HOE ONZE VOORVADEREN REISDEN H SEIZOEN-OPRUIMING J. G. ENGEEN ZOMERGENOEGENS W-aca-h&i^en. 'zjjn.&eteh staarosn vertrekken lederen Maandag definitief onderstaande reizen: D ADVERTEER RUBRIEK LAAT - HOEK PAYGLOP-VLAANDERHOF VOOR UW VACANTIE Je hebt gelijk H.VAN GIJZEN&CO. PAYGLOP 20-22-24 Alstublieft: het eerste St. Nicolaas-Geschenk van dit jaar! ONZE GROTE BEGINT 15 J I'Ll OM 9 HR IN HET HOOGSEIZOEN NIET VERHOOGD TEXEL? HALMA-FILM BADPLAATS EGMOND AAN ZEE IN HOTEL DE VERGULDE VALK DANCING ’T SCHEEPVAARTHUIS” H. WORTELBOER - ALKMAAR ZAADMARKT S-lt TELEFOON »59 FIRMA S. HALMA Herinneringen aan trekschuit en diligence NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD ONZE ZOMER-BIJLACE ONZE PRIJZEN WORDEN ipMPEEREM REISBUREAU „W.A.C.O/' EN IN DEZE b I K VAN .VUUR’ GESPROKEN en de zeer snel, 26 sch. 34 cent STEEMAN'5 MAC DALEN EN STRAAT riiiiuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiuiiiiiiiiuiiiiuiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiuii DAMES- EN HEEREN- KLEEDERMAKERU NAAR MAAT Het knusse roefje van de trekschuit heeft plaats moeten maken STRAND- EN KAMPEERTENTEK OL BAGAGETASSCHEN - RUGZAKKEN „P R I M U S” KOOKAPPARATEN «•-. -t- -«ui -ƒ •..^5*». .-4St*T iNnf 4 Er dal spaart schoenen... den 4 PJC.-diligence! -Ö VAM BESPOTTELUK LAGE PRUZEN Komi U op tijd, om niet teleurgesteld ie worden tiet nieuwmodische zwavelstokjes. :rd Uit vroeger dagen Moderne zakelijkheid ÏTdlj TBC. IliO &CHARLOO 17» ALLEEN bij tllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllltllllllHIIIIIIItHlinilinUllMBBNr en tte tot ink ito- ad. Nu tijd geld U behalve dan voor het te hooge aantal werklooaen prefereeren wij een grootere snelheid boven da gemoedalljko traagheid van de trekschuit. En bovendien bie den de modern Ingerichte coupé» In de nieuwe spoor wegrij tuigen een comfortabele zitplaats, welke de gehaaste reütoar to«h <x* n*et ver- Vakkleding Bedden Manufacturen Dekens U krijgt bij 2 doozen Erdal schoencrAme de spaarpot tijdelijk gratis I Erdal laat Sinterklaas dit jaar voor Uw kin deren al heel vroeg rijden! Maar voor zoo'n leuke spaarpot is het nooit te vroegI Heren- en Japon- en Mantelstoffen Matraswen Matten enz. ien lijk zee rkL elfs ind ïen eén zer ion tot ïen schetsje uit vervlogen dagen! Door het mooie weer aangelokt verkozen vele 9h—agi^s gen gezellig zitje op het dak boven het verbUU in da roet van de Moderne zakelijkheid in het interieur van een derde-klascoupé der diesel- electrische treinen IK GA GAUW KOLEN BESTELLEN TE66N ZOMÈRPaiJZ-FN Maak Uw kinderen gelukkig met die mooie Erdal-spaarpot, waarop leuke kabouters en grappige pelikanen zijn afgebeeldl Waarom zoudt U een onbekend of buiten- landsch merk koopen, als de Nederlandsche ERDAL schoencrême er is? •Ud le- ■rd ie- ird ird n; jen en- be- iljn >rm int, qjn 'eel ten .ei- ONTWIKKELEN alle maten rolfilms 1* ct. AFDRUKKEN «X* <K DE PRUZEN ZUN WEER NIET TE GELOVEN ZO LAAG. IN ALLE AFDELINGEN ENORME KOOPJES Heren-sport- en -iricoline-cosiuums Jonge herencostuuins met plusfours Kinderregeajassen Meubelen Tapijten TEGEN EXTRA VERLAAGDE PRUZEN DE ETALAGES ZULLEN U HET BEWIJS TONEN den toch ge- Gedurende het seizoen OROOTE FEESTZAAL GROOT ORKEST Benige gelegenheid voor groote gezelschappen. H. DEKKER o l_ E ls> M X». N D E l_ en spaart geld! I fen. Een mat, een spiegel en des winters een houten voetwarmer voor de dames, stoof ge noemd, dat een potje of bakje van aardewerk bevat, voltooien het ameublement. Aan weerszijden staan d bedekt, waarop de relzigel plaats nemen. Somtijds vindt men er boeken op een plank ten gebrulke uiterst U GAAT PER TAXI WU NEMEN PER AAN HANGWAGEN tEGELUK UW GEHEELE BAGAGE MEE INLÏCHTINGEN NASSAU TAX ALKMAAR BERGEN TELKF. 3 8 4 5 TÏLBr. 11M vacantle staan, ons reis- in ons zak hebben en rlossende dag van het irken eenmaal is aange- mag ik aartje vuua VAN U --- Zóó is hei mij ook gegaan I Je wilt eens wat an ders, gaai hier en daar *ns kijken, pas sen en vergelijken - ènomdat het niet alleen beter maar bovendien billijker is, Itoop je ten slotte bij hei oude bekende adres: TeL «ISO, ALKMAAR SPECIALE AFDEELING HEEREN CONFECTIE Opgericht 1883 iken, met kussens vis k vis kunnen •enige van leesgragen passagier. Dit eenvoudig en uiterst waardeerbaar comfort kenschetst heel den nationalen geest. De ruimte bij den voorsteven is bezet met koopmansgoederen. zakken, kisten, vaten en balen, terwijl het dek bü den achtersteven ingenomen wordt door de reizigers, die van de frissche lucht willen ge nieten en den schipper, die onder het rooken van een pijp kalm het vaartuig bestuurt. Voorop staat de mast, die bij elke brug wordt neergelaten. Aan den top daarvan Is een lange lijn bevestigd, waaraan het paard to gespannen, dat de schuit voorttrekt. Dit paard wordt be reden door een postiljon of jager,'meestal esn jongen knaap, die van een ossehoom to voor zien, welken hjj aan 'n touw om zijn schouder draagt en waarop hij blaast, hetzij om het sein tot vertrek te geven, hetzij om de bruggen te doen ophalen of de schuiten, die van den an deren kant op het vaarwater aankomen, te waarschuwen. Van tijd tot tijd wordt aangelegd, et relsen in het algemeen heeft de laatste decennia wel geweldige veranderingen ondergaan! Kenden onze overgrootouders nog de diligence en de trekschuit, hun kinde ren aouden deze reeds niet meer gebruiken en zich met een sneller middel van vervoer, den spoortrein, voortbewegen. En de huidige generatie to met de, in den loop der jaren steeds opgevoerde snelheid van den stoomtrein niet meer tevreden, en aan schouwt de nog snellere Diesel en Dlesel-elec- trtoche treinen, die door het rustige groene en paarse Nederlandsche polder- of heideland schap als het ware voortglijden. Maakt de stroomlocomotlef met zijn witte rookpluimen en des avonds met zijn rooden gloed uit den vuurhaard tegen den donkeren avondhemel nog een fantastischen Indruk op de verbeelding van hen, die hem nastaren of aan wie hij voorbij rijdt, de moderne voertuigen missen ook dezen aantrekkelljken aanblik, ja sjj doen selfs vooral bij avond, wanneer ze In de verte door den polder aan ons odfc voorbljsuizen, als eeW stuk kinderspeelgoed aan met hun vele, klein lijken de, vierkante ruitjes, welke het licht der elec- trlsche verlichting doorlaten. ZOEKT U tegen billijke prijzen GOEDE AUTO-ONDERSTELLEN .voor driewielerkarren en platte wagens, of goede gebruikte AUTO-ONDERDEELEN, dan is hei adres: S. BORJESON Kanaaldijk IS, b.d. Vlotbrug - TeL 38M 3 dagen Grotten van Han 4 dagen ValkenburgEifelArdennen 4 dagen langs den R(jn 4 dagen Brussel—Ardennen 4 dagen Ldixemburg 6 dagen BelgiëLuxemburg g dagen Bad Ems dagen naar den Harz dagen Zwarte Woud dagen Vogesen dagen Parijs en Versailles DINSDAG 1» mi! It dagen Zwitserland - Intusschen moeten wU veel van de Holland- ache gemoedelijkheid In onze moderne vervoer middelen missen. In tram, autobus en trein haast leder zich naar binnen om een plaatsje, liefst aan het raam in een hoekje te veroveren en men acht zich bevoorrecht, wanneer leder zijn plaats voorbijgaat om eens Jekker ruim te kunnen zitten". Gesprekken, tenzij aakelljke, worden bijna niet meer gevoerd. Handelsreizi- gers. en marktkooplieden bekrlttoeeren de markt, het «eer en onder het verorberen van een sigaar at sigaret, wordt de beun een hoofdpljnlnstltuut voor amateurbeleggen, waar van onae voorouden ook verschoond bleven besproken In de diligence ver deze rookwoede In de diligence ver- 1 haalt Hildebrand ons in de Camen Ob- scura de volgende vermakelljke bijzon derheden. Na eerst de verschillende persona ges, die het voertuig met hun gewicht belasten aan de hem eigen manier van* beschrijven on derworpen te hebben, bespiegelt hij de rooken sis volgt. Rookers! Daar was een tijd, mijne vrienden, maar toen waren de Goudsche pijpen nog fat soenlijk en de blikken sigarenkokers en zilve ren pijpjes nog In de mode, dat geen welop gevoed man, geen commls-voyageur, geen kwa jongen zelfs (dat wel het onbeschaamdste slag van wezens tol) een blad tabak sou hebben aangestoken zonder eerbiedig te vragen: .Zal aten onze voorvaderen zoo knus en gezellig, j sU het dan veelal veel minder comfortabel in het roefje van de trekschuit of in den coupé van de diligence, en brachten daar uren door nu wij veelal veel korter In onzen electrische of coupé van den stoomtrein ver beven; is het vraagstuk: „raampje open raampje dicht” nog niet, al aljn we dan een eeuw later, afdoende opgelost en we vreeeen, dat daarmede ook het nageslacht nog wel te kampen zal hebben, ztf hét dan, dat tegen woordig nog al eens de sterke arm van den conducteur aan wiens speurend oog geen ongeldig abonnement ontgaat en die geen kaartje overslaat, om het zooveelste gaatje er In te knippen ter hulp wordt geroepen. En over de ventilatie willen we maar niet schrij ven, daar dit probleem nog In studie to en selfs de hooge tabaksbelasting den rechtgeaarden Nederlander nog niet van zijn pijpje, aigaar of sigaret afstand heeft kunnen laten doen! y y et la daarom misschien wel aardig om nu I wij weer voor 4 x plan reeds kli straks, wanneer de neerleggen van het broken, den trein of tram te pakken en er op uit te trekken, om nu eens In herinnering te brengen hoe onse voorvaderen dan eigenlijk wel plakten te reizen. Zooals reeds gezegd, stonden hun de diligen ce en de trekschuit ten dienste. Hoe zoo'n trekschuit er van binnen en van buiten uitzag en hoe men trachtte den vaak langen reistijd te verkorten, verhaalt ons Esquiros In zijn boek Jfederland en het leven In Nederland”, welke In 1858 het levenslicht aanschouwde. Daarin siet hU de trekschuiten als een soort gondels of Waterdiligences. Over bijna de geheele lengte van ongeveer dertig voet verheft zich een houten kast, dik wijls groen geschilderd, waarvan het dak of liever het dek, waarop de schippersknecht loopt om zoo noodig te boomen of ander werk te verrichten, bestreken is met een leerachtige zelfstandigheid, waarover gestampte mossel schelpen gestrooid zijn. Dit huis is in twee stuk ken of kamers verdeeld. De grootste afdeeling, !leK-rUln’’ naar den kant van den voorsteven, to bestemd zoowel voor personen als voor goe deren. Daar varen ’s winters de goede lieden ato ln een doos opgesloten en in een swaren rookwolk gehuld. Deo zomers worden de houten luiken weggenomen en staat dat gedeelte van het dekzeil, waardoor de reizigers in- en uitgaan, open. De tweede afdeeling to de roef, waartoe een dubbele deur toegang verleent. Deze ka juit, om het kamertje zoo te noemen, is klein maar niet zonder smaak Ingericht. De vier of •es vensters hebben ieder een glasruit en rijn, naar gelang van het seizoen, met roode of witte gordijntjes behangen. In het midden staat een tafel, waarop een koperen komfoor met vuur en een ander, kleiner bakje, bestemd voor de slgarenasch, beide schoongemaakt en ge schuurd met een zindelijkheiddie alleen in Holland en nergens anders wordt aangetrof- Dat met de vervolmaking en uitbreiding der vervoermiddelen ook het verkeer met enorme schreden to toegenomen, is te begrijpen. Wie reist er tegenwoordig niet met trein, auto at tram of autobus? Zelfs ifjn er geheele nieuwe toestanden geschapen, welker bestaan men vroe ger nauwelijks vermoedde. Hoevelen Immers, die vroeger hun nering of ambacht In de plaats hunner Inwoning uitoefenden, trekken nu niet dagelijks tweemaal of selfs meer naar een andere plaats om daar hun dagtaak te vol brengen en tegen den avond weer terug te koe ren naar hun huisje ergens bulten, ver van de steenen rumoerige stad? ZU heeten foren sen en zjjn, letterlijk en figuurlijk kinderen van de twintigste eeuw! Het reizen gaat nu zakelijk en snel. De gemoedelijkheid van het relsen. vergele ken met een honderd Jaar geleden, to er dan ook zeker niet op verhoogd. Integendeel. Wie veel reist zal dit toegeven, al heeft hU de toe standen van vroeger dan niet mede gemaakt Hoe velen verdringen rich thans niet op de kleine twee- of driepersoonsbankjes in de elec- trtoche treinen? En hóe dringt en wringt men rich vaak niet door de twee smalle deuren, waarin we vaak nog net op bet laatste nipper tje naar binnen springen, maar welke we ook weer zoo gauw mogelijk uit willen, omdat nog een ander middel van vervoer ons wacht, dat ons verder naar huls zal brengen? Wat wU kennen en aan den lijve vaak on dervinden is de .baast", welke eigenschap on- as voorvaderen, hoe roemrucht ook vaak hun daden geweest mogen zijn, toch wel niet be seten sullen hebben. Wellicht hadden slj er geen behoefte aan en wfl kunnen hen er dan ook slechts gelukkig om grijsen. om passagiers uit te laten of In te nemen. Konft men door een stad, dan wordt de lijn afge spannen en brengt men de schuit al boomend tusschen de andere schuiten en schepen door. De Hollandsche schippers zijn luidruchtig noch twistziek; het is een plezier hen rustig en stil op het kalme water hun werkzaamheden te zien verrichten.... Is de vaart lang, dan gaat een ieder in de roef ritten en zet daar aljn bezigheden voort als ware hU thuis, want het ligt in den aard der Hollanders zuinig te zijn met hun tijd. In de roef wordt geschreven, ge geten en geslapen, vrouwen verrichten er naai en borduurwerk, de meer bejaarden breien. Van de eene stad na de andere maken ze soms een halve kous af. Het handwerken van de Nederlandsche huis vrouwen is dus geen uitvinding van dezen tijd, evenals het rooken van de heeren, die de pas sagiers niet alleen In de roef van de trekschuit, maar ook In den coupé van de diligence als het ware in een rookwolk zetten. DE REIZEN NAAR DVITHCH- LAXD VEREENVOUDIGD: PASPOORTEN OF BEWIJZEN VAN NEDERL.SCHAI* NIET MEER NOODZAEELIJK IN- LICHTINGEN HIEROVER TEN KANTORE VRAAGT GRATIS REISPROGRAMMA I I VAAR MET DE REEDERLI ZWAAG DIE HOUDT DE TARIEVEN LAAG BEZOEKT DE SCHOONE VELUWE met de snelle moderne salonbooten „Veluwe” en Gelderland** AMSTERDAM - HARDERWIJK Vertrek dagelijks, ook op Zondag, om 8.40 en 10 uur v,m. Zaterdags niet om 10 uur. doch 's middags om half drie 60 cent retour, kinderen 30 cent, ie klas 75 cent, kind. 40 ct. AFVAART UITSLUITEND v. DE BUTTIIKADE STEIGER onder het Ooeteljjk viaduct door links Tramhalte IHn 22 Let op de juiste ligplaats, laat U niet misleiden door menschen op strest DE ATTRACTIE VAN HET SEIZOEN, eiken Vrijdag om 8.40 u. naar URK EN DE ZU1DKBZEEWERKEN, Retour 1.Luxe klas 1.35 BEEDERI8 C. ZWAAG A’DAM DE BUTTKUADI STEIGER 3 TEL. 41 zei De VIER MEREN-TOCHT per „K.L.M. 1” Ie beroemd. Bet. 11afv. dagelgks 1S.3S n. van de Sloterkade b.d. Zellbrug het niemand” of althans: „zal het de dames niet hinderen?” Nu is dit alles Veranderd, constateert de schrijver, en dat geldt voor tegenwoordig ook nog, nu er geen trein of voorbalcon van een tram meer is. waar niet gerookt wordt. Maar eenmaal heeft hij toch „neen" moeten zeggen, omdat de „stankfabriek" hem te erg hinderde. „Het was tusschen Haarlem en Leiden”, zoo vervolgt hij, „Waarlijk al de raampjes (van de diligence) waren gesloten en toch moesten er twaalf menschen ademen en aes sigaren in het leven blijven; maar hoe werd ik mishandeld door den man. die naast mij zat en die dkn weer iets op mijn hoed en dkn iets op mijn regenscherm en din iets op mijn voeten en dan weer iets op mijn mantel en dkh weer iets op volstrekt niets te zeggen had; waarlijk, ik was mijn leven niet zeker. Ook is de ge heele wereld tegenwoordig dp den voet van tabakrooken gebracht; die kunst behoort vol strekt tot het openbare leven en al haar toe stel is zoo sportief mogeiyk gemaakt; teder rij tuig is aan tabaksvervoer dienstbaar; alle sier lijke uitvoerigheden der rookkunst zijn ingekort; geen klassieke, langwerpige slneesverlakte tabaksdoos meer met de handteekening van den eigenaar in het deksel, maar tabakszakken van een vleze varkensblaM gemaakt, met een rood riempje aan het knoopsgat opgehangen. Om de* waarheid te seggen zijn alle rok zakken tabakszakken en wanneer gij een ge zelschap fatsoenlijke heeren van onderschei den kaliber en verdiensten bijeen ziet, kunt gl) er altijd van op aan, dat zij door elkaar gere kend stellig zes of acht stuivers waard zijn alleen aan sigaren, die aan hun lijf sullen worden gevonden. Geen klesch sigarenpijpje meer, hetzij recht of gebogen, waardoor de rook als ’t ware werd overgehaald. Neen, net afzichteltjke rolletje wordt, zooals het uit de besp.kselde vingers van den tabaksver- koopersjongen komt, uit een papieren zakje te voorschijn gebracht en In den mond ge stoken, opdat men er een tweevoudig genot van zou hebtMn, m van tijd tot tijd gezabberd en beknabbeld over te gaan In de handen van een ieder, die er een onzuiver vuur aan wil ont- leenen. Geen reine blanke Goudsche pijpen meer met een voorzichtig dopje gewapend; maar een leelljk, slangachtig, stinkend, prut telend, door en door van vuiligheid doortrok ken moffentuig. En dan die nieuwmodische zwavelstokjes, daar een mensch van opspringt als «e afgaan en die een stankgas ontwikkelen, waarvan iemand het hart in het Hjf omdraait! O. wan neer al deze schrikbeelden mij voor den geest komen; als mijn gedachten zich hier, In de zuivere atmosfeer van mijn studeervertrek, waar, sedert mijn haard goed to uitgebrand, niets is dat de verhouding van eenentwintig deelen levenslucht tot negenenzeventig deelen stiklucht (nieuwste berekening) stoort; als, zeg ik, mijne gedachten zich hler in al die gru welen verdiept en wanneer ik bedenk, dat ik nog dikwijls, zeer dikwijls in mijn leven, mij die indompeling in het dampbad van krulden van allerlei hoedanigheden zal moeten getroos ten, dan waarlijk sluit mU het hart en beklaag ik mij over de wreedheid van mijn natuurge- nooten en half en half over de zwakheid van mjjn maag en de kleschheid van mijn ge hemelte, die mij niet vergunnen (als onze vaderen zeiden): „toeback te suygen”. Want gelijk men dieven met dieven vangen moet en leugenaars met leugens tot zwijgen brengen, zoo moet men, wordt er gezegd, ook rooken om rookers te kunnen uitstaan 2«.ae SU.M 31.M 44.M 40.5G 51 'ÏJ 53.50 VAOANTIE NAAR Gaat dan per W.A.C.O. autobnsdirnst van Amsterdam naar den Helder 4 x per dar, la aansluiting op de Texelsche boot RETOUB 2.50 <14 dagen geldig) Standplaats TOLHUIS, Overk. v. n. LI ROKXN «4a, TEL. 354S5, AMSTERDAM-C. iet 00 h- □P 99 in m n u- n- De en o- IK Bl ut |n sn- de, ■en ad en «n en en d- en de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 13