voor
I
P.T.T.-bedrijf
Een zware dag voor de
Lichte Brigade
Ruim f 12 millioen meer noodig
Sociale Zaken
naar
Indië?
GEVAAR UIT DE LUCHT
DE SPAARREGELING
r
n
waar
Onderzeeboot O 19
te water gelaten
Verkeersfonds
Geen audiëntie
WIELRENNEN
Eenige bijzonderheden
Werklooeheid onder de jeugd
Topprestaties gevraagd
van manschappen
Brand gesticht als
vriendendienst
Scheepvaartverkeer
met Palestina
Voor distributie aan
werkloozen: 5 millioen
Belangwekkende vliegtocht in
den nacht boven trek
kende troepen
De bevoordeelde etaat wegen»
medeplichtigheid terecht
Zy kan ook dienet doen ale
mynenlegger
Bouw van bruggen over de
groote rivieren
Staatecommieeie zal moeten advi-
eeeren over financiering der
invaliditeit»- en ouder-
domever zekering
Behalve poetzegelautomaten zal
ook een beperkt aantal brief-
kaartautomaten worden
opgeeteld
Een winst geraamd van
f 8K millioen
Zn 1941, wanneer de D.C. 4’e in
dienet worden geeteld
Het hotel op den Petersberg tegenover Godesberg aan den Rün gelegen,
Chamberlain gedurende zijn besprekingen met Hitler verblijf houdt
WERELDRECORD OP TANDEM
Verbeterd
A ant al epaardere neemt toe
Geelaagde poging van J. Derkeen
en P. Smite
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1938
I
L
r.
Men schrift ons uit Haifa:
L
L
r
I
r
De
ook
•r „bijdragen in de spaarrege-
gehoord,
ïfïii -- l^L'
F
t
T
f.
10
o
o
I
I
Donderdagmiddag even over 4 uur la van
een der hellingen van de Machinefabriek
en Scheepswerf Wllton-Feyenoord te Schie
dam te water gelaten de voor de Konink
lijke Nederlandsche Marine daar gebouwde
onderzeeboot O 19, die tevens dienst kan
doen als mijnenlegger.
Ik in de
word Ik
Onder
digheden
In de begroeting.van het dienstjaar 1938 wa
ren de gelden voor de onderscheidene vormen
van bestrijding der werkloosheid onder de jeugd
en het cursuswerk over vier artikelen verdeeld.
De ervaring heeft geleerd, dat deze vormen zoo
Ineen vloeien, dat het beter is, hen in Mn artikel
samen te trekken. In tegenstelling met hetgeen
in 1938 is geschied, zal geen beroep meer wor
den gedaan op het Werkfonds, in verband waar
mee het bedrag, dat voor 1938 In totaal beschik
baar was gesteld (ƒ3.150.000), thans In zijn ge
heel op deze begrootlng voorkomt.
Voor wat betreft de voorgenomen verhooging
van het in 1939 te besteden bedrag ter zake van
de bestrijding der werkloosheid onder de jeugd,
wordt verwezen naar hetgeen te dien aanzien
voorkomt in de nota betreffende den toestand
van 's Rijks financiën.
*ch door
F*—
het
zich te verantwi
hij tot zes ma
deeld.
De verdediger, mr. M. H. Huygens, hield een
uitvoerig pleidooi en concludeerde tot vrijspraak
of ontslag van rechtsvervolging.
Uitspraak 6 October.
1939, zullen de gelden, benoodlgd voor bet ver
vaardigen van bllkvleescb gedurende het jaar
1939. suppletoir ten laste van dit dienstjaar
worden aangevraagd.
0
L
I-
9,
5.
(Van onzen speclalen verslaggever).
n een mist, die overgebleven was van den
vrij roeien nacht, den eersten herfst
nacht van dit Jaar, had de zon moeite
om met haar eerste zwakke stralen het licht
te doen doordringen en de veilige bescher
ming van het duister weg te nemen van de
troepen der Lichte Brigade. Deze hadden
voor een deel den nacht wakend moeten
doorbrengen, want de oorlogstoestand, welke
Woensdagavond was ingegaan, duurde on
afgebroken voort. Geen rust werd hun deel;
geen keukenwagen met gragen inhoud stond
te wachten. Zooals in den oorlog elk oogen-
blik een alarm kan komen, zoo was het ook
nu. De taak van de Lichte Brigade, het leven
van haar manschappen is anders dan haar
naam. Zwaar Is het leven en hard moet er
gewerkt worden.
De O 19 Is een zeer bijzonder schip, omdat
het van een geheel nieuw type Is, waaraan
de nieuwste vindingen zijn toegepast, zoodat
men de boot ongetwijfeld kan beschouwen
als een der beste, die dp wereldzeeën zal
bevaren.
Dwars door de bosschen van de Veluwe;
over de weiden en over de he.*; over heu
vels en door sloten, bewogen zich dien nacht
de schimmen, die v^n het strijdende leger
den eersten stoot moeten opvangen. En ook
de gemotoriseerde afdeellng gaat over de
«malle boschwegen of over de paden van
het land, die vaak uit niets meer dan een
paar kameporen bestaan. De wielrijders
moeten hun zware fietsen tegen de stijgende
glooiingen optrappen of moeten hun uiterste
best doen om de volbepakte rijwielen niet
in al te snelle vaart de neerdalende paden
te laten afrijden.
Da officier van Justitie? jhr. mr. Van Asch
van Wijck, zeide in zijn requisitoir, dat hij er
van overtuigd Is, dat verdachte op de hoogte
is geweest van de brandstichting. Het Is tnen-
schelijkerwijs gesproken onmogelijk, dat iemand,
wiens fabriek men uit „vriendschap” In brand
steekt, er zelf niets van weet.
Ook het bewijs is er, gezien de verklaringen
van G. bij den rechter-commissaris en de ver
klaring van zijn geweien vrouw. Spr. vorderde
bevestiging van het verstek-vonnls (zes maan
den gevangenisstraf).
Tegen dit vonnis teekende hij verzet aan en
Donderdag werd deze zaak opnieuw voor de
Haagsche rechtbank behandeld.
8. bleef pertinent ontkennen, dat hij iets met
den brand te maken heeft gehad.
Als eerste getuige werd gehoord de reeds ver
oordeelde brandstichter G„ die begon met mede
te deeien, hoe hy de fabriek In brand heeft
gestoken.
Presidente „Hebt u den brand gesticht in
overleg met 8.?”
Getuige: „Neen edelachtbare.”
President: „U hebt het ook 8. niet van te
vorep gezegd?”
Getuige: „Ook niet."
Verdediger mr. Huygens: „Waarom stichtte
u dan den brand?”
Getuige: „Ik dacht, dat 8. daar wel voordeel
van sou hebben en dan zou Ik later misschien
geld van hem kunnen leenen."
Mr. Huygens: „Een soort vriendendienst dus.'
Aan zijn vrouw heeft getuige wél het voorne
men van den brand meegedeeld, ook. dat dat
gebeurde In overleg met 8.
Daar had hij echter een verklaring voor. Als
hjj zijn vrouw niet vertelde, dat 8. in het com
plot was. zou zij naar 8. toegaan om haar man
van het vreeseiyke plan af te houden.
Naar getuige mededeelde, heeft hij vier jaar
lang In een hel geleefd. Zijn vrouw dreigde
steeds hem te verraden.
„Nu eindelijk”, zoo riep hi) uit, ,jnu
gevangenis zit. voel Ik mij veilig en
weer heeiemaal mijzelf."
Ais tweede getuige werd de vrouw
een kleine nerveuze gestalte, in het zwart ge
kleed.
Volgens haar Is haar gewezen man niet slecht,
doch ht* stond geheel onder Invloed van 8.
„G. Is nu gestraft, hém moet u nu ook straf
fen”. riep ze. op 3. wijzend.
Voorts vertelde ze. dat haar man den avond
van den brand bij haar is gekomen en gezegd
heeft, dat hij graag naar den voetbalwedstrijd
Onder de verhooglngen komen de volgen
de posten voor: -
verhooging van den kapitaaldienst voor
aankoop van gronden ten behoeve van de
werkverschaffing 1.675.000;
verhooging der bijdragen aan het Invall-
dlteits- en ouderdomsfonds ƒ8.350.000;
verhooging kosten ten behoeve van het
jeugdwerk ƒ1.800 000
Het bedrag der verminderingen bestaat
o.m. uit de volgende posten:
vermindering van de uitgaven voor de
distributie van levensmiddelen ƒ1.200.000;
vermindering van de bijdragen in de kos
ten van verstrekking van kleeding, schoei
sel, beddegoed e. d. aan ondersteunde en
te werk gestelde werkloozen f 800.000.
Ten aanaten van zijn bezoek aan
verklaarde de heer Martin nog, dat
trekking van de K-LM.-iyn daarheen uitslui
tend een aangelegenheid is der regeering, waar
over hij zich geenszins wenschte uit te laten.
Uitgetrokken ia een bedrag van /3A00D00
voor de distributie van «500 ton margarine
aan werkloozen en armlastigen. Voorts
1.000.000 voor de distributie van 4000 ton
bak- en braadvet, fns/m voor de distribu
tie van plm. 350.000 K G. versche, gebakken
en gerookte zeevlsch, f 200 000 voor de
distributie van het benoodigde jaarkwantum
groenten in blik, f 175.000 voor de distributie
van het benoodigde jaalkwantum tomaten
soep In blik en 200.000 voor de distributie
van ruim 10.000.000 K.G. versche groenten.
De Röntgenstralenwet is tot dusver nog niet
van kracht. De minister overweegt, deze wet
in 1939 in werking te doen treden.
De kansen voor emigratie naar overzeesche
gewesten zyn gunstiger dan Jarenlang het ge
val is geweest.
Voor bijdragen ten behoeve Van emigratie
naar overzeesche gewesten kan met hetzelfde
bedrag worden volstaan, doch voor subsidie aan
de „Stichting Landverhuizing Nederland” is een
hooger bedrag uitgetrokken.
Hr
Teneinde, de werkverschaffing in haar huldi
gen omvang te kunnen handhaven, zal In groo-
tere mate dan tot heden het geval was, tot aan
koop van gronden moeten worden overgegaan.
Op den kapitaaldienst is daarvoor een hooger
bedrag uitgetrokken. De bijkomende kosten zul
len dientengevolge naar evenredigheid stijgen.
Het aantal spaarders neemt regelmatig
toe. Gelet op het huidige aantal spaarders,
wordt geraamd, dat over 1939 ongeveer 80
pct. van het aantal in zorg zijnde arbeiders,
dat aan de spaarregeling zou kunnen deel
nemen. inderdaad zal sparen. Op grond van
deze raming is voor 1939 een bedrag van
ƒ950.000 uitgetrokken.
Voor de kosten van de levensmiddelen
distributie is voor 1939 geraamd ƒ5.500.000.
In den nacht van 23 op 24 Mei 1934 is brand
uitgebroken in de parapluie-fabriek „Pluvlus’
te Lelden. Aanvankelijk koesterde men geen
argwaan, dat er iets aan dezen brand niet in
orde was. Vier jaar later evenwel vervoegde
zich bij de politie een vrouw, die verklaarde,
dat baai echtgenoot, met wien zij op dat tijd
stip een echtscheidlngs-procedure voerde, den
brand had gesticht en dat de directeur van dc
fabriek, de 44-jarige F. J. 8„ hem tot deze
brandstichting had uitgelokt.
In bovenvermeld bedrag ad 3.150.000 zijn niet
begrepen de uitgaven voor het wederopnemen
van arbeiders in het bedrijfsleven. Hiervoor
wordt in een afzonderlijken post een bedrag ad
ƒ50.000 geraar
De uitgaven
ling voor de aanschaffing van kleedlng, schoei
sel, dekking, ,enz.", waarvoor voor 1938 ƒ800.000
was uitgetrokken op het artikel voor den zgn.
„B-steun". zijn thans in een afzonderlijk artikel
opgenomen.
fiet nadeellg saldo van de bedryfsrekenlng
van het Invaliditelts- en ouderdomsfonds over
l.et Jaar 1938 kan in verband met de thans be
kende gegevens worden geraamd op f 11.000.000
Behalve dit bedrag zal op grond van art. 8,
letter B. van de wet tot verlaging van de open
base uitgaven, voor 1939 door het Rijk in ge
noemd fonds zijn te storten een bedrag van
ƒ4400.000. De bijdrage, bedoeld onder letter D
.an genoemd artikel (overeenkomende met de
helft van het bedrag, dat in 1939 de inkomsten
belasting in hoofdsom meer dan 45.500.000 zal
blijken te hebben opgebracht), wordt voor 1939
geraamd op ƒ1.250.000. Verder wordt de bij
drage, bedoeld onder letter E (overeenkomende
met de helft van het bedrag, dat in 1939 c»
omzetbelasting in hoofdsom meer dan
70800.000 zal blijken te hebben opgebracht),
voor 1939 geraamd op 6 000.000 De bijdrage,
bedoeld onder letter C. is pro memorie uitge
trokken. In totaal wordt derhalve 22.250.000
aangevraagd.
Het gevaar uit de lucht maakte de oefe-
Hlng overdag ook' zeer zwaar, want telken
male ah een vliegtuig der tegenpartij zijn
oaar brommende motoren boven hui
hoofd deed hooren, moesten de mannen
bun tocht onderbreken om dekking te zoe
ten en hun positie niet te verraden. De
oefening van den nacht was voor dit vlleg-
'ulUeva*r zeer leerzaam. Want de kolonel
baron van Voorst tot Vborst, commandant
der Lichte Brigade, heeft in den nacht een
’“tennlngsvlucht gemaakt, waarbij hij kon
opmerken, dat er niets te zien is, zelfs niet
r,n <le motortrelnen, als deze hun lichten
dooven.
Het uitwerpen van lichtparachutes gaf
hierby geen baat, want eenmaal ontdekte
Ml een motorafdeeling, die de lichten wel
oiteschermd had, maar niet gedoofd. De af
deellng had het vliegtuig blijkbaar ook opge-
morkt, want plotseling gingen alle lichten
Aan de toelichting op de begrootlng van So
ciale Zaken is het volgende ontleend:
Het totaal van de in vergelijking met de be
groeting voor 1938 aangebrachte verhooglngen
bedraagt 14.269.388. De verminderingen be
dragen in totaal ƒ2.256.995, zoodat het eind
cijfer voor 1939 hooger is 12.012 391.
Met bet plaatsen van postzegel-automa-
ten zal worden voortgegaan. Voorts aal een
beperkt aantal brtefkaart-automaten 'wor
den opgesteld. De ontwikkeling van het
verkeer mag gunstig genoemd worden. Hier
door is de verwachte batederving, gevolg
van de ingrijpende tariefsverlagingen, inge
voerd in 1938 en 1937, reeds voor een be
langrijk deel opgehewn.
Wat het telefoonverkeer betreft, wordt
verwacht, dat omstreeks 1945 alle inter-
locale gesprekken automatisch tot stand
kunnen worden gebracht.
Australië
de door-
Hieraan kan worden toegevoegd, dat aan
een staatscommissie opdracht zal worden
gegeven te advlseeren omtrent de wensche-
lykheld van bet brengen van wijziging in
de thans geldende regeling van de financie-
Het denkbeeld om ineens door te vliegen van
Colombo naar Sabang is, volgens den heer
Martin, momenteel alleen een object van con
versatie, aangezien geen van de twee genoemde
plaatsen daartoe Ingerichte vliegvelden bezitten.
De echtgenoot, zekere G., werd gearresteerd,
bekende volledig en had zich onlangs voor de
Haagsche rechtbank te verantwoorden. Hij
werd tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld.
Ook de directeur werd vervolgd, evenwel niet
wegens uitlokking of medeplichtigheid, daar de
brandstichter van zijn eerste uitgebeelde ver
klaringen omtrent de medeplichtigheid van den
directeur hoe langer hoe meer terugnam, soo-
dat er hoogstens zou kunnen komen vast te
staan, dat de directeur van het voornemen to>.
brandstichting op de hoogte was.
Wegens art. 138, W. van 8tr„ het verzwij
gen van de wetenschap, dat een strafbaar feK
zou worden gepleegd, heeft ook de directeur
gehad en bU verstek is
gevangenisstraf veroor-
ring der invaliditelts- en ouderdomsver-
sekering, in het bijsonder voor zoover de
staat by deze financiering is betrokken.
den hoopt men de O 19 in dienst te kunnen
stellen.
Het zusterschip van de 019, de 020, zal over
eenige maanden te water worden gelaten,
waarna beide booten naar Indië zullen ver
trekken.
Zwaar waren de oefeningen, niet alleen om
dat de Lichte Brigade zich snel verplaatst en
ondat haar front zich uitstrekt over vele kilo
meters, maar ook omdat de manoeuvres van
dit jaar het speciale doel hadden den trekkenden
en rustenden troep te beschermen tegen aan-
Tsllen uit de lucht.
Hiervoor was het noodig, dat een deel der
oefeningen des nachts gehouden werd. Vooral
aider de bescherming van de duisternis moesten
de verplaatsingen geschieden. Men kan begrij
pen, hoe enorm vermoeiend dit vOor mannen
en paarden is geweest, nog te meer, omdat zij
bij het vallen van den avond reeds een da?
nn sjouwen en trekken achter den rug had
den. Maar ook op zichzelf is een oefening in
den nacht reeds zeer zwaar. Elke glooiing van
het terrein, elke oneffenheid, elke kuil of elk
karrespoor heeft in het donker zijn verrassing
en bezorgt zijn eigen moeite. En men kan ervan
op aan, dat de Lichte Brigade, nog voor een
poot deel uit huzaren te paard bestaande, waar
lijk niet de groote wegen of de goed geplaveide
paden uitzoekt.
duikdiepte 100 Meter bedraagt.
De bewapening bestaat uit 8
ceerbuizen voor 53 c.M.-torpedo's. Aan dek staan
een kanon van 8.8 c.M. en 2 mitrailleurs van
40 m.m.
In November zullen de technische proeftoch
ten van het schip beginnen. Binnen zes maan-
Het oude record stond op naam van Mills en
Paul (Engeland) met een tijd van 1 mln. 11 4/5
sec., het vorig jaar te Milaan gevestigd. De belde
Nederlandsche renners brachten tevens op hun
naam de Nederlandsche records over een kwart
en *n halve mijl, welke afstanden zy resp. reden
in den tyd van 32 1/5 sec. en 56 4/5 sec. De oude
records over een kwart en een halve myi waren
in 1899 door Vlruly en Geldermans in 's Gra-
venhage gevestigd. Hun tyd over de halve mijl
bedroeg toen 1 min. 2 1/5 seo.
De renners J. Westbroek en
verbeterden de Nederlandsche
De gewone audiëntie van den minister vim
Sociale Zaken zal op Woensdag 28 September
niet plaats hebben.
De audiëntie van den minister van Water
staat zal Vrijdag 7 Oqfober niet worden gehou
den.
Het streven zal gericht blUven op een eco
nomische uitvoering van den dienst, waarbij,
binnen het bovenaangegeven kader de noodlge
aandacht zal worden geschonken aan de terie-
ven en aan het verschaffen van gerief aan de
gebruikers.
By s(jn aankomst in Indië heeft de onder
directeur van de KLM, heer Martin,
medegedeeld, dat het eerst dftvoerbare, en
waarschijnlijk eek inderdaad doorgevoerde,
groote plan van de KX.M. ep de Indië-route
zal zijn de in dienatstelling van de D.C.-4
in 1M1. Hierdoor-zaThet mogeltfk zijn den
afstand Holland-IndM in twee en een halven
dag af te leggen.
Nieuw is b.v., dat de O 19 kan optreden als
mynenlegger. Een Installatie is n.l. aangebracht,
waardoor de boot, onder water varend, mynen
kan leggen. Daartoe kan een mynenladlng van
40 stuks worden meegevoerd. Voorts valt op de
zeer sterke machine-installatie. gebouwd door
de Kon. My. De Schelde te VHssingen, die de
boot boven water een snelheid geeft van circa
20 myl per uur. Voor het onder water varen
zyn twee electro-motoren gebouwd door de
firma Smit en Co. te Slikkerveer, die een snel
heid van oirca 9 mul per uur toestaan. De
lengte over alles bedraagt 81 Meter; de water-
verplaatsfng boven water is 970 ton, terwyi de
torpedo-lan-
Voor het luchtvervoer ia ƒ387.000 minder uit
getrokken als gevolg van de voorgenomen ver
laging van de vervoersvergoeding in het Euro-
peesche verkeer van goudfrancs 8.— op goud-
francs 2.50 per K.G. en van het niet opnemen
van een bedrag voor verteer met Weat-Indlë,
aangezien het niet waarschijnlijk wordt ge
acht, dat tot het instellen van dezen dienst
zal worden overgegaan.
Opgemerkt wordt, dat in dit totaal-bedrag
geen kosten zijn opgenomen ter sake van een
eventueele productie van bllkvleesch. Indien en
voor zoover de gedurende het jaar 1938 gepro-
uceerde voorraad bllkvleesch onvoldoende mocht
blijken voor distributie ook gedurende het jaar
minister acht, gezien den al gr meenen
economlachen toestand, het tariefspeil van het
bedrijf in het algemeen bevredigend. Slechts
op enkele punten -- vooral op het gebied der
tarieven voor het verteer met het buitenland
is het gewenscht nog eenige aanpassing aan
te brengen aan het algemeene tarietspen.
De ontwikkeling van het bedryf kan over het
geheel gunstig genoemd worden, ook al la bU
de onderdeelen telegrafie en telefonie, voor wat
het internationaal verkeer betreft, sinds het 4e
kwartaal 1937 een vrij belangrijke verkeersver-
mindering te constateeren. Daartegenover doen
zich de stlmuleerende invloeden van tariefsver
lagingen en telefoon-automatlseerir^ gelden.
De totalen der «lasten en baten, opgenomen
in deze begrootlng. zyn ƒ2803.000 hooger dan
de overeenkomstige cyfers van de begrootlng
1938. De hoogere raming der lasten Is een ge
volg van de uitbreiding van het verkeer, als
mede van hoogere afschryvingslasten door de
kapitaalsinvesteeringen, welke in verband met
de versnelling van de automatiseering der te
lefonie noodig zyn
Voor het jaar 1939 zal bij de exploitatie va*
den postdienst bet beleid van de laatste jaren
worden voortgezet.
Aan de Memorie van Toelichting tot de be
grootlng van het Staatsbedryf der Posterijen,
Telegrafie en Telefonie Is bet volgende ont
leend-
In deze begrootlng is, evenals in die voor het
laar 1938, een winst geraamd van ƒ8.500.000.
Th. Verhoeven
tandem records
over 5, 10, 15, 20 en 25 K.M., welke afstanden zy
aflegden In de volgende tyden:
5 KM. 6 min. 17 3/5 sec. (oud record 8 mln.
38 4/5 sec.).
10 K.M. 12 mln. 40 3/5 sec. (oud record 14 min.
33 1/5 sec.).
15 KM. 19 mln. 7 1/5 sec. (oud record 21 mln.
51 4/5 sec).
20 K.M. 27 mln. 6 sec. (oud record 29 mln.
13 1/5 sec.).
25 KM. 35 mln. 58 1/5 sec. (oud record 38 mln.
33 4/5 sec.).
De heer Martin zette aanstonds zyn reis
voort naar Australië, terwijl de heeren
Duynstee en Van Goor tot U October in
Nederlandsen-Indië biyven en geen bezoek
aan Australië sullen brengen, zy zullen in
Indië de poetverhoudingen bestudeeren,
waartoe zy os. een vergadering der inspec
teurs van de P.T.T. zullen bywonen. De
geheele tournée Is geregeld door bet hoofd
van den dienst der P.T.T. in Indië, Ir. Bil
len. De belde hooge P T T.-ambtenaren
vlogen door naar Bandoeng.
buitengewoon gunstige weersomstan-
hebben Donderdagavond de Neder
landsche renners J. Derksen en P Smits op de
Utrechtsche Stadlonbean op de tandem het we
reldrecord over 1 KM. met staanden start ver
beterd en gebracht op 1 mln. 8 3/5 sec.
De taak van de Lichte Brigade is zwaar en
moeilijk, en in dit opzicht draagt zij baar naam
ten onrechte, zy dankt deze aan haar snelle
verplaatsbaarheid en al is dit militair tech-
nlich niet juist men zou er by willen voegen,
un het élan, het vuur van den goeden moed.
Warmee zy haar taak opvat ,en vervult. Want
toen zij zoo den ganschen nacht hadden ge-
trokken. toen de mist optrok over de rustig-
bruine hei; en de zon den gouden fcwaren geur
der rulle dampende aarde omhoog haalde, waren
de ijver en de plichtsbetrachting van de man
nen nog even groot als aan het begin der oefe
ning. Er waren er by, die in vier en twintig uur
Wd bijna geen gelegenheid hadden gevonden
om t? eten, maar men hborde daar geen gemop
per en geklaag. Wel werd een zoetelaar met
meer dan gewonen Over ontdaari van zyn eet-
en drinkwaar en was zyn voorread in onbe-
’chryvelijke snelheid geplunderd*— tegen beta-
ütg van goed geld natuuriyk maar dat zijn
de rechten, welke toekomen aan iedereen, die
“n dag lang honger en dorst verdragen heeft
<n daarbij hard heeft moeten werken.
öt Toen daarop lichtparachutes werden ge-
*orpen, *«s er van de motoren niets meer
ontdekken; het was, al^, waren zy in
de aarde verdwenen. In dit opzicht is de
oefening
In den nacht van Woensdag op
D#nderdag zeer leerzaam geweest.
Hot front van de Lichte Brigade strekt zich
^3 vele kilometers, de afdeelingen be -
Ach door terrein, waar men niet anders
kan dan te paard of te voet en daarom
™k zeer moeilyk na te gaan hoe het
r™ont verloopt. Zooals reeds meegedeeld, trok
Set. “»t in het Zuiden gelegerd was, over den
by wyk by Duurstede en Amerongen
Wndaar in twee kolonnes naar het Noorden
de». rukken- w“ar Blauw tegenstand zou ble
iad'JS <Ut nlet aUeen- maar deze laatste party
ie J??* opdracht de door Rood gewonnen veren
coveren. Hierin echter is het niet geslaagd,
kea n n vroe«en morgen van Donderdag trok-
en Blauw elkaar tegemoet. By den
/•*“l)ken opmarsch hebben zy elkaar vry vlug
t- .en daarby zyn vaak heftige gevech
ten t>?Verd In het °«ten echter liep het an
te» hleld Vrü sterk ooglijk «*n, Rood
de belde groepen langs
neen«ingen. Wel hadden hier en daar
Er was voor dese plechtigheid by zonder veel
belangstelling. Wy merkten onder de aanwe
zigen o.m. op vice-admiraal A. Vos, hoofd van
de afdeellng materiaal zeemacht by het depar
tement van Defensie, mr. dr. F. L. K. van Haa-
ren, burgemeester van Schiedam, kapitein ter
zee titulair D. J. baron van Lynden, chef van
het bureau torpedo- en mynenmateriaal, kolonel
D. W. Kwak, chef van het bureau stoomvaart
dienst, hoofdingenieur G. t Hooft, chef van het
bureau scheepvaart, Ir. W. F. Pot, chef van het
bureau electrlcltelt van het departement van
Defensie, hoofdingenieur van de Marine G. de
Rooy, kolonel H. F. M. A. von Frytag Drabbe,
inspecteur van het korps mariniers en overste
F. Lugt, commandant van de afdeellng Rotter
dam van dat corps, kapitein ter zee J. H. van
den Berg, commandant van den onderzeedienst
te Den Helder en schout by nacht b.d. J. Bosma.
Tevens waren aanwezig de aangewezen com
mandant van de te water gelaten onderzeeboot,
luitenant ter zee le klasse K. van Dongen en
diens echtgenooft mevrouw A. Th. M. van Don
genRuth, die de doopplechtigheid zou ver
richten.
Het was even over vier uur, toen mevrouw
Van Dongen het oranje-lfnt doorknipte, waar
door de gebruikelijke flesch champagne tegen de
scheepshuls In scherven sloeg en reeds terwyl
zy zeide: „O 19. ik vertrouw u toe aan uW ele
ment”, begon de onderzeeboot te glijden. Al snel
ler gleed de boot van de helling, waarop zy
gebouwd was, af en onder luid gejuich van de
vele aanwezigen en het geloei der sirenes en
fluiten der In den omtrek liggende schepen gleed
de nieuwste aanwinst der Nederlandsche Ma
rine In haar element. Na de plechtigheid <rerd
den genoodigden In het directiegebouw een thee
aangeboden.
De plotselinge antl-Joodsche campagne in
Italië zal uMarschyniyk voor het vracht- en
passagiersvervoer naar Palestina vry ingrüpen-
de wijzigingen teweeg brengen. Merkwaardig
In Milaan ging. Maar daarvoor was veel geld
noodig. Uit den brand wilde hy dat geld halen
Haar man verzocht haar, krantenknipsels over
oen brand naar Milaan te sturen.
Ook bleek, dat S. directeur is geworden van
de S-tax, een onderneming, waarby getuige G..
zyn vrouw en zyn schoonmoeder ook geïnteres
seerd waren..
Verdachte: ..Als u my toch zoo een slecht
mensch vindt, .waarom hebt u my dan ge
vraagd, directeur van de S-tax te worden?"
Getuige: „Dat heb ik niet gedaan. U heeft
er mij en myn moeder heeiemaal mee geruï
neerd."
Nadat eenige getuigen zyn gehoord, die het
verloop van den brand mededeelden, bracht de
verdediging nog drie getuigen naar voren.
Een boekhouder kwam verklaren, dat de we
ken vóói den brand niet slecht gingen en dat
de brand geen financieel voordeel heeft opge
leverd
Ook twee employé's vertelden, dat de fabriek
in dien tyd goed ging.
Uit den toelichtenden staat tot de begrootlng
van het Verkeersfonds biykt nog, dat uit het
op den kapitaalsdienst uitgetrokken bedrag voer
den bouw van bruggen over de groote rivieren
o.a. zal worden besteed: 3 millioen gulden voor
de vaste oeververbinding te Rotterdam; 1 mil
lioen gulden voor den tunnel te Velsen, f 170.000
voor de brug over de Oude Maas te Dordrecht,
f680.000 voor de brug over de Noord te Hen
drik-Ido-Ambacht, f750.000 voor de brug over
de Boven-Merwede le Gorinchem en f450.000
voor de brug over den Hollandaohen IJssel te
Krimpen.
Tenslotte wwdt nog medegedeeld, dat het
noodig wordt geoord^ld, de veerverblndfng over
het Zype tusachen Anna Jacoba en Zype zoo
danig te verbeteren, dat het geregeld overzetten
van automobielen verzekerd kan worden geacht.
enkele patrouilles voeling met elkaar, maar tot
gevechten Is het hier niet gekomen, ofschoon
deze wel even gedreigd hebben.'Het zou Immers
mogeiyk zyn, dat juist door het langs elkaar
heengaan de eene party de andere in den rug
zou kunnen aanvallen en deze dan grbndlg zou
kunnen verwoesten. Het is echter niet zoover
gekomen.
Deze toestand zou In oorlogstyd ook kunnen
ontstaan en was dus niet zoo opgezet. Het was
geen spel, maar er is geoefend met een bitteren
ernst, die nu vooral zoo gemeend was, omdat
de bittere ernst der Internationale omstan
digheden allen dwingt op hun hoede te zyn; ook
den Nederlandschen soldaat. Het was begeeste
rend om te zien, met welken yver en overgave
de mannen hun plicht deden; hoe zy als onder
dreigend oorlogsgevaar dekking zochten voor
zichzelf, hun paarden, hun materiaal; hoe zy
met groote snelheid hun stukken wisten op te
stellen en ze met vaardigheid bedienden. Het
moge waar zyn, dat er aan de opleiding van
de soldaten nog een en ander ontbreekt en dat
het materiaal van sommige onderdeelen niet
zoo uitgebreid Is en geperfectionneerd als men
wel zou wenschen; het is evenzeer waar, dat
allen van hoog tot laag doordrongen zyn van
hun plicht en van een grimmige vastberadenheid
om dezen plicht te vervullen ten koste van alles.
Dese eerste dag van de oefeningen der
Lichte Brigade heeft voor een leek niet veel
bezlenswaardlgs opgeleverd; er waren geen
bravourstukjes te zien, geen opwindende ge
vechten of voorbeelden van fyne krijgslist.
Toch is het een mooie dag geweest, omdat
we den echten soldatengeest weer hebben
leeren kennen en gezien hebben, wat onze
soldaten waard zyn als er topprestaties van
hun uithoudingsvermogen worden gevraagd.
de wijzigingen teweeg brengen.
genoeg berustte dit tot dusverre voor een zeer
belangrijk deel in Italiaansche handen. Zelfs
toen het scheepvaartbedrijf in de geheele wereld
een moeiiyke periode doormaakte, was de scheep-
vaartiyn van de Lloyd Triestino tusschen Triëst
en de Palestynsche havens een der weinige,
welke winst maakten, en ook nu nog, terwyl de
immigratie en het toerisme In Palestina sterk
zyn teruggeloopen, vervoeren de Italiaansche
schepen per Jaar 40 8 50.000 passagiers van en
naar de Palestynsche havens, hetgeen in geld
uitgedrukt neerkomt op een bedrag van 500.000
pond sterling (vier en een half millioen gulden)
per Jaar. In totaal werden naar en van Palestina
sinds den oorlog 300.000 Immigranten en 500.000
toeristen vervoerd, en steeds was het Italiaan
sche aandeel hierin belangrijk.
Op de vrachtenmarkt is Palestina zonder twy-
fel een factor van groote beteekenis en het
neemt gestadig in belangrijkheid toe. Het is een
land met groote importen sinds den oorlog
bedroegen deze niet minder dan 8.000.000 ton.
Daarnaast heeft men een grooten export van
citrus, welke over diezelfde periode 65.000.000
kisten heeft bedragen, waarvoor alleen aan
vracht 26.000.000- pond sterling werd betaald,
equivalent aan minstens 234.000.000 gulden. Al
leen In 1936 betaalde de cltrus-cultuur 3.000.000
'pond sterling aan vrachten. Dit was een zeer
hoog bedrag. In leder geval wordt er voor de
komende jaren op gerekend, dat de citrus-cul-
tuur 1.500.000 pond sterling aan vracht zal heb
ben uit te geven.
Het Is onder deze omstandigheden niet te ver
wonderen, dat er plannen worden gemaakt tot
stichting van een gemeenschappelyk Joodsch-
Britsch scheepvaartbedrijf, opdat tenminste een
gedeelte van de gelden, welke voor «rracht- en
passagiersvervoer worden uitgegeven, aan de
Palestynsche economie ten goede zullen komen.
Engeland, dat byvoorbeeld in 1937 zeventig pro
cent van de Palestynsche slnaasappelen-produc-
tie afnam, heeft een duidelyk belang by de
zaak: verwonderiyk genoeg bestond er tot dus
verre nog geen enkele rechtstreeksche scheep
vaartverbinding .tusschen Palestina en Enge
land.
Als inleidende stap is er thans een Britsche
commissie gevormd van de Palestynsche mari
time liga, welke eveneens dezer dagen haar me
dewerking heeft verleend aan de oprichting
eener zeevaartschool te Haifa, waarvoor
Engelsche Instructeurs zyn aangesteld.
Waar de verweseniyking van al deze groote
plannen nog eenigen tyd op zich zal laten wach
ten en waar Nederland wel een rechtstreeksche
verbinding met Palestina onderhoudt, is de hoop
gerechtvaardigd, dat deze Nederlandsche maat-
schappy zich in de nabye toekomst een grooter
aandeel In het Palestynsche vrachtvervoer zal
kunnen verzekeren, hetgeen door doeltreffende
maatregelen nog zou kunnen worden gestimu
leerd.