voor I P.T.T.-bedrijf Een zware dag voor de Lichte Brigade Ruim f 12 millioen meer noodig Sociale Zaken naar Indië? GEVAAR UIT DE LUCHT DE SPAARREGELING r n waar Onderzeeboot O 19 te water gelaten Verkeersfonds Geen audiëntie WIELRENNEN Eenige bijzonderheden Werklooeheid onder de jeugd Topprestaties gevraagd van manschappen Brand gesticht als vriendendienst Scheepvaartverkeer met Palestina Voor distributie aan werkloozen: 5 millioen Belangwekkende vliegtocht in den nacht boven trek kende troepen De bevoordeelde etaat wegen» medeplichtigheid terecht Zy kan ook dienet doen ale mynenlegger Bouw van bruggen over de groote rivieren Staatecommieeie zal moeten advi- eeeren over financiering der invaliditeit»- en ouder- domever zekering Behalve poetzegelautomaten zal ook een beperkt aantal brief- kaartautomaten worden opgeeteld Een winst geraamd van f 8K millioen Zn 1941, wanneer de D.C. 4’e in dienet worden geeteld Het hotel op den Petersberg tegenover Godesberg aan den Rün gelegen, Chamberlain gedurende zijn besprekingen met Hitler verblijf houdt WERELDRECORD OP TANDEM Verbeterd A ant al epaardere neemt toe Geelaagde poging van J. Derkeen en P. Smite VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1938 I L r. Men schrift ons uit Haifa: L L r I r De ook •r „bijdragen in de spaarrege- gehoord, ïfïii -- l^L' F t T f. 10 o o I I Donderdagmiddag even over 4 uur la van een der hellingen van de Machinefabriek en Scheepswerf Wllton-Feyenoord te Schie dam te water gelaten de voor de Konink lijke Nederlandsche Marine daar gebouwde onderzeeboot O 19, die tevens dienst kan doen als mijnenlegger. Ik in de word Ik Onder digheden In de begroeting.van het dienstjaar 1938 wa ren de gelden voor de onderscheidene vormen van bestrijding der werkloosheid onder de jeugd en het cursuswerk over vier artikelen verdeeld. De ervaring heeft geleerd, dat deze vormen zoo Ineen vloeien, dat het beter is, hen in Mn artikel samen te trekken. In tegenstelling met hetgeen in 1938 is geschied, zal geen beroep meer wor den gedaan op het Werkfonds, in verband waar mee het bedrag, dat voor 1938 In totaal beschik baar was gesteld (ƒ3.150.000), thans In zijn ge heel op deze begrootlng voorkomt. Voor wat betreft de voorgenomen verhooging van het in 1939 te besteden bedrag ter zake van de bestrijding der werkloosheid onder de jeugd, wordt verwezen naar hetgeen te dien aanzien voorkomt in de nota betreffende den toestand van 's Rijks financiën. *ch door F*— het zich te verantwi hij tot zes ma deeld. De verdediger, mr. M. H. Huygens, hield een uitvoerig pleidooi en concludeerde tot vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging. Uitspraak 6 October. 1939, zullen de gelden, benoodlgd voor bet ver vaardigen van bllkvleescb gedurende het jaar 1939. suppletoir ten laste van dit dienstjaar worden aangevraagd. 0 L I- 9, 5. (Van onzen speclalen verslaggever). n een mist, die overgebleven was van den vrij roeien nacht, den eersten herfst nacht van dit Jaar, had de zon moeite om met haar eerste zwakke stralen het licht te doen doordringen en de veilige bescher ming van het duister weg te nemen van de troepen der Lichte Brigade. Deze hadden voor een deel den nacht wakend moeten doorbrengen, want de oorlogstoestand, welke Woensdagavond was ingegaan, duurde on afgebroken voort. Geen rust werd hun deel; geen keukenwagen met gragen inhoud stond te wachten. Zooals in den oorlog elk oogen- blik een alarm kan komen, zoo was het ook nu. De taak van de Lichte Brigade, het leven van haar manschappen is anders dan haar naam. Zwaar Is het leven en hard moet er gewerkt worden. De O 19 Is een zeer bijzonder schip, omdat het van een geheel nieuw type Is, waaraan de nieuwste vindingen zijn toegepast, zoodat men de boot ongetwijfeld kan beschouwen als een der beste, die dp wereldzeeën zal bevaren. Dwars door de bosschen van de Veluwe; over de weiden en over de he.*; over heu vels en door sloten, bewogen zich dien nacht de schimmen, die v^n het strijdende leger den eersten stoot moeten opvangen. En ook de gemotoriseerde afdeellng gaat over de «malle boschwegen of over de paden van het land, die vaak uit niets meer dan een paar kameporen bestaan. De wielrijders moeten hun zware fietsen tegen de stijgende glooiingen optrappen of moeten hun uiterste best doen om de volbepakte rijwielen niet in al te snelle vaart de neerdalende paden te laten afrijden. Da officier van Justitie? jhr. mr. Van Asch van Wijck, zeide in zijn requisitoir, dat hij er van overtuigd Is, dat verdachte op de hoogte is geweest van de brandstichting. Het Is tnen- schelijkerwijs gesproken onmogelijk, dat iemand, wiens fabriek men uit „vriendschap” In brand steekt, er zelf niets van weet. Ook het bewijs is er, gezien de verklaringen van G. bij den rechter-commissaris en de ver klaring van zijn geweien vrouw. Spr. vorderde bevestiging van het verstek-vonnls (zes maan den gevangenisstraf). Tegen dit vonnis teekende hij verzet aan en Donderdag werd deze zaak opnieuw voor de Haagsche rechtbank behandeld. 8. bleef pertinent ontkennen, dat hij iets met den brand te maken heeft gehad. Als eerste getuige werd gehoord de reeds ver oordeelde brandstichter G„ die begon met mede te deeien, hoe hy de fabriek In brand heeft gestoken. Presidente „Hebt u den brand gesticht in overleg met 8.?” Getuige: „Neen edelachtbare.” President: „U hebt het ook 8. niet van te vorep gezegd?” Getuige: „Ook niet." Verdediger mr. Huygens: „Waarom stichtte u dan den brand?” Getuige: „Ik dacht, dat 8. daar wel voordeel van sou hebben en dan zou Ik later misschien geld van hem kunnen leenen." Mr. Huygens: „Een soort vriendendienst dus.' Aan zijn vrouw heeft getuige wél het voorne men van den brand meegedeeld, ook. dat dat gebeurde In overleg met 8. Daar had hij echter een verklaring voor. Als hjj zijn vrouw niet vertelde, dat 8. in het com plot was. zou zij naar 8. toegaan om haar man van het vreeseiyke plan af te houden. Naar getuige mededeelde, heeft hij vier jaar lang In een hel geleefd. Zijn vrouw dreigde steeds hem te verraden. „Nu eindelijk”, zoo riep hi) uit, ,jnu gevangenis zit. voel Ik mij veilig en weer heeiemaal mijzelf." Ais tweede getuige werd de vrouw een kleine nerveuze gestalte, in het zwart ge kleed. Volgens haar Is haar gewezen man niet slecht, doch ht* stond geheel onder Invloed van 8. „G. Is nu gestraft, hém moet u nu ook straf fen”. riep ze. op 3. wijzend. Voorts vertelde ze. dat haar man den avond van den brand bij haar is gekomen en gezegd heeft, dat hij graag naar den voetbalwedstrijd Onder de verhooglngen komen de volgen de posten voor: - verhooging van den kapitaaldienst voor aankoop van gronden ten behoeve van de werkverschaffing 1.675.000; verhooging der bijdragen aan het Invall- dlteits- en ouderdomsfonds ƒ8.350.000; verhooging kosten ten behoeve van het jeugdwerk ƒ1.800 000 Het bedrag der verminderingen bestaat o.m. uit de volgende posten: vermindering van de uitgaven voor de distributie van levensmiddelen ƒ1.200.000; vermindering van de bijdragen in de kos ten van verstrekking van kleeding, schoei sel, beddegoed e. d. aan ondersteunde en te werk gestelde werkloozen f 800.000. Ten aanaten van zijn bezoek aan verklaarde de heer Martin nog, dat trekking van de K-LM.-iyn daarheen uitslui tend een aangelegenheid is der regeering, waar over hij zich geenszins wenschte uit te laten. Uitgetrokken ia een bedrag van /3A00D00 voor de distributie van «500 ton margarine aan werkloozen en armlastigen. Voorts 1.000.000 voor de distributie van 4000 ton bak- en braadvet, fns/m voor de distribu tie van plm. 350.000 K G. versche, gebakken en gerookte zeevlsch, f 200 000 voor de distributie van het benoodigde jaarkwantum groenten in blik, f 175.000 voor de distributie van het benoodigde jaalkwantum tomaten soep In blik en 200.000 voor de distributie van ruim 10.000.000 K.G. versche groenten. De Röntgenstralenwet is tot dusver nog niet van kracht. De minister overweegt, deze wet in 1939 in werking te doen treden. De kansen voor emigratie naar overzeesche gewesten zyn gunstiger dan Jarenlang het ge val is geweest. Voor bijdragen ten behoeve Van emigratie naar overzeesche gewesten kan met hetzelfde bedrag worden volstaan, doch voor subsidie aan de „Stichting Landverhuizing Nederland” is een hooger bedrag uitgetrokken. Hr Teneinde, de werkverschaffing in haar huldi gen omvang te kunnen handhaven, zal In groo- tere mate dan tot heden het geval was, tot aan koop van gronden moeten worden overgegaan. Op den kapitaaldienst is daarvoor een hooger bedrag uitgetrokken. De bijkomende kosten zul len dientengevolge naar evenredigheid stijgen. Het aantal spaarders neemt regelmatig toe. Gelet op het huidige aantal spaarders, wordt geraamd, dat over 1939 ongeveer 80 pct. van het aantal in zorg zijnde arbeiders, dat aan de spaarregeling zou kunnen deel nemen. inderdaad zal sparen. Op grond van deze raming is voor 1939 een bedrag van ƒ950.000 uitgetrokken. Voor de kosten van de levensmiddelen distributie is voor 1939 geraamd ƒ5.500.000. In den nacht van 23 op 24 Mei 1934 is brand uitgebroken in de parapluie-fabriek „Pluvlus’ te Lelden. Aanvankelijk koesterde men geen argwaan, dat er iets aan dezen brand niet in orde was. Vier jaar later evenwel vervoegde zich bij de politie een vrouw, die verklaarde, dat baai echtgenoot, met wien zij op dat tijd stip een echtscheidlngs-procedure voerde, den brand had gesticht en dat de directeur van dc fabriek, de 44-jarige F. J. 8„ hem tot deze brandstichting had uitgelokt. In bovenvermeld bedrag ad 3.150.000 zijn niet begrepen de uitgaven voor het wederopnemen van arbeiders in het bedrijfsleven. Hiervoor wordt in een afzonderlijken post een bedrag ad ƒ50.000 geraar De uitgaven ling voor de aanschaffing van kleedlng, schoei sel, dekking, ,enz.", waarvoor voor 1938 ƒ800.000 was uitgetrokken op het artikel voor den zgn. „B-steun". zijn thans in een afzonderlijk artikel opgenomen. fiet nadeellg saldo van de bedryfsrekenlng van het Invaliditelts- en ouderdomsfonds over l.et Jaar 1938 kan in verband met de thans be kende gegevens worden geraamd op f 11.000.000 Behalve dit bedrag zal op grond van art. 8, letter B. van de wet tot verlaging van de open base uitgaven, voor 1939 door het Rijk in ge noemd fonds zijn te storten een bedrag van ƒ4400.000. De bijdrage, bedoeld onder letter D .an genoemd artikel (overeenkomende met de helft van het bedrag, dat in 1939 de inkomsten belasting in hoofdsom meer dan 45.500.000 zal blijken te hebben opgebracht), wordt voor 1939 geraamd op ƒ1.250.000. Verder wordt de bij drage, bedoeld onder letter E (overeenkomende met de helft van het bedrag, dat in 1939 c» omzetbelasting in hoofdsom meer dan 70800.000 zal blijken te hebben opgebracht), voor 1939 geraamd op 6 000.000 De bijdrage, bedoeld onder letter C. is pro memorie uitge trokken. In totaal wordt derhalve 22.250.000 aangevraagd. Het gevaar uit de lucht maakte de oefe- Hlng overdag ook' zeer zwaar, want telken male ah een vliegtuig der tegenpartij zijn oaar brommende motoren boven hui hoofd deed hooren, moesten de mannen bun tocht onderbreken om dekking te zoe ten en hun positie niet te verraden. De oefening van den nacht was voor dit vlleg- 'ulUeva*r zeer leerzaam. Want de kolonel baron van Voorst tot Vborst, commandant der Lichte Brigade, heeft in den nacht een ’“tennlngsvlucht gemaakt, waarbij hij kon opmerken, dat er niets te zien is, zelfs niet r,n <le motortrelnen, als deze hun lichten dooven. Het uitwerpen van lichtparachutes gaf hierby geen baat, want eenmaal ontdekte Ml een motorafdeeling, die de lichten wel oiteschermd had, maar niet gedoofd. De af deellng had het vliegtuig blijkbaar ook opge- morkt, want plotseling gingen alle lichten Aan de toelichting op de begrootlng van So ciale Zaken is het volgende ontleend: Het totaal van de in vergelijking met de be groeting voor 1938 aangebrachte verhooglngen bedraagt 14.269.388. De verminderingen be dragen in totaal ƒ2.256.995, zoodat het eind cijfer voor 1939 hooger is 12.012 391. Met bet plaatsen van postzegel-automa- ten zal worden voortgegaan. Voorts aal een beperkt aantal brtefkaart-automaten 'wor den opgesteld. De ontwikkeling van het verkeer mag gunstig genoemd worden. Hier door is de verwachte batederving, gevolg van de ingrijpende tariefsverlagingen, inge voerd in 1938 en 1937, reeds voor een be langrijk deel opgehewn. Wat het telefoonverkeer betreft, wordt verwacht, dat omstreeks 1945 alle inter- locale gesprekken automatisch tot stand kunnen worden gebracht. Australië de door- Hieraan kan worden toegevoegd, dat aan een staatscommissie opdracht zal worden gegeven te advlseeren omtrent de wensche- lykheld van bet brengen van wijziging in de thans geldende regeling van de financie- Het denkbeeld om ineens door te vliegen van Colombo naar Sabang is, volgens den heer Martin, momenteel alleen een object van con versatie, aangezien geen van de twee genoemde plaatsen daartoe Ingerichte vliegvelden bezitten. De echtgenoot, zekere G., werd gearresteerd, bekende volledig en had zich onlangs voor de Haagsche rechtbank te verantwoorden. Hij werd tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld. Ook de directeur werd vervolgd, evenwel niet wegens uitlokking of medeplichtigheid, daar de brandstichter van zijn eerste uitgebeelde ver klaringen omtrent de medeplichtigheid van den directeur hoe langer hoe meer terugnam, soo- dat er hoogstens zou kunnen komen vast te staan, dat de directeur van het voornemen to>. brandstichting op de hoogte was. Wegens art. 138, W. van 8tr„ het verzwij gen van de wetenschap, dat een strafbaar feK zou worden gepleegd, heeft ook de directeur gehad en bU verstek is gevangenisstraf veroor- ring der invaliditelts- en ouderdomsver- sekering, in het bijsonder voor zoover de staat by deze financiering is betrokken. den hoopt men de O 19 in dienst te kunnen stellen. Het zusterschip van de 019, de 020, zal over eenige maanden te water worden gelaten, waarna beide booten naar Indië zullen ver trekken. Zwaar waren de oefeningen, niet alleen om dat de Lichte Brigade zich snel verplaatst en ondat haar front zich uitstrekt over vele kilo meters, maar ook omdat de manoeuvres van dit jaar het speciale doel hadden den trekkenden en rustenden troep te beschermen tegen aan- Tsllen uit de lucht. Hiervoor was het noodig, dat een deel der oefeningen des nachts gehouden werd. Vooral aider de bescherming van de duisternis moesten de verplaatsingen geschieden. Men kan begrij pen, hoe enorm vermoeiend dit vOor mannen en paarden is geweest, nog te meer, omdat zij bij het vallen van den avond reeds een da? nn sjouwen en trekken achter den rug had den. Maar ook op zichzelf is een oefening in den nacht reeds zeer zwaar. Elke glooiing van het terrein, elke oneffenheid, elke kuil of elk karrespoor heeft in het donker zijn verrassing en bezorgt zijn eigen moeite. En men kan ervan op aan, dat de Lichte Brigade, nog voor een poot deel uit huzaren te paard bestaande, waar lijk niet de groote wegen of de goed geplaveide paden uitzoekt. duikdiepte 100 Meter bedraagt. De bewapening bestaat uit 8 ceerbuizen voor 53 c.M.-torpedo's. Aan dek staan een kanon van 8.8 c.M. en 2 mitrailleurs van 40 m.m. In November zullen de technische proeftoch ten van het schip beginnen. Binnen zes maan- Het oude record stond op naam van Mills en Paul (Engeland) met een tijd van 1 mln. 11 4/5 sec., het vorig jaar te Milaan gevestigd. De belde Nederlandsche renners brachten tevens op hun naam de Nederlandsche records over een kwart en *n halve mijl, welke afstanden zy resp. reden in den tyd van 32 1/5 sec. en 56 4/5 sec. De oude records over een kwart en een halve myi waren in 1899 door Vlruly en Geldermans in 's Gra- venhage gevestigd. Hun tyd over de halve mijl bedroeg toen 1 min. 2 1/5 seo. De renners J. Westbroek en verbeterden de Nederlandsche De gewone audiëntie van den minister vim Sociale Zaken zal op Woensdag 28 September niet plaats hebben. De audiëntie van den minister van Water staat zal Vrijdag 7 Oqfober niet worden gehou den. Het streven zal gericht blUven op een eco nomische uitvoering van den dienst, waarbij, binnen het bovenaangegeven kader de noodlge aandacht zal worden geschonken aan de terie- ven en aan het verschaffen van gerief aan de gebruikers. By s(jn aankomst in Indië heeft de onder directeur van de KLM, heer Martin, medegedeeld, dat het eerst dftvoerbare, en waarschijnlijk eek inderdaad doorgevoerde, groote plan van de KX.M. ep de Indië-route zal zijn de in dienatstelling van de D.C.-4 in 1M1. Hierdoor-zaThet mogeltfk zijn den afstand Holland-IndM in twee en een halven dag af te leggen. Nieuw is b.v., dat de O 19 kan optreden als mynenlegger. Een Installatie is n.l. aangebracht, waardoor de boot, onder water varend, mynen kan leggen. Daartoe kan een mynenladlng van 40 stuks worden meegevoerd. Voorts valt op de zeer sterke machine-installatie. gebouwd door de Kon. My. De Schelde te VHssingen, die de boot boven water een snelheid geeft van circa 20 myl per uur. Voor het onder water varen zyn twee electro-motoren gebouwd door de firma Smit en Co. te Slikkerveer, die een snel heid van oirca 9 mul per uur toestaan. De lengte over alles bedraagt 81 Meter; de water- verplaatsfng boven water is 970 ton, terwyi de torpedo-lan- Voor het luchtvervoer ia ƒ387.000 minder uit getrokken als gevolg van de voorgenomen ver laging van de vervoersvergoeding in het Euro- peesche verkeer van goudfrancs 8.— op goud- francs 2.50 per K.G. en van het niet opnemen van een bedrag voor verteer met Weat-Indlë, aangezien het niet waarschijnlijk wordt ge acht, dat tot het instellen van dezen dienst zal worden overgegaan. Opgemerkt wordt, dat in dit totaal-bedrag geen kosten zijn opgenomen ter sake van een eventueele productie van bllkvleesch. Indien en voor zoover de gedurende het jaar 1938 gepro- uceerde voorraad bllkvleesch onvoldoende mocht blijken voor distributie ook gedurende het jaar minister acht, gezien den al gr meenen economlachen toestand, het tariefspeil van het bedrijf in het algemeen bevredigend. Slechts op enkele punten -- vooral op het gebied der tarieven voor het verteer met het buitenland is het gewenscht nog eenige aanpassing aan te brengen aan het algemeene tarietspen. De ontwikkeling van het bedryf kan over het geheel gunstig genoemd worden, ook al la bU de onderdeelen telegrafie en telefonie, voor wat het internationaal verkeer betreft, sinds het 4e kwartaal 1937 een vrij belangrijke verkeersver- mindering te constateeren. Daartegenover doen zich de stlmuleerende invloeden van tariefsver lagingen en telefoon-automatlseerir^ gelden. De totalen der «lasten en baten, opgenomen in deze begrootlng. zyn ƒ2803.000 hooger dan de overeenkomstige cyfers van de begrootlng 1938. De hoogere raming der lasten Is een ge volg van de uitbreiding van het verkeer, als mede van hoogere afschryvingslasten door de kapitaalsinvesteeringen, welke in verband met de versnelling van de automatiseering der te lefonie noodig zyn Voor het jaar 1939 zal bij de exploitatie va* den postdienst bet beleid van de laatste jaren worden voortgezet. Aan de Memorie van Toelichting tot de be grootlng van het Staatsbedryf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie Is bet volgende ont leend- In deze begrootlng is, evenals in die voor het laar 1938, een winst geraamd van ƒ8.500.000. Th. Verhoeven tandem records over 5, 10, 15, 20 en 25 K.M., welke afstanden zy aflegden In de volgende tyden: 5 KM. 6 min. 17 3/5 sec. (oud record 8 mln. 38 4/5 sec.). 10 K.M. 12 mln. 40 3/5 sec. (oud record 14 min. 33 1/5 sec.). 15 KM. 19 mln. 7 1/5 sec. (oud record 21 mln. 51 4/5 sec). 20 K.M. 27 mln. 6 sec. (oud record 29 mln. 13 1/5 sec.). 25 KM. 35 mln. 58 1/5 sec. (oud record 38 mln. 33 4/5 sec.). De heer Martin zette aanstonds zyn reis voort naar Australië, terwijl de heeren Duynstee en Van Goor tot U October in Nederlandsen-Indië biyven en geen bezoek aan Australië sullen brengen, zy zullen in Indië de poetverhoudingen bestudeeren, waartoe zy os. een vergadering der inspec teurs van de P.T.T. zullen bywonen. De geheele tournée Is geregeld door bet hoofd van den dienst der P.T.T. in Indië, Ir. Bil len. De belde hooge P T T.-ambtenaren vlogen door naar Bandoeng. buitengewoon gunstige weersomstan- hebben Donderdagavond de Neder landsche renners J. Derksen en P Smits op de Utrechtsche Stadlonbean op de tandem het we reldrecord over 1 KM. met staanden start ver beterd en gebracht op 1 mln. 8 3/5 sec. De taak van de Lichte Brigade is zwaar en moeilijk, en in dit opzicht draagt zij baar naam ten onrechte, zy dankt deze aan haar snelle verplaatsbaarheid en al is dit militair tech- nlich niet juist men zou er by willen voegen, un het élan, het vuur van den goeden moed. Warmee zy haar taak opvat ,en vervult. Want toen zij zoo den ganschen nacht hadden ge- trokken. toen de mist optrok over de rustig- bruine hei; en de zon den gouden fcwaren geur der rulle dampende aarde omhoog haalde, waren de ijver en de plichtsbetrachting van de man nen nog even groot als aan het begin der oefe ning. Er waren er by, die in vier en twintig uur Wd bijna geen gelegenheid hadden gevonden om t? eten, maar men hborde daar geen gemop per en geklaag. Wel werd een zoetelaar met meer dan gewonen Over ontdaari van zyn eet- en drinkwaar en was zyn voorread in onbe- ’chryvelijke snelheid geplunderd*— tegen beta- ütg van goed geld natuuriyk maar dat zijn de rechten, welke toekomen aan iedereen, die “n dag lang honger en dorst verdragen heeft <n daarbij hard heeft moeten werken. öt Toen daarop lichtparachutes werden ge- *orpen, *«s er van de motoren niets meer ontdekken; het was, al^, waren zy in de aarde verdwenen. In dit opzicht is de oefening In den nacht van Woensdag op D#nderdag zeer leerzaam geweest. Hot front van de Lichte Brigade strekt zich ^3 vele kilometers, de afdeelingen be - Ach door terrein, waar men niet anders kan dan te paard of te voet en daarom ™k zeer moeilyk na te gaan hoe het r™ont verloopt. Zooals reeds meegedeeld, trok Set. “»t in het Zuiden gelegerd was, over den by wyk by Duurstede en Amerongen Wndaar in twee kolonnes naar het Noorden de». rukken- w“ar Blauw tegenstand zou ble iad'JS <Ut nlet aUeen- maar deze laatste party ie J??* opdracht de door Rood gewonnen veren coveren. Hierin echter is het niet geslaagd, kea n n vroe«en morgen van Donderdag trok- en Blauw elkaar tegemoet. By den /•*“l)ken opmarsch hebben zy elkaar vry vlug t- .en daarby zyn vaak heftige gevech ten t>?Verd In het °«ten echter liep het an te» hleld Vrü sterk ooglijk «*n, Rood de belde groepen langs neen«ingen. Wel hadden hier en daar Er was voor dese plechtigheid by zonder veel belangstelling. Wy merkten onder de aanwe zigen o.m. op vice-admiraal A. Vos, hoofd van de afdeellng materiaal zeemacht by het depar tement van Defensie, mr. dr. F. L. K. van Haa- ren, burgemeester van Schiedam, kapitein ter zee titulair D. J. baron van Lynden, chef van het bureau torpedo- en mynenmateriaal, kolonel D. W. Kwak, chef van het bureau stoomvaart dienst, hoofdingenieur G. t Hooft, chef van het bureau scheepvaart, Ir. W. F. Pot, chef van het bureau electrlcltelt van het departement van Defensie, hoofdingenieur van de Marine G. de Rooy, kolonel H. F. M. A. von Frytag Drabbe, inspecteur van het korps mariniers en overste F. Lugt, commandant van de afdeellng Rotter dam van dat corps, kapitein ter zee J. H. van den Berg, commandant van den onderzeedienst te Den Helder en schout by nacht b.d. J. Bosma. Tevens waren aanwezig de aangewezen com mandant van de te water gelaten onderzeeboot, luitenant ter zee le klasse K. van Dongen en diens echtgenooft mevrouw A. Th. M. van Don genRuth, die de doopplechtigheid zou ver richten. Het was even over vier uur, toen mevrouw Van Dongen het oranje-lfnt doorknipte, waar door de gebruikelijke flesch champagne tegen de scheepshuls In scherven sloeg en reeds terwyl zy zeide: „O 19. ik vertrouw u toe aan uW ele ment”, begon de onderzeeboot te glijden. Al snel ler gleed de boot van de helling, waarop zy gebouwd was, af en onder luid gejuich van de vele aanwezigen en het geloei der sirenes en fluiten der In den omtrek liggende schepen gleed de nieuwste aanwinst der Nederlandsche Ma rine In haar element. Na de plechtigheid <rerd den genoodigden In het directiegebouw een thee aangeboden. De plotselinge antl-Joodsche campagne in Italië zal uMarschyniyk voor het vracht- en passagiersvervoer naar Palestina vry ingrüpen- de wijzigingen teweeg brengen. Merkwaardig In Milaan ging. Maar daarvoor was veel geld noodig. Uit den brand wilde hy dat geld halen Haar man verzocht haar, krantenknipsels over oen brand naar Milaan te sturen. Ook bleek, dat S. directeur is geworden van de S-tax, een onderneming, waarby getuige G.. zyn vrouw en zyn schoonmoeder ook geïnteres seerd waren.. Verdachte: ..Als u my toch zoo een slecht mensch vindt, .waarom hebt u my dan ge vraagd, directeur van de S-tax te worden?" Getuige: „Dat heb ik niet gedaan. U heeft er mij en myn moeder heeiemaal mee geruï neerd." Nadat eenige getuigen zyn gehoord, die het verloop van den brand mededeelden, bracht de verdediging nog drie getuigen naar voren. Een boekhouder kwam verklaren, dat de we ken vóói den brand niet slecht gingen en dat de brand geen financieel voordeel heeft opge leverd Ook twee employé's vertelden, dat de fabriek in dien tyd goed ging. Uit den toelichtenden staat tot de begrootlng van het Verkeersfonds biykt nog, dat uit het op den kapitaalsdienst uitgetrokken bedrag voer den bouw van bruggen over de groote rivieren o.a. zal worden besteed: 3 millioen gulden voor de vaste oeververbinding te Rotterdam; 1 mil lioen gulden voor den tunnel te Velsen, f 170.000 voor de brug over de Oude Maas te Dordrecht, f680.000 voor de brug over de Noord te Hen drik-Ido-Ambacht, f750.000 voor de brug over de Boven-Merwede le Gorinchem en f450.000 voor de brug over den Hollandaohen IJssel te Krimpen. Tenslotte wwdt nog medegedeeld, dat het noodig wordt geoord^ld, de veerverblndfng over het Zype tusachen Anna Jacoba en Zype zoo danig te verbeteren, dat het geregeld overzetten van automobielen verzekerd kan worden geacht. enkele patrouilles voeling met elkaar, maar tot gevechten Is het hier niet gekomen, ofschoon deze wel even gedreigd hebben.'Het zou Immers mogeiyk zyn, dat juist door het langs elkaar heengaan de eene party de andere in den rug zou kunnen aanvallen en deze dan grbndlg zou kunnen verwoesten. Het is echter niet zoover gekomen. Deze toestand zou In oorlogstyd ook kunnen ontstaan en was dus niet zoo opgezet. Het was geen spel, maar er is geoefend met een bitteren ernst, die nu vooral zoo gemeend was, omdat de bittere ernst der Internationale omstan digheden allen dwingt op hun hoede te zyn; ook den Nederlandschen soldaat. Het was begeeste rend om te zien, met welken yver en overgave de mannen hun plicht deden; hoe zy als onder dreigend oorlogsgevaar dekking zochten voor zichzelf, hun paarden, hun materiaal; hoe zy met groote snelheid hun stukken wisten op te stellen en ze met vaardigheid bedienden. Het moge waar zyn, dat er aan de opleiding van de soldaten nog een en ander ontbreekt en dat het materiaal van sommige onderdeelen niet zoo uitgebreid Is en geperfectionneerd als men wel zou wenschen; het is evenzeer waar, dat allen van hoog tot laag doordrongen zyn van hun plicht en van een grimmige vastberadenheid om dezen plicht te vervullen ten koste van alles. Dese eerste dag van de oefeningen der Lichte Brigade heeft voor een leek niet veel bezlenswaardlgs opgeleverd; er waren geen bravourstukjes te zien, geen opwindende ge vechten of voorbeelden van fyne krijgslist. Toch is het een mooie dag geweest, omdat we den echten soldatengeest weer hebben leeren kennen en gezien hebben, wat onze soldaten waard zyn als er topprestaties van hun uithoudingsvermogen worden gevraagd. de wijzigingen teweeg brengen. genoeg berustte dit tot dusverre voor een zeer belangrijk deel in Italiaansche handen. Zelfs toen het scheepvaartbedrijf in de geheele wereld een moeiiyke periode doormaakte, was de scheep- vaartiyn van de Lloyd Triestino tusschen Triëst en de Palestynsche havens een der weinige, welke winst maakten, en ook nu nog, terwyl de immigratie en het toerisme In Palestina sterk zyn teruggeloopen, vervoeren de Italiaansche schepen per Jaar 40 8 50.000 passagiers van en naar de Palestynsche havens, hetgeen in geld uitgedrukt neerkomt op een bedrag van 500.000 pond sterling (vier en een half millioen gulden) per Jaar. In totaal werden naar en van Palestina sinds den oorlog 300.000 Immigranten en 500.000 toeristen vervoerd, en steeds was het Italiaan sche aandeel hierin belangrijk. Op de vrachtenmarkt is Palestina zonder twy- fel een factor van groote beteekenis en het neemt gestadig in belangrijkheid toe. Het is een land met groote importen sinds den oorlog bedroegen deze niet minder dan 8.000.000 ton. Daarnaast heeft men een grooten export van citrus, welke over diezelfde periode 65.000.000 kisten heeft bedragen, waarvoor alleen aan vracht 26.000.000- pond sterling werd betaald, equivalent aan minstens 234.000.000 gulden. Al leen In 1936 betaalde de cltrus-cultuur 3.000.000 'pond sterling aan vrachten. Dit was een zeer hoog bedrag. In leder geval wordt er voor de komende jaren op gerekend, dat de citrus-cul- tuur 1.500.000 pond sterling aan vracht zal heb ben uit te geven. Het Is onder deze omstandigheden niet te ver wonderen, dat er plannen worden gemaakt tot stichting van een gemeenschappelyk Joodsch- Britsch scheepvaartbedrijf, opdat tenminste een gedeelte van de gelden, welke voor «rracht- en passagiersvervoer worden uitgegeven, aan de Palestynsche economie ten goede zullen komen. Engeland, dat byvoorbeeld in 1937 zeventig pro cent van de Palestynsche slnaasappelen-produc- tie afnam, heeft een duidelyk belang by de zaak: verwonderiyk genoeg bestond er tot dus verre nog geen enkele rechtstreeksche scheep vaartverbinding .tusschen Palestina en Enge land. Als inleidende stap is er thans een Britsche commissie gevormd van de Palestynsche mari time liga, welke eveneens dezer dagen haar me dewerking heeft verleend aan de oprichting eener zeevaartschool te Haifa, waarvoor Engelsche Instructeurs zyn aangesteld. Waar de verweseniyking van al deze groote plannen nog eenigen tyd op zich zal laten wach ten en waar Nederland wel een rechtstreeksche verbinding met Palestina onderhoudt, is de hoop gerechtvaardigd, dat deze Nederlandsche maat- schappy zich in de nabye toekomst een grooter aandeel In het Palestynsche vrachtvervoer zal kunnen verzekeren, hetgeen door doeltreffende maatregelen nog zou kunnen worden gestimu leerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 14