TfctmMaal <um H Indische beeldhouwkunst H De avonturen van een verkeersagentje den dag 1 dekhs w. I Uit de collectie C. T. Loo WOILEN n EEN GOED HUISMIDDELTJE HONIG’s KEUKENSTROOP^^z^ TEGEN RHEUMATIEK VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1938 Katholieken en film £33 i De wereldreis van e Beate weet wat ze wil Natuurlijke en kunst matige rubber UITWISSELING VAN KUNSTENAARS OUDE TOREN TE HEDIKHUIZEN ALLEABONNÉ’S ongevallen venekerd voor een der volgende ultkeerlngen F 750e" verilee van belde armen, belde beenen ot beide oogen F 750e* doodeifjken afloop F 250e* AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UIT ERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL Thomas Brentford -'O la een paar minuten zelf gemaakt '6 a L J JAN ENOELMAN s /a gewezen op (Ingezonden Medede eting) zij vertrok haar 'gezicht tot een glim- koewachters praatten, spuwden "spreken. Of bent u misschien kwalijk niet heel nuttig een I en HOOFDSTUK XIV A I En de agent, die eigenlijk niets te vertellen had onder water, vroeg hem zijn naam, zijn voorletters, waar hij woonde en wat hij voor den kost deed. En de man, d<-'. dank zij het verkeeis- agentje onder water kon blijven, anders was hy al lang ver dronken, gaf op alles antwoord. Cri Devi, godin met den lotus, een bronzen Indisch beeld uit de 15e eeuw, op de tentoonstelling van de collectie C. T. Loo in de kunstzaal Van Lier Terwijl het natuurproduct rubber een decen nium geleden slechts de concurrentie van de s.g. geregenereerde rubber te «luchten had, ia de wereld op het oogenbllk ook de synthetische gunstrubber rijk. et komt zelden voor dat men, tenzij dan in musea, een zoo uitnemende verzame ling Indische beeldhouwkunst bijeen vindt als thans te zien is in de Kunstzaal Van Lier, aan het Rokin te Amsterdam. Er zijn hierteen aantal bronzen, steenen en houten kunstwer ken te vinden, van hooge geestelijke gezindheid en onaanrandbare grootheid, afkomstig uit de collectie O. T. Loo te Parijs. Geen wonder, dat vele kenners van de Aziatische kunst hun hart zijn komen ophalen. Ook lachje. „Ik wou met te moe?” ,Jk terr tot i het Boeddha-kopje in grijzen steen (no. 19), met den tnysterieuzen glimlach, een wonder van liefelijkheid en geestelijkheid en men zal weten, dat een groote cultuur hier in prachtige kunstwerken zich openbaart, dat er vele ver schijningsvormen der schoonheid zijn en dat het onbegonnen werk is voor haar een modus en een wet te construeeren, die algemeen-geldig zou zijn. De wijze zoekt de schoonheid overal en laat zich door hiërarchische vormen, door iconographle. niet aflelden van de hoofdzaken, de bewegingen der ziel. „En toch is hM de waarheid, maar er zfcn maren aan verbonden, zooals u wel begrijpen En wat kon hij anders doen dan te gehoorzamen. Een agent had hem bevolen de tasch open te maken en hjj deed het. En tot vreugde van de visschen, maar tot groote woede van den hengelaar, die zijn kostbaren buit weer moest loslaten, kozen de visschen bet ruime sop. Ze waren weer in hun element. Stuk voor stuk'*- door en door solide, bovendien fraai van lijn, modern van kleur Door Pater Morlion werd gewezen op de groote moeilijkheden van financleelen aard aan katholieke filmproductie verbonden. Daartegen over werd door den heer van 't Hof uit Voor burg gewezen op de mogelijkheid, dat wy inter nationaal zouden kunnen samenwerken om zoo ook de katholieke film productief te kunnen maken. Gewezen werd hier op de mogelykheid van een internationaal katholiek journaalbu- reau. Prof. Dr. Rutten sloot zich aan by den Inleider en verklaarde zich voorstander van de goede film, waarin het publiek vermaak vindt, maar wees er tegeiyk op, dat wy den katholieken smaak op de juiste wyze moeten richten. Tege- positief katholiek gericht zyn. Evengoed als wy katholieken in de literatuur, in de schilder kunst, in den omroep onzen invloed hebben kunnen doen gelden, zoo zal dat ook kunnen gebeuren in de film. Daarby moeten wy niet uitschakelen het standpunt: Wij moeten hebben een katholieke film, maar katholieken moeten hun Invloed op de film kunnen doen gelden en hun beginselen daarin kunnen laten leven. Beate Serenus hield school zooals zy het nu reeds vier weken lang had gedaan, zy zat ia het eenige kale lokaal van de .schoot"; vóór haar zaten de twintig vuile kinderen en zy trachtte met veel yver, hen rustig te houden en hun wat kennis by te brengen. Ellendige kinderen, In lompen gehuld. De mannen en vrouwen, die wanhopig streden om het oerwoud te slechten, den grond te ploegen, die zaad strooiden en niet wisten, ot dit zo» Op datzelfde oogenbllk zaten op den mail- stoomer van Liverpool naar New York twee mannen aan dek zachtjes met elkaar te praten. „Ik zou op het oogenbllk wel eens een kykje willen nemen, Jack, hoe of het er voor de wo ning in Regentspark uitziet. In totaal heb ik honderdveertig sollicitanten aangenomen voor de wereldreis en honderddertig hebben werke- lyk by ons een Union Portable gekocht voor dertig pond sterling. Als we uitrekenen dat we op elke machine twintig pond verdienen, dan hebben we in twee maanden tweeduizend zes honderd pond verdiend." zyn kameraad lachte zachtjes. „Dat is tenminste genoeg om het een poosje uit te zingen in New York en dan kunnen we in dien tyd onze nieuwe zaak openen in tro pische kleeding.” 1 is. Ik ben In Londen niet zoo goed bekend." Clapton dacht even na. „Ik heb myn machine drie jaar geleden ge kocht by de firma Mossley and Cross aan het Strand, maar ik weet niet, of die zaak er nog Is. Dat moet u maar even Informeeren. Wacht eens. Ik heb het adres genoteerd.” Hy haalde een notitieboekje uit ren lade van de tafel. „Juist, hier staat het. Mossley and Cross. Al leenverkoop van de- Union Portable schryf- machlne. 234 Strand Londen. Telefoon 254617. Ik kan het wel even informeeren.” Hy greep de telefoon en even later had hy de bevestiging, dat de firma Mossley and Cross nog aan hetzelfde adres haar dreef. Thomas schreef het, adres op en na nog een poosje over de toekomstige reis te hebben ge- praat, verliet de jongeman opgewekt de woning van den schryver. Toppunt van grilligheid schynt de Soubra- manl. met de twaalf armen en de zes hoofden. Is een dergeiyke monsteriykheid nog zóó voor te stellen, dat zy tot schoonheid wordt ge wekt? De Indische beeldhouwer kón het, want de harmonie van dit beeld is volkomen, de vele ledematen zyn grandioos geordend en inplaats van gruwelijkheid ontmoeten we edele harmo nie. Zie daarnaast dan de diepe contemplatie van et was een advertentie van den volgenden inhoud, die de belangstelling trok van Thomas Brentford. en prachtig stuk is de bronzen Civa in een aureool, met byi en antilope; byzon- der Indrukwekkend ook de dansende Swami; van uiterste verfynlng het Devl-beeldje (no. 5) met den lotus, schitterend geciseleerd, op een wyze die de vormen van het lichaam volkomen laat spreken, maar toch een vluch tige, geraffineerde bekoring toevoegt aan de weergaloos uitgebalanceerde werking der lede maten. En de Soundarar (no. 6). de vlshnu- heilige van den zang, is hy niet volmaakt als een Apollo, drukt heel zyn wezen niet de musi sche vervoering, den heiligen waanzin van den zang uit? Romanschryver. die binnenkort een wereldreis gaat ondernemen, vraagt een bekwaam typist, die In. staat is. stenografisch werk op een schryf- machine uit te werken. Sollicitant moet In het bezit zyn van een goede „Union Portable" schryfmachlne en bereid syn, de reis om de wereld mede te maken. Salaris: Vyftig pond sterling per maand, benevens vrije reis en ver- biyfkosten. Br. Motto: Wereldreis, bui. dezer. In Casa Nova op de H. Landstichting werden dezer dagen conferenties gehouden door de le den van het Katholiek Gemeenschapsoord over de film in het algemeen en het standpunt van de katholieken tegenover de film. De heer Bernard Verhoeven leidde de conferenties en gaf allereerst het woord aan den heer A. van Domburg, redactie-secretarls van .Katholiek Filmfront", die een verhandeling hield over de mogeiykheden van een katholieke Nederland sche filmproductie. Het probleem van de ka tholieke filmactie is nog moeliyker dan het probleem van de algemeene Nederlandsche filmproductie, en dat is reeds zoo ingewikkeld, zooals biykt uit den stryd tusschen Cinetone en Filmstad. Als de beste vorm van katholieke filmactie lykt spreker het stimuleeren van vrije katholieke filmers onder meer door hun gelde- lyken en anderen steun te verschaffen. Onze filmers moeten daarby vry gelaten worden in hun arbeid en het recht hebben die film te maken, die zy brandend verlangen te maken, onverschillig of deze films een katholieke ten- denz hebben of niet. Het gaat hier meer om de supérieure kwaliteit van hun producten. En In dezen zin moeten zy en ook wy. die hun stimu lators zyn, avant-gardlsten wezen. Na deze korte, zakeiyke inleiding ontspon zich een zeer interessant debat, waaraan zoo wel katholieke fllmvoorstanders uit Vlaamsche als Nederlandsche kringen deelnamen. De mee- ning was wel algemeen, dat de katholieke film actie doeltreffend moet zyn en dat de waardig heid van het katholicisme van kurist en van mensch eischt dat de film vóór alles goed en wel verantwoord is. Het werd niet noodig ge acht, dat wy propageeren de katholieke teta- llteltafilm, maar wel moet de film mln of meer Het was den vyftienden Juni, toen des mor gens om tien uur een taxi stilhield voor de wo ning In het Regentspark. Even later volgde een tweede auto en even later een derde. Uit al deze auto’s stepten Jongemannen met in de hand een grooten reiskoffer en in de andere hand een kleineren, waarin naar den vorm zich *n achryt- machine bevond. Een van de mannen belde aan en toen deze aan het dienstmeisje vroeg om mynheer Clapton te spreken, zei ze kortaf: „Mynheer Clapton?.... Die is eergisteren ver trokken. Hy was hier op kamers en is plotse ling heengegaan zonder te zeggen, waarheen.” „Vertrokken....?" vroeg Brentford, die gebeld had. „En we hadden afgesproken, dat Ik van daag hier zou komen, om de laatste toebereid selen te maken voor de wereldreis...." De eerste drie Nederlandsche kunstenaars, die als resultaat van de uitwisselllng van Neder landsche en Hongaarsche kunstenaars waren aangewezen. Paul Kromjong, K. Andrea en L. van der Bundt, zyn naar Hongarye vertrok ken. Als vierde is M. Bleekrode aangeweezen. Zooals men weet waren tot nog toe vier Hon gaarsche schilders naar Nederland gezonden. Binnenkort zullen weer drie Hongaren naar ons Inad komen: de schilders Dénes, Förstner. Imre 8zob?tka en Istvan Zador, voorzitter van den Hongaarschen etsersbond. uw dienst, mynheer Gschaftler.” De-'ónbeholpen boer nam haar mee naar zyn Jsóerdery en ging met haar op de veranda zitten. ..Dat gaat zoo niet langer!" Beate schrok. Waren ze niet tevreden over haar als onderwyzeres? Nog pas een paar minu ten geleden had de heete, benauwde school ruimte haar een'hel toegeschenen, nu beefde zy by de gedachte, dat men haar zou kunnen ont slaan. Om Uw rheumatiek-oünen. te verdrilven is er niets beters dan dit middeltje, dat U zelf klaar kunt maken. Het is een beproefd receptje. Koopt 85 gram terpentyn en 15 gram Rheuma- gic-olie (geconcentreerd). Elke apotheker of dAtgist kan U beide leveren. Een 15 grams- fleschje Rheumagic-olle (geconcentreerd) kost maar 65 cent, dus met de terpentyn bent U voor ongeveer drie kwartjes klaar. Vermengt deze twee bestanddeelen thuis in een schoone flesch door goed te schudden. Uw eigen rheu- matiekmiddeltje is dan gereed. Het brengt onmiddeliyk verlichting, omdat de Rheumagic- olle een combinatie is van 5 krachtige pyn- doodende bestanddeelen. Daarom moogt U de Rheumagic-olle niet zuiver gebruiken. Ze moet vermengd worden met de terpentyn, anders is ze te sterk. Dit middeltje Is wel een proef waard, als U al lang aan Rheumatiek lydt. Haal van daag nog 85 gram terpentyn en 15 gram Rheumagic-olle (geconcentreerd) in huis. Be waart dit recept. Naar wy vernemen, is, na ontvangen goed keuring van den Minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, alsmede van het Werk fonds, de restauratie van den bekenden menu mentalen toren van Hedlkhulzen (Heusden) op gedragen aan de firma Prett te Oostzaan voor f 8281 goede melkkoe niet voor den ploeg en ga ze dan in de zon doodjakkerent" Onwillekeurig moest ze lachen. „Ben ik de melkkoe?” „U moet my de vergeiyking nemen. „Ik weet, dat een melkkoe dier is." .Juist. Wy hebben u goed waargenomen, sen horita. wy mogen u graag! En daarom hebben wy besloten, iets anders voor u te zoeken.” Beate luisterde nu oplettend. „Wy hebben hier straks een soort vergadering en ik geloof, dat ik u beter kan vertellen, wat er aan de hand is. Die vergadering geldt name- lyk u.” Zy begreep er steeds minder van. „My?" ,Ja, wy.... Hy aarzelde en tegeiykertyd werden er stemmen hoorbaar voor het huis. De acht farmers uit de naaste omgeving kwamen aanryden, stegen af, bonden de paarden aan het hek en kwamen met zware stappen de veranda op. „Buenos dias, senhores!” Algemeene begroeting, maar gewichtiger dan anders het geval was. Gschaftler, als hoofd van de nederzetting, keek om zich heen. „zyn we er allemaal?" ,Ja, allemaal." De mannen gingen op de krukjes zitten, die haastig werden aangedragen. Voor Beate werd een stoel gebracht. „Waarde geburen. amigos!" De brave Gschaftler zag er altjjd buitenge- iyk werd gewezen ops den machtigen Invloed van den Nederlandschen Bioscoopbond. De heer van Domburg wees er nog op, dat de vorm van de film moet samengaan met den Inhoud en dat wy ook In de film dat goede geestelijke voedsel moeten geven, waarnaar het gezonde volk verlangt. Door den leider, den heer B. Verhoeven, werd de vraag gesteld: Wat kan de bemoeiing van de katholieken zyn, die op het terrein van de film iets goeds willen beryken? Wy moeten onzen filmers kansen en opdrachten geven en probeeren invloed uit te oefenen op de inter nationale en nationale filmproductie. Tegeiyker- tyd zou daar geld beschikbaar moeten zyn om dat te kunnen besteden aan goede filmproduc tie. Na een uitvoerige beschouwing van de pro blemen van Abbé Bernard over de filmproduc tie in het algemeen en den katholieken invloed daarop, bracht de heer Weterings naar voren, wat de katholieke filmactie reeds deed en wat haar plannen voor de toekomst zyn. De volgende inleider, de heer van ’t Hof, wees op den droevlgen toestand, welke op het amateursfilmgebied in ons land bestest. Zelfs aan technische eischen wordt dikwyis niet eens voldaan, om niet te spreken van schoonheids- en andere eischen. Men kent de figuur van papa-fiimer, wien het er alleen om te doen is, dat Jantje er ,goed op komt”, men kent de treurige school-, jeugd-, en propaganda-films, door amateurs vervaardigd. Toch is het fllmamateurisme belangryk, om- dat-het in een gunstiger positie verkeert, wyi het vryer is, dan beroepsfllmvervaardlglng. Van deze gunstiger positie moeten wy In de toe komst party trekken. Er ryzen echter verschil lende vragen op: b.v. moet er solo-arbeid zyn of gemeenschapsarbeid? Moet ons amateurisme In zekeren zin worden georganiseerd? Deze laatste vraag meende spr. bevestigend te moe ten beantwoorden. Spr. wees er op, dat de ka tholieke filmactie van het amateurisme ont- zagiyk veel kan verwachten, en haalde in dit verband het voorbeeld aan van Italië, waar b.v. onder de studenten van hoogescholen ama- teursfllmclubs bestaan, die kunnen werken met subsidies van de Italiaansche regeering, welke hoopt, dat uit deze amateursclubs in de toe komst prominente figuren zullen te voorschyn komen, welke de Italiaansche filmvervaardlging als beroep ter hand kunnen nemen en haar op hoog peil zullen kunnen brengen. Spr. had op deze byeenkomst, waar hy meer amateurs-fllmers had willen ontmoeten, een voorstel willen Indienen de organisatie van de amateursfilmvervaardlglng direct ter hand te nemen. Thans wilde spr. zich bepalen tot het aangeven van een schets van organisatie, waar van hy hoopte, dat de aanwezigen deze in overweging zouden willen nemen. Spr. had zich twee eischen gedacht: de or ganisatie zou moeten staan op katholieken grondslag en ten tweede: werken binnen het raam der K.F.A. In elke stad veronderstelde spr. een afdeeling der K.F.A., waarbinnen een of meer turnkrin gen, welke 3040 personen zouden omsluiten. Elke kring zou bestaan uit twee groepen, waar van er een een studiegroep zou zyn. de ander practisch filmwerk zou doen. Uit den aard der zaak zouden belde groepen zich kunnen over lappen. Al deze filmkringen tezamen zouden onder de KF.A. een verband moeten vormen, waar door ervaringen zouden kunnen worden uitge wisseld. technische hulpmiddelen gemakkeiyker zouden kunnen worden geruild enz. Thomas Brentford liet de krant zakken en vloog op zyn schrijfbureau toe. Nog geen half uur later lag de sollicitatie In de brievenbus. Het geluk Was hetp gunstig, want twee dagen later ontving hy een brief met de uitnoodlging, zich dien avond te vervoegen by Ricliard Clap ton, Regentspark 23. Lang voor het afgesproken uur liep hy in de nabyhetd van de villi van den schryvèr heen en weer. Toen het tyd was, belde hy aan en een jongeman in een rood en wit gestreept jasje opende de deur en liet hem in een prachtig gemeubelde wachtkamer Hy voel de zich In deze luxe een beetje onwennig, maar toen even later een stem hem ultnoodlgde in den salon te komen, voelde hy zich al meer op zyn gemak. - „Neem plaats, mynheer..., eh....” „BrentfordThomas Brentford,” haastte hy zich. Gelyktydig haalde hy den brief te voorschyn maar Clapton, een man van middel baren leeftyd met een grys puntsikje, weerde lachend af. „Luister eens, mynheer Brentford. De adver tentie was zeer aanlokkelyk, nietwaar? vyftig pond sterling per maand enzoovoorts, dat wordt je niet lederen dag aangeboden." De jongeman knikte lachend. „Inderdaad, mynheer, het klinkt wel wat erg mooi." kunt Kyk eens, op mijn wereldreis komen wy niet alleen In beschaafde landen, maar even goed in de binnenlanden van Afrika en zoo, Daar is zeer veel gevaar en risico aan verbon den. Ik stel er prys op. dat u goed weet, waar aan u begint. De mogelykheid is niet uitgeslo ten, dat we onder de kannibalen terecht komen en dat u het er niet levend afbrengt.” Hy keek zyn bezoeker een oogenbllk oplet tend aan en vervolgde toen glimlachend: .Juist, ik zie het al. U bent Juist de persoon, dien Ik zoek. U schynt niet bang te zyn. Bent u bereid, de wereldreis met my te maken, ondanks de gevaren?” t .Maar natuuriyk, mynheer Clapton. Ik zal de gevaren wel leeren kennen en dan handelen naar omstandigheden.” .Krachtig!.... En danbent u In het be zit van een Union Portable schryfmachine?" Brentford schudde het hoofd. „Nog niet, mynheer. Maar daar te wel aan te komen. Moet het juist een Union Portable zyn?” Clapton knikte. f „Ik zal u zeggen waarom. Ik ben zelf wel in het bezit van zoo n machine, maar die is uit sluitend geschikt om in huis gebruikt te worden vanwege zyn grootte. Op reis moeten we een kleine reismachine hebben. Dat ik juist een Union Portable wensch. komt omdat deze ma chine een buitengewoon kleine en sieriyke let ter heeft. Dat is met het oog op portobespa- rlng van groot belang, begrypt u? Bovendien vind ik het wel interessant, en ook by wyze van tegenprestatie en zekerheid, als myn reis gezel biyk geeft, ook iets voor de zaak over te hebben. Het geeft my tevens een weinig zeker heid. dat u niet op het laatste oogenbllk terug krabbelt.” Hy keek Thomas vragend aan. „Wat denkt u ervan, mynheer Brentford? Gaat u op myn voorstel in?” „Ik zou werkeiyk niet weten, welke bezwaren ik nog zou moeten opperen." lachte Brentford. „Als het moet, kan Ik binnen twee dagen ge reed zyn voor de reis.” „Niet zoo hard van stal loopen, jongmensch," vermaande Clapton. „De reis begint pas over twee maanden. En dan wilde ik u voorstellen, dat u.... laat eens zien.... het Is nu vyftlen April. Laten we afspreken, dat u op vyftlen Juni weer hier komt met uw bagage en uw schryf machine, om nog enkele dingen te regelen. We gaan met de Boot, die op twintig Juni naar Vlissingen vertrekt." „Dat is best, mynheer. Ik zal er zyn, maar toch zou ik nog graag weten, welk adres voor het aan schaffen van de machine t beste Het Is niet alleen Duitschland, dat het syn thetische product Buna bracht, waarvan de basis calclumcarbied is, doch ook andere lan den, zooals b.v. de Vereenlgde Staten en Polen, vervaardigen kunstrubbersoorten. In ons land hoort men over al deze rubber- soorten slechts weinig spreken. Dit is echter niet zoo erg verwonderiyk Waar onze koloniën een belangryk aandeel hebben in de voort brenging van de natuuriyke rubber, kunnen wij in een tyd van zoo grooten overvloed van dit product als wy nu medemaken. toch nau welijks verwachten, dat een concurreerend ar tikel. dat slechts met groote kosten langs kunst- matlgen weg te bereiden valt, grooten opgang zal maken. Niettemin zetten die landen, welke hun heil zien in een systematische afsluiting van de buitenwereld, yverlg hun pogingen voort om onafhankeiykheid van 't natuurproduct te bereiken. Dat de productiekosten vry hoog zyn, speelt dan meestal geen rol. Men telt het doel alleen en acht dit alle offers ruimschoots waard. Dat de kosten voor het vervaardigen van de synthetische rubbersoorten vry hoog zyn, en boe hoog precies biykt uit Wallstreet Jour nal, dat de kostpryzen voor een pound der in Amerika vervaardigde soorten synthetische rub ber geeft. Deze kosten bedragen voor neo- phreen-rubber 3 shilling, voor thlokol 2 sh. 5 d. en voor Perbunan niet minder dan 5 sh. 5 d. Wil men die met de Indische kostpryzen ver- geiyken, dan bedenke men, dat vóór daar te lande een kostprys ven 20 ct. per H kg als laag geldt en een van 30 ct. als hoog, waarby men de kostpryzen van de kunstmatige soor ten met 10 procent heeft te verhoogen, daar deze In pounds zyn uitgedrukt en de Indische in halve kilogrammen. Natuuriyk is tegen een dergeiyke vergelij king protest aan te teekenen en wel kan men beide rubbersoorten uit hoofde van hun uiteen- loopende eigenschappen onvergeiykbaar ver klaren. Men bedenke byvoorbeeld, dat sommige kunstmatige rubbersoorten boven het natuur product het voordeel hebben veel beter bestand te zyn tegen de Inwerking van olie. Met dat al biyft er nog altyd een belangryk prijsverschil in het voordeel van de natuuriyke rubber. coupé. Hy reisde in de goedkoope klasse en sliep in, terwyi tegenover hem gaucho’s, kleine far mers en koewachters praatten, spuwden en rookten. In het hotel Santa Fé, hetzelfde, waarin hy destyds de helft van zyn laatste pesos ver teerd had. nam hy een kamer Het was In den middag van den volgenden dag. Er waren reeds vier en twintig uur ver leppen, sinds hy de ectancia had verlaten. Egon ging naar de post „Een telegram voor den senhor." Bespotteiyk, zooals zyn zenuwen hem in den steek lieten. Was het een telegram, dat hem terugriep? Hy brak het haastig open en las: „Senhora Dornbusch verliet Buenos Aires vier weken geleden. Adres onbekend. Niets achter gelaten. Jousten.” Egon lachte zóó bitter, dat de omstanders hem verwonderd aanzagen. Terneergeslagen keerde hy naar zyn hotel terug en sloot zich in zyn kamer op. u alstublieft niet, want het k ons Wat is het levensdoel van een gezond meisje? Soms schooljuffrouw zyn? In de stad is dat misschien gewoonte, maar hier niet. Kinderen krygen en die opvoeden, een orden- teiyke huisvrouw worden, dat Is het ware. Kort en goed, wy zullen u uithuweiyken. dat •i« ons besluit”. (Wordt vervolgd.) Hoe haatte hy haar, het meisje met den vas ten wil, dat hem had overgehaald, zichzelf voor h**r op te offeren. Op het station moest hy eenige uren wach ten, welke gelegenheid hy waarnam, om aan (•en heer Jousten in Buenos Aires te telegra- teeren. „Verzoeke telegrafisch antwoord, poste restante Santa Fé, of u weet, wat er van Beate oerenus geworden is!” Hard was zyn gezicht als hy aan haar dacht. Eindeloos waren die vreeseiyke uren in San Christobal. Vreeselyk waren ’t stof in de straten, net eten, bestaande uit taai vleesch en ellendige *oete aardappelen, het water, dat slechts ge- nietbaar was, wanneer het met canja, een foe- “izchtlgen brandewijn, vermengd werd. was hy verwend gedurende die zes *eken op de estancia! Niet denken was hy tateren maar niet zoo krankzinnig geweest! stonden de machines, waar hy zoo van «Held, daar zonder hem, nu.... Kleine, lieve Ines! ®“^«lyk kwam de trein. Het paard werd in- •'wien. Egon leunde moe in een hoek van de jdoor Otfrid 3 von Hanstein 17 woon komiek uit, als hy plechtig wilde doen. „U weet, waarom wy te zamen komen. Het gaat er om, den Duitscher Friedrich Kun, die vroeger candidaat in de theologie was, aan te" stellen tot nieuwen schoolmeester in onze ge meenschap. Is er iemand onder ons, die er tegen is?” Geen antwoord, slechts peinzend gebogen hoofden. ..Dat is dus afgedaan. De schoolmeester krijgt het schoolhuisje en een stuk land en verder, wat ons goed dunkt. Voorts hebben we te spreken over het welzyn en de toekomst van senhorita Beste Serenus, die zich onder onze hoede gesteld heeft en voor wier welzyn wy bereid zyn te zorgen.” Beate werd hoe langer boe verbaasder voelde zich heel onrustig. „Senhorita! U hebt genoeg uw best gedaan met onze bengels, maar dat is geen werk voor u. wy houden van u. U bent eén braaf meisje. U bent mooi, hebt stevige armen en een ver standig hoofd, wy hebben besloten, u gelukkig te maken.” Beate begon de geschiedenis van den komi- schen kant op te nemen. „Dat is allerxriendeiykst van u!” „Lacht - ernst! De tentoonstelling bestaat voomameiyk uit beeldhouwkunst van de hooge cultuur van Zuid- Indlë, uit de 12e, 13e, 14e, 15e en 16e eeuw, maar er zyn ook Boeddha's en Bodhisattva’s uit vroeger tyd, van Mathura, in Britsch-Indlë, en van de kunst der Khmers uit Achter-Indlë. De oudste Boeddha, een simpel, maar prachtig archaïsch ding In rooden- steen, is uit de vyfde eeuw. Het mag zyn dat de Europeaan vreemd staat tegenover de geheel persooniyke symboliek dezer Indische kunst, met haar eigen religieuze tee- kens en vervoztde stemmingen, wanneer men ziet hoe volkomen van plastiek het werk is, met hoeveel meesterschap en zekerheid de voor ons gevoel grillige proporties en contaminaties zyn opgelost en geordend, dan raakt men ver vuld van bewondering voor de makers dezer werken en men voelt te staan in de nabyheld van iets verhevens en sacraals. Voor ons gevoel heeft een beeld als dat van Ganesa, den god met den kop van een olifant, zyn slurf vast houdend met de linkerhand, misschien iets lachwekkends, by oppervlakkige beschouwing. Maar wat voor ons een circusattractie is, Is voor den Indiër het symbool van iets heiligs, en deze Ganesa heeft in gansch zyn wezen iets zoo grootsch en monumentaals, dat iedere ge dachte aan komisch effect eenvoudig ongepast is. Wat was Beate Serenus klein geworden, het verwende meisje, dat nu bleek werd by het ver moeden, dat die ruwe farmers misschien .niet tevreden over haar waren! zy vroeg angstig: „Wét gaat zoo niet verder?" „Dit hier, met u!” .Kent u niet tevreden?" „Hebt u zelf plezier in dit leven?" „Ik 'doe myn uiterste best." „Gisteren is hier een Duitscher gekomen. Die wou dominee worden, maar is nu al jaren aan het zwerven. Ik geloof, dat een man er beter geschikt voor is de bengels in toom te houden.” „Moet ik gaan?” De farmer bestudeerde haar gezicht. .Kent u graag hier?” „Ik....” „Wacht u maar. U bent een braaf meisje. Een meisje, dat weet, wat ze wiL Maar ik span een uitgroeien tot een overvloedigen oogst of dat de onbarmhartige zon alles zou verbranden; die moesten toezien, hoe de tropenregen de rivieren deed aanzwellen en de velden in moerassen veranderde of hoe sprlnkhanenzwermen op het laatste oogenbllk hun hoop verstoorden die mannen en vrouwen hadden geen tyd om zich te bekommeren om het welzyn van kinderen. - - Zy keek neer op de bloote, stoffige ^voeten, die myien hadden geloopen of gereden, de ge zichten, waarop niet de minste belangstelling te lezen stond, maar alleen het verlangen naar het einde van de schooluren. Schreeuwende stemmen dreunden in koor op, wat zy voorzei; de Jonge hersenen, die reeds de zorgen der ouders deelden, trachtten te rekenen met onbe kende cyfers. Verwonderd luisterden zy toe als de onderwyzeres vertelde van het verre land, waar een winter en een zomer bestond en dat eens het vaderland van hun ouders was ge weest. Het kwam hun voor als een verloren paradys. Dan begon de zon te branden; de lessen wer den onderbroken. De kinderen zaten te slapen of speelden landerig in de buurt. Beate zat in haar leunstoel en dacht na. Don Xavero, de bezitter van de farm en het schooltje, kwam met zwaren tred naderby. Hy was buiten op zyn veld geweest by de jonge katoenaanplantlng, die dit jaar voor het eerst vrucht zou dragen. Op zyn gezicht lag een tevreden lachje. Hy knikte haar toe. „Rnenrw diaa, «enhorite Besrfet* VOORKOMEN j RHEUMATIEK werriG Giotr. hauOcismciii I*,.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 9