tKciv&fiaal uandcn dcu} De avonturen van een verkeersagentje 13 AKKERTJES H zal krügen. En toch is niets minder i- VOOR 'boot Z2 süzêvew\ ORRIE Waar groote en kleine bommen worden gemaakt DOOSJE van 2 EEN LIJKEN LIJKEN^ VRIJDAG 22 JULI 1938 De H. Maagd in de beeldende kunst Ngderlandsche afdeeling te Boulogne gtr Mer f 1 DOOR CHART.ES GARVICE Een industrie, die thans een tijd van hoogconjunctuur meemaakt zei de staren. A T T T? A b*“*«0°ingevolge de versekerlngsvoorwaarden tegete W-i tW levenelange gebeete ongeechlktheM tot werten door p *71X0 bfl een ongeval aast p OtXfl «XJULualé fX loC,_# Iw 11 F z ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkee ringen F g e3vzo verlies van beide armen, belde boenen of beide oogen F 01/1“ dril nkilUI en afloop F mOvs* AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL Over bommen en gouden muizen I Verguldsel en goud I JHat aou dwaasheid zün om m M^te w Het allernieuwste 1 helpen snel weten. HERMAN KRAMER njlllHIHIIIIIIIIIHIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIÜIIIIIIIIIHIIIIHIIIIIIIIIIHIIIIIlIfi (Nadruk verboden) I I en bepaald aowdt twee- en u spreken zoowat nergens Melford zag, vroeg hü haastig, laat met hartelüke hoogachting aanzag. ■i gtanMrte Min eeuwig een ge- Als we soms chauffeurs zien rijden. Nou, dan heeft het vaak den schijn Dat ze niet graag lijken lijken. Maar het liefste: lijken zijn! liep haastig naar binnen om haar te halen en ze wandelden met hun Belde gevoel voor ww op zachten toon, maar doen zooals u. U zult wel weten wat bet beste is. Ik ik zal alles aan u overlaten.’’ „Werkelijk dominé. dat zal het beste zijn," zei de spin. „Wees er van verzekerd, dat ik heel voorzichtig zal handelen. Ik zou even graag sis u zelf willen, dat uw kapitaaltje verdubbeld werd I „Ais mer, liever schen bitter aan bet tooneeMée GW. dat hU had b«ge- Seymour Lorrie; zag aan. „Wat kunnen we doen Os as* vaa ew. fletser bgeeataa- verstof: vóór bat ricMag awat M| iMi ervan «eer* talgea of do noeovro VBLM rotwoord aal Isa^ noa werden! i Een koker ''AKKERTJES” van IS stuiven bevat tegenwoordig 13 "AKKERTJES”. Voordooien, gaat het bij ons,menschen, om oase dankbaarheid te toonen? Wat zou a zeggen van een stand beeld in zijn volle lengte, of te paard, zwaaiend met een bestektekening van de nieuwe school. Lorrie! Je zei: Lorrie, beste Jongen? Maar die ie nog een kind. Die weet niets van liefde, daar droomt ae zeHs nog niet over.” Seymour tusschen 1 woond. ,2e is een onschuldig, rein kind.” .’.inderdaad, dominé.” set hl] zacht. JÊuse 3t hoop, dat u haar niet te jong vindt om arijn vrouw te worden en dat u mü uw toestemming zaH geven cm haar bot hof te meteen.” We kunnen mijnheer genoeg wezen" en hij gelaat veelbetekenend dacht Lorrie en Door het ongeval waren ze eenige ronden achter geraakt, maar onder het oonterdoovend gejuich van het publiek werd met groote snelheid gereden en weldra hadden ae den achter stand ingehaald. „Haal op, haal op, geeft hem van katoen.’’ werd geroepen, toen men zag, dat de rentiers trachtten hun zfc weinig machines es yier handarbeid is, atCTi uitgesloten. hooft er Mn extra. En (J hooft zo dan altijd in huis „Dank u; ik sla zachter dan u waarschjjn- •tjk. O, u bedoelt het opspijkeren van den win gerd graag. Als u het tenminste niet verve lend vindt,’’ en haar stem werd fluweellg. weet, dat het mjj een buitengewoon genoe- •en zal zjjn, juffrouw Latimer," antwoordde hjj. „Wacht maar tot u vijf minuten bezig bent,” Lorrie vroolijk, „het moet gauw gebeuren ook omdat de oude tuinman straks terugkomt en die wil niet, dat iemand zich met zjjn werk bemoeit.” 4 Jk zal zjjn toom trotseeren,” zei hjj. „Wat een heerlijke morgen!” „Vindt u niet? Juist een morgen om van Wezier te zingen. Komt u om paps te spreken? hem gaan halen.” ^„'■D°e dat alstublieft niet,” vroeg hjj. ,Jk kom «een maar over de scheden spreken.” ”Dle schijnen heel wat van uw tjjd in beslag “men,” zei Lorrie vriéndelijk. ,Jk vind het b*l mooi van u. mijnheer Melford.” „Heelemaal niet, juffrouw Latimer,” zei hjj. beb nagenoeg niets te doen en ik ben mijn- °*er Latimer maar al te dankbaar, dat hjj me deel te nemen aan zjjn plannen om In het (tap te bneogea.” hoed een i met een gouden haan er op!” De oude baas keek door het smoezelige raam pje van de smidse naar het kerktorentje en krabde zich dan verlegen achter het oor. Die aarzeling duurde Valentin te lang. „Vooruit baas, aannemen!" bemoeide hjj er zich mee. „Ik zal dat ding wel maken, dat komt best voor elkaar!" Dag in. dag uit, van ’s morgens vroeg tot 's avonds laat werkte Valentin nu aan een prachtig kruis met een fleren kukeleku er op, een kolfje naar z’n hand. Eindelijk was hjj er zoover mee gevorderd, dat het karwei, op het vergulden na; klaar was. Het was op een mooien Zaterdagavond in den laten nazomer, toen hjj hiermede bezig was. De zon lachte vriéndelijk door den kleinen tuin in de smederij. Het aambeeld, de hamers en tan- ••••«••••••tsszsstssizszessssiseeseetMgegMMeeMg» I van het hart van den jongeman naar dat van de schoone Eva. Met den dag werden zij zich hun sluimerende gevoelens meer bewust, maar hielden ze voor elkaar zorgvuldig verborgen. Op zekeren dag kwam de pastoor In de smidse, „Het torentje van de kapel heeft een nieuwen gekregen, maar daar hoort toch eigenlijk luim op. Je moet een torenkruis smeden middel van driehoeksmeting; de hoogste komt tot 150 tot 200 meter. „Nu moet u niet den ken,” aldus de heer Kat, „dat vuurpijlen alleen gemaakt worden voor vuurwerk. Er zjjn er die ook een gansch andere bestemming hebben, nJ. tegen hagelval, dwz. hagelwolken worden er door uiteengeslagen (contre la grelle, zoo- als de Franschen zeggen, die het middel veel bü den wijnbouw toepassen). Deze pijlen gaan tot een hoogte van 2000 meter. Voorts worden ze ook wel aangemaakt voor nevelvorming, bij mitrailleurbeschieting. Het verwonderde ml), te zien: ,,’t blijkt, dat alles' slechts enkele hulpapparal -w walentin, de Jonge kunstsmidsloeg allen goe- den raad in den wind. Hij was immers nog v nooit van zjjn vaderlijken baas weg geweest. En Valentin was er hartgrondig van overtuigd, dat hij het voorbeeld van zijn vader moest vol gen: de wjjde wereld Intrekken om zjjn vak nog beter te leeren. Maar sinds zijn vader er als gezel op uit was getrokken Valentin kende het ver haal al, toen hjj nog nauwelijks op de school banken zat was er al heel wat veranderd, maar dat was Valentin ontgaan. HD was eer» kind van de groote stad en beschouwde de wereld daar buiten als je reinste paradijs. „Als je dan absoluut wilt,” gromde de baas, „dan In 's hemelsnaam!" Valentin wou absoluut. Hij moest, beweerde hjj. Het zat hem in het bloed, hij kon niet anders. De illusie van het vrije, franke buitenleven, waar elke baas hem met open armen sou ontvangen, veranderde al spoedig in een ontnuchtering, die zich met den dag meer deed gevoelen. Meestal werd de deur van de werkplaats voor hem dicht gesmeten. En zoo hij al eens aan den slag kwam, dan was bet maar voor enkele dagen. Zoo slenterde hjj op een goeden dag een dorpje binnen, -dat er eener uitzag als zoovele, welke hij de laatste maanden al had doorgeloopen. Hij had dan ook niet de minste hoop er werk te vin den. een werkelijkheid, die hjj zich nog beter be wust werd, toen hij het vroolljke gehamer qp een aambeeld hoorde. De handen diep in de broek zakken geborgen, slenterde Valentin naar de smidse. Maar vonken schoten in zijn oogen, toen hjj den knecht slaperig bij het vuur zag staan, traag den blaasbalg trekkend en een stuk Ijzer langzaam wendende in de gloeiende kolen. „Waar is je baas?” schreeuwde hjj den Jongen toe, die opschrok en Valentin meewarig-verbaasd aangaapte. Maar zonder het antwoord af te wachten, stapte Valentin de smidse” binnen, rukte den jongen tang en trektouw uit de hand en begon als een duivel te werken. „Sufferd! Slaapkop! Is dat werken,” brulde hjj den onthutsten jongen tegen, terwijl hij het werkstuk nauwkeurig bekeek. „Kijk! Zoo doe je dat, zie! Zoo....!” daverend klonken de hamerslagen. „Zoo! En niet anders!” En voort durend trok hjj den blaasbalg, dat de wind bruisend door het vuur zoog en ’n roode vonken regen wervelend in den schoorsteen schoot. Toen legde hjj het wit-gloeiende User op het asun- beeld en sloeg en beukte en boog, dat het zweet hem weldra over het voorhoofd dreef. Hjj keek ternauwernood op, toen door de halve achter deur van de smidse een reus van een kerel met een witten baard verbaasd over den drempel kwam. En toen hjj altijd nog grimmig, doch met overleg op het Ijzer hamerde, werd ook een jong meisje door den vrooljjken klank naar de smidse gelokt. Nu stonden ze daar alle drie, de baas, de dochter en de leerling, verwonderd naar den zwoegenden jongen kerel te kijken. De oude trachtte het gehamer te overbrullen: .Mi. wat doe JU hier?” „Ik sla mjjn krachten aan gruzelementen Te Boulogne sur Mer wordt binnenkort groot nationaal Fransch congres gehouden, wjjd aan de Maria-vereering. Annex aan dit congres organiseert mep een tentoonstelling, die de devotie tot O. L. Vrouw in de beeldende kunst tot onderwerp heeft. In hoofdzaak schilder- en beeldhouwkunst zal er worden getoond. KunstnUverheid valt buiten het kader van de expositie, die echter wel grafiek zal omvatten. Verscheidene landen zullen een eigen sectie op deze tentoonstelling hebben: de Belgische zou zelfs zeer belangrijk worden. In Nederland is eerst laat van de plannen vernomen en toen was het niet goed mogelijk meer om nog een omvangrijke en representatieve collectie bjjeen te brengen. Men heeft er zich toe beperkt in verband met den korten tijd van voorbereiding de medewerking in te roepen van het Museum van Nieuwe Religieuze Kunst te Utrecht. De volijverige conservator, de heer Jan Eloy Brom, was dadelijk bereid uit het bezit van het museum een Nederlandsche inzending te fonneeren. Naar het tentoonstellingsbestuur te ningen, gaan?” „Ik aai eens bü een paar dorpsmensetoen gaan kijken,” zei ze en ze wandelde weg. „Wat is er voor nieuws?” vroeg de dominé, terwijl hü naast Seymour kwam loopen met zenuwachtige angstige bewegingen. .Ik stierf bijna van ongeduld zoolang Lorrie hier was. Wat is er voor nieuws vanmorgen?" „Niets beter,” zei Seymour Melford. ,Jk heb een telegram gehad van mijn zaakwaarnemer, die me seinde, dat de aandeelen nog steeds naar beneden gaan." „Goeie hemel!” kreunde de dominé. „Wat moet ik doen?” „Wachten,” antwoordde de spin met een be daard lachje. „Waarde heer, er is geen reden tot ongerustheid; de aandeelen gaan op en neer als eb en vloed." „Maar die Rose Wheal doen niets dan steeds naar beneden gaan,” zei de dominé. „Als ik ae nu verkocht, dan zou ik verliezen En weer kreunde hfj. En thans het allernieuwste: de Arabische palmboomsn, die een goudvuur van x 4 meter breedte geven, ’n Simpel ding, doch gróót en wonderbaar in z’n uitwerking! In ’t kort gezegd, aldus werkend: De grondstof gaat in een mortier in den grond; daaruit ziet men een boom groeien tot 60 m. hoogte, die boven een palmboog te zien geeft. *t Is, alsof we in het Verre Oosten met z’n magische sprookjes verkeeren! Ten slotte komen we terecht bü de ,jechter en linkerhand” van het hoofd van dit op een massa-productie ingesteld bedrijf, waar zonder overdrijving voor meer dan een ton waarde thans ligt opgestapeld (in één gebouwtje aan „bommen” rond dertig mille!). Hier zetelt de toovenaar of de goochelaar van dit werk. Hem, de man, die belast is met het mengen der stoffen, een bezigheid, welke de grootste nauw keurigheid vereischt, jarenlang er al werk zaam. ,En k hoop ’t nog jaren te doen, me neer!” als hü mij bijzonderheden vertelt, (jle misschien wel „fabrieksgeheim" kunnen sUn, en dus onvermeld blijven Rooken is in dit bedrijf, waar .Red Islands" met een dito haan zoo nu en dan de werk zaamheden even onderbreken, natuurlijk taboe! Langs de expeditie verlaten we de terreinen van dit interessante „bommen- en sterrenbe- drUf”- De kisten met vuurwerk staan gereed voor Curacao, Bonaire en Ned. Indié. Teeke- ningen en uitvoerige beschrijvingen worden er bij gevoegd, waardoor de ontvangers het in elkaar kunnen zetten. Bulten dit gevaarlijke terrein vertelt de heer Kat mU nog, dat er ook voor de Zeevaart en voor de haringvisscherU gewerkt wordt: vuur pijlen voor de zeevaart, noodsignalen en hal- medslights, die aan een boei bevestigd worden en door het water aangaan en een half uur blUven branden Gedachten aan luchtverdediging en luchtbe scherming komen naar boven: de thennletbom- men met een temperatuur tot 3800 graden. Smelt- en sproel-thermlet. Nog onlangs is er voor een demonstratie te Amsterdam geleverd. Niet te vergeten ook het sloopwerk van bouw- Maar daar gebeurde een ongeluk. In den bocht, ging een tandem onderste boven. De kabouters maakten een buiteling en men vreesde een ongeluk. Een der dames op de eeretribune kreeg het op de zenuwen. Gelukkig hadden de renners Mch niet bezeerd en spoedig zaten ae weer op hun karretje. even beukte de zware hamer het User, dan legde Valentin het kunstig gesmede werkstuk voor den baas neer. „Neem me niet kwalUk, baas! Ik kon het niet laten, ik moest weer eens werken! Werken, ver staat u! Leve de smeedkunst!" „Zoo mannetje, zoo. En daar stap JU mjjn smidse binnen, zet mijn leerling aan den kant en doet waar je zin in hebt?" Nu eerst begreep Valentin dat hU iets gedaan had, wat, op z’n zachtst uitgedrukt, zonder ling was. Uk wilde.... ik zag,” stotterde Valentin. „Jouw wil is nog geen wet, vriendje,” hield de oude vol. „Ik ben hier de baas en ik zal be slissen, wie hier werkt. Als je blijven wil, heb ik daar geen bezwaar tegen!” Valentin voelde zich in zjjn nieuwe omgeving al spoedig thuis. De baas, die den jongen aan vankelijk alleen om zfjn vakkennis aangenomen had, begon hem van dag tot dag meer te war- deeren, al hulde hü zjjn genegenheid dan ook in een mantel van barsche vriendelijkheid. Heel teedere draden werden bovendien gespannen Door deur - ouden pereboom achter het huis schitterde het nieuwe zinken dak van de kleine kapel; klok- ken-klanken dwarrelden op het dorpje neer. Met het schootsvel voor stond Valentin in de smidse; met korte streken legde hjj den nieuwen haan zijn gouden ornaat aan. Zjjn vingers, neus, wangen en ooren, alles was In het vuur van den arbeid met het verguldsel bevlekt geraakt. Ijve rig streek hü den haan de fonkelende kleur over het lüf. En toch voelde Valentin zich bij zün werk door een zoete onrust gekweld. Naast hem stond Immers de blonde Eva, Hef en ongedwon gen en wees met haar sierlüke vingertjes nu eens hier en dan weer daar en zei telkens, op Valentin s werk vooruitloopend: „Daar moet je nog zün, Valentin! En daar nog! En hier nog!” Haar wang raakte büna die van Valentin. De jongen werd er beduusd van; hü durfde nau welijks opzien. Maar toen opeens, te plotseling om het zich zelf voldoende te reallseeren, had hü zün mond. den mond, die ook wat van het goud van den nieuwen windprofeet had meegekregen op Eva’s Uppen gedrukt voor een schuwen, teederen kus! Eva kleurde tot diep in haar hals, maar nog voor zü iets kon zeggen, klonk een vroolüke basstem: „Bravo! Bravo! Het kerkhaantje in het mid den.... Ik zou zoo zeggen, het kan niet beter!” Met een fün lachje wees hü op Eva’s kin: ,JCÜk, kük, onze kleine Eva heeft een gouden engelenmondje! Hoe is t mogelük!”.... Nee schreeuwde Valenünoverzün schouderbeen.Nog maar, vriend Valentin,.... JU ook al! Wat *n w—j- - weelde hier, wat ‘n rükdem!” De oude baas, wien het pastorale bezoek altüd een welkome gelegenheid voor een praatje was, was ondertusschen ook naderbü gekomen en had al gauw begrepen, wat er gaande was. „Zoo. mijnheer pastoor!" bitste hü. ,.’t Is wat moois met die Jongelui. Zitten elkaar te kussen boven den haan van den kerktoren, ’t Ljjkt wel kerkschennls I Hoeveel penitentie staat er op?” „Wat kreeg JU van den pastoor, toen je hem je Hefde voor een vrouw Het blüken?" pareerde de pastoor. ,De rekening van de huwelüksmU was Heftt honderd gulden,” kaatste de smid terug. „Wil je wel gelooven, dat ik me al (Jikwüls heb afgevraagd, van wien Jü toch de kunst van het rekeningen schrijven had afgekeken? Maar nu weet ik, waar het hem in zit,” troefde de pastoor. „Intusschen, als Eva en Valentin trou wen, krügen ze van mü ’n gouden haantje van zuiver goud!” Binnen drie maanden was de pastoor zün be lofte nagekomen. Toen een tijd geleden Philips Weer een lamp gevonden had, Die een heel bijzonder licht gaf, Heel goedkoop, heel zacht, heel mat, Toen de natriumverlichting Onzer wegen in den nacht Veiligheid, comfort en daj zelfs Voor een heel laag prijsje bracht, Toen was men eerst in zijn nopjes: Natrium dat was pas fijn! Alle wegen moesten plots’ling Door da^ttüht beschenen zijn. Maar. 7 Wat men eerst te :oemen placht Wordt steeds critischer bekeken En dan volgt de eerste klacht. Zoo ook hier: het licht is prima, Maar ’t is akelig dat nu blijkt Dat met natriumverlichting Men zoo erg op lijken lijkt Philips ging weer aan den arbeid, Philips weet op alles raad: ’t Zelfde licht, maar zonder lijkkleur Was het spoedig resultaat. Nu kan*men verlichting krijgen, Die u laat in volle fleur, Die u in het olif bezit laat Van uw echt-gezonde kleur.... Lorrie mantel drieën weg Den vorigen dag zou zü er niet over hebben gedacht om Seymour Melford aan te bieden met hem te gaan wandelen, zelfs al ging haar vader mee. Maar gisteren is gisteren en vandaag is vandaag en in Lorrie s hart brandde het vuur van jalouzie en ellende. Ze ging dus naast Seymour loopen. in plaats van zoo ver mogelük van hem vandaan en ze antwoordde op alles wat hü zei met een vriéndelijk woord en een glim lachje, dat het bloed,door zün aderen Joeg. Toen ze de plek bereikten, waar de scholen zouden verrüzen, kwam hü met zün verbete ringen voor den dag, verbeteringen, die hü onder het praten moest uitdenken. Zü sprak hem niet tegen, zooals ze den vorigen dag ^ou hebben gedaan, maar was alles volkomen met hem eens. ,De wereld heeft een groot architect aan u verloren, münheer Seymour” zei ze. „Vindt u münheer Seymour niet erg knap, paps? U en ik zouden hier nooit aan hebben gedacht, niet- waar?” ,Hé? Neen, neen. Hü is werkelijk heel knap,” dominé, die afwezig in de verte bleef Buitengewoon. ‘niet dankbaar het gUmlachende wel begrijpen waarom!” „Wat bedoelt u?” vroeg de dominé rteu— gierig. Ik begrüp u niet. Wat bedoelt u? Ik ik geloof dat ik niet meer zoo helder kan den ken als vroeger. ,Het is heel gemakkelük te begrigjen,” zei Seymour Melford. terwül hü het zorgt iftke ge laat met hartelüke hoogachting aanzag. Jk dacht, dat u dat wel begrepen zoudt hebbent” „Begrepen? Wat?” „Dat ik een diepe dochter Dolores.” zei hü met veel gevoel. „Goede hemel! Voor werken, opruimen van hooge schoorsteenen door middel van trothyl (dus springstoffen). Vandaar, dat ook vele studenten dit bedrüf komen bezichtigen, en dat de eigenaar zélf lezingen voor hen houdt, eenigen tüd geleden nog op de Ned. Handelshoogeschool te Rotter- dam. „Men moet met z’n tüd meegaan, zoo besloot de heer Kat, vandaar dat ik u nu uitnoodlg, om het allernieuwste even mee te bezichtigen.” Toen kwam het eerste vuurwerk te Scheve- nlngen in dit seizoen op het witte doek: alsof men het zonder knal- en bom-effecten meemaakte. Ook hier laat de techniek zien, met welke rassche schreden zü voortschrijd tl De arbeiders van dit bedrüf (waar een ongekend prachtige samenwerking tusschen leiders en werknemers valt waar te nemen!), menschen met Ideeën, allen artlsten op hun beurt, Stoa? den daarbü zélf „paf”.... De menschheid wil bü grootere feesten nu eenmaal vuurwerk zien. Dat is niets büzonders: reeds in het jaar 1700 vertoonde zekere v. d. Brugge in Haarlem een voor dien tüd schitte rend vuurwerk, waarover de toeschouwers een en al verrukking waren. Op dit gebied zün wü nog niets veranderd bü onze voorouders! En als wü over eenige weken küken naar de pro ducten van een Leidsche fabriek, die over de geheele wereld levert, wie weet, of wü dan onze over-, over-, over-grootouders in enthou siasme niet zullen overtreffen! Te midden van ontploffende bommen, ster ren, gouden muizen, Arabische palmboomen, enz., enz. geen de Hembrug wel verzendt!! De groote bommen hebben in de lucht een spreiding van 300 meter mlddellün; er zün er bü met 20 uit barstingen. Verder heel kleine bommetjes, slechts 6 c.m. lang, die weer in de grootere bommen gaan. Dan ’n „vakterm": hier ziet u „gouden muizen”, een compositie van krult, aluminium en magnesium of wel magnesium alleen. Weer een ander gebouwtje, waarin we binnengaan; er heerscht een behaaglüke temperatuur, zeven tig graden; aan den wand hangt een haar- hygrometer, want vocht7 is in dit bedrüf uit den booze! Elk gebouwtje is hier centraal ver warmd. Er moet „op temperatuur" gewerkt worden, want voor bepaalde sterren mag Jn het drooghuls de temperatuur niet hooger dan 70 graden zün. Een zeer belangrük onderdeel dezer fabricage vormt de lont, om het vuurwerk aan te ste ken. Persdag wordt hier ongeveer tienduizend meter gemaakt, en dit geschiedt in drie kwar tier tüds. Op dit gebied is dit eenig in Europa! Duizenden en nog eens duizenden lonthulzen liggen klaar. In de stad zélf is een bü dit be drüf behoorende groote cartonnagefabriek, waar deze hulzen gemaakt worden, want zoo vertelt men mü de kwaliteit van het papier is van het aUergrootste belang. *t Is een eerste eisch! Dan loojien we nog langs de Japansche bom men (made in Japan). Men heeft er momen teel veel en veel te wéinig; de Japansch-Chl- neesche oorlog laat zich ook hier gevoelen, doch zeer waarschünlük komt er de volgende maand een groote boot met vele .Japansche bommen" aan, en dan is men „gered”, Ver volgens een kleiner paviljoen, waarop de aan kondiging „Bengaalsch vuur": grootere en kleinere potten, waarop ook weer de kleur staat aangegeven. koopen,” zei Seymour Metford. duizend pond verliezen.” .Heter d*t verliezen dan aMes wat ik be zit." „U snit niet aUes verlieeen en ook geen ge deelte van uw geld,” verzekerde Seymour Mel ford. „Waarde heer, werkelük, ik denk er over om er bü te koopen, inplaats van te verkoopen; de aandeelen gaan vast en zeker weer de hoogte In, hooger dan ze ooit zijn geweest. Ja, ik zal koopen." „Het bet seta*nt verbazend riskant, weese- Hjkl” s „Als ik er niet zoo zeker van was, dat ze de hoogte in zouden gaan, tenminste zoo zeker als een mensch maar van iets op deze wereld kan zün, gelooft u dan niet, dat ik ze zou ver koopen?’’ ,4a, Ja, juist, natuurlük. Heel Juist,” zei de dominé. „U loopt hetzelfde risico als ik en toch niet hetzelfde, want het geld dat ik er in heb gestoken is alles wat ik bezit, daarvan zün mijn kinderen afhankelük en voor n is het slechts een bagatel" Seymour Melford lachje. „Een bagatel,” protesteerde hü- -Ik verzeker u, dominé, dat we zelfs aan de effectenbeurs vüftigduizend pond niet als een bagatel be schouwen. Maar u behoeft mü niet te gelooven. Als u er ongerust over bent, verkoop ae dan in 's hemelsnaam.” Jta tweedujsend pcod verMeaen?" aai de dominé, terwül zün gezicht afveegde. „Neen, nestel k ai mad ogwoiaea. Mt ixweies Een mooi beeld voor het grasperk in het dorp, münheer Seymour.” Hü lachte zacht Er was een wanne bios op zün gewoonlük zoo bleek gezicht en zün zwarte oogen schitterden. ik iets heb gedaan, juffrouw LaU- dat de moeite waard is, dan zou ik een plaatsje in het hart van de men innemen, dan op een marktplein in marmer vereeuwigd te worden. Maar we zullen u doodvervelen met onze plannen en bereke- juffrouw Latimer; zullen we terug- Reeds is enkele malen over „bommen", een belangrük onderdeel van een vuurwerk, gespro ken. Men heeft er alle mogelüke soorten in. De kleine worden met pekdraad ömwonden, een werkje, dat zeer nauwkeurig en symme trisch moet gebeuren. Om zoo'n kleine bom zit ongeveer drie meter pektouw gebonden. „Als-ie barst, dan moet het kleureneffect zoo groot mogelük zün”, aldus de heer Kat. De in houd van zoo'n bom is zeer verschillend: men heeft onderscheidene composities, diverse che micaliën worden gebruikt. Rood wordt b.v. te weeggebracht door chloorkaU, groen: chloorzure bariet en schellak. Alle bommen zün in papier verpakt, waarop de kleuren zün aangegeven. Zooals reeds ge zegd: duizenden liggen gereed! Zü worden in kisten verzonden, alléén als vrachtgoed van 20 kilo. Ook hier blükt de wetgeving in Neder land nog min of meer achterlük te zün Men denke in dit verband b.v. even aan het- et opschrift boven dit artikel vestigt onwillekeurig den indruk, dat men een verhaal van een oorlogsindustrie te lezen waar: men waar waar Boulogne sur Mer is dezer dagen afgezonden: Jos. ten Horn, Piëta, olieverf op paneel; Wim Nüs, Madonna in een landschap, teekening; Adriaan van der Plas, Madonna, teekening) Cuno van den Steene, H. Familie, teekening; Joanna Brom, Maria-Mlddelares. emailschllde- rlng. Verder nog grafisch werk van Jan Everts, Frëre Francois Mes O.8JB., Lode Sengers, Char les Eyck, Lodewük Schelfhout, René Smeets, Genla Lücker en Mies van Oppenraay. Alles is uit de verzameling van het Museum van Nieuwe Religieuze Kunst. Meer mariale kunst van Nederlanders is er in het museum niet aanwezig. ,JSn komt u daarover vanmorgen spreken?" vroeg ze vriendelük. ,4a,” loog hü met een onschuldig gezicht. „Het is een belangrüke zaak, die heel wat be sprekingen vereischt.” „Dat geloof ik ook,” gaf zü glimlachend toe, „want papa anders over.” Juist kwam de dominé naar buiten en toen hü Seymour ongerust: „Goeden morgen Seymour. Is er nieuws?" Melford keek waarschuwend naar de dominé kreeg een kleur en zweeg .plotseling. „Neen, er is geen nieuvgs. Ik kwam vragen of u even mee naar het bouwterrein gaat.> Ik heb een verbetering bedacht.” ,4a, ja, zeker," zei de dominé, ,Jk zal mün hoed halen,” en hü ging naar binnen om büna onmiddellük weer terug te komen, zenuwachtig en gejaagd. Hü was den laatsten tüd wel veran derd, zün vroegere, weloverwogen bescheiden beleefdheid was geheel verdwenen. ^k denk, dat u aan vader wel genoeg zult hebben, anders zou ik voorstellen om mee te gaan," zei Lorrie zorgeloos. Seymour Melford wendde zich verheugd glim lachend om. „Wilt a meegaan? Doet a het. Juffrouw Dolores, het is zóó*n mooie ochtend en ik zou u graag uitleggen, wat we van plan zün te doen.” „Ja, ga mee, liefje,” zei de dominé, maar hü zei het niet bniteDgesqoon hartelük. gen alles lag in den vlammenden schün. De heeie smidse was in een gouden vuur- kamer veranderd, de halve en den komt in een vreedzaam-werkend bedrüf, iedereen allerminst „oorlogszuchtig” is, elke gedachte aan oorlogswinst verre tg zoeken is, waar men alleen maar werkt om de mensch heid oogenbllkken van genoegen en prettige verstrooiing te bezorgen! Er heerscht n.l. op het oogenblik in de enkele vuurwerkfabrieken, die er in ons land zün. een groote drukte in verband met het as. Regee- ringsjubileum van H. M. de Koningin. Dit was voor ons aanleiding eens poolshoogte te gaan nemen bü de Kon. Nederlandsche Kunstvuur- werkfabrieken A. J. Kat v/h Joh. Laef te Lei den, een plaats, waar groote en kleine bommen opgestapeld worden, om straks door hun knal effecten de kükers in extase te brengen. Ge zien het feit, dat men zich overal in den lande opmaakt om het regeerlngsjubileum van H. M. de Koningin op een zoo waardig-mogelüke wijze te vieren, de onverantwoordelüke hetze van de aanhangers van Moskou ten spüt, kan gereedelük aangenomen worden, dat „vuurwerk” bü deze feesten een groote rol zal spelen. Of het inderdéAd druk Is? antwoordde de heer Kat mü op mn eerste vraag, „of dat door de jubileumfeesten komt? Zeker, in ge wonen tüd heb ik 40 50 man in vasten dienst, op 1 oogenblik 70 tot 80 en binnenkort zullen •t er nog meer moeten worden, 't Is zelfs héél druk, we beleven, om zoo te zeggen, ’n tijd van hoogconjunctuur in de vuurwerkfabricage Waar het hier een fabriek betreft, meer dan een eeuw oud (zü werd opgericht in 1826) was het dus mogelük een vergelüklng te maken met 1898, toen de Inhuldiging plaats vond. Ik in formeerde daar dus naar, en het antwoord, dat ik kreeg, was wel zéér merkwaardig. „Op 1 oogenblik minder dan in 1898; dat komt, om dat er nu veel minder geld onder de menschen is. Toen werden er vuurwerken van dertigdui zend gulden genomen, en nu beloopen de groot ste een paar duizend gulden. En bovendien, nu moet er veel meer voor geleverd worden dan toen! Maar daar staat weer tegenover, dat er thans in meer plaatsen dan In ÏS vuurwerk is. We hebben t zoo goedkoop mogelük gemaakt bet kleinste plaatsje in Nederland kan nu voor een betrekkelük klein bedrag al een mooi vuurwerk hebben!” Maar u zult het toch elk jaar omstreeks dezen tüd wel drukker hebben, zco tegen 31 Augustus? Zeker, zoo luidde het antwoord. En dan komt daarbü nog 'n andere factor. Dan zijn er zoo ongeveer 3 k 400 vail onze menschen in heel Nederland, want bü elk vuurwerk moe ten onze monteurs aanwezig zün. Die kennen het „knallen van de zweep”. Zü weten, hoe alles behandeld moet worden: het opzetten der geraamten, het aansteken en wat er meer bü komt küken. Al pratende zün we op een plaats van dit büna een hectare omvattend bedrüf, 200 meter buiten de bebouwde kom gelegen (voor schrift!), gekomen, waar zulk een geraamte los op den grond uitgespreid ligt: contour van de Koningin. Voor elke figuur, vuurwerk, wordt een kleine schets gemaakt en alles wordt in Leiden uitgewerkt. Hoe meer ik kennis nam van het geen daar verricht wordt, hoe meer zich bü mü de Indruk vestigde, dat dit geen menschen zün, die automatisch of machinaal dien arbeid verrichten. Zü zün in zeker opzicht artist, kunstenaar die plannen uitdenken, die zich ■n voorstelling trachten te vormen, op welke wijze het fraaiste effect verkregen kan worden, boe den menschen het mooiste vuurwerk te kunnen geven, „"t Is heusch niet overdreven”, aldus de heer Kat, .als ik u zeg, dat we daar dag en nacht over aan ’t denken zün. Niet altüd t zelfde, maar afwisseling. Dat wil het publiek nu eenmaal, en daarmee hebben we rekening te houden!” wier ziet u nu, hoe *t vuurwerk voor de week van 16—23 Juli in Schevenlngen in orde gemaakt wordt. AUerlel fantastische, fraaie en van rüpelük-overdachte en bestudeerde plan nen getuigend.” Hoe krügt u die groote stukken ter plaatse? Geschiedt dat vervoer per trein? Mün geleider glimlacht: vuurwerk mag in Nederland niet per vrachtauto vervoerd wor den, overal elders In Europa wél. Buitenlanders zün steeds meer in de hoogste mate verbaasd, als ze b.v. hoor en. hoe wü b.v. alles naar Sche- veningen met paardenkracht moeten vervoe ren, een rit van drie A vier uur! Een vuurwerk voor Groningen moeten we hier uit elkaar ne men, om het daar weer in elkaar te zetten! Vandaar, dat groote tapissières hier dikwüls dtenst. doen. We passeeren onderscheidene loodsen, waar- in honderden figuren zün geborgen; magazü- nsn, waarin duizenden „fonteinen” gereed lig gen; bouten vakken in getimmerde stellages, waarin aUerlel soorten bommen, met 3,4,5 ont ploffingen. Maar ook grootere bommen met 13, 14 en 15 ontploffingen (de laatste weegt 20 Kilo), ja zelfs met 20 knallen. Plaatsen, waar lochtslangen, oranjezonnen, cobra’s, kanon slagen, tourbillons, vuurpülen en gekleurde sterren klaar liggen voor het gebruik. De hoogte dezer vuurpülen wordt bepaald door

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 19