3Ï4
z
De avonturen van een verkeersagentje
L
H
r
-
r
FL
Betaaldag
Eb'
MAANDAG 4 JULI 1938
V
SCHAKEN
De tweede ronde
Vai
r<
Et
AUTOMOBILISME
ROEIEN
Von
'rauchitech winnaar
l
1
De uitslagen
Om den grooten prijs
van Frankrijk
Geen bijzondere prestaties,
doch goede sport
Pirc wint het toumooi
te Bad Harzburg
DE JUBILEUMWEDSTRIJDEN
VAN „DE HOOP”
HET K.N.A.C.-CONCOURS
TE SCHEVENINGEN
DOOR
CHARLES
GARVICE
I
Burk wint de Diamond Sculls
in recordtijd
I:
O
n het kampioenschap
van Nederland
r
De strijd om het Nederlandsch schaakkam-
Zondag w«s konden alle partijen geiyktydlg ge-
1
fel rood.
«en Cortlever. De Groot verloor in de Slcillaan-
Van Mlndeno speelde tegen van Scheltinga "n
De uitslagen van het Zaterdag JJ. op de Sche-
tweede
morgenochtend ook hooren,”
woorden
h.
was
voor
haar eerste aananek en dat
•gh was een orthodox da-
looper naar b3
De oude acht van Nereus (voor) werd winnaar tijdens de jubileumwedstrijden van „De Hoop", welke Zondag op de Am-
sterdamsche Boschbaan zijn gehouden
toon der sirene had ook
gereedschap opgeborgen; en
De eindstand van het Internationaal schaak-
tournool te Bad' Harzburg luidt:
1. Pirc (Zuid-Slavlë) 6% punt, 2. Bogoijubov
(Dultschland) 6 punten, 3. Kienlnger (Duitach-
land) 5M punt. 4. en 5. Ellskases en Heinlcke
(belden Dultschland) 5 punten, 6. en 7. Lokvenz
en Petrov (resp. Dultschland en Letland) leder
414 punt, S. Saemlsch (Dultschland) 4 punten.
schljnlUk,
thuis te
Mlsschl
lichte
|k verreden en wel op het
dal 64 maal moest worden
sche verdediging In de opening een pion en ge-
Cort-
1
boi
Uil
dai
tri<
Fel
va>
do<
Hel
I
bel
lek
hei
Dan
van
van c
oudjei
sldent
sympe
Boe o
men
Van i
Dekke
der G
Buis,
wendt.
Rultei
Scher
pel-8c
Verlas
De
de H<
Wiel
derd
het b
Van
dat al
Het
mlddi
Om
den
om h
wenst
De
een i
troon
stukk
tegel!
aanta
Ook
fees te
On<
eenlgi
en Vi
en Tl
heere
meer
J. P.
Groot
Schul
Berin
J. B.
bond,
de R.
en Lit
Het
de g«
N. Bi
plaatl
beste spel verkreeg. Er volgden
schermutselingen, met het gevolt
i een voor hem m
Intueachen waren apin en kabouters Ijverig beslg de van de
Maan gehaalde sterren aan de electrische draden aan te bren
gen. Overal hingen sterren, schitterende sterren, dis bet boech,
Mrilchtten aloof ds zon aan den hemel MotxL
Daar de verkeersagent, onze Keeale, wel begrijpen kon. dat ais
men ging kijken naar de nieuwe boachverlichting, er heel veel
volk zou komen, spijkerde hij op verschillende plaatsen bordjes
met de woorden: „rechts houden’*, Joa" adds Nj> Jiu ie bet
verkeer gcvegeM.**
K M. Het Is een
Eenz geworden,
bezette de drie et
(Frankrijk) die
werd, op 10 ronl
het eerst, dat het woord
in vollen ernst tot haar gesproken
was I
jterstand van
ifc$ coureurs.
moeten
door zwak tegenspel van „Molenaar” tot winst
leidde.
Verrassend was de nederlaag van de Groot te-
8. Richter (Dultschland) 3H punt, 10. Preusse
(Dultschland) H punt.
De tijd van Minf
Mercedes-Benz beArc
over 509.21 K.M., Ui
beteekende. Het gek
was 162.758 KM A
Brauchitsch kwam q
ronde achterstand s
van de Grand Prix vi
En zooals wij reeds mi
Ook op den laatsten dag der roeiwedstrljden
door de Amsterdamsche Roei- en Zellvereeniging
„De Hoop" ter gelegenheid van haar 90-jarig
bestaan op de Boschbaan georganiseerd, was de
belangstelling matig, zij het toch wel iets grooter
dan op den eersten dag.
De beide nummers voor achtriemsgleken: die
tusschen de veteranen van de 'Amstel en De
Hoop en die tusschen de oude achten van Ne
reus en De Hoop hadden een spannend verloop.
Vooral de veteranen brachten het er goed af.
Hun uithoudingsvermogen had onder den last
der jaren niet veel geleden en aangezien het on
derlinge verschil tusschen de belde ploegen vrij
wel geen oogenbllk meer dan een lengte heeft
bedragen de Amstelaren wonnen ten slotte
met een halve lengte was dit extra-nummer
voor de toeschouwers mogelijk wel het meest In
teressante.
De Nereus-acht, welke een wijziging had on
dergaan door de vervanging van Bloemendal
door Bartlema, had met De Hoop-acht weinig
moeite. De Amsterdamsche studenten hadden ’n
goede oefening voor de wedstrijden, welke zij de
volgende week te Essen zullen moeten roeien en
de gemaakte tijd 6 mln. 17 6/10 sec. geeft hun
daarvoor een goeden moreelen steun.
Werkelijk spannend waren de races In de num
mers jonge vier tusschen Aeglr, De Amstel en De
Hoop, en Jonge skiff” tusschen Logger (Posei
don) en Meijer (Willem IH). Pas het hyachen
der Poseidonvlag gaf den meesten bezoekers de
finitief uitsluitsel.
Voor de jublleerende vereeniging was het jam
mer, dat vandaag alleen mej. Klein In de over-
naadsche skiff een eersten prijs voor styiroeien
heeft gewonnen.
De uitslagen lulden:
Jonge vier: 1. Aegir, tyd 17 min. 16 3/10 sec.;
3. De Amstel, 7 mln. 16.3 sec.; 3. De Hoop, 7
mln. 19 sec.
Ovemaadsche vier: 1. Triton, tijd 7 mln. 182
sec.; 2. Njord, 7 mln. 22.6 sec.; 3. Dë Hoop, 7
Speciale prijzen: de twee in dit concours uit
geloofde zilveren bekers voor het beste koetswerk
en den besten kampeerwagen van Nederlandsch
fabrikaat werden gewonnen resp. door: Stude
baker, state president, cabriolet, carrosserie
Pennock, N.V. Internationale Automobiel MIL
’s-Gravenhage, en Rolon, buis-chasslsfabrikaat;
A. Muller en Zoon, Rotterdam; inschrijver A.
Muller en Zoon, Rotterdam.
De stand luidt: 1, 3 en 3 Euwe, Prins en Cort
lever leder 3 punten, 4 en 5 Landau en van den
Bosch leder 1 pnt. plus 1 afgebroken partij; 8
van Scheltinga 1 pnt„ 7. 8, 9 en 10 Fontein,
Muilwijk, Mulder en de Groot ieder pnt., 11
a an 13 van Mlndeno en van Doesburgh leder 0
punten.
.Ja," zei Greta nadenkend. „Het is iemand,
die precies bij hem past. Ze zeggen, dat con
trasten in een huwelijk uitstekend samengaan,
en zj) zijn groote contrasten. Zij zou hem volko
men in balans houden; hij is wild en koppig
en zy zoo bedaard en verstandig. Bovendien
heeft ze geld. Vader zegt, dat de Latcham’s
verschrikkelijk arm zijn en als lord Kendale
Diana trouwde, sou hy geld genoeg 'hebben,
weet je. Ik vind het een reuzen-ldee."
„Vind je?" zei Lorrie vriéndelijk. „Als je
eens minder „vond" en je hield Je kaars wat
rechter, dan zou dat beter zyn voor het kleed
In ieder geval.”
Greta lachte.
die echter niet in winst om te zetten waren.
De party werd opnieuw afgebroken en het valt
nog steeds niet te zeggen of meer dan remise te
behalen zal zijn.
Euwe-van Doesburj
megambiet, waarin Euwe zijn *_3
terugtrok. Op den 15den Zet maakte de Bus-
sumsche speler een fout, waarna de ex-wereld-
kampioen geforceerd een pion won. Hierna kreeg
van Doesburgh geen schUn van kans meer,
groote
Spo
geluk
wilde
voora
pater
duum
bjjgeii
In
geluk,
van d
groot
nuttii
ten.
Mo(
de V
bloeie
Hle
Bpr
vrouw
sldent
heeft
Uit
plicht
opgev
keurit
MO(
ding
tholle
Vrouv
plaus!
De
dankt
In de
verrtc
den 1
alleen
De traditioneele Henley Regatta is Zaterdag
geëindigd. Het belangrijkste nummer, de strijd
tusschen de skiffs om de Diamond Sculls, werd
volgens de verwachting gewonnen door den
Amerikaan J. W. Burk, die de baan aflegde in
den nieuwen recordtyd van 8 min. 2 sec. De
Engelschman D. L. Habbltts (Reading) werd
met grooten achterstand tweede. Het oude re
cord stond op 8 min. 10 sec., gevestigd In 1905
en in 1934 geëvenaard door den ikultscher
Buhtz.
enkel verwijt; tenslotte naa ae jongen n
zwijgen verbroken en haar alles verteld.
Paul Schimmel was de schuld van alles ge
weest. Die had hem tot drinken en spelen ver
leid. Het heele weekloon was er aan gegaan; j
doch het zou niet meer voorkomen! Maar acht 1
Hoe heel anders was het geloopen. Een paar
weken ging het goed; toen was het weer radi
caal mis; lederen betaaldag weer. Steeds min
der geld had de jongen aan zijn moeder afge
geven; hoe was toen snel alles bergaf gegaanl
Sinds twee weken had vrouw Slokker nu weer
by vreemde menschen achter de waschtobbe
gestaan. Ach, dat haar, die als weduwe toch al
zoo'n snoelzamen tyd achter den rug had, ook
dit nog moest gebeuren!
Opeens doorschokte haar een gedachte. Vlug
wierp zyn een blik op de k^>k. vyf minuten
voor vjjfl Een kort oogenbllk aarzelde ze. Toen
liep ze haastig naar de oude kleerkast en haal
de er een versleten mantel uit, greep Emlel’s
regenjas en snelde de straat op. Daar weerklonk
de sirene van de fabriek. Hijgend spoedde de
vrouw zich voort. Zou ze nu nog te laat komen?
Elndeiyk stond ze in een hoek, dicht by de fa
briek. Nu en dan gingen nog enkele arbeiders
langs haar heen.
ToenJa, dat
was Emlel
Naast hem
Schimmel!
-- J i
van een man, ,Jk zou alles doen, al was het
ook nog zoo dwaas, om een paar woorden alleen
met u te kunnen wisselen!”
„Goedennacht,” zei ze vriendelijk maar vast
besloten, terwyi ze haar arm wegtrok van onzer
zyn eerbiedige beroering; want ze was nu wer-
keiyk bang.
„Ga niet weg,” smeekte hy. Zijn eerlijke,
knappe oogen gloeiden van een hevige, harts-
tochteiyke liefde in zyn bleek gezicht. ,J3a niet
heen, biyf nog even. Ik wilde Je spreken!**
J&i?” vroeg ze, terwyi ze trachtte koel «B
bedaard te zyn. Ze vermeed hem In de glan
zende oogen te zien. „Wat is er? Kan bet niet
tot morgen wachten?”
,Jk vrees, dat ik geen uur meer kan wachten!”
sprak hy. „Lorrie Ik heb je lief!”
Afdeeling 4. Koetswerken type cabrlo-limou-
slne: Klasse a: prijs Fiat 500, cabrio-limouslne,
J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse b: 5 in-
schryvers: prys Opel, olympla, cabrk>-lfmouslne,
N.V. F. v. d. Valk's Automobielen My., ’s-Gra
venhage. Klasse c: 3 inschrijversprijs Skoda,
420 populair cabrio-limouslne, N.V. Auto-
Palace, ’s-Gravenhage. Klasse e: 3 Inschryvers:
prys Hansa 1700,. cabrio-limouslne, firma Ro
sier, Scheveningen. Klasse f: 1 inschryver, prys
BM.W., 320, cabrio-limouslne, N.V. R. 8. Stok
vis en Zn., Rotterdam.
Afdeeling 5, kampeerwagens, zonder trekkend
materiaal: 3 Inschrijvers: prys Hauscar, type a
4, fabrikaat bovenbouw Bronkhorst, Hilversum,
F. Hausbrand. Blaricum.
Automobiel My. N.V., Utrecht. Klasse 1: prys
sa. Jaguar IA, sedan, N.V. J. W. Lagerwy’s
Automobiel My., 's-Gravenhage. Klasse M: eer
ste prys: Triumph „Dolomite", saloon, Reyenga's
Automobiel Bedrijf, 's-Gravenhage; tweede prys:
veningsche Boulevard gehouden KN.A.C.-Jubl- Wolseley super six, sedan, G. J. v. d. Wansem,
’s-Gravenhage; derde prijs; Hudson 8, custom b,
sedan, Hollandta vouw- en schuKdakenfabriek,
J. W. Vermeulen, Haarlem; vierde prys: Packard
eight, sedan, N.V. H. Englebert’s Automobiel
handel, ’s-Gravenhage. Klasse n: eerste prys:
Cadillac 60 special v-8, touring sedan, K. Lan-
deweer, Utrecht; tweede prys: sa. Jaguar 3.5,
sedan, N.V. J. W. Lagerwy’s Automobiel My
’s-Gravenhage; derde prijs: Delage d. 670 con-
dulte-lnterieure, car. Autoblneau Paris, garage
Honders N.V., Utrecht. Klasse o: Cadillac serie
65 v-8, tourfiig sedan, K. Landeweer, Utrecht.
Klasse p: eerste prijs: Packard 1606, coue de
vllle, car. Caoutchick, Paris, N.V. H. Englebert’s
Automobielhandel, 's-Gravenhage; tweede prys:
Packard 1608, faux cabriolet, car. Schutter en
Van Bakel, N.V. H. Englebert’s Automobielhan
del, ’s-Gravenhage.
Afdeeling 3, koetswerken type Cabriolet: klasse
Voor de 33ste\maal werd Zondag de Groote
Prys van Fran
Circuit van Reli
afgelegd met eenltotaal afstand van byna 510
kverende zege voor Mercedev-
Immers het Dultsche merk
rate plaatsen, terwyi Carrière
iet Talbot vierde geklasseerd
in achterstand van den win
naar, von Brauc^tsch eindigde.
'red von Brauchitsch met
>eg 3 uur 4 min. 38.5 sec.
letgeen een nieuw record
ilddelde van den winnaar
Twee minuten na von
laraccloia binnen, met een
gevolgd dtxr den winnaar
tas^Tripolis Hermann Lang.
Jm werd Carrière
vierde met Talbot op 10 rondenaJ
von Brauchitsch, terwyi de ov<
die gestart waren, den stryd had<
staken.
Het resultaat luidt:
1 von Brauchitsch met Mercedes Qenz 3 uui
4 min. 38.5 sec. over 5092 KM., gemiddelde
uursnelheld 163.758 K.M.; 3 Caracciola met
Mercedes Benz 3 uur 6 min. 19.3 sec., gem. uur
snelheld 16129 K.M.; met 1 ronde achterstand:
3 Lang met Mercedes Bens 3 uur 4 min. 542
sec.; met tien ronden achterstand: 4 Carrière
met Talbot 3 uur 6 min. 28.8 sec.
haten en tegelykertyd oog hebben voor zyn
aangename eigenschappen.”
,Jk wil alles toegeven, als je alleen numr naar
bed gaat," zei Greta.
Je bent het lafste schepsel van de wereld
en Je gaapt allerellendigst. Ga naar bed, voor je
met met huid en haar hebt opgeslokt. Ik wacht
op Jack.”
Greta
mln. 32 sec.; 4. Zwolsche Roei- en Zellvereeni
ging, 7 mln. 34.1 sec.
Jonge skiff: 1. Poseidon (D. Logger), 7 min.
31.4 sec.; 3. Willem III (K. E. Meyer Jr.), 7
min. 53 sec.; 3. De Hoop (E. J. Zeegers), 8 min.
2.6 sec.; 4. De Amstel (A. de Bruyn) 8 mln. 25 sec.
Jonge twee: 1. Deutscher Turn- und Ruder-
vereln, 8 mln. 7.4 sec.; 2. Die Leythe. 8 mln. 142
sec.: 3. Willem III, 8 mln. 16 sec.; 4. De Laak,
8 mln. 20.4 sec.
Ovemaadsche skiff: 1. Die Leythe (J. B. Cos
ter) 8 mln. 16.1 sec.; 2. De Hoop (R. SèUies) 8
mln. 212 sec.; 3. Aeglr (R. G. Gretler) 8 mln.
51.5 sec.
Ovemaadsche twee: 1. Poseidon, 8 mln. 36.6
sec.; 2. De Hoop, 8 min. 38.6 sec.
Styiroeien voor dames (gladde skiff): 1. De
Hoop (mej. E. Herman) 83 pnt.; 3. Willem III
(mej. B. J. Stom) 77 pnt.
Veteranen acht: 1. De Amstel, 6 mln. 56.3 sec.
2. De Hoop, 6 min. 58.5 sec.
Oude acht: 1. Nereus, 6 min. 17.6 sec.; 3. De
Hoop, 6 mln. 312 sec.
Skiff (lichte roeiers): 1. De Amstel (L. R. Wie-
ringa) 8 mln. 11 sec.; 3. Delftsche Sport (B.
Fokkinga) 8 mln. 17 sec.; 3. De Hoop dr. P. C.
v. Nlftiik) 8 mln. 31.6 sec.; 4. Triton (Th. L. W.
van Ravesteyn) 8 mln. 34.6 sec.
Styiroeien dames (ovemaadsche skiff)1. De
Hoop (mej. E. S. Klein) 83 pnt; 2. De Laak
(mej. C. M. van Buuren van Heyst) 76 pnt; 3.
Het Spaarne (mej. W. van Ryswyk) 75 pnt.
Styisnelroelen dames (gladde skiff): 1. De
Maas (mej. J. A. Boks) tyd over 1000 M. 4 min.
19.5 sec. 58 pnt; 2. De Hoop (mej. E. Herman)
tyd 4 mln. 23.2 sec. 52 pnt.
et was een trieste, nat-koude Octoberdag.
De sirene van de groote machinefabriek
had juist het teeken gegeven, dat het
werk gedaan was, en honderden arbeiders dron
gen In bonte mengeling door de poorten naar
bulten. x
Op den scherpep
Emlel Blokker zyn s
terwyi hy zyn overall uittrok, vpelde hU opeens
een hand op zyn schouder.
„Nou Emlel, hoe Is t? Heb je er al over ge
dacht? Je gaat toch zeker mee?"
Het was een man van ongeveer dertig Jaar,
die zoo sprak. In het weinig-vertrouwen wek
kende gezicht flikkerden een paar onrustige
donkere oogen onder ruige wenkbrauwen. Om
de smalle lippen lag een eigenaardige trek.
Emlel Blokker keek den man een oogenbllk
weifelend aan. Op zyn voorhoofd kwamen een
paar smalle plooien.
„Ik weet het eigeniyk zelf nog niet, Paul. Ik
geloof, dat Ik vandaag liever....’’
De ander onderbrak hem met een stootend
lachje.
„Heeft de kleine jongen een standje gehad van
mama?” spotte hy „OC heeft Agnes herrie ge
maakt?"
„Laat moeder en Agnes er bulten!” stoot
Emlel op; het warme bloed kleurde zyn hoofd
fel rood.
„Kalm aan, kalm aan!" suste Paul. ,^oo
kwaad was myn opmerking niet bedoeld!”
„Let dan beter op je woorden!” was het rake
wederwoord.
„Heb Ik al gezegd, dat we vandaag met zh
zessen zyn,” fleemde Paul opnieuw. „De nieuwe
is er ook by. En wat je den vorigen keer ver
loren hebt, kan je vandaag misschien terug
winnen. Je weet wel, dat je nieuwelingen nogal
gemakkeiyk kunt plukken!”
„Dat heb Ik aan den lyve ondervonden!
Daarom....”
„Wees niet zoo flauw, kerel. Kom, de anderen
zitten zeker al te wachten.”
Nog altyd aarzelde Emlel. Het liefst had hy
den verleider tegen den grond geslagen, maar..
maar toch was de verleiding te groot. De ver
liezen, die hy de laatste twee keeren geleden
had, toen hy by het pokerspel byna zyn heele
weekloon verloor, kon hy nu misschien In eens
weer terugwinnen. Dat was wat!
„Voor een goeden slok is ook al gezorgd,”
voegde Schimmel er aan toe, terwyi hy Ekniel
een veelzeggend knipoogje gaf
Dat gaf den doorslag. Opeens richtte Emlel
zich op en verklaarde zich bereid mee te gaan.
En zoo gingen ze naar den uitgang; ze waren
al een van de laatkte geworden. Toen ze buiten
kwamen, viel de regen by stroomen van den-
grijzen hemel. Triestig zonden de straatlan-
1 taarns hun licht door het eentonige grauw van
den onvriendeiyken herfstavond. De beide man
nen sloegen de kragen van him Jas op en trok
ken de petten over hun ooren.
„Beestenweer”, schold Schimmel.
Haastig stapten ze voort.
Vrouw Slokker stond dien middag aan het
venster van haar kleine woning en keek naar
den zacht neersypelenden regen, aonder hem
echter te sten. Haar gedachten waren bezig met
t Emlel. De tyden waren slecht geweest; ’t was
overal even slap in de zaken. Etndeiyk was het
hem echter toch gelukt een betrekking te krij
gen by de machinefabriek. Al was het loon niet
bepaald schitterend, ze konden er nu toch goed
van komen.
Toen was er een avond gekomen, dat ze om
zes uur tevergeefs op Emlel had zitten wachten,
uur na uur was verstreken; eerst in het bolst
van den nacht was hy thuisgebracht door en
kele „vrienden”, smoordronken. Diep beschaamd
was Emlel den volgenden morgen van tafel ge
komen. Doch over moeders lippen kwam geen
raakte bovendien In een slechte stelling,
lever wikkelde goed af en won spoedig.
Evansgambiet met het resultaat, dat hy vroeg-
tydlg een pion verloor. Hy kreeg weliswaar te-
genkansen, maar van Scheltinga gaf hem geen
kans om hiervan gebruik te maken en won na
39 zetten.
MuilwykFontein was een Nlmzo-Indische
verdediging, waarin Fontein spoedig beter kwam
te staan. Ondanks het feit dat hy een pion won
**V ws luwt, WIAUKCU Vil UlVCBlf n|j ZiCh
met remise tevreden stellen. j
De uitslagen luiden:
Mulder—Prins 0—1.
Cortlever—de Groot 10.
Euwe—van Doesburgh 10.
Muilwyk—Fontein tt—«4.
Van den BoschLandau afgebroken.
Van Mlndenovan Scheltinga 0—1.
kon hy de party niet winnen en moesf hy
ploenschap werd Zondag voortgezet. Daar het
liep
Nu
waren ze vlak by
haar. Bevend van
koude en angst
kwam vrouw
Blokker uit het portiek. Het wazige licht vèB
de straatlantaarn viel op haar bleeke, afgetobde
gelaat.
Een oogenbllk bleven de mannen staan. Toen
sprak Emlel, het was alsof hy de woorden over
zyn lippen jierste:
„Moeder? Gy hier? In dit weer?”
„Ik wou je regenjas brengen, Emlel,” stotterde
de vrouw.
Toen lachte Schimmel boosaardig.
.Moeders kindje! Baby!”
Emlel keerde zich met een ruk naar hem toe:
„Pas op, Schimmel!”
Schuw legde vrouw Stokker haar hand op
Emlels arm en keek 'den jongen zacht-verwytend
aan. Weifelend keek deze nu eens naar zyn
moeder, dan Wber naar den ongeduldig aan zyn
arm rukkenden Schimmel.
„Emlel!" Slechts dit eene woord kwam over
haar lippen.
„Nou. schiet wat op. Slokker,” drong Schim
mel aan, „je weet, dat de anderen zitten te
wachten. Laat die ouwe maar grienen, als ze
er zin in heeft.”
Een schok voer door de krachtige body van
Emlel. Een kletterende vuistslag kwam midden
in het gezicht van den verleider, die wankelend
tegen een muur viel. Met een gemeenen vloek
sprong Schimmel weer op, maar voor hy Emlel
kon treffen, sloegen harde slagen hem weer
tegen den grond.
Een gil, die door merg en been ging, bracht
Emlel weer tot zich zelf. Aan den eenen kant
lag Schimmel, met een bloedende wonde vlak
boven den neus, naast hem zyn moeder, iyk-
bleek.
„Moeder!”
Mannenstappen kwamen nader, een korte
barsche toon van een polltie-agent klonk er tus-
schendoor. Tien minuten later reden twee zie
kenauto's weg; in een politie-puto, tusschen
sterke agenten, zat Emlel weggedoken.
De eerste dagen was het gebeurde tusschen
Schimmel en Slokker het gesprek van den dag
op de fabriek, maar allengs verflauwde het;
het leven hernam zijn gewone sleur. Nog een
maal laaide het op, dat was op den dag, dat i i
Emlel terugkwam. Van Schimmel hoorde of zag
men niets meer.
verlichting en biydschap en een glimlach ver
helderde zyn gelaatstrekken.
„Dus!” zei hy met ingehouden adem, „bent
u het werkelyk? Wat doet u daar? Wist u, dat
ik hier was? Laat my u naar beneden helpen,”
en hy stond haastig op.
zy sprong naar beneden in db laan aonder
zyn hand aan te raken.
„Waar is Jack?” vroeg zy, zonder op zyn
vragen te letten.
Jack!” zei hy op een toon, alsof zoo iemand
in het geheel niet bestond. „O!" ging hy ver
der met schuldbesef in zyn stem. „Hy praatte
met een paar luldjes en en Ik dacht, ik zal
maar vast vooruit gaan.” Het smoesje lag er
zoo dik boven op, dat zyn aarzeling en schuldige
blik niet noodlg waren om dit te bevestigen.
„O,” zei zy koel, „zeg hem alstublieft, dat
ik naar binnen ben gegaan,” en met een knikje
kperde zy zich naar de pastorie.
Maar ze had nog geen zes stappen gedaan
of hy was naast haar.
Juffrouw Latimer," zet hy haastig en er
was iets In zyn stem dat haar hart *n oogen
bllk stil deed staan. „Wees niet boos! Jack
komt! Ik maakte, dat Ik wegkwam omdat....**
zy bleef staan, want hy had het gewaagd om
zyn haiyl op haar arm te leggen omdat ik
u zoo graag wilde rien."
„Dat had u niet moeten doen," zei ee en
trachtte koel en boos te spreken; J>at was een
domme streek.”
„Dat is zoo,” stemde hy toe, „maar ik kon
het niet helpen, lieve kind," en voor het eerst
vaenade. OnmiddeHlik straalden Min ooana waal van haar leven boerde Loeris paarie in de stem.
Nlbbrig en Qreeve N.V., 's-Gravenhage; klasse b:
Citroën „7” de luxe, cabriolet, N.V. Automobiles
Citroën, Amsterdam; klasse c: Fiat 506 c., ca
briolet, car. Viottl, Turijn, mejuffr. D. A. Deu-
tekom, Noordscharwoude; tweede prijs: Hillman
4, cabriolet, N.V. Internationale Automobiel My,
's-Gravenhage. Klasse d: Peugeot 402, transfor
mable, Gebroeders Nefken’s Automobiel My.
N.V., Utrecht; tweede prys: Wanderer, w 24,
caMlolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Gravenhage.
Klasse e: eerste prys: Opel, admiral, cabriolet,
N.V. F. v. d. Valk’s Automobielen My., ’s-Gra
venhage; tweede prijs: Crevrolet, special ca
briolet, car. Van Ryswyk, N.V. Carrosseriefabr.
voorh. B. T. van Ryswyk en Zn., Voorburg.
Klasse f: eerste prijs: Mercedes-Benz 170 „v.”,
cabriolet, C. F. Meuffels, Soestdyk; tweede [>rUs:
Hanomag. Sturm, cabriolet, Louwman en Parqui,
’s-Gravenhage. Klasse g: eerste prys: ss. Jaguar,
12, cabriolet, N.V. J. W. W. Lagerwy’s Automo
biel My., 's-Gravenhage; tweede prys: BM.W.
336, cabriolet, car. Autenrieth, N.V. R. 8. Stok
vis en Zn., Rotterdam; derde prys: HupmobUe,
832-e, cabriolet, car. Van Ryswyk, N.V. ’s-Gra-
venhaagsche Automobiel Import My., 's-Gra-
venhage. Klasse h: eerste prijs Lincoln-Zephyr,
sedan transformable, N.V. Nederlandsche Ford
Automobiel Fabriek, ’s-Gravenhage; tweede
prys: Studebaker, state president, cabriolet, car.
Pennock, N.V. Internationale Automobiel My.,
’s-Gravenhage; derde prys: Bulck 40, cabriolet,
car. Van Ryswyk, W. T. Byisma, Overveen;
vierde prys: Wolseley 35, cabriolet, G. J. T. d.
Wansem, ’s-Gravenhage. Klasse 1: prys Delage,
d.6 70, cabriolet, car. Pourtout Paris, garage
Honders N.V., Utrecht, j: eerste prys: Delage,
cabriolet, car. Henri Caprose, Paris, A. Schrö
der. Amsterdam; tweede prys: Horch 830 bl„
sedan-cabriolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Graven
hage. Klasse k: eerste prys: Lancia, astura,
cabriolet, car. Pinin Farfna, N.V. J. W. Lager-
wy's Automobiel My., ’s-Gravenhage; tweede
prys: Rolls Royce, phantom 3, cabriolet, car.
Voll en Ruhrbeck, jhr. J. A. G. Sandberg, Was
senaar.
was het mm or meer agressieve
Jk wil weten hoeveel lord Kendale
precies heeft gewonnen.”
„Dat kan Je morgenochtend ook hooren,”
vond Greta.
.Maar ik wil het vanavond weten. Greta,
heb je ooit iets moedigere gezien dan toen
hy naar zyn paard strompelde en WUe race
uitreed?” antwoordde zy, terwyi ze zich om
wendde met lichtende oogen en een wannen
Mos op haar wangen.
Grote keek haar aan. „Neen, nog nooit. Heb
daar den heelen avond over zitten denken,
gaf toe, zooals gewooniyk en ging
naar de deur. „Weet je, waarover ik vandaag
dacht?” vroeg zy.
„Weet ik het. Misschien over hetgeen je zult
doen als de driemaandeiyksche rekeningen
binnenkomen of zoo iets."
„Ik dacht er over wat een prachtig paar lord
Kendale en Diana Melford zouden vormen.”
Lorlre keerde zich om en pookte het vuur
op voor ze antwoordde, toen zei ze alleen:
„Vind je?"
komen. Het volgende oogenbllk werd haar ge
zichtje gloeiend rood, want de eenzame figuur
was niet Jack, maar Guy. Zy wendde zich
om, teneinde te vluchten, maar daar ze be
dacht, dat hy haar het volgende oogenbllk
moest zien, bleef ze staan, holde vlug den
aarden wal op en Neef in de schaduw van een
zwaren els staan.
Guy kwam haastig de laan af, een blik van
verwachting, doch ook van twyfel in zyn
oogen. De uitdrukking van zyn gelaat werd
verdrietig toen hy niemand zag. Hy Neef staan,
haalde zyn horloge voor den dag en beschouwde
zandachtig de wyzerplaat. Toen liep hy nog een
paar stappen, tot aan het hek van de pastorie,
wachtte vyf minuten en kwam langzaam terug,
diep teleurgesteld.
Terwijl ze naar hem keek, veranderde Lorrie's
gezichtje als de huid van een kameleon.
Wachtte hy op haar? En waar was Jack?
Hy had biykbaar alle hoop nog niet opge
geven, want met een ongeduldige zucht liet hy
zich zoowat aan haar voeten neervallen en
haalde zyn sigarenkoker uit zyn zak.
Lorrie keek naar beneden en kreeg een
onweerstaanbaren lust In een kwajongens
streek. Voorzichtig brak zy een dood takje af,
mat zorgvuldig den afstand en liet het op zyn
hoed vallen.
Hy schrok even en keek op. Hy zag geen
eekhoorn, maar het mooie gezichtje, dat hem
overal achtervolgde, het mooie gezichtje, dat hy
verlangd had te ontmoeten. Het keek op hem
neer met den heeriyken lach van onschuldige
,Jk ben byna te moe om de kaars vast te
houden,” zei ze, terwyi ze wegging.
Lorrie staarde in het vuur. Haar donkere
oogen waren plotseling ernstig geworden.
Greta’s woorden klonken haar nog in de ooren.
Een prachtig paar! Alsof zy niet wist, dat dit
het huweiyk was, dat lord Kendale moest doen,
dat hy verplicht was te doen!
Had zy het vergeten? Waarom had Grote er
haar aan herinnerd?
Een half uur lang zat zy In het vuur te
staren, totdat het met klimop omrankte toren
klokje elf bevende slagen deed hooren. Toen
stond ze op en wandelde met een vastbesloten
gezicht en energieke bewegingen op haar
slaapkamerkaars toe. Zy stak haar aan, ging
halfweg de deur, zette ze weer neer en liep
naar het venster.
De maan scheen beider op het grasveldje;
Iedere struik leek als uit ebbenhout gesneden.
Een oogenbllk Neef ae staan, toen blies ze de
kaars uit, nam haar shawl, die ze omsloeg en
stepte naar bulten Met lichten tred liep ze
over het pad en door de poort.
De laan geleek een zilveren draad, gebroken
door de schaduwen van de over haar hangende
boomen. Staande midden in dien vloed van
helder lleht, wachtte ze en luisterde. Verwachtte
zy de steppen van éën of van twee paar voe
ten te hooren? Achte zy het mogeiyk en waar-
dat Guy zou aanNeden om Jack
brengen?
ilen wel en allicht gleed daarom een
teleurstelling over haar gezicht, toen
«B MaeMs één oetaoon om den hoek boogde
Jfatuuriyk niet,” antwoordde zy scherp.
het was moedig. Ik ben biy dat je oordeel
lord Kendale veranderd Is."
jn oerdeel veranderd? Wat bedoel je? O,
at hem nog net zoo als eerst, als je dat
bedoelt!"
öc iemand dien je haat, ben Je toch
voortdurend in zyn gezelschap geweest
ag, Ixirrie," en zy glimlachte.
Ik heb er niet op gelet. Hy was In ieder
de aangenaamste van allemaal. Je Rilt
toegeven, dat Je iemand beet kunt..
leumconcours, lulden:
Prijzen afd. L open koetswerken: klasse a:
Morris, Eight, Tourer, J. J. Molenaar, 'Amers
foort. Klasse b: M. G. Midget, Roadster, J. J.
Molenaar, Amersfoort. Klasse c: Mercedes-Benz,
170 v., Sport Roadster, Mercedes-Benz Import
Maatschappy N.V., 's-Gravenhage.
Afdeeling 2, gesloten koetswerkerr: Klasse a:
Opel, Kadett, Coach, N.V. F. v. d. Valk’s Auto
mobielen Mij., 's-Gravenhage. Klasse b: Ford
Junior, Tudor, N.V. Nederlandsche Ford Auto-
npbiel Fabriek, Amsterdam. Klasse c: Opel
Olympla Sedan, N.V. F. v. d. Valk’s Automobie
len My., 's-Gravenhage; tweede prys Hansa
1100, limousine, firma Rosier, Scheveningen.
Klasse d: Fiat, 508 c„ Condulte-lnterieure, J.
Leonard Lang, Amsterdam. Klasse e: Citroën
„1" de luxe. Berllne. N.V. Automobiles Citroën.
Amsterdam. Klasse I; eerste prys: Hudson 113,
Sedan, N.V. A.GAM., 's-Gravenhage; tweede D.K.W., meisterklasee, luxe cabriolet, Hart
prijs; Ford v. 8, fordor sedan de luxe, N.V. Ne
derlandsche Ford Automobiel Fabriek, Amster
dam; derde prys: Fiat 1500 b, conduite-interl-
eur, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse g: eer
ste prys: Dodge d9, victory six, touring sedan,
Louwman en Parqui, 's-Gravenhage;
prys Hansa 2000, sedan, firma Rosier, Scheve
ningen. Klasse h: Austin, twelve „Ascot” sedan,
N.V. R. S. Stokvis en Zn., Rotterdam. Klasse 1:
eerste prys: Opel, admiral, sedan, N.V. F. v. d.
Valks Automobielen My., 's-Gravenhage; tweede
prys: Studebaker, commander, cruising sedan,
N.V. Internationale Automobiel My 's-Graven
hage; derde prys Studebaker, commander, club
sedan, N.V. Internationale Automobiel My.,
's-Gravenhage. Klasse jChrysler, royal six,
touring sedan, André J. H. Ceurvorst. Amster
dam. Klasse k: eerste prys: Bulck 41, touring
sedan, Hollandia vouw- en schuifdakenfabriek,
J. W. Vermeulen, Haarlem; tweede prys: Adler
25, sedan, car. ambl-fudd., André J. H. Ceur
vorst, Amsterdam; derde prys: Graham, special
de luxe, touring sedan. Gebroeders Nefken’s
speeld worden, wat op werkdagen niet het ge
val «kan zyn; Immers Euwe en van den Bosch
kunnen wegens beroepsbezigheden pas des
avonds hun part yen uitspelen.
In de tweede ronde was de belangrijkste ont
moeting van den BoschLandau, twee oude te
genstanders, die al een tiental jaren de degens
met elkaar gekrulsd hebben.
Van den Bosch opende met d4 en behandelde
de opening zeer solide, zoodat Landau, die tot
het aangenomen damegambiet overging, het
beste spel verkreeg. Er volgden poeltloneele
schermutselingen, met het gevolg, dat v. d.
Bosch zich op een voor hem minder gunstig
eindspel moest inlaten. In dit gedeelte had
Landau goede winstkansen, doch hy verzuimde
in tydnood de sterkste voortzetting, zoodat by
de tydcontröle zyn overwicht verdwenen was.
Na de hervatting kreeg Landau kleine kansen.
4U a_ a.aa
.Lorrie Ik heb je lief!”
Een oogenbllk staarde Lorrie hem aan,
alsof hy In een vreemde taal had gesproken
en de woorden geen beteekenls voor haar
hadden.
Het
„liefde”
werd, het
overweldigde haar een oogenbllk. Met een diepen
zucht week ae achteruit, ae hief zelfs baar
hand op om hem tegen te houden en Guy
stond midden op den weg haar ernstig en
angstig aan te Men.
Doesburgh geen schyn van kans
Euwe behandelde de geheele party met
technische vaardigheid.
.Molenaar”Prins was een Nimzowltsch-ver-
dediging. waarin de wltapeler het overwegende
spel verkreèg. Om grooter nadeel te voorkomen,
ensceneerde Prins een konlngsaanval welke,
•s
«/f