DE JAARLIJKSCHE MILLIOENENNOTA Nieuw belasting OFFERS GEVERGD! systeem Het werkloosheids probleem '1' Belastingwet geving RUK EN GEMEENTEN WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1938 Het plan-Westhoff De minister-president, dr. H. Cólijn Het plan-Westhoff Exportstimuleering Met bet oog op den omvang en den duur Het yraegstuk van de noodlijdende gemeen- Opbrengst 40 millioen lager De minister van Economische Zaken, mr. M. P, L. Steenberg he Herziening Oefïle op het gebied van den kinderaftrek, de accyns- heffing en de peraoneele belasting Steunverleening aan den export ter verruiming der werk gelegenheid Uit de voorgenomen verandering van de wijze van verleenlng van de bij dragen in de begrootingstekorten van de gemeenten zal gebleken zijn, dat de Regeering het voornemen koestert voor te stellen, dat deze bijdragen voortaan uit ’s Rijks kas volledig a fonds perdu zullen worden verstrekt. Indien dit voorstel wordt gevolgd, zal dus van de nieuwe belastingmidde len, tot invoering waarvan het voor stel wordt gedaan, een bedrag van 21,8 millioen dienen ter verstrekking van bijdrage fonds jierdu aan de ge meenten ter vervanging van fenteloo- ze voorschotten. In de heden ingediende nola betreffende den toestand vaï<* Rijks financiën huldigt de Regeering het beginsel, dat het sluitend budget richtsnoer behoort te zijn voor haar financieel beleid. Om dit evenwicht ie bereiken, aldus mi nister De Wilde in deze nota, zullen zware offers moeien 'worden gevraagd. Daarnaast zal een zoodanige beperking van uitgaven worden aangebracht, als thans in verband met den druk, die door de belastingen op de bevolking wordt gelegd, onafwijsbaar noodzakelijk is. Uit de overtuiging, dat deze offers de directe in den vorm van nieuwe belastingen zoowel als de welke het gevolg van de bezuiniging zijn een nationaal karak ter dragen, omdat zij mogelijk moeien maken de nood zakelijke voortzetting van de verbetering van ons defensie- apparaai, alsmede van de bestrijding der werkloosheid en hare gevolgen, zullen allen kracht moeten putten om deze offers te brengen. Indien het pogen tot een sluitend budget te komen, met welslagen zou worden bekroond, zouden niet alleen de donkere wolken, welke zich thans aan den financieelen hemel bevinden, afdrijven, doch tevens zou de opklaring, welke daarvan het gevolg zou zijn, weder den nauwen samenhang tusschen uiigavenpeil en belasiingpeil duide lijk waarneembaar maken, waardoor de voorwaarden zou den zijn geschapen voor een gezond financieel beleid, dat de juiste verhouding zal weten te vinden tusschen het be- lasiingpeil en den omvang der Overheidstaak. Steun aan particulier bedryfsleven Ryk en gemeenten punt moeten worden ontzien. Een matig be schermend tarief blijft uit dien hoofde dan ook geboden. Zonder vooruit te loopen op de in te dienen ontwerpen zou de Regearlng hier willen verklaren, dat zy veel waarde hecht aan stabiele verhoudingen op tarief gebied, zoodat zy de by haar bestaande voornemens op dit gebied gelijktijdig bekend zal maken; binnen afzlenbaren tijd zullen deze voorstellen niet door andere worden gevolgd. Zooals reeds opgemerkt, zal deze verhooging slechts op een deel van het bestaande tarief worden voorgesteld. De Regeering meent zich te moeten beperken tot een zorgvuldige keuze van de daarvoor in aanmerking komende be drijfstakken, mede omdat de belangen bij den import uit een algemeen handelspolitiek oog- rning hier het leidende beginsel blijft. De groo- tere faciliteiten zal zij echter verband laten houden met de mate, waarin het bedrijfsleven zelf aan de risico's wenstht deel te nemen. Zij meent hier samenwerking In het bedrijfsleven te moeten stlmuleeren. De minister van Financiën, mr. J. de Wilde Het ligt in de bedoeling, om, nadat de Rijks- commissie van Advies inzake het vraagstuk van de werkloosheid onder de Jeugd ter zak* tal zijn gehoord, nadere voorstellen te doen, waarbij dan het definitieve in 1939 te besteden bedrag, verdeeld over de betrokken hoofdstuk ken. zal worden aangevraagd. Deze belastingvermindering zal worden verleend bij wyze van teruggaaf van betaalde belasting. Voor leder kind, dat voor aftrek in aanmerking komt, zal een zeker bedrag der belasting, dat voor lederen belastingschuldige hetzelfde is, worden teruggegeven, doch uiteraard nooit meer dan aan inkomsten- en winstbelasting is betaald. Deze belasting zal zooveel mogelijk bij de bron worden geheven, dat wil zeggen, dat, voor zoover dit doenlijk is, op den schuldenaar van huren, pachten, renten, loonen en pensioenen de verplichting wordt gelegd, het bedrag van de door den verhuurder, verpachter, schüldeischer, werknemer of gepensionneerde verschuldigde Lelasting dadelijk by de uitbetaling van hetgeen door hem moet worden betaald, In te houden en aan den fiscus af te dragen. Daartoe dient dan deze belasting te wor den gesplitst in een vyftal betrekkelijk zelfstandige onderdeelen, te weten ,ln een huurbelasting, een rentebelasting, een loonbelasting en een winstbelasting, die te zamen alle soorten opbrengsten treffen naar een tarief van 3 pet., terwijl als vijfde onderdeel hieraan zal worden toegevoegd een bijzondere winstbelasting van rechts personen. die. naast de winstbelasting naar een tarief van 2 pet., waaraan zoowel de natuurlijke personen als de rechtspersonen zijn onderworpen, naar een tarief van 8 pet. wordt geheven van de hier te lande door rechtspersonen gemaakte bedrijfswinsten. Deze heffingen zullen, voor zoover dit mogelijk is. een persoonlijk karakter dragen. Zoo zal er os zij het op indirecte wyze, plaats zijn voor „kinderaftrek”. E dezen waar- itevigen, kan blijken Aangezien het streven naar de vaststelling van objectieve normen stellig ten gevolge zal hebben, dat eene kleine verruiming van de voor 1939 strikt noodige bijdragen moet plaats vinden, heeft de minister termen ge vonden in de opstelling van het reëele bud getaire tekort een bedrag van f 5 millioen op te nemen voor de saneering van de ge- meenteiyke financiën. Dit bedrag in com binatie met de thans voor bijdragen in de begrootingstekorten uitgetrokken bedragen zal moeten dienen voor een zoodanige her ziening van de flnancieele uitkeeringsrege- len, dat een aanmerkelijk grooter aantal ge meenten haar zelfstandigheid weder ver krijgt. Wijziging in de accijnswetgeving. t Deze wyziging zal noodig zijn, in de eerste plaats wegens den druk, welke wordt uitgeoe fend op de minstdraagkrachtigen, en In de tweede plaats om tegemoet te komen aan ge motiveerde klachten van het bedryfsleven. Ook zal de wet op de omzetbelasting wellicht nog eenige wyziging moeten ondergaan. Naar ruwe raming zal voor een en ander een bedrag van f 18 millioen beschikbaar moeten worden ge steld. Wijziging der tarieven van de wetten ep de Vermogensbelasting en de Verdedlgingsbelas- De vraagstukken, welke thans het belang - rijkst zijn, omdat daarbij rechtstreeks ons volksbestaan Is gemoeid, hebben betrekking op ds defensie en de werkloosheid. Over het eerste behoeft thans niet gespro ken te worden, omdat dit in het afgeloopen zittingjaar een onderwerp, van gemeen over leg tusschen de Staten-Generaal en de Regee- ring is geweest. Ook over het tweede vraagstuk is in de af geloopen periode door de Staten-Generaal met da Regeering van gedachten gewisseld. Naai de mogelijkheden, een belangrijke rRbreiding te geven aan de uitvoering van die werken, welke bijdragen tel verhooging van het voortbrengingsvermogen van den bodem én daardoor leiden tot het ontstaan van blijvende werkgelegenheid Is een om standig onderzoek ten einde gebracht, waar van het resultaat binnenkort aal worden ge publiceerd. Op den grondslag hiervan is be- stoler. tot verdere geleidelijke opvoering van de tewerkstelling bij dit soort objecten, met als einddoel, de werkverschaffing apo moge- lijk te brengen op een peil van 90498 a 100.900 man. De uitvoering van dit plan zal gedurende eenige jaren belangrijke bedra gen vorderen. Het grootste gedeelte daarvan zal gefinancierd kunnen worden uit de gel den, die reeds op den gewonen dienst be schikbaar zijn, terwijl een ander gedeelte, voor 1939 geschat op f ZO millioen, ten laste van den kapitaaldienst zal komen, hetgeen in verband met de te verwachten verbetering van den bodem en het ontstaan van blij vende werkgelegenheid, in de huidige om standigheden verantwoord wordt geacht. Naast de genoemde voorzieningen ter bevor dering van de werkgelegenheid zal worden voortgegaan mét het treffen van bijzondere maatregelen ter bestryding der werkloosheid. Ung. Om aan de ergste bezwaren tegemoet te ko men, zal zeker een bedrag van f 8 millioen noo dig sjjn Tenslotte vraagt de wet op de personeels be lasting ia dit verbaad om herziening. Op do Rijksbogrooting voor hot dleristjaar 1939 werden verschei dene posten aanzienlijk verhoogd. Het hoofdstuk Defensie wordt op bijna 25 millioen meer geraamd dan verleden jaar. Voor het hoofdstuk Sociale Zaken is ruim 10 millioen méér uitgetrokken. Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen krijgt bijna 4 millioen meer. De motieven die bij do opstelling dezer cijfers hebben gegolden vindt men hiernaast. van het euvel der jeugdwerkloosheid is de Regeering van oordeel, dat het in 't belang van de handhaving der volkskracht onver- mydeiyk is, te komen tot nieuwe maatrege len van tydeiyk karakter, welke kunnen bij dragen tot krachtiger bestryding van dit kwaad. Ten einde deze crlsls-voorzlenlng mogelyk te maken, meent de Regeering daarom, de beschikbaarstelling van een be lang! yke verhooging, boven hetgeen tot nog toe aan de bestryding der jeugdwerkloos heid werd ten koste gelegd, te moeten be vorderen. By de vaststelling van de raming vap^inkomsten en uitgaven over het jaar 1939 heeft de regeerihg- voile aandacht geschonken aan de groote vraagstukken van dezen tijd, die juist voor een belangrijk deel oorzaak geworden zijn van de financieele problemen, die de dekking van een zóó groot tekort heeft opgeworpen. Hieromtrent schrijft minister De Wilde in de Millioenennota o.m. het volgende Als voorwaarde van haar medewerking aan deze saneering moet zy in 's Lands belanf, - zoolang de omstandigheden niet veranderen, biyven stellen den eisch van versobering van de gemeenteiyke huishouding en van beperking van de gemeenteiyke taak tot het noodzakelijke, zy overweegt, of ter waarborging van zoodanig beleid nadere wetteiyke maatregelen noodig zijn. De uitvoering van dit plan zal meebrengen, dat aan de werkverschaffing het huidige ka rakter van leniging der werkloosheldsgevolgen wordt ontnomen en dat zy wordt bestryding der werkloosheid zelf. Ten slotte wordt ten deze vermeld, dat de voorgenomen herziening mede er op gericht aal stjn, werkverschaffing en werkfonds meer tot één geheel te maken en daaraan een zelfstan dige plaats toe te kennen. Naast gezonde marktverhoudingen in het binnenland wenscht de Regeering echter hare exportpolltlek niet alleen te handhaven, doch zoo mogelyk te versterken. Daarvoor Is het voor het Nederlandsche bedryfsleven noodig den blik naar alle aanwezige mogeiykheden op de wereldmarkt te richten. De risico’s, welke In het Internationale economische verkeer heer- schen hebben de Regeering genoopt nader te onderzoeken, in hoeverre hier meer steun ge boden kan worden. Daarby zal echter naar het oordeel van de Regeering voorop moeten staan, dat het bedryfsleven zelf bereid moet zyn een passend aandeel In de ultzonderiyke risico's te dragen. De Regeering stelt zich vcor het In stituut der Exportcredletverzekering nog meer dan tot dusverre in te schakelen, zy denkt daarby onder andere ook aan garanties vooi een langer tydvak dan tot dusver werd toege staan. Het spreekt vanzelf, dat de werkverrul- Wil deze herziening vooral in het licht van de remmende werking, welke deze wet op he« bedrijfsleven heeft, eenig resultaat opleveren, dan zal hiermede ruw gerekend een bedrag van ongeveer f 10 millioen gemoeid zyn. Aan gezien de opbrengst van de personeele belasting voor gemeenteiyke doeleinden bestemd is. zal dit bedrag derhalve ter compensatie van het nadeel voor de gemeenten moeten worden ge bruikt. In totaal zal dus de opbrengst van de inkom sten- en winstbelasting, zeer globaal geraamd op f 90 millioen, moeten worden verminderd met f 40 millioen, zoodat t 50 millioen ter dek king van het tekort op de begroottag beschik* baar za! zyn. ül Langs dezen weg vertrouwt de regeering, dat de verzwaring door de nieuwe belastingwetten voldoende zal zyn opgevangen voor diegenen, die te zwaar zouden worden getroffen, terwijl anderzijds mag worden verwacht, dat kan wor den bijgedragen tot althans eenige stlmuleering van het bedryfsleven. In het kader van deze maatregelen wenscht de Regeering ook te plaatsen de kapitaalsuit- breiding van de Maatschappy voor Industrie financiering, waarover In verband met de ur gentie een afzonderiyk voorstel werd ingediend by aanvuil ingsbegrooting (Gedrukte Stukken Zitting 1937—1938 no. 583). Hier moge eveneens worden gewezen op de noodzaak van uitbreiding van het productie apparaat- der Nederlandsche nyverheid in het belang van de landsverdediging. Maatregelen zyn in voorbereiding op dit gebied de eigen productie te bevorderen. Ook wyst de minister er op, dat de Regeering in Hoofdstuk X van de begroeting heeft opgenomen een aanvullende credietmo- geiykheia voor kleine nyveren en ambachts lieden. De bedoeling hiervan is een ontbreken de schakel in het credietappamat tot stand te brengen, waardoor bedoelde personen op za ke lijk verantwoorden grondslag langloopende credieten zullen kunnen verkrygen tot een ma ximum van f 5000 voor het aanschaffen van machines en het verbeteren hunner outillage in het algemeen. Op deze wyze hoopt de Regeering een nuttig element In het bedryfsleven en nieu we arbeidsmogeiykheden te openen. De uitvoe ring van deze maatregelen zal in handen wor den gegeven van de Nederlandsche Midden- standsbank. De Regeering heeft overwogen, in hoeverre de export nog op andere wyze bevorderd1 kan worden, zy houdt daartoe haar aandacht ge vestigd op de bediening van nieuwe en de her overing van ten gevolge van abnormale, vreem de concurrentie, verloren gegane markten. Ook hier staat verruiming der werkgelegenheid op den voorgrond. Indien het mogelyk biykt nieuwe arbeidskrachten op deze wyze In het productieproces in te schakelen, zal het bin nen zekere grenzen verantwoord zyn op de be groeting vrijkomende steungelden voor dit doel te bezigen. Ten einde ongewenschte concur rentieverhoudingen te voorkomen, zal het nood zakeiyk zyn, dat ook hier samenwerking van bedryfsgenooten tot stand komt, Daarby zal het bedryfsleven bewyzen moeten geven, dat het tot offers bereid is om nieuwen afzet te verkrygen. Het spreekt vanzelf, dat met han delspolitieke belangen in belangryke mate reke ning gehouden moet worden; in het byzonder zal de gevestigde industrie in andere landen ontzien moeten worden. Indien geen biyvende resultaten te verwachten zyn, acht de Regee ring zich echter niet verantwoord het bedryfs leven op deze wyze tegemoet te komen. De Regeering wenscht zich by deze maatregelen op een streng zakeiyken grondslag te plaatsen. zy Is zich er zeer wel van bewust, dat zy by een zekere mate van bescherming van de binnénlandsche markt met geves tigde Nederlandsche exportbelangen moet rekening houden. Tegenover bepaalde ge- wenschte exportmogelijkheden zal Neder land een aantrekkeiyke markt moeten biy- ven. Deze zal het echter eerder zyn by inschakeling der werkloozen in het pro ductieproces dan omgekeerd. Om die reden is een selectief optreden, zoowel by be scherming van de binnenlandsche markt als by exportbevordering, noodig. Zou men dit uit het oog verliezen, dan wordt het gestelde doel in de waagschaal gesteld. Tegemoetkoming aan de negéen van de groote gezinnen. Het systeem geschetst ten aanzien van den kinderaftrek zal voor de Inkomsten- en Winst belasting tot leidraad dienen. De kosten van deze tegemoetkoming aan de groote gezinnen worden ruw geraamd op f U millioen waarvan het grootste gedeelte ten laste van het landbouwcrisisfonds kan komen. ten kan langs dezen weg van verdere nlvelleering en grootere bydragen wellicht tydelyk tot ge ringere proporties worden teruggebracht, een afdoende oplossing, voor zoover daarvan althans In deze tyden sprake kan zyn, zal alleen moge lyk zyn, indien In veel sterkere mate dan thans het geval is, de eigen verantwoordeiykheid der gemeenten voor het doen van uitgaven weder wordt ingeschakeld en allerwegen verstaan wordt, dat het centraal gezag de verantwoordelykheld voor het financieel beheer der gemeenten niet kan en mag overnemen. Vooral In de huidige omstandigheden, waarin bezuiniging op het Overheidsapparaat zoo drin gend noodig is. kan deze meest reëele waar borg voor een zuinig beheer niet worden ge mist. In welke richting de Regeering borg meent te kunnen versteviger uit het ontwerp van wet tot wyziging van de wet tot steun asui de noodiydende gemeenten, hetwelk zeer binnenkort wordt aangeboden. Tt dezer plaatse moge voor een nadere motlvee- rlng van dit ontwerp van wet naar de daarby gevoegde Memorie van Toelichting worden ver wezen. Eveneens zal een regeling van het forensen vraagstuk. waarvan het doel om. Is een betere financieele verhouding tusschen de gemeenten onderling te scheppen, gelyktydig worden aan geboden. De Regeering heeft het vertrouwen, dat deze verschillende middelen In combinatie met el kaar in staat zullen zyn de saneering van de gemeenteiyke financiën daadwerkeiyk te be vorderen. zyn hiermede de Inzichten van de Regeering omtrent de financieele omstendlgheden van het Ryk en de taak, welke de Regeering zich In verband daarmede stelt, ter kennis van de Sta ten-Generaal gebracht, deze mededeelingen zouden niet volledig zyn, Indien niet eveneens aan de financieele positie van de gemeenten aandacht werd geschonken. De moeiiykheden. welke de gemeenten onder vinden zyn zoowel In oorzaak als gevolg van hetzelfde karakter als die van het Ryk. Ook voor de gemeenten geldt daarom de noodzaak van een ernstige, voortgezette bezui niging. Bestaat daarnevens ook de noodzaak tot verruiming van de ter beschikking van de gemeente staande middelen? Het Is voor de beantwoording dezer vraag rzenscheiyk de huidige wyze van hulpverlee- ning aan gemeenten, welke budgetaire moei lijkheden ondervinden, in beschouwing te ne men. Ongeveer 700 gemeenten behoeven geen bijzondere hulp, zy kunnen zich zelf redden en hebben zelfs in deze voor Overheidsbud getten zoo moeiiyke crisisjaren het evenwicht in haar begroetingen kunnen handhaven. De overige gemeenten hebben hiertoe geen kans gezien en verkeeren dus in dezelfde positie als het Ryk. Waar de positie geiyk was, zou een onthouding van hulp uit de Rykskas aan die gemeenten te verdedigen zljc geweest, omdat zoodanige hulp niet met werkelyk beschikbare middelen kon worden verleend, doch slechts tot effect had, dat de tekorten van de gemeen ten geconcentreerd werden by het Ryk. Niettemin heeft de verhouding tusschen hel Ryk en de gemeenten zich in andere richting in da afgeloopen jaren ontwikkeld. In het Een blijvende vermindering van de werkloosheid zou niet alleen aan de nog groote groep van werklooze land- genooten de zoo noodige hulp bren gen, waarmede het algemeen belang tevens zou zijn gediend, doch even-' eene tot een verlichting van de fi nancieele zorgen en als gevolg daar van tot een verlichting van de zware lasten, welke door ons volk moeten worden gedragen, kunnen leiden. Binnen de grenzen, welke nu een maal gesteld zijn aan de mate, waar in de Overheid de welvaart van het land kan bevorderen, wil de Regee ring alles doen, wat in haar vermogen is. om nader tot het doal te komen. tot de conclusie gekomen, dat T” “trekking tot de te volgen economische wutiek nieuwe maatregelen onvermydeiyk zyn De Regeering is voornemens zeer binnenkort voorstellen bij de Staten- Generaal in te dienen voor de ver hooging van invoerrechten van eeni ge groepen van artikelen. Daarmede zal een meer blijvende steun gegeven worden aan eenige bedrijfstakken, die voor de binnenlandsche markt van Nederland van veel beteekenis zijn. Rekening houdende met het geldende tariefsysteem van Neder land, zullen geen specifieke rechten worden voorgesteld, doch zullen de waarderechten verhoogd worden. Voor volledige eindfabrikaten zal daarbij, naar het oordeel der Regee ring, 20 pet. als de* maximumgrens zijn te stellen. In feite is dit probleem van de welvaartsbe- Wderlng geen tweede probleem naast het fi- nancieele, doch hetzelfde probleem, alleen van •en andere zyde beschouwd. Het zal Intusschen wel ouidelyk zyn, dat een consequente concentratie van alle krach ten op dit groote probleem andere belangen “oodzakeiykerwyze voorshands meer op den •chtergrond moet dringen.. Een groote taak ’oor een geheel volk is nimmer te volbrengen, Indien dat volk niet bereid is zich opofferin gen te getroosten, waarmede dan in dit ver- **nd ook worden bedoeld die, welke gelegen Min in het afzien van wenschen en verlan- «ens, waarvan de vervulling in den weg zou ,ta»n aan het bereiken van het gestelde doel. De Regeering heeft zich opnieuw ernstig re kenschap gegeven van al hetgeen in het be- **ng van een krachtige bestryding der werk- «losheid kan worden gedaan. Hierboven werd het voornemen reeds mede- ledeeld om de wyziging. welke het belastlng- *««1 zal ondergaan, mede dienstbaar te «aken aan het wegnemen van in bepaalde be- “**“8*0 gelegen belemmeringen tegen ver-, tuning van werkgelegenheid. Werkloosheidssubsidlefonds werd een middel gezien om de gemeenten met budgetaire te korten te helpen en daarnaast bleef het Ryk de gemeenten, die desondanks niet voldoende geholpen konden worden, rechtstreeks steunen. In de gegeven omstandigheden was deze toe stand aanvankelijk bevredigend. Wel moest van Rijkswege een contrite op een zuinig be leid dezer gemeenten worden uitgeoefend, doch waar reeds een zeer vérgaande nlvelleering tus schen de uitgaven en inkomsten van de ver schillende gemeenten by de wet op de finan cieele verhouding tusschen het Ryk en de ge meenten en de wet op het Werkloosheldssubsi- d.efonds was ingevoerd en desondanks zulke groote verschillen tusschen de gemeenten on derling bleven bestaan, dat een 700 gemeen ten aanvankeiyk meer op eigen beenen konden staan, en de overige byzondere hulp noodig hadden, moest de tydeiyke inperking van de gemeenteiyke zelfstandigheid als een noodzakeiyk gevolg van de abnormale om- standigheden worden aanvaard. De snelle achteruitgang had evenwel alras tot gevolg, dat het Werkloosheidssubsidlefonds r.iet meer by machte was in de begrootings tekorten te voorzien. Toen de tekorten van dit Fonds zich gingen accumuleeren, werden de bijdragen in de tekorten voor een deel in den vorm van een renteloos voorschot en voor hel overige als bydrage fonds perdu verstrekt. Door den minister wordt een herziening van ons belastingstelsel voorgesteld. De moeliykheid doet zich immers voor, dat de bestaande belastingen weinig geschikt zyn om te worden verhoogd, omdat hierdoor de fouten en onvolmaaktheden, die nu eenmaal aan het bestaande belastingsysteem eigen zyn, zich dan in sterker mate zouden doen gevoelen, waardoor eenerzyds de antl-aociale werking er van die -de Regeering reeds vroeger heeft erkend zou worden versterkt en anderzijds een sterk remmende invloed op de bedryvigheid hier te lande het gevolg zou zyn. De Regeering stelt zich op grond van deze overweging voor een complex van nieuwe belastingmaatregelen aanhangig te maken, waardoor eenerzyds een aanzieniyke verhoo ging van de totale opbrengst van de belastingen zat worden verkregen, doch waarby anderzyds naar een betere verdeeling van den belastingdruk wordt gestreefd, terwyi remmende Invloeden van de belastingheffing op het bedrijfsleven zooveel mogelyk zullen worden beperkt, ja zelfs de mogelijkheid zal worden verkregen op sommige onder deden tot verlaging van den belastingdruk over te gaan, teneinde op deze wyze de anti sociale werking, waarvan sprake was. weg te nemen en enkele remmende Invloeden van de belastingheffing op het bedryfsleven zooveel mogelyk te beperken. Zoo stelt de minister zich voor de indiening te bevorderen van een ontwerp van wet tot het heffen van een Nationale Inkomsten- en Winstbelasting, waaraan, naar prop.ir- tioneele tarieven, zullen worden onderworpen alle binnen het RUk wonende natuuriyke peisonen en alle binnen het Ryk gevestigde rechtspersonen, alsmede natuuriyke personen en rechtspersonen, die niet binnen het Ryk wonen of gevestigd zyn, voor hun Ned.-r- landsche inkomsten. gewórden. »y meent, dat daarby voorop moet staan behoud en versterking van het particu liere bedryfsleven. Naast de bestaande maat regelen zullen derhalve eenige nieuwe voorzie ningen getroffen moeten worden, waardoor een complex van maatregelen tot schraging var- het particuliere bedryfsleven tot stand komt dat doelmatig geacht kan worden. Alhoewel niet ontkend kan worden, dat de internatio nale structuur van bet economische leven van Nederland ons land uitermate gevoelig doet zyn voor de ontwikkeling In het buitenland, zoo acht de Regeering het toch noodzakeiyk naar meer stabiliteit op de binnenlandsche markt te streven. Deze wyziging is uiteraard van groot be lang voor de gemeenten. Hiermede zyn de gemeenten evenwel In haar financieel beleid nog niet zelfstandig geworden. Wil men tot die zelfstandigheid geraken, dan zal het noodig zyn er naar te streven voor de toe te kennen bydragen objectieve normen te vin den, waarvan de consequentie echter niet mag zyn, dat in meerdere of mindere mate aan tal van gemeenten, die de bydragen niet noodig hebben, eveneens nieuwe middelen toevallen. Het is niet verantwoord de opbrengst van de nieuwe belastingen voor een beteekenend deel te bestemmen voor gemeenten, welke daaraan geen strikte behoefte hebben. Intusschen maakt de thans gegroeide toestand van bypassing van tekorten in zoovele gemeenten het gevaar geens zins denkbeeldig, dat het verantwoordeiykheids- gevoel voor het financieel beleid verslapt, het welk gevolgen teweeg kan brengen, welker voor koming een offer rechtvaardigt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 9