Begrooting Verkeersfonds
de Lichte
van
Oefeningen
Brigade begonnen
RHEUMAHEK
FYNNON SALT
OP DE VLAKTE
LUNCH BIJ KEMPINSKI
EINDCIJFER IS BIJNA
F 66 MILLIOEN
ALGEMEENE OORLOGS
TOESTAND
DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938
111
Wegen in Noord hólland
Wegen in Utrecht
Tunnelbouw bij Velsen
en
De gevaren der kartelvorming
Voorzitter van de
Tweede Kamer
Bruggenbouw
Het huidige aspect der Molenaar’» Meel/abrieksn U West zaan
Katholieke Boeren-
T uinder sbond
H.M. de Koningin
vertrokken
De^nasleep van de zaak-
Margadant
Ir. A. Heldring
overleden
^Vn lijf oppasser erkent indertijd
valse he verklaringen af gelegd
te hebben
Na verblijf van ruim twee weken
in de hoofdstad
Fabriek» jubileum in de
Mr. J. R. H. van Schaik
opnieuw benoemd
Een halve eeuw Molenaar*'e
Meelfabrieken
Roode troepen nemen bezit van
de pontveren bij Amerongen
en Wijk bij Duurstede
Directeur van het Algemeen
Handelsblad
Blauwen gereed voor de
verdediging
Wegen in Zuid hólland
Voor de rykswegen wordt in totaal
36 millioen aangevraagd
- Bruggen over groote rivieren
K.L.M.-subsidie
een viaduct
en
Arnhem, 22 September
Voor de hlervoorvermelde werken Is een be-
órag van ƒ850.000 uitgetrokken
Het begin der Molenaar’» Meelfabrieken
was een eenvoudige molen
den bekostigd en voor den bouw van een
tunnel bU Velaen.
De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade
bestaat hoofdzakeljjk uit het regiment wielrij
ders, de He verkennèrsafdeeling. het tweede
Regiment Huzaren, het eerste eskadron pant
serwagens en een afdeellng artillerie van het
korps Rijdende Artillerie.
Woensdagmiddag om half twee Is H.M. de Ko
ningin. na een verblijf van bijna twee en een
halve week In de hoofdstad, per auto uit de
hoofdstad vertrokken.
De door den minister vastgestelde denatura-
tleregeling voor consumptieaardappelen is niet
zonder teleurstelling ontvangen. Evenwel werd
begrip getoond voor de moeilijkheid, om bij den
te verwachten aanzienlijken oogst en de uiterst
geringe vooruitzichten op export een regeling
met hoogere denaturatlebedragen te financie
ren.
Besloten werd, om tot het vijfde Internatio
naal graslandcongres, dat In 1940 te Schevenln-
gen zal worden gehouden, toe te treden als do
nateur.
Voor de rfjkawegen wordt in dese begroe
ting in totaal 35.880.000 aangevraagd,
waarvan op den kapitaaldienst 28.664.000.
Bij Koninklijk Besluit van 30 September
1938 is benoemd tot voorzitter van de Twee
de' Kamer der Staten-Oeneraal voor het
tijdvak der tegenwoordige zitting mr. J. R.
H. van Schalk, lid van die Kamer.
van
- kant 'het
noodig blijft,
van het sfir.
De ultkeering uit hoofdstuk IX der Rijksbe-
arooting van 32 184.936 kon teruggebracht
worden tot ƒ29.726.550, een verlaging alzoo met
bijna 2.5 millioen gulden. Deze gunstige om
standigheid te te dankin aan het feit, dat de
dekking van het bedrijfsverlies van de N.V
Ned. Spoorwegen, voor 1938 op ƒ31.000.000 ge'
raamd. voor 1930 aanzienlijk lager kon worden
gesteld. nJ. op ƒ22.000.000.
Aan deze zoo uitermate nuttige vereeniging
„Landbouwfonds katholieke studiebelangen"
werd een belangrijk bedrag ter beschikking ge
steld.
Ondanks den aan den tuinbouw verleenden
bedrijfssteun en aan de kleine tuinders ver
leende hulp, verkeeren enkele categorieën tuin
ders nog steeds in uitersten nood. Besloten werd
om te bestemder plaatse besprekingen te voe
ren, teneinde na te gaan of hier geen effectieve
hulp zal kunnen worden geboden.
Voor subsidie aan de K.L. M. in 1939 is een
zelfde bedrag uitgetrokken als voor de vier
voorafgaande Jaren, n.1. 547.800.
onbruikbaar te maken. Voorts krijgt de com
mandant van de gevechtsgroep van de Lichte
Brigade den last maatregelen te treffen, dat
zijn groep ten hoogste twee uur na alarmeerlng
gereed kan staan om af te marcheeren. Als later
blfjkt, dat de vijand de Lek overschrijdt, bij
Wijk bij Duurstede en Amerongen, krijgt deze
gevechtsgroep het bevel den rechtervleugel te
beveiligen en daartoe zoo snel mogelijk op te ruk
ken naar Leersum en Amerongen, teneinde te
beletten, dat de vijand zich in het bezit stelt
van den heuvelrug ten Noorden van die plaat
sen.
H
Voor overmacht moet de gevechtsgroep ver
tragend teruggaan naar de lijn Renswoude
Veenendaal en daar stand houden. Voorts krijgt
het He bataljon van het 10e Regiment Infan
terie den last de Ujn RenswoudeVeenendaal
te bezetten om zoo noodig de terugtrekkende
gevechtsgroep op te nemen.
Woensdagavond omstreeks half elf is ir.
A. Heldring, directeur van het Algemeen
Handelsblad, die Zaterdag jl. in de Zieken
verpleging aan de Prinsengracht te Am
sterdam was opgenomen voor het onder
gaan van een ernstige operatie, overleden.
Het eskadron van het Ie Regiment Huzaren
motorrijders komt hedenmorgen om 7 uur ter be
schikking bij De Klomp. Bij de Roode Partij wordt
verondersteld dat haar troepen in den vroegen
morgen van Donderdag een oVergang zullen for-
ceeren tegenover Wageningen. De gevechtsgroep
van de Roode Lichte Brigade heeft Woensdag
om half vijf opdracht gekregen, zich in het bezit
te stellen van de pontveren bij Amerongen en
Wijk bij Duurstede en gedurende den nacht nabij
laatstgenoemde plaats over de rivier te gaan,
waarna de gevechtsgroep moet oprukken over
Leersum en Amerongen in de richting Ede. ten
einde den terugtocht van den vijand over deze
plaats af te snijden.
De exploitatiekosten en -lasten zullen vermoe
den) k ƒ29.000.000 en ƒ91.000.000 bedragen of
samen 120.000.000. De ontvangsten worden ge
schat op 97.000.000, terwijl de overige baten
worden begroot op ƒ1.200 000. Dat diensondanks
de ultkeering aan het Verkeersfonds slechts
rond 2.5 mlllloen lager is dan voor 1938. moet
worden toegeschreven aan de omstandigheid,
nat de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee-
Imgen der begreoting: tramwegen, waterwegen
scheepvaart, toezicht op het vervoer van ont
plofbare stoffen, landwegen en luchtvaart alle
honger geraamd moesten worden dan de voor
1938 op die afdeelihgen toegestane bedragen.
Voor den nieuwen weg Eemnes—Hoevelaken
zullen alle voor den wegaanleg benoodlgde
gronden, in 1938 en 1939 worden aangekocht.
Met den bouw vkn twee viaducten onder Eem
nes zal in 1938 een aanvang wórden gemaakt;
liet laat zich aanzien oat dit werk in 1939 ge
reed komt. Met het maken van de aarden baan
val In 1939 worden begonnen.
Voor den nleuWen weg Utrecht—HilverSum
Isat het zich aanzien, dat in 1939 tot uitvoering
ral komen het maken van verschillende kunst
werken in den genoemden rijksweg, waagran
het maken van den tunnel bij het fort Blauw
kapel onder de spoorlijn UtrechtAmersfoort
het belangrijkste werk is en waarvoor een be
drag van 160.000 wordt aangevraagd. Als on
derdeel van genoemden rijksweg zullen In 1939
kleine kunstwerken, als bruggen, duikers, enz
waarvoor een bedrag van 100.000 noodig wordt
geoordeeld, worden uitgevoerd en voorts de
bouw van een viaduct over de spoorlijn Utrecht
—Hilversum nabij do Hollandsche Rading.
waarvoor een bidrag van 50.000 noodig is.
Voor den weg beoosten Utrecht zullen in den
loop van 1938 de voor den wegaanleg benoo-
dkjde gronden worden aangekocht.
Dientengevolge beloopt het eindcijfer van
de totale uitgaven op den gewonen dienst
ƒ65982.697 tegen ƒ67.379319 in 1938.
Deze algemeene oorlogstoestand is zoowel den
Rooden als den Blauwen troepen bekend.
Daarnaast is voor elke partij afzonderlijk nog
aangegeven, hoe de oorlogstoestand voor hen in
bijzonderheden is.-Bij de Blauwe, Noordelijke,
partij wordt verondersteld, da( de 1ste Divlsie-
groep zich aan den Nederrjjn ten oosten van
Renkum verbindt met veronderitelde 1ste ver-
kennlngsafdeeltng in de omgeving van Eist en
Rhenen. Bij de Blauwen zijn li-gedetla het 1ste
Escadron Wielrijders, een gevechtsgroep van de
Lichte Brigade, zich bevindend in de omgeving
van Lunteren en Renswoude. een escadron van
het 1ste Reg. Huzaren motorrijders en het He
Bataljon van het 10e Regiment Infanterie.
Aan de toelichting tot de begrooting van het
Verkeersfonds voor 1939 is het volgende ont
kend
In beperkten kring is heden bij P. Molenaar
<5z Co.’s Meelfabrieken, N.V. te Westzaan bei
50-Jarig Jubileum van deze bekende Zaeneche
Industrie gevierd.
De directeur, de heer K. Swart Gz., ontving
als oudste directeur de gelukwenschen van het
personeel en de vele bezoekers, terwijl de op
dezen dag nieuw benoemde directie-leden. Ir.P.
Molenaar Mzn., en Jac. J. Swart Kzn. tevens
persoonlijke gelukwenschen ontvingen.
De heer K. Swart Gzn. zal vanaf dezen dag
eenig lid worden van den Raad van Bestuur,
hetgeen practisch beteekent dat hij het presi-
dent-directeurschap zal vervullen.
Van 22 September 1888 af bestaat dit bedrijf,
dat rustig en zeker uitgroeide van een eenvou
dige pellerij tot een groot bedrijf met vertak
kingen in België en in Oost- en West-Indlë.
In de Jaren 1900 werd besloten te beginnen
met de fabricage van Kindermeel. Dit Kin
dermeel heeft in den loop der Jaren een inter
nationale bekendheid gekregen als Molenaar’s
Kindermeel. De fabricage is steeds een fabrieks
geheim geweest
Zooals steeds met een voedsel dat voor kin
deren bestemd is, was de verkoop in de eerste
Jaren heel gering. Het vertrouwen moest nog
komen. Geleidelijk echter groeide de omzet en
steeg van honderden tot duizenden en tot hon
derdduizenden pakjes.
In 1911 werd een geheel nieuwe fabriek ge
opend. in 1913 werd een graansilo en een kan
toor bijgebouwd. Van windkracht was men
reeds lang op stoom overgegaan en van stoom
ging men over op electrlclteit.
Zoo had de eerste generatie, de heeren P.
Molenaar en G. Swart, het bedrijf opgewerkt
toen zij resp. in 1916 en 1930 overleden. Daarna
kwam de leiding aan de tweede generatie, de
heeren M. Molenaar Ps. en K. Swart On. Dese
voerden de in 1933 in een N.V. omgezette zaak
door de branding der na-oorlogsjaren. In 1937
overleed de heer M. Molenaar Pa., zoodat de
leiding alleen bij den heer K. Swart Gs. be
rustte.
Getrouw aan de traditie echter, maakt thans
de heer K. Swart Gz. plaats voor de derde
generatie Molenaar-Swart. die gereed staat de
leiding te nemen. Wel blijft de heer K. Swart
Gz. lid van den raad van beheer, maar de
dageltjkscbe leiding sal geleidelijk overgaan op
de heeren Ir. P. Molenaar Mz. en Jac. J. Swart
Kz., die met dit Jubileum tot directeuren Ujn
benoemd.
De bestaande rijksweg no. 3. gedeelte Am
sterdam—Abcoude. sal nog voorlooplg tot de
tot stand komlng van den nieuwen rijksweg
no. 2, voor het doorgaande verkeer moeten die
nen, maar ook daarna door een belangrijk
piaataelljk en toeristenverkeer worden gebruikt.
Ook het rijwielverkeer naar de dorpen in de
Vechtstreek en het Abcoudermeer zal belangrijk
blVven Het is daarom gewenscht het reeds tot
K.M. 7.800 aanwezige rijwielpad tot Abcoude
door te trekken en verder een bocht in den we-’
te verbeteren. Voer een en ander te een bedrag
van ƒ225 000 uitgetrokken
Voor de verbetering van den rijksweg no. 4
tusschen Den Deyl en het Haafcsche Schouv
wordt een bedrag van 250 000 aangevraagd
om een begin met de uitvoering van de wer
ken te kunnen maken.
Overigens te voor diverse plaatselijke verbete-
nngswerken op de wegen nos. 4, 8. 11. 19 en
20, gedeelte LoosdulnenNaaldwijk, op den ge
wonen dienst in totaal ƒ575.000 uitgetrokken.
Voor vervanging van de Hoornbrug bij Rijs
wijk door een nieuwe brug. waarmede in 1938
wordt aangevangen, wordt het in 1939 nood.g
geachte bedrag, groot 600.000. op den kapitaal
dienst aangevraagd.
Met de provincie Zuidholland is een overeen
komst gesloten voor verbetering van den provin
cialen weg Wassenaar—Katwijk—Noordholland-
sche grens met een nieuw wegvak Wassenaar—
Scheveningen in verband waarmede op de be-
crootlng voor 1938 jfreds een bedrag
De opbrengst van de motorrijtuigenbelasting
wordt voor 1939 geraamd op ƒ23.750.000 en van
de rjjwielbelasting op 8.250.000, dat is te zamen
32.000.000. Na uitrek van de ook in vorige Ja-
len in rekening gebrachte 4 pot. voor perceptie
kosten der belastingen wordt als zuivere op
brengst een bedrag van ƒ30.720.000 geraamd.
Bij deze opbrengst zal overeenkomstig de wet
tot instelling van een verkeersfonds, zooals die
thans luidt, voor de rljkswegen in 1939 ten
minste ƒ9216.000 moeten'worden besteed en
zullen ten bshoeve van de provinciale en ter
tiaire wegen uitkeeringen moeten worden ge
daan tot bedragen van rond 8362.700 en
2389.400.
Dezer dagen kwam het dagelljksch bestuur
van den Katholieken Nederlandschen Boeren
en Tuindersbond te Utrecht in vergadering bij
een.
Arnhem en Heelsum te overschrij
den, na verrassend over Nijmegen
opgerukt te zijn, door snel aangevoer
de Blauwe troepen zjjn verijdeld. In
de Betuwe had Rood Woensdag
overmacht in de lucht.
Als bijdrage In de kosten voor den bouw van
een tunnel in den Ridder van Catsweg onder
den spoorweg GoudaUtrecht te Gouda wordt
een bedrag van 125.000 aangevraagd.
Voor de verbinding voor snelverkeer van
Amsterdam naar Rotterdam via Burgerveen en
van Haarlem naar Rotterdam via Oegstgeest
en Voorschoten wordt voor het maken van een
begin van uitvoering met de kunstwerken
ƒ600.000 aangevraagd, terwijl voor het grond
werk In dat Jaar op een bedrag van ƒ545.000
ware te rekenen.
Voor aanleg van het gedeelte van weg no. 4 b
tusschen de Vink en Oegstgeest wordt een be
drag van ƒ400.000 aangevraagd.
De ter jiand genomen aanleg van het weg
vak de Hulk—Lambertschaag—Den Oever zal
in 1939 worden voortgezet. Voor zooveel betreft
het weggedeelte van de Hulk tot Lambert-
schaag worden voor 1939 bedragen van
ƒ710.000, ƒ140.000 en ƒ260.000 aangevraagd.
Voor het wegvak Lambertschaag—Den Oever in
de Wleringermeer zal een bedrag van ƒ840.000
noodig zijn in hoofdzaak voor grondwerken en
verhardingen.
Van Bodegraven tot het voorlooplge eindpunt
van den weg bij het punt van samenkomst met
weg no. 22 ten Oosten van Utrecht zal de weg
in 1940 voltooid kunnen worden. Voor uitvoe
ring van de in verband hiermede nog te ver
richten werken voor aanleg van aarden baan,
en verhardingen en den bouw van verschillen
de kunstwerken wordt voor 1939 een bedrag van
ƒ3.143.000 aangevraagd.
Voor den aanleg van het verdere weggedeelte
tot de Klomp wordt ƒ750.000 aangevraagd.
Voor de op het wegvak Joure—Sneek nog te
verrichten werkzaamheden wordt een bedrag van
verantwoordelijkheid. Uit heel dit staats
stuk, waaruit de positief Christelijke
j toon, die het vorig jaar zoo frlsch en
bemoedigend opblonk, verwonderlljker-
wljze totaal verdwenen is. blijkt, dat een
angstvallige voorzichtigheid nog als de
I moeder van de financleele porcelelnkast
wordt geprezen en geëAd, terwijl wij
I Jever wat meer blijken van moed en
ourf en vertrouwenwekkend initiatief
hadden gevonden in deze verklaring van
een regeerlng, waarin vier van onze
I beste mannen als minister zitting heb
ben.
Zooals wij in den aanvang schreven,
I zijn de gekozen termen en formulee-
tingen in dit betrekkelijk korte regee-
ringsdocument zóó vaag, dat zij prac
tisch alles, veel, weinig of niets zullen
kunnen gaan beteekenen. Hadden zU
alles of veel te beteekenen, dan zouden
zij dat duidelijker en minder twjjfei-
achtig hebben doen uitkomen. Thans ma
ken zjj den indruk te weinig te betee
kenen, en dat stemt onder de gegeven
omstandigheden bitter.
Alezander Heldring werd op 35 Mei 1874 t*
Amstercam geboren. Na de lagere school volgde
hjj de hoogere burgerschool en studeerde ver
volgens aan de toenmalige polytechnische school
te Delft scheikunde. Het diploma van techno
loog behaalde hij in 1896. ZUn studies zette hl’
voort aan de universiteit van Heidelberg.
Van 1898 tot 1905 was hij ingenieur aan de
Rlpoiiiiiabrieken te Hilversum. In dit laatste
Jaar ging hij naar Werkspoor te Amsterdam
waar hil secretaris van de directie werd.
In 1913 vestigde hjj zich als adviseerend In
genieur op het gebied van stikstof en ammo
niak. alsmede rubber. Dit bleef hij tot 1923. toen
hij werd benoemd tot directeur van het alge
meen Handelsblad. tevens hoofdredacteur De
overledene was lid van net hoofdbestuur van
de Maatschappij van Nijverheid en voorzitter
van het departement Amsterdam van deze
maatschappij.
Woensdag ia den namiddag zjjn de
oefeningen van de Lichte Brigade be
gonnen, waarbjj, zooals van ouds, de
Blauwe en Roode troepen tegenover
elkaar staan.
In den algemeenen oorlogstoestand
wordt verondersteld, dat pogingen
van de Rooden. die in het Zuiden
ppereeren, om den Nederrjjn tusschen
daardoor
blijvende werkgelegenheid, zal wor-j
den gegeven, zal in concreto moe
ten .worden afgewacht om op baar
eventueele mérites te worden be
oordeeld. De krachtige voortzetting van
de verdere uitvoering van de droogleg
ging van den Noord-Oostpolder en de
voorbereiding van de inpolderingen in
het Uselmeer vormen echter als eenig
concreet aangegeven punt te weinig
houvast om direct tot geestdrift in dezen
te stemmen. Ook voor de zoo nijpende
kwaal der jeugdwerkloosheid worden
geen geneesmiddelen aangegeven. De
dokters verklaren alleen, dat zij deze
de moreele volksgezondheid verwoesten
de epidemie met krachtiger maatregelen
dan tot nu toe zullen bestrijden. Wij
rullen zien.
t'k at van den eenen kant, gezien den
I 1 financieelen toestand van ons land,
een zoo groot mogelijke beperking
de uitgaven en van den anderen
vragen van grootere offers
bewijst, dat het régime
osancte „huishoudboekje”
zooveel mogelijk zal gehandhaafd wor
den, en het verdient waardeerlng, dat
de regeejlng tenminste zal streven naar
ten meer rechtvaardige verdeellng van
den belastingdruk, van welk streven wij
mogen verwachten, dat vooral de groote
gezinnen er baat bij zullen vinden .Het ge
tuigt van laten werkelijkheidszin, dat de
landbouwcrisiswetgeving eindelijk op de
leest van den blijvend gebleken toestand
worden geschoeid en dat er een or
ganisatie in het leven zal worden geroe
pen, waarbij In het bijzonder gelet zal
*orden op de handhaving der bij het
land bouw bedrijfsleven beboerende eigen
Van verschillende zijden was de vrees te ken
nen gegeven, dat de zware varkens, die de Ne-
derlandsche veehouderlj-centrale tusschen 15
Augustus en 15 October zou afnemen en waar
van men bij de zaakvoerders opgave heeft kun
nen doen, niet zouden worden afgenomen, om
dat men thans nog steeds niets had afgenomen.
Na Informatie te bevoegder plaatse kon worden
medegedeeld, dat voor deze vrees geen enkele
reden bestaat. Met de afneming zal nu spoedig
worden begonnen.
Bü de gevechtsgroep van de Lichte Brigade
zijn als hoofdonderdeelen ingedeeld een bataljon
wielrijders, een bataljon pantserwagens, een re
giment huzaren alsmede een 'rijdende en een
motorbatterlj van het korps Rijdende Artillerie.
Daar de commandant van de Blauwe Partij een
rivierovergang van Roode lichte troepen op zijn
rechtervleugel vreest, geeft hl) den commandant
van het 1ste esc. wielrijders bevel Leersum en
Amerongen te bezetten en de pontveren van
Amerongen, Wijk bij Duurstede en Beusicbem
Woudenberg en in den spoorweg Amersfoort
Resteren,
bouw van bruggen en viaducten over de Hel-
ligerbergerbeek, den Helligerbergerweg, het val-
leikanaal. den Hessenweg, de Vlierbeek en den
Koedljksweg.
88Aft, 30 Sept. (Aneta.) BU bet ver-
hoor der getuigen door den Raad van Justitie
10 de Boeloekoemba-zaak verklaarde de Ujf-
®PPM»er van wijlen den heer Margadant, dat
“U destijds ten aanzien van drie kardinale pun
ten valKbe verklaringen aflegde. Dit had be-
•tklng op: ten eerste den inhoud van de
«eldkist, ten tweede het feit dat deze geldkisl
wel en later niet knarste, en ten derde
tesch waarin het geld, zou zUÜ vervoerd. Deze
verklaringen, waartoe hij was aangezet
den kraeng van Ganterang, waren In het
“•deel van den heer Margadant.
bouw van tunnels In den weg Amersfoort— t M0 aangevraagd.
Voor het wegvak Sneek—Bolsward—Harke-
rUl, wordt f 363.000 aangevraagd.
Van het overblUvende deel HeerenveenJoure
zal in de eerste plaats het wegvak Sewei—Joure
worden aangelegd, waarvoor een bedrag van
f 183.000 wordt aangevraagd.
500.000 is uitgetrokken voor grondaankoop
bU aanleg van den weg UtrechtAmsterdam.
In 1939 zal op twee of drie plaatsen worden be
gonnen met den aanleg van de aarden baan
Voorts zal worden aangevangen met den bouw
van de brug over den Leldschen Rijn en het
Noordelijk aansluitend wegvak tot den spoorweg
UtrechtHarmelen. Voor deze werken wordt
f 960.000 aangevraagd.
BU de verharding van de tweede rijbaan tus
schen IJsselmonde en den ouden rUksstraatweg
bU Zwijndrecht is voor grondaankoop f 300.000
uitgetrokken.
De uitgaven voor den bouw van bruggen over
oe groote rivieren, het onderhoud van de ge
reedgekomen overbruggingen en den aanleg van
toeleldende wegen worden voor 1939 geraamd
op f 9.410.000.
Over verschillende aangelegenheden betref
fende het onderwijs in den land- en tuinbouw
en de voorbereiding hiervan werd van gedach
ten gewisseld. Besloten werd eenlge hiervan
betreffende het volgen van land- en tuinbouw-
cursussen door dienstplichtigen en betreffende
uitbreiding van het herhalings-vervolgonderwUs
in aansluiting op de land- en tulnbouwcursus-
sen In de drie centrale landbouworganisaties te
bespreken.
In verband met het voornemen van den mi
nister van Economische Zaken, om de graan-
polltlek aan het oordeel eener commissie te on
derwerpen, werden hierover discussies gevoerd.
Als vertegenwoordiger van den KK.B.T3. in
deze studiecommissie werd de voorzitter,dé
heer A. N. Fleskens, aangewezen.
De vraag werd gesteld, of het niét mogelUk
en wenschelUk sou zUn, om evenals dit nu
voor den tuinbouw Is geschied ook voor de
veehouderij, den akkerbouw en het gemengde
bedrijf vaste-lasten-commissles in het leven te
roepen. Deze aangelegenheid zal in de eerstvol
gende vergadering van de dagelUksche besturen
der drie centrale landbouworganisaties aan de
orde worden gesteld.
De boow van de bruggen over de groote
rivieren wordt regelmatig voortgezet. Op
deze ontwerp-begrooting worden gelden
aangevraagd voor de voortzetting van den
bouw of den bouw van de bruggen te Dor
drecht, Hendrik Ido Ambacht, Gorinchem,
Krimpen aan den IJsel en Deventer.
Voorts worden gelden aangevraagd voor
aanleg van enkele toeleidende wegen, welke
volgens den opzet van het financieringsplan
uit den versnelden bruggenbouw sullen wor-
Met de volgende werken zal in den loop van
dat jaar een aanvang worden gemaakt:
De aarden baan en bijkomende werken tusschen
den Liesboschweg en den spoorweg Utrecht-
Arnhem's-Hertogenbosch, met Inbegrip van
den tunnel In dien weg, de brug bjj Lunet III
en den onderbouw van de spoorwegoverbrug-
gin«.
een overkluizing van den Krommen RUn,
een tunnel in de Prins Hendriklaan te
Utrecht,
duikers in den Meentöffoom en in de Bilt-
sche Grift.
Het laat zich aanzien dat deze werken In 1939
voltooid zullen worden.
In 1939 zal worden begonnen met:
den bovenbouw van de hiervoor genoemde
spoorwegoverbrugglng,
de aarden baan tusschen den hiervoor genoem
den spoorweg en den Koningsweg, een en ander
te Utrecht,
de aarden baan tusschen den Koningsweg en
de Vossegatschelaan tè Utrecht.
de aarden baan tusschen den tunnel In de
Prins Hendriklaan en den rijksweg Utrecht
De Bilt.
Het afwerken van de viaducten over den Ko
ningsweg en de Stadionlaan te Utrecht, welk»
in 1938 zullen worden gebouwd, zai in 1939
geschieden
Voor bet uitvoeren van de hiervoor vermelde
werken zal In 1939 naar raming een bedrag van
f 1.065.000 noodig zUn.
Voor het gedeelte rondweg bezuiden Amers
foort zal de aankoop van de voor dén wegaan
lag benoodlgde gronden in 1939 worden voltooid.
In genoemd jaar zal worden uitgevoerd de
verbetering van Laan 1914 en de verkeersplei
nen In den Lëusderweg en In den Utreohtsche-
weg, terwijl een aanvang zal worden gemaakt
met de navolgende werken:
e Troonrede, waarvan vele katho-
Ij Heken het min of me^r „verlossen-
jS de woord” Inzake de nationale
ramp der werkloosheid verhoopten, maar
waarvan de anti-revolutlonnalren .har
de waarheden” ter overpeinzing en be-
'ainning door ons volk verwachtten, heeft
noch het een noch het ander gebracht.
De positief Christelijke regeerlng houdt
aich in dit staatsstuk kennelijk op de
vlakte, welke naar alle, ook bedenkelljke,
kanten open ligt.
Wat de inkomsten aangaat moge dienen, dat
die voor alle afdeelingen. op één enkele na.
hooger konden worden geraamd. Slechts de In
komsten van de afdeeling spoorwegen moesten
163.605 lager gesteld worden.
-a J a het zoo luisterrijk en harteljjk
[XI gevierde regeerlngsjubileum doet
deze troonrede als een ietwat
miezerig bultje de laatste resten van de
feestvreugde verleppen. Wel wordt erin
verklaard, dat de regeerlng op den Inge
slagen weg zal voortgaan, maar van
positief nieuwe wegen is eigenlijk geen
sprake. Het mag verheugend heeten,
dat de nood de regeerlng thans eindelijk
er toe zal brengen voor bepaalde bedrij
ven tarlefmaatregelen, zU het ook van
matig beschermenden aard, te gaan ne
men. De traditioneele vrijhandelsillusle
in onze door nationalistische zelfzucht
verbrokkelde wereld heeft bijna even
lang en wellicht even noodlottig door
gewerkt als de óók te lang gehandhaaf
de goudrand om onzen gulden. Het beter
laat dan nooit geldt echter ook hier.
De belangrijke uitbreiding, welke aan de
uitvoering van die werken, wélke bij
dragen tot verhoOging van het voort-
brengingsvermogen van den bodem en
leiden tot het ontstaan van
werkgelegenheid, zal
zal in concreto
om op
worden
Uitvoerige besprekingen werden gewUd aan
de gevaren, die kartelleering meebrengt voor
de producenten in den land- en tuinbouw.
Hierbij stond.de Unilever, die nog onlangs in
een geruchtmakend artikel in de Zuld-Limbur-
ger" werd aangeduid als „de poliep in de vader-
landsche trekvaarten” in het middelpunt der
belangstelling. In studie zijn maatregelen, om
dit maatschappelUk euvel te bestrijden.
De gekozen termen en formuleeringen
zUn zóó vaag, dat zij practisch alles, veel,
weinig of niets zullen kunnen gaan be
ttekenen en daardoor legt dit staatsstuk
een zichtbaar gebrek aan psychologisch
inzicht in de behoeften van ons volk
aan den dag, een gebrek, dat zich op
den duur wel eens onaangenaam zou
kunnen wreken. Dat ,het verlossende
woord”, dat de voorzitter van het R. K.
Werkliedenverbond A. J. C. de Bruyn
Indertijd eischte en door het orgaan van
het Verbond „Herstel" later werd gemi
tigeerd tot de betrekkelUkheid van een
bU wUze van spreken „verlossend”, niet
zou worden gesproken, was te voor
zien. maar dat de regeerlng het
leger werkloozen, dat nog altijd een
300.000 man sterk is, zóó weinig hart
onder den riem steekt als in dit docu
ment geschiedt, is teleurstellend. Zelfs
heeft zij verzuimd den inderdaad hoogst
précairen internationaal politleken toe
stand met een allerminst denkbeeldig
oorlogsgevaar uit te spelen als een klem
mend argument voor het weinig concreet
zUn.van de dingen, welke zij inzake de
werkloosheidsbestrijding heeft durven
zeggen. Men kan dit tot op zekere hoogte
als eerlijkheid prijzen, maar van poll-
tteken tact, welke de waarheid geen ge
weld behoeft aan te doen, getuigt het
niet.
Voorts zullen In 1939 worden gebouwd:
een viaduct ovey den Bunachoterweg,
drie viaducten onder Zevenhuizen,
een viaduct over den spoorweg Amen-
foortZwolle,
een viaduct bU „Brand”
in de Postloopersieeg.
Voor een en ander moet voor 1939 worden
gerekend oo een bedr»- «an 1.150.080.
Tegen beter welen in zijn er nog steeds menschen die liever
allerlei huismiddeltjes probeeren tegen hun rheumatische pijnen.
Zoo doet ook U 1 En waarom
Gebruik Fynnon Salt, hel zout dat tallooze eigenschappen in
zich vereenigt, die er stuk voor stuk toe bijdragen U van die
smartelijke rheumatische pijnen te verlossen.
Fynnon Salt, het eenige zout dat Lithium bevat. Fynnon Salt,
het eenige zout dat is san&ngesteld uit 7 geneeskrachtige actief
werkende zouten.
Laat dit voldoende zijn U ervan te overtuigen,
dat Fynnon Salt het middel is waar U reeds zoo
lang naar hebt gezocht. Doe vanaf morgen een
intensieve Fynnon-kuur.
ZcAms ochtend oen half theetenfll/e Fynnon Solt ny «M (At
warm water, ingenomen op de nuchtere maag, is meer dan vol
doende om U die oerlichting te schenken waarop U reeds soa-
lang hebt gewacht.
Fgnnon Salt is verkrijgbaar btf lederen drogist of apotheker 4
Fl. 1.25 per groote flesch. i
van
t 100 000 werd toegestaan. Voor betaling van
het RUksaandeel over 1939 in de kosten van
deze verbetering „wordt op den kapitaaldienst
een bedrac van ƒ300000 uitgetrokken.