HET DERDE LUSTRUM VAN DEN LANDDAG s ONTSTAAN EN GROEI VAN DEN LANDDAG Kan 1923 tot 1938 M T BEZOEKT OP DEN LANDDAG FRUIT IS HET FIJNSTE DE GROOTSTE SORTEERING DE LAAGSTE PRLIS VRACHTDIENST ANNA PAULOWNA BREEZAND - T ZAND SCHAGEN - ALKMAAR Beleefd aanbevelend, N. J. LEIJEN PAl lOWNA TEL. 40 R.K. LANDDAG ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1938 WAAROM LANDDAGEN? OP TEN LANDDAG Een aansporing CAFE W. ALKEMADE A.VANDERSTELT STANDPLAAT» BIJ HET LANDDAOTKBBBIN Mn ATBONTA L ™^nJTXnbTken7 m<g men veroo- DAGEL1J K5CHE in*1*’1 - ZONDAGEN GROENEWOUD Roomsch naar buiten ANNA Route Landdag-optocht VERTREK VOLGENS VASTE DIENSTREGELING Beleefd ^aanbevelend, H. J. NAASTEPAD ^$0^ De reis naar den Landdag NAAR DEN iiHiiiininiiiiiirmiiiiiiitiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiims Geen Landdag- speldjes Een schittering van katholiek leven woord van den Vader BROOD KOEK van BANKET NIEUWE WEC 3 llllllllllllllllllllllllllllllinillllinilllllllllllllllllllllllltlIllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIHHIIIIIIIIHHIIWM Zeereerw. heer pastoor H. v. d- Eem oun :heb harten en Muziek en zang zullen het aan- leeeeeteeeeeeeeeiteeeeeeeeeeel BOOT Vertrek van: BUS 14.25 uur VERTREK ANNA PAULOWNA: A. KOOPMAN, Pastoor. ZICH VEBFBI88CHEN stelt lezing M. d. EEM, pastoor. Anna-Paulowna. Uien Roomschen in hui» Roomsch ook naar buiten we zouden willen en daarom vecht Hoe laat gaat de boot, but of trein? truijn r een l het over or- ruit- TEGENOVER R.K. KERK PRIME CONSUMPTIE FIETSEN- EN AUTOSTALLING DIRECT NAAST HET TERREIN Den Helder 14.23 uur Alkmaar 12.4? uur H.H. Waard Schagen 13.13 uur 17.27 16.4» o» 17.55 7W het veel denis 13.17 uur 13.17 Jur "MM VINDT V BIJ N* oor*> laak* Kees opus •mon* 1001(1. a den lui vel. at «n t ZB» m de KW rieten Het Christelijke Europa be« greep eens de taal van den Vader, en daarom begrepen de volkeren elkander. Nu begrijpt het politieke .Europa de taal van den Vader niet meer, en daarom begrijpen zij zichzelf niet meer. Kardinaal Pizzardo. van Texel vanrak 12.35 uur TRHN Het Katholiek Comité van Actie „Voor God” schrijft ons: Vertrek van: Dan Haldar 12.47 uur Breezand 13.10 uur Dan Oever, 13.45 uur Hlppolytushoal 14-uur Wastarand 14.08 uur Ewijcktluis 14.15 uur Kleine Sluis 14.21 uur voor volle leven staan. •n etter: De route, welke de Lenddag-optocht na da gehouden redevoeringen zal nemen, is als volgt: Vanaf het Schoolplein, waar de Landdag wordt gehouden, via: i~ Nleuweweg Spoorbuurt Spoorlaan Molen vaart Nleuweweg Schoolplein. Behalve de R. K. Harmoniekapel „Winnubet" uit Den Helder, zullen deputaties van vereeni- gingen met vaandels en banieren in den op tocht meetrekken; alle Landdagbezoekers wor- den vervocht zich bij den optocht aan te slui ten. BU gunstig weer zal het plechtig Sluitingslof op het Schoolplein worden gecelebreerd, zoo- dat alle Landdagbezoekers het kunnen bUwo- nen. derwerpen van de veertien voorgaande land dagen. welke alle ten doel hadden de katho lieken van ons gewest te msken tot strijdbare katholieken. Dat Is ook weer 't doel van dezen landdag, welke tevens de viering is van 't derde lustrum. Wü vertrouwen, dat alle katholieken van Anna-Paulowna en Breezand Maandag as. niet alleen de vlag zullen uitsteken, om aan deze feestvreugde uiting te geven, doch vooral, ouderen en jongeren, in grooten getale zullen komen op het landdagterrein, zullen toonen strijdbare katholieken te zUn of te willen wor den: voor Christus onzen Konlng. God wil het! Het zU zool ken de handen aan het werk slaan, dan moe ten alle katholieken beginnen zich zelf te ver beteren, zorgen zelf echt-kathollek te leven. In handel en wandel zich enkel door zijn ka tholieke beginselen laten lelden. Dat toch Is de eenlge manier om de Maatschappij te verbe teren. om invloed op het openbare leven te bekomen. Dit nu zal u te Anna Paulowna door bekende sprekers worden duidelUk gemaakt. Het woord zal daar gevoerd worden door den bekenden kanselredenaar van Alkmaar, kape laan Pronk en door het vroegere lid van „de Klare Waarheid", den bekenden strijder voor de katholieke zaak. Jan Berends. Laten wü in groote massa optrekken naar Anna Paulowna en laten wfj, door het ge hoerde In praktUk te brengen, maken dat deze vijftiende Landdag een reuzensucces wordt! Dat geve God! Den Helder. Een eminente staf van sprekers, op eiken landdag een priester en een leek, heeft In den loop dezer 15 jaren de katholieken van ons Noorderkwartier toegesproken. Op den eersten landdag spraken de AugustU- ner pater Kok en B. Th. de Wolf over:' De katholiek van de daad. Pater A. Strübcsch O.P. en pastoor Van Noord van den LangendUk spra ken In 1925 over: De heerlijkheid van 1 huis gezin; in aansluiting daarop hadden pater Bor- romaeus de Greeve en Charles van der Bilt het volgend jaar als onderwerp: Katholiek gezins leven. Nog levendig herinneren we ons de rede van oud-minlster mr. dr. L. N. Deckers, in *27 te Heerhugowaard gehouden, over den eenvoud en de Mariavereerlng; pater J. Kok sprak hier over het werk der gesloten retraite. Nogmaals zagen we het jaar daarna het Ka merlid 'v. 4. Bilt als spreker over de katholieke ktands- en vakorganisaties, waarna pater Wij nand Sluüs OFM sprak over de katholieken in het moderne leven. Wederom werd de beteekenis over de waarde van het groote gezin voor de Christelijke Maat schappij uiteengezet op den landdag van 1929. waar de bekende arts dr. A. W. Aussems en kapelaan J. A. van Kleef als sprekers optraden. Professor Nlekel en de Amsterdamsche wet houder mr. O. Kropman spraken 1 jaar daarna in Den Helder over het Gezag in dezen moder nen tijd. In het landelijke Schoort hoorden we daarna pater Otten O.P en onzen partijsecretaris, mr. Fr. Teulings, spreken over het idealisme van dsn Katholiek, terwijl het jaar daarop in Brte- zand pastoor Van der Eem van Anna-Paulowna en de bekence journalist Plet Kasteel het onderwerp. Maatschappij en Naastenliefde be handelden. Een culminatiepunt in de geschiedenis van den katholieken landdag in Hollands Noorderkwar tier vormde de dag van het tweede lustrum, toen de katholieken van 't dekenaat Schpgen zich geschaard hadden rond hun beminden, te vroeg verscheiden, blsschop. Mgr. Aengenent. om te luisteren naar zUn vaderlijk woord en naar dat van de eminente spreken als prof. Féron uit Limburg en Alphoiu Laudy. den hoofd redacteur van „De TUd". Het radiovraagstuk behandelde het jaar daar na Paul de Waart, terwUl Henri de Greeve. de graag-gehoorde priesterredenaar, de gedrags lijn uitstippelde, die de katholiek heeft te vol gen bij zUn ontspanning. De Jezuïet, pater M. Bogaartz en A. B. Machlelaen spnken het jaar daarop over: Rechten en plichten van den eigen dom. In 1935 werd als onderwerp van den land dag te Tultjenhorn. de bakermat van het in stituut, door dr. j. A. J. Bamhoom en den hoogeerw. deken O. Kutje het Leekenapostolaat behandeld, waarbij het vorig jaar te 't Veld de landdag aansloot, staande In het teeken van de Voor-God-Actle, waarover rector Drost en mr. Bomans het woord voerden. En dit jaar werd de parochie van pastoor Van der Eem uitgenoodigd als gastvrouwe van den Landdag op te treden; als sprekers zün uit genoodigd kapelaan E. Pronk uit Alkmaar en Jan Berends. Hun onderwerp zal zijn „STRIJDBAAR KA THOLICISME', geheel aansluitend aan de on- Het Landdagcomité verzoekt ons onzen lezers mede te deel en, dat door of namens het comité geen speldjes op het landdagterrein of daarbuiten zullen worden aangeboden, gezien den entreeprijs. De speldjes, die in de buurt van het landdagterrein, of op het terrein door vreemdelingen eventueel worden aan geboden. hebben niets met den land dag uitstaande. Men zij dus gewaarschuwd. Illllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll W y-e beleven Maandag as. 't derde lustrum VA/ van den Katholieken Landdag in Hol- v v lands Noorderkwartier, een welkome ge legenheid om eens een terugblik te werpen op de vUftlen Jaren. die achter ons liggen. Het instituut van de katholieke landdagen werd In ons dierbaar Noorderkwartier opge richt in navolging van het Katholieke West, friesland, waar men deze hoogtijdagen van Ka tholieke wapenschouw reeds eerder kende. Het Initiatief tot het houden van deze land dagen in Hollands Noorderkwartier ging uit van de K5.A. te Tultjenhorn, waar in 1923 de stichtlngsvergaderlng werd gehouden; niet al leen de parochies uit het dekenaat Schagen wa ren daar vertegenwoordigd, ook de parochies te Heerhugowaard, Oudorp. Bergen en Schoor!. WamïWihulzen en Tultjenhorn. behoorende tot het dekenaat Akmaar, werden er bij betrokken. Van de oorichUng af tot aan zijn dood was voorzitter van het landdagcomité de onvergete- iljke en joviale burgemeester van Warmenhuizen. wijlen de heer Burger, die werd bijgestaan door den heer Jac. Groen als secretaris. De deken van Schagen. eerst deken Van HeeswUk, later deken Gulllonard en daarna deken G. KujJS. stonden het comité bü als geestelijk adviseur. Op 9 Juni 1924 werd de eerste landdag ge houden In Schagen. den zetel van het dekenaat, waar ook het tweede landdaglustrum gevierd werd, dat werd opgeluisterd door de tegenwoor digheid van Z. H. Exc. Mgr. Aengenent zaliger gedachtenis. >>ok de bloeiende parochie *t Zand genoot 'tweemaal de eer als gastvrouwe van den land dag te mogen fungeeren: verder werd de land dag gehouden in de volgende plaatsen: Noord- scharwoude, Warmenhuizen. Heerhugowaard- Zuld. t Veld, Den Helder. Schoort. Breezand. Heerhugowaard-Noord. Tultjenhorn en vorig jaar wederom t Veld. Nadat het water was weggezakt; de kerkbanken die als schuitjes op het water hadden gedreven, liggen schots en scheef in de kerk; temidden van de banken, de Z. K. heer - oen enkele weken terug een vergadering plaats had van het Hoofdcomité van den R.K. Landdag In Hollands Noorderkwar tier met de daaronder ressorteerende plaatse- lijke comités, werd besloten, om dit jaar den landdag te doen houden In Anna Paulowna. Dit besluit vond bü ons comité natuurlUk geen bestrijding. Katholieken, toont door uw bezoek aan de zen landdag, dat wü voor andere plaatsen, waar steeds landdagen gehouden zijn en die tevens een succes waren, niet behoeven onder te doen. Onze gemeente met haar beide pa rochies kan een behoorlijk 'contingent bezoekers leveren, als allen medewerken. De sprekers zijn menschen van naam; hen en ook ons niet teleur. Het onderwerp is zóó belangrijk; vooral in onze dagen van beroering. Massa-demonstraties worden gehouden te gen God. Laten pij in massa demonstreeren vóór God. Het eerste is tljdelljk het tweede van langeren duur. Wat anderen kunnen, kun nen ook wU. Katholieken, toont door uw besoek aan den Landdag katholiek-van-de-daad te zUn! WU behoeven ons niet voor ons geloof te schamen, want juist het tegendeel: wanneer wU toonen strUdbare katholieken te zijn, dwingt respect af. 15 Augustus zal de dag zUn van verzame len. Allen, ook en vooral gU. jongeren. die nog aan het begin van uw loopbain staat, gU zUt het die straks, als de ouderen er niet meer zUn, hun taak zult moeten overnemen, gU allen, komt naar den landdag! Het is ook voor u. dat in verscheidene plaat sen van ons land landdagen worden gehouden en acties gevoerd; en het is noodig. Ook zU. die buiten onze parochies wonen, roepen wü van harte een welkom toe, op onzen landdag. Op 15 Augustus zU er maar één parool: Allen naar den Landdag te Anna Paulowna. Trekt tevens mee in den optocht en laat zien en bUjken: uw roomsche blijdschap H. OP T VELD Voorzitter PlaatselUk Landdagcomité Aankomst Anns Paulowna: 14.34 uur 13.21 uur 13.21 uur 13.21 uur StrUdbare Katholiek brengt graag een ditmaal het offer van een extra-Zon- dagmiddag. maar een offer, dat. mits met of- ferliefde gebracht, rUke vruchten zal afwer pen. Katholieken van Hollands Noorderkwartier: ellen op naar den Landdag! parochiekerk van Anna Paulowna ten tijde van den watersnood in 1M, staande midden in het water, dat den polder merstrgqmde Sprekers en onderwerpen VmiMSSesstesistMMSsssseezestste mftmri n dan loop van aan raadt ratpac- tabale raakt van jaren it de Katho lieke Landdag van Hollandt Noor derkwartier voor vele katholieken In den kop van ont Gewett een vatt punt geworden op hun programma. Jaarlljkt kan men op die bijeonkomtten, waar ze ook worden gehouden, van heinde en ver gekomen vatte en trouwe bezoekert aantreffen. Dit feit, dat leder Jaar weer me' vol doening kan worden geconitateerd, wijlt er op, dat ar In ont dlttrlct nog velen zijn, voor wie het herhaal delijk gezongen: „Roomtchen In hult, Roomtch ook daarbuiten" geen Ijdele leuze It, maas dat zo ook metterdaad voor hun kathollcltme openlijk willen en durven uitkomen. Dit „willen en durven" aan*te kwee- ken en te ttimuleeren it de bedoeling van onze bijeenkomt! op 15 Auguttut In Anna-Paulowna. De bedoeling van deze bijdrage It, een laattte beroep te doen op onze parochleele propagandltten, om door Intentlevo actie te zorgen voor oen grooten toeloop van JCatholieken opdat zoo velen alt maar OBnigtzint mogelijk 11, door onze eminenl» tprekert zullen worden opgewekt, nog meer dan voor heen te zijn: Roomtch naar bulten H. NOLET, Voorzitter. Richting Den Helder, trein, om 17.22 of 18.28 Richting Schagen, trein, om 17.05 of 18.08 Richting Wieringen, -but, om Richting Den Helder, but, om uKschallen over onze velden en beemden, hoe mooi, hoe verhe ven het is Roomsch te zUn. Kortom het zal. ja het moet worden een Roomsche wapenschouw van onze stevigstaande Roomsche Noordhollanders. We zullen de eersten zUn. om toe te geven, dat al die openbare vertooningen niet de kern zijn van waarachtig sterk geloofsleven. We weten heel goed, dat al het-ln-het-open- baar-optreden niet in staat is geweest, on heilen in de kerk te voorkomen. Dat het al te gemakkelUk is. in groote massabijeenkom sten te zingen: ..Roomschen dat zij we met ziel en harte”, maar dat waarachtige grootheid en roomsch dóórzetten in het leven meer vraagt dan in een enthousiaste bui mee te zingen. Maar toch.... wanneer in hartrakende taal onze roomsche herinnering wordt vernieuwd, ons roomsch hart wordt versterkt, onze afge zakte roomsche krachten worden opgetild en gesteund, wanneer door met elkander in room sche eenheid tezamen zijn ons saamhoorigheids- gevoel wordt bekrachtigd, ja dan doet ook het openbaar optreden roomsche wonderen. En daarom, maakt u op om dezen landdag tot een succes te maken! Komt, gjj roomschen van Noordhollands Noorderkwartier, naar den Landdag! Maakt dien dag vrU, zet datgene, wat gU eerst van plan waart te doen, opzij om In grooten getale naar den Polder te komen!!) Parochianen van Anna-Paulowna, bereidt u er op voor, de honderden en nogmaals honderden medezusters en medebroeders In Christus binnen de grenzen van uw parochie zoo feestelijk mogelljk te ontvangen. Laat de Hollandsche driekleur en de pause- Hjke wimpel van uw daken wapperen! Maakt, dat, wanneer de katholieken uit onze omgeving hier aankomen, met trein of auto, zU terstond zien, dat gjj hun hier het welkom toeroept In uw uiting van vreugde en feestelijk aanzien. De vereeniglngen. met of zonder banieren, op uw post! Met al uw leden! Mannen en vrou wen. jonge meisjes en jongelingen, allen pre sent! Wanneer uit de beide parochies van onze ge meente allen komen, dan laten de honderden van onze gemeente de eenheid van hun roomsch denken en voelen uitstralen, dan vullen wU een groot gedeelte van den optocht, die zal gaan door de Spoorbuurt, dan zal onze geestdrift an deren bezielen, dan is ook van ons nederig plaatsje eén roomsche reclame uitgegaan. Katholieken van het Noorderkwartier, weest ervan overtuigd, dat niets zal worden nagelateff om den landdag tot een schittering van katho liek leven te maken. Het hoofdcomité kon niet gelukkiger keuze van sprekers hebben gedaan. In plaats van Pater Borromaeus de Greeve. die wegens verbluf buitenslands verhinderd is, zal als priester-rede- naar de weleerw heer E. Pronk, kapelaan van de St. Lai|rentlus-kerk te Alkmaar, ons op de zen landdag bezielen; hij zal ons roeren tot de tranen In de oogen der mannen zullen springen van aandoening over het bezit van zooveel schoonheid van ons roomsch, moot geloof; we trillen van energie en beradenheid ter verdedi ging van Gods belangen. De tweede spreker, de heer J. Berends, zal de klare waarheid ons ontvouwen. HU. die staat temidden van ongeloof en twUfel om de eeuwi ge waarheden op pleinen en markten te ver kondigen, en te verdedigen, zal ons meegeven van zUn yurigen Uver en durven voor zfjn Heer en God. In 'n kleurigen optocht, daverend van muziek en zang, zullen wjj onze banieren uitdragen, met het kruis In top. Alle vereeniglngen uit ons district, zU moeten komen met hun Vaandels, zU moeten komen met de honderdtallen van hun roomsche aan geslotenen. God roept u op voor ZUn eer! Gods eer en Gods zaak is de onze! En als onze God-Konlng in ZUn Liefdesacra- ment Zich zal vertoonen aan ZUn honderden getrouwen In een plechtig lof In de openlucht, dan zal In deze, nog sombere tijden, uw gebed tot Hem gaan en zal ZUn Zegen zich uitstrek ken over u en de uwen, over uw zielen en over uw wereldsche zaken; dan zal HU zich dichter bU u voegen en gU zult Hem beter voelen In al uw pogen en zwoegen, in al uw strijd en wor steling; dan zult gU weer opnieuw weten, dat HU uw God, uw Heer, uw Weldoener, uw Alles Is. Op ter landdag op 15 Augustus!! Op naar den Polder!!!! trljdbaar Katholicisme. Dat is het onderwerp, dat door de belde Landdagsprekers, een priester én (en leek behandeld zal worden. En het is een (ctueel onderwerp, liggend in de Ijjn van de «enchillende onderwerpen, welke In de 14 op eenvolgende landdagen werden behandeld, eer. onderwerp ook geheel liggend in de lijn van pausen oproep tot Katholieke Actie. De Katholiek, die zUn godsdienstplichten vervult en niet meer doet dan zich voorberei den op een zalig afsterven, 'zich niet storend sta wat er na hem gebeuren zal. is geen strijd baar katholiek. Met een „Credo Pugno" blies Dr. Schaep- nan bet reveille, om de katholieken uit hun indolentie te doen ontwaken; en mannen, ais De. Nolens en Dr. Poels hebben dat Credo Pugno van hun voorganger opgenomen, om 't te blijven toeroepen aan Neerlands Katholie ken. Credo Pugno! Hetgeen vertalen als volgt: Ik geloof ik voor mijn geloof. Evenmin als een ander geloof zonder goede werken een dood geloof is, is ook een geloof ■wider actie, zonder strijd een dood geloof. De kerk op aarde is de Strijdende Kerk en wie den geweldigen ernst beseft van den toe- itand. waarin we leven, begrijpt ook, waarom de Paua ons oproept tot katholieke actie. Wat dat béteekent, zei Dr. Poels heel duidelUk. toen hj) de Rolducsche studieweek van dit jaar ta lmde; op zichzelf beschouwd, aldus Mgr. Ma. kan de katholieke Aptde ónmogelijk iets enden beteekenen. dan „katholicisme in actie"; ook ep wereldlijk terrein wil de Paus het Ka tholicisme in actie zien, al treedt het hier in actie onder leiding en verantwóordelUkhed. niet nn de kerkelUke hiërarchie, maar van de ka^ thoUeke leeken zelf.” Katholieke Actie is niet alleen noodig, óm dat er allerwegen ook een cpenlUke en hei melijke etrUd tegen de Kerk gevoerd wordt, maar ook, omdat we in de naaste toekomst een lo«er vaa actieve en strUdbare katholieken ntet kunnen ontberen. De statistieken over de bevolkingstoename wijzen uit. dat van de Nederlanders onder de 10 jaar circa 40 pCt. katholiek is; het percen tage katholieken is de laatste 30 jaar sterk toegenomen; als de verhoudingen voor ge boorte en sterfte nog eenigen tUd ongeveer de zelfde blijven, dan zal binnen afzienbaren tUd meer dan de helft der Nederlandsche kinderen tot 10 Jaar katholiek zUh. Ouders, begrijpt U Uw verantwoordelijkheid? O»t wu straks met onze kinderen de 50 pCt. nltmaken, zal een verheugend feit zUn; maar •an U de taak, om die kinderen zóó in katho lieken geest op te voeden, dat zü als volwas- •en menschen óók de 50 pCt. zullen uitmaken. Daarvoor Is het noodig, dat de Katholieken !n Actie komen. apathie van de Roomsche menschen moet omreset worden in een daadwerfcelUke belangstelling voor *t openbare leven, omdat e& nachter beoordeelaar de katholieken óók in dit gewest de meerderheid gaan vennen en dus de leiding rnllen moeten over ne*V“. wil men voorkomen toestanden, als in andere landen heerschen. waar de mw ge- loovigen geringeloord wordt door -n troepje godloosen.” Deze woorden werden onlangs door den hoogste kerkelUke autoriteit in ons gewest, door den H. E. Deken G. KuUs neergeschre ven; zU houden een werkprogram in voor al ien, die aan de Katholieke Actie willen deel nemen en hun hooge verantwoordelUkheid be- grUpen voor de zaak van Christus in dit ge west. Deze woorden geven ook het doel aan van het instituut der land da gen, waarvan Deken KuUs de onvermoeide moderator is. Nu begrijpen we ook, dat de landdagen niet alleen georganiseerd worden voor de parochia nen van de parochie, binnen welke de landdag wordt gehouden. De landdag is voor alle ka tholieken In dit gewest; stedelingen en dorpe lingen, werkgevers en werknemers, mannen en vrouwen, grijsaards en kinderen, vooral echter hen. die in of aan-den-ingang-van het 15 Augustus heeft onze parochie de eer. dat binnen haar grenzen de jaarlijksche groote bU- eenkomst van Noordhollands Katholieken wordt gehouden. Twee bekende^spfSÉers zullen ons komen toespreken met hun gloedvolle taal. WU zullen hier hooren klinken uit honderden monden de geestdrift van het Roomsch denken en gelooven. Het Roomsch enthousiasme zal hier weer opvlammen rondom het altaar van onzen God-Koning. omstuwd door de honder den vrouwen en mannen, die hun krachten hebben verpand aan ZUn dienst. aandag, 15 Augustus as. zal, zooals reeds Is aangekondlgd, een Landdag gehou den worden te Anna Paulowna. vang des middags half drie. Wat een Landdag is, behoeft niet verklaard ww w-, w- w -w wy rx tt TTt Maar of iedereen ook weet, van hoe groot nut zulk een bUeenkonut is? Dat is te be- twUfelen. Alleen het feit echter, dat de Jjanddag van Anna Paulowna as. week de vijftiende Land dag Is in Hollands Noorderkwartier mag toch we! als een duidelUk bewUs gelden voor het groote nut van zulke' dagen. Op lederen Landdag wordt een bepaald on derwerp besproken; een onderwerp, wat spe ciaal voor dien tUd geëigend is, een onderwerp wat juist van groot belang is, om het in dien tUd eens te behandelen. Zoo ook Maan dag as. Den katholieken zal dan voorgehouden wor den, dat katholiek zijn niet, ia enkel Zondags naar de kerk gaan, en katholiek doen bin nenshuis, maar hun zal dan klaar wor den aangetoond, dat katholiek rUn is: zUn ge loof beleven ook buitenshuis, in al zijn doen en laten zich katholiek toonen, ook in het openbare leven, altUd en overal, waar dan ook, voor zjjn katholieke beginselen uitkomen en volgens zUn katholieke beginselen handelen. WU beleven tegenwoordig allertreurigste tU- den: het christendom tracht men uit de Maat- schappU te doen verdwijnen en de Maat schappij tracht men geheel te verheldenschen. WÜ katholieken moeten dat trachten te ver hinderen en het Christendom nog dieper in het Maatschappelijk leven doen doordringen. Wordt dat echter bereikt enkel door te pro- testeeren? Geenszins! Willen wU voorkomen, dat de Maatschap pij ontchristelUkt wordt, willen wU de Maat schappij verbeteren, dan moeten alle katholie- HOE KUNT U

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5