Heerengracht 204» AMSTERDAM Nederland Springstoffen De Buskruit van en I E Fabrieken te: Muiden, „de Krijgsman” vervaardiging Ouderkerk a/d Amstel, „de Oude Molen” in z I c DINSDAG 6 SEPTEMBER 1938 OPGERICHT 1742 I D< M D< a» w< He Bil -2 Be va; OPGERICHT 1702 tl T 1 N.V. Nederl. Springstoffenfabrieken 1 6 A hoe wel gele gen nlel het spel N me: dell blni Z 81c Ari V<x bot ker lerr 28 gei he pa Na dei Zn wa for gel Nu nei fot rul tik wit eer Sti W1 de cee een nie 49- tru bet eln nog ren het ver bet In >et ml •ei ■oc no< ref bui Oe „De Gezamenlijke Buskruid - makers van Noord-Holland, Utrecht en Zeeland", die ten slotte slechts twee latere jaren de snelle ontwikkeling fabrieken aanhielden, n-1. de reeds het nieuwe product bij te houden, boven vermelde, waarvan echter alleen Voor ons vaderland zijn deze fabrie- „de Krijgsman" regelmatig in werking Weef. De zwart-buskruitfabricatie was een bloeiend bedrijf, dat zich ook veel op export toelegde. .Tegen het einde der vorige .1 egen het einde der vorige eeuw hadden echter* groote veranderingen den, mede daartoe genoodzaakt door riekte der Directeuren, werden onmid dellijk plannen beraamd de fabrieken 1* ai voor het land te behouden. Het parti- ten, zij het zelve hadden ontbonden, -en bevonden, te zijn zamengesteld uit 70 deelen salpeter, op 1'6 kool en 14 zwavel, dus, dat 't Fransche knrid bij eene grootere hoeveelheid salpeter kleinere worpen gaf.” culiere initiatief voelde weinig voor overneming dezer toch zoo gezonde bedrijven, die sinds eeuwen hun be staansmogelijkheid hadden bewezen; men leefde in de na-oorlogspsychose ie eeuwige vrede was verzekerd. De regeering zag gelukkig echter beter het landsbelang in en na langdurige onderhandelingen is het ten slotte ge komen tot de instelling, bij de wet, van een staatsmonopolie voor de ver vaardiging van buskruit en springstof- rJNKS: In^png fabriek „de Oude Molen” te Ouderkerk afd Amstel. RECHTS: Beproeving van buskruit voor pantserwagengeschut op een der schietterreinen van de fabriek. meer dan voor worden Voor ons ken steeds van zeer groote beteekenis geweest, daar zij het buskruit moesten leveren voor leger en vloot Dit is vooral tot uiting gekomen in de oor logsjaren, toen men vrijwel geheel, ook op dit gebied, afhankelijk was van het geen in het binnenland kon worden vervaardigd. Toen dan ook na den oorlog de Bus- kruidmakers het bijltje er bij neerleg- De grootte der fabrieken werd des tijds afgemeten naar het aantal knechts en paarden. Zoo werkten in 1807 „de Krijgsman", toebehoorende aan Abr. Bredius en Compagnie, met 6 knechts en 10 paarden; „de Oude Molen", toebehoorende aan Hendrik van Hoorn Zonen, met 8 knechts en 12 paarden. In 1807 waren er 13 fabrieken aan wezig; in 1810 nog maar 8 en ook dit aantal slonk snel. Ten slotte hebben in 1843 de overgebleven fabrikanten zich vereenigd in de Maatschap, later tijd overwonnen moeten worden, maar N.V., „De Gezamenlijke Buskruid- door de energie der toenmalige be stuurders is het hun gelukt ook in van plaats. Het zwarte buskruit werd ver drongen door het sooveel krachtiger rooklooze buskruit en de vervaardiging daarvan stelde geheel andere eischen. De Buskruidmakers wisten echter met hun tijd mede te gaan en in 1894 werd op het terrein van de vroegere zwart-kruitfabriek „de Oude Molen" met behulp van Fransche ingenieurs een chemische fabriek opgericht voor de vervaardiging van salpeterzuur, schietkatoen en nitroglycerine, zijnde de grondstoffen voor rookloós bus kruit Tegelijkertijd werd de fabriek te Muiden ingericht voor de verwerking dezer grondstoffen en zoo werden in enkele jaren tijds de eeuwenoude be drijven door moderne fabrieken ver vangen. Groote moeilijkheden zijn in dien OT voor betrekkelijk korten tijd was het zwarte buskruit, een mengsel van salpeter, houtskool en zwavel, de eenige ontplofbare stof, die algemeen werd toegepast. De uitvin ding van het buskruit wordt wel toe geschreven aan Berthold Schwarz zt 1388, maar in werkelijkheid is zij van veel vroegeren datum en werden op zwart buskruit gelijkende mengsels reeds in 671 n. Chr. onder den naam van „Grieksch vuur" vervaardigd door Kalliriokos. Ook de Chineezen maak ten reeds in de 13e eeuw gebruik van een soort zwart buskruit Gedurende langen tijd echter bleef het vervaardi gen dezer stof beperkt tot een min of meer duister handwerk; eerst tegen het midden der 15e eeuw kwamen bus- kruitmolens in werking, die de ver vaardiging in het groot mogelijk maakten. In Nederland zijn reeds vroeg der gelijke molens opgericht, doch van hun bestaan is betrekkelijk weinig bekend. Zij stonden veelal» aan den rand der steden, maar werden gewoonlijk, na het optreden van ontploffingen, uit de nabijheid daarvan verwijderd. Zoo hebben in Amsterdam buskruitmolens gestaan o.a. op» den Heiligenweg en den Overtoom. Later zijn deze ver plaatst In 1702 werd de thans nog bestaan de buskruitfabnek „de Krijgsman" bij Muiden opgericht terwijl in 1742 de andere nog overgebleven fabriek „de Oude Molen" bij Ouderkerk a/d Amstel is gesticht. De Hollanders zijn van oude zeer bekwame busk rui tmakers geweest en het Hollandsche buskruit genoot dan ook een groote vermaardheid. Tn „Traité de l'art de fabriquer la pou- dre i Canon", Paris, 1811, in dien^tijd een standaardwerk, wordt op pag. 534 vermeld, dat het Hollandsche bus kruit bij een beproeving een beter resultaat bereikte dan het beste Fran sche buskruit. De generaal-majoor Ad. vjm Hoey Schilthouwer van Oostée schrijft hier over in zijn „Verhandeling over het Buskruid" Delft, 1818, als volgt: fen. Dit alleenrecht werd, bij overeen komst o ver gedragen aan de nieuw ge stichte N.V. Nederlandsche Spring stoffenfabrieken. De Staat nam voor een belangrijk bedrag deel in het maatschappelijk kapitaal dezer Ven nootschap en verzekerde zich een over wegende positie in deze onderneming, die overigens geheel particulier wordt geëxploiteerd. Wij hebben hier de voor dergelijke doeleinden zoo gelukkige combinatie, het z.g. gemengde bedrijf, dat de belangen van den Staat zekert, terwijl de voordeelen van vrije bedrijf worden behouden. Om minder afhankelijk te zijn van de steeds aan sterke schommelingen onderhevige vraag naar oorlogsbus- krubt werd daarnaast de vervaardiging ter hand genomen van allerlei soorten springstoffen voor de meest ver schillende doeleinden, terwijl ook nog enkele producten buiten het gebied der springstoffen, maar daaraan verwant, zij het op kleine schaal, worden ver vaardigd. Voor vreedzame doeleinden worden toch zeer groote hoeveelheden springstoffen gebruikt. Niettegenstaan de de enorme bewapening die in alle landen plaats heeft, worden ook thans nog over de geheele wereld, alleen reeds voor den mijnbouw „Dat, na de vereeniging van Hol* and (A°. 1810) met Frankrijk, een Inspecteur Generaal acht kruid fabrij- ken aldaar gevonden, en van ieder molen een staaltje buskruid naar Vin cennes, om onderzocht te worden, ge zonden had. Dat het Hollandsche buskruid aldaar, tegen dat van Essonne was beproefd, en 3 meters verder dan het Franséhe buskruid had geworpen, dat, om de bestanddeelen van het Hollandsche buskruid te w veel meer springstoffen vervaar digd dan voor oorlogsdoeleinden. Voorts worden zij gebruikt voor opruimingen, tunnelbouw, steengroe ven, landbouw enz., terwijl in de laatste jaren in het buitenland ook van deze stoffen op vrij groote schaal wordt gebruikgemaakt voor den aan leg van wegen op moerassigen bodem. Hier te lande, waar een zoodanige aanleg zeer veel voorkomt, is men daartoe echter nog niet overgegaan. Het vraagstuk schijnt evenwel in studie te zijn. Uit den droom van den eeuwigen vrede werd men helaas spoedig wak ker geschud. De oorlogsindustrieën werken in alle landen weer op volle kracht en de ontwikkeling der vuur wapens gaat met steeds snellere schre den voorwaarts. Het is dan ook voor onze defensie van groot belang, dat de buskruitvoorziening in het binnenland op gelijke hoogte blijft met de ontwik keling der wapenindustrie in het bui tenland. Opnieuw worden thans hooge eischen gesteld aan de buskruitfabrie- ken, die er in moeten slagen gelijken tred te houden met de groote soort gelijke bedrijven in het buitenland. Nieuwe vraagstukken moeten worden bestudeerd, nieuwe werkwijzen worden ingevoerd, de wetenschappelijke zijde van het buskruitbedrijf wordt van steeds- grooter belang. De voorberei ding van de landsverdediging is ook op dit gebied met alleen een kwestie— van kracht en van geld, doch evenzeer van intellect Uit de oude zwart-kruitfabrieken met haar „knechts en paarden" zijn thans moderne bedrijven gegroeid, staande op technisch-wetenschappe- lijke basis, waar met de nieuwste werktuigen producten worden ver vaardigd, waarvan de eigenschappen op de laboratoria en op het schietter- rein* met vernuftige instrumenten, waarin de laatste wetenschappelijke vondsten zijn toegepast, worden be paald en gecontroleerd. Zoo kunnen leger en vloot van Ne derland en zijn Koloniën zich voor zien van het beste, wat er op dit ge- bied is te verkrijgen, bij een bedrijf met een eeuwenoude traditie, dat 7 bij uitstek nationaal mag worden genoemd. Het moge op deze plaats worden gememoreerd, dat de ontwikkeling van het oude in het nieuwe bedrijf vrijwel geheel heeft plaats gevonden tijdens de regeeringsperiode van onze geëerbiedigde Vorstin, H.M. Koningin Wilhelmina, Wier jubileumwij thans met zoo groote dankbaarheid vierer Ingang fabriek „de Krijgsman” te Muid*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 26