EEN OPWEKKEND WOORD VAN DEN BISSCHOP De Katholiekendag te Alkmaar op Sentire cum Episcopo en 4 I De onafwendbare noodzaak Katholieken film t De Diocesane Katholiekendag I I nc Ook de jeugd zal meedoen! FM ^Velkom 7 Niet zonder handleiding - i Een actueel probleem ’t Doel der Katholieken dagen r De katholiek tegenover film en radio 'aJÏL?et.begto der Kerk heeft het een graadmeter van Katholiciteit tenure cum Episcopo’, één van gevoelen zyn den Bisschop. o l r I L Bisschop T t V bisschop tracht niet alleen gar leer en ideeën Dbg. 1» I l I t BISDOM VAN HAARLEM 1 I In Amerika werden talry|e boycot- en pro- tegen de godde- L. J. M. FEBER Voorzitter van de Diocesane Katholieken dagen in het Bisdom Haarlem. - i te Meester «al niet vah»^ moge waar zyi t, i De triumf van onze moderne techniek heelt gevaren}, „Als wy den godsdienst van de cultuur uitsluiten, maken wy den bodem van de cultuur dor en onvruchtbaar.” (Mgr. Dr. Tlhamer Toth) n verband met de behandeling van het pro bleem der Katholieke Fllmactie op den Diöcesanen Katholiekendag, welke Zondag as. In Alkmaar wordt gehouden, moge hier een voorloopige beschouwing volgen, bedoeld als een aansporing tot belangstelling. Het onderwerp „Film" dat tegeiyk met het onderwerp „Radio” aan de orde zal komen ver dient alle aandacht en het lelt, dat Bernard Verhoeven, die behalve hoofdbestuurslid der KF.A. een zeer boeiend spreker is, dit onder werp zal behandelen, belooft bovendien een in teressante verhandeling over deze zoo belang- wekende en In vele opzichten dankbare stof. Volledigheidshalve laten we hier de stellin gen van den heer Verhoeven volgen: ,J3e Katholieken van heei de wereld hebben den strengen plicht zich ernstig bezig te houden met t film-probleem. (Kardinaal Pacelll) De actie voor de goede en tegen de slechte film vordert een massaal en 'gediscipli neerd eenheidsfront der Nederlandsche Ka tholieken. Een practisch bindende voorwaarde voor deze eenheid in krachtontplooiing is een heid in de voorlichting van het katholieke bioscooppubliek omtrent de toelaatbaarheid der films. Er dient naar gestreefd te worden, den Invloed van de christelijke levensopvatting als keurlngsnorm in de Rjjksfllmkeuring te versterken. De Katholieke Filmkeuring dient te wor den vervolmaakt door de Invoering van een bindende nakeuring der z_g. A- en B-films (films, door de Rjjkskeurlng toegankelijk verklaard reep, voor personen van allen leeftijd en boven 14 jaar). De actie van katholiek verweer tegen de minderwaardige film moet worden gesteund door 'n Katholiek Legioen, dat naar Pause- lyk richtsnoer zich in zijn bioscoopbezoek houdt aan de uitspraken der katholieke keuring. Waar de goede film de beste bestrijding is van de slechte film, is een sterke posi tieve actie, door voorlichting, vorming en flmvoorzienlng, van allervoornaamste be- teekenis. Deze positieve actie dient —mede door het invoeren van een katholieke ge- schiktheidskeuring der films op de eer ste plaats het bioscoopbedrijf gunstig te beïnvloeden door opvoering van het mo reel* en cultureele peil der openbare bios- coopvertoonlngen; en voorts aanvullend te werken door het bevorderen van een eigen distributie en productie. op dat gebied, betoont, want de ondermijning van het Christendom woekert voort en de vervlakking gaat met gelijken tred, hetgeen zeggen wil. dat het menschdom steeds cultuur looser wordt. Ieder katholiek heeft als chris ten, zijn eeuwig einddoel voor oogen houdend, den duren plicht in dezen een daad te stellen, door naar vermogen te bevorderen, dat deze twee moderne middelen worden gevoegd in het raam van het christelijk leven, om ze dienst bare te doen zijn aan de verheerlijking van God. de verbreiding van Diens Ryk en aan zijn eigen zaligheid Meen niet, dat volstaan kan worden met het verwijderen van datgene, wat tot het kwade kan worden geacht: een dergeiyke werkzaam heid in het negatieve leidt tot niets. Het is noodzakelijk de middelen, waarover men dé be schikking heeft, uit te bulten en niet tevreden te zijn met iets „onschuldigs” te maken. Als radio-omroep toegeven aan den platten smaak van het veelal nog cultuurlooae publiek cul tuurloos. omdat de maatschappij vervreemd is van den zuurdeesem van het unlverseele Ka tholicisme en het vertoonen van films als „De ontbladerde roos”, is zonder smaaic en strij dig met de cultuur, welke men als christen be zitten moet. God is schoonheid en Zijn schep ping is evenzeer schoon en men eert God niet door zich te vermelen in smakeloosheden en er zijn medcmenschen mee te verzadigen. Wjj keu ren dat af in anderen; toonen wij Katholie ken. dat wij de gave van den Gever van alle goeds weten te gebruiken naar Zijn behagen. Krachtens het beginsel, waarnaar hjj leeft. Is de christen dus gehouden de middelen, welke den mensch het bereiken van zijn levensdoel kunnen vergemakkelijken, in bezit te nemen, te beïnvloeden en zoodanig te doen worden, dat ze een afspiegeling zijn van Gods glorie. „Het zij ge eet. hetzij ge drinkt, hetzij ge iets anders doet, doet het ter eere Gods”, zei St. Paulus en zoo is het eek met datgene, waarvan hierboven sprake is. Het verbinden van Gods naarn aan ons handelen houdt in, dat we de waardigheid en de schoonheid betrachten. Op den aanstaanden Katholiekendag te Alk maar zullen door kundige sprekers de practi- sche richtlijnen worden aangegeven, waarlangs men het gestelde doel kan bereiken. Laat men In grooten getale komen luisteren en nadien trachten het gehoorde in daden te belichamen. D. Wanneer men iemand een fijn Instrument geeft waarvan hij tot dat moment het bestaan niet vermoedde, dan staat hij verbaasd, onder zoekt het vervolgens enhet slot van dit onderzoek is een ontgoochelde mensch en een onbruikbaar Instrument. - Als men zich afvraagt, wie is in dit geval de schuldige van deze ontgoocheling, dan is het antwoord hierop: de schenker, want deze ver zuimde bij de gift de gebruiksaanwijzing te geven. Zie, zoo is het in de moderne wereld dikwijls: De techniek vindt uit en vergeet ereen geestelijke gebruiksaanwijzing by te voegen. Wat staat men niet in bewondering wanneer men zich verdiept in de techniek van radio en film, maar hoe droevig is daarentegen dikwyis het geestelyk resultaat van degenen die van deze radio en filmtechniek profiteered Des te jammer is dit, want juist in deze twee uitvin dingen is een prachtig middel gevonden, waar door de mensch van zooveel moois genieten kan en zelf zooveel beter kan worden mits hy er een geestelyke handleiding by heeft. Dat is nu een van de groote dingen, die de Katholiekendag wil geven: een geesteiyke hand leiding b* het gebruik van Radio en Film Moge deze Katholiekendag U deze handlei ding geven en zoodoende medewerken tot het bereiken van een groot ideaal door radio ge propageerd x Verbeter de wereld door V zelf te verbeteren. F. J. Th. MARRES Het levensdoel van een Christen la: zich zelf te vervolmaken en daardoor Gods eeuwige glo rie in te kunnen gaan en het is daarom dat de Katholieke geest universeel is in zyn werk zaamheid, want om dat levensdoel te bereiken of zelfs maar te benaderen Is de mobilisatie van alle menscheiyke en natuuriyke midde len, naast de bovennatuuriyke, een onafwend bare noodzaak. Dit doel, dat Iedere Katholiek gedurende heel zyn leven voor oogen dient te hebben en deze geest van universaliteit, waar van hy immer doordrongen moet zyn, bepa len de verantwoordeiykheid van dien Katholiek, een verantwoordeiykheid, die niet te zwaar kan worden gewogen en die verder strekt dan men meestentyds geneigd is te veronderstellen. Die eigen vervolmaking, waartoe men als Christen geroepen is, vindt haar grondslag in de Lief de. die van God is en die bereid is alles te wil len doen om den Schepper te eeren en te be hagen. Deze Liefde verlangt, dat men alles doet ter eere Gods en alles daartoe gebruikt, zoodoende zich zelf vervolmakend, want den Schepper eer bewijzend en in liefde dienende, wischt men zich zelven weg. Mobilisatie van alle ten goede aan te wenden middelen maakt den Christen universeel, dat wil zeggen, alles omvattend, en dwingt hem zich met yver en hartstocht op het goede en waardig gebruik dier middelen te bezinnen, dus groote dagbladen Ingeland werd een Het is niet moeliyk te ontdekken, dat deze stellingen geïnspireerd zyn op de uitgebreide Katholieke Fllmactie, zooals die sinds een paar jaar door den Paus is geproclameerd in zyn befaamden brief aan de Amerikaansche bis schoppen. Reeds jaren voor het verschynen van de filmencycllek bestond er in verschillende lan den een actie van katholieken inzake de fllm- vraagstukken waar te nemen. In Nederland niet het minst, waar verschillende en zeer ult- eenloopende filmbemoellngen gaande waren, zonder dat zy tot een eenheid konden komen. Deze eenheid is pas gekomen, nadat de Paus tot een Intensievere en vooral een georgani seerde actie had aangespoord. En thans Is dus de toestand zoodanig, dat in Nederland alle tot dusver alleenstaande acties In één verband zyn vereenigd: de Katholieke Actie, kortweg genoemd de KTA. Hiermede echter is nog geen doel bereikt. Dit is slechts een begin. De eenheid Is er om de actie grooter, breeder, intenser te maken. En dat is de reden, waarom Verhoeven spreekt over de noodzakeiykheid van een eensgezind front. Ten nauwste hiermede verwant is de voor lichting omtrent de toelaatbaarheid der films. Inderdaad zal deze voorlichting eveneens zoo eensgezind mogeiyk moeten zyn, al biyft het feit bestaan, dat zoowel de filmkeuring als de filmjoumallstiek leder hun eigen taak behou den, en op deze wUze zyn voorbestedlng om el kaar aan te vullen. Een even Interessante als moeiiyke kwestie is de katholieke nakeuring van alle films. Tot dusver mochten alleen de films, die door de Rykskeuring voor personen boven achttien jaar werden toegelBten* door de katholieken Dage- Op den voorzitter van de Diocesane Katho liekendagen in het Bisdom Haarlem rust natuuriyke plicht mee te helpen aan de pro paganda voor den Katholiekendag, die op aan staanden Zondag te Alkmaar wordt gehouden. En hy kwyt zich hlerby van dien plicht met volle overtuiging en met goeden moed. - Met film en radio als onderwerpen van in leiding en gedachtenwisseling, zal deze katho liekendag staan in het midden van de heden- daagsche werkelijkheid, waaraan wjj niet alleen niet kunnen ontkomen, maar die het onze plicht is te helpen bevorderen onder godsdienstig en geestelyk en zedelyk opzicht. Film en radio, dat is moderne techniek. <fle J H. NIKKEL Secr. Hoofdbestuur der KT). LR. Bisdom Haarlem emdaB een cultuurmensch te zyn in den waren zin des woords. Men spreekt in onze dagen veel over cultuur en over cultureele middelen,-maar geschiedt dit niet vele keeren klakkeloos, zoo- dat het begrip cultuur totr een moeilijk te de- finleeren gemeenplaats wordt? Radio en film zyn door de ontwikkeling der lechniek in een korte spanne tyds van knutse- laars-llefhebberlj en kermlsvermakeiykheid ge worden tot factoren, die op de menscheiyke samenleving schier een even grooten invloed hebben als indertijd de uitvinding van het bus kruit en van de boekdrukkunst. Ze zyn mid delen geworden, die, naargelang ze gebruikt worden, den mensch zoowel ten kwade als ten goede kunnen strekken. Hun invloed dwingt den christen van hen gebruik te maken als van cultuurmiddelen van den eersten rang, om hem te helpen by het bereiken van zyn levensdoel en te verhinderen, dat deze middelen ten na- deele van dat doel worden aangewend. Een deel der Katholieke gemeenschap heeft dat begrepen, zy het meer ten aanzien van de radio dan van de film, maar zy, die des Lichts zyn, hebben het beter gezien en zoo heeft het kunnen geschieden, dat het menschdom dag in dag uit een levensleer wordt voorgehouden, ole niet des Christendoms is en bovendien, of wellicht juist daardoor, de nivelleering der geesten op ontstellende manier bevordert. Te gen beide gevolgen moet de christen niet al leen stelling nemen; hy moet in de eerste plaats de oorzaak daarvan te niet doen en er op toezien, dat beide middelen in dienst van het christeiyk leven worden gesteld en alzoo worden tot wezeniyke cultuur-factoren. Er is haast daarby, grooter haast dan men nu, ondanks de toenemende en in menig op zicht respectabele organisatie der Katholieken Voor ons, katholieken, is het houden van con gressen of het samenkomen geen zeldzaamheid. In parochieel verband doen wy het minstens lederen Zondag, als wjj opgaan om in vereeni- ging met Christus in Zyn hoogheilig Offer den drieëenen God de hulde onzer aanbidding te brengen, ons met zyn geestelyke gaven te ver rijken en by monde onzer parochieele geesteiyk- held zyn woorden van eeuwig leven te ver nemen. De zegenryke gevolgen van deze by- eenkomsten komen vooral tot uiting in ieders persooniyk geestelyk leven, dat erdoor wordt verfrischt, opgewekt en In staat gesteld om meer en meer de vereischte omvorming In Christus aan te nemen. Door die byeenkomsten wordt ook de eenheidsband verstevigd tusschen de parochianen onderling en hun geestelyke her ders, aoodat zy elkander weten te vinden en te helpen in de eensgezinde nastrevtng van zoo menig, heel de parochie ten goede komend, godsdienstig of charitatief werk. In ander, meer gespecialiseerd verband weten wy katholieken elkander te vinden, waar het betreft de doorvoering onzer beginselen op de verschillende levensgebieden, hetay als staatt- |Mj^BX>mt nog by, dat die dag alleen dAn g^JBBarheid een diocesane Katholieken- W*I zyn, wanneer de Katholieken van eiken rang en stand uit geheel het Diocees (Bisdom) daar in grooten getale vertegenwoordigd zyn; Zoo niet, dan mag het een Byeenkomst zyn van Katholieken, maar dan is het geen „diocesane Katholiekendag’’. Het ligt dus aan ons, Katholieken van Haar lems diocees, dien dag te maken tot een „dio- cesanen Katholiekendag” wanneer wy In bui tengewoon groot getal daar zullen aanwezig zyn van lederen rang en stand, uit alle plaat sen van ons Bisdom, maar heel olzonder uit Noordelyk Nocrdholland, nu het hartje van Noordholland —Tiet middelpunt van N'.-Noord- holland. ;de stad der Martelaren, de stad van --i voorrecht geniet chop te begroeten te midden van en duizenden trouwe en gehoorzame Een Katholiekendag, een dag van besinning op en beleving van onae heeriyke Katholieke >eer! Wat moesten wy Katholieken zulk een dag met graagte en enthousiasme te gemoet zien. Immers, onze overtuiging In de waarachtigheid 1 Katholiek aangesteld tot algemeen filmcensor in den persoon van Joseph Breen en Lord Tyrell, die toezicht houden op de Industrie. In menige film van Hollywood zag men de op vattingen van de Kerk gerespecteerd of zelfs weerspiegeld, zooals b.v. de kerk als toevlucht voor armen, misdeelden en wanhopigen; de fihnczaar. Will Haya, In dienst der filmindustrie, maakte er een reis voor naar Italië en vroeg een audiëntie aan by den Paus, waarby Z. H zich waardeerend uitliet over den nieuwen' koers in Hollywood; verschillende films in de Vereenigde Staten brengen het Katholieke kloosterleven in beeld en vinden grooten by- val. Men beeft zelfs plannen in Hollywood vooi het verfilmen van de reizen van St. Paulus, het leven van St. Franclscus van Asslslë en van Paus Gregorius den Grooten. In Frankrijk heeft zelfs Kardinaal Verdier, aartsbisschop van Pa- rtjs, zich verwaardigd in een film op te treden die alom een groot succes mocht beleven. Terecht verklaarde Mgr. Dr. Tlhamer Toth dan ook by een interview aan een van onze Nederlandsche journalisten: We staan voor bet pyniyke feit, dat de techniek zich duizeling wekkend ontwikkelde, maar de cultuur daar mee geen geiyken tred hield. Ieder nieuwe uitvinding verhoogt de civili satie, doch het doel, waarvoor wy deze gebrui ken, hangt van onze cultuur af. Er zijn ontstellende gapingen in onae cultuur De menschheid heeft gemeend, dat de vooruit gang der techniek zyn grootste geluk was; godsdienst had hy niet meer noodlg. Maar cul tuur zonder godsdienst is niet mogeiyk. Als wy den godsdienst van de cultuur uiuluiten, ma ken wy den bodem van de cultuur dor en on vruchtbaar. De christelyke wereldbeschouwing is het cement der cultuur. Het record der tech niek heeft dAn slechts waarde als zy gericht 1» op de zedeiyke cultuur. wy moeten weer gaan Inzien, aat wy geen ryk voor de menschen kunnen stichten buiten het ryk van God. Techniek en wetenschap zyn nog geen cultuur, maar slechts een deel daar van. ze zyn even bruikbaar voor bet goede al» het kwade. De grootste macht ter wereld is niet de electricitelt, maar de liefde! De verhevenste schat van den mensch is niet de machine, maar de ziel! Het heeriykste Ideaal der menschheid is niet de technicus, maar de heilige! Zoo kan slechts een Katholiek spreken, zal men zeggen. Maar wilt ge dan misschien een meer onbevooroordeeld getuige, luister dan naar 't geen de niet-Katholieke Duitsche pcedagoog. Dr. Foerster, zegt: „Onze moderne cultuur kan enkel gedyen In en door het geloof in God; eerst in en met God ge raken wy in het bezit van onze hoogste gees telyke Kracht. De ware, echte cultuur begint by de tien geboden. Geen wetenschap of tech niek, geen literatuur of kunst vermogen een kuituur te redden, die deze grondVesten niet meer begrijpt en verstaat. (Paedagogiek III-8) Film en Radio zyn niet alleen uitvindingen van ongehoorde techniek, doch ook factoren van onschatbaren cultureelen invloed. De 14e Diocesane Katholiekendag te Alkmaar zal ons leeren, hoe de Katholieken van onzen tijd heb ben te staan tegenover deze wereldbeheerschen- de grootmachten. C. VIS, Pr. hët menscheiyk vernuft op bewonderenswaardlge wyze heeft opgebouwd, maar die de mensch biykbaar niet vermag te beheerschen tot zyn zedelyk en stoffeiyk heil. Men zegt dat de mensch de natuur heeft ver overd; intusschen heeft de techniek den mensch overweldigd. De menscheiyke rede is een gave Gods; maar zy sticht het ergste onheil, wan neer zy niet gelieft te rekenen met de aede, met Gods wet. wy zullen er dns voor wachten te beweren, dat byvoorbeeld film en radio uitvindsels zyn van den duivel; wy weten heel goed, dat zy by juiste toepassing veel, zeer veel goed kunnen stichten, wy weten echter ook, dat ’zy in veel gevallen dienstbaar wppden^gemaakt aan doeleinden van lageren, zebal niet vah-wezeniyk verwerpelgken aard. Asr moge waar zyn. dat in ons land vei ligheden zyn Ingeschakeld tegen uitingen door middel van film en radio, die van beslist ver keerde strekking zyn; maar onze christenplicht verbiedt ons om, dit zoo zynde, er met de armen over elkaar by neer te zltteh. wy hebben een positiever en verder strekkenden plicht dan het helpen weren van de verkeerde film en de ver keerde radio; wy moeten met de middelen, waar over wy beschikken de goede film en de goede radio, goed in den katholieken zin van het woord, helpen bevorderen. Want hiervoor zal men het, bjj mogelijk verschil van meenlng over de mid delen. niet anders dan eens kunnen zyn: van film en radio gaat een geweldige invloed uit En niemand kan zeggen: Ulm en radio, daar be moei ik me niet mee. Want zy bemoeien zich met iedereen; zy bemoeien zich, men bedenke zich wél, met onze kinderen, met het opkomend geslacht, waarvoor wy verantwoordeiyk zijn. Zij kunnen machtig interessant zyn; maar het vraagstuk, hoe deze topprestaties der techniek in te schakelen In den opbouw van den beteren mensch, van een betere samenleving, is kenneiyk nóg Interessanter. En daarom,’ dank zy het onderwerp, in welks teeken hy Is’gesteld, is de aanstaande Katho liekendag uiterst belangrijk: de inleiders waar borgen bovendien een behandeling, die aantrek kelijkheid van vorm zal paren aan degeiykheld van inhoud. Het bestuur van de Haarlemsche Katholieken dagen verwacht oen groote opkomst, een krach- tlgen opmarsch naar Alkmaar. Wanneer op dit terrein van Alkmaar uit de victorie mocht be ginnen, zou men later spyt hebben dat begin niet te hebben meegemaakt. het H. Bloedwonder het Vader-E* dulzendei kinderen. Moge onze Bisschep zich verheugen over de enorme opkomst en daarin willen zien een be wijs van trouw, aanhankeiykheld en gehoor zaamheid aan Hem, dien wy begroeten als den door ons gesclzanken Vader In Christus. ED. P. RENGS, Deken van Alkmaar. noodzakelf [held van goede Zerk op het fllm- onae Bisschop de -1 van zóóveel belang zyn’voor ms Katholieke leven, dat Z. H. Excellentie zelf zien wil scharen onder Zjjne vweerende tegenwoordlgh, L»|«er* waarde geeft aan het daar ligt het toch voor oe hand, dat dle maar eenigszins in de ge- bet zich een eer en een plicht zal scharen aan de zyde van burgers, hetzij als standgenooten, als opvoeder* of voor welk godsdienstig, maatschappelijk en cultureel werk ook. We overschrijden er de pa rochiegrenzen. komen er niet als katholieken- zonder meer, maar als katholieke yveraars voor een bijzonder ons samenbindend doel, en voor- zoover wy onder een congres iets anders, iets plechtlgers verstaan dan onze gewone bijeen komsten, roepen wy daarheen samen degenen, die elders dezelfde doeleinden nastreven, om zóó elkander voor te lichten, elkander te stuwen en ons gemeenschappelijk te bezinnen over do middelen, waardoor wy die doeleinden nog beter, en meer in denzelfden .geest, hopen to bereiken Alkmaar heeft in den la staten tijd meerdere van deze congressen mogen begroeten, en dit zich tót een groote eer aangerekend. J As Zondag zal Alkmaar wederom een con gres mogen herbergen. De deelnemer* ervan be- hooren natuuriyk tot de voor hen bestemde standsorganisaties, maar komen nu als katho-" heken zonder meer; zy behooren natuurlijk to* een of andere parochie, maar komen nu als ka- .j tholieken van het bisdom Haarlem. Zy vereenl- gen zich rond hun eigen Opperherder, bun Hoogw. Bisschop. Ongetwijfeld zullen zij door •3 de met meer luister voltrokken godsdienstig* plechtigheden en door de bezieling, die uitgaat van een grootere bijeenkomst van gelijkgezinden, ook voor hun eigen persoon 9 rijke vruchten ervan wegdragen, maar do bedoeling is allereerst om op de samenleving in te werken, doordat zy tn verband met bet aangekondigde onderwerp gemeenschappelijk hun houding willen bepalen in overeenstemming met hun katholieke beginselen. Een gelukkige J omstandigheid daarby is het, dat zy hiervoor», behalve hun door wydingsmacht en zendtó'' aangewezen leiders, ook onder de leeken iA' bevoegde voorlichten hebben, die onder het dB en het toezicht van hun Bisschop van advil kunnen dienen. Moge ook van deze byeenkomst een krachtig* invloed ten goede uitgaan niet alleen op hej zelf, maar ook op degenen, voor wie *y mede verantwoordeiyk zyn. Reeds eenmaal beeft Alk maar een Diöcesanen Katholiekendag gehad, moge deze tweede den vorigen tot groote vol doening der plaataeiyke organisatoren over treffen. keurd worden. Er is echter nogal veel bezwaar verbonden aan deze regeling en steeds luider worden de stemmen, die opgaan voor een ka tholieke nakeuring voor de katholieken. Indien nu alle wenschen op het stuk der ka tholieke fllmactie in vervulling gaan, zal dit voor een groot deel te danken zyn aan de een heid, die inwilliging vraagt en eischt. Vandaar het .katholieke legioen” waarover in boven staande stellingen sprake ig. Houden de tien duizenden zich aan het oordeel der katholieke voorlichting, dan kan het niet anders, of de Invloed van de katholieken op de film moet zeer groot zijn. Het is intusschen niet voldoende Invloed ul^ te oefenen op het bioscoopbezoek en de ontoe- l^tbare films verre te houden van het publiek. Terecht merkt de Inleider op, dat de beste be strijding van de slechte film wordt gevormd door.... de goede film. Het is dus zaak de goede film te stlmuleeren, doch om dit in ruime mate te kunnen doen, is het noodig zooveel menschen als mogeiyk is filmbewust te maken, dat wil zeggen voor te lichten op het gebied der fllmmogeiykheden, hen te wyzen op de eischen, waaraan een film moet voldoen om een goede film te kunnen zyn. Dese voorlichting moet gericht zyn op de artistieke en ethische kanten van de filmkunst en wat dit betreft, kan men eenersyds met voldoening constatee- ren, dat de katholieke filmcritiek zeer diligent is, doch anderzyds moet men helaas toegeven, dat de katholieken in het algemeen nog veel te weinig waarde hechten aan hun fllmont- wikkellng. Men kan deze zaken natuuriyk niet forceeren, <loch waar we in vroegere jaren te lang hebben gewacht om studie te maken van een zoo fascineerend en machtig verschynael als de film, is het zaak op dit oogenbllk de aandacht te vestigen op de ernstige noodzake lijkheid om deze zyde van het vraagstuk met den. grootsten yver en hardnekkigheid te be zien. Alleen dan kunnen we komen tot een uit- voerigen staf van deskundige fllmbéoordeelaars en toj een „legioen”, dat naar deze voorlich ting Wil luisteren. Hoe men echter deze dingen ook beziet, nie mand zal kunnen loochenen, dat we thans, nu een eenheid in de katholieke fllmactie is be reikt, den kostbaren tyd moeten waarnemen om te kunpth bereiken, wat we wenschen: de overwinning van de goede film.... die recht heeft op onzs belangstelling. D* o/cie en toch steeds Jong* stad Alkmaar zal Zondag 3 lull blnn*c haat omtrekken katholieken uit het ganache bisdom Haarlem verzameld zien, ter overweging en bespreking van dl* ding*n, dl* door hun lnvlo*d dienstig kunnen zijn voor de uitbreiding van het Rijk Gods. Aan het hoofd dei*r katholieken zal onze Hoogwaardig* Bisschop gaan. Wij achten h*t al* katholiek* krant een groot voorrecht Zijn* Hoogwaar dig* Excellentie en de hopelijk duizen den katholieken In onze »tad, -vaar het Mirakel des Bloeds geschiedde en die In de woelig* tijden der Retor- mati* «enige hater zonen tot mar- telaren zag worden, welkom te mogen heeten. Moge deze Katholiekendag, Ingeleid door een keur van medewerkers, wlen wij voor hun bijdragen van deze plaat* af hartelijk dank zeggen, duidanige goede vruchten afwerpen, dat gezegd kan worden: er I* van Alkmaar een nieuwe, maar nu geestelijke vlctorl* uitgegaan. - we. voor ons noodzaketyke kennis? 1-tri massa *Un de technische uitvindingen over de menschheid uitgestort, maar lang niet altyd zyn ze de menschheia tot heil gewor den. zy zag in de machine enkel een middel om sneller ryk te worden en vergat dat de machine er 1* om den mensch te dienen, en we zien den mensch in dienst van de ma chine! Het is een pyniyk geheim van de geschie denis der menschheid. zegt Dr. Toth, dat de mensch altyd heeft gewerkt aan de verbetering van zyn aardsch bestaan en toch zyn leven steeds moeiiyker maakt. De menschheid Is rij ker geworden In wetenschap, maar armer in wysheid, rijker aan techniek, maar armer in ethiek; ryker aan genot, armer aan geluk; ry- ker aan gemak, armer aan rust. Zy heeft de afstanden tusschen de werelddeeler. verkleind doch de menschen en volkeren onderling meer ges»velden! De grootste macht der wereld is en blyft niet de electricitelt, maar het geloof en ^le liefde! Wat men eens op den grafsteen van een Duitachen dichter liet uithakken, geldt voor de menschheid van onze dagen: „Hy had veel geluk in zyn leven en toch was hy nlmmei gelukkig”. Het is een van God verkregen recht van den mensch de natuurkrachten te oeheerschen maar niet als de Heer en Meester daarvan want dit is God alleen. In leder menschenhart sluimert de drang naar vervolmaking zoowel van zyn stoffeiyke als geestelyke krachten. De samenwerking nu van de lichameiyke en geestelyke krachten naar hoogere vervolmaking vormt de „cul tuur” der menschheid, waarvan God het eenige en hoogste einddoel moet zyn. Zoodra echter de cultuur als zoodanig als hoogste en laatste doel der menschheid wordt oeschouwd, kan zy den mensch tot verderf worden. Dan zullen zich in de menschheid telkens weer herhalen de pynen van Prometheus, die volgens de Grieken de eerste groote uitvinder was: hy stal r het vuur uit den hemel en legde daarmee den grondslag voor den cultureelen arbeid van den mensch. Prometheus beoogde iets goeds, doch *yn daad werd een vloek voor hem, omdat de verplichte piëteit en- eerbied er aan ontbrak. De technische uitvindingen op zich zyn goed ook de film en de radio; beide kunnen de menschheid tot zegen strekken, zyn Heiligheid de Paus kon dan ook niet nalaten openlyk te erkennen, dat belde een grootsch en indruk wekkend apostolaat kunnen uitoefenen, dat sells het wereld-apostolaat van de pers nog vet achter zich zal laten, als ze in dienst worden gesteld van het goede; omdat zy een machtig, modern wapen en middel kunnen zyn ter be ïnvloeding dv moreele opvoeding der volkeren. In dit verband heeft onlangs Kardinaal Pa eelll gezegd: ,J>e Katholieken van heel de wé reld hebben den plicht zich ernstig bezig te hou den met het filmprobleem. De belangrijkheid van dit probleem groeit met den dag en mag door hen geen oogenbllk uit het oog worden verloren." Ook door de niet-Katholizken wordt dit er kend. Een leider der Mei todisten. Ernest Lynn Waldorf van Chicago getuigt: „Ik beschouw de campagne voer goede films als een der voornaamste bewgpngen van dezen tyd. De Katholieke Kerk ia ons hier een stuk vooruit." (Film Weekly). Z1 aandeel te nemen in de I oductie van goede films, maar, naast een algei een toezicht, beeft *y zich met energie gewor tn op de film als middel tot propaganda van vooral onder de jeugd. Het is dan ook een niet te ontkennen feit, dat na den bekenden Pausel ken zendbrief over bet nut en de films, de Invloed van de rezen aanmerkeiyk is gestAen. ■r Jn wav-Hasv-» talrii m h W est-vergaderingen gehoudei ooze en zedelooze films; m er dan 30 mlllloen katholieken waren te wap« i geroepen. Hierna volgden campagnes in de Eoowel in Amerika als in a. ie Wanneer wy in dat licht bezien hetgeen tn ARmaar op Zondag as juli staat te gebeu- w**r “-ml. zal worden besproken en be- paald de houding, welke de Katnoliek heeft «tan ta nemeh tegenover Radio en Film en onze Bisschop de meenlng is toegedaan dat die onderwerpen r— -f j <m« Katholieke leven, dat Z. H~Ex<êllêntie TCh wil scharen onder de hoorders en door een heel ir verban- van de eene, heilige, katholieke en apostolische «J Kerk staat toch onomstootelijk vast* Haar aeu- ding voor alle eeuwen valt toch niet te looche- - nen en evenals voorheen geldt immer* dog het bevel van Christus„Gaat dan en onder- wijst alle volkenhen leerende onderbet den, alles wat ik u geboden heb.” 1» lang* eeuwen is Christus reeds met Ztyi Kerk en nimmer hebben de poorten der b Haar nog overweldigd, zooals Hy eens bek» de! Ook nu zal zy niet overweldigd worden, V spyt van alle mokerslagen, welke in onze dagi een onrustbarend aangroeiend leger van Chri tushaters op de Kerk en Hare bedienaren da nederkomen. Maar dan moeten wy waken en bidden, dl moeten wy werken en zwoegen, dan moeb wy leven als overtuigde Christenen, dan m* ten wy de lamp van ons geloof brandende v* ons uitdragen, dan moeten wy o’ns verdiept in de kennis van onze Katholieke leer, toef past op de problemen van onzen tyd wy mogen bet licht niet onder de kotenin* plaatsen, maar moeten het zetten op den kN delaar, opdat het voor allen schyne, vooral g nu de duisternis van een nieuw heidendd over de aarde valt. En zou onze Katholiekendag dan geen hee iyk middel zyn? Een dag waarop wy vurig bidden, dankt» voor de gave van het ware geloof? B Een dag waarop wy ons verrijken met nMP we. voor ons noodzaketyke kennis? Een dag waarop wy willen zingen en Jubelen rond het altaar van onzen God? Een dag waarop wy luide willen protestee- X ren tegen zedenbederf en ongeloof? Mogen alle volwassen Katholieken hun pUeht beseffen en massaal voor hun overtuiging uit- -- i komen? Ook de Jeugd zal niet achterbiyvent Inte- gendeel, want het is aoo’n verbiydend dat de roepstem om mee te bidden en leven met deaen Katholiekenda» van de organisatie zelve is uitgegaan. De Apoc gedachte bij onze Jongeren gaat in «i lyn. Moge het voorbeeld van de ouderen hl voorgaan en bezielen op Alkmaar* Kj kendag! Deae dag zal slagen en rijke vruchten pen, indien wy ons gedragen weten dc rotsvast geloof van Sint Petrus en beMK— len met de vurige liefde van Sint Paulua. Rector J. J. BOOI

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 3