Begrooting Verkeersfonds de Lichte van Oefeningen Brigade begonnen RHEUMAHEK FYNNON SALT OP DE VLAKTE LUNCH BIJ KEMPINSKI EINDCIJFER IS BIJNA F 66 MILLIOEN ALGEMEENE OORLOGS TOESTAND DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938 111 Wegen in Noord hólland Wegen in Utrecht Tunnelbouw bij Velsen en De gevaren der kartelvorming Voorzitter van de Tweede Kamer Bruggenbouw Het huidige aspect der Molenaar’» Meel/abrieksn U West zaan Katholieke Boeren- T uinder sbond H.M. de Koningin vertrokken De^nasleep van de zaak- Margadant Ir. A. Heldring overleden ^Vn lijf oppasser erkent indertijd valse he verklaringen af gelegd te hebben Na verblijf van ruim twee weken in de hoofdstad Fabriek» jubileum in de Mr. J. R. H. van Schaik opnieuw benoemd Een halve eeuw Molenaar*'e Meelfabrieken Roode troepen nemen bezit van de pontveren bij Amerongen en Wijk bij Duurstede Directeur van het Algemeen Handelsblad Blauwen gereed voor de verdediging Wegen in Zuid hólland Voor de rykswegen wordt in totaal 36 millioen aangevraagd - Bruggen over groote rivieren K.L.M.-subsidie een viaduct en Arnhem, 22 September Voor de hlervoorvermelde werken Is een be- órag van ƒ850.000 uitgetrokken Het begin der Molenaar’» Meelfabrieken was een eenvoudige molen den bekostigd en voor den bouw van een tunnel bU Velaen. De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade bestaat hoofdzakeljjk uit het regiment wielrij ders, de He verkennèrsafdeeling. het tweede Regiment Huzaren, het eerste eskadron pant serwagens en een afdeellng artillerie van het korps Rijdende Artillerie. Woensdagmiddag om half twee Is H.M. de Ko ningin. na een verblijf van bijna twee en een halve week In de hoofdstad, per auto uit de hoofdstad vertrokken. De door den minister vastgestelde denatura- tleregeling voor consumptieaardappelen is niet zonder teleurstelling ontvangen. Evenwel werd begrip getoond voor de moeilijkheid, om bij den te verwachten aanzienlijken oogst en de uiterst geringe vooruitzichten op export een regeling met hoogere denaturatlebedragen te financie ren. Besloten werd, om tot het vijfde Internatio naal graslandcongres, dat In 1940 te Schevenln- gen zal worden gehouden, toe te treden als do nateur. Voor de rfjkawegen wordt in dese begroe ting in totaal 35.880.000 aangevraagd, waarvan op den kapitaaldienst 28.664.000. Bij Koninklijk Besluit van 30 September 1938 is benoemd tot voorzitter van de Twee de' Kamer der Staten-Oeneraal voor het tijdvak der tegenwoordige zitting mr. J. R. H. van Schalk, lid van die Kamer. van - kant 'het noodig blijft, van het sfir. De ultkeering uit hoofdstuk IX der Rijksbe- arooting van 32 184.936 kon teruggebracht worden tot ƒ29.726.550, een verlaging alzoo met bijna 2.5 millioen gulden. Deze gunstige om standigheid te te dankin aan het feit, dat de dekking van het bedrijfsverlies van de N.V Ned. Spoorwegen, voor 1938 op ƒ31.000.000 ge' raamd. voor 1930 aanzienlijk lager kon worden gesteld. nJ. op ƒ22.000.000. Aan deze zoo uitermate nuttige vereeniging „Landbouwfonds katholieke studiebelangen" werd een belangrijk bedrag ter beschikking ge steld. Ondanks den aan den tuinbouw verleenden bedrijfssteun en aan de kleine tuinders ver leende hulp, verkeeren enkele categorieën tuin ders nog steeds in uitersten nood. Besloten werd om te bestemder plaatse besprekingen te voe ren, teneinde na te gaan of hier geen effectieve hulp zal kunnen worden geboden. Voor subsidie aan de K.L. M. in 1939 is een zelfde bedrag uitgetrokken als voor de vier voorafgaande Jaren, n.1. 547.800. onbruikbaar te maken. Voorts krijgt de com mandant van de gevechtsgroep van de Lichte Brigade den last maatregelen te treffen, dat zijn groep ten hoogste twee uur na alarmeerlng gereed kan staan om af te marcheeren. Als later blfjkt, dat de vijand de Lek overschrijdt, bij Wijk bij Duurstede en Amerongen, krijgt deze gevechtsgroep het bevel den rechtervleugel te beveiligen en daartoe zoo snel mogelijk op te ruk ken naar Leersum en Amerongen, teneinde te beletten, dat de vijand zich in het bezit stelt van den heuvelrug ten Noorden van die plaat sen. H Voor overmacht moet de gevechtsgroep ver tragend teruggaan naar de lijn Renswoude Veenendaal en daar stand houden. Voorts krijgt het He bataljon van het 10e Regiment Infan terie den last de Ujn RenswoudeVeenendaal te bezetten om zoo noodig de terugtrekkende gevechtsgroep op te nemen. Woensdagavond omstreeks half elf is ir. A. Heldring, directeur van het Algemeen Handelsblad, die Zaterdag jl. in de Zieken verpleging aan de Prinsengracht te Am sterdam was opgenomen voor het onder gaan van een ernstige operatie, overleden. Het eskadron van het Ie Regiment Huzaren motorrijders komt hedenmorgen om 7 uur ter be schikking bij De Klomp. Bij de Roode Partij wordt verondersteld dat haar troepen in den vroegen morgen van Donderdag een oVergang zullen for- ceeren tegenover Wageningen. De gevechtsgroep van de Roode Lichte Brigade heeft Woensdag om half vijf opdracht gekregen, zich in het bezit te stellen van de pontveren bij Amerongen en Wijk bij Duurstede en gedurende den nacht nabij laatstgenoemde plaats over de rivier te gaan, waarna de gevechtsgroep moet oprukken over Leersum en Amerongen in de richting Ede. ten einde den terugtocht van den vijand over deze plaats af te snijden. De exploitatiekosten en -lasten zullen vermoe den) k ƒ29.000.000 en ƒ91.000.000 bedragen of samen 120.000.000. De ontvangsten worden ge schat op 97.000.000, terwijl de overige baten worden begroot op ƒ1.200 000. Dat diensondanks de ultkeering aan het Verkeersfonds slechts rond 2.5 mlllloen lager is dan voor 1938. moet worden toegeschreven aan de omstandigheid, nat de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee- Imgen der begreoting: tramwegen, waterwegen scheepvaart, toezicht op het vervoer van ont plofbare stoffen, landwegen en luchtvaart alle honger geraamd moesten worden dan de voor 1938 op die afdeelihgen toegestane bedragen. Voor den nieuwen weg Eemnes—Hoevelaken zullen alle voor den wegaanleg benoodlgde gronden, in 1938 en 1939 worden aangekocht. Met den bouw vkn twee viaducten onder Eem nes zal in 1938 een aanvang wórden gemaakt; liet laat zich aanzien oat dit werk in 1939 ge reed komt. Met het maken van de aarden baan val In 1939 worden begonnen. Voor den nleuWen weg Utrecht—HilverSum Isat het zich aanzien, dat in 1939 tot uitvoering ral komen het maken van verschillende kunst werken in den genoemden rijksweg, waagran het maken van den tunnel bij het fort Blauw kapel onder de spoorlijn UtrechtAmersfoort het belangrijkste werk is en waarvoor een be drag van 160.000 wordt aangevraagd. Als on derdeel van genoemden rijksweg zullen In 1939 kleine kunstwerken, als bruggen, duikers, enz waarvoor een bedrag van 100.000 noodig wordt geoordeeld, worden uitgevoerd en voorts de bouw van een viaduct over de spoorlijn Utrecht —Hilversum nabij do Hollandsche Rading. waarvoor een bidrag van 50.000 noodig is. Voor den weg beoosten Utrecht zullen in den loop van 1938 de voor den wegaanleg benoo- dkjde gronden worden aangekocht. Dientengevolge beloopt het eindcijfer van de totale uitgaven op den gewonen dienst ƒ65982.697 tegen ƒ67.379319 in 1938. Deze algemeene oorlogstoestand is zoowel den Rooden als den Blauwen troepen bekend. Daarnaast is voor elke partij afzonderlijk nog aangegeven, hoe de oorlogstoestand voor hen in bijzonderheden is.-Bij de Blauwe, Noordelijke, partij wordt verondersteld, da( de 1ste Divlsie- groep zich aan den Nederrjjn ten oosten van Renkum verbindt met veronderitelde 1ste ver- kennlngsafdeeltng in de omgeving van Eist en Rhenen. Bij de Blauwen zijn li-gedetla het 1ste Escadron Wielrijders, een gevechtsgroep van de Lichte Brigade, zich bevindend in de omgeving van Lunteren en Renswoude. een escadron van het 1ste Reg. Huzaren motorrijders en het He Bataljon van het 10e Regiment Infanterie. Aan de toelichting tot de begrooting van het Verkeersfonds voor 1939 is het volgende ont kend In beperkten kring is heden bij P. Molenaar <5z Co.’s Meelfabrieken, N.V. te Westzaan bei 50-Jarig Jubileum van deze bekende Zaeneche Industrie gevierd. De directeur, de heer K. Swart Gz., ontving als oudste directeur de gelukwenschen van het personeel en de vele bezoekers, terwijl de op dezen dag nieuw benoemde directie-leden. Ir.P. Molenaar Mzn., en Jac. J. Swart Kzn. tevens persoonlijke gelukwenschen ontvingen. De heer K. Swart Gzn. zal vanaf dezen dag eenig lid worden van den Raad van Bestuur, hetgeen practisch beteekent dat hij het presi- dent-directeurschap zal vervullen. Van 22 September 1888 af bestaat dit bedrijf, dat rustig en zeker uitgroeide van een eenvou dige pellerij tot een groot bedrijf met vertak kingen in België en in Oost- en West-Indlë. In de Jaren 1900 werd besloten te beginnen met de fabricage van Kindermeel. Dit Kin dermeel heeft in den loop der Jaren een inter nationale bekendheid gekregen als Molenaar’s Kindermeel. De fabricage is steeds een fabrieks geheim geweest Zooals steeds met een voedsel dat voor kin deren bestemd is, was de verkoop in de eerste Jaren heel gering. Het vertrouwen moest nog komen. Geleidelijk echter groeide de omzet en steeg van honderden tot duizenden en tot hon derdduizenden pakjes. In 1911 werd een geheel nieuwe fabriek ge opend. in 1913 werd een graansilo en een kan toor bijgebouwd. Van windkracht was men reeds lang op stoom overgegaan en van stoom ging men over op electrlclteit. Zoo had de eerste generatie, de heeren P. Molenaar en G. Swart, het bedrijf opgewerkt toen zij resp. in 1916 en 1930 overleden. Daarna kwam de leiding aan de tweede generatie, de heeren M. Molenaar Ps. en K. Swart On. Dese voerden de in 1933 in een N.V. omgezette zaak door de branding der na-oorlogsjaren. In 1937 overleed de heer M. Molenaar Pa., zoodat de leiding alleen bij den heer K. Swart Gs. be rustte. Getrouw aan de traditie echter, maakt thans de heer K. Swart Gz. plaats voor de derde generatie Molenaar-Swart. die gereed staat de leiding te nemen. Wel blijft de heer K. Swart Gz. lid van den raad van beheer, maar de dageltjkscbe leiding sal geleidelijk overgaan op de heeren Ir. P. Molenaar Mz. en Jac. J. Swart Kz., die met dit Jubileum tot directeuren Ujn benoemd. De bestaande rijksweg no. 3. gedeelte Am sterdam—Abcoude. sal nog voorlooplg tot de tot stand komlng van den nieuwen rijksweg no. 2, voor het doorgaande verkeer moeten die nen, maar ook daarna door een belangrijk piaataelljk en toeristenverkeer worden gebruikt. Ook het rijwielverkeer naar de dorpen in de Vechtstreek en het Abcoudermeer zal belangrijk blVven Het is daarom gewenscht het reeds tot K.M. 7.800 aanwezige rijwielpad tot Abcoude door te trekken en verder een bocht in den we-’ te verbeteren. Voer een en ander te een bedrag van ƒ225 000 uitgetrokken Voor de verbetering van den rijksweg no. 4 tusschen Den Deyl en het Haafcsche Schouv wordt een bedrag van 250 000 aangevraagd om een begin met de uitvoering van de wer ken te kunnen maken. Overigens te voor diverse plaatselijke verbete- nngswerken op de wegen nos. 4, 8. 11. 19 en 20, gedeelte LoosdulnenNaaldwijk, op den ge wonen dienst in totaal ƒ575.000 uitgetrokken. Voor vervanging van de Hoornbrug bij Rijs wijk door een nieuwe brug. waarmede in 1938 wordt aangevangen, wordt het in 1939 nood.g geachte bedrag, groot 600.000. op den kapitaal dienst aangevraagd. Met de provincie Zuidholland is een overeen komst gesloten voor verbetering van den provin cialen weg Wassenaar—Katwijk—Noordholland- sche grens met een nieuw wegvak Wassenaar— Scheveningen in verband waarmede op de be- crootlng voor 1938 jfreds een bedrag De opbrengst van de motorrijtuigenbelasting wordt voor 1939 geraamd op ƒ23.750.000 en van de rjjwielbelasting op 8.250.000, dat is te zamen 32.000.000. Na uitrek van de ook in vorige Ja- len in rekening gebrachte 4 pot. voor perceptie kosten der belastingen wordt als zuivere op brengst een bedrag van ƒ30.720.000 geraamd. Bij deze opbrengst zal overeenkomstig de wet tot instelling van een verkeersfonds, zooals die thans luidt, voor de rljkswegen in 1939 ten minste ƒ9216.000 moeten'worden besteed en zullen ten bshoeve van de provinciale en ter tiaire wegen uitkeeringen moeten worden ge daan tot bedragen van rond 8362.700 en 2389.400. Dezer dagen kwam het dagelljksch bestuur van den Katholieken Nederlandschen Boeren en Tuindersbond te Utrecht in vergadering bij een. Arnhem en Heelsum te overschrij den, na verrassend over Nijmegen opgerukt te zijn, door snel aangevoer de Blauwe troepen zjjn verijdeld. In de Betuwe had Rood Woensdag overmacht in de lucht. Als bijdrage In de kosten voor den bouw van een tunnel in den Ridder van Catsweg onder den spoorweg GoudaUtrecht te Gouda wordt een bedrag van 125.000 aangevraagd. Voor de verbinding voor snelverkeer van Amsterdam naar Rotterdam via Burgerveen en van Haarlem naar Rotterdam via Oegstgeest en Voorschoten wordt voor het maken van een begin van uitvoering met de kunstwerken ƒ600.000 aangevraagd, terwijl voor het grond werk In dat Jaar op een bedrag van ƒ545.000 ware te rekenen. Voor aanleg van het gedeelte van weg no. 4 b tusschen de Vink en Oegstgeest wordt een be drag van ƒ400.000 aangevraagd. De ter jiand genomen aanleg van het weg vak de Hulk—Lambertschaag—Den Oever zal in 1939 worden voortgezet. Voor zooveel betreft het weggedeelte van de Hulk tot Lambert- schaag worden voor 1939 bedragen van ƒ710.000, ƒ140.000 en ƒ260.000 aangevraagd. Voor het wegvak Lambertschaag—Den Oever in de Wleringermeer zal een bedrag van ƒ840.000 noodig zijn in hoofdzaak voor grondwerken en verhardingen. Van Bodegraven tot het voorlooplge eindpunt van den weg bij het punt van samenkomst met weg no. 22 ten Oosten van Utrecht zal de weg in 1940 voltooid kunnen worden. Voor uitvoe ring van de in verband hiermede nog te ver richten werken voor aanleg van aarden baan, en verhardingen en den bouw van verschillen de kunstwerken wordt voor 1939 een bedrag van ƒ3.143.000 aangevraagd. Voor den aanleg van het verdere weggedeelte tot de Klomp wordt ƒ750.000 aangevraagd. Voor de op het wegvak Joure—Sneek nog te verrichten werkzaamheden wordt een bedrag van verantwoordelijkheid. Uit heel dit staats stuk, waaruit de positief Christelijke j toon, die het vorig jaar zoo frlsch en bemoedigend opblonk, verwonderlljker- wljze totaal verdwenen is. blijkt, dat een angstvallige voorzichtigheid nog als de I moeder van de financleele porcelelnkast wordt geprezen en geëAd, terwijl wij I Jever wat meer blijken van moed en ourf en vertrouwenwekkend initiatief hadden gevonden in deze verklaring van een regeerlng, waarin vier van onze I beste mannen als minister zitting heb ben. Zooals wij in den aanvang schreven, I zijn de gekozen termen en formulee- tingen in dit betrekkelijk korte regee- ringsdocument zóó vaag, dat zij prac tisch alles, veel, weinig of niets zullen kunnen gaan beteekenen. Hadden zU alles of veel te beteekenen, dan zouden zij dat duidelijker en minder twjjfei- achtig hebben doen uitkomen. Thans ma ken zjj den indruk te weinig te betee kenen, en dat stemt onder de gegeven omstandigheden bitter. Alezander Heldring werd op 35 Mei 1874 t* Amstercam geboren. Na de lagere school volgde hjj de hoogere burgerschool en studeerde ver volgens aan de toenmalige polytechnische school te Delft scheikunde. Het diploma van techno loog behaalde hij in 1896. ZUn studies zette hl’ voort aan de universiteit van Heidelberg. Van 1898 tot 1905 was hij ingenieur aan de Rlpoiiiiiabrieken te Hilversum. In dit laatste Jaar ging hij naar Werkspoor te Amsterdam waar hil secretaris van de directie werd. In 1913 vestigde hjj zich als adviseerend In genieur op het gebied van stikstof en ammo niak. alsmede rubber. Dit bleef hij tot 1923. toen hij werd benoemd tot directeur van het alge meen Handelsblad. tevens hoofdredacteur De overledene was lid van net hoofdbestuur van de Maatschappij van Nijverheid en voorzitter van het departement Amsterdam van deze maatschappij. Woensdag ia den namiddag zjjn de oefeningen van de Lichte Brigade be gonnen, waarbjj, zooals van ouds, de Blauwe en Roode troepen tegenover elkaar staan. In den algemeenen oorlogstoestand wordt verondersteld, dat pogingen van de Rooden. die in het Zuiden ppereeren, om den Nederrjjn tusschen daardoor blijvende werkgelegenheid, zal wor-j den gegeven, zal in concreto moe ten .worden afgewacht om op baar eventueele mérites te worden be oordeeld. De krachtige voortzetting van de verdere uitvoering van de droogleg ging van den Noord-Oostpolder en de voorbereiding van de inpolderingen in het Uselmeer vormen echter als eenig concreet aangegeven punt te weinig houvast om direct tot geestdrift in dezen te stemmen. Ook voor de zoo nijpende kwaal der jeugdwerkloosheid worden geen geneesmiddelen aangegeven. De dokters verklaren alleen, dat zij deze de moreele volksgezondheid verwoesten de epidemie met krachtiger maatregelen dan tot nu toe zullen bestrijden. Wij rullen zien. t'k at van den eenen kant, gezien den I 1 financieelen toestand van ons land, een zoo groot mogelijke beperking de uitgaven en van den anderen vragen van grootere offers bewijst, dat het régime osancte „huishoudboekje” zooveel mogelijk zal gehandhaafd wor den, en het verdient waardeerlng, dat de regeejlng tenminste zal streven naar ten meer rechtvaardige verdeellng van den belastingdruk, van welk streven wij mogen verwachten, dat vooral de groote gezinnen er baat bij zullen vinden .Het ge tuigt van laten werkelijkheidszin, dat de landbouwcrisiswetgeving eindelijk op de leest van den blijvend gebleken toestand worden geschoeid en dat er een or ganisatie in het leven zal worden geroe pen, waarbij In het bijzonder gelet zal *orden op de handhaving der bij het land bouw bedrijfsleven beboerende eigen Van verschillende zijden was de vrees te ken nen gegeven, dat de zware varkens, die de Ne- derlandsche veehouderlj-centrale tusschen 15 Augustus en 15 October zou afnemen en waar van men bij de zaakvoerders opgave heeft kun nen doen, niet zouden worden afgenomen, om dat men thans nog steeds niets had afgenomen. Na Informatie te bevoegder plaatse kon worden medegedeeld, dat voor deze vrees geen enkele reden bestaat. Met de afneming zal nu spoedig worden begonnen. Bü de gevechtsgroep van de Lichte Brigade zijn als hoofdonderdeelen ingedeeld een bataljon wielrijders, een bataljon pantserwagens, een re giment huzaren alsmede een 'rijdende en een motorbatterlj van het korps Rijdende Artillerie. Daar de commandant van de Blauwe Partij een rivierovergang van Roode lichte troepen op zijn rechtervleugel vreest, geeft hl) den commandant van het 1ste esc. wielrijders bevel Leersum en Amerongen te bezetten en de pontveren van Amerongen, Wijk bij Duurstede en Beusicbem Woudenberg en in den spoorweg Amersfoort Resteren, bouw van bruggen en viaducten over de Hel- ligerbergerbeek, den Helligerbergerweg, het val- leikanaal. den Hessenweg, de Vlierbeek en den Koedljksweg. 88Aft, 30 Sept. (Aneta.) BU bet ver- hoor der getuigen door den Raad van Justitie 10 de Boeloekoemba-zaak verklaarde de Ujf- ®PPM»er van wijlen den heer Margadant, dat “U destijds ten aanzien van drie kardinale pun ten valKbe verklaringen aflegde. Dit had be- •tklng op: ten eerste den inhoud van de «eldkist, ten tweede het feit dat deze geldkisl wel en later niet knarste, en ten derde tesch waarin het geld, zou zUÜ vervoerd. Deze verklaringen, waartoe hij was aangezet den kraeng van Ganterang, waren In het “•deel van den heer Margadant. bouw van tunnels In den weg Amersfoort— t M0 aangevraagd. Voor het wegvak Sneek—Bolsward—Harke- rUl, wordt f 363.000 aangevraagd. Van het overblUvende deel HeerenveenJoure zal in de eerste plaats het wegvak Sewei—Joure worden aangelegd, waarvoor een bedrag van f 183.000 wordt aangevraagd. 500.000 is uitgetrokken voor grondaankoop bU aanleg van den weg UtrechtAmsterdam. In 1939 zal op twee of drie plaatsen worden be gonnen met den aanleg van de aarden baan Voorts zal worden aangevangen met den bouw van de brug over den Leldschen Rijn en het Noordelijk aansluitend wegvak tot den spoorweg UtrechtHarmelen. Voor deze werken wordt f 960.000 aangevraagd. BU de verharding van de tweede rijbaan tus schen IJsselmonde en den ouden rUksstraatweg bU Zwijndrecht is voor grondaankoop f 300.000 uitgetrokken. De uitgaven voor den bouw van bruggen over oe groote rivieren, het onderhoud van de ge reedgekomen overbruggingen en den aanleg van toeleldende wegen worden voor 1939 geraamd op f 9.410.000. Over verschillende aangelegenheden betref fende het onderwijs in den land- en tuinbouw en de voorbereiding hiervan werd van gedach ten gewisseld. Besloten werd eenlge hiervan betreffende het volgen van land- en tuinbouw- cursussen door dienstplichtigen en betreffende uitbreiding van het herhalings-vervolgonderwUs in aansluiting op de land- en tulnbouwcursus- sen In de drie centrale landbouworganisaties te bespreken. In verband met het voornemen van den mi nister van Economische Zaken, om de graan- polltlek aan het oordeel eener commissie te on derwerpen, werden hierover discussies gevoerd. Als vertegenwoordiger van den KK.B.T3. in deze studiecommissie werd de voorzitter,dé heer A. N. Fleskens, aangewezen. De vraag werd gesteld, of het niét mogelUk en wenschelUk sou zUn, om evenals dit nu voor den tuinbouw Is geschied ook voor de veehouderij, den akkerbouw en het gemengde bedrijf vaste-lasten-commissles in het leven te roepen. Deze aangelegenheid zal in de eerstvol gende vergadering van de dagelUksche besturen der drie centrale landbouworganisaties aan de orde worden gesteld. De boow van de bruggen over de groote rivieren wordt regelmatig voortgezet. Op deze ontwerp-begrooting worden gelden aangevraagd voor de voortzetting van den bouw of den bouw van de bruggen te Dor drecht, Hendrik Ido Ambacht, Gorinchem, Krimpen aan den IJsel en Deventer. Voorts worden gelden aangevraagd voor aanleg van enkele toeleidende wegen, welke volgens den opzet van het financieringsplan uit den versnelden bruggenbouw sullen wor- Met de volgende werken zal in den loop van dat jaar een aanvang worden gemaakt: De aarden baan en bijkomende werken tusschen den Liesboschweg en den spoorweg Utrecht- Arnhem's-Hertogenbosch, met Inbegrip van den tunnel In dien weg, de brug bjj Lunet III en den onderbouw van de spoorwegoverbrug- gin«. een overkluizing van den Krommen RUn, een tunnel in de Prins Hendriklaan te Utrecht, duikers in den Meentöffoom en in de Bilt- sche Grift. Het laat zich aanzien dat deze werken In 1939 voltooid zullen worden. In 1939 zal worden begonnen met: den bovenbouw van de hiervoor genoemde spoorwegoverbrugglng, de aarden baan tusschen den hiervoor genoem den spoorweg en den Koningsweg, een en ander te Utrecht, de aarden baan tusschen den Koningsweg en de Vossegatschelaan tè Utrecht. de aarden baan tusschen den tunnel In de Prins Hendriklaan en den rijksweg Utrecht De Bilt. Het afwerken van de viaducten over den Ko ningsweg en de Stadionlaan te Utrecht, welk» in 1938 zullen worden gebouwd, zai in 1939 geschieden Voor bet uitvoeren van de hiervoor vermelde werken zal In 1939 naar raming een bedrag van f 1.065.000 noodig zUn. Voor het gedeelte rondweg bezuiden Amers foort zal de aankoop van de voor dén wegaan lag benoodlgde gronden in 1939 worden voltooid. In genoemd jaar zal worden uitgevoerd de verbetering van Laan 1914 en de verkeersplei nen In den Lëusderweg en In den Utreohtsche- weg, terwijl een aanvang zal worden gemaakt met de navolgende werken: e Troonrede, waarvan vele katho- Ij Heken het min of me^r „verlossen- jS de woord” Inzake de nationale ramp der werkloosheid verhoopten, maar waarvan de anti-revolutlonnalren .har de waarheden” ter overpeinzing en be- 'ainning door ons volk verwachtten, heeft noch het een noch het ander gebracht. De positief Christelijke regeerlng houdt aich in dit staatsstuk kennelijk op de vlakte, welke naar alle, ook bedenkelljke, kanten open ligt. Wat de inkomsten aangaat moge dienen, dat die voor alle afdeelingen. op één enkele na. hooger konden worden geraamd. Slechts de In komsten van de afdeeling spoorwegen moesten 163.605 lager gesteld worden. -a J a het zoo luisterrijk en harteljjk [XI gevierde regeerlngsjubileum doet deze troonrede als een ietwat miezerig bultje de laatste resten van de feestvreugde verleppen. Wel wordt erin verklaard, dat de regeerlng op den Inge slagen weg zal voortgaan, maar van positief nieuwe wegen is eigenlijk geen sprake. Het mag verheugend heeten, dat de nood de regeerlng thans eindelijk er toe zal brengen voor bepaalde bedrij ven tarlefmaatregelen, zU het ook van matig beschermenden aard, te gaan ne men. De traditioneele vrijhandelsillusle in onze door nationalistische zelfzucht verbrokkelde wereld heeft bijna even lang en wellicht even noodlottig door gewerkt als de óók te lang gehandhaaf de goudrand om onzen gulden. Het beter laat dan nooit geldt echter ook hier. De belangrijke uitbreiding, welke aan de uitvoering van die werken, wélke bij dragen tot verhoOging van het voort- brengingsvermogen van den bodem en leiden tot het ontstaan van werkgelegenheid, zal zal in concreto om op worden Uitvoerige besprekingen werden gewUd aan de gevaren, die kartelleering meebrengt voor de producenten in den land- en tuinbouw. Hierbij stond.de Unilever, die nog onlangs in een geruchtmakend artikel in de Zuld-Limbur- ger" werd aangeduid als „de poliep in de vader- landsche trekvaarten” in het middelpunt der belangstelling. In studie zijn maatregelen, om dit maatschappelUk euvel te bestrijden. De gekozen termen en formuleeringen zUn zóó vaag, dat zij practisch alles, veel, weinig of niets zullen kunnen gaan be ttekenen en daardoor legt dit staatsstuk een zichtbaar gebrek aan psychologisch inzicht in de behoeften van ons volk aan den dag, een gebrek, dat zich op den duur wel eens onaangenaam zou kunnen wreken. Dat ,het verlossende woord”, dat de voorzitter van het R. K. Werkliedenverbond A. J. C. de Bruyn Indertijd eischte en door het orgaan van het Verbond „Herstel" later werd gemi tigeerd tot de betrekkelUkheid van een bU wUze van spreken „verlossend”, niet zou worden gesproken, was te voor zien. maar dat de regeerlng het leger werkloozen, dat nog altijd een 300.000 man sterk is, zóó weinig hart onder den riem steekt als in dit docu ment geschiedt, is teleurstellend. Zelfs heeft zij verzuimd den inderdaad hoogst précairen internationaal politleken toe stand met een allerminst denkbeeldig oorlogsgevaar uit te spelen als een klem mend argument voor het weinig concreet zUn.van de dingen, welke zij inzake de werkloosheidsbestrijding heeft durven zeggen. Men kan dit tot op zekere hoogte als eerlijkheid prijzen, maar van poll- tteken tact, welke de waarheid geen ge weld behoeft aan te doen, getuigt het niet. Voorts zullen In 1939 worden gebouwd: een viaduct ovey den Bunachoterweg, drie viaducten onder Zevenhuizen, een viaduct over den spoorweg Amen- foortZwolle, een viaduct bU „Brand” in de Postloopersieeg. Voor een en ander moet voor 1939 worden gerekend oo een bedr»- «an 1.150.080. Tegen beter welen in zijn er nog steeds menschen die liever allerlei huismiddeltjes probeeren tegen hun rheumatische pijnen. Zoo doet ook U 1 En waarom Gebruik Fynnon Salt, hel zout dat tallooze eigenschappen in zich vereenigt, die er stuk voor stuk toe bijdragen U van die smartelijke rheumatische pijnen te verlossen. Fynnon Salt, het eenige zout dat Lithium bevat. Fynnon Salt, het eenige zout dat is san&ngesteld uit 7 geneeskrachtige actief werkende zouten. Laat dit voldoende zijn U ervan te overtuigen, dat Fynnon Salt het middel is waar U reeds zoo lang naar hebt gezocht. Doe vanaf morgen een intensieve Fynnon-kuur. ZcAms ochtend oen half theetenfll/e Fynnon Solt ny «M (At warm water, ingenomen op de nuchtere maag, is meer dan vol doende om U die oerlichting te schenken waarop U reeds soa- lang hebt gewacht. Fgnnon Salt is verkrijgbaar btf lederen drogist of apotheker 4 Fl. 1.25 per groote flesch. i van t 100 000 werd toegestaan. Voor betaling van het RUksaandeel over 1939 in de kosten van deze verbetering „wordt op den kapitaaldienst een bedrac van ƒ300000 uitgetrokken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5