FOTOREPORTAGE m w Zoekt gij* betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper” gezinnen RONDE VAN HOOFDDORP HET NIEUWE SEIZOEN voor 80. I ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1938 Nederlandsche Dam- WIELRENNEN r bond De competitie-indeeling K.N.V.B.-programma Zondag ,a.8. ’n Uitstekend parcours De atari Eind 1940 gereed Een met zorg gekozen parcoara VOETBAL Interessante ont moetingen In het Zuiden begint morgen de competitie der eerate- klaaaera reeda iiniiiiiiiiiiiiitiiiinnninniiiniinniininininnniniiinnnnnnnnnnTnnnnnnnnTnnnniiiiiiiiniin De nieuwe Hoornbrug te Rijswijk Reeda hebben veel bekende ren- nera toegezegd aan den atart te zullen verachynen Z. K. H. Prins Bernhard bracht Vrijdag een bezoek aan Hr. Ms. flottieljeleider .Tromp' te Amsterdam. Na het bezoek verlaat de Prins het schip 1 o I xn< kinderfeest, dat te Stockholm door de kleine Prinses werd bijgewoond - de Ceintuurbaan- Goes, i: DDV 4e Masse O Dierensche BoysDe Hoven. Prins Guztaaf Adolf zijn dochtertje Prinses Brigitte op het 3e klasse A La PremièreOlanerbrug. Wilhelm inaschool—GOLTO. AFDEELING I 3e klasse D EUnckwtfk—Sopla. fe klasse C Oosterbeek—Vecnendaal. WAWApeldoorn. GelriaAlt ratroe".. 4e klasse F WO—Hertog Hendrik. RhenusOosterbeeksche Boys. 3e klasse B RODADa ven tri*. DAVO—Hattem. PEC—KHC Enschedesche BoysPhenix. AFDEELING III 2e klasse A klasse vangt precies een maand later aan dan de hoofdklasse. ‘1 be tei r •o of lijke lUnlUk 3e klasse D EendrachtTerborg. Sllvolde—OAB AFDEELING IV le klasse BleUerheide—NAC. NOAD—Willem H. MW—LONGA. EindhovenJuliana. BWRoermond. 3e klasse B ZutphanlaRobur et Velocitas. SCH—Vitesse. AFDEELING II 2e klasse A QuickOvermaas. i: pdLV DC Kat- i Alphen 4e klasse B Sportclub—Wjjhe. DDHAlexandria. str ke tri Ki ba tei wo SM 1 Uk WO ba set he< tig on: we ter ha dei rer die süi I tno me die me vre gel me voo hst sle< De ver den plei ktn dac oor diet Z wbl PU, hee hoo D vin iele roer met was elke tien die mui ter. zwa mei was mer H mer Fra het dan rom oor< Met mer lijkt ziet als lijkt «aa mat der; bet dus met wil poli Ir Mui Mas ste gew amb toog men ters klnc der buri de i men die ders nigl Dou Q die ook min M zoo ma'< tege Ung; waa. AFDEELING 2e klasse A FrieslandSteen wijk. Frisla—De Koot MSC—GRC L8C—Rood-Geel. Black Boys—Alcldes. Idklaase: ib. DOS Eindho- ie zijn plicht do«t slacht* uit dwang, laaft vergaai* zijn leven lang. Spuitbal. Een aardig onderdeel van het interessant programma, dat Vrijdag middag in het Amsterdamse!) Stadion voor de jeugd werd afgewerkt De Ronde van Hoofddorp, welke op 30 September door de R.K. Amsterdamsche Wielerclub zal warden georganiseerd, be looft een groot succes te sullen worden. Tal van fraaie prijzen zijn reeds beschik baar gesteld en naar men ons mededeelde, hebben verschillende bekende renners reeds beloofd aan de start te zullen verschijnen. Hoewel eerst Zondag 18 Sept, het voet- balrad op volle toeren begint te draaien, werden reeds verleden week enkele. *U het onbelangrijke, wedstrijden gespeeld. Morgen sullen nu ook de Zuidelijke eerste-klassers weer in het veld treden. Van de autoriteiten is de grootst mogeli medewerking verkregen en zeer waarschijn zullen ook de Verkenners weer hun gewaar deerde hulp verleenen, zoodat alles bijeen de verwachting volkomen gerechtvaardigd is, dat de Ronde van Hoofddorp met gouden letters in de annalen van de RKWV Amsterdam" kan worden geschreven. Van hen noemen wij op de eerste plaats Arte Zwartepoorte, Pronk, Motké en Reuter, maar nog andere bekenden treffen wij daar aan. Zoo hebben ook Ingeschreven Boeland, Lup- pers, Weber en nog vele anderen, die de laat ste maanden op den weg van zich deden spreken. Om te beginnen gaat NAC op bezoek bij BleUerheide. De Bredanaars hebben de laatste jaren Weer een rol van beteekenls gespeeld en zullen ook ditmaal wel zorgen niet reeds in den aanvang van het seizoen een punt te verspelen. Hoewel BleUerheide natuurlUk het uiterste zal probeeren om evenmin met puntenverlies te be ginnen. De Tllburgsche derby NOADWillem n Ik 1( heet van< op g Het avondfeest op den Amstel was Vrijdag lijn. Een overzicht tusschen de Hooge Sluis en brug Naar wjj verder nog kunnen mededeelen, zUn de sterfuren als volgt vastgesteld: nieuwe lingen 10 uur, veteranen 10.15, amateurs 1.30. Omstreeks kwart voor aes wordt de laatste deelnemer aam de finish verwacht, zoodat de wedstrijden nog voor etenstUd geëindigd zUnl o Voor de a.s. competitie van den Nederland- schen Dambond zal de indeellng er als volgt ko men uit te zien: Afdeeling I, hoofdklasse afdeeling Amster dam: Gezellig SamenzUn I, DOS I, Jos. Blan kenaar I, CDA I en Oostzaan L Eerste klasse: DSTO I, Crescendo I. Gezellig SamenzUn II. RKD I, Jos. Blankenaar II, Die men I, Weesp I, het Oosten I, van Embden II en DOS n. Afd. II Noord-Holland. Hoofdklasse: ijmulder Damclub, Haarlemsche Damclub, Damclub Haarlem, Zaandam en Wormer. Eerste klasse: Castricum I, Wormer II, Zaan dam II, Haarlemsche Damclub II, IJmuider Damclub II, Damclub Haarlem II, Koog-Zaan- dUk I, Oosterkwartier I, Haarlem. Afdeeling III Den Haag. Hoofdklasse DIO, R DG, HDS alle Den Haag. DOS Delft. Damclub Monster, Damclub Schevenlngen en Leidsche Damvereeniging. Eerste klasse: Naaldwijk, De Lier, Haagsche Chr. Damvereeniging WZDVDIO II, DOS II Delft en LOC Loosduinen. Afdeeling IV, Rotterdam. Hoofdklasse: 1 Con stant, Zuider Damclub, Dordrecht. Het Westen, Chr. Damvereeniging Rotterdam, Semper Avan- tl, Het Oosten, H. I. Ambacht en Constant B- Eerste klasse: M. en S. Gouda, Bolnes, Schie dam, Chr. Damvereeniging Rotterdam H, Zui der Damclub n, Vlaardingen en Pernls. Afdeeling V, provincie Utrecht. Hoofdklasse: Utrechtsch Damgenootschap, Ons Genoegen, Hilversumsch Damgenootschap, Bussum, Hui zen, Ons Genoegen B. Eerste klasse A: Veenendaal. ,OKK Baarn, Utrechtsch Damgenootschap II, ADV Amers foort, Damlust, Ons Genoegen Zeftt. Eerste klasse B: Loosdrecht, Breukelen, Hui zen II, Bussum n, Hilversumsch Damgenoot schap II, Wlt-Zwart Afdeeling VI, OostelUke Dambond. Hoofd klasse: Denk en Zet Hengelo, Twentes Eerste Hengelo, Zwart-Wlt Almelo, NUverdaJ. Zwolle, Apeldoorn, Deventer, Goor. T.a.v. deze afdeeling bestaan in het OostelUk district plannen, de hoofdklasse tot vier clubs in te krimpen, doch het is vrUwel zeker, dat de competitle-commissie hiermee niet actoord zal gaan. Eerste klasse: Denk en Zet n, Overdlnkel, R.K. Damclub Hengelo, Oldenzaal, Vriezenveen, Borne, Zwart-Wlt II. NU ver dal II, Vaassen, Zwolle II, Apeldoorn II, Deventer II, Vrooms- hoop, DOS Almelo, Twentes Eerste II, Afdeeling VU, Noord-Brabant. H Excelsior, Den Bosch, Bossche Dan en DSV Breda en vermoedelUk Tlv< ven. Eerste klasse: RUsbergen. DIO, Raamsdonk, Heusden, Zalt-Bommel, Helmond en vermoede lUk Raamsdonkveer en Olnneken. In de nu volgende afdeeling is nog geen hoofdklasse, doch wordt in de eerste klasse ge- speeld. Afdeeling vm. Leiden. Eerste kla Lisse, KDC Katwijk aan den Rijn en wUk aan Zee, Damclub Leiden, AC aan den RUn, Leidsche Damclub n en Leider dorp. Afdeeling IX, Dordrecht. Eerste Dese bewering B eehter volkomen onjnist. Een pareonrs Imnirrs met een lengte als dat van de Ronde van Hoofddorp, zal er aeer zeker toe bijdragen, dat de wedstrijd soo zuiver mogeltfk bhjft en dat bijvoorbeeld een renner niet direct gevaar loopt een ^lap” te krijgen van bot hem weer achterop gereden peleton, wanneer hjj banden- of machinepech heeft gehad en repereeren moet. Bjj een klein parcours sou zijn kans op een eereplaats volkomen zijn verkeken, maar in een geval als dit M de mogelijkheid dat hij nog ephaalt zeker 1M pCL greoter. wu kunnen dan ook niet anders doen, dan de wielerclub „Amsterdam" bU de keuze van Wat het parcours betreft kunnen wU thans het volgende mededeelen. Het is in zUn geheel 33H KJd. lang en leidt over fraaie wegen. De start heeft plaats op de Hoofdvaart bU LUn- den, vanwaar gereden wordt over den VUf- huizerweg, Sloterweg, Bennebroekerweg, Uweg en Ringvaart, terug naar de startplaats, waar zich tevens de finish bevindt. De amateurs zullen dit parcours vier maai afleggen en rUden dus In totaal 130 KJd.; de nieuwelingen drie maal of bUna 100 KM.: de veteranen, voor wie een Invitetle-wedstrUd werd uitgeschreven, twee maal of 85 K.M. Naar men on* mededeelde, Is van verschil lende zUden beweerd, dat de RKWV ..Amster dam" niet juist heeft gedaan, den wedstrijd over een traject van dusdanige lengte te doen plaats hebben. Aan boord van Hr. Ms. flottieljeleider .Tromp bood de Ned. Koopvaardij Vrijdag de Ned. Marine een geschenk aan voor de door haar verleende hulp in de Straat van Gibraltar. Een overzicht tijden* do plechtigheid dit traject volkomen bijvallen en blUkbaar hebben ook de vele renners zoo gedacht, die naar wU reeds meldden, voor dezen wedstrijd hebben ingeschreven. Trouwens, daar is aan leiding genoeg voor. Behalve de vele fraaie prUzen, die door bemiddeling van ver schillende weldoeners konden worden beschik baar gesteld, is nu een nieuwe beloonlng van superklaase dezen voorraad komen aanvullen Door de firma Stok la namelUk ook voor de nieuwelingen als eerste prUs een racefiets be schikbaar gesteld en wel een super-koers- magneet. Maar hoewel er velen mededingen, kan er toch maar één als eerste eindigen. Dit neemt niet weg, dat ook vele anderen, die een eere plaats wisten te bezetten niet met leege han den behoevan huiswaarts te keeren, want de collectie prijzen is van grooten omvang en bevat een keur van voorwerpen, die voor een renner van groote waarde zijn. Het kinder feest in het stadion te Am sterdam werd Vrijdag een festijn van veel jolijt Het op laten der bal lons was een der hoofd- II, H. I. Ambacht n, Leerdam, Rjjsoord, Zwjjn- drecht. Dubbeldam, 's-Gravendeel. Afdeeling X Zeeland. Eerste klasse: Vlissln- gen, Aagtekerke, Souburg, Middelburg, Goes, Krpbbendjjke, Krulningen en lerseke. F Afdeeling XI Limburg. Eerste klasse: De Schuivers, Zwart-Wlt, Vies, alle Maastricht, Beek, Juiste Zet, Hoensbroek, Onder Ons Heer len, Ons Genoegen Hoensbroek, Inter Nos Kerk rede, Treebeek en Geleen. Deze competitie vangt zeer spoedig aan. De Oostelijke Dambond, die op 17 September ver gadert, wenscht na dien datum te beginnen, doch met het oog op den eindstrijd voor het landelijk kampioenschap zullen hiertegen bij de naast nog verhoogde paden van meer dan 3 M breedte aan weerszijden. De bestaande Hoorn brug moet het doen met een rjjbaanbreedte van 5J0 M. voor alle verkeer; tusschen de rijbaan en de brugleuningen Is aan Iedere zijde dan ongeveer nog 85 c.M. ruimte, waarin de voet- gangers zich moeten „opbergen”. competitle-commissie beswaren rijzen.'De eerste Bij da hulpbrug is tevens het spoor van d* trambaan niet in het midden, doch aan de Zui delijke zijde gelegd. De Noordhelft van de brug blijft dus voor het verkeer beschikbaar, wan neer de tram van de brug gebruik maakt. Bij de bestaande brug moet het verkeer van beide zijden voor iedere tepm worden stopgezet Bo vendien zal waarschijnlijk voortaan de tram meer gebruik maken van de Zuidelijker gelegen speciale trambrug, zoodat ook uit dien hoofde op pe hulpbrug minder stagnatie zal ontstaan. Als tweede etappe zal een hulpweg worden aangelegd achter om de bestaande brugwach- terswoning heen, voor de verbinding van den weg HoornbrugRotterdam met den weg lang* de Vliet. Daarmede is het terrein voor den brugbouw aan die zijde van de Vliet vrij. A®11 de andere zijde dient het café „Het Molentje” te verdwijnen, alsmede een paar meer naar de stad gelegen winkelhuizen en verder een hul» aan de overzijde van den weg. In den eindtoestand, .welke in December 1348 wordt bereikt, gaat de Rijksweg, uit Rotterdam komende, kort na de bocht bij Ypenburg reeds omhoog over de trambaan Delft’s-Oraven- hage, vervolgens over het eenlgszins naar bet Oosten verlegde kanaal en tegelijkertijd over de aan weerszijden van het kanaal gelegen we gen. GeliJkvloersche kruisingen komen du» nabil de brug niet voor. De nieuwe brug krijgt een rijbaan voor snel verkeer van 13 M. breedte, met daarnaast apart liggende parallelwegen van 5 M., waarin ook de trambaan komt te liggen en vervolgens afzon derlijke voetpaden van Ui M. In totaal dus een nuttige breedte van 25 M. tegenover 8.50 M. van de oude brug. De nieuwe brug krijgt een beweegbaar gedeel te, uitgevoerd als basculebrug. Het vaste ge deelte komt 4 M boven het water te liggen, zoodat reeds voor een groot deel van de pa»- seerende scheepvaart geen opening van de brug meer noodlg is. Op 8 September 1938 had de aanbesteding plaats van de eerste werken, welke zullen lelden tot de totstandkoming van de nieuwe Hoornbrug te Rijswijk in de route ’s-Gra- venhageRotterdam, schrijft de K.NAC. Het heeft zeer lang geduurd, voordat over eenstemming kon worden bereikt tusschen rijk, provincie, gemeente en tramwegmaat- schappij, maar tenslotte is het dan toch zoover. De juichende weggebruiker zal echter nog eenig geduld moeten hebben, want de uitvoe ring van het werk zal ten behoeve van de scheepvaart in verschillende etappen moeten geschieden, waardoor de bouwtijd wordt ver lengd. Het eerst wordt begonnen met den bouw van een hulpbrug, ongeveer 100 M. ten Zuiden van de bestaande draaibrug. Deze ophaalbrug zal omstreeks Februari 1939 in gebruik worden ge nomen. Hierover gaat dan voortaan alle ver keer, inclusief de tram. Ten opzichte van de oude Hoornbrug Is de hulpbrug reeds een verbe tering, aangezien de laatste een breedere rijbaan heeft van 8 M. op het smalste punt en daar- is een vraagteeken. De partijen zijn uitstekend aan elkaar gewaagd, zoodat het cijferverschil wel niet groot zal blijken te zijn. De derde Tllburgsche club, Longa, gaat btj MVV op bezoek en kan daar mischien wel een puntje bemachtigen. EindhovenJuliana belooft ook een spannen de ontmoeting te worden, waarbij de thuisclub nog lang niet gewonnen heeft, maar BW zou geducht tegenvallen, wanneer het er niet in slaagde in eigen huls Roermond te verslaan. r' r» 1 Q V/

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 18