Nieuwe dienstregeling der
Spoorwegen
MONSTERS ZONDER
WAARDE
BAKKERTJE
bi| Gevatte Kou, Griep, Influenza,
Koorts, Onbehaaglijkheid enz.
Parijs voorbereid
op het ergste
BELANGRIJKE FUSIE IN
PAARDENFOKKERIJ
Kerkelijk leven
VERBETERINGEN VOOR
DE FORENSEN
Golvend en reinigend gaat het actieve Ivorol-schuim
over en tusschen Uw tanden en geeft een werkelijk wonder van reiniging. Ivorol-tandpasta (Nieuw recept) tube 80-40 en 25 ct.
DINSDAG 27 SEPTEMBER 1938
se«r
Betere uitkomsten
De lustrumschouw
te Scheveningen
Staking te Aarle-Rixtel
Buitenlandse he verbindingen
jarigen
Een doode, vijf gewonden
Rector J. de Greeve S. J.
-1» s-o
-a
Pachtwet 1 November
in werking
1600 IN EEN JAMPOT
Werklooze vrijgesproken
Retraite
In Januari 1939 zal voor acht
Provincie» één hechte ver-
eeniging optreden
Nog twee succesvolle vertooningen,
thans voor het publiek
Auto tegen een boom
gebotst
Reeds vele burgers hebben Parijs
en de groote steden verlaten en
zyn naar veiliger oordin
- geëvacueerd
De regelmatige dienst heeft
bevredigend gewerkt
Twee personen werden ernstig
gewond
Tegen M. v. Z. in hooger beroep
twee jaar geëischt
HOOG BEZOEK AAN DE
HEMBRUG
AUTO-ONGELUK TE RENS-
WOUDE
ZIJN GOUDEN KLOOSTER.
FEEST HERDACHT
at zwart
Op »-»
en Mxrt.
- IS
De zedenmisdrijven
te Oss
Pangerangs bezichtigden ook de
hoogovens te Veisen
De verbinding met Zeeland
Tegemoetkoming aan de
bezwaren der forensen
Beperkte twee-uursdienst in
het Noorden
D£* HAAG BESCHERMT ZICH
TEGEN LUCHTAANVALLEN
Tydelyke voorzieningen
700 arbeiders in de werkverschaf
fing leggen den arbeid neer
de
ran wijUn
worden; ook deze het werk neerlegden. Een
oe
A.
waar
-96, «-■
o
hier
te
te
werkloos
wer mort»
door te»
■Hing doer
18-jarig»
GtO»-
Den Haag en Amsterdam twee uur later dan
thans; van Vlissingen en Middelburg met Gro
ningen en Friesland 30 minuten later, doch met
een gelijk aantal minuten versneld.
gaven over den omvang, welken de militaire
maatregelen in het Oosten en Noord-Oosten
des lands hebben aangenomen.
In tal van plaatsen moet de evacuatie van
de burgerbevolking, welke door de autoriteiten
was aangeraden, reeds zeer ver zijn voortge
schreden, zoo te Straatsburg. Nancy en Metz.
zehen bedroeg. De stoomtreinen zullen ar nu
natuurlijk langer over doen en wel een uur.
-33, waar»
verachll-
rmoedeltjk
1—37 goed
op
bemoedigend
De uitvoeringsmaatregelen, welke
autoriteiten zijn getroffen, om ook
voorbereid te zijn op de
waarvan
de r*din kennis heeft gekregen, of welker ten
uitvoerlegging het met het eigen oog kon vol
gen. hebben hiertoe uiteraaro niet weinig bij
gedragen.
Aan de burgerbevolking, die in geval van oor
log tenslotte toch in Parijs zal achterblijven,
zullen, zoodra 'n verdere toespitsing van het con
flict dit vereischt. de regels, waaraan zij zich
ter eigener en anderer beveiliging tegen lucht
aanvallen heeft te houden, bekend worden ge
maakt door middel van op tal van punten aan
te plakken affiches en door middel van luid
sprekers. Door de radio en door middel van de
bladen heeft de commissie, welke belast is met
Het is begrijpelijk, dat al deae voorbereidin
gen op de bevolking een diepen Indruk hebben
gemaakt,
xnbinatto»
denkdp»
spel mod
itueel nol
u In dB
13-11
nz. «tdiig
Maandagmiddag omstreeks twaalf uur is op
den rijksweg Woudenberg-De Klomp, even voor
het dorp Renswoude, een ernstig verkeersonge
luk gebeurde.
Maandag is afgekondigd het Koninklijk
besluit van 23 September 1938 (Staatsblad
no- MS), waarbij de dag van inwerkingtre-
<ün* »an de Pachtwet is vastgesteld op
1 November 1938.
evacuatie” JMÜS
evacuatie
reeds de stad^vr
hier hebben de
Zondagavond kwart voor acht is een per
sonenauto met zes jongelui, vijf heeren en
één dame, allen uit Eindhoven, door nog
niet bekende oorzaak te Moergestel tegen
een boom gebotst- Alle inzittenden werden
gewond.
Onze correspondent te Parijs telefoneerde
ons gisteravond:
De stemming, welke sich de laatste dagen
geleidelijk aan van de Fransche hoofdstad
heeft meester gemaakt, had hedenmiddag
het pent bereikt, waarop men zeggen kan.
dat zjj waarlijk volkomen voorbereid is op
het ergste.
tusschen
te
lot
in
«a-
van
een
van
Ook wordt trein 1202 (nieuw 1200) 9 minuten
vervroegd. Eindhoven V. 532, Tilburg A. 8.08,
in aansluiting aan trein 650 (Tilburg V. 8.13).
Bovendien wordt trein 1231 van Tilburg af 10
minuten later gesteld. Tilburg V. 2153. Eind
hoven A. 2230. Deze trein neemt te Tilburg de
aansluiting over van trein 609 Tilburg A. 21.48.
Het aantal schuilkelders kelders waarin
de Parjjsche bevolking zich op het alarm
signaal in veiligheid moet brengen be
draagt momenteel 43.000. In deze kelders
zijn vandaag de vrij simpele inrichtingen
aangebracht, welke ze ook gasvrij moeten
maken.
Maastricht
Parjjs-Noord
12.48. Het vertrek van Parjjs-Noord 18.30. de
aankomst te Maastricht 0.18.
Ten aanzien van de Diesel-treinen op Parijs,
welke komen te vervallen, omdat de Fransche
Spoorwegen dit materieel niet meer graag heb
ben. vernamen we, dat de gemiddelde bezetting
op Nederlandsch gebied dan slechts 5 men-
Hoewel reeds was tjesloten op de baanvakken
StadskanaalZuldbroek en Assen—Stadskanaal
het relzigersvervoer eveneens te staken, wordt
in afwachting van het resultaat der bemoeiin
gen van het ..Comité van actie voor behoud
van het relzigersvervoer op de genoemde baan
vakken" alsnog tot 1 December 1938 op deze
baanvakken een twee-uursdienst gereden. De
treinen loopen tot en van Stadskanaal in di
recte aansluiting te Zuldbroek aan de treinen
van en naar Groningen en van en naar Win
schoten en te Assen op en van de sneltreinen
ZwolleGroningen en terug.
Aangezien dit besluit genomen werd nadat
het spoorboekje reeds in druk was gegeven, is
de dienstregeling dezer treinen opgenomen op
een afzonderlijk blaadje, hetwelk geplakt is
vóór in het deel van den reisgids, bevattende
de dienstregeling der Nederlandsche Spoorwe
gen (blauwe omslag). Op het kaartje, aange
vende de tabellen, komen bedoelde lijnen niet
meer voor.
Anton Sweers beeft daarop de jongens toe
gesproken en hen bedankt voor hun groote on
baatzuchtige toewijding. Aan idealisme als dat
van jullie, zoo zeide de heer Sweers, heef', de
wereld behoefte. Jullie vragen niet; wat krijg
ik, maar: geef ik wel genoeg. Blijft wat jullie
bent: Blijft troubadouren van God!
de organisatie der passieve defensie overigens
de aandacht gevestigd op de desbetreffende in
structieve brochure, welke op alle commissaria
ten van politie kosteloos aan leder wordt uitge
reikt.
Het alarmsignaal in geval van luchtraids op
Parijs zal worden gegeven door 75 op de daken
aangebrachte sirenes In de stad zelf en 80 in
de banlieu, benevens door de 300 politie- en
brandmelders, welke zich langs de straten be
vinden.
ran België
ithuld zal
inmen-
aange-
werd de
Oosten-
gegaran-
Ook de verbinding met Zeeland, waarover
geklaagd werd, to verbeterd, terwijl verschillen
de stopplaatsen zijn ingevoerd.
In verband met den terugkeer tot den nor
malen Amsterdamachen tijd moesten de inter
nationale treinen, welke van, naar en over
Dultschland loopen, alsmede enkele treinen
over België naar en van Zwitserland worden ge
wijzigd en dientengevolge eenlge daarmede sa
menhangende binnenlandsche treinen.
Verschillende treinen worden vroeger of later
gesteld. Zoo is voor de Lage Zwaluwe-ljjn de
Zondag beeft de Kruisvaart in het circus
te Scheveningen nog twee voorstellingen
gegeven van haar Indrukwekkende lustrum
schouw, welke ditmaal voor bet publiek
toegankelijk waren en dan ook veel belang
stelling trokken.
Int
i met brt
5sten
De verbinding van Eindhoven met België en
Zeeland wordt verbeterd door een aantal trei
nen in te leggen, die aansluiting geven in beide
richtingen op Roosendaal. Dit zal bij wijze van
proef geschieden.
Ook te Parijs is de zoogenaamde .vrije
i begonnen. Deze vrije
daarin, dat wie thans
irlaten kan en wil ook
autoriteiten zulks reeds
aangemoedlgd zich naar het door hen
zelf uitgekozen veiligst geachte oord in de
provincie begeven.
dant van bet Legioen Mangkoe Nagoro en Pan
geran Harlo Soerjoatmodjo, oud-oom van Pan-
geran Adipatl Ano Praboe Soerjodllogo, hoofd
van bet Pakoe Alamsche Huis te Jogjakarta,
majoor by den genenden staf k Ja suite K.
N. I. L.
Zjj werden vergezeld van de heeren L. A. M.
Viseer, assistent-resident en D. R. A. v. Rangen,
kapitein btf den genenden stef KNIT,., toe
gevoegd aan de Pangerans tijdens hun verblijf
in Nederland.
Het gezelschap werd door de directie ontvan
gen en rondgeleid. De nieuwe geschutwerkplaats
werd bezocht, waar de aanmaak van de nieuw
ste luchtdoelkanonnen met groote belangstelling
werd gevolgd.
Daarna werd de patroonfabricage bezichtigd
en werden enkele demonstraties met mitrailleurs
op de schietbaan bijgewoond.
Na de thee is het gezelschap weer vertrokken.
Dea morgens was een bezoek gebracht aan de
hoogovens te Velsen.
Verder staan nog op het programma: de de
fensiewerken van de Zuiderzeewerken, Soes Ver
berg, het Legermuseum en tea slotte Bronbeek
met de Koloniale Reserve.
Een personenauto, bestuurd door den heer
Van O., uit Amsterdam, vertegenwoordiger van
een filmmaatschappij, moest achter een paar
melkwagens blijven, om een tegenligger te la
ten passeeren. Door de groote snelheid, waar
mede gereden werd, kon de heer Van O. niet
tijdig meer remmen. Hij gooide het stuur met
een ruk naar links om. waardoor de wagen te
gen een boom vloog. De zijkant van het voer
tuig werd geheel weggerukt. Dokter Aghlna.
uit Amersfoort, verleende de eerste hulp, later
bijgestaan door dokter Renken uit Scherpen
zeel. De beer Van O. bleek ernstige hoofdwon
den en inwendige kneuzingen te hebben opge-
loopen. Zijn mede-Inzittende, die nog niet ge
ïdentificeerd kon worden, was er erger aan toe.
Met een schedelbaslsfractuur en zware inwen
dige kneuzingen werd hij in zorgwekkenden
toestand per ziekenauto naar „Lichtenberg" te
Amersfoort vervoerd, waarheen ook de heer
Van O. met een tweeden ziekenauto werd ge
transporteerd.
Onder voorzitterschap van den rjjksvee-
teeltconsulent. tr. W. de Jong, ia te Arnhem
Zaterdag de oprichtingsvergadering gehouden
van de nieuwe vereeniging V. L. N. (Ver
eeniging tot bevordering van tie Landbouw-
tulgpaardfokkerQ in Nederland), zijnde de
veelbesproken en langgewenschte fusie
tusschen de belde belangrijke wannbloed-
stam boeken: Nationale vereeniging tot be
vordering der paardenfokkerij in Nederland
en het Geldertch paardenstamboek.
hoorn in aansluiting op NieuwenluisLoenen.
Op het baanvak Rotterdam HofpleinDen
Haag H.8. is ten behoeve van bet forensen
verkeer op Zaterdag ingelegd trein 88 Rotter
dam Hofplein V. 1330—Den Haag H. 8. A. 1333
en trein 79 Den Haag H. 8. V. 12.50—Rotterdam
Hofplein A. 13.15. Bovendien worden op Zon
en feestdagen en eveneens op Zaterdagen ver
schillende treinen in den regelmatigen 30 mi
nutendienst gebracht, die in verband met bet
forensenverkeer op de overige dagen moeten
vervallen.
Op de baanvakken WlnsumZoutkamp en
EmmenGasaelternjjveen wordt het reizlgers-
vervoer gestaakt.
Aan het slot van de avondvoorstelling
hebben de jeugdige deelnemers aan den re
gisseur. Anton Sweers, een spontane, har
telijke hulde gebracht. Van de verschillen
de groepen werden hem een krans en bloe
men geschonken, terwijl hem verder een
album zal worden ter hand gesteld met de
namen van alle jongens, die aan
Lustrumschouw hebben meegewerkt.
Zondag 3 October treedt weer de niewwe
dienstregeling van de Nedertandacbe Spoor
wegen in werking, weke practloeh weinig
nlewwe bevat en (een wijziging brengt in de
algemeene Hjnen, aooals deae reeds te Mei
waren vastgesteld. Met vreugde sal echter
vernomen worden, dat aan de beswaren van
de forensen voor oen groot deel is tegemoet
gekomen en treinen weer zjjn ingelegd, die
achteraf Neten niet gemist te kunnen
door de
materie?!
eventualiteiten, en
het publiek'of uit de bladen en door
Ook zijn de ondergfondsche Métro-stations,
die om de soliditeit hunner gewelven volkomen
bomvrij worden geacht, in gereedheid gebracht.
Een begin van uitvoering ia ook gemaakt met
het aanleggen van een soort loopgraven in de
stadsparken, welke een vrij zekere b^chermlng
zullen verleenen tegen bom- en granaatscher
ven, maar niet tegen gassen, zoodat hun ge
bruik voorbehouden zal blijven aan met gas
maskers toegeruste personen.
Tevens kon men vandaag op tal van punten
in de stad arbeiders de laatste hand zien leggen
aan een speciale verlichting, welke in geval van
oorlog de normale verlichting zal gaan vervan
gen. Het zijn heel zwakke van boven afge
schermde en niet weerkaatsende lichtpunten,
blauw gekleurd, op de kruispunten en pleinen
der stad aangebracht.
In tal van straten en op tal van pleinen
brandt zij reeds proef. Zjj maakt een vrij sl-
nisteren Indruk.
Vroeg in. den morgen is ook de brandweer
er op uitgetogen om overal de alarmsignalen te
verifieeren.
De heer O. F. H. Glasberger, chef van de
Dienstregeling, die ons bovenstaande mededee-
llngen verstrekte, vertelde ons nog, dat de re
gelmatige dlenat. zooals deae in Mei te inge
voerd. zeer bevredigend heeft gewerkt. Ook op
spitstijden heeft men alle vervoer goed kun
nen verwerken, mede dank zij het reserve Die-
rel-materleel, waarover men koo beschikken.
Do financieels aittemsten van het rri-
sigersvervoer sfjn ondanks de opheffing
van ongeveer 156 stations sa ds wilde auto-
busdiensten gunstig. Er word een bedrag
van K.686 meer ontvangen dan vorig jaar.
Van Donderdag af sullen de nieuwe reis
gidsen, waarin ook de autobusverbindingen
voorkomen, aan de Motions verkrijgbaar zijn,
terwijl de verkoop in den boekhandel Vrijdag
begint.
Wijl beide retraites, voor gehuwde dames tn
October uitgeschreven, voltallig zijn, te een der
de ingelascht van 1»—33 October in het Re-
traltenhute te Bergen (N.-HJ,
De spoorwegen hebben, ten einde den stroom
dezer vrije evacuatie te kunnen verwerken, van
af Zaterdag reeds tal van extra-treinen inge
legd. Bovendien bewogen zich Zaterdag en Zon
dag op de wegen, welke van Parijs af het Wes
ten en Zuiden de provincie invoeren, onafge
broken files auto's van particulieren.
De vrije evacuatie onderscheidt zich van de
georganiseerde evacuatie, b|j welke laatste de
gtëvacueerden naar hen door de autoriteiten
aangewezen evacuatie-centra gedirigeerd wor
den.
De plannen hiervoor liggen klaar, zoodat met
hun tenuitvoerlegging ieder oogenblik begonnen
kan worden.
Een snel uitgevoerde evacuatie der burgerbe
volking is voor Parijs temeer geboden, daar in
het systeem der passieve defensie een schrome
lijke achterstand bestaat, welken de gasmasker-
fabrlcatie nóg heeft in te halen.
Vanochtend te bij de werkzaamheden voorde
omlegging van de Aa, onder de gemeente Aarle-
Rixtel. welke onder leiding van de „GrondmU.
voor het waterschap de Aa” in werkverschat-
fing worden uitgevoerd, een conflict uitgebro
ken, waarbij ruim 700 man zijn betrokken.
Een 300-tal tewerkgestelden uit sHertogen-
bosch weigerde vanochtend aan den arbeid te
gaan, omdat een wijziging in het ploegenstel-
sel was gekomen. Zjj oefenden op de andere te
werkgestelden een zoodanige pressie uit, dat
Z_j groep van
70 man uit Helmond, die vanochtend voor net
eerst onder Aarle-Rixtel aan het werk sou
gaan, keerde heel spoedig naar Helmond terug,
r»»»r zij zich aan de arbeidsbeurzen vervoegde
en mededeelde, dat zij niet met het werk durf
de beginnen.
Op het oogenblik ligt het werk stil. Een groep
Bosschenaren heeft zich later naar de werkver
schaffing aan de Aa, nabij «luis 9. onder Btlp-
donk, begeven, waar zjj de daar tewerkgestel
den eveneens wist over te halen, het werk
neer te. leggen.
Ongeregeldheden -hebben zich niet voorge
daan.
VS
<t
31. 32*31.
22x43, 6-
Wat de bultenlandsche verbindingen betreft,
daarin komen de gewone wijzigingen als ge
volg van den terugkeer tot den normalen Am
sterdamachen tijd. De treinen naar Dultsch-
land vertrekken 1 uur vroeger en die van
Dultschland komen 1 uur vroeger aan, behou
dens geringe afwijkingen.
Nieuw worden Ingelegd twee paar sneltrei
nen Eindhoven—Brussel en terug over Valkens-
waard. Deze treinen vertrekken van Eindhoven
ten 8.15 en 17.35; de aankomsttijden te Brus
sel Noord Zijn 10.18 en 19 38. Te Mechelen wordt
aansluiting verkregen naar Antwerpen, de aan
komsttijden aldaar zijn 1031 en 19.51. Van
Brussel Noord vertrekken deae treinen ten 739
en 18.45; de aankomst te Eindhoven te 10.40
en 21.37. Te Mechelen beslaat aansluiting van
Antwerpen. De vertrektijden van daar zijn
730 en 18.40. De treinen zullen worden samen
gesteld uit modern Belgisch materieel le, 3e
en 3e klasse. Het te een proef, die veer min
stens een jaar wordt genomen, waarvan men
veel succes verwacht.
De ingaande 15 Mei 1938 Ingelegde Diesel-
treinen MaastrichtParijs en terug komen te
vervallen en worden vervangen door stoom-
sneltreinen. De vertrektijd van
wordt 7.43, de aankomsttijd te
:1e»**”
De geruchten, welke Zaterdagavond liepen,
als zou de regeering besloten hebben ook-ide
reservisten in het bezit van witte mobillsafle-
boekjes nummers drie, vier en vijf op te roepen.
z|jn niet bevestigd. Het is niettemin een
feit, dat zoowel gisteren als vandaag nog
onafgebroken tal van reservisten van het Gare
de l’Est zijn vertrokken. In mindere mate kan
men hetzelfde constateeren aan het Gare du
Nord.
Grooten indruk heeft op het publiek ook ge
maakt hetgeen de bladen vandaag te tozen
I Het programma was in overeenstemming met
het advies, dat wij naar aanleiding van de eer-
ste vertooning gaven, bekort, terwijl de op
tocht. waarbij de KrulsvaarUdealen aanschou
welijk worden voorgesteld, thans boeiender ge-
ensceneerd was.
Men had hier bovendien een actueel en mede
daarom bijzonder indrukwekkend moment in
gelascht: de declamatie van een vredeagedicht,
speciaal hiertoe met het oog op de internatio
nale spanningen door Gabrièl Smit vervaar
digd. Verder oogstte ook nu weer het optreden
der Volendammer Kruisvaart, in het bijzonder
het spreekkoor -Voor Volendam”, zeer veel
succes.
Ir. de Jong herinnerde bij zijn inleidend
woord aan de vele moeite, die het gekost heeft
om het zoover te brengen, dat tusschen deze
beide belangrijke lichamen samenwerking kon
worden verkregen. Nu het eindelijk zoover ge
komen te, dat een modus voor die samenwer
king is vastgesteld, ligt het in de bedoeling
eerst de vereeniging V. L. N. op te richten en
de belde andere organisaties te doen llqul-
deeren, zoodat er begin 1939 voor acht provin
cies des lands een hechte en parate vereeniging
voor het landbouwtulgpaard zal zijn.
Nadat de eerst geneeskundige hulp was ver
leend, zjjn de gewonden naar de ziekenhuizen
te Eindhoven en Tilburg overgebracht. Een van
hen. de heer Ed. Schroeder, is kort na aan
komst overleden, terwijl de toestand van mej.
Martin zorgwekkend is. De overige gewonden
zijn de heeren Martin, een broer van mej. Mar
tin. Sommer, Janssen en Hoppenbrouwers. Het
gezelschap was op weg van Eindhoven naar
Tilburg. A
Teneinde tegemoet te komen aan de door de
forensen geuite beswaren over de treinverbin
ding rond Amsterdam zijn ingelegd op werkda
gen (behalve Zaterdags) de treinen 1323 Am
sterdam W. P. V. 1736 Utrecht C. 8. A. 18.25
I en 1338 Utrecht C.8. V. 1926 Amsterdam
W. P. A. 1956. Beide treinen stoppen op alle
t usschenstations.
Ingelegd is trein 740, Amersfoort V. 8.53,
Baam V 9.04, Hilversum V. 9.14, Naarden Bus-
sum V. 9 28, Amsterdam C. 8. A. 9.45.
Trein 1832 (nieuw 1836) Utrecht Maliebaan—
Hilversum- wordt 38 minuten vroeger gesteld en
komt,te Hilversum aan te 8.17 en wordt door-
gevoerd naar Amsterdam C. S. als trein 1826
(Hilversum V. 821). Ingelegd wordt op werk
dagen (behalve Zaterdags) trein 1881 Amster
dam C 8. v. 20.23, Amsterdam Muiderpoort V.
2030, Weesp A. 30.40, NaardenBussum
3050, Hilversum A. 3058.
Trein 1865 Amsterdam C 8. (V. 17.40) loopt
thans ook op Zon- en feestdagen tot Hilversum
(A. 18.18).
Bovendien zullen, zooals gezegd, verschillen
de treinen gaan stoppen. Verder worden op
Zon- en feestdagen ingelegd trein 2530 Den
Helder (V. 953) Alkmaar CA. 10 38), in aan
sluiting aan trein 2430 naar Amsterdam (A.
1125) en trein 2561, Alkmaar (V. 2323) Den
Helder (A. 0.05), In aansluiting aan trein 2491
van Amsterdam C.8. (V. 2237).
Wijzigingen zijn er voorts op het baanvak
Utrecht C. 8.—Baarn BuurtstationKesteren—
Nijmegen en treinen ingelegd AalsmeerAm
sterdam Haarlemmermeer; AmsterdamUit-
In verband met den bouw van onderdoorgan-
ÏMtste verbinding" met' Dordrecht" RMterdam, nBMt den bestaanden tunnel nabij den
- deuketodjjk te Rotterdam Is aan de treinen tus-
schen Rotterdam en Schiedam een enkele mi
nuut meer rijtijd gegeven moeten
daardoor vertrekken o. a. de electrische treinen
naar Amsterdam 1 minuut vroeger van Dor
drecht en Rotterdam.
Wij herinneren ons over deze verbinding van
lezers reeds eerder klachten te hebben gekre
gen, doch de moeilijkheden, die daar lijdelijk
zullen heerachen, zijn daarmee waarschijnlijk
opgelost.
m to 8*
te W
Met algemeene stemmen werd tot de oprich
ting van de nieuwe vereeniging besloten, waarna
de statuten en de reglementen werden vast
gesteld overeenkomstig de van de bestuurstafel
aangeboden ontwerpen. Blijkens de statuten
zal de vereeniging in stand houden twee paar
denstamboeken en welf een voor het landbouw-
tuigpaard van het Gronlngsche type (a gr. t)
en een voor het landbouwtulgpaard van net
Geldersche type.
Maandagmiddag hebben vier Pangerangs,
onder leiding van den heer A. A. O. Feullletau
de Bruyn, genefaal-majoor bd. van het K. N.
I. L., hoofd van de zesde afdeellnj van het
Departement van Koloniën, een bezoek gebracht
aan het Staatsbedrijf der Artillerie-lnrichtingen
aan de Hembrug.
Het gezelschap bestond uit: Pangeran Han-
gabéhi, oudsten zoon van Zijn Vorstelijke Hoog
heid Pakoe Bowono, Soesoehoenan van Soera-
karta; de Pangeran Is luitenant-kolonel bij den
generalen staf k la suite K.NJL,.; Pangeran
Hangabéhl, oudsten zoon van Z. H. Hamengkoe
Bowono VIII. sultan van Jogjakarta, majoor bij
den generalen staf 4 la suite K.N.I.L.; Pan
geran Hario Soerjoscemamo, broeder van Z. H.
Pangeran Adipatl Mangkoe Nagoro VII, hoofd
van het Mangkoe-Nagorosche Huis te Soera-
karta, luitenant-kolonel, oudsten korpscomman-
Het gerechtshof te 's Hertogenbcoch beeft
gistr in hooger beroep behandeld de zaak te
gen M. van Z., Industrieel te Oaa, verdacht van
zedendelicten, die door de roebjbank veroor
deeld was tot 2 jaar gevangenlstraf met af
trek van voorarrest.
Het hof etoebte bevestiging van dit vonnis.
Uitspraak over veertien dagen.
P* H^gzche gemeenteraad heeft Maandag-
,_™a8 zonder hoofdelijke stemming besloten, t
I/**1*1 van B. en W. tot t treffen van maat-
ty bescherming van de burgerbevol-
3* J***” luchtaanvallen en het hiervoor be-
•'aütoaar stellen van credlet aan te nemen.
Bij een werkloos sleepbootkapitein
Dordrecht werd op zekeren dag in een jam
potje een bedrag van 1800 gevonden. Hy Bei
de hier echter niets van af te weten, daar zijn
vrouw altijd zijn flnancleele belangen behar
tigde.
De rechtbank in Dordrecht sprak hem vrö.
welk vonnis het Haagscbe gerechtshof in hoo
ger beroep bevestigde.
y ndlen het garanUe-verguldsel wél had
I gehouden, wat zou dan T8jecho-Slo-
wakjje daarbjj hebben gewonnen?
Deze vraag kan alleen beantwoord worden
door het beantwoorden van de vraag, wat
internationale garanties vandaag den dag
prscttsch nog waard zijn. WIJ vreezen
dat de Tsjechen en zij niet alleen deze
vaarde niet al te hoog zullen ..n.inn d®
ervaringen, welke Oostenrijk, waarvan de
Trjechen en Slowaken zich indertijd heb
ben losgeworsteld, op dit gebied heeft
- moeilijk
Een voorstel om dit grondbeginsel uit de
statuten te laten en te volstaan met een ruime
definitie van de belde typen in het reglement,
werd met aanzienlijke meerderheid verworpen.
Voor elk stamboek wordt de fokrichtlng, keu
ring en Inschrijving van paarden bij afzonder
lijk reglement nader geregeld met dien ver
stande, dat merriën slechts in een der beide
stamboeken kunnen worden ingeschreven.
Deze reglementen voor het Geldersch en voor
het Gronlngsch type werden eveneens vastge
steld, waarna het te benoemen voorlooplg be-
stuur gemachtigd werd de Kon. goedkeuring op
de statuten te vragen en voorts bij de regeering
een aanvrage tot erkenning, ingevolge de Paar-
denwet, In te dienen. Het ligt in de bedoeling,
dat de nieuwe vereeniging per 1 Januari 1939
haar werkzaamheden in vollen omvang zal kun
nen beginnen.
Het voorlooplg bestuur werd samengesteld
als volgt: voorzitter de heer H. A. van Beunln-
gen te Kerk-Avezaath. thans voorzitter van de
Nationale; vice-voorzitter E. van Binsbergen
te Zoelen, thans voorzitter van het O. P. 8.
Leden van het voorlooplg bestuur: de zittende
bestuursleden vap het hoofdbestuur der Natio
nale, met uitzondering van die van Gelderland,
n.l. de heeren E. j. van der Scheer te Kamper
veen en O. R A. Niehoff te Hardenberg voor
Overijsel, W. F. van Beeck Calkoen te Cothen
voor Utrecht,Tl Biesheuvel Azn. te Spaamdam
en A. Kooi) te Kedlchem voor de Hollanden; A.
van Hoof te Standdaarbuiten en A. M. Nalemans ui
te Moerdijk voor Noordbrabant, G. Nab te Meer-
loo voor Limburg. Voor Gelderland werden ins»s
dit voorlooplg bestuur door de afd. Nationale
en -het O. P. S. aangewezen de heeren W. A.
Oostermans te Eist W. J. L. van Oppenraay te
Benunel en D. N. Heuff te Dell. Het secretariaat
zal voorlooplg waargenomen worden door den
heer ir. J. S. Swierstra te Utrecht, waar de
nieuwe vereeniging gevestigd zal zijn.
Aan het einde der druk bezochte en zeer ge
animeerde vergadering heeft de heer Van Beu-
nlngen zijn groote voldoening over het resultaat
der vele bemoeiingen doen hooren Hij achtte de
tot stand gekomen samenwerking van seer
groot belang voor de warmbloedfokkerij hier te
lande en hij riep aller medewerking in" deae
fusie aan de verwachtingen te doen beant
woorden.
o
gedaan, kunnen
worden geacht.
Den 20sten Mei 1925 verklaarde de toen
malige Itallaansche premier in den Itall-
aanschen senaat: „Italië zal nooit een zoo
(roote breuk van de verdragen toestaan,
ab de vereeniging van Oostenrijk met
Dultschland aeu zijn. Naar mtjn meentng
nu die vereeniging alle vruchten van Ita
lië» overwinning teniet doen. Het zou
Dultschlands macht vei grooten, zoowel
wat bevolking als wat grondgebied aangaat,
en het sou een tegenstrijdigheid doen ont
staan. waardoor Dultschland van alle na
ties de eenige zou zijn, die haar grondge
bied vergroot en haar bevolking vermeer-
derd had.” Zóó dacht Italië in 1925 over de
onafhankelijkheid van Oostenrijk, die In
1922 door den Volkenbond. d.w.z. door de
(mote mogendheden van dien bond, was
gegarandeerd. In 1932 garandeerden de
mogendheden te Lausanne de onafhanke
lijkheid van Oostenrijk opnieuw. In 1934
legden Frankrijk en Engeland gezamenlijk
weer een uitdrukkelijke garantie-verklaring
af. In 1935 herhaalden Frankrijk, Italië en
later Engeland hetzelfde, bijna eentonig
•ordende garantie-lied en te Stresa werd
6e bigelsch-Fransch-Italiaansche garantie
nog eens bekrachtigd. Na den moord op
Dollfuss seinde Mussolini aan Prins Star-
homberg: ,j>e tragische dood van den
Kanselier is mij een reden tot diepe droe-
tonis. Oostenrijks onafhankelijkheid,
h|j voor stierf, is een principe, dat Italië
kityd verdedigd heeft en dat in bijzonder
erltleke tijden Italië weer zal verdelgen
“«t nog grooter beslistheid". Den Hen
JuM 1936 en den 12en Februari 1938 had
Hitler niet alleen zijn handteekenlng ge
loven voer Oostenrijks onafhankelijkheid,
■naar ook op zich genomen zich te onthou
den van elke directe en indirecte
ting in Oostenrijks binnenlandsche
'«genheden. De maand daarop
Anschluss voltrokken en verloor
h)k «ijn zoo vaak en veelzijdig
deerde onafhankelijkheid en Engeland,
^ixnkrljk en Italië dachten er niet aan
hun garanties gestand te doen.
Hit dezen gang van zaken blijkt, wat in
ternationale garantle-bewijzen waard zijn,
•“meer men ae presenteert aan hen, die
•e vrijwillig verstrekten, op een moment,
dat hun om de een of andere reden niet
«elegen komt Het blijken dan fraaie mon-
•ters, maar zonder waarde.
Zondag is te Groningen met grooten luister
het vijftig-Jarig kloosterfeest van pater J. O.
M. de Greeve 8. J. gevierd.
Na gewerkt te hebben aan bet Aartsbisschop
pelijk Seminarie te Culemborg en bet college
te Katwijk, was pater De Greeve vele Jaren
kapelaan aan de Molenschool te Nijmegen.
Vervolgens stond hij aan bet hoofd der com-
munauteiten te Rotterdam, Amsterdam en
's Gravenhage, totdat hij in 1930 naar Gro
ningen kwam.
Zondagmorgen heeft de Jubilaris 'n plechtige
H. Mis van dankbaarheid gecelebreerd. Onder
deze H. Mis werd de feestpredikatie gehouden
door den hoogeerw. heer L. J. Buvé. deken
van Groningen.
Des middags om zes uur hield de jubilaris
onder een plechtig lof een korte toespraak-
Vervolgens werd een druk bezochte receptie
gehouden, waarbij den Jubilaris een feestgave
onder couvert werd aangeboden.
Rector De Greeve sprak tot de talrijke aan
wezigen een woord van dank voor den onver-
getelijken dag, hem bereid.
U de onderhandellngen
L? chamberjaln en Adolf Hitler
LJ Godesberg over het toekomstig
van Tijecho-SlowakJJe en den vrede
Europa heeft de mogelijkheid van het
randeeren der toekomstige grenzen
de Tsjecho-Slowaaksche republiek
groote rol gespeeld. De mogelijkheid
een internationale garantie, waaraan ook
Dultschland zou deelnemen, voor een „ge
schild” Tsjecho-Slowaklje moest dienen ato
verguldsel fan de bittere pil van den
afstand van het uit Industrieel en strate
gisch oogpunt zoo 'belangrijke Sudeten--
Duitsche gebied, welke pil Engeland en
Frankrijk Praag met dichtgehouden neus
wilden laten Innemen ter wille van den wel
niet lieven, maar toch hoogst gewenschten
vrede. Mussolini heeft den ochoonachij-
nenden glans van dit verguldsel bedorven
door de reeds klaar wakker zijnde andere
mogendheden, die minderheden in Tsje-
cho-Slowakije hebben, aan te moedigen
voor die minderheden eenzelfde lot te
eischen ato eventueel den Sudeten ten deel
sou vallen. En tenslotte heeft ook Hitler
ns het laatste nachteiyke onderhoud met
den Britschen premier Praag een laatste
aanbod gedaan, waarin geen enkele ga
rantie voor de eventueel nieuwe grenzen
van Tsjecho-Slowakije zijnerzijds werd
gegeven. De schijn van eenige Duitsche
tegenprestatie voor de door Praag te verJ~
leenen concessies was daarmee vernie
tigd en Londen en Parijs schijnen thans
geen pressie meer uit te willen oefenen op
Praag om de enkel nog bittere pil te
alikken. Praag toont daartoe dan ook niet
meer den minsten lust. Het heeft gemoMli-
■eerd en haalt voor het oogenblik diep
adem door den zoo lang en krachtig dicht
gehouden neus.