde plaats was. moest tr acteer en. ombat hij een „luilak" was. In Koevorden was men gewoon de melk koeien der boeren lederen morgen naar de ,ge- rneene” weide te drijven om 's avonds te wor den terug gebracht door den algemeenen koe herder. In den morgen van den eersten Pinksterdag stonden jongens en meisjes aan den ingang van de weide om te zien, welke kbe het laatst in de weide werd gebracht. Dan gingen ze heen, kwamen in den avond terug, plukten bloeiende bramen en allerlei groen en versierden daar mede de bewuste koe. Zoo ging men stad waarts onder het zingen van allerlei liederen. Zooals bijv.' WASCHMACHINES WRINGERS STOFZUIGERS NAAIMACHINES MAGNEET RIJWIELEN UNION RIJWIELEN JUNCKER RIJWIELEN STOKVIS RIJWIELEN FONGERS RIJWIELEN BATAVUS RIJWIELEN GOEDKOOPS RIJWIELEN vanaf 27J0 met remnaaf. Groote voorraad BANDEN en ONDERDEELEN RIJWIELEN MOFFELEN Met bies vanaf 4.15 Met nieuwe Velgen, Stuur, Spaken, Spatechermen, Kettingkast, Drager, VJS. 11.00 Beleefd aanbevelend. Aan h ttrUd. D troepen stellij VOOR EEN -NAAR MOOIE PASVORM CONCURREERENDE PRIJZEN OOK PRACHT STOFFEN IN VOORRAAD NOORD M Ga naar: Zlekenfondslevrrancier VEENO PHOENIX EMFc enz. enz. 'tegen concurreerende orijzen Kijk, dat zult U tenslotte van al onze japonnen zeggen: elegant en charmant! Wij hebben dan ook extra moeite gedaan onze collectie dit seizoen zoo modieus mogelijk te doen zijn. En wij zijn geslaagd. Wan neer mogen wij Uw bezoek verwachten? Voor den prijs behoeft U het niet te ^*ten, zoo'n echt leuk japonnetje te koopen! „En het feest des oogstes der eerste van uwen arbeid, die ge op het veld zult hebben.” ■Het feest werd ook „de dag van de nieuwe vruchten" genoemd, als vermeld in Numorl hoofdstuk 28 vers 26: „Insgelijks op den dsg der eerstelingen als gtj een nieuw spijsoffer den Heer zult offeren na uwe weken." Het Pinksterfeest is een Christelijk feest geworden, bij den vijftigsten dag na Pa- actiën an wel als een herinnering aan het afdalen van den Heiligen- Geest op de Apostelen, toen zU bijeen waren om 't Pink sterfeest te vieren. In hoofdstuk II van de Handelingen der Apostelen vindt men het vermeld: „En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zU (apostelen) allen eendrachtelijk bijeen. En er ontstond plotseling uit den hemel een gedruisch, als van een voorbUgaanden hevigen wind en vervulde geheel het huis, waar se zaten. En hun verschenen verspreide tongen als vuur an namen boven leder van hen plaats. Ze werden -Allen vervuld met den Heiligen Geest en begonnen te spreken met andere talen, zooals de H. Geest hun Ingaf te uiten.” Het feest begon at met lullakkenfeest, op'den Zaterdag voor Pinksteren. Dat *t lullakkenfeest o.m. ook in. Duitschland bekend is. staat wel degelijk in verbang met het Pinksterfeest. Het volksbegrippen den PfingstschliUer en Pftngstlümmel, zooals het in Dultschland wordt genoemd, is eenvoudig, dat het een schande is op Pinksteren lang te slapen. Dat geschiedde bijv. In Sicilië, waar hét-feest daarom .Pascha rosatum” heet. Pinksteren i* in het Italiaansch .Pasqua Rossa”. Verder had men de gewoonte een duif of een houten beeld den „Heiligen Geest” voorstellende, naar be neden te laten zakken. Ook wel werden vuri ge kogels of brandende vlokken naar beneden geworpen of water gegoten. Dan werd op ba- - suinen of trompetten geblazen om den ,gewel- dlg gedreven wind” voor te stellen. 2.7i op rooiden ondergrond 3.50 moffelen van de fabriek 4.75 Alles met bies inbegrepen LAAGZIJDE B 28 - SCHAGEN i vanaf 27.50 met terugtraprem 3ude Rijwielen lakken zeer ge- A1 spoedig zien wij door de volksgebruiken het Pinksterfeest ontaarden, of, om niet al te hard te oordeelen, veranderen in een volksfeest, waarbij het ruw kon toegaan. Dat het. inderdaad, tot een volksfeest was gewerden, waarbij dan het godsdienstige op den achtergrond werd gedrongen, mag blijken uit een ordonnantie van 1808, waarbij werd be paald, dat het wagenveer tusschen Amsterdam en Haarlem, dat, naar oud gebruik, gedurende de kermissen in belde steden was vrijgesteld voor een leder, ook op Pinksteren vrij veevoer moest verleenen en wel gedurende vier dagen. Dit lied van. Tennyson. vertaald door Jan van Lennep, geeft voldoende aan, wat het voor een meisje beteekende Pinksterkonlngin te zijn. De moeder was trotsch op zulk een dochter. Maar, helaas, het zijn sterke beenen, die de weelde kunnen dragen. Ze werden hoogmoedig de Pinksterkonlnglnnen, verwaand en ijdel, zooals werd beweerd. Daarom vond men het in de zeventiende eeuw raadzaam het Pinksterfeest tot 'n soort kinderfeest te maken. Te Schermerhorn (N.-H.) was de Pinkster bloem otnhangen met allerlei gouden en zilve ren voorwerpen, die vaak van de buren werden geleend. Op een burrie werd de koningin door vier meisjes rond gedragen en zoo trok men- ’t dorp door. Weldra verviel het feest tot een soort bedel partij. De mooie sieraden, waarmede de Pink sterbloemen waren omhangen, maakten plaats voor goudpapier, verlepte bloemen en- oude lappen. Dat het feest was ontaard kan alweer blij ken uit het verbod van „Pinksterloopen” te Amsterdam, in 1812, waarbij 'sheeren dienaren het recht hadden alles van waarde, wat de Pinksterkonlngin aan had, weg te nemen. Maar het verbod moest telkens worden herhaald omdat het mindere volk nu eenmaal geen ge legenheid liet voorbijgaan om een centje op te halen. In Purmerend, Beetaster en ZUpe werden weeskinderen aangewezen om als Pinksterbloe men op te treden. In 1603 werd te Arnhem het omgaan met de Pinksterbloem verboden! Dit verbod werd in 1695 en 1698 herhaald, zonder veel resultaat Werden de synagogen bij het Wekenfeest door de Israëlieten versierd, vroeger was het in sommige streken gebruik om het Pinksterwon- der van het nederdalen van den H. Geest over de Apostelen in den vorm van vurige tongen zinnebeeldig voor te stellen door rozen van het dak of de galerij van de kerk te laten val len. De gewoonte om tijdens het Pinksterfeest kroontjes van bloemen en goudpapier aan de boomen te hangen, bleef nog langen tijd be staan. Zoo bijv, te Kampen, wur men„de ge woonte had over de IJselbrug te wandelen, om naar de kronen te zien, die aan de boomen van den .Nieuwen Weg” waren opgehangen. In Deventer waren vele jonge meisjes ge woon op de Pinksterdagen op de straten te zitten als bruidjes onder kronen, die van het eene huis tot het andere over de straat hin gen. Ze zongen daarbij en vroegen om een cen tje. Het werd in 1679 verboden, om het bede len tegen te gaan. 'Bij Nijmegen ging bij het krieken van den dag de Pinksterbloem, in het wit gekleed en met een krans van gele bloemen omhangen naar het Ubbergerbosch onder het zingen van liederen. Ook in Overjjsel en het Graafschap vond men de Pinksterbloem en de Plnkster- kroon. In Groningen liepen de kinderen, twee aan twee, met versierde hoepels en zfj zongen daar bij: et Pinksterfeest, ook wel het Wekenfeest geheeten, was oorspronkelijk 'n Joodsch feest, waarvan telkens sprake is in het Oude Testament. Al heeft; men ook, op zeer losse gronden, de Instelling van het Christelijk Pinksterfeest wil len afleiden van de Floralla der Romeinen, al moet het Pinksterfeest worden beschouwd als een zomerfeest, nergens vindt men eenlg be wijs, dat het Pinksterfeest een oorspronkelijk heidensch feest was. door het christendom, soo- als wel met andere feesten gebeurde, overge nomen, om het dienstbaar te maken aan de verspreiding van den godsdienst en om het hei dendom tegen te gaan. De instelling van het wekenfeest, als een dank- en offerfeest voor den oogst, vindt men, zooals we reeds hierboven schreven, tal van malen bevolen in het Oude Testament. Zoo lé zen we bijv, in Leviticus en Deutronomium: ,2even weken zult ge u tellen, van dat ge met - de sikkel begint in het staande koren zul_t ge zeven weken beginnen te tellen." .Daarna zult ge den Heer uwen God het feest der weken houden; het sai een vrijwillige schatting uwer hand zijn, dat gtj geven zult, naardat u de Heer uw God zal gezegend heb ben.” In Exodus hoofdstuk 34 vers 22 vinden wj), het feest uitdrukkelijk het Wekenfeest ge noemd. Daar staat te lesen: „het feest der we ken zult gij ook houden, zijnde het feest der eerstelingen des tarweoogstes en het feest der 'inzameling als het jaar om is.” Dat *t ook het feest van den oogst was, kan blijken uit Exodus hoofdstuk 23 vers 16: vruchten gezaaid W' -/ Een rustaltaar tijdens den Bloedrit in Weingarten In Weingarten, in Württemberg, wordt sinds eeuwen de z.g. „Bloed- rit" gehouden. In processie, waarin een relikwie van het H. Bloed wordt medegevoerd, rijden de boeren door de velden en bidden om eep goeden oogst gorten lil!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 14