3Ï4 z De avonturen van een verkeersagentje L H r - r FL Betaaldag Eb' MAANDAG 4 JULI 1938 V SCHAKEN De tweede ronde Vai r< Et AUTOMOBILISME ROEIEN Von 'rauchitech winnaar l 1 De uitslagen Om den grooten prijs van Frankrijk Geen bijzondere prestaties, doch goede sport Pirc wint het toumooi te Bad Harzburg DE JUBILEUMWEDSTRIJDEN VAN „DE HOOP” HET K.N.A.C.-CONCOURS TE SCHEVENINGEN DOOR CHARLES GARVICE I Burk wint de Diamond Sculls in recordtijd I: O n het kampioenschap van Nederland r De strijd om het Nederlandsch schaakkam- Zondag w«s konden alle partijen geiyktydlg ge- 1 fel rood. «en Cortlever. De Groot verloor in de Slcillaan- Van Mlndeno speelde tegen van Scheltinga "n De uitslagen van het Zaterdag JJ. op de Sche- tweede morgenochtend ook hooren,” woorden h. was voor haar eerste aananek en dat •gh was een orthodox da- looper naar b3 De oude acht van Nereus (voor) werd winnaar tijdens de jubileumwedstrijden van „De Hoop", welke Zondag op de Am- sterdamsche Boschbaan zijn gehouden toon der sirene had ook gereedschap opgeborgen; en De eindstand van het Internationaal schaak- tournool te Bad' Harzburg luidt: 1. Pirc (Zuid-Slavlë) 6% punt, 2. Bogoijubov (Dultschland) 6 punten, 3. Kienlnger (Duitach- land) 5M punt. 4. en 5. Ellskases en Heinlcke (belden Dultschland) 5 punten, 6. en 7. Lokvenz en Petrov (resp. Dultschland en Letland) leder 414 punt, S. Saemlsch (Dultschland) 4 punten. schljnlUk, thuis te Mlsschl lichte |k verreden en wel op het dal 64 maal moest worden sche verdediging In de opening een pion en ge- Cort- 1 boi Uil dai tri< Fel va> do< Hel I bel lek hei Dan van van c oudjei sldent sympe Boe o men Van i Dekke der G Buis, wendt. Rultei Scher pel-8c Verlas De de H< Wiel derd het b Van dat al Het mlddi Om den om h wenst De een i troon stukk tegel! aanta Ook fees te On< eenlgi en Vi en Tl heere meer J. P. Groot Schul Berin J. B. bond, de R. en Lit Het de g« N. Bi plaatl beste spel verkreeg. Er volgden schermutselingen, met het gevolt i een voor hem m Intueachen waren apin en kabouters Ijverig beslg de van de Maan gehaalde sterren aan de electrische draden aan te bren gen. Overal hingen sterren, schitterende sterren, dis bet boech, Mrilchtten aloof ds zon aan den hemel MotxL Daar de verkeersagent, onze Keeale, wel begrijpen kon. dat ais men ging kijken naar de nieuwe boachverlichting, er heel veel volk zou komen, spijkerde hij op verschillende plaatsen bordjes met de woorden: „rechts houden’*, Joa" adds Nj> Jiu ie bet verkeer gcvegeM.** K M. Het Is een Eenz geworden, bezette de drie et (Frankrijk) die werd, op 10 ronl het eerst, dat het woord in vollen ernst tot haar gesproken was I jterstand van ifc$ coureurs. moeten door zwak tegenspel van „Molenaar” tot winst leidde. Verrassend was de nederlaag van de Groot te- 8. Richter (Dultschland) 3H punt, 10. Preusse (Dultschland) H punt. De tijd van Minf Mercedes-Benz beArc over 509.21 K.M., Ui beteekende. Het gek was 162.758 KM A Brauchitsch kwam q ronde achterstand s van de Grand Prix vi En zooals wij reeds mi Ook op den laatsten dag der roeiwedstrljden door de Amsterdamsche Roei- en Zellvereeniging „De Hoop" ter gelegenheid van haar 90-jarig bestaan op de Boschbaan georganiseerd, was de belangstelling matig, zij het toch wel iets grooter dan op den eersten dag. De beide nummers voor achtriemsgleken: die tusschen de veteranen van de 'Amstel en De Hoop en die tusschen de oude achten van Ne reus en De Hoop hadden een spannend verloop. Vooral de veteranen brachten het er goed af. Hun uithoudingsvermogen had onder den last der jaren niet veel geleden en aangezien het on derlinge verschil tusschen de belde ploegen vrij wel geen oogenbllk meer dan een lengte heeft bedragen de Amstelaren wonnen ten slotte met een halve lengte was dit extra-nummer voor de toeschouwers mogelijk wel het meest In teressante. De Nereus-acht, welke een wijziging had on dergaan door de vervanging van Bloemendal door Bartlema, had met De Hoop-acht weinig moeite. De Amsterdamsche studenten hadden ’n goede oefening voor de wedstrijden, welke zij de volgende week te Essen zullen moeten roeien en de gemaakte tijd 6 mln. 17 6/10 sec. geeft hun daarvoor een goeden moreelen steun. Werkelijk spannend waren de races In de num mers jonge vier tusschen Aeglr, De Amstel en De Hoop, en Jonge skiff” tusschen Logger (Posei don) en Meijer (Willem IH). Pas het hyachen der Poseidonvlag gaf den meesten bezoekers de finitief uitsluitsel. Voor de jublleerende vereeniging was het jam mer, dat vandaag alleen mej. Klein In de over- naadsche skiff een eersten prijs voor styiroeien heeft gewonnen. De uitslagen lulden: Jonge vier: 1. Aegir, tyd 17 min. 16 3/10 sec.; 3. De Amstel, 7 mln. 16.3 sec.; 3. De Hoop, 7 mln. 19 sec. Ovemaadsche vier: 1. Triton, tijd 7 mln. 182 sec.; 2. Njord, 7 mln. 22.6 sec.; 3. Dë Hoop, 7 Speciale prijzen: de twee in dit concours uit geloofde zilveren bekers voor het beste koetswerk en den besten kampeerwagen van Nederlandsch fabrikaat werden gewonnen resp. door: Stude baker, state president, cabriolet, carrosserie Pennock, N.V. Internationale Automobiel MIL ’s-Gravenhage, en Rolon, buis-chasslsfabrikaat; A. Muller en Zoon, Rotterdam; inschrijver A. Muller en Zoon, Rotterdam. De stand luidt: 1, 3 en 3 Euwe, Prins en Cort lever leder 3 punten, 4 en 5 Landau en van den Bosch leder 1 pnt. plus 1 afgebroken partij; 8 van Scheltinga 1 pnt„ 7. 8, 9 en 10 Fontein, Muilwijk, Mulder en de Groot ieder pnt., 11 a an 13 van Mlndeno en van Doesburgh leder 0 punten. .Ja," zei Greta nadenkend. „Het is iemand, die precies bij hem past. Ze zeggen, dat con trasten in een huwelijk uitstekend samengaan, en zj) zijn groote contrasten. Zij zou hem volko men in balans houden; hij is wild en koppig en zy zoo bedaard en verstandig. Bovendien heeft ze geld. Vader zegt, dat de Latcham’s verschrikkelijk arm zijn en als lord Kendale Diana trouwde, sou hy geld genoeg 'hebben, weet je. Ik vind het een reuzen-ldee." „Vind je?" zei Lorrie vriéndelijk. „Als je eens minder „vond" en je hield Je kaars wat rechter, dan zou dat beter zyn voor het kleed In ieder geval.” Greta lachte. die echter niet in winst om te zetten waren. De party werd opnieuw afgebroken en het valt nog steeds niet te zeggen of meer dan remise te behalen zal zijn. Euwe-van Doesburj megambiet, waarin Euwe zijn *_3 terugtrok. Op den 15den Zet maakte de Bus- sumsche speler een fout, waarna de ex-wereld- kampioen geforceerd een pion won. Hierna kreeg van Doesburgh geen schUn van kans meer, groote Spo geluk wilde voora pater duum bjjgeii In geluk, van d groot nuttii ten. Mo( de V bloeie Hle Bpr vrouw sldent heeft Uit plicht opgev keurit MO( ding tholle Vrouv plaus! De dankt In de verrtc den 1 alleen De traditioneele Henley Regatta is Zaterdag geëindigd. Het belangrijkste nummer, de strijd tusschen de skiffs om de Diamond Sculls, werd volgens de verwachting gewonnen door den Amerikaan J. W. Burk, die de baan aflegde in den nieuwen recordtyd van 8 min. 2 sec. De Engelschman D. L. Habbltts (Reading) werd met grooten achterstand tweede. Het oude re cord stond op 8 min. 10 sec., gevestigd In 1905 en in 1934 geëvenaard door den ikultscher Buhtz. enkel verwijt; tenslotte naa ae jongen n zwijgen verbroken en haar alles verteld. Paul Schimmel was de schuld van alles ge weest. Die had hem tot drinken en spelen ver leid. Het heele weekloon was er aan gegaan; j doch het zou niet meer voorkomen! Maar acht 1 Hoe heel anders was het geloopen. Een paar weken ging het goed; toen was het weer radi caal mis; lederen betaaldag weer. Steeds min der geld had de jongen aan zijn moeder afge geven; hoe was toen snel alles bergaf gegaanl Sinds twee weken had vrouw Slokker nu weer by vreemde menschen achter de waschtobbe gestaan. Ach, dat haar, die als weduwe toch al zoo'n snoelzamen tyd achter den rug had, ook dit nog moest gebeuren! Opeens doorschokte haar een gedachte. Vlug wierp zyn een blik op de k^>k. vyf minuten voor vjjfl Een kort oogenbllk aarzelde ze. Toen liep ze haastig naar de oude kleerkast en haal de er een versleten mantel uit, greep Emlel’s regenjas en snelde de straat op. Daar weerklonk de sirene van de fabriek. Hijgend spoedde de vrouw zich voort. Zou ze nu nog te laat komen? Elndeiyk stond ze in een hoek, dicht by de fa briek. Nu en dan gingen nog enkele arbeiders langs haar heen. ToenJa, dat was Emlel Naast hem Schimmel! -- J i van een man, ,Jk zou alles doen, al was het ook nog zoo dwaas, om een paar woorden alleen met u te kunnen wisselen!” „Goedennacht,” zei ze vriendelijk maar vast besloten, terwyi ze haar arm wegtrok van onzer zyn eerbiedige beroering; want ze was nu wer- keiyk bang. „Ga niet weg,” smeekte hy. Zijn eerlijke, knappe oogen gloeiden van een hevige, harts- tochteiyke liefde in zyn bleek gezicht. ,J3a niet heen, biyf nog even. Ik wilde Je spreken!** J&i?” vroeg ze, terwyi ze trachtte koel «B bedaard te zyn. Ze vermeed hem In de glan zende oogen te zien. „Wat is er? Kan bet niet tot morgen wachten?” ,Jk vrees, dat ik geen uur meer kan wachten!” sprak hy. „Lorrie Ik heb je lief!” Afdeeling 4. Koetswerken type cabrlo-limou- slne: Klasse a: prijs Fiat 500, cabrio-limouslne, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse b: 5 in- schryvers: prys Opel, olympla, cabrk>-lfmouslne, N.V. F. v. d. Valk's Automobielen My., ’s-Gra venhage. Klasse c: 3 inschrijversprijs Skoda, 420 populair cabrio-limouslne, N.V. Auto- Palace, ’s-Gravenhage. Klasse e: 3 Inschryvers: prys Hansa 1700,. cabrio-limouslne, firma Ro sier, Scheveningen. Klasse f: 1 inschryver, prys BM.W., 320, cabrio-limouslne, N.V. R. 8. Stok vis en Zn., Rotterdam. Afdeeling 5, kampeerwagens, zonder trekkend materiaal: 3 Inschrijvers: prys Hauscar, type a 4, fabrikaat bovenbouw Bronkhorst, Hilversum, F. Hausbrand. Blaricum. Automobiel My. N.V., Utrecht. Klasse 1: prys sa. Jaguar IA, sedan, N.V. J. W. Lagerwy’s Automobiel My., 's-Gravenhage. Klasse M: eer ste prys: Triumph „Dolomite", saloon, Reyenga's Automobiel Bedrijf, 's-Gravenhage; tweede prys: veningsche Boulevard gehouden KN.A.C.-Jubl- Wolseley super six, sedan, G. J. v. d. Wansem, ’s-Gravenhage; derde prijs; Hudson 8, custom b, sedan, Hollandta vouw- en schuKdakenfabriek, J. W. Vermeulen, Haarlem; vierde prys: Packard eight, sedan, N.V. H. Englebert’s Automobiel handel, ’s-Gravenhage. Klasse n: eerste prys: Cadillac 60 special v-8, touring sedan, K. Lan- deweer, Utrecht; tweede prys: sa. Jaguar 3.5, sedan, N.V. J. W. Lagerwy’s Automobiel My ’s-Gravenhage; derde prijs: Delage d. 670 con- dulte-lnterieure, car. Autoblneau Paris, garage Honders N.V., Utrecht. Klasse o: Cadillac serie 65 v-8, tourfiig sedan, K. Landeweer, Utrecht. Klasse p: eerste prijs: Packard 1606, coue de vllle, car. Caoutchick, Paris, N.V. H. Englebert’s Automobielhandel, 's-Gravenhage; tweede prys: Packard 1608, faux cabriolet, car. Schutter en Van Bakel, N.V. H. Englebert’s Automobielhan del, ’s-Gravenhage. Afdeeling 3, koetswerken type Cabriolet: klasse Voor de 33ste\maal werd Zondag de Groote Prys van Fran Circuit van Reli afgelegd met eenltotaal afstand van byna 510 kverende zege voor Mercedev- Immers het Dultsche merk rate plaatsen, terwyi Carrière iet Talbot vierde geklasseerd in achterstand van den win naar, von Brauc^tsch eindigde. 'red von Brauchitsch met >eg 3 uur 4 min. 38.5 sec. letgeen een nieuw record ilddelde van den winnaar Twee minuten na von laraccloia binnen, met een gevolgd dtxr den winnaar tas^Tripolis Hermann Lang. Jm werd Carrière vierde met Talbot op 10 rondenaJ von Brauchitsch, terwyi de ov< die gestart waren, den stryd had< staken. Het resultaat luidt: 1 von Brauchitsch met Mercedes Qenz 3 uui 4 min. 38.5 sec. over 5092 KM., gemiddelde uursnelheld 163.758 K.M.; 3 Caracciola met Mercedes Benz 3 uur 6 min. 19.3 sec., gem. uur snelheld 16129 K.M.; met 1 ronde achterstand: 3 Lang met Mercedes Bens 3 uur 4 min. 542 sec.; met tien ronden achterstand: 4 Carrière met Talbot 3 uur 6 min. 28.8 sec. haten en tegelykertyd oog hebben voor zyn aangename eigenschappen.” ,Jk wil alles toegeven, als je alleen numr naar bed gaat," zei Greta. Je bent het lafste schepsel van de wereld en Je gaapt allerellendigst. Ga naar bed, voor je met met huid en haar hebt opgeslokt. Ik wacht op Jack.” Greta mln. 32 sec.; 4. Zwolsche Roei- en Zellvereeni ging, 7 mln. 34.1 sec. Jonge skiff: 1. Poseidon (D. Logger), 7 min. 31.4 sec.; 3. Willem III (K. E. Meyer Jr.), 7 min. 53 sec.; 3. De Hoop (E. J. Zeegers), 8 min. 2.6 sec.; 4. De Amstel (A. de Bruyn) 8 mln. 25 sec. Jonge twee: 1. Deutscher Turn- und Ruder- vereln, 8 mln. 7.4 sec.; 2. Die Leythe. 8 mln. 142 sec.: 3. Willem III, 8 mln. 16 sec.; 4. De Laak, 8 mln. 20.4 sec. Ovemaadsche skiff: 1. Die Leythe (J. B. Cos ter) 8 mln. 16.1 sec.; 2. De Hoop (R. SèUies) 8 mln. 212 sec.; 3. Aeglr (R. G. Gretler) 8 mln. 51.5 sec. Ovemaadsche twee: 1. Poseidon, 8 mln. 36.6 sec.; 2. De Hoop, 8 min. 38.6 sec. Styiroeien voor dames (gladde skiff): 1. De Hoop (mej. E. Herman) 83 pnt.; 3. Willem III (mej. B. J. Stom) 77 pnt. Veteranen acht: 1. De Amstel, 6 mln. 56.3 sec. 2. De Hoop, 6 min. 58.5 sec. Oude acht: 1. Nereus, 6 min. 17.6 sec.; 3. De Hoop, 6 mln. 312 sec. Skiff (lichte roeiers): 1. De Amstel (L. R. Wie- ringa) 8 mln. 11 sec.; 3. Delftsche Sport (B. Fokkinga) 8 mln. 17 sec.; 3. De Hoop dr. P. C. v. Nlftiik) 8 mln. 31.6 sec.; 4. Triton (Th. L. W. van Ravesteyn) 8 mln. 34.6 sec. Styiroeien dames (ovemaadsche skiff)1. De Hoop (mej. E. S. Klein) 83 pnt; 2. De Laak (mej. C. M. van Buuren van Heyst) 76 pnt; 3. Het Spaarne (mej. W. van Ryswyk) 75 pnt. Styisnelroelen dames (gladde skiff): 1. De Maas (mej. J. A. Boks) tyd over 1000 M. 4 min. 19.5 sec. 58 pnt; 2. De Hoop (mej. E. Herman) tyd 4 mln. 23.2 sec. 52 pnt. et was een trieste, nat-koude Octoberdag. De sirene van de groote machinefabriek had juist het teeken gegeven, dat het werk gedaan was, en honderden arbeiders dron gen In bonte mengeling door de poorten naar bulten. x Op den scherpep Emlel Blokker zyn s terwyi hy zyn overall uittrok, vpelde hU opeens een hand op zyn schouder. „Nou Emlel, hoe Is t? Heb je er al over ge dacht? Je gaat toch zeker mee?" Het was een man van ongeveer dertig Jaar, die zoo sprak. In het weinig-vertrouwen wek kende gezicht flikkerden een paar onrustige donkere oogen onder ruige wenkbrauwen. Om de smalle lippen lag een eigenaardige trek. Emlel Blokker keek den man een oogenbllk weifelend aan. Op zyn voorhoofd kwamen een paar smalle plooien. „Ik weet het eigeniyk zelf nog niet, Paul. Ik geloof, dat Ik vandaag liever....’’ De ander onderbrak hem met een stootend lachje. „Heeft de kleine jongen een standje gehad van mama?” spotte hy „OC heeft Agnes herrie ge maakt?" „Laat moeder en Agnes er bulten!” stoot Emlel op; het warme bloed kleurde zyn hoofd fel rood. „Kalm aan, kalm aan!" suste Paul. ,^oo kwaad was myn opmerking niet bedoeld!” „Let dan beter op je woorden!” was het rake wederwoord. „Heb Ik al gezegd, dat we vandaag met zh zessen zyn,” fleemde Paul opnieuw. „De nieuwe is er ook by. En wat je den vorigen keer ver loren hebt, kan je vandaag misschien terug winnen. Je weet wel, dat je nieuwelingen nogal gemakkeiyk kunt plukken!” „Dat heb Ik aan den lyve ondervonden! Daarom....” „Wees niet zoo flauw, kerel. Kom, de anderen zitten zeker al te wachten.” Nog altyd aarzelde Emlel. Het liefst had hy den verleider tegen den grond geslagen, maar.. maar toch was de verleiding te groot. De ver liezen, die hy de laatste twee keeren geleden had, toen hy by het pokerspel byna zyn heele weekloon verloor, kon hy nu misschien In eens weer terugwinnen. Dat was wat! „Voor een goeden slok is ook al gezorgd,” voegde Schimmel er aan toe, terwyi hy Ekniel een veelzeggend knipoogje gaf Dat gaf den doorslag. Opeens richtte Emlel zich op en verklaarde zich bereid mee te gaan. En zoo gingen ze naar den uitgang; ze waren al een van de laatkte geworden. Toen ze buiten kwamen, viel de regen by stroomen van den- grijzen hemel. Triestig zonden de straatlan- 1 taarns hun licht door het eentonige grauw van den onvriendeiyken herfstavond. De beide man nen sloegen de kragen van him Jas op en trok ken de petten over hun ooren. „Beestenweer”, schold Schimmel. Haastig stapten ze voort. Vrouw Slokker stond dien middag aan het venster van haar kleine woning en keek naar den zacht neersypelenden regen, aonder hem echter te sten. Haar gedachten waren bezig met t Emlel. De tyden waren slecht geweest; ’t was overal even slap in de zaken. Etndeiyk was het hem echter toch gelukt een betrekking te krij gen by de machinefabriek. Al was het loon niet bepaald schitterend, ze konden er nu toch goed van komen. Toen was er een avond gekomen, dat ze om zes uur tevergeefs op Emlel had zitten wachten, uur na uur was verstreken; eerst in het bolst van den nacht was hy thuisgebracht door en kele „vrienden”, smoordronken. Diep beschaamd was Emlel den volgenden morgen van tafel ge komen. Doch over moeders lippen kwam geen raakte bovendien In een slechte stelling, lever wikkelde goed af en won spoedig. Evansgambiet met het resultaat, dat hy vroeg- tydlg een pion verloor. Hy kreeg weliswaar te- genkansen, maar van Scheltinga gaf hem geen kans om hiervan gebruik te maken en won na 39 zetten. MuilwykFontein was een Nlmzo-Indische verdediging, waarin Fontein spoedig beter kwam te staan. Ondanks het feit dat hy een pion won **V ws luwt, WIAUKCU Vil UlVCBlf n|j ZiCh met remise tevreden stellen. j De uitslagen luiden: Mulder—Prins 0—1. Cortlever—de Groot 10. Euwe—van Doesburgh 10. Muilwyk—Fontein tt—«4. Van den BoschLandau afgebroken. Van Mlndenovan Scheltinga 0—1. kon hy de party niet winnen en moesf hy ploenschap werd Zondag voortgezet. Daar het liep Nu waren ze vlak by haar. Bevend van koude en angst kwam vrouw Blokker uit het portiek. Het wazige licht vèB de straatlantaarn viel op haar bleeke, afgetobde gelaat. Een oogenbllk bleven de mannen staan. Toen sprak Emlel, het was alsof hy de woorden over zyn lippen jierste: „Moeder? Gy hier? In dit weer?” „Ik wou je regenjas brengen, Emlel,” stotterde de vrouw. Toen lachte Schimmel boosaardig. .Moeders kindje! Baby!” Emlel keerde zich met een ruk naar hem toe: „Pas op, Schimmel!” Schuw legde vrouw Stokker haar hand op Emlels arm en keek 'den jongen zacht-verwytend aan. Weifelend keek deze nu eens naar zyn moeder, dan Wber naar den ongeduldig aan zyn arm rukkenden Schimmel. „Emlel!" Slechts dit eene woord kwam over haar lippen. „Nou. schiet wat op. Slokker,” drong Schim mel aan, „je weet, dat de anderen zitten te wachten. Laat die ouwe maar grienen, als ze er zin in heeft.” Een schok voer door de krachtige body van Emlel. Een kletterende vuistslag kwam midden in het gezicht van den verleider, die wankelend tegen een muur viel. Met een gemeenen vloek sprong Schimmel weer op, maar voor hy Emlel kon treffen, sloegen harde slagen hem weer tegen den grond. Een gil, die door merg en been ging, bracht Emlel weer tot zich zelf. Aan den eenen kant lag Schimmel, met een bloedende wonde vlak boven den neus, naast hem zyn moeder, iyk- bleek. „Moeder!” Mannenstappen kwamen nader, een korte barsche toon van een polltie-agent klonk er tus- schendoor. Tien minuten later reden twee zie kenauto's weg; in een politie-puto, tusschen sterke agenten, zat Emlel weggedoken. De eerste dagen was het gebeurde tusschen Schimmel en Slokker het gesprek van den dag op de fabriek, maar allengs verflauwde het; het leven hernam zijn gewone sleur. Nog een maal laaide het op, dat was op den dag, dat i i Emlel terugkwam. Van Schimmel hoorde of zag men niets meer. verlichting en biydschap en een glimlach ver helderde zyn gelaatstrekken. „Dus!” zei hy met ingehouden adem, „bent u het werkelyk? Wat doet u daar? Wist u, dat ik hier was? Laat my u naar beneden helpen,” en hy stond haastig op. zy sprong naar beneden in db laan aonder zyn hand aan te raken. „Waar is Jack?” vroeg zy, zonder op zyn vragen te letten. Jack!” zei hy op een toon, alsof zoo iemand in het geheel niet bestond. „O!" ging hy ver der met schuldbesef in zyn stem. „Hy praatte met een paar luldjes en en Ik dacht, ik zal maar vast vooruit gaan.” Het smoesje lag er zoo dik boven op, dat zyn aarzeling en schuldige blik niet noodlg waren om dit te bevestigen. „O,” zei zy koel, „zeg hem alstublieft, dat ik naar binnen ben gegaan,” en met een knikje kperde zy zich naar de pastorie. Maar ze had nog geen zes stappen gedaan of hy was naast haar. Juffrouw Latimer," zet hy haastig en er was iets In zyn stem dat haar hart *n oogen bllk stil deed staan. „Wees niet boos! Jack komt! Ik maakte, dat Ik wegkwam omdat....** zy bleef staan, want hy had het gewaagd om zyn haiyl op haar arm te leggen omdat ik u zoo graag wilde rien." „Dat had u niet moeten doen," zei ee en trachtte koel en boos te spreken; J>at was een domme streek.” „Dat is zoo,” stemde hy toe, „maar ik kon het niet helpen, lieve kind," en voor het eerst vaenade. OnmiddeHlik straalden Min ooana waal van haar leven boerde Loeris paarie in de stem. Nlbbrig en Qreeve N.V., 's-Gravenhage; klasse b: Citroën „7” de luxe, cabriolet, N.V. Automobiles Citroën, Amsterdam; klasse c: Fiat 506 c., ca briolet, car. Viottl, Turijn, mejuffr. D. A. Deu- tekom, Noordscharwoude; tweede prijs: Hillman 4, cabriolet, N.V. Internationale Automobiel My, 's-Gravenhage. Klasse d: Peugeot 402, transfor mable, Gebroeders Nefken’s Automobiel My. N.V., Utrecht; tweede prys: Wanderer, w 24, caMlolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Gravenhage. Klasse e: eerste prys: Opel, admiral, cabriolet, N.V. F. v. d. Valk’s Automobielen My., ’s-Gra venhage; tweede prijs: Crevrolet, special ca briolet, car. Van Ryswyk, N.V. Carrosseriefabr. voorh. B. T. van Ryswyk en Zn., Voorburg. Klasse f: eerste prijs: Mercedes-Benz 170 „v.”, cabriolet, C. F. Meuffels, Soestdyk; tweede [>rUs: Hanomag. Sturm, cabriolet, Louwman en Parqui, ’s-Gravenhage. Klasse g: eerste prys: ss. Jaguar, 12, cabriolet, N.V. J. W. W. Lagerwy’s Automo biel My., 's-Gravenhage; tweede prys: BM.W. 336, cabriolet, car. Autenrieth, N.V. R. 8. Stok vis en Zn., Rotterdam; derde prys: HupmobUe, 832-e, cabriolet, car. Van Ryswyk, N.V. ’s-Gra- venhaagsche Automobiel Import My., 's-Gra- venhage. Klasse h: eerste prijs Lincoln-Zephyr, sedan transformable, N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek, ’s-Gravenhage; tweede prys: Studebaker, state president, cabriolet, car. Pennock, N.V. Internationale Automobiel My., ’s-Gravenhage; derde prys: Bulck 40, cabriolet, car. Van Ryswyk, W. T. Byisma, Overveen; vierde prys: Wolseley 35, cabriolet, G. J. T. d. Wansem, ’s-Gravenhage. Klasse 1: prys Delage, d.6 70, cabriolet, car. Pourtout Paris, garage Honders N.V., Utrecht, j: eerste prys: Delage, cabriolet, car. Henri Caprose, Paris, A. Schrö der. Amsterdam; tweede prys: Horch 830 bl„ sedan-cabriolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Graven hage. Klasse k: eerste prys: Lancia, astura, cabriolet, car. Pinin Farfna, N.V. J. W. Lager- wy's Automobiel My., ’s-Gravenhage; tweede prys: Rolls Royce, phantom 3, cabriolet, car. Voll en Ruhrbeck, jhr. J. A. G. Sandberg, Was senaar. was het mm or meer agressieve Jk wil weten hoeveel lord Kendale precies heeft gewonnen.” „Dat kan Je morgenochtend ook hooren,” vond Greta. .Maar ik wil het vanavond weten. Greta, heb je ooit iets moedigere gezien dan toen hy naar zyn paard strompelde en WUe race uitreed?” antwoordde zy, terwyi ze zich om wendde met lichtende oogen en een wannen Mos op haar wangen. Grote keek haar aan. „Neen, nog nooit. Heb daar den heelen avond over zitten denken, gaf toe, zooals gewooniyk en ging naar de deur. „Weet je, waarover ik vandaag dacht?” vroeg zy. „Weet ik het. Misschien over hetgeen je zult doen als de driemaandeiyksche rekeningen binnenkomen of zoo iets." „Ik dacht er over wat een prachtig paar lord Kendale en Diana Melford zouden vormen.” Lorlre keerde zich om en pookte het vuur op voor ze antwoordde, toen zei ze alleen: „Vind je?" komen. Het volgende oogenbllk werd haar ge zichtje gloeiend rood, want de eenzame figuur was niet Jack, maar Guy. Zy wendde zich om, teneinde te vluchten, maar daar ze be dacht, dat hy haar het volgende oogenbllk moest zien, bleef ze staan, holde vlug den aarden wal op en Neef in de schaduw van een zwaren els staan. Guy kwam haastig de laan af, een blik van verwachting, doch ook van twyfel in zyn oogen. De uitdrukking van zyn gelaat werd verdrietig toen hy niemand zag. Hy Neef staan, haalde zyn horloge voor den dag en beschouwde zandachtig de wyzerplaat. Toen liep hy nog een paar stappen, tot aan het hek van de pastorie, wachtte vyf minuten en kwam langzaam terug, diep teleurgesteld. Terwijl ze naar hem keek, veranderde Lorrie's gezichtje als de huid van een kameleon. Wachtte hy op haar? En waar was Jack? Hy had biykbaar alle hoop nog niet opge geven, want met een ongeduldige zucht liet hy zich zoowat aan haar voeten neervallen en haalde zyn sigarenkoker uit zyn zak. Lorrie keek naar beneden en kreeg een onweerstaanbaren lust In een kwajongens streek. Voorzichtig brak zy een dood takje af, mat zorgvuldig den afstand en liet het op zyn hoed vallen. Hy schrok even en keek op. Hy zag geen eekhoorn, maar het mooie gezichtje, dat hem overal achtervolgde, het mooie gezichtje, dat hy verlangd had te ontmoeten. Het keek op hem neer met den heeriyken lach van onschuldige ,Jk ben byna te moe om de kaars vast te houden,” zei ze, terwyi ze wegging. Lorrie staarde in het vuur. Haar donkere oogen waren plotseling ernstig geworden. Greta’s woorden klonken haar nog in de ooren. Een prachtig paar! Alsof zy niet wist, dat dit het huweiyk was, dat lord Kendale moest doen, dat hy verplicht was te doen! Had zy het vergeten? Waarom had Grote er haar aan herinnerd? Een half uur lang zat zy In het vuur te staren, totdat het met klimop omrankte toren klokje elf bevende slagen deed hooren. Toen stond ze op en wandelde met een vastbesloten gezicht en energieke bewegingen op haar slaapkamerkaars toe. Zy stak haar aan, ging halfweg de deur, zette ze weer neer en liep naar het venster. De maan scheen beider op het grasveldje; Iedere struik leek als uit ebbenhout gesneden. Een oogenbllk Neef ae staan, toen blies ze de kaars uit, nam haar shawl, die ze omsloeg en stepte naar bulten Met lichten tred liep ze over het pad en door de poort. De laan geleek een zilveren draad, gebroken door de schaduwen van de over haar hangende boomen. Staande midden in dien vloed van helder lleht, wachtte ze en luisterde. Verwachtte zy de steppen van éën of van twee paar voe ten te hooren? Achte zy het mogeiyk en waar- dat Guy zou aanNeden om Jack brengen? ilen wel en allicht gleed daarom een teleurstelling over haar gezicht, toen «B MaeMs één oetaoon om den hoek boogde Jfatuuriyk niet,” antwoordde zy scherp. het was moedig. Ik ben biy dat je oordeel lord Kendale veranderd Is." jn oerdeel veranderd? Wat bedoel je? O, at hem nog net zoo als eerst, als je dat bedoelt!" öc iemand dien je haat, ben Je toch voortdurend in zyn gezelschap geweest ag, Ixirrie," en zy glimlachte. Ik heb er niet op gelet. Hy was In ieder de aangenaamste van allemaal. Je Rilt toegeven, dat Je iemand beet kunt.. leumconcours, lulden: Prijzen afd. L open koetswerken: klasse a: Morris, Eight, Tourer, J. J. Molenaar, 'Amers foort. Klasse b: M. G. Midget, Roadster, J. J. Molenaar, Amersfoort. Klasse c: Mercedes-Benz, 170 v., Sport Roadster, Mercedes-Benz Import Maatschappy N.V., 's-Gravenhage. Afdeeling 2, gesloten koetswerkerr: Klasse a: Opel, Kadett, Coach, N.V. F. v. d. Valk’s Auto mobielen Mij., 's-Gravenhage. Klasse b: Ford Junior, Tudor, N.V. Nederlandsche Ford Auto- npbiel Fabriek, Amsterdam. Klasse c: Opel Olympla Sedan, N.V. F. v. d. Valk’s Automobie len My., 's-Gravenhage; tweede prys Hansa 1100, limousine, firma Rosier, Scheveningen. Klasse d: Fiat, 508 c„ Condulte-lnterieure, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse e: Citroën „1" de luxe. Berllne. N.V. Automobiles Citroën. Amsterdam. Klasse I; eerste prys: Hudson 113, Sedan, N.V. A.GAM., 's-Gravenhage; tweede D.K.W., meisterklasee, luxe cabriolet, Hart prijs; Ford v. 8, fordor sedan de luxe, N.V. Ne derlandsche Ford Automobiel Fabriek, Amster dam; derde prys: Fiat 1500 b, conduite-interl- eur, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse g: eer ste prys: Dodge d9, victory six, touring sedan, Louwman en Parqui, 's-Gravenhage; prys Hansa 2000, sedan, firma Rosier, Scheve ningen. Klasse h: Austin, twelve „Ascot” sedan, N.V. R. S. Stokvis en Zn., Rotterdam. Klasse 1: eerste prys: Opel, admiral, sedan, N.V. F. v. d. Valks Automobielen My., 's-Gravenhage; tweede prys: Studebaker, commander, cruising sedan, N.V. Internationale Automobiel My 's-Graven hage; derde prys Studebaker, commander, club sedan, N.V. Internationale Automobiel My., 's-Gravenhage. Klasse jChrysler, royal six, touring sedan, André J. H. Ceurvorst. Amster dam. Klasse k: eerste prys: Bulck 41, touring sedan, Hollandia vouw- en schuifdakenfabriek, J. W. Vermeulen, Haarlem; tweede prys: Adler 25, sedan, car. ambl-fudd., André J. H. Ceur vorst, Amsterdam; derde prys: Graham, special de luxe, touring sedan. Gebroeders Nefken’s speeld worden, wat op werkdagen niet het ge val «kan zyn; Immers Euwe en van den Bosch kunnen wegens beroepsbezigheden pas des avonds hun part yen uitspelen. In de tweede ronde was de belangrijkste ont moeting van den BoschLandau, twee oude te genstanders, die al een tiental jaren de degens met elkaar gekrulsd hebben. Van den Bosch opende met d4 en behandelde de opening zeer solide, zoodat Landau, die tot het aangenomen damegambiet overging, het beste spel verkreeg. Er volgden poeltloneele schermutselingen, met het gevolg, dat v. d. Bosch zich op een voor hem minder gunstig eindspel moest inlaten. In dit gedeelte had Landau goede winstkansen, doch hy verzuimde in tydnood de sterkste voortzetting, zoodat by de tydcontröle zyn overwicht verdwenen was. Na de hervatting kreeg Landau kleine kansen. 4U a_ a.aa .Lorrie Ik heb je lief!” Een oogenbllk staarde Lorrie hem aan, alsof hy In een vreemde taal had gesproken en de woorden geen beteekenls voor haar hadden. Het „liefde” werd, het overweldigde haar een oogenbllk. Met een diepen zucht week ae achteruit, ae hief zelfs baar hand op om hem tegen te houden en Guy stond midden op den weg haar ernstig en angstig aan te Men. Doesburgh geen schyn van kans Euwe behandelde de geheele party met technische vaardigheid. .Molenaar”Prins was een Nimzowltsch-ver- dediging. waarin de wltapeler het overwegende spel verkreèg. Om grooter nadeel te voorkomen, ensceneerde Prins een konlngsaanval welke, •s «/f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 10