Voordeelen centraal van een vliegveld D DINGEPS SnelTeekenaar I In prijs, met kwaliteit en keuze 1 DAGEN GRATIS KOOPENÜ KOFA - ALKMAAR GRATIS iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin c PEULVRUCHTEN! iï zijn er dol op GRASVEIUNGEN EEN VERZOEK WACHTEVEN eerst m’n anderen bril opzetten. DergelUke gezegden hoort U dagelijks van hen, die 2 brillen gebruiken. D.A. BAKKER OPTICIEN Kennemerstr.weg A 276, Heiloo GRATIS OOGONDERZOEK TER CORRECTIE DER REFRACTIE n Ml Dl i NOORD HOLLANDS CH DAGBLAD VI De voorbeur» Minister van Wat< t somt ze op i El Familieberichten Gemeente Alkmaar VANAF WOENSDAG ONT VANGEN ONZE CLIËNTEN HUN CETEEKEND PORTRET DOOR EEN BEKEND KUNSTENAAR i ALKMAARSCHE WIELERBAAN TRAININGS WE D STRIJDEN OTTO VAN OSWINT HET!! it DESKUNDIG GLAZEN imiiiHiNiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiffliiiiiiuiiii Groote besparing voor de K.L.M. AANBESTEDING BONT WOL Wederom zwak Defentie-belangen secundair 1 Kosten- en tijdbesparing NIJMEGEN Meubelfabriek EIK EN LINDEN in 't centrum L VOOR HEEREN- EN KINDERKLEEDING BIJ MET BIJPASSENDE LIJST SLECHTS 40 CT. Dt PINGEPS 7 BMltirr ALS BOTER. H.V. KKAFT KAASFABRIIKIN. KOTTIRDAM Belangen van Amsterdam en Rotterdam CHOCOLADE BLOEMEN UITNOODIGING AAN DE BELGEN H D WOENSDAGAVOND 7i/2 UUR BU ONGUNSTIG WEER DONDERDAGAVOND ENTREE' 20, 15 EN 10 CENT EXTRA AANBIEDING Naar het oordeel der Regeering zullen de belangen van Amsterdam en Rotter dam het best gediend zijn door één cen traal terrein Ir het tijdvak van Woensdag 15 Juni tot en met Zaterdag 9 Juli a.s. vallen 3 verschil lende werkdagen, waarop ieder in once z zaken 1 dag gratis kan koopen, ÓTTO VAN OS - GROOTE NOORD - HOORN „HET BROEKENHUIS” - LAAT - ALKMAAR OTTO VAN OS LAAT - ALKMAAR ONZEN OMROEPER Si* S- Fa. SCHELUNGEB TeL 2SS* AchteEstraat 4« te Limmen, op Vrijdag 17 Juni 1938 n.m. 8 uur in Café J. Groot te Limmen* te Castricum, op Maan dag 20 Juni 1938 v.m. 10 uur in café „de Vriend schap" te Castricum. ZUPE Oud en jong, groot en kleïn smult van Velveeta, het nieuwe kaasproduct. Velveeta heeft een heerlijke smaak, die nooit verschilt, en is bovendien rijk san vitaminen en en de beste bestanddeelen uit de melk: kalk, lactose en phosphor. Een ideaal voedingsmiddel voor kinderen in de groei. 'ublielceVerkoopingen M Veilingen enz Onzen abonné’s wordt verzocht hun inkoopen te doen bij de adverteerders in deze courant K (Uil andere bladen) TON KöSTER FIE HEEGER Al m’n kennissen heb ik Velveeta aan- ^nomdaihetzoo^ te besmering voor de boterham ts. Ik Un eZn overtuigd, dat een ieder de smaak verrukkelijk zal vindea-}°° ffr m’n kind is er dol op en ee Hc vind het niets erg, want Velveeta i, heel zuinig in het gebruik MOTTEN? M O D O 20 CENT van de stad MEVROUW L.TEN BERKEN TE DEN HAAG SCHRIJFTi leur* PERMANENTE GROOTSTE GARANTIE TOONZALEN raat Ritse voort IN ALLE PRIJSKLASSEN KEUZE voor 20801 30806 18738 16748 I GOEDKOOP EN GOED Concentratie op één vliegveld zal leiden tot aanmerkelijke besparing voor de K. L. M 4482 4738 6083 5359 5530 5811 8022 6254 6563 6859 NIEUWSTE MODELLEN 3921 4230 4492 4742 5157 5360 5593 5812 6023 6260 6625 8865 7078 7257 7654 7844 8414 8641 8849 9080 9446 9663 3313 3614 160 1500 2552 3405 4045 4994 5739 6472 7569 8644 3979 4232 4501 4748 5174 5404 5630 5831 6028 6334 6699 6878 7139 7265 7668 7898 489 1887 2979 3704 4431 5270 5982 6807 7794 9271 8542 8775 9007 9319 9559 9850 9851 228 475 920 wordt uitgeoefend, met een veilige uitoefening van het luchtverkeer in strijd is. Het gelijktijdig exploiteeren van twee lucht vaartterreinen voor het groote internationaal uchtverkeer op zeer korten onderlingen af stand, hetgeen uiteraard iet* anders is dan het beschikbaar hebben van secundaire luchtvaart terreinen op korten afstand van een hoofdter rein, zal dan ook op den duur met steeds groo- ter moeilijkheden gepaard gaan. De wrris de dii Op de vragen van het Tweede Kamerlid Van den Tempel (8. D.) in verband met de stich ting van een nieuw centraal vliegveld voor de burgerlijke luchtvaart, heeft de minister van Waterstaat als volgt geantwoord: 80 1448 2454 3300 3973 4903 5649 6220 7411 8503 9606 8837 9078 9438 9654 9911 3243 3551 75 377 701 985 1302 1551 1831 2160 2452 2658 3060 109 1492 2506 3343 4039 4933 5707 6344 7449 8625 9804 76 387 707 988 1366 1567 1845 2284 2465 2740 3073 8461 8686 8931 9248 9511 9801 7370 7687 7921 8212 8499 8740 8965 9249 9546 9836 3401 3670 3804 4028 4252 4588 4935 5207 5420 5687 5861 6074 6463 6719 6883 S 1514 1717 2032 2381 2568 2795 2829 3166 3192 3447 3688 3850 252 563 927 1220 1533 1732 2043 2386 2627 2947 3195 922 2157 3188 3871 4815 5391 6193 6993 8321 9451 278 651 943 1289 1538 1735 2045 2428 2638 2976 3199 3486 3736 3856 4115 4411 4703 4960 5285 5516 5758 5893 8231 6538 961 2225 3196 3929 4886 5499 6202 7156 8397 9463 De regeering is bekend met de meening van de gemeentebesturen van Amsterdam en nimmer geëvenaard Ged •chen tegem B wn few den esn tra raki leei tlle Ala ster 31 tbai ftr Tl CHKTSANTIN (mslk) VKXHTJB (pn,) OtCHUMUN (M MAtcaitnN (mm Uiteraard kan niet worden ontkend, dat tegen over de voordeelen van concentratie in het begin enkele nadeelen kannen staan aio gevolg van den overgang naar den nieuwen toestand, doch naar het oordeel der regeering sullen de be langen van de gemeenten Amsterdam en Rotter dam op den duur het best gediend xijn door hst bestaan van één enkel centraal luchtvaartter rein, waarop alle belangrijke luchtverbindingen geconcentreerd »Un en waar de meest geperfec- tionneerde inrichtingen voor de veiligheid aan- wexig stfn. ■9«f t* Ideaal vacantieoord In bosch en beide, bij Staatsbosscben Groesbeek. Jdodern comfort. Penslonprljs vanaf 3.50. J. THEUNISSEN, eigenaar. Me' 15 OP Arant te sta Cartel mte m< 8*1 het ten onts de 1 «en noot D». ««telt tapa klaart! terg" te d bood kind. 305 1741 2843 3680 4330 5340 5936 6661 7779 8955 BEB zaUon tramn te o dom t ran a «ün Uitslui nen, note t lugt bent Duitse te B tankt ■Aten TOlk i De ja Kruis, wijder TM I vorda rtukke m«ke De Halite non bot k poot (dssto do «ct docum te d credo, lot m Adolf BU aanvaarding van dit beginsel beeft de regeering zich doen leiden door de volgende overwegingen: Rotterdam, dat door het verlies van een in de onmiddeUUke nabijheid van elk dier ge meenten gevestigd luchtvaartterrein de be langen dier gemeenten zouden worden ge schaad. De regeering heeft in beginsel besloten de stichting te bevorderen van een luchtvaart terrein, dat centraal sal «jn gelegen ten spslihte van Amsterdam, Rotterdam en te Gravenhage en dat bedoeld is te «Un de oenlge luchthaven dee lands veer het groote internationale vorkoor me* landvlieg- tulgon. n den strijd tegen het communisme is sociale rechtvaardigheid het sterk ste wappn. Deze uit een financieel oogpunt onduldbare toestand zal vermeden worden door concentra tie op één luchtvaartterrein, waarmede belang rijke verlaging van overheidsuitgaven zal wor den bereikt. CITROBNBOONEN P P- Drie pond 3* BRUINE BOONEN p.p. IJ et Drie pond «Set. GROENE ERWTEN p.p. IJ et Drie pond 3» et. CAPUCIJNERS p. Drfe WITTE BOONEN GRAUWE ERWTEN PP- 3415 3671 3833 4062 4066 4337 4398 4605 4635 4945 5235 5472 5748 5884 Nijmeepche Baan 53, Telef23364. By de voortschrijdende ontwikkeling van de luchtvaart In de richting, zooals deze zich thane net voldoende duidelijkheid afteekent, nX In 181 474 893 1186 1195 1466 1650 2008 2379 2535 4589 5335 6062 6971 7832 8048 9386 9450 Hier is Eik en Linden, Alkmaar, Lindegracht 16-16 Tel. 2785 Groot HANDELSKANTOOR te ALKMAAR vraagt voor directe indiensttreding een suk. Kantoorbediende (VB.) ZU. die in het bezit zyn van Mulo-dlploma, genieten de voor keur. - Brieven onder no. 4396. Bureau van dit Blad. 3381 3664 3795 4014 4245 4575 4817 5186 5415 5658 5844 6055 6371 6713 6880 7145 7150 7320 7669 7913 8125 8205 8449 8680 8894 9131 9477 9782 Ontkend wordt niet, dat de concentratie van het luchtverkeer aan beide steden eenige be drijvigheid zal onttrekken. Tegenover dat nadeel staan echter de groote, 'reeds vermelde voordee len van de concentratie, welke voordeelen ook voor Amsterdam en Rotterdam van beteekenls zijn. Zooals is uiteengezet, is een van de beweeg redenen van de regeering bU haar besluit om in beginsel Mien aanleg te bevorderen Juist geweest, dat daardoor besparing sou worden bereikt en dat de mogelijkheid van rendabele exploitatie zal worden vergroot. De aan Schiphol ten koste gelegde bedragen zijn, voor zoover het de waarde betreft, wel ke dat luchtvaartterrein voor bet departe ment van Defensie vertegenwoordigt, bU een oplossing, als hiervoor omschreven, niet als verloren te beschouwen. ZIE ONDERSTAANDE voorwaarden .- De belangen van Defensie zyn in dit vraagstuk secundair. Als een centraal vlieg veld voor de burgerlijke luchtvaart tot stand komt en uit dien hoofde Schiphol zijn be teekenls voor de burgerlijke luchtvaart mocht verliezen, zou thans, nu de aanleg van één of meer militaire vliegvelden, als gevolg van de uitbreiding van de militaire luchtvaart, nog slechts in voorbereiding is. bU de uitwerking van de plannen met het voor militaire doeleinden beschikbaar ko men van Schiphol rekening kunnen wor den gehouden. Mocht het departement van Defensie zich reeds van de noodlg geachte vliegvelden volledig hebben voorzien, dan zou uiteraard van aankoop van Schiphol geen sprake meer kunnen zijn. Vaststaat, dat de exploitatie van luchtvaart terreinen voor het Internationale verkeer steeds hoogere eischen zal stellen aan velligheldsln- rlchtlngen en verdere voorzieningen. Wegens de grootte der kapitalen, welke In dergelUke ter reinen nog zullen moeten worden gestoxen be staat geen uitzicht op de mogelijkheid van loo- nende exploitatie, maar zal gerekend moeten worden op steeds toenemende exploitatlevert- liezen voor de betrokken gemeenten, alsmede op toenemende kosten voor het rijk ten be hoeve van veUlgheidsinrlchtingen Het binnenlandsch luchtverkeer wordt slechts over vrU korte afstanden uitgeoefend. Hierdoor en tevens door de steeds voortschrijdende ver beteringen van de trein- en autoverblndingen zijn aan de ontwikkeling van dit luchtverkeer zekere grenzen gesteld. BU concentratie op één luchtvaartterrein zal het tijdverlies ten gevolge van de vergrooting van den afstand tot de centra van Amsterdam en van Rotterdam in verhouding tot de korte vliegtüden meer beteekenen dan ten aanzier. van het luchtverkeer over grootere afstanden. Zal dus In enkele gevallen, waarin de luchtver binding over kleine afstanden een aanzienlijke tijdbesparing geeft, de uitoefening van het bin- nenlandsche luchtverkeer Iets ongunstiger wor den, daartegenover staat, dat met een centraal vliegveld de binnenlandsche luchtiynen als aanvoerlijnen in beteekenls winnen. Voor elke smaak een bloem’ CS Jl boort U niet door do radio. Toch beeft de radio s*)n onverflauwde belangstelling U weneobt -n radio- toestel te verhandelent Span onusn Omroeper er voorl Dagelijks bereikt bU MjOOO gr «innen Hy sal U du» ■aker van dienst kunnen tejn. o o PRIMA BLOEM p.p. «4 en 9 et ZELFRIJZEND BAKMEEL BLANKE STUKJES APPJ- LENpsr half pond 1» et ZOETE PRUIMEN p.p. en U ct CALIFORNISCHE PEREN p.p. WITTE SUIKER p.p cL de richting van groote en snelle verkeersvlieg tuigen en van de uitoefening van verkeer over steeds grootere afstanden zonder tusschenlan- dlng. is er op den duur in een klein land als het onze geen plaats voor twee groote lucht vaartterreinen, welke belde bedoelen met ds eischen van dat verkeer rekening te houden Zulks Is te minder het geval, wanneer die bei de luchtvaartterreinen zich bevinden op een onderlingen afstand van nog geen vUftlg kilo meter (omstreeks tien minuten vliegen) Ten einde de kosten en het tUdverliM, ver bonden aan bet uitvoeren van een tusschen- landlng op een tweede op zoo korten afstand gelegen luchtvaartterrein te besparen, zullen de luchtvaartmaatschappUen maatregelen moe ten treffen om door een doelmatige organisatie de lading samen te brengen op één enka. ter rein. BU het departement van Defensie Is voor keur van het eene militaire luchtvaartterrein boven het andere niet In het geding. Het afwegen van voor- en nadeelen bU ver- gelUking van het eene militaire luchtvaartter rein met het andere zou trouwens niet gemak- kelUk zijn. Ten aanzien van Schiphol kan wor den gezegd, dat het een belangrijke outillage bezit, welke uiteraard voor militair gebruik yan groote beteekenls zal kunnen zijn. Anderzijds moet worden opgemerkt, dat het luchtvaart terrein Schiphol zich, ten gevolge van een ja renlang gebruik, in hoofdzaak aan de eischen van het burgerlUk luchtverkeer heeft aange past. Wat een nieuw militair vliegveld aan gaat, uiteraard kan bü het aanlegeen daarvan volledig rekening worden gehouden met de eischen van den militairen vliegdlenst. In belde gevallen kan voor laatstgenoemden vliegdlenst slechts na geruimen tUd volledig over het vliegveld worden beschikt. TUdelUke oplossingen zullen dus In beide gevallen moeten worden gevonden. Biljetten te bekomen ten Notaris kantore te Castricum. W. S. WIJNANDS, Wrnd. Notaris, Castricum. ICH Herijk maten en gewichten In café MODDER, Schagerbrug, op 20 Juni van 1012 en 1316 uur voor Schagerbrug; op 21 Juni van 9%11% uur voor Oudesluis, van 11%12M uur voor Kelnsmerbrug en van 13 y218 u- Burgerbrug; op 22 Juni van 9%12 uur en 1314K uur voor X Zand en van 14'/,16 uur voor Petten; op 23 Juni van 9%12 uur voor St. Maartensbrug. Het staat vast, dat het in ‘n betrekkelUk klein gebied alleen dan mogeljjk is de grootst mo- gelUke veiligheid te bereiken, wanneer eenheid in dc leiding van het luchtverkeer, in het bU- tonder bU omstandigheden van slecht zicht, kan worden verkregen. Kruising van luchtiy- nen op betrekkelUk korten afstand van een luchthaven dient daarby te worden vermeden terwUl, zooals de ondervinding heeft geleerd het overlappen of zelfs maar aan elkaar gren zen van de naderingsgebieden van luchtvaart- I terreinen, waarop verkeer van gelijken aard Velveeta heeft geen korst en smeert als boter. Het is dus practisch en zuinig - een besmerihg en belegging tegelijk. Laat Uw gezin van Velveeta genieten. Het is gepasteuriseerd en hygiënisch verpakt en dus altijd versch. Handige ronde doozen van 6 porties: 35 cent. Vierkante doozen: 25 cent en 40 cent De opzet is geweest, dat de tentoonstelling eenvoudige en klare „taal” moet spreken, dat zU begrUpelUk dient te zUn ook voor den ,*een- voudlgen man.” Daarom Is gebruik gemaakt van diorama's, een van de meest doelmatige en een voudige manieren om te spreken tot den bezoe ker op een voor hem begrUpelUke wUse. zyn veertien diorama's gemaakt, die op bUna verleldelUke wUze aansporen tot een be zoek aan ons mooie land: elf voor alle provin cies, één gewijd aan den afsluitdUk, een die Den Haag en één die Amsterdam in beeld brengt. Twintig groote poppen, speciaal voor dit doei vervaardigd, dragen de nog overgebleven typi sche kleederdrachten. Langs de wanden wordt op moderne wijze propaganda gemaakt voor de Nederlandsche Spoorwegen, onze rUwlelpaden, autowegen en bruggen. Een schat van prachtig fotomateriaal en een aantal diapositieven zullen de bezoekers aansporen naar Nederland te komen. Het wordt een kleine, fraaie en overtuigende tentoonstelling, waarvan de AJ*.V.V. een gun stig resultaat verwacht. opgebouwde reclame campagnes voor een goed artikel, of een goede «aak, systema tisch ia couranten ge voerd. moeten slagen. Voor hen Is een bril met DUBBELFOCUS een ware uitkomst. Dan geen zoeken naar den anderen bril, maar één bril voor ver zien en lezen tegelijk. Wij zUn specialiteit op X gebied van DUBBELFOCUS GLAZEN en geven U gaarne gratis In lichtingen. GEBOREN: A. Weezenbeek—Lut- kle, D«n Haag; A. Kalmt- houtJansen, s., Rotterdam. OVERLEDEN: H. Beikee, 7» jr„ Groningen; B. Mutaaero, 45 jr., Ooe- terhout. VERLOOFD: M. v. d. Ven—F. ■chweitaer, Enschede-Utrecht. 142 405 760 1171 1402 1615 1907 2341 2494 37M 3788 3119 S131 De regeering kan niet inzien, dat de aan leg van een geheel nieuw centraal lucht vaartterrein in de plaats van de bestaande luchtvaartterreinen Waalhaven en Schiphol, wanneer die terreinen worden overgenomen door het departement van Defensie, een zeer kostbare proefneming zou beduiden. 4 336 657 962 1397 1546 1748 3065 3434 3646 3981 3313 3333 3343 3313 3371 3533 3551 3614 3656 3745 3756 3779 3764 3867 3885 - - 4157 4173 4441 - 4706 5047 5338 5530 5790 5991 6253 6551 6816 7046 7073 7242 7347 7573 7606 7837 7837 7996 8006 8083 8391 8400 8599 8603 8811 9049 9416 9635 9907 bekend gemaakt, en leder die op de aangewezen datums In een der ma- gazynen Iets heeft gekocht, ontvangt tegen inlevering van den koopbon de volle betaalde koopsom In contanten terug. 4. Elke koopbon wordt van een da tum voorzien, zonder den datum is de bon niet geldig en komt voor terug betaling niet in aanmerking. 5. Alleen aankoopen. die op den dag van aankoop direct contant be taald worden, vallen onder deze aanbieding. 6. Als koopdag geldt alleen de op den bon afgeteekende datum. 7973 8389 8573 8793 9035 9394 9635 9903 9983 10001 10031 10043 10077 10139 10186 10191 10193 10347 10367 10369 10301 10314 10345 10363 10431 10430 10453 10458 10514 10515 10535 10537 10539 10549 10553 10557 10601 10635 10638 10784 10796 10616 10857 10679 10891 10696 10906 10915 10992 10993 10996 11034 11033 11086 11088 11090 HOM 11170 11334 11341 11355 11387 11338 11331 11355 11378 11401 11451 11460 11486 11513 11534 11581 11593 11661 11666 11681 11709 11744 11793 11805 11818 11855 11905 11940 13007 13033 13OM 13147 13164 13165 13193 13331 13335 13383 13393 13341 13407 13410 13436 13441 13467 13484 13488 13491 13507 13540 12567 19593 12613 13631 12696 12734 13750 12779 13835 13894 12951 12965 13975 13043 13059 13143 13187 13307 13353 13387 13339 13363 13379 13413 13421 13435 13454 13457 13469 13619 13543 13566 13638 13814 13834 13933 13938 13968 14048 14068 14153 14161 14186 14198 14313 14338 14343 14347 14307 14348 14387 14397 14398 14445 14447 14460 14593 14610 14654 14676 14731 14734 14769 14779 14793 14958 14975 15038 15040 15063 15085 15135 15136 15189 15214 15219 15233 153OS 15369 15377 15388 15389 15415 15417 15426 15430 15464 15467 15496 15537 15563 15614 15637 15668 15688 15697 15700 15707 15710 15724 15762 16775 15834 15843 15849 15914 16103 16139 16144 16147 16178 16193 16305 16346 16266 16383 16402 16411 16413 16449 16543 16616 16673 16694 16695 166M 16703 16703 16706 :“13 iösos mis leen i69io 10933 1090a 17015 17033 17033 17036 17007 17106 17166 17169 17171 17327 17338 17241 17248 17264 17234 17287 17337 17346 17414 17422 17431 17477 17561 17606 17661 17736 17745 17803 17870 17873 17886 17906 17939 17046 17066 18051 18053*18164 18192 18347 18300 18337 18335 18356 18367 18446 18457 18459 18531 18530 18535 18578 18588 18600 18630 18634 18683 18763 18786 18839 18847 18859 16867 18013 18018 18933 18045 18955 18956 19078 19110 19113 10118 10158 10313 10379 19303 19323 19445 19513 19557 19586 10615 19630 19691 19740 19769 19824 19837 19843 19845 19854 1*11 19048 19003 30038 30106 30131 30160 20173 30174 30268 20377 20307 30338 20395 20468 30467 30617 30533 30550 30566 30578 20633 20643 20699 30731 30786 30630 20631 20635 30845 30676 20011 30918 30965 20960 30997 ▼«rbotar. vorige l*t: 64 m. z. S4. WETTIGE HACO-TIEEKING 5e KLASSE, 14e LIJST TREKKING VAN DINSDAG 14 JUNI 1S3S HOOGE PSEMIËN t 1500.— 3090 13646 t 1000.— 3433 4517 19295 400.— 3878 5116 14218 200.— 957 10541 13438 100.— 1661 1787 2505 4333 4514 10339 11005 13210 13645 GEEN PSEMIËN 133 143 168 400 405 414 711 760 869 1030 1171 1177 1378 1403 1430 1613 1615 1645 1853 1907 1913 3310 3341 2370 3469 3494 3534 3754 3113 650 738 1914 3130 2996 3093 3716 3868 4613 5361 6169 6987 t i t 12817 13922 15956 16628 168£0 17672 18909 19508 30005 30353 PSEMIËN VAN /NL— 399 1553 2830 3530 4184 5107 5830 6485 7747 8912 9939 10141 10270 10374 10456 10544 10648 10637 10639 10675 10937 11319 11249 11353 11279 11301 11318 11348 11395 11459 11489 11504 11553 11663 11673 11748 11784 11850 11806 --11BM 12035 lalM 1M75 133M 1Ma8 la43g laM7 12646 13694 13699 12731 13746 12831 13837 12905 13048 13369 13356 13383 13517 13633 13643 13668 13731 13739 13900 14055 14086 14338 14367 14533 14701 14839 14883 15101 15388 15389 15325 15431 15452 15540 15593 15777 16037 16330 16391 16375 16458 16587 16707 16755 16777 16800 16862 16883 17145 17189 17195 17330 17295 17439 17600 17620 1T703 17707 17732 17813 17974 17984 18097 18150 18185 18370 18438 18533 18582 18655 18714 18878 18891 18927 19311 19246 19266 19374 19713 19856 30032 20118 20179 20388 30430 20663 20691 20774 11901 11058 13611 13629 Amsterdam, 14 jyy Hoewel de geruchten omtrent een nieuw. valuatie van den dollar van officieels zijde m Amerika categorisch worden tegen»renrrw— men te New York en Londen niet geneiM hieraan de volle waarde toe te kennen. sterk van meaning, dat, Indien de conjunctuur achteruitgang In het versnelde tempo bU» voortduren, eenmaal, misschien voordat aan denkt, geen middelen groot genoeg zullen zyn, om de situatie te redden. Wordt de toe stand catastrophaal en ontstaat vsa alle kan- ten opstand en verwarring, dan acht men een nieuw muntexperiment, neerkomende op em verdere waardevermindering van het mlddel niet onwaarachUniyk. Op het huidig mol ment koestert de regeering hiertoe nog m- plannen, wellicht omdat zU verbonden Is aan het drievoudig monetair accoord en feltelyk geen eigen recht van handelen heeft. De ve£ plichtingen hieraan verbonden, van zich'af te werpen, zou den heelen wereldtoestand op stel, ten zetten en daarom hoopt Roosevelt, dat er misschien nog 'n andere uitweg zal opdagen. De onrust over den Dollar zal eerst din verdwy. nen wanneer van Londen en Parys de bevezü ging komt, van de tegenspraak der devaluatie, geruchten in Amerika. Londen en Pary» zwtt. gen echter, derhalve biyft onzekerheid bestaan Wallstreet nam gisteren weer een afwachtenfc houding aan en bood andermaal de weerspiege ling van de economische Inzinking. In het telefonisch verkeer hedenochtend tea onzent was de stemming in navolging van Way. street weer zwak, terwyi de Dollar, waarop de aandacht biyft gevestigd, geen verbetering te zien gaf en zich op 1801/41801/3 beweeg. Voor Steels trad een verdere koersvermlnderiiw in van 3/8 k 1/2 dollar tot 30 3/8-30 1/3, BethL Steel verloor circa 1 punt op 311/3—33, Repu blic Steel 1/43/8 op 9 1/3. Anaconda Copper 5/8 k 3/4 op 17 1/8—17 V. Shell Union en Tide- water beide1/8 op 8 7/8 en 9 3/8. Konink- lyke Olie werd 3 k 31/3 lager getaxeerd oo 316 1/3—317, HVA 2 k 4 lager op 433-435, PhJ. Ups circa 3 op 260, A’dam Rubber 3 op 117. Unilever 1/2 k 3/4 lager op 14#—1481/2, terwijl Aku op 35 1/2 nauweiyks prijshoudend was. Door beroepshandelaren werd weinig of niets onder nomen. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar zUn voornemens aan te besteden op MAANDAG 27 JUNI 193S, 13.30 uur, ten stadhuize: Perceel I. Het maken van een vaste brug over de verbindings- graeht, b. d. HeilooërdUk. Perceel II. Het vernieuwen van de Piersonbrug. Perceel III. Het doortrekken van de verbindingsgracht, omleg gen tochtsloot en het maken van een tljdeltjke brug in den polder Over- die en Achtermeer, volgens bestek No. 1 dienst 1938 met 6 teekeningen. Bestek en teekeningen liggen vanaf heden ter inzage aan het Bureau der Gemeentewerken en «Un aldaar verkrijgbaar ad 8.per stel, terwUl dit ook ter inzage ligt ten kantore van de Kamer van koophandel te Alkmaar. Na ontvangst van postwissel of overschrijving op postrekening No. 88010 van 8.volgt franco toezending. Inlichtingen worden vefstrekt aan het Bureau der Gemeente werken tot en met 23 Juni 1938. Restitutie 3_ tot uiteriUk 3 dagen na de aanbesteding. GETROUWD die. mede namens wederxydsche familie, harteiyk dank zeggen voor de vele goede wenechen, welke s|j mochten ontvangen. Harlingen, 14 Juni 1938 Toekomstig adres: Langestraat 22. Alkmaar jeset met meubelen 1SSS IHZ. bebouwd Monsterxalen geopend van 912 en 1%5H uur. Zaterdags 9—1. 's Middags 2‘45 uur. Ook 's avonds kunt U by ons terecht. Gesloten zynde naast de fabriek no. 8 aanbellen. - Aan den iets grooteren afstand tot het cen trale vliegveld kunnen voor de deelneming aan het luchtverkeer geen overwegende bezwaren zUn verbonden, daar dat vliegveld op een afstand van ongeveer een half uur per auto van het centrum van Amsterdam en Rotterdam zal verwyderd liggen, hetgeen niet anders dan normaal te achten is. Neem Eeu prettig aaU-motten middel 1 DOOSJE KOST SLECHTS GOEDKOPER KAN HET NIET EN BETER EVENMIN. Frisse geur N.V. Dreristerg ChemlesllSshsndel „VUIESIA” veerh. JAN DE VRIES ALKMAAR TEL. ZS7S De persdienst der AN.V.V. schrijft ons: Nadat eerst België in verschillende plaatsen van ons land een propagandatentoonstelling voor zyn toerisme heeft gehouden, gaat nu Ne derland gebruik maken van de door onze zulde- lyke buren aangeboden gastvrijheid om daar te lande de aandacht te vestigen op de Neder landsche schoonheid. De Algemeene Nederlandsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer heeft door haar ar chitect, den heer H. Pieck, een compacte en verplaatsbare tentoonstelling laten vervaardi gen. Deze tentoonstelling gaat den Isten Juli haar rondreis door België beginnen. olgens akte, gepasseerd Notaris S. J. J. LUYCKX te Hoorn, is door ons een verzegelde envelop gedeponeerd, waarin de datums stean vermeld, welke als gratis koopdagen gelden. Deze dagen staan nu reeds vast, doch zyn strikt geheim. 3. Op Maandag 11 Juli 1938 zal deze verzegelde envelop door Notaris 8. J. J. LUYCKX, In tegenwoordig heid van twes getuigen, worden geopend en sal by akte worden vastgesteld, welke datums In dien brief zün aangewezen. 3. Deze datums zullen Dinsdag 13 Juli ax.Vln ds couranten worden p.p. liet Met 4941 5219 5434 5742 5880 6109 6ÏÏ6 6471 6476 6743 6770 6954 6980 7167 7188 7407 7440 M51 3711 3852 4108 4410 4684 4958 5256 5506 5750 5892 6176 6535 6797 6800 6998 7035 7196 7212 7467 7540 7746 7762 7774 -7820 7938 7961 7970 8295 8324> 8382 8538 8542 8559 8765 8775 8781 8986 9007 9018 9282 9319 9353 9557 9559 9566 om 2 s

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 16