m h: I niet kui I nen ui I snaken, I tegen I eeuw, di I is dan d I middelee I mensch I bestaat I vennatui tuurlijke I in prodi I die een i God te I van Her FOTOREPORTAGE DE LH van 1898 van Wat de huisvrouw heeft op die B-“ 1938 vóór *- voor 80. arerïssg „Zomerpncht" ontleend stta kunnen “M Patronenkantoor ^anora", Nauaupleln lem. patronen besteld «orden tegen ran 10 oen* voor Jabots, kraagjes. ZO c**-.*. rokken, bloueee, kleine avondjas!» en *5; ca. Weeding. U cte. voor mantels en japonnen, w Plaats dan een „Omroeper” gezinnen apSriiJur’ Zoekt gij betrouwbaar Personeel? fa -4. Baby-slaapzak tevens nachthemdje Ofympia-joHen verzedd b lb ,N) /J UIT D MCqCENKÜHT U WINNEN! 0G£ Op de Cagerplassen zijn 12-voets jollen en vrouwen en kinderen der uit Tsjech o Slowakije gevluchte. Sudentenduitschers zijn in kempen ondergebracht, waar hun het noodige voedsel* wordt verstrekt nnnmiinnrniiiiiiiiiinnnniiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininiiiiiiüiiiiiiiiiiiiinmiiiiiiiiiiiiiimim MAANDAG 19 SEPTEMBER 1938 l D. K.N.A.C. organiseerde in Zuid Lim burg een heu vel-rit Een fraaie opname in de omge ving van Val- I kenburg nimniiiiiiininniüiiiiiiihdiiiniirritTiüiiniiiiiiinüiiiiiinrTiiiiiüiiiHiiiiiTiHTiTniiininiüiHiiinnirn S.M.1 Z83 ZS6 Beroep dat Op versoek van een lezeres l^) WVWWWWWVVWWWAWV** van het Oeneeskun Recht Tsndartser Techniek I Architect™ Hooger on Hygiëne Journalists Geestelijkh Bibliotheek Middelbaar Geschoolde Zlekenverpl Ongeschoold Landbouw Handarbeid De sultan van Langkat is Zaterdag uit Nederland vertrokken. Kapitein Roms* winckel neemt op het station te Den Haag namens de Koningin afscheid i wollen malen knoopen Het het beroet hoofdrol; per beroet Prof. Clar op hun of bü komt 1 daartoe nog niet in de gelegenheid was b.v. Is de belangstelling voor haar „vAk” gewekt. Zij^ leest met ambitie de kranten of tijdschriftartikelen op haar gebied... óók al bepaalt zich de inhoud niet enkel tot recepten, maar wordt haar aandacht gevraagd voor degelijkers uiteenzettingen. Zij neemt kennis van wat er in haar om geving te genieten valt aan lezingen, voor drachten en korte cursussen; zij bezoekt die gewoonlijk met interesse en zij past het geleerde graag» in eigen gezin toe, waar zij op die manier gaandeweg verbeteringen in de voeding en daardoor in de gezond heid aanbrengt. Zij schaamt zich niet langer er voor om aan „bevoegde krachten raad te vragen in moeilijke gevallen, hetzij die verband houden met financieele aan' gelegenheden, met diëetgevallen, met kleu- tervoeding of Wat dan ook. Kortom, zij heeft door ondervinding geleerd, dat haar taak gis leidster van het gezin de verant woording met zich brengt om op de hoogte te zijn en te blijven van de nieuwere in zichten op hygiënisch gebied. DAArdoor onderscheidt zij zich van huisvrouw van 1898.... en met eere! MARTINE WITTOP KONING I ringsgezi I verdiensf i echter o I behoud i I ontvangt I de door I De vollec I te schaft I de goedd I stoffelijk' I sen, maa I het bedn I men ee I waarde 1 der verst I voor de I berekenlr I „Verzeker artikel as waarde v I j^jkwr PrQ I Uonale et lumbia U n», ver dealtere gendethe gevestigde desen het als dokter tijk zal oi iet een v HU neemi theek op op de gel arbeid. Dt die inkom Hoe groot op het on beeft uit Aan deze «tas, in gronde. De •cheidene 1 niet toegedaan beden, het - goede mar wflke aan d weening zoi Phis betaal richtingen o d*e verricht «*k, of 11e het geval? Amerlkas •cheppUen t waardevolle toekomstige, Widdeld aar ^ie een ven h)n de les »*nt zy hl waterleel te Voor ons h< *8 het od •beeld geven •chlUende b< ilnancieele leven •chter in bo «schatbare (voor* de huishoudelijke vakken bleek o.a nog zoo goed als-g^en opleiding te bestaan). Daarnaast het zaaltje van het huishoud- onderwljs, waar afwisselend aap verschil lende leerlingen (meisjes uit*gegoe<fè krin gen, a?s. dienstboden, ook zelfs koks bij hel leger) openbare lesse.i werden gegeven die door'het publiek soms met belangstel ling, soms echter ook met schouderophalen en een spottend lachje werden bijgewoond moest men nu dergelijke kennis bljbrengen op een school? DAt leerde men immers vanzelf, hetzij bij Moeder thuis, hetzij „ai doende”. Maar wat thuis niet tenminste zoo goed als niét onderwezen kon Wor den, dat was de wetenschappelijke onder grond, die het hoe en waarom van de spijs bereiding verklaarde: de voedingsleer en de receptenleer, die aan het handenwerk de leiding geven en waarvan een vérstrek kende invloed moet worden verwacht op den^gezondheidstoestand van het gezin. DAt was het doel van die openbare les sen: het publiek te toonen, hoe op de toen nog schaars in ons land verspreide huis houdscholen het werk werd opgevat niet énkel als het bijbrengen van vaardigheid in koken (en andere huishoudelijke1' bezig heden) maar evenzSér als het leggen van een ondergrond van wetenschappelijke scholing waardoor de toekomstige huis vrouw in staat zou zijn partij te trekken van de aanwijzingen, die vanuit den kring der wetenschapsmannen langzamerhand tot het gezin moesten worden gebracht. De eerste stappen daartoe waren reeds gedaan; de Vrouwenarbeid-tentocnstelling in 1898 was zeer zeker een van de middelen, die tot voortgaan in dezelfde richting aan spoorden.... langzaam maar zeker. 19141918. We verplaatsen ons in de oorlogsjaren en we denken speciaal aan de groote moeilijkheden, die de huisvrouw in die jaren ondervond in verband met de ver zorging van haar gezin. Wat aandrang en overreding in de voor afgaande jaren niet hadden kunnen berei ken, dat volbrachten de voedselschaarschte en de brandstof nood; ....de huisvrouw, die tot nu toe zich op haar eigen terrein vol doende sterk had gevoeld en die gemeend had er door eigen kennis wel te kunnen komen hAAr sloeg de schrik om het hart bij het dreigende gevaar: ondervoeding van haar gezin. Tq0i weerde zich het hulshoud- onderwijs zoo dapper mogelijk. Het was in- -v “«oemd: tot Sche tester der «eenhulaen Bovenwijdte' 52 cM, lengte midden- vóór 68 cM. Schouderbreedte 6 cM., mouw- lengte 22 cM., polswijdte 12 cM., lengte bovenstukje 8 cM. Benoodigd: 1 meter flanel van 90 cM. breed, 5 knoopjes, 30 cM. elastiek. Deze slaapzak, die tevens voor nacht ponnetje gebruikt kan worden is heel prak tisch voor koude dagen. Aan het boven stukje is midden vóór een overslag van l'/2 cM. aangeknipt. De zak wordt met ruimte aan het bovenstukje gestikt en ongeveer 20 cM. Ingeknipt. Over de geheele lengte van de sluiting stikken we een beleg tegen van 3 cM. breed, waarin de knoopen en knoopsgaten worden gemaakt. De onder- wijdte van den zak is 82 cM. en kan met ruimte aan een smallen band worden ge zet, waarin knoopen en knoopsgaten ge maakt worden. De lengte van den zak is 15 c.M. langer genomen dan de geheele lengte van het kind. Aan de lengte van den mouw knippen we 2'/2 cM. bij aan en slaan deze naar binnen. l'/2 cM. van den kant maken we tweemaal een stiksel, waardoor een elastiek wordt geregen op polswijdte. De mpuwnaad valt op den zijnaad van het bovenstukje en wordt zonder ruimte in het armsgat gezet. Het kraagje wordt in model tusSchen Yeeds uitgegroeid over het geheele land en het vormde voor het groote publiek niet langer het onbekende terrein van vroe ger. r Voorlichting op het gebied van voeding werd gedurende de oorlogsjaren links eh rechts gegeven, in de meeste gevallen met krachtige hiflp van de Regeering. En de vrouwen took zij met langjarige huis houdelijke ervaring leerden luisteren naar He door de leerares gegeven wenken, die het mogelijk maakten de voeding iif *t gezin óp pefl te houden trots schaarschte en „rantsoeneering”. Qe huisvrouw begem in die jaren te voe len en te erkennen, dat de voedselverzor- glng van haar gezin méér omvatte dan enkel het gaar maken en opdienen der spijzen; zij kwam tot de ontdekking, goed koken nog iets anders beteekent dan het sleurwerk verrichten dat zich steeds 1898. In onze herinnering rijst op de Vrouwenarbeld-tentoenstelling in Den Haag. De groote gehoorzaal, waar de „werkende vrouw’* toen nog slechts sporadisch in de maatschappij te vinden sjyrak over haar ervaringen; waar nieuwe tprrefiien voor vrouwenarbeid werden opengelegd en waar vooral! bij de jongeren enthou siasme werd gewekt voor het beproeven van hAAr krachten op algemeen sociaal gebied. En links en rechts, uitgaande van die aula de zaaltjes, die voor het meerendeet de illustratie gaven van het gesproken woord, omdat er bepaalde takken van werkzaamheid in beeld werden gebracht ot In grafieken werden voorgesteld. Het .zaaltje van de hongerloonen”, dat aan de bezoekster als het ware een waar schuwing toeschreeuwde tegen het koopen van slecht betaalde „confectie”; waar ook op pakkende wijze statistische gegevens waren Vastgélegd over de vakken van vrou wenarbeid, het aantal beoefenaarster» daarvan en haar al of niet geschoold zijn Fig. 286.. Meisjesjurk, gemaakt van effea stof. Het ronde kraagje is eenig» doorgestikt. Ook de biezen, met versierd, zijn afgestikt De rok heeft ’n paar platte plooien, die reeds op helft van de taille beginnen. Er is 3.20 M. stof voor noodig. Het patroon is verkrüf- baar in maat 80. Een zeer practisch en aardig schooljurk)* zien we in fig. 289. Het heeft een schouder stuk, waarin een modelletje gestikt wordt van schuingenomen stof. Rond den hals en op het geplooid rokje worden 1 of 2 kleu rige bandjes gezet, die op 1 oogenbllk «x>- zeer in den smaak zijn. We hebben er IJ# M. geruit flanel voor noodig en het pa troontje is te verkrijgen in de maten M en 64. Origineel is fig. 258, dat alweer op de moderne wijze versierd wordt, namelijk met gekleurd of wit band. Langs het ge heele, klokkende voorbaantje loopt dese gameering. Op den rug is een lusje van gevormd en aan de hoeken van het vier kante halsje zien we twee strikjes. D5 jurkje is in een ommezientje klaar en vol doet zoowel in effen als in gewerkte sto Het patroontje kunnen we bestellen in d» maten 72 en 76. in de keuken bij het fornuis placht af te spelen. De keus van doelmatig voedsel, het voorkómen van verlies aan voedingsstoffen bij de bereiding, het met oordeel samen stellen van het menu, enz., enz. het waren alle punten, die te denken gaven en dip er de verstandige huisvrouw toe brach ten om wAAr zij kon zij het niet op een huishoudschool dan toch door lectuur pf dpor het bijwonen van voordrachten en (demonstraties haar kennis aan te vullen ten bate van haar gezin. 1938. We zijn genaderd tot de ‘huis vrouw van nu. Zij kan langzamerhand nu wel weten, dét er hulshoudonderwijs bestaat en dat zij er goed aan zal doen haar dochters van dat onderwijs te laten prófiteeren: een volgend geslacht zal dan niet behoeven te wachten tot „al doende” de huishoudelijke kennis (gedurende de eerste proefjaren dTkwijls^ten koste van het gezin!) is ver kregen, maar van den beginne af zal de jonge huisvrouw haar taak met vertrouwen in de oogen kunnen zien. In heel veel ge vallen wordt thans deze opvatting gehuldigd. Maar zelfs voor wie geen huishoudschool bezoekt de huisvrouw, die in hAAr jeugd J. H. W. Rcedt-Muydennan, Hl.r- lier, R’dam; Mevr. L. H. P. Kiezebrink- Mej- C. M. Voerman, Zierikzee; Mevr. M. Groenlo; Mevr. J. O. Keen, Sibcuk»; r-- - - V. A. van Br. ----- Keaaela» Scbacaberg; Mevr. M. Jonker-1 I. A. Wever, Utrecht; M Ebe v. d. Valk, HillegenbergMevr. M. D. Mat* per, Enschede; Mej. A. Schelen, Scheveningen Mej. lelt, Cocvordcn, Mevr. N. Rooymam-Vaenen, Weert. VflRVOSSEN i Mm H. M. Misée-Dirkten, Leiden j C. Hermana-Schellekena. BredaHr. J. W. Brouwen, Den HaagMevr. C. W. Ntfjzen-Peitmen, Monnikendam Hr. A. Ch. E. Schuurman, Arnhem. o BURGERS E. M. M. RIJWIELEN i Mevr. M. M. Zegwaard, A'damMevr. A. Noordhoff-Rowold, GroningenMej. Pietje gajp^Lemdeer; Hr. Jan Baia, PurmerlamlMevr. D. Meyer, AUTOPEDSt Mevr. KoUroer - Watuon. Grociuo; mevr. j. v>. j^ccrs, oiocujo; Mevr. S. Volden, LeidenMevr. B. de Waal-van Bolderik, A'dam i Mevr. W. A. van Kempen-Lee»berg, Hilvenum Goote, Ermelo; Hr. B. Woud, Wormer; Hr. M. It _-Duif, Druten; Mej. Mevr. J. M. E. Geudeker-Snijden, ScheveningenMej. t 1 i gegeven en van dubbele stof gemaakt. Voor naden knippen we overal l^i cM. aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 16