DE JAARLIJKSCHE MILLIOENENNOTA
Nieuw belasting
OFFERS GEVERGD!
systeem
Het werkloosheids
probleem
'1'
Belastingwet
geving
RUK EN GEMEENTEN
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1938
Het plan-Westhoff
De minister-president, dr. H. Cólijn
Het plan-Westhoff
Exportstimuleering
Met bet oog op den omvang en den duur
Het yraegstuk van de noodlijdende gemeen-
Opbrengst 40 millioen
lager
De minister van Economische Zaken,
mr. M. P, L. Steenberg he
Herziening Oefïle op het gebied van
den kinderaftrek, de accyns-
heffing en de peraoneele
belasting
Steunverleening aan den export
ter verruiming der werk
gelegenheid
Uit de voorgenomen verandering van
de wijze van verleenlng van de bij
dragen in de begrootingstekorten van
de gemeenten zal gebleken zijn, dat de
Regeering het voornemen koestert voor
te stellen, dat deze bijdragen voortaan
uit ’s Rijks kas volledig a fonds perdu
zullen worden verstrekt.
Indien dit voorstel wordt gevolgd,
zal dus van de nieuwe belastingmidde
len, tot invoering waarvan het voor
stel wordt gedaan, een bedrag van
21,8 millioen dienen ter verstrekking
van bijdrage fonds jierdu aan de ge
meenten ter vervanging van fenteloo-
ze voorschotten.
In de heden ingediende nola betreffende den toestand
vaï<* Rijks financiën huldigt de Regeering het beginsel,
dat het sluitend budget richtsnoer behoort te zijn voor haar
financieel beleid. Om dit evenwicht ie bereiken, aldus mi
nister De Wilde in deze nota, zullen zware offers moeien
'worden gevraagd. Daarnaast zal een zoodanige beperking
van uitgaven worden aangebracht, als thans in verband
met den druk, die door de belastingen op de bevolking
wordt gelegd, onafwijsbaar noodzakelijk is.
Uit de overtuiging, dat deze offers de directe in den
vorm van nieuwe belastingen zoowel als de welke
het gevolg van de bezuiniging zijn een nationaal karak
ter dragen, omdat zij mogelijk moeien maken de nood
zakelijke voortzetting van de verbetering van ons defensie-
apparaai, alsmede van de bestrijding der werkloosheid en
hare gevolgen, zullen allen kracht moeten putten om deze
offers te brengen.
Indien het pogen tot een sluitend budget te komen,
met welslagen zou worden bekroond, zouden niet alleen de
donkere wolken, welke zich thans aan den financieelen
hemel bevinden, afdrijven, doch tevens zou de opklaring,
welke daarvan het gevolg zou zijn, weder den nauwen
samenhang tusschen uiigavenpeil en belasiingpeil duide
lijk waarneembaar maken, waardoor de voorwaarden zou
den zijn geschapen voor een gezond financieel beleid, dat
de juiste verhouding zal weten te vinden tusschen het be-
lasiingpeil en den omvang der Overheidstaak.
Steun aan particulier
bedryfsleven
Ryk en gemeenten
punt moeten worden ontzien. Een matig be
schermend tarief blijft uit dien hoofde dan ook
geboden. Zonder vooruit te loopen op de in
te dienen ontwerpen zou de Regearlng hier
willen verklaren, dat zy veel waarde hecht aan
stabiele verhoudingen op tarief gebied, zoodat
zy de by haar bestaande voornemens op dit
gebied gelijktijdig bekend zal maken; binnen
afzlenbaren tijd zullen deze voorstellen niet
door andere worden gevolgd.
Zooals reeds opgemerkt, zal deze verhooging
slechts op een deel van het bestaande tarief
worden voorgesteld. De Regeering meent zich
te moeten beperken tot een zorgvuldige keuze
van de daarvoor in aanmerking komende be
drijfstakken, mede omdat de belangen bij den
import uit een algemeen handelspolitiek oog-
rning hier het leidende beginsel blijft. De groo-
tere faciliteiten zal zij echter verband laten
houden met de mate, waarin het bedrijfsleven
zelf aan de risico's wenstht deel te nemen. Zij
meent hier samenwerking In het bedrijfsleven
te moeten stlmuleeren.
De minister van Financiën, mr. J.
de Wilde
Het ligt in de bedoeling, om, nadat de Rijks-
commissie van Advies inzake het vraagstuk
van de werkloosheid onder de Jeugd ter zak*
tal zijn gehoord, nadere voorstellen te doen,
waarbij dan het definitieve in 1939 te besteden
bedrag, verdeeld over de betrokken hoofdstuk
ken. zal worden aangevraagd.
Deze belastingvermindering zal worden verleend bij wyze van teruggaaf van betaalde
belasting. Voor leder kind, dat voor aftrek in aanmerking komt, zal een zeker bedrag
der belasting, dat voor lederen belastingschuldige hetzelfde is, worden teruggegeven,
doch uiteraard nooit meer dan aan inkomsten- en winstbelasting is betaald.
Deze belasting zal zooveel mogelijk bij de bron worden geheven, dat wil zeggen,
dat, voor zoover dit doenlijk is, op den schuldenaar van huren, pachten, renten,
loonen en pensioenen de verplichting wordt gelegd, het bedrag van de door den
verhuurder, verpachter, schüldeischer, werknemer of gepensionneerde verschuldigde
Lelasting dadelijk by de uitbetaling van hetgeen door hem moet worden betaald, In
te houden en aan den fiscus af te dragen. Daartoe dient dan deze belasting te wor
den gesplitst in een vyftal betrekkelijk zelfstandige onderdeelen, te weten ,ln een
huurbelasting, een rentebelasting, een loonbelasting en een winstbelasting, die te
zamen alle soorten opbrengsten treffen naar een tarief van 3 pet., terwijl als vijfde
onderdeel hieraan zal worden toegevoegd een bijzondere winstbelasting van rechts
personen. die. naast de winstbelasting naar een tarief van 2 pet., waaraan zoowel de
natuurlijke personen als de rechtspersonen zijn onderworpen, naar een tarief van
8 pet. wordt geheven van de hier te lande door rechtspersonen gemaakte bedrijfswinsten.
Deze heffingen zullen, voor zoover dit mogelijk is. een persoonlijk karakter dragen.
Zoo zal er os zij het op indirecte wyze, plaats zijn voor „kinderaftrek”.
E dezen waar-
itevigen, kan blijken
Aangezien het streven naar de vaststelling
van objectieve normen stellig ten gevolge zal
hebben, dat eene kleine verruiming van de
voor 1939 strikt noodige bijdragen moet
plaats vinden, heeft de minister termen ge
vonden in de opstelling van het reëele bud
getaire tekort een bedrag van f 5 millioen
op te nemen voor de saneering van de ge-
meenteiyke financiën. Dit bedrag in com
binatie met de thans voor bijdragen in de
begrootingstekorten uitgetrokken bedragen
zal moeten dienen voor een zoodanige her
ziening van de flnancieele uitkeeringsrege-
len, dat een aanmerkelijk grooter aantal ge
meenten haar zelfstandigheid weder ver
krijgt.
Wijziging in de accijnswetgeving.
t
Deze wyziging zal noodig zijn, in de eerste
plaats wegens den druk, welke wordt uitgeoe
fend op de minstdraagkrachtigen, en In de
tweede plaats om tegemoet te komen aan ge
motiveerde klachten van het bedryfsleven. Ook
zal de wet op de omzetbelasting wellicht nog
eenige wyziging moeten ondergaan. Naar ruwe
raming zal voor een en ander een bedrag van
f 18 millioen beschikbaar moeten worden ge
steld.
Wijziging der tarieven van de wetten ep de
Vermogensbelasting en de Verdedlgingsbelas-
De vraagstukken, welke thans het belang -
rijkst zijn, omdat daarbij rechtstreeks ons
volksbestaan Is gemoeid, hebben betrekking op
ds defensie en de werkloosheid.
Over het eerste behoeft thans niet gespro
ken te worden, omdat dit in het afgeloopen
zittingjaar een onderwerp, van gemeen over
leg tusschen de Staten-Generaal en de Regee-
ring is geweest.
Ook over het tweede vraagstuk is in de af
geloopen periode door de Staten-Generaal met
da Regeering van gedachten gewisseld.
Naai de mogelijkheden, een belangrijke
rRbreiding te geven aan de uitvoering van
die werken, welke bijdragen tel verhooging
van het voortbrengingsvermogen van den
bodem én daardoor leiden tot het ontstaan
van blijvende werkgelegenheid Is een om
standig onderzoek ten einde gebracht, waar
van het resultaat binnenkort aal worden ge
publiceerd. Op den grondslag hiervan is be-
stoler. tot verdere geleidelijke opvoering van
de tewerkstelling bij dit soort objecten, met
als einddoel, de werkverschaffing apo moge-
lijk te brengen op een peil van 90498 a
100.900 man. De uitvoering van dit plan zal
gedurende eenige jaren belangrijke bedra
gen vorderen. Het grootste gedeelte daarvan
zal gefinancierd kunnen worden uit de gel
den, die reeds op den gewonen dienst be
schikbaar zijn, terwijl een ander gedeelte,
voor 1939 geschat op f ZO millioen, ten laste
van den kapitaaldienst zal komen, hetgeen in
verband met de te verwachten verbetering
van den bodem en het ontstaan van blij
vende werkgelegenheid, in de huidige om
standigheden verantwoord wordt geacht.
Naast de genoemde voorzieningen ter bevor
dering van de werkgelegenheid zal worden
voortgegaan mét het treffen van bijzondere
maatregelen ter bestryding der werkloosheid.
Ung.
Om aan de ergste bezwaren tegemoet te ko
men, zal zeker een bedrag van f 8 millioen noo
dig sjjn
Tenslotte vraagt de wet op de personeels be
lasting ia dit verbaad om herziening.
Op do Rijksbogrooting voor hot
dleristjaar 1939 werden verschei
dene posten aanzienlijk verhoogd.
Het hoofdstuk Defensie wordt op
bijna 25 millioen meer geraamd dan
verleden jaar. Voor het hoofdstuk
Sociale Zaken is ruim 10 millioen
méér uitgetrokken. Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen krijgt bijna
4 millioen meer.
De motieven die bij do opstelling
dezer cijfers hebben gegolden
vindt men hiernaast.
van het euvel der jeugdwerkloosheid is de
Regeering van oordeel, dat het in 't belang
van de handhaving der volkskracht onver-
mydeiyk is, te komen tot nieuwe maatrege
len van tydeiyk karakter, welke kunnen bij
dragen tot krachtiger bestryding van dit
kwaad. Ten einde deze crlsls-voorzlenlng
mogelyk te maken, meent de Regeering
daarom, de beschikbaarstelling van een be
lang! yke verhooging, boven hetgeen tot nog
toe aan de bestryding der jeugdwerkloos
heid werd ten koste gelegd, te moeten be
vorderen.
By de vaststelling van de raming
vap^inkomsten en uitgaven over het
jaar 1939 heeft de regeerihg- voile
aandacht geschonken aan de groote
vraagstukken van dezen tijd, die
juist voor een belangrijk deel oorzaak
geworden zijn van de financieele
problemen, die de dekking van een
zóó groot tekort heeft opgeworpen.
Hieromtrent schrijft minister De
Wilde in de Millioenennota o.m. het
volgende
Als voorwaarde van haar medewerking aan
deze saneering moet zy in 's Lands belanf, -
zoolang de omstandigheden niet veranderen,
biyven stellen den eisch van versobering van
de gemeenteiyke huishouding en van beperking
van de gemeenteiyke taak tot het noodzakelijke,
zy overweegt, of ter waarborging van zoodanig
beleid nadere wetteiyke maatregelen noodig zijn.
De uitvoering van dit plan zal meebrengen,
dat aan de werkverschaffing het huidige ka
rakter van leniging der werkloosheldsgevolgen
wordt ontnomen en dat zy wordt bestryding der
werkloosheid zelf.
Ten slotte wordt ten deze vermeld, dat de
voorgenomen herziening mede er op gericht aal
stjn, werkverschaffing en werkfonds meer tot
één geheel te maken en daaraan een zelfstan
dige plaats toe te kennen.
Naast gezonde marktverhoudingen in het
binnenland wenscht de Regeering echter hare
exportpolltlek niet alleen te handhaven, doch
zoo mogelyk te versterken. Daarvoor Is het voor
het Nederlandsche bedryfsleven noodig den
blik naar alle aanwezige mogeiykheden op de
wereldmarkt te richten. De risico’s, welke In
het Internationale economische verkeer heer-
schen hebben de Regeering genoopt nader te
onderzoeken, in hoeverre hier meer steun ge
boden kan worden. Daarby zal echter naar het
oordeel van de Regeering voorop moeten staan,
dat het bedryfsleven zelf bereid moet zyn een
passend aandeel In de ultzonderiyke risico's
te dragen. De Regeering stelt zich vcor het In
stituut der Exportcredletverzekering nog meer
dan tot dusverre in te schakelen, zy denkt
daarby onder andere ook aan garanties vooi
een langer tydvak dan tot dusver werd toege
staan. Het spreekt vanzelf, dat de werkverrul-
Wil deze herziening vooral in het licht van
de remmende werking, welke deze wet op he«
bedrijfsleven heeft, eenig resultaat opleveren,
dan zal hiermede ruw gerekend een bedrag
van ongeveer f 10 millioen gemoeid zyn. Aan
gezien de opbrengst van de personeele belasting
voor gemeenteiyke doeleinden bestemd is. zal
dit bedrag derhalve ter compensatie van het
nadeel voor de gemeenten moeten worden ge
bruikt.
In totaal zal dus de opbrengst van de inkom
sten- en winstbelasting, zeer globaal geraamd
op f 90 millioen, moeten worden verminderd
met f 40 millioen, zoodat t 50 millioen ter dek
king van het tekort op de begroottag beschik*
baar za! zyn.
ül
Langs dezen weg vertrouwt de regeering, dat
de verzwaring door de nieuwe belastingwetten
voldoende zal zyn opgevangen voor diegenen,
die te zwaar zouden worden getroffen, terwijl
anderzijds mag worden verwacht, dat kan wor
den bijgedragen tot althans eenige stlmuleering
van het bedryfsleven.
In het kader van deze maatregelen wenscht
de Regeering ook te plaatsen de kapitaalsuit-
breiding van de Maatschappy voor Industrie
financiering, waarover In verband met de ur
gentie een afzonderiyk voorstel werd ingediend
by aanvuil ingsbegrooting (Gedrukte Stukken
Zitting 1937—1938 no. 583).
Hier moge eveneens worden gewezen op de
noodzaak van uitbreiding van het productie
apparaat- der Nederlandsche nyverheid in het
belang van de landsverdediging. Maatregelen
zyn in voorbereiding op dit gebied de eigen
productie te bevorderen.
Ook wyst de minister er op, dat de
Regeering in Hoofdstuk X van de begroeting
heeft opgenomen een aanvullende credietmo-
geiykheia voor kleine nyveren en ambachts
lieden. De bedoeling hiervan is een ontbreken
de schakel in het credietappamat tot stand
te brengen, waardoor bedoelde personen op za
ke lijk verantwoorden grondslag langloopende
credieten zullen kunnen verkrygen tot een ma
ximum van f 5000 voor het aanschaffen van
machines en het verbeteren hunner outillage in
het algemeen. Op deze wyze hoopt de Regeering
een nuttig element In het bedryfsleven en nieu
we arbeidsmogeiykheden te openen. De uitvoe
ring van deze maatregelen zal in handen wor
den gegeven van de Nederlandsche Midden-
standsbank.
De Regeering heeft overwogen, in hoeverre
de export nog op andere wyze bevorderd1 kan
worden, zy houdt daartoe haar aandacht ge
vestigd op de bediening van nieuwe en de her
overing van ten gevolge van abnormale, vreem
de concurrentie, verloren gegane markten. Ook
hier staat verruiming der werkgelegenheid op
den voorgrond. Indien het mogelyk biykt
nieuwe arbeidskrachten op deze wyze In het
productieproces in te schakelen, zal het bin
nen zekere grenzen verantwoord zyn op de be
groeting vrijkomende steungelden voor dit doel
te bezigen. Ten einde ongewenschte concur
rentieverhoudingen te voorkomen, zal het nood
zakeiyk zyn, dat ook hier samenwerking van
bedryfsgenooten tot stand komt, Daarby zal
het bedryfsleven bewyzen moeten geven, dat
het tot offers bereid is om nieuwen afzet te
verkrygen. Het spreekt vanzelf, dat met han
delspolitieke belangen in belangryke mate reke
ning gehouden moet worden; in het byzonder
zal de gevestigde industrie in andere landen
ontzien moeten worden. Indien geen biyvende
resultaten te verwachten zyn, acht de Regee
ring zich echter niet verantwoord het bedryfs
leven op deze wyze tegemoet te komen. De
Regeering wenscht zich by deze maatregelen
op een streng zakeiyken grondslag te plaatsen.
zy Is zich er zeer wel van bewust, dat
zy by een zekere mate van bescherming
van de binnénlandsche markt met geves
tigde Nederlandsche exportbelangen moet
rekening houden. Tegenover bepaalde ge-
wenschte exportmogelijkheden zal Neder
land een aantrekkeiyke markt moeten biy-
ven. Deze zal het echter eerder zyn by
inschakeling der werkloozen in het pro
ductieproces dan omgekeerd. Om die reden
is een selectief optreden, zoowel by be
scherming van de binnenlandsche markt
als by exportbevordering, noodig. Zou men
dit uit het oog verliezen, dan wordt het
gestelde doel in de waagschaal gesteld.
Tegemoetkoming aan de negéen van de groote
gezinnen.
Het systeem geschetst ten aanzien van den
kinderaftrek zal voor de Inkomsten- en Winst
belasting tot leidraad dienen.
De kosten van deze tegemoetkoming aan de
groote gezinnen worden ruw geraamd op f U
millioen waarvan het grootste gedeelte ten
laste van het landbouwcrisisfonds kan komen.
ten kan langs dezen weg van verdere nlvelleering
en grootere bydragen wellicht tydelyk tot ge
ringere proporties worden teruggebracht, een
afdoende oplossing, voor zoover daarvan althans
In deze tyden sprake kan zyn, zal alleen moge
lyk zyn, indien In veel sterkere mate dan thans
het geval is, de eigen verantwoordeiykheid der
gemeenten voor het doen van uitgaven weder
wordt ingeschakeld en allerwegen verstaan wordt,
dat het centraal gezag de verantwoordelykheld
voor het financieel beheer der gemeenten niet
kan en mag overnemen.
Vooral In de huidige omstandigheden, waarin
bezuiniging op het Overheidsapparaat zoo drin
gend noodig is. kan deze meest reëele waar
borg voor een zuinig beheer niet worden ge
mist.
In welke richting de Regeering
borg meent te kunnen versteviger
uit het ontwerp van wet tot wyziging van de
wet tot steun asui de noodiydende gemeenten,
hetwelk zeer binnenkort wordt aangeboden. Tt
dezer plaatse moge voor een nadere motlvee-
rlng van dit ontwerp van wet naar de daarby
gevoegde Memorie van Toelichting worden ver
wezen.
Eveneens zal een regeling van het forensen
vraagstuk. waarvan het doel om. Is een betere
financieele verhouding tusschen de gemeenten
onderling te scheppen, gelyktydig worden aan
geboden.
De Regeering heeft het vertrouwen, dat deze
verschillende middelen In combinatie met el
kaar in staat zullen zyn de saneering van de
gemeenteiyke financiën daadwerkeiyk te be
vorderen.
zyn hiermede de Inzichten van de Regeering
omtrent de financieele omstendlgheden van het
Ryk en de taak, welke de Regeering zich In
verband daarmede stelt, ter kennis van de Sta
ten-Generaal gebracht, deze mededeelingen
zouden niet volledig zyn, Indien niet eveneens
aan de financieele positie van de gemeenten
aandacht werd geschonken.
De moeiiykheden. welke de gemeenten onder
vinden zyn zoowel In oorzaak als gevolg van
hetzelfde karakter als die van het Ryk.
Ook voor de gemeenten geldt daarom de
noodzaak van een ernstige, voortgezette bezui
niging. Bestaat daarnevens ook de noodzaak
tot verruiming van de ter beschikking van de
gemeente staande middelen?
Het Is voor de beantwoording dezer vraag
rzenscheiyk de huidige wyze van hulpverlee-
ning aan gemeenten, welke budgetaire moei
lijkheden ondervinden, in beschouwing te ne
men. Ongeveer 700 gemeenten behoeven geen
bijzondere hulp, zy kunnen zich zelf redden
en hebben zelfs in deze voor Overheidsbud
getten zoo moeiiyke crisisjaren het evenwicht
in haar begroetingen kunnen handhaven. De
overige gemeenten hebben hiertoe geen kans
gezien en verkeeren dus in dezelfde positie als
het Ryk. Waar de positie geiyk was, zou een
onthouding van hulp uit de Rykskas aan die
gemeenten te verdedigen zljc geweest, omdat
zoodanige hulp niet met werkelyk beschikbare
middelen kon worden verleend, doch slechts
tot effect had, dat de tekorten van de gemeen
ten geconcentreerd werden by het Ryk.
Niettemin heeft de verhouding tusschen hel
Ryk en de gemeenten zich in andere richting
in da afgeloopen jaren ontwikkeld. In het
Een blijvende vermindering van de
werkloosheid zou niet alleen aan de
nog groote groep van werklooze land-
genooten de zoo noodige hulp bren
gen, waarmede het algemeen belang
tevens zou zijn gediend, doch even-'
eene tot een verlichting van de fi
nancieele zorgen en als gevolg daar
van tot een verlichting van de zware
lasten, welke door ons volk moeten
worden gedragen, kunnen leiden.
Binnen de grenzen, welke nu een
maal gesteld zijn aan de mate, waar
in de Overheid de welvaart van het
land kan bevorderen, wil de Regee
ring alles doen, wat in haar vermogen
is. om nader tot het doal te komen.
tot de conclusie gekomen, dat
T” “trekking tot de te volgen economische
wutiek nieuwe maatregelen onvermydeiyk zyn
De Regeering is voornemens zeer
binnenkort voorstellen bij de Staten-
Generaal in te dienen voor de ver
hooging van invoerrechten van eeni
ge groepen van artikelen. Daarmede
zal een meer blijvende steun gegeven
worden aan eenige bedrijfstakken,
die voor de binnenlandsche markt
van Nederland van veel beteekenis
zijn. Rekening houdende met het
geldende tariefsysteem van Neder
land, zullen geen specifieke rechten
worden voorgesteld, doch zullen de
waarderechten verhoogd worden.
Voor volledige eindfabrikaten zal
daarbij, naar het oordeel der Regee
ring, 20 pet. als de* maximumgrens
zijn te stellen.
In feite is dit probleem van de welvaartsbe-
Wderlng geen tweede probleem naast het fi-
nancieele, doch hetzelfde probleem, alleen van
•en andere zyde beschouwd.
Het zal Intusschen wel ouidelyk zyn, dat
een consequente concentratie van alle krach
ten op dit groote probleem andere belangen
“oodzakeiykerwyze voorshands meer op den
•chtergrond moet dringen.. Een groote taak
’oor een geheel volk is nimmer te volbrengen,
Indien dat volk niet bereid is zich opofferin
gen te getroosten, waarmede dan in dit ver-
**nd ook worden bedoeld die, welke gelegen
Min in het afzien van wenschen en verlan-
«ens, waarvan de vervulling in den weg zou
,ta»n aan het bereiken van het gestelde doel.
De Regeering heeft zich opnieuw ernstig re
kenschap gegeven van al hetgeen in het be-
**ng van een krachtige bestryding der werk-
«losheid kan worden gedaan.
Hierboven werd het voornemen reeds mede-
ledeeld om de wyziging. welke het belastlng-
*««1 zal ondergaan, mede dienstbaar te
«aken aan het wegnemen van in bepaalde be-
“**“8*0 gelegen belemmeringen tegen ver-,
tuning van werkgelegenheid.
Werkloosheidssubsidlefonds werd een middel
gezien om de gemeenten met budgetaire te
korten te helpen en daarnaast bleef het Ryk
de gemeenten, die desondanks niet voldoende
geholpen konden worden, rechtstreeks steunen.
In de gegeven omstandigheden was deze toe
stand aanvankelijk bevredigend. Wel moest
van Rijkswege een contrite op een zuinig be
leid dezer gemeenten worden uitgeoefend, doch
waar reeds een zeer vérgaande nlvelleering tus
schen de uitgaven en inkomsten van de ver
schillende gemeenten by de wet op de finan
cieele verhouding tusschen het Ryk en de ge
meenten en de wet op het Werkloosheldssubsi-
d.efonds was ingevoerd en desondanks zulke
groote verschillen tusschen de gemeenten on
derling bleven bestaan, dat een 700 gemeen
ten aanvankeiyk meer op eigen beenen
konden staan, en de overige byzondere hulp
noodig hadden, moest de tydeiyke inperking
van de gemeenteiyke zelfstandigheid als een
noodzakeiyk gevolg van de abnormale om-
standigheden worden aanvaard.
De snelle achteruitgang had evenwel alras
tot gevolg, dat het Werkloosheidssubsidlefonds
r.iet meer by machte was in de begrootings
tekorten te voorzien. Toen de tekorten van dit
Fonds zich gingen accumuleeren, werden de
bijdragen in de tekorten voor een deel in den
vorm van een renteloos voorschot en voor hel
overige als bydrage fonds perdu verstrekt.
Door den minister wordt een herziening van ons belastingstelsel voorgesteld.
De moeliykheid doet zich immers voor, dat de bestaande belastingen weinig geschikt
zyn om te worden verhoogd, omdat hierdoor de fouten en onvolmaaktheden, die nu
eenmaal aan het bestaande belastingsysteem eigen zyn, zich dan in sterker mate zouden
doen gevoelen, waardoor eenerzyds de antl-aociale werking er van die -de Regeering
reeds vroeger heeft erkend zou worden versterkt en anderzijds een sterk remmende
invloed op de bedryvigheid hier te lande het gevolg zou zyn.
De Regeering stelt zich op grond van deze overweging voor een complex van nieuwe
belastingmaatregelen aanhangig te maken, waardoor eenerzyds een aanzieniyke verhoo
ging van de totale opbrengst van de belastingen zat worden verkregen, doch waarby
anderzyds naar een betere verdeeling van den belastingdruk wordt gestreefd,
terwyi remmende Invloeden van de belastingheffing op het bedrijfsleven zooveel mogelyk
zullen worden beperkt, ja zelfs de mogelijkheid zal worden verkregen op sommige onder
deden tot verlaging van den belastingdruk over te gaan, teneinde op deze wyze de anti
sociale werking, waarvan sprake was. weg te nemen en enkele remmende Invloeden van
de belastingheffing op het bedryfsleven zooveel mogelyk te beperken.
Zoo stelt de minister zich voor de indiening te bevorderen van een ontwerp van wet
tot het heffen van een Nationale Inkomsten- en Winstbelasting, waaraan, naar prop.ir-
tioneele tarieven, zullen worden onderworpen alle binnen het RUk wonende natuuriyke
peisonen en alle binnen het Ryk gevestigde rechtspersonen, alsmede natuuriyke personen
en rechtspersonen, die niet binnen het Ryk wonen of gevestigd zyn, voor hun Ned.-r-
landsche inkomsten.
gewórden. »y meent, dat daarby voorop moet
staan behoud en versterking van het particu
liere bedryfsleven. Naast de bestaande maat
regelen zullen derhalve eenige nieuwe voorzie
ningen getroffen moeten worden, waardoor een
complex van maatregelen tot schraging var-
het particuliere bedryfsleven tot stand komt
dat doelmatig geacht kan worden. Alhoewel
niet ontkend kan worden, dat de internatio
nale structuur van bet economische leven van
Nederland ons land uitermate gevoelig doet
zyn voor de ontwikkeling In het buitenland,
zoo acht de Regeering het toch noodzakeiyk
naar meer stabiliteit op de binnenlandsche
markt te streven.
Deze wyziging is uiteraard van groot be
lang voor de gemeenten.
Hiermede zyn de gemeenten evenwel In haar
financieel beleid nog niet zelfstandig geworden.
Wil men tot die zelfstandigheid geraken, dan zal
het noodig zyn er naar te streven voor de toe
te kennen bydragen objectieve normen te vin
den, waarvan de consequentie echter niet mag
zyn, dat in meerdere of mindere mate aan tal
van gemeenten, die de bydragen niet noodig
hebben, eveneens nieuwe middelen toevallen.
Het is niet verantwoord de opbrengst van de
nieuwe belastingen voor een beteekenend deel
te bestemmen voor gemeenten, welke daaraan
geen strikte behoefte hebben. Intusschen maakt
de thans gegroeide toestand van bypassing van
tekorten in zoovele gemeenten het gevaar geens
zins denkbeeldig, dat het verantwoordeiykheids-
gevoel voor het financieel beleid verslapt, het
welk gevolgen teweeg kan brengen, welker voor
koming een offer rechtvaardigt.