OP HET HELLEND VLAK Begrooting Verkeersfonds RHEUMAHEK de Lichte van Oefeningen Brigade begonnen FYNNON SALT LUNCH BIJ KEMPINSKI EINDCIJFER IS BIJNA F 66 MILLIOEN ALGEMEENE OORLOGS TOESTAND 7Z der I dor DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938 9 Wegen in Noordholland Wegen in Utrecht - Tunnelbouw bij Velsen 1 en De gevaren der kartelvorming K.L.M.-aubaidie Voorzitter van de Tweede Kamer Bruggen over groote rivieren Bat huidige aspect der Molenaar'e Meelfabrieken te West zaan Blauwen gereed voor de verdediging Katholieke Boeren- Tuiiider sbond H.M. de Koningin vertrokken Voor de r ij bewegen wordt in totaal f 36 millioen aangevraagd Na verblijf van ruim twee weken in de hoofdatad Ir. A. Heldring overleden Een halve eeuw Molenaar*a Meelfabrieken Mr. J. R. H. van Sehaik opnieuw benoemd Directeur van het Algemeen Handelablad 3 Fabrieks jubileum in de Zaanstreek Roode troepen nemen bezit van de pontveren bij Amerongen en Wijk bü Duuratede Bruggenbouw Wegen in Zuidholland zullen alle van Tegen Beter weten in zijn, er nog steeds menschen die liever allerlei huismiddeltjes probèeren tegen hun rheumatische pijnen. Arnhem, 22 September 1 I Voor de hiervoorvennelde werken Is een be drag van 850.000 uitgetrokken Voor de rjjkswegen wordt in deze begroe ting ls> totaal 35.880.000 aangevraagd, waarvan op den kapitaaldienst ƒ26.664.000. Het begin der Molenaar’? Meelfabrieken was een eenvoudige molen Het eskadron van het Ie Regiment Huzaren motorrijders komt hedenmorgen om 7 uur ter be schikking bij De Klomp. Bjj de Roode Partij wordt verondersteld dat haar troepen In den vroegen morgen van Donderdag een overgang sullen for- ceeren tegenover Wageningen. De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade heeft Woensdag om half vijf opdracht gekregen, zich In het bezit te stellen van de pontveren bij Amerongen en Wijk bij Duurstede en gedurende den hacht nabij laatstgenoemde plaats over de rivier te gasui, waarna de gevechtsgroep moet oprukken over Leersum en Amerongen In de richting Ede, ten einde den terugtocht van den vijand over deae plaats af te snijden. den bekostigd en veer den bouw van een tunnel bjj Veben. Woensdagmiddag om half twee Is H.M. de Ko ningin, na een verblijf van bijna twee en een halve week In de hoofdstad, per auto uit de hoofdstad vertrokken. De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade bestaat hoofdzakelijk uit het regiment wielrij ders, de De verkennersafdeeling, het tweede Regiment Huzaren, het eerste eskadron pant serwagens en een afdeeling artillerie van het korps Rijdende Artillerie. Besloten werd, om tot het vijfde internatio naal graslandcongres, dat In 1940 te Schevenin- gen zal worden gehouden, toe te treden als do nateur. Voor den nieuwen weg UtrechtHilversum Kat het zich aanzien, dat in 1939 tot uitvoering zal komen het maken van verschillende kunst werken in den genoemden rijksweg, waarvan het maken van den tunnel bij het fort Blauw kapel onder de spoorlijn UtrechtAmersfoort het belangrijkste werk is en waarvoor een be drag van 160.000 wordt aangevraagd. Als on derdeel van genoemden rijksweg zullen 'in 1939 kleine kunstwerken, als bruggen, duikers, enz. waarvoor een bedrag van 100.000 noodig wordt geoordeeld, worden uitgevoerd en voorts de bouw van een viaduct over de spoorlijn Utrecht —Hilversum nabij do Hollandsche Rading. waarvoor een bedrag van ƒ50.000 noodig is. Voor den weg beoosten Utrecht zullen in den loop van 1938 de voor den wegaanleg benoo digde gronder\ worden aangekocht. De exploitatiekosten en -lasten zullen vermoe- deljjk ƒ29.000.000 en ƒ91.000.000 bedragen ol samen 120.000.000. De ontvangsten worden ge schat op 97.000.000. terwijl de overige baten worden begroot op ƒ1.200 000. Dat diensondanks de uitkeering aan het Verkeersfonds slechts rond 2.5. millioen lager is dan voor 1938, moet worden toegeschreven aan de omstandigheid, dat de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee- lingen der begrooting; tramwegen, waterwegen scheepvaart, toezicht op het vervoer van ont plofbare stoffen, landwegen en luchtvaart alle hooger geraamd moesten worden dan de voor 1938 op die afdeellngen toegestane bedragen. Voor overmacht moet de gevechtsgroep ver tragend teruggaan naar de lijn Renswoude Veenendaal en daar stand houden. Voorts krijgt het He bataljon van het 10e Regiment Infan terie den last de lijn RenswoudeVeenendaal te bezetten om zoo noodig de terugtrekkende gevechtsgroep op te nemen. Voor subsidie aan de K. L. M in 1939 is een zelfde bedrag uitgetrokken als voor de vier voorafgaande jaren, n.l. f 547.800. Wat de Inkomsten aangaat moge dienen, dat die voor, alle afdeellngen, op één enkele Deze algemeene oorlogstoestand is zoowel den Rooden als den Blauwen troepen bekend. Daarnaast is voor elke partij afzonderlijk nog aangegeven, hoe de oorlogstoestand voor hen in bijzonderheden is. Bij de Blauwe, Noordelijke, partij wordt verondersteld, dat de late Dlvlsie- groep zich aan den Nederrijn ten oosten van Renkum verbindt met veronderstelde 1ste ver- kenningsafdeeling in de omgeving van Eist en Rhenen. Bij de Blauwen zijn ingedeeld het 1ste Escadron Wielrijders, een gevechtsgroep van de Lichte Brigade, zich bevindend in de omgeving van Lunteren en Renswoude, een escadron van het 1ste Reg. Huzaren motorrijders en het He Bataljon van het 10e Regiment Infanterie. Dientengevolge beloopt het eindcijfer van de totale uitgaven op den gewonen dienst ƒ65982.697 tegen ƒ67379319 in 1938. onbruikbaar te maken. Voorts krijgt de com mandant van de gevechtsgroep van de Lichte Brigade den last maatregelen te treffen, dat zijn groep ten hoogste twee uur na alarmee^ng gereed kan staan om af te marcheeren. Als later blijkt, dat de vijand de Lek overschrijdt, bij Wijk bij Duurstede en Amerongen, krijgt deze gevechtsgroep het bevel den rechtervleugel te beveiligen en daartoe zoo snel mogelijk op te ruk ken naar Leersum en Amerongen, teneinde te beletten, dat de vijand zich in het bezit stelt van den heuvelrug ten Noorden van die plaat sen. A Voorts zullen In 1939 worden gebouwd: een viaduct over den Bunschoterweg, drie viaducten onder Zevenhuizen, een viaduct over den spoorweg Amers foortZwolle, een viaduct bjj „Brand” in de Poetloopersteeg. Voor een en ander moei voor 1939 worden gerekend oo een bedrag van 1.150.006. een cie voor alle afdeellngen, op één enkele na, hooger konden worden geraamd. Slechts de in komsten van de afdeeling spoorwegen moesten 163.605 lager gesteld worden. Arnhem en Heelsum'te overschrij den, na verrassend over Nijmegen opgerukt te zijn, door snel aangevoer de Blauwe troepen zijn verijdeld. In de Betuwe had Rood Woensdag overmacht in de lucht. Woensdagavond omstreeks half elf is ir. A. Heldring, directeur van het Algemeen Handelsblad, die Zaterdag JJ. in de Zieken verpleging aan de Prinsengracht te Am sterdam was opgenomen voor het onder gaan van een ernstige operatie, overleden. Woensdag in den namiddag zijn de oefeningen van de Lichte Brigade be gonnen, waarbij, zooals van ouds, de Blauwe en Roode troepen tegenover elkaar staan. In den algemeenen oorlogstoestand wordt verondersteld, dat pogingen van de Rooden, die in het Zuiden opereeren, om den Nederrijn tusschen De opbrengst varf de motorrijtuigenbelasting wordt voor 1939 geraamd op ƒ23.750.000 en van de rjjwielbelastlng op f 8250.000, dat is te zamen 32.000.000^ Na aftrek van de ook in vorige ja- ten in rekening gebrachte 4 pet. voor perceptie kosten der belastingen wordt als zuivere op brengst een bedrag van ƒ30.720.000 geraamd. Bij deze opbrengst zal overeenkomstig de wet tot instelling van een verkeersfonds, zooals die thans luidt, voor de rijkswegen in 1939 ten minste ƒ9216.000 moeten worden besteed en zullen ten behoeve van de provinciale en ter tiaire wegen ultkeeringen móeten worden ge daan tot bedragen van rond 8362.700 en 2389.400. De uitgaven voor den bouw van bruggen over de grootf rivieren, het onderhoud van de ge reedgekomen overbruggingen en den aanleg van toeleidende wegen worden voor 1939 geraamd op f 9.410.000. De vraag werd gesteld, of het niet mogelijk en wenscheljjk zou zijn, om evenals dit nu voor den tuinbouw is geschied ook voor de veehouderij, den akkerbouw' en het gemengde bedrijf vaste-lasten-commissies in het leven te roepen. Deze aangelegenheid zal in de eersteel- - gende vergadering van de dageljjksche besturen der drie centrale landbouworganisaties aan de orde worden gesteld. en een viaduct Aan deze zoo uitermate nuttige vereeniging „Landbouwfonds katholieke studiebelangen” werd een belangrijk bedrag ter beschikking ge steld. Ondanks den aan den tuinbouw verleenden bedrijfssteun én aan de kleine tuinders ver leende hulp, verkeeren enkele categorieën tuin ders nog steeds in uitersten nood. Besloten werd om te bestemder plaatse besprekingen te voe ren, teneinde na te gaan of hier geen effectieve hulp zal kunnen worden geboden. De door den minister vastgestelde denatura- tieregeling voor consumptieaardappelen is niet zonder teleurstelling ontvangen. EVenwel werd begrip getoond voor de moeilijkheid, om bij den te verwachten aanzienlijken oogst en de uiterst geringe vooruitzichten op expprt een regeling met hoogere denaturatiebedragen te financie ren. De uitkeering uit hoofdstuk IX der RJjksbe- grooting van 32184956 kon teruggebracht worden tot 29.726.550. een verlaging alzoo met bijna 2.5 millioen gulden. Deze gunstige om standigheid is te danken aan het feit, dat de dekking van het bedrijfsverlies van de N. V. Ned. Spoorwegen, voor 1938 op ƒ31.000.000 ge raamd, voor 1939 aanzienlijk lager kon worden gesteld. nJ. op ƒ22.000.000 Aan de toelichting tot de begrooting van het Verkeersfonds voor 1939 is het volgends, ont leend: Voor den nieuwen weg Eemnes—Hoevelaken voor den wegaanleg benoodigde gronden in 1938 en 1939 worden aangekocht. Met den bouw van twee viaducten onder Eem nes zal in 1938 een aanvang worden gemaakt; het laat zich aanzien dat dit werk in 1939 ge reed komt. Met het maken van de aarden baan ral in 1939 worden begonnen. Als bijdrage in de kosten voor den bouw van een tunnel in den Ridder van Catsweg onder den spoorweg GoudaUtrecht te Gouda wordt een bedrag van f 125.000 aangevraagd. Voor de verbinding voor snelverkeer van Amsterdam naar Rotterdam via Burgerveen en van Haarlem naar Rotterdam via Oegstgeest en Voorschoten wordt voor het maken van een begin van uitvoering met de kunstwerken ƒ600.000 aangevraagd, terwijl voor het grond werk in dat jaar op een bedrag van ƒ545.000 ware te rekenen. Voor aanleg van het gedeelte van weg no. 4 b tusschen de Vink en Oegstgeest wordt een be drag van ƒ400.000 aangevraagd. De ter hand genomen aanleg van het weg- vak de HulkLambertschaag—Den Oever zal in 1939 worden voortgezet. Voor zooveel betreft het weggedeelte van de Hulk tot Lambert schaag worden voor 1939 bedragen van ƒ710.000, ƒ140.000 en ƒ260.000 aangevraagd. Voor het wegvak Lambertschaag—Den Oever in de Wieringermeer zal een bedrag van 840.000 noodig zijn in hoofdzaak voor grondwerken en verhardingen. Van Bodegraven tot het voorlooplge eindpunt van den weg bij het punt van samenkomst met weg no. 22 ten Oosten van Utrecht zal de weg in 1940 voltooid kunnen worden. Voor uitvoe ring van de in verband hiermede nog te ver richten werken voor aanleg van aarden baan, en verhardingen en den bouw van verschillen de kunstwerken wordt voor 1939 een bedrag van 3 143.000 mitrri Voor den aanleg van het verdere weggedeelte tot dik Klomp wordt f 750.000 aangevraagd. Voor de op het wegvak Joure—Sneek nog te. verrichten werkzaamheden wordt een bedrag van f 401290 aangevraagd. Voor het wegvak SneekBolsward—Harke- rjjl, wordt f 363.000 aangevraagd. Van het overblijvende deel HeerenveenJoure zal in de eerste plaats het wegvak Sewel—Joure worden aangelegd, waarvoor een‘bedrag van t 182.000 wordt aangevraagd. 500.000 is üitgetrokken voor grondaankoop bjj aanleg van den weg UtrechtAmsterdam. In 1939 zal op twee of drie plaatsen worden be gonnen met den aanleg van de aarden baan Voorts zal worden aangevangen met den bouw van de brug over den Leidschen Rün en het Noordelijk aansluitend wegvak tot den spoorweg UtrechtHarmelen. Voor deze werken wordt t 960.000 aangevraagd. Bü de verharding van de tweede rübaan tus schen IJsselmonde en den ouden rüksstraatweg bü Zwündrecht is voor grondaankoop f 200.000 uitgetrokken. Bü de gevechtsgroep van de Lichte Brigade zün als hoofdonderdeelen ingedeeld een bataljon wielrijders, een bataljon pantserwagens, een re giment huzaren alsmede een rüdende en een motorbatterü van het korps Rüdende Artillerie. Daa/ de commandant van de Blauwe Partü een rivierovergang van Roode lichte troepen op zün rechtervleugel vreest, geeft hü den commandant van het 1ste esc. wielrijders bevel Leersum en Amerongen te bezetten en de pontveren van Amerongen, Wük bü Duurstede en Béuslchem De bouw vwn d® Ih uffgen over de groot® rivieren wordt regelmatig voortgédet. "’Op deze ontwerp-begrooting worden gelden aangevraagd voor de voortzetting van den bouw ot den bouw van de bruggen te Dor drecht, Hendrik Mo Ambacht, Gorinchem, Krimpen aan den IJsel en Deventer. Voorts worden gelden aangevraagd voor aanleg van enkele toeleidende wegen, welke volgens den opzet van het financieringsplan uit den versnelden bruggenbouw zullen wor- Dezer dagen kwam het dagelüksch bestuur van den Katholieken Nederlandschen Boeren en Tulndersbond te Utrecht in vergadering bü- een. uropa bevindt zich op een steeds ge- vaarlüker hellend vlak, dat naar den J-J afgrond voeren kan. Het heeft geen dn deze hachelüke situatie te ontkennen of te camoufleeren. De Geallieerden, de overwinnaars en dictators van Versailles, schijnen nu op hun beurt hun overwinnaar en dictator te hebben gevonden in den een- r—i overwonnene, en zü hebben dat uit sluitend te wüten aan zichzelf en aan het knoeiwerk, dat zü op het toppunt van hun macht In verblindheid en kortzichtigheid le verden. In het „verdrag” van Versailles werd Duitschland als oorlogsmisdadiger gevonnist en gestraft, maar niet zóq^dat het levens lang onschadelük werd Vmaakt voor de samenleving in de Europeesche maatschap pij. Wü willen niet zeggen, dat dit laatste had moeten, zelfs niet dat dit had kunnen gebeuren, maar, constateeren slechts het feit. In plaats van consequent aan de ge dachte van Versailles vast te houden, toen sij er nog de macht toe hadden, hebben Engeland en Frankrük die gedachte bü ■tukken en brokken niet vrijwillig, maar af gedwongen prijsgegeven. Het ontwapende democratisch-republikelnsche Duitschland hebben zü geen voldoende lucht gegund om behoorlijk adem te halen en uit de wur gende benauwdheid is het natlonaal-socla- listlsche verzet geboren. De idealen en prin cipes van Genève werden tot illusies en vervolgens tot desillusies gemaakt en het eenmaal bedreven kwaad heeft zichzelf zwaar gestraft en zal zichzelf waarschün- Hjk nag verder straffen. Japan is de eerste geweest, die den moed had het Volkenbondsverdrag aan zün soldatenlaars te lappen en dit voorbeeld en het daaraan verbonden resultaat hebben zün uitwerking op andere expansle-zoekenden niet gemist. Toen Japans voorbeeld ten aanzien van Genève en China door Italië ten opzichte van Abessinië werd gevolgd, heeft het er een oogenblik naar uitgezien, dat Engeland en Frankrük door middel van Genève voor Italië zouden onmogelük maken, wat zü van Japan, zü het ook onder papieren protest, ge duld hadden, maar toen het aankwam op het toepassen van de eenlg doeltreffende sanctie legden de kleinmoedigen het weder om af tegenover den overmoedige. Kan men het Duitschland kwalük nemen, dat het de lessen der practük heeft geleerd en begrepen en daaruit de onverbiddelüke consequentie heeft getrokken? Duitschland wapende zich opnieuw, de vroegere Gealli eerden lieten het begaan. Het bezette het Rünland, Frankrük en Engeland lieten het toe. Het Verdrag van Locarno ging den weg op van bet Verdrag van Versailles en het Volkenbondsverdrag. De Europeesche prul- lemand raakte vol „vodjes papier”. De met internationale garanties omgeven, maar kunstmatig fiT htft leven gehouden staat Oéstenrük verdween als dool-sneeuw voor de steeds hooger rijzende wen van het Derde Rük. En thans is Tsjecho-Slowaküe aan de beurt om de straf van de fouten, door de Geallieerden gemaakt, te incasseeren. Het is wel het meest trieste, dat Engeland en Frankrük bereid blüven elkeen, zelfs hun beste vrienden, voor de door ben begane misslagen te laten boeten be halve zichzelf. Zullen zü dat opnieuw be proeven, wanneer Duitschland straks met groot wapengerucht koloniën zal gaan eischen? waarop dit is geschied, als de gevolgen, die daaruit kunnen en ook zullen voortkomen, straks gevaren sullen medebrengen, welke wellicht nóg moellüker te bezweren zullen zün dan dat, wat thans op zoo'n weinig verheffende wüze is voorkomen. Wanneer men blüft uitgaan van de nog steeds niet bewezen, maar als onomstootelüke zekerheid reeds aanvaarde stelling, dat Duitschland vechten zal, wanneer men het niet geeft, wat het vraagt, kan de tüd niet ver meer zün, waarin Duitschland, de overwonnene van Versailles, als triumfeerend dictator niet alleen de eigen onderdanen en wat het daarvoor gelieft te doen doorgaan, maar ook den innerlük zoo klein gebleken zgn. grooten democratieën zün wil en wet dicteert. In beperkten kring is heden bü P. Molenaar it Oo.’s Meelfabrieken, N.V. te Westzaan bet 50-Jarig jubileum van deze bekende Zaansche industrie gevierd. De directeur, de heer K. Swart Ga.; ontving als oudste directeur de gelukwenschen van het personeel en de vele bezoekers, terwül de op dezen dag nieuw benoemde dlrectle-leden. Ir. P. Molenaar Mzn., en Jac. J. Swart Km tevens persoonlüke gelukwenschen ontvingen. De heer K. Swart Gzn. zal vanaf dezen dag eenig lid worden van den Raad van Bestuur, hetgeen practisch beteekent dat hü het presi- dent-dlrecteurschap zal vervullen. Van 22 September 1888 af bestaat dit bedrijf, dat rustig en zeker uitgroeide van een eenvou dige pellerü tot «en groot bedrijf met vertak kingen in België en in Oost- en West-Indlë. In de jaren 1900 werd besloten te beginnen met de fabricage van Kindermeel. Dit Kin dermeel heeft, in den loop der jaren een inter nationale bekendheid gekregen als Molenaar’s Kindermeel. De fabricage is steeds een fabrieks geheim geweest. Zooals steeds met een voedsel dat voor kin deren bestemd is, was de verkoop in de eerste Jaren heel gering. Het vertrouwen moest nog komen. Geleldelük echter groeide de omzet en steeg van honderden tot duizenden en tot hon derdduizenden pakjes. In 1911 werd een geheel nieuwe fabriek ge opend. in 1913 werd een graansilo en een kan toor bügebouwd. Van windkracht was men reeds lang op stoom overgegaan en van stoom ging men over op electriclteit. Zoo had de eerste generatie, de heeren P. Molenaar en G. Swart, het bedrüf opgewerkt toen zü resp. in 1916 en 1920 overleden. Daarna kwam de leiding aan de tweede generatie, de heeren M. Molenaar Pz. en K. Swart On. Deze voerden de in 1922 in een N.V. omgezette zaak door de branding der na-oorlogsjaren. In 1937 overleed de heer M. Molenaar Pz-, zoodat de leiding alleen bü den heer K. Swart Ga. be rustte. Getrouw aan de traditie echter, maakt thaw de heer K. Swart Gz. plaats voor de derde generatie Molenaar-Swart. die gereed staat de leiding te nemen. Wel blüft de heer K. Swart Gz. lid van den raad van beheer, maar de dagelüksche leiding zal geleldelük overgaan op de heeren Ir. P. Molenaar Mz. en Jac. J. Swart Kz die met dit jubileum tot directeuren zün benoemd. Van verschillende züden was de vrees te ken nen gegeven, dat de zware varkens, die de Ne- derlandsche veehouderü-oentrale tusschen 15 Augustus en 15 October zou afnemen en waar van men bü de zaakvoerders opgave heeft kun nen doen, niet zouden worden afgenomen, om dat men thans nog steeds niets had afgenomen. Na Informatie te bevoegder plaatse kon worden medegedeeld, dat voor deze vrees geen enkele reden bestaat. Met de afneming zal nu spoedig worden begonnen. Alexander Heldring werd op 25 Mei 1874 te Amsterdam geboren. Na de lagere school volgde hü de hoogere burgerschool en studeerde ver volgens aan de toenmalige polytechnische schooi te Delf'. Scheikunde. Het diploma van techno loog behaalde hü in 1896. Zün studies zette hü voort aan de universiteit van Heidelberg. Van 1898 tot 1905 was hü ingenieur aan de Rittollniabrieken te Hilversum. In dit laatste jaar ging hü naar Werkspoor te Amsterdam, waar hit secretaris van de directie werd. In 1912 vestigde hü zich als adviseerend in genieur op het gebied van stikstof en ammo niak. sismede rubber. Dit bleef hü tot 1922. toen hü werd benoemd tot directeur van het Alge meen Handelsblad. tevens hoofdredacteur De overledene was lid van net hoofdbestuur van de Maatschappü van Nüverheid en voorzitter van het departement Amsterdam van dear maatschappü. •pk resident Masaryk heeft zich indertüd^ p^'alle moeite gegeven om de territoriale geschenken, welke de Geallieerden hem in een slecht berekenende grootmoedigheid wilden toestoppen, af te weren, maar het is hem in niet voldoende mate mogen geluk ken, en thans moet zün vriend en medewer ker en opvolger BenesJ daarvoor de rekening betalen. Heeft Duitschland eenzijdig opge legde verdragen verscheurd, Frankrük en Rusland hebben vrijwillig aangegane bond genootschappen verloochend, gelük Italië dat indertüd in den grooten wereldoorlog heeft gedaan. Zeker, waren de Tsjechen tüdiger en niet noodgedwongen toegevend geweest tegenover de nationale minderhe den, dan zou het misschien niet zoover als thans zün gekomen. Maar Engeland en Prankrük mogen dit den Tsjechen niet verwüten, want zü hebben slechts het voor beeld gevolgd, dat Engeland en Frankrijk ten opzichte van het na-oorlogsche Duitschy land hebben gegeven. Tsjecho-Slowaküe iaat thans het kind worden van de fatale misrekening der Geallieerden, die niet eens den moed hebben gehad om althans één keer het effect van een beslist „neen” te beproeven tegenover den, van zün standpunt lezien volkomen begrüpelük steeds meer overvragenden Hitler. Had Praag vóór den Anschluss van Oostenrük bü Duitschland <ié toen nog legale en loyale Henleinlsten binnen het kader van den Tsjechisch-Slo- ’askschen staat een redelüke mate van mllheschikking toegestaan, misschien zou het dan nu niet voor de keuze van de door khn „vrienden" geëlschte zelfontbindlng zün festeld. Het heeft echter te zeer vertrouwd op die vrienden en moet thans bitter erva- fbn, hoe vermetel dat vertrouwen is geweest Als Abraham zün Isaak zün de vroegere °«*llleerden thans bereid hun geesteskind Tkjecho-Slowaküe te slachtofferen en er is reddende engel in 1 zicht, integendeel haast den vertoornden Afgod Hitler zün er Bol tal van mindere góden, die elk luidkeels hun deel van het offer eischen. Het bru- tazlzt onder dezen is zeker wel Polen, dat door Teschen op te eischen, Duitschland he* motief aan de hand doet om ter gele- looertüd den Poolschen Corridor, óók een dudeugdelüke Versalllaansche constructie, •P t« blazen. WU in Nederland mogen ons erover ver- kougen, dat althans voor de allernaaste toekomst het oorlogsgevaar gekeerd en de ^ede gered schünt te zün, wü mogen ons toeter niet ontveinzen, dat zoowel de wüze. Bü Koninklük Besluit van 20 September 1938 is benoemd tot voorzitter van de Twee de Kamer der Staten-Oeneraal voor het tüdvak der tegenwoordige zitting mr. J. R. H. van Schalk, lid van die Kamer. Over verschillende aangelegenheden betref fende het onderwüs in den land- en tuinbouw en de voorbereiding hiervan werd van gedach ten gewisseld. Besloten werd eenlge hiervan betreffende het volgen ran land- en tuinbouw- cursussen door dienstplichtigen en betreffende uitbreiding van het herhallngs-vervolgonderwüs in aansluiting op de land- en tuinbouwcursus- sen in de drie centrale landbouworganisaties te bespreken. In verband met het» voornemen van den mi nister van Economische Zaken, om de graan- politiek aan het oordeel eener commissie te on derwerpen, werden hierover discussies gevoerd. Als vertegenwoordiger van den K.N.B.T.B. in deze studiecommissie werd de voorzitter, de heer A. N. Fleskens, aangewezen. Zoo doet ook UEn waarom Gebruik Fynnon Salt, het zout dat lallooze eigenschappen in zich vereenigt, die er stuk voor stuk toe bijdragen U van dia smartelijke rheumatische pijnen te verlossen. Fynnon Salt, het eenige zout dat Lithium bevat. Fynnon Salt, het eenige zout dat is samengesteld uit 7 geneeskrachtige actief werkende zouten. De bestaande rijksweg no. 2, gedeelte Am sterdamAbcoude, zal nog voorloopig tot de tot stand koming van den nieuwen rüksweg no. 2, voor het doorgaande verkeer moeten die nen, maar ook daarna door een belangrijk plaatselük en toeristenverkeer worden gebruikt Ook het rijwielverkcer naar de dorpen in de Vechtstreek en het Abcoudermeer zal belangrijk blVven. Het is daarom gewenscht het reeds tot K.M. 7.800 aanwezige rijwielpad tot Abcoude door te trekken en verder een bocht in den we-’ te verbeteren. Voor een en ander is een bédrag van ƒ225.000 uitgetrokken. Voor de verbetering van den rüksweg no. 4 tusschen Den Deyl en het Haagsche Schouv wordt een bedrag van f 250.000 aangevraagd om een begin met de uitvoering van de wer ken te kunnen maken. Overigens is voor diverse plaateelüke ver bete t ringzwerken op de wegen nos. 4, 8. 11. 19 en 20, gedeelte Loosdulnen—.Naaldwük, op dén ge wonen dienst in totaal /675.000 uitgetrokken. Voor vervanging van de Hoornbrug bü Rüs- wük door een nieuwe brug. waarmede in 1938 wordt aangevangen, wordt het in 1939 noodig geachte bedrag, groot 600.000, op den kapitaal- dienst aangevraagd. Met de provincie Zuidholland is een overeen komst gesloten voor verbetering van den provin cialen weg Wassenaar—Katwük—Noordholland- sche grens met een nieuw wegvak Wassenaar— Scheveningen in verband waarmede op de be- crooting voor 1938 reeds een bedrag 1100 000 werd toegestaan. Voor betaling van het Rüksaandeel over 1939 in de kosten van deze verbetering wordt op den kspitaaldienst een bedrag van ƒ300.000 uitgetrokken. Uitvoerige besprekingen werden gewüd aan de gevaren, die kartelleerlng meebrengt voor de producenten in den land- en tuinbouw. Hierbü stond de Unilever, die nog onlangs in een geruchtmakend artikel in de Zuld-Limbur- ger” werd aangeduid als „de poliep in de vader- landsche trekvaarten" in het middelpunt der belangstelling. In studie zün maatregelen, om dit maatschappelük euvel te bestrijden. Met de volgende werken zal in den loop van dat jaar een aanvang worden gemaakt: De aafden baan en bükomende werken tusschen den Liesboschweg en den spoorweg Utrecht- Arnhem's-Hertogenbosch, met Inbegrip ran den tunnel in dien weg, de brug bü Lunet III en den onderbauw van de spoorwegoverbrug- glng, een overkluizing van den Krommen Rün, een tunnel in de Prins Hendriklaan te Utrecht, duikers in den Meentstroom en in de Bilt- sche Grift. Het laat zich aanzien dat deze werken in 1939 voltooid zullen worden. In 1939 zal worden begonnen met: den bovenbouw van de hiervoor genoemde spoorwegoverbrugglng, de aarden baan tusschen den hiervoor genoem den spoorweg en den Koningsweg, een en ander te Utrecht, de aarden baan tusschen den Koningsweg en de Vossegatschelaan te Utrecht, de aarden baan tusschen den tunnel in de Prins Hendriklaan en den rijksweg Utrecht De Bilt. Het af werken van de viaducten over den Ko ningsweg en de Stadionlaan te Utrecht, welk* in 1938 zullen worden gebouwd, zal in 1939 geschieden. Voor het uitvoeren van de hiervoor vermelde werken zal in 1939 naar raming een bedrag van 1.065.000 noodig zün. Voor het gedeelte rondweg bezuiden Amers foort zal de aankoop van de voor den wegaan leg benoodigde gronden in 1939 worden voltooid. In genoemd jaar zal worden uitgevoerd de verbetering van Laan 1914 en de verkeersplei nen in den Leusderweg en in den Utrechtsche- weg, terwül een aanvang zal worden gemaakt met de navolgende werken bouw van tunnels in den weg Amersfoort— Woudenberg en in den spoorweg Amersfoort Kesteren, bouw van bruggen en viaducten over de Het- Ugerbergerbeek, den Heiligerbergerweg, het val- Idkanaal. den Hessenweg, de Vlierbeek en den Koedüksweg. Laat dit voldoende zjjn V ervaa te overtuigen, dat Fynnon Salt het middel is waar U reeds zoo lang naar hebt gezocht. Doe vanaf morgen intensieve Fynnon-kuur, l.Jem «M A«// F»n»»n .S«ft fl», M/«r. J. nuektm O m««r Jan »•/- »m U ZU te V rwA lang h.St Funn^n SgU I, SV Zrggl^ mUnkf t Fl 1.25 i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 23