Diocesane Katholiekendag te Alkmaar
Beteekenis
film
radio
van
en
I!
f
l
I
2000 GELOOVIGEN
AANWEZIG
MAANDAG 4 JULI 1938
1
De DasseAop spreekt
Welkomstwoorden
Een samenvatting
De kerkelijke viering
De K.R.O. vooraan
Pontificaal Lof
Hulde van de jeugd
Het hoogtepunt van den dag
De 14e Diocesane Katholiekendag te Allernaar. Tijdens de rede van Z. H. Koe. Mor. Huibeee. Bisssheo vee Haarlem
1
SU.
Jeugd defileert voor
den Bisschop
„DE TRIOMF VAN ST. THOMAS
VAN AQUINO”
De houding van de katholie
ken tegenover de film
l
I
„Het komt duo op daden aan,
over de beginselen zyn
wy het eeng”
Plechtige onthuUmg van schilderü
in Dominicanenkerk te Zwolle
Telegrammen aan Paus
en Koningin
-
linillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllltHIllHHIHHIIimilllMllllllllt
lUiiHiiimmiiiiiiHiHHiMmiuiiHHiiiiinitmiiiiiiiiHiHiiiiiminiiiiHMHH
«iHiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiuiiiiiHiiiiiiiiiiiiuii iiiiiiiniiiiniiiii
len
Met groote belangstelling aanschouwt de Bisschop het défilé der jeugdorganisaties
er-
er-
I
inventions
van
met
M.
■si
Tal van burgerlijke en kerkeiüke
1
in overe
lichting.
an
en
uitje
s en
sar
meet
iden
We
>uw-
taad
•den.
d. Tuyn, Deken van Den Haag, de Kamerleden
van den kring Den Helder, w.o. de Zeer Eerw.
Pater Beaufort, de Deken van Behagen, zeer
veel Eerw. Heeren Pastoors uit Noord- en Zuid-
holland, leden van het Hoofdbestuur en tal
van katholieke burgemeesters en Statenleden
uit den omtrek.
van den
dat den
r
Hesje
n we
op je»
met
enip-
nouw
kop
valt
den
re 6
i ge-
ellljn
>odat
wor-
Daarbij kwam dat Vader-Bisschop, met Zijn
hooge tegenwoordigheid dit feest van katho
lieke saamhoorigheid beeft willen opluisteren,
welke eer door katholiek Alkmaar op hoogen
prijs werd gesteld. Van tah-jjke hulzen wap
perde de vaderlandsche driekleur, en groot was
telkens de belangstelling, wanneer Zijn Hbogw.
Excellentie zich in het .openbaar vertoonde.
daagschen mensch
alleen in Nederland
Voordat Z. Hoogw. Excellentie zich naar den
muzlektutn begaf, kreeg de georganiseerde
jeugd de gelegenheid den Bisschop haar hulde
te betuigen. Te midden van bestuur en Eerw.
Geestelijkheid had Monseigneur plaats geno
men by de St. Domlnlcuskerk op de Laat. Voor
afgegaan door de Harmonie St. Caecllia trokken
de kleurrijke groepen met haar banieren in
pittig marschtempo langs den Bisschop, waarbij
de vaandels een eerbiedigen groet brachten.
Zeer velen woonden deze korte, maar indruk
wekkende plechtigheid bij.
A sa Sainteté le Pape
Citta del Vatican©.
Z H Bee Mgr. J. F. Muiben temidden der autoriteiten op den XfUen KaÜMMten-
dag te Alkmaar
In den muzlektuin hadden zich een paar dui
zend geloovlgen, van heinde en verre gekomen,
verzameld.
Door de goede zorgen van architect P. J.
de Kort was hier alles tot In de puntjes in
orde, allen hadden goede zitplaatsen en de
•rs.’zsa
Gotnarus een Altaar gebouwd, dat met tapijten
en bloemen smaakvol versierd was. De luld-
sprekerslnst alia tie van de Pinna Ypma werkte
feilloos en het was een genot in dezen heerlij
ken tuin eenige uren te vertoeven.
Toen Monseigneur met zijn gevolg gearriveerd
was en 8t. Caecllia de Paushymne had gespeeld
De bekende K.R.O.-propagandlst, Paul de
Waart begon met te herinneren aan de Pause
lijke toespraak na het Eucharistisch congres te
Budapest, waarbij de radio het mogelijk maak
te, dat het Pauseljjk woord door mlllloenen ge
hoord werd, om er tenslotte op te wijzen, dat
de radlo-geschiedenls nog slechts 30 jaar oud Is.
By de ontwikkeling van de radio ging Neder
land voorop en de feiten bewijzen het, dat het
nog de eerste en voornaamste plaats inneemt;
in Nederland begon de Radlo-omroep als eer
ste In Europa en vele andere landen hebben
ziel, naar Nederland gericht als lichtend voor
beeld.
Nadat de radio voor zakelijke en amuse-
mentsdoeleinden gebruikt was, begon men in
’23 in ons land de radio in dienst te stellen
van de cultuur en de Invloed op cultuur en
godsdienst deed zich al spoedig gevoelen.
Het was een eenvoudige Amsterdamsche
Een groot deel der wereld leeft in een hel-
denach klimaat, in welk klimaat film en radio
zijn geboren. Zuiver geestelijk zelfbehoud
elscht, dat wij ons met deze twee moderne vin
dingen van den menschelUken geest bezig hou
den. want anders zal. vóór we het weten, mede
door deze twee de heidensche sfeer ons overwel
digen en zullen onze kinderen onze christelijke
sfeer niet meer kennen.
De eersten, die de groote beteekenis der film
hebben gezien, zijn de bolsjewieken, die op een
artistiek welhaast niet geëvenaarde wijze door
de film een geweldige propaganda hebben ge
voerd voor hun ideeën. De nationaal-sociahsten
en de fascisten volgden hen na en al mogen die
op het terrein van de film niet zoo geslaagd
zijn: op dat der radio zijn zjj het bovenmate.
De Nederlandsche staat heeft een deel der
vraagstukken gezien en oefent op de film een
zeker, naar maatstaven van publiek fatsoen
geordend toezicht uit. Met de positieve zijde
van het vraagstuk bemoeide zU zich bijna niet.
Met de radio liet de staat zich nog minder in.
De censuur op de films besprekend, zeide de
heer Kasteel, dat meer vrijheid van keuren door
de Katholieke filmcentrale noodzakelUk moet
worden geacht, terwijl hij ten aanzien van de
radio aandrong op grooten steun aan den K.R.O.
en onder eenige hilariteit van de aanwezigen
op het uitoefenen van beleefde critiek. als
mede op het gebruiken van de radio met mate
en verstand. Permanent uitmelken van de radio
leidt noodzakelUk tot verdoovlng en groote ver
vlakking. Hoe edeler wjj de radio gebruiken, hoe
edeler zU worden zal.
Ook ten aanzien van de film drong spr. aan
op het bevorderen van den goeden smaak. Het
maken van films is een ideëele zaak; voor het
schrijven van een scenario, een draaiboek, voor
het fotografeeren, het regisaeeren en vooral het
monteeren zijn geest en genie noodig, welke
men niet voor geld kan koopen.
Door de Katholieken worden de mogelijk
heden van de film vaak nog onderschat. De
helft van het bioscopen bezoekende publiek is
Katholiek, over 25 jaar aal ongeveer 80 k 7o
van dat publiek tot de Katholieken behooren.
Dat is voldoende om het maken van Katholieke
films te rechtvaardigen, vooral, omdat de kosten
vaak minder zijn dan men denkt. Helaas is er ech
ter nog geen belangstelling genoeg, hetgeen te
wijten is aan de heerschende onkunde betref
fende deze aangelegenheid. Toch aal men in
die richting moeten werken, want het beste
en het voornaamste is. dat men positief te
werk gaat. Steun aan de Katholieke Filmactie.
die geen liefhebberij van een paar menschen
is, maar een onderdeel van de Katholieke actie,
die haar gezag ontleent aan de Bisschoppen van
Nederland, la hard noodig. Ook pleitte spr. voor
het gebruik maken van de smalle film, als leer
school en vei weei middel.
Film en radio zijn even groote werkelUkheden
als de klant en het boek en het hangt van ons,
Katholieken, af, hoe ze zullen zijn. Helaas pikt
men tegenwoordig een Moscoopje en zuigt men
aan de radio met minder overleg, dan waar
mee men tn bus en tram een plaatsje uitaoekt.
Kennis van deqp moderne middelen is nood-
zatelUk. wil men ze goed gebruiken en daarom
mag met recht gevraagd worden, voor film en
radio een leerstoel te stichten aan de unlveral-
telten. evengoed als men ae heeft voor minder
belangrijke zaken. En de priesters, die college
krijgen in de geschiedenis der Kerk, mogen
evengoed onderricht genieten in de middelen,
wtelke voor het heden en de toekomst van de
Kerk van belang zlfn. Ook deskundige bespre
king van de film en radio in de dagbladen is
van groot belang; thans moeten beide het in
de krant afleggen tegen voetballen en wielren
nen.
Ds taak der opvoeders is het, den kinderen
•in film en radio niet alleen het kwaad van het
goed te leeren onderscheiden, maar ook de
kitsch van de kunst.
Na nog een toekomstbeeld van de film en de
radio te hebben voorgesteld, zei spr. tenslotte,
dat de Kerk, in de verandering van alle tijden,
Meeds opnieuw begint en daarbij gebruik maakt
van alle middelen. Daarom moeten wij, ook ten
overstaan van radio en film aanpakken en wel
sonder Vrees, met geestdrift en geloof, dan zullen
we seker overwinnen (applaus).
Wijl niemand zich voor de gedachtewisseling
had opgegeven, werden door Ir. Feber, onder
applaus der vergadering, hierna de stellingen
en conclusies der sprekers vastgesteld, alsmede
het amendement van den heer A. Putter uit
Delft op de stellingen van Bernard Verhoeven
betreffende de voorlichting door de Katholieke
Pers. Het amendement luidt:
„Vbor zoover die voorlichting door C
Katholieke Pers geschiedt. serge men er voor.
De heer Bernard Verhoeven, die dit onder
werp inleidde, begon met de film te schilde
ren als wonder van techniek en wees erop, dat
de film in een halven menschenleeftUd ge
worden is van kinderspel tot wereldheerscher.
Vanwaar die macht? Het beeld spreekt dul-
delUker tot het menschenhart dan het gespro
ken woord en nog meer het beweeglijke beeld.
De filmstudio’s zUn geworden tot droomfa-
brieken, de film tot een mechanisch fabrikaat,
tot confectie; het publiek wordt geamuseerd
met droomen in blik en de cellulold-band moet
aanvullen, wat de loopende band van de mo
derne fabriek in bet menschenleven heeft
vernield.
Waren echter die droomen, die den menschen
worden gegeven maar meer hemelscb en min
der aardsch. Het publiek wordt gevoed
erotiek, schUnschoonheid en illusies.
De film eindigt waar het leven begint; er
zijn in de film veel kussen, maar weinig kin
deren; ddbh kinderen zUn belangrUker daif
kussen. Hoe vaak verloochent de film de diep
ste realiteit van het leven. Godsdienst en het
Nadat de Voorzitter, Ir. Feber. nog een slot
woord had gesproken, waarin h|j dank bracht
aan het Uitvoerend Comité en opwekte het ge
sprokene in daden om te zetten, zpodat op 3 Juli
1038 van Alkmaar wederom „de Victorie" zou
beginnen, werd een Pontificaal Lof gehouden.
De jemitar—nteatiee met hun vaandels -e’-aar-
den zich om de tot altaar verheven muxieknis.
Ditmaal werd de Bisschop geassisteerd door
de Hoogeerw. heeren E. P Rengs en G. Kuys
als troondiakens, terwijl de paters Dominicanen
en Dom. Vlergel OB.B. de verdere assistentie
verrichten. De geloovlgen zongen de lofgezangen
onder begeleiding van den heer Joh Kuiper en
het 8t. Dominicuszangkoor.
Een diep ontroerend moment was het, tóen
de zegen met het Allerheiligste werd geggvan 1
en de duizenden in devote aanbidding in dtt
heerlijk stuk natuur lagen neergeknield.
Na den zegen klonk de jubelende Paushymne
opnieuw tot slot van dezen zoo heerlijk geslaag
den Katholiekendag.
De voorzitter van het uitvoerend comité, de
heer mr. D. Bosscher, rekende het zich een
hooge eer allen hartelijk welkom te mogen
heeten; vooral Mgr. Hulbers, als vertegenwoor
diger van het hoogste kerkelijk gezag in dit
diocees heette spr. welkom Z. H. Exc. de ver
zekering gevende, dat de komst van den bis
schop door alle aanwezigen op hoogen prijs
wordt gesteld. Spr. hoopte, dat deze dag den
bisschop nog lang in aangename herinnering
mocht blijven.
Spr. deelde voorts mede, dat de burgemeester
van Alkmaar wegens verbluf buitenslands ver
hinderd was en wilde voorts nog een uitsonde
ring maken door speciaal den H. E. Deken
Rengs welkom te heeten, hem dankend voor
zUn medewerking aan de voorbereiding van
dezen dag.
De voorzitter van het hoofdbestuur, tr. L.
J. M. Feber uit Den Haag, heette op zUn beurt
allen welkom; in het bUzonder bracht spr.
Z. H. Exc. den Bisschop van Haarlem zUn eer
biedigen groet; Uw tegenwoordigheid, aldus spr.,
geeft aan den katholiekendag bUzonderen
luister, temeer, daar we Uw aanwezigheid mo
gen opvatten als een sanctie van de bisschop
pen aan de katholiekendagen en een bcwUs,
dat het hun wensch is, dat deze actie met
de meest mogelUke kracht worde doorgevoerd.
WU zUn, aldus vervolgde spr., hier niet ge
komen als organisaties, als arbeiders, of werk
gevers, als boeren, tuinders of middenstanders,
maar als katholieken in den rulmsten en den
besten zin van het woord om ons te confron-
teeren met ons zelven en met God.
t Spr. leidde vervolgens de sprekers en hun
onderwerpen over radio en film, de schoonste
vruchten van de moderne techniek in. om er
tenslotte op te wUzen, dat het niet zonder be
teekenis is, dat deze katholiekendag wordt ge
houden in de onmiddellUke nabijheid van
Egmond, waar eens de grondslag gelegd werd
van de Nederlandsche katholieke cultuur; in
dit teeken van Egmond opende spr. dezen
diocesanen katholiekendag.
Om 10 uur 's morgens werd in de 8t. Lau-
rentluskerk een pontificale H. Mis opgedragen.
Behalve honderden geloovlgen hadden zich tegen
dat uur de jeugdorganisaties der stad met hare
vaandels en banieren opgesteld, die den Herder
van het Diocees een eerbiedigen groet brachten.
Bij den Ingang der kerk werd de Bisschop
opgewacht door een grooten stoet geestóUken
en terwUl het parochieele zangkoor het ,JBas-
cerdos”et Pontifex" zong, schreed Monseigneur
zegenend dóór de geheel gevulde kerk. Bij het
Altaar gan het H. Bloedmirakel knielde de
Bisschop eenigen tijd biddend voor bet Taber
nakel, waama de plechtigheden een aanvang
namen. Bu het opdragen van het H. Offer
werd Z. Hoogw. Excellentie geassisteerd door:
den Hoogeerw. Deken E. P. Rengs als Presbyter
Asslstens, de Zeereerw. heeren A. Oorsprong
O. P. en W. d. MO1 O. P., pastoors der beide
Dominicanen-parochies als Troondiakens, den
Weleerw. kapelaan M. O. van Stijn als diaken
en den Zeereerw. Rector J. Poon als Sub-diaken.
De verdere assistentie werd verricht door de
volgende Zeereerw. Heeren: Rector zuistra, de
kapelaans E. Pronk en C. v. d. Knaap en J.
v. d. Hoek en Pater Marcells O. P.
Het mannen- én knapenkoor der parochie
znng onder leiding van den heer A. Klooster
en met begeleiding van den organist den heer
G. Klebert. de wisselende gezangen, terwijl de
geloovlgen onder leiding van Kapelaan W. Geels
de Engelen-Mis uitvoerden.
Na het Offertorium zong het koor het Adoro
Te van A. Cappelle en na de H. Mis het Lau-
date van Perosl.
In de kerk waren o.m. tegenwtwrdig ver
scheidene leden van het Hoofdbestuur en mr.
J. B. Bomans. Op het priesterkoor hadden zeer
veel Eerw. OeestelUken plaats genomen.
pastoor, die tot zichzelf zei en tot anderen
wat zU kunnen, dat moeten ook wU aan
kunnen; hU begreep tUdlg, dat de radio een
grooten invloed zou krUgen.
Door het tUdig beslag leggen op een gedeelte
van den zendtijd, toen er nog maar één zender
ter beschikking stond, ontsnapten de katholie
ken aan een groot gevaar, het gevaar dat an
dere omroepyereeniglngen liepen, die te laat
haar aandeel in den zendtijd vroegen.
Men begon den invloed van de Radio te be
vroeden en het was de strjjd, dien wU katholie
ken op het gebied van pers en onderwU» had
den gestreden, die ons geleerd had, dat wU niet
neutraal konden blijven staan tegenover de
radio, dat we ook op dit terrein kleur moesten
bekennen.
Dat we ook de radio moesten aangrUpen als
een middel, om ons rUke geloof uit te-dragen.
Lenin wendde de radio aan in diepst van de
wereldrevolutie en Goebbels wist, dat hU, door--
dat hU de beschikking had over de radio in
Duitschland, de revolutie van 5 Maart 33 ge
wonnen zou worden.
De radio heeft Invloed, ten kwade, maar ook
ten goede.
Radio is ten deele gesproken, Journalistiek,
maar zooals een krant een weerspiegeling is
zoo
huwelijk spelen geen rol meer; en wtj slikken
dat goedschiks.
De diepste realiteit van het Christendom
wordt verloochend en men onderschat de
kracht van het geabonneerd zUn op deze ver-
tooningen.
De bioscoop is het asyl geworden van de
armen, de onbevredigden en de dorstigen; doch
zU worden er nog armer, nog minder bevredigd
en nog dorstiger. Voor de jeugd is de bioscoop
een levensfactor van zeer ingrUpende beteeke
nis en aan de wassende misdadigheid onder de
Jeugd is de film niet vreemd.
De mondaine film met zUn illusies en on
waarachtigheden is als een lintworm, die het
weerstandsvermogen uitholt.
De bioscoopbezoeker is geworden tot de ga
leislaaf van den fflmband, zooals de arbeider
in de moderne fabriek de slaaf van den loo
penden band.
Ais vrij zouden hebben te kiezen tuaaeben
de film aanvaarden zooals zU reilt en zeilt,
of haar verwerpen, zouden we wellicht het
laatste kiezen, doch het zou zijn bet schoone
kind wegwerpen met het vuile badwater. Doch
we zullen nimmer voor die keuze gesteld wor
den. Daarom moeten we komen tot eigen in
vloed op de film. Allereerst door invloed op
de filmkeuring, door te streven naar verster
king van den Invloed van de ChrlstelUke le
vensopvatting als keuringsnorm in de RUks-
fllmkeuring.
Daar de ChrlstelUke volksgroep zich van de
film afzijdig houdt, zUn wU aangewezen het
christelijk sentiment in onze natie op film
gebied te verdedigen en te veategenwoordigen,
hetgeen onze taak in dezen buitengewoon ver-
antwoordelUk maakt.
Voorts dient de Katholieke filmkeuring te
worden vervolmaakt door de invoering van de
bindende nakeuring der A- en B-fllms.
Na de eensgezindheid in de voorlichting,
moet’ er ook eensgezindheid wezen van den
invloed der katholieke bioscoopbezoekers; daar
ligt het geheim van de kracht van onze actie.
De katholieke bioscoopbezoekers moeten be
wust gemaakt worden van hun taak en den
steeds lichtzinniger wordenden films een reso
luut halt toeroepen.
Hoe komen we tot de verwezenlUklng van de
stichting van een Nederlandschedivisie van
het Amerlkaansche Legion of Decency, het
legioen van de eerbaarheid?
De katholieken zijn de beste bioscoop-klanten
en alleen, als wU een gedisciplineerd eenheids
front vormen, kunnen we met resultaat met
de bioscoop-magnaten onderhandelen; het is
ons echter niet te doen om machtsmanifesra-
tie, wU willen het bioscoopbedrijf gunstig be
ïnvloeden door opvoering van het moreele en
cultureele peil der bioscoopvertoonlngen.
Door onzen steun aan de goede film maken
we de slechte film overbodig. We zien graag,
dat het den bioscopen goed gaat maar den niet
op de laatste plaats in zedelUk opzicht. WU
aanvaarden de film als optimist en de bios
coop als realist.
In eigen kring moeten we zorgen voor de
distributie van de goede film, vooral voor de
jeugd, die we niet moeten opvoeden tot bioe-
coopmenschen, maar tot menschen, die alleen
de goede film op prijs stellen.
We moeten de bioscoop saneeren, door weg
te blUven als er een slechte film draait, maar
ook door aanwezig te zUn als er een goede film
vertoond wordt.
Dan verrichten we apostolischen arbeid en
werken we aan het geestelUk welzUn van ons
volk. De K. F. A. wil niet den ondergang,
maar den opgang van het bioscoopbedrijf; zU
wil de standing van het filmbedrUf verhoogen.
Er is reeds een front; maar het is pas één
front, als het massaal is; het leidend woord
van de bisschoppen wordt reeds door alle lei
ders aanvaard; moge de volgzaamheid van het
katholieke volk dezelfde zUn.
De film is een muze, door menschen ge
maakt, een muze, wel licht en zwëvend, doch
de engelenwieken ontbreken er nog aan.
Aan ons katholieken te trachten de fllm-
muze engelen wieken te geven. (Applaus).
burg en-ten-deele-kerk tegelUk; zU geeft alles
voorhallen.
Maar als wU een keuze hebben, dan is er
geen twijfel of we moeten kiezen die radio, die
gebruikt wordt ten goede, die gericht is op
God en op de eeuwigheid.
,.De radio is schuldig aan den afval van ve
len, doch zU heeft ook de verdienste van vele
bekeerlngen.
WU zUn ons bewust, dat de concretiseering
van de katholieke idealen belichaamd is in den
Katholieken Radio-Omroepde welJschheid van
Europa is ons niet genoeg; wU zUn getreden in
den wereldomroep.
Spr. yrees voorts op de vooraanstaande po
sitie, die katholiek Nederland op het gebied
van de radio inneemt tegenover de katholieken
in andere landen, waar de positie van de ka
tholieken zooveel anders is dan bu ons. Van de
350 Europeesche zenders zUn er drie katholiek;
de Vaticaansche, één in België en één in Ne
derland; en van deze 3 is alleen de K.R.O. vol
waardig in staat zich te meten met het bui
tenland. In Amerika, waar 610 zenders zUn, be
schikken de katholieken wekelijks over 100
uren van 30 A 40 minuten; daar moest men
173.500 dollar bUeen brengen voor een 50 zend
uren per jaar, terwUl wU hier de beschikking
hebben over 54 uren per week.
Spr. kwam hierna tot de conclusie, dat wU
katholieken met de Radio een geweldigen in
vloed kunnen uitoefenen en het licht van ons
H. Geloof kunnen laten schUnen op de dingen
<ipg; een programma kunnen geven,
katholieken geest ademt, een pro
gramma, dat verantwoord is.
Maar daartegenover moet staan een invloed
van alle katholieke luisteraars, die zich willen
stellen onder den invloed van het programma
van den KR O., om zoodoende mede te helpen
aan den opbouw en instandhouding ervan.
Spr. eindigde met een woord van lof aan
den pionier van den K. R. O., pionier in Ne
derland en de wereld, Pastoor Perquln, den
Dominicaan, die in de microfoon een nieuwen
kansel zag. Na Pastoor Perquin in aller gebed
te hebben aanbevolen vroeg spr. allen Neder-
landschen katholieken hun warme, intensieve
belangstelling voor de moderne katholieke Ra-
dlo-actie, om deze mbgelUk te maken in dienst
van Koning Christus. (Applaus).
nam de hooge gast plaats te midden der
autoriteiten.
van de levensbeschouwing van de leiding,
is het ook met den radlo-omroep.
De invloed van de radio is groot; kardinaal
Faulhaber heeft één kathedraal tot sUn be
schikking, maar de eene microfoon van Goeb
bels heeft meer Invloed dan vüf kathedralen.
Dat de radio ook een gevaar kan zUn. heeft
Z. H. de Paus in ZUn encyclieken dnidelUk
betoogd. Spr. weidde hierover uit aan de hand
van de uitzendingen door verschillende radio-
omroepen.
Een radio-omroep, die alleen amusement
biedt, lUdt aan bloedarmoede; door niet te
spreken over God, Kerk en zedeleer, vergeten
we Ood: ook een radio kan niet neutraal aUn.
Aanwezig waren o^. Mgr. Taskln, Mgr v. radlo u sportterreln schouw.
Ttalran van TVov» Uaacr IToronr loZIOn x
De XIVe Diocesane Katholieken
dag, welke dit jaar te Alkmaar in
den stedelyken muziektuin werd ge
houden, is in alle opzichten een
groot succes geworden.
Het prachtige, koele zomerweer
maakte het verblijf in den schitteren
den, lommerrijken tuin tot iets heer
lijks en twee duizend geloovigen uit
het geheele Diocees, maar speciaal
uit Kennemerland ei, West-Friesland,
wareti getuige van deze grootsche
manifestatie. A
In de Dominicaner St. Thomaskerk te Zwi
is Zondag het schilderU onthuld van WW
van Konunenburg ,De triomf van St. Thor
van Aquino.”
Aan deze plechtige handeling, die verri
werd door den prior van het Zwplsche kloosi
pater M. W. J. van Kalmthout, ging een pla
tlge Hoogmis vooraf, die eveneens door
prior gecelebreerd werd, met assistentie i
de paters Luyckx en Ludwig uit Hulssen.
Prof. dr. B. M Molkenboer OJP. hield
predikatie naar aanleiding van den tekst
het midden der gemeente hebt gij uw nN
geopend.” Spr. seide hierin, dat ,De M(
van St. Thomas van Aquino” eten ge
den strijd en de beteekenis van een
heilige wil voorhouden.
Het schilderU, opgesteld in den h
de gebrandschilderde ramen van Ral
Bergen een diffuus licht doorlaten. b<
invloed voor te stellen, dien de kerkte!
d* zUn geschriften heeft uitgeoefend.
I Tal van burgerlUke en kerkelMke m
dat baar annonces en bljbehoorenM «birtrattoa weenden de pteehtlgbetd b*.
Na Me pauze gaf Piet Kasteel een samen
vatting der behandelde onderwerpen. Film en
radio hebben een dusdanigen invloed gekregen,
dat zU in staat zUn het geheele menschdom
te veranderen, wellicht meer nog. dan de uit
vinding der boekdrukkunst, welke gepaard ging
met de ontdekking van het Westen, de weg-
spoeling der klassieke Grieksche cultuur en
het ulteenvallen der godsdienstige overtuiging.
De invloed van film en radio op den heden-
is buitengemeen groot;
zUn ruim 300 bioscopen
met tezamen 300.000 zitplaatsen. Twintig pro
cent van de bevolking onzer groote steden
bezoekt wekelUks een bioscoop, hetgeen een
even groot aantal is als dat der katholieken,
die Zondags de H. Mis bUwonen. In Neder
land zUn 700.000 bezitters van radiotoestellen
officieel ingeschreven. terwUl het aantal aan
geslotenen op de radio-dlstributiebedrUven on
geveer 400.000 bedraagt. De moderne studio’s
der omroepvereenigingen zUn voorwerpen,
waa^iit de overweldigende belangstelling voor
de radio blUkt; met hun om vang en kostbaar
heid kan zich mlsscftien een enkele kathedraal
meten en het aantal menschen, dat er een
bezoek brengt is enorm.
Aan Hare Majesteit de Koningin.
De Katholieken uit het Bisdom Haarlem,
met hun Bisschop vergaderd té Alkmaar, ter be
handeling van godsdienstig-zedelUke vraagstuk
ken samenhangend met film en radio, maken
van deze gelegenheid gebruik om Uwe Majesteit
en Haar KonlnklUk Huis bun oprechte liefde
en onwankelbare trouw te verzekeren
Toen beklom Z. Hoogw. Excellentie udt het
podium en sprak als volgt:
Aan het einde van dezen Katholiekendag
past het Ons een woord van oprechten dank
te spreken jmn allen die tot het welslagen
daarvan hebben medegewerkt.
BUzonderen dank aan de spreken die op
zulk een overtuigende wijze onze katholieke
opvatting over deze hoogst actueele onderwer
pen hebben uiteengezet. Hun woerden en con
clusies moeten herhaaldelUk worden vastgelegd
en overwogen.
Dank aan al degenen die hier gekomen zijn,
niet alleen om met onverdeelde aandacht te
luisteren, maar meer nog om door hun tegen
woordigheid te getuigen, dat zU met hetgeen
hier gezegd is instemmen en dat zU doordron
gen zUn van het groote en vitale belang dM
voor het katholieke leven gelegen is in katho
lieke film- en radioactie.
Nu hopen wU dat deae Katholiekendag zal
beantwoorden aan onze verwachtingen. WU ver
wachten daarvan heel veel goeds, een wel verant
woord krachtig en eensgezind streven, door het
goed gebruik van film en actie.
Het ïomt dus aan op daden. Met de begin
selen zUn wU het allen volmaakt eens.
De moellUkheld bestaat in de toepassing van
de beginselen. Daarom doe ik een beroep op u
allen, om hetgeen hiér besproken is, eensge
zind in daden om te Betten.
Ik doe een beroep op filmoperateurs en dis
tributeurs vaA radio, in hetgeen zU Meden
niet als gewonen norm te noeme” wat t og pre
cies toelaatbaar is, maar te geven wat goed is:
wat opboirwt, wat sterkt, wat veredelt, wat ver
heft.
Ik doe een beroep op de Katholieke pers,
haar voorlichting zoo hoogst noodzakelUk, maar
ook zoo hoogst versmtwoordelUk. Moge zU het
beoordeelen van filmvoorstellingen, den meest
dringenden plicht, om de zeden van ons volk
hoog en heilig te houden, toch steeds gedenken
en altoos fier en eerlUk beoefenen.
Dat zU op de filmen die niet echt geschikt
zUn toch niet zoo de aandacht vestigen, nanie-
lUk op hun artisticiteit dat het eigenlijk een on
gewilde reclame wordt en dat iedere waarschu-
wing daarbU wegvalt, al staat deze nog zóó uitant’
drukkeUJk vóórop of achteraan.
Als is het nog zoo schoon of nuttig als uw
oog of hand, als het schade doet ruk het af en
werpt het weg. Ik doe een beroep op alle goed-
willenden. op heel ons katholieke volk om geen
filmen te gaan zien, die niet aanbevolen kun
nen worden en geen radio te beluisteren die
gevaarlUk is.
Integendeel -wU moeten krachtig en eendrach
tig de actie van de goede film en ludio en dus
de Katholieke filmcentrale en KJLO. steunen
en bevorderen.
Wanneer men ziet onze houding principieel en
nationaal, dan kunnen wU veel bereiken, dan
zullen ook anderen zich richten naar ons. dan
zullen wU én voor de eer van God én voor ons
eigen heil en voor onze medemenschen veel
goeds tot stand brengen. Dit hebben wU afija-
beden hedenmorgen, dat bidden wU ook he
den. In blU vertrouwen op dat éénsgezind stre
ven gaan wU nu God danken, om ZUn licht en
zegen vragen voer de uitvoering van al oage
plannen.
Moge de H. Moeder Gods daarbU onae voor
spreekster en onze altUddurende beschermster
zUn. (Langdurig applaus).
Saint Père.
Les cathollques du Diocése de Harlem, unis
avec leur Evèque, ont aujourdhul examlné.
diacuté et approfondi la question de leun de
voirs relatlvement aux inventions modemes
de Film et Radio.
Us présentent k Votre Sainteté les homma
ges de leur amour filial, de dévouement fidéle
et soUicltent Votre Bénédictlon Apostolique.