SKdwtóaal
van
De avonturen van een verkeersagentje
L
den daa
fc'
Betaaldag
SCHAKEN
De tweede ronde
AUTOMOBILISME
ROEIEN
Von Brauchitech winnaar
7
De uitslagen
px
1
Om het kampioenschap
van Nederland
Om den grooten prijs
van Frankrijk
Geen bijzondere prestaties,
doch goede sport
Pirc wint het tournooi
te Bad Harzburg
DE JUBILEUMWEDSTRIJDEN
VAN „DE HOOP”
HET K.N.A.C.-CONCOURS
TE SCHEVENINGEN
ri
tl
DOOR
CHARLES
Burk wint de Diamond Sculls
in recordtijd
W
A
„De Hoop, welke Zondag op de Am-
i
Hoop (mej. E. S. Klein) 83 pnt;
1. De
1
Je morgenochtend ook hooren,"
HOOFDSTUK Vm
«Woedt vervolgd).
al
to
Intueechen varen apin en kabouters yverig bezig de van de
maan ginhaaMc sterren aan de electrische draden aan te bren
gen. Overal hingen sterren, schitterende stenen, die het boech
alsof de son asm den haami stond.
Daar de verkeersagent, oase Keeaie, wel begrijpen kon. dat als
men ging kijken naar de nieuwe boechverlichting, er heel veel
vólk zou komen, spijkerde hy op verschillende plaatsen bordjes
met de woorden: „rechts houden". „Zoo." aside M. »nu is het
verkeer geregeld.
behalen zal
Euwe-van
^wedstrijden van
zijn gehouden
1
Sl<
Zo
bei
<»l
v«
Afdeeling 5, kampeerwagens, zonder trekkend
materiaal: 3 inschrijvers: prijs Hauscar, type a
4, fabrikaat bovenbouw Bronkhorst, Hilversum,
F. Hausbrand. Blaricum.
O!
T
1
set
5
gei
oei
ver
get
Du
1
he
rai
vo
he
h«
ac
w<
ac
va
KI
■a
m<
n
a
al
De oude acht van Nereus (voor) werd winnaar tijdens de ju
sterdamsche Bosch
briek. Nu en dan gingen nog enkele arbeiders
langs haar been.
Toen!
was Emiel
Naast' hem
Schimmel!
Speciale prijzen: de twee in dit concours uit
geloofde zilveren bekers voor het beste koetswerk
en den besten kampeerwagen van Nederlandsch
fabrikaat werden gewonnen resp. door: Stude
baker, state president, cabriolet, carrosserie
Pennock, N.V. Internationale Automobiel MU„
s-Gravenhage, en Rolon, buis-chassisfabrikaat:
A. Muller en Zoon, Rotterdam; inschrijver A.
Muller en Zoon, Rotterdam.
„Lorrie Ik heb je lief!"
Een oögenbllk staarde Lorrie hem aan.
alsof hy In «en vreemde taal had gesproken
en de woorden geen beteekenls voor haar
hadden.
Het
„liefde”
werd,
Automobiel My. N.V., Utrecht. Klasse 1: prijs
sa. Jaguar 1.5, sedan, N V. J. W. Lagerwij s
Automobiel Mij., 's-Gravenhage. Klasse M: eer
ste prjjs: Triumph Dolomite”, saloon, Reyenga’s
Automobiel Bedrijf, ’s-Oravenhage; tweede prjjs:
Wolseley super six, sedan, O. J. v. d. Wansem,
’s-Oravenhage; derde prjjs: Hudson 8, custom b,
sedan, Hollandia vouw- en schuifdakenfabrlek,
J. W. Vermeulen, Haarlem; vierde prjjs: Packard
eight, sedan, N.V. H. Englebert’s Automobiel
handel, ’s-Oravenhage. Klasse n: eerste prijs:
Cadillac 60 .special v-8, touring sedan, K. Lan-
deweer. Utrecht; tweede prjjs: sa. Jaguar 33,
sedan, N.V. J. W. Lagerwjj’s Automobiel Mij
’s-Oravenhage; derde prjjs: Delage d. 670 con-
duite-interieure, car. Autobineau Paris, garage
Honders N.V., Utrecht. Klasse o: Cadillac serie
65 v-8, touring sedan, K. Landeweer, Utrecht.
Klasse p: eerste prijs: Packard 1606, coue dé
ville, car. Caoutchick, Paris, N.V. H. Englebert s
Automobielhandel, 's-Oravenhage; tweede prjjs:
Packard 1608, faux cabriolet, car. Schutter en
Van Bakel, N.V. H. Ehglebert’s Automobielhan
del, ’s-Gra*enhage.
Afdeeling 3, koetswerken type Cabriolet: klasse
haten en tegelijkertijd oog hebben voor zijn
aangename eigenschappen.”
,Jk wil alles toegeven, als je alleen mauw naar
bed gaat,” zei Greta.
„Je bent het lafste achepeel van de wereld
en Je gaapt allerellendigst. Oa naar bed, voor je
met met huid en haar hebt opgeslokt, ik wacht
op Jack."
Greta
van een man. „ik sou alles doen, al was het
ook nog zoo dwaas, om een paar woorden alleen
met u te kunnen wisselen!”
„Goedennacht,” zei ze vriendelijk maar vast
besloten, terwijl ze haar arm wegtrok van onzer
zijn eerbiedige beroering; want ze was nu wer
kelijk bang.
„Ga niet weg,” smeekte hy, Zijn eerlijke,
knappe oogen gloeiden van een hevige, harts
tochtelijke liefde in zijn bleek gezicht „Ga niet
heen, blijf nog even. Ik wilde je spreken!”
„En?” vroeg ze, terwijl ze trachtte koel sa
bedaard te zijn. Ze vermeed hem in de glan
zende oogen te zien. „Wat is er? Kan het niet
tot morgen wachten?”
„Ik vrees, dat ik geen uur meer kan wachten I”
sprak hjj. „Lorrie ik heb je lief!”
Ja, dat h
liep
Nu
waren ze vlak bij
haar. Ptevend van
koude en angst
kwam vrouw
Slokker uit het portiek. Het wazige licht van
de straatlantaarn viel op haar bleeke, afgetobde
gelaat.
Een oogenblik bleven de mannen staan. Toen
sprak Emiel, het was alsof hjj de woorden over
zjjn lippen j>erste:
„Moeder? Gij hier? In dit weer?”
„Ik woi je regenjas brengen, Emiel,” stotterde
de vrouw.
Toen lachte Schimmel boosaardig.
„Moeders kindje! Baby!”
Emiel keerde zich met een ruk naar hem toe:
„Pas op, Schimmel!”
Schuw legde vrouw Stekker haar hand op
Emiels arm en keek den jongen zacht-verwjjtend
aan. Weifelend keek deze nu eens naar zijn
moeder, dan weer naar den ongeduldig aan zijn
arm rukkenden Schimmel.
„Emiel!” Slechts dit eene woord kwam over
haar lippen.
„Nou, schiet wat op, Slokker,” drong Schim
mel aan, „je weet, dat de anderen zitten te
wachten. Laat die ouwe maar grienen, als ze
er zin in heeft.”
Een schok voer door de krachtige body van
Emiel. Een kletterende vuistslag kwam midden
in het gezicht van den verleider, die wankelend
tegen een muur viel. Met een gemeenen vloek
sprong Schimmel weer op, maar voor hjj Emiel
kon treffen, sloegen harde slagen hem weer
tegen den grond.
Een gil, die door merg en been ging, bracht
Emiel weer tot zich zelf. Aan den eenen kant
lag Schimmel, met een bloedende wonde vlak
boven den neus, naast hem zjjn moeder, lijk
bleek.
„Moeder!"
Mannenstappen kwamen nader, een korte
barsche toon van een polltie-agent klonk er tus-
schendoor. Tien minuten later reden twee zie
kenauto's weg; in een politie-auto, tusschen
sterke agenten, zat Emiel weggedoken.
De eerste dagen was het gebeurde tusschen
Schimmel en Slokker het gesprek van den dag
op de fabriek, maar allengs verflauwde het;
het leven hernam zjjn gewone sleur. Nog een
maal laaide het op. dat was op den dag, dat
Emiel terugkwam. Van Schimmel hoorde of zag
Afdeeling 4. Koetswerken type cabrio-Umou-
sine: Klasse a: prjjs Fiat 500, cabrio-limousine,
J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse b: 8 in
schrijvers: prjjs Opel, olympia, cabrlo-lbnousine,
N.V. F. v. d. Valk’s Automobielen Mij., 's-Qra-
venhage. Klasse c: 2 inschrijvers: prjjs Skoda,
420 populair cabrio-limouslne, N.V. Auto-
Palace, 's-Gravenhage. Klasse e: ^inschrijvers:
prjjs Hansa 1700, cabrlo-limousinè, firma Ro
sier, Scheveningen. Klasse f: 1 inschrijver, prjjs
BM W, 320, cabrio-limouslne, N.V. R. 8. Stok
vis en Zn., Rotterdam.
raakte bovendien in een slechte stelling,
lever wikkelde goed af en won spoedig.
Van Mindeno speelde tegen van Scheltlnga ’n
Evansgambiet met het resultaat, dat hjj vroeg
tijdig een pion verloor. Hjj kreeg weliswaar te-
genkansen, maar van Scheltlnga gaf hem geen
kans om hiervan gebruik te maken en won na
38 zetten.
MuilwijkFontein was een Nimzo-Indlsche
verdediging, waarin Fontein spoedig beter kwam
te staan. Ondanks het feit dat hjj een pion won
kon hy de party niet winnen en moest hjj zich
met remise tevreden stellen.
De uitslagen luiden:
Mulder—Prins 0—1.
Cortlever—de Groot 10.
Euwe-van Doesburgh 10.
Muilwijk—Fontein H—«4.
Van den BoschLandau afgebroken.
Van Mindeno—van Scheltlnga 0—1.
De stand luidt: 1, 2 en 3 Euwe. Prins en Cort-
lever leder 2 punten, 4 en 5 Landau en van den
Bosch ieder 1 pnt. plus 1 afgebroken partjj; 6.
van Scheltlnga 1 pnt., 7, 8, 8 en 10 Fontein,
Muilwijk, Mulder en de Groot leder H pnt., 11
en 13 van Mindeno en van Doesburgh leder 0
punten.
Ds eindstand van het internationaal schaak -
tournooi te Bad Harzburg luidt:
1. Pire (Zuld-Slavië) 6H punt, 2. Bogoljubov
(Duitschland) 6 punten, 3. Kieninger (Dultsch-
land) SH punt, 4. en 5. Ellskases en Helnlcke
(beiden Duitschland) 5 punten, 6. en 7. Lokvenz
en Petrov (resp. Duitschland en Letland) leder
4i4 punt, 8. Saemlsch (Duitschland) 4 punten.
0. Rlcnter (Duitschland) 3'A punt, 10. Preusse
(Duitschland) H punt
De traditioneels Henley Regatta is Zaterdag
geëindigd. Het belangrijkste nummer, de strijd
tusschen de skiffs om de Diamond Sculls, werd
volgens de verwachting gewonnen door den
Amerikaan J. W. Burk, die de baan aflegde in
den nieuwen recordtijd van 8 min. 2 sec. De
Engelschman D. L. Habbitts (Reading) werd
met grooten achterstand tweede. Het oude re
cord stond op 8 mln. 10 sec., gevestigd in 1906
en in 1934 geëvenaard door den Duitscher
Buhtz.
min. 32 sec.; 4. Zwolsche Roei- en Zeilvereeni-
ging, 7 mln. 34.1 sec.
Jonge skiff: 1. Poseidon (D. Logger), 7 min.
31.4 sec.; 2. Willem III (K. E. Meijer Jr.), 7
mln. 52 sec.; 3. De Hoop (E. J. Zeegers), 8 min.
2.6 sec.; 4. De Amstel (A. de Bruyn) 8 mln. 25 sec.
Jonge twee: 1. Deutscher Turn- und Ruder-
vereln, 8 mln. 7.4 sec.; 2. Die Leythe, 8 min. 143
sec.; 3. Willem III, 8 min. 16 sec.; 4. De Laak,
8 min. 20.4 sec.
Overnaadsche skiff: 1. Die Leythe (J. B. Cos
ter) 8 min. 16.1 sec.; 2. De Hoop (R. Sei lies) 8
mln. 213 sec.; 3. Aeglr (R. G. Gretier) 8 min.
513 sec.
Overnaadsche twee: 1. Poseidon, 8 min. 36.6
sec.; 2. De Hoop, 8 mln. 38.6 sec.
Styjroeien voor dames (gladde skiff): 1. De
Hoop (mej. E. Herman) 83 pnt.; 2. Willem III
(mej. B. J. Stom) 77 pnt.
Veteranen acht: 1. De Amstel, 6 min. 563 sec.
2. De Hoop, 6 min. 58.5 sec.
Oude acht: 1. Nereus, 6 min. 17.6 sec.; 2. De
Hoop, 6 min. 31.5 sec.
Skiff (lichte roeiers): 1. De Amstel (L. R. Wie-
ringa) 8 min. 11 sec.; 2. Deutsche Sport (B.
Fokkinga) 8 min. 17 sec.; 3. De Hoop (lr. P. C.
v. Niftrik) 8 min. 21.6 sec.; 4. Triton (Th. L. W.
van Ravesteyn) 8 mln. 34.6 sec.
Stjjlroeien dames (overnaadsche skiff)1. De
2. De Laak
(mej. C. M. van Buuren van Heyst) 76 pnt; 3.
Het Spaarne (mej. W. van Rjjswjjk) 75 pnt.
Styisnelroeien dames (gladde skiff):
Maas (mej. J. A. Boks) tjjd over 1000 M. 4 min.
19.5 sec. 58 pnt; 2. De Hoop (mej. E. Herman)
tjjd 4 min. 23.2 sec. 52 pnt.
enkel verwijt; tenslotte had de jongen het stil
zwijgen verbroken en haar alles verteld.
Paul Schimmel was de schuld van alles ge
weest. Die had hem tot drinken en spelen ver
leid. Het heele weekloon was er aan gegaan;
doch het zou niet meer voorkomen! Maar ach!
Hoe heel anders was het geloopen. Een paar
weken ging het goed; toen was het weer radi
caal mis; lederen betaaldag weer. Steeds min
der geld had de Jongen aan zijn moeder afge
geven; hoe was toen snel alles bergaf gegaan!
Sinds twee weken had vrouw Slokker nu weer
bij vreemde menschen achter de waschtobbe
gestaan. Ach, dat haar, die als weduwe toch al
zoo'n moeizamen tjjd achter den rug had, ook
dit nog moest gebeuren!
Opeens doorschokte haar een gedachte. Vlug
wierp zjjn een blik op de klok. Vijf minuten
voor vjjf! Een kort oogenblik aarzelde ze. Toen
liep ze haastig naar de oude kleerkast en haal
de er een versleten mantel uit, greep Emiel's
regenjas en snelde de straat op. Daar weerklonk
de sirene van de fabriek. Hijgend spoedde de
vrouw zich voort. Zou ze nu nog te laat komen?
Ook op den laatsten dag der roeiwedstrjjden
door de Amsterdamsche Roei- en Zeilvereeniglng
„De. Hoop” ter gelegenheid van haar 90-jarig
bestaan op de Bosch baan georganiseerd, was de
belangstelling matig, zjj het toch wel iets grooter
dan op den eersten dag.
De beide nummers voor achtrlemsgiekendie
tusschen de veteranen van de Amstel en De
Hoop en die tusschen de oude achten van Ne
reus en De Hoop hadden een spannend verloop.
Vooral de veteranen brachten het er goed af.
Hun uithoudingsvermogen had onder den last
der jaren niet veel geleden en aangezien het on
derlinge verschil tusschen de belde ploegen vrij
wel geen oogenblik meer dan een lengte heeft
bedragen de Amstelaren wonnen ten slotte
met een halve lengte was dit extra-nummer
voor de toeschouwers mogeljjk wel het meest in
teressante.
De Nereus-acht, welke een wijziging had on
dergaan door de vervanging van Bloemendal
door Bartlema, had, met De Hoop-acht weinig
moeite. De Amsterdamsche studenten hadden ’n
goede oefening voor de wedstrijden, welke zjj de
volgende week te Essen zullen moeten roeien en
de gemaakte tjjd 6 min. 17 6/10 sec. geeft hun
daarvoor een goeden moreelen steun.
Werkelijk spannend waren de races in de num
mers jonge vier tusschen Aeglr, De Amstel en De
Hoop, en .Jonge skiff” tusschen Logger (Posei
don) en Mejjer (Willem III). Pas het hjjschen
der Poseldonvlag gaf den meesten bezoekers de
finitief uitsluitsel.
Voor de jubileerende vereeniging was het Jam
mer, dat vandaag alleen mej. Klein in de over
naadsche skiff een eersten prjjs voor stljlroeien
heeft gewonnen.
De uitslagen lulden:
Jonge vier: 1. Aegir, tjjd 17 min. 16 3/10 sec.;
2. De Amstel, 7 mln. 16.3 sec.; 3. De Hoop, 7
min. 19 sec.
Overnaadsche vier: 1. Triton, tjjd 7 mln. 183
Ac.; 2. Njord, 7 min. 22.6 sec.; 3. De Hoop, 7
Nlbbrig en Greeve N.V., ’s-Gravenhage; klasse b:
Citroën „7" de luxe, cabriolet, N.V. Automobiles
Citroën, Amsterdam; klasse c: Fiat 506 c., ca
briolet, car. Viotti, Turijn, mejuffr. D. A. Deu-
tekom, Noordscharwoude; tweede prjjs: Hillman
4, cabriolet, N.V. Internationale Automobiel Ml;,
s-Gravenhage. Klasse d: Peugeot 402, transfor
mable. Gebroeders Nefken’s Automobiel Mjj.
N.V., Utrecht; tweede prjjs: Wanderer, w 24.
cabriolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Gravenhage.
Klasse e: bertte"Vrijs: Opel, admiral, cabriolet,
N.V. F. v. d. Valk’s Automobielen Mjj., ’s-Gra
venhage; tweede prjjs: Crevrolet, special ca
briolet, car. Van Rjjswjjk, N.V. Carrosserlefabr.
voorh. B. T. van Rijswijk en Zn., Voorburg.
Chrysler, royal six, Klasse f: eerste prijs: Mercedes-Benz 170 „v.”,
cabriolet, C. F. Meuffels, Boestdjjk; tweede prjjs:
Hanomag. Sturm, cabriolet, Louwman en Parqui,
’s-Gravenhage. Klasse g: eerste prjjs: s.s. Jaguar,
1.5, cabriolet, N.V. J. W. W. Lagerwjj’s Automo
biel Mjj., ’s-Gravenhage; tweede prjjs: BMW.
326, cabriolet, car. Autenrieth, N.V. R. 8. Stok
vis en Zn., Rotterdam; derde prjjs: Hupmobile,
,Ja,“ zei Greta nadenkend. „Het is iemand,
die precies bjj hem past. Ze zeggen, dat con
trasten in een huwelijk uitstekend samengaan,
en zU zjjn groote contrasten Zjj zou hem volko
men in balans houden; hjj is wild en koppig
en zjj zoo bedaard en verstandig. Bovendien
heeft ze geld. Vader zegt, dat de Latcham’s
verschrikkelijk arm zjjn en als lord Kendale
Diana trouwde, zou hf) geld genoeg hebben,
weet je. Ik vind het een reuaen-ldee.”
„Vind Je?" zei Lorrie vriéndelijk. „Als Je
eens minder „vond" en je hield je kaars wat
rechter, dan zou dat beter zjjn voor het kleed
in ieder geval."
Greta lachte.
gaf toe, zooals gewooalljk en ging
naar de deur. „Weet Je, waarover ik vandaag
dacht?” vroeg zjj.
„Weet ik het. Misschien over hetgeen je zult
doen als de driemaandelljksche rekeningen
binnenkomen of zoo leta.”
„Ik dacht er over wat een prachtig paar lord
Kendale en Diana Melford zouden vormen.”
Lorlre keerde zich om en pookte het vuur
op voor ze antwoordde, toen zei ze alleen:
„Vind Je?"
et was een trieste, nat-koude Octoberdag.
De sirene van de groote machinefabriek
had juist het teeken gegeven, dat het
werk gedaan was, en honderden arbeiders dron
gen in bonte mengeling door de poorten naar
buiten.
Op den scherpen toon der sirene had ook
Emiel Slokker zjjn gereedschap opgeborgen; en
terwijl hjj zjjn overall uittrok, voelde hjj opeens
een hand op zjjn schouder.
„Nou Emiel, hoe is 1? Heb je er al over ge
dacht? Je gaat toch zeker mee?"
Het was een man van ongeveer dertig jaar,
die zoo sprak. In het weinig-vertrouwenwek-
kende gezicht flikkerden een paar onrustige
donkere oogen onder ruige wenkbrauwen. Om
de smalle lippen lag een eigenaardige trek.
Emiel Slokker keek den man een oogenblik
weifelend aan. Op zjjn voorhoofd kwamen een
paar smalle plooien.
,Jk weet het eigenlijk zelf nog niet, Paul. Ik
geloof, dat ik vandaag liever....”
De ander onderbrak hem met een stootend
lachje.
„Heeft de kleine jongen een standje gehad van^Eindelijk stond ze in een boek, dicht bjj de fa-
mama?” spotte hjj „O< heeft Agnes herrie ge
maakt?"
„I»aat moeder en Agnes er buiten!” stoot
Emiel op; bet warme bloed kleurde zjjn hoofd
fel rood.
„Kalm aan, kalm aan!” suste Paul. „Zoo
kwaad was mijn opmerking niet bedoeld!”
„Let dan beter op je woorden!" was het rake
wederwoord.
„Heb ik al gezegd, dat we vandaag met z*n
zessen zjjn,” fleemde Paul opnieuw. „De nieuwe
is er ook bjj. En wat je den vorigen keer ver
loren hebt, kan je vandaag misschien -terug
winnen. Je weet wel, dat je nieuwelingen nogal
gemakkelijk kunt plukken!”
„Dat heb ik aan den lijve ondervonden!
Daarom.
„Wees niet zoo flauw, kerel. Kom, de anderen
zitten zeker al te wachten.”
Nog altjjd aarzelde Emiel. Het liefst had hjj
den verleider tegen den grond geslagen, maar.
maar toch was de verleiding te groot. De ver
liezen, die hjj de laatste twee keeren geleden
had, toen hjj bij het pokerspel bijna zjjn heele
weekloon verloor, kon hjj nu misschien in eens
weer terugwinnen. Dat was wat!
„Voor een goeden slok is ook al gezorgd,”
voegde Schimmel er aan toe, terwijl hij Emiel
een veelzeggend knipoogje gaf
Dat gaf den doorslag. Opeens richtte Emiel
zich op en verklaarde zich bereid mee te gaan.
En zoo gingen ze naar den uitgang; ze waren
al een van de laatste geworden. Toen ze buiten
kwamen, viel de regen bjj stroomen van den
grijzen hemel. Triestig zonden de straatlan
taarns hun licht door het eentonige grauw van
den onvriendeljjken herfstavond. De beide man
nen sloegen de kragen van hun jas op en trok
ken de petten over hun ooren.
„Beestenweer", schold Schimmel.
Haastig stapten ze voort.
Vrouw Slokker stond dien middag aan het
venster van haar kleine woning en keek naar
den zacht neersjjpelenden regen, zonder hem
echter te zien. Haar gedachten waren bezig met
Emiel. De tijden waren slecht geweest; X was
overal even slap in de zaken. Eindelijk was het
hem echter toch gelukt een betrekking te krij
gen bjj de machinefabriek. Al was het loon niet
bepaald schitterend, ze konden er nu toch goed
van komen.
Toen was er een avond gekomen, dat ze om
zes uur tevergeefs op Emiel had zitten wachten,
uur na uur was verstreken; eerst in het bolst
van den nacht was hij thuisgebracht door en
kele „vrienden”, smoordronken. Diep beschaamd
was Emiel den volgenden morgen van tafel ge
komen. Doch over moeders lippen kwam geen men niets meer.
Voor de 32ste maal werd Zondag de Groote
Prjjs van Frankrijk verreden en wel op het
circuit van Reims, dat 64 maal moest worden
afgelegd met een totaal afstand van bjjna 510
K.M Het is een daverende zege voor Mercedes-
Benz geworden, immers het Duitsche merk
bezette de drie eerste plaatsen, terwijl Carrière
(Frankrijk) die met Talbot vierde geklasseerd
werd, op 10 ronden achterstand van den win
naar, von Brauchitsch eindigde.
De tjjd van Manfred von Brauchitsch me;
Mercedes-Benz bedroeg 3 uur 4 mln. 38.5 sec.
over 50931 K.M., hetgeen een nieuw record
beteekende. Het gemiddelde van den winnaar
was 162-758 K.M. Twee minuten na von
Brauchitsch kwam Caracclola binnen, met een
ronde achterstand gevolgd door den winnaar
van de Grand Prix van Tripolis Hermann Lang.
En zooals wij reeds mededeelden werd Carrière
vierde met Talbot op 10 ronden achterstand van
von Brauchitsch, terwijl de overige coureurs,
die gestart waren, den strijd hadden moeten
staken.
Het resultaat luidt:
1 von Brauchitsch met Mercedes Benz 3 uui
4 mln. 38.5 sec. over 5093 K.M, gemiddelde
uursnelheid 162.758 K.M.; 2 Caracclola met
Mercedes Benz 3 uur 6 min. 19.3 sec., .gem. uur
snelheid 161.29 K.M.; met 1 ronde achterstand:
3 Lang met Mercedes Eienz 3 uur 4 min 543
sec.; met tien ronden achterstand: 4 Carrière
met Talbot 3 uur 6 mln. 28.8 sec.
,Jk ben bjjna te moe om de kaars vaat te
houden,” zei ze, terwijl ze wegging.
Lorrie staarde In het vuur. Haar donkere
oogen waren plotseling ernstig geworden.
Greta's woorden klonken haar nog in de ooren.
Een prachtig paar! Alsof zjj niet wist, dat dit
het huwelijk was, dat lord Kendale moest doen,
dat hjj verplicht was te doen!
Had zjj het vergeten? Waarom had Greta er
haar aan herinnerd?
Een half uur lang zat zjj in het vuur te
staren, totdat het met klimop omrankte toren
klokje elf bevende slagen deed hooren. Toen
stond ze op en wandelde met een vastbesloten
gezicht en energieke bewegingen op haar
slaapkamerkaars toe. Zjj stak haar aan, ging
halfweg de deur, zette ze weer neer en liep
naar hel venster.
De maan scheen helder op het grasveldje;
iedere struik leek als uit ebbenhout gesneden.
Een oogenblik bleef ze staan, teen blies ze de
kaars uit, nam haar shawl, die ze omsloeg en
stapte naar bulten Met lichten tred liep ze
over het pad en door de poort.
De laan geleek een zilveren draad, gebroken
door de schaduwen van de over haar hangende
boomen. Staande midden in dien vloed van
helder licht, wachtte ze en luisterde. Verwachtte
el) de stappen van ëén of van twee paar voe
ten te hooren? Achte zjj het mogelljk en waar
schijnlijk, dat Guy sou aanbieden om Jack
thuis te brengen?
Misschien wel en allicht gleed daarom een
lichte teleurstelling over haar geslcht, toen
■s stecMs èta neraoou om den boek hoorde
De uitslagen van het Zaterdag jJ. op de Sche-
veningsche Boulevard gehouden KJ<-A-C.-Jubi-
leumconcours, luiden:
Prijzen afd. I, open koetswerken: klasse a:
Morris. Eight, Tourer, J. J. Molenaar, Amers
foort. Klasse b: M. G. Midget, Roadster, J. J.
Molenaar, Amersfoort. Klasse c: Mercedes-Benz,
170 v., Sport Roadster, Mercedes-Benz Import
Maatschappij N.V., 's-Oravenhage.
Afdeeling 2, gesloten koetswerken: Klasse a:
Opel, Kadett, Coach, N.V. F. v. d. Valk’s Auto
mobielen Mjj., 's-Gravenhage. Klasse b: Ford
Junior, Tudor, N.V. Nederlandsche Ford Auto
mobiel Fabriek, Amsterdam. Klasse c: Opel
Olympia Sedan, N.V. F. v. d. Valk’s Automobie
len Mij., 's-Gravenhage; tweede prjjs Hansa
1100, limousine, firma Rosier, Scheveningen.
Klasse d: Fiat, 508 c., Conduite-lnterleure, J.
Leonard Lang, Amsterdam. Klasse e: Citroen
„1” de luxe, Berllne. N V. Automobiles Citroën,
Amsterdam. Klasse I; eerste prjjs: Hudson 112,
Sedan, N.V. A.G.A.M., 's-Gravenhage; tweede a_: D.K.W., meisterklasse, luxe cabriolet, Hart
prijs; Ford v. 8, fordor sedan de luxe, N.V. Ne
derlandsche Ford Automobiel Fabriek, Amster
dam; derde prjjs: Fiat 1500 b, condulte-interi-
eur, J. Leonard Lang, Amsterdam. Klasse g: eer
ste prjjs: Dodge d9, victory six, touring sedan,
Louwman en Parqui, 's-Gravenhage; tweede
prjjs Hansa 2000, sedan, firma Rosier, Scheve
ningen. Klasse h: Austin, twelve „Ascot” sedan,
N.V. R. S. Stokvis en Zn., Rotterdam. Klasse 1:
eerste prjjs: Opel, admiral, sedan, N.V. F. v. d.
Valks Automobielen Mjj., 's-Gravenhage; tweede
prjjs: Studebaker, commander, cruising sedan,
;h was een orthodox da-
megambiet, waarin Euwe zjjn looper naar b3
terugtrok. Op den 15den zet maakte de Bus-
aumsche speler een fout, waarna de ex-wereld-
kamploen geforceerd een pion won. Hierna kreeg
van Doesburgh geen schijn van kans meer.
Euwe behandelde de geheele partjj met groote
technische vaardigheid.
.Molenaar"Prins was een Nimzowitsch-ver-
dediging, waarin de witspeler het overwegende
spel verkreeg. Om grooter nadeel te yoorkomen.
ensceneerde Prins een koningsaanval welke,
door zwak tegenspel van .Molenaar" tot winst
leidde.
Verrassend was de nederlaag van de Groot te
gen Cortlever. De Groot verloor in de Slcillaan-
eche verdediging in de opening een pion en ge
raakte bovendien in een slechte stelling. Cort-
verlichUng en blijdschap en een glimlach ver
helderde zjjn gelaatstrekken.
.Dus!” zei hjj met Ingehouden adem, „bent
u het werkelijk? Wat doet u daar? Wist u. dat
ik hier was? Laat mjj u naar beneden helpen,”
en hjj stond haastig op.
Zjj sprong naar beneden in de laan zonder
zijn hand aan te raken.
„Waar is Jack?” vroeg zij, zonder op zjjn
vragen te letten.
.Jack!” zei hy op een toon, alsof zoo Iemand
In het geheel niet bestond. „O!" ging hy ver
der met schuldbesef in zyn stem. ..Hij praatte
met een paar luldjes en en ik dacht, ik zal
maar vast vooruit gaan.” Het smoesje lag er
zoo dik boven op, dat zyn aarzeling en schuldige
blik niet noodlg waren om dit te bevestigen.
„O,” zet zy koel, ,aeg hem alstublieft, dat
ik naar binnen ben gegaan,” en met een knikje
keerde zy zich naar de pastorie.
Maar ze had nog geen zee stappen gedaan
of hy was naast haar.
„Juffrouw Latimer,” zei hy haastig en er
was iets in zyn stem dat haar hart *n oogen
blik stil deed staan. „Wees niet boos! Jack
komt! Ik maakte, dat ik wegkwam omdat....”
zy bleef staan, want by had het gewaagd om
syn hand op haar arm te leggen omdat ik
u zoo graag wilde zien."
,Dat had u niet moeten doen,” zei ze en
trachtte koel en boos te spreken; „het was een
domme streek."
.Dat is zoo," stemde hy toe, jnaar ik kon
het niet helpen, lieve kind,” en voor het eerst
was voor het eerst, dat het woord
in vollen ernst tot haar gesproken
het was haar eerste aanzoek en dat
overweldigde haar een oogenblik. Met een diepen
zucht week ze achteruit, se hief zelfs haar
hgnd op om hem tegen te houden en Guy
stond midden op dsn weg haar ernstig en
angstig aan te zien.
komen. Het volgende oogenblik werd haar ge
zichtje gloeiend rood, want de eenzame figuur
was niet Jack, maar Guy. zy wendde zich
om, teneinde te vluchten, maar daar ze be
dacht, dat hy haar het volgende oogenblik
moest zien, bleef ze staan, holde vlug den
aarden wal op en bleef in de schaduw van een
zweren els staan.
Guy kwam haastig de laan af, een blik van
verwachting, doch ook van twijfel in zjjn
oogen. De uitdrukking van zyn gelaat werd
verdrietig toen hy niemand sag. Hy bleef staan,
haalde zyn horloge voor den dag en beschouwde
aandachtig de wijzerplaat. Toen liep hy nog een
paar stappen, tot aan het hek van de pastorie,
wachtte vyf minuten en kwam langzaam terug,
diep teleurgesteld.
Terwijl ze naar hem keek, veranderde Lorrie s
gezichtje als de huid van een kameleon.
Wachtte hy op haar? En waar was Jack?
Hy had biykbaar alle hoop nog niet opge
geven, want met een ongeduldige zucht liet hy
zich zoowat aan haar voeten neervallen en
haalde zyn sigarenkoker uit zyn zak.
Lorrie keek naar beneden en kreeg een
onweerstaanbaren lust in een kwajongens
streek. Voorzichtig brak zy een dood takje af,
mat zorgvuldig den afstand en Het het op zyn
hoed vallen.
Hy schrok even en keek op. Hy zag geen
eekhoorn, maar het mooie gezichtje, dat hem
overal achtervolgde, het mooie gezichtje, dat hy
verlangd had te ontmoeten Het keek op hem
neer met den heeriyken lach van onschuldige
vreusde. Otuniddeiliik atraalctan rites r mb
N.V. Internationale Automobiel My', ’s-Graven-
hage; derde prijs Studebaker, commander, club
sedan, N.V. Internationale Automobiel Mjj.,
's-Gravenhage. Klasse J:
touring sedan, Ahüré J. H. Ceurvorst, Amster
dam. Klasse k: eerste prys: Bulck 41, touring
sedan, Hollandia vouw- en achulfdakenfabrlek,
J. W. Vermeulen, Haarlem; tweede prys: Adler
25, sedan, car. ambi-fudd., André J. H. Ceur
vorst, Amsterdam; derde prys: Graham, special
de luxe, touring sedan. Gebroeders Nefken’s
822-e, cabriolet, car. Van Rjjswyk, N.V. 's-Gra-
venhaagsche Automobiel Import My., 's-Gra
venhage. Klasse h: eerste prjjs Llncoln-Zephyr,
sedan transformable, N.V. Nederlandsche Ford
Automobiel Fabriek, 's-Gravenhage; tweede
prys: Studebaker, state president, cabriolet, car.
Pennock, N.V. Internationale Automobiel My.,
's-Gravenhage; derde prys: Bulck 40, cabriolet,
car. Van Rijswijk, W. T. Bjjlsma, Overveen;
vierde prys: Wolseley 25, cabriolet, G. J. V. d.
Wansem, ’s-Gravenhage. Klasse 1: prijs Delage,
d.6 70, cabriolet, car. Pourtout Paris, garage
Honders N.V., Utrecht, j: eerste prijs: Delage,
cabriolet, car. Henri Caprose, Paris, A. Schrft-
der, Amsterdam; tweede prys: Horch 830 bl.,
sedan-cabriolet, N.V. Auto-Palace, ’s-Graven
hage. Klasse k: eerste prys: Lancia, astura,
cabriolet, car. Pinin Farina, N.V. J. W. Lager-
wy’s Automobiel My., 's-Gravenhage; tweede
prys: Rolls Royce, phantom 3, cabriolet, car.
Voll en Ruhrbeck, Jhr. J. A. G. Sandberg, Was
senaar.
De stryd om het Nederlandsch schaakkam
pioenschap werd Zondag voortgezet. Daar het
Ttendag was konden alle partyen gelyktydig ge-
speeld worden, wat op werkdagen niet het ge
val kan zyn; immers Euwe en van den Bosch
kunnen wegens beroepsbezigheden pas des
avonds hun partyen uitspelen.
In de tweede ronde was de belangrykste ont
moeting van den BoechLandau, twee oude te
genstanders, die al een tiental Jaren de degens
met elkaar gekruisd hebben.
Van den Bosch opende met d4 en behandelde
de opening zeer solide, yxxiat Landau, die tot
het aangenomen damegambiet overging, het
beste spel verkreeg. Er volgden posltloneele
schermutselingen, het gevolg, dat v. d.
Boech zich op een voor hem minder gunstig
eindspel moest Inlaten. In dit gedeelte had
Landau goede winstkansen, doch hy verzuimde
in tydnood de sterkste voortzetting, zoodat by
de tydcontröle zyn overwicht verdwenen was.
Na de hervatting kreeg Landau kleine kansen,
die echter hlet in winst om te zetten waren
De party werd opnieuw afgebroken en het valt
nog steeds niet te zeggen of meer dan remise te
behalen zal zyn.
Ja, acht,” was net mm meer agressieve
antwoord. „Ik wil weten hoeveel lord Kendale
precies heeft gewonnen.”
„Dat kan -- -
wood Greta.
.Maar ik wil het vanavond weten. Greta,
heb je ooit iets moedigere gezien dan toen
hy naar zyn paard strompelde en die race
uitreed?” antwoordde zy, terwyi ze zich om
wendde met lichtende oogen en een wannen
Moe op haar wangen.
Greta keek haar aan. ,J(een, nog nooit. Heb
le daar den heelen avond over zitten denken.
ie?”
latuuriyk niet,” antwoordde zy scherp.
het was moedig. Ik ben biy dat Je oordeel
lord Kendale veranderd Is."
|n oordeel veranderd? Wat bedoel je? O.
st hem nog net zoo ah eerst, ah Je dat
bedoelt!"
r iemand dien Je haat, ben Je toch
voortdurend in zyn gezelschap geweest
Lorrie,” en zy glimlachte.
Ik heb er niet op gelet Hy was in leder
5e aangenaamste van allemaal. Je zult
neten toegeven, dat je iemand beet kunt