HET DERDE LUSTRUM VAN DEN LANDDAG
s
ONTSTAAN EN GROEI VAN
DEN LANDDAG
Kan 1923 tot 1938
M
T
BEZOEKT OP DEN LANDDAG
FRUIT IS HET FIJNSTE
DE GROOTSTE SORTEERING
DE LAAGSTE PRLIS
VRACHTDIENST
ANNA PAULOWNA
BREEZAND - T ZAND
SCHAGEN - ALKMAAR
Beleefd aanbevelend,
N. J. LEIJEN
PAl lOWNA TEL. 40
R.K. LANDDAG
ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1938
WAAROM LANDDAGEN?
OP TEN LANDDAG
Een aansporing
CAFE W. ALKEMADE
A.VANDERSTELT
STANDPLAAT» BIJ HET LANDDAOTKBBBIN
Mn ATBONTA
L
™^nJTXnbTken7 m<g men veroo- DAGEL1J K5CHE
in*1*’1
- ZONDAGEN
GROENEWOUD
Roomsch naar
buiten
ANNA
Route Landdag-optocht
VERTREK VOLGENS VASTE DIENSTREGELING
Beleefd ^aanbevelend, H. J. NAASTEPAD
^$0^
De reis naar den
Landdag
NAAR DEN
iiHiiiininiiiiiirmiiiiiiitiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiims
Geen Landdag-
speldjes
Een schittering van
katholiek leven
woord van den Vader
BROOD
KOEK
van BANKET
NIEUWE WEC 3
llllllllllllllllllllllllllllllinillllinilllllllllllllllllllllllltlIllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIHHIIIIIIIIHHIIWM
Zeereerw. heer pastoor H. v. d- Eem
oun
:heb
harten
en
Muziek en zang zullen het
aan-
leeeeeteeeeeeeeeiteeeeeeeeeeel
BOOT
Vertrek van:
BUS
14.25 uur
VERTREK ANNA PAULOWNA:
A. KOOPMAN, Pastoor.
ZICH VEBFBI88CHEN
stelt
lezing
M.
d. EEM, pastoor.
Anna-Paulowna.
Uien
Roomschen in hui»
Roomsch ook naar buiten
we zouden willen
en daarom vecht
Hoe laat gaat de boot, but
of trein?
truijn
r een
l het
over
or-
ruit-
TEGENOVER R.K. KERK
PRIME CONSUMPTIE
FIETSEN- EN AUTOSTALLING
DIRECT NAAST HET TERREIN
Den Helder 14.23 uur
Alkmaar 12.4? uur
H.H. Waard
Schagen 13.13 uur
17.27
16.4» o» 17.55
7W
het
veel
denis
13.17 uur
13.17 Jur
"MM
VINDT V BIJ
N*
oor*>
laak*
Kees
opus
•mon*
1001(1.
a den
lui vel.
at «n
t ZB»
m de
KW
rieten
Het Christelijke Europa be«
greep eens de taal van den Vader,
en daarom begrepen de volkeren
elkander.
Nu begrijpt het politieke
.Europa de taal van den Vader
niet meer, en daarom begrijpen zij
zichzelf niet meer.
Kardinaal Pizzardo.
van Texel vanrak 12.35 uur
TRHN
Het Katholiek Comité van Actie
„Voor God” schrijft ons:
Vertrek van:
Dan Haldar 12.47 uur
Breezand 13.10 uur
Dan Oever, 13.45 uur
Hlppolytushoal 14-uur
Wastarand 14.08 uur
Ewijcktluis 14.15 uur
Kleine Sluis 14.21 uur
voor
volle leven staan.
•n
etter:
De route, welke de Lenddag-optocht na da
gehouden redevoeringen zal nemen, is als volgt:
Vanaf het Schoolplein, waar de Landdag
wordt gehouden, via: i~
Nleuweweg
Spoorbuurt
Spoorlaan
Molen vaart
Nleuweweg
Schoolplein.
Behalve de R. K. Harmoniekapel „Winnubet"
uit Den Helder, zullen deputaties van vereeni-
gingen met vaandels en banieren in den op
tocht meetrekken; alle Landdagbezoekers wor-
den vervocht zich bij den optocht aan te slui
ten.
BU gunstig weer zal het plechtig Sluitingslof
op het Schoolplein worden gecelebreerd, zoo-
dat alle Landdagbezoekers het kunnen bUwo-
nen.
derwerpen van de veertien voorgaande land
dagen. welke alle ten doel hadden de katho
lieken van ons gewest te msken tot strijdbare
katholieken. Dat Is ook weer 't doel van dezen
landdag, welke tevens de viering is van 't derde
lustrum. Wü vertrouwen, dat alle katholieken
van Anna-Paulowna en Breezand Maandag as.
niet alleen de vlag zullen uitsteken, om aan
deze feestvreugde uiting te geven, doch vooral,
ouderen en jongeren, in grooten getale zullen
komen op het landdagterrein, zullen toonen
strijdbare katholieken te zUn of te willen wor
den: voor Christus onzen Konlng. God wil het!
Het zU zool
ken de handen aan het werk slaan, dan moe
ten alle katholieken beginnen zich zelf te ver
beteren, zorgen zelf echt-kathollek te leven.
In handel en wandel zich enkel door zijn ka
tholieke beginselen laten lelden. Dat toch Is de
eenlge manier om de Maatschappij te verbe
teren. om invloed op het openbare leven te
bekomen. Dit nu zal u te Anna Paulowna door
bekende sprekers worden duidelUk gemaakt.
Het woord zal daar gevoerd worden door den
bekenden kanselredenaar van Alkmaar, kape
laan Pronk en door het vroegere lid van „de
Klare Waarheid", den bekenden strijder voor de
katholieke zaak. Jan Berends.
Laten wü in groote massa optrekken naar
Anna Paulowna en laten wfj, door het ge
hoerde In praktUk te brengen, maken dat deze
vijftiende Landdag een reuzensucces wordt! Dat
geve God!
Den Helder.
Een eminente staf van sprekers, op eiken
landdag een priester en een leek, heeft In den
loop dezer 15 jaren de katholieken van ons
Noorderkwartier toegesproken.
Op den eersten landdag spraken de AugustU-
ner pater Kok en B. Th. de Wolf over:' De
katholiek van de daad. Pater A. Strübcsch O.P.
en pastoor Van Noord van den LangendUk spra
ken In 1925 over: De heerlijkheid van 1 huis
gezin; in aansluiting daarop hadden pater Bor-
romaeus de Greeve en Charles van der Bilt het
volgend jaar als onderwerp: Katholiek gezins
leven. Nog levendig herinneren we ons de rede
van oud-minlster mr. dr. L. N. Deckers, in *27
te Heerhugowaard gehouden, over den eenvoud
en de Mariavereerlng; pater J. Kok sprak hier
over het werk der gesloten retraite.
Nogmaals zagen we het jaar daarna het Ka
merlid 'v. 4. Bilt als spreker over de katholieke
ktands- en vakorganisaties, waarna pater Wij
nand Sluüs OFM sprak over de katholieken in
het moderne leven.
Wederom werd de beteekenis over de waarde
van het groote gezin voor de Christelijke Maat
schappij uiteengezet op den landdag van 1929.
waar de bekende arts dr. A. W. Aussems en
kapelaan J. A. van Kleef als sprekers optraden.
Professor Nlekel en de Amsterdamsche wet
houder mr. O. Kropman spraken 1 jaar daarna
in Den Helder over het Gezag in dezen moder
nen tijd.
In het landelijke Schoort hoorden we daarna
pater Otten O.P en onzen partijsecretaris, mr.
Fr. Teulings, spreken over het idealisme van dsn
Katholiek, terwijl het jaar daarop in Brte-
zand pastoor Van der Eem van Anna-Paulowna
en de bekence journalist Plet Kasteel het
onderwerp. Maatschappij en Naastenliefde be
handelden.
Een culminatiepunt in de geschiedenis van den
katholieken landdag in Hollands Noorderkwar
tier vormde de dag van het tweede lustrum,
toen de katholieken van 't dekenaat Schpgen zich
geschaard hadden rond hun beminden, te vroeg
verscheiden, blsschop. Mgr. Aengenent. om te
luisteren naar zUn vaderlijk woord en naar dat
van de eminente spreken als prof. Féron uit
Limburg en Alphoiu Laudy. den hoofd redacteur
van „De TUd".
Het radiovraagstuk behandelde het jaar daar
na Paul de Waart, terwUl Henri de Greeve.
de graag-gehoorde priesterredenaar, de gedrags
lijn uitstippelde, die de katholiek heeft te vol
gen bij zUn ontspanning. De Jezuïet, pater M.
Bogaartz en A. B. Machlelaen spnken het jaar
daarop over: Rechten en plichten van den eigen
dom. In 1935 werd als onderwerp van den land
dag te Tultjenhorn. de bakermat van het in
stituut, door dr. j. A. J. Bamhoom en den
hoogeerw. deken O. Kutje het Leekenapostolaat
behandeld, waarbij het vorig jaar te 't Veld de
landdag aansloot, staande In het teeken van de
Voor-God-Actle, waarover rector Drost en mr.
Bomans het woord voerden.
En dit jaar werd de parochie van pastoor Van
der Eem uitgenoodigd als gastvrouwe van den
Landdag op te treden; als sprekers zün uit
genoodigd kapelaan E. Pronk uit Alkmaar en
Jan Berends.
Hun onderwerp zal zijn „STRIJDBAAR KA
THOLICISME', geheel aansluitend aan de on-
Het Landdagcomité verzoekt ons
onzen lezers mede te deel en, dat door
of namens het comité geen speldjes
op het landdagterrein of daarbuiten
zullen worden aangeboden, gezien den
entreeprijs.
De speldjes, die in de buurt van het
landdagterrein, of op het terrein door
vreemdelingen eventueel worden aan
geboden. hebben niets met den land
dag uitstaande.
Men zij dus gewaarschuwd.
Illllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
W y-e beleven Maandag as. 't derde lustrum
VA/ van den Katholieken Landdag in Hol-
v v lands Noorderkwartier, een welkome ge
legenheid om eens een terugblik te werpen op
de vUftlen Jaren. die achter ons liggen.
Het instituut van de katholieke landdagen
werd In ons dierbaar Noorderkwartier opge
richt in navolging van het Katholieke West,
friesland, waar men deze hoogtijdagen van Ka
tholieke wapenschouw reeds eerder kende.
Het Initiatief tot het houden van deze land
dagen in Hollands Noorderkwartier ging uit van
de K5.A. te Tultjenhorn, waar in 1923 de
stichtlngsvergaderlng werd gehouden; niet al
leen de parochies uit het dekenaat Schagen wa
ren daar vertegenwoordigd, ook de parochies
te Heerhugowaard, Oudorp. Bergen en Schoor!.
WamïWihulzen en Tultjenhorn. behoorende tot
het dekenaat Akmaar, werden er bij betrokken.
Van de oorichUng af tot aan zijn dood was
voorzitter van het landdagcomité de onvergete-
iljke en joviale burgemeester van Warmenhuizen.
wijlen de heer Burger, die werd bijgestaan door
den heer Jac. Groen als secretaris. De deken
van Schagen. eerst deken Van HeeswUk, later
deken Gulllonard en daarna deken G. KujJS.
stonden het comité bü als geestelijk adviseur.
Op 9 Juni 1924 werd de eerste landdag ge
houden In Schagen. den zetel van het dekenaat,
waar ook het tweede landdaglustrum gevierd
werd, dat werd opgeluisterd door de tegenwoor
digheid van Z. H. Exc. Mgr. Aengenent zaliger
gedachtenis.
>>ok de bloeiende parochie *t Zand genoot
'tweemaal de eer als gastvrouwe van den land
dag te mogen fungeeren: verder werd de land
dag gehouden in de volgende plaatsen: Noord-
scharwoude, Warmenhuizen. Heerhugowaard-
Zuld. t Veld, Den Helder. Schoort. Breezand.
Heerhugowaard-Noord. Tultjenhorn en vorig
jaar wederom t Veld.
Nadat het water was weggezakt; de kerkbanken die als schuitjes op het
water hadden gedreven, liggen schots en scheef in de kerk; temidden van de
banken, de Z. K. heer -
oen enkele weken terug een vergadering
plaats had van het Hoofdcomité van den
R.K. Landdag In Hollands Noorderkwar
tier met de daaronder ressorteerende plaatse-
lijke comités, werd besloten, om dit jaar den
landdag te doen houden In Anna Paulowna.
Dit besluit vond bü ons comité natuurlUk
geen bestrijding.
Katholieken, toont door uw bezoek aan de
zen landdag, dat wü voor andere plaatsen,
waar steeds landdagen gehouden zijn en die
tevens een succes waren, niet behoeven onder
te doen. Onze gemeente met haar beide pa
rochies kan een behoorlijk 'contingent bezoekers
leveren, als allen medewerken.
De sprekers zijn menschen van naam;
hen en ook ons niet teleur.
Het onderwerp is zóó belangrijk; vooral in
onze dagen van beroering.
Massa-demonstraties worden gehouden te
gen God. Laten pij in massa demonstreeren
vóór God. Het eerste is tljdelljk het tweede
van langeren duur. Wat anderen kunnen, kun
nen ook wU.
Katholieken, toont door uw besoek aan den
Landdag katholiek-van-de-daad te zUn! WU
behoeven ons niet voor ons geloof te schamen,
want juist het tegendeel: wanneer wU toonen
strUdbare katholieken te zijn, dwingt respect
af.
15 Augustus zal de dag zUn van verzame
len. Allen, ook en vooral gU. jongeren. die
nog aan het begin van uw loopbain staat, gU
zUt het die straks, als de ouderen er niet meer
zUn, hun taak zult moeten overnemen, gU
allen, komt naar den landdag!
Het is ook voor u. dat in verscheidene plaat
sen van ons land landdagen worden gehouden
en acties gevoerd; en het is noodig.
Ook zU. die buiten onze parochies wonen,
roepen wü van harte een welkom toe, op onzen
landdag.
Op 15 Augustus zU er maar één parool:
Allen naar den Landdag te Anna Paulowna.
Trekt tevens mee in den optocht en laat zien
en bUjken: uw roomsche blijdschap
H. OP T VELD
Voorzitter PlaatselUk Landdagcomité
Aankomst
Anns Paulowna:
14.34 uur
13.21 uur
13.21 uur
13.21 uur
StrUdbare Katholiek brengt graag een
ditmaal het offer van een extra-Zon-
dagmiddag. maar een offer, dat. mits met of-
ferliefde gebracht, rUke vruchten zal afwer
pen.
Katholieken van Hollands Noorderkwartier:
ellen op naar den Landdag!
parochiekerk van Anna Paulowna ten tijde van den watersnood in 1M, staande
midden in het water, dat den polder merstrgqmde
Sprekers en onderwerpen
VmiMSSesstesistMMSsssseezestste mftmri
n dan loop van aan raadt ratpac-
tabale raakt van jaren it de Katho
lieke Landdag van Hollandt Noor
derkwartier voor vele katholieken
In den kop van ont Gewett
een vatt punt geworden op hun
programma. Jaarlljkt kan men op die
bijeonkomtten, waar ze ook worden
gehouden, van heinde en ver gekomen
vatte en trouwe bezoekert aantreffen.
Dit feit, dat leder Jaar weer me' vol
doening kan worden geconitateerd,
wijlt er op, dat ar In ont dlttrlct nog
velen zijn, voor wie het herhaal delijk
gezongen:
„Roomtchen In hult,
Roomtch ook daarbuiten"
geen Ijdele leuze It, maas dat zo ook
metterdaad voor hun kathollcltme
openlijk willen en durven uitkomen.
Dit „willen en durven" aan*te kwee-
ken en te ttimuleeren it de bedoeling
van onze bijeenkomt! op 15 Auguttut
In Anna-Paulowna.
De bedoeling van deze bijdrage It,
een laattte beroep te doen op onze
parochleele propagandltten, om door
Intentlevo actie te zorgen voor oen
grooten toeloop van JCatholieken opdat
zoo velen alt maar OBnigtzint mogelijk
11, door onze eminenl» tprekert zullen
worden opgewekt, nog meer dan voor
heen te zijn:
Roomtch naar bulten
H. NOLET, Voorzitter.
Richting Den Helder, trein, om 17.22 of 18.28
Richting Schagen, trein, om 17.05 of 18.08
Richting Wieringen, -but, om
Richting Den Helder, but, om
uKschallen over
onze velden en beemden, hoe mooi, hoe verhe
ven het is Roomsch te zUn.
Kortom het zal. ja het moet worden een
Roomsche wapenschouw van onze stevigstaande
Roomsche Noordhollanders.
We zullen de eersten zUn. om toe te geven, dat
al die openbare vertooningen niet de kern zijn
van waarachtig sterk geloofsleven.
We weten heel goed, dat al het-ln-het-open-
baar-optreden niet in staat is geweest, on
heilen in de kerk te voorkomen. Dat het al te
gemakkelUk is. in groote massabijeenkom
sten te zingen: ..Roomschen dat zij we met ziel
en harte”, maar dat waarachtige grootheid en
roomsch dóórzetten in het leven meer vraagt
dan in een enthousiaste bui mee te zingen.
Maar toch.... wanneer in hartrakende taal
onze roomsche herinnering wordt vernieuwd,
ons roomsch hart wordt versterkt, onze afge
zakte roomsche krachten worden opgetild en
gesteund, wanneer door met elkander in room
sche eenheid tezamen zijn ons saamhoorigheids-
gevoel wordt bekrachtigd, ja dan doet ook het
openbaar optreden roomsche wonderen.
En daarom, maakt u op om dezen landdag tot
een succes te maken!
Komt, gjj roomschen van Noordhollands
Noorderkwartier, naar den Landdag! Maakt
dien dag vrU, zet datgene, wat gU eerst van
plan waart te doen, opzij om In grooten getale
naar den Polder te komen!!)
Parochianen van Anna-Paulowna, bereidt u
er op voor, de honderden en nogmaals
honderden medezusters en medebroeders In
Christus binnen de grenzen van uw parochie zoo
feestelijk mogelljk te ontvangen.
Laat de Hollandsche driekleur en de pause-
Hjke wimpel van uw daken wapperen! Maakt,
dat, wanneer de katholieken uit onze omgeving
hier aankomen, met trein of auto, zU terstond
zien, dat gjj hun hier het welkom toeroept In
uw uiting van vreugde en feestelijk aanzien.
De vereeniglngen. met of zonder banieren, op
uw post! Met al uw leden! Mannen en vrou
wen. jonge meisjes en jongelingen, allen pre
sent!
Wanneer uit de beide parochies van onze ge
meente allen komen, dan laten de honderden
van onze gemeente de eenheid van hun roomsch
denken en voelen uitstralen, dan vullen wU een
groot gedeelte van den optocht, die zal gaan
door de Spoorbuurt, dan zal onze geestdrift an
deren bezielen, dan is ook van ons nederig
plaatsje eén roomsche reclame uitgegaan.
Katholieken van het Noorderkwartier, weest
ervan overtuigd, dat niets zal worden nagelateff
om den landdag tot een schittering van katho
liek leven te maken.
Het hoofdcomité kon niet gelukkiger keuze
van sprekers hebben gedaan. In plaats van
Pater Borromaeus de Greeve. die wegens verbluf
buitenslands verhinderd is, zal als priester-rede-
naar de weleerw heer E. Pronk, kapelaan van
de St. Lai|rentlus-kerk te Alkmaar, ons op de
zen landdag bezielen; hij zal ons roeren tot de
tranen In de oogen der mannen zullen springen
van aandoening over het bezit van zooveel
schoonheid van ons roomsch, moot geloof; we
trillen van energie en beradenheid ter verdedi
ging van Gods belangen.
De tweede spreker, de heer J. Berends, zal de
klare waarheid ons ontvouwen. HU. die staat
temidden van ongeloof en twUfel om de eeuwi
ge waarheden op pleinen en markten te ver
kondigen, en te verdedigen, zal ons meegeven
van zUn yurigen Uver en durven voor zfjn Heer
en God.
In 'n kleurigen optocht, daverend van muziek
en zang, zullen wjj onze banieren uitdragen,
met het kruis In top.
Alle vereeniglngen uit ons district, zU moeten
komen met hun Vaandels, zU moeten komen
met de honderdtallen van hun roomsche aan
geslotenen.
God roept u op voor ZUn eer! Gods eer en
Gods zaak is de onze!
En als onze God-Konlng in ZUn Liefdesacra-
ment Zich zal vertoonen aan ZUn honderden
getrouwen In een plechtig lof In de openlucht,
dan zal In deze, nog sombere tijden, uw gebed
tot Hem gaan en zal ZUn Zegen zich uitstrek
ken over u en de uwen, over uw zielen en over
uw wereldsche zaken; dan zal HU zich dichter
bU u voegen en gU zult Hem beter voelen In al
uw pogen en zwoegen, in al uw strijd en wor
steling; dan zult gU weer opnieuw weten, dat
HU uw God, uw Heer, uw Weldoener, uw Alles
Is.
Op ter landdag op 15 Augustus!! Op naar
den Polder!!!!
trljdbaar Katholicisme.
Dat is het onderwerp, dat door de
belde Landdagsprekers, een priester én
(en leek behandeld zal worden. En het is een
(ctueel onderwerp, liggend in de Ijjn van de
«enchillende onderwerpen, welke In de 14 op
eenvolgende landdagen werden behandeld, eer.
onderwerp ook geheel liggend in de lijn van
pausen oproep tot Katholieke Actie.
De Katholiek, die zUn godsdienstplichten
vervult en niet meer doet dan zich voorberei
den op een zalig afsterven, 'zich niet storend
sta wat er na hem gebeuren zal. is geen strijd
baar katholiek.
Met een „Credo Pugno" blies Dr. Schaep-
nan bet reveille, om de katholieken uit hun
indolentie te doen ontwaken; en mannen, ais
De. Nolens en Dr. Poels hebben dat Credo
Pugno van hun voorganger opgenomen, om 't
te blijven toeroepen aan Neerlands Katholie
ken.
Credo Pugno! Hetgeen
vertalen als volgt: Ik geloof
ik voor mijn geloof.
Evenmin als een ander geloof zonder goede
werken een dood geloof is, is ook een geloof
■wider actie, zonder strijd een dood geloof.
De kerk op aarde is de Strijdende Kerk en
wie den geweldigen ernst beseft van den toe-
itand. waarin we leven, begrijpt ook, waarom
de Paua ons oproept tot katholieke actie. Wat
dat béteekent, zei Dr. Poels heel duidelUk. toen
hj) de Rolducsche studieweek van dit jaar ta
lmde; op zichzelf beschouwd, aldus Mgr.
Ma. kan de katholieke Aptde ónmogelijk iets
enden beteekenen. dan „katholicisme in actie";
ook ep wereldlijk terrein wil de Paus het Ka
tholicisme in actie zien, al treedt het hier in
actie onder leiding en verantwóordelUkhed. niet
nn de kerkelUke hiërarchie, maar van de ka^
thoUeke leeken zelf.”
Katholieke Actie is niet alleen noodig, óm
dat er allerwegen ook een cpenlUke en hei
melijke etrUd tegen de Kerk gevoerd wordt,
maar ook, omdat we in de naaste toekomst een
lo«er vaa actieve en strUdbare katholieken ntet
kunnen ontberen.
De statistieken over de bevolkingstoename
wijzen uit. dat van de Nederlanders onder de
10 jaar circa 40 pCt. katholiek is; het percen
tage katholieken is de laatste 30 jaar sterk
toegenomen; als de verhoudingen voor ge
boorte en sterfte nog eenigen tUd ongeveer de
zelfde blijven, dan zal binnen afzienbaren tUd
meer dan de helft der Nederlandsche kinderen
tot 10 Jaar katholiek zUh.
Ouders, begrijpt U Uw verantwoordelijkheid?
O»t wu straks met onze kinderen de 50 pCt.
nltmaken, zal een verheugend feit zUn; maar
•an U de taak, om die kinderen zóó in katho
lieken geest op te voeden, dat zü als volwas-
•en menschen óók de 50 pCt. zullen uitmaken.
Daarvoor Is het noodig, dat de Katholieken
!n Actie komen.
apathie van de Roomsche menschen
moet omreset worden in een daadwerfcelUke
belangstelling voor *t openbare leven, omdat
e& nachter beoordeelaar de katholieken
óók in dit gewest de meerderheid gaan
vennen en dus de leiding rnllen moeten over
ne*V“. wil men voorkomen toestanden, als in
andere landen heerschen. waar de mw ge-
loovigen geringeloord wordt door -n troepje
godloosen.”
Deze woorden werden onlangs door den
hoogste kerkelUke autoriteit in ons gewest,
door den H. E. Deken G. KuUs neergeschre
ven; zU houden een werkprogram in voor al
ien, die aan de Katholieke Actie willen deel
nemen en hun hooge verantwoordelUkheid be-
grUpen voor de zaak van Christus in dit ge
west.
Deze woorden geven ook het doel aan van
het instituut der land da gen, waarvan Deken
KuUs de onvermoeide moderator is.
Nu begrijpen we ook, dat de landdagen niet
alleen georganiseerd worden voor de parochia
nen van de parochie, binnen welke de landdag
wordt gehouden. De landdag is voor alle ka
tholieken In dit gewest; stedelingen en dorpe
lingen, werkgevers en werknemers, mannen en
vrouwen, grijsaards en kinderen, vooral echter
hen. die in of aan-den-ingang-van het
15 Augustus heeft onze parochie de eer. dat
binnen haar grenzen de jaarlijksche groote bU-
eenkomst van Noordhollands Katholieken wordt
gehouden. Twee bekende^spfSÉers zullen ons
komen toespreken met hun gloedvolle taal.
WU zullen hier hooren klinken uit honderden
monden de geestdrift van het Roomsch denken
en gelooven. Het Roomsch enthousiasme zal
hier weer opvlammen rondom het altaar van
onzen God-Koning. omstuwd door de honder
den vrouwen en mannen, die hun
krachten hebben verpand aan ZUn dienst.
aandag, 15 Augustus as. zal, zooals reeds
Is aangekondlgd, een Landdag gehou
den worden te Anna Paulowna.
vang des middags half drie.
Wat een Landdag is, behoeft niet verklaard ww w-, w- w -w wy rx tt TTt
Maar of iedereen ook weet, van hoe groot
nut zulk een bUeenkonut is? Dat is te be-
twUfelen.
Alleen het feit echter, dat de Jjanddag van
Anna Paulowna as. week de vijftiende Land
dag Is in Hollands Noorderkwartier mag toch
we! als een duidelUk bewUs gelden voor het
groote nut van zulke' dagen.
Op lederen Landdag wordt een bepaald on
derwerp besproken; een onderwerp, wat spe
ciaal voor dien tUd geëigend is, een onderwerp
wat juist van groot belang is, om het in
dien tUd eens te behandelen. Zoo ook Maan
dag as.
Den katholieken zal dan voorgehouden wor
den, dat katholiek zijn niet, ia enkel Zondags
naar de kerk gaan, en katholiek doen bin
nenshuis, maar hun zal dan klaar wor
den aangetoond, dat katholiek rUn is: zUn ge
loof beleven ook buitenshuis, in al zijn doen
en laten zich katholiek toonen, ook in het
openbare leven, altUd en overal, waar dan ook,
voor zjjn katholieke beginselen uitkomen en
volgens zUn katholieke beginselen handelen.
WU beleven tegenwoordig allertreurigste tU-
den: het christendom tracht men uit de Maat-
schappU te doen verdwijnen en de Maat
schappij tracht men geheel te verheldenschen.
WÜ katholieken moeten dat trachten te ver
hinderen en het Christendom nog dieper in
het Maatschappelijk leven doen doordringen.
Wordt dat echter bereikt enkel door te pro-
testeeren? Geenszins!
Willen wU voorkomen, dat de Maatschap
pij ontchristelUkt wordt, willen wU de Maat
schappij verbeteren, dan moeten alle katholie-
HOE KUNT U