Nieuwe dienstregeling der
Spoorwegen
MONSTERS ZONDER
WAARDE
BAKKERTJE
bij Gevatte Kou, Griep, Influenza,
Koorts, Onbehaaglijkheid enz.
BELANGRIJKE FUSIE IN
PAARDENFOKKERIJ
Parijs voorbereid
op het ergste
VERBETERINGEN VOOR
DE FORENSEN
Kerkdijk leven
Golvend en reinigend gaat het actieve Ivorol-schuim
over en tusschen Uw tanden en geeft een werkelijk wonder van reiniging. Ivorol-tandpasta (Nieuw recept) tube 80-40 en 25 ct.
DEN haag beschermt zich
tegen luchtaanvallen
DINSDAG 27 SEPTEMBER 1938
«d
Betere uitkomsten
De lustrumschouw
te Scheveningen
Staking te Aarle-Rixtel
Buitenland ache verbindingen
gen
Een doode, vyf gewonden
s-a
Rector J. de Greeve S. J.
1600 IN EEN JAMPOT
klooze vrijgesproken
Retraite
p6B psKJt 5 CT
Pachtwet 1 November
in werking
M>g twee succesvolle vertooningen,
thana voor het publiek
Twee personen werden ernstig
gewond
Tegen M. v. Z. in hooger beroep
twee jaar geëischt
De regelmatige dienst heeft
bevredigend gewerkt
Auto tegen een boom
gebotst
Beperkte twee-uursdienst in
het Noorden
AUTO-ONGELUK TE RENS-
WOUDE
HOOG BEZOEK AAN DE
HEMBRUG
ZIJN GOUDEN KLOOSTER-
FEEST HERDACHT
De verbinding met Zeeland
In Januari 1939 zal voor acht
Provincies één hechte ver-
eeniging optreden
De zedenmisdrijven
te Oss
Reeds vele burgers hebben Parijs
en de groote steden verlaten en
zijn naar veiliger oorden
geëvacueerd
Pangerangs bezichtigden ook de
hoogovens te Veisen
zeer
Tegemoetkoming aan de
bezwaren der forensen
-
Tydelyke voorzieningen
700 arbeiders in de werkverschaf
fing leggen den arbeid neer
t
de
MJI
wijlen
de
moeilijk
1
waar
na
aan
9-B
3-4»
tb*
te
8-1
sleepbootkapitein
tc
Onze correspondent te Parijs telefoneerde
ons gisteravond:
Vanochtend is bU de werkzaamheden voorde
omlegging van de Aa. onder de gemeente Aarle-
Bel«l4,
ld Ml
'urte
natie-
Zwart
33-»
24x44.
moei-
n bet
t door
Mtt»
»ta-
De uitvoeringsmaatregelen, welke
autoriteiten zijn getroffen, om ook
voorbereid te zijn op de
gaven over den omvang, welken de militaire
maatregelen in het Oosten en Noord-Oosten
des lands hebben aangenomen.
In tgl van plaatsen moet de evacuatie van
de burgerbevolking, welke door de autoriteiten
was aangeraden, reeds zeer ver zijn voortge
schreden, zoo te Straatsburg, Nancy en Mets.
Wijl beide retraites, voor gehuwde dames ta
October uitgeschreven, voltallig zijn, is een der
de ingelascht van IS—23 October in het Re-
traitenhuls te Bergen (N.-HJ.
bet
for-
Ook wordt trein 1202 (nieuw 1200) 9 minuten
vervroegd, Eindhoven V. 532, Tilburg A. 6.08,
in aansluiting aan trein 650 (Tilburg V. 6.13).
Bovendien wordt trein 1221 van Tilburg af 10
minuten later gesteld, Tilburg V. 2153, Eind
hoven A. 2230. Deze trein neemt te Tilburg de
aansluiting over van trein 669 Tilburg A. 21.48.
hoorn in aansluiting op Nleuwersluia—Loenen.
Op het baanvak Rotterdam HofpleinDen
Haag H.S. is ten behoeve van het forensen
verkeer op Zaterdag Ingelegd trein 88 Rotter
dam Hofplein V. 1330—Den Haag H.8. A. 1333
en trein 79 Den Haag H.S. V. 19.50—Rotterdam
Hofplein A 13.15. Bovendien worden op Zon-
Het Is begrijpelijk, dat al deze voorbereidin
gen op de bevolking een diepen Indruk hebben
gemaakt.
Bö ee
Dordrecht
:eltjke
moei
I nog
n dit
II w
rtefflf
Aan de burgerbevolking, die In geval van oor
log tenslotte toch In Parijs sal achterblijven,
zullen, zoodra ‘n verdere toespitsing van het con
flict dit vereischt, de regels, waaraan zij zich
ter eigener en anderer beveiliging tegen lucht
aanvallen heeft te houden, bekend worden ge
maakt door middel van op tal van punten aan
te plakken affiches en door middel van luid
sprekers. Door de radio en door middel van de
bladen heeft de commissie, welke belast is met
de organisatie der passieve defensie overigens
de aandacht gevestigd op de desbetreffende In
structieve brochure, welke op alle commissaria
ten van politie kosteloos aan ieder wordt uitge
reikt. j
Het alarmsignaal in geVal van luchtraids op
Parijs zal worden gegeven door 75 op de daken
aangebrachte sirenes in de stad zelf en 80 in
de banlieu, benevens door de 300 politie- en
brandmelders, welke zich langs de straten be
vinden.
17-33
nx3i.
i, 6—
De verbinding van Eindhoven met België en
Zeeland wordt verbeterd door een aantal trei
nen in te leggen, die aansluiting geven in belde
richtingen op Roosendaal. Dit aal bij wijze van
proef geschieden.
waar-
rschii-
sdeljjk
goed
i «rt
detf
het spreekkoor „Voor Volendam”,
succes.
Maandagmiddag omstreeks twaalf uur is op
den rijksweg Woudenberg-De Klomp, even voor
het dorp Renswoude, een ernstig verkeersonge
luk gebeurde.
j
Maandag is afgekondlgd het Koninklijk
bmlult van 23 September 1938 (Staatsblad
no- 285>. waarbij de dag van inwerkingtre-
•tthg van de Pachtwet is vastgesteld op
1 November 1938.
r *•- *v.*v, v vv
en feestdagen en eveneens op Zaterdagen ver-
De stemming, welke zich «e laatste dagen
geleidelijk aan van 4e Fransche hoofdstad
heeft meester gemaakt, had hedenmiddag
het pont bereikt, waarop men zeggen kan,
dat «ij waarlijk volkomen voorbereid is op
het ergste.
Het aantal schuilkelders kelders waarin
de Parijsche bevolking zich op het alarm
signaal In veiligheid moet brengen be
draagt momenteel 43.000. In deze kelders
zijn vandaag de vrij simpele inrichtingen
aangebracht, welke ze ook gasvrij moeten
maken.
tusschen
te
lot
In
ga-
van
een
van
Maastricht
Parfjs-Noord
12.48. Het vertrek van Parijs-Noord 18.30, de
aankomst te Maastricht 0.16.
Ten aanzien van de Dlesel-trelnen op Parijs,
welke komen te vervallen, omdat de Fransche
Spoorwegen dit materieel niet meer graag heb
ben, vernamen we, dat de gemiddelde bezetting
op Nederlandsch gebied dan slechte 5 men-
Ook zijn de ondergrondsche Métro-statlons,
die om de soliditeit hunner gewelven volkomen
bomvrij worden geacht, In gereedheid gebracht.
Een begin van uitvoering is ook gemaakt met
het aanleggen van een soort loopgraven In de
stadsparken, welke een vrij zekere bescherming
zullen verleenen tegen bom- en granaatscher
ven, maar niet tegen gassen, zoodat hun ge
bruik voorbehouden zal blijven aan met gas
maskers toegeruste personen.
Tevens kon men vandaag op tal van punten
In de stad arbeiders de laatste hand zien leggen
aan een speciale verlichting, welke in geval van
oorlog de normale verlichting zal gaan vervan
gen. Het zijn heel zwakke van boven afge-
schennde en niet weerkaatsende lichtpunten,
blauw gekleurd, op de kruispunten en pleinen
der stad aangebracht.
In tal van straten en op tal van pleinen
brandt zij reeds proef. Zij maakt een vrij si-
nlsteren Indruk.
Vroeg In den morgen is ook de brandweer
er op uttgetogen om overal de alarmsignalen te
verifleeren.
Hoewel reeds Was besloten op de baanvakken
Stadskanaal—Zuidbroek en AssenStadskanaal
het reizigersvervoer eveneens te staken, wordt
in afwachting van het resultaat der bemoeiin
gen van het „Comité van actie voor behoud
van het reizigersvervoer op de genoemde baan
vakken” alsnog tot 1 December 1938 op deze
baanvakken een twee-uursdienst gereden. De
treinen loopen tot en van Stadskanaal In di
recte aansluiting te Zuidbroek aan de treinen
van en naar Groningen en van en naar Win
schoten en te Assen op en van de sneltreinen
ZwolleGroningen en terug.
Aangezien dit besluit genomen werd nadat
bet spoorboekje reeds in druk was gegeven, is
de. dienstregeling dezer treinen opgenomen op
een afzonderlijk blaadje, hetwelk geplakt is
vóór in het deel van den reisgids, bevattende
de dienstregeling der Nederlandsche Spoorwe
gen (blauwe omslag). Op het kaartje, aange
vende de tabellen, komen bedoelde lijnen niet
meer voor.
werkloos
d op zekeren dag In een jam
potje een bedrag van 1800 gevonden. Hij zei-
de hier echter niets van af te weten, daar zijl:
vrouw altijd zijn financierle belangen behar
tigde.
De rechtbank in Dordrecht sprak hem vrij,
welk vonnis het Haagsche gerechtshof in hoo
ger beroep bevestigde.
inmen-
aange-
werd de
Oosten-
Onder voorzitterschap van den rijksvee-
teeltconsulent, ir. W. de Jong, is te Arnhem
Zaterdag de oprichtingsvergadering gehouden
van de nieuwe vereenlglng V. L. N. (Ver
eenlglng tot bevordering van de Landbouw-
tuigpaardfokkerjj in Nederland), zijnde de
veelbesproken en langgewenschte fusie
tusschen de beide belangrijke warmbloed-
stamboeken: Nationale vereenlglng tot be
vordering der paardenfokkerij In Nederland
en het Geldersch paardenstamboek.
Nadat de eerst geneeskundige hulp was ver
leend, zjjn de gewonden naar de ziekenhuizen
te Eindhoven en Tilburg overgebracht. Een van
hen. de heer Ed. Schroeder, is kort na aan
komst overleden, terwijl de toestand van mej.
Martin zorgwekkend is. De overige gewonden
zijn de heeren Martin, een broer van mej. Mar
tin, Sommer. Janssen en Hoppenbrouwers. Het
gezelschap was op weg van Eindhoven naar
Tilburg.
Zondag heeft de Kruisvaart in het circus
te Schevenlngen nog twee voorstellingen
gegeven van haar Indrukwekkende lustrum-
achouw, welke ditmaal voor het publiek
toegankelijk waren en dan ook veel belang
stelling trokken.
schillende treinen in den regelmatigen 20 mi
nutendienst gebracht, die in verband met bet
forensenverkeer op de overige dagen moeten
vervallen.
Op de baanvakken WlnsumZoutkamp en
EmmenOasseltemiJveen wordt het reizigers
vervoer gestaakt.
De spoorwegen hebben, ten einde den stroom
dezer vrije evacuatie te kunnen verwerken, van
af Zaterdag reeds tal van extra-trelnen inge
legd. Bovendien bewogen zich Zaterdag en Zon
dag op de wegen, welke van Parijs af het Wes
ten en Zuiden de provincie invoeren, onafge
broken files auto’s van particulieren.
De vrije evacuatie onderscheidt zich van de
georganiseerde evacuatie, bij welke laatste de
geëvacueerden naar hen door de autoriteiten
aangewezen evacuatie-centra gedirigeerd wor
den.
De plannen hiervoor liggen klaar, zoodat met
hun tenuitvoerlegging ieder odfcenbUk begonnen
kan worden.
Een snel uitgevoerde evacuatie der burgerbe
volking is voor Parijs temeer geboden, daar in
het systeem der passieve defensie een schrome
lijke achterstand bestaat, welken de gasmasker-
fabricatie nog heeft in te halen.
r
Aan het slot van de avondvoorstelling
hebben de jeugdige deelnemers aan den re
gisseur, Anton Sweers, een spontane, har-
telUke hulde gebracht. Van de verschillen
de groepen werden hem een krans en bloe
men geschonken, terwijl hem verder een
album zal worden ter hand gesteld met de
namen van alle jongens, die aan
Lustrumschouw hebben meegewerkt.
Ook te Parjjs is de zoogenaamde „vrije
evacuatie" reeds begonnen. Deze vrije
evacuatie bestaat daarin, dat wie thans
reeds de stad verlaten kan en wil ook
hier hebben de autoriteiten zulks reeds
aangemoedigd zich naar het door hen
zelf uitgekozen veiligst geachte oord in de
provincie begeven.
dant van het Legioen Mangkoe Nagoro en Pan
geran Halte Soerjostmodjo, oud-oom van Pan
geran Adipati Ario Praboe Soerjodilogo, hoofd
van het Pakoe Alamsche Huis te Jogjakarta,
majoor bfj den generalen staf A la suite K.
N. t I*
Zjj werden vergezeld van de heeren L. A. M.
Visser, assistent-resident en D. R. A. v. Rangen,
kapitein btf den generalen staf K.N.IJL.. toe
gevoegd aan de Pangerans tijdens hun verblijf
in Nederland.
Het gezelschap werd door de directie ontvan
gen en rondgeleid. De nieuwe geschutwerkplaats
werd bezocht, waar de aanmaak van de nieuw
ste luchtdoelkanonnen met groote belangstelling
werd gevolgd.
Daarna werd de patroonfabricage bezichtigd
en werden enkele demonstraties met mitrailleurs
op de schietbaan bijgewoond.
Na de thee is het gezelschap weer vertrokken.
Des morgens was een bezoek gebracht aan de
hoogovens te Velsen.
Verder staan nog op het programma: de de
fensiewerken van de Zuiderzeewerken, Soester-
berg. het Legermuseum en ten slotte Bronbeek
met de Koloniale Reserve.
Anton Sweers heeft daarop de jongens toe
gesproken en hen bedankt voor hun groote on
baatzuchtige toewijding. Aan Idealisme als dat
van jullie, zoo zelde de heer Sweers, heeft de
wereld behoefte. Jullie vragen niet: wat krijg
ik, maar: geef ik wel genoeg. Blijft wat jullie
bent: Blijft troubadouren van God!
Zondagavond kwart voor acht is een per
sonenauto met zes jongelui, vjjf heeren en
één dame, allen uit Eindhoven, door nog
niet bekende oorzaak te Moergestel tegen
een boom gebotst. Alle Inzittenden werden
gewond.
schen bedroeg. De stoomtreinen zullen er na
natuurlijk langer over doen en wel een uur.
De heer G. F. H. Oiesberger, chef van de
Dienstregeling, die ons bovenstaande mededee-
llngen verstrekte, vertelde ons nog, dat de re
gelmatige dienst, zooals deae in Mei is inge
voerd, seer bevredigend heeft gewerkt. Ook op
spitstijden heeft men alle vervoer goed kun
nen verwerken, mede dank zij het reserve Die-
sel-materieel, waarover men kon beschikken.
De flnancieele uitkomsten van het rel-
sigersvervoer zfjn ondanks de opheffing
van ongeveer 158 stollens sa de wilde aato-
boadiensten gunstig. Er werd een bedrag
van 75.988 meer ontvangen dan vorig jaar.
Van Donderdag af sullen de nieuwe reis
gidsen, waarin ook de autobusverbindingen
voorkomen, aan dé stations verkrijgbaar Hjn,
terwijl de verkoop in den boekhandel Vrijdag
begint.
Orooten indruk heeft op het publiek ook ge
maakt hetgeen de bladen vandaag to lezen
Teneinde tegemoet te komen aan de door de
forensen geuite bezwaren over de treinverbin
ding rond Amsterdam zijn Ingelegd op werkda
gen (behalve Zaterdags) de treinen 1323 Am
sterdam W.P. V. 1735 Utrecht C. S. A. 1835
en 1328 Utrecht C.S. V. 19.26 Amsterdam
W.P. A. 1936. Belde treinen stoppen op alle
t usschenstations.
Ingelegd is trein 740, Amersfoort V. 8.53,
Baarn V. 9.04, Hilversum V. 9.14. Naarden Bus-
sum V. 9 26. Amsterdam C. 8. A. 9.45.
Trein 1832 (nieuw 1826) Utrecht Maliebaan—
Hilversum wordt 28 minuten vroeger gesteld en
komt te Hilversum aan té 8.17 en wordt door
gevoerd naar Amsterdam C. 8. als trein 1826
(Hilversum V. 831). Ingelegd wordt op werk
dagen (behalve Zaterdags) trein 1881 Amster
dam C 8. v. 20.23, Amsterdam Muiderpoort V.
2030, Weesp A. 20.40, NaardenBussum A.
2030, Hilversum A. 2038.
Trein 1865 Amsterdam C. 8. (V. 17.40) loopt
thans ook op Zon- en feestdagen tot Hilversum
(A. 18.18).
Wat de buitenlandsche verbindingen betreft,
daarin komen de gewone wijzigingen als ge
volg van den terugkeer tot den normalen Am-
sterdamschen tijd. De treinen naar Duitsch-
land vertrekken 1 uur vroeger en die van
Duitschland komen 1 uur vroeger aan, behou
dens geringe afwijkingen.
Nieuw worden Ingelegd twee paar sneltrei
nen EindhovenBrussel en terug over Valkens-
waard. Deze treinen vertrekken van Eindhoven
ten 8 15 en 17.35: de aankomsttijden te Brus
sel Noord zijn 10.18 en 19.38. Te Mechelen wordt
aansluiting verkregen naar Antwerpen, de aan
komsttijden aldaar zijn 1031 en 19.51. Van
Brussel Noord vertrekken deze treinen ten 739
en 18.45; de aankomst te Eindhoven is 10.40
en 2137. Te Mechelen bestaat aansluiting van
Antwerpen. De vertrektijden van daar zijn
7.30 en 18.40. De treinen zullen worden samen
gesteld uit modem Belgisch materieel le, 2e
en 3e klasse. Het is een proef, die voor min
stens een jaar wordt genomen, waarvan men
veel succes verwacht.
De Ingaande 15 Mei 1938 ingelegde Diesei-
treinen MaastrichtParijs en terug komen te
vervallen en worden vervangen door stoom-
sneltreinen. De vertrektijd van
wordt 7.43, de aankomsttijd te
In verband met den bouw van onderdoorgan
gen naast den bestaanden tunnel nabij den
deukelsdttk te Rotterdam is aan de treinen tus
schen Rotterdam en Schiedam een enkele ml-
Rixtel, welke onder leiding van de „Grondmij.
Met algemeene stemmen wërd tot de oprich
ting van de nieuwe vereenlglng besloten, waarna
de statuten en de reglementen werden vast
gesteld overeenkomstig de van de bestuurstafel
aangeboden ontwerpen. Blijkens de statuten
sal de vereenlglng in stand houden twee paar
denstamboeken en wel: een voor het landbouw-
tulgpaard van het Groningsche type (s. gr. t.)
en een voor het landbouwtuigpaard van net
Geldersche type.
De geruchten, welke Zaterdagavond liepen,
als zou de regeerlng besloten hebben ook de
reservisten in het bezit van witte moblllsatie-
boekjes nummers drie, vier en vijf op te roepen,
zijn niet bevestigd. Het is niettemin een
rx. jfelt, dat zoowel gisteren als vandaag nog
aa®sche gemeenteraad heeft Maandag- onafgebroken tal van reservisten van het Gare
“oag zonder hoofdelijke stemming besloten, 1 de l’Est zijn vertrokken. In mindere mate kan
rstei van B en W. tot t treffen van maat- nien hetzelfde constateeren aan het Gare du
ter bescherming van de burgerbevol- Nord.
~**8 tegen luchtaanvallen en het hiervoor be-
!chi*baar stellen van credlet aan te nemen.
Het gerechtshof te ’s Hertogenboech beeft
glstr in hooger beroep behandeld de zaak te
gen M. Vfn Z., Industrieel te Oss, verdacht van
zedendelicten, die door de rechtbank veroor
deeld was tot 2 jaar gevangenisstraf met af
trek van voorarrest.
Het bof elscbte bevestiging van dit vonnis.
Uitspraak over veertien dagen.
Maandagmiddag hebben vier Pangerangs,
onder leiding van den heer A. A. O. Feullletau
de Bruyn, generaal-majoor bxl. van het K. N.
I. L„ hoofd van de zesde afdeellng van het
Departement van Koloniën, een bezoek gebracht
aan het Staatsbedrijf der Artillerle-inrichtingen
aan de Hembrug.
Het gezelschap bestond uit: Pangeran Han-
gabéhl, oudsten zoon van Zijn Vorstelijke Hoog
heid Pakoe Bowono, Soesoehoenan van Soera-
karta; de Pangeran is lultenant-kolonel bij den
generalen staf A la suite KN.I.L.; Pangeran
Hangabéhi, oudsten zoon van Z. H. Hamengkoe
Bowono VIII, sultan van Jogjakarta, majoor bij
den generalen staf 4 la suite K.N.I.L.; Pan
geran Hark) Soerjoscemarno, broeder van Z. H
Pangeran Adipati Mangkoe Nagoro VII, hoofd
van het Mangkoe-Nagorosche Huls te Soera-
karta, lultenant-kolonel, oudsten korpscomman-
nuut meer rijtijd gegeven moeten worden;
daardoor vertrekken o. a. de electrlsche treinen
naar Amsterdam 1 minuut vroeger van Dor
drecht en Rotterdam.
WU herinneren ons over deze verbinding van
lezers reeds eerder klachten te hebben gekre
gen, doch de moeilijkheden, die daar tijdelijk
zullen heerschen, zijn daarmee waarschijnlijk
opgelost.
Ook de verbinding met Zeeland, waarover
geklaagd werd, is verbeterd, terwijl verschillen
de stopplaatsen zjjn ingevoerd.
In verband met den terugkeer tot den nor
malen Amsterdamschen tijd moesten de Inter
nationale treinen, welke van. naar en over
Duitschland loopen, alsmede enkele treinen
over België naar en van Zwitserland worden ge
wijzigd en dientengevolge eenige daarmede sa
menhangende binnenlandsche treinen.
Verschillende treinen worden vroeger of later
gesteld. Zoo Is voor de Lage Zwaluwe-ljjn de
laatste verbinding met Dordrecht, Rotterdam,
Den Haag en Amsterdam twee uur later dan
thans; van Vllssingen en Middelburg met Gro
ningen en Friesland 30 minuten later, doch met
een gelijk aantal minuten versneld.
Bovendien zullen, zooals gezegd, verschillen
de treinen gaan stoppen. Verder worden op
Zon- en feestdagen ingelegd trein 2530 Den
Helder (V. 953) Alkmaar (A. 1038), in aan
sluiting aan trein 2430 naar Amsterdam (A.
11.25) en trein 2591, Alkmaar (V. 23.23) Den
Helder (A. 0.05), in aansluiting aan trein 2491
van Amsterdam C.8. (V. 2237).
Wijzigingen zijn er voorts op het baanvak
Utrecht C. 8.Baarn BuurtstatlonKesteren—
Nijmegen en treinen ingelegd Aalsmeer—Am
sterdam Haarlemmermeer; AmsterdamUit-
Een personenauto, bestuurd door den heer
Van O., uit Amsterdam, vertegenwoordiger van
een filmmaatschappij, mo^t achter 'iéff paar
melkwagens blijven, otn eert tegenligger te la-
ten passeeren. Door de groote snelheid, waar
mede gereden werd, kon de heer Van O. niet
tijdig meer remmen. Hij gooide het stuur met'
een ruk naar links om. waardoor de wagen te
gen een boom vloog. De zijkant van het voer-*'
tuig werd geheel weggerukt. Dokter Aghina.
uit Amersfoort, verleende de eerste hulp, later
bijgestaan door dokter Renken uit Scherpen
zeel. De heer Van O. bleek ernstige hoofdwon
den en Inwendige kneuzingen te hebben opge-
loopen. Zijn mede-lnzlttende, die nog niet ge
ïdentificeerd kf>n worden, was er erger aan toe.
Met een schedelbaslsfractuur en zware inwen
dige kneuzingen werd hij In zorgwekkenden
toestand per ziekenauto naar „Lichtenberg” te
Amersfoort vervoerd, waarheen ook de heer
Van O. met een tweeden ziekenauto werd ge
transporteerd.
door de
materieel
eventualiteiten, en
waarvan het publiek of uit de bladen en door
de radio kennis heeft gekregen, of welker ten
uitvoerlegging het met het eigen oog kon vol
gen, hebben hiertoe uiteraard niet weinig bij
gedragen.
Ir. de Jong herinnerde bij zijn Inleidend
woord aan de vele moeite, die het gekost heeft
om het zoover te Tïrengen, dat tusschen deze
belde belangrijke lichamen samenwerking kon
worden verkregen. Nu het eindelijk zoover ge
komen is, dat een modus voor die samenwer
king is vastgesteld, ligt het In de bedoeling
eerst de vereenlglng V. L. N. op te richten en
de belde andere organisaties te doen liqui-
deéren. zoodat er begin 1939 voor acht provin
cies des lands een hechte en parate vereenlglng
voor het landbouwtuigpaard zal zijn.
Zondag 2 October treedt weer de nieawe
dienstregeling van de Nedertandoehe Spoor
wegen In werking, weke practtoch weinig
nieuws bevat en geen wijziging brengt in de
algemeene lijnen, zooals deae reeds in Mei
waren vastgesteld. Met vreugde sal echter
vernomen worden, dat aan de beawareW van
de forensen voor een groot deel is tegemoet
gekomen en treinen weer zijn ingelegd, die
achteraf bleken niet gemist te kunnen
worden.
Zondag is te Groningen met grooten luister
het vijftig-jarig kloosterfeest van pater J. G.
M. de Greeve 8. J. gevierd.
Na gewerkt te hebben aan het Aartsbisschop
pelijk Seminarie te Culemborg en het college
te Katwijk, was pater De Greeve vele jaren
kapelaan aan de Molenschool te Nijmegen.
Vervolgens stond hij aan het hoofd der com-
munauteiten te Rotterdam, Amsterdam en
J Oravenhage, totdat hij in 1930 naar Gro
ningen kwam.
Zondagmorgen heeft de jubilaris ’n plechtige
H. Mis van dankbaarheid gecelebreerd. Onder
deae H. Mis werd de feestpredikatie gehouden
door den hoogeerw. heer L. J. Buvé, deken
van Groningen.
Des middags om zes uur hield de jubilaris
onder een plechtig lof een korte toespraak.
Vervolgens werd een druk bezochte receptie
gehouden, waarbij den jubilaris een feestgave
onder couvert werd aangeboden.
Rector De Greeve sprak tot de talrijke aan
wezigen een woord van dank voor den onver-
ccteluken dag, hem bereid.
Een voorstel om dit grondbeginsel uit de
statuten te laten en te volstaan met een ruime
definitie van de beide typen in het reglement,
werd met aanzienlijke meerderheid verworpen.
Voor elk stamboek wordt de fokrichtlng, keu
ring en Inschrijving van paarden bfj afzonder
lijk reglement nader geregeld met’ dien ver
stande, dat merriën slechts in een der beide
stamboeken kunnen worden ingeschreven.
Deze reglementen voor het Geldersch en voor
het Groningse!) type werden eveneens vastge
steld, waarna het te benoemen voorlooplg be
stuur gemachtigd werd de Kon. goedkeuring op
de statuten te vragen en voorts bij de regeerlng
een aanvrage tot erkenning. Ingevolge de Paar
den wet, in te dienen. Het ligt in de bedoeling,
dat de nieuwe vereenlglng per 1 Januari 1939
haar werkzaamheden in vollen omVfcng zal kun
nen beginnen.
Het voorlooplg bestuur werd samengesteld
als volgt: voorzitter de heer H. A. van Beunln-
gen te Kerk-Avezaath, thans voorzitter van de -
Nationale; vlce-voorzltter E. van Blnsbergen
te Zoelen, thans voorzitter van het G. F. S.
Leden van het voorlooplg bestuur: de zittende
bestuursleden van het hoofdbestuur der Natio
nale, met uitzondering van die van Gelderland,
n.l. de heeren E. J. van der Scheer te Kamper
veen en G. R. A. Nlehoff te Hardenberg voor
Overijsel, W. F, van Beeck Calkoen te Cothen
voor Utrecht, B. Biesheuvel Azn. te Spaarndam
en A. Kooi) te Kedichem voor de Hollanden; A.
van Hoof te Standdaarbulten en A. M. Nelemans *'b
te Moerdijk voor Noordbrabant, G. Nab te Meer-
loo voor Limburg. Voor Gelderland werden in
'dit voorlooplg bestuur door de afd. Nationale
en het G. P. 8. aangewezen de heeren W. A.
Oostermans te Eist W. J. L. van Oppenraay te
Bemmel en D. N. Heuff te Dell. Het secretariaat
zal voorlooplg waargenomen worden door den
heer Ir. J. 8. Swierstra te Utrecht, waar de
nieuwe vereenlglng gevestigd zal zijn.
Aan het einde der druk bezochte en seer ge
animeerde vergadering heeft de heer Van Beu-
nlngen zijn groote voldoening over het resultaat
der vele bemoeiingen doen hoeren. Hij achtte de
tot stand gekomen samenwerking van zeer
groot belang voor de warmbloedfokkerij hier te
lande en hij riep aller medewerking in deae
fusie aan de verwachtingen te doen beant
woorden.
was gekomen. Zij oefenden op de andere te-
werkgestelden een zoodanige pressie uit, dat
ook deze het werk neerlegden. Een groep van
7P man uit Helmond, clle vanochtend voor bet
eerst onder Aarle-Rixtel aan het werk zou
gaan, keerde heel spoedig naar Helmond terug,
waar zjj zich aan de arbeidsbeurzen vervoegde
en mededeelde, dat z|j niet met het werk, durf
de beginnen.
Op het oogenblik ligt het werk stil. Een groep
Bosschenaren heeft zich later naar de werkver
schaffing aan de Aa, nabij sluis 9, onder 8tlp-
donk, begeven, waar zij de daar tewerkgestel-
den eveneens wist over te halen, het werk
neer te leggen.
Ongeregeldheden hebben zich niet voorge
daan.
|j de onderhandellngen
Chamberlain en Adolf Hitler
U Godesberg over het toekomstig
van TsJecho-SlowakiJe en den vrede
guropa heeft de mogelijkheid van het
nndeeren der toekomstige grenzen
de Tsjecho-Slowaaksche republiek
groote rol gespeeld. De mogelijkheid
een internationale garantie, waaraan ook
jjultschland zou deelnemen, voor een ,*e-'
schild” Tsjecho-SlowakUe moest dienen als
verguldsel van de bittere pil van djp
afstand van het uit Industrieel en strate
gisch oogpunt zoo belangrijke Sudeten-
Duitsche gebied, welke pil Engeland en
Frankrijk Praag met dichtgehouden neus
wilden laten Innemen ter wille van den wel
niet Heven, maar toch hoogst gewehschten
vrede. Mussolini heeft den schoonschij-
nenden glans van dit verguldsel bedorven
door de reeds klaar wakker zijnde andere
mogendheden, die minderheden In Tsje-
cho-SlowakiJe hebben, aan te moedigen
voor die minderheden eenzelfde lot te
eiseben als eventueel den Sudeten ten deel
zou vallen. En tenslotte heeft ook Hitler
na het laatste nachtelijke onderhoud met
den Britschen preifiïer Praag een laatste
aanbod gedaan, waarin geen enkele ga-
«Sfkntie voor de eventueel nieuwe grenzen
van TsJecho-SlowakiJe zijnerzijds werd
gegeven. De schijn van eenige Dultsche
tegenprestatie voor de door Praag te ver
leenen concessies was daarmee vernie
tigd en Londen en Parijs schijnen thans
geen pressie meer uit te willen oefenen op
Praag om de enkel nog bittere pil te
slikken. Praag toont daartoe dan ook niet
meer den minsten fust. Het heeft gemobili
seerd en haalt voor het oogenblik diep
adem door den zoo lang en krachtig dicht
gehouden neus.
Het programma was In overeenstemming met
het advies, dat wU naar aanleiding van de eer
ste vertoonlng gaven, bekort, terwijl de op
tocht, waarbij de Krulsvaartldealen aanschou
welijk worden voorgesteld, thans boeiender ge
ënsceneerd was.
Men had hier bovendien een actueel en mede
daarom bijzonder Indrukwekkend moment in
gelascht: de declamatie van een vredesgedlcht,
j .1 speciaal hiertoe met het oog op de Internatlo-
voor het waterschap de Aa In werkverachaf- naje spanningen door Gabriël Smit vervaar-
flng worden uitgevoerd, een conflict ultgebro- dlgd. Verder oogstte ook nu weer het optreden
ken, wamrblj ruim 700 man zijn betrokken. der Volendammer Kruisvaart, in het bijzonder
I het spreekkoor „Voor Volendam”, zeer veel
Een 200-tal tewerkgestelden uit ’sHertogen-
bosch weigerde vanochtend aan den arbeid te
gaan, omdat een wijziging in het ploegenstel-
ndlen het garantie-verguldsel wél had
gehouden, wat zou dan Tsjecho-Blo-
wakije daarbij hebben gewonnen?
Deze vraag kan alleen beantwoord worden
door het beantwoorden van de vraag, wat
internationale gau-anties vandamg den dag
practtoch nog waard zijn. WjJ vreezen
dat de Tsjechen en zij niet alleen deze
narde niet al te hoog zullen aanslaan. De
ervaringen, welke Oostenrijk, waarvan de
Tsjechen en Slowaken zich indertijd heb
ben loegeworsteld, op dit gebied heeft op
gedaan, kunnen moeilijk bemoedigend
worden geacht.
Den 20sten Mei 1925 verklaarde de toen
malige Itallaansche premier In den Itali-
aanschen senaat: ..Italië zal nooit een zoo
groote breuk van de verdragen toestaan,
als de vereenlglng van Oostenrijk met
Duitschland nou zijn. Naar mijn meening
Ku die vereenlglng alle vruchten van Ita-
Mï overwinning teniet doen. Het zou
Dultschlands macht vergrooten, zoowel
wat bevolking als wat grondgebied aangaat,
en het zou een tegenstrijdigheid doen ont
staan, waardoor Duitschland van alle na
ties de eenige zou zijn, die haar grondge
bied vergroot en haar bevolking vermeer
derd had.” Zóó dacht Italië In 1925 over de
onafhankelijkheid van Oostenrijk, die in
1822 door den Volkenbond, d.w.z. door de
groote mogendheden van dien bond, was
gegarandeerd. In 1932 garandeerden de
mogendheden te Lausanne de onafhanke
lijkheid van Oostenrijk opnieuw. In 1934
legden Frankrijk en Engeland gezamenlijk
•eer een uitdrukkelijke garantle-verklarlng
af. In 1935 herhaalden Frankrijk, Italië en
later Engeland hetzelfde, bijna eentonig
•ordende garantie-lied en te Stresa werd
<to bgetoch-Fransch-Itallaansche garantie
nog eens bekrachtigd. Na den moord pp
Dollfuss seinde Mussolini aan Prins Star-
hemberg: „De tragische dood van den
Kanselier Is mij een reden tot diepe droe
fenis. Oostenrijks onafhankelijkheid,
hü voor stierf, is een principe, dat Italië
tltijd verdedigd heeft en dat in bijzonder
critieke tijden Italië weer zal verdedigen
nog grooter beslistheid”. Den Hen
Juli 1936 en den 12en Februari 1938 had
Hitler niet alleen zijn handteekenlng ge
geven voor Oostenrijks onafhankelijkheid,
maar ook op zich genomen zich te onthou
den van elke directe en Indirecte
ting in Oostenrijks binnenlandsche
tegenheden. De niaand daarop
Anschluss voltrokken en verloor
hik zijn zoo vaak en veelzijdig gegaran
deerde onafhankelijkheid en Engeland,
PonkriJk en Italië dachten er niet
kun garanties gestand te doen.
Dit dezen gang van zaken blijkt, wat In-
ternattonale garantie-be wijzen waard zijn,
*»nneer men ze presenteert aan hen, die
vrijwillig verstrekten, op een moment,
d*t hun om de een of andere reden niet
Wegen komt Het blijken dan fraaie mon-
rtm, maar zonder waarde.