OP HET HELLEND VLAK
Begrooting Verkeersfonds
RHEUMAHEK
de Lichte
van
Oefeningen
Brigade begonnen
FYNNON SALT
LUNCH BIJ KEMPINSKI
EINDCIJFER IS BIJNA
F 66 MILLIOEN
ALGEMEENE OORLOGS
TOESTAND
7Z
der
I dor
DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938
9
Wegen in Noordholland
Wegen in Utrecht
-
Tunnelbouw bij Velsen
1
en
De gevaren der kartelvorming
K.L.M.-aubaidie
Voorzitter van de
Tweede Kamer
Bruggen over groote rivieren
Bat huidige aspect der Molenaar'e Meelfabrieken te West zaan
Blauwen gereed voor de
verdediging
Katholieke Boeren-
Tuiiider sbond
H.M. de Koningin
vertrokken
Voor de r ij bewegen wordt in totaal
f 36 millioen aangevraagd
Na verblijf van ruim twee weken
in de hoofdatad
Ir. A. Heldring
overleden
Een halve eeuw Molenaar*a
Meelfabrieken
Mr. J. R. H. van Sehaik
opnieuw benoemd
Directeur van het Algemeen
Handelablad
3
Fabrieks jubileum in de
Zaanstreek
Roode troepen nemen bezit van
de pontveren bij Amerongen
en Wijk bü Duuratede
Bruggenbouw
Wegen in Zuidholland
zullen
alle
van
Tegen Beter weten in zijn, er nog steeds menschen die liever
allerlei huismiddeltjes probèeren tegen hun rheumatische pijnen.
Arnhem, 22 September
1
I
Voor de hiervoorvennelde werken Is een be
drag van 850.000 uitgetrokken
Voor de rjjkswegen wordt in deze begroe
ting ls> totaal 35.880.000 aangevraagd,
waarvan op den kapitaaldienst ƒ26.664.000.
Het begin der Molenaar’? Meelfabrieken
was een eenvoudige molen
Het eskadron van het Ie Regiment Huzaren
motorrijders komt hedenmorgen om 7 uur ter be
schikking bij De Klomp. Bjj de Roode Partij wordt
verondersteld dat haar troepen In den vroegen
morgen van Donderdag een overgang sullen for-
ceeren tegenover Wageningen. De gevechtsgroep
van de Roode Lichte Brigade heeft Woensdag
om half vijf opdracht gekregen, zich In het bezit
te stellen van de pontveren bij Amerongen en
Wijk bij Duurstede en gedurende den hacht nabij
laatstgenoemde plaats over de rivier te gasui,
waarna de gevechtsgroep moet oprukken over
Leersum en Amerongen In de richting Ede, ten
einde den terugtocht van den vijand over deae
plaats af te snijden.
den bekostigd en veer den bouw van een
tunnel bjj Veben.
Woensdagmiddag om half twee Is H.M. de Ko
ningin, na een verblijf van bijna twee en een
halve week In de hoofdstad, per auto uit de
hoofdstad vertrokken.
De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade
bestaat hoofdzakelijk uit het regiment wielrij
ders, de De verkennersafdeeling, het tweede
Regiment Huzaren, het eerste eskadron pant
serwagens en een afdeeling artillerie van het
korps Rijdende Artillerie.
Besloten werd, om tot het vijfde internatio
naal graslandcongres, dat In 1940 te Schevenin-
gen zal worden gehouden, toe te treden als do
nateur.
Voor den nieuwen weg UtrechtHilversum
Kat het zich aanzien, dat in 1939 tot uitvoering
zal komen het maken van verschillende kunst
werken in den genoemden rijksweg, waarvan
het maken van den tunnel bij het fort Blauw
kapel onder de spoorlijn UtrechtAmersfoort
het belangrijkste werk is en waarvoor een be
drag van 160.000 wordt aangevraagd. Als on
derdeel van genoemden rijksweg zullen 'in 1939
kleine kunstwerken, als bruggen, duikers, enz.
waarvoor een bedrag van 100.000 noodig wordt
geoordeeld, worden uitgevoerd en voorts de
bouw van een viaduct over de spoorlijn Utrecht
—Hilversum nabij do Hollandsche Rading.
waarvoor een bedrag van ƒ50.000 noodig is.
Voor den weg beoosten Utrecht zullen in den
loop van 1938 de voor den wegaanleg benoo
digde gronder\ worden aangekocht.
De exploitatiekosten en -lasten zullen vermoe-
deljjk ƒ29.000.000 en ƒ91.000.000 bedragen ol
samen 120.000.000. De ontvangsten worden ge
schat op 97.000.000. terwijl de overige baten
worden begroot op ƒ1.200 000. Dat diensondanks
de uitkeering aan het Verkeersfonds slechts
rond 2.5. millioen lager is dan voor 1938, moet
worden toegeschreven aan de omstandigheid,
dat de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee-
lingen der begrooting; tramwegen, waterwegen
scheepvaart, toezicht op het vervoer van ont
plofbare stoffen, landwegen en luchtvaart alle
hooger geraamd moesten worden dan de voor
1938 op die afdeellngen toegestane bedragen.
Voor overmacht moet de gevechtsgroep ver
tragend teruggaan naar de lijn Renswoude
Veenendaal en daar stand houden. Voorts krijgt
het He bataljon van het 10e Regiment Infan
terie den last de lijn RenswoudeVeenendaal
te bezetten om zoo noodig de terugtrekkende
gevechtsgroep op te nemen.
Voor subsidie aan de K. L. M in 1939 is een
zelfde bedrag uitgetrokken als voor de vier
voorafgaande jaren, n.l. f 547.800.
Wat de Inkomsten aangaat moge dienen, dat
die voor, alle afdeellngen, op één enkele
Deze algemeene oorlogstoestand is zoowel den
Rooden als den Blauwen troepen bekend.
Daarnaast is voor elke partij afzonderlijk nog
aangegeven, hoe de oorlogstoestand voor hen in
bijzonderheden is. Bij de Blauwe, Noordelijke,
partij wordt verondersteld, dat de late Dlvlsie-
groep zich aan den Nederrijn ten oosten van
Renkum verbindt met veronderstelde 1ste ver-
kenningsafdeeling in de omgeving van Eist en
Rhenen. Bij de Blauwen zijn ingedeeld het 1ste
Escadron Wielrijders, een gevechtsgroep van de
Lichte Brigade, zich bevindend in de omgeving
van Lunteren en Renswoude, een escadron van
het 1ste Reg. Huzaren motorrijders en het He
Bataljon van het 10e Regiment Infanterie.
Dientengevolge beloopt het eindcijfer van
de totale uitgaven op den gewonen dienst
ƒ65982.697 tegen ƒ67379319 in 1938.
onbruikbaar te maken. Voorts krijgt de com
mandant van de gevechtsgroep van de Lichte
Brigade den last maatregelen te treffen, dat
zijn groep ten hoogste twee uur na alarmee^ng
gereed kan staan om af te marcheeren. Als later
blijkt, dat de vijand de Lek overschrijdt, bij
Wijk bij Duurstede en Amerongen, krijgt deze
gevechtsgroep het bevel den rechtervleugel te
beveiligen en daartoe zoo snel mogelijk op te ruk
ken naar Leersum en Amerongen, teneinde te
beletten, dat de vijand zich in het bezit stelt
van den heuvelrug ten Noorden van die plaat
sen.
A
Voorts zullen In 1939 worden gebouwd:
een viaduct over den Bunschoterweg,
drie viaducten onder Zevenhuizen,
een viaduct over den spoorweg Amers
foortZwolle,
een viaduct bjj „Brand”
in de Poetloopersteeg.
Voor een en ander moei voor 1939 worden
gerekend oo een bedrag van 1.150.006.
een
cie voor alle afdeellngen, op één enkele na,
hooger konden worden geraamd. Slechts de in
komsten van de afdeeling spoorwegen moesten
163.605 lager gesteld worden.
Arnhem en Heelsum'te overschrij
den, na verrassend over Nijmegen
opgerukt te zijn, door snel aangevoer
de Blauwe troepen zijn verijdeld. In
de Betuwe had Rood Woensdag
overmacht in de lucht.
Woensdagavond omstreeks half elf is ir.
A. Heldring, directeur van het Algemeen
Handelsblad, die Zaterdag JJ. in de Zieken
verpleging aan de Prinsengracht te Am
sterdam was opgenomen voor het onder
gaan van een ernstige operatie, overleden.
Woensdag in den namiddag zijn de
oefeningen van de Lichte Brigade be
gonnen, waarbij, zooals van ouds, de
Blauwe en Roode troepen tegenover
elkaar staan.
In den algemeenen oorlogstoestand
wordt verondersteld, dat pogingen
van de Rooden, die in het Zuiden
opereeren, om den Nederrijn tusschen
De opbrengst varf de motorrijtuigenbelasting
wordt voor 1939 geraamd op ƒ23.750.000 en van
de rjjwielbelastlng op f 8250.000, dat is te zamen
32.000.000^ Na aftrek van de ook in vorige ja-
ten in rekening gebrachte 4 pet. voor perceptie
kosten der belastingen wordt als zuivere op
brengst een bedrag van ƒ30.720.000 geraamd.
Bij deze opbrengst zal overeenkomstig de wet
tot instelling van een verkeersfonds, zooals die
thans luidt, voor de rijkswegen in 1939 ten
minste ƒ9216.000 moeten worden besteed en
zullen ten behoeve van de provinciale en ter
tiaire wegen ultkeeringen móeten worden ge
daan tot bedragen van rond 8362.700 en
2389.400.
De uitgaven voor den bouw van bruggen over
de grootf rivieren, het onderhoud van de ge
reedgekomen overbruggingen en den aanleg van
toeleidende wegen worden voor 1939 geraamd
op f 9.410.000.
De vraag werd gesteld, of het niet mogelijk
en wenscheljjk zou zijn, om evenals dit nu
voor den tuinbouw is geschied ook voor de
veehouderij, den akkerbouw' en het gemengde
bedrijf vaste-lasten-commissies in het leven te
roepen. Deze aangelegenheid zal in de eersteel- -
gende vergadering van de dageljjksche besturen
der drie centrale landbouworganisaties aan de
orde worden gesteld.
en een viaduct
Aan deze zoo uitermate nuttige vereeniging
„Landbouwfonds katholieke studiebelangen”
werd een belangrijk bedrag ter beschikking ge
steld.
Ondanks den aan den tuinbouw verleenden
bedrijfssteun én aan de kleine tuinders ver
leende hulp, verkeeren enkele categorieën tuin
ders nog steeds in uitersten nood. Besloten werd
om te bestemder plaatse besprekingen te voe
ren, teneinde na te gaan of hier geen effectieve
hulp zal kunnen worden geboden.
De door den minister vastgestelde denatura-
tieregeling voor consumptieaardappelen is niet
zonder teleurstelling ontvangen. EVenwel werd
begrip getoond voor de moeilijkheid, om bij den
te verwachten aanzienlijken oogst en de uiterst
geringe vooruitzichten op expprt een regeling
met hoogere denaturatiebedragen te financie
ren.
De uitkeering uit hoofdstuk IX der RJjksbe-
grooting van 32184956 kon teruggebracht
worden tot 29.726.550. een verlaging alzoo met
bijna 2.5 millioen gulden. Deze gunstige om
standigheid is te danken aan het feit, dat de
dekking van het bedrijfsverlies van de N. V.
Ned. Spoorwegen, voor 1938 op ƒ31.000.000 ge
raamd, voor 1939 aanzienlijk lager kon worden
gesteld. nJ. op ƒ22.000.000
Aan de toelichting tot de begrooting van het
Verkeersfonds voor 1939 is het volgends, ont
leend:
Voor den nieuwen weg Eemnes—Hoevelaken
voor den wegaanleg benoodigde
gronden in 1938 en 1939 worden aangekocht.
Met den bouw van twee viaducten onder Eem
nes zal in 1938 een aanvang worden gemaakt;
het laat zich aanzien dat dit werk in 1939 ge
reed komt. Met het maken van de aarden baan
ral in 1939 worden begonnen.
Als bijdrage in de kosten voor den bouw van
een tunnel in den Ridder van Catsweg onder
den spoorweg GoudaUtrecht te Gouda wordt
een bedrag van f 125.000 aangevraagd.
Voor de verbinding voor snelverkeer van
Amsterdam naar Rotterdam via Burgerveen en
van Haarlem naar Rotterdam via Oegstgeest
en Voorschoten wordt voor het maken van een
begin van uitvoering met de kunstwerken
ƒ600.000 aangevraagd, terwijl voor het grond
werk in dat jaar op een bedrag van ƒ545.000
ware te rekenen.
Voor aanleg van het gedeelte van weg no. 4 b
tusschen de Vink en Oegstgeest wordt een be
drag van ƒ400.000 aangevraagd.
De ter hand genomen aanleg van het weg-
vak de HulkLambertschaag—Den Oever zal
in 1939 worden voortgezet. Voor zooveel betreft
het weggedeelte van de Hulk tot Lambert
schaag worden voor 1939 bedragen van
ƒ710.000, ƒ140.000 en ƒ260.000 aangevraagd.
Voor het wegvak Lambertschaag—Den Oever in
de Wieringermeer zal een bedrag van 840.000
noodig zijn in hoofdzaak voor grondwerken en
verhardingen.
Van Bodegraven tot het voorlooplge eindpunt
van den weg bij het punt van samenkomst met
weg no. 22 ten Oosten van Utrecht zal de weg
in 1940 voltooid kunnen worden. Voor uitvoe
ring van de in verband hiermede nog te ver
richten werken voor aanleg van aarden baan,
en verhardingen en den bouw van verschillen
de kunstwerken wordt voor 1939 een bedrag van
3 143.000 mitrri
Voor den aanleg van het verdere weggedeelte
tot dik Klomp wordt f 750.000 aangevraagd.
Voor de op het wegvak Joure—Sneek nog te.
verrichten werkzaamheden wordt een bedrag van
f 401290 aangevraagd.
Voor het wegvak SneekBolsward—Harke-
rjjl, wordt f 363.000 aangevraagd.
Van het overblijvende deel HeerenveenJoure
zal in de eerste plaats het wegvak Sewel—Joure
worden aangelegd, waarvoor een‘bedrag van
t 182.000 wordt aangevraagd.
500.000 is üitgetrokken voor grondaankoop
bjj aanleg van den weg UtrechtAmsterdam.
In 1939 zal op twee of drie plaatsen worden be
gonnen met den aanleg van de aarden baan
Voorts zal worden aangevangen met den bouw
van de brug over den Leidschen Rün en het
Noordelijk aansluitend wegvak tot den spoorweg
UtrechtHarmelen. Voor deze werken wordt
t 960.000 aangevraagd.
Bü de verharding van de tweede rübaan tus
schen IJsselmonde en den ouden rüksstraatweg
bü Zwündrecht is voor grondaankoop f 200.000
uitgetrokken.
Bü de gevechtsgroep van de Lichte Brigade
zün als hoofdonderdeelen ingedeeld een bataljon
wielrijders, een bataljon pantserwagens, een re
giment huzaren alsmede een rüdende en een
motorbatterü van het korps Rüdende Artillerie.
Daa/ de commandant van de Blauwe Partü een
rivierovergang van Roode lichte troepen op zün
rechtervleugel vreest, geeft hü den commandant
van het 1ste esc. wielrijders bevel Leersum en
Amerongen te bezetten en de pontveren van
Amerongen, Wük bü Duurstede en Béuslchem
De bouw vwn d® Ih uffgen over de groot®
rivieren wordt regelmatig voortgédet. "’Op
deze ontwerp-begrooting worden gelden
aangevraagd voor de voortzetting van den
bouw ot den bouw van de bruggen te Dor
drecht, Hendrik Mo Ambacht, Gorinchem,
Krimpen aan den IJsel en Deventer.
Voorts worden gelden aangevraagd voor
aanleg van enkele toeleidende wegen, welke
volgens den opzet van het financieringsplan
uit den versnelden bruggenbouw zullen wor-
Dezer dagen kwam het dagelüksch bestuur
van den Katholieken Nederlandschen Boeren
en Tulndersbond te Utrecht in vergadering bü-
een.
uropa bevindt zich op een steeds ge-
vaarlüker hellend vlak, dat naar den
J-J afgrond voeren kan. Het heeft geen
dn deze hachelüke situatie te ontkennen
of te camoufleeren. De Geallieerden, de
overwinnaars en dictators van Versailles,
schijnen nu op hun beurt hun overwinnaar
en dictator te hebben gevonden in den een-
r—i overwonnene, en zü hebben dat uit
sluitend te wüten aan zichzelf en aan het
knoeiwerk, dat zü op het toppunt van hun
macht In verblindheid en kortzichtigheid le
verden. In het „verdrag” van Versailles werd
Duitschland als oorlogsmisdadiger gevonnist
en gestraft, maar niet zóq^dat het levens
lang onschadelük werd Vmaakt voor de
samenleving in de Europeesche maatschap
pij. Wü willen niet zeggen, dat dit laatste
had moeten, zelfs niet dat dit had kunnen
gebeuren, maar, constateeren slechts het
feit. In plaats van consequent aan de ge
dachte van Versailles vast te houden, toen
sij er nog de macht toe hadden, hebben
Engeland en Frankrük die gedachte bü
■tukken en brokken niet vrijwillig, maar af
gedwongen prijsgegeven. Het ontwapende
democratisch-republikelnsche Duitschland
hebben zü geen voldoende lucht gegund om
behoorlijk adem te halen en uit de wur
gende benauwdheid is het natlonaal-socla-
listlsche verzet geboren. De idealen en prin
cipes van Genève werden tot illusies en
vervolgens tot desillusies gemaakt en het
eenmaal bedreven kwaad heeft zichzelf
zwaar gestraft en zal zichzelf waarschün-
Hjk nag verder straffen. Japan is
de eerste geweest, die den moed had het
Volkenbondsverdrag aan zün soldatenlaars
te lappen en dit voorbeeld en het daaraan
verbonden resultaat hebben zün uitwerking
op andere expansle-zoekenden niet gemist.
Toen Japans voorbeeld ten aanzien van
Genève en China door Italië ten opzichte
van Abessinië werd gevolgd, heeft het er
een oogenblik naar uitgezien, dat Engeland
en Frankrük door middel van Genève voor
Italië zouden onmogelük maken, wat zü van
Japan, zü het ook onder papieren protest, ge
duld hadden, maar toen het aankwam op
het toepassen van de eenlg doeltreffende
sanctie legden de kleinmoedigen het weder
om af tegenover den overmoedige.
Kan men het Duitschland kwalük nemen,
dat het de lessen der practük heeft geleerd
en begrepen en daaruit de onverbiddelüke
consequentie heeft getrokken? Duitschland
wapende zich opnieuw, de vroegere Gealli
eerden lieten het begaan. Het bezette het
Rünland, Frankrük en Engeland lieten het
toe. Het Verdrag van Locarno ging den weg
op van bet Verdrag van Versailles en het
Volkenbondsverdrag. De Europeesche prul-
lemand raakte vol „vodjes papier”. De met
internationale garanties omgeven, maar
kunstmatig fiT htft leven gehouden staat
Oéstenrük verdween als dool-sneeuw voor
de steeds hooger rijzende wen van het Derde
Rük. En thans is Tsjecho-Slowaküe aan de
beurt om de straf van de fouten, door de
Geallieerden gemaakt, te incasseeren. Het
is wel het meest trieste, dat Engeland en
Frankrük bereid blüven elkeen, zelfs
hun beste vrienden, voor de door
ben begane misslagen te laten boeten be
halve zichzelf. Zullen zü dat opnieuw be
proeven, wanneer Duitschland straks met
groot wapengerucht koloniën zal gaan
eischen?
waarop dit is geschied, als de gevolgen, die
daaruit kunnen en ook zullen voortkomen,
straks gevaren sullen medebrengen, welke
wellicht nóg moellüker te bezweren zullen
zün dan dat, wat thans op zoo'n weinig
verheffende wüze is voorkomen. Wanneer
men blüft uitgaan van de nog steeds niet
bewezen, maar als onomstootelüke zekerheid
reeds aanvaarde stelling, dat Duitschland
vechten zal, wanneer men het niet geeft,
wat het vraagt, kan de tüd niet ver meer
zün, waarin Duitschland, de overwonnene
van Versailles, als triumfeerend dictator
niet alleen de eigen onderdanen en wat het
daarvoor gelieft te doen doorgaan, maar ook
den innerlük zoo klein gebleken zgn. grooten
democratieën zün wil en wet dicteert.
In beperkten kring is heden bü P. Molenaar
it Oo.’s Meelfabrieken, N.V. te Westzaan bet
50-Jarig jubileum van deze bekende Zaansche
industrie gevierd.
De directeur, de heer K. Swart Ga.; ontving
als oudste directeur de gelukwenschen van het
personeel en de vele bezoekers, terwül de op
dezen dag nieuw benoemde dlrectle-leden. Ir. P.
Molenaar Mzn., en Jac. J. Swart Km tevens
persoonlüke gelukwenschen ontvingen.
De heer K. Swart Gzn. zal vanaf dezen dag
eenig lid worden van den Raad van Bestuur,
hetgeen practisch beteekent dat hü het presi-
dent-dlrecteurschap zal vervullen.
Van 22 September 1888 af bestaat dit bedrijf,
dat rustig en zeker uitgroeide van een eenvou
dige pellerü tot «en groot bedrijf met vertak
kingen in België en in Oost- en West-Indlë.
In de jaren 1900 werd besloten te beginnen
met de fabricage van Kindermeel. Dit Kin
dermeel heeft, in den loop der jaren een inter
nationale bekendheid gekregen als Molenaar’s
Kindermeel. De fabricage is steeds een fabrieks
geheim geweest.
Zooals steeds met een voedsel dat voor kin
deren bestemd is, was de verkoop in de eerste
Jaren heel gering. Het vertrouwen moest nog
komen. Geleldelük echter groeide de omzet en
steeg van honderden tot duizenden en tot hon
derdduizenden pakjes.
In 1911 werd een geheel nieuwe fabriek ge
opend. in 1913 werd een graansilo en een kan
toor bügebouwd. Van windkracht was men
reeds lang op stoom overgegaan en van stoom
ging men over op electriclteit.
Zoo had de eerste generatie, de heeren P.
Molenaar en G. Swart, het bedrüf opgewerkt
toen zü resp. in 1916 en 1920 overleden. Daarna
kwam de leiding aan de tweede generatie, de
heeren M. Molenaar Pz. en K. Swart On. Deze
voerden de in 1922 in een N.V. omgezette zaak
door de branding der na-oorlogsjaren. In 1937
overleed de heer M. Molenaar Pz-, zoodat de
leiding alleen bü den heer K. Swart Ga. be
rustte.
Getrouw aan de traditie echter, maakt thaw
de heer K. Swart Gz. plaats voor de derde
generatie Molenaar-Swart. die gereed staat de
leiding te nemen. Wel blüft de heer K. Swart
Gz. lid van den raad van beheer, maar de
dagelüksche leiding zal geleldelük overgaan op
de heeren Ir. P. Molenaar Mz. en Jac. J. Swart
Kz die met dit jubileum tot directeuren zün
benoemd.
Van verschillende züden was de vrees te ken
nen gegeven, dat de zware varkens, die de Ne-
derlandsche veehouderü-oentrale tusschen 15
Augustus en 15 October zou afnemen en waar
van men bü de zaakvoerders opgave heeft kun
nen doen, niet zouden worden afgenomen, om
dat men thans nog steeds niets had afgenomen.
Na Informatie te bevoegder plaatse kon worden
medegedeeld, dat voor deze vrees geen enkele
reden bestaat. Met de afneming zal nu spoedig
worden begonnen.
Alexander Heldring werd op 25 Mei 1874 te
Amsterdam geboren. Na de lagere school volgde
hü de hoogere burgerschool en studeerde ver
volgens aan de toenmalige polytechnische schooi
te Delf'. Scheikunde. Het diploma van techno
loog behaalde hü in 1896. Zün studies zette hü
voort aan de universiteit van Heidelberg.
Van 1898 tot 1905 was hü ingenieur aan de
Rittollniabrieken te Hilversum. In dit laatste
jaar ging hü naar Werkspoor te Amsterdam,
waar hit secretaris van de directie werd.
In 1912 vestigde hü zich als adviseerend in
genieur op het gebied van stikstof en ammo
niak. sismede rubber. Dit bleef hü tot 1922. toen
hü werd benoemd tot directeur van het Alge
meen Handelsblad. tevens hoofdredacteur De
overledene was lid van net hoofdbestuur van
de Maatschappü van Nüverheid en voorzitter
van het departement Amsterdam van dear
maatschappü.
•pk resident Masaryk heeft zich indertüd^
p^'alle moeite gegeven om de territoriale
geschenken, welke de Geallieerden hem
in een slecht berekenende grootmoedigheid
wilden toestoppen, af te weren, maar het is
hem in niet voldoende mate mogen geluk
ken, en thans moet zün vriend en medewer
ker en opvolger BenesJ daarvoor de rekening
betalen. Heeft Duitschland eenzijdig opge
legde verdragen verscheurd, Frankrük en
Rusland hebben vrijwillig aangegane bond
genootschappen verloochend, gelük Italië
dat indertüd in den grooten wereldoorlog
heeft gedaan. Zeker, waren de Tsjechen
tüdiger en niet noodgedwongen toegevend
geweest tegenover de nationale minderhe
den, dan zou het misschien niet zoover als
thans zün gekomen. Maar Engeland en
Prankrük mogen dit den Tsjechen niet
verwüten, want zü hebben slechts het voor
beeld gevolgd, dat Engeland en Frankrijk
ten opzichte van het na-oorlogsche Duitschy
land hebben gegeven. Tsjecho-Slowaküe
iaat thans het kind worden van de fatale
misrekening der Geallieerden, die niet eens
den moed hebben gehad om althans één
keer het effect van een beslist „neen” te
beproeven tegenover den, van zün standpunt
lezien volkomen begrüpelük steeds meer
overvragenden Hitler. Had Praag vóór den
Anschluss van Oostenrük bü Duitschland
<ié toen nog legale en loyale Henleinlsten
binnen het kader van den Tsjechisch-Slo-
’askschen staat een redelüke mate van
mllheschikking toegestaan, misschien zou
het dan nu niet voor de keuze van de door
khn „vrienden" geëlschte zelfontbindlng zün
festeld. Het heeft echter te zeer vertrouwd
op die vrienden en moet thans bitter erva-
fbn, hoe vermetel dat vertrouwen is geweest
Als Abraham zün Isaak zün de vroegere
°«*llleerden thans bereid hun geesteskind
Tkjecho-Slowaküe te slachtofferen en er is
reddende engel in 1 zicht, integendeel
haast den vertoornden Afgod Hitler zün er
Bol tal van mindere góden, die elk luidkeels
hun deel van het offer eischen. Het bru-
tazlzt onder dezen is zeker wel Polen, dat
door Teschen op te eischen, Duitschland
he* motief aan de hand doet om ter gele-
looertüd den Poolschen Corridor, óók een
dudeugdelüke Versalllaansche constructie,
•P t« blazen.
WU in Nederland mogen ons erover ver-
kougen, dat althans voor de allernaaste
toekomst het oorlogsgevaar gekeerd en de
^ede gered schünt te zün, wü mogen ons
toeter niet ontveinzen, dat zoowel de wüze.
Bü Koninklük Besluit van 20 September
1938 is benoemd tot voorzitter van de Twee
de Kamer der Staten-Oeneraal voor het
tüdvak der tegenwoordige zitting mr. J. R.
H. van Schalk, lid van die Kamer.
Over verschillende aangelegenheden betref
fende het onderwüs in den land- en tuinbouw
en de voorbereiding hiervan werd van gedach
ten gewisseld. Besloten werd eenlge hiervan
betreffende het volgen ran land- en tuinbouw-
cursussen door dienstplichtigen en betreffende
uitbreiding van het herhallngs-vervolgonderwüs
in aansluiting op de land- en tuinbouwcursus-
sen in de drie centrale landbouworganisaties te
bespreken.
In verband met het» voornemen van den mi
nister van Economische Zaken, om de graan-
politiek aan het oordeel eener commissie te on
derwerpen, werden hierover discussies gevoerd.
Als vertegenwoordiger van den K.N.B.T.B. in
deze studiecommissie werd de voorzitter, de
heer A. N. Fleskens, aangewezen.
Zoo doet ook UEn waarom
Gebruik Fynnon Salt, het zout dat lallooze eigenschappen in
zich vereenigt, die er stuk voor stuk toe bijdragen U van dia
smartelijke rheumatische pijnen te verlossen.
Fynnon Salt, het eenige zout dat Lithium bevat. Fynnon Salt,
het eenige zout dat is samengesteld uit 7 geneeskrachtige actief
werkende zouten.
De bestaande rijksweg no. 2, gedeelte Am
sterdamAbcoude, zal nog voorloopig tot de
tot stand koming van den nieuwen rüksweg
no. 2, voor het doorgaande verkeer moeten die
nen, maar ook daarna door een belangrijk
plaatselük en toeristenverkeer worden gebruikt
Ook het rijwielverkcer naar de dorpen in de
Vechtstreek en het Abcoudermeer zal belangrijk
blVven. Het is daarom gewenscht het reeds tot
K.M. 7.800 aanwezige rijwielpad tot Abcoude
door te trekken en verder een bocht in den we-’
te verbeteren. Voor een en ander is een bédrag
van ƒ225.000 uitgetrokken.
Voor de verbetering van den rüksweg no. 4
tusschen Den Deyl en het Haagsche Schouv
wordt een bedrag van f 250.000 aangevraagd
om een begin met de uitvoering van de wer
ken te kunnen maken.
Overigens is voor diverse plaateelüke ver bete t
ringzwerken op de wegen nos. 4, 8. 11. 19 en
20, gedeelte Loosdulnen—.Naaldwük, op dén ge
wonen dienst in totaal /675.000 uitgetrokken.
Voor vervanging van de Hoornbrug bü Rüs-
wük door een nieuwe brug. waarmede in 1938
wordt aangevangen, wordt het in 1939 noodig
geachte bedrag, groot 600.000, op den kapitaal-
dienst aangevraagd.
Met de provincie Zuidholland is een overeen
komst gesloten voor verbetering van den provin
cialen weg Wassenaar—Katwük—Noordholland-
sche grens met een nieuw wegvak Wassenaar—
Scheveningen in verband waarmede op de be-
crooting voor 1938 reeds een bedrag
1100 000 werd toegestaan. Voor betaling van
het Rüksaandeel over 1939 in de kosten van
deze verbetering wordt op den kspitaaldienst
een bedrag van ƒ300.000 uitgetrokken.
Uitvoerige besprekingen werden gewüd aan
de gevaren, die kartelleerlng meebrengt voor
de producenten in den land- en tuinbouw.
Hierbü stond de Unilever, die nog onlangs in
een geruchtmakend artikel in de Zuld-Limbur-
ger” werd aangeduid als „de poliep in de vader-
landsche trekvaarten" in het middelpunt der
belangstelling. In studie zün maatregelen, om
dit maatschappelük euvel te bestrijden.
Met de volgende werken zal in den loop van
dat jaar een aanvang worden gemaakt:
De aafden baan en bükomende werken tusschen
den Liesboschweg en den spoorweg Utrecht-
Arnhem's-Hertogenbosch, met Inbegrip ran
den tunnel in dien weg, de brug bü Lunet III
en den onderbauw van de spoorwegoverbrug-
glng,
een overkluizing van den Krommen Rün,
een tunnel in de Prins Hendriklaan te
Utrecht,
duikers in den Meentstroom en in de Bilt-
sche Grift.
Het laat zich aanzien dat deze werken in 1939
voltooid zullen worden.
In 1939 zal worden begonnen met:
den bovenbouw van de hiervoor genoemde
spoorwegoverbrugglng,
de aarden baan tusschen den hiervoor genoem
den spoorweg en den Koningsweg, een en ander
te Utrecht,
de aarden baan tusschen den Koningsweg en
de Vossegatschelaan te Utrecht,
de aarden baan tusschen den tunnel in de
Prins Hendriklaan en den rijksweg Utrecht
De Bilt.
Het af werken van de viaducten over den Ko
ningsweg en de Stadionlaan te Utrecht, welk*
in 1938 zullen worden gebouwd, zal in 1939
geschieden.
Voor het uitvoeren van de hiervoor vermelde
werken zal in 1939 naar raming een bedrag van
1.065.000 noodig zün.
Voor het gedeelte rondweg bezuiden Amers
foort zal de aankoop van de voor den wegaan
leg benoodigde gronden in 1939 worden voltooid.
In genoemd jaar zal worden uitgevoerd de
verbetering van Laan 1914 en de verkeersplei
nen in den Leusderweg en in den Utrechtsche-
weg, terwül een aanvang zal worden gemaakt
met de navolgende werken
bouw van tunnels in den weg Amersfoort—
Woudenberg en in den spoorweg Amersfoort
Kesteren,
bouw van bruggen en viaducten over de Het-
Ugerbergerbeek, den Heiligerbergerweg, het val-
Idkanaal. den Hessenweg, de Vlierbeek en den
Koedüksweg.
Laat dit voldoende zjjn V ervaa te overtuigen,
dat Fynnon Salt het middel is waar U reeds zoo
lang naar hebt gezocht. Doe vanaf morgen
intensieve Fynnon-kuur,
l.Jem «M A«// F»n»»n .S«ft fl»,
M/«r. J. nuektm O m««r Jan »•/-
»m U ZU te V rwA
lang h.St
Funn^n SgU I, SV Zrggl^ mUnkf t
Fl 1.25 i