De A.N.W.B. én het tourisme in ons land Zoekt gij betrouwbaar Personeel? gezinnen FLITSEN UTT HET JAARVERSLAG I Plaats dan een „Omroeper” voor 80. r De A.N.W.B. on „de Weet" WIELRENNEN RENAUDIN WORDT PROF BOEK EN BLAD *- De bebakening der wegen De grenakioaken J)E Vertrouwen in de toekomat Uitbreiding der byi en MH Activiteit op zeer ver- achillend gebied Groote activiteit van den bond, zoowel binnen ale buiten dd landagrenzen Een pleidooi voor logiacher ver keer apolitiek Waar gaan de A. N. W. B.- leden heen? Betreurenawaardige belaatingmethoden Service voor internationaal toerisme Pleidooi voor logischer verkeerspolitiek .KOUWT IN BETON WAAROM? Uitgave Vereenlging Beton-aanne mersbond te Amsterdam. U hebt géén voorrang al* bij wegkrulringe» dezen rooden driehoek voor u zietdon nadert namelijk een voor- zangtweg-! 'Z"' 50.625 43 M3 103361 100.638 c tydens de alge- het A.N.W.B.-jaarverslag ia een krach- in er een Dat het heden, meene vergadering De Franschman Renaudin, die Zondag JJL te Parijs den Grand Prix won, heeft verklaard binnenkort prof te zullen worden. Als amateur zal hij In Milaan nog een revanche-match te gen Loattl rijden, maar op de wereldkampioen schappen hoopt hU by de beroeps-sprinters de Fransche kleuren te kunnen verdedigen. ’sGravenhage Amsterdam Arnhem Breda Enschede Maastricht 1837 50.899 29388 0.133 4371 3.738 9974 1938 15.683 7951 6.435 3300 3348 1.589 1.487 1348 3.002 1937 12329 8.989 10.754 5.482 3.473 2.817 1.481 1.349 3951 aantal te in Het jaarverslag van den ANWB, dat in een nieuw, aantrekkelijk kleed te gestoken, be sluit als volgt: „De vooruitzichten voor onsen Bond zijn dan ook zeker bemoedigend. Een aantal moeilijke jaren ligt achter ons, jaren, waarin vooral op Dultschland België Frankrijk Zwitserland Oostenrijk Italic Engeland Bkandlnavië Overige landen heden met een toenemende bevolking, betere wegen en een opleving in dan handel zekei normaal geweest zijn en de bevolking van one land ten goede gekomen zijn, evenals in ons omringende landen het geval is. Het offlcteele standpunt ten aanzien van de overbelasting van het motorverkeer is nog steeds niet dulde- 1936 51378 27.768 5380 3.456 3305 9.061 FOTO REP OR In een rustig tempo te sedert 1932 Iskantoren uitgebeeld. Doel hle erste plaats den leden de boi dicht mogellik Ml de hand te brengen" Tenzeerste betreurt de A.N.W.B. de opvat ting der regeering over de parkeerhefflngen welke het vreemdelingenverkeer, dat in ons land toch al zoo jammerlijk gering te, nog ern stig belemmeren en moreel absoluut niet te verantwoorden extra lasten leggen op het reeds zwaar overbelaste wegverkeer. Wederom drong de A.N.W.B. aan op de in voering van maandkaarten voor motorrijtuigen belasting een der middelen om de totaal- opbrengst dier belasting op te voeren en het tóch den automobilisten wat meer naar den zin te maken. Welke overwegende bezwaren tegen dit denkbeeld bestaan (evenals b.v. tegen het aanbrengen van belastlngkaarten tegen de voorruit, ter vergemakkelijking van de con- trólel) te niet duidelijk; maar de zaak Heel zooals ze was. JONGENS EN NATUURKUNDE. Een voudige proeven. Zelf maken van al lerlei toestellen, door J. C. Alders. Tweede vermeerderde druk. Met SS platen en vele afb. Uitg.: W. J. Thieme en Cie Zutfen 1938. Dat dit werk reeds een tweeden druk beleeft, bewijst wel hoe het in een behoefte vóórziet Nieuw is hierin het maken van een prismakjjker, nieuwe dleseltrelnen, de decibel, enz., waardoor het keurig uitgegeven boek weer up-to-date la teert) regel was, zou in de huidige omstandig- j. 1.428) „paddenstoelen” (de laag by den grond geplaatste afgeknot kegelvormige rijwielpad- wegwijzers). Sedert het begin van zijn activiteit op dit gebied heeft de A.N.W.B. voor de weg- bebakentng reeds ruim 1% millioen gulden uit gegeven ten bate van zijn leden, maar in niet mindere mate ook ten dienste van het al gemeen belangt in Vlteslngen uitgebrachtc jaarverslag dus begint met *n recapitulatie van de groote verdiensten van Edo J. Bergsma, is dan ook wel zeer begrijpelijk. Zijn aftreden op 2 October jJ. is in de geschiedenis van den A3.W.B. een feit van méér dan gewone be- teekenis. Behalve het overgaan van het Bondspresi- dium in handen van den heer H. P. J. Bloe- mers, den burgemeester van Arnhem, vermeldt dan het jaarverslag met groote voldoening, dat Prins Bemhard ongeveer gelijktijdig met deze mutatie het Eere-voorzltterschap van den AK.W3 op zich heeft willen nemen. Het te een goede gedachte geweest om de be langrijke uiteenzettingen over den Sociaal-Eco- nomlschen Invoed van Nederlandsch-Indlë op Nederland, welke ter gelegenheid van het vierde Lustrum der Landbouwhoogeschool te Wage- lyk. De verhooging der belasting te indertya nadrukkeljjk ingevoerd met - de bedoeling, het aantal motorrijtuigen te beperken; gevreesd werd voor een teveel aan vervoercapadtelt, in den volksmond gebeeten: concurrentie voor de spoorwegen. Doch in ons vorig jaaroverzicht werd er reeds op gewezen, dat den laatsten tijd de nadruk sterk gelegd is op de financieels zijde dezer kwestie: dat de schatkist de hooge bclastlng-opbrengsten nu niet meer missen kim. Het blijft dan ook merkwaardig, dat ondanks dit zuiver-flnancleel motief geen officieele be langstelling te vinden te voor het allerwegen ook in de Volksvertegenwoordiging verdedigde standpunt, dat de regeering om flnancieele re denen voorstander moest zUn van belasting verlaging. De aantallen in andere landen rij dende auto's en de eigen cijfers wijzen immers uit, dat er slechts weinig noodig te om den ouden groei weer terug te krijgen, aoodat de schatkist er zeker van kan zjjn, dat zij, indien b.v. de benzine-belasting ot de motorrijtuigen belasting werden verlaagd, het ontbrekende be drag direct zou terugkrijgen door een grootere toeneming van het aantal motorrijtuigen. De ongelukkige rljwielachterlichten, de kost bare bepalingen Inzake de keuring der auto- koplampen, het onlogische rijtijdenbesluit en nog verschillende andere onvoldoend voorbe reide óf eenzijdig georiënteerde overheidsmaat regelen worden in het A.N.W.B.-jaarverslag be- crltlseerd, evenals de in het algemeen min ol meer auto-vljandlge Inzichten van zoovele of ficieele instanties. In Oost-Indlë bezitten de toeristen in de Koninklijke Nederlandsch Indische Motorclub een vereenlging, die haar leden service verleent in „de West” daarentegen ontbrak tot dus verre elke organisatie op dit gebied, ofschoon daar toch vele Nederlanders wonen, die be hoefte hebben aan toeristische voorlichtlpg en voorbereiding van hun verlofareteen naar de oude wereld. De ANWB, heeft thans zyn bemoeiingen tot West-Indië uitgestrekt, voortoopig nog. op bescheiden voet, maar, dank zjj de medewer king van de gouvernementen van Curasao en Suriname en bovendien *van twee actieve ver tegenwoordigers aldaar, zal het toch mogelijk zjjn den bewoners van onze koloniën in cèn- traal-Amerika van de AN. WB.-service te laten profiteered Bij J. B. Wolters’ Uitgeversmy. N.V. te Gronin gen is verschenen een Boekhoud-cahier behoo- rende bjj deel I van Uitgebreid enkel-boekhou- den voor het middenstandsdiploma Handelsken- nis door J. Richter en drs. B. A. Cohen. Dit cahier bevat de indeellng der bjj het enkel- boekhouden voorkomende boeken en staten, zoo- dat de candidaat een idee krijgt van deze Indee- ling en daarin tevens zjjn opgaven kan maken. Van de N.V. Uitgeversmlj. voorheen G. Delwel, te Wassenaar, ontvingen wjj „Boekhouding ea administratie der gemeentebedrijven en -dien sten op onse examens”, door St. Straatman en J. R. G. Oostendorp. Het boekje bevat een serie opgaven ontleend aan de examens Boekhouden MO. en gemeente-flnanciën alsmede aan de praktjjk-examens boekhouden. Daar op de ver schillende boekhoudexamens de laatste jaren verschillende opgaven op genoemde stof ter uit werking worden voorgelegd, zal dit boekje den studeerenden zeer zeker van nut kunnen zjjn als repetitie boek. WH ontvingen het Juni-nummer der door de Vereenlging Beton-aannemersbond, gevestigd te Amsterdam, uitgegeven brochure .Boi^wt in be ton waarom?” Deze brochure bevat foto’s van gewapend-be- tonwerken, uitgevoerd door leden van den B.AB en heeft tot doel, door beeld en geschrift recla me te maken voor het bouwen in beton en ge- wapen beton. Ze verschijnt eenmaal per drie maanden, in een oplaag van ruim 5000 exem plaren,- en wordt gratis toegezonden aan de technische diensten van Rijk, provincies, ge meenten, particuliere ingenieurs en architecten en industrieele ondernemingen in Nederland en Nederlandsch Oost- en West-Indië. Van de tientallen onderwerpen, welke den AJi.WB. op dit gebied ter harte gaan, worden in het jaarverslag genoemd de Belgische voor schriften ter reglementeering (en beperking!) van bet betaalde personen- en het goederen vervoer, waarin onze regeering, na een desbe treffend verzoek onzerzijds, een aantal ver zachtingen wist te bereiken; de ruimere open stelling van douanekantoren aan de Belgische grens, waarover in één jaar tlfds niet minder dan vier maal met succes geadresseerd werd; het verplichte rljwlelachterlicht, dat op ons verzoek voor buitenlanders werd ontdaan van zjjn meest hinderlijke bepalingen; het touring- carverkeer naar Nederland, waarvoor eveneens met succes wijziging der voorschriften werd be pleit; de strengere contróle' op bagage en op natlonaliteltsbewljzenenz., enz. Op de terreinen der Noordwijktche Golfclub zijn Vrijdag de wc gevangen om het internationaal amateurkampioenschap van Nederland. Ben der deelnemer* aan dteg Het baanbrekende werk van den A3.W3 op dit gebied, waarvoor ook tijdens bet in de afgeloopen weken gehouden Internationale Wegencongres alom van by uitstek deskundige zyde in hooge mate waardeering werd getoond neemt in omvang nog steeds toe. Het aantal wegwyaers steeg tot 3.855 (vorig jaar 3.783) het aantal richtingsborden en vóórrichtings- borden tot 874 (v. j. 687). Daarentegen kon het aantal waarschuwingsborden iets dalen, nj. tot 666 <v.' j. 894). Hierbij komen nog 1.458 (v en vele andere autoriteiten werd bijgewoond. Overzicht tijden* het défilé Tijden* den geweldigen brand, die Vrijdag iri|de^Dominicu*- toren en kwam terecht op "het dak van een zijkapel tig pleidooi te vinden voor andere betere en logischer! opvattingen op verkeersgebed. De bond klaagt in de eerste plaats over dt sterke belasting van het motorverkeer dat lr zyn gezonden groei sterk belemmerd wordt. Het aantal motorrytulgen hier te lande nam blykens de statistiek per 1 Aug. 1937, met bijna 8000 toe; dit feit was voldoende om ben, dit het wegverkeer niet gunstig gezind zyn, te doer concludeeren, dat bet met de overbelasting van het motorverkeer nog niet zoo'n vaart loopt. Maar deze critici vergaten, dat die stijging om vatte 4600 motorrijwielen, ruim 1000 vracht auto's en 1800 personenauto’s, aoodat waai alleen de beide laatste cyfers van belang zyn de styging onbeteekenend genoemd mag wor den. Een toename van 13.000 17.000 per jaar zooals in de jaren vóór 1934 (uit welk jaar de opzettelijke belemmering van dezen groei da- „Zou ar wel één andere vereenlging ons land zyn, die zooals de A.N.W.B. op kan bogen gedurende meer dan halve eeuw onder de leiding van denzelfden man te zjjn gebleven? Is er een ander feit denkbaar, dat beter de harmonie in de fondsgelederen, den drang naar* eendracht Illustreert, welke den A.N.W.B. van zyn oprichting af hebben gekenmerkt en.... groot gemaakt?" Behalve over de meer bekende gebieden waarop de AJf.W.B. zyn activiteit ontplooit, gewaagt het jaarverslag ook nog van vele an dere dingen, die het groote publiek minder vaak ter oore komen: gestadig werken voor het be houd van natuurschoon, stryd tegen ontsie rende reclame, stichting van natuurreservaten, plaatsing van verklarende bordjes by monu mentale gebouwen, adviezen aan de overhelc by hét voorbereiden van wettelyke maatrege len op achter ■rkeersgebied en wegenbouw, actie; schennen voor wegenverbetering, op ruiming van "verkeersbelemmerlngen, enzoo- voorts. Van welk een groote beteekenis byvoorbeeld de A.N.W.B.-Bons *yn voor het blnnenlandsch toerisme en daarmee voor de welvaart in hotel-, café- en restaurantbedryven, biykt wel uit de groeiende populariteit van deze „zwerf- bons”, d!e dit jaar in ruim 850 hotels e.d. er kend worden tegenover 669 in 1937. financieel maar ook op ander gebied met groote voorzichtigheid te werk gegaan moest worden. Deze hebben ons den weg gewezen, onder inachtneming van een zuinig beheer het Bondswerk te lelden, te handhaven en. waai noodig, zelfs uit te breiden. Iedere opleving hoe gering ook, brengt voor onzen Bond meer werk mee, maar ook meer Inkomsten, vooral meer bereidheid by de weggebruikers om in de kosten van ons werk by te dragen. Dageiyks biykt opnieuw, dat nog duizenden ryp zyn voor het Bondslldmaatachap, duizenden, die niet wisten, welk werk in het algemeen belang onze Bond doet en ille daarop gewezen, hun moree- len plicht erkennen om dit werk door bun lid maatschap mogeiyk te maken en te steunen. Dasrby speelt het bedrag der jaariyksche con tributie van enkele guldens geen rol, wél de stemming van den betrokkene, die in een pe riode van economische depressie geneigd is, alle niet noodzakeiyke uitgaven af te wyzen, maar in een tyd van opgaande conjuctuur een der- geiyk lidmaatschap met meer optimisme be oordeelt. Moge de Konlnkiyke Nederlandsche Toeris tenbond in het jaar van zyn elfde lustrum in ruime mate proflteeren van die stemming by hen, die ons hun steun tot heden ten onrechte nog onthielden, opdat ons werk daardoor uit gebouwd. vollediger en volmaakter zal kunnen worden in het belang van toerisme en ver keer.” SOCIAAL-ECONOMISCHE IN VLOED VAN NEDERLANDSCH-IN- DVt OP NEDERLAND”. Uitg.: H. Veenman en Zonen Wageningen. ningen gehouden werden, te bundelen en op smaakvolle wyze uit te geven. Zoodoende tocB kan in ruimer kring worden kennis genomen van een studlënreekA die zeer zeker ’n groote belangstelling verdient. Prof. dr. C. Gerretson geeft een historische inleiding. Dr. J. B. D. Derksen beziet NederL Indië als'afzetgebied van Nederlandsche arbeids krachten en de werkverruiming in Nederland door Nederlandsch-Indlë, waarby hy oa. wyst op bet verschijnsel van de zg. indlanisatle, waar door de Nederlandsche krachten verdrongen worden. Gottfr. H. Crone behandelt de ontwikkeling van de koloniale markten in Nederland. Prof. dr. H. Kramer schryft over den cultu- reelen invloed van West-lndië op Nederland. Mr. Crena de longh beschouwt onze koloniën als beleggingsgebied voor Nederlandsch kapitaal terwyi ten slotte mr. F. N. Baron van Asbeck den Invloed van Indië op onze internationale positie schetst Men ziet uit deze summiere opsomming, dat gestreefd werd naar 'n algeheele veelzydigheid, naar ’n uitermate deskundige belichting van het gestelde probleem. Men is hierin volkomen ge slaagd In het buitenland zyn ze al langer bekend kleine gebouwtjes vlak.aan de grens, waar wel willende en toeristisch deskundige hulp den binnenkomenden vreemdelingen belangeloos verstrekt wordt. Ook in Nederland zullen deze „verkeers-ambassadeurs" nu binnen zéér kor- teri tyd te vinden zyn: de A.N.W.B. is druk aan bet bouwen aan de grenzen des lands langs de routes Breda—Arnhem; Maastricht—Luik NijmegenKleef en Vliasingen—Oostende. Het 1* interessant, eens m te gaan, naar welke gebieden de belangstelling der bonds leden uitgaat. In 1937 verstrekte de A NWB 50.625 inlichtingen voor reizen naar het bui tenland en 18.014 voor blnnenlandsche tochten. Voor 1986 waren deze totalen 43.94# en 10377 Onderverdeeling der reislnlichtlngen: daarnevens een logische decentralisatie van bet eenvoudige werk, terwyi de fondsleiding en de ingewikkelde arbeid in Den Haag konden worden geconcentreerd. Aantallen grensdocumenten, afgegeven door de By kantoren: Ie te «I u bc •41 k n k t 2 I d lx le *c ate bij smaMa Mwggew dit ronde, roode bord mat 1 zwarten (Mnk*) ea 1 rooden (rechts) pijl ziet: verkeer van over» rijde gaat don voor. i Nabij Zaan dam wordt lang* de apoorlijn Am- iterdam-Allc- maareen nieu we xlui* ge bouwd, ten be hoeve der fa brieken in de ^Zaanstreek. - Mr. dr. J. Donnar bij het verlaten van het Departement van Onderwijs na de installatie der commissie van advie* inzake de schrijfwijze van de Neder landsche taal

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 4