GR00TE KOLEN VERKOOP WORM'S OPRUIMING WORM e 3 BATAVUS De koningin der bloemen H DE fa. G.H.A. SCHOT ZONEN b^ Drukkerij „Ons blad (hoote Hoofdprijs: Veilig woonhuis Waarde pLm.f!QOOO.- LAAT 140 TELEFOON 3575 ALKMAAR NU IS HET TIJD CHRIS WIEDIJK H Cl i IS TOCH VOORDEELIGER EEN OPRUIMING VAN ALLE SEIZOENARTIKELEN TEGEN ?EER VOORDEE- ZIET VANAF HEDEN DE ETALAGES BIJ DAMES HUIBERTS GEWELDIGE KOOPJES JAN BLOKLAND DE VAGANTIE KOMT! Prijs per lot f. 1.- ^Jfbtiltedei/ancL 7 I SPECIALITEIT IN PRIJSCOURANTEN Zij bekoorde de Pharao’s 15 JULI 4M NIEUWE RIJWIELEN vanaf f 27.50 mei terugtraprem M. BOERSEN ONZE ZOMER-BIJLACE NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD >i OOK VOOR HAARWERKEN '«M SEIZOEN k LICE PRIJZEN EN U WEET. VOOR KWALITEIT NAAR OOK DE LAATSTE SNUF- JES IN DAMES- EN HEEREN- 1 „Kosa mystica" f De roos in het wapen Geneesmiddel mee ALKMAAR TELEFOON 4330 HOF 6 Hti timad mm jUmmm m «Mrteiu de MiMdriie. in biti lO MODE, TEGEN UITERST LAGE PRIJZEN MIJN HAAR ZIT WONDERWEL DANK ZIJ OM UW HUIS VAN BUITEN TE LATEN SCHILDEREN DOET HET GOED EN GOEDKOOP Handelskade 44 - Telef. 2187 HOUTTIL 54-70 ACHTERSTRAAT 43 NEDERL. VEREEN. VOOR LUCHTBESCHERMIMG ORGANISATIE LOTERIJEN - VAN DIFPENBURCHSTR 154 - DFN HAAG I a 1 1 k I t 1 I 1 I t r I n k h v I n k V st n z n et BEGINTDE GROOTS SEIZOEN- OPRUIMING ZIET DE ETALAGE MOLENSTR. SCHAGEN f M Rechtstreeks vanaf onze dekschuiten ligplaats Voormeer. Aanvoer uit Engeland. Kolen voor H| elke beurs. Prijzen vanaf f 1.75 tot f 3.- per H.L. K gruis-en steenvrij, franco bergplaats. Bezichtig KI deze schitterende ladingen met kolen, er is N beslist iels voor U bij VOORMEER IO A LV U A A D ACKTERSTR. 36 TELEFOON 2696 ALKMAAR TELEFOON 3175 AI F MAISON MARCEL" Reeds vanaf de oudheid is zij bet symbool van liefde en schoonheid 5 -^5. fa GROOTE KEUZE Oude Rijw. lakken f 2.75 op rood en ondergr. f 3.50 moffelen v.d. fabr. f 4.75 Alles met bies inbegrepen en prima - prima Laagxijde B 2« - Schagen XA/éarin U ook adverteert, wélk ander reclame-middel U ook gebruikt, U kunt er slechts menschen mee bereiken, die vandaag de courant hebben gelezen en ze morgen evenzeer zullen lezen. Vandaar, dat courantenredame onweersprekelijk de basis is van iedere goede redame-campagne w ,-üW m 42a Het ontstaan van de roos 1 XUWlgLFABXItX HHHfMV» k •j 01 i aee 4et 4 L *4 F’ k e 1 vanaf f 0.43 vanaf ƒ0.49 ...ƒ1.45 f 1.05 per paar ƒ0.00 Reeds vroeg troffen wjj de rozen In Italië aan. De deftige Romeinen droegen zelfs by bun gast- malen diademen met rozen. Van Nero wordt ver haald, dat hij voor één grandioos diner meer dan drie ton gouds uitgaf alleen voor weelde rige versieringen met rozen! De verwijfde Ro- De Grieken, die op goeden voet met Bacchus leefden en nimmer bij hun maaltijden vergaten aan hem het noodige te offeren, wijdden ook de roos aan deze godheid toe, door hun tafels er mede te sieren. Is de roos het zinnebeeld der schoonheid, zij is dat ook der vergankelijkheid, waarom in de oudheid de graven tevoren met rozen bestrooid werden. meinen gingen zelfs zoover, dat zij bij hun feest maaltijden de drinkbekers met rozen tooiden, terwijl soms zelfs rozen in de dranken werden ontbladerd. tf VI ladaigk ie het wee» vocotUo, ga wg trekkea er op eM. Goot aoor botch ee see ra éetaew, Ver vee 1 lelie stadsgeluid. Will g'er dobbel van genleioe. Ga dan niet per boot el spoor. Doch op oea IATAVUI kUWIBL ■ees set Boeie leed|s door' o tt CfL 4 NASH PHHJPS* rogke’. electr. koelkaste^ eUrtr. woschmock MAGIC CHEF eaLgae- kOOS 9 En nog heden ten dage wijdt sedert de Mid deleeuwen de Paus van Rome een gouden roos be wijding gaat met bijzondere plechtigheid ge paard, evenals de uitreiking ervan aan een per soon, die zich jegens de Kerk bijzonder ver dienstelijk heeft gemaakt. V et Christendom bracht de roos om haar schoonheid, haar geur en haar genees kracht in verband met de Moeder Gods, de geestelijke roos In de litanie van Loretto. Zoo beweert de folklorist Drijver, dat het niet met zekerheid te zeggen is, wie de uitvinder is van den Rozenkrans. De een geeft de eer aan Antonius, den vader van het monnikenwezen, terwijl een ander Beds Venerabllis als uitvinder ervan aanduldt. Volgens hem is het echter niet onwaarschijnlijk, dat de rozenkrans door de Kruisvaarders medegebracht Is uit het Oosten, daar hij beweert, dat Peter van Amiëns hem geleerd zou hebben van Palestijnsche monniken. Zelfs zoekt men verband met het wapen, dat de bloedverwanten van Peter van Amiëns zich koaen en dat een In groen keperswijs geetel- den zilveren rozenkrans bevatte met drie gal den rozen. Heeft de roos thans ons aller bewondering niet minder wanneer wjj haar zien prijken in bloemvazen en rozenbowls in de salons en huis kamers van alle rangen en standen, zij bekoorde ook reeds de klassieke Indiërs, Syriërs en de pharao’s dec Egyptenaren! Bjj opgravingen vond men bij voorbeeld in een Tbjoedengraf een munt met een roos erop, welke munt toch minstens zevenduizend jaar oud moet zijn. Maar niet alleen koesterde men een bewon dering voor deze koningin der bloemen, bij de Syriërs, Indiërs, Egyptenaren en Grieken werd de roos op godsdienstige wijze gehuldigd. Hero- datus verhaalt ons, dat de Babyloniërs bij fees telijke gelegenheden zilveren rozen droegen welke aan staven bevestigd waren. De roos volgde als het ware denzelfden weg als de cultuur en bereikte vla Phrygië, Thracië en Macedonië Griekenland. En het verwekt dan ook geen verwondering, wanneer wij hooren, dat de Grieken haar wijdden aan de Godin der Schoonheid: Venus. alrjjk z|jn de adellijke wapens, die de roos voeren. Zoo bevatte het wapen van den graaf van Egmont eveneens de,roos, terwijl het Huis van York een witte roos in het wapen schild voerde. En de historie leert ons, dat de jalouzle tusschen beide families in de vijftiende Autm. Ar NoJ.VaejCao 'wlgoM belaag. Doebaf LutUk Oudorp b. d. Vlotbrug Tel. 34B5 Vanaf heden worden Een- dracht-spaarzegels fn ont vangst genomen. •w y olgens de Grieksche mythologie was de V/ roos ontstaan uit het bloed van Adonis Verschillende oude dichtwerken vermel den, dat de roos, die wit van kleur was, ook toe gewijd was aan Aphrodite, de godin der beval ligheid en zij gold, wegens haar teere, over vloedige bladerenpracht van doorschijnend wit als zinnebeeld der maagdelijke zuiverheid er. geestelijke schoonheid Minnende jongelingen en maagden droegen witte rozenkransen naar den tempel dezer godin. Maar toen, zoo verhaalt de sage, de hartstocht der liefde haar had aangegrepen en z(j ver nam, dat haar geliefde Adonis door een woe dend wild zwijn werd gekwetst en in het boschje van Paphos ter neer lag, spoedde z|j zich naar hem toe. Inderhaast lette z|j echter niet op de doomrijke struiken, wier witte bloemen bevoch tigd werden met haar bloed. Sinds dien tijd zijn de rozen hoogrood gekleurd. Aphrodite vond hem stervende. Zeus, de oppergod, veranderde toen als herinnering de rozenstruiken in een kort bloeiende Anemoon, het Adonis-roosje. dat ech ter geen rozensoort is. Een andere sage verhaalt, dat Amor op een goeden dag bij een godenfeest op den Olympus bjj .iet dansen met zijn roaeroode vleugels een schotel met nectar omver stiet. De kostbare godendrank vloeide over de witte roeenstruiken, die in de nabijheid bloeiden, kleurde deae rood en gaf hun een heerlijken geur. Volgens een Arabische legende echter zouden wij het ontstaan van de roos aan niemand min der dan Mohammed te danken hebben. Toen Mohammed, aldus de legende, ten hemel steeg, kwam h|j tenslotte bij den troon van God. De Almachtige keek hem echter doordringend aan, tegen welken blik Mohammed niet bestand bleek, want hij Hoosde. Dat dit geen blosje was van een jong meisje, dat het eerste glimlachje van een jongeling opvangt, blijkt wel uit het feit, dat Mohammed er zelfs dusdanig van moest transptreeren, dat zijn gezicht overal met een glimmend vocht bedekt was. Mohammed trach- te met zijn handen zijn gezicht te drogen, waar bij twee druppels terug op de aarde vielen. Een van deze druppels bracht de roos, de andere de rijst voort. -j—5 en der mooiste bloemen, welke in den iomer H onze aandacht vraagt, ia toch zeker wel de roos. Als sierplant treft men haar bijna in alle tuinen aan en hoevele schoone plekjes in tuin en park kregen juist niet hun bijzondere aantrekkingskracht en bekoring door de roode, roze, gele en witte in tallooze nuanceeringen sierlijk geplante rozenstruiken? En door alle tijden heen Is de roos in aanzien en cere geweest en heeft dientengevolge aan leiding gegeven niet alleen,, tot dichterlijke ge bruiken, maar ook tot bügéioovigheden, temeer toen in Europa de roos overal synoniem ging worden met liefde cn geluk. Heeft U een rijwiel noodig, reparatie of onderdeelen JAN BLOKLAND’s kwaliteit geeft zekerheid. Voor de kleine beurs toch prima waar. Rijwielen m. remn. v.a. 21.95 Dames en heeren dito met jasbeschermer en drager, ge keurd achterlicht.... ƒ25.50 t Royaal uitgevoerd rijwiel met torpedonaaf, verzwaard achterwiel, pr. banaen ƒ28.50 Blokland superbe Rijwiel ƒ32.50 Het klasserljwiel, de welbe kende Gusekƒ39.75 Blckland de luxe, verchroomd met trommelremmen 41.00 Buitenbanden vanaf ƒ0.67 Parabanden vanaf 0.99 Buiten- en binnenband samen 0.92 Binnenband 26, 38, 45,55,65. 75, 100 Voorwielen 1.251.45, prima Velgen, prima staal 0.59 Spaken1 cent per stuk Jasbeschermer, celluloid, 4-deellg ƒ0.48 Bus lak ƒ0.07 Olie per flesch ƒ0.05 Consistentvet.p. doos ƒ0.07 Vaselinep. doos ƒ0.08 Achterlicht gekeurd ƒ0.15 Snelbinders met haken 0.10 Zakje pleisters ƒ0.06 Kinders toeltjes Dnozitjes Model Terryzadels Vorken Handvatten Hoevele afbeeldingen van rozen en roeebla- deren vinden wij niet terug in de kerkelijke or namentiek. De roos heeft door alle eeuwen heen een bijzondere rol gespeeld en Is door alle vol keren bjj hun feesten als versiering toegepast. Zoo brachten de Germanen de roos reeds in verband met de liefde en plantten zij rozen op de graven van jongelingen en maagden en vin den wij haar beeltenis terug op wapens en mun ten uit die dagen. Zoo loopt de geschiedenis der roos sn haar zereering door alle eeuwen heen tot in den tegenwoordlgen tijd. Dit bewijst toch wel dat door haar bekoorlijkheid deae bloem niet al**®“ de lievelingsbloem was der klassieke Grieken of wellustige Romeinen, maar ook nog twintlgste-eeuwers. Maar is zij ook niet ge worden de lievelingsbloem van onze Heiligen als dr kCTilngia <tar bloemen, bet rinnebeeld eeuw aanleiding gaf tot den oorlog der twee rozen. Een roos, geplaatst in het schild van een rid der, moest in overoude tijden het symbool zQn van zachtheid gepaard aan moed. En heden ten dage treffen wij in vele wapens nog de roos als symbool aan. Bevat het wapen van onzen Prins der Nederlanden ook niet een- roos, welke stamt uit het wapen van het Huls! LlppeBlesterfeld? De roos van de H. Theresia, de patrones van het zwarte Afrika, vinden wjj osn. terug in hei wapen van den bekenden mis siebisschop Z. H. Exc. Mgr. N. Stam. In de Middeleeuwen kregen de jonge meisjes in verschillende provinciën van Frankrijk een hoed van rozen als brulloftsglft. In Venetië gin gen de jonge edellieden, In zijden en fluweelen wambuis, vergezeld van hun verloofden, die ge kroond waren met witte rozen, als zinnebeeld der zuiverheid In processie in rijk met bloemen versierde gondels Onze Lieve Vrouw ter Lelie vereeren. w*-..,'t -1- i ‘-ribinii I ii- ■SjpfcsdkeMsr4 dfcchermlOTVEHA «aatrrbwwrrmloz, HEVEA rutOTr>losrsn.'(ea. tater. UdErmar. madam tafmichta kmikm, «m. «u Tweede prijs: 4d.6cyl.NA5H-auto waarde F^299&. SU raoriteMtat mar, da htsMbssslMKaiBglsaaedrtatMdr ^•eMfcassfcarwtagrfswds ta es^wsUsneal1 Esleeg I Veer F> far H de OrtMlrtata latorga. és Nml Vsr. >s»»«Errditar»sl 154, Oea Hrag. H. 0. ren der lea, el H 4b AUm- AjU-tarmtag -r-^ e roos doet ook dienst als geneesmiddel. 1 De bloemblaadjes van een bepaald soort dienen om er een stroop van te maken. In de Belgische provincie Luik bestaat nog de gewoonte om rozenblaadjes te verzamelen in een beker; men drukt er dan zoo nu en dan op, om aap er uit te persen. Deze blaadjes worden ongeveer zes weken bewaard, tot het sap er goed uit is. Dit dient dan om bepaalde oorziekten te genezen. in onze receptenboeken uit het begin der negentiende eeuw voor artaenUmengkunde wor den de bloemen der roode roeen aangegeven, om met eek (eikenschots) en den sumakboom (be boerende tot de familie der harsachtige hoo rnen) te dienen voor bepaalde geneesmiddelen. Een ander geneesmiddel bestond uit een aftrek sel van roode roeen, witten honing en aluin- pUlen. w -w y aar komt de roos eigenlijk vandaan? Stamt drf’tulp uit Pendë, ook de roos komt hier vandaan. Maar naast Cen- traal-Azië te Bulgarije het rozenland bij uitstek en ontwikkelde zich daar in de latere Jaren een ver doorgevoerde rozencultuur. In een reusachtlgen, tegen den wind be schermden en door de zon overstraalden dal ketel van ongeveer vijftig kilometer lengte, strekt zich van Soppot tot Kasanlik het veel bezongen „Dal der Rozen" uit. En hier is het hart van een der belangrijkste Industrieën van Bulgarije. Gelijk wijnbergen zijn hier de hel lingen met rozenstruiken beplant. Gelijk aan onze Nederlandsche suikerbieten de sulkerfabricage daaruit nauw verbonden is, eveneens is dit het geval met de rozenkweekerjj en de fabricage van rozenolie In Bulgarije. Nog vóór zonsopgang trekken vrouwen en meisjes naar de tuinen om daar de roode bloesems te plukken en in hun korven te verzamelen. Ge weldige hoeveelheden van deze bloesems worden zoo van de velden rechtstreeks naar de fabrie ken vervoerd. Alles moet zeer snel in zijn werk gaan, daar de bloesem, welke des morgens ge plukt te, nog den middag van denzelfden dag verwerkt moet worden om te voorkomen, dat de kracht van het aroma verloren gast. De lucht is dan als het ware door den rozegeur bezwan gerd en de geur, welke In de fabrieken hangt, Is zelfs zoo sterk, dat bezoekers er vaak hoofd pijn van krijgen. Het verkregen product vindt dan verder zijn weg naar de markten van Europa en wellicht nog naar buiten, daar dit reukmiddel bijna overal ter wereld om haar speciale bekoring eeu gragen aftrek vindt. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 14