Nieuw belasting OFFERS GEVERGD! systeem DE JAARLIJKSCHE MILLIOENENNOTA Het werkloosheids probleem Belastingwet geving RIJK EN GEMEENTEN WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1938 llo 4 Het plan-Westhoff De minister-president, dr. H. Colijn Het plan-Weethoff Exportetimuleering Met het oog op den omvang en den duur H£t vraagstuk van de noodlijdende gemeen- 1 Opbrengst 40 millioen lager De minister van Economische Zaken, nr, M. P. L. Steenbergha Uit de voorgenomen verandering van de wijze van verleening van de bij dragen in de begrootlngstekorten van de gemeenten zal gebleken zijn, dat de Regeerlng het voornemen koestert voor te stellen, dat deze bijdragen voortaan uit 's Rijks kas volledig k fonds perdu zullen worden verstrekt. Indien dit voorstel wordt gevolgd, zal dus van de nieuwe belastingmidde len, tot invoering waarvan het voor stel wordt gedaan, een bedrag van 21,0 millioen dienen ter verstrekking van bijdrage fonds i>erdu aan de ge meenten ter vervanging van renteloo- ze voorschotten. Steunverleening aan den export ter verruiming der werk gelegenheid Herziening o.m. op het gebied van den kinderaftrek, de accgnt- heffing en de pereoneele belasting In de heden ingediende noia betreffende den ioeetand van Rijks financiën huldigt de Regeering het beginsel, dat het sluitend budget richtsnoer behoort te zijn voor haar financieel beleid. Om dit evenwicht te bereiken, aldus mi nister De Wilde in deze noia, zullen zware offers moeten worden gevraagd. Daarnaast zal een zoodanige beperking van uitgaven worden aangebrachi, als thans in verband met den druk, die door de belastingen op de bevolking wordt gelegd, onafwijsbaar noodzakelijk is. Uit de overtuiging, dat deze offers de directe in den vorm van nieuwe belastingen zoowel als de indirecte, welke het gevolg van de bezuiniging zijn een nationaal karak ter dragen, omdat zij mogêlijk moeten maken de nood zakelijke voortzetting van de verbetering van ons defensie- apparaat, alsmede van de bestrijding der werkloosheid en hare gevolgen, zullen allen kracht moeten putten om deze offers ie brengen. Indien hei pogen tot een sluitend budget ie komen, met welslagen zou worden bekroond, zouden niet alleen de donkere wolken, welke zich thans aan den financieelen hemel bevinden, afdrijven, doch tevens zou de opklaring, welke daarvan het gevolg zou zijn, weder den nauwen samenhang tusschen uiigavenpeil en belastingpeil duide lijk waarneembaar maken, waardoor de voorwaarden zou den zijn geschapen voor een gezond financieel beleid, dat de juiste verhouding zal weien te vinden tusschen het be lastingpeil en den omvang der Overheidstaak. Steun aan particulier bedryfeleven Rijk en gemeenten o ter h is het nonnaie i L mtng hier het leidende beginsel blijft. De groo- tere faciliteiten zal zjj echter verband laten houden met de mate, waarin het bedrijfsleven zelf aan de risico's wenscht deel te nemen. Zü meent hier samenwerking in het bedrijfsleven te moeten stimuleeren. Deze belastingvermindering zal worden verleend bij wijze van teruggaaf van betaalde belasting. Voor ieder kind, dat voor aftrek in aanmerking komt, zal een zeker bedrag der belasting, dat voor lederen belastingschuldige hetzelfde is, worden teruggegeven, doch uiteraard nooit meer dan aan inkomsten- en winstbelasting is betaald. fmoletu lucht- bisdom in des houden De minister van Financiën, mr. J. A. de Wilde Het ligt in de bedoeling, om, nadat de Ryks- commissie van Advies inzake het vraagstuk van de werkloosheid onder de jeugd ter zake zal zijn gehoord, nadere voorstellen te doen, waarbij dan het deQnltieve in 1939 te besteden bedrag, verdeeld over de betrokken hoofdstuk ken, zal worden aangevraagd. Deze belasting zal zooveel mogelijk bij de bron worden geheven, dat wil zeggen, dat, voor zoover dit doenlijk Is, op den schuldenaar van huren, pachten, renten, loonen en pensioenen de verplichting wordt gelégd, het bedrag van de door den verhuurder, verpachter, schuldeischer, werknemer of gepensionneerde verschuldigde belasting dadelijk by de uitbetaling van hetgeen door hem moet worden betaald, in te houden en aan den fiscus af te dragen. Daartoe dient dan deze belasting te wor den gesplitst in een vijftal betrekkelijk zelfstandige onderdeden.' te weten in een huurbelasting, een rentebelastlng, een loonbelasting en een winstbelasting, die te zamen alle soorten opbrengsten treffen naar een tarief van 2 pet., terwijl als vijfde onderdeel hieraan zal worden toegevoegd een bijzondere winstbelasting van rechts personen. die, naast de winstbelasting naar een tarief van 2 pet., waaraan zoowel de natuurlijke personen als de rechtspersonen zfjn onderworpen, naar een tarief van 8 pet. wordt geheven van de hier te lande door rechtspersonen gemaakte bedrijfswinsten Deze heffingen zullen, voor zoover dit mogelijk te, een persoonlijk karakter dragen. Zoo zal er o.a. zij het op indirecte wijze, plaats zijn voor „kinderaftrek”. vin 1939 lan der 'houden armonie let aan, irste op ee) wst aar te- tad van ikt dat op vau ttzonder m Am- rd. comité Cromm» was hel een le- igheden n auto, n dame oed ne- de flr- emleld. ihljnlljk slager toppen, i ontaet am den worden k. Per- et voor. - nt Langs dezen weg vertrouwt de regeerlng, dat de verzwaring door de nieuwe belastingwetten voldoende zal zijn opgevangen voor diegenen, die te zwaar zouden worden getroffen, terwijl anderzijds mag worden verwacht, dat kan wor den bijgedragen tot althans eenige stlmuleerlng van het bedrijfsleven. Naai de mogelijkheden, een belangrijke vitbreiding te geven aan de uitvoering van die werken, welke bijdragen tot verhooging van het voortbrengingsvermogen van den bodem en daardoor leiden tot het ontstaan van blijvende werkgelegenheid Is een om standig onderzoek ten einde gebracht, waar van het resultaat binnenkort zal worden ge publiceerd. Op den grondslag hiervan is be sloten tot verdere geleidelijke opvoering van de tewerkstelling bjj dit soort objecten, met als einddoel, de werkverschaffing aoo moge lijk te breiden op een peil van 90.004 k 190.000 man. De uitvoering van dit plan zal gedurende eenige jaren belangrijke bedra gen vorderen. Het grootste gedeelte daarvan zal gefinancierd kunnen worden uit de gel den, die reeds op den gewonen dienst be schikbaar zijn, terwijl een ander gedeelte, voor 1939 geschat op f 20 millioen, ten laste van den kapitaaldienst zal komen, hetgeen in verband met de te verwachten verbetering van den bodem en het ontstaan van blij vende werkgelegenheid,, in de huidige om standigheden verantwoord wordt geacht. reiden- Je Am- ïd en Ijk zan. erd een e plan- lig ms. ededee- Aangezlen het streven naar de vaststelling van objectieve normen stellig ten gevolge zal hebben, dat eene kleine verruiming van de voor 1939 strikt noodige bijdragen moet plaats vinden, heeft de ministerrennen ge vonden in de opstelling van het reëele bud getaire tekort een bedrag van f 5 millioen op te nemen voor de saneering van de ge- meenteljjke financiën. Dit bedrag in com binatie met de thans voor bijdragen In de begrootlngstekorten uitgetrokken bedragen zal moeten dienen voor een zoodanige her ziening van'de flnancieele uitkeeringsrege- len, dat een aanmerkelijk grooter aantal ge meenten haar zelfstandigheid weder ver krijgt. Wil deze herziening vooral in het licht van de remmende werking, welke deze wet op he* bedrijfsleven heeft, eenig resultaat opleveren, dan zal hiermede ruw gerekend een bedrag van ongeveer f 10 millioen gemoeid zyn. Aan gezien oe opbrengst van de personeele belasting voor gemeentelijke doeleinden bestemd is, zal dit bedrag derhalve ter compensatie van het nadeel voor de gemeenten moeten worden ge bruikt. In totaal zal dus de opbrengst van de inkom sten- en winstbelasting, zeer globaal geraamd op f 9C millioen, moeten worden verminderd met f 40 millioen, zoodat f 50 millioen ter dek king van het tekort op de begrootlng beschik- - baar zal zijn. De vraagstukken, welke thans het belang rijkst zijn, omdat daarbij rechtstreeks ons volksbestaan is gemoeid, hebben betrekking op <te defensie en de werkloosheid. Over het eerste behoeft thans niet gespro ken te worden, omdat dit in het afgeloopen zittingjaar een onderwerp van gemeen over leg tusschen de Staten-Generaal en de Regee rlng is geweest. Ook over het tweede vraagstuk is in de af- geloopen periode door de Staten-Generaal met de Regeering van gedachten gewisseld. Zooals reeds opgemerkt, zal deze verhooging slechts op een deel van het bestaande tarief worden voorgesteld. De Regeerlng meent zich te moeten beperken tot een zorgvuldige keuze van de daarvoor in aanmerking komende be drijf stakken, mede omdat de belangen bjj den import uit een algemeen handelspolitiek oog punt moeten worden ontzien. Een matig be schermend tarief blijft uit dien hoofde dan ook geboden. Zonder vooruit te loopen op de in te dienen ontwerpen zou de Regeïring hier willen verklaren, dat zQ veel waarde hecht aan stabiele verhoudingen op tariefgebied, zoodat zy de bij haar bestaande voornemens op dit gebied gelijktijdig bekend zal maken; binnen afzjenbaren tijd zullen deze voorstellen niet door andere worden gevolgd. Naast de genoemde voorzieningen ter bevor dering van de werkgelegenheid zal worden voortgegaan met het treffen van bijzondere maatregelen ter bestrijding der werkloosheid. Tegemoetkoming aan de nooden van de groote gezinnen. Het systeem geschetst ten aanzien van den kinderaftrek zal voor de Inkomsten- en Winst belasting tot leidraad dienen. De kosten van deze tegemoetkoming aan de groote gezinnen worden ruw geraamd op f 11 millioen. waarvan het grootste gedeelte ten laste van het landbouwcrisisfonds kan komen. Ooor den minister wordt een herziening van ons belastingstelsel voorgesteld. De moeilijkheid doet zich Immers voor, dat de bestaande belastingen weinig geschikt zijn cm te worden verhoogd, omdat hierdoor de fouten en onvolmaaktheden, die nu tienmaal aan het bestaande belastingsysteem eigen zijn, zich dan in sterker mate zouden doen gevoelen, waardoor eenerzljds de antl-sociale werking er van die de Regeerlng reeds vroeger heeft erkend zou worden versterkt en anderzijds een sterk remmende invloed op de bedrijvigheid hier te lande het gevolg zou zijn. De Regeerlng stelt zich op grond van deze overweging voor een complex van nieuwe bclastingmaat regelen aanhangig te maken, waardoor eenerzljds een aanzienlijke verhoo ging van de totale opbrengst van de belastingen zal worden verkregen, doch waarbij anderzijds naar een betere verdeellng van den belastingdruk wordt gestreefd, terwijl remmende invloeden van de belastingheffing op het bedrijfsleven zooveel mogelijk zullen worden beperkt, ja zelfs de mogelijkheid zal worden verkregen op sommige onder dooien lot verlaging van den belastingdruk over te gaan, teneinde op deze wijze de anti sociale werking, waarvan sprake was, weg te nemen en enkele remmende invloeden van de belastingheffing op het bedrijfsleven zooveel mogeiyk te beperken. Zoo stelt de minister zich voor de indiening te bevorderen van een ontwerp van wet tot het heffen van een Nationale Inkomsten- en Winstbelasting, waaraan, naar propor- tioneele tarieven, zullen worden onderworpen alle binnen het Rijk wonende natuurlijke personen en alle binnen het Rijk gevestigde rechtspersonen, alsmede natuurlijke personen en rechtspersonen, die niet binnen bet Rijk wonen of gevestigd zijn, voor hun Nedjr- landsche inkomsten. van het euvel der jeugdwerkloosheid is de Regeerlng van oordeel, dat het in 't belang van de handhaving der volkskracht onver mijdelijk is. te komen tot nieuwe maatrege len van tijdelijk karakter, welke kunnen bij dragen tot krachtiger bestrijding van dit kwaaa Ten einde deze crisls-voorzlening mogelljk te maken, meent de Regeerlng daarom, de beschikbaarstelling van een be- langrljke verhooging, boven hetgeen tot nog toe aan de bestrijding der jeugdwerkloos heid werd ten koste gelegd, te moeten be vorderen. Bq de vaststelling van de raming van inkomsten en uitgaven over het jaar 1939 heeft de regeering volle aandacht geschonken aan de groote vraagstukken van dezen - tjjd, die juist voor een belangrijk deel oorzaak geworden zijn van de financieele problemen, die de dekking van een zóó groot tekort heeft opgeworpen. Hieromtrent schrijft minister De Wilde in de Millioenennota o.m. het volgende Als voorwaarde van haar medewerking aan deze saneering moet zü in 's Lands heling zoolang de omstandigheden niet veranderen, blijven stellen den' eisch van versobering van de gemeentelijke huishouding en van beperking van de gemeentelijke taak tot bet noodzakelijke. Zjj overweegt, of ter waarborging van zoodanig beleid nadere wetteiyke maatregelen noodig zijn. Op de Rijksbegrooting voor hot dienstjaar 1939 werden verschei dene posten aanzienlijk verhoogd. Het hoofdstuk Defensie wordt op- bijna 25 millioen meer geraamd dan vjerledon jaar. Voor het hoofdstuk Sociale Zaken is ruim 10 millioen méér uitgetrokken. Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen krijgt bijna 4 millioen meer. De motieven die bij de opstelling dezer cijfers hebben gegolden vindt men hiernaast. De uitvoering van dit plan zal meebrengen, dat aan de werkverschaffing bet huidige ka rakter van' leniging der werkloosheldsgevolgen wordt ontnomen en dat sjj wordt bestrijding der werkloosheid zelf. Ten slotte wordt ten deze vermeld, dat de voorgenomen herziening mede er op gericht zal lyn, werkverschaffing en werkfonds tqeer tot één geheel te maken en daaraan een zelfstan dige plaats toe te kennen. Naast gezonde marktverhoudingen in het binnenland wenscht de Regeerlng achter hare exportpolltlek niet alleen te handhaven, doch zoo mogelljk te versterken. Daarvoor is het voor het Nederlandsche bedrijfsleven noodig den blik naar alle- aanwezige mogelijkheden op de wereldmarkt te richten. De risico's, welke in het internationale economische verkeer heer- schen hebben de Regeering genoopt nader te onderzoeken, in hoeverre hier meer steun ge boden kan worden. Daarby zal echter naar het oordeel van de Regeering voorop moeten staan, dat het bedrijfsleven zelf bereid moet zijn een passend aandeel in de uitzonderlijke risico’s te dragen. De Regeering stelt zich voor het In stituut der Exportcredietverzekerlng nog meer dan tot dusverre in te schakelen. Zij denkt daarbij onder andere ook aan garanties voor een langer tijdvak dan tot dusver werd toege- itaan. Het spreekt vanzelf, dat de werkverrul- De Regeerlng heeft overwogen, in hoeverre de export nog óp andere wijze bevorderd kan worden. Zij houdt daartoe haar aandacht ge vestigd op de bediening van nieuwe en de her overing van ten gevolge van abnormale, vreem de concurrentie, verloren gegane markten. Ook hier staat verruiming der werkgelegenheid op den voorgrond. Indien het mogelljk blijkt nieuwe arbeidskrachten op deze wijze in het -productieproces in te schakelen, zal het bin nen zekere grenzen verantwoord zijn op de be grootlng vrijkomende steungelden voor dit doel te bezigen. Ten einde ongewenschte concur rentieverhoudingen te voorkomen, zal het nood zakelijk zijn, dat ook hier samenwerking van bedrljfsgenooten tot stand komt Daarbij zal het bedrijfsleven bewijzen moeten geven, dat het tot offers bereid is om nieuwen afzet te verkrijgen. Het spreekt vanzelf, dat met han delspolitieke belangen in belangrijke mate reke ning gehouden moet worden; in het bijzonder zal de gevestigde industrie in andere landen ontzien moeten worden. Indienageen blijvende resultaten te verwachten zijn, acht de Regee ring zich echter niet verantwoord het bedrijfs leven op deze wijze tegemoet te komen. De Regeering wenscht zich bij deze maatregelen op een streng zakelljken grondslag te plaatsen. Wijziging in de accijnswetgeving. Deze wijziging zal noodig zijn, in de eerste plaats wegens den druk, welke wordt uitgeoe fend op de mlnstdraagkrachtlgen. en in de tweede plaats om tegemoet te komen aan ge motiveerde klachten van het bedrijfsleven. Ook zal de wet op de omzetbelasting wellicht nog eenige wijziging moeten ondergaan. Naar ruwe raming zal voor een en ander een bedrag van f 18 millioen beschikbaar moeten worden ge steld. Wijziging der tarieven van de wetten op do VermogensbAasting en de Verdedigingsbelas- Ung. Om aan de ergste bezwaren tegemoet te ko men. zal zeker een bedrag van f 8 millioen noo dig zijn. Tenslotte vraagt de wet op de personeele be lasting in dit verband om herziening. ten kan langs dezen weg van verdere nivelleering en grootere bijdragen wellicht tydelyk tot ge ringere proporties worden teruggebracht, een afdoende oplossing, voor zoover daarvan althans in deze tijden sprake kan zijn, zal alleen moge lljk zijn, indien in veel sterkere mate dan thans het geval is, de eigen verantwoordelijkheid der gemeenten voor het doen van uitgaven weder wordt ingeschakeld en allerwegen verstaan, wordt, dat het centraal gezag de verantwoordelijkheid voor het financieel beheer der gemeenten niet kan en mag overrtemen. Vooral in de huidige omstandigheden, waarin bezuiniging op het Overheidsapparaat zoo drin gend noodig is, kan deze meest reëele waar borg voor een zuinig beheer niet worden ge mist. In welke richting de Regeering dezen waar borg meent te kunnen verstevigen, kan blijken uit het ontwerp van wet tot w’jjziging van de wet tot steun aan de noodlijdende gemeenten, hetwelk zeer binnenkort wordt aangeboden. Te dezer plaatse moge voor een nadere motlvee- ring van dit ontwerp van wet naar de daarbij gevoegde Memorie van Toelichting worden ver wezen. Eveneens zal een regeling van het forensen vraagstuk. waarvan het doel om. is een betere financieele verhouding tusschen de gemeenten onderling te scheppen, gelijktijdig worden aan geboden. De Regeering heeft het vertrouwen, dat deze verschillende middelen in combinatie met el kaar in staat zullen zjjn de saneering van de gemeentelijke financiën daadwerkeljjk te be vorderen. Toortl de conclusie gekomen, dat SJmbetrekklng tot de te volgen economische itoutiek nieuwe maatregelen onvermijdelijk zijn Zijn hiermede de Inzichten van de Regeerlng omtrent de financieele omstandigheden van het Rijk en de taak, welke de Regeering zich in verband daarmede stelt, ter kennis van de Sta ten-Generaal gebracht, deze mededeelingen zouden niet volledig zijn, Indien niet eveneens aan de financieele positie van de gemeenten aandacht werd geschonken. De moeilijkheden, welke de gemeenten onder vinden zijn zoowel In oorzaak als gevolg van hetzelfde karakter als die van het Rijk. Ook voor de gemeenten geldt daarom de noodzaak van een ernstige, voortgezette bezui niging. Bestaat daarnevens ook de noodzaak tot verruiming van de ter beschikking van de gemeente staande middelen? Het is voor de beantwoording dezer vraag wenschelijk de huidige wijze van hulpverlee- ning aan gemeenten, welke budgetaire moei lijkheden ondervinden, in beschouwing te ne men. Ongeveer 7M gemeenten behoeven geen bijzondere hnlp, zl) kunnen zich zelf redden en hebben zelfs in deze voor Overheidsbud getten zoo moeilijke crisisjaren het evenwicht in haar begrootingen kunnen handhaven. De overige gemeenten hebben hiertoe geen kans gezien en verkeeren dus in dezelfde positie als hét Rijk. Waar de positie gelijk was, zou een onthouding van hulp uit de Rijkskas aan die gemeenten te verdedigen zijn geweest, omdat zoodanige hulp niet met werkelijk beschikbare middelen kort worden verleend, doch slechts tot effect had, dat de tekorten van de gemeen ten geconcentreerd werden bjj het Rijk. Niettemin heeft de verhouding tusschen hel Rijk en de gemeenten zich in andere richting In de afgeloopen jaren ontwikkeld. In het Een blijvende vermindering van de werkloosheid zou niet alleen aan de nog groote groep van werklooze land- genooten de zoo noodige hulp bren gen, waarmede het algemeen belang tevens zou zjjn gediend, doch even eens tot een verlichting van de fi nancieele zorgen en als gevolg daar van tot een verlichting van de zware lasten, welke ^oor ons volk moeten worden gedragen, kunnen leiden. Binnen de grenzen, welke nu een maal gesteld zijn aan de mate, waar in de Overheid de welvaart van het landkan bevorderen, wil de Regee ring alles doen, wat in haar vermogen is, om nader tot het doel te komen. De Reffeering is voornemens zeer binnenkort voorstellen bjj de Staten- Generaal in te dienen voor de ver hooging van invoerrechten van eeni ge groepen van artikelen. Daarmede zal een meer bljjvende steun gegeven worden aan eenige bedrijfstakken, die voor de binnenlandsche markt van Nederland van veel beteekenis zjjn. ^Rekening houdende met het geldende tariefsysteem van Neder land, zullen geen specifieJce rechten worden voorgesteld, doch zullen de waarderechten verhoogd worden. Voor volledige eindfabrikaten zal daarbjj, naar het oordeel der Regee ring, 20 pet. als de maximumgrens zjjn te stellen. Zij is zich er zeer wel van bewust, dat zl) bij een zekere mate van bescherming van de binnenlandsche markt met geves tigde Nederlandsche exportbelangen moet rekening houden. Tegenover bepaalde ge- wenschte exportmogelijkheden zal Neder land een aantrekkelijke markt moeten blij ven. Deze zal het echter eerder zijn bjj inschakeling der werkloozen in het pro ductieproces dan omgekeerd. Op dje reden is een selectief optreden, zoowel bjj be scherming van de binnenlandsche markt als bjj exportbevordering, noodig. Zou men dit uit het oog verliezen, dan wordt het gestelde doel in de waagschaal gesteld. Werkloosheidssubsidiefonds werd een middel gezien om de gemeenten met budgetaire te- t horten te helpen en daarnaast bleef het Rijk de gemeenten, die desondanks niet voldoende geholpen konden worden, rechtstreeks steunen. In de gegeven omstandigheden was deze toe stand aanvankelijk bevredigend. Wel moest van Rijkswege een contróle op een zuinig be leid dezer gemeenten worden uitgeoefend, doch waar reeds een zeer vérgaande nivelleering tus schen de uitgaven en inkomsten van de ver schillende gemeenten by de wet op de finan cieele verhouding tusschen het Ryk en de ge meenten en de wet op het Werkloosheidssubsi- diëfonds was ingevoerd en desondanks zulke groote verschillen tusschen de gemeenten on derling bleven bestaan, dat een 700 gemeen ten aanvankelijk meer op eigen beenen konden staan, en de overige byzondere hulp noodig hadden, moest de tydelyke inperking van de gemeentelyke zelfstandigheid als een noodzakeiyk gevolg van de abnormale om standigheden worden aanvaard. De snelle achteruitgang had evenwel alras tot gevolg, dat het Werkloosheidssubsidiefonds r.iet meer by machte was in de begrootmgs- tekorten te voorzien. Toen de tekorten van dit Fonds zich gingen accumuleeren, werden de bijdragen in de tekorten voor een deel in den vorm van een renteloos voorschot en voor het overige als bydrage A fonds perdu verstrekt. Deze wyziging is uiteraard van groot be lang voor de gemeenten. Hiermede zyn de gemeenten evenwel in haar financieel beleid nog niet zelfstandig geworden. Wil men tot die zelfstandigheid geraken, dan zal het noodig zyn er naar te streven voor de toe te kennen bydragen objectieve normen te vin den, waarvan de consequentie echter niet mag zyn, dat ih meerdAe of mindere mate aan tal van gemeenten, die de bydrageiT niet noodig hebben, eveneens nieuwe middelen toevallen. Het is niet verantwoord de opbrengst van de nieuwe belastingen voor een beteekenend deel te bestemmen voor gemeenten, welke daaraan geen strikte behoefte hebben. Intusschen maakt de thans gegroeide toestand van bijpassing van tekorten in zoovele gemeenten het gevaar geens zins denkbeeldig, dat het verantwoordeiykheids- gevoel voor het financieel beleid verslapt, het welk gevolgen teweeg kan brengen, welker voor koming een offer rechtvaardigt. In feite is dit probleem van de welvaartsbe- vordering geen iweede probleem naast het fi nancieele. doch hetzelfde probleem, alleen van *n andere zyde beschouwd. Het zal intusschen wel duidelyk zyn, dat «en consequente concentratie van alle krach ten op dit groote probleem andere belangen hoodzakeiykerwyze voorshands meer op den achtergrond moet dringen.. Een groote taak ’oor een geheel volk is nimmer te volbrengen, tadien dat volk niet bereid is zich opofferin- Jén te getroosten, waarmede dan in dit ver- *nd ook worden bedoeld die, welke gelegen zyn in het afzien van wenschen en verlan- t*ns, waarvan de vervulling in den weg zou •**an aan het bereiken van het gestelde doel De Regeering heeft zich opnieuw ernstig re kenschap gegeven van al hetgeen in het be- 'an8 van een krachtige bestriding der werk- “osheid kan worden gedaan. Hierboven werd het voornemen reeds mede- kedeeld om de wyziging. welke het belasting stelsel zal ondergaan, mede dienstbaar te ®*ken aan het wegnemen van in bepaalde be- gelegen belemmeringen tegen ver- numing van werkgelegenheid. In het kader van deze maatregelen wenscht de Regeering ook te plaatsen de kapitaalsuit- breidlng van de Maatschappy voor Industrie financiering, waarover in verband met de ur gentie een afaonderlyk voorstel werd ingediend by aanvullingsbegrooting «Gedrukte Stukken Zitting 1937—1938 no. 582). Hier moge eveneens worden gewezen op de noodzaak van uitbreiding van het productie apparaat der Nederlandsche nyverheid in het belang van de landsverdediging. Maatregelen zyn in voorbereiding op dit gebied de eigen productie te bevorderen. Ook wyst de minister er op, dat de Regeering in Hoofdstuk X van de begrootlng heeft opgenomen een aanvullende credietmo- geiykheia voor kleine nyveren en ambachts lieden. De bedoeling hiervan is een ontbreken de schakel in het credietapparaat tot stand te brengen, waardoor bedoelde personen op za- keiyk verantwoorden grondslag langloopende credieten zullen kunnen verkrygen tot een ma ximum v»n f 5000 voor het aanschaffen van machines en het verbeteren hunner outillage in het algemeen. Op deze wyze hoopt de Regeering een nuttig element in het bedrijfsleven en nieu we arbeidsmogeiykheden te openen. De uitvoe ring van deze maatregelen zal in handen wor den gegeven van de Nederlandsche Midden stands bank. geworden, zy meent, dat daarby voorop moet staan behoud en versterking van het particu liere bedryfsleven. Naast de bestaande maat regelen zullen derhalve eenige nieuwe voorzie ningen getroffen moeten worden, waardoor een' complex van maatregelen tot schraglng var. het particuliere bedryfsleven tot stand komt, dat doelmatig geacht kan worden. Alhoewel niet ontkend kan worden, dat de internatio nale structuur van het economische leven van Nederland ons land uitermate gevoelig doet zyn voor de ontwikkeling in het buitenland zoo acht de Regeerlng het toch noodzakeiyk naar meer stabiliteit op de binnenlandsche markt te streven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 21