Zorg voor het werklooze meisje 1 De St. Jansprocessie te Laren Gezond nationaal Filmproductie Mij. „Neerlandia” 0PLE1DINGSINTERNATEN DE AARDAPPELPRIJZEN MGR. DE JONG IN DE PROCESSIE ZATERDAG 25 JUNI 1938 VAN WEEK TOT WEEK Bouvigne en Wassenaar Gaat dit seizoen niet door IE IJ r De KJ.V. en de Graal bouwen met haar werk aan een nieuwe toekomst Leeuwardens vliegveld geopend Deelneming van 200 studenten Thans een permanente productie met „Vadertje Langbeen” als inzet INVOERPR1JSVERSCHIL VOOR AARDAPPELEN PRIJSCOURANT VERSCH EN GEKOELD VLEESCH Laren brengt eerherstel voor de schandelijke wandaad jegens Christus Voor zoover mogelijk tracht de Regeering aan de moeilijk heden tegemoet te komen UJd geseten. Dbg. D. minder De groote feestdag VrUdag is de luchthaven Leeuwarden, welke slechts drie kilometer van het centrum der stad Is gelegen, officieel geopend. end IUB beid bö- een C. L nei en» het ha Restaurant en terras aan see. Ensemble Secco Gitanos American Bar Franz Kubesch, pianist. Vraagt prospectus. Die lachende Grille, Weber, Kreuzersonate, Muslkus, Kateerwalzer, :üen iwa, sier, isn- uner r en uit- a in be- ppen geu reer- xel- rtus, blies «n- »iy« rier- opa- sn» □ven süng rden leele van t er den, oev- noe- booie sek- irre» Ga toor TOS.’ age. eest, mrt s t» ages 'fat door idea n tn gen. een d)a bid ders hen am- jge- jken illen Dit elke *sr se as i ds mg- De bedoeling van „Neerlandia” is reeds be gin Augustus de werkzaamheden aan te van gen om in de eerste helft van October de pre mière van „Vadertje Langbeen” in de City- Theaters te Amsterdam, Den Haag en Rotter dam te doen plaats hebben. De minister van Economische Zaken, gelet op artikel 12 van het crisis monopollebesluit 1933 en op zijn beschikking van 17 Maart 1938. zooals deze laatstelijk is gewijzigd, heeft goed gevonden genoemde beschikking te wijzigen in dier voege, dat het daarin bepaalde wordt ge lezen als volgt: „Het prijsverschil voor aardappelen waarvan de invoer plaats vindt in het tijdvak, aanvan gende met ingang van 1 April 1938 en ein digende met Ingang van 1 Augustus 1938 vast te stellen op f 3 per 100 K.G. netto." Hierbij moet men echter niet voorbij zien, dat de invloed van deae aardappelen op den blnnenlandschen prijs van aardappelen in het algemeen relatief gering te. daar deae inge voerde aardappelen een product vormen, dat slechts een kleineren kring van koopers vindt en tegen relatief hooge prijzen wordt afgeaet- Tenslotte wordt de aandacht gevestigd op het feit, dat het onjuist is de thans geldende prjjsen te vergelijken met de uitermate lage prijzen, welke in vorige jaren hebben gegolden. Deze prijzen mogen den consument welkom zijn geweest, zij gaven den boer en tuinder dik wijls een volkomen onvoldoende vergoeding voor hun onkosten. Dit is een onjuiste toe stand. Bovendien: al mogen de prijzen van de vroege aardappelen voor de telers gunstig zijn ook zji ondervinden de gevolgen van den slech ten oogst. Do geldelijke opbrengst van hun teelt is tenslotte het product van prijs en oogst. In de betere prijzen ontvangen de telen van ML i niet noodig. maar al zou dit da< is het nog verkeerd, ate diélover een tijd een eigen i, zod opofferen aan de afge stompte gewoonten fan een ouder geslacht. Het doel immers is een toekomst te maken, waarin de kinderen gelukkiger, bljjder zullen leven en met minder zorg dan de ouders, die de zware nooden van dezen tijd te verduren hebben gekregen, welhaast zonder voorberei ding; die door het leven voor vraagstukken zijn geplaatst, waarvan zjj tevoren het bestaan niet hebben vermoed. UitérlUk en innerlijk de meisjes meer geschikt maken voor het leven is het doel der jeugdbeweging; hiervoor moet zjj breken met bepaalde gewoonten, hoe pijnlijk dit ook moge zijn voor een ouder geslacht. Uit het bovenstaande, aan de Staatscourant ontleende, bericht "blijkt, dat de voorgenomen verhooglng van het prijsverschil voor aard appelen van f 3 op f 5 voor dit seizoen niet zal doorgaap. De redactie van „Volk en Vaderland" moet' wel goede«ooren hebben, uiterst verfijnde orga nen voor het ontvangen van natuurgeluiden, dat zy in deze tijden de Joden hoort.... lachen. ZU moet de spoedig gewaarschuwde ooren hebben van kleine lichtschuwe Insecten, die de gewel dige trillingen van het kanongebulder niet ver nemen, maar die pijnlijk getroffen worden door den slag, waarmede een grashalm afknaptl Ja de redactie van „Volk en Vaderland" moet het tegendeel van hardhoorlg zijn. ZU moet zacht- hoorig zijn, om vandaag de Joden te hoeren lachen. Permitteert zU ons, gewone oogen te hebben, gezond nationale oogen, waarmede wjj het lUden van onrechtvaardig-verdruk ten waarnemen? Staat zU ons toe, vatbaar te zfjn voor zoo waar neembare geluiden als haar eigen onophoude lijke hetze tegen de Joden en tegen al degenen, dis weigeren het antisemitisme aan te hangen of te propggeeren? Gezond nationaal is iemand, die de raslnstlne- ten durft bestrijden zoodra deze Instincten een gevaar worden voor de rechtvaardigheid en de liefde. Gezond nationaal is iemand, die goed en bloed over heeft voor het vaderland, indien het vaderland zulk offer vraagt, maar die dan ook elscht, dat in het vaderland de groote, zoo veel vuldig verwaarloosde deugden van rechtvaardig heid en liefde tot bloei kunnen geraken, onbe lemmerd door het politieke gewroet van een politiek „nationalisme”, dat den cultureelen adel van onzen volksaard niet ongeschonden, maar Integendeel door haat geschonden, zoekt verder te geven aan bet nageslacht. Het is niet n>Un gewoonte van antwoord te dienen op stukken, die tegen of omtrent mU in de pers verschijnen. Ik heb ander en beter schrljfwerk te verrichten, uit gezond nationaal besef, dat het er voor Nederlands heil weinig op aankomt, hoe iemand persoonlijk door zijn vrienden of zijn vijanden wordt beoordeeld. Maar wanneer de politlek-nationallstische re dactie van „Volk en Vaderland” weae het handig, langs een omweg het verwijt lanceert, als zouden de Nederlandsche Katholieken, die zich in alle tijdperken onzer geschiedenis goede en getrouwe vaderlanders betoonden, den strijd voor een gezonden volksaard hebben verwaar loosd. dan moge haar geantwoord worden, dat de Katholieken in alle eeuwen voor den Neder- landschen volksaard en deszelfs adel den besten strijd gestredeiT hebben door te strijden voor de verdediging en handhaving van recht vaardigheid en liefde. Jegens allen. Dat gaat veel verder dan werklooeenzorg: dit noemde Mgr. Frencken het bouwen aan een nieuwe toekomst, waarin het zoo kan zijn, dat een moeder niet meer bevreesd behoeft te *ljn voor de reinheid van haar kind, zoodra dat kind in het volle leven wordt geplaatst. De moeilijkheid is thans nog, dat men in de kampen alleen meisjes kan aannemen van 16 jaar en ouder, terwijl de meeste meisjes reeds met haar 14e jaar van de school komen. Daarom zoekt men naar een middel om ook de meisjes tusschen 14 en 16 jaar te bereiken. In Maastricht is men reeds met een proef bezig, waar men tracht voor deze meisjes huishoudelijk werk te vinden en haar daarbij onder goede leiding houdt. De productiemaatschappij „Neerlandia” heeft met deze film op zjjn minst een uitnemend en dankbaar onderwerp gekozen, dat niet zal na laten bet publiek aan te spreken en dat. Mar wjj hopen, door Zelnik met goed begrip en res pect voor de filmkunst in beeld zal worden gebracht. Geen paus, geen bisschoppen geven aan de Htholieke geloovigen zooveel dringende verma- «tn—n. zooveel bezonken adviezen, zooveel doordringende suggesties als de niet-katholicke pen gewoon is te doen. Men klaagt in anders- ^enkende kringen wel eens, dat de katholieken, zich onderwerpen aan de strenge kerkelijke yfcurchie en haar geestelijke discipline zoo Wtnty vrij zouden zijn van oordeel, meening of reactie. Het te best mogelijk, dat zü zich wei- nW vrij gedragen vaak aanzienlijk minder nij dan het kerkelUk gezag gaarne gedoogt! mor het te zeker, dat hun vrijheid veel gerin- jer zoude wezen, moesten zü zich onderwerpen ,.n de zoo vele voorschriften van hun poll- yeke of wUsgeerige tegenstanders. Want dezen veten precies, hoe wij als katholieken zouden moeten denken en reageeren. Zij houden het voor oogen met een nauwkeurigheid ez stiptheid, waarbij de meest omschreven be palingen van het kerkelUk wetboek eenvoudig vlotte slordigheidjes lUken. Indien wjj waarlijk katholiek waren zoo beweren zij moesten wü ons verzetten tegen dit, ons laten gebruiken voer dat. ons met walging afwenden van dezen en vooral bet oor leenen aan genen. Doch ’m alle instanties in Nederland, die oqs op deae wijze voorschrijven, wat wij zou den moeten dcen, te er geen zoo Ijverig als de redactie van Volk en Vaderland en van het Nationale Dagblad. Iedere week bevatten deze organen van de nationaal-soclalistteche beweging te Nederland (leider: Ir. A. A. Mussert) een wel haast volledig vademecum voor den op rechten katholiek. Inderdaad een „vademecum" in den letterlijken zin van dit woord, dat im mers uitnoqdlgt. te volgen. De oprechte katho liek. volgens de voorstelling van deze redactie, heeft zeer vele verplichtingen. HU heeft zelfs de verplichting. te luisteren naar het maanwoord van ondergeteekende. Dit-kan de oprechte ka tholiek persoonlijk lezen in het nummer van „Volk en Vaderland" van 17 Juni 1938, waaruit wjj de belangwekkende vermaning in haar ge heel overnemen: •y -w-eel anders dan van den man. is de I I taak der vrouw in de maatschappU- A -*-Al zijn er dan, die dit willen bestrij den op grond van sentimentsoverwegingen, zU hebben het nog niet kunnen ontkennen op grond van redelijke argumenten. Heel anders dan van den jongen moet de op voeding van het meisje zün; anders ook haar voorbereiding tot het leven. Het werk van de meisjes in de kampen te anders dan van de Jongens. De meisjes moeten worden voorbereid op haar toekomstige taak van huisvrouw en moeder. Er zjjn thans vier kampen voor meisjes, twee in het bisdom Haarlem, onder leiding van de Graal en wel te Haarlem en te Wassenaar; en twee in het bisdom Breda, een op het land goed Bouvigne en een in Oosterhout, welke laatste meer dienst doet als kort kamp; deze twee staan onder leiding van de K. J. V. Als men de K. J. V. noemt, denkt (hen aan Mgr. Frencken, den man, aan wien de eer toe komt begonnen te zjjn met de moderne jeugd beweging. HU heeft daarom het recht de ge schiedenis dezer beweging te verhalen en de plannen voor haar toekomst, zooals hü deze heeft verhaald op den eersten avond van onzen tocht langs de werkkampen, toen we moe en verreisd in Bouvigne aankwamen, doch waar Mgr. Frencken ons deze vermoeidheid deed vergeten, omdat hü sprak met dat Brabantsch enthousiasme, dat spontaan te en warm, en dat alle opgeschroefdheid mist. Door uitstel van de verhooglng der in- voermonopolieheffing op Ingevoerde aard appelen en door |de dezer dagen genomen beslissing deze verhooglng verder geheel achterwege te laten, te getracht, eeniger- mato aan de moeilijkheden tegemoet te komen. w-a eeds het vorige Jaar hebben wü een en ander medegedeeld omtrent de plannen van de FllmproductlemaatschappU .JCeer- landia", die met Fllmex en Cityconcern als deel nemen en onder artistieke leiding van dr. Ludwig Berger een rustige permanente film productie zou entameeren. 34 Juni, feest van St. Jan den Dooper. Als andere Jaren heeft Laren zich opge maakt om op geheel bUzondere wijze het feest van »Un patroonheilige te vieren met de grootsche processie. Van heinde en verre zün weer tallooee vrome geloovigen, maar ook ontelbaar vele nieuwsgierigen toegestroomd, deze om den Christus te huldigen, gene om dit uitzonder- lUke schouwspel gade te slaan. leider der Duitsche Aafa-fllm en sinds Jaren in Nederland werkzaam os. als productie leider der films „De KribbebUter” en ..Pyg malion’’ ZUn naam heeft een bekenden en ro lleden klank in de Nederlandsche filmwereld. Friedrich Zelnik heeft in den loop der Jaren een reeks films gemaakt, die niet onopgemerk’ gebleven zUn. Men herinnert zich met name An der schónen blauen Donau. Zigeunerburoh, lachende Grille, Veilchenfresser, Die 2s war elnmal een Thérèse Raquin 'niet te verwarren met Feyder's van dien naam), Das tanzende Wien, Ftorster Krist! en Walaer- paradies. Uit deze titels kan men reeds lezen, dat Zelnik OostenrUker is. HU werkt den laatsten tUd in Engeland en zal voorlooplg in Neder land blUven, waar hU. naar hU in een pers conferentie verklaarde, gaarne werkt. ZU nog .yermeld dat Uly Bouwmeester, die in Pygmalion tot de eerste filmster van Ne derland werd gepromoveerd, de hoofdrol in „Vadertje Langbeen” zal spelen en mer. mag wel aannemen, dat deze rol haar uitnemend Eggen zal. „VrUwiliig te UJden en te offeren voor de Joden, voor hen te worden beschimpt en ver guisd, te zeker voor den Katholiek niet minder waardig dan te strUden in het perk van de ac- tueele politiek," verzekert Anton van Dulnkek- ken ons in De TUd. WU hooren de Joden al lachen! Inmiddels heeft men niet stil Dr. Ludwig Berger vertoeft weliswaar in ParUs, waar hU een film vervaardigt, doch „Neerlandia" heeft verder gewerkt aan haar plannen en thans staat dan op het programma de film „Vadertje Langbeen”, naar het boek van Jean Webster, tevens Mar het tooneelstuk van Jaap van der Fol. De film aal worden geregisseerd door Friedrich Zelnik. Na deae film hoopt men wederom contact te krUgen met Ludwig Berger om de film ,X>e principes van Meneer" naar Herman Bahr's tooneelstuk ..Des Prlnzip” te vervaardigen, want nog altUd blijft het tot de plannen van „Neer landia” behooren deze film in samenwerking met Berger te vervaardigen. De raad van commissarissen der nieuwe filmproduct iemaatschappü te als volgt samen gesteld: president-commtesaris de heer C. G. M. FormUne, commissarissen de heeren J. Feltsma, J. ter Linden en J. de Wind (tevens gedelegeerd commissaris) en E. 8. Alter, direc teur. Het draaiboek van de film wordt samen gesteld door regisseur Zelnik en Rudolf Ber- nauer. De keuze van het onderwerp dankt men aan den heer J. de Wind. Als productieleider treedt op de heer Rudolf MeUer, eertüds Aartsbisschop Z. H. Exc. Mgr. Dr. J. de Jong, die te ongeveer 10.40 uur in gezelschap van zijn secretaris den weleerw. heer Th. van Luenen, aan de pastorie was gearriveerd. Teeken van de pontificale waardigheid droeg de weleerw. heer J. Bomers, in paarsen toog ge kleed, het met steenen bezette kruis. Door een kleinen afstand gescheiden, die de eerbied voor den bisschop had ingegeven volgd»n een groote groep mannelUke en vrouwelUke stu denten, allen met baret (Mar schatting 200) met hun Corpsvlaggen. Men kon het de toe schouwers aanzien, dat dit meetrekken een bU- zenderen indruk maakte. In OMfzienbare rUen kwam dan de mannelijke parochianen en organisaties, waarbU zeer velen uit den omtrek en uit Amsterdam. Het te on- doenlUk ook maar bescheiden op te sommen de vele vereeniglngen, die mee trokken. De stoet duurde ruim 40 minuten en bewoog zich in eer biedige deining langzaam naar het St. Janskerk- hof, waar de hoogeerw. heer F. B. J. M. Filbry, plebaan van de Kathedraal van St. Bavo te Haarlem, de feestpredikatie uitsprak, die door middel van luidsprekers voor de duizenden bede vaartgangers goed verstaanbaar was. Na de predikatie werd de zegen met het Al lerheiligste gegeven en vertrok de processie om streeks één uur van het 8t. Jans'’erkhof. De Hoogeerw. heer H. F. Frank, deken van Hilversum, droeg het Allerheiligste. Ook nu weer stonden, ondanks het gunstige weer, duizenden langs den weg ge schaard om het trekken van de kleurige en fleu rige processie gade te slaan. BU de 8t. Janskerk teruggekeerd, werd het Al lerheiligste op het altaar van de loggia der Ba siliek geplaatst en werd door pastoor Smals uit Harre veld met luide stem het gebed van St. Jan den Dooper gebeden. De verzamelde menigte zong daarna gezamenlUk een jubelend Te Deum en Tantum Ergo. Tot slot werd daarna door den Aartsbisschop de zegen met het Allerheiligste gegeven over de eerbiedig neergeknielde menigte, terwUl bazuingeschal en tromgeroffel weerklon ken. Met het zignen van het St. Janslied werd deze bUzondere plechtigheid besloten. Na een langdurige voorbereiding werd in Februari 1936 met den aanleg begonnen. Het terrein te 700 bU 700 meter groot. De kosten be drogen rond 1492.000, waarvan 100.000 uit het Werkfonds en eveneens belangrUke bUdra- gen van Provincie en Kamer van Koophandel. De Commissaris der Koningin, mr. P. A. V. baron van Harlnxma thoe Slooten, sprak het openingswoord. Vervolgens spraken nog de burgemeester, jhr. mr. J. M. van Beyma en Ir. Kramer, waarna mevrouw Tresllng Mmens een damescomité een vlag aanbood, welke de Commissaris der Koningin daarna heesch. De dochter van Leeuwardens burgemeester gaf eenige oogenblikken daarM het eerste Offl- cleele startsein, waarop bet vlaggeschip der KL.M., de F 36, met "n aantal genoodigden een eereronde maakte, waaraan ook al de andere vliegtuigen deelnamen. Dit werk en deze zorg voor het meisje, dat Ingeleid moet worden in het leven, strekt zich niet alleen uit tot de arbeiders, maar ook zU. die meer gestudeerd hebben en die meer intellectueele beroepen kiezen, zouden een der- gelUke opleiding moeten doormaken. Binnen kort zal in Roosendaal een dergelUk kamp voor intellectueele meisjes worden geopend, die als zU deze voorbereiding hebben meegemaakt uitmuntend geschikt zullen zUn voor leidsters van de Jeugdbeweging en voor sociaal werk. toch vooral naar ons te luisteren, bevat nog een andero aanteekenfng ons betreffende. En ook die willen wu even aanhalen in haar geheel. Want wU dteeren gaarne voUedig, zulks in tegenstelling tot de redactie van „Volk en Va derland". Er staat, iets verderop, in hetaelfae blad van denaelfden 17en Juni 1938: De plannen zijn toen eenigen tijd blUven fcteken en dit was te betreuren, omdat m de succesvolle film „Pygmalion" iedere Nederland sche filmvriend uitzag naar een voorteettlng van de Nederlandsche filmindustrie, die naar aller oordeel eigenUJk pas met ..Pygmalion" be gonnen was. Geruimen tUd bleef het stil en ware het jubileum van H. M. de Koningin niet aan de orde geweest, we zouden langen niets omtrent Mtionale filmopnamen hebben vernomen. y. y y-at de K. J. V. beoogt in Brabant, \A te het doel van de Graal in het Haarlemsche diocees. Hoe verschil lend deze beide jeugdbewegingen ook moge zUn van opzet en Inslag; het doel van beide te hetzelfde. De jeugd, die in dezen tUd aan zoo zware aanvallen bloot staat, die zoo heftig getrokken wordt, omdat alles «irH aandient en opdringt met een schoon en verleldelUk ulterlUk; deae jeugd moet behouden worden. ZU moet worden gered voor de maatschappij, opdat deze gezond en krachtig bluft; zU moet worden gered voor de kerk, opdat deze haar werk kan blUven vervullen en het godsrUk kan bren gen op aarde. Ook de Graal heeft zich het werklooze meisje aangetrokkén en zU tracht het op te heffen en aan zich te binden door het voor te - bereiden op de toekomst en door het werk te geven. In Huize Driekoningen heeft deze jeugd beweging een interMat voor meisjes geopend, waar zU onder leiding der Vrouwen van Nazareth hutehoudonderwUs ontvangen. De meisjes vinden hier alles te doen wat in het gezin voorkomt. Hier evenals in Bouvigne wer ken zU onder leiding van bevoegde leeraressen; ook hier vormen zU een levensgemeenschap, waar zU een opleiding en persoonlUkheidsvor- mlng krUgen, die haar getchikt maken voor het verdere leven. Na het verlaten van het internaat bluft daarom ook het contact met de meisjes be staan. BU de Graal gebeurt dat door het club- systeem, waarin de meisjes ook een onderlingen bond blUven bewaren. Daarnaast bestaat ook het contact door de rUksarbeidsbemiddelaarster, die rapporten uitbrengt, waarvan het afhangt of de meisjes al dan niet haar diploma krUgen. en bezwaar, dat men vaak kam ervaren, H tegen deze opleiding van de meisjes en het onderbrengen in een kamp, te, dat dit alles zoo weelderig is; dat de meisjes wennen aan een luxe, die zU nog niet kenden; dat zU groeien in een sfeer en in een mileu, dat niet het hare is, waardoor zU vervreemden van haar eigen ouderlUk huls en van hair gewone omge ving. Dit bezwaar mist niet allen grond, want in het kamp zUn de meisjes gehuisvest in een omgeving en op een wUze, die zU thuis niet kenden. Maar dit behoeft toch niet verkeerd te zUn. De luxe en de weelde van het kamp be staat bUM uitsluitend uit het ruime, frissche en zonnige van de lokalen; met een aardige en prettige aankleedlng van de kamers, die daarom echter nog niet duur behoeft te zUn. Als de meisjes in het kamp wennen aan ruimte en frtechheid, aan vroolUkheld en zonnigheid, aan netheid en orde, kam het zUn. dat zU thuis gebreken sien, die zU voorheen niet zagen. Maar daarnaast wordt cftm de waarschUnlUk- held heel groot, dat zU later in eigen huls deze zelfde netheid en orde zullen betrachten, deze zelfde frtechheid en zonnigheid sullen willen bereiken en haar huls op dezelfde wUze smaak vol en prettig zullen Inrichten. Dit is een wel daad niet adleen voor het meisje zelf en haar toekomstig gezin, maar ook voor de heele ge meenschap. Het kam zUn, dat de meisjes zich in hamr ouderlUke woning niet meer geheel en al thuis voelen, maar meestal zal bet zoo zUn, dat zü ook daar meer blijheid kunnen brengen. En daarbij nog: als de meisjes ontevreden zUn met bestaande misstanden, te dit toch geen verkeerde ontvredenhgld. Het vervreemden van haar eigen thuis te al eens gebeuren, ►men deze meisjes, gezin gaan vormen, gewoonten De katholieke letterkundige Anten van Duin kerken sprak bU de herdenkingsfeesten in zUn vaderstad Bergen op Zoom een feestrede uit, waarvan wU het slot in de bUzondere aandacht willen aanbevelen. Van Duinkerken sprak daar over onzen plicht, waarvan dit feest de deel nemers moge doordringen, om het edelste wat wjj van het voorgeslacht ontvingen: den adel van onzen volksaard, aan het nageslacht over te leveren. Een waar woord en dat met name in de kringen van het politieke katholicisme wel eens overwogen mag worden. Want het te in die kringen thans mode cm zich met veel misbaar te keeren tegen ..nationalisme" en ,jas- vergodlng” en daarbU te vergeten, dat men zelf verzuimd heeft de deugden te beoefenen, tegen welker excessen men zegt te willen strUden. Tegen overdrijving van een deugd heeft alleen techt van spreken, wie zelf deze deugd beoefen de, en wU kunnen ons niet herinneren, dat bet politieke katholicisme ooit in gezond m- ucnalisme, in gezohden strijd voor eigen ras tn volksaard heeft uitgeblonken. Veeleer heeft men zich daar verhoovaardigd op zUn interna tionalisme, en geringschatting voor eigen ras en eigen volksaard aan den dag gelegd. Anton van Duinkerken’s vermaan was dus een woord van pas en moge als zoodanig de aandacht vin den. die het verdient. 's Middags vond een plechtig Lof plaats in de overvolle Basiliek, waaronder de feestpredikatie gehouden werd door den soon der parochie, den Weleerw. pater G. v. Brink, Missionaris van Reeds vroeg in den morgen van St. Jansdag voerden trams, bussen en», tal van vreemde lingen aan, dié nog vóór de Hoogmis de ver sieringen in oogenschouw wilden nemen en zich daaraa naar de met bloemen en vlaggen getooide Basiliek begaven, ter bUwonlng van de Hoogmis. - - Deze werd gecelebreerd door den weleerw heer B. Joogerlus, pastoor te Blaricum, met assistentie van de weleerw. heeren J. H. J. De handeling van de film, die zooals ouderen zich zullen herinneren, jaren geleden dom Mary Pickford werd gespeeld, zal in het Ne- derlandsch worden, getransponeerd. Aldus luiden de mededeelingen. die wU ver namen en die ongetwUfeld het vertrouwen tn de voortzetting van een Nederlandsche film productie zullen vestigen. We kennen voldoende de deelnemende maat schappijen Fllmex en City om te durven hopen, dat met deze onderneming wederom een belangrijk plan vorm zal krijgen. ZU mogen slagen! BU het werk van de K. J. V. te de zorg voor de werklooze jeugd en de gewone jeugdbeweging niet goed uit elkaar te houden. ZU «ün zoo met elkaar verbonden, zU grijpen zoo in elkaar, dat zU een geheel vormen, en dat het een een uitvloeisel te van het andere. In het eerste te de gedachte voorat uitgegaan naar de armsten. Het fabrieksmeisje was gedtelllusio- neerd door haar werk, dat niet geschikt was om haar voor te bereiden op haar toekomstige taak van huisvrouw. Daarom heeft men een proef genomen met de opleiding in het internaat Bouvigne. Men had de ervaring, dat het meisje het best reageerde op hulshoudelUke dingen en daarom begon men met de opleiding tot dienstbode. De eerste groep, die kwam, gaf echter een negatief resultaat; het mislukte, omdat men heelemasd onderaan begonnen was en zoo een aantal asociale elementen bU deze groep kreeg. De volgende malen zorgde men er voor, dat men de meisjes koos uit een ander milieu en van toen af ging het beter. Men richtte Bouvigne in als lang kamp voor de meisjes, die opgeleid werden tot dienstbode, onder leiding der katholieken, terwUl men in Oosterhout een kort kamp heeft, waar men eenige selectie kon toe passen; niet echter in dien zin, dat men alleen de allerbesten uit kiest. maar zoo, dat men de slechte elementen kan weren, die een kamp zouden kunnen laten mislukken. De meisjes werden in Bouvigne opgeleid tot dienstbode, maar men mag dit niet beschouwen als doel. Het te meer een middel om het eigen lijke doel te bereiken; het voornaamste te de persoonlUkheidsvormlng. In Bouvigne maakte het meisje de periode mee, waarin haar persoon lijkheid gevormd wordt zoodanig, dat de over- gang van bet leven door en op school naar het leven in de maatschappU vpor haar geen plotselinge verandering meer beteekent Het te het einde van de school en het begin van het leven, waar zU de eerste passen zet met be hulp van goede leiding; waar haar gewezen wordt op de gevaren niet alleen, doch ook op het schoone en het goede, dat het leven brengt, doch dat een gevaar kan zUn. als de meisjes er onkundig van zUn. Een van de voornaamste middelen behalve de godsdienstige voor deze persoonl Ukheidsvormlng is de opleiding tot dienstboden, de opleiding tot het hutehou- delUk werk. De ervaring te, dat de meisjes zich gaarne geven aan het hutehoudelük werk, liever dan aan het werk in de fabriek. Het te een vol komen verkeerde meening, dat de meisjes liever naar de fabriek zouden gaan, of dat zU daar meer zouden verdienen. Toch zal men niet geheel en al kunnen voor komen. dat meisjes gaan werken op andere wUze dan als dienstbode en hoewel dit minder wenschelUk te, kan men het niet zonder meer afkeuren. Nu te het bekend, dat de meisjes vaak, reeds vrU vlug, als ze Mar de fabriek gaan bedorven worden. Daarom zou Mgr. Frencken zoo gaag zien, dat alle meisjes als zU van school komen eerst een tjjd verblUven in een kamp en dan pos een werkkring aanne men. Als het zoover zou komen, dat de patroons geen meisjes meer aannemen, tenzU m het doormaken van een kamp, sou men niet meer zoo bevreesd behoeven te zUn voor de onschuld van het meisje. Dat zou daarenbovenv ook economisch zeer nuttig zUn. want als de meis jes een kamp hebben doorgemaakt, werken zU beter, omdat zU meer plichtsbetrachting heb ben. Zou deze wensch in vervulling gaan, dan te het wellicht noodig, dat er ook kampen komen met een andere opleiding, bUv. tot atellersmeteje, of een kamp, waar een textiel school te gevestigd. De minister van Financiën brengt ter ken nis van belanghebbenden, dat de commissie van deskundigen voor de vaststelling van de prijscourant op versch en gekoeld vleesch in hare vergadering van 23 dezer bedoelde prijs courant heeft vastgesteld als volgt: Rund- en kalfsvleeséh, versch of gekoeld, 100 K.G. t 60. paardevleesch. versch of gekoeld. 100 K G. f 45. Gedurende de maand Juli 1938 zal mitsdien het Invoerrecht voor de hierboven bedoelde vieeschsoorten bedragen: 13H pct. van de aldus vastgesteld£* waarde voor het rund- en kalfsvleesch. zUnde f 7A0 per 100 K.G bruto; 10 pct. van de wfarde voor het paardevleesch vastgesteld, zUnde f 4.50 per 100 K.G. bruto. De zoo welwillende redactie, plotseling over tuigd van onze autoriteit op het gebied van ge zond nationalisme, zal niet anders dan toejui chen, dat wU haar vermaning, toch vooral naar ons te luisteren, aan onze katholieke lezers overbrengen, want ze moet wel meenen. dat deae vermaning vooral voor katholieke lezers van belang te. Welnu dan: waarom zou een politiek katholi cisme verkeerd zUn en een politiek nationalis me geoorloofd? Is de Mtionale saamhoorlgheid niet een te groot goed om door de politiek te worden geschonden? WU meenen. dat wU de taal van Volk en Vaderland spréken door onzen af schuw kenbaar te maken Jegens een politiek en deswege ongezond nationalisme! Een gezond nationaal besef erkent inderdaad het edele van onzen volksaard, al te bet niet blind voor de fouten, noch voor de bedreigin gen. waaraan deze adel bloot staat. Het weet, dat alle menachen in alle tanden en WU alle volkeren geboren worden met instincten, die hun bevrediging zoekeh op ander gebied dan waar men kan spreken van adel. Het maakt zich in dit opzicht geen illusies tegenover den mensch in het algemeen, noch tegenover den Nederlandschen mensch in het bUzonder. Zulk gezond Mtlonaal besef beschouwt dan ook den adel van onzen volksaard geenszins sis een natuurproduct, maar als de verworven heid van een eeuwenlangen, gezamenlUk gestre den cultuurstrijd, waarin de rede, voorgellcht door het geloof en geprikkeld door de naasten liefde (want hét'was een chrtetelüke cultuur, die bU ons dezen adel vestigde) den bon van de boose begeerlUkheden tracht te breken. Gezond nationaal besef gaat er van uit, dat Wjj deze cultureele verworvenheden niet mogen Prijs geven, want dat zU het helf van ons volk verzekeren. Het gelooft, dat wU deze verworven heden vermeerderen moeten door cultureelen arbeid, dat beteekent: door het bedwingen van de Mtuur. ‘v Gezond MtloMaï besef zal dan ook bet ver set van de rede tegen het ras, dat wil zeggfen: het verzet van het menschelUke in ons tegen het dlerlUke in om, op alle wUzen bevorderen. Het zal zich wel hoeden, te ontaarden in een Politiek en partijdig „Mtionallsme”, hetwelk de tasinstlncten uitspeelt tegen het redelUk be dwang ea tegen de chrtetelüke liefde. Kr te geen gezond nationaal besef denkbaar *aar men niet waakzaam is tegen de rasver- lodlng, deze vüandln van elk gezond besef. Er 1* keen gezond nationaal besef denkbaar, waar ®en niet afkeerig is van een .jiationalisme’ dst den volksaard beschouwt als een louter itetuurproduct en dat op grond van deze be schouwing den godsdienst, die den volksaard •delt, de naastenliefde! waardoor de volksaard vruchtbaar wordt in waarachtige dienstbaarheid, voor vüandige machten aanziet en ze wil onder drukken. O, wu weten wel, dat deze bedoeling wordt ontkend! Maar hetzelfde nummer van „Volk Vaderland", dat de katholieken vermaant, Naar aanleiding van de verzoeken, tot regeering gericht, om maatregelen to nemen, die lelden tot verlaging van den prijs van aardappelen, wordt ons van bevoegde zUde het volgende medegedeeld. De prUsen van de aardappelen zUn dit jaar Inderdaad aanmerkelUk hooger'dan tn denaelf den tUd van 1937. De aanvoeren van vroege aardappelen nemen echter thans toe waardoor de prUzen van deae aardappelen dalen. In andere jaren treedt omstreeks 20 Juni dikwUls reeds de toestand in, dat hoeveelheden vroege aardappelen onverkoopbaar zün. Het is daarom te verwachten, dat zeer binnenkort de aanvoeren zoo ruim zullen zün, dat da aardappelen weder gemakkefijk binnen bet bereik van lederen consument komen. Gezien het tUdelük karakter van den toe stand, te het niet mogelük. door maatregelen als opkoop van het restant oude aardappelen door de regeering en beschikbaarstelling daar van tegen lagere prijzen den toestand te ver beteren. Afgezien nog van het feit, dat zulke maat regelen financieel en economisch niet asua- vaardbaar zonden zün, zou de voorbereiding daarvan te veel fijd kosten, dan dat deze dasuna nog effect zouden kunnen sorteeren. van Gendt, kapelaan te Bussum en C. E. Snel- der, kapelaan te Zevenaar, resp. als diaken en subdiaken. Het parochiaal zangkoor zong, onder leiding van den heer W. Peters, de 3-stemmlge Mis „Reglna Martyrum” voor gemengd koor met orgel, van Reflce. Inmiddels had zich in het centrum van het dorp een duizendkoppige menigte verzameld, die wachtte op het uittrekken der processie. Om elf uur, toen de klokken ten tweede male luidden, zette de processie, die zich bü de Ba siliek had opgesteld, in beweging. Drie-, vierdubbele rijen bezoekers hadden zich opgesteld vaMf de Basiliek tot aan het St. Janskerkhof. Op uitstekende wüze werd overal de orde ge handhaafd door gemeente-politie, marechaus see en RUksveldwacht, terwijl de Parcivalgroep van de R.K. Verkenners daarbU assisteerde, on der commando vaa commissaris C. v. d. Brink. De processie werd als telkenjare voorafge gaan door het groote massief-zUveren kruis, geschonken door de parochianen; het werd ge flankeerd door lantaarndragers. In de eerbiedige drukte klonken processielle- derea Achter de zangers kwam de burgemeester, jhr. H. L. M. v. Nispen van Sevenaer, met ambtsketen en Broederschapssjerp en staf. Arolythen droegen de nieuwe emblemen van de Basiliek, het „Conopaeum” en het „Untinnabu- lum”, voor welke groep Mtuuriük veel belang stelling bü de vreemdelingen bestond. De twee kenteekenen waren reeds des morgens in het priesterkoor van de Basiliek opgemerkt. Een groote schare priesters ging het Aller heiligste vooraf. Voorafgegaan door twee beschermheeren, die in hun opvallend fraaie llla-togen waren ge kleed, volgde nu onder het baldakün, dat als een beschuttenden hemel werd meegevoerd, net Allerheiligste. De zeereerw. heer pastoor B. Jongerius uit B.ariku mdroeg den monstrans ter zUde gestaan door de weleerw. heeren kapelaans J. H. J. van Gendt. te Bussum en C. E. Snelder, te Zevenaar. Vlak achter het Allerheiligste schreed

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5