OP HET HELLEND VLAK
Begrooting Verkeersfonds
RHEUMAHEK
Oefeningen van de Lichte
Brigade begonnen
'd
FYNNON SALT
LUNCH BIJ KEMPINSKI
EINDCIJFER IS BUNA
F 66 MILLIOEN
ALGEMEENE OORLOGS
TOESTAND
DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938
Wegen in Utrecht
Tunnelbouw bij Vel sen
rsbond
De gevaren der kartelvorming
Voorzitter van de
Tweede Kamer
Het huidige aspect der MolenaarMeelfabrieken te WesUaan
Voor de rykswegen wordt in totaal
i 36 millioen aangevraagd
Een halve eeuw Molenaar*»
Meelfabrieken
Blauwen gereed voor de
verdediging
Wegen in Noordholland
Ir. A. Heldring
overleden
Directeur van het Algemeen
Handelsblad
Katholieke Boeren- en
<8
Mr. J. R. H. van Schaik
opnietrw benoemd
-
Roode troepen nemen bezit van
de pontveren by Amerongen
en Wyk by Duurstede
Bruggenbouw
^.o^a^ge’v'i^r1* Fabriek» jubileum in de
Zaanstreek
Wegen in Zuidholland
K.L.M .-subsidie
H.M. de Koningin
vertrokken
Na verblyf van ruim twee weken
in de hoofdstad
Bruggen over groote rivieren
a
ft
-
cal In 1039 «orden begonnen.
Besloten
f 65982.697 tegen f 67.379.319 in 1938.
VI
Arnhem, 23 September
-1
Kk Joure—Sneek Mg te
len wordt een bedrag van
Deze algemeene oorlogstoestand is zoowel den
Rooden als den Blauwen troepen bekend.
Daarnaast is voor elke partij afzonderlijk nog
aangegeven, hoe de oorlogstoestand voor hen in
bijzonderheden is. Bij de Blauwe, Noordelijke,
-•partij wordt verondersteld, dat de 1ste Divisie-
groep zich aan den Nederrjjn ten oosten van
Renkum verbindt met veronderstelde 1ste ver-
kenningsafdeeling in de omgeving van Eist en
Rhenen. Bij de Blauwen zjjn ingedeeld het 1ste
Escadron Wielrijders, een gevechtsgroep van de
Lichte Brigade, zich bevindend in de omgeving
van Lanteren en Renswoude, een escadron van
het 1ste Reg. Huzaren motorrijders en het He
Bataljon van het 10e Regiment Infanterie.
Voor de rykswegen wordt in deze begroo-
ting in totaal 35.889.9M aangevraagd,
waarvan op den kapitaaktienst ƒ26.664.000.
Het begin der Molenaar’» Meelfabrieken
was een eenvoudige molen
Dientengevolge beloopt het gjndcijfer van
de totale uitgaven op den gewonen dienst
onbruikbaar te maken. Voorts krijgt de com
mandant van de gevechtsgroep van de Lichte
Brigade..den last maatregelen te treffen, dat
zijn groep ten hoogste twee uur na alarmeering
gereed kan staan om af te marcheeren. Als later
blijkt, dat de vijand de Lek overschrijdt, bij
Wijk bij Duurstede en Amerongen, krijgt deze
gevechtsgroep het bevel den rechtervleugel te
beveiligen en daartoe zoo snelmogeljjk op te ruk
ken naar Leersum en Amerongen, teneinde te
beletten, dat de vijand zich in het bezit stelt
van den heuvelrug ten Noorden van die plaat
sen.
Voor overmacht moet de gevechtsgroep ver
tragend teruggaan naar de lijn Renswoude—
Veenendaal en daar stand houden. Voorts krijgt
het He bataljon van het 10e Regiment Infan
terie den last de lijn Renswoude—Veenendaal
te bezetten om zoo noodig de terugtrekkende
gevechtsgroep op te nemen.
Voor de htervoorvennelde werken Is een be
drag van ƒ850.000 uitgetrokken
eenmaal
zwaar
Hik
De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade
bestaat hoofdzakelijk uit het regiment wielrij
ders, de- He verkennersafdeellng, het tweede
Regiment Huzaren, het eerste eskadron pant
serwagens en een afdeeling Artillerie van bet
irs*
n».
Ier
Aan deze zoo uitermate nuttige vereenl^lng
„Landbouwfonds katholieke studiebelangen”
werd een belangrijk bedrag ter beschikking ge
steld.
Ondanks den aan den tuinbouw verleenden
bedrijfssteun en aan de kleine tuinders ver
leende hulp, verkeeren enkele categorieën tuin
ders nog steeds in uitersten nood. Besloten werd
om te bestemder plaatse besprekingen te voe
ren, teneinde na te gaan of hier geen effectieve
hulp zal kunnen worden geboden.
om tot het vijfde internatio
naal graslandcongres, dat in 1940 te Schevenin-
gen zal Worden gehouden, toe te treden als do
nateur. e o
Woensdagavond omstreeks half elf is Ir.
A. Heldring, directeur van het Algemeen
Handelsblad, die Zaterdag jJ. in de Zieken
verpleging asm de Prinsengracht te Am
sterdam was opgenomen voor het onder
gaan van een ernstige operatie, overleden.
•De door den minister vastgestelde denature-
tieregeling voor consumptieaardappelen is niet
zonder teleurstelling ontvangen. Evenwel werd
begrip getoond» voor de moeilijkheid, om bij den
te verwachten aanzienlijken oogst en de uiterst
geringe vooruitzichten op export een regeling
met hoogere denaturatlebedragen te financie
ren.
Woensdagmiddag om half twee is H.M. de Ko-
nlngin, na een verblijf van bijna twee en een
halve week in de hoofdstad, per auto uit de
hoofdstad vertrokken.
Asm de toelichting tot de begrooting van het
Verkeersfonds voor 1939 is het volgende ont
leend:
De ultkeering uit hoofdstuk IX der Rjjksbe-
grooting van ƒ32184956 kon teruggebracht
worden tot ƒ29.726.550, een verlaging alzoo met
bijna 2.5 millioen gulden. Deze gunstige om
standigheid is te danken aan het feit, dat de
dekking van het bedrijfsverlies van de N. V.
Ned. Spoorwegen, voor 1938 op ƒ31.000.000 ge
raamd. voor 1939 aanzienlijk lager kon worden
gesteld, nl. op ƒ32.000.000.
Tegen beter weten in zijn er nog steeds menschen die liever
allerlei huismiddeltjes probeeren tegen hun rheumatische pijnen.
Zoo doet ook U En waarom
Gebruik Fynnon Salt, het zout dat lallooze eigenschappen in
zich vereenigt, die er stuk voor stuk toe bijdragen U van die
smartelijke rheumatische pijnen te verlossen.
Fynnon Salt,-het eenige zoift dat Lithium bevat. Fynnon Salt,
het eenige zout dat is samengesteld uit 7 geneeskrachtige actief
werkende zouten.
den bekooUgd en voor den bónw van oen
tunnel bij Velsen.
Bij de gevechtsgroep van de Lichte Brigade
zijn als hoofdonderdeelen ingedeeld een bataljon
wielrijders, een bataljon pantserwagens, een re
giment huzaren alsmede een rijdende en een
motorbatterij van het korps Rijdende Artillerie.
Daar de commandant van de Blauwe Partij een
rivierovergang van Roode lichte troepen op zijn
rechtervleugel vreest, geeft hij den commandant
van het 1ste esc. wielrijders bevel Leersum en
Amerongen te bezetten en de pontveren van
Amerongen, Wijk bjj Duurstede en Beusichem korps Rijdende Artillerie.
De bouw van de bruggen over de groote
rivieren wordt regelmatig voortgezet. Op
detre ontwerp-begrooting worden gelden
aangevraagd voor de voortzetting van den
bouw of den bouw van de bruggen te Dor
drecht, Hendrik Ido Ambacht, Gorinchem,
Krimpen aan den IJsel en Deventer.
Voorts worden gelden aangevraagd voor
aanleg van enkele toeleidende wegen, welke
volgens den opzet van het financieringsplan
uit den versnelden bruggenbouw zullen wor-
Dezer dagen kwam bet dagelijksch bestuur
van den Katholieken Nederlandschen Boeren
en Tulndersbond te Utrecht in vergadering bij
een.
Arnhem en Heelsum te overschrij
den, na verrassend over Nijmegen
opgerukt te zijn, door snel aangevoer
de Blauwe troepen zijn verijdeld. In
de Betuwe had Rood Woensdag
overmacht in de lucht.
De opbrengst van de motorrijtuigenbelasting
«wordt voor 1939 geraamd op 23.750.000 en van
de rjjwlelbelastlng op 8250.000, dat is te zamen
ƒ32.000.000. Na aftrek van de ook in vorige ja-
ren in rekening gebrachte 4 pet. voor perceptie
kosten der belastingeh wordt als zuivere op
brengst een bedfag van ƒ30.720.000 geraamd.
By deze opbrengst zal overeenkomstig de wet
tot instelling van «en verkeersfonds, zooals die
thans luidt, voor de rijkswegen in 1939 ten
minste ƒ9216.000 moeten worden besteed en
zullen ten behoeve van de provinciale en ter
tiaire wegen uitkeeringen moeten worden ge
daan tót bedragen, vap rond 8.362 700 en
2.389.400.
De exploitatiekosten en -lasten zullen vermoe-
delijk ƒ29.000.000 en ƒ91.000.000 bedragen of
samen 120.000.000. De ontvangsten woraen ge
schat op ƒ97.000.000, terwijl de overige baten
worden begroot op ƒ1.200.000. Dat diensondanks
de ultkeering aan het Verkeersfonds slechts
rond 2.5 millioen lager is dan voor 1938, moet
worden toegeschreven aan de omstandigheid,
dat de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee-
lingen der begrooting: tramwegen, waterwegen
scheepvaart, toezicht op het, .vervoer van ont
plofbare stoffen, landwegen en luchtvaart alle
hooger geraamd moesten worden dan de voor
1938 op die afdeelingen toegestane bedragen.
De bestaande rijksweg na 2, gedeelte Am
sterdam—Abcoude. Ml nog voorlooplg tot de
tot stand koming van den nieuwen rijksweg
no. 2, voor het doorgaande verkeer moeten die
nen, maar ook daarna door een belangrijk
plaatselijk en toeristenverkeer- worden gebruikt.
Ook het rijwlelverkeer naar de dorpen in de
Vechtstreek en het Abcoudermeer zal belangrijk
blVven. Het ia daarom gewenscht het reeds tot
KM 7 800 aanwezige rijwielpad tot Abcoude
door te trekken en verder een bocht in den we-:
te verbeteren. Voor een en ander is een bedrag
van 225.000 uitgetrokken.
Voor de verbetering van den rijksweg no. 4
tusschen Den Deyl en het Haagsche Schouw
wordt een bedrag ƒ200.000 aangevraagd
om een begin met de uitvoering van de wer
ken te kunnen maken.
Overigens is voor diverse plaatselijke verbete-
rlngzwerken op de wegen nos. 4, 8, 11. 19 en
20, gedeelte Loosduinen—Naaldwijk, op den ge
wonen dienst in totaal ƒ575.000 uitgetrokken.
Voor vervanging van de Hoornbrug bij Rijs
wijk door een nieuwe brug. waarmede in 1938
wordt aangevangen; wordt het in 1939 noodig
geachte bedrag, groot ƒ600.000, op den kapitaal-
diensb aangevraagd.
Met de provincie Zuidholland is een overeen
komst gesloten voor verbetering van den provin
cialen aveg WassenaarKatwijkNoordholland-
sche grens met een nieuw wegvak Wassenaar—
Schevenlngen in verband waarmede op de be-
crootlng voor 1938 reeds een bedrag van
1 100 000 werr toegestaan. Voor betaling van
het Rijksaandeel over 1939 in de kosten van
deze verbetering wordt op den kapltaaldienst
een bedrag van ƒ300.000 uitgetrokken.
waarop dit is geschied, als de gevolgen, die
daaruit kunnen en ook zullen voortkomend
straks gevaren sullen medebrengen, welke
wellicht nóg moeilijker te bezweren zullen
zijn dan dat, wat thans op zoo’n weinig
verheffende wijze is voorkomen. Wanneer
men blijft uitgaan van de nog steeds niet
bewezen, maar als onomstootelijke zekerheid
reeds aanvaarde stelling, dat Dultschland
vechten zal, wanneer men het niet geeft,
wat het vraagt, kan de tijd niet ver meer
zijn, waarin Dultschland, de overwonnene
van Versailles, als triumfeerend dictator
niet alleen de eigen onderdanen en wat het
daarvoor gelieft te doen doorgaan, maar ook
den innerlijk zoo klein gebleken zgn. grooten
democratieën zijn wil en wet dicteert.
Het eskadron van het Ie Regiment Huzaren
motorrijders komt hedenmorgen om 7 uur ter be
schikking bij De Klomp. Bij de Roode Partij wordt
verondersteld dat haar troepen in den vroegen
morgen van Donderdag een overgang zullen for-
ceeren tegenover Wageningen. De gevechtsgroep
van de Roode Lichte Brigade heeft Woensdag
om half vijf opdracht gekregen, zich in het bezit
te stellen van dc pontveren bij Amerongen en
Wijk bij Duurstede en gedurende den nacht nabij
laatstgenoemde plaats over de rivier te gaan,
waarna de gevechtsgroep moet oprukken over
Leersum en Amerongen in de richting Ede, ten
einde den terugtocht van den vijand over de£b
plaats af te snijden.
Woensdag in den namiddag zijn de
oefeningen van de Lichte Brigade be
gonnen, waarbij, zooals van ouds, de
Blauwe en Roode troepen tegenover
elkaar staan.
In den algemeenen oorlogstoestand
wordt verondersteld, dat pogingen
van de Rooden, die in het Zuiden
opereeren, om den Nederrjjn tusschen
t>
uropa bevindt zich op een steeds ge-
1T vaarlijker hellend vlak, dat naar den
Jjd afgrond voeren kan. Het heeft geen
gin deze hachelijke situatie te ontkennen
of te camoufleeren. De Geallieerden, de
overwinnaars en dictators van Versailles,
echijnen nu op hun beurt hun overwinnaar
en dictator te hebben gevonden in den een
maal overwonnene, en zij hebben dat uit
buitend te wijten aan zichzelf en aan het
knoeiwerk, dat zij op het toppunt van hun
macht in verblindheid en kortzichtigheid le
verden. In het „verdrag” van Versailles werd
Dultschland als oorlogsmisdadiger gevonnist
en gestraft, maar niet zóó, dat het levens
lang onschadelijk werd gemaakt voor de
eamenlevlng in de Europeesche maatschap
pij. WIJ willen niet zeggen, dat dit laatste
had moeten, zelfs niet dat dit had kunnen
gebeuren, maar constateeren slechts het
feit. In plaats van consequent aan de ge
dachte van Versailles vast te heiden, toen
ajj er nog de macht toe hadden, hebben
Engeland en Frankrijk die gedachte bij
stukken en brokken niet vrijwillig, maar af
gedwongen prijsgegeven. Het ontwapende
democratisch-republikeinsche Dultschland
hebben zij geen voldoende lucht gegund om
behoorlijk adem te halen en uit de wur
gende benauwdheid is het nationaal-socia-
listische verzet geboren. De idealen en prin
cipes van Genève werden tot illusies en
vervolgens tot desillusies gemaakt en het
ijrevén kwaad heeft zichzelf
ift en zal zichzelf waarschijn-
nag verder strofen. Japan is
de eerste geweest, die den moed had het
VolkenbondsVerdrag aan zlji^ soldatenlaars
te lappen en dit voorbeeld en het dafti^an
verbonden resultaat hebbe^^^s uitwerking
op andere expansie-zoekenden niet gemist.
Toen Japans voorbeeld ten aanzien van
Genève en China door Italië "ten opzichte
van Abessinië werd gevolgd, h«ft het ero
een oogenblik naar uitgezien, dat Engeland
en Frankrijk door middel van Genève voor
Italië xpuden onmogelijk maken, wat zij van
Japan, zij het ook onder papieren protest, ge
duld hadden, maar toen het -aankwam op
bet toepassen v^i de eenig doeltreffende
sanctie legdenade kleinmoedigen het weder
om af tegenover den overmoedige.
Kan men het Dultschland^ kwalijk nemen.
At het de lessen der practijk heeft geleerd
en begrepen* en deiarult de onverbiddelijke
consequentie heeft getrokken? Duitschfand
wapende zich opnieuw, de vroegere Gealli
eerden lieten het begaan. Het bezette het
Rijnland, Frankrijk en Engeland Heten het
toe. Het Verdrag van Locarno ging den weg
op van het Verdrag van VersaHles en het
Volkenbondsverdrag. De Europeesche prul-
lemand raakte Jvol „vodjes papier". De met
internationale garanties omgeven, maar
kunstmatig ttf tiéf leven gehouden staat
Oostenrijk verdween als dooi-sneeuw voor
de steeds hooger rijzende zon van het Derde
Rijk. En thans is Tsjecho-dlowakije aan de
beurt om de straf van de fouten, door de
Otallieerden gemaakt, te incasseeren. Het
is wel het meest trieste, dat Engeland en
Frankrijk bereid blijven elkeen, zelfs
hun beste vrienden, voor de door
hen begane misslagen te laten boeten be-
halve zichzelf. Zullen zjj dat opnieuw be
proeven, wanneer Dultschland straks met
groot wapengerucht koloniën zal gaan
elschen?
Voort» zullen in 1939 worden gebouwd:
een viaduct over den Bunochoierweg,
drie viaducten onder Zevenhuizen,
een viaduct over den spoorwee Amers
foort—Zwolle,
een viaduct b|j „Brand** en een viaduct
in de Poetloopersteeg.
Voor een en ander moet voor 1939 worden
gerekend op een bedrag van 1.150.0M.
Voor den nieuwen weg UtrechtHilversum
Rat het zich aanzien, dat in 1939 tot uitvoering
zal komen het maken van verschillende kunst
werken in den genoemden rijksweg, waarvan
het maken van den tunnel bij het fort Blauw
kapel onder de spoorlijn UtrechtAmersfoort
het belangrijkste werk Is en waarvoor een be
drag van 160.000 wordt aangevraagd. Als on
derdeel van genoemden rijksweg zullen in 1939
kleine kunstwerken, als bruggen, duikers. ens„
waarvoor een bedrag van 100.000 noodig wordt
geoordeeld, worden- uitgevoerd en voorts de
bouw van een viaduct over de spoorlijn Utrecht
—Hilversum nabij dc Hollandsche Rading,
waarvoor een bedrag van 50.000 noodig is.
Voor den weg beoostëh Utrecht zullen in den,
loop yan 1938 de voor den wegaanleg benoo-
digde gronden worden aangekocht.
Voor |jen nieuwen weg Eemnes—Hoevelaken
zullen alle voor den wegaanleg benoodigde
gronden in 1938 en 4939 worden aangekocht.
Met den bouw van twee viaducten onder Eem
nes zal in 1938 een aanvang worden gemaakt;
het laat zich aanzien dat dit werk in 1939 ge-
rreed komt. Met het maken van de aarden baan
Voor subsidie aan de K L. M. in 1939 is een
zelfde bedrag ^ultgetrokken als voor de vier
voorafgaande jaren, nJ. ƒ547300.
Als bijdrage In de kosten voor den bouw van
een tunnel in den Ridder van Catsweg onder
den spoorweg GoudaUtrecht te Gouda wordt
een bedrag van 125.000 aangevraagd.
Voor de verbinding voor snelverkeer van
Amsterdam naar Rotterdam via Burgerveen en
van Haarlem naar Rotterdam via Oegstgeest
en Voorschoten wordt voor het maken van een
begin van uitvoering met de kunstwerken
ƒ600.000 aangevraagd, terwijl voor het grond
werk in dat jaar op een bedrag van ƒ545.000
w^re te rekenen.
Voor aanleg van het gedéelte van weg no. 4 b
tusschen de Vink en Oegstgeest wordt een be
drag van ƒ400.000 aangevraagd.
De ter hand genomen aanleg van het weg
vak de HulkLambertschaag—Den Oever zal
in 1939 worden voortgezet. Voor zooveel betreft
het weggedeelte van de Hulk tot Lambert
schaag worden voor 1939 bedragen van
ƒ710.000, 140.000 pn ƒ260.000 aangevraagd.
Voor het wegvak LambertschaagDen Oever in
de Wieringermeer zal een bedrag van 840.000
noodig,zijn in hoofdzaak voor grondwerken en
verhardingen.
Van Bodegraven tot het voorloopige eindpunt
van den weg bij het punt van samenkomst met
weg no. 22 ten Oosten van Utrecht zal de weg
in 1940 voltooid kunnen worden. Voor uitvoe
ring van de in verband hiermede nog te ver
richten werken voor aanleg van aarden baan,
en verhardingen erf den bouw van verschiUen-
de kunstwerken wordt voos 1939 een bedrag van
ƒ3.143.000 aangevraagd.
Voor den lanta
tot de Klomp
Voor de op het
verrichten werkzaamh?
f 401.290aangevraagd.
Voor het wegvak Sneek—Bolsward—Harke-
zjjl, wordt f 363.000 aangevraagd.
Van het overblijvende deel HeerenveenJoure
zal in de eerste plaats het wegvak SewelJoure
worden aarwelegd, waarvoor een bedrag
f 182.000 wordt aangevraagd.
500.000 IS uitgetrokken voor grondaankoop
bij aanleg van den weg UtrechtAmsterdam.
In 1939 zal op twpe of dr# plaatsen worden be
gonnen met den aanleg van de aarden baan
Voorts zal*worden aingevangen met den bouw
van de brug over den Leldschen Rijn en het
Noordelijk aansluitend wegvak tot den spoorweg
Utrecht—Harmelen. Voor deze werken wordt
f 960.000 aangevraagd.
Bij de verharding van de tweede rijbaan tus-
schen IJsselmonde en den ouden rijksstraatweg
bij Zwijndrecht is voor grondaankoop t 200.000
uitgetrokken.
De uitgaven voor den bouw van bruggen over
J de groote rivieren, het onderhoud van de ge
reedgekomen overbruggingen en den aanleg van
toeleldende wegen worden voor 1939 geraamd
op f 9.410.000.
*Wat de inkomsten aangaat moge dienen, dat
die voor alle afdeeUngqn, op éën enkele na,
hooger konden worden gqfaamd. Slechts de in
komsten van de afdeeling spoorwegen moesten
163.605 lager gesteld worden.
Alexander Heldring werd op 25 Mei 1874 Ce
Amsterdam geboren. Na de lagere school volgde
hij de hoogere burgerschool en studeerde ver-
volgend“kan de toenmalige polytechnische school
te Delf* scheikunde. Het diploma van techno
loog behaalde hjj in 1896. Zijn studies zette hij
voort aan de universiteit van Heidelberg.
Van 1898 tot 1906 was hij ingenieur aan de
RipoHniabrieken te Hilversum. In dit laatste
jaar ging hij naar Werkspoor te Amsterdam
waar hli secretaris van dq directie werd.
In 1912 vestigde hij zich als adviseerend in
genieur op het gebied vap stikstof en ammo
niak, alsmede rubber. Dit bleef hij tot 1922. toet
hl) werd benoemd tot directeur van het Alge
meen Handelsblad, tevens hoofdredacteur Di
overledene 1ras lid van bet hoofdbestuur var
de Maatschappij van Nijvertield en voorzittei
van het departement Amsterdam van de»
maatschappij.
Bij Koninklijk Besluit'van 20 September
1938 is benopmd tot voorzitter van de Twee
de Kamer der Staten-Generaal voor het
tijdvak der tegenwoordige zitting mr. J. R.
H. van Schalk, lid van die Kamer.
Laat dit voldoende zijn U ervan te overtuigen,
dat Fynnon Salt het middel is waar U reeds zoo
lang naar hebt gezocht. Doe vanaf morgen een
intensieve Fynnon-kuur,
lederen ochtend een half theelepeltje Eynnon Salt ag een glas j
wamt water, ingenomen op de nuchter^ maag, is meer dan ooi-
doende om U die eerlichting te echenhek waarop U reed» aoo-
lang hebt gewacht.
Fpnnon Solt is oerkrijgbaat M drogist of apothekee
Fl- 1.25 per groote fleech, i - w j
In beperkten kring is heden bij F. Molenaar
St Co.'s Meelfabrieken, N.V. te Westzaan het
50-jarig jubileum van deze bekende Zaansche
industrie gevierd.
De directeur, de heer K. Swart Gz.. ontving
als oudste directeur, de gelukwenschen van het
personeel en de vele bezoekers, - terwijl de op
dezen dag nieuw benoemde directie-leden. Ir. P.
Molenaar Mzn., en Jac. J. Swart Kzn. tevens
persoonlijke gelukwenschen ontvingen.
De heer K. Swart Gzn^ .zal vanaf dezen dag
eenig Hd worden van den Raad van Bestuur,
hetgeen practlsch beteekent dat hij het presl-
dent-dlrecteurschap zal vervullen.
Van 22 September 1888 af bestaat dit bedrijf,
dat rustig en zeker uitgroeide van een eenvou
dige pellerij tot een groot bedrijf met vertak
kingen in België en in Oost- en West-Indlë.
In de jaren 1900 werd besloten te beginnen
met de fabricage van Kindermeel. Dit Kin
dermeel heeft in den loop der jaren een inter*
nationale bekendheid gekregen als Molenaar’s
Kindermeel. De fabricage is steeds een fabrieks
geheim geweest.
Zooals steeds met een voedsel dat voor kin
deren bestemd is, was de verkoop in de eerste
Jaren heel gering. Het vertrouwen moest nog
komen. Geleidelijk echter groeide de-omuft en
steeg van honderden tot duizenden en tot hon
derdduizenden pakjes.
In 1911 werd een geheel nieuwe fabriek ge
opend, in 1913 werd een graansilo en een kan
toor bijgebouwd. Van windkracht was men
reeds lang op stoom overgegaan en van stoom
ging men over op electrlciteit.
Zoo had de eerste generatie, de heeren P.
Molenaar en G. Swart, het bedrijf opgewerkt
toen zij resp. in 1916 en 1920 overleden. Daarna
kwam de leiding aan de tweede generatie, de
herren M. Molenaar Pz. en K. Swart Gn. Deze
voerden de In 1922 in een N.V. omgezette zaak
door de branding der na-oorlogsjaren. In 1937
overleed de heer M. Molenaar Pz., zoodat de
leiding alleen bU den heer K. Swart Gz. be
rustte.
Getrouw aan de traditie echter, maakt thans
de heer K. Swart Oz. plaats voor de derde
generatie Molenaar-Swart. die gereed staat de
leiding te nemen. Wel blijft de heer K. Swart
Oz. lid van den raad van beheer, maar de
dagelijksche leiding zal geleidelijk overgaan op
de heeren Ir. P. Molenaar Mz. en Jac. J. Swart
Kz., die met dit jubileum tot directeuren zijn
benoemd.
Uitvoerige besprekingen werden gewijd aan
de gevaren, die kartelleering meebrengt voor
de producenten in den land- en tuinbouw.
Hierbij stond de Unilever, die nog onlangs in
een geruchtmakend artikel in de Zuld-Limbur-
ger” werd aangeduld als ,4e poliep la de vader-
landsche trekvaarten” in het middelpunt der
•belangsteUing. In studie zijn maatregelen, om
dit maatschappelijk euvel te bestrijden.
Over verschillende aangelegenheden betref
fende het onderwijs in den land- en tuinbouw
en de voorbereiding hiervan werd van gedach
ten gewisseld. Besloten werd eenige hiervan
betreffende het volgen van land- en tuinbouw-
cursussen door dienstplichtigen en betreffende
uitbreiding van het herhallngs-vervolgonderwUs
in aansluiting op de land- en tuinbouwcursus-
sen in de drie centrale landbouworganisaties te
bespreken.
In verband met het voornemen van den mi
nister van Economische Zaken, om de graan-
politiek aan het oordeel eener commissie te on
derwerpen, werden hierover discussies gevoerd.
Als vertegenwoordiger van den K.N.B.T.B. in
deze studiecommissie werd de voorzitter, de
heer A. N. Fleskens, aangewezen.
De vraag werd gesteld, of het niet mogelijk
en wenschelijk zou zijn, om evenals dit nu
voor den tuinbouw is geschied ook voor de
veehouderij, den akkerbouw en het gemengde
bedrijf vaste-lasten-commlssies in het leven te
roepen. Deze aangelegenheid zal in de eerstvol- h-
gende vergadering van de dagelijksche besturen
der drie centrale landbouworganisaties aan de
orde worden gesteld.
■w-k residentMasaryk heeft 'zich indertijd
alle moeite gegeven om- de territoriale
geschenken, welke de Geallieerden hem
in een slecht berekenende grootmoedigheid
wilden toestoppen, af te weren, maar het is
hem in niet voldoende mate mogen geluk
ken, en thans moet zijn vriend en medewer
ker en opvolger Benesj daarvoor de rekening
betalen. Heeft Dultschland eenzijdig opge
legde verdragen verscheurd. Frankrijk en
Rusland hebben vrijwillig aangegane bond
genootschappen verloochend, gelijk Italië
dat indertijd in dep grooten wereldoorlog
heeft gedaan. Zekerk waren de Tsjechen
Ujdiger en niet noodgedwongen toegevend
geweest tegenover de nationale minderhe
den, dan zou het misschien niet zoover als
thans zijn gekomen. Maar Engeland en
Frankrijk mogen dit den Tsjechen niet
herwijten, want zij hebben slechts het voor
beeld gevolgd, dat Engeland en Frankrijk
ten opzichte van het na-oorlogsche Duitsch-
land hebben gegeven. Tsjecho- Slowakije
JMt thans het kind worden van de fatale
misrekening der Geallieerden, die niet eens
den moed hebben gehad om althans éën
keer het effect van een beslist „neen” te
Ikproeven tegenover den, van zijn standpunt
lezien volkomen begrijpelijk steeds tneer
•wervragenden Hitler. Had Praag vóór den
Anschluss van Oostenrijk bij Dultschland
de toen nog legale en loyale Henlelnlsten
binnen het kader van den Tsjechisch-Slo-
»Mkschen staat een redelijke mate van
teKbeschlkklng toegestaan, misschien zou
het dan nu niet voor de keuze van de door
„vrienden” geëischte zellontblnding zijn
lesteld. Het heeft echter te zeer vertrouwd
op die vrienden en moet thans bitter erva-
*•*1. hoe vermetel dat vertrouwen is geweest.
Als Abraham zijn Isaak zijn de vroegert
Geallieerden thanz bereid hun geesteskind
Tkjecho-Slowakije te slachtofferen en er is
leen reddende engel in 't zicht, iptegendeei
"•“t den vertoornden Afgod Hitler zijn er
n°8 tal van mindere góden, die elk luidkeels
hun deel van het offer elschen. Het bru
taalst onder dezen is zeker wel Polen, dat
boor Teschen op te elschen, Dultschland
bet motief aan de hand doet om ter gele-
•’nertbd den Poolschen Corridor, óók een
°ndeugdeHjke Versaillaansctie constructie,
•P te blazen.
in Nederland mogen ons erover ver-
beugen, dat althans voor de allernaaste
toekomst het oorlogsgevaar gekeerd en de
Wed* gered schijnt te zijn, wij mogen ons
echter niet ontveinzen, dat zoowel de wijze,
Van verschillende zijden was de vrees te ken
nen gegeven, dat de zware varkens, die de Ne-
derlandsche veehouderij-centrale tusschen 15
Augustus en 15 October zou afnemen en waar
van men bij de zaakvoerders opgave heeft kun
nen doen, niet zouden worden afgenomen, om
dat men thans nog steeds niets had afgenomen.
Na informatie te bevoegder plaatse kon worden
medegedeeld, dat voor deze vrees geen enkele
reden bestaat. Met de afneming Ml nu spoedig
worden begonnen.
Met de volgende werken zal In den loop van
dat jaar een aanvang worden gemaakt:
De aarden baan en bijkomende werken tusschen
den Liesboschweg en den spoorweg Utrecht-
Arnhem’s-Hertogenboeèh, met inbegrip van
den tunnel in c^en weg, de brug bij Lunet lil,
en den onderhouw van de spoorwegóverbrug-
8in^r,
een overkluizing van den Krommen Rijn,
een tunnel In de Prins Hendrtklaan te
Ütrecht,
duikers in dën Meentstroom en in de Bllt-
sche Grift.
Het laat zich aanzien dat deze werken in 1939
voltooid zullen worden.
In 1939 zal worden begonnen Riet:
den bovenbouw van de hlervooq genoemde
spoorwegoverbrugging,
de aarden baan tusschen den hiervoor genoem
den spoorweg en den-Koningsweg, een en ander
te Utrecht,
de aarden baan tusschen den Koningsweg en
de Vossegatschelaan te Utrecht,
de aarden baan tusschen-den tunnel in de
Prins Hendrtklaan en den rijksweg Utrecht
De Bilt.
Het afwerken van de viaducten over den Ko
ningsweg en de Stadionlaan te Utrecht, welk»
in 1938 zullen -worden gebouwd, zal In 1939
geschieden. - - -
Voor bet uitvoeren van de hiervoor vermelde
werken Tal in 1939 naar raming een bedrag van
f 1.065.000 noodig zijn.
Voor het gedeelte rondweg bezuiden Amers
foort zal de aankoop van de voor den wegaan
leg benoodigde gronden in 1939 worden voltooid.
In genoemd jay zal worden uitgevoerd de
verbetering van Laan 1914 en de verkeersplei
nen in den Leusderweg en in den Utrechtsche-
weg, terwijl een aanvang zal worden gemaakt
met de navolgende werken:
bouw van tunnels in den weg Amersfoort
Woudenberg en in den spoorweg Amersfoort—
Kesteren,
bouw van bruggen en viaducten over de Hel-
ligerbergerbeek, den Helligerbergerweg. het val-
lelkanaal. den Hessenweg, de Vlierbeek en den
Koedijksweg.