Zorg voor het werklooze meisje H 7 De St. Jansprocessie te Laren r Gezond nationaal Filmproductie Mij. „Neerlandia” OPLEIDtNGSINTERNA TEN MGR. DE JONG IN DE PROCESSIE DE AARDAPPELPRIJZEN ZATERDAG 25 JUNI 1938 VAN WEEK TOT WEEK Bouvigne en Wassenaar is Gaat dit seizoen niet door IE t A Leeuwardens vliegveld geopend Deelneming van 200 studenten Laren brengt eerherstel voor de schandelijke wandaad jegens Christus Restaurant en terras aan see. Ensemble Secco Gitanos American Bar - Franz Kubesch, pianist. Vraagt prospectus. PRIJSCOURANT VERSCH EN GEKOELD VLEESCH De KJ.V. en de Graal bouwen met haar werk aan een nieuwe toekomst INVOERPRIJSVERSCHIL VOOR AARDAPPELEN Voor zoover mogelijk tracht de Regeering aan de moeilijk heden tegemoet te komen De groote feestdag Thans een permanente productie met „Vadertje Langbeen” als inzet k <1 (Van onsen speclalen verslaggever) tüd gezeten. Dbg. dan 1 end |kea overvolle Basiliek, t gehouden werd dooi Weleerw. pater O. Vrijdag is de luchthaven Leeuwarden, welke slechts drie kilometer van het centrum der stad is gelegen, officieel geopend. Door uitstel van de verhooging der in- voermonopolieheffing op ingevoerde aard appelen en door de dezer dagen genomen beslissing deze verhooging verder geheel achterwege te laten, is getracht, eenlger- mate aan de moeilijkheden tegemoet te komen. heid bij een En L L loor ws: age. eest, wek f ages faf- locr iden tn gen, een «ün. hui ler» hen om be ken Hen Dit elke mar •ge el» id» ng- ‘U* awa. ster, tan- imer r en uit- n ia i be- ppen gen- reer- >gel- rtus, alles igra- >HJkt rier- nps- rrug, oven Hing eden nel» van t er den, des- noe- iooi» vek- irres Ga me, met lens het het •O» Aartsbisschop Z. H. Kxc. Mgr. Dr. J. de Jong, die te ongeveer 10.40 uur In gezelschap van zijn secretaris den weleerw. heer Th. van Luenen, aan de pastorie was gearriveerd. Teeken van de pontificale waardigheid droeg de weleerw. heer J. Bomers, in panreen toog «e- kleed, het met steenen bezette kruis. Door een kleinen afstand gescheiden, die de eerbied voor den bisschop had ingegeven volgd»n een groote groep mannelijke en vrouwelUke stu denten, allen met baret (naar schatting 200) met hun Corpsvlaggen. Men kon het de toe schouwers aanzien, dat dit meetrekken een bij zonderen indruk maakte. In onafzienbare rijen kwam dan de mannelijke parochianen en organisaties, waarbij zeer velen uit den omtrek %n uit Amsterdam. Het is on- iaj, Dit werk en deze zorg voor het meisje, dat ingeleid moet worden in het leven, strekt zich niet alleen uit tot de arbeiders', maar ook zü, die meer gestudeerd hebben en die meer intellectueele beroepen kiezen, zouden een der- gelljke opleiding moeten doormaken. Binnen kort zal in Roosendaal een dergeljjk kamp voor Intellectueele meisjes worden geopend, die als sl) deze voorbereiding hebben meegemaakt uitmuntend geschikt zullen zjjn voor leidsters van de jeugdbeweging en voor sociaal werk, dat in deze maatschappij met haar groeten socialen nood nog zooveel te doen ia. van Gendt, kapelaan te Bussum en C. E. Snel- der, kapelaan te Zevenaar, reep, als diaken en subdiaken. Het parochiaal zangkoor zong, onder leiding van den heer W. Peters, de 3-stemmige Mis „Regina Martyrum” voor gemengd koor met orgel, van Refice. aiatL Naar aanleiding van de verzoeken, tot de regeering gericht, om maatregelen te nemen,5 die lelden tot verlaging van den prijs van aardappelen, wordt ons van bevoegde zijde het volgende medegedeeld. De prijzen van de aardappelen zijn dit jaar Inderdaad aanmerkelijk hooger dan in denzelf- den -tijd van 1937. De aanvoeren van vroege aardappelen nemen echter thans toe waardoor de prijzen van deze aardappelen dalen. In andere jaren treedt omstreeks 30 Juni dikwijls reeds de toestand In, dat hoeveelheden vroege aardappelen onverkoopbaar zijn. Het is daarom te verwachten, dat zeer binnenkort de aanvoeren zoo ruim sullen zijn, dat de aardappelen weder gemakkelUk binnen het bereik van lederen consument komen. Oezlen het tljdelljk karakter van den toe stand, is het niet mogelijk, door maatregelen als opkoop van het restant oude aardappelen door de regeering en beschikbaarstelling daar van tegen lagere prijzen den toestand te ver beteren. Afgezien nog van het feit, dat zulke maat regelen financieel en economisch niet aan vaardbaar zouden zijn, zou de voorbereiding daarvan te veel tijd kosten, dan dat deze daarna nog effect zouden kunnen sorteeren. Na deze film hoopt men wederom contact te krjjgen met Ludwig Berger om de film „De principes van Meneer” naar Herman Bahr's tooneelstuk „Das Prinzlp” te vervaardigen, want nog altijd blijft het tot de plannen van .Neer- landla” behooren deze film in samenwerking met Berger te vervaardigen. De raad van commissarissen der nieuwe filmproductiemaatschappU is als volgt samen gesteld: presldent-commissaris de heer C. O. M. Formljne, commissarissen de heeren J. Feitsma, J. ter Linden en J. de Wind (tevens gedelegeerd commissaris) en E. 8. Alter, direc teur. Het draaiboek van de film wordt samen gesteld door regisseur Zelnik en Rudolf Ber- nauer. De keuze van het onderwerp dankt men aan den heer J. de Wind. Als productieleider treedt op de heer JJudolf Meijer, eertijds ..Vrijwillig te lijden en te offeren voor de Joden, voor hen te worden beschimpt en ver- kulsd, is zeker voor den Katholiek niet minder waardig dan te strijden in het perk van de ac- tueele politiek,” verzekert Anton van Dulnkek- ken ons in De Tijd. Wij hooren de Joden al lachen 1 De redactie van „Volk en Vaderland" moet wel goede ooren hebben, uitent verfijnde orga nen voor het ontvangen van natuurgeluiden, dat zjj in deze tijden Joden boort.lachen. ZU moet de spoedig gewaarschuwde ooren hebben van kleine lichtschuwe insecten, die de gewWl- dige trillingen van het kanongebulder niet ver nemen, maar die pijnlijk getroffen worden door den slag, waarmede een grashalm afknapt I Ja de redactie van „Volk en Vaderland” moet het tegendeel van hardhoorig zijn. Zü moet zacht- hoorig zijn, om vandaag de Joden te hoeren lachen. Permitteert zü ons, gewone oogen te hebben, gezond nationale oqgen, waarmede wü het lijden van onrechtvaardig-verdrukten waarnemen? Staat zjj ons toe, vatbaar te zijn voor zoo waar neembare geluiden als haar eigen onophoude lijke hetze tegen de Joden en tegen al degenen, die weigeren het antisemitisme aan te hangen of te propageeren? Gezond nationaal is iemand, die de rasinstinc ten durft bestrijden zoodra deze instincten een gevaar worden voor de rechtvaardigheid en de liefde. Gezond nationaal is iemand, die goed en bloed over heeft voor het vaderland, indien het vaderland zulk offer vraagt, maar die dan ook eischt, dat in het vaderland de groote, zoo veel vuldig verwaarloosde deugden van rechtvaardig heid en liefde tot bloei kunnen geraken, onbe lemmerd door het politieke gewroet van een politiek „nationalisme”, dat den cultureelen adel van onzen volksaard niet ongeschonden, maar Integendeel door haat geschonden, zoekt verder te geven aan bet nageslacht. Het is niet mijn gewoonte van antwoord te dienen op stukken, die tegen of omtrent mjj in de pen verschijnen. Ik heb ander en beter schrijfwerk te verrichten, uit gezond nationaal besef, dat het er voor Nederlands heil wteinig op aankomt, hoe iemand persoonlijk door zijn vrienden of zijn vijanden wordt beoordeeld. Maar wanneer de politiek-nationalistische re dactie van „Volk en Vaderland" weze het handig, langs een omweg het verwijt lanceert, als zouden de Nederlandsche Katholieken, die zich in alle tijdperken onzer geschiedenis goed» en getrouwe vaderlanders betoonden, den strijd voor een gezonden volksaard hebben verwaar loosd, dan moge haar geantwoord worden, dat de Katholieken in alle eeuwen voor oen faeder- landschen volksaard en deszelfs adel den besten strijd gestreden hebben door te strijden voor de verdediging en handhaving van recht vaardigheid en liefde. Jegens allen. 's Middags vond een plechtig Lof plaats in de -«aanmder da feestpredikatie den zoon der parochie, den v. Brink, Missionaris van Scheut en, leeraar te SparrendaaL y y-eel anders dan van den man. is de 1—1 taak der vrouw in de maatschappij. A -*-Al Zijn er dan. die dit willen bestrij den op grond van sentimentsoverwegingen» zU hebben het nog niet kunnen ontkennen op grond van redelijke argumenten. Heel anders dan van den jongen moet de op voeding van het meisje zjjn; anders ook haar voorbereiding tot het leven. Het werk van de meisjes in de kampen is anders dan van de jongens. De meisjes moeten worden voorbereid op haar toekomstige taak van huisvrouw en moeder. Er zijn thans vier kampen voor meisjes, twee in het bisdom Haarlem, onder leiding van de Graal en wel te Haarlem en te Wassenaar; en twee in het bisdom Breda, een op het land goed Bouvigne-en een in Oosterhout, welke laatste meer dienst doet ais kort kamp; deze twee staan onder leiding van de K J. V. Als men de K. J. V. noemt, denkt men aan Mgr. Frencken, den man, aan wien de eer toe komt begonnen te zijn met de moderne jeugd beweging. HU heeft daarom het recht de ge schiedenis deser beweging te verhalen en de plannen voor haar toekomst, zooals hü deze heeft verhaald op den eersten avond van onzen tocht langs de werkkampen, toen we moe en verreisd in Bouvigne aankwamen, doch waar Mgr Frencken ons deze vermoeidheid deed vergeten, omdat h(j sprak met dat Brabantsch enthousiasme, dat spontaan is en warm, en dat alle opgeschroefdheid mist. Hierbij moet men echter niet voorbij zien, dat de Invloed van deze aardappelen op den binnenlandschen prijs van aardappelen in het algemeen relatief gering is, daar deze inge voerde aardappelen een product vormen, dat slechts een. kleineren kring van kóopers vindt en tegen relatief hooge prijzen wordt afgezet. Tenslotte wordt de aandacht gevestigd op het feit, dat het onjuist is de thans geldende prijzen te vergelijken met de uitermate lage prijzen, welke in vorige jaren hebben gegolden. Deae prijzen mogen den consument welkom zijn geweest, zij gaven den boer en tuinder dik wijls een volkomen onvoldoende vergoeding voor hun onkosten. Dtt is een onjuiste toe stand. Bovendien: al mogen de prijzen van de vroege aardappelen voor de telers gunstig zijn ook zli ondervinden de gevolgen van den slech ten oogst. De geldelljke opbrengst van hun teelt is tenslotte het product van prijs en oogst In de betere prijzen ontvangen de telers van vroege aardappelen een compensatie voor den ongunstlgen oogst. M Juni, feest van St. Jan den Dooper. Als andere Jaren heeft Laren zich opge maakt om op geheel bijzondere wijze het feest van zUn patroonheilige te vieren met de grootsche processie. Van heinde en verre zjjn weer tallooze vrome geloovigen, maar ook ontelbaar vele nieuwsgierigen toegestroomd, deze om den Christus te huldigen, gene om dit uitzonder - Hjke schouwspel gade te slaan. HU het werk van de K. J. V. te de zorg voor de werklooze jeugd en de gewone jeugdbeweging niet goed uit elkaar te houden. ZU zün zoo met elkaar verbonden, zü grijpen zoo in elkaar, dat zü een geheel vormen, en dat het een een uitvloeisel is van het andere. In het eerste te'de gedachte vooral uitgegaan naar de arms ten. Het fabrieksmeisje was gedteilluslo- neeid door haar werk, dat niet geschikt was om haar voor te bereiden op haar toekomstige taak van huisvrouw. Daarom heeft men een proef genoinen met de opleiding' in het internaat Igne. Men had de ervaring, dat het meisje best reageerde op hulshoudelUke dingen daarom begon men met de opleiding tot De eerste groep, die kwam, gaf negatief resultaat; het mislukte. toch vooral naar ons te luisteren, bevat nog een andere aanteekening ons betreffende. En ook die willen wjj even aanhalen in haar geheel Want wU dteeren gaarne volledig, sulks in tegenstelling tot de redactie van „Volk en Va derland". Er staat, iets verderop, in hetaelfos blad van denzelfden ften Juni 1933: leider der Dultoche Aafa-film wn sinds jaren in Nederland werkzaam on. als productie leider der films ,X>e KribbebUter” en malion". ZUn naam heeft een bekenden en ao- Heden klank in de Nederlandsche filmwereld. Friedrich Zelnik heeft in den loop der jaren een reeks films gemaakt, die niet onopgemerkt gebleven zUn. Men herinnert zich met name An der schónen blauen Donau. Zigeunerbaron. Die lachende Grille, Vallchenfresser. Die Weber, Kreuzersonate, &s «waf einmal een Musikus, Kaiserwalzer, -w—eeds het vorige jaar hebben wfj een en 1-^ ander medegedeeld omtrent de plannen van de FllmproductiemaatschappU „Neer landia”, die met Filmex en Cityconcern ate deel nemers en onder artistieke leiding van dr. 'Ludwig Berger een rustige permanente film productie zou entameeren. Na een langdurige voorbereiding werd in Februari 1936 mét den aanleg begonnen. Het terrein te. 700 bU 700 meter groot. De kosten be dragen rond 493.000, waarvan 100.000 uit het Werkfonds en eveneens belangrijke büdra- gen van Provincie en Kamer van Koophandel. De Commissaris der Koningin, mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe Slooten, sprak het openingswoord. Vervolgens spraken nog de burgemeester, jhr. mr. J. M. van Beyma en Ir. Kramer, waarna mevrouw Tresling namens een damescomité een vlag aanbood, welke de Commissaris der Koningin daarna heesch. De dochter van Leeuwardens burgemeester gaf eenige oogenblikken daarna het eerste offi- cleele startsein, waarop het vlaggeschlp der KLM, de F 36, met 'n aantal genoodlgden een eereronde maakte, waaraan ook al de andere vliegtuigen deelnamen. Inmiddels had zich in het .centrum van het\ dorp een duizendkoppige menigte verzameld, die wachtte op het uittrekken der processie. Om elf uur, toen de klokken ten tweede male 'doenlUk ook maar bescheiden op te sommen de luidden, zette de processie, die zich WJ de Ba siliek had opgesteld, in beweging. Drie-, vierdubbele rijen bezoekers hadden zich opgesteld vanaf dg Basiliek tot aan het 8t. Janskerkhof. Op uitstekende wijze werd overal de orde ge handhaafd door gemeente-polltie, marechaus see en RUksyeldwacht, terwijl de Parclvalgroep van de R.”K. Verkenners daarbU assisteerde, on der commando van commissaris C. v. d. Brink. De processie werd als telkenjare voorafge gaan door het groote massief-zilveren kruis, geschonken door de parochianen; het werd ge flankeerd door lantaarndragers. In de eerbiedige drukte klonken processielte- deren. Achter de zangers kwam de burgemeester, jhr. H. L. M. v. Nispen van Bevenaer, met ambtsketen en Broederschapasjerp en staf. Acolythen droegen de nieuwe emblemen van de Basiliek, het „Conopaeum” en het „tintinnabu- lum”, voor welke groep natuurlUk veel belang stelling bU de vreemdelingen bestond. De twee kenteekenen waren reeds des morgens In het priesterkoor van de Basiliek opgemerkt. Een groote schare priesters ging het Aller heiligste vooraf. Voorafgegaan door twee beschermheerén, die in hun opvallend fraaie Ula-togen waren ge kleed, volgde nu onder het baldakUn, dat als een beschuttenden hemel werd meegevoerd, het Allerheiligste. De zeereerw. heer pastoor B. Jongerius uit Blariku mdroeg den monstrans ter züde gestaan door de weleerw. heeren kapelaans J. H. J. van Gendt, te Bussum en C. E. Snelder, te Zevenaar. Vlak achter het Allerheiligste schreed de Dat gaat veel verder dan werklooeenzorg: dit noemde Mgr. Frencken het bouwen aan een nieuwe toekomst, waarin het zoo kan zijn, dat een moeder niet meer bevreesd behoeft te zün voor de reinheid van haar kind, zoodra dat kind in het volle leven wordt geplaatst. De moellUkheld is thans nog, dat men in de kampen alleen meisjes kan aannemen van 16 jaar en ouder, terwUl de meeste meisjes reeds met haar 14e jaar van de school komen. Daarom zoekt men naar een middel om ook de meisjes tusschen 14 en 16 Jaar te bereiken. In Maastricht is men reeds met een proef bezig, waar men tracht voor deze meisjes huishoudelUk werk te vinden en haar daarbU onder goede leiding houdt. De handeling van de film, die zooals ouderen zich zullen herinneren, jaren geleden door Mary Pickford werd gespeeM, zal in het Ne- derlandsch worden getransponeerd. Aldus luiden de mededeellngen, die wfj ver namen en die ongetwUfeld het vertrouwen tn de voortzetting van een Nederlandsche lllm- productle zullen vestigen. We kennen voldoende de deelnemende maat schappijen Filmex en City om te durven hopen, dat met deze onderneming wederom een belangrijk plan vorm zal krUgen. ZU mogen slagen 1 De minister van Financiën brengt ter ken nis van belanghebbenden, dat de commissie van'deskundigen voor de vaststelling van de prijscourant op versch en gekoeld vleesch In hare vergadering van 33 dezer bedoelde prijs courant heeft vastgesteld als volgt: Rund- en kalfsvleesch, versch of gekoeld, 100 K.G. f 60, paardevleesch, versch of gekoeld, 100 K.G. f 45. Gedurende de maand Juli 1938 zal mitsdien het Invoerrecht voor de hierboven bedoelde vleeschsoorten bedragen: 12% pct. van de aldu^ vastgestelde waarde voor het rund- en kalfsvleesch, zUnde f 7.50 per 100 KG. bruto; 10 pct. van de waarde voor het paardevleesch vastgesteld, zUnde f 4.50 per 100 K.G, bruto. Inmiddels heeft men niet stil Dr. Ludwig Berger vertoeft weliswaar in Parijs, waar hU een film vervaardigt, doch „Neerlandia” heeft verder gewerkt aan haar plannen en thans staat dan op het programma de film „Vadertje Langbeen”, naar het boek van Jean Webster, tevens naar het tooneelstuk van Jaap van der Pol. De film zal worden geregisseerd door Friedrich Zelnik. Reeds vroeg in den morgen van 8t. Jansdag voerden trams, bussen eni. tal van vreemde lingen aan, dié nog vóór de Hoogmis de ver sieringen in oogenschouw wilden nemen en zich daarna naar de met bloemen en vlaggen getooide Basiliek begaven, ter bUwoning van de Hoogmis. Deze werd gecelebreerd door den weleerw heer B. Joogerius, pastoor te Blaricum, met assistentie van de weleerw. heeren J.' H. J. Vallchenfresser. Es «waf einmal Thérèse Raquin (niet te verwarren met Feyder's van dien naam), Das tanzende Wien. FV>rster Kristl en Walzer- paradies. Uit deze titels kan men reeds lezen, dat Zelnik OostenrUker is. HU werkt den laatsten tUd in Engeland en zal voorlooplg in Neder land blUven, waar hU. naar hU in een pers conferentie verklaarde, gaarne werkt. ZU nog vermeld dat Lily Bouwmeester, die in Pygmalion tot de eerste filmster van Ne derland werd gepromoveerd, de hoofdrol in „Vadertje Langbeen" zal spelen en men mag wel aannemen, dat deze rol haar uitnemend Eggen zal. —at d» K. J. V. beoogt in Brabant, \A is het doei van de Graal in het 'v v Haart emsche diocees. Hoe verschil lend deze beide Jeugdbewegingen ook moge sUn van opzet en inslag; het doel van beide is hetzelfde. De Jeugd, die in dezen t(jd aan zoo zware aanvallen bloot staat, die zoo hefUg getrokken wordt, omdat alles zich aandient en opdringt met een schoon en verleidelUk ulterlUk; deze Jeugd moet behouden worden. ZU moet worden gered voor de maatschappü. opdat deze gezond en krachtig blUft; zU moet worden gered voor de kerk, opdat deze haar werk kan blUven vervullen en het godsrUk kan bren- gen op aarde. Ook de Graal heeft zich het werklooze meisje aangetrokken en zU tracht het op te heffen en aan zich te binden door het voor te bereiden op de toekomst en door het werk te geven. In Huize Driekoningen heeft deze jeugd beweging een internaat voor meisjes geopend, waar zU onder leiding der Vrouwen van Nazareth hulshoudonderwljs ontvangen. De meisjes vinden hier alles te doen wat tn het gezin voorkomt. Hier evenals in Bouvigne wer ken zU onder leiding van bevoegde leerareesen; ook hier vormen zU een levensgemeenschap, waar zU een opleiding en persoonlUkheldsvor- ming krUgen, die haar geschikt maken voor het verdere leven. Na het verlaten van het internaat bUJft daarom ook het contact met de meisjes be staan. BU de Graal gebeurt dat door het club- systeem, waarin de meisjes ook een onder llngen band blUven bewaren. Daarnaast bestaat ook het contact door de rUksarbeidsbemlddelaarster, die rapporten uitbrengt, waarvan het afhangt of de meisjes al dan niet haar diploma krUgen. en beswaar, dat men vaak kan ervaren, H tegen deze opleiding van de meisjes en het onderbrengen in een kamp, is, dat dit alles zoo weelderig is; dat de meisjes wennen aan een luxe, die zU nog niet kenden; dat zij groeien in een sfeer en in een rnileu, dat niet het hare is. waardoor zU vervreemden van haar eigen ouderlUk huis en van haar gewone omge ving. Dit beswaar mist niet allen grond, want in het kamp zUn de meisjes gehuisvest in een omgeving en op een wjjse, die zU thuis niet kenden. Maar dit behoeft toch niet verkeerd te zUn. De luxe en de weelde van het kamp be staat- bUna uitsluitend uit het ruime, frissche en zonnige van de lokalen; met een aardige en prettige aankleeding van de kamers, die daarom echter nog niet duur behoeft te zUn. Als de meisjes in het kamp wennen aan ruimte en frlschheid, aan vroolUkheid en zonnigheid, aan netheid en orde, kan het zUn, dat zU thuis gebreken zien, die zU voorheen niet zagen. Maar daarnaast wordt dan de waarschUnlUk- heid heel groot, dat zU later in eigen huis deze zelfde netheid en orde sullen betrachten, deae zelfde frlschheid en zonnigheid zullen willen bereiken en haar huis op dezelfde wijze smaak vol en prettig zullen inrichten. Dit is een wel daad niet alleen voor het meisje zelf en haar toekomstig gezin, maar ook voor de heele ge meenschap. Het kan zUn, dat de meisjes zich in haar ouderlUke woning niet meer geheel en al thuis voelen, maar meestal zal het zoo zijn, dat zU ook daar meer blUheld kunnen brengen. En daarbU nog: als de meisjes ontevreden zUn met bestaande misstanden, is dit toch geen verkeerde ontvredenheid. Het vervreemden van haar eigen thuis is niet noodlg. maar al zou dit al eens gebeuren, dan is het nog verkeerd, als men deze meisjes, die over een tüd een eigen gezin gaan vormen, zou opofferen aan de afge stompte gewoonten van een ouder geslacht. Het doel Immers is een toekomst te maken, waarin de kinderen gelukkiger, blljder zullen leven en met minder zorg dan de ouders, die de zware nooden van dezen tUd te verduren hebben gekregen, welhaast zonder voorberei ding; die door het leven voor vraagstukken zUn geplaatst, waarvan zU tevoren het bestaan niet hebben vermoed. UlterlUk en innerlUk de meisjes meer geschikt maken voor het leven is het doel der Jeugdbeweging; hiervoor moet zU breken met bepaalde gewoonten, hoe pünlUk dit ook moge zUn voor een ouder geslacht De plannen zUn toen eentgen tud blUven steken en dit was te betreuren, omdat na de succesvolle film „Pygmalion” iedere Nederland sche filmvriend uitzag naar een voortzetting van de Nederlandsche filmindustrie, die naar aller oordeel eigenlUk pas met „Pygmalfon' be gonnen was. Gerulmen Ujd bleef het stil en ware het jubileum van H. M. de Koningin niet aan de órde geweest, we zouden langen niets omtrent nationale filmopnamen hebben vernomen. het en dienstbode, echter een omdat men heelemaad onderaan begonnen was en zoo een aantal asociale elementen bU deze groep kreeg. De volgende malen zorgde men er voor, dat men de meisjes koos uit een ander milieu en van toen af ging het beter. Men richtte Bouvigne in als lang kamp voor de meisjes, die opgeleid werden tot dienstbode, onder leiding der katholieken, terwUl men in Oosterhout een kort kamp heeft, waar men eenige selectie kon toepassen; niet echter tn dien zin, dat men alleen de allerbesten uit kiest, maar soo, dat men de slechte elementen kan weren, die een kamp zouden kunnen laten mislukken. De meisjes werden in Bouvigne opgeleid tot dienstbode, maar men mag dit niet beschouwen als doel. Het is meer een middel om het eigen- lUke doel te bereiken; het voornaamste is de persoonlUkheidsvorming. In Bouvigne maakte het meisje de periode mee, waarin haar persoon- lUkheid gevormd wordt zoodanig, dat de over- gang van het leven door en op school naar het leven in de maatschappU voor haar geen plotselinge verandering meer beteekent. Het is het einde van de school en het begin van het leven, waar zU de eerste passen zet met be hulp van goede leiding; waar haar gewezen wordt op de gevaren niet alleen, doch ook op het schoone en het goede, dat het leven brengt, doch dat een gevaar kan zUn, als de meisjes er onkundig van zUn. Een van de voornaamste middelen behalve de godsdienstige voor deze persoonlUkheidsvorming is de opleiding tot dienstboden, de opleiding tot het huishou delUk werk. De ervaring is, dat de meisjes zich gaarne geven aan het huishoudelUk werk, liever dan aan het werk in de fabriek. Het is een vol komen verkeerde meening, dat de meisjes liever naar de fabriek zouden gaan, of dat zU daar meer zouden verdienen. Toch zal men niet geheel en al kunnen voor komen, dat meisjes gaan werken op andere wijze dan als dienstbode en hoewel dit minder wenschelUk is, kan men het niet zonder meer afkeuren. Nu is het bekend, dat de meisjes vaak, reeds vrU vlug, als ze naar de fabriek gaan bedorven worden. Daarom zou Mgr. Frencken zoo gaag zien, dat alle meisjes als zU van school komen eerst een tUd verblUven in een kamp en dan pas een werkkring aanne men.7 Als het zoover zou komen, dat de patroons geen meisjes meer aannemen, tenzU na bet doormaken van een kamp, zou men niet meer zoo bevreesd behoeven te zün voor de onschuld van het meisje. Dat zou daarenboven ook economisch zeer nuttig zün, want als de meis jes een kamp hebben doorgemaakt, werken zü beter, omdat zU meer plichtsbetrachting heb ben. Zou deze wensch in vervulling gaan, dan is het wellicht Moodlg, dat er ook kampen komen met een andere opleiding, büv. tot atellersmeiaje, of een kamp, waar een textiel school is gevestigd. De pn^luctiemaatschappü .Neerlandia" heeft met deze fHm op zün minst een uitnemend en dankbaar onderwerp gekozen, dat niet zal na laten het publiek aan te spreken en dat, naar wü hopen, door Zelnik met goed begrip" en res pect voor de filmkunst in beeld zal worden gebracht. De bedoeling van '„Neerlandia” is reeds be gin Augustus de werkzaamheden aan te van gen om in de eerste helft van October de pre mière van „Vadertje Langbeen" in de City- Theaters te Amsterdam, Den Haag en Rotter dam te doen plaats hebben. De* minister van Economische Zaken, gelet op artikel 13 van het crisis monopoltebeslult 1933 en op zün beschikking van 17 Maart 1938, zooals deze laatstelUk Is gewüzigd, heeff goed gevonden genoemde beschikking te würigen In dier voege, dat het daarin bepaalde wordt ge lezen als volgt: „Het prUsverschll voor aardappelen waarvan de invoer plaats vindt in het tUdvak, aanvan gende met ingang van 1 April 1938 en ein digende met Ingang van 1 Augustus 1938 vast te stellen op f 3 per 100 K.G. netto." Uit het bovenstaande, aan de Staatscourant ontleende, bericht blükt, dat de voorgenomen verhooging van het prUsverschll voor aard appelen van f 3 op f 5 voor jdit seizoen niet zal doorgaan. vele vereenlglngen, die mee trokken. De stoet duurde ruim 40 minuten en bewoog zich in eer biedige deining langzaam naar het St. Janskerk hof, waar de hoogeerw. heer F. B. J. M. Fllbry, plebaan van de Kathedraal van St. Bavo te Haarlem, de feestpredikatie uitsprak, die door middel v*h luidsprekers voor de duizenden bede- a artgangers goed verstaanbaar was. Na de predikatie werd de zegen met het Al lerheiligste gegeven en vertrok de processie om streeks één uur van het Bt. Janskerkhof. De Hoogeerw. heer H. F. Frank, deken van Hilversum, droeg het Allerheiligste. Ook nu weer stonden, ondanks het minder gunstige weer, duizenden langs den weg ge schaard om het trekken van de kleurige en fleu rige processie gade te slaan. Bü de St. Janskerk teruggekeerd, werd het Al lerheiligste op het altaar van de loggia der Ba siliek geplaatst en werd door pastoor Smals uit - Harre veld met luide stem bet gebed van St. Jan den Dooper gebeden. De verzameld» menigte zong daarna gezamenlük een jubelend Te Deum en Tantum Ergo. Tot slot werd daarna door den Aartsbisschop de zegen met het Allerheiligste gegeven over de eerbiedig neergeknielde menigte, terwUl bazuingeschal en tromgeroffel weerklon- ken. Met het zignen van het St Janslled werd deze bijzondere plechtigheid besloten. gssn paus, geen bisschoppen geven aan de Lmolieke geloovigen zooveel dringende verma- I^Tgnm. zooveel bezonken adviezen, zooveel l(Wrdringende suggesties air de nlet-katbolieke pen gewoon is te doen. Men klaagt in anders- jaikende kringen wel eens, dat de katholieken, di, pch onderwerpen aan de strenge kerkeljjke jjasrchie en ha$r geestelüke discipline zoo „mjg vrü zouden zü" van oordeel, meening of' ivscüe. Het is best mogeljjk, dat zü zich wel- ntf vrij gedragen vaak aanzienlük minder „J dsn bet kerkelük gezag gaarne gedoogt! asar bet is zeker, dat hun vrijheid veel gerin- pr «oude wezen, moesten zü zich onderwerpen „n de Tele voorschriften van hun poli- oete of wUsgeerlge tegenstanders. Want dezen peten precies, hoe wü als katholieken zouden moeten denken en reageeren. ZU houden het mm voor oogen met een nauwkeurigheid en ten stiptheid, waarbU de meest omschreven be palingen van het kerkelük wetboek eenvoudig vlotte slordigheidjes lUken. Indien wü waarUjk katholiek waren zoo beweren zü - moesten rif ons verzetten tegen dit, ons laten gebruiken toor dat, ons met walging afwenden van dezen m vooral bet oor leenen aan genen. Doch *7m alle instanties in Nederland, die I m* op de* wijze voorschrijven, wat wü zou te moeten dcen, is er geen zoo Overig als de tedsetie van Volk en Vaderland en van het Nationale Dagblad. Iedere week bevatten dóze organen van de nationaal-sociallstische beweging In Nederland (leider: Ir. A. A. Mussert) een wd haast volledig vademecum voor den op rechten katholiek. Inderdaad een „vademecum” ta den letterlükeh zin van dit woord, dat im mers ultnoodigt, te volgen. De oprechte katho liek, volgens de voorstelling van deze redactie, heeft zeer vele verplichtingen. HU heeft zelfs de verplichting, te luisteren naar het maanwoord ran ondergeteekende. Dit kan de oprechte ka tholiek persoonlük lezen in het nummer van .Volk en Vaderland" van 17 Juni 1938, waaruit de belangwekkende vermaning in haar ge bed ovememen De katholieke letterkundige Anton van Duin kerken sprak bü de herdenkingsfeesten in zün vaderstad Bergen op Zoom een feestrede uit, waarvan wü het slot in de büzondere aandacht willen aanbevelen. Van Duinkerken sprak daar over onzen plicht, waarvan dit feest de deel nemers moge doordringen, om bet edelste wat rij van bet voorgeslacht ontvingen: den adel van onzen volksaard, aan bet nageslacht over te leveren. Een waar woord en dat met nam» in de kringen van het politieke katholicisme wel eens overwogen mag worden. Want het is In die kringen thans mode cm zich met veel misbaar te keeren tegen „nationalisme” en „ras- vergoding” en daarbU te vergeten, dat men zelf verzuimd heeft de deugden te beoefenen, tegen welker excessen men zegt te willen strijden. Tegen overdrüving van een deugd heeft alleen rifht van spreken, wie zelf deze deugd beoefen de, en wü kunnen ons niet herinneren, dat het politieke katholicisme ooit in gezond na tionalisme. in gezonden strijd voor eigen ras en volksaard heeft uitgeblonken. Veeleer beeft men zich daar verhoovaardlgd op zjjn interna tionalisme, en geringschatting voor eigen ras en eigen volksaard aan den dag gelegd. Anton van Duinkerken'» vermaan was dus een woord van pas en moge als zoodanig de aandacht vin den. die het verdient. De zco welwillende redactie, plotseling over tuigd van onze autoriteit op het gebied van ge zond nationalisme, zal niet anders dan toejui chen, dat wü haar vermaning, toch vooral naar ons te luisteren, (Jan onze katholieke lezen overbrengen, want ze moet wel meenen, dat deze vermaning vooral voor katholieke lezers van belang is. Welnu dan: waarom zou een politiek katholl- dsme verkeerd zün en een politiek nationalis me geoorloofd? Is de nationale saamhoorlgheid niet een te groot goed om door de politiek te worden geschonden? WU meenen, dat wü de taal van Volk en Vaderland spreken door onzen af- «chuw kenbaar te maken Jegens een politiek en deswege ongezond nationalisme I Een gezond nationaal besef erkent inderdaad het edele van onzen volksaard, al Is het niet blind voor de fouten, noch voor de bedreigln- |en, waaraan deze adel bloot staat Het weet, dat alle menschen In alle landen en bü alle volkeren geboren worden met Instincten, die hun bevrediging zoeken op ander gebied dan waar men kan spreken van adel. Het maakt zich in dit opzicht geen Illusies tegenover den mensch in het- algemeen, noch tegenover den I Eederlandschen .mensch in het büzonder. I Zulk gezond nationaal besef beschouwt I ook den adel van onzen volksaard geenszins I als een natuurproduct, maar als de verworven- I heid van een eeuwenlangan, gezamenlük gestre- I den cultuurstrijd, waarin de rede, voorgelicht I door het geloof en geprikkeld door de naasten- I liefde (want het was een chrlstelüke cultuur, I die bü ons dezen adel vestigde) den ban van I de booze begeèriükheden tracht te breken. I Gezond nationaal; besef gaat er van uit, dat I deze cultureele verworvenheden niet megen I Prijs geven, want dat zü het heil van ons volk verzekeren. Het gelooft, dat wü deze verworven- I heden vermeerderen moeten door cultureelen I arbeid, dat beteekent: door het bedwingen van I de natuur. Gezond nationaal besef zal dan ook het ver- I zet van de rede tegen het ras,- dat wil zeggen: I het verzet van het menschelUke in ons tegen I het dlerlüke in ons, op alle wijzen bevorderen. Het zal zich wel hoeden, te ontaarden in een Politiek en partüdig „nationalisme", hetwelk de rasinstincten uitspeelt tegen het redelük be dwang en tegen de christelUke liefde. ®r is geen gezond nationaal besef denkbaar wear men niet waakzaam is tegen de rasyer- I loding, deze vUandin van elk gezond besef. Er i» geen gezond nationaal besef 0enkbaar, waar “en niet afkeerig is van een „nationalisme”, dat den volksaard beschouwt als een louter Patuurproduct en dat op grond van deze be- •ehouwing den godsdienst, die den volksaard •den, de naastenliefde, waardoor de volksaard ’ruchtbaar wordt in waarachtige dienstbaarheid. r°or vüandigè machten aanziet en ze wil onder drukken. wü weten wel, dat deze bedoeling wordt ontkend! Maar hetzelfde nummer van „Volk Vaderland") dat de katholieken vermaant, 5 i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 17