Triomftocht Sterre der Zee I Steun aan slachtoffers van geloofsvervolging Een strijd van DE gelijkwaardige partijen B 1 Een woordenboek IDOZAN helpt Onder gezellige hout.. GROOTSCHE UITTOCHT UIT MAASTRICHT HET REMISE OOK IN HOORN WERD I jSCH«>VT^c coorv^nrlUti ^WSiInstanfine 'jY stilt on voorkomt pijnen I >1 ZATERDAG 8 OCTOBER 1938 VAN WEEK TOT WEEK Vaart naar Rotterdam begonnen Oproep WERELDTITEL DAMMEN ‘Initiatief ontbrak OUD-HOLL. VRIJWILLIGE- GIFTEN VOOR DEFENSIE OFFIC1EELE CRISIS PUBLICATIE Reed* voor f 190.000 hulp verleend van het katholiek comité K 1 ^PUPTABAK Het moderne middel I (Van onzen spectelen verslaggever) 9 izsef ■ria. r<h C »3. 1 A. D. 41. ter- Steunvergoeding veldboonen Reorganisatie van het comité Nabeschouwing O. Veelt zich verasoeM en «te* Iietfiemrr de Tegen pijnen Prijs 70 cenf. '•n wn op VM trawa uw VCUUUIUC, -- -- naar men zegde, inzonderheid een beknopt hand- aandacht besteed aan vaste begrippen uit woordenboek als een eerste behoefte". WU leven ruim een kwart eeuw later en men zal niet zeggen, dat in deze jaren het katho lieke Intellect van Nederland werkeloos was! ZUn Einde geldigheidsduur kinderzegek-1933 19—33 14x34 17—31 IS—33 14—19 53. 54. 55. 56. 13—17 17—21 21—39 27—31 31—39 rij fde, Itel schemerlampen en pronk-armofres hindert. Een woordenboek bevredigt nooit geheel. Het onderhavige heeft dunkt ons wat te wel- 27. 28. BAYER Vrijdagmiddag is de 58-jarige schippersknecht J. Schoenmaker uit Bruinisse. werkzaam op het motormosselvaartuig Bru 85. op het Volkerak nabij Dintelsas over boord geslagen en verdron ken. Het schip was met mosselen op weg naar Rotterdam. Het slachtoffer was gehuwd. Dan begint de groote tocht over de Maas naar Rotterdam, waar het beeld zyn definitieve plaats zal krijgen, dewtocht over de Maas, door het schoone Limburgsche land, langs de oude ste den, langs de grens van Brabant, de tocht naar de wereldhaven, waar de reis van Maria welis waar eindigt, maar vanwaar uit de vereering voor Haar de groote vlucht zal nemen over alle wereldzeeën en alle continenten, over alle lan den in Noord en Zuid, in Oost en West, omdat de Sterre der Zee voor allen overal de geleid ster zal zijn op hun reis. 33x24 42—37 38—33 19X30 .8—13 13—17 Nog steeds komen giften binnen voor de ver sterking onzer defensie. Tot nu toe is volgens de laatste verantwoording 134.780.80 aan vrij willige bedragen ontvangen. De Nederlandse!» Akkerfouwcentrale maakt bekend, dat de steun vergoeding voor veldboonen van den oogst 1938 welke voldoen aan de kwall- teitseischen en in het tijdvak van 3 tot en met 8 October 1938 zijn gedenatureerd door telers ot handelaren f 1.75 per Kg. zal bedragen. 22x31 13—18 7—13 10—14 3—7 7—11 Katholiek Nederland zal zich bewust zijn, dat zelfs het grootste indlvidueele geldelijke offer, dat men zou willen brengen, toch nog klein is In vergelijking met het offer dat de tallooee vluchtelingen voor hun geloof, en voor de be lijdenis daarvan, hebben moeten brengen. Iedere katholiek moge zich met behulp Van een pot loodje en papiertje een denkbeeld vormen van het enorme bedrag, dat er noodig is om den hon derden vluchtelingen in Nederland het aller- onontbeerlljkste voor levensonderhoud te ver schaffen. Maar als men ziet, dat er in Nederland nog honderdduizenden guldens bijeen gebracht kun nen worden voor de redding van Artis, dan be hoeven wy er niet aan te twijfelen of katholiek Nederland zal zich op katholieke en grootmoe dige wijze het lot van de honderden in ons land verblijvende katholieke bannelingen aantrekken. Men geve Zondag dus royaal. Het onderhoud van eiken vluchteling kost gemiddeld 1 per dag. Iedere katholiek zij bereid om één dag één vluchteling te onderhouden. Katholiek Neder land kenne zijn liefdeplicht en zjjn eeretaak! Eén dag één vluchteling van bet allernood zakelijkste te voorzien. Er zijn honderdduizen den katholieken, die dat kunnen en willen I Een groot nationaal liefde werk en een eeretaak laten t al- Ook M te zou ellng e al- goe- ven- i op- aan loed- En vaak ▼er van In een woedenden storm heb ben duizenden het beeld uitgeleide gedaan door wer- Por- Ver- aan- at- !ei- 13—18 7—13 1—7 reeks irvan reeds •n te En n dit verk- rettlg r een des eb aft eper- ken- cteur uwde ebied uit» éed- Bt t oral be- le- tan- rerd tede r en ver- ver ren laas mer 9» 2. 4. 39—23 33—19 19—14 14—10 37—32 remise. duum is gehouden, dat Vrijdagavond op grootse!» wijze besloten is. Om seven uur te de groote basiliek van O. L. Vrouw tot in alle hoeken gevuld, als het Rozenhoedje gebeden wordt en Mgr. temmens daarna het plechtig Lof celebreert. Onder dit Lof heeft kapelaan Joa. Habets, dien men toch wel de ziel van dese heele beweging in Maastricht mag noemen, een preek ge houden, waarin hij de ster, die opgegaan te uit Jacob, de Sterre der Zee heeft verheer lijkt. Na het Lof heeft Mgr. Lemmens de ge- loovigen toegesproken en hen aangemaant^ toch nooit de liefde tot Maria te vergeten, want door Maria moet de gansche wereld tot Christus komen. LEIDEN. Doctoraal examen wis- en natuur kunde, hoofdvak plantkunde, mej. J. M. Krythe, Den Haag; candldaatsexamen rechten de da mes E. C. Schuller tot Peursum, Bergen; mevr. A. D. L. de Clercq van Lennep, Haarlem en de heeren A. H. 'Smit, Exloo, H. Scheltema, Bloe mendal; doctoraal examen rechten de heer M. w. C. de Jonge, Baarn; artsexamen eerste gedeelte de dames F. Stolz, Oegstgeest, F. J. m. Hinrichs, Groningen C. H. D. den Brinker Den Haag en de heer p. J. Allaart, Rotterdam: bevorderd tot arts mej. M. E. G. Buers, Wasse naar en de heeren A. J. van Tiggele, Rotter dam, Azir, Lelden, P. J. W. Beukers. Schiedam. kerstand in te halen, veel misverstand te be- Pla*ts in onze particuliere woningen, strijden. De samensteller van dit kerkelijk woor denboek schreef dan ook in zijn woord vooraf, „dat voor de overgroote massa van beschaafde katholieken nog menig wetenschappelijk werk op afdoening wachtte", en „hiertoe behoorde. helaas de boekenkast, dat onmisbare meubuL nog zoo vaak ontbreekt, terwijl er een teveel aar? Van het jacht klinkt de stem van den voor bidder, die honderd maal herhaalt het Wees Gegroet, telkens gevolgd door de aanroeping „Sterre der zee, bid voor ons” en honderd maal antwoordt het volk langs den weg. Het krijgt er niet genoeg van zijn liefde tot zijn moeder te uiten. Maastricht weet wat het verplicht is aan de Sterre der Zee. Het te er zich van be wust dat bet de vereering van Maria moet uitdragen over de gansche wereld door het apbstolaat der zee. Op schoone wijze te de uittocht van het beeld voorbereid. Een tri» nemlngszin, zij mist initiatief. Soliditeit van weerszijden, met als resultaat de vijfde punten- verdeeltng. Hopen wij, dat de komende ont moetingen een kentering zullen brengen. De zesde partij wordt heden te Zwolle ge speeld. De stand te nu 5—8. Liefdeplicht en eere-taak voor de Nederlandache katholieken UH- i dr. Met ter» Langs het kanaal aan weerszijden loopen de misdienaars in roode togen met de branden de fakkel in de hand. Een lichtprocessie, die Maria uitgeleide doet, symbool van de bran dende liefde van dit volk, voor zijn Moeder, een liefde die niet te temperen te door een woedend tempeest van den hemel, door geen regen of wind, want duizenden loopen mee over de natte straten. Deae vijfde partij vormt vel een sterk con trast met de vierde ontmoeting. Ook nu re mise, maar op een heel andere manier. Het is begrijpelijk, dat Raichenbach niets riskeert, doch terwijl de vorige party voortdurend een en al levendigheid 'Was, geeft dese vyfde ont moeting den Indruk van een zekere lusteloos heid. althans, zy getuigt van weinig onder- Vyfde party gaf den indruk van een zekere lusteloosheid rzssiii?t I Liimr Vervolgens heeft het Doorluchtig Episcopaat het vlUchtelingen-werk aangeduid als een na tionaal. katholiek liefdewerk, dat krachligen steun verdient van geheel het katholieke Neder landse!» volk. Weliswaar is reeds enkele malen eep beroep gedaan op de katholieke milddadigheid, maar men kan er nog geenszins van spreken, dat het Nederlandache katholieke volk als één geheel zyn schouders gezet heeft onder dit dwingend- actueële liefdewerk, waarvan de beteékenls niet hoog genoeg kan worden aangeslagen. De stand der financiën ia op het oogenblik >io zóó. dat het werk elgeniyk zou moeten worden stopgezet, ware het niet, dat het Doorluchtig Episcopaat met het comité van meenlng te, dat katholiek Nederland zijn plicht zal kennen en volbrengen, ep een wyze. die ondubbelzinnig zal ultwyzen, dat hft katholieke Nederlandache volk dezen christenplicht niet als drukkenden plicht, maar als een eeretaak opvat. De gelegenheid zal katholiek Nederland daartoe worden geboden Zondag 9 October. Op verlangen en met speciale aanbeveling van het Doorluchtig Episcopaat aal dien dag in alle katholieke kerken van Neder land onder alle H.H. Missen een collects met open schaal worden gehouden voor het comité Voor God en voor het Katholiek Comité voor slachtoffers van geloofsver volging gezamenUJk. De opbrengst van deae collecte zal in belangrijke mate ten goede van de slachtoffers der geloofsvervolging komen. De kinderpostzegels, uitgegeven in 1933, waarop een kind, een lichtende ster dragend, te afgebeeld, worden, overeenkomstig de voor deae uitgifte geldende regelen, met Ingang van 1 Januari 1939 buiten gebruik gesteld. Van dien datum af zyn deze zegels voor de frankeerlng derhalve waardeloos. dr. H. Poets, mr. H. van Haastert, mr. F. Bachg, aalmoezenier 3. F. J. van der Maden, J. P. Born, A. J. Luyf. mr. dr. E. 3. K M. M. Jasper en J. H. Waterborg. De dageiyksche leiding te in handen gesteld van een uitvoerend comité, onder voorattter- schap van den heer H. 3. C. Venlngs. rookten onze voorouders hun geurige tabak. Ook nu nog kunt U de gezelligheid genieten van hun onvolprezen melange. Vraaot daarom Oud-HoMandsche Pijptabak van telkens waren de financiën uit- iest weer hier of daar en dik- het verleden, diet toch niet uitsluitend historisch zyn, zooals moderne devotie", „broeders des gemeenen levens", „Windeahelm", en waaraan hetzelfde recht óp behandeling toekomt als aan nog lang niet alle verlangens vervuld, van het Christi Zeker, het is geen woorden- n 1910 verscheen het „Beknopt Kerkeiyk Handwoordenboek” van lector M. G. Nieuw- bam OJ*. Dat was toen in onzen kring een heele gebeurtenis. Want wy hadden veel ach- Op de eerste plaats werd in overleg met Z. H. Exc. Mgr. dr. 3. de Jong een reorganisatie van het comité tot stand gebracht, die tot doel had het vluchtelingencomité een organisatorisch hechten grondslag te geven, welke gelegenheid bood tot een juiste verdeeling van den massa- arbeid, dien 't comité op velerlei gebied te ver zetten heeft. In het comité hebben zitting een vertegen woordiger van elk der diocesen, een vertegen woordiger van elk der nationale R. K. stands- organlsatles en voorts een aantal personen, wier actieve medewerking op eenlgerlei gebied op prys wordt gesteld. Thans reeds hebben zitting, onder zoorzltterschap van prof. dr. 3. Schmut- ser: H. 3. C. Venlngs, H. 3. Kuiper. 3. A. Kolk man. mr. 3. de Vreeze, J. Asberg. A. C. de Bruyn. P. 3. 8. Serrarens, Jos. van Macke lenbergh. mgr. P. Groenen, pastoor F. Stokman, deken 3. F. A. Bots, rector P. Mommersteeg. dr. A. Cor nelissen, mevr. D. Schmutzer—Hendriks, mgr. boek der kerkgeschiedenis, maar de geschiedenis heeft aan het heden talryke begrippen over geleverd, die niet verouderden. In een herdruk, dien wy dit werk spoedig toewenschen, mag hierop wel wat meer gelet worden, al zal be perking een voorwaarde der hanteerbaarheid biyven. De behandeling der trefwoorden is uiterst bondig en duideiyk. alleen wordt de gebruiker wel wat vaak „van Herodes naar Pilatus" ge stuurd, ook waar het geen pas geeft (b.v. „Le genden" „zie Martalaarsacten"). Hy moet er de moeite voor over hebben. Ze wordt be loond. Dit boek kan heel veel goed doen. Het ver dient niet alleen te worden nageslagen, maar te worden bestudeerd. Want de dingen, die wy er in opsoeken, zyn elgeniyk dingen, die wy al weten moesten. Vraagt daarom O^id-Hollandsche Pijptabak DOUWE EGBERTS van parochie-geesteiyken, op het bureau van journalisten, politici, fondsbestuurders en an deren, die in het openbare leven arbeiden, voorts in de studle-boekery van openbare leeszalen, maar evengoed in de huiskamer-bibliotheek van minder ontwikkelden. Magister Kots spreekt zyn overtuiging uit, dat het .JEncyclopaedlsch Kerkeiyk Woordenboek" zyn plaats verdient in de bibliotheek en op het bureau, wy deelen die overtuiging ten volle en zouden er aan willen toevoegen, dat het werk inderdaad ook op zyn waar wetenschappeiyke werk, dat in 1910 voor de overgroote massa op afdoening wachtte, te toch al heel wat tot stand gekomen. Op allerlei ge bied sagen in onze moedertaal katholieke ge schriften en handboeken het licht, die den ge loofsgenoot voorlichten, maar die daarenboven in het bereik van den andersdenkende worden gebracht, zoodat ook deze zich omtrent de ka tholieke meèning zonder al te groote moeite nauwkeurig kan oriënteeren, als hy dit ver langt. Helaas verlangt hy het nog niet altyd. Maar onder andersdenkende beoefenaars van de wetenschap begint toch langzamerhand de ge dachte veld te winnen, dat men van katholieke zeden en gebruiken, leerstellingen en plechtig heden op de hoogte moet zyn alvorens b.v. te oordeelen over mlddeleeuwsche schryvers of over kerkhistorische vraagstukken. Een moeiiyk- heid is echter gelegen in het gebruik van spe cifiek katholieke woorden. Ik mag hier wel zonder namen te noemen een anecdote vertellen, die my niet lang geleden trof. Een vooraanstaande geleerde, niet katho liek, wilde mijn meenlng weten over een ge schrift van een eveneens niet katholiek auteur. De stof speelde zich nJ. gedeelteiyk af in een katholiek land en de uitdrukkingswijze van den auteur had by den geleerde een zekeren arg waan gewekt, zoodat hy graag eens een katho liek raadpleegde' Welnu, hy begeleidde het ge schrift, dat hy my doorzond, met een brief, waaruit ik my de woorden herinner: „Ik ge loof, dat onze vriend niet veel weet van katho lieke zaken, want ik lees op bladzyde zóóveel, dat een plechtige Mis werd „opgevoerd" Een mis wordt toch niet „opgevoerd”, maar „voor gedragen”!" De bedoeling was goed. Doch ik heb er har- teiyk mee moeten lachen alvorens te berichten, dat een Mis wordt „opgedragen” en dat men van een plechtige Mis ook rwg kan zeggen, dat ae .gezongen” werd. Het is niet makkeiyk! Maar laten wy niet te gauw spotten, want als wy onze kennis van kerkeiyke woorden en uitdrukkingen onderzoe ken, dan mankeert er vaak ook nog wel iets! Carry van Bruggen wist heel wat van de Ne derlandse!» taal en was byzonder deskundig inzake de woordbeteekenU, maar ze bezorgde een vertaling van Drié Musketiers", waar in ongeveer alle typisch Roomsche zegswijzen verkeerd zyn weergegeven. Ze vertaalde het Franse!» abbé door „abt”, zoodat iedere ka pelaan in haar Nederlandse!» uitgave een abt heet en stond er „Réverend Père”, dan noemde zy den pater steevast „vader”. Waar wy altyd zeggen „Pater Borromeus’”, daar zegt zy „Vader Borromeus". Er zyn in haar vertaling veel erger voorbeelden te vinden van rechtstreeksch mis verstand ten opzichte van de Marlavereering, de Heilige Communie, enz., enz. Woorden als „corporale” leveren uiteraard heel groote moeliykheden op aan andersden kenden, terwyi het verschil tusschen een „nun tius” en een „internuntius" ook voor vele katho lieken maar heel vaag zal zyn. Weet g* wat de „Orde van de Gouden Spoor” is? Weet gy welke waardigheid de „ostiarlus” of „deurbewaarder” in het kerkeiyke leven be kleedt en hoe hy deze waardigheid ontvangt? Herinnert gy u, wat het „placet” is en wat de »rota" en wat het „embollsme'i hoordet gy ooit precies uitleggen, waarin de „Godspenning" be staat en waarom het .graduale” zoo heet? Weet gy, hoeveel dienstdoende Geheim-Kamerheeren er zyn en welke rechten een „protonotarius apostolicus ad instar participantium” heeft? Kent gy het verschil tusschen een „prosynode” en een .synode”? En weet gy wat het woord concurrentie” in de kerkeiyke taal beteekent? Het zou, dunkt ons, een moeiiyk examen zyn, waar deze vragen achtereenvolgen} werden ge steld en zelfs van de ontwikkelde katholieken zouden er heel wat zakken! wy klagen wel eens gauw, dat andersdenkenden zoo weinig weten van ons godsdienstig leven, maar hebben we ons wel eens gerealiseerd, dat deze wetenschap ook de meesten onzer verre van volmaakt Is? Lector Nieuwbarn deed dus een goed werk, toen hy aan de wetenschappeiyke geschriften, waar de voortschrydende emancipatie van de Nederlandache katholieken om vroeg, een Be knopt Kerkeiyk Handwoordenboek toevoegde. Zulk een boek was noodig en het is vandaag oog noodig. Sedert 1910 is weliswaar heel wat verschenen, en terwyi, wy schryven, ligt het drie-en-twin- ügste d.wz. het vóórlaatste deel van de Katholieke Encyclopaedie voor ons. Het is niet meer zoo moeilijk als het was, zich in de eigen moedertaal |te oriënteeren over het kerkeiyke lev*n en zyn talryke inrichtingen, doch een goed handwoordenboek levert groot gemak op. Nu het werk van lector Nieuwbarn al eenigen tüd uitverkocht was, moest er dan ook een nieuwe uitgave komen. Maar dit was zoo een voudig niet. Het kerkeiyke leven is een echt ie ven. Het groeit, het breidt zich uit, het her ziet en vernieuwt zich. De invoering van het nieuwe Kerkeiyke Wetboek in 1918, de hervor mingen van de Romeinse!» curie, de encyclie ken, concordaten en belangryke regeeringsdaden Van de laatste Pausen hebben het boek van lector Nieuwbarn doen verouderen. Een nieuwe uitgave moest dus meteen een hernieuwde uit gave zyn. Drze is thans door een staf van deskundigen gereedgemaakt en ze zag, met een inleiding van Twee en een half jaar geleden werd hier in Nederland het Katholiek Comité voor slacht offers van Geloofsvervolging in het leven ge roepen. Het stond voor een byna bovenmensche- lyke taak, niet alleen vanwege het zeer veel omvattende werk, dat vastzat aan het Inwinnen van inlichtingen omtrent de vluchtelingen, de grensmoeiiykheden, het in orde brengen der papieren, de verblijfsvergunningen, de mate- rieele verzorging en huisvesting, de bemoeiingen om de ballingen elders dan in ons land weer uitzicht op eenlgerlei werkkring te geven, de emigratle-tormaliteiten en beslommeringen van allen mogeiyken aard. Neen, niet alleen vanwege dat alles was de taak schier fovenmenscheiyk. maar vooral ook, daar dag in dag uit de financieele zorgen byna onoverkomeiyk waren. Om ëenlg denkbeeld te geven én van den om vang van het werk én van de financieele zor gen. zy vermeld, dat er, met inbegrip van de uitgaven voor de Spaanse!» vluchtelingen, reeds f 190.000 gulden voor het allemoodzakelykste levensonderhoud werd uitgegeven. Telkens en geput; zdan no wyis aan hetzelfde adres, dlkwyis uit dwingende noodzaak ook by niet-katholieken worden aangeklopt. En toen kortelings de moeliykheden zoo acuut werden,, dat het voortzetten van den ka tholieken eere-plicht om de vervolgde geloofs- genooten te helpen, onmogeiyk dreigde te wor den, heeft de daadwerkeiyke en persooniyke belangstelling van Z. H. Exc. Mgr. dr. De Jong, aartsbisschop van Utrecht, daarby gesteund door het geheele Nederlandache Episcopaat, dit gevaar bezworen. 30. 31. Er zit stelling, het is alles soliditeit, wat de klok slaat Terwyi zich in de kerk deze plechtigheden afspeelden, terwyi het Magnificat met jube lende tonen opklinkt tot aan de gewelven, zyn op het kerkplein duizenden byeengtkomen, hebben honderden zich reeds opgesteld langs den weg, dien straks de stoet zal volgen. Ook hier klinkt voortdurend het Wees Ge groet en de aanroeping tot de Sterre der Zee, beantwoord door allen, die in den stroomenden regen en woedenden storm de eerewacht willen xormen voor het beeld van Haar, die zulk een groote plaats heeft verworven in het hart der Maastrichtenaren. Dan komt de stoet uit de kapel en trekt door de straten. Voorop een misdienaar met het kruis en ach ter hem de jongens met de fakkels, dan ver tegenwoordigers van vereenigingen en organi saties, de geesteiyken van de stad en van de kloosters. Jonge meisjes, schipperskinderen, gaan met bloemen het beeld vooraf, dat gevolgd wordt door den Bisschop in koorkap, met myter en staf. Het beeld wordt aan boord gebracht, wordt bevestigd aan het dek. de schipperskinderen komen de bloemen rond de Sterre der Zee leg gen en dan heft een zangkoor het lied „O rein ste der schepselen" aan. Na het lied bidt Mgr. Lemmens zelf eenige Wees Gegroeten voor en geeft dan allen zyn bisschoppeiyken zegen. Het jacht vertrekt en met het jacht de jongens met de brandende toortsen die het beeld uitgeleide doen tot aan de laatste sluis. Ook gaan nu de duizenden langs het kanaal mee, om de Sterre der Zee een grootsch afscheid te bereiden. By elk der sluizen staat een koor opgesteld, dat Marialiederen zingt. Als herlevend de mid deleeuwen. zoo gaat de stoet verder onder de oude Maasbrug door, die in den loop van haar eeuwenoude historie al zoovele van deze pro cessies zag, onder de nieuwe Maasbrug door naar de laatste sluis, waar Maastricht afscheid neemt van het beeld. Mgr. Lemmens verlaat hier het jacht en ze gent nog een laatste maal het volk van Maas tricht, om het te danken voor dezen schoonen uittocht. Ondanks Raichenbach’s pogingen is bet klas sieke spel nu toch weer van de baan. De ken- Het Nederlandsen Katholiek Comité voor slachtoffers van Geloofsvervolging schryft ons: Heel katholiek Nederland neemt byna dageiyks kennis van t leed, de verdrukking, de vervolging en terreur, welke buitenland se!» katholieke geloofsgenooten te verduren hebben van de zyde van regimes, welke de uitroeiing van het Christendom en speciaal van het katholicisme op het program heb ben staan. Dat het leven van velen en juist van de besten ondraagiyk wordt ge maakt, dat velen uit lyfsbehoud gedwongen zyn hun vaderland met achterlating van haardstee, have en goed te ontvluchten: iedereen weet ook dAt. Dat deze bannelingen, van alles verlaten, ergens moeten terecht komen en dat een groot aantal van hen in Nederland vertoeft, ook dat kan men zich nog waar maken. Men heeft een tikje, of veel medeiyden, maar dat per slot van rekening het mede- voelen moet worden omgezet in Nederland- sche guldens om daadwerkeUjk te kunnen zyn, dat schynt nog geenszins tot het ka tholieke volk van Nederland te zyn dóór gedrongen. Vrijdagavond werd te Hoorn in „De Keizers kroon" de vyfde party gespeeld van de match KeilerRaichenbach om het wereldkampioen schap dammen. De party had het volgende verloop: Wit: M Raichenbach. Zwart: R. C. Keiler. Annotaties: Ph. de Schaap 1. 33—38 Het is de eerste keer, dat de wereldkampioen Hollandsch opent, een welkome afwisseling op dB flankspel-openlngen tot nu toe gespeeld. In de afgeloopen week wilde Raichenbach steeds klassiek spel forceeren, een streven, waarin Keiler hem weinig steunde en wellicht la dit de oorzaak, dat Raichenbach’s start nu onmlddel- Wk op een klassieke richting wijst. 118—33 Het beste antwoord. Wit mag natuuriyk niet 38—33 spelen wegens 22—37 en 19—33, doch het hoofddoel van den tekstzet is, wit te dwingen in zekeren zin koers te bekennen. 38—33 42—38 47—43 Een ouderwetse!» variant, die zwart gemakkelyker spel geeft dan wit. 8. 34—39 8. 38x19 7. 40x39 8. 33—37 ■en ruil, die de witte lange vleugelstukken 8—11 45—40 30—35 49—44 11—17 43—39 18—22 27x18 13x33 39 X 28 9—13 Wit heeft stelllngvoordeel, maar by voorzich tig spel van zwart zal dit wel niet meer den doorslag kunnen geven. 52. 38—33 13—18 Op 1722 kan volgen 2318, 2327, 18 x 9. 27x38, 37—32, 38x27 en wit haalt dam, wdl zwart nog moeliykheden heeft. 23 x 13 17 x 8 40—34 31—27 33x31 18x37 34—29 8—13 Op 8—12 volgt natuuriyk 39—33. 57. 58. M. 80. 61. 25X14 9 x 30 41—37 5—10 46—41 4-8 37—31 20—25 29 X 30 35 X 14 Zwart heeft de stelling vlug verbroken. De strjjd is nog weinig Interessant en tot nu toe is niets geriskeerd. 18. ’ 45—40 Wit’s positie leent zich heel gunstig voor het innemen van de hekstelling, maar zwart zal hem daartoe geen kans geven. 18 19. 40—34 20. 31—37 Wit schakelt hiermede de comblnatle-moge- lykheden utt. De party heeft een vrij levenloos karakter. 20 21. 36x37 20. 37—32 23 36—31 34. ‘31—27 25. 41—36 Er valt over deze zetten weini} te zeggen. Het gaat er nu om, welke opvatting beide spe lers omtrent stellingopbouw hebben. 26. 34—30 14—39 30—25 13—17 25X14 19X10 De posities zyn nu op ideate wyze ontwikkeld en gehikwaardig. 33—28 9—14 38x19 14X33 39—33 10—14 hoegenaamd geen combinatie m merken voor de Tlankspelpartybezetting vo de velden 33 en 29 en uitschakeling van cen- trumspeL zijn aanwezig. 11. 35—30 14—19 12. 30-25 19—34 Zwart gaat nu een zg. halve hekstelling in nemen, die wit noch hemzelf weinig kwaad doet of baat. 13. 14. 15. 16. 17. Academische examens is Instantine. In Instantine zijn InstfintinP jSIBL voortreffelijk» werking en absolute onschadelijkheid op ideale wijze vereenigd. Onthoudt daarom Doosjes'12 tabletten 70 et.» zakjes 2 tabletten 15 ct. Schippersknecht over boord geslagen en verdronken Wederom een ruil. Vermydt zwart 17—21 om da comblnatle-mogeiykheld, die wit in het spel kan brengen door 43—39 4944 en de bekende „ccup royal’’-dreiging, uit den weg te gaan? In de door belden gevolgde speelwyze zit geen risico, maar het aspect, is wel erg doodsch. 36. 38x17 11x31 37. 36 x 37 24—29 Probeert het nu met een aanval op wit’s korten vleugel. Veel kansen syn hier echter niet. 38. 39. 40. De stand is nu: Zwart: 8 stukken op 3, 6, 13, 16. 17, 18, 33, 30. Wit: 8 stukken op 27, 33, 33, 37, 43, 45, 48, 40. 41. 33—28 13—19 42. 43—38 17—21 Op 2822 volgt nu 1924, 2328 en 21 x 43. 38—33 19—34 44. 28x19 24X13 45. 33—28 Wit's kracht schuilt hier in de centrumbe- zettlng. 46. 47. 48. 49. 50. 51. De stormwind huilt boven Maas tricht ala de copie van het beeld van Maria, Sterre der Zee, de stad verlaat. De wind waait door de straten en wordt gebroken tegen de huizen, maar boven de Maas en boven het kanaal, waar hij geen tegenstand ontmoet, groeit hij uit tot een storm, die met felheid den regen neerslaat. Door dezen regen en door den storm vaart het jacht Lucretia, waar op het voordek de verlichte beeltenis van Maria en daarnaast Z. H. Exc. Mgr. dr. J. H. G. Lemmens, biaschop van Roermond, de groote Maria- vereerder, die zyn handen zegenend uitstrekt over de menschen langs den wal, die de inwoners van Maastricht zegent zonder ophouden - 44—39 33—28 50—45 39-33 14— 19 15— 20 20—24 17—22 32. 33. 34. 35.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 19