Een opgewekte reisgenoot de TAe w IETS OVER LAWN-TENNIS deiAan^ °P •1 - M xWS Eenige wenken voor beginners •M mM r- j Om land beschikt over een uitgebreid ven fietspaden, dat nergens zijn weerga I IETS effen het van aanvankelijk muriekinatrument Ken tcMMerechttg laantje lange ie beek ding precies hetzelfde. Bond” OwAMMiiiff* vosrÜeMnf treadle beschikbaar wu) de rijwlelpatteu ai-' niet beklagen. Zouter deateMtediae voorlichting bereikt Ma Mat dit boekje echter ntetei Zoo akn, om een koffer-radio-ontvanger kan op reit of bij de De eerst aangelegde rijwielpaden, waarmede tn het begin van dese eeuw begonnen werd en die alle lange de groote verkeerswegen liepen, brachten al dadelijk een belangrijke verbetering en nog beter beantwoordden se aan het doel, toen u too werden gemaakt, dat se niet by óen rtfweg aansloten en daarmede niet Mn geheel streken dee lands voor het rijwleltoerlsme te ontsluiten. „Door den man heen”, te de leuze, <ta Amerikaanache tennisenthousiast «tjn speten meegeeft, en de stemming van tejn publiek te tets, waaraan stek maar een enkele sportman kan onttrekken. techniek van een forehand en de backhand voor spelers, gehouden aan ons klimaat en onze wijze van haanaanleg, niet deugdelijk. Indien hier de ballen precies zouden worden gespeeld als Vines dat propageert, sou elke slag met wiskundige zekerheid op het net stranden. Indien men dus tot tennis sou gaan beslui ten, doet men er goed asm, de waarde ran zulke geschriften niet te overschatten. Zeker, net nut van deze boekjes kan en mag door niemand worden ontkend, maar de beginselen ran het spel moet men zich toch voornamelijk latenbijbrengen door training op de banen, en wet door een juiste training. naive toe overgaat, gun leerlingen als back nandslag** den kg. cut-return te loeren, daar bij zelve niet over de noodige capaciteiten be schikt om de moeilijke vlakke backhanddrive aan den beginneling bij te brengen. Is de aan komende speler er op die wijze toe overgegaan, de ballen waarmede zijn backhand belaagd wordt uitsluitend terug te kappen, dan zal hu daarmede slechts verdedigend kunnen speten. Eta hjj zal .van den anderen kant over een zeer aanvallenden forehandslag moeten kun nen beschikken, wil hij dit euvel, althans ge deeltelijk neutraliseeren. Wanneer men verder rekening houdt met het feit, dat een slag, al/ cut geleerd, slechtsmet zeer veel moeite en schier eindeloos geduld kan worden afgewend dan ziet men meteen hoeveel er op die wijze aan een leerling verknoeid kan worden. «k fletsenland in men millloen bij verhouding in 1 Rijwielen ons, evenale de auto-radio, menia gezellig uur pick-nick verschaffen Vines had tot hard spel echter een priktest welke wfl bter te lyide missen: een publiek, jSLJnMDM.JW.wedrtrödtacnis heeft en, voor allee, een pnbitek. dat slechte tart spel waardeert. Dit komt voornamelijk, wijl de tennissport hier te lande veel te veel en bagatel wordt ge nomen. Nietwaa», het lijkt -asn- gemakkeltjk men slaat zoo hard mogelijk tegen den bal welken men toegespeeld krijgt, en slaan kan Immers iedereen 1 Men diene echter niet te vergeten, dat zeker negentig van de honderd Beginnelingen niet slaan maar prikken, hetgeen beteekent dat de bal door hen in een wijden slappen boog over net net wordt gedirigeerd. Zeker, op deze wijze kunnen dikwijls zeer lange rally’s ontstaan, welke den spelers den indruk geven, bet reeds ver in de edele ten nissport te hebben gebracht. Zoodra z*j echter eens zouden uitkomen tegen meer geoefende krachten, die reeds lang over het prikstadhun heen zijn en een vlakke, ver in de hoeken door schuivende drive spelen, zouden zij meteen tot de beschamende ontdekking moeten kcaasn, nog absoluut niets te prestoeren. Zfj missen de routine, welke ben in staat moet stellen, vaart met vaart te beantwoorden, hebben geen notie van afstand, noch ran pissteen, en daar hun nooit geleerd werd, bet racket door te snaaien, zijn sjj niet in staat een bal, welke hun met normale kracht wordt toegeepeeid. binnen de lijnen van het veld te houden. Clerion de wijze, waarop maar al te «taMjis tennisclubs worden geformeerd, te het echter neet goed begrijpelijk, dat tennisspelen, on danks bet feit, dat zij reeds jaren „meedoen” nooit tot het werkelijke spel toekomen. Hoe gaat bet vormen van zulk een chic meestal in zijn werk? Ben troepje jongelui be sluit eenparig bet heir der tennis-enthousias- ten daadwerkelijk te gaan versterken, hoort een baan en schaft zich rackets en teoate- ochoenen aan. De noodige voorlichting ping: men meestal te putten uit sin der vete papa lalre handleidingen, welke In don loop der jaren over tennis verschenen zijn. Geaien de stom erkende autoriteit van Vines te vooral het boekje, van diens hand verschenen, zeer ge wild. Herbaaldelijk ziet men ook spelers om hun backhand heen k»|ten. Niet alleen minder ge oefende krachten, maar ook ervaren wedstrijd spelen besondlgen zich vaak aan dte fout. Spelers die de backhand ontloopen matten rtoh noodetoos af. verliezen voortdurend aan tempo m moeten herhaaldelijk hüü stelling prjja ga ven, met het gevolg dat rtj zonder veel moeite kunhen worden gepasseerd. .J Dit zeer uHgebreide net van rijwielpaden te een unicum en het mag wel eens worden ge zegd, dat in geen enkel ander land ter wereld iets dergelijks bestaat. Men benijdt er ons om in andere landen en Nederland wordt In dit op zicht ten voorbeeld gesteld. Langs deze vrij liggende rijwielpaden zijn ten dienste van de rjjwleltoeristen door den A. N. W. B. door heel het land speciale wegwijzers geplaatst, de s«. „paddenstoelen", aldus ge naamd naar hun elgenaardigen vorm. Met de plaatsing ervan werd m 1919 begonnen en in korten tijd zijn ze populair geworden; hun aan tal bedraagt thans ruim 1450. Met behulp ran deze kleine wegwijzers, waarvan de vorm en de kleur zoo gekozen zijn, dat ze het landschep zoo weinig mogelijk ontsieren en waarvan de opschriften, met de kllometersafstanden in het voorbijrijden gemakkelijk te lezen zijn, zoodat het niet noodig is van de fiets af te stappen om zich te oriënteeren, kan de rijwieltoertet gemakkelijk den weg vinden. op reis is de auto-radio ongetwijfeld ook esn iodern technisch wonder. Stelde deus „reistroubadour* eenige Jaren Jte- ieden heel wat eischen, thans te da» anders géwordén. Zooals het met al dergelilke ingewikkelde vindingen gaat, worden zij telken jare meer en freer geperfectionneerd. Zoo te Philips er dK jaar ook weer in geslaagd, vele verbeteringen en vereenvoudigingen aan te brengen Een handig antenne-syteem wordt op bet dak van den wagen naast de deur of onder de treeplank aangebracht. Vandaar gaat een spe ciale „niter-kabel” naar het geheel voor mo torstoringen afgeschermde kastje met grocSen ingebouwden luidspreker. Een bedieningsK«stje passend in bet paneel of instrumentenboni ra» den wagen (of event, onder het dashboard) vervolledigt het geheel, noodig om het moder ne reislied te doen weerklinken. Het is wel kenmerkend, dat de auto-radio in Amerika, het land waar men zoo van reizen trekken houdt, aoo’n verbazend succes heeft. Doch ook ons werelddeel te bezig dezen ach terstand snel in te halen Muziek op rete beteekent voor den automo- oilist niet alleen verpoozing. doch ook ver hoogde veiligheid. Het is een erkend feit, dat het luisteren naar de radio het beste middel te om verstrooidheid door vermoeidheid of ver veling te voorkomen. Naast eenzelfde bekoring heeft de auto-radio daarom thans nog een grootere beteekenls dan destijds de posthoorn at de stem van den Ve- netlaanachen gondelier Voor altos dus moed en «iiIHmiiii—en. men ga geen bal utt den weg. doch probeere teem uit de meest natuurlijke houding aoo soepel mogelijk terug te slaan. Vele spelers pogen ook temt gemis aan taal techniek aan te vullen door om wwyteviiww aan kracht in hun slag te leggen. Zij ranselen dm taai, of het vilt er af moet! Sucees brengt die wljse van spelen echter niet. Tegen een wer kelijke „killer" staan meestal tien slagen, welke mislukken. Balcontróie is meer waard dan vaart. Had de boven reeds genoemde Vines dat eerder gezien, dan zou hij, naar rijn oigm oordeel, vroeger veel eerder jeugdkampioen var Amerika geweest rijn. dan in werkelijkheid het geval was Uit bet bovenstaande moge bitjken, dat net toerisme per flets in Nederland vele mogelijk heden biedt en dat op verschillende wijzen dit' toerisme aangemoedlgd en vergemakkelijkt wordt, waartoe ook inderdaad alle reden is, want het is een wan de aantrekkelijkste en aan genaamste vormen van toerisme. Men stapt voor zijn deur op, alle bagage gaat mee, men rijdt waarheen men wil, is niet aan tijd ol dienstregelingen gebonden en wie de kunst van kampeeren verstaat, kan al zijn hebben en houwen op de flets meevoeren en zijn tenten opslaan, waar het hem het best lijkt. Wie zich aangetrokken mocht gevoelen, Ne derland op een aangename manier te leeren kennen en toch goedkoop uit te zijn, zal in zijn flets een trouwen kameraad vinden en in ons land kunnen proflteeren van hetgeen hier voor den rijwieltoerlst is tot stand gebracht. De vreemdeling, die Nederland als rifwtel- vormden en toen (voor zoover de noodige wev- toerist bereist, zal tech zijn raeantietrtp asker Indien een groepje beginners bet op zich zelve gelukkig besluit neemt les van een trai ner te gosto iWHtetr, taant het vooral goed uit de ooyen te kijken, wten zij daarvoor wenschen te kiezen. Feit te toch, dat onder de niet offlcleele bondstralners onderscheidene beun- bazen voorkomen, van wie niets te leeren valt, sterker nog, van wie slechte verkeerde dingen kunnen worden overgenomen. Zoo gebeurt bet dat wrik een twijfelachtige trainer er gemaks- bet toerisme in zjjn vollen omraag dient en behartigt, een Bond, die Koningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard onder zijn gewone leden telt en waarvan Z. K. H. Prins Bernhard eer^jitoorzitter is. daTetenP’^^ht^ hrt^teherkX Xlk Bondshotels, kenba^ al^liet* bteSÏ? toKBa een unieke plaats in de wereld inneemt, de waarlijk phenomenale groei van het verkeer per fiets is gepaard gegaan met een voortdu rende en gestadige uitbreiding van het werk van den A. N. W. B. ten behoeve van den wielrijder. Met onverdroten ijver en met nim mer verflauwende geestdrift is de bond voort gegaan met de bevordering en de behartiging van het rij wiel toerisme, waar hij zijn schouder* onder had gezet, toen hij het wielrennen had losgelaten, dat in de eerste jaren gepropageerd was als middel om het gebruik van het rijwiel meer algemeen te maken. het eene hotel logeeren, den volgenden morgen, na het voortaetten van zijn tocht, in een andere plaats zijn lunch en weer in een ander hotel zijn diner gebruiken. Naast de Bondshotels zijn, met ingang van 1 Januari 1938, ook Bonds- pensions Ingesteld, waarvoor alleen goede pen sions in aanmerking komen, welke aan dezelfde eischen voldoen als de Bondshotels, ingericht moeten zijn voor een verblijf van langer dan vijf dagen en geheel het karakter moeten dra gen van een pension. Evenals de Bondshotels, worden de pensions aangeduid door een A. N. W. B.-schild. Ons valt die fietsdrukte eigenlijk niet meer op; we zjjn er aan gewoon geraakt, de jonge ren hebben t nooit anders gekend en de fiets is hier zoo ingeburgerd, dat we ons niet meer kunnen voorstellen, dat het vroeger zoo heel anders geweest is en dat er geijverd en ge propageerd moest worden om de vooroordeelen tegen het wielrjjden, den tegenstand dien de flets in den beginne ondervond, te overwinnen. Want de populariseering van het rijwiel is in ons land wel vrij snel gegaan, maar toch niet zoo gemakkelijk als men wel zou denken. In de eerste jaren van de opkomst van het rijwiel waren er heel wat bezwaren en moeilijkheden te overwinnen en dit heeft toentertijd geleid tot de oprichting, hier en ook in andere lan den, van vereenlglngen en bonden, die ten doel hadden,propaganda te maken voor het gebruik van de ‘fiets en de belangen der wielrijders, die nog veel tegenstand van het publiek, maar ook van de zijde der overheid hadden te overwinnen. In Nederland werd daartoe, in navolging van de Engelsche Cyclists Touring Club, in Juli ■BS „De Nederlandsche Vélccipedisten Naast den Bondsatlas van Nederland, wsusr- van de bladen met de nauwkeurigheid van een stafkaart bewerkt zijn, heeft de AN W B, ook verschillende rijwielpadkaarten uitgegeven. Op fietstochten door ons land zijn deze betrouw bare gidsen voor den toerist een groot gemak. Het toerisme per flets wordt daarenboven nog gediend door de bekende boekjes „Rijwieltoch- ten langs rustige wegen”, waarin - verschillende mooie tochten nauwkeurig en met vermelding van allerlei wetenswaardige bijzonderheden zijn beschreven. Een gemak voor den toerist is ook de instel ling der A.N W B.-hotels, ruim 1000 in Neder land en meer dan 2000 in het buitenland, in alle mogelijke prijsklassen en dus voor ieders beurs, van de voornaamste luxe-hotels tot het eenvoudigste dorpslogement; in alle plaatsen ie kent niet de bekoring'van het Vene- tiaanache gondellied, melodieus de be weging van het vaartuig over het wa ter begeleidend, ontroerend en staftlg als de oude doge-stad zelve? Binis onheuglijke tijden beeft de mensch be hoefte gevoeld grtuid aan beweging UTWerbin- den. Het lied van den Oosterling in zijn prauw bewijst dit evenzeer als de slaande trommels” van vroegere krijgslieden of het bazuingeschal der keiavliike herauten uit de oudheid. Aan dit zoo natuurlijke en spontane lied der beweging is het reislied nauw verwant. Nu eens schijnt het een verpoozing te zijn, dan weer een verbrekenv*n de eentonigheid of een sa menvatting van gevoelens door de beweging en de Indrukken der voorbijtrekkende omgeving gewekt. Reizen en trekken lokten steeds allen, die op afwisseling en avontuur uit waren. Maar on danks de levensvreugde, die hieraan verbonden was, heeft de reiziger er ook de verveling van gekend en daarom verstrooiing gezocht in mu ziek en zang. Baron von Münchhausen verhaalt, hoe op een zijner reizen de postillon de van koude ver- Door de plaatsing in heel bet land van zijn alom bekende wegwijzers aan de blauw-witte palen, welke men in Nederland tot in de verste uithoeken aantreft, heeft de Bond alle wegge bruikers, ook de wielrijders, aan rich verplicht, maar in het bijzonder heeft hjj het pad voor den fietser geëffend ook in de letterlijke hcu h*v<>- beteekenis van het woord door den aanleg [klassen warden uitgegeven, kan de toerist tn van rijwielpaden, die een specifiek Nederland se be instelling geworden zjjn, want een soo uit gebreid net van rijwielpaden, uitsluitend be stemd voor het toerisme, vindt men nergens elders. Bovendien heeft de Toeristenbond, die ai sinds jaren ijvert voor de bevordering van de verkeersveiligheid, in de zorg voor de rijwiel paden een gewichtig onderdeel van zjjn taak, omdat een uitgebreid net ran rijwielpaden niet alleen den wielrijder ten goede komt, maar eveneens in hooge mate bijdraagt tot de vei ligheid van het steeds Intenser en sneller wor dend verkeer op de groote wegen, die erdoor worden ontlast van het overdrukke fieteenver- keer. De automobilist en in t algemeen iedere weggebruiker heeft dus, evengoed als de fietser, belang b(j den aanleg van rijwielpaden, die eer. betere verdeellng van het verkeer mogeiijk maken. Daardoor is Nederland Voor den rijwiel- toerist een waarlijk Ideaal land, waartoe ook bijdraagt de gesteldheid van zijn bodem, met weinig heuvelland en slechts bter en daar hel lingen van eenige beteekenls. kleumde reizigers met een lustig Ued op zyn hoorn wilde verpoosen. Doch hoe hij zich ook inspande, niet Mn enkelen toon kon hij aan zijn dierbaar Instrument ontlokken, daar het zóó koud was, dat de klanken bevroren! Het reislied had echter niet alleen een bij zondere beteekenls in het verleden ook hede-i ten dage vinden we het, is bet dan In anderen vorm, terug. Wie herkent het nieten de NSffer- gramotoonmusiek tijdens t pick-nick of in den „ebdnieten" foxtrot uit de tuschen het rie. verscholen kano? Eén nieuwe mogelijkheid van muzikale rete- verstrooilng aal men later echtet voor onze technische eeuw karakteristiek noemen- de auto-radio - Van gondellied tot auto-radio, het lijkt mis schien een gewaagde sprong. Doch waarom? De auto-radio is immers het Instrument, waar mede het moderne lied ter begeleiding van be weging beter en gemakkelijfer mogelijk gewor den is dan ooit te veren. Ook op de moderne geasfalteerde autobaan verliest het reislied zijn natuurlijke bekoring niet, Mlfs niet als men overigens .thuis reeds in de gelegenheid is naar radiomuziek te luis teren. Want radio in den auto krijgt een ge heel ander karakter. Al zijn bet dezelfde klan ken en geluiden, op de schier elndelooze wegen bij het monotoon gezoem van den motor wor den zij tot een opgewekt reislied, dat Je een- (pnigheid verbreekt en daardoor den langen weg verkort. De Ijzige verveling ontdooit dgpt de vriendelijke en als vanzelf Mnnenstroomen- de aetherktanken. Behalve een interessant De moderne techniek stelt ons in staat do vertrouwde klanken van onzen J^idspreker op onze tochten mede - te voeren met het AN.W.B.-embleem. Deze instellingen, welke voortdurend worden gecontroleerd, heb ben met den bond een overeenkomst aange gaan, waarbjj zij zich verplichten, den toerist goede service te verleenen tegen billijke prijzen. In geen enkelen vorm wordt een korting op de prijzen bedongen; de AN WB, staat geheel onafhankelijk tegenover de hotels en de aan- ijeveling daarvan te uitsluitend gebaseerd op reëele overwegingen: de gunstige ligging, de zindetijkheld, de goede bediening welke hot hotel biedt en -op de goede reputatie welke het geniet. In den zomer van 1937 is voor het eerst een proef genomen, welke goed geslaagd is, met het uitgeven, in overleg met den Bond van Hotelhouders „Horecaf”, van AN.W.B.-hotel- bons, welke door alle belangrijke hotels en café's in Nederland in betaling worden aangenomen en die voor den toerist een groot gemak zijn. Dit systeem heeft goed voldaan, zoodat ook dit jaar van 1 Mei tot einde September deze bons weer verkrijgbaar zjjn gesteld. Met behulp van deze bons, welke in tien verschillende prys- Schitterend aangelegde rijwielpaden bieden den tourist gelegenheid schoone landschap van ons eigen land volop te genieten opgericht, een vereeniglng met een paar honderd leden, die in 1886 haar naam veranderde In „Algemeene Nederlandsche Wiel rijders Bond”, welke naam later werd uitge beeld met „Touristenbond voor Nederland” en die thans, nadat de Bond jn 1936 door Hare Majesteit Koningin Wilhelmina begiftigd werd met het praedicaat „Koninklijke", den naam draagt van „Koninklijke Nederlandsche Toe ristenbond A. N. W. B.”, met behoud dus van de bekende vier initialen A. N. W. B., waaronder deze toeristische organisatie in ons land en welke uitsluitend zijn aangelegd om de mooiste ook daarbuiten agfemeene bekendheid geniet. Van een wlelrydersclub met een paar honderd leden is de vereeniglng uitgegroeid tot een der grootste en meest populaire organisaties in den lande, een Bond met circa 100.000 leden, die wielrijders, is met zijn land een grooter m andere landen. na land te rijk aan tennisenthousiasten, 1 die, zoodra ze maar even tijd hebüen en de wisselvallige weersomstandigheden het toelaten, uitgerust met racket en verdere spel- benoodigdheden naar de bonen trekken; het te echter arm aan spelers, die onze nationale kleuren to den vreemde behoorlijk kunnen vertegenwoordigen gescheiden van den weg werden aangelegd, liefst buiten de boomenrü en aoo mogelijk ook ter weerszijden van den weg, hetgeen voor de vei ligheid ran het verkeer In hooge mate bevor derlijk is. Voor het eigenlijke rijwieltoerisme zjjn echter van véél meer belang dan de fietspaden langs de verharde wegen, de geheel vrij liggende pa den, welke buurtschappen, gehuchten, kleine dorpen, enz. onderling verbinden en in 't bij zonder de steeds talrijker wordende ’paden. bijna het want telt men in Neder- aantal 'rijwielen dan In ons land bedroeg dit rental m 1937 circa 3% millloen; Denemarken, dat eveneens een hoog rjjwlelpercentage heeft, telt ongeveer 2 millloen rijwielen, Duitschland N, Frankrijk 7, Engeland 10, Italië 3.7, België 3.13 en de Vereenigde Staten slechte 3 mil lloen. dra nog niet zooveel als het zooveel kleinere Nederland. De groote en snelle toe neming van het wielrjjden in Nederland da teert van omstreeks 1896, toen, mede tenge volge van de belangrijke prijsverlaging, de flets binnen ieders bereik gekomen Is en alge meen door alle standen der maatschappij ge bruikt wordt. In 1889 was er hier te lande Mn rijwiel op elke 53 inwoners; In 1911 was de ver houding 1 op 10; In 1924, het jaar van de in voering der Rjjwielbelasting, met het „rjjwlel- plaatje" waren er reeds 250 rijwielen per 1000 inwoners en in 1936 was dit cijfer gestegen tot 400 per 1000 inwoners, dus 40 pCt. Rekent men het aantal Inwoners van 15 tot 44 jaar (de meest actiéve fietsjaren) dan komt men tot 88 pCt., ongetwjjfald een zeer hoog percentage. De opbrengst der rjjwielbelasting bedroeg in 1936 reeds f 7.632.455 en In 1937 was deze ge stegen tot f 7.728.457.50. Hoezeer in den loop der jaren het rjjwlel, van een voorwerp van luxe, hoofdzakeljjk voor sport en toerisme, ge worden is tot een algemeen gebruiksvoorwerp, kan ook blijken uit de belangrijke verlaging van den prijs, die in ’t begin van deze eeute nog ongeveer f 300 bedroeg, terwijl men thans voor Mn tiende van dat bedrag een nieuwe flets kan koopen. Daarbij valt op te mecken, dat in Nederland bjjna uitsluitend op rijwielen van Nederlandsch fabrikaat wordt gereden. Volgens een mededeellng van het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft namelijk de Nederlandsche rijwielindustrie het bulten- landsch product vrijwel geheel van onze markt verdrongen, want terwijl In 1922 nog het groot ste deel van de benoodlgde rijwielen uit het buitenland werd betrokken, bedraagt sedert 1930 het aandeel van het buitenland minder dan 2 pCt-, als gevolg van hët prijsverschil Door den lageren prijs Is het rijwiel binnen ieders bereik gekomen en dit algemeen ge bruik door alle standen drukt zjjn stempel op het geheele verkeersbeeld in ons land. Ieder fietst; de jongens en meisjes, maar ook de on derwijzers en onderwijzeressen gaan per fiets naar school, de werkman rijdt er mee naar t zjjn werkplaats, de minister naar zjjn De- s parlement, de student en ook de hooglee- raar naar zjjn college, bet kantoorpersoneel naar de kantoren, de winkelbediende naar zijn magazijn, de in genieur naar zjjn werk, de geleerde naar zjjn laboratorium, kortom leder, jong en oud. rijk en arm rijdt by ons op de fiets. Vreemde lingen, die ons land bezoeken, worden tel- kens weer getroffen door het ontzaglijk drukke rjjwlelverkeer op de Nederlandsche wegen en in de Neder- landsche steden; in Baedeker’s Internatio nale reisboeken wordt als een curieuze merk waardigheid genoemd de rijwieldrukte in onze steden. Ben Amerikaansch journalist heeft eens. met de beminnelijke overdrijving, waarop zijn nationaliteit en zijn beroep hem een zeker recht geven, Amsterdam gekarakte riseerd als „the town of the million cyclists” en nu moge dan een millloen fietsers voor Am sterdam, dat zfln inwonerstal nog niet met zeven cijfers schrijft, wat heel ruim gerekend zijn, bet zijn er dan toch in elk geval meer dan 300.000, wat een respectabel getal is en in an- ederland, met zijn wel uitnemendheid, bevolking tart.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 9