Heerengracht 204> AMSTERDAM Springstoffen De Buskruit van Nederland Ouderkerk a/d Amstel, „de Oude Molen Fabrieken te: Muiden, „de Krijgsman” OPGERICHT 1702 vervaardiging i- in I gfe- I I i DINSDAG 6 SEPTEMBER 1938 It 3 OPGERICHT 1742 ör - - 4 N.V. Nederl. Springstoffenfabrieken 4 4» ft ft A, UNKS: Ingang fabriek „de Oude Molen" te Ouderkerk a/d Amstel. RECHTS: Beproeving van buskruit voor pantserwagengeschut op een der schietterreinen van de fabriek. - -» bleef. f, De zwart-buskruitfabricatie was een bloeiend bedrijf, dat zich ook veel op export toelegde. Tegen het einde der vorige eedw haddem echter groote veranderingen ler^aj .na ontploffingen, uit de v verwijderd. Zoo v r De grootte der fabrieken werd des tijds afgemeten naar het aantal knechts en paarden. Zoo werkten in 1807 „de Krijgsman”* toebehoorende de vervaardiging aan Abr. Bredius en Compagnie, met 6 knechts en c10 paarden; „de Oude Molen”, toebehoorende aan F’ van Hoorn Zonen, met 8 knechts en 12 paarden. a In 1807 waren er 13 fabrieken aan wezig; in 1810 nog maar 8 en ook dit aanta| slonk snel. Ten slotte hebban vangen. dfi 1843 de overgebleven fabrikanten zich vereenigd in de Maatschap, later tijd overwonnen moeten worden, N.V., „De Gezamenlijke Buskruid- makers van Jlqord-Holland, Utrecht en Zeeland”? die ten slotte slechts twee fabrieken aanhielden, n.l. de reeds boven vermelde, waarvan echter alleen Voor ons vaderland zijn deze fabrie- „de Krijgsman” regelmatig in werking ken steeds van zeer groote beteekenis geweest, daar zij het buskruit moesten leveren voor leger en vloot Dit is vooral tot uiting gekomen in de oor logsjaren, toen men vrijwel geheel, ook op dit gebied, afhankelijk was van het geen in het binnenland kon worden vervaardigd. Xoep dan pok na den oorlog de Bus- kruidmakers het bijltje er bij neerleg den, mede, daartoe genoodzaakt door ziekte der Directeuren, werden onmid dellijk plannen beraamd de fabrieken voor het land te behouden. Het parti culiere^ initiatiaf voelde weinig voor overneming dezer toch zoo gezonde bedrijven, die sinds eeuwen hun be staansmogelijkheid hadden bewezen; men leefde in de na-oorlogspsychose: ie eeuwige vrede was verzekerd. De regeering zag gelukkig echter beter het landsbelang in en na langdurige onderhandelingen is het ten slotte ge komen tot de instelling, bij de wet, van een staatsmonopolie voor de ver vaardiging van buskruit en springstof- Uit den droom van den eeuwigen vrede werd mep helaas spoedig wak ker geschud. De oorlogsindustrieën werken in alle landen weer, op volle kracht en de ontwikkeling der vuur wapens gaat met steeds snellere schre den voorwaarts. Het is dan ook voor onze defensie van grooL nelang, dat de buskruitvoorziening in'het binnenland crp gelijke hoogte blijft met de ontwik keling der wapenindustrie in het bui tenland. Opnieuw worden thans hooge dschen gesteld aan de buskruitfabrie- ken.^flie er in moeten slagen gelijken tred te houden met de groote soort gelijke bedrijven in het buitenland. Nieuwe .vraagstukken moeten worden bestudeerd, nieuwe werkwijzen worden ingevoerd, de wetenschappelijke zijde van het buskruitbédrijf wordt, van steeds grooter belang. De voorberei ding van de landsverdediging is ook fen. Dit alleenrecht werd, bij overeen komst, overgedragen aan de nieuw ge stichte N.V, Nederlandsche Spring- op dit gebied niet alleen een kwestie van kracht en van geld, doch evenzeer van intellect. Uit de oude zwart-kruitfabrieken met haar „knechts en gaarden” zijn' thans moderne bedrijven gegroeid, staande óp technisch-weienschappe- - lijke basis, waar met de nieuwste werktuigen 4 producten worden ver vaardigd, waarvan de eigenschappen op de laboratoria en op* het schiettet- rein met vernuftige instrumenten, waarin de laatste wetenschappelijke vondsten zijn toegepast, worden be paald en gecontroleerd. Zoo kunnen leger en vloot van Ne derland en zijn Koloniën zich voor zien van het beste, wat er op dit ge bied is te verkrijgen, bij een bedrijf met een eeuwenoude traditie, dat bij uitstek nationaal mag .worden genoemd. Het moge op deze plaats* worden gememoreerd, dat de ontwikkeling van het oude in het nieuwe bedrijf vrijwel geheel heeft plaats gevonden tijdens de regeeringsperiode van onze geëerbiedigde Vorstin, H.M. Koningin Wilhelmina, Wier jubileum wij thans met zoo groote dankbaarheid vieren. “T" OT voor betrekkelijk korten tijd I was het zwarte buskruit, een mengsel van salpeter, houtskool en zwavel, de eenige ontplofbare stof, die algemeen werd toegepast. De uitvin ding van het buskruit wordt wel toe geschreven, aan Berthold Schwarz 1388, maar in werkelijkheid is zij van veel vroegeren datum en werden op zwart buskruit gelijkende mengsels reeds in 671 n. Chr. onder den naam van „Grieksch vuur" vervaardigd door Kallinokos. Ook de Chineezen maak ten reeds in de 13e eeuw gebruik van een soort zwart buskruit, (gedurende langen tijd echter bleef het vervaardi gen dezer stof beperkt tot een min of meer duister handwerk; eerst tegen het midden der 15e eeuw kwamen bus- kruitmolens in werking, die de ver vaardiging in het -groot mogelijk maakten. In Nederland zijn reeds vroeg der gelijke molens opgericht, doch van hun bestaan is betrekkelijk Weinig bekegBh Zij stonden veelal aan.den rand steden, maar werden gewoonlijk, het optreden van nabijheid daarvan hebben in Amsterdam buskruitmolens gestaan o.a. op den HéiligenWeg en den Overtoom. Later zijn deze ver plaatst. In 1702 werd de thans d^g bestaan de buskruitfabriek „de Krijgsman” bij ten, fij het zelve hadden ontbonden, Muiden ópgericht, terwijl in, *742 de en bevonden, te zijn zamengesteld uit 70 deelen salpeter, op 16 kool en 14 zwavel, dus, dat 't Fransche kruid *bij eene grootere hoeveelheid salpeter kleinere worpen gaf.” plaats. Het zwarte buskruit werd ver drongen door het zooveel krachtiger rooklooze buskruit en de. vervaardiging daarvan stelde geheel andere eischen. stoffenfabrieken. De Staat nam voor een belangrijk bedrag deel in het maatschappelijk kapitaal dezer Ven nootschap en verzekerde zich een over wegende positie in deze onderneming, i die overigens geheel particulier wordt geëxploiteerd. Wij hebben hier de voor dergelijke doeleinden zoo gelukkige combinatie, het z.g. gemengde bedrijf, dat de belangen van dpn Staat ver zekert, terwijl de voordeelen van hét vrije bedrijf worden behouden. Om minder afhankelijk te zijn van de steeds aan “sterke schommelingen onderhevige vraag naar oorlogsbus- kruit werd daarnaast de vervaardiging ter hand genomen van allerlei soorten springstoffen voor de meest ver schillende doeleinden, terwijl ook nog enkele producten buiten het gebied der springstoffen, maar daaraan verwant, zij het op kleine schaal, worden ver vaardigd. Voor vreedzame doeleinden worden toch zeer groote hoeveelheden springstoffen gebruikt Niettegenstaan de de enorme bewapening die in alle landen plaats heefL worden ook thans nog over de geheele wereld, alleen reeds voor den mijnbouw veel meer springstoffen vervaar digd dan voor Oorlogsdoeleinden. Voorts worden zij gebruikt voor opnlmingen, tunnelbouw, steengroe ven, landbouw enz., terwijl in de laatste jaren in het buitenland ook van deze stoffen op vrij groote schaal wordt gebruikgemaakt voor den aan leg van wegen op moerassigen boïlem. Hier te lande, waar een zoodanige aanleg zeer veel voorkomt, is men daartoe echter nog niet overgegaan. Het vraagstuk schijnt evenwel in studie te zijn. andere nog overgebleven fabriek „de Oude Molen” bij Ouderkerk a/d Amstel is gesticht. De Hollanders zijn van ouds zeer bekwame buskruitmakers geweest en het Hollandsche buskruit genoot dan ook een groote vermaardheid. In „Traité de l'art de fabriquer la pou- dre A Canon", Paris, 1811, in dien tijd een standaardwerk, wordt op pag. 534 vermeld, dat het Hollandsche bus kruit bij een beproeving een beter resultaat bereikte dan het beste Fran sche buskruit. De generaal-majoor Ad. van Hpey Schilthouwer van Oostée schrijft hier over in zijn „Verhandeling -over het Buskruid” Delft, 1818, als volgt: „Dat, na de vereeniging van Hol- and (A°. 1810) met Frankrijk, een Inspecteur Generaal acht kruid labrij- ken aldaar «gevopden, en van' ieder molen een staaltje buskruid naar Vin cennes, om onderzocht te worden, ge zonden had. Dat het Hollandsche buskruid aldaar, tegen dat van Essonne was beproefd, en 3 meters verder dan het Fransche buskruid had geworpen, dat, om dé bestanddeelen. van het Hollandsche buskruid te we- De Buskruidmakers wisten echter met hun tijd mede te gaan en in 1894 werd op het terrein van de vroegere zwart-krpitfabriek „de Oude Molen" met behulp vpn Fransche ingenieurs een chemische fabriek opgericht voor J van salpeterzuur, schietkatoen en nitroglycerine, zijnde de grondstoffen voor rookloos* bus- Hendrik^ kruit. Tegelijkertijd werd»de fabriek te Muiden ingericht voor de verwerking dezer grondstoffen en zoq werden in enkele jaren tijds de eeuwenoude be drijven door moderne fabrieken ver- Groote moeilijkheden zijn - in dien maar door de energie der toenmalige be stuurders is het hun gelukt ook in latere jaren de snelle ontwikkelingen het nieuwe product bij te houden. Voor ons - T Ingang fabriek „de Krijgsman" te Muider A 9

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 12