EEN OPWEKKEND WOORD
VAN DEN BISSCHOP
De Katholiekendag te Alkmaar op
Sentire
cum
Episcopo
en
4
I
De onafwendbare
noodzaak
Katholieken
film
t
De Diocesane
Katholiekendag
I
I
nc
Ook de jeugd zal
meedoen!
FM
^Velkom
7
Niet zonder handleiding
-
i
Een actueel probleem
’t Doel der Katholieken
dagen
r
De katholiek tegenover
film en radio
'aJÏL?et.begto der Kerk heeft het
een graadmeter van Katholiciteit
tenure cum Episcopo’, één van gevoelen zyn
den Bisschop.
o
l
r
I
L
Bisschop
T
t V
bisschop
tracht niet alleen
gar leer en ideeën
Dbg.
1»
I
l
I
t
BISDOM
VAN
HAARLEM
1
I
In Amerika werden talry|e boycot- en pro-
tegen de godde-
L. J. M. FEBER
Voorzitter van de Diocesane Katholieken
dagen in het Bisdom Haarlem. -
i
te
Meester
«al niet vah»^
moge waar zyi
t,
i
De triumf van onze moderne techniek heelt
gevaren},
„Als wy den godsdienst van de cultuur
uitsluiten, maken wy den bodem van
de cultuur dor en onvruchtbaar.”
(Mgr. Dr. Tlhamer Toth)
n verband met de behandeling van het pro
bleem der Katholieke Fllmactie op den
Diöcesanen Katholiekendag, welke Zondag
as. In Alkmaar wordt gehouden, moge hier een
voorloopige beschouwing volgen, bedoeld als een
aansporing tot belangstelling.
Het onderwerp „Film" dat tegeiyk met het
onderwerp „Radio” aan de orde zal komen ver
dient alle aandacht en het lelt, dat Bernard
Verhoeven, die behalve hoofdbestuurslid der
KF.A. een zeer boeiend spreker is, dit onder
werp zal behandelen, belooft bovendien een in
teressante verhandeling over deze zoo belang-
wekende en In vele opzichten dankbare stof.
Volledigheidshalve laten we hier de stellin
gen van den heer Verhoeven volgen:
,J3e Katholieken van heei de wereld
hebben den strengen plicht zich ernstig
bezig te houden met t film-probleem.
(Kardinaal Pacelll)
De actie voor de goede en tegen de slechte
film vordert een massaal en 'gediscipli
neerd eenheidsfront der Nederlandsche Ka
tholieken.
Een practisch bindende voorwaarde voor
deze eenheid in krachtontplooiing is een
heid in de voorlichting van het katholieke
bioscooppubliek omtrent de toelaatbaarheid
der films.
Er dient naar gestreefd te worden, den
Invloed van de christelijke levensopvatting
als keurlngsnorm in de Rjjksfllmkeuring te
versterken.
De Katholieke Filmkeuring dient te wor
den vervolmaakt door de Invoering van een
bindende nakeuring der z_g. A- en B-films
(films, door de Rjjkskeurlng toegankelijk
verklaard reep, voor personen van allen
leeftijd en boven 14 jaar).
De actie van katholiek verweer tegen de
minderwaardige film moet worden gesteund
door 'n Katholiek Legioen, dat naar Pause-
lyk richtsnoer zich in zijn bioscoopbezoek
houdt aan de uitspraken der katholieke
keuring.
Waar de goede film de beste bestrijding
is van de slechte film, is een sterke posi
tieve actie, door voorlichting, vorming en
flmvoorzienlng, van allervoornaamste be-
teekenis. Deze positieve actie dient —mede
door het invoeren van een katholieke ge-
schiktheidskeuring der films op de eer
ste plaats het bioscoopbedrijf gunstig te
beïnvloeden door opvoering van het mo
reel* en cultureele peil der openbare bios-
coopvertoonlngen; en voorts aanvullend te
werken door het bevorderen van een eigen
distributie en productie.
op dat gebied, betoont, want de ondermijning
van het Christendom woekert voort en de
vervlakking gaat met gelijken tred, hetgeen
zeggen wil. dat het menschdom steeds cultuur
looser wordt. Ieder katholiek heeft als chris
ten, zijn eeuwig einddoel voor oogen houdend,
den duren plicht in dezen een daad te stellen,
door naar vermogen te bevorderen, dat deze
twee moderne middelen worden gevoegd in het
raam van het christelijk leven, om ze dienst
bare te doen zijn aan de verheerlijking van
God. de verbreiding van Diens Ryk en aan
zijn eigen zaligheid
Meen niet, dat volstaan kan worden met het
verwijderen van datgene, wat tot het kwade
kan worden geacht: een dergeiyke werkzaam
heid in het negatieve leidt tot niets. Het is
noodzakelijk de middelen, waarover men dé be
schikking heeft, uit te bulten en niet tevreden
te zijn met iets „onschuldigs” te maken. Als
radio-omroep toegeven aan den platten smaak
van het veelal nog cultuurlooae publiek cul
tuurloos. omdat de maatschappij vervreemd is
van den zuurdeesem van het unlverseele Ka
tholicisme en het vertoonen van films als
„De ontbladerde roos”, is zonder smaaic en strij
dig met de cultuur, welke men als christen be
zitten moet. God is schoonheid en Zijn schep
ping is evenzeer schoon en men eert God niet
door zich te vermelen in smakeloosheden en er
zijn medcmenschen mee te verzadigen. Wjj keu
ren dat af in anderen; toonen wij Katholie
ken. dat wij de gave van den Gever van alle
goeds weten te gebruiken naar Zijn behagen.
Krachtens het beginsel, waarnaar hjj leeft.
Is de christen dus gehouden de middelen, welke
den mensch het bereiken van zijn levensdoel
kunnen vergemakkelijken, in bezit te nemen, te
beïnvloeden en zoodanig te doen worden, dat
ze een afspiegeling zijn van Gods glorie. „Het
zij ge eet. hetzij ge drinkt, hetzij ge iets anders
doet, doet het ter eere Gods”, zei St. Paulus en
zoo is het eek met datgene, waarvan hierboven
sprake is. Het verbinden van Gods naarn aan
ons handelen houdt in, dat we de waardigheid
en de schoonheid betrachten.
Op den aanstaanden Katholiekendag te Alk
maar zullen door kundige sprekers de practi-
sche richtlijnen worden aangegeven, waarlangs
men het gestelde doel kan bereiken. Laat men
In grooten getale komen luisteren en nadien
trachten het gehoorde in daden te belichamen.
D.
Wanneer men iemand een fijn Instrument
geeft waarvan hij tot dat moment het bestaan
niet vermoedde, dan staat hij verbaasd, onder
zoekt het vervolgens enhet slot van dit
onderzoek is een ontgoochelde mensch en een
onbruikbaar Instrument. -
Als men zich afvraagt, wie is in dit geval
de schuldige van deze ontgoocheling, dan is het
antwoord hierop: de schenker, want deze ver
zuimde bij de gift de gebruiksaanwijzing te
geven.
Zie, zoo is het in de moderne wereld dikwijls:
De techniek vindt uit en vergeet ereen
geestelijke gebruiksaanwijzing by te voegen.
Wat staat men niet in bewondering wanneer
men zich verdiept in de techniek van radio en
film, maar hoe droevig is daarentegen dikwyis
het geestelyk resultaat van degenen die van
deze radio en filmtechniek profiteered Des te
jammer is dit, want juist in deze twee uitvin
dingen is een prachtig middel gevonden, waar
door de mensch van zooveel moois genieten
kan en zelf zooveel beter kan worden mits
hy er een geestelyke handleiding by heeft.
Dat is nu een van de groote dingen, die de
Katholiekendag wil geven: een geesteiyke hand
leiding b* het gebruik van Radio en Film
Moge deze Katholiekendag U deze handlei
ding geven en zoodoende medewerken tot het
bereiken van een groot ideaal door radio ge
propageerd x
Verbeter de wereld door V zelf te verbeteren.
F. J. Th. MARRES
Het levensdoel van een Christen la: zich zelf
te vervolmaken en daardoor Gods eeuwige glo
rie in te kunnen gaan en het is daarom dat
de Katholieke geest universeel is in zyn werk
zaamheid, want om dat levensdoel te bereiken
of zelfs maar te benaderen Is de mobilisatie
van alle menscheiyke en natuuriyke midde
len, naast de bovennatuuriyke, een onafwend
bare noodzaak. Dit doel, dat Iedere Katholiek
gedurende heel zyn leven voor oogen dient te
hebben en deze geest van universaliteit, waar
van hy immer doordrongen moet zyn, bepa
len de verantwoordeiykheid van dien Katholiek,
een verantwoordeiykheid, die niet te zwaar kan
worden gewogen en die verder strekt dan men
meestentyds geneigd is te veronderstellen. Die
eigen vervolmaking, waartoe men als Christen
geroepen is, vindt haar grondslag in de Lief
de. die van God is en die bereid is alles te wil
len doen om den Schepper te eeren en te be
hagen. Deze Liefde verlangt, dat men alles
doet ter eere Gods en alles daartoe gebruikt,
zoodoende zich zelf vervolmakend, want den
Schepper eer bewijzend en in liefde dienende,
wischt men zich zelven weg.
Mobilisatie van alle ten goede aan te wenden
middelen maakt den Christen universeel, dat
wil zeggen, alles omvattend, en dwingt hem
zich met yver en hartstocht op het goede en
waardig gebruik dier middelen te bezinnen, dus
groote dagbladen
Ingeland werd een
Het is niet moeliyk te ontdekken, dat deze
stellingen geïnspireerd zyn op de uitgebreide
Katholieke Fllmactie, zooals die sinds een paar
jaar door den Paus is geproclameerd in zyn
befaamden brief aan de Amerikaansche bis
schoppen.
Reeds jaren voor het verschynen van de
filmencycllek bestond er in verschillende lan
den een actie van katholieken inzake de fllm-
vraagstukken waar te nemen. In Nederland
niet het minst, waar verschillende en zeer ult-
eenloopende filmbemoellngen gaande waren,
zonder dat zy tot een eenheid konden komen.
Deze eenheid is pas gekomen, nadat de Paus
tot een Intensievere en vooral een georgani
seerde actie had aangespoord. En thans Is dus
de toestand zoodanig, dat in Nederland alle
tot dusver alleenstaande acties In één verband
zyn vereenigd: de Katholieke Actie, kortweg
genoemd de KTA.
Hiermede echter is nog geen doel bereikt. Dit
is slechts een begin. De eenheid Is er om de
actie grooter, breeder, intenser te maken. En
dat is de reden, waarom Verhoeven spreekt over
de noodzakeiykheid van een eensgezind front.
Ten nauwste hiermede verwant is de voor
lichting omtrent de toelaatbaarheid der films.
Inderdaad zal deze voorlichting eveneens zoo
eensgezind mogeiyk moeten zyn, al biyft het
feit bestaan, dat zoowel de filmkeuring als de
filmjoumallstiek leder hun eigen taak behou
den, en op deze wUze zyn voorbestedlng om el
kaar aan te vullen.
Een even Interessante als moeiiyke kwestie is
de katholieke nakeuring van alle films. Tot
dusver mochten alleen de films, die door de
Rykskeuring voor personen boven achttien jaar
werden toegelBten* door de katholieken Dage-
Op den voorzitter van de Diocesane Katho
liekendagen in het Bisdom Haarlem rust
natuuriyke plicht mee te helpen aan de pro
paganda voor den Katholiekendag, die op aan
staanden Zondag te Alkmaar wordt gehouden.
En hy kwyt zich hlerby van dien plicht met
volle overtuiging en met goeden moed. -
Met film en radio als onderwerpen van in
leiding en gedachtenwisseling, zal deze katho
liekendag staan in het midden van de heden-
daagsche werkelijkheid, waaraan wjj niet alleen
niet kunnen ontkomen, maar die het onze plicht
is te helpen bevorderen onder godsdienstig en
geestelyk en zedelyk opzicht.
Film en radio, dat is moderne techniek. <fle
J H. NIKKEL
Secr. Hoofdbestuur der KT). LR.
Bisdom Haarlem
emdaB
een cultuurmensch te zyn in den waren zin
des woords. Men spreekt in onze dagen veel
over cultuur en over cultureele middelen,-maar
geschiedt dit niet vele keeren klakkeloos, zoo-
dat het begrip cultuur totr een moeilijk te de-
finleeren gemeenplaats wordt?
Radio en film zyn door de ontwikkeling der
lechniek in een korte spanne tyds van knutse-
laars-llefhebberlj en kermlsvermakeiykheid ge
worden tot factoren, die op de menscheiyke
samenleving schier een even grooten invloed
hebben als indertijd de uitvinding van het bus
kruit en van de boekdrukkunst. Ze zyn mid
delen geworden, die, naargelang ze gebruikt
worden, den mensch zoowel ten kwade als ten
goede kunnen strekken. Hun invloed dwingt
den christen van hen gebruik te maken als van
cultuurmiddelen van den eersten rang, om hem
te helpen by het bereiken van zyn levensdoel
en te verhinderen, dat deze middelen ten na-
deele van dat doel worden aangewend.
Een deel der Katholieke gemeenschap heeft
dat begrepen, zy het meer ten aanzien van de
radio dan van de film, maar zy, die des Lichts
zyn, hebben het beter gezien en zoo heeft het
kunnen geschieden, dat het menschdom dag
in dag uit een levensleer wordt voorgehouden,
ole niet des Christendoms is en bovendien, of
wellicht juist daardoor, de nivelleering der
geesten op ontstellende manier bevordert. Te
gen beide gevolgen moet de christen niet al
leen stelling nemen; hy moet in de eerste
plaats de oorzaak daarvan te niet doen en er
op toezien, dat beide middelen in dienst van
het christeiyk leven worden gesteld en alzoo
worden tot wezeniyke cultuur-factoren.
Er is haast daarby, grooter haast dan men
nu, ondanks de toenemende en in menig op
zicht respectabele organisatie der Katholieken
Voor ons, katholieken, is het houden van con
gressen of het samenkomen geen zeldzaamheid.
In parochieel verband doen wy het minstens
lederen Zondag, als wjj opgaan om in vereeni-
ging met Christus in Zyn hoogheilig Offer den
drieëenen God de hulde onzer aanbidding te
brengen, ons met zyn geestelyke gaven te ver
rijken en by monde onzer parochieele geesteiyk-
held zyn woorden van eeuwig leven te ver
nemen. De zegenryke gevolgen van deze by-
eenkomsten komen vooral tot uiting in ieders
persooniyk geestelyk leven, dat erdoor wordt
verfrischt, opgewekt en In staat gesteld om meer
en meer de vereischte omvorming In Christus
aan te nemen. Door die byeenkomsten wordt
ook de eenheidsband verstevigd tusschen de
parochianen onderling en hun geestelyke her
ders, aoodat zy elkander weten te vinden en
te helpen in de eensgezinde nastrevtng van zoo
menig, heel de parochie ten goede komend,
godsdienstig of charitatief werk.
In ander, meer gespecialiseerd verband weten
wy katholieken elkander te vinden, waar het
betreft de doorvoering onzer beginselen op de
verschillende levensgebieden, hetay als staatt-
|Mj^BX>mt nog by, dat die dag alleen dAn
g^JBBarheid een diocesane Katholieken-
W*I zyn, wanneer de Katholieken van eiken
rang en stand uit geheel het Diocees (Bisdom)
daar in grooten getale vertegenwoordigd zyn;
Zoo niet, dan mag het een Byeenkomst zyn van
Katholieken, maar dan is het geen „diocesane
Katholiekendag’’.
Het ligt dus aan ons, Katholieken van Haar
lems diocees, dien dag te maken tot een „dio-
cesanen Katholiekendag” wanneer wy In bui
tengewoon groot getal daar zullen aanwezig
zyn van lederen rang en stand, uit alle plaat
sen van ons Bisdom, maar heel olzonder uit
Noordelyk Nocrdholland, nu het hartje van
Noordholland —Tiet middelpunt van N'.-Noord-
holland. ;de stad der Martelaren, de stad van
--i voorrecht geniet
chop te begroeten te midden van
en duizenden trouwe en gehoorzame
Een Katholiekendag, een dag van besinning
op en beleving van onae heeriyke Katholieke
>eer!
Wat moesten wy Katholieken zulk een dag
met graagte en enthousiasme te gemoet zien.
Immers, onze overtuiging In de waarachtigheid 1
Katholiek aangesteld tot algemeen filmcensor
in den persoon van Joseph Breen en Lord
Tyrell, die toezicht houden op de Industrie. In
menige film van Hollywood zag men de op
vattingen van de Kerk gerespecteerd of zelfs
weerspiegeld, zooals b.v. de kerk als toevlucht
voor armen, misdeelden en wanhopigen; de
fihnczaar. Will Haya, In dienst der filmindustrie,
maakte er een reis voor naar Italië en vroeg
een audiëntie aan by den Paus, waarby Z. H
zich waardeerend uitliet over den nieuwen'
koers in Hollywood; verschillende films in de
Vereenigde Staten brengen het Katholieke
kloosterleven in beeld en vinden grooten by-
val. Men beeft zelfs plannen in Hollywood vooi
het verfilmen van de reizen van St. Paulus, het
leven van St. Franclscus van Asslslë en van
Paus Gregorius den Grooten. In Frankrijk heeft
zelfs Kardinaal Verdier, aartsbisschop van Pa-
rtjs, zich verwaardigd in een film op te treden
die alom een groot succes mocht beleven.
Terecht verklaarde Mgr. Dr. Tlhamer Toth
dan ook by een interview aan een van onze
Nederlandsche journalisten: We staan voor bet
pyniyke feit, dat de techniek zich duizeling
wekkend ontwikkelde, maar de cultuur daar
mee geen geiyken tred hield.
Ieder nieuwe uitvinding verhoogt de civili
satie, doch het doel, waarvoor wy deze gebrui
ken, hangt van onze cultuur af.
Er zijn ontstellende gapingen in onae cultuur
De menschheid heeft gemeend, dat de vooruit
gang der techniek zyn grootste geluk was;
godsdienst had hy niet meer noodlg. Maar cul
tuur zonder godsdienst is niet mogeiyk. Als wy
den godsdienst van de cultuur uiuluiten, ma
ken wy den bodem van de cultuur dor en on
vruchtbaar. De christelyke wereldbeschouwing
is het cement der cultuur. Het record der tech
niek heeft dAn slechts waarde als zy gericht 1»
op de zedeiyke cultuur.
wy moeten weer gaan Inzien, aat wy geen
ryk voor de menschen kunnen stichten buiten
het ryk van God. Techniek en wetenschap zyn
nog geen cultuur, maar slechts een deel daar
van. ze zyn even bruikbaar voor bet goede al»
het kwade. De grootste macht ter wereld is niet
de electricitelt, maar de liefde!
De verhevenste schat van den mensch is niet
de machine, maar de ziel!
Het heeriykste Ideaal der menschheid is niet
de technicus, maar de heilige!
Zoo kan slechts een Katholiek
spreken, zal men zeggen. Maar wilt ge dan
misschien een meer onbevooroordeeld getuige,
luister dan naar 't geen de niet-Katholieke
Duitsche pcedagoog. Dr. Foerster, zegt: „Onze
moderne cultuur kan enkel gedyen In en door
het geloof in God; eerst in en met God ge
raken wy in het bezit van onze hoogste gees
telyke Kracht. De ware, echte cultuur begint
by de tien geboden. Geen wetenschap of tech
niek, geen literatuur of kunst vermogen een
kuituur te redden, die deze grondVesten niet
meer begrijpt en verstaat. (Paedagogiek III-8)
Film en Radio zyn niet alleen uitvindingen
van ongehoorde techniek, doch ook factoren
van onschatbaren cultureelen invloed. De 14e
Diocesane Katholiekendag te Alkmaar zal ons
leeren, hoe de Katholieken van onzen tijd heb
ben te staan tegenover deze wereldbeheerschen-
de grootmachten. C. VIS, Pr.
hët menscheiyk vernuft op bewonderenswaardlge
wyze heeft opgebouwd, maar die de mensch
biykbaar niet vermag te beheerschen tot zyn
zedelyk en stoffeiyk heil.
Men zegt dat de mensch de natuur heeft ver
overd; intusschen heeft de techniek den mensch
overweldigd. De menscheiyke rede is een gave
Gods; maar zy sticht het ergste onheil, wan
neer zy niet gelieft te rekenen met de aede, met
Gods wet.
wy zullen er dns voor wachten te beweren, dat
byvoorbeeld film en radio uitvindsels zyn van
den duivel; wy weten heel goed, dat zy by juiste
toepassing veel, zeer veel goed kunnen stichten,
wy weten echter ook, dat ’zy in veel gevallen
dienstbaar wppden^gemaakt aan doeleinden van
lageren, zebal niet vah-wezeniyk verwerpelgken
aard. Asr moge waar zyn. dat in ons land vei
ligheden zyn Ingeschakeld tegen uitingen door
middel van film en radio, die van beslist ver
keerde strekking zyn; maar onze christenplicht
verbiedt ons om, dit zoo zynde, er met de armen
over elkaar by neer te zltteh. wy hebben een
positiever en verder strekkenden plicht dan het
helpen weren van de verkeerde film en de ver
keerde radio; wy moeten met de middelen, waar
over wy beschikken de goede film en de goede
radio, goed in den katholieken zin van het woord,
helpen bevorderen. Want hiervoor zal men het,
bjj mogelijk verschil van meenlng over de mid
delen. niet anders dan eens kunnen zyn: van
film en radio gaat een geweldige invloed uit En
niemand kan zeggen: Ulm en radio, daar be
moei ik me niet mee. Want zy bemoeien zich
met iedereen; zy bemoeien zich, men bedenke
zich wél, met onze kinderen, met het opkomend
geslacht, waarvoor wy verantwoordeiyk zijn. Zij
kunnen machtig interessant zyn; maar het
vraagstuk, hoe deze topprestaties der techniek in
te schakelen In den opbouw van den beteren
mensch, van een betere samenleving, is kenneiyk
nóg Interessanter.
En daarom,’ dank zy het onderwerp, in welks
teeken hy Is’gesteld, is de aanstaande Katho
liekendag uiterst belangrijk: de inleiders waar
borgen bovendien een behandeling, die aantrek
kelijkheid van vorm zal paren aan degeiykheld
van inhoud.
Het bestuur van de Haarlemsche Katholieken
dagen verwacht oen groote opkomst, een krach-
tlgen opmarsch naar Alkmaar. Wanneer op dit
terrein van Alkmaar uit de victorie mocht be
ginnen, zou men later spyt hebben dat begin
niet te hebben meegemaakt.
het H. Bloedwonder het
Vader-E*
dulzendei
kinderen.
Moge onze Bisschep zich verheugen over de
enorme opkomst en daarin willen zien een be
wijs van trouw, aanhankeiykheld en gehoor
zaamheid aan Hem, dien wy begroeten als den
door ons gesclzanken Vader In Christus.
ED. P. RENGS,
Deken van Alkmaar.
noodzakelf [held van goede
Zerk op het fllm-
onae Bisschop de
-1 van zóóveel belang zyn’voor
ms Katholieke leven, dat Z. H. Excellentie zelf
zien wil scharen onder
Zjjne vweerende tegenwoordlgh,
L»|«er* waarde geeft aan het
daar ligt het toch voor oe hand, dat
dle maar eenigszins in de ge-
bet zich een eer en een plicht zal
scharen aan de zyde van
burgers, hetzij als standgenooten, als opvoeder*
of voor welk godsdienstig, maatschappelijk en
cultureel werk ook. We overschrijden er de pa
rochiegrenzen. komen er niet als katholieken-
zonder meer, maar als katholieke yveraars voor
een bijzonder ons samenbindend doel, en voor-
zoover wy onder een congres iets anders, iets
plechtlgers verstaan dan onze gewone bijeen
komsten, roepen wy daarheen samen degenen,
die elders dezelfde doeleinden nastreven, om
zóó elkander voor te lichten, elkander te stuwen
en ons gemeenschappelijk te bezinnen over do
middelen, waardoor wy die doeleinden nog
beter, en meer in denzelfden .geest, hopen to
bereiken Alkmaar heeft in den la staten tijd
meerdere van deze congressen mogen begroeten,
en dit zich tót een groote eer aangerekend. J
As Zondag zal Alkmaar wederom een con
gres mogen herbergen. De deelnemer* ervan be-
hooren natuuriyk tot de voor hen bestemde
standsorganisaties, maar komen nu als katho-"
heken zonder meer; zy behooren natuurlijk to*
een of andere parochie, maar komen nu als ka- .j
tholieken van het bisdom Haarlem. Zy vereenl-
gen zich rond hun eigen Opperherder, bun
Hoogw. Bisschop. Ongetwijfeld zullen zij door •3
de met meer luister voltrokken godsdienstig*
plechtigheden en door de bezieling, die
uitgaat van een grootere bijeenkomst van
gelijkgezinden, ook voor hun eigen persoon 9
rijke vruchten ervan wegdragen, maar do
bedoeling is allereerst om op de samenleving
in te werken, doordat zy tn verband met bet
aangekondigde onderwerp gemeenschappelijk
hun houding willen bepalen in overeenstemming
met hun katholieke beginselen. Een gelukkige J
omstandigheid daarby is het, dat zy hiervoor»,
behalve hun door wydingsmacht en zendtó''
aangewezen leiders, ook onder de leeken iA'
bevoegde voorlichten hebben, die onder het dB
en het toezicht van hun Bisschop van advil
kunnen dienen.
Moge ook van deze byeenkomst een krachtig*
invloed ten goede uitgaan niet alleen op hej
zelf, maar ook op degenen, voor wie *y mede
verantwoordeiyk zyn. Reeds eenmaal beeft Alk
maar een Diöcesanen Katholiekendag gehad,
moge deze tweede den vorigen tot groote vol
doening der plaataeiyke organisatoren over
treffen.
keurd worden. Er is echter nogal veel bezwaar
verbonden aan deze regeling en steeds luider
worden de stemmen, die opgaan voor een ka
tholieke nakeuring voor de katholieken.
Indien nu alle wenschen op het stuk der ka
tholieke fllmactie in vervulling gaan, zal dit
voor een groot deel te danken zyn aan de een
heid, die inwilliging vraagt en eischt. Vandaar
het .katholieke legioen” waarover in boven
staande stellingen sprake ig. Houden de tien
duizenden zich aan het oordeel der katholieke
voorlichting, dan kan het niet anders, of de
Invloed van de katholieken op de film moet
zeer groot zijn.
Het is intusschen niet voldoende Invloed ul^
te oefenen op het bioscoopbezoek en de ontoe-
l^tbare films verre te houden van het publiek.
Terecht merkt de Inleider op, dat de beste be
strijding van de slechte film wordt gevormd
door.... de goede film. Het is dus zaak de
goede film te stlmuleeren, doch om dit in ruime
mate te kunnen doen, is het noodig zooveel
menschen als mogeiyk is filmbewust te maken,
dat wil zeggen voor te lichten op het gebied
der fllmmogeiykheden, hen te wyzen op de
eischen, waaraan een film moet voldoen om een
goede film te kunnen zyn. Dese voorlichting
moet gericht zyn op de artistieke en ethische
kanten van de filmkunst en wat dit betreft,
kan men eenersyds met voldoening constatee-
ren, dat de katholieke filmcritiek zeer diligent
is, doch anderzyds moet men helaas toegeven,
dat de katholieken in het algemeen nog veel
te weinig waarde hechten aan hun fllmont-
wikkellng. Men kan deze zaken natuuriyk niet
forceeren, <loch waar we in vroegere jaren te
lang hebben gewacht om studie te maken van
een zoo fascineerend en machtig verschynael
als de film, is het zaak op dit oogenbllk de
aandacht te vestigen op de ernstige noodzake
lijkheid om deze zyde van het vraagstuk met
den. grootsten yver en hardnekkigheid te be
zien. Alleen dan kunnen we komen tot een uit-
voerigen staf van deskundige fllmbéoordeelaars
en toj een „legioen”, dat naar deze voorlich
ting Wil luisteren.
Hoe men echter deze dingen ook beziet, nie
mand zal kunnen loochenen, dat we thans, nu
een eenheid in de katholieke fllmactie is be
reikt, den kostbaren tyd moeten waarnemen
om te kunpth bereiken, wat we wenschen: de
overwinning van de goede film.... die recht
heeft op onzs belangstelling.
D* o/cie en toch steeds Jong* stad
Alkmaar zal Zondag 3 lull blnn*c haat
omtrekken katholieken uit het ganache
bisdom Haarlem verzameld zien, ter
overweging en bespreking van dl*
ding*n, dl* door hun lnvlo*d dienstig
kunnen zijn voor de uitbreiding van
het Rijk Gods. Aan het hoofd dei*r
katholieken zal onze Hoogwaardig*
Bisschop gaan.
Wij achten h*t al* katholiek* krant
een groot voorrecht Zijn* Hoogwaar
dig* Excellentie en de hopelijk duizen
den katholieken In onze »tad, -vaar
het Mirakel des Bloeds geschiedde en
die In de woelig* tijden der Retor-
mati* «enige hater zonen tot mar-
telaren zag worden, welkom te mogen
heeten.
Moge deze Katholiekendag, Ingeleid
door een keur van medewerkers, wlen
wij voor hun bijdragen van deze plaat*
af hartelijk dank zeggen, duidanige
goede vruchten afwerpen, dat gezegd
kan worden: er I* van Alkmaar een
nieuwe, maar nu geestelijke vlctorl*
uitgegaan. -
we. voor ons noodzaketyke kennis?
1-tri massa *Un de technische uitvindingen
over de menschheid uitgestort, maar lang niet
altyd zyn ze de menschheia tot heil gewor
den. zy zag in de machine enkel een middel
om sneller ryk te worden en vergat dat de
machine er 1* om den mensch te dienen, en
we zien den mensch in dienst van de ma
chine!
Het is een pyniyk geheim van de geschie
denis der menschheid. zegt Dr. Toth, dat de
mensch altyd heeft gewerkt aan de verbetering
van zyn aardsch bestaan en toch zyn leven
steeds moeiiyker maakt. De menschheid Is rij
ker geworden In wetenschap, maar armer in
wysheid, rijker aan techniek, maar armer in
ethiek; ryker aan genot, armer aan geluk; ry-
ker aan gemak, armer aan rust. Zy heeft de
afstanden tusschen de werelddeeler. verkleind
doch de menschen en volkeren onderling meer
ges»velden! De grootste macht der wereld is en
blyft niet de electricitelt, maar het geloof en
^le liefde! Wat men eens op den grafsteen van
een Duitachen dichter liet uithakken, geldt
voor de menschheid van onze dagen: „Hy had
veel geluk in zyn leven en toch was hy nlmmei
gelukkig”.
Het is een van God verkregen recht van den
mensch de natuurkrachten te oeheerschen
maar niet als de Heer en Meester daarvan
want dit is God alleen.
In leder menschenhart sluimert de drang
naar vervolmaking zoowel van zyn stoffeiyke
als geestelyke krachten. De samenwerking nu
van de lichameiyke en geestelyke krachten
naar hoogere vervolmaking vormt de „cul
tuur” der menschheid, waarvan God het eenige
en hoogste einddoel moet zyn. Zoodra echter
de cultuur als zoodanig als hoogste en laatste
doel der menschheid wordt oeschouwd, kan zy
den mensch tot verderf worden. Dan zullen
zich in de menschheid telkens weer herhalen
de pynen van Prometheus, die volgens de
Grieken de eerste groote uitvinder was: hy stal
r het vuur uit den hemel en legde daarmee den
grondslag voor den cultureelen arbeid van den
mensch. Prometheus beoogde iets goeds, doch
*yn daad werd een vloek voor hem, omdat de
verplichte piëteit en- eerbied er aan ontbrak.
De technische uitvindingen op zich zyn goed
ook de film en de radio; beide kunnen de
menschheid tot zegen strekken, zyn Heiligheid
de Paus kon dan ook niet nalaten openlyk te
erkennen, dat belde een grootsch en indruk
wekkend apostolaat kunnen uitoefenen, dat
sells het wereld-apostolaat van de pers nog vet
achter zich zal laten, als ze in dienst worden
gesteld van het goede; omdat zy een machtig,
modern wapen en middel kunnen zyn ter be
ïnvloeding dv moreele opvoeding der volkeren.
In dit verband heeft onlangs Kardinaal Pa
eelll gezegd: ,J>e Katholieken van heel de wé
reld hebben den plicht zich ernstig bezig te hou
den met het filmprobleem. De belangrijkheid
van dit probleem groeit met den dag en mag
door hen geen oogenbllk uit het oog worden
verloren."
Ook door de niet-Katholizken wordt dit er
kend. Een leider der Mei todisten.
Ernest Lynn Waldorf van Chicago getuigt: „Ik
beschouw de campagne voer goede films als
een der voornaamste bewgpngen van dezen
tyd. De Katholieke Kerk ia ons hier een stuk
vooruit." (Film Weekly). Z1
aandeel te nemen in de I oductie van goede
films, maar, naast een algei een toezicht, beeft
*y zich met energie gewor tn op de film als
middel tot propaganda van
vooral onder de jeugd.
Het is dan ook een niet te ontkennen feit,
dat na den bekenden Pausel ken zendbrief over
bet nut en de
films, de Invloed van de
rezen aanmerkeiyk is gestAen.
■r Jn wav-Hasv-» talrii m h
W est-vergaderingen gehoudei
ooze en zedelooze films; m er dan 30 mlllloen
katholieken waren te wap« i geroepen. Hierna
volgden campagnes in de
Eoowel in Amerika als in
a.
ie
Wanneer wy in dat licht bezien hetgeen tn
ARmaar op Zondag as juli staat te gebeu-
w**r “-ml. zal worden besproken en be-
paald de houding, welke de Katnoliek heeft
«tan ta nemeh tegenover Radio en Film en
onze Bisschop de meenlng is toegedaan dat
die onderwerpen r— -f j
<m« Katholieke leven, dat Z. H~Ex<êllêntie
TCh wil scharen onder de hoorders en door
een heel
ir verban-
van de eene, heilige, katholieke en apostolische «J
Kerk staat toch onomstootelijk vast* Haar aeu-
ding voor alle eeuwen valt toch niet te looche- -
nen en evenals voorheen geldt immer* dog
het bevel van Christus„Gaat dan en onder-
wijst alle volkenhen leerende onderbet
den, alles wat ik u geboden heb.”
1» lang* eeuwen is Christus reeds met Ztyi
Kerk en nimmer hebben de poorten der b
Haar nog overweldigd, zooals Hy eens bek»
de!
Ook nu zal zy niet overweldigd worden, V
spyt van alle mokerslagen, welke in onze dagi
een onrustbarend aangroeiend leger van Chri
tushaters op de Kerk en Hare bedienaren da
nederkomen.
Maar dan moeten wy waken en bidden, dl
moeten wy werken en zwoegen, dan moeb
wy leven als overtuigde Christenen, dan m*
ten wy de lamp van ons geloof brandende v*
ons uitdragen, dan moeten wy o’ns verdiept
in de kennis van onze Katholieke leer, toef
past op de problemen van onzen tyd
wy mogen bet licht niet onder de kotenin*
plaatsen, maar moeten het zetten op den kN
delaar, opdat het voor allen schyne, vooral g
nu de duisternis van een nieuw heidendd
over de aarde valt.
En zou onze Katholiekendag dan geen hee
iyk middel zyn?
Een dag waarop wy vurig bidden, dankt»
voor de gave van het ware geloof? B
Een dag waarop wy ons verrijken met nMP
we. voor ons noodzaketyke kennis?
Een dag waarop wy willen zingen en Jubelen
rond het altaar van onzen God?
Een dag waarop wy luide willen protestee- X
ren tegen zedenbederf en ongeloof?
Mogen alle volwassen Katholieken hun pUeht
beseffen en massaal voor hun overtuiging uit- -- i
komen?
Ook de Jeugd zal niet achterbiyvent Inte-
gendeel, want het is aoo’n verbiydend
dat de roepstem om mee te bidden en
leven met deaen Katholiekenda» van de
organisatie zelve is uitgegaan. De Apoc
gedachte bij onze Jongeren gaat in «i
lyn. Moge het voorbeeld van de ouderen hl
voorgaan en bezielen op Alkmaar* Kj
kendag!
Deae dag zal slagen en rijke vruchten
pen, indien wy ons gedragen weten dc
rotsvast geloof van Sint Petrus en beMK—
len met de vurige liefde van Sint Paulua.
Rector J. J. BOOI