Nieuwe dienstregeling der Spoorwegen MONSTERS ZONDER WAARDE BAKKERTJE bi| Gevatte Kou, Griep, Influenza, Koorts, Onbehaaglijkheid enz. Parijs voorbereid op het ergste BELANGRIJKE FUSIE IN PAARDENFOKKERIJ Kerkelijk leven VERBETERINGEN VOOR DE FORENSEN Golvend en reinigend gaat het actieve Ivorol-schuim over en tusschen Uw tanden en geeft een werkelijk wonder van reiniging. Ivorol-tandpasta (Nieuw recept) tube 80-40 en 25 ct. DINSDAG 27 SEPTEMBER 1938 se«r Betere uitkomsten De lustrumschouw te Scheveningen Staking te Aarle-Rixtel Buitenlandse he verbindingen jarigen Een doode, vijf gewonden Rector J. de Greeve S. J. -1» s-o -a Pachtwet 1 November in werking 1600 IN EEN JAMPOT Werklooze vrijgesproken Retraite In Januari 1939 zal voor acht Provincie» één hechte ver- eeniging optreden Nog twee succesvolle vertooningen, thans voor het publiek Auto tegen een boom gebotst Reeds vele burgers hebben Parijs en de groote steden verlaten en zyn naar veiliger oordin - geëvacueerd De regelmatige dienst heeft bevredigend gewerkt Twee personen werden ernstig gewond Tegen M. v. Z. in hooger beroep twee jaar geëischt HOOG BEZOEK AAN DE HEMBRUG AUTO-ONGELUK TE RENS- WOUDE ZIJN GOUDEN KLOOSTER. FEEST HERDACHT at zwart Op »-» en Mxrt. - IS De zedenmisdrijven te Oss Pangerangs bezichtigden ook de hoogovens te Veisen De verbinding met Zeeland Tegemoetkoming aan de bezwaren der forensen Beperkte twee-uursdienst in het Noorden D£* HAAG BESCHERMT ZICH TEGEN LUCHTAANVALLEN Tydelyke voorzieningen 700 arbeiders in de werkverschaf fing leggen den arbeid neer de ran wijUn worden; ook deze het werk neerlegden. Een oe A. waar -96, «-■ o hier te te werkloos wer mort» door te» ■Hing doer 18-jarig» GtO»- Den Haag en Amsterdam twee uur later dan thans; van Vlissingen en Middelburg met Gro ningen en Friesland 30 minuten later, doch met een gelijk aantal minuten versneld. gaven over den omvang, welken de militaire maatregelen in het Oosten en Noord-Oosten des lands hebben aangenomen. In tal van plaatsen moet de evacuatie van de burgerbevolking, welke door de autoriteiten was aangeraden, reeds zeer ver zijn voortge schreden, zoo te Straatsburg. Nancy en Metz. zehen bedroeg. De stoomtreinen zullen ar nu natuurlijk langer over doen en wel een uur. -33, waar» verachll- rmoedeltjk 1—37 goed op bemoedigend De uitvoeringsmaatregelen, welke autoriteiten zijn getroffen, om ook voorbereid te zijn op de waarvan de r*din kennis heeft gekregen, of welker ten uitvoerlegging het met het eigen oog kon vol gen. hebben hiertoe uiteraaro niet weinig bij gedragen. Aan de burgerbevolking, die in geval van oor log tenslotte toch in Parijs zal achterblijven, zullen, zoodra 'n verdere toespitsing van het con flict dit vereischt. de regels, waaraan zij zich ter eigener en anderer beveiliging tegen lucht aanvallen heeft te houden, bekend worden ge maakt door middel van op tal van punten aan te plakken affiches en door middel van luid sprekers. Door de radio en door middel van de bladen heeft de commissie, welke belast is met Het is begrijpelijk, dat al deae voorbereidin gen op de bevolking een diepen Indruk hebben gemaakt, xnbinatto» denkdp» spel mod itueel nol u In dB 13-11 nz. «tdiig Maandagmiddag omstreeks twaalf uur is op den rijksweg Woudenberg-De Klomp, even voor het dorp Renswoude, een ernstig verkeersonge luk gebeurde. Maandag is afgekondigd het Koninklijk besluit van 23 September 1938 (Staatsblad no- MS), waarbij de dag van inwerkingtre- <ün* »an de Pachtwet is vastgesteld op 1 November 1938. evacuatie” JMÜS evacuatie reeds de stad^vr hier hebben de Zondagavond kwart voor acht is een per sonenauto met zes jongelui, vijf heeren en één dame, allen uit Eindhoven, door nog niet bekende oorzaak te Moergestel tegen een boom gebotst- Alle inzittenden werden gewond. Onze correspondent te Parijs telefoneerde ons gisteravond: De stemming, welke sich de laatste dagen geleidelijk aan van de Fransche hoofdstad heeft meester gemaakt, had hedenmiddag het pent bereikt, waarop men zeggen kan. dat zjj waarlijk volkomen voorbereid is op het ergste. tusschen te lot in «a- van een van Ook wordt trein 1202 (nieuw 1200) 9 minuten vervroegd. Eindhoven V. 532, Tilburg A. 8.08, in aansluiting aan trein 650 (Tilburg V. 8.13). Bovendien wordt trein 1231 van Tilburg af 10 minuten later gesteld. Tilburg V. 2153. Eind hoven A. 2230. Deze trein neemt te Tilburg de aansluiting over van trein 609 Tilburg A. 21.48. Het aantal schuilkelders kelders waarin de Parjjsche bevolking zich op het alarm signaal in veiligheid moet brengen be draagt momenteel 43.000. In deze kelders zijn vandaag de vrij simpele inrichtingen aangebracht, welke ze ook gasvrij moeten maken. Maastricht Parjjs-Noord 12.48. Het vertrek van Parjjs-Noord 18.30. de aankomst te Maastricht 0.18. Ten aanzien van de Diesel-treinen op Parijs, welke komen te vervallen, omdat de Fransche Spoorwegen dit materieel niet meer graag heb ben. vernamen we, dat de gemiddelde bezetting op Nederlandsch gebied dan slechts 5 men- Hoewel reeds was tjesloten op de baanvakken StadskanaalZuldbroek en Assen—Stadskanaal het relzigersvervoer eveneens te staken, wordt in afwachting van het resultaat der bemoeiin gen van het ..Comité van actie voor behoud van het relzigersvervoer op de genoemde baan vakken" alsnog tot 1 December 1938 op deze baanvakken een twee-uursdienst gereden. De treinen loopen tot en van Stadskanaal in di recte aansluiting te Zuldbroek aan de treinen van en naar Groningen en van en naar Win schoten en te Assen op en van de sneltreinen ZwolleGroningen en terug. Aangezien dit besluit genomen werd nadat het spoorboekje reeds in druk was gegeven, is de dienstregeling dezer treinen opgenomen op een afzonderlijk blaadje, hetwelk geplakt is vóór in het deel van den reisgids, bevattende de dienstregeling der Nederlandsche Spoorwe gen (blauwe omslag). Op het kaartje, aange vende de tabellen, komen bedoelde lijnen niet meer voor. Anton Sweers beeft daarop de jongens toe gesproken en hen bedankt voor hun groote on baatzuchtige toewijding. Aan idealisme als dat van jullie, zoo zeide de heer Sweers, heef', de wereld behoefte. Jullie vragen niet; wat krijg ik, maar: geef ik wel genoeg. Blijft wat jullie bent: Blijft troubadouren van God! de organisatie der passieve defensie overigens de aandacht gevestigd op de desbetreffende in structieve brochure, welke op alle commissaria ten van politie kosteloos aan leder wordt uitge reikt. Het alarmsignaal in geval van luchtraids op Parijs zal worden gegeven door 75 op de daken aangebrachte sirenes In de stad zelf en 80 in de banlieu, benevens door de 300 politie- en brandmelders, welke zich langs de straten be vinden. ran België ithuld zal inmen- aange- werd de Oosten- gegaran- Ook de verbinding met Zeeland, waarover geklaagd werd, to verbeterd, terwijl verschillen de stopplaatsen zijn ingevoerd. In verband met den terugkeer tot den nor malen Amsterdamachen tijd moesten de inter nationale treinen, welke van, naar en over Dultschland loopen, alsmede enkele treinen over België naar en van Zwitserland worden ge wijzigd en dientengevolge eenlge daarmede sa menhangende binnenlandsche treinen. Verschillende treinen worden vroeger of later gesteld. Zoo is voor de Lage Zwaluwe-ljjn de Zondag beeft de Kruisvaart in het circus te Scheveningen nog twee voorstellingen gegeven van haar Indrukwekkende lustrum schouw, welke ditmaal voor bet publiek toegankelijk waren en dan ook veel belang stelling trokken. Int i met brt 5sten De verbinding van Eindhoven met België en Zeeland wordt verbeterd door een aantal trei nen in te leggen, die aansluiting geven in beide richtingen op Roosendaal. Dit zal bij wijze van proef geschieden. Ook te Parijs is de zoogenaamde .vrije i begonnen. Deze vrije daarin, dat wie thans irlaten kan en wil ook autoriteiten zulks reeds aangemoedlgd zich naar het door hen zelf uitgekozen veiligst geachte oord in de provincie begeven. dant van bet Legioen Mangkoe Nagoro en Pan geran Harlo Soerjoatmodjo, oud-oom van Pan- geran Adipatl Ano Praboe Soerjodllogo, hoofd van bet Pakoe Alamsche Huis te Jogjakarta, majoor by den genenden staf k Ja suite K. N. I. L. Zjj werden vergezeld van de heeren L. A. M. Viseer, assistent-resident en D. R. A. v. Rangen, kapitein btf den genenden stef KNIT,., toe gevoegd aan de Pangerans tijdens hun verblijf in Nederland. Het gezelschap werd door de directie ontvan gen en rondgeleid. De nieuwe geschutwerkplaats werd bezocht, waar de aanmaak van de nieuw ste luchtdoelkanonnen met groote belangstelling werd gevolgd. Daarna werd de patroonfabricage bezichtigd en werden enkele demonstraties met mitrailleurs op de schietbaan bijgewoond. Na de thee is het gezelschap weer vertrokken. Dea morgens was een bezoek gebracht aan de hoogovens te Velsen. Verder staan nog op het programma: de de fensiewerken van de Zuiderzeewerken, Soes Ver berg, het Legermuseum en tea slotte Bronbeek met de Koloniale Reserve. Een personenauto, bestuurd door den heer Van O., uit Amsterdam, vertegenwoordiger van een filmmaatschappij, moest achter een paar melkwagens blijven, om een tegenligger te la ten passeeren. Door de groote snelheid, waar mede gereden werd, kon de heer Van O. niet tijdig meer remmen. Hij gooide het stuur met een ruk naar links om. waardoor de wagen te gen een boom vloog. De zijkant van het voer tuig werd geheel weggerukt. Dokter Aghlna. uit Amersfoort, verleende de eerste hulp, later bijgestaan door dokter Renken uit Scherpen zeel. De beer Van O. bleek ernstige hoofdwon den en inwendige kneuzingen te hebben opge- loopen. Zijn mede-Inzittende, die nog niet ge ïdentificeerd kon worden, was er erger aan toe. Met een schedelbaslsfractuur en zware inwen dige kneuzingen werd hij in zorgwekkenden toestand per ziekenauto naar „Lichtenberg" te Amersfoort vervoerd, waarheen ook de heer Van O. met een tweeden ziekenauto werd ge transporteerd. Onder voorzitterschap van den rjjksvee- teeltconsulent. tr. W. de Jong, ia te Arnhem Zaterdag de oprichtingsvergadering gehouden van de nieuwe vereeniging V. L. N. (Ver eeniging tot bevordering van tie Landbouw- tulgpaardfokkerQ in Nederland), zijnde de veelbesproken en langgewenschte fusie tusschen de belde belangrijke wannbloed- stam boeken: Nationale vereeniging tot be vordering der paardenfokkerij in Nederland en het Geldertch paardenstamboek. hoorn in aansluiting op NieuwenluisLoenen. Op het baanvak Rotterdam HofpleinDen Haag H.8. is ten behoeve van bet forensen verkeer op Zaterdag ingelegd trein 88 Rotter dam Hofplein V. 1330—Den Haag H. 8. A. 1333 en trein 79 Den Haag H. 8. V. 12.50—Rotterdam Hofplein A. 13.15. Bovendien worden op Zon en feestdagen en eveneens op Zaterdagen ver schillende treinen in den regelmatigen 30 mi nutendienst gebracht, die in verband met bet forensenverkeer op de overige dagen moeten vervallen. Op de baanvakken WlnsumZoutkamp en EmmenGasaelternjjveen wordt het reizlgers- vervoer gestaakt. Aan het slot van de avondvoorstelling hebben de jeugdige deelnemers aan den re gisseur. Anton Sweers, een spontane, har telijke hulde gebracht. Van de verschillen de groepen werden hem een krans en bloe men geschonken, terwijl hem verder een album zal worden ter hand gesteld met de namen van alle jongens, die aan Lustrumschouw hebben meegewerkt. Zondag 3 October treedt weer de niewwe dienstregeling van de Nedertandacbe Spoor wegen in werking, weke practloeh weinig nlewwe bevat en (een wijziging brengt in de algemeene Hjnen, aooals deae reeds te Mei waren vastgesteld. Met vreugde sal echter vernomen worden, dat aan de beswaren van de forensen voor oen groot deel is tegemoet gekomen en treinen weer zjjn ingelegd, die achteraf Neten niet gemist te kunnen door de materie?! eventualiteiten, en het publiek'of uit de bladen en door Ook zijn de ondergfondsche Métro-stations, die om de soliditeit hunner gewelven volkomen bomvrij worden geacht, in gereedheid gebracht. Een begin van uitvoering ia ook gemaakt met het aanleggen van een soort loopgraven in de stadsparken, welke een vrij zekere b^chermlng zullen verleenen tegen bom- en granaatscher ven, maar niet tegen gassen, zoodat hun ge bruik voorbehouden zal blijven aan met gas maskers toegeruste personen. Tevens kon men vandaag op tal van punten in de stad arbeiders de laatste hand zien leggen aan een speciale verlichting, welke in geval van oorlog de normale verlichting zal gaan vervan gen. Het zijn heel zwakke van boven afge schermde en niet weerkaatsende lichtpunten, blauw gekleurd, op de kruispunten en pleinen der stad aangebracht. In tal van straten en op tal van pleinen brandt zij reeds proef. Zjj maakt een vrij sl- nisteren Indruk. Vroeg in. den morgen is ook de brandweer er op uitgetogen om overal de alarmsignalen te verifieeren. De heer O. F. H. Glasberger, chef van de Dienstregeling, die ons bovenstaande mededee- llngen verstrekte, vertelde ons nog, dat de re gelmatige dlenat. zooals deae in Mei te inge voerd. zeer bevredigend heeft gewerkt. Ook op spitstijden heeft men alle vervoer goed kun nen verwerken, mede dank zij het reserve Die- rel-materleel, waarover men koo beschikken. Do financieels aittemsten van het rri- sigersvervoer sfjn ondanks de opheffing van ongeveer 156 stations sa ds wilde auto- busdiensten gunstig. Er word een bedrag van K.686 meer ontvangen dan vorig jaar. Van Donderdag af sullen de nieuwe reis gidsen, waarin ook de autobusverbindingen voorkomen, aan de Motions verkrijgbaar zijn, terwijl de verkoop in den boekhandel Vrijdag begint. Wijl beide retraites, voor gehuwde dames tn October uitgeschreven, voltallig zijn, te een der de ingelascht van 1»—33 October in het Re- traltenhute te Bergen (N.-HJ, De spoorwegen hebben, ten einde den stroom dezer vrije evacuatie te kunnen verwerken, van af Zaterdag reeds tal van extra-treinen inge legd. Bovendien bewogen zich Zaterdag en Zon dag op de wegen, welke van Parijs af het Wes ten en Zuiden de provincie invoeren, onafge broken files auto's van particulieren. De vrije evacuatie onderscheidt zich van de georganiseerde evacuatie, b|j welke laatste de gtëvacueerden naar hen door de autoriteiten aangewezen evacuatie-centra gedirigeerd wor den. De plannen hiervoor liggen klaar, zoodat met hun tenuitvoerlegging ieder oogenblik begonnen kan worden. Een snel uitgevoerde evacuatie der burgerbe volking is voor Parijs temeer geboden, daar in het systeem der passieve defensie een schrome lijke achterstand bestaat, welken de gasmasker- fabrlcatie nóg heeft in te halen. Vanochtend te bij de werkzaamheden voorde omlegging van de Aa, onder de gemeente Aarle- Rixtel. welke onder leiding van de „GrondmU. voor het waterschap de Aa” in werkverschat- fing worden uitgevoerd, een conflict uitgebro ken, waarbij ruim 700 man zijn betrokken. Een 300-tal tewerkgestelden uit sHertogen- bosch weigerde vanochtend aan den arbeid te gaan, omdat een wijziging in het ploegenstel- sel was gekomen. Zjj oefenden op de andere te werkgestelden een zoodanige pressie uit, dat Z_j groep van 70 man uit Helmond, die vanochtend voor net eerst onder Aarle-Rixtel aan het werk sou gaan, keerde heel spoedig naar Helmond terug, r»»»r zij zich aan de arbeidsbeurzen vervoegde en mededeelde, dat zij niet met het werk durf de beginnen. Op het oogenblik ligt het werk stil. Een groep Bosschenaren heeft zich later naar de werkver schaffing aan de Aa, nabij «luis 9. onder Btlp- donk, begeven, waar zjj de daar tewerkgestel den eveneens wist over te halen, het werk neer te. leggen. Ongeregeldheden -hebben zich niet voorge daan. VS <t 31. 32*31. 22x43, 6- Wat de bultenlandsche verbindingen betreft, daarin komen de gewone wijzigingen als ge volg van den terugkeer tot den normalen Am sterdamachen tijd. De treinen naar Dultsch- land vertrekken 1 uur vroeger en die van Dultschland komen 1 uur vroeger aan, behou dens geringe afwijkingen. Nieuw worden Ingelegd twee paar sneltrei nen Eindhoven—Brussel en terug over Valkens- waard. Deze treinen vertrekken van Eindhoven ten 8.15 en 17.35; de aankomsttijden te Brus sel Noord Zijn 10.18 en 19 38. Te Mechelen wordt aansluiting verkregen naar Antwerpen, de aan komsttijden aldaar zijn 1031 en 19.51. Van Brussel Noord vertrekken deae treinen ten 739 en 18.45; de aankomst te Eindhoven te 10.40 en 21.37. Te Mechelen beslaat aansluiting van Antwerpen. De vertrektijden van daar zijn 730 en 18.40. De treinen zullen worden samen gesteld uit modern Belgisch materieel le, 3e en 3e klasse. Het te een proef, die veer min stens een jaar wordt genomen, waarvan men veel succes verwacht. De ingaande 15 Mei 1938 Ingelegde Diesel- treinen MaastrichtParijs en terug komen te vervallen en worden vervangen door stoom- sneltreinen. De vertrektijd van wordt 7.43, de aankomsttijd te :1e»**” De geruchten, welke Zaterdagavond liepen, als zou de regeering besloten hebben ook-ide reservisten in het bezit van witte mobillsafle- boekjes nummers drie, vier en vijf op te roepen. z|jn niet bevestigd. Het is niettemin een feit, dat zoowel gisteren als vandaag nog onafgebroken tal van reservisten van het Gare de l’Est zijn vertrokken. In mindere mate kan men hetzelfde constateeren aan het Gare du Nord. Grooten indruk heeft op het publiek ook ge maakt hetgeen de bladen vandaag te tozen I Het programma was in overeenstemming met het advies, dat wij naar aanleiding van de eer- ste vertooning gaven, bekort, terwijl de op tocht. waarbij de KrulsvaarUdealen aanschou welijk worden voorgesteld, thans boeiender ge- ensceneerd was. Men had hier bovendien een actueel en mede daarom bijzonder indrukwekkend moment in gelascht: de declamatie van een vredeagedicht, speciaal hiertoe met het oog op de internatio nale spanningen door Gabrièl Smit vervaar digd. Verder oogstte ook nu weer het optreden der Volendammer Kruisvaart, in het bijzonder het spreekkoor -Voor Volendam”, zeer veel succes. Ir. de Jong herinnerde bij zijn inleidend woord aan de vele moeite, die het gekost heeft om het zoover te brengen, dat tusschen deze beide belangrijke lichamen samenwerking kon worden verkregen. Nu het eindelijk zoover ge komen te, dat een modus voor die samenwer king is vastgesteld, ligt het in de bedoeling eerst de vereeniging V. L. N. op te richten en de belde andere organisaties te doen llqul- deeren, zoodat er begin 1939 voor acht provin cies des lands een hechte en parate vereeniging voor het landbouwtulgpaard zal zijn. Nadat de eerst geneeskundige hulp was ver leend, zjjn de gewonden naar de ziekenhuizen te Eindhoven en Tilburg overgebracht. Een van hen. de heer Ed. Schroeder, is kort na aan komst overleden, terwijl de toestand van mej. Martin zorgwekkend is. De overige gewonden zijn de heeren Martin, een broer van mej. Mar tin. Sommer, Janssen en Hoppenbrouwers. Het gezelschap was op weg van Eindhoven naar Tilburg. A Teneinde tegemoet te komen aan de door de forensen geuite beswaren over de treinverbin ding rond Amsterdam zijn ingelegd op werkda gen (behalve Zaterdags) de treinen 1323 Am sterdam W. P. V. 1736 Utrecht C. 8. A. 18.25 I en 1338 Utrecht C.8. V. 1926 Amsterdam W. P. A. 1956. Beide treinen stoppen op alle t usschenstations. Ingelegd is trein 740, Amersfoort V. 8.53, Baam V 9.04, Hilversum V. 9.14, Naarden Bus- sum V. 9 28, Amsterdam C. 8. A. 9.45. Trein 1832 (nieuw 1836) Utrecht Maliebaan— Hilversum- wordt 38 minuten vroeger gesteld en komt,te Hilversum aan te 8.17 en wordt door- gevoerd naar Amsterdam C. S. als trein 1826 (Hilversum V. 821). Ingelegd wordt op werk dagen (behalve Zaterdags) trein 1881 Amster dam C 8. v. 20.23, Amsterdam Muiderpoort V. 2030, Weesp A. 30.40, NaardenBussum 3050, Hilversum A. 3058. Trein 1865 Amsterdam C 8. (V. 17.40) loopt thans ook op Zon- en feestdagen tot Hilversum (A. 18.18). Bovendien zullen, zooals gezegd, verschillen de treinen gaan stoppen. Verder worden op Zon- en feestdagen ingelegd trein 2530 Den Helder (V. 953) Alkmaar CA. 10 38), in aan sluiting aan trein 2430 naar Amsterdam (A. 1125) en trein 2561, Alkmaar (V. 2323) Den Helder (A. 0.05), In aansluiting aan trein 2491 van Amsterdam C.8. (V. 2237). Wijzigingen zijn er voorts op het baanvak Utrecht C. 8.—Baarn BuurtstationKesteren— Nijmegen en treinen ingelegd AalsmeerAm sterdam Haarlemmermeer; AmsterdamUit- In verband met den bouw van onderdoorgan- ÏMtste verbinding" met' Dordrecht" RMterdam, nBMt den bestaanden tunnel nabij den - deuketodjjk te Rotterdam Is aan de treinen tus- schen Rotterdam en Schiedam een enkele mi nuut meer rijtijd gegeven moeten daardoor vertrekken o. a. de electrische treinen naar Amsterdam 1 minuut vroeger van Dor drecht en Rotterdam. Wij herinneren ons over deze verbinding van lezers reeds eerder klachten te hebben gekre gen, doch de moeilijkheden, die daar lijdelijk zullen heerachen, zijn daarmee waarschijnlijk opgelost. m to 8* te W Met algemeene stemmen werd tot de oprich ting van de nieuwe vereeniging besloten, waarna de statuten en de reglementen werden vast gesteld overeenkomstig de van de bestuurstafel aangeboden ontwerpen. Blijkens de statuten zal de vereeniging in stand houden twee paar denstamboeken en welf een voor het landbouw- tuigpaard van het Gronlngsche type (a gr. t) en een voor het landbouwtulgpaard van net Geldersche type. Maandagmiddag hebben vier Pangerangs, onder leiding van den heer A. A. O. Feullletau de Bruyn, genefaal-majoor bd. van het K. N. I. L., hoofd van de zesde afdeellnj van het Departement van Koloniën, een bezoek gebracht aan het Staatsbedrijf der Artillerie-lnrichtingen aan de Hembrug. Het gezelschap bestond uit: Pangeran Han- gabéhi, oudsten zoon van Zijn Vorstelijke Hoog heid Pakoe Bowono, Soesoehoenan van Soera- karta; de Pangeran Is luitenant-kolonel bij den generalen staf k la suite K.NJL,.; Pangeran Hangabéhl, oudsten zoon van Z. H. Hamengkoe Bowono VIII. sultan van Jogjakarta, majoor bij den generalen staf 4 la suite K.N.I.L.; Pan geran Hario Soerjoscemamo, broeder van Z. H. Pangeran Adipatl Mangkoe Nagoro VII, hoofd van het Mangkoe-Nagorosche Huis te Soera- karta, luitenant-kolonel, oudsten korpscomman- Het gerechtshof te 's Hertogenbcoch beeft gistr in hooger beroep behandeld de zaak te gen M. van Z., Industrieel te Oaa, verdacht van zedendelicten, die door de roebjbank veroor deeld was tot 2 jaar gevangenlstraf met af trek van voorarrest. Het hof etoebte bevestiging van dit vonnis. Uitspraak over veertien dagen. P* H^gzche gemeenteraad heeft Maandag- ,_™a8 zonder hoofdelijke stemming besloten, t I/**1*1 van B. en W. tot t treffen van maat- ty bescherming van de burgerbevol- 3* J***” luchtaanvallen en het hiervoor be- •'aütoaar stellen van credlet aan te nemen. Bij een werkloos sleepbootkapitein Dordrecht werd op zekeren dag in een jam potje een bedrag van 1800 gevonden. Hy Bei de hier echter niets van af te weten, daar zijn vrouw altijd zijn flnancleele belangen behar tigde. De rechtbank in Dordrecht sprak hem vrö. welk vonnis het Haagscbe gerechtshof in hoo ger beroep bevestigde. y ndlen het garanUe-verguldsel wél had I gehouden, wat zou dan T8jecho-Slo- wakjje daarbjj hebben gewonnen? Deze vraag kan alleen beantwoord worden door het beantwoorden van de vraag, wat internationale garanties vandaag den dag prscttsch nog waard zijn. WIJ vreezen dat de Tsjechen en zij niet alleen deze vaarde niet al te hoog zullen ..n.inn d® ervaringen, welke Oostenrijk, waarvan de Trjechen en Slowaken zich indertijd heb ben losgeworsteld, op dit gebied heeft - moeilijk Een voorstel om dit grondbeginsel uit de statuten te laten en te volstaan met een ruime definitie van de belde typen in het reglement, werd met aanzienlijke meerderheid verworpen. Voor elk stamboek wordt de fokrichtlng, keu ring en Inschrijving van paarden bij afzonder lijk reglement nader geregeld met dien ver stande, dat merriën slechts in een der beide stamboeken kunnen worden ingeschreven. Deze reglementen voor het Geldersch en voor het Gronlngsch type werden eveneens vastge steld, waarna het te benoemen voorlooplg be- stuur gemachtigd werd de Kon. goedkeuring op de statuten te vragen en voorts bij de regeering een aanvrage tot erkenning, ingevolge de Paar- denwet, In te dienen. Het ligt in de bedoeling, dat de nieuwe vereeniging per 1 Januari 1939 haar werkzaamheden in vollen omvang zal kun nen beginnen. Het voorlooplg bestuur werd samengesteld als volgt: voorzitter de heer H. A. van Beunln- gen te Kerk-Avezaath. thans voorzitter van de Nationale; vice-voorzitter E. van Binsbergen te Zoelen, thans voorzitter van het O. P. 8. Leden van het voorlooplg bestuur: de zittende bestuursleden vap het hoofdbestuur der Natio nale, met uitzondering van die van Gelderland, n.l. de heeren E. j. van der Scheer te Kamper veen en O. R A. Niehoff te Hardenberg voor Overijsel, W. F. van Beeck Calkoen te Cothen voor Utrecht,Tl Biesheuvel Azn. te Spaamdam en A. Kooi) te Kedlchem voor de Hollanden; A. van Hoof te Standdaarbuiten en A. M. Nalemans ui te Moerdijk voor Noordbrabant, G. Nab te Meer- loo voor Limburg. Voor Gelderland werden ins»s dit voorlooplg bestuur door de afd. Nationale en -het O. P. S. aangewezen de heeren W. A. Oostermans te Eist W. J. L. van Oppenraay te Benunel en D. N. Heuff te Dell. Het secretariaat zal voorlooplg waargenomen worden door den heer ir. J. S. Swierstra te Utrecht, waar de nieuwe vereeniging gevestigd zal zijn. Aan het einde der druk bezochte en zeer ge animeerde vergadering heeft de heer Van Beu- nlngen zijn groote voldoening over het resultaat der vele bemoeiingen doen hooren Hij achtte de tot stand gekomen samenwerking van seer groot belang voor de warmbloedfokkerij hier te lande en hij riep aller medewerking in" deae fusie aan de verwachtingen te doen beant woorden. o gedaan, kunnen worden geacht. Den 20sten Mei 1925 verklaarde de toen malige Itallaansche premier in den Itall- aanschen senaat: „Italië zal nooit een zoo (roote breuk van de verdragen toestaan, ab de vereeniging van Oostenrijk met Dultschland aeu zijn. Naar mtjn meentng nu die vereeniging alle vruchten van Ita lië» overwinning teniet doen. Het zou Dultschlands macht vei grooten, zoowel wat bevolking als wat grondgebied aangaat, en het sou een tegenstrijdigheid doen ont staan. waardoor Dultschland van alle na ties de eenige zou zijn, die haar grondge bied vergroot en haar bevolking vermeer- derd had.” Zóó dacht Italië in 1925 over de onafhankelijkheid van Oostenrijk, die In 1922 door den Volkenbond. d.w.z. door de (mote mogendheden van dien bond, was gegarandeerd. In 1932 garandeerden de mogendheden te Lausanne de onafhanke lijkheid van Oostenrijk opnieuw. In 1934 legden Frankrijk en Engeland gezamenlijk weer een uitdrukkelijke garantie-verklaring af. In 1935 herhaalden Frankrijk, Italië en later Engeland hetzelfde, bijna eentonig •ordende garantie-lied en te Stresa werd 6e bigelsch-Fransch-Italiaansche garantie nog eens bekrachtigd. Na den moord op Dollfuss seinde Mussolini aan Prins Star- homberg: ,j>e tragische dood van den Kanselier is mij een reden tot diepe droe- tonis. Oostenrijks onafhankelijkheid, h|j voor stierf, is een principe, dat Italië kityd verdedigd heeft en dat in bijzonder erltleke tijden Italië weer zal verdelgen “«t nog grooter beslistheid". Den Hen JuM 1936 en den 12en Februari 1938 had Hitler niet alleen zijn handteekenlng ge loven voer Oostenrijks onafhankelijkheid, ■naar ook op zich genomen zich te onthou den van elke directe en indirecte ting in Oostenrijks binnenlandsche '«genheden. De maand daarop Anschluss voltrokken en verloor h)k «ijn zoo vaak en veelzijdig deerde onafhankelijkheid en Engeland, ^ixnkrljk en Italië dachten er niet aan hun garanties gestand te doen. Hit dezen gang van zaken blijkt, wat in ternationale garantle-bewijzen waard zijn, •“meer men ae presenteert aan hen, die •e vrijwillig verstrekten, op een moment, dat hun om de een of andere reden niet «elegen komt Het blijken dan fraaie mon- •ters, maar zonder waarde. Zondag is te Groningen met grooten luister het vijftig-Jarig kloosterfeest van pater J. O. M. de Greeve 8. J. gevierd. Na gewerkt te hebben aan bet Aartsbisschop pelijk Seminarie te Culemborg en bet college te Katwijk, was pater De Greeve vele Jaren kapelaan aan de Molenschool te Nijmegen. Vervolgens stond hij aan bet hoofd der com- munauteiten te Rotterdam, Amsterdam en 's Gravenhage, totdat hij in 1930 naar Gro ningen kwam. Zondagmorgen heeft de Jubilaris 'n plechtige H. Mis van dankbaarheid gecelebreerd. Onder deze H. Mis werd de feestpredikatie gehouden door den hoogeerw. heer L. J. Buvé. deken van Groningen. Des middags om zes uur hield de jubilaris onder een plechtig lof een korte toespraak- Vervolgens werd een druk bezochte receptie gehouden, waarbij den Jubilaris een feestgave onder couvert werd aangeboden. Rector De Greeve sprak tot de talrijke aan wezigen een woord van dank voor den onver- getelijken dag, hem bereid. U de onderhandellngen L? chamberjaln en Adolf Hitler LJ Godesberg over het toekomstig van Tijecho-SlowakJJe en den vrede Europa heeft de mogelijkheid van het randeeren der toekomstige grenzen de Tsjecho-Slowaaksche republiek groote rol gespeeld. De mogelijkheid een internationale garantie, waaraan ook Dultschland zou deelnemen, voor een „ge schild” Tsjecho-Slowaklje moest dienen ato verguldsel fan de bittere pil van den afstand van het uit Industrieel en strate gisch oogpunt zoo 'belangrijke Sudeten-- Duitsche gebied, welke pil Engeland en Frankrijk Praag met dichtgehouden neus wilden laten Innemen ter wille van den wel niet lieven, maar toch hoogst gewenschten vrede. Mussolini heeft den ochoonachij- nenden glans van dit verguldsel bedorven door de reeds klaar wakker zijnde andere mogendheden, die minderheden in Tsje- cho-Slowakije hebben, aan te moedigen voor die minderheden eenzelfde lot te eischen ato eventueel den Sudeten ten deel sou vallen. En tenslotte heeft ook Hitler ns het laatste nachteiyke onderhoud met den Britschen premier Praag een laatste aanbod gedaan, waarin geen enkele ga rantie voor de eventueel nieuwe grenzen van Tsjecho-Slowakije zijnerzijds werd gegeven. De schijn van eenige Duitsche tegenprestatie voor de door Praag te verJ~ leenen concessies was daarmee vernie tigd en Londen en Parijs schijnen thans geen pressie meer uit te willen oefenen op Praag om de enkel nog bittere pil te alikken. Praag toont daartoe dan ook niet meer den minsten lust. Het heeft gemoMli- ■eerd en haalt voor het oogenblik diep adem door den zoo lang en krachtig dicht gehouden neus.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 15