Triomftocht Sterre der Zee
I
Steun aan slachtoffers van
geloofsvervolging
Een strijd
van
DE
gelijkwaardige
partijen
B
1
Een woordenboek
IDOZAN helpt
Onder gezellige
hout..
GROOTSCHE UITTOCHT
UIT MAASTRICHT
HET REMISE
OOK IN HOORN WERD
I
jSCH«>VT^c
coorv^nrlUti
^WSiInstanfine
'jY stilt on voorkomt pijnen I
>1
ZATERDAG 8 OCTOBER 1938
VAN WEEK TOT WEEK
Vaart naar Rotterdam
begonnen
Oproep
WERELDTITEL DAMMEN
‘Initiatief ontbrak
OUD-HOLL.
VRIJWILLIGE- GIFTEN VOOR
DEFENSIE
OFFIC1EELE CRISIS
PUBLICATIE
Reed* voor f 190.000
hulp verleend
van het katholiek
comité
K 1
^PUPTABAK
Het moderne middel
I
(Van onzen spectelen verslaggever)
9
izsef
■ria.
r<h
C »3.
1
A.
D.
41.
ter-
Steunvergoeding veldboonen
Reorganisatie van het comité
Nabeschouwing
O.
Veelt zich verasoeM en «te* Iietfiemrr
de
Tegen pijnen
Prijs 70 cenf.
'•n
wn
op VM trawa uw VCUUUIUC, -- --
naar men zegde, inzonderheid een beknopt hand- aandacht besteed aan vaste begrippen uit
woordenboek als een eerste behoefte".
WU leven ruim een kwart eeuw later en men
zal niet zeggen, dat in deze jaren het katho
lieke Intellect van Nederland werkeloos was! ZUn
Einde geldigheidsduur
kinderzegek-1933
19—33
14x34
17—31
IS—33
14—19
53.
54.
55.
56.
13—17
17—21
21—39
27—31
31—39
rij
fde,
Itel
schemerlampen en pronk-armofres hindert.
Een woordenboek bevredigt nooit geheel. Het
onderhavige heeft dunkt ons wat te wel-
27.
28.
BAYER
Vrijdagmiddag is de 58-jarige schippersknecht
J. Schoenmaker uit Bruinisse. werkzaam op het
motormosselvaartuig Bru 85. op het Volkerak
nabij Dintelsas over boord geslagen en verdron
ken. Het schip was met mosselen op weg naar
Rotterdam. Het slachtoffer was gehuwd.
Dan begint de groote tocht over de Maas naar
Rotterdam, waar het beeld zyn definitieve plaats
zal krijgen, dewtocht over de Maas, door het
schoone Limburgsche land, langs de oude ste
den, langs de grens van Brabant, de tocht naar
de wereldhaven, waar de reis van Maria welis
waar eindigt, maar vanwaar uit de vereering
voor Haar de groote vlucht zal nemen over alle
wereldzeeën en alle continenten, over alle lan
den in Noord en Zuid, in Oost en West, omdat
de Sterre der Zee voor allen overal de geleid
ster zal zijn op hun reis.
33x24
42—37
38—33
19X30
.8—13
13—17
Nog steeds komen giften binnen voor de ver
sterking onzer defensie. Tot nu toe is volgens
de laatste verantwoording 134.780.80 aan vrij
willige bedragen ontvangen.
De Nederlandse!» Akkerfouwcentrale maakt
bekend, dat de steun vergoeding voor veldboonen
van den oogst 1938 welke voldoen aan de kwall-
teitseischen en in het tijdvak van 3 tot en met
8 October 1938 zijn gedenatureerd door telers ot
handelaren f 1.75 per Kg. zal bedragen.
22x31
13—18
7—13
10—14
3—7
7—11
Katholiek Nederland zal zich bewust zijn, dat
zelfs het grootste indlvidueele geldelijke offer,
dat men zou willen brengen, toch nog klein is
In vergelijking met het offer dat de tallooee
vluchtelingen voor hun geloof, en voor de be
lijdenis daarvan, hebben moeten brengen. Iedere
katholiek moge zich met behulp Van een pot
loodje en papiertje een denkbeeld vormen van
het enorme bedrag, dat er noodig is om den hon
derden vluchtelingen in Nederland het aller-
onontbeerlljkste voor levensonderhoud te ver
schaffen.
Maar als men ziet, dat er in Nederland nog
honderdduizenden guldens bijeen gebracht kun
nen worden voor de redding van Artis, dan be
hoeven wy er niet aan te twijfelen of katholiek
Nederland zal zich op katholieke en grootmoe
dige wijze het lot van de honderden in ons land
verblijvende katholieke bannelingen aantrekken.
Men geve Zondag dus royaal. Het onderhoud
van eiken vluchteling kost gemiddeld 1 per
dag.
Iedere katholiek zij bereid om één dag één
vluchteling te onderhouden. Katholiek Neder
land kenne zijn liefdeplicht en zjjn eeretaak!
Eén dag één vluchteling van bet allernood
zakelijkste te voorzien. Er zijn honderdduizen
den katholieken, die dat kunnen en willen I
Een groot nationaal liefde
werk en een eeretaak
laten
t al-
Ook
M te
zou
ellng
e al-
goe-
ven-
i op-
aan
loed-
En
vaak
▼er
van
In een woedenden storm heb
ben duizenden het beeld
uitgeleide gedaan
door
wer-
Por-
Ver-
aan-
at-
!ei-
13—18
7—13
1—7
reeks
irvan
reeds
•n te
En
n dit
verk-
rettlg
r een
des
eb aft
eper-
ken-
cteur
uwde
ebied
uit»
éed-
Bt t
oral
be-
le-
tan-
rerd
tede
r en
ver-
ver
ren
laas
mer
9»
2.
4.
39—23
33—19
19—14
14—10
37—32
remise.
duum is gehouden, dat Vrijdagavond op
grootse!» wijze besloten is. Om seven uur
te de groote basiliek van O. L. Vrouw tot
in alle hoeken gevuld, als het Rozenhoedje
gebeden wordt en Mgr. temmens daarna
het plechtig Lof celebreert. Onder dit Lof
heeft kapelaan Joa. Habets, dien men toch
wel de ziel van dese heele beweging in
Maastricht mag noemen, een preek ge
houden, waarin hij de ster, die opgegaan te
uit Jacob, de Sterre der Zee heeft verheer
lijkt.
Na het Lof heeft Mgr. Lemmens de ge-
loovigen toegesproken en hen aangemaant^
toch nooit de liefde tot Maria te vergeten,
want door Maria moet de gansche wereld
tot Christus komen.
LEIDEN. Doctoraal examen wis- en natuur
kunde, hoofdvak plantkunde, mej. J. M. Krythe,
Den Haag; candldaatsexamen rechten de da
mes E. C. Schuller tot Peursum, Bergen; mevr.
A. D. L. de Clercq van Lennep, Haarlem en de
heeren A. H. 'Smit, Exloo, H. Scheltema, Bloe
mendal; doctoraal examen rechten de heer
M. w. C. de Jonge, Baarn; artsexamen eerste
gedeelte de dames F. Stolz, Oegstgeest, F. J. m.
Hinrichs, Groningen C. H. D. den Brinker
Den Haag en de heer p. J. Allaart, Rotterdam:
bevorderd tot arts mej. M. E. G. Buers, Wasse
naar en de heeren A. J. van Tiggele, Rotter
dam, Azir, Lelden, P. J. W. Beukers. Schiedam.
kerstand in te halen, veel misverstand te be- Pla*ts in onze particuliere woningen,
strijden. De samensteller van dit kerkelijk woor
denboek schreef dan ook in zijn woord vooraf,
„dat voor de overgroote massa van beschaafde
katholieken nog menig wetenschappelijk werk
op afdoening wachtte", en „hiertoe behoorde.
helaas de boekenkast, dat onmisbare meubuL
nog zoo vaak ontbreekt, terwijl er een teveel aar?
Van het jacht klinkt de stem van den voor
bidder, die honderd maal herhaalt het Wees
Gegroet, telkens gevolgd door de aanroeping
„Sterre der zee, bid voor ons” en honderd maal
antwoordt het volk langs den weg. Het krijgt
er niet genoeg van zijn liefde tot zijn moeder
te uiten.
Maastricht weet wat het verplicht is aan
de Sterre der Zee. Het te er zich van be
wust dat bet de vereering van Maria moet
uitdragen over de gansche wereld door het
apbstolaat der zee. Op schoone wijze te de
uittocht van het beeld voorbereid. Een tri»
nemlngszin, zij mist initiatief. Soliditeit van
weerszijden, met als resultaat de vijfde punten-
verdeeltng. Hopen wij, dat de komende ont
moetingen een kentering zullen brengen.
De zesde partij wordt heden te Zwolle ge
speeld. De stand te nu 5—8.
Liefdeplicht en eere-taak voor de
Nederlandache katholieken
UH-
i dr.
Met
ter»
Langs het kanaal aan weerszijden loopen de
misdienaars in roode togen met de branden
de fakkel in de hand. Een lichtprocessie, die
Maria uitgeleide doet, symbool van de bran
dende liefde van dit volk, voor zijn Moeder,
een liefde die niet te temperen te door een
woedend tempeest van den hemel, door geen
regen of wind, want duizenden loopen mee
over de natte straten.
Deae vijfde partij vormt vel een sterk con
trast met de vierde ontmoeting. Ook nu re
mise, maar op een heel andere manier. Het is
begrijpelijk, dat Raichenbach niets riskeert,
doch terwijl de vorige party voortdurend een
en al levendigheid 'Was, geeft dese vyfde ont
moeting den Indruk van een zekere lusteloos
heid. althans, zy getuigt van weinig onder-
Vyfde party gaf den indruk van
een zekere lusteloosheid
rzssiii?t I
Liimr
Vervolgens heeft het Doorluchtig Episcopaat
het vlUchtelingen-werk aangeduid als een na
tionaal. katholiek liefdewerk, dat krachligen
steun verdient van geheel het katholieke Neder
landse!» volk.
Weliswaar is reeds enkele malen eep beroep
gedaan op de katholieke milddadigheid, maar
men kan er nog geenszins van spreken, dat het
Nederlandache katholieke volk als één geheel
zyn schouders gezet heeft onder dit dwingend-
actueële liefdewerk, waarvan de beteékenls niet
hoog genoeg kan worden aangeslagen.
De stand der financiën ia op het oogenblik >io
zóó. dat het werk elgeniyk zou moeten worden
stopgezet, ware het niet, dat het Doorluchtig
Episcopaat met het comité van meenlng te, dat
katholiek Nederland zijn plicht zal kennen en
volbrengen, ep een wyze. die ondubbelzinnig
zal ultwyzen, dat hft katholieke Nederlandache
volk dezen christenplicht niet als drukkenden
plicht, maar als een eeretaak opvat.
De gelegenheid zal katholiek Nederland
daartoe worden geboden Zondag 9 October.
Op verlangen en met speciale aanbeveling
van het Doorluchtig Episcopaat aal dien
dag in alle katholieke kerken van Neder
land onder alle H.H. Missen een collects
met open schaal worden gehouden voor het
comité Voor God en voor het Katholiek
Comité voor slachtoffers van geloofsver
volging gezamenUJk. De opbrengst van deae
collecte zal in belangrijke mate ten goede
van de slachtoffers der geloofsvervolging
komen.
De kinderpostzegels, uitgegeven in 1933,
waarop een kind, een lichtende ster dragend, te
afgebeeld, worden, overeenkomstig de voor deae
uitgifte geldende regelen, met Ingang van 1
Januari 1939 buiten gebruik gesteld. Van dien
datum af zyn deze zegels voor de frankeerlng
derhalve waardeloos.
dr. H. Poets, mr. H. van Haastert, mr. F.
Bachg, aalmoezenier 3. F. J. van der Maden,
J. P. Born, A. J. Luyf. mr. dr. E. 3. K M. M.
Jasper en J. H. Waterborg.
De dageiyksche leiding te in handen gesteld
van een uitvoerend comité, onder voorattter-
schap van den heer H. 3. C. Venlngs.
rookten onze voorouders hun geurige tabak. Ook nu nog
kunt U de gezelligheid genieten van hun onvolprezen melange.
Vraaot daarom Oud-HoMandsche Pijptabak van
telkens waren de financiën uit-
iest weer hier of daar en dik-
het verleden, diet toch niet uitsluitend historisch
zyn, zooals moderne devotie", „broeders des
gemeenen levens", „Windeahelm", en waaraan
hetzelfde recht óp behandeling toekomt als aan
nog lang niet alle verlangens vervuld, van het Christi Zeker, het is geen woorden-
n 1910 verscheen het „Beknopt Kerkeiyk
Handwoordenboek” van lector M. G. Nieuw-
bam OJ*. Dat was toen in onzen kring een
heele gebeurtenis. Want wy hadden veel ach-
Op de eerste plaats werd in overleg met Z. H.
Exc. Mgr. dr. 3. de Jong een reorganisatie van
het comité tot stand gebracht, die tot doel had
het vluchtelingencomité een organisatorisch
hechten grondslag te geven, welke gelegenheid
bood tot een juiste verdeeling van den massa-
arbeid, dien 't comité op velerlei gebied te ver
zetten heeft.
In het comité hebben zitting een vertegen
woordiger van elk der diocesen, een vertegen
woordiger van elk der nationale R. K. stands-
organlsatles en voorts een aantal personen, wier
actieve medewerking op eenlgerlei gebied op
prys wordt gesteld. Thans reeds hebben zitting,
onder zoorzltterschap van prof. dr. 3. Schmut-
ser: H. 3. C. Venlngs, H. 3. Kuiper. 3. A. Kolk
man. mr. 3. de Vreeze, J. Asberg. A. C. de Bruyn.
P. 3. 8. Serrarens, Jos. van Macke lenbergh.
mgr. P. Groenen, pastoor F. Stokman, deken 3.
F. A. Bots, rector P. Mommersteeg. dr. A. Cor
nelissen, mevr. D. Schmutzer—Hendriks, mgr.
boek der kerkgeschiedenis, maar de geschiedenis
heeft aan het heden talryke begrippen over
geleverd, die niet verouderden. In een herdruk,
dien wy dit werk spoedig toewenschen, mag
hierop wel wat meer gelet worden, al zal be
perking een voorwaarde der hanteerbaarheid
biyven.
De behandeling der trefwoorden is uiterst
bondig en duideiyk. alleen wordt de gebruiker
wel wat vaak „van Herodes naar Pilatus" ge
stuurd, ook waar het geen pas geeft (b.v. „Le
genden" „zie Martalaarsacten"). Hy moet er
de moeite voor over hebben. Ze wordt be
loond.
Dit boek kan heel veel goed doen. Het ver
dient niet alleen te worden nageslagen, maar te
worden bestudeerd. Want de dingen, die wy er
in opsoeken, zyn elgeniyk dingen, die wy al
weten moesten.
Vraagt daarom O^id-Hollandsche Pijptabak
DOUWE EGBERTS
van parochie-geesteiyken, op het bureau van
journalisten, politici, fondsbestuurders en an
deren, die in het openbare leven arbeiden, voorts
in de studle-boekery van openbare leeszalen,
maar evengoed in de huiskamer-bibliotheek van
minder ontwikkelden. Magister Kots spreekt
zyn overtuiging uit, dat het .JEncyclopaedlsch
Kerkeiyk Woordenboek" zyn plaats verdient in
de bibliotheek en op het bureau, wy deelen die
overtuiging ten volle en zouden er aan willen
toevoegen, dat het werk inderdaad ook op zyn
waar
wetenschappeiyke werk, dat in 1910 voor de
overgroote massa op afdoening wachtte, te toch
al heel wat tot stand gekomen. Op allerlei ge
bied sagen in onze moedertaal katholieke ge
schriften en handboeken het licht, die den ge
loofsgenoot voorlichten, maar die daarenboven
in het bereik van den andersdenkende worden
gebracht, zoodat ook deze zich omtrent de ka
tholieke meèning zonder al te groote moeite
nauwkeurig kan oriënteeren, als hy dit ver
langt. Helaas verlangt hy het nog niet altyd.
Maar onder andersdenkende beoefenaars van de
wetenschap begint toch langzamerhand de ge
dachte veld te winnen, dat men van katholieke
zeden en gebruiken, leerstellingen en plechtig
heden op de hoogte moet zyn alvorens b.v. te
oordeelen over mlddeleeuwsche schryvers of
over kerkhistorische vraagstukken. Een moeiiyk-
heid is echter gelegen in het gebruik van spe
cifiek katholieke woorden.
Ik mag hier wel zonder namen te noemen een
anecdote vertellen, die my niet lang geleden
trof. Een vooraanstaande geleerde, niet katho
liek, wilde mijn meenlng weten over een ge
schrift van een eveneens niet katholiek auteur.
De stof speelde zich nJ. gedeelteiyk af in een
katholiek land en de uitdrukkingswijze van den
auteur had by den geleerde een zekeren arg
waan gewekt, zoodat hy graag eens een katho
liek raadpleegde' Welnu, hy begeleidde het ge
schrift, dat hy my doorzond, met een brief,
waaruit ik my de woorden herinner: „Ik ge
loof, dat onze vriend niet veel weet van katho
lieke zaken, want ik lees op bladzyde zóóveel,
dat een plechtige Mis werd „opgevoerd" Een
mis wordt toch niet „opgevoerd”, maar „voor
gedragen”!"
De bedoeling was goed. Doch ik heb er har-
teiyk mee moeten lachen alvorens te berichten,
dat een Mis wordt „opgedragen” en dat men
van een plechtige Mis ook rwg kan zeggen, dat
ae .gezongen” werd.
Het is niet makkeiyk! Maar laten wy niet te
gauw spotten, want als wy onze kennis van
kerkeiyke woorden en uitdrukkingen onderzoe
ken, dan mankeert er vaak ook nog wel iets!
Carry van Bruggen wist heel wat van de Ne
derlandse!» taal en was byzonder deskundig
inzake de woordbeteekenU, maar ze bezorgde
een vertaling van Drié Musketiers", waar
in ongeveer alle typisch Roomsche zegswijzen
verkeerd zyn weergegeven. Ze vertaalde het
Franse!» abbé door „abt”, zoodat iedere ka
pelaan in haar Nederlandse!» uitgave een abt
heet en stond er „Réverend Père”, dan noemde
zy den pater steevast „vader”. Waar wy altyd
zeggen „Pater Borromeus’”, daar zegt zy „Vader
Borromeus". Er zyn in haar vertaling veel erger
voorbeelden te vinden van rechtstreeksch mis
verstand ten opzichte van de Marlavereering,
de Heilige Communie, enz., enz.
Woorden als „corporale” leveren uiteraard
heel groote moeliykheden op aan andersden
kenden, terwyi het verschil tusschen een „nun
tius” en een „internuntius" ook voor vele katho
lieken maar heel vaag zal zyn.
Weet g* wat de „Orde van de Gouden Spoor”
is? Weet gy welke waardigheid de „ostiarlus”
of „deurbewaarder” in het kerkeiyke leven be
kleedt en hoe hy deze waardigheid ontvangt?
Herinnert gy u, wat het „placet” is en wat de
»rota" en wat het „embollsme'i hoordet gy ooit
precies uitleggen, waarin de „Godspenning" be
staat en waarom het .graduale” zoo heet? Weet
gy, hoeveel dienstdoende Geheim-Kamerheeren
er zyn en welke rechten een „protonotarius
apostolicus ad instar participantium” heeft?
Kent gy het verschil tusschen een „prosynode”
en een .synode”? En weet gy wat het woord
concurrentie” in de kerkeiyke taal beteekent?
Het zou, dunkt ons, een moeiiyk examen zyn,
waar deze vragen achtereenvolgen} werden ge
steld en zelfs van de ontwikkelde katholieken
zouden er heel wat zakken! wy klagen wel eens
gauw, dat andersdenkenden zoo weinig weten
van ons godsdienstig leven, maar hebben we ons
wel eens gerealiseerd, dat deze wetenschap ook
de meesten onzer verre van volmaakt Is?
Lector Nieuwbarn deed dus een goed werk,
toen hy aan de wetenschappeiyke geschriften,
waar de voortschrydende emancipatie van de
Nederlandache katholieken om vroeg, een Be
knopt Kerkeiyk Handwoordenboek toevoegde.
Zulk een boek was noodig en het is vandaag
oog noodig.
Sedert 1910 is weliswaar heel wat verschenen,
en terwyi, wy schryven, ligt het drie-en-twin-
ügste d.wz. het vóórlaatste deel van de
Katholieke Encyclopaedie voor ons. Het is niet
meer zoo moeilijk als het was, zich in de eigen
moedertaal |te oriënteeren over het kerkeiyke
lev*n en zyn talryke inrichtingen, doch een
goed handwoordenboek levert groot gemak op.
Nu het werk van lector Nieuwbarn al eenigen
tüd uitverkocht was, moest er dan ook een
nieuwe uitgave komen. Maar dit was zoo een
voudig niet. Het kerkeiyke leven is een echt
ie ven. Het groeit, het breidt zich uit, het her
ziet en vernieuwt zich. De invoering van het
nieuwe Kerkeiyke Wetboek in 1918, de hervor
mingen van de Romeinse!» curie, de encyclie
ken, concordaten en belangryke regeeringsdaden
Van de laatste Pausen hebben het boek van
lector Nieuwbarn doen verouderen. Een nieuwe
uitgave moest dus meteen een hernieuwde uit
gave zyn.
Drze is thans door een staf van deskundigen
gereedgemaakt en ze zag, met een inleiding van
Twee en een half jaar geleden werd hier in
Nederland het Katholiek Comité voor slacht
offers van Geloofsvervolging in het leven ge
roepen. Het stond voor een byna bovenmensche-
lyke taak, niet alleen vanwege het zeer veel
omvattende werk, dat vastzat aan het Inwinnen
van inlichtingen omtrent de vluchtelingen, de
grensmoeiiykheden, het in orde brengen der
papieren, de verblijfsvergunningen, de mate-
rieele verzorging en huisvesting, de bemoeiingen
om de ballingen elders dan in ons land weer
uitzicht op eenlgerlei werkkring te geven, de
emigratle-tormaliteiten en beslommeringen van
allen mogeiyken aard.
Neen, niet alleen vanwege dat alles was de
taak schier fovenmenscheiyk. maar vooral ook,
daar dag in dag uit de financieele zorgen byna
onoverkomeiyk waren.
Om ëenlg denkbeeld te geven én van den om
vang van het werk én van de financieele zor
gen. zy vermeld, dat er, met inbegrip van de
uitgaven voor de Spaanse!» vluchtelingen, reeds
f 190.000 gulden voor het allemoodzakelykste
levensonderhoud werd uitgegeven.
Telkens en
geput; zdan no
wyis aan hetzelfde adres, dlkwyis uit dwingende
noodzaak ook by niet-katholieken worden
aangeklopt.
En toen kortelings de moeliykheden zoo
acuut werden,, dat het voortzetten van den ka
tholieken eere-plicht om de vervolgde geloofs-
genooten te helpen, onmogeiyk dreigde te wor
den, heeft de daadwerkeiyke en persooniyke
belangstelling van Z. H. Exc. Mgr. dr. De Jong,
aartsbisschop van Utrecht, daarby gesteund
door het geheele Nederlandache Episcopaat, dit
gevaar bezworen.
30.
31.
Er zit
stelling, het is alles soliditeit, wat de klok slaat
Terwyi zich in de kerk deze plechtigheden
afspeelden, terwyi het Magnificat met jube
lende tonen opklinkt tot aan de gewelven, zyn
op het kerkplein duizenden byeengtkomen,
hebben honderden zich reeds opgesteld langs
den weg, dien straks de stoet zal volgen.
Ook hier klinkt voortdurend het Wees Ge
groet en de aanroeping tot de Sterre der Zee,
beantwoord door allen, die in den stroomenden
regen en woedenden storm de eerewacht willen
xormen voor het beeld van Haar, die zulk een
groote plaats heeft verworven in het hart der
Maastrichtenaren. Dan komt de stoet uit de
kapel en trekt door de straten.
Voorop een misdienaar met het kruis en ach
ter hem de jongens met de fakkels, dan ver
tegenwoordigers van vereenigingen en organi
saties, de geesteiyken van de stad en van de
kloosters.
Jonge meisjes, schipperskinderen, gaan met
bloemen het beeld vooraf, dat gevolgd wordt
door den Bisschop in koorkap, met myter en
staf. Het beeld wordt aan boord gebracht, wordt
bevestigd aan het dek. de schipperskinderen
komen de bloemen rond de Sterre der Zee leg
gen en dan heft een zangkoor het lied „O rein
ste der schepselen" aan.
Na het lied bidt Mgr. Lemmens zelf eenige
Wees Gegroeten voor en geeft dan allen zyn
bisschoppeiyken zegen. Het jacht vertrekt en
met het jacht de jongens met de brandende
toortsen die het beeld uitgeleide doen tot aan
de laatste sluis. Ook gaan nu de duizenden
langs het kanaal mee, om de Sterre der Zee een
grootsch afscheid te bereiden.
By elk der sluizen staat een koor opgesteld,
dat Marialiederen zingt. Als herlevend de mid
deleeuwen. zoo gaat de stoet verder onder de
oude Maasbrug door, die in den loop van haar
eeuwenoude historie al zoovele van deze pro
cessies zag, onder de nieuwe Maasbrug door naar
de laatste sluis, waar Maastricht afscheid neemt
van het beeld.
Mgr. Lemmens verlaat hier het jacht en ze
gent nog een laatste maal het volk van Maas
tricht, om het te danken voor dezen schoonen
uittocht.
Ondanks Raichenbach’s pogingen is bet klas
sieke spel nu toch weer van de baan. De ken-
Het Nederlandsen Katholiek Comité voor
slachtoffers van Geloofsvervolging schryft ons:
Heel katholiek Nederland neemt byna
dageiyks kennis van t leed, de verdrukking,
de vervolging en terreur, welke buitenland
se!» katholieke geloofsgenooten te verduren
hebben van de zyde van regimes, welke de
uitroeiing van het Christendom en speciaal
van het katholicisme op het program heb
ben staan. Dat het leven van velen en
juist van de besten ondraagiyk wordt ge
maakt, dat velen uit lyfsbehoud gedwongen
zyn hun vaderland met achterlating van
haardstee, have en goed te ontvluchten:
iedereen weet ook dAt. Dat deze bannelingen,
van alles verlaten, ergens moeten terecht
komen en dat een groot aantal van hen in
Nederland vertoeft, ook dat kan men zich
nog waar maken.
Men heeft een tikje, of veel medeiyden,
maar dat per slot van rekening het mede-
voelen moet worden omgezet in Nederland-
sche guldens om daadwerkeUjk te kunnen
zyn, dat schynt nog geenszins tot het ka
tholieke volk van Nederland te zyn dóór
gedrongen.
Vrijdagavond werd te Hoorn in „De Keizers
kroon" de vyfde party gespeeld van de match
KeilerRaichenbach om het wereldkampioen
schap dammen.
De party had het volgende verloop:
Wit: M Raichenbach.
Zwart: R. C. Keiler.
Annotaties: Ph. de Schaap
1. 33—38
Het is de eerste keer, dat de wereldkampioen
Hollandsch opent, een welkome afwisseling op
dB flankspel-openlngen tot nu toe gespeeld. In
de afgeloopen week wilde Raichenbach steeds
klassiek spel forceeren, een streven, waarin
Keiler hem weinig steunde en wellicht la dit de
oorzaak, dat Raichenbach’s start nu onmlddel-
Wk op een klassieke richting wijst.
118—33
Het beste antwoord. Wit mag natuuriyk niet
38—33 spelen wegens 22—37 en 19—33, doch het
hoofddoel van den tekstzet is, wit te dwingen in
zekeren zin koers te bekennen.
38—33
42—38
47—43
Een ouderwetse!» variant, die zwart
gemakkelyker spel geeft dan wit.
8. 34—39
8. 38x19
7. 40x39
8. 33—37
■en ruil, die de witte lange vleugelstukken
8—11
45—40 30—35
49—44 11—17
43—39 18—22
27x18 13x33
39 X 28 9—13
Wit heeft stelllngvoordeel, maar by voorzich
tig spel van zwart zal dit wel niet meer den
doorslag kunnen geven.
52. 38—33 13—18
Op 1722 kan volgen 2318, 2327, 18 x 9.
27x38, 37—32, 38x27 en wit haalt dam,
wdl zwart nog moeliykheden heeft.
23 x 13 17 x 8
40—34 31—27
33x31 18x37
34—29 8—13
Op 8—12 volgt natuuriyk 39—33.
57.
58.
M.
80.
61.
25X14 9 x 30
41—37 5—10
46—41 4-8
37—31 20—25
29 X 30 35 X 14
Zwart heeft de stelling vlug verbroken. De
strjjd is nog weinig Interessant en tot nu toe
is niets geriskeerd.
18. ’ 45—40
Wit’s positie leent zich heel gunstig voor het
innemen van de hekstelling, maar zwart zal
hem daartoe geen kans geven.
18
19. 40—34
20. 31—37
Wit schakelt hiermede de comblnatle-moge-
lykheden utt. De party heeft een vrij levenloos
karakter.
20
21. 36x37
20. 37—32
23 36—31
34. ‘31—27
25. 41—36
Er valt over deze zetten weini} te zeggen.
Het gaat er nu om, welke opvatting beide spe
lers omtrent stellingopbouw hebben.
26. 34—30 14—39
30—25 13—17
25X14 19X10
De posities zyn nu op ideate wyze ontwikkeld
en gehikwaardig.
33—28 9—14
38x19 14X33
39—33 10—14
hoegenaamd geen combinatie m
merken voor de Tlankspelpartybezetting vo
de velden 33 en 29 en uitschakeling van cen-
trumspeL zijn aanwezig.
11. 35—30 14—19
12. 30-25 19—34
Zwart gaat nu een zg. halve hekstelling in
nemen, die wit noch hemzelf weinig kwaad
doet of baat.
13.
14.
15.
16.
17.
Academische examens
is Instantine. In Instantine zijn InstfintinP
jSIBL voortreffelijk» werking en
absolute onschadelijkheid op
ideale wijze vereenigd.
Onthoudt daarom
Doosjes'12 tabletten 70 et.» zakjes 2 tabletten 15 ct.
Schippersknecht over boord
geslagen en verdronken
Wederom een ruil. Vermydt zwart 17—21 om
da comblnatle-mogeiykheld, die wit in het spel
kan brengen door 43—39 4944 en de bekende
„ccup royal’’-dreiging, uit den weg te gaan?
In de door belden gevolgde speelwyze zit geen
risico, maar het aspect, is wel erg doodsch.
36. 38x17 11x31
37. 36 x 37 24—29
Probeert het nu met een aanval op wit’s
korten vleugel. Veel kansen syn hier echter
niet.
38.
39.
40.
De stand is nu:
Zwart: 8 stukken op 3, 6, 13, 16. 17, 18, 33, 30.
Wit: 8 stukken op 27, 33, 33, 37, 43, 45, 48, 40.
41. 33—28 13—19
42. 43—38 17—21
Op 2822 volgt nu 1924, 2328 en 21 x
43. 38—33 19—34
44. 28x19 24X13
45. 33—28
Wit's kracht schuilt hier in de centrumbe-
zettlng.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
De stormwind huilt boven Maas
tricht ala de copie van het beeld van
Maria, Sterre der Zee, de stad verlaat.
De wind waait door de straten en
wordt gebroken tegen de huizen,
maar boven de Maas en boven het
kanaal, waar hij geen tegenstand
ontmoet, groeit hij uit tot een storm,
die met felheid den regen neerslaat.
Door dezen regen en door den
storm vaart het jacht Lucretia, waar
op het voordek de verlichte beeltenis
van Maria en daarnaast Z. H. Exc.
Mgr. dr. J. H. G. Lemmens, biaschop
van Roermond, de groote Maria-
vereerder, die zyn handen zegenend
uitstrekt over de menschen langs den
wal, die de inwoners van Maastricht
zegent zonder ophouden
-
44—39
33—28
50—45
39-33
14— 19
15— 20
20—24
17—22
32.
33.
34.
35.