SKdwtóaal van De avonturen van een verkeersagentje L den daa fc' Betaaldag SCHAKEN De tweede ronde AUTOMOBILISME ROEIEN Von Brauchitech winnaar 7 De uitslagen px 1 Om het kampioenschap van Nederland Om den grooten prijs van Frankrijk Geen bijzondere prestaties, doch goede sport Pirc wint het tournooi te Bad Harzburg DE JUBILEUMWEDSTRIJDEN VAN „DE HOOP” HET K.N.A.C.-CONCOURS TE SCHEVENINGEN ri tl DOOR CHARLES Burk wint de Diamond Sculls in recordtijd W A „De Hoop, welke Zondag op de Am- i Hoop (mej. E. S. Klein) 83 pnt; 1. De 1 Je morgenochtend ook hooren," HOOFDSTUK Vm «Woedt vervolgd). al to Intueechen varen apin en kabouters yverig bezig de van de maan ginhaaMc sterren aan de electrische draden aan te bren gen. Overal hingen sterren, schitterende stenen, die het boech alsof de son asm den haami stond. Daar de verkeersagent, oase Keeaie, wel begrijpen kon. dat als men ging kijken naar de nieuwe boechverlichting, er heel veel vólk zou komen, spijkerde hy op verschillende plaatsen bordjes met de woorden: „rechts houden". „Zoo." aside M. »nu is het verkeer geregeld. behalen zal Euwe-van ^wedstrijden van zijn gehouden 1 Sl< Zo bei <»l v« Afdeeling 5, kampeerwagens, zonder trekkend materiaal: 3 inschrijvers: prijs Hauscar, type a 4, fabrikaat bovenbouw Bronkhorst, Hilversum, F. Hausbrand. Blaricum. O! T 1 set 5 gei oei ver get Du 1 he rai vo he h« ac w< ac va KI ■a m< n a al De oude acht van Nereus (voor) werd winnaar tijdens de ju sterdamsche Bosch briek. Nu en dan gingen nog enkele arbeiders langs haar been. Toen! was Emiel Naast' hem Schimmel! Speciale prijzen: de twee in dit concours uit geloofde zilveren bekers voor het beste koetswerk en den besten kampeerwagen van Nederlandsch fabrikaat werden gewonnen resp. door: Stude baker, state president, cabriolet, carrosserie Pennock, N.V. Internationale Automobiel MU„ s-Gravenhage, en Rolon, buis-chassisfabrikaat: A. Muller en Zoon, Rotterdam; inschrijver A. Muller en Zoon, Rotterdam. „Lorrie Ik heb je lief!" Een oögenbllk staarde Lorrie hem aan. alsof hy In «en vreemde taal had gesproken en de woorden geen beteekenls voor haar hadden. Het „liefde” werd, Automobiel My. N.V., Utrecht. Klasse 1: prijs sa. Jaguar 1.5, sedan, N V. J. W. Lagerwij s Automobiel Mij., 's-Gravenhage. Klasse M: eer ste prjjs: Triumph Dolomite”, saloon, Reyenga’s Automobiel Bedrijf, ’s-Oravenhage; tweede prjjs: Wolseley super six, sedan, O. J. v. d. Wansem, ’s-Oravenhage; derde prjjs: Hudson 8, custom b, sedan, Hollandia vouw- en schuifdakenfabrlek, J. W. Vermeulen, Haarlem; vierde prjjs: Packard eight, sedan, N.V. H. Englebert’s Automobiel handel, ’s-Oravenhage. Klasse n: eerste prijs: Cadillac 60 .special v-8, touring sedan, K. Lan- deweer. Utrecht; tweede prjjs: sa. Jaguar 33, sedan, N.V. J. W. Lagerwjj’s Automobiel Mij ’s-Oravenhage; derde prjjs: Delage d. 670 con- duite-interieure, car. Autobineau Paris, garage Honders N.V., Utrecht. Klasse o: Cadillac serie 65 v-8, touring sedan, K. Landeweer, Utrecht. Klasse p: eerste prijs: Packard 1606, coue dé ville, car. Caoutchick, Paris, N.V. H. Englebert s Automobielhandel, 's-Oravenhage; tweede prjjs: Packard 1608, faux cabriolet, car. Schutter en Van Bakel, N.V. H. Ehglebert’s Automobielhan del, ’s-Gra*enhage. Afdeeling 3, koetswerken type Cabriolet: klasse haten en tegelijkertijd oog hebben voor zijn aangename eigenschappen.” ,Jk wil alles toegeven, als je alleen mauw naar bed gaat,” zei Greta. „Je bent het lafste achepeel van de wereld en Je gaapt allerellendigst. Oa naar bed, voor je met met huid en haar hebt opgeslokt, ik wacht op Jack." Greta van een man. „ik sou alles doen, al was het ook nog zoo dwaas, om een paar woorden alleen met u te kunnen wisselen!” „Goedennacht,” zei ze vriendelijk maar vast besloten, terwijl ze haar arm wegtrok van onzer zijn eerbiedige beroering; want ze was nu wer kelijk bang. „Ga niet weg,” smeekte hy, Zijn eerlijke, knappe oogen gloeiden van een hevige, harts tochtelijke liefde in zijn bleek gezicht „Ga niet heen, blijf nog even. Ik wilde je spreken!” „En?” vroeg ze, terwijl ze trachtte koel sa bedaard te zijn. Ze vermeed hem in de glan zende oogen te zien. „Wat is er? Kan het niet tot morgen wachten?” „Ik vrees, dat ik geen uur meer kan wachten I” sprak hjj. „Lorrie ik heb je lief!” Ja, dat h liep Nu waren ze vlak bij haar. Ptevend van koude en angst kwam vrouw Slokker uit het portiek. Het wazige licht van de straatlantaarn viel op haar bleeke, afgetobde gelaat. Een oogenblik bleven de mannen staan. Toen sprak Emiel, het was alsof hjj de woorden over zjjn lippen j>erste: „Moeder? Gij hier? In dit weer?” „Ik woi je regenjas brengen, Emiel,” stotterde de vrouw. Toen lachte Schimmel boosaardig. „Moeders kindje! Baby!” Emiel keerde zich met een ruk naar hem toe: „Pas op, Schimmel!” Schuw legde vrouw Stekker haar hand op Emiels arm en keek den jongen zacht-verwjjtend aan. Weifelend keek deze nu eens naar zijn moeder, dan weer naar den ongeduldig aan zijn arm rukkenden Schimmel. „Emiel!” Slechts dit eene woord kwam over haar lippen. „Nou, schiet wat op, Slokker,” drong Schim mel aan, „je weet, dat de anderen zitten te wachten. Laat die ouwe maar grienen, als ze er zin in heeft.” Een schok voer door de krachtige body van Emiel. Een kletterende vuistslag kwam midden in het gezicht van den verleider, die wankelend tegen een muur viel. Met een gemeenen vloek sprong Schimmel weer op, maar voor hjj Emiel kon treffen, sloegen harde slagen hem weer tegen den grond. Een gil, die door merg en been ging, bracht Emiel weer tot zich zelf. Aan den eenen kant lag Schimmel, met een bloedende wonde vlak boven den neus, naast hem zjjn moeder, lijk bleek. „Moeder!" Mannenstappen kwamen nader, een korte barsche toon van een polltie-agent klonk er tus- schendoor. Tien minuten later reden twee zie kenauto's weg; in een politie-auto, tusschen sterke agenten, zat Emiel weggedoken. De eerste dagen was het gebeurde tusschen Schimmel en Slokker het gesprek van den dag op de fabriek, maar allengs verflauwde het; het leven hernam zjjn gewone sleur. Nog een maal laaide het op. dat was op den dag, dat Emiel terugkwam. Van Schimmel hoorde of zag Afdeeling 4. Koetswerken type cabrio-Umou- sine: Klasse a: prjjs Fiat 500, cabrio-limousine, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse b: 8 in schrijvers: prjjs Opel, olympia, cabrlo-lbnousine, N.V. F. v. d. Valk’s Automobielen Mij., 's-Qra- venhage. Klasse c: 2 inschrijvers: prjjs Skoda, 420 populair cabrio-limouslne, N.V. Auto- Palace, 's-Gravenhage. Klasse e: ^inschrijvers: prjjs Hansa 1700, cabrlo-limousinè, firma Ro sier, Scheveningen. Klasse f: 1 inschrijver, prjjs BM W, 320, cabrio-limouslne, N.V. R. 8. Stok vis en Zn., Rotterdam. raakte bovendien in een slechte stelling, lever wikkelde goed af en won spoedig. Van Mindeno speelde tegen van Scheltlnga ’n Evansgambiet met het resultaat, dat hjj vroeg tijdig een pion verloor. Hjj kreeg weliswaar te- genkansen, maar van Scheltlnga gaf hem geen kans om hiervan gebruik te maken en won na 38 zetten. MuilwijkFontein was een Nimzo-Indlsche verdediging, waarin Fontein spoedig beter kwam te staan. Ondanks het feit dat hjj een pion won kon hy de party niet winnen en moest hjj zich met remise tevreden stellen. De uitslagen luiden: Mulder—Prins 0—1. Cortlever—de Groot 10. Euwe-van Doesburgh 10. Muilwijk—Fontein H—«4. Van den BoschLandau afgebroken. Van Mindeno—van Scheltlnga 0—1. De stand luidt: 1, 2 en 3 Euwe. Prins en Cort- lever leder 2 punten, 4 en 5 Landau en van den Bosch ieder 1 pnt. plus 1 afgebroken partjj; 6. van Scheltlnga 1 pnt., 7, 8, 8 en 10 Fontein, Muilwijk, Mulder en de Groot leder H pnt., 11 en 13 van Mindeno en van Doesburgh leder 0 punten. Ds eindstand van het internationaal schaak - tournooi te Bad Harzburg luidt: 1. Pire (Zuld-Slavië) 6H punt, 2. Bogoljubov (Duitschland) 6 punten, 3. Kieninger (Dultsch- land) SH punt, 4. en 5. Ellskases en Helnlcke (beiden Duitschland) 5 punten, 6. en 7. Lokvenz en Petrov (resp. Duitschland en Letland) leder 4i4 punt, 8. Saemlsch (Duitschland) 4 punten. 0. Rlcnter (Duitschland) 3'A punt, 10. Preusse (Duitschland) H punt De traditioneels Henley Regatta is Zaterdag geëindigd. Het belangrijkste nummer, de strijd tusschen de skiffs om de Diamond Sculls, werd volgens de verwachting gewonnen door den Amerikaan J. W. Burk, die de baan aflegde in den nieuwen recordtijd van 8 min. 2 sec. De Engelschman D. L. Habbitts (Reading) werd met grooten achterstand tweede. Het oude re cord stond op 8 mln. 10 sec., gevestigd in 1906 en in 1934 geëvenaard door den Duitscher Buhtz. min. 32 sec.; 4. Zwolsche Roei- en Zeilvereeni- ging, 7 mln. 34.1 sec. Jonge skiff: 1. Poseidon (D. Logger), 7 min. 31.4 sec.; 2. Willem III (K. E. Meijer Jr.), 7 mln. 52 sec.; 3. De Hoop (E. J. Zeegers), 8 min. 2.6 sec.; 4. De Amstel (A. de Bruyn) 8 mln. 25 sec. Jonge twee: 1. Deutscher Turn- und Ruder- vereln, 8 mln. 7.4 sec.; 2. Die Leythe, 8 min. 143 sec.; 3. Willem III, 8 min. 16 sec.; 4. De Laak, 8 min. 20.4 sec. Overnaadsche skiff: 1. Die Leythe (J. B. Cos ter) 8 min. 16.1 sec.; 2. De Hoop (R. Sei lies) 8 mln. 213 sec.; 3. Aeglr (R. G. Gretier) 8 min. 513 sec. Overnaadsche twee: 1. Poseidon, 8 min. 36.6 sec.; 2. De Hoop, 8 mln. 38.6 sec. Styjroeien voor dames (gladde skiff): 1. De Hoop (mej. E. Herman) 83 pnt.; 2. Willem III (mej. B. J. Stom) 77 pnt. Veteranen acht: 1. De Amstel, 6 min. 563 sec. 2. De Hoop, 6 min. 58.5 sec. Oude acht: 1. Nereus, 6 min. 17.6 sec.; 2. De Hoop, 6 min. 31.5 sec. Skiff (lichte roeiers): 1. De Amstel (L. R. Wie- ringa) 8 min. 11 sec.; 2. Deutsche Sport (B. Fokkinga) 8 min. 17 sec.; 3. De Hoop (lr. P. C. v. Niftrik) 8 min. 21.6 sec.; 4. Triton (Th. L. W. van Ravesteyn) 8 mln. 34.6 sec. Stjjlroeien dames (overnaadsche skiff)1. De 2. De Laak (mej. C. M. van Buuren van Heyst) 76 pnt; 3. Het Spaarne (mej. W. van Rjjswjjk) 75 pnt. Styisnelroeien dames (gladde skiff): Maas (mej. J. A. Boks) tjjd over 1000 M. 4 min. 19.5 sec. 58 pnt; 2. De Hoop (mej. E. Herman) tjjd 4 min. 23.2 sec. 52 pnt. enkel verwijt; tenslotte had de jongen het stil zwijgen verbroken en haar alles verteld. Paul Schimmel was de schuld van alles ge weest. Die had hem tot drinken en spelen ver leid. Het heele weekloon was er aan gegaan; doch het zou niet meer voorkomen! Maar ach! Hoe heel anders was het geloopen. Een paar weken ging het goed; toen was het weer radi caal mis; lederen betaaldag weer. Steeds min der geld had de Jongen aan zijn moeder afge geven; hoe was toen snel alles bergaf gegaan! Sinds twee weken had vrouw Slokker nu weer bij vreemde menschen achter de waschtobbe gestaan. Ach, dat haar, die als weduwe toch al zoo'n moeizamen tjjd achter den rug had, ook dit nog moest gebeuren! Opeens doorschokte haar een gedachte. Vlug wierp zjjn een blik op de klok. Vijf minuten voor vjjf! Een kort oogenblik aarzelde ze. Toen liep ze haastig naar de oude kleerkast en haal de er een versleten mantel uit, greep Emiel's regenjas en snelde de straat op. Daar weerklonk de sirene van de fabriek. Hijgend spoedde de vrouw zich voort. Zou ze nu nog te laat komen? Ook op den laatsten dag der roeiwedstrjjden door de Amsterdamsche Roei- en Zeilvereeniglng „De. Hoop” ter gelegenheid van haar 90-jarig bestaan op de Bosch baan georganiseerd, was de belangstelling matig, zjj het toch wel iets grooter dan op den eersten dag. De beide nummers voor achtrlemsgiekendie tusschen de veteranen van de Amstel en De Hoop en die tusschen de oude achten van Ne reus en De Hoop hadden een spannend verloop. Vooral de veteranen brachten het er goed af. Hun uithoudingsvermogen had onder den last der jaren niet veel geleden en aangezien het on derlinge verschil tusschen de belde ploegen vrij wel geen oogenblik meer dan een lengte heeft bedragen de Amstelaren wonnen ten slotte met een halve lengte was dit extra-nummer voor de toeschouwers mogeljjk wel het meest in teressante. De Nereus-acht, welke een wijziging had on dergaan door de vervanging van Bloemendal door Bartlema, had, met De Hoop-acht weinig moeite. De Amsterdamsche studenten hadden ’n goede oefening voor de wedstrijden, welke zjj de volgende week te Essen zullen moeten roeien en de gemaakte tjjd 6 min. 17 6/10 sec. geeft hun daarvoor een goeden moreelen steun. Werkelijk spannend waren de races in de num mers jonge vier tusschen Aeglr, De Amstel en De Hoop, en .Jonge skiff” tusschen Logger (Posei don) en Mejjer (Willem III). Pas het hjjschen der Poseldonvlag gaf den meesten bezoekers de finitief uitsluitsel. Voor de jubileerende vereeniging was het Jam mer, dat vandaag alleen mej. Klein in de over naadsche skiff een eersten prjjs voor stljlroeien heeft gewonnen. De uitslagen lulden: Jonge vier: 1. Aegir, tjjd 17 min. 16 3/10 sec.; 2. De Amstel, 7 mln. 16.3 sec.; 3. De Hoop, 7 min. 19 sec. Overnaadsche vier: 1. Triton, tjjd 7 mln. 183 Ac.; 2. Njord, 7 min. 22.6 sec.; 3. De Hoop, 7 Nlbbrig en Greeve N.V., ’s-Gravenhage; klasse b: Citroën „7" de luxe, cabriolet, N.V. Automobiles Citroën, Amsterdam; klasse c: Fiat 506 c., ca briolet, car. Viotti, Turijn, mejuffr. D. A. Deu- tekom, Noordscharwoude; tweede prjjs: Hillman 4, cabriolet, N.V. Internationale Automobiel Ml;, s-Gravenhage. Klasse d: Peugeot 402, transfor mable. Gebroeders Nefken’s Automobiel Mjj. N.V., Utrecht; tweede prjjs: Wanderer, w 24. cabriolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Gravenhage. Klasse e: bertte"Vrijs: Opel, admiral, cabriolet, N.V. F. v. d. Valk’s Automobielen Mjj., ’s-Gra venhage; tweede prjjs: Crevrolet, special ca briolet, car. Van Rjjswjjk, N.V. Carrosserlefabr. voorh. B. T. van Rijswijk en Zn., Voorburg. Chrysler, royal six, Klasse f: eerste prijs: Mercedes-Benz 170 „v.”, cabriolet, C. F. Meuffels, Boestdjjk; tweede prjjs: Hanomag. Sturm, cabriolet, Louwman en Parqui, ’s-Gravenhage. Klasse g: eerste prjjs: s.s. Jaguar, 1.5, cabriolet, N.V. J. W. W. Lagerwjj’s Automo biel Mjj., ’s-Gravenhage; tweede prjjs: BMW. 326, cabriolet, car. Autenrieth, N.V. R. 8. Stok vis en Zn., Rotterdam; derde prjjs: Hupmobile, ,Ja,“ zei Greta nadenkend. „Het is iemand, die precies bjj hem past. Ze zeggen, dat con trasten in een huwelijk uitstekend samengaan, en zU zjjn groote contrasten Zjj zou hem volko men in balans houden; hjj is wild en koppig en zjj zoo bedaard en verstandig. Bovendien heeft ze geld. Vader zegt, dat de Latcham’s verschrikkelijk arm zjjn en als lord Kendale Diana trouwde, zou hf) geld genoeg hebben, weet je. Ik vind het een reuaen-ldee.” „Vind Je?" zei Lorrie vriéndelijk. „Als Je eens minder „vond" en je hield je kaars wat rechter, dan zou dat beter zjjn voor het kleed in ieder geval." Greta lachte. gaf toe, zooals gewooalljk en ging naar de deur. „Weet Je, waarover ik vandaag dacht?” vroeg zjj. „Weet ik het. Misschien over hetgeen je zult doen als de driemaandelljksche rekeningen binnenkomen of zoo leta.” „Ik dacht er over wat een prachtig paar lord Kendale en Diana Melford zouden vormen.” Lorlre keerde zich om en pookte het vuur op voor ze antwoordde, toen zei ze alleen: „Vind Je?" et was een trieste, nat-koude Octoberdag. De sirene van de groote machinefabriek had juist het teeken gegeven, dat het werk gedaan was, en honderden arbeiders dron gen in bonte mengeling door de poorten naar buiten. Op den scherpen toon der sirene had ook Emiel Slokker zjjn gereedschap opgeborgen; en terwijl hjj zjjn overall uittrok, voelde hjj opeens een hand op zjjn schouder. „Nou Emiel, hoe is 1? Heb je er al over ge dacht? Je gaat toch zeker mee?" Het was een man van ongeveer dertig jaar, die zoo sprak. In het weinig-vertrouwenwek- kende gezicht flikkerden een paar onrustige donkere oogen onder ruige wenkbrauwen. Om de smalle lippen lag een eigenaardige trek. Emiel Slokker keek den man een oogenblik weifelend aan. Op zjjn voorhoofd kwamen een paar smalle plooien. ,Jk weet het eigenlijk zelf nog niet, Paul. Ik geloof, dat ik vandaag liever....” De ander onderbrak hem met een stootend lachje. „Heeft de kleine jongen een standje gehad van^Eindelijk stond ze in een boek, dicht bjj de fa- mama?” spotte hjj „O< heeft Agnes herrie ge maakt?" „I»aat moeder en Agnes er buiten!” stoot Emiel op; bet warme bloed kleurde zjjn hoofd fel rood. „Kalm aan, kalm aan!” suste Paul. „Zoo kwaad was mijn opmerking niet bedoeld!” „Let dan beter op je woorden!" was het rake wederwoord. „Heb ik al gezegd, dat we vandaag met z*n zessen zjjn,” fleemde Paul opnieuw. „De nieuwe is er ook bjj. En wat je den vorigen keer ver loren hebt, kan je vandaag misschien -terug winnen. Je weet wel, dat je nieuwelingen nogal gemakkelijk kunt plukken!” „Dat heb ik aan den lijve ondervonden! Daarom. „Wees niet zoo flauw, kerel. Kom, de anderen zitten zeker al te wachten.” Nog altjjd aarzelde Emiel. Het liefst had hjj den verleider tegen den grond geslagen, maar. maar toch was de verleiding te groot. De ver liezen, die hjj de laatste twee keeren geleden had, toen hjj bij het pokerspel bijna zjjn heele weekloon verloor, kon hjj nu misschien in eens weer terugwinnen. Dat was wat! „Voor een goeden slok is ook al gezorgd,” voegde Schimmel er aan toe, terwijl hij Emiel een veelzeggend knipoogje gaf Dat gaf den doorslag. Opeens richtte Emiel zich op en verklaarde zich bereid mee te gaan. En zoo gingen ze naar den uitgang; ze waren al een van de laatste geworden. Toen ze buiten kwamen, viel de regen bjj stroomen van den grijzen hemel. Triestig zonden de straatlan taarns hun licht door het eentonige grauw van den onvriendeljjken herfstavond. De beide man nen sloegen de kragen van hun jas op en trok ken de petten over hun ooren. „Beestenweer", schold Schimmel. Haastig stapten ze voort. Vrouw Slokker stond dien middag aan het venster van haar kleine woning en keek naar den zacht neersjjpelenden regen, zonder hem echter te zien. Haar gedachten waren bezig met Emiel. De tijden waren slecht geweest; X was overal even slap in de zaken. Eindelijk was het hem echter toch gelukt een betrekking te krij gen bjj de machinefabriek. Al was het loon niet bepaald schitterend, ze konden er nu toch goed van komen. Toen was er een avond gekomen, dat ze om zes uur tevergeefs op Emiel had zitten wachten, uur na uur was verstreken; eerst in het bolst van den nacht was hij thuisgebracht door en kele „vrienden”, smoordronken. Diep beschaamd was Emiel den volgenden morgen van tafel ge komen. Doch over moeders lippen kwam geen men niets meer. Voor de 32ste maal werd Zondag de Groote Prjjs van Frankrijk verreden en wel op het circuit van Reims, dat 64 maal moest worden afgelegd met een totaal afstand van bjjna 510 K.M Het is een daverende zege voor Mercedes- Benz geworden, immers het Duitsche merk bezette de drie eerste plaatsen, terwijl Carrière (Frankrijk) die met Talbot vierde geklasseerd werd, op 10 ronden achterstand van den win naar, von Brauchitsch eindigde. De tjjd van Manfred von Brauchitsch me; Mercedes-Benz bedroeg 3 uur 4 mln. 38.5 sec. over 50931 K.M., hetgeen een nieuw record beteekende. Het gemiddelde van den winnaar was 162-758 K.M. Twee minuten na von Brauchitsch kwam Caracclola binnen, met een ronde achterstand gevolgd door den winnaar van de Grand Prix van Tripolis Hermann Lang. En zooals wij reeds mededeelden werd Carrière vierde met Talbot op 10 ronden achterstand van von Brauchitsch, terwijl de overige coureurs, die gestart waren, den strijd hadden moeten staken. Het resultaat luidt: 1 von Brauchitsch met Mercedes Benz 3 uui 4 mln. 38.5 sec. over 5093 K.M, gemiddelde uursnelheid 162.758 K.M.; 2 Caracclola met Mercedes Benz 3 uur 6 min. 19.3 sec., .gem. uur snelheid 161.29 K.M.; met 1 ronde achterstand: 3 Lang met Mercedes Eienz 3 uur 4 min 543 sec.; met tien ronden achterstand: 4 Carrière met Talbot 3 uur 6 mln. 28.8 sec. ,Jk ben bjjna te moe om de kaars vaat te houden,” zei ze, terwijl ze wegging. Lorrie staarde In het vuur. Haar donkere oogen waren plotseling ernstig geworden. Greta's woorden klonken haar nog in de ooren. Een prachtig paar! Alsof zjj niet wist, dat dit het huwelijk was, dat lord Kendale moest doen, dat hjj verplicht was te doen! Had zjj het vergeten? Waarom had Greta er haar aan herinnerd? Een half uur lang zat zjj in het vuur te staren, totdat het met klimop omrankte toren klokje elf bevende slagen deed hooren. Toen stond ze op en wandelde met een vastbesloten gezicht en energieke bewegingen op haar slaapkamerkaars toe. Zjj stak haar aan, ging halfweg de deur, zette ze weer neer en liep naar hel venster. De maan scheen helder op het grasveldje; iedere struik leek als uit ebbenhout gesneden. Een oogenblik bleef ze staan, teen blies ze de kaars uit, nam haar shawl, die ze omsloeg en stapte naar bulten Met lichten tred liep ze over het pad en door de poort. De laan geleek een zilveren draad, gebroken door de schaduwen van de over haar hangende boomen. Staande midden in dien vloed van helder licht, wachtte ze en luisterde. Verwachtte el) de stappen van ëén of van twee paar voe ten te hooren? Achte zjj het mogelljk en waar schijnlijk, dat Guy sou aanbieden om Jack thuis te brengen? Misschien wel en allicht gleed daarom een lichte teleurstelling over haar geslcht, toen ■s stecMs èta neraoou om den boek hoorde De uitslagen van het Zaterdag jJ. op de Sche- veningsche Boulevard gehouden KJ<-A-C.-Jubi- leumconcours, luiden: Prijzen afd. I, open koetswerken: klasse a: Morris. Eight, Tourer, J. J. Molenaar, Amers foort. Klasse b: M. G. Midget, Roadster, J. J. Molenaar, Amersfoort. Klasse c: Mercedes-Benz, 170 v., Sport Roadster, Mercedes-Benz Import Maatschappij N.V., 's-Oravenhage. Afdeeling 2, gesloten koetswerken: Klasse a: Opel, Kadett, Coach, N.V. F. v. d. Valk’s Auto mobielen Mjj., 's-Gravenhage. Klasse b: Ford Junior, Tudor, N.V. Nederlandsche Ford Auto mobiel Fabriek, Amsterdam. Klasse c: Opel Olympia Sedan, N.V. F. v. d. Valk’s Automobie len Mij., 's-Gravenhage; tweede prjjs Hansa 1100, limousine, firma Rosier, Scheveningen. Klasse d: Fiat, 508 c., Conduite-lnterleure, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse e: Citroen „1” de luxe, Berllne. N V. Automobiles Citroën, Amsterdam. Klasse I; eerste prjjs: Hudson 112, Sedan, N.V. A.G.A.M., 's-Gravenhage; tweede a_: D.K.W., meisterklasse, luxe cabriolet, Hart prijs; Ford v. 8, fordor sedan de luxe, N.V. Ne derlandsche Ford Automobiel Fabriek, Amster dam; derde prjjs: Fiat 1500 b, condulte-interi- eur, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse g: eer ste prjjs: Dodge d9, victory six, touring sedan, Louwman en Parqui, 's-Gravenhage; tweede prjjs Hansa 2000, sedan, firma Rosier, Scheve ningen. Klasse h: Austin, twelve „Ascot” sedan, N.V. R. S. Stokvis en Zn., Rotterdam. Klasse 1: eerste prjjs: Opel, admiral, sedan, N.V. F. v. d. Valks Automobielen Mjj., 's-Gravenhage; tweede prjjs: Studebaker, commander, cruising sedan, ;h was een orthodox da- megambiet, waarin Euwe zjjn looper naar b3 terugtrok. Op den 15den zet maakte de Bus- aumsche speler een fout, waarna de ex-wereld- kamploen geforceerd een pion won. Hierna kreeg van Doesburgh geen schijn van kans meer. Euwe behandelde de geheele partjj met groote technische vaardigheid. .Molenaar"Prins was een Nimzowitsch-ver- dediging, waarin de witspeler het overwegende spel verkreeg. Om grooter nadeel te yoorkomen. ensceneerde Prins een koningsaanval welke, door zwak tegenspel van .Molenaar" tot winst leidde. Verrassend was de nederlaag van de Groot te gen Cortlever. De Groot verloor in de Slcillaan- eche verdediging in de opening een pion en ge raakte bovendien in een slechte stelling. Cort- verlichUng en blijdschap en een glimlach ver helderde zjjn gelaatstrekken. .Dus!” zei hjj met Ingehouden adem, „bent u het werkelijk? Wat doet u daar? Wist u. dat ik hier was? Laat mjj u naar beneden helpen,” en hjj stond haastig op. Zjj sprong naar beneden in de laan zonder zijn hand aan te raken. „Waar is Jack?” vroeg zij, zonder op zjjn vragen te letten. .Jack!” zei hy op een toon, alsof zoo Iemand In het geheel niet bestond. „O!" ging hy ver der met schuldbesef in zyn stem. ..Hij praatte met een paar luldjes en en ik dacht, ik zal maar vast vooruit gaan.” Het smoesje lag er zoo dik boven op, dat zyn aarzeling en schuldige blik niet noodlg waren om dit te bevestigen. „O,” zet zy koel, ,aeg hem alstublieft, dat ik naar binnen ben gegaan,” en met een knikje keerde zy zich naar de pastorie. Maar ze had nog geen zee stappen gedaan of hy was naast haar. „Juffrouw Latimer,” zei hy haastig en er was iets in zyn stem dat haar hart *n oogen blik stil deed staan. „Wees niet boos! Jack komt! Ik maakte, dat ik wegkwam omdat....” zy bleef staan, want by had het gewaagd om syn hand op haar arm te leggen omdat ik u zoo graag wilde zien." ,Dat had u niet moeten doen,” zei ze en trachtte koel en boos te spreken; „het was een domme streek." .Dat is zoo," stemde hy toe, jnaar ik kon het niet helpen, lieve kind,” en voor het eerst was voor het eerst, dat het woord in vollen ernst tot haar gesproken het was haar eerste aanzoek en dat overweldigde haar een oogenblik. Met een diepen zucht week ze achteruit, se hief zelfs haar hgnd op om hem tegen te houden en Guy stond midden op dsn weg haar ernstig en angstig aan te zien. komen. Het volgende oogenblik werd haar ge zichtje gloeiend rood, want de eenzame figuur was niet Jack, maar Guy. zy wendde zich om, teneinde te vluchten, maar daar ze be dacht, dat hy haar het volgende oogenblik moest zien, bleef ze staan, holde vlug den aarden wal op en bleef in de schaduw van een zweren els staan. Guy kwam haastig de laan af, een blik van verwachting, doch ook van twijfel in zjjn oogen. De uitdrukking van zyn gelaat werd verdrietig toen hy niemand sag. Hy bleef staan, haalde zyn horloge voor den dag en beschouwde aandachtig de wijzerplaat. Toen liep hy nog een paar stappen, tot aan het hek van de pastorie, wachtte vyf minuten en kwam langzaam terug, diep teleurgesteld. Terwijl ze naar hem keek, veranderde Lorrie s gezichtje als de huid van een kameleon. Wachtte hy op haar? En waar was Jack? Hy had biykbaar alle hoop nog niet opge geven, want met een ongeduldige zucht liet hy zich zoowat aan haar voeten neervallen en haalde zyn sigarenkoker uit zyn zak. Lorrie keek naar beneden en kreeg een onweerstaanbaren lust in een kwajongens streek. Voorzichtig brak zy een dood takje af, mat zorgvuldig den afstand en Het het op zyn hoed vallen. Hy schrok even en keek op. Hy zag geen eekhoorn, maar het mooie gezichtje, dat hem overal achtervolgde, het mooie gezichtje, dat hy verlangd had te ontmoeten Het keek op hem neer met den heeriyken lach van onschuldige vreusde. Otuniddeiliik atraalctan rites r mb N.V. Internationale Automobiel My', ’s-Graven- hage; derde prijs Studebaker, commander, club sedan, N.V. Internationale Automobiel Mjj., 's-Gravenhage. Klasse J: touring sedan, Ahüré J. H. Ceurvorst, Amster dam. Klasse k: eerste prys: Bulck 41, touring sedan, Hollandia vouw- en achulfdakenfabrlek, J. W. Vermeulen, Haarlem; tweede prys: Adler 25, sedan, car. ambi-fudd., André J. H. Ceur vorst, Amsterdam; derde prys: Graham, special de luxe, touring sedan. Gebroeders Nefken’s 822-e, cabriolet, car. Van Rjjswyk, N.V. 's-Gra- venhaagsche Automobiel Import My., 's-Gra venhage. Klasse h: eerste prjjs Llncoln-Zephyr, sedan transformable, N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek, 's-Gravenhage; tweede prys: Studebaker, state president, cabriolet, car. Pennock, N.V. Internationale Automobiel My., 's-Gravenhage; derde prys: Bulck 40, cabriolet, car. Van Rijswijk, W. T. Bjjlsma, Overveen; vierde prys: Wolseley 25, cabriolet, G. J. V. d. Wansem, ’s-Gravenhage. Klasse 1: prijs Delage, d.6 70, cabriolet, car. Pourtout Paris, garage Honders N.V., Utrecht, j: eerste prijs: Delage, cabriolet, car. Henri Caprose, Paris, A. Schrft- der, Amsterdam; tweede prys: Horch 830 bl., sedan-cabriolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Graven hage. Klasse k: eerste prys: Lancia, astura, cabriolet, car. Pinin Farina, N.V. J. W. Lager- wy’s Automobiel My., 's-Gravenhage; tweede prys: Rolls Royce, phantom 3, cabriolet, car. Voll en Ruhrbeck, Jhr. J. A. G. Sandberg, Was senaar. De stryd om het Nederlandsch schaakkam pioenschap werd Zondag voortgezet. Daar het Ttendag was konden alle partyen gelyktydig ge- speeld worden, wat op werkdagen niet het ge val kan zyn; immers Euwe en van den Bosch kunnen wegens beroepsbezigheden pas des avonds hun partyen uitspelen. In de tweede ronde was de belangrykste ont moeting van den BoechLandau, twee oude te genstanders, die al een tiental Jaren de degens met elkaar gekruisd hebben. Van den Bosch opende met d4 en behandelde de opening zeer solide, yxxiat Landau, die tot het aangenomen damegambiet overging, het beste spel verkreeg. Er volgden posltloneele schermutselingen, het gevolg, dat v. d. Boech zich op een voor hem minder gunstig eindspel moest Inlaten. In dit gedeelte had Landau goede winstkansen, doch hy verzuimde in tydnood de sterkste voortzetting, zoodat by de tydcontröle zyn overwicht verdwenen was. Na de hervatting kreeg Landau kleine kansen, die echter hlet in winst om te zetten waren De party werd opnieuw afgebroken en het valt nog steeds niet te zeggen of meer dan remise te behalen zal zyn. Ja, acht,” was net mm meer agressieve antwoord. „Ik wil weten hoeveel lord Kendale precies heeft gewonnen.” „Dat kan -- - wood Greta. .Maar ik wil het vanavond weten. Greta, heb je ooit iets moedigere gezien dan toen hy naar zyn paard strompelde en die race uitreed?” antwoordde zy, terwyi ze zich om wendde met lichtende oogen en een wannen Moe op haar wangen. Greta keek haar aan. ,J(een, nog nooit. Heb le daar den heelen avond over zitten denken. ie?” latuuriyk niet,” antwoordde zy scherp. het was moedig. Ik ben biy dat Je oordeel lord Kendale veranderd Is." |n oordeel veranderd? Wat bedoel je? O. st hem nog net zoo ah eerst, ah Je dat bedoelt!" r iemand dien Je haat, ben Je toch voortdurend in zyn gezelschap geweest Lorrie,” en zy glimlachte. Ik heb er niet op gelet Hy was in leder 5e aangenaamste van allemaal. Je zult neten toegeven, dat je iemand beet kunt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 22