Nieuwe dienstregeling der Spoorwegen MONSTERS ZONDER WAARDE BAKKERTJE bij Gevatte Kou, Griep, Influenza, Koorts, Onbehaaglijkheid enz. BELANGRIJKE FUSIE IN PAARDENFOKKERIJ Parijs voorbereid op het ergste VERBETERINGEN VOOR DE FORENSEN Kerkdijk leven Golvend en reinigend gaat het actieve Ivorol-schuim over en tusschen Uw tanden en geeft een werkelijk wonder van reiniging. Ivorol-tandpasta (Nieuw recept) tube 80-40 en 25 ct. DEN haag beschermt zich tegen luchtaanvallen DINSDAG 27 SEPTEMBER 1938 «d Betere uitkomsten De lustrumschouw te Scheveningen Staking te Aarle-Rixtel Buitenland ache verbindingen gen Een doode, vyf gewonden s-a Rector J. de Greeve S. J. 1600 IN EEN JAMPOT klooze vrijgesproken Retraite p6B psKJt 5 CT Pachtwet 1 November in werking M>g twee succesvolle vertooningen, thana voor het publiek Twee personen werden ernstig gewond Tegen M. v. Z. in hooger beroep twee jaar geëischt De regelmatige dienst heeft bevredigend gewerkt Auto tegen een boom gebotst Beperkte twee-uursdienst in het Noorden AUTO-ONGELUK TE RENS- WOUDE HOOG BEZOEK AAN DE HEMBRUG ZIJN GOUDEN KLOOSTER- FEEST HERDACHT De verbinding met Zeeland In Januari 1939 zal voor acht Provincies één hechte ver- eeniging optreden De zedenmisdrijven te Oss Reeds vele burgers hebben Parijs en de groote steden verlaten en zijn naar veiliger oorden geëvacueerd Pangerangs bezichtigden ook de hoogovens te Veisen zeer Tegemoetkoming aan de bezwaren der forensen - Tydelyke voorzieningen 700 arbeiders in de werkverschaf fing leggen den arbeid neer t de MJI wijlen de moeilijk 1 waar na aan 9-B 3-4» tb* te 8-1 sleepbootkapitein tc Onze correspondent te Parijs telefoneerde ons gisteravond: Vanochtend is bU de werkzaamheden voorde omlegging van de Aa. onder de gemeente Aarle- Bel«l4, ld Ml 'urte natie- Zwart 33-» 24x44. moei- n bet t door Mtt» »ta- De uitvoeringsmaatregelen, welke autoriteiten zijn getroffen, om ook voorbereid te zijn op de gaven over den omvang, welken de militaire maatregelen in het Oosten en Noord-Oosten des lands hebben aangenomen. In tgl van plaatsen moet de evacuatie van de burgerbevolking, welke door de autoriteiten was aangeraden, reeds zeer ver zijn voortge schreden, zoo te Straatsburg, Nancy en Mets. Wijl beide retraites, voor gehuwde dames ta October uitgeschreven, voltallig zijn, is een der de ingelascht van IS—23 October in het Re- traitenhuls te Bergen (N.-HJ. bet for- Ook wordt trein 1202 (nieuw 1200) 9 minuten vervroegd, Eindhoven V. 532, Tilburg A. 6.08, in aansluiting aan trein 650 (Tilburg V. 6.13). Bovendien wordt trein 1221 van Tilburg af 10 minuten later gesteld, Tilburg V. 2153, Eind hoven A. 2230. Deze trein neemt te Tilburg de aansluiting over van trein 669 Tilburg A. 21.48. hoorn in aansluiting op Nleuwersluia—Loenen. Op het baanvak Rotterdam HofpleinDen Haag H.S. is ten behoeve van het forensen verkeer op Zaterdag Ingelegd trein 88 Rotter dam Hofplein V. 1330—Den Haag H.8. A. 1333 en trein 79 Den Haag H.S. V. 19.50—Rotterdam Hofplein A 13.15. Bovendien worden op Zon- Het Is begrijpelijk, dat al deze voorbereidin gen op de bevolking een diepen Indruk hebben gemaakt. Bö ee Dordrecht :eltjke moei I nog n dit II w rtefflf Aan de burgerbevolking, die In geval van oor log tenslotte toch In Parijs sal achterblijven, zullen, zoodra ‘n verdere toespitsing van het con flict dit vereischt, de regels, waaraan zij zich ter eigener en anderer beveiliging tegen lucht aanvallen heeft te houden, bekend worden ge maakt door middel van op tal van punten aan te plakken affiches en door middel van luid sprekers. Door de radio en door middel van de bladen heeft de commissie, welke belast is met de organisatie der passieve defensie overigens de aandacht gevestigd op de desbetreffende In structieve brochure, welke op alle commissaria ten van politie kosteloos aan ieder wordt uitge reikt. j Het alarmsignaal in geVal van luchtraids op Parijs zal worden gegeven door 75 op de daken aangebrachte sirenes in de stad zelf en 80 in de banlieu, benevens door de 300 politie- en brandmelders, welke zich langs de straten be vinden. 17-33 nx3i. i, 6— De verbinding van Eindhoven met België en Zeeland wordt verbeterd door een aantal trei nen in te leggen, die aansluiting geven in belde richtingen op Roosendaal. Dit aal bij wijze van proef geschieden. waar- rschii- sdeljjk goed i «rt detf het spreekkoor „Voor Volendam”, succes. Maandagmiddag omstreeks twaalf uur is op den rijksweg Woudenberg-De Klomp, even voor het dorp Renswoude, een ernstig verkeersonge luk gebeurde. j Maandag is afgekondlgd het Koninklijk bmlult van 23 September 1938 (Staatsblad no- 285>. waarbij de dag van inwerkingtre- •tthg van de Pachtwet is vastgesteld op 1 November 1938. r *•- *v.*v, v vv en feestdagen en eveneens op Zaterdagen ver- De stemming, welke zich «e laatste dagen geleidelijk aan van 4e Fransche hoofdstad heeft meester gemaakt, had hedenmiddag het pont bereikt, waarop men zeggen kan, dat «ij waarlijk volkomen voorbereid is op het ergste. Het aantal schuilkelders kelders waarin de Parijsche bevolking zich op het alarm signaal In veiligheid moet brengen be draagt momenteel 43.000. In deze kelders zijn vandaag de vrij simpele inrichtingen aangebracht, welke ze ook gasvrij moeten maken. tusschen te lot In ga- van een van Maastricht Parfjs-Noord 12.48. Het vertrek van Parijs-Noord 18.30, de aankomst te Maastricht 0.16. Ten aanzien van de Dlesel-trelnen op Parijs, welke komen te vervallen, omdat de Fransche Spoorwegen dit materieel niet meer graag heb ben, vernamen we, dat de gemiddelde bezetting op Nederlandsch gebied dan slechte 5 men- Ook zijn de ondergrondsche Métro-statlons, die om de soliditeit hunner gewelven volkomen bomvrij worden geacht, In gereedheid gebracht. Een begin van uitvoering is ook gemaakt met het aanleggen van een soort loopgraven In de stadsparken, welke een vrij zekere bescherming zullen verleenen tegen bom- en granaatscher ven, maar niet tegen gassen, zoodat hun ge bruik voorbehouden zal blijven aan met gas maskers toegeruste personen. Tevens kon men vandaag op tal van punten In de stad arbeiders de laatste hand zien leggen aan een speciale verlichting, welke in geval van oorlog de normale verlichting zal gaan vervan gen. Het zijn heel zwakke van boven afge- schennde en niet weerkaatsende lichtpunten, blauw gekleurd, op de kruispunten en pleinen der stad aangebracht. In tal van straten en op tal van pleinen brandt zij reeds proef. Zij maakt een vrij si- nlsteren Indruk. Vroeg In den morgen is ook de brandweer er op uttgetogen om overal de alarmsignalen te verifleeren. Hoewel reeds Was besloten op de baanvakken Stadskanaal—Zuidbroek en AssenStadskanaal het reizigersvervoer eveneens te staken, wordt in afwachting van het resultaat der bemoeiin gen van het „Comité van actie voor behoud van het reizigersvervoer op de genoemde baan vakken” alsnog tot 1 December 1938 op deze baanvakken een twee-uursdienst gereden. De treinen loopen tot en van Stadskanaal In di recte aansluiting te Zuidbroek aan de treinen van en naar Groningen en van en naar Win schoten en te Assen op en van de sneltreinen ZwolleGroningen en terug. Aangezien dit besluit genomen werd nadat bet spoorboekje reeds in druk was gegeven, is de. dienstregeling dezer treinen opgenomen op een afzonderlijk blaadje, hetwelk geplakt is vóór in het deel van den reisgids, bevattende de dienstregeling der Nederlandsche Spoorwe gen (blauwe omslag). Op het kaartje, aange vende de tabellen, komen bedoelde lijnen niet meer voor. werkloos d op zekeren dag In een jam potje een bedrag van 1800 gevonden. Hij zei- de hier echter niets van af te weten, daar zijl: vrouw altijd zijn financierle belangen behar tigde. De rechtbank in Dordrecht sprak hem vrij, welk vonnis het Haagsche gerechtshof in hoo ger beroep bevestigde. inmen- aange- werd de Oosten- Onder voorzitterschap van den rijksvee- teeltconsulent, ir. W. de Jong, is te Arnhem Zaterdag de oprichtingsvergadering gehouden van de nieuwe vereenlglng V. L. N. (Ver eenlglng tot bevordering van de Landbouw- tuigpaardfokkerjj in Nederland), zijnde de veelbesproken en langgewenschte fusie tusschen de beide belangrijke warmbloed- stamboeken: Nationale vereenlglng tot be vordering der paardenfokkerij In Nederland en het Geldersch paardenstamboek. Nadat de eerst geneeskundige hulp was ver leend, zjjn de gewonden naar de ziekenhuizen te Eindhoven en Tilburg overgebracht. Een van hen. de heer Ed. Schroeder, is kort na aan komst overleden, terwijl de toestand van mej. Martin zorgwekkend is. De overige gewonden zijn de heeren Martin, een broer van mej. Mar tin, Sommer. Janssen en Hoppenbrouwers. Het gezelschap was op weg van Eindhoven naar Tilburg. Zondag heeft de Kruisvaart in het circus te Schevenlngen nog twee voorstellingen gegeven van haar Indrukwekkende lustrum- achouw, welke ditmaal voor het publiek toegankelijk waren en dan ook veel belang stelling trokken. schillende treinen in den regelmatigen 20 mi nutendienst gebracht, die in verband met bet forensenverkeer op de overige dagen moeten vervallen. Op de baanvakken WlnsumZoutkamp en EmmenOasseltemiJveen wordt het reizigers vervoer gestaakt. De spoorwegen hebben, ten einde den stroom dezer vrije evacuatie te kunnen verwerken, van af Zaterdag reeds tal van extra-trelnen inge legd. Bovendien bewogen zich Zaterdag en Zon dag op de wegen, welke van Parijs af het Wes ten en Zuiden de provincie invoeren, onafge broken files auto’s van particulieren. De vrije evacuatie onderscheidt zich van de georganiseerde evacuatie, bij welke laatste de geëvacueerden naar hen door de autoriteiten aangewezen evacuatie-centra gedirigeerd wor den. De plannen hiervoor liggen klaar, zoodat met hun tenuitvoerlegging ieder odfcenbUk begonnen kan worden. Een snel uitgevoerde evacuatie der burgerbe volking is voor Parijs temeer geboden, daar in het systeem der passieve defensie een schrome lijke achterstand bestaat, welken de gasmasker- fabricatie nog heeft in te halen. r Aan het slot van de avondvoorstelling hebben de jeugdige deelnemers aan den re gisseur, Anton Sweers, een spontane, har- telUke hulde gebracht. Van de verschillen de groepen werden hem een krans en bloe men geschonken, terwijl hem verder een album zal worden ter hand gesteld met de namen van alle jongens, die aan Lustrumschouw hebben meegewerkt. Ook te Parjjs is de zoogenaamde „vrije evacuatie" reeds begonnen. Deze vrije evacuatie bestaat daarin, dat wie thans reeds de stad verlaten kan en wil ook hier hebben de autoriteiten zulks reeds aangemoedigd zich naar het door hen zelf uitgekozen veiligst geachte oord in de provincie begeven. dant van het Legioen Mangkoe Nagoro en Pan geran Halte Soerjostmodjo, oud-oom van Pan geran Adipati Ario Praboe Soerjodilogo, hoofd van het Pakoe Alamsche Huis te Jogjakarta, majoor bfj den generalen staf A la suite K. N. t I* Zjj werden vergezeld van de heeren L. A. M. Visser, assistent-resident en D. R. A. v. Rangen, kapitein btf den generalen staf K.N.IJL.. toe gevoegd aan de Pangerans tijdens hun verblijf in Nederland. Het gezelschap werd door de directie ontvan gen en rondgeleid. De nieuwe geschutwerkplaats werd bezocht, waar de aanmaak van de nieuw ste luchtdoelkanonnen met groote belangstelling werd gevolgd. Daarna werd de patroonfabricage bezichtigd en werden enkele demonstraties met mitrailleurs op de schietbaan bijgewoond. Na de thee is het gezelschap weer vertrokken. Des morgens was een bezoek gebracht aan de hoogovens te Velsen. Verder staan nog op het programma: de de fensiewerken van de Zuiderzeewerken, Soester- berg. het Legermuseum en ten slotte Bronbeek met de Koloniale Reserve. Anton Sweers heeft daarop de jongens toe gesproken en hen bedankt voor hun groote on baatzuchtige toewijding. Aan Idealisme als dat van jullie, zoo zelde de heer Sweers, heeft de wereld behoefte. Jullie vragen niet: wat krijg ik, maar: geef ik wel genoeg. Blijft wat jullie bent: Blijft troubadouren van God! Zondagavond kwart voor acht is een per sonenauto met zes jongelui, vjjf heeren en één dame, allen uit Eindhoven, door nog niet bekende oorzaak te Moergestel tegen een boom gebotst. Alle Inzittenden werden gewond. schen bedroeg. De stoomtreinen zullen er na natuurlijk langer over doen en wel een uur. De heer G. F. H. Oiesberger, chef van de Dienstregeling, die ons bovenstaande mededee- llngen verstrekte, vertelde ons nog, dat de re gelmatige dienst, zooals deae in Mei is inge voerd, seer bevredigend heeft gewerkt. Ook op spitstijden heeft men alle vervoer goed kun nen verwerken, mede dank zij het reserve Die- sel-materieel, waarover men kon beschikken. De flnancieele uitkomsten van het rel- sigersvervoer zfjn ondanks de opheffing van ongeveer 158 stollens sa de wilde aato- boadiensten gunstig. Er werd een bedrag van 75.988 meer ontvangen dan vorig jaar. Van Donderdag af sullen de nieuwe reis gidsen, waarin ook de autobusverbindingen voorkomen, aan dé stations verkrijgbaar Hjn, terwijl de verkoop in den boekhandel Vrijdag begint. Orooten indruk heeft op het publiek ook ge maakt hetgeen de bladen vandaag to lezen Teneinde tegemoet te komen aan de door de forensen geuite bezwaren over de treinverbin ding rond Amsterdam zijn Ingelegd op werkda gen (behalve Zaterdags) de treinen 1323 Am sterdam W.P. V. 1735 Utrecht C. S. A. 1835 en 1328 Utrecht C.S. V. 19.26 Amsterdam W.P. A. 1936. Belde treinen stoppen op alle t usschenstations. Ingelegd is trein 740, Amersfoort V. 8.53, Baarn V. 9.04, Hilversum V. 9.14. Naarden Bus- sum V. 9 26. Amsterdam C. 8. A. 9.45. Trein 1832 (nieuw 1826) Utrecht Maliebaan— Hilversum wordt 28 minuten vroeger gesteld en komt te Hilversum aan té 8.17 en wordt door gevoerd naar Amsterdam C. 8. als trein 1826 (Hilversum V. 831). Ingelegd wordt op werk dagen (behalve Zaterdags) trein 1881 Amster dam C 8. v. 20.23, Amsterdam Muiderpoort V. 2030, Weesp A. 20.40, NaardenBussum A. 2030, Hilversum A. 2038. Trein 1865 Amsterdam C. 8. (V. 17.40) loopt thans ook op Zon- en feestdagen tot Hilversum (A. 18.18). Wat de buitenlandsche verbindingen betreft, daarin komen de gewone wijzigingen als ge volg van den terugkeer tot den normalen Am- sterdamschen tijd. De treinen naar Duitsch- land vertrekken 1 uur vroeger en die van Duitschland komen 1 uur vroeger aan, behou dens geringe afwijkingen. Nieuw worden Ingelegd twee paar sneltrei nen EindhovenBrussel en terug over Valkens- waard. Deze treinen vertrekken van Eindhoven ten 8 15 en 17.35: de aankomsttijden te Brus sel Noord zijn 10.18 en 19.38. Te Mechelen wordt aansluiting verkregen naar Antwerpen, de aan komsttijden aldaar zijn 1031 en 19.51. Van Brussel Noord vertrekken deze treinen ten 739 en 18.45; de aankomst te Eindhoven is 10.40 en 2137. Te Mechelen bestaat aansluiting van Antwerpen. De vertrektijden van daar zijn 7.30 en 18.40. De treinen zullen worden samen gesteld uit modem Belgisch materieel le, 2e en 3e klasse. Het is een proef, die voor min stens een jaar wordt genomen, waarvan men veel succes verwacht. De Ingaande 15 Mei 1938 ingelegde Diesei- treinen MaastrichtParijs en terug komen te vervallen en worden vervangen door stoom- sneltreinen. De vertrektijd van wordt 7.43, de aankomsttijd te In verband met den bouw van onderdoorgan gen naast den bestaanden tunnel nabij den deukelsdttk te Rotterdam is aan de treinen tus schen Rotterdam en Schiedam een enkele ml- Rixtel, welke onder leiding van de „Grondmij. Met algemeene stemmen wërd tot de oprich ting van de nieuwe vereenlglng besloten, waarna de statuten en de reglementen werden vast gesteld overeenkomstig de van de bestuurstafel aangeboden ontwerpen. Blijkens de statuten sal de vereenlglng in stand houden twee paar denstamboeken en wel: een voor het landbouw- tulgpaard van het Groningsche type (s. gr. t.) en een voor het landbouwtuigpaard van net Geldersche type. De geruchten, welke Zaterdagavond liepen, als zou de regeerlng besloten hebben ook de reservisten in het bezit van witte moblllsatie- boekjes nummers drie, vier en vijf op te roepen, zijn niet bevestigd. Het is niettemin een rx. jfelt, dat zoowel gisteren als vandaag nog aa®sche gemeenteraad heeft Maandag- onafgebroken tal van reservisten van het Gare “oag zonder hoofdelijke stemming besloten, 1 de l’Est zijn vertrokken. In mindere mate kan rstei van B en W. tot t treffen van maat- nien hetzelfde constateeren aan het Gare du ter bescherming van de burgerbevol- Nord. ~**8 tegen luchtaanvallen en het hiervoor be- !chi*baar stellen van credlet aan te nemen. Het gerechtshof te ’s Hertogenboech beeft glstr in hooger beroep behandeld de zaak te gen M. Vfn Z., Industrieel te Oss, verdacht van zedendelicten, die door de rechtbank veroor deeld was tot 2 jaar gevangenisstraf met af trek van voorarrest. Het bof elscbte bevestiging van dit vonnis. Uitspraak over veertien dagen. Maandagmiddag hebben vier Pangerangs, onder leiding van den heer A. A. O. Feullletau de Bruyn, generaal-majoor bxl. van het K. N. I. L„ hoofd van de zesde afdeellng van het Departement van Koloniën, een bezoek gebracht aan het Staatsbedrijf der Artillerle-inrichtingen aan de Hembrug. Het gezelschap bestond uit: Pangeran Han- gabéhl, oudsten zoon van Zijn Vorstelijke Hoog heid Pakoe Bowono, Soesoehoenan van Soera- karta; de Pangeran is lultenant-kolonel bij den generalen staf A la suite KN.I.L.; Pangeran Hangabéhi, oudsten zoon van Z. H. Hamengkoe Bowono VIII, sultan van Jogjakarta, majoor bij den generalen staf 4 la suite K.N.I.L.; Pan geran Hark) Soerjoscemarno, broeder van Z. H Pangeran Adipati Mangkoe Nagoro VII, hoofd van het Mangkoe-Nagorosche Huls te Soera- karta, lultenant-kolonel, oudsten korpscomman- nuut meer rijtijd gegeven moeten worden; daardoor vertrekken o. a. de electrlsche treinen naar Amsterdam 1 minuut vroeger van Dor drecht en Rotterdam. WU herinneren ons over deze verbinding van lezers reeds eerder klachten te hebben gekre gen, doch de moeilijkheden, die daar tijdelijk zullen heerschen, zijn daarmee waarschijnlijk opgelost. Ook de verbinding met Zeeland, waarover geklaagd werd, is verbeterd, terwijl verschillen de stopplaatsen zjjn ingevoerd. In verband met den terugkeer tot den nor malen Amsterdamschen tijd moesten de Inter nationale treinen, welke van. naar en over Duitschland loopen, alsmede enkele treinen over België naar en van Zwitserland worden ge wijzigd en dientengevolge eenige daarmede sa menhangende binnenlandsche treinen. Verschillende treinen worden vroeger of later gesteld. Zoo Is voor de Lage Zwaluwe-ljjn de laatste verbinding met Dordrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam twee uur later dan thans; van Vllssingen en Middelburg met Gro ningen en Friesland 30 minuten later, doch met een gelijk aantal minuten versneld. Bovendien zullen, zooals gezegd, verschillen de treinen gaan stoppen. Verder worden op Zon- en feestdagen ingelegd trein 2530 Den Helder (V. 953) Alkmaar (A. 1038), in aan sluiting aan trein 2430 naar Amsterdam (A. 11.25) en trein 2591, Alkmaar (V. 23.23) Den Helder (A. 0.05), in aansluiting aan trein 2491 van Amsterdam C.8. (V. 2237). Wijzigingen zijn er voorts op het baanvak Utrecht C. 8.Baarn BuurtstatlonKesteren— Nijmegen en treinen ingelegd Aalsmeer—Am sterdam Haarlemmermeer; AmsterdamUit- Een personenauto, bestuurd door den heer Van O., uit Amsterdam, vertegenwoordiger van een filmmaatschappij, mo^t achter 'iéff paar melkwagens blijven, otn eert tegenligger te la- ten passeeren. Door de groote snelheid, waar mede gereden werd, kon de heer Van O. niet tijdig meer remmen. Hij gooide het stuur met' een ruk naar links om. waardoor de wagen te gen een boom vloog. De zijkant van het voer-*' tuig werd geheel weggerukt. Dokter Aghina. uit Amersfoort, verleende de eerste hulp, later bijgestaan door dokter Renken uit Scherpen zeel. De heer Van O. bleek ernstige hoofdwon den en Inwendige kneuzingen te hebben opge- loopen. Zijn mede-lnzlttende, die nog niet ge ïdentificeerd kf>n worden, was er erger aan toe. Met een schedelbaslsfractuur en zware inwen dige kneuzingen werd hij In zorgwekkenden toestand per ziekenauto naar „Lichtenberg” te Amersfoort vervoerd, waarheen ook de heer Van O. met een tweeden ziekenauto werd ge transporteerd. door de materieel eventualiteiten, en waarvan het publiek of uit de bladen en door de radio kennis heeft gekregen, of welker ten uitvoerlegging het met het eigen oog kon vol gen, hebben hiertoe uiteraard niet weinig bij gedragen. Ir. de Jong herinnerde bij zijn Inleidend woord aan de vele moeite, die het gekost heeft om het zoover te Tïrengen, dat tusschen deze belde belangrijke lichamen samenwerking kon worden verkregen. Nu het eindelijk zoover ge komen is, dat een modus voor die samenwer king is vastgesteld, ligt het In de bedoeling eerst de vereenlglng V. L. N. op te richten en de belde andere organisaties te doen liqui- deéren. zoodat er begin 1939 voor acht provin cies des lands een hechte en parate vereenlglng voor het landbouwtuigpaard zal zijn. Zondag 2 October treedt weer de nieawe dienstregeling van de Nedertandoehe Spoor wegen In werking, weke practtoch weinig nieuws bevat en geen wijziging brengt in de algemeene lijnen, zooals deae reeds in Mei waren vastgesteld. Met vreugde sal echter vernomen worden, dat aan de beawareW van de forensen voor een groot deel is tegemoet gekomen en treinen weer zijn ingelegd, die achteraf bleken niet gemist te kunnen worden. Zondag is te Groningen met grooten luister het vijftig-jarig kloosterfeest van pater J. G. M. de Greeve 8. J. gevierd. Na gewerkt te hebben aan het Aartsbisschop pelijk Seminarie te Culemborg en het college te Katwijk, was pater De Greeve vele jaren kapelaan aan de Molenschool te Nijmegen. Vervolgens stond hij aan het hoofd der com- munauteiten te Rotterdam, Amsterdam en J Oravenhage, totdat hij in 1930 naar Gro ningen kwam. Zondagmorgen heeft de jubilaris ’n plechtige H. Mis van dankbaarheid gecelebreerd. Onder deae H. Mis werd de feestpredikatie gehouden door den hoogeerw. heer L. J. Buvé, deken van Groningen. Des middags om zes uur hield de jubilaris onder een plechtig lof een korte toespraak. Vervolgens werd een druk bezochte receptie gehouden, waarbij den jubilaris een feestgave onder couvert werd aangeboden. Rector De Greeve sprak tot de talrijke aan wezigen een woord van dank voor den onver- ccteluken dag, hem bereid. Een voorstel om dit grondbeginsel uit de statuten te laten en te volstaan met een ruime definitie van de beide typen in het reglement, werd met aanzienlijke meerderheid verworpen. Voor elk stamboek wordt de fokrichtlng, keu ring en Inschrijving van paarden bfj afzonder lijk reglement nader geregeld met’ dien ver stande, dat merriën slechts in een der beide stamboeken kunnen worden ingeschreven. Deze reglementen voor het Geldersch en voor het Groningse!) type werden eveneens vastge steld, waarna het te benoemen voorlooplg be stuur gemachtigd werd de Kon. goedkeuring op de statuten te vragen en voorts bij de regeerlng een aanvrage tot erkenning. Ingevolge de Paar den wet, in te dienen. Het ligt in de bedoeling, dat de nieuwe vereenlglng per 1 Januari 1939 haar werkzaamheden in vollen omVfcng zal kun nen beginnen. Het voorlooplg bestuur werd samengesteld als volgt: voorzitter de heer H. A. van Beunln- gen te Kerk-Avezaath, thans voorzitter van de - Nationale; vlce-voorzltter E. van Blnsbergen te Zoelen, thans voorzitter van het G. F. S. Leden van het voorlooplg bestuur: de zittende bestuursleden van het hoofdbestuur der Natio nale, met uitzondering van die van Gelderland, n.l. de heeren E. J. van der Scheer te Kamper veen en G. R. A. Nlehoff te Hardenberg voor Overijsel, W. F, van Beeck Calkoen te Cothen voor Utrecht, B. Biesheuvel Azn. te Spaarndam en A. Kooi) te Kedichem voor de Hollanden; A. van Hoof te Standdaarbulten en A. M. Nelemans *'b te Moerdijk voor Noordbrabant, G. Nab te Meer- loo voor Limburg. Voor Gelderland werden in 'dit voorlooplg bestuur door de afd. Nationale en het G. P. 8. aangewezen de heeren W. A. Oostermans te Eist W. J. L. van Oppenraay te Bemmel en D. N. Heuff te Dell. Het secretariaat zal voorlooplg waargenomen worden door den heer Ir. J. 8. Swierstra te Utrecht, waar de nieuwe vereenlglng gevestigd zal zijn. Aan het einde der druk bezochte en seer ge animeerde vergadering heeft de heer Van Beu- nlngen zijn groote voldoening over het resultaat der vele bemoeiingen doen hoeren. Hij achtte de tot stand gekomen samenwerking van zeer groot belang voor de warmbloedfokkerij hier te lande en hij riep aller medewerking in deae fusie aan de verwachtingen te doen beant woorden. was gekomen. Zij oefenden op de andere te- werkgestelden een zoodanige pressie uit, dat ook deze het werk neerlegden. Een groep van 7P man uit Helmond, clle vanochtend voor bet eerst onder Aarle-Rixtel aan het werk zou gaan, keerde heel spoedig naar Helmond terug, waar zjj zich aan de arbeidsbeurzen vervoegde en mededeelde, dat z|j niet met het werk, durf de beginnen. Op het oogenblik ligt het werk stil. Een groep Bosschenaren heeft zich later naar de werkver schaffing aan de Aa, nabij sluis 9, onder 8tlp- donk, begeven, waar zij de daar tewerkgestel- den eveneens wist over te halen, het werk neer te leggen. Ongeregeldheden hebben zich niet voorge daan. |j de onderhandellngen Chamberlain en Adolf Hitler U Godesberg over het toekomstig van TsJecho-SlowakiJe en den vrede guropa heeft de mogelijkheid van het nndeeren der toekomstige grenzen de Tsjecho-Slowaaksche republiek groote rol gespeeld. De mogelijkheid een internationale garantie, waaraan ook jjultschland zou deelnemen, voor een ,*e-' schild” Tsjecho-SlowakUe moest dienen als verguldsel van de bittere pil van djp afstand van het uit Industrieel en strate gisch oogpunt zoo belangrijke Sudeten- Duitsche gebied, welke pil Engeland en Frankrijk Praag met dichtgehouden neus wilden laten Innemen ter wille van den wel niet Heven, maar toch hoogst gewehschten vrede. Mussolini heeft den schoonschij- nenden glans van dit verguldsel bedorven door de reeds klaar wakker zijnde andere mogendheden, die minderheden In Tsje- cho-SlowakiJe hebben, aan te moedigen voor die minderheden eenzelfde lot te eiseben als eventueel den Sudeten ten deel zou vallen. En tenslotte heeft ook Hitler na het laatste nachtelijke onderhoud met den Britschen preifiïer Praag een laatste aanbod gedaan, waarin geen enkele ga- «Sfkntie voor de eventueel nieuwe grenzen van TsJecho-SlowakiJe zijnerzijds werd gegeven. De schijn van eenige Dultsche tegenprestatie voor de door Praag te ver leenen concessies was daarmee vernie tigd en Londen en Parijs schijnen thans geen pressie meer uit te willen oefenen op Praag om de enkel nog bittere pil te slikken. Praag toont daartoe dan ook niet meer den minsten fust. Het heeft gemobili seerd en haalt voor het oogenblik diep adem door den zoo lang en krachtig dicht gehouden neus. Het programma was In overeenstemming met het advies, dat wU naar aanleiding van de eer ste vertoonlng gaven, bekort, terwijl de op tocht, waarbij de Krulsvaartldealen aanschou welijk worden voorgesteld, thans boeiender ge ënsceneerd was. Men had hier bovendien een actueel en mede daarom bijzonder Indrukwekkend moment in gelascht: de declamatie van een vredesgedlcht, j .1 speciaal hiertoe met het oog op de Internatlo- voor het waterschap de Aa In werkverachaf- naje spanningen door Gabriël Smit vervaar- flng worden uitgevoerd, een conflict ultgebro- dlgd. Verder oogstte ook nu weer het optreden ken, wamrblj ruim 700 man zijn betrokken. der Volendammer Kruisvaart, in het bijzonder I het spreekkoor „Voor Volendam”, zeer veel Een 200-tal tewerkgestelden uit ’sHertogen- bosch weigerde vanochtend aan den arbeid te gaan, omdat een wijziging in het ploegenstel- ndlen het garantie-verguldsel wél had gehouden, wat zou dan Tsjecho-Blo- wakije daarbij hebben gewonnen? Deze vraag kan alleen beantwoord worden door het beantwoorden van de vraag, wat internationale gau-anties vandamg den dag practtoch nog waard zijn. WjJ vreezen dat de Tsjechen en zij niet alleen deze narde niet al te hoog zullen aanslaan. De ervaringen, welke Oostenrijk, waarvan de Tsjechen en Slowaken zich indertijd heb ben loegeworsteld, op dit gebied heeft op gedaan, kunnen moeilijk bemoedigend worden geacht. Den 20sten Mei 1925 verklaarde de toen malige Itallaansche premier In den Itali- aanschen senaat: ..Italië zal nooit een zoo groote breuk van de verdragen toestaan, als de vereenlglng van Oostenrijk met Duitschland nou zijn. Naar mijn meening Ku die vereenlglng alle vruchten van Ita- Mï overwinning teniet doen. Het zou Dultschlands macht vergrooten, zoowel wat bevolking als wat grondgebied aangaat, en het zou een tegenstrijdigheid doen ont staan, waardoor Duitschland van alle na ties de eenige zou zijn, die haar grondge bied vergroot en haar bevolking vermeer derd had.” Zóó dacht Italië In 1925 over de onafhankelijkheid van Oostenrijk, die in 1822 door den Volkenbond, d.w.z. door de groote mogendheden van dien bond, was gegarandeerd. In 1932 garandeerden de mogendheden te Lausanne de onafhanke lijkheid van Oostenrijk opnieuw. In 1934 legden Frankrijk en Engeland gezamenlijk •eer een uitdrukkelijke garantle-verklarlng af. In 1935 herhaalden Frankrijk, Italië en later Engeland hetzelfde, bijna eentonig •ordende garantie-lied en te Stresa werd <to bgetoch-Fransch-Itallaansche garantie nog eens bekrachtigd. Na den moord pp Dollfuss seinde Mussolini aan Prins Star- hemberg: „De tragische dood van den Kanselier Is mij een reden tot diepe droe fenis. Oostenrijks onafhankelijkheid, hü voor stierf, is een principe, dat Italië tltijd verdedigd heeft en dat in bijzonder critieke tijden Italië weer zal verdedigen nog grooter beslistheid”. Den Hen Juli 1936 en den 12en Februari 1938 had Hitler niet alleen zijn handteekenlng ge geven voor Oostenrijks onafhankelijkheid, maar ook op zich genomen zich te onthou den van elke directe en Indirecte ting in Oostenrijks binnenlandsche tegenheden. De niaand daarop Anschluss voltrokken en verloor hik zijn zoo vaak en veelzijdig gegaran deerde onafhankelijkheid en Engeland, PonkriJk en Italië dachten er niet kun garanties gestand te doen. Dit dezen gang van zaken blijkt, wat In- ternattonale garantie-be wijzen waard zijn, *»nneer men ze presenteert aan hen, die vrijwillig verstrekten, op een moment, d*t hun om de een of andere reden niet Wegen komt Het blijken dan fraaie mon- rtm, maar zonder waarde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5