Diocesane Katholiekendag te Alkmaar Beteekenis film radio van en I! f l I 2000 GELOOVIGEN AANWEZIG MAANDAG 4 JULI 1938 1 De DasseAop spreekt Welkomstwoorden Een samenvatting De kerkelijke viering De K.R.O. vooraan Pontificaal Lof Hulde van de jeugd Het hoogtepunt van den dag De 14e Diocesane Katholiekendag te Allernaar. Tijdens de rede van Z. H. Koe. Mor. Huibeee. Bisssheo vee Haarlem 1 SU. Jeugd defileert voor den Bisschop „DE TRIOMF VAN ST. THOMAS VAN AQUINO” De houding van de katholie ken tegenover de film l I „Het komt duo op daden aan, over de beginselen zyn wy het eeng” Plechtige onthuUmg van schilderü in Dominicanenkerk te Zwolle Telegrammen aan Paus en Koningin - linillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllltHIllHHIHHIIimilllMllllllllt lUiiHiiimmiiiiiiHiHHiMmiuiiHHiiiiinitmiiiiiiiiHiHiiiiiminiiiiHMHH «iHiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiuiiiiiHiiiiiiiiiiiiuii iiiiiiiniiiiniiiii len Met groote belangstelling aanschouwt de Bisschop het défilé der jeugdorganisaties er- er- I inventions van met M. ■si Tal van burgerlijke en kerkeiüke 1 in overe lichting. an en uitje s en sar meet iden We >uw- taad •den. d. Tuyn, Deken van Den Haag, de Kamerleden van den kring Den Helder, w.o. de Zeer Eerw. Pater Beaufort, de Deken van Behagen, zeer veel Eerw. Heeren Pastoors uit Noord- en Zuid- holland, leden van het Hoofdbestuur en tal van katholieke burgemeesters en Statenleden uit den omtrek. van den dat den r Hesje n we op je» met enip- nouw kop valt den re 6 i ge- ellljn >odat wor- Daarbij kwam dat Vader-Bisschop, met Zijn hooge tegenwoordigheid dit feest van katho lieke saamhoorigheid beeft willen opluisteren, welke eer door katholiek Alkmaar op hoogen prijs werd gesteld. Van tah-jjke hulzen wap perde de vaderlandsche driekleur, en groot was telkens de belangstelling, wanneer Zijn Hbogw. Excellentie zich in het .openbaar vertoonde. daagschen mensch alleen in Nederland Voordat Z. Hoogw. Excellentie zich naar den muzlektutn begaf, kreeg de georganiseerde jeugd de gelegenheid den Bisschop haar hulde te betuigen. Te midden van bestuur en Eerw. Geestelijkheid had Monseigneur plaats geno men by de St. Domlnlcuskerk op de Laat. Voor afgegaan door de Harmonie St. Caecllia trokken de kleurrijke groepen met haar banieren in pittig marschtempo langs den Bisschop, waarbij de vaandels een eerbiedigen groet brachten. Zeer velen woonden deze korte, maar indruk wekkende plechtigheid bij. A sa Sainteté le Pape Citta del Vatican©. Z H Bee Mgr. J. F. Muiben temidden der autoriteiten op den XfUen KaÜMMten- dag te Alkmaar In den muzlektuin hadden zich een paar dui zend geloovlgen, van heinde en verre gekomen, verzameld. Door de goede zorgen van architect P. J. de Kort was hier alles tot In de puntjes in orde, allen hadden goede zitplaatsen en de •rs.’zsa Gotnarus een Altaar gebouwd, dat met tapijten en bloemen smaakvol versierd was. De luld- sprekerslnst alia tie van de Pinna Ypma werkte feilloos en het was een genot in dezen heerlij ken tuin eenige uren te vertoeven. Toen Monseigneur met zijn gevolg gearriveerd was en 8t. Caecllia de Paushymne had gespeeld De bekende K.R.O.-propagandlst, Paul de Waart begon met te herinneren aan de Pause lijke toespraak na het Eucharistisch congres te Budapest, waarbij de radio het mogelijk maak te, dat het Pauseljjk woord door mlllloenen ge hoord werd, om er tenslotte op te wijzen, dat de radlo-geschiedenls nog slechts 30 jaar oud Is. By de ontwikkeling van de radio ging Neder land voorop en de feiten bewijzen het, dat het nog de eerste en voornaamste plaats inneemt; in Nederland begon de Radlo-omroep als eer ste In Europa en vele andere landen hebben ziel, naar Nederland gericht als lichtend voor beeld. Nadat de radio voor zakelijke en amuse- mentsdoeleinden gebruikt was, begon men in ’23 in ons land de radio in dienst te stellen van de cultuur en de Invloed op cultuur en godsdienst deed zich al spoedig gevoelen. Het was een eenvoudige Amsterdamsche Een groot deel der wereld leeft in een hel- denach klimaat, in welk klimaat film en radio zijn geboren. Zuiver geestelijk zelfbehoud elscht, dat wij ons met deze twee moderne vin dingen van den menschelUken geest bezig hou den. want anders zal. vóór we het weten, mede door deze twee de heidensche sfeer ons overwel digen en zullen onze kinderen onze christelijke sfeer niet meer kennen. De eersten, die de groote beteekenis der film hebben gezien, zijn de bolsjewieken, die op een artistiek welhaast niet geëvenaarde wijze door de film een geweldige propaganda hebben ge voerd voor hun ideeën. De nationaal-sociahsten en de fascisten volgden hen na en al mogen die op het terrein van de film niet zoo geslaagd zijn: op dat der radio zijn zjj het bovenmate. De Nederlandsche staat heeft een deel der vraagstukken gezien en oefent op de film een zeker, naar maatstaven van publiek fatsoen geordend toezicht uit. Met de positieve zijde van het vraagstuk bemoeide zU zich bijna niet. Met de radio liet de staat zich nog minder in. De censuur op de films besprekend, zeide de heer Kasteel, dat meer vrijheid van keuren door de Katholieke filmcentrale noodzakelUk moet worden geacht, terwijl hij ten aanzien van de radio aandrong op grooten steun aan den K.R.O. en onder eenige hilariteit van de aanwezigen op het uitoefenen van beleefde critiek. als mede op het gebruiken van de radio met mate en verstand. Permanent uitmelken van de radio leidt noodzakelUk tot verdoovlng en groote ver vlakking. Hoe edeler wjj de radio gebruiken, hoe edeler zU worden zal. Ook ten aanzien van de film drong spr. aan op het bevorderen van den goeden smaak. Het maken van films is een ideëele zaak; voor het schrijven van een scenario, een draaiboek, voor het fotografeeren, het regisaeeren en vooral het monteeren zijn geest en genie noodig, welke men niet voor geld kan koopen. Door de Katholieken worden de mogelijk heden van de film vaak nog onderschat. De helft van het bioscopen bezoekende publiek is Katholiek, over 25 jaar aal ongeveer 80 k 7o van dat publiek tot de Katholieken behooren. Dat is voldoende om het maken van Katholieke films te rechtvaardigen, vooral, omdat de kosten vaak minder zijn dan men denkt. Helaas is er ech ter nog geen belangstelling genoeg, hetgeen te wijten is aan de heerschende onkunde betref fende deze aangelegenheid. Toch aal men in die richting moeten werken, want het beste en het voornaamste is. dat men positief te werk gaat. Steun aan de Katholieke Filmactie. die geen liefhebberij van een paar menschen is, maar een onderdeel van de Katholieke actie, die haar gezag ontleent aan de Bisschoppen van Nederland, la hard noodig. Ook pleitte spr. voor het gebruik maken van de smalle film, als leer school en vei weei middel. Film en radio zijn even groote werkelUkheden als de klant en het boek en het hangt van ons, Katholieken, af, hoe ze zullen zijn. Helaas pikt men tegenwoordig een Moscoopje en zuigt men aan de radio met minder overleg, dan waar mee men tn bus en tram een plaatsje uitaoekt. Kennis van deqp moderne middelen is nood- zatelUk. wil men ze goed gebruiken en daarom mag met recht gevraagd worden, voor film en radio een leerstoel te stichten aan de unlveral- telten. evengoed als men ae heeft voor minder belangrijke zaken. En de priesters, die college krijgen in de geschiedenis der Kerk, mogen evengoed onderricht genieten in de middelen, wtelke voor het heden en de toekomst van de Kerk van belang zlfn. Ook deskundige bespre king van de film en radio in de dagbladen is van groot belang; thans moeten beide het in de krant afleggen tegen voetballen en wielren nen. Ds taak der opvoeders is het, den kinderen •in film en radio niet alleen het kwaad van het goed te leeren onderscheiden, maar ook de kitsch van de kunst. Na nog een toekomstbeeld van de film en de radio te hebben voorgesteld, zei spr. tenslotte, dat de Kerk, in de verandering van alle tijden, Meeds opnieuw begint en daarbij gebruik maakt van alle middelen. Daarom moeten wij, ook ten overstaan van radio en film aanpakken en wel sonder Vrees, met geestdrift en geloof, dan zullen we seker overwinnen (applaus). Wijl niemand zich voor de gedachtewisseling had opgegeven, werden door Ir. Feber, onder applaus der vergadering, hierna de stellingen en conclusies der sprekers vastgesteld, alsmede het amendement van den heer A. Putter uit Delft op de stellingen van Bernard Verhoeven betreffende de voorlichting door de Katholieke Pers. Het amendement luidt: „Vbor zoover die voorlichting door C Katholieke Pers geschiedt. serge men er voor. De heer Bernard Verhoeven, die dit onder werp inleidde, begon met de film te schilde ren als wonder van techniek en wees erop, dat de film in een halven menschenleeftUd ge worden is van kinderspel tot wereldheerscher. Vanwaar die macht? Het beeld spreekt dul- delUker tot het menschenhart dan het gespro ken woord en nog meer het beweeglijke beeld. De filmstudio’s zUn geworden tot droomfa- brieken, de film tot een mechanisch fabrikaat, tot confectie; het publiek wordt geamuseerd met droomen in blik en de cellulold-band moet aanvullen, wat de loopende band van de mo derne fabriek in bet menschenleven heeft vernield. Waren echter die droomen, die den menschen worden gegeven maar meer hemelscb en min der aardsch. Het publiek wordt gevoed erotiek, schUnschoonheid en illusies. De film eindigt waar het leven begint; er zijn in de film veel kussen, maar weinig kin deren; ddbh kinderen zUn belangrUker daif kussen. Hoe vaak verloochent de film de diep ste realiteit van het leven. Godsdienst en het Nadat de Voorzitter, Ir. Feber. nog een slot woord had gesproken, waarin h|j dank bracht aan het Uitvoerend Comité en opwekte het ge sprokene in daden om te zetten, zpodat op 3 Juli 1038 van Alkmaar wederom „de Victorie" zou beginnen, werd een Pontificaal Lof gehouden. De jemitar—nteatiee met hun vaandels -e’-aar- den zich om de tot altaar verheven muxieknis. Ditmaal werd de Bisschop geassisteerd door de Hoogeerw. heeren E. P Rengs en G. Kuys als troondiakens, terwijl de paters Dominicanen en Dom. Vlergel OB.B. de verdere assistentie verrichten. De geloovlgen zongen de lofgezangen onder begeleiding van den heer Joh Kuiper en het 8t. Dominicuszangkoor. Een diep ontroerend moment was het, tóen de zegen met het Allerheiligste werd geggvan 1 en de duizenden in devote aanbidding in dtt heerlijk stuk natuur lagen neergeknield. Na den zegen klonk de jubelende Paushymne opnieuw tot slot van dezen zoo heerlijk geslaag den Katholiekendag. De voorzitter van het uitvoerend comité, de heer mr. D. Bosscher, rekende het zich een hooge eer allen hartelijk welkom te mogen heeten; vooral Mgr. Hulbers, als vertegenwoor diger van het hoogste kerkelijk gezag in dit diocees heette spr. welkom Z. H. Exc. de ver zekering gevende, dat de komst van den bis schop door alle aanwezigen op hoogen prijs wordt gesteld. Spr. hoopte, dat deze dag den bisschop nog lang in aangename herinnering mocht blijven. Spr. deelde voorts mede, dat de burgemeester van Alkmaar wegens verbluf buitenslands ver hinderd was en wilde voorts nog een uitsonde ring maken door speciaal den H. E. Deken Rengs welkom te heeten, hem dankend voor zUn medewerking aan de voorbereiding van dezen dag. De voorzitter van het hoofdbestuur, tr. L. J. M. Feber uit Den Haag, heette op zUn beurt allen welkom; in het bUzonder bracht spr. Z. H. Exc. den Bisschop van Haarlem zUn eer biedigen groet; Uw tegenwoordigheid, aldus spr., geeft aan den katholiekendag bUzonderen luister, temeer, daar we Uw aanwezigheid mo gen opvatten als een sanctie van de bisschop pen aan de katholiekendagen en een bcwUs, dat het hun wensch is, dat deze actie met de meest mogelUke kracht worde doorgevoerd. WU zUn, aldus vervolgde spr., hier niet ge komen als organisaties, als arbeiders, of werk gevers, als boeren, tuinders of middenstanders, maar als katholieken in den rulmsten en den besten zin van het woord om ons te confron- teeren met ons zelven en met God. t Spr. leidde vervolgens de sprekers en hun onderwerpen over radio en film, de schoonste vruchten van de moderne techniek in. om er tenslotte op te wUzen, dat het niet zonder be teekenis is, dat deze katholiekendag wordt ge houden in de onmiddellUke nabijheid van Egmond, waar eens de grondslag gelegd werd van de Nederlandsche katholieke cultuur; in dit teeken van Egmond opende spr. dezen diocesanen katholiekendag. Om 10 uur 's morgens werd in de 8t. Lau- rentluskerk een pontificale H. Mis opgedragen. Behalve honderden geloovlgen hadden zich tegen dat uur de jeugdorganisaties der stad met hare vaandels en banieren opgesteld, die den Herder van het Diocees een eerbiedigen groet brachten. Bij den Ingang der kerk werd de Bisschop opgewacht door een grooten stoet geestóUken en terwUl het parochieele zangkoor het ,JBas- cerdos”et Pontifex" zong, schreed Monseigneur zegenend dóór de geheel gevulde kerk. Bij het Altaar gan het H. Bloedmirakel knielde de Bisschop eenigen tijd biddend voor bet Taber nakel, waama de plechtigheden een aanvang namen. Bu het opdragen van het H. Offer werd Z. Hoogw. Excellentie geassisteerd door: den Hoogeerw. Deken E. P. Rengs als Presbyter Asslstens, de Zeereerw. heeren A. Oorsprong O. P. en W. d. MO1 O. P., pastoors der beide Dominicanen-parochies als Troondiakens, den Weleerw. kapelaan M. O. van Stijn als diaken en den Zeereerw. Rector J. Poon als Sub-diaken. De verdere assistentie werd verricht door de volgende Zeereerw. Heeren: Rector zuistra, de kapelaans E. Pronk en C. v. d. Knaap en J. v. d. Hoek en Pater Marcells O. P. Het mannen- én knapenkoor der parochie znng onder leiding van den heer A. Klooster en met begeleiding van den organist den heer G. Klebert. de wisselende gezangen, terwijl de geloovlgen onder leiding van Kapelaan W. Geels de Engelen-Mis uitvoerden. Na het Offertorium zong het koor het Adoro Te van A. Cappelle en na de H. Mis het Lau- date van Perosl. In de kerk waren o.m. tegenwtwrdig ver scheidene leden van het Hoofdbestuur en mr. J. B. Bomans. Op het priesterkoor hadden zeer veel Eerw. OeestelUken plaats genomen. pastoor, die tot zichzelf zei en tot anderen wat zU kunnen, dat moeten ook wU aan kunnen; hU begreep tUdlg, dat de radio een grooten invloed zou krUgen. Door het tUdig beslag leggen op een gedeelte van den zendtijd, toen er nog maar één zender ter beschikking stond, ontsnapten de katholie ken aan een groot gevaar, het gevaar dat an dere omroepyereeniglngen liepen, die te laat haar aandeel in den zendtijd vroegen. Men begon den invloed van de Radio te be vroeden en het was de strjjd, dien wU katholie ken op het gebied van pers en onderwU» had den gestreden, die ons geleerd had, dat wU niet neutraal konden blijven staan tegenover de radio, dat we ook op dit terrein kleur moesten bekennen. Dat we ook de radio moesten aangrUpen als een middel, om ons rUke geloof uit te-dragen. Lenin wendde de radio aan in diepst van de wereldrevolutie en Goebbels wist, dat hU, door-- dat hU de beschikking had over de radio in Duitschland, de revolutie van 5 Maart 33 ge wonnen zou worden. De radio heeft Invloed, ten kwade, maar ook ten goede. Radio is ten deele gesproken, Journalistiek, maar zooals een krant een weerspiegeling is zoo huwelijk spelen geen rol meer; en wtj slikken dat goedschiks. De diepste realiteit van het Christendom wordt verloochend en men onderschat de kracht van het geabonneerd zUn op deze ver- tooningen. De bioscoop is het asyl geworden van de armen, de onbevredigden en de dorstigen; doch zU worden er nog armer, nog minder bevredigd en nog dorstiger. Voor de jeugd is de bioscoop een levensfactor van zeer ingrUpende beteeke nis en aan de wassende misdadigheid onder de Jeugd is de film niet vreemd. De mondaine film met zUn illusies en on waarachtigheden is als een lintworm, die het weerstandsvermogen uitholt. De bioscoopbezoeker is geworden tot de ga leislaaf van den fflmband, zooals de arbeider in de moderne fabriek de slaaf van den loo penden band. Ais vrij zouden hebben te kiezen tuaaeben de film aanvaarden zooals zU reilt en zeilt, of haar verwerpen, zouden we wellicht het laatste kiezen, doch het zou zijn bet schoone kind wegwerpen met het vuile badwater. Doch we zullen nimmer voor die keuze gesteld wor den. Daarom moeten we komen tot eigen in vloed op de film. Allereerst door invloed op de filmkeuring, door te streven naar verster king van den Invloed van de ChrlstelUke le vensopvatting als keuringsnorm in de RUks- fllmkeuring. Daar de ChrlstelUke volksgroep zich van de film afzijdig houdt, zUn wU aangewezen het christelijk sentiment in onze natie op film gebied te verdedigen en te veategenwoordigen, hetgeen onze taak in dezen buitengewoon ver- antwoordelUk maakt. Voorts dient de Katholieke filmkeuring te worden vervolmaakt door de invoering van de bindende nakeuring der A- en B-fllms. Na de eensgezindheid in de voorlichting, moet’ er ook eensgezindheid wezen van den invloed der katholieke bioscoopbezoekers; daar ligt het geheim van de kracht van onze actie. De katholieke bioscoopbezoekers moeten be wust gemaakt worden van hun taak en den steeds lichtzinniger wordenden films een reso luut halt toeroepen. Hoe komen we tot de verwezenlUklng van de stichting van een Nederlandschedivisie van het Amerlkaansche Legion of Decency, het legioen van de eerbaarheid? De katholieken zijn de beste bioscoop-klanten en alleen, als wU een gedisciplineerd eenheids front vormen, kunnen we met resultaat met de bioscoop-magnaten onderhandelen; het is ons echter niet te doen om machtsmanifesra- tie, wU willen het bioscoopbedrijf gunstig be ïnvloeden door opvoering van het moreele en cultureele peil der bioscoopvertoonlngen. Door onzen steun aan de goede film maken we de slechte film overbodig. We zien graag, dat het den bioscopen goed gaat maar den niet op de laatste plaats in zedelUk opzicht. WU aanvaarden de film als optimist en de bios coop als realist. In eigen kring moeten we zorgen voor de distributie van de goede film, vooral voor de jeugd, die we niet moeten opvoeden tot bioe- coopmenschen, maar tot menschen, die alleen de goede film op prijs stellen. We moeten de bioscoop saneeren, door weg te blUven als er een slechte film draait, maar ook door aanwezig te zUn als er een goede film vertoond wordt. Dan verrichten we apostolischen arbeid en werken we aan het geestelUk welzUn van ons volk. De K. F. A. wil niet den ondergang, maar den opgang van het bioscoopbedrijf; zU wil de standing van het filmbedrUf verhoogen. Er is reeds een front; maar het is pas één front, als het massaal is; het leidend woord van de bisschoppen wordt reeds door alle lei ders aanvaard; moge de volgzaamheid van het katholieke volk dezelfde zUn. De film is een muze, door menschen ge maakt, een muze, wel licht en zwëvend, doch de engelenwieken ontbreken er nog aan. Aan ons katholieken te trachten de fllm- muze engelen wieken te geven. (Applaus). burg en-ten-deele-kerk tegelUk; zU geeft alles voorhallen. Maar als wU een keuze hebben, dan is er geen twijfel of we moeten kiezen die radio, die gebruikt wordt ten goede, die gericht is op God en op de eeuwigheid. ,.De radio is schuldig aan den afval van ve len, doch zU heeft ook de verdienste van vele bekeerlngen. WU zUn ons bewust, dat de concretiseering van de katholieke idealen belichaamd is in den Katholieken Radio-Omroepde welJschheid van Europa is ons niet genoeg; wU zUn getreden in den wereldomroep. Spr. yrees voorts op de vooraanstaande po sitie, die katholiek Nederland op het gebied van de radio inneemt tegenover de katholieken in andere landen, waar de positie van de ka tholieken zooveel anders is dan bu ons. Van de 350 Europeesche zenders zUn er drie katholiek; de Vaticaansche, één in België en één in Ne derland; en van deze 3 is alleen de K.R.O. vol waardig in staat zich te meten met het bui tenland. In Amerika, waar 610 zenders zUn, be schikken de katholieken wekelijks over 100 uren van 30 A 40 minuten; daar moest men 173.500 dollar bUeen brengen voor een 50 zend uren per jaar, terwUl wU hier de beschikking hebben over 54 uren per week. Spr. kwam hierna tot de conclusie, dat wU katholieken met de Radio een geweldigen in vloed kunnen uitoefenen en het licht van ons H. Geloof kunnen laten schUnen op de dingen <ipg; een programma kunnen geven, katholieken geest ademt, een pro gramma, dat verantwoord is. Maar daartegenover moet staan een invloed van alle katholieke luisteraars, die zich willen stellen onder den invloed van het programma van den KR O., om zoodoende mede te helpen aan den opbouw en instandhouding ervan. Spr. eindigde met een woord van lof aan den pionier van den K. R. O., pionier in Ne derland en de wereld, Pastoor Perquln, den Dominicaan, die in de microfoon een nieuwen kansel zag. Na Pastoor Perquin in aller gebed te hebben aanbevolen vroeg spr. allen Neder- landschen katholieken hun warme, intensieve belangstelling voor de moderne katholieke Ra- dlo-actie, om deze mbgelUk te maken in dienst van Koning Christus. (Applaus). nam de hooge gast plaats te midden der autoriteiten. van de levensbeschouwing van de leiding, is het ook met den radlo-omroep. De invloed van de radio is groot; kardinaal Faulhaber heeft één kathedraal tot sUn be schikking, maar de eene microfoon van Goeb bels heeft meer Invloed dan vüf kathedralen. Dat de radio ook een gevaar kan zUn. heeft Z. H. de Paus in ZUn encyclieken dnidelUk betoogd. Spr. weidde hierover uit aan de hand van de uitzendingen door verschillende radio- omroepen. Een radio-omroep, die alleen amusement biedt, lUdt aan bloedarmoede; door niet te spreken over God, Kerk en zedeleer, vergeten we Ood: ook een radio kan niet neutraal aUn. Aanwezig waren o^. Mgr. Taskln, Mgr v. radlo u sportterreln schouw. Ttalran van TVov» Uaacr IToronr loZIOn x De XIVe Diocesane Katholieken dag, welke dit jaar te Alkmaar in den stedelyken muziektuin werd ge houden, is in alle opzichten een groot succes geworden. Het prachtige, koele zomerweer maakte het verblijf in den schitteren den, lommerrijken tuin tot iets heer lijks en twee duizend geloovigen uit het geheele Diocees, maar speciaal uit Kennemerland ei, West-Friesland, wareti getuige van deze grootsche manifestatie. A In de Dominicaner St. Thomaskerk te Zwi is Zondag het schilderU onthuld van WW van Konunenburg ,De triomf van St. Thor van Aquino.” Aan deze plechtige handeling, die verri werd door den prior van het Zwplsche kloosi pater M. W. J. van Kalmthout, ging een pla tlge Hoogmis vooraf, die eveneens door prior gecelebreerd werd, met assistentie i de paters Luyckx en Ludwig uit Hulssen. Prof. dr. B. M Molkenboer OJP. hield predikatie naar aanleiding van den tekst het midden der gemeente hebt gij uw nN geopend.” Spr. seide hierin, dat ,De M( van St. Thomas van Aquino” eten ge den strijd en de beteekenis van een heilige wil voorhouden. Het schilderU, opgesteld in den h de gebrandschilderde ramen van Ral Bergen een diffuus licht doorlaten. b< invloed voor te stellen, dien de kerkte! d* zUn geschriften heeft uitgeoefend. I Tal van burgerlUke en kerkelMke m dat baar annonces en bljbehoorenM «birtrattoa weenden de pteehtlgbetd b*. Na Me pauze gaf Piet Kasteel een samen vatting der behandelde onderwerpen. Film en radio hebben een dusdanigen invloed gekregen, dat zU in staat zUn het geheele menschdom te veranderen, wellicht meer nog. dan de uit vinding der boekdrukkunst, welke gepaard ging met de ontdekking van het Westen, de weg- spoeling der klassieke Grieksche cultuur en het ulteenvallen der godsdienstige overtuiging. De invloed van film en radio op den heden- is buitengemeen groot; zUn ruim 300 bioscopen met tezamen 300.000 zitplaatsen. Twintig pro cent van de bevolking onzer groote steden bezoekt wekelUks een bioscoop, hetgeen een even groot aantal is als dat der katholieken, die Zondags de H. Mis bUwonen. In Neder land zUn 700.000 bezitters van radiotoestellen officieel ingeschreven. terwUl het aantal aan geslotenen op de radio-dlstributiebedrUven on geveer 400.000 bedraagt. De moderne studio’s der omroepvereenigingen zUn voorwerpen, waa^iit de overweldigende belangstelling voor de radio blUkt; met hun om vang en kostbaar heid kan zich mlsscftien een enkele kathedraal meten en het aantal menschen, dat er een bezoek brengt is enorm. Aan Hare Majesteit de Koningin. De Katholieken uit het Bisdom Haarlem, met hun Bisschop vergaderd té Alkmaar, ter be handeling van godsdienstig-zedelUke vraagstuk ken samenhangend met film en radio, maken van deze gelegenheid gebruik om Uwe Majesteit en Haar KonlnklUk Huis bun oprechte liefde en onwankelbare trouw te verzekeren Toen beklom Z. Hoogw. Excellentie udt het podium en sprak als volgt: Aan het einde van dezen Katholiekendag past het Ons een woord van oprechten dank te spreken jmn allen die tot het welslagen daarvan hebben medegewerkt. BUzonderen dank aan de spreken die op zulk een overtuigende wijze onze katholieke opvatting over deze hoogst actueele onderwer pen hebben uiteengezet. Hun woerden en con clusies moeten herhaaldelUk worden vastgelegd en overwogen. Dank aan al degenen die hier gekomen zijn, niet alleen om met onverdeelde aandacht te luisteren, maar meer nog om door hun tegen woordigheid te getuigen, dat zU met hetgeen hier gezegd is instemmen en dat zU doordron gen zUn van het groote en vitale belang dM voor het katholieke leven gelegen is in katho lieke film- en radioactie. Nu hopen wU dat deae Katholiekendag zal beantwoorden aan onze verwachtingen. WU ver wachten daarvan heel veel goeds, een wel verant woord krachtig en eensgezind streven, door het goed gebruik van film en actie. Het ïomt dus aan op daden. Met de begin selen zUn wU het allen volmaakt eens. De moellUkheld bestaat in de toepassing van de beginselen. Daarom doe ik een beroep op u allen, om hetgeen hiér besproken is, eensge zind in daden om te Betten. Ik doe een beroep op filmoperateurs en dis tributeurs vaA radio, in hetgeen zU Meden niet als gewonen norm te noeme” wat t og pre cies toelaatbaar is, maar te geven wat goed is: wat opboirwt, wat sterkt, wat veredelt, wat ver heft. Ik doe een beroep op de Katholieke pers, haar voorlichting zoo hoogst noodzakelUk, maar ook zoo hoogst versmtwoordelUk. Moge zU het beoordeelen van filmvoorstellingen, den meest dringenden plicht, om de zeden van ons volk hoog en heilig te houden, toch steeds gedenken en altoos fier en eerlUk beoefenen. Dat zU op de filmen die niet echt geschikt zUn toch niet zoo de aandacht vestigen, nanie- lUk op hun artisticiteit dat het eigenlijk een on gewilde reclame wordt en dat iedere waarschu- wing daarbU wegvalt, al staat deze nog zóó uitant’ drukkeUJk vóórop of achteraan. Als is het nog zoo schoon of nuttig als uw oog of hand, als het schade doet ruk het af en werpt het weg. Ik doe een beroep op alle goed- willenden. op heel ons katholieke volk om geen filmen te gaan zien, die niet aanbevolen kun nen worden en geen radio te beluisteren die gevaarlUk is. Integendeel -wU moeten krachtig en eendrach tig de actie van de goede film en ludio en dus de Katholieke filmcentrale en KJLO. steunen en bevorderen. Wanneer men ziet onze houding principieel en nationaal, dan kunnen wU veel bereiken, dan zullen ook anderen zich richten naar ons. dan zullen wU én voor de eer van God én voor ons eigen heil en voor onze medemenschen veel goeds tot stand brengen. Dit hebben wU afija- beden hedenmorgen, dat bidden wU ook he den. In blU vertrouwen op dat éénsgezind stre ven gaan wU nu God danken, om ZUn licht en zegen vragen voer de uitvoering van al oage plannen. Moge de H. Moeder Gods daarbU onae voor spreekster en onze altUddurende beschermster zUn. (Langdurig applaus). Saint Père. Les cathollques du Diocése de Harlem, unis avec leur Evèque, ont aujourdhul examlné. diacuté et approfondi la question de leun de voirs relatlvement aux inventions modemes de Film et Radio. Us présentent k Votre Sainteté les homma ges de leur amour filial, de dévouement fidéle et soUicltent Votre Bénédictlon Apostolique.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 17