Een opgewekte reisgenoot
de
TAe
w
IETS OVER LAWN-TENNIS
deiAan^ °P
•1
- M xWS
Eenige wenken voor
beginners
•M mM
r-
j
Om land beschikt over een uitgebreid
ven fietspaden, dat nergens zijn weerga
I
IETS
effen
het
van
aanvankelijk
muriekinatrument
Ken tcMMerechttg laantje lange ie beek
ding precies hetzelfde.
Bond”
OwAMMiiiff* vosrÜeMnf
treadle beschikbaar wu) de rijwlelpatteu ai-'
niet beklagen.
Zouter deateMtediae voorlichting bereikt Ma
Mat dit boekje echter ntetei Zoo akn, om een
koffer-radio-ontvanger kan
op reit of bij de
De eerst aangelegde rijwielpaden, waarmede
tn het begin van dese eeuw begonnen werd en
die alle lange de groote verkeerswegen liepen,
brachten al dadelijk een belangrijke verbetering
en nog beter beantwoordden se aan het doel,
toen u too werden gemaakt, dat se niet by óen
rtfweg aansloten en daarmede niet Mn geheel
streken dee lands voor het rijwleltoerlsme te
ontsluiten.
„Door den man heen”, te de leuze, <ta
Amerikaanache tennisenthousiast «tjn speten
meegeeft, en de stemming van tejn publiek te
tets, waaraan stek maar een enkele sportman
kan onttrekken.
techniek van een forehand en de backhand voor
spelers, gehouden aan ons klimaat en onze
wijze van haanaanleg, niet deugdelijk. Indien
hier de ballen precies zouden worden gespeeld
als Vines dat propageert, sou elke slag met
wiskundige zekerheid op het net stranden.
Indien men dus tot tennis sou gaan beslui
ten, doet men er goed asm, de waarde ran
zulke geschriften niet te overschatten. Zeker,
net nut van deze boekjes kan en mag door
niemand worden ontkend, maar de beginselen
ran het spel moet men zich toch voornamelijk
latenbijbrengen door training op de banen,
en wet door een juiste training.
naive toe overgaat, gun leerlingen als back
nandslag** den kg. cut-return te loeren, daar
bij zelve niet over de noodige capaciteiten be
schikt om de moeilijke vlakke backhanddrive
aan den beginneling bij te brengen. Is de aan
komende speler er op die wijze toe overgegaan,
de ballen waarmede zijn backhand belaagd
wordt uitsluitend terug te kappen, dan zal hu
daarmede slechts verdedigend kunnen speten.
Eta hjj zal .van den anderen kant over een
zeer aanvallenden forehandslag moeten kun
nen beschikken, wil hij dit euvel, althans ge
deeltelijk neutraliseeren. Wanneer men verder
rekening houdt met het feit, dat een slag, al/
cut geleerd, slechtsmet zeer veel moeite en
schier eindeloos geduld kan worden afgewend
dan ziet men meteen hoeveel er op die wijze
aan een leerling verknoeid kan worden.
«k
fletsenland
in
men
millloen
bij
verhouding
in 1
Rijwielen
ons, evenale de auto-radio, menia gezellig uur
pick-nick verschaffen
Vines had tot hard spel echter een priktest
welke wfl bter te lyide missen: een publiek,
jSLJnMDM.JW.wedrtrödtacnis heeft
en, voor allee, een pnbitek. dat slechte tart
spel waardeert.
Dit komt voornamelijk, wijl de tennissport
hier te lande veel te veel en bagatel wordt ge
nomen. Nietwaa», het lijkt -asn- gemakkeltjk
men slaat zoo hard mogelijk tegen den bal
welken men toegespeeld krijgt, en slaan kan
Immers iedereen 1
Men diene echter niet te vergeten, dat zeker
negentig van de honderd Beginnelingen niet
slaan maar prikken, hetgeen beteekent dat de
bal door hen in een wijden slappen boog over
net net wordt gedirigeerd.
Zeker, op deze wijze kunnen dikwijls zeer
lange rally’s ontstaan, welke den spelers den
indruk geven, bet reeds ver in de edele ten
nissport te hebben gebracht. Zoodra z*j echter
eens zouden uitkomen tegen meer geoefende
krachten, die reeds lang over het prikstadhun
heen zijn en een vlakke, ver in de hoeken door
schuivende drive spelen, zouden zij meteen tot
de beschamende ontdekking moeten kcaasn,
nog absoluut niets te prestoeren. Zfj missen de
routine, welke ben in staat moet stellen, vaart
met vaart te beantwoorden, hebben geen notie
van afstand, noch ran pissteen, en daar hun
nooit geleerd werd, bet racket door te snaaien,
zijn sjj niet in staat een bal, welke hun met
normale kracht wordt toegeepeeid. binnen de
lijnen van het veld te houden.
Clerion de wijze, waarop maar al te «taMjis
tennisclubs worden geformeerd, te het echter
neet goed begrijpelijk, dat tennisspelen, on
danks bet feit, dat zij reeds jaren „meedoen”
nooit tot het werkelijke spel toekomen.
Hoe gaat bet vormen van zulk een chic
meestal in zijn werk? Ben troepje jongelui be
sluit eenparig bet heir der tennis-enthousias-
ten daadwerkelijk te gaan versterken, hoort
een baan en schaft zich rackets en teoate-
ochoenen aan. De noodige voorlichting ping:
men meestal te putten uit sin der vete papa
lalre handleidingen, welke In don loop der
jaren over tennis verschenen zijn. Geaien de
stom erkende autoriteit van Vines te vooral het
boekje, van diens hand verschenen, zeer ge
wild.
Herbaaldelijk ziet men ook spelers om hun
backhand heen k»|ten. Niet alleen minder ge
oefende krachten, maar ook ervaren wedstrijd
spelen besondlgen zich vaak aan dte fout.
Spelers die de backhand ontloopen matten rtoh
noodetoos af. verliezen voortdurend aan tempo
m moeten herhaaldelijk hüü stelling prjja ga
ven, met het gevolg dat rtj zonder veel moeite
kunhen worden gepasseerd.
.J
Dit zeer uHgebreide net van rijwielpaden te
een unicum en het mag wel eens worden ge
zegd, dat in geen enkel ander land ter wereld
iets dergelijks bestaat. Men benijdt er ons om in
andere landen en Nederland wordt In dit op
zicht ten voorbeeld gesteld.
Langs deze vrij liggende rijwielpaden zijn ten
dienste van de rjjwleltoeristen door den A. N.
W. B. door heel het land speciale wegwijzers
geplaatst, de s«. „paddenstoelen", aldus ge
naamd naar hun elgenaardigen vorm. Met de
plaatsing ervan werd m 1919 begonnen en in
korten tijd zijn ze populair geworden; hun aan
tal bedraagt thans ruim 1450. Met behulp ran
deze kleine wegwijzers, waarvan de vorm en
de kleur zoo gekozen zijn, dat ze het landschep
zoo weinig mogelijk ontsieren en waarvan de
opschriften, met de kllometersafstanden in het
voorbijrijden gemakkelijk te lezen zijn, zoodat
het niet noodig is van de fiets af te stappen
om zich te oriënteeren, kan de rijwieltoertet
gemakkelijk den weg vinden.
op reis is de auto-radio ongetwijfeld ook esn
iodern technisch wonder.
Stelde deus „reistroubadour* eenige Jaren Jte-
ieden heel wat eischen, thans te da» anders
géwordén.
Zooals het met al dergelilke ingewikkelde
vindingen gaat, worden zij telken jare meer en
freer geperfectionneerd. Zoo te Philips er dK
jaar ook weer in geslaagd, vele verbeteringen
en vereenvoudigingen aan te brengen
Een handig antenne-syteem wordt op bet
dak van den wagen naast de deur of onder de
treeplank aangebracht. Vandaar gaat een spe
ciale „niter-kabel” naar het geheel voor mo
torstoringen afgeschermde kastje met grocSen
ingebouwden luidspreker. Een bedieningsK«stje
passend in bet paneel of instrumentenboni ra»
den wagen (of event, onder het dashboard)
vervolledigt het geheel, noodig om het moder
ne reislied te doen weerklinken.
Het is wel kenmerkend, dat de auto-radio in
Amerika, het land waar men zoo van reizen
trekken houdt, aoo’n verbazend succes heeft.
Doch ook ons werelddeel te bezig dezen ach
terstand snel in te halen
Muziek op rete beteekent voor den automo-
oilist niet alleen verpoozing. doch ook ver
hoogde veiligheid. Het is een erkend feit, dat
het luisteren naar de radio het beste middel te
om verstrooidheid door vermoeidheid of ver
veling te voorkomen.
Naast eenzelfde bekoring heeft de auto-radio
daarom thans nog een grootere beteekenls dan
destijds de posthoorn at de stem van den Ve-
netlaanachen gondelier
Voor altos dus moed en «iiIHmiiii—en. men
ga geen bal utt den weg. doch probeere teem
uit de meest natuurlijke houding aoo soepel
mogelijk terug te slaan.
Vele spelers pogen ook temt gemis aan taal
techniek aan te vullen door om wwyteviiww aan
kracht in hun slag te leggen. Zij ranselen dm
taai, of het vilt er af moet! Sucees brengt die
wljse van spelen echter niet. Tegen een wer
kelijke „killer" staan meestal tien slagen, welke
mislukken. Balcontróie is meer waard dan
vaart. Had de boven reeds genoemde Vines dat
eerder gezien, dan zou hij, naar rijn oigm
oordeel, vroeger veel eerder jeugdkampioen var
Amerika geweest rijn. dan in werkelijkheid het
geval was
Uit bet bovenstaande moge bitjken, dat net
toerisme per flets in Nederland vele mogelijk
heden biedt en dat op verschillende wijzen dit'
toerisme aangemoedlgd en vergemakkelijkt
wordt, waartoe ook inderdaad alle reden is,
want het is een wan de aantrekkelijkste en aan
genaamste vormen van toerisme. Men stapt
voor zijn deur op, alle bagage gaat mee, men
rijdt waarheen men wil, is niet aan tijd ol
dienstregelingen gebonden en wie de kunst van
kampeeren verstaat, kan al zijn hebben en
houwen op de flets meevoeren en zijn tenten
opslaan, waar het hem het best lijkt.
Wie zich aangetrokken mocht gevoelen, Ne
derland op een aangename manier te leeren
kennen en toch goedkoop uit te zijn, zal in zijn
flets een trouwen kameraad vinden en in ons
land kunnen proflteeren van hetgeen hier voor
den rijwieltoerlst is tot stand gebracht.
De vreemdeling, die Nederland als rifwtel-
vormden en toen (voor zoover de noodige wev- toerist bereist, zal tech zijn raeantietrtp asker
Indien een groepje beginners bet op zich
zelve gelukkig besluit neemt les van een trai
ner te gosto iWHtetr, taant het vooral goed uit
de ooyen te kijken, wten zij daarvoor wenschen
te kiezen. Feit te toch, dat onder de niet
offlcleele bondstralners onderscheidene beun-
bazen voorkomen, van wie niets te leeren valt,
sterker nog, van wie slechte verkeerde dingen
kunnen worden overgenomen. Zoo gebeurt bet
dat wrik een twijfelachtige trainer er gemaks-
bet toerisme in zjjn vollen omraag dient en
behartigt, een Bond, die Koningin, Prinses
Juliana en Prins Bernhard onder zijn gewone
leden telt en waarvan Z. K. H. Prins Bernhard
eer^jitoorzitter is.
daTetenP’^^ht^ hrt^teherkX Xlk Bondshotels, kenba^ al^liet* bteSÏ? toKBa
een unieke plaats in de wereld inneemt, de
waarlijk phenomenale groei van het verkeer
per fiets is gepaard gegaan met een voortdu
rende en gestadige uitbreiding van het werk
van den A. N. W. B. ten behoeve van den
wielrijder. Met onverdroten ijver en met nim
mer verflauwende geestdrift is de bond voort
gegaan met de bevordering en de behartiging
van het rij wiel toerisme, waar hij zijn schouder*
onder had gezet, toen hij het wielrennen had
losgelaten, dat in de eerste jaren gepropageerd
was als middel om het gebruik van het rijwiel
meer algemeen te maken.
het eene hotel logeeren, den volgenden morgen,
na het voortaetten van zijn tocht, in een andere
plaats zijn lunch en weer in een ander hotel
zijn diner gebruiken. Naast de Bondshotels zijn,
met ingang van 1 Januari 1938, ook Bonds-
pensions Ingesteld, waarvoor alleen goede pen
sions in aanmerking komen, welke aan dezelfde
eischen voldoen als de Bondshotels, ingericht
moeten zijn voor een verblijf van langer dan
vijf dagen en geheel het karakter moeten dra
gen van een pension. Evenals de Bondshotels,
worden de pensions aangeduid door een A. N.
W. B.-schild.
Ons valt die fietsdrukte eigenlijk niet meer
op; we zjjn er aan gewoon geraakt, de jonge
ren hebben t nooit anders gekend en de fiets
is hier zoo ingeburgerd, dat we ons niet meer
kunnen voorstellen, dat het vroeger zoo heel
anders geweest is en dat er geijverd en ge
propageerd moest worden om de vooroordeelen
tegen het wielrjjden, den tegenstand dien de
flets in den beginne ondervond, te overwinnen.
Want de populariseering van het rijwiel is in
ons land wel vrij snel gegaan, maar toch niet
zoo gemakkelijk als men wel zou denken. In
de eerste jaren van de opkomst van het rijwiel
waren er heel wat bezwaren en moeilijkheden
te overwinnen en dit heeft toentertijd geleid
tot de oprichting, hier en ook in andere lan
den, van vereenlglngen en bonden, die ten doel
hadden,propaganda te maken voor het gebruik
van de ‘fiets en de belangen der wielrijders, die
nog veel tegenstand van het publiek, maar ook
van de zijde der overheid hadden te overwinnen.
In Nederland werd daartoe, in navolging van
de Engelsche Cyclists Touring Club, in Juli
■BS „De Nederlandsche Vélccipedisten
Naast den Bondsatlas van Nederland, wsusr-
van de bladen met de nauwkeurigheid van een
stafkaart bewerkt zijn, heeft de AN W B, ook
verschillende rijwielpadkaarten uitgegeven. Op
fietstochten door ons land zijn deze betrouw
bare gidsen voor den toerist een groot gemak.
Het toerisme per flets wordt daarenboven nog
gediend door de bekende boekjes „Rijwieltoch-
ten langs rustige wegen”, waarin - verschillende
mooie tochten nauwkeurig en met vermelding
van allerlei wetenswaardige bijzonderheden zijn
beschreven.
Een gemak voor den toerist is ook de instel
ling der A.N W B.-hotels, ruim 1000 in Neder
land en meer dan 2000 in het buitenland, in
alle mogelijke prijsklassen en dus voor ieders
beurs, van de voornaamste luxe-hotels tot het
eenvoudigste dorpslogement; in alle plaatsen
ie kent niet de bekoring'van het Vene-
tiaanache gondellied, melodieus de be
weging van het vaartuig over het wa
ter begeleidend, ontroerend en staftlg als de
oude doge-stad zelve?
Binis onheuglijke tijden beeft de mensch be
hoefte gevoeld grtuid aan beweging UTWerbin-
den.
Het lied van den Oosterling in zijn prauw
bewijst dit evenzeer als de slaande trommels”
van vroegere krijgslieden of het bazuingeschal
der keiavliike herauten uit de oudheid.
Aan dit zoo natuurlijke en spontane lied der
beweging is het reislied nauw verwant. Nu eens
schijnt het een verpoozing te zijn, dan weer
een verbrekenv*n de eentonigheid of een sa
menvatting van gevoelens door de beweging en
de Indrukken der voorbijtrekkende omgeving
gewekt.
Reizen en trekken lokten steeds allen, die op
afwisseling en avontuur uit waren. Maar on
danks de levensvreugde, die hieraan verbonden
was, heeft de reiziger er ook de verveling van
gekend en daarom verstrooiing gezocht in mu
ziek en zang.
Baron von Münchhausen verhaalt, hoe op
een zijner reizen de postillon de van koude ver-
Door de plaatsing in heel bet land van zijn
alom bekende wegwijzers aan de blauw-witte
palen, welke men in Nederland tot in de verste
uithoeken aantreft, heeft de Bond alle wegge
bruikers, ook de wielrijders, aan rich verplicht,
maar in het bijzonder heeft hjj het pad voor
den fietser geëffend ook in de letterlijke hcu h*v<>-
beteekenis van het woord door den aanleg [klassen warden uitgegeven, kan de toerist tn
van rijwielpaden, die een specifiek Nederland
se be instelling geworden zjjn, want een soo uit
gebreid net van rijwielpaden, uitsluitend be
stemd voor het toerisme, vindt men nergens
elders.
Bovendien heeft de Toeristenbond, die ai
sinds jaren ijvert voor de bevordering van de
verkeersveiligheid, in de zorg voor de rijwiel
paden een gewichtig onderdeel van zjjn taak,
omdat een uitgebreid net ran rijwielpaden niet
alleen den wielrijder ten goede komt, maar
eveneens in hooge mate bijdraagt tot de vei
ligheid van het steeds Intenser en sneller wor
dend verkeer op de groote wegen, die erdoor
worden ontlast van het overdrukke fieteenver-
keer. De automobilist en in t algemeen iedere
weggebruiker heeft dus, evengoed als de fietser,
belang b(j den aanleg van rijwielpaden, die eer.
betere verdeellng van het verkeer mogeiijk
maken. Daardoor is Nederland Voor den rijwiel-
toerist een waarlijk Ideaal land, waartoe ook
bijdraagt de gesteldheid van zijn bodem, met
weinig heuvelland en slechts bter en daar hel
lingen van eenige beteekenls.
kleumde reizigers met een lustig Ued op zyn
hoorn wilde verpoosen. Doch hoe hij zich ook
inspande, niet Mn enkelen toon kon hij aan zijn
dierbaar Instrument ontlokken, daar het zóó
koud was, dat de klanken bevroren!
Het reislied had echter niet alleen een bij
zondere beteekenls in het verleden ook hede-i
ten dage vinden we het, is bet dan In anderen
vorm, terug. Wie herkent het nieten de NSffer-
gramotoonmusiek tijdens t pick-nick of in den
„ebdnieten" foxtrot uit de tuschen het rie.
verscholen kano?
Eén nieuwe mogelijkheid van muzikale rete-
verstrooilng aal men later echtet voor onze
technische eeuw karakteristiek noemen- de
auto-radio -
Van gondellied tot auto-radio, het lijkt mis
schien een gewaagde sprong. Doch waarom?
De auto-radio is immers het Instrument, waar
mede het moderne lied ter begeleiding van be
weging beter en gemakkelijfer mogelijk gewor
den is dan ooit te veren.
Ook op de moderne geasfalteerde autobaan
verliest het reislied zijn natuurlijke bekoring
niet, Mlfs niet als men overigens .thuis reeds
in de gelegenheid is naar radiomuziek te luis
teren. Want radio in den auto krijgt een ge
heel ander karakter. Al zijn bet dezelfde klan
ken en geluiden, op de schier elndelooze wegen
bij het monotoon gezoem van den motor wor
den zij tot een opgewekt reislied, dat Je een-
(pnigheid verbreekt en daardoor den langen
weg verkort. De Ijzige verveling ontdooit dgpt
de vriendelijke en als vanzelf Mnnenstroomen-
de aetherktanken.
Behalve een interessant
De moderne techniek stelt ons in staat
do vertrouwde klanken van onzen
J^idspreker op onze tochten mede -
te voeren
met het AN.W.B.-embleem. Deze instellingen,
welke voortdurend worden gecontroleerd, heb
ben met den bond een overeenkomst aange
gaan, waarbjj zij zich verplichten, den toerist
goede service te verleenen tegen billijke prijzen.
In geen enkelen vorm wordt een korting op de
prijzen bedongen; de AN WB, staat geheel
onafhankelijk tegenover de hotels en de aan-
ijeveling daarvan te uitsluitend gebaseerd op
reëele overwegingen: de gunstige ligging, de
zindetijkheld, de goede bediening welke hot
hotel biedt en -op de goede reputatie welke het
geniet.
In den zomer van 1937 is voor het eerst een
proef genomen, welke goed geslaagd is, met
het uitgeven, in overleg met den Bond van
Hotelhouders „Horecaf”, van AN.W.B.-hotel-
bons, welke door alle belangrijke hotels en café's
in Nederland in betaling worden aangenomen
en die voor den toerist een groot gemak zijn.
Dit systeem heeft goed voldaan, zoodat ook
dit jaar van 1 Mei tot einde September deze
bons weer verkrijgbaar zjjn gesteld. Met behulp
van deze bons, welke in tien verschillende prys-
Schitterend aangelegde rijwielpaden bieden den tourist gelegenheid
schoone landschap van ons eigen land volop te genieten
opgericht, een vereeniglng met
een paar honderd leden, die in 1886 haar naam
veranderde In „Algemeene Nederlandsche Wiel
rijders Bond”, welke naam later werd uitge
beeld met „Touristenbond voor Nederland” en
die thans, nadat de Bond jn 1936 door Hare
Majesteit Koningin Wilhelmina begiftigd werd
met het praedicaat „Koninklijke", den naam
draagt van „Koninklijke Nederlandsche Toe
ristenbond A. N. W. B.”, met behoud dus van
de bekende vier initialen A. N. W. B., waaronder
deze toeristische organisatie in ons land en welke uitsluitend zijn aangelegd om de mooiste
ook daarbuiten agfemeene bekendheid geniet.
Van een wlelrydersclub met een paar honderd
leden is de vereeniglng uitgegroeid tot een der
grootste en meest populaire organisaties in den
lande, een Bond met circa 100.000 leden, die
wielrijders, is
met zijn
land een grooter
m andere landen.
na land te rijk aan tennisenthousiasten,
1 die, zoodra ze maar even tijd hebüen en
de wisselvallige weersomstandigheden het
toelaten, uitgerust met racket en verdere spel-
benoodigdheden naar de bonen trekken; het
te echter arm aan spelers, die onze nationale
kleuren to den vreemde behoorlijk kunnen
vertegenwoordigen
gescheiden van den weg werden aangelegd, liefst
buiten de boomenrü en aoo mogelijk ook ter
weerszijden van den weg, hetgeen voor de vei
ligheid ran het verkeer In hooge mate bevor
derlijk is.
Voor het eigenlijke rijwieltoerisme zjjn echter
van véél meer belang dan de fietspaden langs
de verharde wegen, de geheel vrij liggende pa
den, welke buurtschappen, gehuchten, kleine
dorpen, enz. onderling verbinden en in 't bij
zonder de steeds talrijker wordende ’paden.
bijna
het
want
telt men in Neder-
aantal 'rijwielen dan
In ons land bedroeg dit
rental m 1937 circa 3% millloen; Denemarken,
dat eveneens een hoog rjjwlelpercentage heeft,
telt ongeveer 2 millloen rijwielen, Duitschland
N, Frankrijk 7, Engeland 10, Italië 3.7, België
3.13 en de Vereenigde Staten slechte 3 mil
lloen. dra nog niet zooveel als het zooveel
kleinere Nederland. De groote en snelle toe
neming van het wielrjjden in Nederland da
teert van omstreeks 1896, toen, mede tenge
volge van de belangrijke prijsverlaging, de
flets binnen ieders bereik gekomen Is en alge
meen door alle standen der maatschappij ge
bruikt wordt. In 1889 was er hier te lande Mn
rijwiel op elke 53 inwoners; In 1911 was de ver
houding 1 op 10; In 1924, het jaar van de in
voering der Rjjwielbelasting, met het „rjjwlel-
plaatje" waren er reeds 250 rijwielen per 1000
inwoners en in 1936 was dit cijfer gestegen tot
400 per 1000 inwoners, dus 40 pCt. Rekent men
het aantal Inwoners van 15 tot 44 jaar (de
meest actiéve fietsjaren) dan komt men tot
88 pCt., ongetwjjfald een zeer hoog percentage.
De opbrengst der rjjwielbelasting bedroeg in
1936 reeds f 7.632.455 en In 1937 was deze ge
stegen tot f 7.728.457.50. Hoezeer in den loop
der jaren het rjjwlel, van een voorwerp van
luxe, hoofdzakeljjk voor sport en toerisme, ge
worden is tot een algemeen gebruiksvoorwerp,
kan ook blijken uit de belangrijke verlaging
van den prijs, die in ’t begin van deze eeute
nog ongeveer f 300 bedroeg, terwijl men thans
voor Mn tiende van dat bedrag een nieuwe
flets kan koopen. Daarbij valt op te mecken,
dat in Nederland bjjna uitsluitend op rijwielen
van Nederlandsch fabrikaat wordt gereden.
Volgens een mededeellng van het Centraal
Bureau voor de Statistiek heeft namelijk de
Nederlandsche rijwielindustrie het bulten-
landsch product vrijwel geheel van onze markt
verdrongen, want terwijl In 1922 nog het groot
ste deel van de benoodlgde rijwielen uit het
buitenland werd betrokken, bedraagt sedert
1930 het aandeel van het buitenland minder
dan 2 pCt-, als gevolg van hët prijsverschil
Door den lageren prijs Is het rijwiel binnen
ieders bereik gekomen en dit algemeen ge
bruik door alle standen drukt zjjn stempel op
het geheele verkeersbeeld in ons land. Ieder
fietst; de jongens en meisjes, maar ook de on
derwijzers en onderwijzeressen gaan per fiets
naar school, de werkman rijdt er mee naar
t zjjn werkplaats, de minister naar zjjn De-
s parlement, de student
en ook de hooglee-
raar naar zjjn college,
bet kantoorpersoneel
naar de kantoren, de
winkelbediende naar
zijn magazijn, de in
genieur naar zjjn werk,
de geleerde naar zjjn
laboratorium, kortom
leder, jong en oud. rijk
en arm rijdt by ons
op de fiets. Vreemde
lingen, die ons land
bezoeken, worden tel-
kens weer getroffen
door het ontzaglijk
drukke rjjwlelverkeer
op de Nederlandsche
wegen en in de Neder-
landsche steden; in
Baedeker’s Internatio
nale reisboeken wordt
als een curieuze merk
waardigheid genoemd
de rijwieldrukte in
onze steden.
Ben Amerikaansch
journalist heeft eens.
met de beminnelijke
overdrijving, waarop
zijn nationaliteit en
zijn beroep hem een
zeker recht geven,
Amsterdam gekarakte
riseerd als „the town
of the million cyclists”
en nu moge dan een millloen fietsers voor Am
sterdam, dat zfln inwonerstal nog niet met zeven
cijfers schrijft, wat heel ruim gerekend zijn,
bet zijn er dan toch in elk geval meer dan
300.000, wat een respectabel getal is en in an-
ederland, met zijn
wel
uitnemendheid,
bevolking
tart.