De A.N.W.B. én het tourisme
in ons land
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
gezinnen
FLITSEN UTT HET
JAARVERSLAG
I Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.
r
De A.N.W.B. on „de Weet"
WIELRENNEN
RENAUDIN WORDT PROF
BOEK EN BLAD
*- De bebakening der wegen
De grenakioaken
J)E
Vertrouwen in de toekomat
Uitbreiding der byi
en
MH
Activiteit op zeer ver-
achillend gebied
Groote activiteit van den bond,
zoowel binnen ale buiten
dd landagrenzen
Een pleidooi voor logiacher
ver keer apolitiek
Waar gaan de A. N. W. B.-
leden heen?
Betreurenawaardige
belaatingmethoden
Service voor internationaal
toerisme
Pleidooi voor logischer
verkeerspolitiek
.KOUWT IN BETON WAAROM?
Uitgave Vereenlging Beton-aanne
mersbond te Amsterdam.
U hebt géén voorrang
al* bij wegkrulringe»
dezen rooden driehoek
voor u zietdon nadert
namelijk een voor-
zangtweg-!
'Z"'
50.625
43 M3
103361
100.638
c
tydens de alge-
het A.N.W.B.-jaarverslag ia een krach-
in
er
een
Dat het heden,
meene vergadering
De Franschman Renaudin, die Zondag JJL te
Parijs den Grand Prix won, heeft verklaard
binnenkort prof te zullen worden. Als amateur
zal hij In Milaan nog een revanche-match te
gen Loattl rijden, maar op de wereldkampioen
schappen hoopt hU by de beroeps-sprinters de
Fransche kleuren te kunnen verdedigen.
’sGravenhage
Amsterdam
Arnhem
Breda
Enschede
Maastricht
1837
50.899
29388
0.133
4371
3.738
9974
1938
15.683
7951
6.435
3300
3348
1.589
1.487
1348
3.002
1937
12329
8.989
10.754
5.482
3.473
2.817
1.481
1.349
3951
aantal
te in
Het jaarverslag van den ANWB, dat in
een nieuw, aantrekkelijk kleed te gestoken, be
sluit als volgt:
„De vooruitzichten voor onsen Bond zijn dan
ook zeker bemoedigend. Een aantal moeilijke
jaren ligt achter ons, jaren, waarin vooral op
Dultschland
België
Frankrijk
Zwitserland
Oostenrijk
Italic
Engeland
Bkandlnavië
Overige landen
heden met een toenemende bevolking, betere
wegen en een opleving in dan handel zekei
normaal geweest zijn en de bevolking van one
land ten goede gekomen zijn, evenals in ons
omringende landen het geval is. Het offlcteele
standpunt ten aanzien van de overbelasting
van het motorverkeer is nog steeds niet dulde-
1936
51378
27.768
5380
3.456
3305
9.061
FOTO REP OR
In een rustig tempo te sedert 1932
Iskantoren uitgebeeld. Doel hle
erste plaats den leden de boi
dicht mogellik Ml de hand te brengen"
Tenzeerste betreurt de A.N.W.B. de opvat
ting der regeering over de parkeerhefflngen
welke het vreemdelingenverkeer, dat in ons
land toch al zoo jammerlijk gering te, nog ern
stig belemmeren en moreel absoluut niet te
verantwoorden extra lasten leggen op het reeds
zwaar overbelaste wegverkeer.
Wederom drong de A.N.W.B. aan op de in
voering van maandkaarten voor motorrijtuigen
belasting een der middelen om de totaal-
opbrengst dier belasting op te voeren en het
tóch den automobilisten wat meer naar den
zin te maken. Welke overwegende bezwaren
tegen dit denkbeeld bestaan (evenals b.v. tegen
het aanbrengen van belastlngkaarten tegen de
voorruit, ter vergemakkelijking van de con-
trólel) te niet duidelijk; maar de zaak Heel
zooals ze was.
JONGENS EN NATUURKUNDE. Een
voudige proeven. Zelf maken van al
lerlei toestellen, door J. C. Alders.
Tweede vermeerderde druk. Met SS
platen en vele afb. Uitg.: W. J.
Thieme en Cie Zutfen 1938.
Dat dit werk reeds een tweeden druk beleeft,
bewijst wel hoe het in een behoefte vóórziet
Nieuw is hierin het maken van een prismakjjker,
nieuwe dleseltrelnen, de decibel, enz., waardoor
het keurig uitgegeven boek weer up-to-date la
teert) regel was, zou in de huidige omstandig- j. 1.428) „paddenstoelen” (de laag by den grond
geplaatste afgeknot kegelvormige rijwielpad-
wegwijzers). Sedert het begin van zijn activiteit
op dit gebied heeft de A.N.W.B. voor de weg-
bebakentng reeds ruim 1% millioen gulden uit
gegeven ten bate van zijn leden, maar in
niet mindere mate ook ten dienste van het al
gemeen belangt
in Vlteslngen uitgebrachtc
jaarverslag dus begint met *n recapitulatie van
de groote verdiensten van Edo J. Bergsma, is
dan ook wel zeer begrijpelijk. Zijn aftreden op
2 October jJ. is in de geschiedenis van den
A3.W.B. een feit van méér dan gewone be-
teekenis.
Behalve het overgaan van het Bondspresi-
dium in handen van den heer H. P. J. Bloe-
mers, den burgemeester van Arnhem, vermeldt
dan het jaarverslag met groote voldoening, dat
Prins Bemhard ongeveer gelijktijdig met deze
mutatie het Eere-voorzltterschap van den
AK.W3 op zich heeft willen nemen.
Het te een goede gedachte geweest om de be
langrijke uiteenzettingen over den Sociaal-Eco-
nomlschen Invoed van Nederlandsch-Indlë op
Nederland, welke ter gelegenheid van het vierde
Lustrum der Landbouwhoogeschool te Wage-
lyk. De verhooging der belasting te indertya
nadrukkeljjk ingevoerd met - de bedoeling, het
aantal motorrijtuigen te beperken; gevreesd
werd voor een teveel aan vervoercapadtelt, in
den volksmond gebeeten: concurrentie voor de
spoorwegen. Doch in ons vorig jaaroverzicht
werd er reeds op gewezen, dat den laatsten tijd
de nadruk sterk gelegd is op de financieels
zijde dezer kwestie: dat de schatkist de hooge
bclastlng-opbrengsten nu niet meer missen
kim.
Het blijft dan ook merkwaardig, dat ondanks
dit zuiver-flnancleel motief geen officieele be
langstelling te vinden te voor het allerwegen
ook in de Volksvertegenwoordiging verdedigde
standpunt, dat de regeering om flnancieele re
denen voorstander moest zUn van belasting
verlaging. De aantallen in andere landen rij
dende auto's en de eigen cijfers wijzen immers
uit, dat er slechts weinig noodig te om den
ouden groei weer terug te krijgen, aoodat de
schatkist er zeker van kan zjjn, dat zij, indien
b.v. de benzine-belasting ot de motorrijtuigen
belasting werden verlaagd, het ontbrekende be
drag direct zou terugkrijgen door een grootere
toeneming van het aantal motorrijtuigen.
De ongelukkige rljwielachterlichten, de kost
bare bepalingen Inzake de keuring der auto-
koplampen, het onlogische rijtijdenbesluit en
nog verschillende andere onvoldoend voorbe
reide óf eenzijdig georiënteerde overheidsmaat
regelen worden in het A.N.W.B.-jaarverslag be-
crltlseerd, evenals de in het algemeen min ol
meer auto-vljandlge Inzichten van zoovele of
ficieele instanties.
In Oost-Indlë bezitten de toeristen in de
Koninklijke Nederlandsch Indische Motorclub
een vereenlging, die haar leden service verleent
in „de West” daarentegen ontbrak tot dus
verre elke organisatie op dit gebied, ofschoon
daar toch vele Nederlanders wonen, die be
hoefte hebben aan toeristische voorlichtlpg en
voorbereiding van hun verlofareteen naar de
oude wereld.
De ANWB, heeft thans zyn bemoeiingen
tot West-Indië uitgestrekt, voortoopig nog. op
bescheiden voet, maar, dank zjj de medewer
king van de gouvernementen van Curasao en
Suriname en bovendien *van twee actieve ver
tegenwoordigers aldaar, zal het toch mogelijk
zjjn den bewoners van onze koloniën in cèn-
traal-Amerika van de AN. WB.-service te laten
profiteered
Bij J. B. Wolters’ Uitgeversmy. N.V. te Gronin
gen is verschenen een Boekhoud-cahier behoo-
rende bjj deel I van Uitgebreid enkel-boekhou-
den voor het middenstandsdiploma Handelsken-
nis door J. Richter en drs. B. A. Cohen. Dit
cahier bevat de indeellng der bjj het enkel-
boekhouden voorkomende boeken en staten, zoo-
dat de candidaat een idee krijgt van deze Indee-
ling en daarin tevens zjjn opgaven kan maken.
Van de N.V. Uitgeversmlj. voorheen G. Delwel,
te Wassenaar, ontvingen wjj „Boekhouding ea
administratie der gemeentebedrijven en -dien
sten op onse examens”, door St. Straatman en
J. R. G. Oostendorp. Het boekje bevat een serie
opgaven ontleend aan de examens Boekhouden
MO. en gemeente-flnanciën alsmede aan de
praktjjk-examens boekhouden. Daar op de ver
schillende boekhoudexamens de laatste jaren
verschillende opgaven op genoemde stof ter uit
werking worden voorgelegd, zal dit boekje den
studeerenden zeer zeker van nut kunnen zjjn als
repetitie boek.
WH ontvingen het Juni-nummer der door de
Vereenlging Beton-aannemersbond, gevestigd te
Amsterdam, uitgegeven brochure .Boi^wt in be
ton waarom?”
Deze brochure bevat foto’s van gewapend-be-
tonwerken, uitgevoerd door leden van den B.AB
en heeft tot doel, door beeld en geschrift recla
me te maken voor het bouwen in beton en ge-
wapen beton. Ze verschijnt eenmaal per drie
maanden, in een oplaag van ruim 5000 exem
plaren,- en wordt gratis toegezonden aan de
technische diensten van Rijk, provincies, ge
meenten, particuliere ingenieurs en architecten
en industrieele ondernemingen in Nederland en
Nederlandsch Oost- en West-Indië.
Van de tientallen onderwerpen, welke den
AJi.WB. op dit gebied ter harte gaan, worden
in het jaarverslag genoemd de Belgische voor
schriften ter reglementeering (en beperking!)
van bet betaalde personen- en het goederen
vervoer, waarin onze regeering, na een desbe
treffend verzoek onzerzijds, een aantal ver
zachtingen wist te bereiken; de ruimere open
stelling van douanekantoren aan de Belgische
grens, waarover in één jaar tlfds niet minder
dan vier maal met succes geadresseerd werd;
het verplichte rljwlelachterlicht, dat op ons
verzoek voor buitenlanders werd ontdaan van
zjjn meest hinderlijke bepalingen; het touring-
carverkeer naar Nederland, waarvoor eveneens
met succes wijziging der voorschriften werd be
pleit; de strengere contróle' op bagage en op
natlonaliteltsbewljzenenz., enz.
Op de terreinen der Noordwijktche Golfclub zijn Vrijdag de wc
gevangen om het internationaal amateurkampioenschap van Nederland. Ben
der deelnemer* aan dteg
Het baanbrekende werk van den A3.W3
op dit gebied, waarvoor ook tijdens bet in de
afgeloopen weken gehouden Internationale
Wegencongres alom van by uitstek deskundige
zyde in hooge mate waardeering werd getoond
neemt in omvang nog steeds toe. Het aantal
wegwyaers steeg tot 3.855 (vorig jaar 3.783)
het aantal richtingsborden en vóórrichtings-
borden tot 874 (v. j. 687). Daarentegen kon het
aantal waarschuwingsborden iets dalen, nj.
tot 666 <v.' j. 894). Hierbij komen nog 1.458 (v
en vele andere autoriteiten werd bijgewoond. Overzicht tijden* het défilé
Tijden* den geweldigen brand, die Vrijdag iri|de^Dominicu*-
toren en kwam terecht op "het dak van een zijkapel
tig pleidooi te vinden voor andere betere en
logischer! opvattingen op verkeersgebed.
De bond klaagt in de eerste plaats over dt
sterke belasting van het motorverkeer dat lr
zyn gezonden groei sterk belemmerd wordt.
Het aantal motorrytulgen hier te lande nam
blykens de statistiek per 1 Aug. 1937, met bijna
8000 toe; dit feit was voldoende om ben, dit
het wegverkeer niet gunstig gezind zyn, te doer
concludeeren, dat bet met de overbelasting van
het motorverkeer nog niet zoo'n vaart loopt.
Maar deze critici vergaten, dat die stijging om
vatte 4600 motorrijwielen, ruim 1000 vracht
auto's en 1800 personenauto’s, aoodat waai
alleen de beide laatste cyfers van belang zyn
de styging onbeteekenend genoemd mag wor
den. Een toename van 13.000 17.000 per jaar
zooals in de jaren vóór 1934 (uit welk jaar de
opzettelijke belemmering van dezen groei da-
„Zou ar wel één andere vereenlging
ons land zyn, die zooals de A.N.W.B.
op kan bogen gedurende meer dan
halve eeuw onder de leiding van denzelfden
man te zjjn gebleven? Is er een ander feit
denkbaar, dat beter de harmonie in de
fondsgelederen, den drang naar* eendracht
Illustreert, welke den A.N.W.B. van zyn
oprichting af hebben gekenmerkt en....
groot gemaakt?"
Behalve over de meer bekende gebieden
waarop de AJf.W.B. zyn activiteit ontplooit,
gewaagt het jaarverslag ook nog van vele an
dere dingen, die het groote publiek minder vaak
ter oore komen: gestadig werken voor het be
houd van natuurschoon, stryd tegen ontsie
rende reclame, stichting van natuurreservaten,
plaatsing van verklarende bordjes by monu
mentale gebouwen, adviezen aan de overhelc
by hét voorbereiden van wettelyke maatrege
len op
achter
■rkeersgebied en wegenbouw, actie;
schennen voor wegenverbetering, op
ruiming van "verkeersbelemmerlngen, enzoo-
voorts.
Van welk een groote beteekenis byvoorbeeld
de A.N.W.B.-Bons *yn voor het blnnenlandsch
toerisme en daarmee voor de welvaart in
hotel-, café- en restaurantbedryven, biykt wel
uit de groeiende populariteit van deze „zwerf-
bons”, d!e dit jaar in ruim 850 hotels e.d. er
kend worden tegenover 669 in 1937.
financieel maar ook op ander gebied met
groote voorzichtigheid te werk gegaan moest
worden. Deze hebben ons den weg gewezen,
onder inachtneming van een zuinig beheer het
Bondswerk te lelden, te handhaven en. waai
noodig, zelfs uit te breiden. Iedere opleving
hoe gering ook, brengt voor onzen Bond meer
werk mee, maar ook meer Inkomsten, vooral
meer bereidheid by de weggebruikers om in de
kosten van ons werk by te dragen. Dageiyks
biykt opnieuw, dat nog duizenden ryp zyn voor
het Bondslldmaatachap, duizenden, die niet
wisten, welk werk in het algemeen belang onze
Bond doet en ille daarop gewezen, hun moree-
len plicht erkennen om dit werk door bun lid
maatschap mogeiyk te maken en te steunen.
Dasrby speelt het bedrag der jaariyksche con
tributie van enkele guldens geen rol, wél de
stemming van den betrokkene, die in een pe
riode van economische depressie geneigd is, alle
niet noodzakeiyke uitgaven af te wyzen, maar
in een tyd van opgaande conjuctuur een der-
geiyk lidmaatschap met meer optimisme be
oordeelt.
Moge de Konlnkiyke Nederlandsche Toeris
tenbond in het jaar van zyn elfde lustrum in
ruime mate proflteeren van die stemming by
hen, die ons hun steun tot heden ten onrechte
nog onthielden, opdat ons werk daardoor uit
gebouwd. vollediger en volmaakter zal kunnen
worden in het belang van toerisme en ver
keer.”
SOCIAAL-ECONOMISCHE IN
VLOED VAN NEDERLANDSCH-IN-
DVt OP NEDERLAND”. Uitg.: H.
Veenman en Zonen Wageningen.
ningen gehouden werden, te bundelen en op
smaakvolle wyze uit te geven.
Zoodoende tocB kan in ruimer kring worden
kennis genomen van een studlënreekA die zeer
zeker ’n groote belangstelling verdient.
Prof. dr. C. Gerretson geeft een historische
inleiding. Dr. J. B. D. Derksen beziet NederL
Indië als'afzetgebied van Nederlandsche arbeids
krachten en de werkverruiming in Nederland
door Nederlandsch-Indlë, waarby hy oa. wyst op
bet verschijnsel van de zg. indlanisatle, waar
door de Nederlandsche krachten verdrongen
worden.
Gottfr. H. Crone behandelt de ontwikkeling
van de koloniale markten in Nederland.
Prof. dr. H. Kramer schryft over den cultu-
reelen invloed van West-lndië op Nederland.
Mr. Crena de longh beschouwt onze koloniën
als beleggingsgebied voor Nederlandsch kapitaal
terwyi ten slotte mr. F. N. Baron van Asbeck
den Invloed van Indië op onze internationale
positie schetst
Men ziet uit deze summiere opsomming, dat
gestreefd werd naar 'n algeheele veelzydigheid,
naar ’n uitermate deskundige belichting van het
gestelde probleem. Men is hierin volkomen ge
slaagd
In het buitenland zyn ze al langer bekend
kleine gebouwtjes vlak.aan de grens, waar wel
willende en toeristisch deskundige hulp den
binnenkomenden vreemdelingen belangeloos
verstrekt wordt. Ook in Nederland zullen deze
„verkeers-ambassadeurs" nu binnen zéér kor-
teri tyd te vinden zyn: de A.N.W.B. is druk aan
bet bouwen aan de grenzen des lands langs de
routes Breda—Arnhem; Maastricht—Luik
NijmegenKleef en Vliasingen—Oostende.
Het 1* interessant, eens m te gaan, naar
welke gebieden de belangstelling der bonds
leden uitgaat. In 1937 verstrekte de A NWB
50.625 inlichtingen voor reizen naar het bui
tenland en 18.014 voor blnnenlandsche tochten.
Voor 1986 waren deze totalen 43.94# en 10377
Onderverdeeling der reislnlichtlngen:
daarnevens een logische decentralisatie van
bet eenvoudige werk, terwyi de fondsleiding en
de ingewikkelde arbeid in Den Haag konden
worden geconcentreerd.
Aantallen grensdocumenten, afgegeven door
de By kantoren:
Ie
te
«I
u
bc
•41
k
n
k
t
2
I
d
lx
le
*c
ate bij smaMa Mwggew
dit ronde, roode bord
mat 1 zwarten (Mnk*) ea
1 rooden (rechts) pijl
ziet: verkeer van over»
rijde gaat don voor.
i
Nabij Zaan
dam wordt
lang* de
apoorlijn Am-
iterdam-Allc-
maareen nieu
we xlui* ge
bouwd, ten be
hoeve der fa
brieken in de
^Zaanstreek.
-
Mr. dr. J. Donnar bij het verlaten van
het Departement van Onderwijs na de
installatie der commissie van advie*
inzake de schrijfwijze van de Neder
landsche taal