Diocesane Katholiekendag te Alkmaar Beteekenis film van en radio 2000 GELOOVIGEN AANWEZIG t He V Pc l<f C&KfOM Kefboiigitcndfia te Ato&flor, Tl&fnt'dé reds van Z. S&. Mgr. Huilers, Bisschep van Haarlem Jeugd defileert voor den Bisschop „DE TRIOMF VAN ST. THQMAS VAN AQUINO* Plechtige onthulling van schilderij in Dominicanenkerk te Zwolle 1 Telegrammen aan Paus en Koningin MAANDAG 4 JULI 1938 IIIIHIIIHIHIMIIIIIIIIinilllltlllHIlfllllllHHIIIIHIIIIIIIIIIHIIIIIIHIIIIIIIIIIIHIIimmNHM UNMIllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIinilllllllllllHIIIHIIHIIIimillllllllllllllHIIIIH as o e het Met groote belangstelling aanschouwt de Bisschop het défilé der jeugdorganisaties er- er- plaats te midden der gast W elkomstwoorden c Een samenvatting De kerkelyke viering in De K.R.O. vooraan de Pontificaal Lof van Hulde van de jeugd’ onder It A l - zomerweer m overe lichting. waren getuige manifestatie. ieei pen We Itja en De houding van de katholie ken tegenover de film Daarbij kwam dat Vadér-Blsschop, met Zijn hooge tegenwoordigheid dit feest van katho lieke saamhoorigheid heeft willen opluisteren, welke eer door katholiek Alkmaar op hoogen prijs werd gesteld. Van talrijke huizen wap perde de vaderlandse!» driekleur, en groot was telkens de belangstelling, wanneer Zijn Hoogw. Excellentie zich in het openbaar vertoonde. A sa Sainteté le Pape Citta del Vaticano. belangstelling voor de moderne katholieke Ra- dio-actie, om deze mogelijk te maken in dienst van Koning Christus. (Applaus). 1 in den hoek, t ramen van Raimond esje we pjes met Luw kop valt Iden r 6 be llijn Ldat Lor- 0 7 Voordat Z. Hoogw. Excellentie zich naar den muzlektuin begaf, kreeg de georganiseerde jeugd de gelegenheid den Bisschop haar hulde te bqtulgen. Te midden van bestuur en Eerw. Geestelijkheid had Monseigneur plaats geno men bij de St. Dominicuskerk op de Laat. Voor afgegaan door de Harmonie St. Caecllia trokken de kleurrijke groepen met haar banieren in pittig marschtempo langs den Bisschop, waarbij de vaandels een eerbiedigen groet brachten. Zeer velen woonden deze korte, maar indruk wekkende plechtigheid bij. „Het komt dus op daden aan, over de beginselen zyn wy het eens" fceW-aML 1 daagschen rnensch alleen In Nederland - Het hoogtepunt van den dag In den muziektuin hadden zich een paar dui zend geloovlgen, van heinde en verre gekomen, verzameld. Door de goede aorgen van architect P. J. de Kort was hier alles tot in de puntjes in Orde, allen hadden goede zitplaatsen en de regeling was perfect In den muziektuin had de,. Eerw. Broeder Gomarus een Altaar gebouwd, dat met tapijten en bloemen smaakvol versierd was. De luld- sprekersinstallatle van de Firma Ypma werkte feilloos en het was een genot in dezen heerlij ken tuin eenige uren te vertoeven. Toen Monseigneur met zijn gevolg gearriveerd was en St. Caecllia de Paushymne had gespeeld Z H Krc Mgr. J. P. Huiberg temidden der autoriteiten op den XIV en KathoHehen- dag te-dlfcmaar - De bekende K.R.O.-propagandist. Paul Waart begon met te herinneren aan de Pause lijke toespraak na het Eucharistisch congres te Budapest, waarbij de radio het mogelijk maak te, dat het Pauseljjk woord door mlllloenen ge hoord werd, om er tenslotte op te wijzen, dat de radio-geschledenls nog slechts 20 jaar oud is. Bjj de ontwikkeling van de radio ging Neder land voorop en de feiten bewijzen het, dat het nog de eerste en voornaamste plaats Inneemt; in Nederland begon de Radio-omroep als eer ste in Europa en vele andere landen hebben ziek naar Nederland gericht als lichtend voor beeld. Nadat de- radio voor zakelijke en amuse- mentsdoelelnden gebruikt was, begon men in '23 in ons land de radio in dienst te stellen van de cultuur en de invloed op cultuur en godsdienst deed zich al spoedig gevoelen. Het was een eenvoudige Amsterdamse!» nam de hooge autoriteiten. Aanwezig Wifen Om. Mgr. Taskin, Mgr. v. d. Tuyn, Deken van Den Haag, de Kamerleden van den kring Den Helder, w.o. de Zeer Eerw. Pater Beaufort, de Deken van Behagen, zeer veel Eerw. Heeren Pastoors uit Noord- en Zuld- holland, leden van het Hoofdbestuur en tal van katholieke burgemeesters en Statenleden uit den omtrek. Nadat de Voorzitter, Ir. Feber. nog een slot woord had gesproken, waariq, hij dahk bracht aan het Uitvoerend Comité en opwekte het ge sprokene in daden on* te zetten, zoodat op 3 Juli 1938 van Alkmaar wederom „de Victorie" sou beginnen, werd een Pontificaal Lof gehouden. De jeugdorganisaties met hun vaandels schaar den zich om de tot altaar verheven muzieknlg. Ditmaal werd de Bisschop geassisteerd door de Hoogeerw. heeren E. P. Rengs en O. Kruis als troondiakens. terwijl de paters Dnmtntearew» en Dom. VI erge 1 O8.B. de verdere assistentie verrichten. De geloovlgen zongen de lofgezangen onder begeleiding van den heer Joh. Kuiper en het St. Dominlcuszangkoor. Een diep ontroerend moment was het, toen de zegen met het Allerheiü*te werd gegeven en de duizenden in devote aanbidding in dit heerlijk stuk natuur lagen neergeknield. Na den zegen klonk de jubelende Pauahymna opnieuw tot slot van deeen aoo heerlijk geslaag den Katholiekendag. De XIVe Diocesane Katholieken dag, welke dit jaar te Alkmaar in .den stedelijken muziektuin werd ge houden, ia in alle opzichten een groot succes geworden. Het prachtige, koele maakte het verblijf in den fchitteren- den, lommerrijken tuin tot iets heer lijks en twee duizend geloovigen uit het geheele Diocees, maar speciaal uit Kennemerland en West-Friesland. van deze grootsche De heer Bernard Verhoeven, die dit onder werp inleidde, begon met de film te schilde ren als wonder van techniek en wees erop, dat de film in een halven menschenleeftyd ge worden is van kinderspel tot wereldheerscher. Vanwaar die -macht? Het beeld spreekt dui delijker tot het menschenhart dan het gespro ken woord en nog meer het beweeglijke beeld. De filmstudio's zijn geworden tot droomfa- brieken. de film tot een mechanisch fabrikaat, tot confectie; het publiek wordt geamuseerd met droomen In blik en de celluloid-band moet aanvullen, wat de loopende band van de mo derne fabriek in het menschenleven heeft vernield. Waren echter die droomen, die den menschen worden gegeven maar meer hemelsch en min der agrdsch. Het publiek wordt gevoed met erotiek, schijnschoonheid eh illusies. De film eindigt waar het leven begint; er zjjn in de film veel kussen, maar weinig kin deren; doch kinderen zjjn belangrijker dan kussen. Hoe vaak verloochent de film de diep ste realiteit van het leven. Godsdienst en het Om 10 uur 's morgens werd in de St. Lau- rentluskerk een pontificale H. Mis opgedragen. Behalve honderden geloovigen hadden zich tegen dat uur de jeugdorganisaties der stad met hare vaandels en banieren opgesteld, .die den Herder van het Diocees een eerbiedigen groet brachten BU den Ingang der kerk werd de Bisschop opgewacht door een grootan stoet geestelijken en terwijl het parochieele zangkoor het ,.Sas- cerdos et Pontiflce” zong, schreed Monseigneur zegenend door de geheel gevulde kerk. Bij het Altaar van het H. Bloedmlrakel knielde de Bisschop eenigen tijd biddend voor het Taber nakel, waarna de plechtigheden een aanvang namen. Bjj het opdragen van *het H. Offer werd Z. Hoogw. Excellentie geassisteerd door: den Hoogeerw. Deken E. P. Rengs als Presbyter Assistens, de Zeereerw. heeren A. Oorsprong O. P. en W. d. Mbl O. P., pastoors der beide Domlnlcanen-parochles als Troondiakens, den Weleerw. kapelaan M. O. van Stijn als diaken en den Zeereerw. Rector J. Poon als Sub-dlaken. De verdere assistentie werd verricht doer dc volgende Zeereerw. Heeren; Rector zyistra, de kapelaans E. Pronk en C. v. d. Knaap en J. v. d. Hoek en Pater Marcelis O. P. Het mannen- en knapenkoor der parochie rong onder leiding van den heer A. Klooster en met begeleiding van den organist den heer G. Klebert, de wisselende gezangen, terwijl de geloovigen onder leiding van Kapelaan W. Geels de Engelen-Mls uitvoerden. Na het Offertorium zong het koor het Adoro Te van A. CappeUe en na de H. Mis het Lau- date van Perosi. In de kerk waren o.m. tegenwoordig ver scheidene leden van het Hoofdbestuur en mr. J. B. Bomans. Op het priesterkoor hadden zeer veel Eerw. Geestelijken plaats genomen. In de Dominicaner 8t. Thomaskerk te ZwoUe is Zondag het schilderij onthuld van Willem van Konijnenburg „De triomf van St. Threnas van Aqpino." Aan deze plechtige handeling, die verricht werd door den prior van het Zwolsche klooster, j pater M. W. J. van Kalmthout, ging een plech- tige Hoogmis vooraf, die eveneens door den i prior gecelebreerd werd, met assistentie van d de paters Luyckx en Ludwig uit Huissen.J Prof. dr. B. M. Molkenboer OP. hield eenfr- predikatie naar aanleiding van den tekst ,.TwW het midden der gemeente hebt gij uw mond geopend.” Spr. zeide hierin, dat ,JDe triomf van St. Thomas van Aquino” den geloovigen den strijd en de beteekenis van een grootte heilige wil voorhouden. Het schilderij, opgesteld de gebrandschilderde rame Bergen een diffuus licht doorlaten, bedoelt invloed voor te stellen, dien de kerkleeraar 4 de zjjn geschriften heeft uitgeoefend. I Tal van burgerlijke en kerkelijke antotMI De voorzitter van het uitvoerend comité, de heer mr. D. Bosscher, Tekende het zich eer. hooge eer allen Harteiyk welkom te mogen heeten; vooral Mgr. Hulbers, als vertegenwoor diger van het hoogste kerkelfjk gezag in dit diocees heette spr. welkom Z. H. Exc. de ver zekering gevende, dat de komst van den bis schop door alle aanwezigen op hoogen prijs wordt gesteld. Spr. hoopte, dat deze dag den bisschop nog lang in aangename herinnering mocht blijven. Spr. deelde voorts mede, dat de burgemeester van Alkmaar wegens verblijf buitenslands ver hinderd was en wilde voorts nog-een uitsonde ring maken door speciaal den H. E. Deken Rengs welkom te heeten, hem dankend voor zijn medewerking aan de voorbereiding van dezen dag. De voorzitter van het hoofdbestuur, !r. L. J. M. Feber uit Den Haag, heette op zijn beurt allen welkom; in het bijzonder bracht spr. Z. H. Exc. den Bisschop van Haarlem zjjn eer biedigen groet; Uw tegenwoordigheid, aldus spr., geeft aan den katholiekendag bljzonüeren luister, temeer, daar we Uw aanwezigheid mo gen opvatten als een sanctie van de bisschop pen aan de - katholiekendagen en een bewijs, dat het hun wensch is, dat deze actie met de meest mogelijke kracht worde doorgevoerd Wij zijn, aldus vervolgde spr., hier niet ge komen als organisaties, als arbeiders, of werk gevers, als boeren, tuinders of middenstanders, maar als katholieken in den ruimsten en den besten zin van het woord om ons te confron- teeren met ons zelven en met God. Spr. leidde vervolgens de sprekers en hun onderwerpen over radio en film, de schoonste vruchten 'Van de moderne techniek in, om er tenslotte op te wijzen, dat het niet zonder be teekenis is, dat deze katholiekendag wordt ge houden in de onmiddeUljke nabijheid van Egmond, waar eens de grondslag gelegd werd van de Nederlandsche katholieke cultuur; dit teeken van Egmond opende spr. dezen diocesanen katholiekendag. huwelijk spelen geen rol meer; en wjj slikken dat goedschiks. De diepste realiteit van het Christendom wordt verloochend en men onderschat de kracht van het geabonneerd zijn op deze ver- tooningen. De bioscoop is het asyl geworden van de armen, de onbevredlgden en de dorstigen; doch zij worden er nog armer, nog minder bevredigd en nog dorstiger. Voor de jeugd is de bioscoop een ïevensfactor van zeer ingrijpende beteeke nis en aan de wassende misdadigheid onder de jeugd is de film niet vreemd. De mondaine film met zijn illusies en on waarachtigheden is als een lintworm, die het weerstandsvermogen uitholt. De bioscoopbezoeker is geworden tot de ga leislaaf van den filmband, zooals de arbeider in de moderne fabriek de slaaf van den loo penden band. Als wjj zouden hebben te kiezen tusschen de film aanvaarden zooals zij reilt en zeilt, of haar verwerpen, zouden we wellicht laatste kiezen, doch het zou zijn het schoone kind wegwerpen met het vuile badwater. Doch we zujlen nimmer voor die keuze gesteld wor den. Daarom moeten we komen tot eigen in vloed op de film. Allereerst door invloed op i de filmkeuring, door te streven naar verster king van den invloed van de Christelijke le vensopvatting als keurtngsnarm in de Rljks- fllmkeuring. v Daar de Christelijke volksgroep zich van de film afzijdig houdt, zijn wjj aangewezen het christelijk sentiment in onze natie op film gebied te verdedigen en te vertegenwoordigen, hetgeen onze taak in dezen buitengewoon ver antwoordelijk maakt. t Voorts dient de Katholieke filmkeuring te worden vervolmaakt dbor de Invoering van de bindende nakeuring der A- en B-fllms. Na de eensgezindheid In de voorlichting, moet er ook eensgezindheid wezen van den invloed der katholieke bioscoopbezoekers; daar pastoor, die tot zichzelf sei en tot anderen wat zij kunnen, dat moeten ook wjj aan kunnen; hy begreep tijdig, dat de radio een groeten invloed zou krfjgen. Door het tijdig beslag leggen op een gedeelte van den zendtijd, toen er nog maar één zender ter beschikking stond, ontsnapten de katholie ken aan een groot gevaar, het gevaar dat an dere omroepvereenigingen liepen, die te laat haar aandeel in den zepdtljd vroegen. Men begon den invloed van dé Radio te be vroeden en het was de strijd, dien wij katholie ken op het gebied van pers en onderwijs had den gestreden, die ons geleerd had. dat wij niet neutraal konden blijven staan tegenover de radio, dat we ook op dit terrein kleur moesten bekennen. Dat we ook de radio moesten aangrijpen als een middel, om ons rijke geloof uit te dragen. Lenin wendde de radio aan in dienst van dc wereldrevolutie en Goebbels wist, dat hij, door dat hü de beschikking had over de radio in Dultschland, de revolutie van 5 Maart *33 ge wonnen zou worden. De radio heeft invloed, ten kwade, maar ook ten goede. Radio is ten deele gesproken, journalistiek, maar zooals een krant een weerspiegeling Is van de levensbeschouwing van de leiding, zoo met den ra<l^<>-omroep Be invloed van de radio is groot: kardinaal Faulhaber heeft één kathedraal tot zijn be schikking. maar de eene microfoon van Goeb bels heeft meer invloed dan vjjf kathedralen Dat de radio ook een gevaar kan zijn, heeft Z. H. de Paus in Zijn encyclieken duidelijk betoogd. Spr. weidde hierover uit aan de hand van de uitzendingen door verschillende radio- om roe pen. Een radio-omroep, die alleen amusement biedt, lijdt aan bloedarmoede; door niet te spreken over God, Kerk en zedeleer, vergeten we God; ook een radio kan niet neutraal zijn. De radio is school, sportterrein, pers, schouw burg en-ten-deele-kerk tegelijk; zij geeft alles “te het g^elm van de kracht van onze actie, voor allen. 'T'- U1--- -- Maar als wjj een keuze hebben, dan is er geen twijfel of we moeten kiezen die radio, die gebruikt wordt ten goede, die gericht is op God en op de eeuwigheid. De radio is schuldig aan den afval van ve len, doch z(j heeft ook de verdienste van vele bekeeringen. Wjj zijn ons bewust, dat de concretiseerlng van de katholieke idealen belichaamd is in den Katholieken Radio-Omroep; de wljdschheid van Europa is ons niet genoeg; wfj zijn getreden in dén wereldomroep. Spr. wees voorts op de vooraanstaande po sitie. die katholiek NederAnd op het gebied van de radio inneemt tegenover de katholieken tn andere landen, waar de positie van de ka tholieken zooveel anders is dan bij ons. Van de 350 Europeesche zenders zjjn er drie katholiek; de Vaticaansche, één in België en één in Ne derland; en van deze 3 is alleen de KJt.O. vol waardig in staat zich te meten met het bui tenland. In Amerika, waar «10 zenders zijn, be schikken de katholieken wekelijks over 100 uren van 30 40 minuten; daar moest men 173.500 dollar bijeen brengen voor een 50 zend uren per jaar, terwijl wij hier de beschikking hebben over 54 uren per week. Spr. kwam hierna tot de conclusie, dat wij katholieken met de Radio een geweldigen in vloed kunnen uitoefenen en het licht van ons H. Geloof kunnen laten schijnen op de dingen van den dag; een programma kunnen geven, dat den katholieken geest ademt, een pro gramma, dat verantwoord is. Maar daartegenover moet staan een invloed van alle katholieke luisteraars, die zich willen stellen onder den invloed van het programma van den KR.O., om zoodoende mede te helpen aan den opbouw en instandhouding ervan. Spr. eindigde met een woord van lof aan den pionier van den K R. O., pionier in Ne derland en de wereld. Pastoor Perquln, den Dominicaan, die in de microfoon een nieuwen kansel zag. Na Pastoor Perquln in aller gebed te hebben aanbevolen vroeg spr. allen Neder- landschen katholieken hun warme, intensieve 'De katholieke bioscoopbezoekers moeten be wust gemaakt worden van hun taak en den steeds lichtzinniger wordenden films een reso luut halt toeroepen. Hoe komen are tot de verwezenlijking van de stichting van een Nederlandsche divisie van het Amerikaanse!» Legion of Decency, het legioen van de eerbaarheid 1 De katholieken zjjn de beste bioscoop-klanten en alleen, als wj) een gedisciplineerd eenheids front vormen, kunnen we met resultaat met de bioscoop-magnaten onderhandelen; het is ons echter niet te doen om machtsmanlfesra- tle. wjj willen het bioscoopbedrijf gunstig be ïnvloeden door opvoering van het moreele en cultureele peil der bioscoopvertooningen. Door onzen steun aan de goede film, maken we de slechte film overbodig. We zien graag, dat het den bioscopen goed gaat maar dan niet op de laatste plaats in zedelijk opzicht. Wjj aanvaarden de film als optimist en de bios coop als realist. In eigen kring moeten we zorgen voor de distributie van de goede film, vooral voor de jeugd, die we niet moeten opvoeden tot bios- coopmenschen,' maar tot menschen, die alleen de goede film op prijs stellen. We moeten de bioscoop saneeren, door weg te blijven als er een'slechte film draalt.’maar ook door aanwezig te zijn als er een goede film vertoond wordt. Dan verrichten we apostollschen arbeid en werken we aan het. geestelijk welzijn van ons volk. De K. F. A. wil niet den ondergang, maar den opgang van het bioscoopbedrijf; zij wil de standing van het filmbedrijf verhoogen. Er lg reeds een front; maar het is pas één front, als het massaal is; het leidend woord van de bisschoppen wordt reeds door alle lei ders aanvaard; moge de volgzaamheid van het katholieke volk dezelfde zjjn. De film is een muze, door menschen ge maakt, een muze, wel licht en zwevend, doch de engelenwieken ontbreken er 'nog aan. Aan ons katholieken te trachten de ftlm- muze engelenwieken te geven. (Applaus). Toen beklom Z. Hoogw Excellentie self het podium en sprak als volgt: Aan het einde van dezen Katholiekendag past het Ons een woord van oprechten dank te spreken aan allen die tot het welslagen daarvan hebben medegewerkt. Bijzonderen dank aan de sprekers die op zulk een overtuigende wijze onze katholieke opvatting over deze hoogst actueele onderwer pen hebben uiteengezet. Hun woorden en con clusies moeten herhaaldelljk worden vastgelegd en overwogen. Dank aan al degenen die hier gekomen zjjn, niet alleen om met onverdeelde aandacht te luisteren, maar meer nog om door hun tegen woordigheid te getuigen, dat zjj met hetgeen hier gezegd is instemmen en dat zij doordron gen zjjn van het groote en vitale belang dat voor het katholieke leven gelegen is in katho lieke film- en radioactie. Nu hopen wij dat deze Katholiekendag zal beantwoorden aan onae verwachtingen. Wjj ver wachten daarvan heel veel goeds, een wel verant woord krachtig en eensgezind streven, door het goed gebruik van film en actie. Het komt dus aan op daden. Met de begin selen zfjn wü het allen volmaakt eens. De moeilijkheid bestaat in de toepassing van de beginselen. Daarom doe ik een beroep op u allen, om hetgeen hier besproken la. eensge zind in daden om te setten. Ik doe een beroep op filmoperateurs en dis tributeurs van radio, in hetgeen zU bieden niet als gewonen norm te noemer wat rog pre cies toelaatbaar is, maar te geven wat goed is; wat opbouwt, wat sterkt, wat veredelt, wat ver heft Ik doe een beroep op de Katholieke pers, haar voorlichting zoo hoogst noodzakelijk, maar ook zoo hoogst verantwoordelijk. Moge zfj het beoordeelen van filmvoorstellingen, den meest dringenden plicht, om de zeden van ons volk hoog en heilig te houden, toch steeds gedenken en altoos fier en eerlijk beoefenen. Dat zU op de filmen die niet echt geschikt zjjn toch niet zoo de aandacht vestigen, name lijk op hun artisticiteit dat het eigenlijk een on- - gewilde reclame wordt en dat iedere waarschu- -p wing daarbij wegvalt, al staat deze nog aéó uit- drukkelijk vóórop of achteraan. Als Is het nog zoo schoon of nuttig als uw oog of hand, als het schade doet ruk het af en werpt het weg. Ik doe een beroep op ailg goed- willenden, op heel ons katholieke volk om geen filmen te gaan zien, die niet aanbevolen kun nen worden en geen radio te beluisteren die gevaarlijk is. Integendeel wij moeten krachtig en eendrach tig de actie van de goede film en radio en dus de Katholieke filmcentrale en K.R.O. steunen en bevorderen. Wanneer men ziet onbe houding principieel en nationaal, dan kunnen wfj veel bereiken, dan zullen ook; anderen zich richten naar ons, dan zullen wij èft voor de eer van (JoüFèn vóör ons eigen heil en voor onae medemenschen veel goeds tot stand brengen. Dit hebben wij afga- beden hedenmorgen, dat bidden wij ook he den. In bljj vertrouwen op dat éénsgerind stre ven gaan wjj nu God danken, om Zijn licht en regen vragen voor de uitvoering van al onze plannen. Moge de H. Moeder Gods daartdi osma voor spreekster en onze altijddurende beechermste zijn. (Langdurig applaus). Een groot deel der wereld leeft in een hei- flensch klimaat, in welk klimaat film en radio zijn geboren. Zuiver geestelijk zelfbehoud eischt, dat wjj ons met deze twee moderne vin dingen van den menschelljken geest bezig hou den. want finders zal. vóór we het weten, mede door deze twee de heideneche sfeer ons overwel digen en zullen onze kinderen onze christelijke sfeer niet meer kennen. De eersten, die de groote beteekenis der film hebben gezien, zjjn de bolsjewieken, die op een artistiek welhaast niet geëvenaarde wijze door de film een geweldige propaganda hebben ge vdbrd voor hun Ideeën. De naUonaal-sociallsten en dé fascisten volgden hen na en al mogen die op het terrein van de film niet zoo geslaagd zijn: op dat der radio zijn zij het bovenmate. De Nederlandsche staat heeft een deel der vraagstukken gezien en oefent op de film een zeker, naar maatstaven van publiek fatsoen geordend toezicht uit. Met de positieve zijde van het vraagstuk bemoeide zij zich bijna niet. Mét de radio liet de staat zich nog minder In. De censuur op de films besprekend, zeide de heer Kasteel, dat meer vrijheid van keuren door de Katholieke filmcentrale noodzakeljjk moet worden geacht, terwijl hjj ten aanzien van de radio aandrong op grooten steun aan den K.R.O. en onder eenige hilariteit van de aanwezigen op het uitoefenen van beleefde critlek, als mede op het gebruiken van de radio met mate en verstand. Permanent uitmelken van de radio leidt noodzakeljjk tot verdoovlng en groote ver vlakking. Hoe edeler wy de radio gebruiken, hoe edeler zy worden zal. Ook ten aanzien van de film drong spr. aan op het bevorderen van den goeden smaak. Het maken van films is een ideëele zaak; voor het schrijven van een scenario, een draaiboek, voor het fotegrafeeren, het regisseeren en vooral het monteeren zyn geest en genie noodlg, welke men niet voor geld kan koopen. Door de Katholieken worden de mogelijk heden van de film vaak nog onderschat. De helft van het bioscopen bezoekende publiek is Katholiek, over 25 Jaar zal ongeveer 80 k 7o van dat publiek tot de Katholieken behooren. Dat is voldoende om het maken van Katholieke films te rechtvaardigen, vooral, ómdat de kosten vaak minder zjjn dan men denkt. Helaas is er ech ter nog geen belangstelling genoeg, hetgeen te wyten is aan de heerachende onkunde betref fende deze aangelegenheid. Toch zal men in die richting moeten werken, want het beste en het voornaamste is, dat men positief te werk gaat. Steun aan de Katholieke Filmactie, die geen liefhebberij van een paar menschen is. maar een onderdeel van de Katholieke actie, die haar gezag ontleent aan de Bisschoppen van Nederland, is hard noodlg. Ook pleitte spr. voor het gebruik maken van de smalle film, als leer school en verweermiddel. Film en radio zyn even groote werkeiykheden als de krant en het boek en het hangt van otis. Katholieken, af, hoe ze zullen zyn. Helaas pikt men tegenwoordig een bioscoopje en zuigt men aan de radio met minder overleg, dan waar mee men tn bus en tram een plaatsje ultsoekt. Kennis van deae moderne middelen is nood zakelijk. wl! men ze goed gebruiken en daarom m sgmet recht gevraagd worden, voor film en radio een leerstoel te stichten aan de universt- teiten. evengoed als men ze heeft voor minder beInagrijke zaken En de priesters, die college krijgen in de geschiedensi der Kerk, mogen evengoed onderricht genieten in de middelen weMte voor het heden en de toekomst van de Kerk van belang zyn. Ook deskundige bespre king van de film en radio m de dagbladen ia van groot belang; thans moeten beiden het in de krant afleggen tegen voetballen en wlelren- non. i °P’°«ters is het. den kinderen tarfilm en radio niet alleen het kwaad van het goed te leeren onderscheiden, maar ook kitsch van de kunst. van de film en de h*bb“ voorgesteld, zei spr tenslotte. ,at de Kefk’ verandering van alle tyden. steeds opnieuw begint en daarby gebruik maakt van alle middelen. Daarom moeten wy, ook ten overslaan van radio en film aanpakken en wel zonder vrees, met geestdrift en geloof, dan zullen we zeker overwinnen (applaus). wyi niemand zich voor de gedachtenwtsseling had opgegeven, werden door Ir. Feber applaus der vergadering, hierna de «tellingen en conclusies der sprekers vastgesteld, alsmede het amendement van den heer A. Putter uit Delft op de stellingen van Bernard Verhoeven betreffende de voorlichting door de KsthoMeks Pers. Het amendement luidt: „Vbor zoover die voorlichting door C- Katholieke Pers gtechiedt. serge men er voor, dat haar annonces en hybenoorenoe iiitMnUMwoonden de pteohtigheid* Ml. Na de pauze gaf Piet Kasteel een samen vatting der behandelde onderwerpen. Film en radio hebben een dusdanlgen Invloed gekregen, dat zy in staat zyn het geheele menschdom te veranderen, wellicht meer nog. dan de uit vinding der boekdrukkunst, welke gepaard ging met de ontdekking aan Met Westen, de weg- spoeling der klassieke Grieksche cultuur en het uiteenvallen der godsdienstige overtuiging. De invloed van film en radio op den heden- is buitengemeen groot; zyn ruim 300 bioscopen met tezamen 200.000 zitplaatsen. Twintig pro cent van de bevolking onzer groote steden bezoekt wekelijks een bioscoop. hetgeen een even groot aantal is als dat der katholieken, die Zondags de H. Mis bywonen. In Neder land zyn 700.000 bezitters van radiotoestellen officieel ingeschreven, terwyi het' aantal aan geslotenen op de radlo-dlstributlebedryven on geveer 400.000 bedraagt. De moderne studio'3 der omroepvereenigingen zyn voorwerpen, waaruit de overweldigende belangstelling voor de radio blijkt; met hun om vang en kostbaar heid kan zich misschien een enkele kathedraal meten en het aantal menschen, dat er een bezoek brengt is enorm. Saint Fére. Les cathollques du Diocèse de Harlem, unis avec leur Evèque. one auJounThui examlné, dlscuté et approfondi la question de leurt de voirs relativement aux Inventions modemes de Film et Radio. Ils présentent k Votre Sainteté les homma ges de leur amour filial, de dévourement fldélé? et sollicitent Votre Bénédictlon Apostollque. Aan Hare Majesteit de Koningin. De Katholieken uit het Bisdom Haarlem, met hun Bisschop vergaderd te Alkmaar, ter be handeling van godsdlenstlg-sedeiyke vraagstuk ken samenhangend met film en radio, maken van deze gelegenheid gebruik om Uwe Majesteit en Haar Konlnkiyk Huis bun oprechte Uefde en onwankelbare trouw te verzekeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5