GR00TE KOLEN VERKOOP
WORM'S
OPRUIMING
WORM
e
3
BATAVUS
De koningin der bloemen
H DE
fa. G.H.A. SCHOT ZONEN
b^
Drukkerij „Ons blad
(hoote
Hoofdprijs: Veilig woonhuis
Waarde pLm.f!QOOO.-
LAAT 140 TELEFOON 3575
ALKMAAR
NU IS HET TIJD
CHRIS WIEDIJK
H
Cl
i
IS TOCH VOORDEELIGER
EEN OPRUIMING VAN
ALLE SEIZOENARTIKELEN
TEGEN ?EER VOORDEE-
ZIET VANAF HEDEN DE ETALAGES
BIJ DAMES HUIBERTS
GEWELDIGE KOOPJES
JAN BLOKLAND
DE VAGANTIE KOMT!
Prijs per lot f. 1.-
^Jfbtiltedei/ancL
7
I
SPECIALITEIT IN PRIJSCOURANTEN
Zij bekoorde de
Pharao’s
15 JULI
4M
NIEUWE
RIJWIELEN
vanaf f 27.50
mei terugtraprem
M. BOERSEN
ONZE ZOMER-BIJLACE
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
>i
OOK VOOR HAARWERKEN
'«M
SEIZOEN
k
LICE PRIJZEN EN U WEET.
VOOR KWALITEIT NAAR
OOK DE LAATSTE SNUF-
JES IN DAMES- EN HEEREN-
1
„Kosa mystica"
f
De roos in het wapen
Geneesmiddel
mee
ALKMAAR
TELEFOON 4330
HOF 6
Hti timad mm jUmmm m «Mrteiu de MiMdriie. in biti
lO
MODE, TEGEN UITERST
LAGE PRIJZEN
MIJN HAAR ZIT
WONDERWEL
DANK ZIJ
OM UW HUIS VAN BUITEN
TE LATEN SCHILDEREN
DOET HET GOED
EN GOEDKOOP
Handelskade 44 - Telef. 2187
HOUTTIL 54-70 ACHTERSTRAAT 43
NEDERL. VEREEN. VOOR LUCHTBESCHERMIMG
ORGANISATIE LOTERIJEN - VAN DIFPENBURCHSTR 154 - DFN HAAG
I
a
1
1
k
I
t
1
I
1
I
t
r
I
n
k
h
v
I
n
k
V
st
n
z
n
et
BEGINTDE GROOTS
SEIZOEN-
OPRUIMING
ZIET DE ETALAGE
MOLENSTR. SCHAGEN
f
M Rechtstreeks vanaf onze dekschuiten ligplaats
Voormeer. Aanvoer uit Engeland. Kolen voor
H| elke beurs. Prijzen vanaf f 1.75 tot f 3.- per H.L.
K gruis-en steenvrij, franco bergplaats. Bezichtig
KI deze schitterende ladingen met kolen, er is
N beslist iels voor U bij
VOORMEER IO A LV U A A D ACKTERSTR. 36
TELEFOON 2696 ALKMAAR TELEFOON 3175
AI F
MAISON MARCEL"
Reeds vanaf de oudheid is zij bet
symbool van liefde en schoonheid
5 -^5.
fa
GROOTE KEUZE
Oude Rijw. lakken f 2.75
op rood en ondergr. f 3.50
moffelen v.d. fabr. f 4.75
Alles met bies inbegrepen en
prima - prima
Laagxijde B 2« - Schagen
XA/éarin U ook adverteert, wélk ander
reclame-middel U ook gebruikt, U kunt
er slechts menschen mee bereiken, die
vandaag de courant hebben gelezen en ze
morgen evenzeer zullen lezen. Vandaar, dat
courantenredame onweersprekelijk de basis
is van iedere goede redame-campagne
w ,-üW
m
42a
Het ontstaan van de roos
1
XUWlgLFABXItX HHHfMV»
k
•j
01
i
aee 4et 4
L *4
F’
k
e
1
vanaf f 0.43
vanaf ƒ0.49
...ƒ1.45
f 1.05
per paar ƒ0.00
Reeds vroeg troffen wjj de rozen In Italië aan.
De deftige Romeinen droegen zelfs by bun gast-
malen diademen met rozen. Van Nero wordt ver
haald, dat hij voor één grandioos diner meer
dan drie ton gouds uitgaf alleen voor weelde
rige versieringen met rozen! De verwijfde Ro-
De Grieken, die op goeden voet met Bacchus
leefden en nimmer bij hun maaltijden vergaten
aan hem het noodige te offeren, wijdden ook
de roos aan deze godheid toe, door hun tafels
er mede te sieren.
Is de roos het zinnebeeld der schoonheid, zij
is dat ook der vergankelijkheid, waarom in de
oudheid de graven tevoren met rozen bestrooid
werden.
meinen gingen zelfs zoover, dat zij bij hun feest
maaltijden de drinkbekers met rozen tooiden,
terwijl soms zelfs rozen in de dranken werden
ontbladerd.
tf
VI
ladaigk ie het wee» vocotUo,
ga wg trekkea er op eM.
Goot aoor botch ee see ra éetaew,
Ver vee 1 lelie stadsgeluid.
Will g'er dobbel van genleioe.
Ga dan niet per boot el spoor.
Doch op oea IATAVUI kUWIBL
■ees set Boeie leed|s door'
o
tt
CfL 4 NASH
PHHJPS* rogke’.
electr. koelkaste^
eUrtr. woschmock
MAGIC CHEF eaLgae-
kOOS
9
En nog heden ten dage wijdt sedert de Mid
deleeuwen de Paus van Rome een gouden roos
be wijding gaat met bijzondere plechtigheid ge
paard, evenals de uitreiking ervan aan een per
soon, die zich jegens de Kerk bijzonder ver
dienstelijk heeft gemaakt.
V
et Christendom bracht de roos om haar
schoonheid, haar geur en haar genees
kracht in verband met de Moeder Gods,
de geestelijke roos In de litanie van Loretto.
Zoo beweert de folklorist Drijver, dat het niet
met zekerheid te zeggen is, wie de uitvinder is
van den Rozenkrans. De een geeft de eer aan
Antonius, den vader van het monnikenwezen,
terwijl een ander Beds Venerabllis als uitvinder
ervan aanduldt. Volgens hem is het echter niet
onwaarschijnlijk, dat de rozenkrans door de
Kruisvaarders medegebracht Is uit het Oosten,
daar hij beweert, dat Peter van Amiëns hem
geleerd zou hebben van Palestijnsche monniken.
Zelfs zoekt men verband met het wapen, dat
de bloedverwanten van Peter van Amiëns zich
koaen en dat een In groen keperswijs geetel-
den zilveren rozenkrans bevatte met drie gal
den rozen.
Heeft de roos thans ons aller bewondering
niet minder wanneer wjj haar zien prijken in
bloemvazen en rozenbowls in de salons en huis
kamers van alle rangen en standen, zij bekoorde
ook reeds de klassieke Indiërs, Syriërs en de
pharao’s dec Egyptenaren!
Bjj opgravingen vond men bij voorbeeld in een
Tbjoedengraf een munt met een roos erop, welke
munt toch minstens zevenduizend jaar oud moet
zijn.
Maar niet alleen koesterde men een bewon
dering voor deze koningin der bloemen, bij de
Syriërs, Indiërs, Egyptenaren en Grieken werd
de roos op godsdienstige wijze gehuldigd. Hero-
datus verhaalt ons, dat de Babyloniërs bij fees
telijke gelegenheden zilveren rozen droegen
welke aan staven bevestigd waren.
De roos volgde als het ware denzelfden weg
als de cultuur en bereikte vla Phrygië, Thracië
en Macedonië Griekenland. En het verwekt dan
ook geen verwondering, wanneer wij hooren,
dat de Grieken haar wijdden aan de Godin der
Schoonheid: Venus.
alrjjk z|jn de adellijke wapens, die de roos
voeren. Zoo bevatte het wapen van den
graaf van Egmont eveneens de,roos, terwijl
het Huis van York een witte roos in het wapen
schild voerde. En de historie leert ons, dat de
jalouzle tusschen beide families in de vijftiende
Autm. Ar NoJ.VaejCao
'wlgoM belaag. Doebaf
LutUk Oudorp b. d. Vlotbrug
Tel. 34B5
Vanaf heden worden Een-
dracht-spaarzegels fn ont
vangst genomen.
•w y olgens de Grieksche mythologie was de
V/ roos ontstaan uit het bloed van Adonis
Verschillende oude dichtwerken vermel
den, dat de roos, die wit van kleur was, ook toe
gewijd was aan Aphrodite, de godin der beval
ligheid en zij gold, wegens haar teere, over
vloedige bladerenpracht van doorschijnend wit
als zinnebeeld der maagdelijke zuiverheid er.
geestelijke schoonheid
Minnende jongelingen en maagden droegen
witte rozenkransen naar den tempel dezer godin.
Maar toen, zoo verhaalt de sage, de hartstocht
der liefde haar had aangegrepen en z(j ver
nam, dat haar geliefde Adonis door een woe
dend wild zwijn werd gekwetst en in het boschje
van Paphos ter neer lag, spoedde z|j zich naar
hem toe. Inderhaast lette z|j echter niet op de
doomrijke struiken, wier witte bloemen bevoch
tigd werden met haar bloed. Sinds dien tijd zijn
de rozen hoogrood gekleurd. Aphrodite vond hem
stervende. Zeus, de oppergod, veranderde toen
als herinnering de rozenstruiken in een kort
bloeiende Anemoon, het Adonis-roosje. dat ech
ter geen rozensoort is.
Een andere sage verhaalt, dat Amor op een
goeden dag bij een godenfeest op den Olympus
bjj .iet dansen met zijn roaeroode vleugels een
schotel met nectar omver stiet. De kostbare
godendrank vloeide over de witte roeenstruiken,
die in de nabijheid bloeiden, kleurde deae rood
en gaf hun een heerlijken geur.
Volgens een Arabische legende echter zouden
wij het ontstaan van de roos aan niemand min
der dan Mohammed te danken hebben. Toen
Mohammed, aldus de legende, ten hemel steeg,
kwam h|j tenslotte bij den troon van God.
De Almachtige keek hem echter doordringend
aan, tegen welken blik Mohammed niet bestand
bleek, want hij Hoosde. Dat dit geen blosje was
van een jong meisje, dat het eerste glimlachje
van een jongeling opvangt, blijkt wel uit het
feit, dat Mohammed er zelfs dusdanig van moest
transptreeren, dat zijn gezicht overal met een
glimmend vocht bedekt was. Mohammed trach-
te met zijn handen zijn gezicht te drogen, waar
bij twee druppels terug op de aarde vielen. Een
van deze druppels bracht de roos, de andere de
rijst voort.
-j—5 en der mooiste bloemen, welke in den iomer
H onze aandacht vraagt, ia toch zeker wel de
roos. Als sierplant treft men haar bijna
in alle tuinen aan en hoevele schoone plekjes
in tuin en park kregen juist niet hun
bijzondere aantrekkingskracht en bekoring door
de roode, roze, gele en witte in tallooze
nuanceeringen sierlijk geplante rozenstruiken?
En door alle tijden heen Is de roos in aanzien
en cere geweest en heeft dientengevolge aan
leiding gegeven niet alleen,, tot dichterlijke ge
bruiken, maar ook tot bügéioovigheden, temeer
toen in Europa de roos overal synoniem ging
worden met liefde cn geluk.
Heeft U een rijwiel noodig,
reparatie of onderdeelen
JAN BLOKLAND’s kwaliteit
geeft zekerheid.
Voor de kleine beurs
toch prima waar.
Rijwielen m. remn. v.a. 21.95
Dames en heeren dito met
jasbeschermer en drager, ge
keurd achterlicht.... ƒ25.50
t Royaal uitgevoerd rijwiel
met torpedonaaf, verzwaard
achterwiel, pr. banaen ƒ28.50
Blokland superbe Rijwiel
ƒ32.50
Het klasserljwiel, de welbe
kende Gusekƒ39.75
Blckland de luxe, verchroomd
met trommelremmen 41.00
Buitenbanden vanaf ƒ0.67
Parabanden vanaf 0.99
Buiten- en binnenband
samen 0.92
Binnenband 26, 38, 45,55,65.
75, 100
Voorwielen 1.251.45, prima
Velgen, prima staal 0.59
Spaken1 cent per stuk
Jasbeschermer, celluloid,
4-deellg ƒ0.48
Bus lak ƒ0.07
Olie per flesch ƒ0.05
Consistentvet.p. doos ƒ0.07
Vaselinep. doos ƒ0.08
Achterlicht gekeurd ƒ0.15
Snelbinders met haken 0.10
Zakje pleisters ƒ0.06
Kinders toeltjes
Dnozitjes
Model Terryzadels
Vorken
Handvatten
Hoevele afbeeldingen van rozen en roeebla-
deren vinden wij niet terug in de kerkelijke or
namentiek. De roos heeft door alle eeuwen heen
een bijzondere rol gespeeld en Is door alle vol
keren bjj hun feesten als versiering toegepast.
Zoo brachten de Germanen de roos reeds in
verband met de liefde en plantten zij rozen op
de graven van jongelingen en maagden en vin
den wij haar beeltenis terug op wapens en mun
ten uit die dagen.
Zoo loopt de geschiedenis der roos sn haar
zereering door alle eeuwen heen tot in den
tegenwoordlgen tijd. Dit bewijst toch wel dat
door haar bekoorlijkheid deae bloem niet al**®“
de lievelingsbloem was der klassieke Grieken of
wellustige Romeinen, maar ook nog
twintlgste-eeuwers. Maar is zij ook niet ge
worden de lievelingsbloem van onze Heiligen
als dr kCTilngia <tar bloemen, bet rinnebeeld
eeuw aanleiding gaf tot den oorlog der twee
rozen.
Een roos, geplaatst in het schild van een rid
der, moest in overoude tijden het symbool zQn
van zachtheid gepaard aan moed.
En heden ten dage treffen wij in vele wapens
nog de roos als symbool aan. Bevat het wapen
van onzen Prins der Nederlanden ook niet een-
roos, welke stamt uit het wapen van het Huls!
LlppeBlesterfeld? De roos van de H. Theresia,
de patrones van het zwarte Afrika, vinden wjj
osn. terug in hei wapen van den bekenden mis
siebisschop Z. H. Exc. Mgr. N. Stam.
In de Middeleeuwen kregen de jonge meisjes
in verschillende provinciën van Frankrijk een
hoed van rozen als brulloftsglft. In Venetië gin
gen de jonge edellieden, In zijden en fluweelen
wambuis, vergezeld van hun verloofden, die ge
kroond waren met witte rozen, als zinnebeeld
der zuiverheid In processie in rijk met bloemen
versierde gondels Onze Lieve Vrouw ter Lelie
vereeren.
w*-..,'t -1- i ‘-ribinii I ii-
■SjpfcsdkeMsr4 dfcchermlOTVEHA «aatrrbwwrrmloz, HEVEA
rutOTr>losrsn.'(ea. tater. UdErmar. madam tafmichta kmikm, «m. «u
Tweede prijs: 4d.6cyl.NA5H-auto
waarde F^299&.
SU raoriteMtat mar, da htsMbssslMKaiBglsaaedrtatMdr
^•eMfcassfcarwtagrfswds ta es^wsUsneal1 Esleeg I Veer
F> far H de OrtMlrtata latorga. és Nml Vsr.
>s»»«Errditar»sl 154, Oea Hrag.
H. 0. ren der lea, el H 4b AUm-
AjU-tarmtag
-r-^ e roos doet ook dienst als geneesmiddel.
1 De bloemblaadjes van een bepaald soort
dienen om er een stroop van te maken.
In de Belgische provincie Luik bestaat nog
de gewoonte om rozenblaadjes te verzamelen in
een beker; men drukt er dan zoo nu en dan op,
om aap er uit te persen. Deze blaadjes worden
ongeveer zes weken bewaard, tot het sap er goed
uit is. Dit dient dan om bepaalde oorziekten te
genezen.
in onze receptenboeken uit het begin der
negentiende eeuw voor artaenUmengkunde wor
den de bloemen der roode roeen aangegeven, om
met eek (eikenschots) en den sumakboom (be
boerende tot de familie der harsachtige hoo
rnen) te dienen voor bepaalde geneesmiddelen.
Een ander geneesmiddel bestond uit een aftrek
sel van roode roeen, witten honing en aluin-
pUlen.
w -w y aar komt de roos eigenlijk vandaan?
Stamt drf’tulp uit Pendë, ook de roos
komt hier vandaan. Maar naast Cen-
traal-Azië te Bulgarije het rozenland bij uitstek
en ontwikkelde zich daar in de latere Jaren een
ver doorgevoerde rozencultuur.
In een reusachtlgen, tegen den wind be
schermden en door de zon overstraalden dal
ketel van ongeveer vijftig kilometer lengte,
strekt zich van Soppot tot Kasanlik het veel
bezongen „Dal der Rozen" uit. En hier is het
hart van een der belangrijkste Industrieën van
Bulgarije. Gelijk wijnbergen zijn hier de hel
lingen met rozenstruiken beplant.
Gelijk aan onze Nederlandsche suikerbieten
de sulkerfabricage daaruit nauw verbonden is,
eveneens is dit het geval met de rozenkweekerjj
en de fabricage van rozenolie In Bulgarije. Nog
vóór zonsopgang trekken vrouwen en meisjes
naar de tuinen om daar de roode bloesems te
plukken en in hun korven te verzamelen. Ge
weldige hoeveelheden van deze bloesems worden
zoo van de velden rechtstreeks naar de fabrie
ken vervoerd. Alles moet zeer snel in zijn werk
gaan, daar de bloesem, welke des morgens ge
plukt te, nog den middag van denzelfden dag
verwerkt moet worden om te voorkomen, dat
de kracht van het aroma verloren gast. De lucht
is dan als het ware door den rozegeur bezwan
gerd en de geur, welke In de fabrieken hangt,
Is zelfs zoo sterk, dat bezoekers er vaak hoofd
pijn van krijgen.
Het verkregen product vindt dan verder zijn
weg naar de markten van Europa en wellicht
nog naar buiten, daar dit reukmiddel bijna
overal ter wereld om haar speciale bekoring eeu
gragen aftrek vindt.
i