Voordeelen
centraal
van een
vliegveld
D
DINGEPS
SnelTeekenaar
I
In prijs, met kwaliteit en keuze
1
DAGEN GRATIS KOOPENÜ
KOFA - ALKMAAR
GRATIS
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
c
PEULVRUCHTEN!
iï
zijn er dol op
GRASVEIUNGEN
EEN VERZOEK
WACHTEVEN
eerst m’n anderen bril opzetten.
DergelUke gezegden hoort U
dagelijks van hen, die 2 brillen
gebruiken.
D.A. BAKKER
OPTICIEN
Kennemerstr.weg A 276, Heiloo
GRATIS OOGONDERZOEK TER
CORRECTIE DER REFRACTIE
n
Ml
Dl
i
NOORD HOLLANDS CH DAGBLAD
VI
De voorbeur»
Minister van Wat<
t
somt ze op
i
El
Familieberichten
Gemeente Alkmaar
VANAF WOENSDAG ONT
VANGEN ONZE CLIËNTEN
HUN CETEEKEND PORTRET
DOOR EEN
BEKEND
KUNSTENAAR
i
ALKMAARSCHE WIELERBAAN
TRAININGS WE D STRIJDEN
OTTO VAN OSWINT HET!!
it
DESKUNDIG
GLAZEN
imiiiHiNiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiffliiiiiiuiiii
Groote besparing voor
de K.L.M.
AANBESTEDING
BONT
WOL
Wederom zwak
Defentie-belangen secundair
1
Kosten- en tijdbesparing
NIJMEGEN
Meubelfabriek EIK EN LINDEN in 't centrum
L
VOOR HEEREN- EN KINDERKLEEDING
BIJ
MET BIJPASSENDE LIJST SLECHTS 40 CT.
Dt
PINGEPS
7
BMltirr ALS BOTER.
H.V. KKAFT KAASFABRIIKIN. KOTTIRDAM
Belangen van Amsterdam
en Rotterdam
CHOCOLADE
BLOEMEN
UITNOODIGING AAN
DE BELGEN
H
D
WOENSDAGAVOND 7i/2 UUR
BU ONGUNSTIG WEER
DONDERDAGAVOND
ENTREE' 20, 15 EN 10 CENT
EXTRA AANBIEDING
Naar het oordeel der Regeering
zullen de belangen van
Amsterdam en Rotter
dam het best gediend
zijn door één cen
traal terrein
Ir het tijdvak van Woensdag 15 Juni tot en
met Zaterdag 9 Juli a.s. vallen 3 verschil
lende werkdagen, waarop ieder in once
z zaken 1 dag gratis kan koopen,
ÓTTO VAN OS - GROOTE NOORD - HOORN
„HET BROEKENHUIS” - LAAT - ALKMAAR
OTTO VAN OS LAAT - ALKMAAR
ONZEN OMROEPER
Si*
S-
Fa. SCHELUNGEB
TeL 2SS*
AchteEstraat 4«
te Limmen, op Vrijdag 17
Juni 1938 n.m. 8 uur in
Café J. Groot te Limmen*
te Castricum, op Maan
dag 20 Juni 1938 v.m. 10
uur in café „de Vriend
schap" te Castricum.
ZUPE
Oud en jong, groot en kleïn
smult van Velveeta, het nieuwe kaasproduct.
Velveeta heeft een heerlijke smaak, die nooit
verschilt, en is bovendien rijk san vitaminen en
en de beste bestanddeelen uit de melk: kalk,
lactose en phosphor. Een ideaal voedingsmiddel
voor kinderen in de groei.
'ublielceVerkoopingen
M Veilingen enz
Onzen abonné’s wordt verzocht hun inkoopen
te doen bij de adverteerders in deze courant K
(Uil andere bladen)
TON KöSTER
FIE HEEGER
Al m’n kennissen heb ik Velveeta aan-
^nomdaihetzoo^
te besmering voor de boterham ts. Ik
Un eZn overtuigd, dat een ieder de
smaak verrukkelijk zal vindea-}°° ffr
m’n kind is er dol op en ee
Hc vind het niets erg, want Velveeta
i, heel zuinig in het gebruik
MOTTEN?
M O D O
20 CENT
van de stad
MEVROUW L.TEN BERKEN TE DEN HAAG SCHRIJFTi
leur*
PERMANENTE
GROOTSTE
GARANTIE
TOONZALEN
raat
Ritse voort
IN ALLE
PRIJSKLASSEN KEUZE
voor
20801 30806
18738 16748
I
GOEDKOOP
EN
GOED
Concentratie op één vliegveld zal leiden tot
aanmerkelijke besparing voor de K. L. M
4482
4738
6083
5359
5530
5811
8022
6254
6563
6859
NIEUWSTE
MODELLEN
3921
4230
4492
4742
5157
5360
5593
5812
6023
6260
6625
8865
7078
7257
7654
7844
8414
8641
8849
9080
9446
9663
3313
3614
160
1500
2552
3405
4045
4994
5739
6472
7569
8644
3979
4232
4501
4748
5174
5404
5630
5831
6028
6334
6699
6878
7139
7265
7668
7898
489
1887
2979
3704
4431
5270
5982
6807
7794
9271
8542
8775
9007
9319
9559
9850 9851
228
475
920
wordt uitgeoefend, met een veilige uitoefening
van het luchtverkeer in strijd is.
Het gelijktijdig exploiteeren van twee lucht
vaartterreinen voor het groote internationaal
uchtverkeer op zeer korten onderlingen af
stand, hetgeen uiteraard iet* anders is dan het
beschikbaar hebben van secundaire luchtvaart
terreinen op korten afstand van een hoofdter
rein, zal dan ook op den duur met steeds groo-
ter moeilijkheden gepaard gaan.
De
wrris
de dii
Op de vragen van het Tweede Kamerlid Van
den Tempel (8. D.) in verband met de stich
ting van een nieuw centraal vliegveld voor de
burgerlijke luchtvaart, heeft de minister van
Waterstaat als volgt geantwoord:
80
1448
2454
3300
3973
4903
5649
6220
7411
8503
9606
8837
9078
9438
9654
9911
3243
3551
75
377
701
985
1302
1551
1831
2160
2452
2658
3060
109
1492
2506
3343
4039
4933
5707
6344
7449
8625
9804
76
387
707
988
1366
1567
1845
2284
2465
2740
3073
8461
8686
8931
9248
9511
9801
7370
7687
7921
8212
8499
8740
8965
9249
9546
9836
3401
3670
3804
4028
4252
4588
4935
5207
5420
5687
5861
6074
6463
6719
6883
S
1514
1717
2032
2381
2568
2795 2829
3166 3192
3447
3688
3850
252
563
927
1220
1533
1732
2043
2386
2627
2947
3195
922
2157
3188
3871
4815
5391
6193
6993
8321
9451
278
651
943
1289
1538
1735
2045
2428
2638
2976
3199
3486
3736
3856
4115
4411
4703
4960
5285
5516
5758
5893
8231
6538
961
2225
3196
3929
4886
5499
6202
7156
8397
9463
De regeering is bekend met de meening
van de gemeentebesturen van Amsterdam en
nimmer
geëvenaard
Ged
•chen
tegem
B
wn
few
den
esn
tra
raki
leei
tlle
Ala
ster
31
tbai
ftr
Tl
CHKTSANTIN (mslk)
VKXHTJB (pn,)
OtCHUMUN (M
MAtcaitnN (mm
Uiteraard kan niet worden ontkend, dat tegen
over de voordeelen van concentratie in het begin
enkele nadeelen kannen staan aio gevolg van
den overgang naar den nieuwen toestand, doch
naar het oordeel der regeering sullen de be
langen van de gemeenten Amsterdam en Rotter
dam op den duur het best gediend xijn door hst
bestaan van één enkel centraal luchtvaartter
rein, waarop alle belangrijke luchtverbindingen
geconcentreerd »Un en waar de meest geperfec-
tionneerde inrichtingen voor de veiligheid aan-
wexig stfn.
■9«f
t*
Ideaal vacantieoord In bosch en beide,
bij Staatsbosscben Groesbeek. Jdodern
comfort. Penslonprljs vanaf 3.50.
J. THEUNISSEN, eigenaar.
Me'
15
OP
Arant
te sta
Cartel
mte
m<
8*1
het
ten
onts
de 1
«en
noot
D».
««telt
tapa
klaart!
terg"
te d
bood
kind.
305
1741
2843
3680
4330
5340
5936
6661
7779
8955
BEB
zaUon
tramn
te o
dom t
ran a
«ün
Uitslui
nen,
note t
lugt
bent
Duitse
te B
tankt
■Aten
TOlk i
De ja
Kruis,
wijder
TM I
vorda
rtukke
m«ke
De
Halite
non
bot k
poot
(dssto
do «ct
docum
te d
credo,
lot m
Adolf
BU aanvaarding van dit beginsel beeft de
regeering zich doen leiden door de volgende
overwegingen:
Rotterdam, dat door het verlies van een in
de onmiddeUUke nabijheid van elk dier ge
meenten gevestigd luchtvaartterrein de be
langen dier gemeenten zouden worden ge
schaad.
De regeering heeft in beginsel besloten de
stichting te bevorderen van een luchtvaart
terrein, dat centraal sal «jn gelegen ten
spslihte van Amsterdam, Rotterdam en
te Gravenhage en dat bedoeld is te «Un de
oenlge luchthaven dee lands veer het
groote internationale vorkoor me* landvlieg-
tulgon.
n den strijd tegen het communisme
is sociale rechtvaardigheid het sterk
ste wappn.
Deze uit een financieel oogpunt onduldbare
toestand zal vermeden worden door concentra
tie op één luchtvaartterrein, waarmede belang
rijke verlaging van overheidsuitgaven zal wor
den bereikt.
CITROBNBOONEN P P-
Drie pond 3*
BRUINE BOONEN p.p. IJ et
Drie pond «Set.
GROENE ERWTEN p.p. IJ et
Drie pond 3» et.
CAPUCIJNERS p.
Drfe
WITTE BOONEN
GRAUWE ERWTEN
PP-
3415
3671
3833
4062 4066
4337 4398
4605 4635
4945
5235
5472
5748
5884
Nijmeepche Baan 53,
Telef23364.
By de voortschrijdende ontwikkeling van de
luchtvaart In de richting, zooals deze zich thane
net voldoende duidelijkheid afteekent, nX In
181
474
893
1186 1195
1466
1650
2008
2379
2535
4589
5335
6062
6971
7832 8048
9386 9450
Hier is Eik en Linden,
Alkmaar,
Lindegracht 16-16
Tel. 2785
Groot HANDELSKANTOOR te
ALKMAAR vraagt voor directe
indiensttreding een
suk. Kantoorbediende
(VB.)
ZU. die in het bezit zyn van
Mulo-dlploma, genieten de voor
keur. - Brieven onder no. 4396.
Bureau van dit Blad.
3381
3664
3795
4014
4245
4575
4817
5186
5415
5658
5844
6055
6371
6713
6880
7145 7150
7320
7669
7913
8125 8205
8449
8680
8894
9131
9477
9782
Ontkend wordt niet, dat de concentratie van
het luchtverkeer aan beide steden eenige be
drijvigheid zal onttrekken. Tegenover dat nadeel
staan echter de groote, 'reeds vermelde voordee
len van de concentratie, welke voordeelen ook
voor Amsterdam en Rotterdam van beteekenls
zijn.
Zooals is uiteengezet, is een van de beweeg
redenen van de regeering bU haar besluit
om in beginsel Mien aanleg te bevorderen
Juist geweest, dat daardoor besparing sou
worden bereikt en dat de mogelijkheid van
rendabele exploitatie zal worden vergroot. De
aan Schiphol ten koste gelegde bedragen
zijn, voor zoover het de waarde betreft, wel
ke dat luchtvaartterrein voor bet departe
ment van Defensie vertegenwoordigt, bU een
oplossing, als hiervoor omschreven, niet als
verloren te beschouwen.
ZIE ONDERSTAANDE voorwaarden
.- De belangen van Defensie zyn in dit
vraagstuk secundair. Als een centraal vlieg
veld voor de burgerlijke luchtvaart tot stand
komt en uit dien hoofde Schiphol zijn be
teekenls voor de burgerlijke luchtvaart
mocht verliezen, zou thans, nu de aanleg
van één of meer militaire vliegvelden, als
gevolg van de uitbreiding van de militaire
luchtvaart, nog slechts in voorbereiding is.
bU de uitwerking van de plannen met het
voor militaire doeleinden beschikbaar ko
men van Schiphol rekening kunnen wor
den gehouden. Mocht het departement van
Defensie zich reeds van de noodlg geachte
vliegvelden volledig hebben voorzien, dan
zou uiteraard van aankoop van Schiphol
geen sprake meer kunnen zijn.
Vaststaat, dat de exploitatie van luchtvaart
terreinen voor het Internationale verkeer steeds
hoogere eischen zal stellen aan velligheldsln-
rlchtlngen en verdere voorzieningen. Wegens de
grootte der kapitalen, welke In dergelUke ter
reinen nog zullen moeten worden gestoxen be
staat geen uitzicht op de mogelijkheid van loo-
nende exploitatie, maar zal gerekend moeten
worden op steeds toenemende exploitatlevert-
liezen voor de betrokken gemeenten, alsmede
op toenemende kosten voor het rijk ten be
hoeve van veUlgheidsinrlchtingen
Het binnenlandsch luchtverkeer wordt slechts
over vrU korte afstanden uitgeoefend. Hierdoor
en tevens door de steeds voortschrijdende ver
beteringen van de trein- en autoverblndingen
zijn aan de ontwikkeling van dit luchtverkeer
zekere grenzen gesteld.
BU concentratie op één luchtvaartterrein zal
het tijdverlies ten gevolge van de vergrooting
van den afstand tot de centra van Amsterdam
en van Rotterdam in verhouding tot de korte
vliegtüden meer beteekenen dan ten aanzier.
van het luchtverkeer over grootere afstanden.
Zal dus In enkele gevallen, waarin de luchtver
binding over kleine afstanden een aanzienlijke
tijdbesparing geeft, de uitoefening van het bin-
nenlandsche luchtverkeer Iets ongunstiger wor
den, daartegenover staat, dat met een centraal
vliegveld de binnenlandsche luchtiynen als
aanvoerlijnen in beteekenls winnen.
Voor elke smaak een bloem’
CS Jl
boort U niet door do radio. Toch
beeft de radio s*)n onverflauwde
belangstelling U weneobt -n radio-
toestel te verhandelent Span onusn
Omroeper er voorl Dagelijks bereikt
bU MjOOO gr «innen Hy sal U du»
■aker van dienst kunnen tejn.
o
o
PRIMA BLOEM
p.p. «4 en 9 et
ZELFRIJZEND BAKMEEL
BLANKE STUKJES APPJ-
LENpsr half pond 1» et
ZOETE PRUIMEN
p.p. en U ct
CALIFORNISCHE PEREN
p.p.
WITTE SUIKER p.p cL
de richting van groote en snelle verkeersvlieg
tuigen en van de uitoefening van verkeer over
steeds grootere afstanden zonder tusschenlan-
dlng. is er op den duur in een klein land als
het onze geen plaats voor twee groote lucht
vaartterreinen, welke belde bedoelen met ds
eischen van dat verkeer rekening te houden
Zulks Is te minder het geval, wanneer die bei
de luchtvaartterreinen zich bevinden op een
onderlingen afstand van nog geen vUftlg kilo
meter (omstreeks tien minuten vliegen)
Ten einde de kosten en het tUdverliM, ver
bonden aan bet uitvoeren van een tusschen-
landlng op een tweede op zoo korten afstand
gelegen luchtvaartterrein te besparen, zullen
de luchtvaartmaatschappUen maatregelen moe
ten treffen om door een doelmatige organisatie
de lading samen te brengen op één enka. ter
rein.
BU het departement van Defensie Is voor
keur van het eene militaire luchtvaartterrein
boven het andere niet In het geding.
Het afwegen van voor- en nadeelen bU ver-
gelUking van het eene militaire luchtvaartter
rein met het andere zou trouwens niet gemak-
kelUk zijn. Ten aanzien van Schiphol kan wor
den gezegd, dat het een belangrijke outillage
bezit, welke uiteraard voor militair gebruik yan
groote beteekenls zal kunnen zijn. Anderzijds
moet worden opgemerkt, dat het luchtvaart
terrein Schiphol zich, ten gevolge van een ja
renlang gebruik, in hoofdzaak aan de eischen
van het burgerlUk luchtverkeer heeft aange
past. Wat een nieuw militair vliegveld aan
gaat, uiteraard kan bü het aanlegeen daarvan
volledig rekening worden gehouden met de
eischen van den militairen vliegdlenst.
In belde gevallen kan voor laatstgenoemden
vliegdlenst slechts na geruimen tUd volledig
over het vliegveld worden beschikt. TUdelUke
oplossingen zullen dus In beide gevallen moeten
worden gevonden.
Biljetten te bekomen ten Notaris
kantore te Castricum.
W. S. WIJNANDS,
Wrnd. Notaris, Castricum.
ICH
Herijk maten en gewichten In
café MODDER, Schagerbrug,
op 20 Juni van 1012 en 1316
uur voor Schagerbrug;
op 21 Juni van 9%11% uur
voor Oudesluis, van 11%12M
uur voor Kelnsmerbrug en
van 13 y218 u- Burgerbrug;
op 22 Juni van 9%12 uur en
1314K uur voor X Zand en
van 14'/,16 uur voor Petten;
op 23 Juni van 9%12 uur voor
St. Maartensbrug.
Het staat vast, dat het in ‘n betrekkelUk klein
gebied alleen dan mogeljjk is de grootst mo-
gelUke veiligheid te bereiken, wanneer eenheid
in dc leiding van het luchtverkeer, in het bU-
tonder bU omstandigheden van slecht zicht,
kan worden verkregen. Kruising van luchtiy-
nen op betrekkelUk korten afstand van een
luchthaven dient daarby te worden vermeden
terwUl, zooals de ondervinding heeft geleerd
het overlappen of zelfs maar aan elkaar gren
zen van de naderingsgebieden van luchtvaart- I
terreinen, waarop verkeer van gelijken aard
Velveeta heeft geen korst en smeert als boter.
Het is dus practisch en zuinig - een besmerihg
en belegging tegelijk.
Laat Uw gezin van Velveeta genieten. Het is
gepasteuriseerd en hygiënisch verpakt en dus
altijd versch. Handige ronde doozen van 6 porties:
35 cent. Vierkante doozen: 25 cent en 40 cent
De opzet is geweest, dat de tentoonstelling
eenvoudige en klare „taal” moet spreken, dat
zU begrUpelUk dient te zUn ook voor den ,*een-
voudlgen man.” Daarom Is gebruik gemaakt van
diorama's, een van de meest doelmatige en een
voudige manieren om te spreken tot den bezoe
ker op een voor hem begrUpelUke wUse.
zyn veertien diorama's gemaakt, die op
bUna verleldelUke wUze aansporen tot een be
zoek aan ons mooie land: elf voor alle provin
cies, één gewijd aan den afsluitdUk, een die
Den Haag en één die Amsterdam in beeld
brengt.
Twintig groote poppen, speciaal voor dit doei
vervaardigd, dragen de nog overgebleven typi
sche kleederdrachten.
Langs de wanden wordt op moderne wijze
propaganda gemaakt voor de Nederlandsche
Spoorwegen, onze rUwlelpaden, autowegen en
bruggen. Een schat van prachtig fotomateriaal
en een aantal diapositieven zullen de bezoekers
aansporen naar Nederland te komen.
Het wordt een kleine, fraaie en overtuigende
tentoonstelling, waarvan de AJ*.V.V. een gun
stig resultaat verwacht.
opgebouwde reclame
campagnes voor een
goed artikel, of een
goede «aak, systema
tisch ia couranten ge
voerd. moeten slagen.
Voor hen Is een bril met
DUBBELFOCUS
een ware uitkomst. Dan geen
zoeken naar den anderen bril,
maar één bril voor ver zien en
lezen tegelijk.
Wij zUn specialiteit op X gebied
van DUBBELFOCUS GLAZEN
en geven U gaarne gratis In
lichtingen.
GEBOREN: A. Weezenbeek—Lut-
kle, D«n Haag; A. Kalmt-
houtJansen, s., Rotterdam.
OVERLEDEN: H. Beikee, 7» jr„
Groningen; B. Mutaaero, 45 jr., Ooe-
terhout.
VERLOOFD: M. v. d. Ven—F.
■chweitaer, Enschede-Utrecht.
142
405
760
1171
1402
1615
1907
2341
2494
37M 3788
3119 S131
De regeering kan niet inzien, dat de aan
leg van een geheel nieuw centraal lucht
vaartterrein in de plaats van de bestaande
luchtvaartterreinen Waalhaven en Schiphol,
wanneer die terreinen worden overgenomen
door het departement van Defensie, een
zeer kostbare proefneming zou beduiden.
4
336
657
962
1397
1546
1748
3065
3434
3646
3981
3313
3333 3343 3313 3371
3533 3551 3614 3656
3745 3756 3779 3764
3867 3885 - -
4157 4173
4441 -
4706
5047
5338
5530
5790
5991
6253
6551
6816
7046 7073
7242 7347
7573 7606
7837 7837
7996 8006 8083
8391 8400
8599 8603
8811
9049
9416
9635
9907
bekend gemaakt, en leder die op de
aangewezen datums In een der ma-
gazynen Iets heeft gekocht, ontvangt
tegen inlevering van den koopbon de
volle betaalde koopsom In contanten
terug.
4. Elke koopbon wordt van een da
tum voorzien, zonder den datum is de
bon niet geldig en komt voor terug
betaling niet in aanmerking.
5. Alleen aankoopen. die op den
dag van aankoop direct contant be
taald worden, vallen onder deze
aanbieding.
6. Als koopdag geldt alleen de op
den bon afgeteekende datum.
7973
8389
8573
8793
9035
9394
9635
9903
9983 10001 10031 10043 10077 10139 10186 10191
10193 10347 10367 10369 10301 10314 10345 10363 10431 10430
10453 10458 10514 10515 10535 10537 10539 10549 10553 10557
10601 10635 10638 10784 10796 10616 10857 10679 10891 10696
10906 10915 10992 10993 10996 11034 11033 11086 11088 11090
HOM 11170 11334 11341 11355 11387 11338 11331 11355 11378
11401 11451 11460 11486 11513 11534 11581 11593 11661 11666
11681 11709 11744 11793 11805 11818 11855 11905 11940 13007
13033 13OM 13147 13164 13165 13193 13331 13335 13383 13393
13341 13407 13410 13436 13441 13467 13484 13488 13491 13507
13540 12567 19593 12613 13631 12696 12734 13750 12779 13835
13894 12951 12965 13975 13043 13059 13143 13187 13307 13353
13387 13339 13363 13379 13413 13421 13435 13454 13457 13469
13619 13543 13566 13638 13814 13834 13933 13938 13968 14048
14068 14153 14161 14186 14198 14313 14338 14343 14347 14307
14348 14387 14397 14398 14445 14447 14460 14593 14610 14654
14676 14731 14734 14769 14779 14793 14958 14975 15038 15040
15063 15085 15135 15136 15189 15214 15219 15233 153OS 15369
15377 15388 15389 15415 15417 15426 15430 15464 15467 15496
15537 15563 15614 15637 15668 15688 15697 15700 15707 15710
15724 15762 16775 15834 15843 15849 15914 16103 16139 16144
16147 16178 16193 16305 16346 16266 16383 16402 16411 16413
16449 16543 16616 16673 16694 16695 166M 16703 16703 16706
:“13 iösos mis leen i69io 10933 1090a 17015 17033
17033 17036 17007 17106 17166 17169 17171 17327 17338 17241
17248 17264 17234 17287 17337 17346 17414 17422 17431 17477
17561 17606 17661 17736 17745 17803 17870 17873 17886 17906
17939 17046 17066 18051 18053*18164 18192 18347 18300 18337
18335 18356 18367 18446 18457 18459 18531 18530 18535 18578
18588 18600 18630 18634 18683 18763 18786 18839 18847 18859
16867 18013 18018 18933 18045 18955 18956 19078 19110 19113
10118 10158 10313 10379 19303 19323 19445 19513 19557 19586
10615 19630 19691 19740 19769 19824 19837 19843 19845 19854
1*11 19048 19003 30038 30106 30131 30160 20173 30174 30268
20377 20307 30338 20395 20468 30467 30617 30533 30550 30566
30578 20633 20643 20699 30731 30786 30630 20631 20635 30845
30676 20011 30918 30965 20960 30997
▼«rbotar. vorige l*t: 64 m. z. S4.
WETTIGE HACO-TIEEKING
5e KLASSE, 14e LIJST
TREKKING VAN DINSDAG 14 JUNI 1S3S
HOOGE PSEMIËN
t 1500.— 3090 13646
t 1000.— 3433 4517 19295
400.— 3878 5116 14218
200.— 957 10541 13438
100.— 1661 1787 2505 4333 4514 10339 11005 13210 13645
GEEN PSEMIËN
133 143 168
400 405 414
711 760 869
1030 1171 1177
1378 1403 1430
1613 1615 1645
1853 1907 1913
3310 3341 2370
3469 3494 3534
3754
3113
650 738
1914 3130
2996 3093
3716 3868
4613
5361
6169
6987
t
i
t
12817 13922 15956 16628 168£0 17672 18909 19508 30005 30353
PSEMIËN VAN /NL—
399
1553
2830
3530
4184
5107
5830
6485
7747
8912
9939 10141 10270 10374 10456 10544 10648 10637
10639 10675 10937 11319 11249 11353 11279 11301 11318 11348
11395
11459 11489 11504 11553 11663 11673 11748 11784 11850 11806
--11BM 12035 lalM 1M75 133M 1Ma8 la43g laM7
12646 13694 13699 12731 13746 12831 13837 12905
13048 13369 13356 13383 13517 13633 13643 13668 13731 13739
13900 14055 14086 14338 14367 14533 14701 14839 14883 15101
15388 15389 15325 15431 15452 15540 15593 15777 16037 16330
16391 16375 16458 16587 16707 16755 16777 16800 16862 16883
17145 17189 17195 17330 17295 17439 17600 17620 1T703 17707
17732 17813 17974 17984 18097 18150 18185 18370 18438 18533
18582 18655 18714 18878 18891 18927 19311 19246 19266 19374
19713 19856 30032 20118 20179 20388 30430 20663 20691 20774
11901 11058
13611 13629
Amsterdam, 14 jyy
Hoewel de geruchten omtrent een nieuw.
valuatie van den dollar van officieels zijde m
Amerika categorisch worden tegen»renrrw—
men te New York en Londen niet geneiM
hieraan de volle waarde toe te kennen.
sterk van meaning, dat, Indien de conjunctuur
achteruitgang In het versnelde tempo bU»
voortduren, eenmaal, misschien voordat
aan denkt, geen middelen groot genoeg zullen
zyn, om de situatie te redden. Wordt de toe
stand catastrophaal en ontstaat vsa alle kan-
ten opstand en verwarring, dan acht men een
nieuw muntexperiment, neerkomende op em
verdere waardevermindering van het
mlddel niet onwaarachUniyk. Op het huidig mol
ment koestert de regeering hiertoe nog m-
plannen, wellicht omdat zU verbonden Is aan
het drievoudig monetair accoord en feltelyk
geen eigen recht van handelen heeft. De ve£
plichtingen hieraan verbonden, van zich'af te
werpen, zou den heelen wereldtoestand op stel,
ten zetten en daarom hoopt Roosevelt, dat er
misschien nog 'n andere uitweg zal opdagen. De
onrust over den Dollar zal eerst din verdwy.
nen wanneer van Londen en Parys de bevezü
ging komt, van de tegenspraak der devaluatie,
geruchten in Amerika. Londen en Pary» zwtt.
gen echter, derhalve biyft onzekerheid bestaan
Wallstreet nam gisteren weer een afwachtenfc
houding aan en bood andermaal de weerspiege
ling van de economische Inzinking.
In het telefonisch verkeer hedenochtend tea
onzent was de stemming in navolging van Way.
street weer zwak, terwyi de Dollar, waarop de
aandacht biyft gevestigd, geen verbetering te
zien gaf en zich op 1801/41801/3 beweeg.
Voor Steels trad een verdere koersvermlnderiiw
in van 3/8 k 1/2 dollar tot 30 3/8-30 1/3, BethL
Steel verloor circa 1 punt op 311/3—33, Repu
blic Steel 1/43/8 op 9 1/3. Anaconda Copper
5/8 k 3/4 op 17 1/8—17 V. Shell Union en Tide-
water beide1/8 op 8 7/8 en 9 3/8. Konink-
lyke Olie werd 3 k 31/3 lager getaxeerd oo
316 1/3—317, HVA 2 k 4 lager op 433-435, PhJ.
Ups circa 3 op 260, A’dam Rubber 3 op 117.
Unilever 1/2 k 3/4 lager op 14#—1481/2, terwijl
Aku op 35 1/2 nauweiyks prijshoudend was. Door
beroepshandelaren werd weinig of niets onder
nomen.
Burgemeester en Wethouders
van Alkmaar zUn voornemens
aan te besteden op MAANDAG
27 JUNI 193S, 13.30 uur, ten
stadhuize:
Perceel I.
Het maken van een vaste
brug over de verbindings-
graeht, b. d. HeilooërdUk.
Perceel II.
Het vernieuwen van de
Piersonbrug.
Perceel III.
Het doortrekken van de
verbindingsgracht, omleg
gen tochtsloot en het
maken van een tljdeltjke
brug in den polder Over-
die en Achtermeer,
volgens bestek No. 1 dienst
1938 met 6 teekeningen.
Bestek en teekeningen liggen
vanaf heden ter inzage aan het
Bureau der Gemeentewerken en
«Un aldaar verkrijgbaar ad
8.per stel, terwUl dit ook
ter inzage ligt ten kantore van
de Kamer van koophandel te
Alkmaar.
Na ontvangst van postwissel of
overschrijving op postrekening
No. 88010 van 8.volgt franco
toezending.
Inlichtingen worden vefstrekt
aan het Bureau der Gemeente
werken tot en met 23 Juni 1938.
Restitutie 3_ tot uiteriUk 3
dagen na de aanbesteding.
GETROUWD
die. mede namens wederxydsche
familie, harteiyk dank zeggen voor
de vele goede wenechen, welke s|j
mochten ontvangen.
Harlingen, 14 Juni 1938
Toekomstig adres: Langestraat 22.
Alkmaar
jeset met meubelen 1SSS IHZ. bebouwd
Monsterxalen geopend van 912 en 1%5H uur. Zaterdags 9—1. 's Middags 2‘45 uur.
Ook 's avonds kunt U by ons terecht. Gesloten zynde naast de fabriek no. 8 aanbellen.
- Aan den iets grooteren afstand tot het cen
trale vliegveld kunnen voor de deelneming aan
het luchtverkeer geen overwegende bezwaren zUn
verbonden, daar dat vliegveld op een afstand van
ongeveer een half uur per auto van het centrum
van Amsterdam en Rotterdam zal verwyderd
liggen, hetgeen niet anders dan normaal te
achten is.
Neem
Eeu prettig aaU-motten middel
1 DOOSJE KOST SLECHTS
GOEDKOPER KAN HET NIET
EN BETER EVENMIN. Frisse geur
N.V. Dreristerg ChemlesllSshsndel
„VUIESIA” veerh. JAN DE VRIES
ALKMAAR TEL. ZS7S
De persdienst der AN.V.V. schrijft ons:
Nadat eerst België in verschillende plaatsen
van ons land een propagandatentoonstelling
voor zyn toerisme heeft gehouden, gaat nu Ne
derland gebruik maken van de door onze zulde-
lyke buren aangeboden gastvrijheid om daar te
lande de aandacht te vestigen op de Neder
landsche schoonheid.
De Algemeene Nederlandsche Vereeniging
voor Vreemdelingenverkeer heeft door haar ar
chitect, den heer H. Pieck, een compacte en
verplaatsbare tentoonstelling laten vervaardi
gen. Deze tentoonstelling gaat den Isten Juli
haar rondreis door België beginnen.
olgens akte, gepasseerd
Notaris S. J. J. LUYCKX te Hoorn,
is door ons een verzegelde envelop
gedeponeerd, waarin de datums stean
vermeld, welke als gratis koopdagen
gelden. Deze dagen staan nu reeds
vast, doch zyn strikt geheim.
3. Op Maandag 11 Juli 1938 zal
deze verzegelde envelop door Notaris
8. J. J. LUYCKX, In tegenwoordig
heid van twes getuigen, worden
geopend en sal by akte worden
vastgesteld, welke datums In dien
brief zün aangewezen.
3. Deze datums zullen Dinsdag
13 Juli ax.Vln ds couranten worden
p.p. liet
Met
4941
5219
5434
5742
5880
6109 6ÏÏ6
6471 6476
6743 6770
6954 6980
7167 7188
7407 7440
M51
3711
3852
4108
4410
4684
4958
5256
5506
5750
5892
6176
6535
6797 6800
6998 7035
7196 7212
7467 7540
7746 7762 7774 -7820
7938 7961 7970
8295 8324> 8382
8538 8542 8559
8765 8775 8781
8986 9007 9018
9282 9319 9353
9557 9559 9566
om
2
s