OP HET HELLEND VLAK Begrooting Verkeersfonds RHEUMAHEK Oefeningen van de Lichte Brigade begonnen 'd FYNNON SALT LUNCH BIJ KEMPINSKI EINDCIJFER IS BUNA F 66 MILLIOEN ALGEMEENE OORLOGS TOESTAND DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938 Wegen in Utrecht Tunnelbouw bij Vel sen rsbond De gevaren der kartelvorming Voorzitter van de Tweede Kamer Het huidige aspect der MolenaarMeelfabrieken te WesUaan Voor de rykswegen wordt in totaal i 36 millioen aangevraagd Een halve eeuw Molenaar*» Meelfabrieken Blauwen gereed voor de verdediging Wegen in Noordholland Ir. A. Heldring overleden Directeur van het Algemeen Handelsblad Katholieke Boeren- en <8 Mr. J. R. H. van Schaik opnietrw benoemd - Roode troepen nemen bezit van de pontveren by Amerongen en Wyk by Duurstede Bruggenbouw ^.o^a^ge’v'i^r1* Fabriek» jubileum in de Zaanstreek Wegen in Zuidholland K.L.M .-subsidie H.M. de Koningin vertrokken Na verblyf van ruim twee weken in de hoofdstad Bruggen over groote rivieren a ft - cal In 1039 «orden begonnen. Besloten f 65982.697 tegen f 67.379.319 in 1938. VI Arnhem, 23 September -1 Kk Joure—Sneek Mg te len wordt een bedrag van Deze algemeene oorlogstoestand is zoowel den Rooden als den Blauwen troepen bekend. Daarnaast is voor elke partij afzonderlijk nog aangegeven, hoe de oorlogstoestand voor hen in bijzonderheden is. Bij de Blauwe, Noordelijke, -•partij wordt verondersteld, dat de 1ste Divisie- groep zich aan den Nederrjjn ten oosten van Renkum verbindt met veronderstelde 1ste ver- kenningsafdeeling in de omgeving van Eist en Rhenen. Bij de Blauwen zjjn ingedeeld het 1ste Escadron Wielrijders, een gevechtsgroep van de Lichte Brigade, zich bevindend in de omgeving van Lanteren en Renswoude, een escadron van het 1ste Reg. Huzaren motorrijders en het He Bataljon van het 10e Regiment Infanterie. Voor de rykswegen wordt in deze begroo- ting in totaal 35.889.9M aangevraagd, waarvan op den kapitaaktienst ƒ26.664.000. Het begin der Molenaar’» Meelfabrieken was een eenvoudige molen Dientengevolge beloopt het gjndcijfer van de totale uitgaven op den gewonen dienst onbruikbaar te maken. Voorts krijgt de com mandant van de gevechtsgroep van de Lichte Brigade..den last maatregelen te treffen, dat zijn groep ten hoogste twee uur na alarmeering gereed kan staan om af te marcheeren. Als later blijkt, dat de vijand de Lek overschrijdt, bij Wijk bij Duurstede en Amerongen, krijgt deze gevechtsgroep het bevel den rechtervleugel te beveiligen en daartoe zoo snelmogeljjk op te ruk ken naar Leersum en Amerongen, teneinde te beletten, dat de vijand zich in het bezit stelt van den heuvelrug ten Noorden van die plaat sen. Voor overmacht moet de gevechtsgroep ver tragend teruggaan naar de lijn Renswoude— Veenendaal en daar stand houden. Voorts krijgt het He bataljon van het 10e Regiment Infan terie den last de lijn Renswoude—Veenendaal te bezetten om zoo noodig de terugtrekkende gevechtsgroep op te nemen. Voor de htervoorvennelde werken Is een be drag van ƒ850.000 uitgetrokken eenmaal zwaar Hik De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade bestaat hoofdzakelijk uit het regiment wielrij ders, de- He verkennersafdeellng, het tweede Regiment Huzaren, het eerste eskadron pant serwagens en een afdeeling Artillerie van bet irs* n». Ier Aan deze zoo uitermate nuttige vereenl^lng „Landbouwfonds katholieke studiebelangen” werd een belangrijk bedrag ter beschikking ge steld. Ondanks den aan den tuinbouw verleenden bedrijfssteun en aan de kleine tuinders ver leende hulp, verkeeren enkele categorieën tuin ders nog steeds in uitersten nood. Besloten werd om te bestemder plaatse besprekingen te voe ren, teneinde na te gaan of hier geen effectieve hulp zal kunnen worden geboden. om tot het vijfde internatio naal graslandcongres, dat in 1940 te Schevenin- gen zal Worden gehouden, toe te treden als do nateur. e o Woensdagavond omstreeks half elf is Ir. A. Heldring, directeur van het Algemeen Handelsblad, die Zaterdag jJ. in de Zieken verpleging asm de Prinsengracht te Am sterdam was opgenomen voor het onder gaan van een ernstige operatie, overleden. •De door den minister vastgestelde denature- tieregeling voor consumptieaardappelen is niet zonder teleurstelling ontvangen. Evenwel werd begrip getoond» voor de moeilijkheid, om bij den te verwachten aanzienlijken oogst en de uiterst geringe vooruitzichten op export een regeling met hoogere denaturatlebedragen te financie ren. Woensdagmiddag om half twee is H.M. de Ko- nlngin, na een verblijf van bijna twee en een halve week in de hoofdstad, per auto uit de hoofdstad vertrokken. Asm de toelichting tot de begrooting van het Verkeersfonds voor 1939 is het volgende ont leend: De ultkeering uit hoofdstuk IX der Rjjksbe- grooting van ƒ32184956 kon teruggebracht worden tot ƒ29.726.550, een verlaging alzoo met bijna 2.5 millioen gulden. Deze gunstige om standigheid is te danken aan het feit, dat de dekking van het bedrijfsverlies van de N. V. Ned. Spoorwegen, voor 1938 op ƒ31.000.000 ge raamd. voor 1939 aanzienlijk lager kon worden gesteld, nl. op ƒ32.000.000. Tegen beter weten in zijn er nog steeds menschen die liever allerlei huismiddeltjes probeeren tegen hun rheumatische pijnen. Zoo doet ook U En waarom Gebruik Fynnon Salt, het zout dat lallooze eigenschappen in zich vereenigt, die er stuk voor stuk toe bijdragen U van die smartelijke rheumatische pijnen te verlossen. Fynnon Salt,-het eenige zoift dat Lithium bevat. Fynnon Salt, het eenige zout dat is samengesteld uit 7 geneeskrachtige actief werkende zouten. den bekooUgd en voor den bónw van oen tunnel bij Velsen. Bij de gevechtsgroep van de Lichte Brigade zijn als hoofdonderdeelen ingedeeld een bataljon wielrijders, een bataljon pantserwagens, een re giment huzaren alsmede een rijdende en een motorbatterij van het korps Rijdende Artillerie. Daar de commandant van de Blauwe Partij een rivierovergang van Roode lichte troepen op zijn rechtervleugel vreest, geeft hij den commandant van het 1ste esc. wielrijders bevel Leersum en Amerongen te bezetten en de pontveren van Amerongen, Wijk bjj Duurstede en Beusichem korps Rijdende Artillerie. De bouw van de bruggen over de groote rivieren wordt regelmatig voortgezet. Op detre ontwerp-begrooting worden gelden aangevraagd voor de voortzetting van den bouw of den bouw van de bruggen te Dor drecht, Hendrik Ido Ambacht, Gorinchem, Krimpen aan den IJsel en Deventer. Voorts worden gelden aangevraagd voor aanleg van enkele toeleidende wegen, welke volgens den opzet van het financieringsplan uit den versnelden bruggenbouw zullen wor- Dezer dagen kwam bet dagelijksch bestuur van den Katholieken Nederlandschen Boeren en Tulndersbond te Utrecht in vergadering bij een. Arnhem en Heelsum te overschrij den, na verrassend over Nijmegen opgerukt te zijn, door snel aangevoer de Blauwe troepen zijn verijdeld. In de Betuwe had Rood Woensdag overmacht in de lucht. De opbrengst van de motorrijtuigenbelasting «wordt voor 1939 geraamd op 23.750.000 en van de rjjwlelbelastlng op 8250.000, dat is te zamen ƒ32.000.000. Na aftrek van de ook in vorige ja- ren in rekening gebrachte 4 pet. voor perceptie kosten der belastingeh wordt als zuivere op brengst een bedfag van ƒ30.720.000 geraamd. By deze opbrengst zal overeenkomstig de wet tot instelling van «en verkeersfonds, zooals die thans luidt, voor de rijkswegen in 1939 ten minste ƒ9216.000 moeten worden besteed en zullen ten behoeve van de provinciale en ter tiaire wegen uitkeeringen moeten worden ge daan tót bedragen, vap rond 8.362 700 en 2.389.400. De exploitatiekosten en -lasten zullen vermoe- delijk ƒ29.000.000 en ƒ91.000.000 bedragen of samen 120.000.000. De ontvangsten woraen ge schat op ƒ97.000.000, terwijl de overige baten worden begroot op ƒ1.200.000. Dat diensondanks de ultkeering aan het Verkeersfonds slechts rond 2.5 millioen lager is dan voor 1938, moet worden toegeschreven aan de omstandigheid, dat de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee- lingen der begrooting: tramwegen, waterwegen scheepvaart, toezicht op het, .vervoer van ont plofbare stoffen, landwegen en luchtvaart alle hooger geraamd moesten worden dan de voor 1938 op die afdeelingen toegestane bedragen. De bestaande rijksweg na 2, gedeelte Am sterdam—Abcoude. Ml nog voorlooplg tot de tot stand koming van den nieuwen rijksweg no. 2, voor het doorgaande verkeer moeten die nen, maar ook daarna door een belangrijk plaatselijk en toeristenverkeer- worden gebruikt. Ook het rijwlelverkeer naar de dorpen in de Vechtstreek en het Abcoudermeer zal belangrijk blVven. Het ia daarom gewenscht het reeds tot KM 7 800 aanwezige rijwielpad tot Abcoude door te trekken en verder een bocht in den we-: te verbeteren. Voor een en ander is een bedrag van 225.000 uitgetrokken. Voor de verbetering van den rijksweg no. 4 tusschen Den Deyl en het Haagsche Schouw wordt een bedrag ƒ200.000 aangevraagd om een begin met de uitvoering van de wer ken te kunnen maken. Overigens is voor diverse plaatselijke verbete- rlngzwerken op de wegen nos. 4, 8, 11. 19 en 20, gedeelte Loosduinen—Naaldwijk, op den ge wonen dienst in totaal ƒ575.000 uitgetrokken. Voor vervanging van de Hoornbrug bij Rijs wijk door een nieuwe brug. waarmede in 1938 wordt aangevangen; wordt het in 1939 noodig geachte bedrag, groot ƒ600.000, op den kapitaal- diensb aangevraagd. Met de provincie Zuidholland is een overeen komst gesloten voor verbetering van den provin cialen aveg WassenaarKatwijkNoordholland- sche grens met een nieuw wegvak Wassenaar— Schevenlngen in verband waarmede op de be- crootlng voor 1938 reeds een bedrag van 1 100 000 werr toegestaan. Voor betaling van het Rijksaandeel over 1939 in de kosten van deze verbetering wordt op den kapltaaldienst een bedrag van ƒ300.000 uitgetrokken. waarop dit is geschied, als de gevolgen, die daaruit kunnen en ook zullen voortkomend straks gevaren sullen medebrengen, welke wellicht nóg moeilijker te bezweren zullen zijn dan dat, wat thans op zoo’n weinig verheffende wijze is voorkomen. Wanneer men blijft uitgaan van de nog steeds niet bewezen, maar als onomstootelijke zekerheid reeds aanvaarde stelling, dat Dultschland vechten zal, wanneer men het niet geeft, wat het vraagt, kan de tijd niet ver meer zijn, waarin Dultschland, de overwonnene van Versailles, als triumfeerend dictator niet alleen de eigen onderdanen en wat het daarvoor gelieft te doen doorgaan, maar ook den innerlijk zoo klein gebleken zgn. grooten democratieën zijn wil en wet dicteert. Het eskadron van het Ie Regiment Huzaren motorrijders komt hedenmorgen om 7 uur ter be schikking bij De Klomp. Bij de Roode Partij wordt verondersteld dat haar troepen in den vroegen morgen van Donderdag een overgang zullen for- ceeren tegenover Wageningen. De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade heeft Woensdag om half vijf opdracht gekregen, zich in het bezit te stellen van dc pontveren bij Amerongen en Wijk bij Duurstede en gedurende den nacht nabij laatstgenoemde plaats over de rivier te gaan, waarna de gevechtsgroep moet oprukken over Leersum en Amerongen in de richting Ede, ten einde den terugtocht van den vijand over de£b plaats af te snijden. Woensdag in den namiddag zijn de oefeningen van de Lichte Brigade be gonnen, waarbij, zooals van ouds, de Blauwe en Roode troepen tegenover elkaar staan. In den algemeenen oorlogstoestand wordt verondersteld, dat pogingen van de Rooden, die in het Zuiden opereeren, om den Nederrjjn tusschen t> uropa bevindt zich op een steeds ge- 1T vaarlijker hellend vlak, dat naar den Jjd afgrond voeren kan. Het heeft geen gin deze hachelijke situatie te ontkennen of te camoufleeren. De Geallieerden, de overwinnaars en dictators van Versailles, echijnen nu op hun beurt hun overwinnaar en dictator te hebben gevonden in den een maal overwonnene, en zij hebben dat uit buitend te wijten aan zichzelf en aan het knoeiwerk, dat zij op het toppunt van hun macht in verblindheid en kortzichtigheid le verden. In het „verdrag” van Versailles werd Dultschland als oorlogsmisdadiger gevonnist en gestraft, maar niet zóó, dat het levens lang onschadelijk werd gemaakt voor de eamenlevlng in de Europeesche maatschap pij. WIJ willen niet zeggen, dat dit laatste had moeten, zelfs niet dat dit had kunnen gebeuren, maar constateeren slechts het feit. In plaats van consequent aan de ge dachte van Versailles vast te heiden, toen ajj er nog de macht toe hadden, hebben Engeland en Frankrijk die gedachte bij stukken en brokken niet vrijwillig, maar af gedwongen prijsgegeven. Het ontwapende democratisch-republikeinsche Dultschland hebben zij geen voldoende lucht gegund om behoorlijk adem te halen en uit de wur gende benauwdheid is het nationaal-socia- listische verzet geboren. De idealen en prin cipes van Genève werden tot illusies en vervolgens tot desillusies gemaakt en het ijrevén kwaad heeft zichzelf ift en zal zichzelf waarschijn- nag verder strofen. Japan is de eerste geweest, die den moed had het VolkenbondsVerdrag aan zlji^ soldatenlaars te lappen en dit voorbeeld en het dafti^an verbonden resultaat hebbe^^^s uitwerking op andere expansie-zoekenden niet gemist. Toen Japans voorbeeld ten aanzien van Genève en China door Italië "ten opzichte van Abessinië werd gevolgd, h«ft het ero een oogenblik naar uitgezien, dat Engeland en Frankrijk door middel van Genève voor Italië xpuden onmogelijk maken, wat zij van Japan, zij het ook onder papieren protest, ge duld hadden, maar toen het -aankwam op bet toepassen v^i de eenig doeltreffende sanctie legdenade kleinmoedigen het weder om af tegenover den overmoedige. Kan men het Dultschland^ kwalijk nemen. At het de lessen der practijk heeft geleerd en begrepen* en deiarult de onverbiddelijke consequentie heeft getrokken? Duitschfand wapende zich opnieuw, de vroegere Gealli eerden lieten het begaan. Het bezette het Rijnland, Frankrijk en Engeland Heten het toe. Het Verdrag van Locarno ging den weg op van het Verdrag van VersaHles en het Volkenbondsverdrag. De Europeesche prul- lemand raakte Jvol „vodjes papier". De met internationale garanties omgeven, maar kunstmatig ttf tiéf leven gehouden staat Oostenrijk verdween als dooi-sneeuw voor de steeds hooger rijzende zon van het Derde Rijk. En thans is Tsjecho-dlowakije aan de beurt om de straf van de fouten, door de Otallieerden gemaakt, te incasseeren. Het is wel het meest trieste, dat Engeland en Frankrijk bereid blijven elkeen, zelfs hun beste vrienden, voor de door hen begane misslagen te laten boeten be- halve zichzelf. Zullen zjj dat opnieuw be proeven, wanneer Dultschland straks met groot wapengerucht koloniën zal gaan elschen? Voort» zullen in 1939 worden gebouwd: een viaduct over den Bunochoierweg, drie viaducten onder Zevenhuizen, een viaduct over den spoorwee Amers foort—Zwolle, een viaduct b|j „Brand** en een viaduct in de Poetloopersteeg. Voor een en ander moet voor 1939 worden gerekend op een bedrag van 1.150.0M. Voor den nieuwen weg UtrechtHilversum Rat het zich aanzien, dat in 1939 tot uitvoering zal komen het maken van verschillende kunst werken in den genoemden rijksweg, waarvan het maken van den tunnel bij het fort Blauw kapel onder de spoorlijn UtrechtAmersfoort het belangrijkste werk Is en waarvoor een be drag van 160.000 wordt aangevraagd. Als on derdeel van genoemden rijksweg zullen in 1939 kleine kunstwerken, als bruggen, duikers. ens„ waarvoor een bedrag van 100.000 noodig wordt geoordeeld, worden- uitgevoerd en voorts de bouw van een viaduct over de spoorlijn Utrecht —Hilversum nabij dc Hollandsche Rading, waarvoor een bedrag van 50.000 noodig is. Voor den weg beoostëh Utrecht zullen in den, loop yan 1938 de voor den wegaanleg benoo- digde gronden worden aangekocht. Voor |jen nieuwen weg Eemnes—Hoevelaken zullen alle voor den wegaanleg benoodigde gronden in 1938 en 4939 worden aangekocht. Met den bouw van twee viaducten onder Eem nes zal in 1938 een aanvang worden gemaakt; het laat zich aanzien dat dit werk in 1939 ge- rreed komt. Met het maken van de aarden baan Voor subsidie aan de K L. M. in 1939 is een zelfde bedrag ^ultgetrokken als voor de vier voorafgaande jaren, nJ. ƒ547300. Als bijdrage In de kosten voor den bouw van een tunnel in den Ridder van Catsweg onder den spoorweg GoudaUtrecht te Gouda wordt een bedrag van 125.000 aangevraagd. Voor de verbinding voor snelverkeer van Amsterdam naar Rotterdam via Burgerveen en van Haarlem naar Rotterdam via Oegstgeest en Voorschoten wordt voor het maken van een begin van uitvoering met de kunstwerken ƒ600.000 aangevraagd, terwijl voor het grond werk in dat jaar op een bedrag van ƒ545.000 w^re te rekenen. Voor aanleg van het gedéelte van weg no. 4 b tusschen de Vink en Oegstgeest wordt een be drag van ƒ400.000 aangevraagd. De ter hand genomen aanleg van het weg vak de HulkLambertschaag—Den Oever zal in 1939 worden voortgezet. Voor zooveel betreft het weggedeelte van de Hulk tot Lambert schaag worden voor 1939 bedragen van ƒ710.000, 140.000 pn ƒ260.000 aangevraagd. Voor het wegvak LambertschaagDen Oever in de Wieringermeer zal een bedrag van 840.000 noodig,zijn in hoofdzaak voor grondwerken en verhardingen. Van Bodegraven tot het voorloopige eindpunt van den weg bij het punt van samenkomst met weg no. 22 ten Oosten van Utrecht zal de weg in 1940 voltooid kunnen worden. Voor uitvoe ring van de in verband hiermede nog te ver richten werken voor aanleg van aarden baan, en verhardingen erf den bouw van verschiUen- de kunstwerken wordt voos 1939 een bedrag van ƒ3.143.000 aangevraagd. Voor den lanta tot de Klomp Voor de op het verrichten werkzaamh? f 401.290aangevraagd. Voor het wegvak Sneek—Bolsward—Harke- zjjl, wordt f 363.000 aangevraagd. Van het overblijvende deel HeerenveenJoure zal in de eerste plaats het wegvak SewelJoure worden aarwelegd, waarvoor een bedrag f 182.000 wordt aangevraagd. 500.000 IS uitgetrokken voor grondaankoop bij aanleg van den weg UtrechtAmsterdam. In 1939 zal op twpe of dr# plaatsen worden be gonnen met den aanleg van de aarden baan Voorts zal*worden aingevangen met den bouw van de brug over den Leldschen Rijn en het Noordelijk aansluitend wegvak tot den spoorweg Utrecht—Harmelen. Voor deze werken wordt f 960.000 aangevraagd. Bij de verharding van de tweede rijbaan tus- schen IJsselmonde en den ouden rijksstraatweg bij Zwijndrecht is voor grondaankoop t 200.000 uitgetrokken. De uitgaven voor den bouw van bruggen over J de groote rivieren, het onderhoud van de ge reedgekomen overbruggingen en den aanleg van toeleldende wegen worden voor 1939 geraamd op f 9.410.000. *Wat de inkomsten aangaat moge dienen, dat die voor alle afdeeUngqn, op éën enkele na, hooger konden worden gqfaamd. Slechts de in komsten van de afdeeling spoorwegen moesten 163.605 lager gesteld worden. Alexander Heldring werd op 25 Mei 1874 Ce Amsterdam geboren. Na de lagere school volgde hij de hoogere burgerschool en studeerde ver- volgend“kan de toenmalige polytechnische school te Delf* scheikunde. Het diploma van techno loog behaalde hjj in 1896. Zijn studies zette hij voort aan de universiteit van Heidelberg. Van 1898 tot 1906 was hij ingenieur aan de RipoHniabrieken te Hilversum. In dit laatste jaar ging hij naar Werkspoor te Amsterdam waar hli secretaris van dq directie werd. In 1912 vestigde hij zich als adviseerend in genieur op het gebied vap stikstof en ammo niak, alsmede rubber. Dit bleef hij tot 1922. toet hl) werd benoemd tot directeur van het Alge meen Handelsblad, tevens hoofdredacteur Di overledene 1ras lid van bet hoofdbestuur var de Maatschappij van Nijvertield en voorzittei van het departement Amsterdam van de» maatschappij. Bij Koninklijk Besluit'van 20 September 1938 is benopmd tot voorzitter van de Twee de Kamer der Staten-Generaal voor het tijdvak der tegenwoordige zitting mr. J. R. H. van Schalk, lid van die Kamer. Laat dit voldoende zijn U ervan te overtuigen, dat Fynnon Salt het middel is waar U reeds zoo lang naar hebt gezocht. Doe vanaf morgen een intensieve Fynnon-kuur, lederen ochtend een half theelepeltje Eynnon Salt ag een glas j wamt water, ingenomen op de nuchter^ maag, is meer dan ooi- doende om U die eerlichting te echenhek waarop U reed» aoo- lang hebt gewacht. Fpnnon Solt is oerkrijgbaat M drogist of apothekee Fl- 1.25 per groote fleech, i - w j In beperkten kring is heden bij F. Molenaar St Co.'s Meelfabrieken, N.V. te Westzaan het 50-jarig jubileum van deze bekende Zaansche industrie gevierd. De directeur, de heer K. Swart Gz.. ontving als oudste directeur, de gelukwenschen van het personeel en de vele bezoekers, - terwijl de op dezen dag nieuw benoemde directie-leden. Ir. P. Molenaar Mzn., en Jac. J. Swart Kzn. tevens persoonlijke gelukwenschen ontvingen. De heer K. Swart Gzn^ .zal vanaf dezen dag eenig Hd worden van den Raad van Bestuur, hetgeen practlsch beteekent dat hij het presl- dent-dlrecteurschap zal vervullen. Van 22 September 1888 af bestaat dit bedrijf, dat rustig en zeker uitgroeide van een eenvou dige pellerij tot een groot bedrijf met vertak kingen in België en in Oost- en West-Indlë. In de jaren 1900 werd besloten te beginnen met de fabricage van Kindermeel. Dit Kin dermeel heeft in den loop der jaren een inter* nationale bekendheid gekregen als Molenaar’s Kindermeel. De fabricage is steeds een fabrieks geheim geweest. Zooals steeds met een voedsel dat voor kin deren bestemd is, was de verkoop in de eerste Jaren heel gering. Het vertrouwen moest nog komen. Geleidelijk echter groeide de-omuft en steeg van honderden tot duizenden en tot hon derdduizenden pakjes. In 1911 werd een geheel nieuwe fabriek ge opend, in 1913 werd een graansilo en een kan toor bijgebouwd. Van windkracht was men reeds lang op stoom overgegaan en van stoom ging men over op electrlciteit. Zoo had de eerste generatie, de heeren P. Molenaar en G. Swart, het bedrijf opgewerkt toen zij resp. in 1916 en 1920 overleden. Daarna kwam de leiding aan de tweede generatie, de herren M. Molenaar Pz. en K. Swart Gn. Deze voerden de In 1922 in een N.V. omgezette zaak door de branding der na-oorlogsjaren. In 1937 overleed de heer M. Molenaar Pz., zoodat de leiding alleen bU den heer K. Swart Gz. be rustte. Getrouw aan de traditie echter, maakt thans de heer K. Swart Oz. plaats voor de derde generatie Molenaar-Swart. die gereed staat de leiding te nemen. Wel blijft de heer K. Swart Oz. lid van den raad van beheer, maar de dagelijksche leiding zal geleidelijk overgaan op de heeren Ir. P. Molenaar Mz. en Jac. J. Swart Kz., die met dit jubileum tot directeuren zijn benoemd. Uitvoerige besprekingen werden gewijd aan de gevaren, die kartelleering meebrengt voor de producenten in den land- en tuinbouw. Hierbij stond de Unilever, die nog onlangs in een geruchtmakend artikel in de Zuld-Limbur- ger” werd aangeduld als ,4e poliep la de vader- landsche trekvaarten” in het middelpunt der •belangsteUing. In studie zijn maatregelen, om dit maatschappelijk euvel te bestrijden. Over verschillende aangelegenheden betref fende het onderwijs in den land- en tuinbouw en de voorbereiding hiervan werd van gedach ten gewisseld. Besloten werd eenige hiervan betreffende het volgen van land- en tuinbouw- cursussen door dienstplichtigen en betreffende uitbreiding van het herhallngs-vervolgonderwUs in aansluiting op de land- en tuinbouwcursus- sen in de drie centrale landbouworganisaties te bespreken. In verband met het voornemen van den mi nister van Economische Zaken, om de graan- politiek aan het oordeel eener commissie te on derwerpen, werden hierover discussies gevoerd. Als vertegenwoordiger van den K.N.B.T.B. in deze studiecommissie werd de voorzitter, de heer A. N. Fleskens, aangewezen. De vraag werd gesteld, of het niet mogelijk en wenschelijk zou zijn, om evenals dit nu voor den tuinbouw is geschied ook voor de veehouderij, den akkerbouw en het gemengde bedrijf vaste-lasten-commlssies in het leven te roepen. Deze aangelegenheid zal in de eerstvol- h- gende vergadering van de dagelijksche besturen der drie centrale landbouworganisaties aan de orde worden gesteld. ■w-k residentMasaryk heeft 'zich indertijd alle moeite gegeven om- de territoriale geschenken, welke de Geallieerden hem in een slecht berekenende grootmoedigheid wilden toestoppen, af te weren, maar het is hem in niet voldoende mate mogen geluk ken, en thans moet zijn vriend en medewer ker en opvolger Benesj daarvoor de rekening betalen. Heeft Dultschland eenzijdig opge legde verdragen verscheurd. Frankrijk en Rusland hebben vrijwillig aangegane bond genootschappen verloochend, gelijk Italië dat indertijd in dep grooten wereldoorlog heeft gedaan. Zekerk waren de Tsjechen Ujdiger en niet noodgedwongen toegevend geweest tegenover de nationale minderhe den, dan zou het misschien niet zoover als thans zijn gekomen. Maar Engeland en Frankrijk mogen dit den Tsjechen niet herwijten, want zij hebben slechts het voor beeld gevolgd, dat Engeland en Frankrijk ten opzichte van het na-oorlogsche Duitsch- land hebben gegeven. Tsjecho- Slowakije JMt thans het kind worden van de fatale misrekening der Geallieerden, die niet eens den moed hebben gehad om althans éën keer het effect van een beslist „neen” te Ikproeven tegenover den, van zijn standpunt lezien volkomen begrijpelijk steeds tneer •wervragenden Hitler. Had Praag vóór den Anschluss van Oostenrijk bij Dultschland de toen nog legale en loyale Henlelnlsten binnen het kader van den Tsjechisch-Slo- »Mkschen staat een redelijke mate van teKbeschlkklng toegestaan, misschien zou het dan nu niet voor de keuze van de door „vrienden” geëischte zellontblnding zijn lesteld. Het heeft echter te zeer vertrouwd op die vrienden en moet thans bitter erva- *•*1. hoe vermetel dat vertrouwen is geweest. Als Abraham zijn Isaak zijn de vroegert Geallieerden thanz bereid hun geesteskind Tkjecho-Slowakije te slachtofferen en er is leen reddende engel in 't zicht, iptegendeei "•“t den vertoornden Afgod Hitler zijn er n°8 tal van mindere góden, die elk luidkeels hun deel van het offer elschen. Het bru taalst onder dezen is zeker wel Polen, dat boor Teschen op te elschen, Dultschland bet motief aan de hand doet om ter gele- •’nertbd den Poolschen Corridor, óók een °ndeugdeHjke Versaillaansctie constructie, •P te blazen. in Nederland mogen ons erover ver- beugen, dat althans voor de allernaaste toekomst het oorlogsgevaar gekeerd en de Wed* gered schijnt te zijn, wij mogen ons echter niet ontveinzen, dat zoowel de wijze, Van verschillende zijden was de vrees te ken nen gegeven, dat de zware varkens, die de Ne- derlandsche veehouderij-centrale tusschen 15 Augustus en 15 October zou afnemen en waar van men bij de zaakvoerders opgave heeft kun nen doen, niet zouden worden afgenomen, om dat men thans nog steeds niets had afgenomen. Na informatie te bevoegder plaatse kon worden medegedeeld, dat voor deze vrees geen enkele reden bestaat. Met de afneming Ml nu spoedig worden begonnen. Met de volgende werken zal In den loop van dat jaar een aanvang worden gemaakt: De aarden baan en bijkomende werken tusschen den Liesboschweg en den spoorweg Utrecht- Arnhem’s-Hertogenboeèh, met inbegrip van den tunnel in c^en weg, de brug bij Lunet lil, en den onderhouw van de spoorwegóverbrug- 8in^r, een overkluizing van den Krommen Rijn, een tunnel In de Prins Hendrtklaan te Ütrecht, duikers in dën Meentstroom en in de Bllt- sche Grift. Het laat zich aanzien dat deze werken in 1939 voltooid zullen worden. In 1939 zal worden begonnen Riet: den bovenbouw van de hlervooq genoemde spoorwegoverbrugging, de aarden baan tusschen den hiervoor genoem den spoorweg en den-Koningsweg, een en ander te Utrecht, de aarden baan tusschen den Koningsweg en de Vossegatschelaan te Utrecht, de aarden baan tusschen-den tunnel in de Prins Hendrtklaan en den rijksweg Utrecht De Bilt. Het afwerken van de viaducten over den Ko ningsweg en de Stadionlaan te Utrecht, welk» in 1938 zullen -worden gebouwd, zal In 1939 geschieden. - - - Voor bet uitvoeren van de hiervoor vermelde werken Tal in 1939 naar raming een bedrag van f 1.065.000 noodig zijn. Voor het gedeelte rondweg bezuiden Amers foort zal de aankoop van de voor den wegaan leg benoodigde gronden in 1939 worden voltooid. In genoemd jay zal worden uitgevoerd de verbetering van Laan 1914 en de verkeersplei nen in den Leusderweg en in den Utrechtsche- weg, terwijl een aanvang zal worden gemaakt met de navolgende werken: bouw van tunnels in den weg Amersfoort Woudenberg en in den spoorweg Amersfoort— Kesteren, bouw van bruggen en viaducten over de Hel- ligerbergerbeek, den Helligerbergerweg. het val- lelkanaal. den Hessenweg, de Vlierbeek en den Koedijksweg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 13