FOTOREPORTAGE
m
w
Zoekt gij* betrouwbaar
Personeel?
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
RONDE VAN HOOFDDORP
HET NIEUWE SEIZOEN
voor 80.
I
ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1938
Nederlandsche Dam-
WIELRENNEN
r
bond
De competitie-indeeling
K.N.V.B.-programma Zondag ,a.8.
’n Uitstekend parcours
De atari
Eind 1940 gereed
Een met zorg gekozen parcoara
VOETBAL
Interessante ont
moetingen
In het Zuiden begint morgen de
competitie der eerate-
klaaaera reeda
iiniiiiiiiiiiiiitiiiinnninniiiniinniininininnniniiinnnnnnnnnnTnnnnnnnnTnnnniiiiiiiiniin
De nieuwe Hoornbrug
te Rijswijk
Reeda hebben veel bekende ren-
nera toegezegd aan den atart
te zullen verachynen
Z. K. H. Prins Bernhard bracht Vrijdag een bezoek aan Hr. Ms. flottieljeleider .Tromp' te
Amsterdam. Na het bezoek verlaat de Prins het schip
1
o
I
xn<
kinderfeest, dat te Stockholm door de
kleine Prinses werd bijgewoond
-
de Ceintuurbaan-
Goes,
i: DDV
4e Masse O
Dierensche BoysDe Hoven.
Prins Guztaaf Adolf
zijn dochtertje Prinses Brigitte op het
3e klasse A
La PremièreOlanerbrug.
Wilhelm inaschool—GOLTO.
AFDEELING I
3e klasse D
EUnckwtfk—Sopla.
fe klasse C
Oosterbeek—Vecnendaal.
WAWApeldoorn.
GelriaAlt ratroe"..
4e klasse F
WO—Hertog Hendrik.
RhenusOosterbeeksche Boys.
3e klasse B
RODADa ven tri*.
DAVO—Hattem.
PEC—KHC
Enschedesche BoysPhenix.
AFDEELING III
2e klasse A
klasse vangt precies een maand later aan dan
de hoofdklasse.
‘1
be
tei
r
•o
of
lijke
lUnlUk
3e klasse D
EendrachtTerborg.
Sllvolde—OAB
AFDEELING IV
le klasse
BleUerheide—NAC.
NOAD—Willem H.
MW—LONGA.
EindhovenJuliana.
BWRoermond.
3e klasse B
ZutphanlaRobur et Velocitas.
SCH—Vitesse.
AFDEELING II
2e klasse A
QuickOvermaas.
i: pdLV
DC Kat-
i Alphen
4e klasse B
Sportclub—Wjjhe.
DDHAlexandria.
str
ke
tri
Ki
ba
tei
wo
SM
1
Uk
WO
ba
set
he<
tig
on:
we
ter
ha
dei
rer
die
süi
I
tno
me
die
me
vre
gel
me
voo
hst
sle<
De
ver
den
plei
ktn
dac
oor
diet
Z
wbl
PU,
hee
hoo
D
vin
iele
roer
met
was
elke
tien
die
mui
ter.
zwa
mei
was
mer
H
mer
Fra
het
dan
rom
oor<
Met
mer
lijkt
ziet
als
lijkt
«aa
mat
der;
bet
dus
met
wil
poli
Ir
Mui
Mas
ste
gew
amb
toog
men
ters
klnc
der
buri
de i
men
die
ders
nigl
Dou
Q
die
ook
min
M
zoo
ma'<
tege
Ung;
waa.
AFDEELING
2e klasse A
FrieslandSteen wijk.
Frisla—De Koot
MSC—GRC
L8C—Rood-Geel.
Black Boys—Alcldes.
Idklaase:
ib. DOS
Eindho-
ie zijn plicht do«t slacht* uit
dwang, laaft vergaai* zijn leven lang.
Spuitbal. Een aardig onderdeel van het interessant programma, dat Vrijdag
middag in het Amsterdamse!) Stadion voor de jeugd werd afgewerkt
De Ronde van Hoofddorp, welke op 30
September door de R.K. Amsterdamsche
Wielerclub zal warden georganiseerd, be
looft een groot succes te sullen worden.
Tal van fraaie prijzen zijn reeds beschik
baar gesteld en naar men ons mededeelde,
hebben verschillende bekende renners reeds
beloofd aan de start te zullen verschijnen.
Hoewel eerst Zondag 18 Sept, het voet-
balrad op volle toeren begint te draaien,
werden reeds verleden week enkele. *U het
onbelangrijke, wedstrijden gespeeld. Morgen
sullen nu ook de Zuidelijke eerste-klassers
weer in het veld treden.
Van de autoriteiten is de grootst mogeli
medewerking verkregen en zeer waarschijn
zullen ook de Verkenners weer hun gewaar
deerde hulp verleenen, zoodat alles bijeen de
verwachting volkomen gerechtvaardigd is, dat
de Ronde van Hoofddorp met gouden letters
in de annalen van de RKWV Amsterdam" kan
worden geschreven.
Van hen noemen wij op de eerste plaats Arte
Zwartepoorte, Pronk, Motké en Reuter, maar
nog andere bekenden treffen wij daar aan.
Zoo hebben ook Ingeschreven Boeland, Lup-
pers, Weber en nog vele anderen, die de laat
ste maanden op den weg van zich deden
spreken.
Om te beginnen gaat NAC op bezoek bij
BleUerheide. De Bredanaars hebben de laatste
jaren Weer een rol van beteekenls gespeeld en
zullen ook ditmaal wel zorgen niet reeds in den
aanvang van het seizoen een punt te verspelen.
Hoewel BleUerheide natuurlUk het uiterste zal
probeeren om evenmin met puntenverlies te be
ginnen. De Tllburgsche derby NOADWillem n
Ik 1(
heet
van<
op g
Het avondfeest op den Amstel was Vrijdag
lijn. Een overzicht tusschen de Hooge Sluis en
brug
Naar wjj verder nog kunnen mededeelen,
zUn de sterfuren als volgt vastgesteld: nieuwe
lingen 10 uur, veteranen 10.15, amateurs 1.30.
Omstreeks kwart voor aes wordt de laatste
deelnemer aam de finish verwacht, zoodat de
wedstrijden nog voor etenstUd geëindigd zUnl
o
Voor de a.s. competitie van den Nederland-
schen Dambond zal de indeellng er als volgt ko
men uit te zien:
Afdeeling I, hoofdklasse afdeeling Amster
dam: Gezellig SamenzUn I, DOS I, Jos. Blan
kenaar I, CDA I en Oostzaan L
Eerste klasse: DSTO I, Crescendo I. Gezellig
SamenzUn II. RKD I, Jos. Blankenaar II, Die
men I, Weesp I, het Oosten I, van Embden II
en DOS n.
Afd. II Noord-Holland. Hoofdklasse: ijmulder
Damclub, Haarlemsche Damclub, Damclub
Haarlem, Zaandam en Wormer.
Eerste klasse: Castricum I, Wormer II, Zaan
dam II, Haarlemsche Damclub II, IJmuider
Damclub II, Damclub Haarlem II, Koog-Zaan-
dUk I, Oosterkwartier I, Haarlem.
Afdeeling III Den Haag. Hoofdklasse DIO, R
DG, HDS alle Den Haag. DOS Delft. Damclub
Monster, Damclub Schevenlngen en Leidsche
Damvereeniging.
Eerste klasse: Naaldwijk, De Lier, Haagsche
Chr. Damvereeniging WZDVDIO II, DOS II
Delft en LOC Loosduinen.
Afdeeling IV, Rotterdam. Hoofdklasse: 1 Con
stant, Zuider Damclub, Dordrecht. Het Westen,
Chr. Damvereeniging Rotterdam, Semper Avan-
tl, Het Oosten, H. I. Ambacht en Constant B-
Eerste klasse: M. en S. Gouda, Bolnes, Schie
dam, Chr. Damvereeniging Rotterdam H, Zui
der Damclub n, Vlaardingen en Pernls.
Afdeeling V, provincie Utrecht. Hoofdklasse:
Utrechtsch Damgenootschap, Ons Genoegen,
Hilversumsch Damgenootschap, Bussum, Hui
zen, Ons Genoegen B.
Eerste klasse A: Veenendaal. ,OKK Baarn,
Utrechtsch Damgenootschap II, ADV Amers
foort, Damlust, Ons Genoegen Zeftt.
Eerste klasse B: Loosdrecht, Breukelen, Hui
zen II, Bussum n, Hilversumsch Damgenoot
schap II, Wlt-Zwart
Afdeeling VI, OostelUke Dambond. Hoofd
klasse: Denk en Zet Hengelo, Twentes Eerste
Hengelo, Zwart-Wlt Almelo, NUverdaJ. Zwolle,
Apeldoorn, Deventer, Goor.
T.a.v. deze afdeeling bestaan in het OostelUk
district plannen, de hoofdklasse tot vier clubs
in te krimpen, doch het is vrUwel zeker, dat de
competitle-commissie hiermee niet actoord zal
gaan.
Eerste klasse: Denk en Zet n, Overdlnkel,
R.K. Damclub Hengelo, Oldenzaal, Vriezenveen,
Borne, Zwart-Wlt II. NU ver dal II, Vaassen,
Zwolle II, Apeldoorn II, Deventer II, Vrooms-
hoop, DOS Almelo, Twentes Eerste II,
Afdeeling VU, Noord-Brabant. H
Excelsior, Den Bosch, Bossche Dan
en DSV Breda en vermoedelUk Tlv<
ven.
Eerste klasse: RUsbergen. DIO, Raamsdonk,
Heusden, Zalt-Bommel, Helmond en vermoede
lUk Raamsdonkveer en Olnneken.
In de nu volgende afdeeling is nog geen
hoofdklasse, doch wordt in de eerste klasse ge-
speeld.
Afdeeling vm. Leiden. Eerste kla
Lisse, KDC Katwijk aan den Rijn en
wUk aan Zee, Damclub Leiden, AC
aan den RUn, Leidsche Damclub n en Leider
dorp.
Afdeeling IX, Dordrecht. Eerste
Dese bewering B eehter volkomen onjnist.
Een pareonrs Imnirrs met een lengte als dat
van de Ronde van Hoofddorp, zal er aeer
zeker toe bijdragen, dat de wedstrijd soo
zuiver mogeltfk bhjft en dat bijvoorbeeld
een renner niet direct gevaar loopt een
^lap” te krijgen van bot hem weer achterop
gereden peleton, wanneer hjj banden- of
machinepech heeft gehad en repereeren
moet. Bjj een klein parcours sou zijn kans
op een eereplaats volkomen zijn verkeken,
maar in een geval als dit M de mogelijkheid
dat hij nog ephaalt zeker 1M pCL greoter.
wu kunnen dan ook niet anders doen, dan
de wielerclub „Amsterdam" bU de keuze van
Wat het parcours betreft kunnen wU thans
het volgende mededeelen. Het is in zUn geheel
33H KJd. lang en leidt over fraaie wegen. De
start heeft plaats op de Hoofdvaart bU LUn-
den, vanwaar gereden wordt over den VUf-
huizerweg, Sloterweg, Bennebroekerweg, Uweg
en Ringvaart, terug naar de startplaats, waar
zich tevens de finish bevindt.
De amateurs zullen dit parcours vier maai
afleggen en rUden dus In totaal 130 KJd.; de
nieuwelingen drie maal of bUna 100 KM.: de
veteranen, voor wie een Invitetle-wedstrUd
werd uitgeschreven, twee maal of 85 K.M.
Naar men on* mededeelde, Is van verschil
lende zUden beweerd, dat de RKWV ..Amster
dam" niet juist heeft gedaan, den wedstrijd
over een traject van dusdanige lengte te doen
plaats hebben.
Aan boord van Hr. Ms. flottieljeleider .Tromp bood de
Ned. Koopvaardij Vrijdag de Ned. Marine een geschenk
aan voor de door haar verleende hulp in de Straat van
Gibraltar. Een overzicht tijden* do plechtigheid
dit traject volkomen bijvallen en blUkbaar
hebben ook de vele renners zoo gedacht, die
naar wU reeds meldden, voor dezen wedstrijd
hebben ingeschreven. Trouwens, daar is aan
leiding genoeg voor. Behalve de vele
fraaie prUzen, die door bemiddeling van ver
schillende weldoeners konden worden beschik
baar gesteld, is nu een nieuwe beloonlng van
superklaase dezen voorraad komen aanvullen
Door de firma Stok la namelUk ook voor de
nieuwelingen als eerste prUs een racefiets be
schikbaar gesteld en wel een super-koers-
magneet.
Maar hoewel er velen mededingen, kan er
toch maar één als eerste eindigen. Dit neemt
niet weg, dat ook vele anderen, die een eere
plaats wisten te bezetten niet met leege han
den behoevan huiswaarts te keeren, want de
collectie prijzen is van grooten omvang en
bevat een keur van voorwerpen, die voor een
renner van groote waarde zijn.
Het kinder
feest in het
stadion te Am
sterdam werd
Vrijdag een
festijn van veel
jolijt Het op
laten der bal
lons was een
der hoofd-
II, H. I. Ambacht n, Leerdam, Rjjsoord, Zwjjn-
drecht. Dubbeldam, 's-Gravendeel.
Afdeeling X Zeeland. Eerste klasse: Vlissln-
gen, Aagtekerke, Souburg, Middelburg, Goes,
Krpbbendjjke, Krulningen en lerseke. F
Afdeeling XI Limburg. Eerste klasse: De
Schuivers, Zwart-Wlt, Vies, alle Maastricht,
Beek, Juiste Zet, Hoensbroek, Onder Ons Heer
len, Ons Genoegen Hoensbroek, Inter Nos Kerk
rede, Treebeek en Geleen.
Deze competitie vangt zeer spoedig aan. De
Oostelijke Dambond, die op 17 September ver
gadert, wenscht na dien datum te beginnen,
doch met het oog op den eindstrijd voor het
landelijk kampioenschap zullen hiertegen bij de
naast nog verhoogde paden van meer dan 3 M
breedte aan weerszijden. De bestaande Hoorn
brug moet het doen met een rjjbaanbreedte van
5J0 M. voor alle verkeer; tusschen de rijbaan
en de brugleuningen Is aan Iedere zijde dan
ongeveer nog 85 c.M. ruimte, waarin de voet-
gangers zich moeten „opbergen”.
competitle-commissie beswaren rijzen.'De eerste Bij da hulpbrug is tevens het spoor van d*
trambaan niet in het midden, doch aan de Zui
delijke zijde gelegd. De Noordhelft van de brug
blijft dus voor het verkeer beschikbaar, wan
neer de tram van de brug gebruik maakt. Bij
de bestaande brug moet het verkeer van beide
zijden voor iedere tepm worden stopgezet Bo
vendien zal waarschijnlijk voortaan de tram
meer gebruik maken van de Zuidelijker gelegen
speciale trambrug, zoodat ook uit dien hoofde
op pe hulpbrug minder stagnatie zal ontstaan.
Als tweede etappe zal een hulpweg worden
aangelegd achter om de bestaande brugwach-
terswoning heen, voor de verbinding van den
weg HoornbrugRotterdam met den weg lang*
de Vliet. Daarmede is het terrein voor den
brugbouw aan die zijde van de Vliet vrij. A®11
de andere zijde dient het café „Het Molentje”
te verdwijnen, alsmede een paar meer naar de
stad gelegen winkelhuizen en verder een hul»
aan de overzijde van den weg.
In den eindtoestand, .welke in December 1348
wordt bereikt, gaat de Rijksweg, uit Rotterdam
komende, kort na de bocht bij Ypenburg reeds
omhoog over de trambaan Delft’s-Oraven-
hage, vervolgens over het eenlgszins naar bet
Oosten verlegde kanaal en tegelijkertijd over
de aan weerszijden van het kanaal gelegen we
gen. GeliJkvloersche kruisingen komen du» nabil
de brug niet voor.
De nieuwe brug krijgt een rijbaan voor snel
verkeer van 13 M. breedte, met daarnaast apart
liggende parallelwegen van 5 M., waarin ook de
trambaan komt te liggen en vervolgens afzon
derlijke voetpaden van Ui M. In totaal dus
een nuttige breedte van 25 M. tegenover 8.50 M.
van de oude brug.
De nieuwe brug krijgt een beweegbaar gedeel
te, uitgevoerd als basculebrug. Het vaste ge
deelte komt 4 M boven het water te liggen,
zoodat reeds voor een groot deel van de pa»-
seerende scheepvaart geen opening van de brug
meer noodlg is.
Op 8 September 1938 had de aanbesteding
plaats van de eerste werken, welke zullen
lelden tot de totstandkoming van de nieuwe
Hoornbrug te Rijswijk in de route ’s-Gra-
venhageRotterdam, schrijft de K.NAC.
Het heeft zeer lang geduurd, voordat over
eenstemming kon worden bereikt tusschen
rijk, provincie, gemeente en tramwegmaat-
schappij, maar tenslotte is het dan toch
zoover.
De juichende weggebruiker zal echter nog
eenig geduld moeten hebben, want de uitvoe
ring van het werk zal ten behoeve van de
scheepvaart in verschillende etappen moeten
geschieden, waardoor de bouwtijd wordt ver
lengd.
Het eerst wordt begonnen met den bouw van
een hulpbrug, ongeveer 100 M. ten Zuiden van
de bestaande draaibrug. Deze ophaalbrug zal
omstreeks Februari 1939 in gebruik worden ge
nomen. Hierover gaat dan voortaan alle ver
keer, inclusief de tram. Ten opzichte van de
oude Hoornbrug Is de hulpbrug reeds een verbe
tering, aangezien de laatste een breedere rijbaan
heeft van 8 M. op het smalste punt en daar-
is een vraagteeken. De partijen zijn uitstekend
aan elkaar gewaagd, zoodat het cijferverschil wel
niet groot zal blijken te zijn.
De derde Tllburgsche club, Longa, gaat btj
MVV op bezoek en kan daar mischien wel een
puntje bemachtigen.
EindhovenJuliana belooft ook een spannen
de ontmoeting te worden, waarbij de thuisclub
nog lang niet gewonnen heeft, maar BW zou
geducht tegenvallen, wanneer het er niet in
slaagde in eigen huls Roermond te verslaan.
r'
r»
1 Q V/