D
van
c
Dinsdag valt ’t startschot
den Tour de France
El
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
r
w
4500 MOORDENDE
KILOMETERS
"1 F'
F
BOEK EN BLAD
VOETBAL
De deelnemer»
J. Schlangen geschorst
NEL
EEN DERTIGTAL, door E. B. Eam-
Wyzigingen in het par cour»
1
AAN
t
-
Not
1
Moet de winnaar weer by de Fran-
tchen of de Belgen worden
Wie zyn de favorieten
dezen Tour?
tot
dadei
op aa
te di
beërv
werel
lijder
ontga
gripp
verbi;
geraa
goed
kunn
nood
het e
pen z
nis vi
sicht
plaat
lijke
gezin
opent
die de
lijkhe
ten,
schep
leven
kan
rijkdc
den v
ken i
de he
deze
te tr«
De befaamde Tour de France-veteraan
Antonin Magne
M
EEN DERTIGTAL, door E. B. Kam-
perman. Vitgave W. J. Thieme en
Co. Zutfen.
WOENSDAG
-
t
jg
■w
Sm**?**!
n
Haus-
Perret,
Ook Silver Maes heeft een zege in de
Tour de France op zijn eereltjst staan
zal „Zwart op Wit” het ook wel „doen”.
i
Mollo,
Co. Zutfen.
M.UL.O.-examen.
grammatica systematisch
wordt gezorgd. Als toegift
hng verdient.
De Tour de France! Eén en twintig étappes
met een kilometergemlddelde van ruim 313 en
land (Schild, Weckerllng e.a.) goede kansen,
maar ook hier zal de strijd bijzonder fel zijn,
want Nederland en Luxemburg zijn sterk ver
tegenwoordigd en zullen de suprematie van hun
Oosterburen niet zonder meer duren. In leder
geval Is Duitschland hier toch niet zoo sterk
favoriet als Frankrijk en België dat zijn in de
sterkste groep.
Wat betreft de kansen van onze Nederland-
sche ploeg, daarop zullen^ wij in een volgende
beschouwing nader terugkomen.
De
bespre
Duitse
overee
den v<
In v
stukke
zien, i
mlng
gekom
verleni
De c
H. 5
viering
op het
km.
166
mei
onb
ken
Zoo
sch
ont
lisa
crls
met
van
baa
zorg
den
een
acti
Bon
tijki
dez«
een
daa
hee:
leef
uitg
volk
opei
ons
*cn<
stuc
sch
11 ba
mot
kan
rech
in i
neei
gewi
Hjk,
eers
God
En
verv
ving
mid<
dat
de, 1
als
slaat
weljj
de
leder
wel
pa.",
verbi
daartusschendoor slechts zes dagen om fris-
sche krachten op te doen voor de moeilijke
volgende dagen. En verder strijd, niets dan
strjjd, naast en tegen elkaar. In den Tour de
France strijden ook de wind mee, de zon en
de regen, die om beurten verwoede aanvallen
doen op den jagenden jakkerenden rennerstroep.
En dan de vaak zoo moeilijk begaanbare we
gen, waar het gruis onder de wielen wegschuift
en groote, ongelijke „hobbelkelen” den tocht
des te zwaarder maken, wanneer de étappe van
den vorigen dag meerendeels heeft geleid over
moderne en goed onderhouden verkeerswegen.
En de bergen, vooral die bergen, die voor den
renner zoo ontelbaar veel moeilijkheden mee
brengen en voor velen ook het einde beteeke
nen van vele en lang gekoesterde Illusies. Eerst
een moeilijke klimpartij, wfelke in sommige ge
vallen boven de 2 KM. uitgaat en dan de af
daling waarbij minstens evenveel vaardigheid
en moed van de renners worden vereischt.
Voor de belangstellenden en dat zullen er
ongetwijfeld velen zijn geven we hieronder
een lijstje van het parcours, zooals dat voor dit
jaar definitief werd vastgesteld.
heel zullen geven om deze schande uit te wis-
schen en in ieder geval te zorgen, dat de
zegepalm niet zoo gemakkelijk bij een Fransch-
man zal belanden, als dit het vorig jaar met
Lapébie 't geval was.
Ernstige candidaten voor een zege zijn, bij
de Belgen, S. Maes, Kint, Vervaecke, Vissers
en Meulenberg, bij de Franschen noemen wij
om." den „veteraan” Magne, Speicher en Mar-
caillou. terwijl ook verschillende Italianen als
Bartall, Rossi en Vlcinl wel een kansje maken.
Dat in de andere groepen een candldaat-
winnaar van dezen Tour zou zitten lijkt ons
volmaakt uitgesloten. En aan een verrassing zal
niemand gelooven, die eens een kijkje achter
de schennen van den Tour heeft mogen ne
men!
Van de groep zwakkeren geven we Duitsch- -mens Pierre, Mersch, Didier.
Fransche B-ploeg: Leducq, Vietto, Louvlot.
Lesueur, Tanneveau, Oubron, Fontenay. Yvan,
Passat. Carinl, Ducaseaux, Oalateau.
Fransche junlor-ploeg: Le Guevel, Bernar-
donl, Puppo, Deforge, Goutorbe, Gianelll, Tas-
sln, Lercy, Spaperi, Grlmbert, Lamure, Bou
vet.
Is het bij een koers als de Tour de Fra
waar altijd veel afhangt van fortuin of on
tuin, moeilijk te zeggen, wie ultelndeiyk met
zege zal gaan strijken, het is toch in 1<
geval duidelijk, dat de winnaar naar alle wt
schijnlijkheid in het Fransche of Belgis
kamp zal moeten worden gezocht. Het m.
Interessante van den Tour is juist altijd
ateest het duel tusschen de coureurs van c
beide landen, welker wegrenners zich tot
klasse apart hebben opgeworpen. Men zal i
nog levendig het incident herinneren, dat
vorig jaar aah dezen onderllngen strijd
einde maakte, toen de Belgen er het bijltje
neerlegden. Maar de Franschen kunnen er
verzekerd zijn, dat hun Noorderburen zich
Maar daarboven gaat het altijd' weer op de
eerste plaats om een taaiheid, een doorzettings
vermogen zonder weerga, om een stoere, gezon
de body, getraind op weer -en wind, uitputting
en ontbering en vooral ook om een stel ge
spierde beenen, die op volle toeren kunnen
meedraaien en waarin na een dag van 200 KM
nog juist een klein beetje reserve zit, om be
slissend te zijn voor den eindspurt.
Wy meldden reeds, dat de Tour de France
ditmaal in de omgekeerde richting van het v^>
rlg jaar zal worden verreden. Dit is echter niet'
de eenige wyzlglng. Het belangrijkste is wel dat
een nieuwe berg werd ingeschakeld en niet
zoon kleintje ook! Behalve hun gewone por
tie „cols”, vinden de coureurs nu ook den Ize-
ran op hun weg, een berg, die met zijn 2769
meter de hoogste is, a^Ike door een renner
werd beklommen. x
Voorts zullen er ditmaal géén ritten tegen het
horloge en per groep plaats vinden, dan al
leen in de volgende gevallen: primo indien de
snelheid van de renners te gering is, secundo
indien er tusschen twee A-ploegen oneenig-
held ontstaat. Er zullen dan twee groepen ge
formeerd worden, de eerste bestaande uit twee
Fransche B-ploegen en de twee gemengde Hol
land-Spaansche en Zwltserach-Luxemourgsche
ploegen, de tweede uit vier A-ploegen.
De volgende renners zullen definitief aan den
Tour de France deelnemen: -
België: Silvëre Maes, Klnt, Vervaecke, Dis-
seaux, Meulenberg, Masson, Lowie, Vissers, Neu-
ville, Hendrickx, Walschot, Lauwers.
Italië: Bartall, Bergamaschi, Blnl,
Nog enkele dagen en de wlelerwereld zit
weer midden in den befaamden wegwed
strijd, die onder den naam Tour de France
elk jaar nog Wint aan populariteit. Op het
startschot van de een St andere beken
de figuur uit het theater- of variétéleven
zullen ook thans weer een kleine honderd
pedaalrldders, de meest succesvollen op
Europa’s wegen, de Ville lumiére verlaten,
om den titanen kamp op te nemen tegen de
moordende 4500 kilometer, die den naam
van den heer Dasgrunge en van l’Auto
over de geheele wereld beroemd hebben ge
maakt. V
Dinsdag 12 Juli: Bayonne-Pau 106 km.
Woensdag 13 Juli: Rust in Pau.
Donderdag 14 Juli: Pau-Luchon 124 km.
Vrydag 15 Juli: Rust In Luchon.
Zaterdag 16 Juli: Luchon-Perpignan 259
Zondag 17 Juli: Perplgnan-Montpelller
km.
Maandag 18 Juli: Montpellier-Marseille
km.
Dinsdag 19 Juli: Marseille-Cannes 303 kr
Woensdag 20 Juli: Rust In Cannes.
Donderdag 31 Juli: Cannes-(Nice) Digne
km.
Vrydag 33 Juli: Dlgne-Briancon 320 km
Zaterdag 23 Juli: Briancon-Alx-les-Bains
km.
Zondag 24 Juli: Rust In Aix.
Maandag 25 Juli: Aia-les-Balns-Besan<
187 km.
Dinsdag 26 Juli: Besan^on-Straatsburg
km.
Woensdag 27 Juli: Straatsburg-Metz 170
Donderdag 28 Juli: Metz-Reims 181 km.
Vrijdag 29 Juli: Rust in Reims.
Zaterdag 30 Juli; Rcims-Rljssel 300 km.
Zondag 31 Juli: RUssel-Parys 370 km.
Wegens hlnderiyke inmenging in de leiding
en het maken van een zeer ongepaste opmer
king ten opzichte van den'scheidsrechter inden
op 24 April ’38 gespeelden wedstryd Roermond
Willem II Is de Willem II-speler J. Schlangen
van 24 Juni tot 1 November 1938 door de straf-
HERDRUKKEN
By de N.V. de R.K. Boekcentrale is de tweed»
truk verschenen van het B. C. Verkeersboekje,
practische regels voor veilig verkeer, voor voet
gangers en wielryders. De verkeersteekens zUn
in de origineele kleuren aangebracht.
Zont
Adema
Praam
Maand
•nderd
danig,
Cosson, Speicher, Maye, Goasmat.
Spanje: Vanardo, Alztne, Berrendero, Ramos,
Alvarez, Prior.
Zwitserland: Hehlen, Pedroli, Eglt,
Besanl, Knutl.
Nederland:. Van Nek, Hellemons, Schulte.
Dominicus, Middelkamp, Van Schendel.
Luxemburg: Clemens, Majërus, Neyens, Cle-
Servadei, Rossi, Vlcinl, Cottur, Introzzi, Mar-
tano, Simoninl, Trogl.
Duitschland: Scheller, Seidel, Roth, Haus-
wald, Wengler, Wende!, Arents, Schild, Lang
hor, Oberbeck, Heide, Weckerllng.
Fransche A-ploeg: Magne. Gallien, Frechaut,
Mallet. Laurent, Jaminet, Marcalllou, Naisse.
Mej. C. de Marez Oyens, dochter van
den bekenden Amsterdamschen bankier,,
trad Dinsdag in de hoofdstad in het
huwelijk met mr. J. O. Thate. Het
bruidspaar bij het verlaten van de
ouderlijke woning
Methode” stempelt. Naar alle waarschyniykheid
zal „Zwart op Wit” het ook wel „doen”.
O. J.
De titel van deze uitgave wordt gevolgd door
de nadere aanduiding: Oefeningen ter verta-
ding in het Duitsch als voorbereiding voor het
M.U LO.-examen.
Er zyn op dit gebied al verscheidene werkje»
verschenen toch vangt de schryver zün
Voorbericht aan met de mededeeling, dat gebrek
aan niet te moeiiyke oefenstof voor genoemde
vertaalstudie de oorzaak is van het ontstaan
van zyn boekje.
De 30 oefeningen zyn in twee categorieën van
15 ingedeeld. In de eerste 15 nummers wordt d»
grammatica systematisch toegepast: cursivee-
ringen in de teksten hebben de bedoeling, den
leerling, die de grammaire-regels wel kent, maar
by de toepassing ervan in opgaven de moeilijk
heden niet voldoende ziet, daarop attent te ma
ken. In het tweede 15-tal blyft dit hulpmiddel
achterwege, en zyn de losse zinnen door ver
haaltjes vervangen, waarin voor veel herhaling
wordt gezorgd. Als toegift en tevens als proef
op de som” volgen na het 30-tal nog een vyftal
opgaven van Mulo-examens, terwyi een flinke
woordenlijst het werkje besluit.
Ongetwyfeld zal een zorgzame oenandellng
van de opeenvolgende vlotte en aantrekkeiyke
vertaal nummers de door schrijver bedoeld»
voorbereiding geven, en tot een gewenscht suc
ces leiden. Zoodat het werkje alleszins aanbeve
ling verdient.
<3. J-
ZWART OP WIT, door Ed. Janssen en
ÏJu-lk, Timmermans. Uitgave N.V.
Drukkerij „Helmond”.
Schoon het aantal taalboekjes voor de L
zoo zoetjes aan overstelpend groot wordt, mogen
we toch op deze uitgave wel even de byzondere
aandacht vestigen.
We hebben hier te doen met een methods
alleen voor het zuiver schryven, welke in d»
eerste plaats hierom byzondere aanbeveling ver
dient, dat ze voor mondelinge bespreking en
voor schrlfteiyke uitwerking afzonderiyke boek
jes geeft: terecht merken de schryvers op, dat
de waarde der schrlft-oefenlngen, als deze ook
voor mondelinge behandeling vooraf hebben ge
diend, stefk wordt verminderd, doordat de leer
lingen zich by de schrifteiyke toepassing in vele
gevallen het vooraf besprokene herinneren, en
klakkeloos naschryven, wat „daar en daar” moei 1
staan, zoodat het geheugen in de plaats treedt
van hpt logisch denken. Bovendien zyn de di
verse oefeningen zooveel mogelyk vry gehouden
van droge opsommingen en saaie invullysten.
zoodat er in deze uitsluitend technische methods
behoorlijk leven en afwisseling zit. Het geheel
bestaat uit een 12-tal boekjes voor het tweede
tot en met het zevende leerjaar.
We kunnen tenslotte beamen, wat de schrij
vers aan het eind van het prospectus by de uit
gave opmerken, dat voor de zelfwerkzaamheid
der leerlingen in ruime mate is gezorgd, zoodat
de inrichting der boekjes het werk tot een ,Do»-
Dlnsdag 5 Juli: Parys-Caen 338 km.
Woensdag 6 Juli: Caen-Salnt-Brieuc 335 km.
Donderdag 7 Juli: Balnt-Brleuc-Nantes 339
km.
Vrydag 8 Juli: Nantes-Royan 330 km.
Zaterdag 9 Juli: Rust in Royan.
Zondag 10 Juli: Royan-Bordeaux 306 km
Maandag 11 Juli: Bordeaux-Arcachon-Ba-
yonne 333 km.
sm
l 4
Da tarugkear van de PK AFO van de K.N.I.LM. op Tjililitan na den suocesvoHen proef-postvlucht naar
Augtralfi. Gezagvoerder Schott (midden) met zijn echtgenoote en tweede piloot Van Messel, na de
aankomst op het vliegveld
v
i
a
Dinsdag maakten de leden van het Kon. Instituut van Ingenieurs een excursie naar het in aanbouw zijnde
Amstelstation met bijbehoorende werken te Amsterdam
"s
O
4'
■i'
x y
rr. i
312
F IX.-
^■4