Polen kan slechts op zich-zelf rekenen Onze Katholieke Universiteit t Churchill spreekt tot Amerika Hl EEN OPMERKELIJKE REDE VAN KWIATKOWSKI PLECHTIGE HERDENKING DERDE LUSTRUM MAANDAG 17 OCTOBER 1938 ,1 Ecclesia Militans il r MEISJE DOODGEREDEN Door een auto gegrepen Voor de Ariënskerk Uitwoonden JfededeeHnw# Aanval op dictaturen -..A bü: Wacht U voor uw vrienden! Léon Degrelle is ernstig ziek Missie-radiorede door Mgr. Costantini Gevaarlijke en vriendelijke bommen Macht contra gods dienst „Nog ie het tijd voor de demo cratieën om overleg te plegen De Oseervatore'over Weeneche feiten IN LOS ZAND TERECHT GEKOMEN VERKIEZINGEN IN NIEUW- ZEELAND M" ■J „Zelfs al kwamen veertig staats lieden bijeen, dan zouden wy nog geen handbreed grond af staan” Gloedvolle rectorale rede van prof. Desiderius Franses O. F. M. Afblijven van Afrika” Gevaren voor Amerika NT Maakt zelf Uw Liniment Recept tegen rheumatiek Rechtvaardigheid alleen voor den tterke Op Valencia en Madrid »De Strijdende Kerk” ’^4 (Ongecorrigeerd.) „Strjjder Aoor God" het ■iadenten. academische gemeen* Op dan. van schakelen. seint on» I’ f a beid hebben geschonken aan alle vredelievende en gematigde krach'«E Jo Dvltechland om ge- En zoo op de eerste plaats moeten wü allen ons ware leden toonen van de strijdende Kerk. De wereld heelt opgehouden toe te beboeren aan verschillende rijke en ontaarde politieke oligarchieën. Macht, beteekenis en materieele waarden beginpen over te gaan in de handen van de moreel gezonde dynamische naties, die zich bewust zijn van het doel, dat bü nastreven. op bevel van Mussolini door den gewapende!» Italiaanschen soldaat deed inslaan. zondig zingenot en daarnaast sombere verbe tenheid en verbittering om werkelijk ot ver meend onrecht. Die geest van St. Franclscus zou zoo hell ast* kunnen inwerken on onze samenleving I menlë hadden ultgenoodigd, zich hierbij aan te sluiten, Hitler tegen zulk een overmacht zou hebben gestaan, dat hü van zijn voornemen zou hebben at gezien. Dit zou dan de gelegen- Om dien strijd, die actie voor God, te kunnen voeren vooral in uw later leven, in de verschil lende omstandigheden en posities waarin dat le ven u kan plaatsen, kunt en moet gen u in deze uwe studiejaren voorbereiden. Dat gjj dit kunt, dat is juist de groote zegen van onze eigen ka tholieke Universitelt. Vertrouwend o pden steun van den God van sterkte, op de eeuwige Wijsheid en de oneindige Liefde, gaan wü een nieuwe periode tegemoet. De veertienjarige zoon van de weduwe Jan sen te 's-Heerenberg is Zondag nabij Montfer- land, toen hij per fiets van een steile helling afreed, in los zand terecht gekomen. Door de vaart, welke de jeugdige fietser had, sloeg het ventje over den kop. HU kwam hierbij zoo ongelukkig tegen een boom terecht, dat hjj een hersenschudding en een polsbreuk opliep. Dr Kok uit Zeddam, die de eerste geneeskun dige hulp verleende, achtte toediening van de laatste H.H. Sacramenten noodzakelijk. Het slachtoffer is per ziekenauto nas ziekenhuis te 's-Heerenberg overgebracht. Tot nu toe is voor den bouw van de Arlëns- kerk te Enschede een bedrag van f 1199,15 ont vangen. Giften worden dankbaar aanvaard door de penningmeesteres, mej. Té Halje te Amsterdam, gironummer 230745. Onze Romeinsche correspondent d.d. 15 October: Zaterdag 22 October zal Mgr. Celso Coaten- tlnl door de radio een boodschap richten tot de katholieken van de geheele wereld in verband met den Missiedag. De Vaticaansche zender zal om 18.(0 (Ned. tijd) de boodschap fn de Neder- landsche taal brengen op golflengte 49.75 M- eerste waar- Of hier en Wide ledei -T4 Betoonden niet enkel rijden onder de IOUT, BB: i A B AB orgd l»»< BRUSSEL, 15 Oct. (Havas) De Réel”, het orgaan der Rexisten. meldt, dat de leider. Léon Degrelle, sinds eenige dagen ern stig ziek is. HU rijdt aan een longontsteking, welke weliswaar niet tot ernstige complicaties behoeft te leiden, doch hem niettemin eenige Slechte politiek sterke, giligaahurge volken hebben recht op internationale rechtvaardigheid." LONDEN, 17 Oct. (Benter) Winsten Churchill heeft Zondagavond een radio- rede gehouden, die In Amerika weed nit- 'geeonden en als repliek bedoeld was op de critiek, welke Hitler op hemzelf, Eden en Duff Cooper had uitgeoefend te site redevoering te Saarbrttken. Wij allen zün, wü moeten en wU willen zijn: strUders voor God. StrUders voor de eer van God in dbn tüd waarin God wordt verguisd of vergeten. StrUders voor de liefde van God in een tüd waarin God door zoovelen wordt ver loochend of gehaat. Is er niet méér reden dan in de dertiende eeuw, om met Franclscus van Assisië uit te roepen, uit te schreien: „de Liefde wordt niet bemind?” vliegtui- Madrld „Ik heb niet noodlg den nadruk er op te leggen, dat ik Polen niet wil aanmoedigen tot het totallsme noch tot een imitatie van het fascisme, maar ik beken, dat ik met eerbied naar het Itaüaansche volk kUk, dat toen de deuren van alle landen dicht gingen voor het evenals Polen overbevolkte Italië deze deuren neerde democratie en zich Verzet tege liberale vrUmetselaarsdemocratie, evenals de communistische internationale. Polen moeë zich ontwikkelen naar een georganiseerde de mocratie, die eerlijk de gedachte van een napo- nalen staat dient De grondwet moet tot grond slag dienen. Zoo toonde ook in déze periode de Kerk geen pure passiviteit in den zin van fatalisti sche berusting. Men streed voorzoover mogelUk voor de vrUheid en de rechten van den gods dienst, door hjdelUk verzet, door openlUk pro test, waar men kans zag zelfs met geweld. Zondagmiddag omstreeks hajf drie is bU het café „Het Molentje" te Lent .bü Nijmegen, op den weg parallel loopende met den rijksweg, het 12-jarlg dochtertje van de familie Schouten aldaar, toen zü uit een züweg links van eerst- genoemden weg kwam, door een auto aange reden, hoewel de chauffeur nog door krachtig remmen een aanrijding trachtte te voorkomen. Het meisje werd op slag gedood. De oorzaak van het ongeval is vermoedelUk gelegen in onoplettendheid van het meisje. Churchill acht de Jongste gebeurtenissen een catastrophe, die over Europa is gekomen en herhaalde overtuigd te zün, dat, wanneer maanden geleden Groot-Brittannië, Frankrük en Rusland een gemeenschappelljken verkla ring zouden hebben afgelegd, dat zü gezamen lijk zouden optreden, Indien Dultschland een Studenten! Prachtig ontplooit zich de actie voor God. Maar overweegt het diep, dat men geen waar strUder voor God kan zUn, als men niet begint met den strüd tegen zichzelven. Willen wU actie voeren voor God, willen wü strUders zUn voor God, dan moeten wü vrU kun nen aanheffen de aloude leuze: „God met ons!” Dan moeten we getuig enkunnen: „God in ons!” En op de vraag van den Godzoeker Augustinus aan zün zoon: „Wie bezit God?” Jieeft Adeoda- tus, het onschuldige kind der schande, geant woord: „God bezit hü, die den onreinen geest niet heeft”. „Is dit een oproep tot den oorlog”? zoo vroeg Churchill vervolgens, om dan voort te gaan: „Ik verklaar, dat de eenige waarborg voor den vrede gelegen is in een snelle en vastberaden aaneensluiting van krachten om de militaire en moreele agressie het hoofd te bieden, een vastbeMden aanvaarden van hun. plicht door de Engelsch sprekende velkeren en door alle naties, groot en klein, die met ben willen optrekken”, 4 WELLINGTON, 17 Oct. De uitslagen der verkiezingen in Nleuw-Zeetand waren Zaterdag vrUwel-bekend. De Labourparty heeft 53 zetels behaald en heeft hiermede do meerderheid ia het parlement. Europa ligt thans neergeslagen en verstrooid voor de trlomfeerende aanmatigBigen van de dictatoriale macht, aldus spreker. Zelfs in Z.- Amerlka echter begint het intrigeeren der na- Uonaal-sociaUsten de structuur der Braziliaan- Vanmiddag zijn eenige rechtsche gen boven de WestelUke wUken van verschenen en hebben evenals zü op 3 Oct. gedaan hebben brood laten vallen. Voortgaande zelde Kwiatkowski ojn., dat Polen streeft naar een geordende, gedisdpli- een i Geen enkel middel brengt spoediger verlich ting in alle gevallen van rheumatiek, spierpijnen, stijfheid, enz., dan dit eenvoudige recept voor een sterk liniment. Koopt bij Uw apotheker of drogist 85 gram terpentijn en 15 gram Rheu magic-Olie (geconcentreerd), die 5 krachtig! pUmfoodende bestanddeelen bevat. Een 15 gragss-fleschje Rheumagic-Olie (geconcentreerd) kost maar 66 cent, dus met de terpentijn bent U voor ongeveer drie kwartjes klaar en heeft U 100 gram liniment. Vermeng, de twee bestanddeelen in een schoone flesch goed door elkaar. Bevochtig de pUnlUke plaatsen ermede, zonder te wrijven of te masseeren en de pijn verdwUnt direct. 15 Minuten in een Rheumagic-Olie.bad is uit stekend; voeg dan een theelepel vol reeds ver dunde Rheumagic-Olie bij een heet bad. Bewaar dit recept goed. WINDHOEK, 15 Oct. (Reuter). Men is hier bezig een organisatie te vormen onder den naam „Zuidwest-Afrika Liga”, waarvan het doel zal zijn verzet te plegen tegen de teruggave van Z.W. Afrika aan Dultschland en samen te wer ken met Tanganyika om zich tegen eventueels Duitsche elschen te verzetten. De Liga is voor nemens een propagaada-actie in Greot-Btit- tennlë op touw te zetten, teneinde het Brit- sche publiek in te lichten. Men streeft naar samenwerking met alle organisaties in Z.W.- Afrika, Tanganyika en Groot-Brittannië, die belang hebben bü de campagne .afblUven van Afrika.” Onze Romeinsche correspondent seint ons dd. 15 October: - De hoofdredacteur van de Osservatore Roma no, Graaf Dalla Torre, neemt in het avondblad van heden nog eenmaal de anti-katholleëëbv manifestaties te Weenen onder de loupe. Na de opmerking, dat de woorden thans dooëV BUrckel gesproken heel wat duidelijker en on- dubelzinniger waren dan de beloften welke hü den katholieken deed bü het plebisciet iu hst* Saargebied en Oostenrijs, vraagt jGraaf Dalla Torre zich af, waaruit de zoogenaamde provo- V ALEN CIA, 15 Oct. (Havas). Twee esca drilles van tien Savpiatoestellen hebben de haven ep de wijken Grao en Nazaret gebom bardeerd. Het is nog niet bekend of er slacht offers zijn gevallen. De nieuwe burgemeester van Aarle Rixtel, de heer O. M. Haffmans, is Zaterdag als zoodanig geïnstalleerd. De nieuwe burgervader en zifn echtgenoote op het balcon van het stadhuis tijdens de begroeting door de bewoners Ook in de kierde en volgende eeuwen is de Kerk de strijdende' Kerk. Strijd heeft zü ge voerd, haast onophoudelijk en zonder wijken en dikwUls met schitterend succes, tegen het caesaropapisme, de inmenging der deisers in haar interne aangelegenheden en tegen de steeds weer opkomende dwalingen op dogma tisch gebied. In dezen strijd voor het geloof teg ende 'dwaling en de keizers, die haar be schermden, stonden de Kerkvaders vooraan. In en door dien strUd zUnU zU groot geworden. Een voornaam deel der werken van de Kerk vaders vormen hun polemieken tegen diverse dwalingen. Onvergankelijke verdiensten hebben zU zich voor alle tUden verworven door hun werken, onschatbaar zUn ook de diensten, die zU in hun dagen bewezen aan de Kerk, aan de zaak van God. Zoo was daar: St. Ambrosius van Milaan! HU persoonlijk was bevriend met Kelzer Theo doras den Groote. Maar, als die machtige Kei zer in strUd handelt met de moraal en den geest van het Christendom, dan weet Ambro sius hem door zUn wóórd, door zUn houding, door zUn prestige te dwingen tot openlijke boete. Feit van geweldige beteekenis! Een kei zer van het Romeinsche rUk, de wereldbeheer- scher, opvolger van een Augustus, een Nero, een Diocletiaan, onderwerpt zich publiek aan de tuchtmaatregelen der Kerk als de minste van zUn onderdanen. En dan: Augustinus! De God-zoeker. Ook nA zUn bekeering. „God en de ziel wil ik kennen. Niets meer? Neen, niets anders.” Zoo spreekt hU 111 rijn Alleen spraak. God en de ziel. Daarin culmineeert slles. Daarop alleen komt het tenslotte aan. Augustinus is een vader voor zUn geloovigen, evenals Ambrosius. Augustinus Uvert voor den vrede van Christus in het RUk van Christus. Mar als het noodlg is, kan en zal ook hU strij den. En het wAs noodlg. En hU strijdt voor de Strijden, moeten wU root God, door te ge tuigen van ons Godsgeloof, van onze ge- loofsverzekerdheid, van onze zedelUke be ginselen en de toepassing daarvan op elk terrein, door de daad van ons leven van eiken dag. Strijden naar vermogen en talenten, vóór de goddelUke itearheld, vóór de door voering der christelijke beginselen, tégen w dwaling op lek gebied, de verderfelUke dwa- ingen vooral, van uiterst rechts en uiterst links. ramenlUk met de legerleiders een poging te doen, gezonde toestanden in hun eigen land te scheppen. Doch al hebben de parlementaire democratieën en de vreedzame krachten over al een nederlaag geleden, de zaak der vrijhid is zoo verkrachtlg, dat nieuwe hoop en nieu we kracht uit tegenslag kunnen worden geput. De heele wereld wil vrede en veiligheid, maar zUn deze verkregen door ht opoffern van Tsje- cho-SlowakUe, dat „verlaten, vernield en ver slonden is en thans verteerd wordt? Heeft het menschdom ooit eenige vordering gemaakt door Onderwerping aan geweld? Integendeel, aldus Churchill, de roem der naties werd ge grondvest door den geest van verzet tegen ty-1 rannie en o:nrechtvaardigheid. Na vervolgens te hebben gesproken over de raasenvervolglng, de onverdraagzaamheid op godsdienstig gebied en de verheerlUklng van den oorlog, verklaarde Churchill, dat de natlo- naal-soclalisten evenals de communisten ..leven van haat en van tUd tot tUd moeten trachten een doelwit te vinden, een nieuwen prijs, een niéuw slachtoffer.” BU de doeltreffendheid van den totaliteiren staat „waar e engeheele bevolking van bemin- nelUke’, goedhartige en vredelievende menschen in den nek gegrepen wordt door communis tische of nationaal-socialistische tyrannic”, voegt zich nog de luchtmacht, die in staat is vrouwen en kinderen van naburige landen te martelen en te terroriseeren. „Dit is de meest monsteachtige bedreiging van vrede en voor uitgang, die de wereld heeft gekend sedert de Mongoolsohe overheerschlxig in de veertiende eeuw. Moet de wereld zich hieraan onderwer pen, of weerstand bieden?” Uit Cadiz, meldt Reuter, dat het van de vier troepentransportschepen, mede 10.000 Itallaansche vrUwllllgers gerepa trieerd zullen worden, vanmiddag te kwart over vUf is vertrokken. De drie overige sche pen volgden met een half uur tusschenpoose. :huwe bange wezens, die bU het minste 1 van gevaar in de veilige catacomben n, die angstvallig hun christen-zUn ver- i hielden In open brieven aan de kel- komen de apologeten op voor het goed van hun godsdienst. ZU smeeken niet om zu elschen erkenning en gelUkberech- Uit het Apologeticum van TertuUlanus lie ren wU, hoe de Christenen van zün tüd in alles behalve den heidenschen eeredienst gewoon aan het maatschappelUk leven deelnamen. Spr. schetste hierna de geweldige uitbreiding van het Christendom ondanks tegenwerking en bloedige vervolging; hoe Diocletiaan de jonge kracht van het Christendom trachtte te bre ken, hoe ConstUntUn na zijn overwinning op Maxentlus aan de Christenen de godsdienst vrijheid weer terugschonk e», hoe Juliaan, neef van ConstantUn, opnieuw een poging dede om het verloren terrein te herwinnen. Juliaan had gestudeerd aan de unlversiteit van Athene te zamen met Basiüus en Gregorius van Nazianze, de latere kerkleeraren. Maar Juliaan was uit het Christendom teruggevallen in het heiden dom. Juliaan de Afvallige wilde aan het Ro meinsche wereldrijk zün oude grootheid weder geven. Daarom: terug naar den dienst der gó den, die Hellas en Rome groot hebben ge maakt. Kerken werden gesloten. Het onderwüs moest vooraan gegeven worden in streng hei denschen geest. De heidensche godendienst moest»weer staatsgodsdienst worden. Zoo moest d«s traditie wordfcn hersteld, de band met het glorieus verleden van Hellas en Rome. Want ...rile band was verbroken door den rasvreem den godsdienst van een gekruisigden.Jood, er gens uit Galilea. Zoo zag het, zoo wildfe het Ju- llaan de AfvalligeMaar nergens hebben we in de oude bronnen kunnen vinden, aldus spr. dat de Christenen toen zouden hebben uitge jubeld: „Heil Juüanus!” breed opgezette werken, in honderden brieven' en preeken bestrijdt en weerlegt hü Manl- chaeën, Donatisten, Arianen, Pelagianen. HU strijdt nog op zün sterfbed, terwül de stad reeds wordt belegerd door de Vandalen. Hieronymus Chrysostomus, Cyrillus van Alexandria en zooveel anderen, 't rijn geduchte strUders geweest voor de waarheid en de rech ten der Kerk. De Kerk der eerste eeuwen is ook dAArom de strijdende Kerk, omdat zü de gemeenschap is van hen die strijder» moet heel hun leven, om eens te mogen hooren„Komt gezegenden Müns Vaders, neemt bezit van het RUk dat voor u is bereid van de grondvesting der wereld af." Zeker, lang niet allen hebben den goeden strijd gestreden. Lang niet allen waren radicaal in de eerste eeuwen der Kerk. Maar tallooaen toch hebben hun Christendom op heerlüke wüze beleefd. En voor allen beteekende dat: strüd, aanhoudende strijd tégen zich zelven, tegen de drievoudige begeerlijkheid. Naast de martelaren streden de belüders en de maagden. Van hoeveel feilen rielestrüd konden de woes- Ujnen van Egypte en Syrië getuigen! En hoe- velen hebben rich geheiligd in het leven van eiken dag door vervulling van hun gewone hul- selüke plichten! Zoo telde de Oude Kerk ontel bare strijders om het RUk van God. En daar om vooral was zü de strüdende Kerk. Kwiatkowski verklaarde o.a„ dat hét geloof in de moreele macht van den Volkenbond heden ten dage een misdadige illusie sou zün. Wü hebben van deze süde noch redding, noch ver dediging te wachten, aldus de minister. Het ge loof in internationale rechtvaardigheid en recht is verstoken van reëele grondslagen. Het geloof In de gelükheld van de volken, die zich in den loop der eeuwen verzadigden zoowel door ar beid als door yoof, en die volken, die hieraan nietjwllden of konden meedoen, is een ont kenning van de werkeüjkheld. Zelfs het geloof in de vooruitziende wijsheid van de zgn. mo gendheden van den eersten rang en in den goeden wil om hun welbegrepen eigenbelang te I beschermen, kan den toets van een objectieve critiek niet doorstaan. Onze vrienden en vüanden zullen begrijpen, zoo ging de minister voort, dat al kwamen zelfs veertig staatslieden uit alle deelen van de wereld te zamen, wü zelfs geen duimbreed Poolseh grondgebied ter wille van hun goed humeur zouden opofferen en dat wü lederen be- geerigen klauw zonder "n moment van aarzelen of zwakheid met een sabelhouw zouden xaeer- slaan. waarheid, tegen elke dwaling. In tientallen j schap, ap te ha* voorste Isgiosn ter strüdende Kerk: „Voor God!» Voor de eerste maal, zoo begon Prof. Franses zün rede, staat bü dit derde lustrum een zoon van Bint Franclscus als rector voor u. De com binatie van minderbroeder en hoogleeraar is minder vreemd, dan zü misschien aan sommigen sou kunnen schünen. ZU is volstrekt niet nieuw. Niet lang na den dood van den Arme van Assisië, nog in de dertiende eeuw, bezetten zün zonen hoogleeraarszetels aan de universlteiten van Oxford en Parijs. Zoo was de verleiding voor hem groot, om over Vader Franclscus te spreken. Omdat Franclscus zooveel te leeren heeft aan dezen tüd. Franclscus, de troubadour van de Uefde Gods, de serafijn van Uefde, Franclscus, ie de Woe- ende wonden van de gekruiste Liefd in zün li chaam dragen mocht.... en onze tijd van Uef- deloosheld van Godshaat en GodsVerachtlng. Franclscus, de zanger van het Zonnelied, dat hooglied van liefde tot God en Zijn schepping. Franclscus, die in God en om God heel de schepping bemint, die alle schepsel, bloem en vogel, son en aarde die 'alle medemenschen zün broeders en zusters noemt.... en onze tüd van rassenhaat en klassenstrüd volkomen onthechtingen onze tüd van diepste vernedering, de uiterste ontbering, de Franclscus, die de hoogste vreugde vond in de strüd om macht en eer en geld, onze tüd van De terugkeer van Silezisch Teschen acht Kwiatkowski symbolisch voor het succes van de Poolsche poütiek. Hü is- van oordeel, dat voor het Poolsche volk een groote toekomst is weg gelegd. Wü moeten van Polen een geheel maken, - -- ------ aldus de minister, zoo hecht, zoo kostbaar als weken lang van het politieke teven zal ult- bondgenoot en vriend en zoo volkomen in zün verdediging, dat iedere storm gebroken wordt aan den drempel van onze grenzen, opdat de eër van Polen nimmer gekleineerd wordt, opdat men nimmer zal trachten onze zaken te regelen zonder ons, opdat men nimmer onrecht zal aandoen aan onze landgenooten in den vreemde. v De Christenen hebben in die enkele Jaren onrecht geleden. Hebben zü ook gestreden of zich volkomen passief gehouden? Dat leert ons weer Gregorius. De oppositie tegen de keiser- iüke politiek was zoo scherp, de verontwaardi ging der christenen over dezen aanval op hun heiligste goederen zoo fel, dat Gregorius ge meend heeft tot matiging te moeten manen. Men moest niet door provoceerend optreden den marteldood zoeken. Pas wanneer de vijand u rechtstreeks aanvalt, moet ge aan leder too nen, wat een waar soldaat van Christus is. Men dient hierbü op te marken, dat wü in een tüd leven, waarin bondgenooten en vrienden dikwijls gevaarlüker lijn, in hun daden en vollediger in critiflc dan de Vüanden. Het komt mü voor, dat de tüd ge komen Is, waarin <ms nog slechts de waarheid als eenig eerlijk voedsel rest, een waarheid, die niet door optimisme ge kleurd Is. Uit naam van deze waarheid moet men er in Poten dagelüks san Herinneren, dat wü steeds slechts op onszelf kunnen re kenen. Sinds Pilsoedski is Polen een slagboom tegen de doordringing van den brand der internatio nale revolutie naar West-Europa. De regeerlng is homogeen, materieel en moreel sterk en geen politiek tegenstander is in staat haar omver te werpen. „WU ritten goed in het zadel. Onze hand blüft uitgestrekt voor een eerlüke een dracht voor de grootheid van Polen, wü willen de spons over het verleden halen.” Kwiat kowski eindigde' met een vurigen oproep tot nationale eenheid. komen te staan, dat de bestrijding direct tegen oen godsdienst gaat, tegen het katholicisme als godsdienst en niet tegen het zoogenaamde po litiek katholicisme. In dit verband herinnert Graaf Dalla Torre tevens aan de pogingen om de houding van het Oostenrüksche episcopaat den schün te geven van in tegenspraak te zün met die van het Duitsche. Nu dit alles onmogelUk is geworden, beweert men dat er geprovoceerd zou zün. De geweldplegingen, zooals ze nu geschied zün, zün .in geen enkel opzicht te totereeren, zelfs ge ld het feit, dat Kardinaal Innltaer -politiek ware opgetreden. Men beeft hier te maken met macht als allesoverheerschenden factor. WARSCHAU, 17 Oct. De Poolsche vlce- premler en minister van Financiën, Kwiat kowski, Zondag te K»tjowlit een redevoering uitgesproken, waarin hü met betrekking tot de Sejmverkieslng op 6 No vember een binnenlandsch; politieke aan eensluiting op zeer breede basis eischie. Het voornaamste punt hetwelk Kwiat kowski besprak was de cnafhanke’lükheid van Polen. Met grooten luujruk wees de minister op de volkomen onafhankelijke positie van Polen, waarbü hü xkh zeer ge ringschattend uitliet over de waarde van politieke vriendschapsbanden tuaschen de volken. Het eenige land, dat hü'me< name noemde, was Italië, dat hü huldigde wegens de houding, rijden» het sanctie-conflict u aangenomen. De R.K. Universitelt viert heden op plech- tige wüze haar derde lustrum. Hedenmorgen heeft de Academische ge meenschap zich in optocht van het univer siteitsgebouw naar de St. Augustlnuskerk te Nijmegen begeven, waar om 10 uur Z. H. Bxc. Mgr. dr. J. de Jong een pontificale Hoogmis heeft opgedragen. Deze pontificale werd ojn. bügewoond door den Bisschap van het Bossche diocees, Z. H. Exc. Mgr. A. F. Diepen, alsmede door een groot aantal autoriteiten uit het gehee le land. Dit strüdkarakter komt uit in verschillende eerste Christenmartelaren: Ignatius, het hoofd der Kerk In Antlochlë en heel Syrië en Agnes het kleine, reine kind, in welk» broose klnder- gestalte to:ch een heldenziel gloeide. Zoo gin gen duizenden den dood in om te getuigen voor de waarheid van het Christendom, voor de Godheid van den Gekralschte. Ste rk komt die strüdhouding ook naar voren in de geschriften der Apologeten. Laat men rich de eerste Christenen tooh niet voorstellen als scl teeken kropeti borgen zeri 1 tecöt genaöe tiging. 1Jaar> vasthoudende aan het academische ge bruik. dat de Rector een onderwrp behandelt rit zün eigen vakgebied vervolgt Prof. Franses, ®ag Ik vandaag niet spreken over Franclscus. Ben ander onderwerp vraagt dus de aandacht en wel de Kerk der eerste zeven eeuwen be- B1s d strijdende Kerk, de „Ecclesia ml- Algemeen bekend te de verdeeling der Ge meenschap van Christus In „de strijdende Kerk 2 de Wdende Kerk In het vagevuur en zegevierende Kerk in den hemel''. “deze drievoudige indeeltng nu Juist? Omtrent de twee laatste kan geen twüfel be- •tean; In het vagevuur wordt alleen geleden en 13 npch lüden noch strüd. Maar is Kerk x>PtaaPdë waarlijk een strüdende Kerk? «U dit In den loop der eeuwen altijd ge- Men moet hier onderscheid maken. Pe- «nouwt men de strüdende Kerk als de gemen- •enap van allen, die negate strijden habben om “hddoel te bereiken, dan is dlo benaming “tetwüfeld jüist. Men kan onder strüdende echter ook verstaan: de Kerk, die als ge- ®®I“chap te strijden heeft en steds te strij- bad tegen vüandige machten. En dan is de “~*®>>ng schünbaar minder geschikt. Of moet “'nm onze dagen voor sommige landen niet eer van een lüdende Kerk spreken? k verio°nt de Kerk, In de mln of meer ster- beiH156 tn down barer geschiedenis, zich steeds IDt^chawa?arneembaar, “te de strüdende ge- was zü soms niet vrüwel tegelükertüd dapper strüdend, daar duldzaam rijdend elders misschien al te triomfant? Spr. kaan zien, of de Kerk als zoodanig en “n rich in de eerste eeuwen strijdbaar ver, get0ond en niet enkel rijden onder do 'rvoiging en triomfeerend na de bevrüdlng. Ne deze gloedvolle rede van den Rector Mag nificus werd de plechtige herd^nklngsvergade- ring Jta^ihet derde Lustrum onzer Katholieke Univ&siteit besloten door het zingen van riet „O Rex Jblorlae” van Luca Marenzlo door het NUmeegsche A cappellakoor. eerste Kerk wordt genoemd de Kerk der “rirtelaren. is de Kerk der martelaren niet •anoniem met lijdende Kerk? Inderdaad is er die eeuwen door de Kerk en haar kinderen «teaglük veel geleden. Maar toch kan men ook der martelaren een strüdende Kerk Passief en zonder de minste tegenweer ebben de martelaren folteringen en wreeden 00°d ondergaan. Maar dat lüdelük ondergaan tevens een strüdhouding, want het betee- ende; een niet bukken voor gewetensdwang, niet geprovoceerden aanvel op Tsjecho-Slowa- helfhaftlg opkomen voor eigen overtuiging, Pole."> ,?n •ril getuigen voor de waarheid van den Chrls- “rijken godsdienst voor het geloof in Godheid i Christug, Van half 1 tot 1 uur werd in het aula-gebouw aan den Bülevgldslngel een drukbezochte re ceptie gehouden, waar de rector-magnificus, prof. dr. D. Franses OTM. de gelukwenschen ter gelegenheid van het derde lustrum in ont vangst nam. Hierna had te 3 uur in de groote zaal van De Vereenlging de feezterijke academische zit ting ter gelegenheid van het derde lustrum plaats. Een groot aantal autoriteiten uit stad tn land woonde deze feestelijke zitting bü. On der de aanwezigen werden o.m. opgemerkt Z.H. Exc. dr. J. de Jong, Aartsbisschop van Utrecht en Z. K Exc. Mgr. A. P. Diepen, bisschop van ’s Hwtogenbosch. Verder woonden niet minder dan rijf ministers deze plechtige zitting bü, te weten Z. Exc. dr. J. R. Slotemaker de Bruine. minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen en de vier katholieke ministers van het huidige kabinet Colün: Mr. C. M. j F. Goseling, minister van Justitie, Mr. O. P. M. Roaune, minister van Sociale Zaken, mr. P. L. M. Steenberghe, minister van Economische Zaken en minister Ch. J. I. M. Welter, minister van Koloniën. Na het openingsgebed werd door het Nümeeg- sche a cappella koor oir. Reml Schelstraete gezongen „Tlbl Laus" van Orlandus Lassus. Hierna hield de rector-magnificus, prof. dr. P. Desiderius Franses OF.M. een rectorale rede, getiteld .Ecclesia Militans. „Ik weet niet”, aldus begon Churchill, ,,hoe lang vrüheden als deze radiorede nog veroor loofd zullen zün. Nog is het tüd voor hen, voor wie de parlementaire vrijheid iets beteekent, om gezamenlük overleg te plegen”. Z De minister herinnerde er aan, dat hü voor de tiende maal lid van de regeering is, zoodat. jcatie van de Oostenrüksche geestelükheid be- hü de ontwikkeling van Poleivin de afgeloopen’| s'ond^ Hü^schrüft, dat ^onbetwistbaar^ to vast 20 jaar op den voet heeft kunnen volgen. Onze 1 fouten en dwalingen zün vele, aldus spreker, maar ik zou geen ander land weten aan te wü- zen dat met zoo geringe middelen en zoo ge bonden door de omstandigheden zulke enorme positieve resultaten heeft bereikt als Polen. Het Polen van 1918 en het Polen van 1938 gerijken in niets op elkander, hoewel zü op dezelfde plek van den aardbodem liggen. Over de buitenlandsche politiek sprekende zelde Kwiatkowski; „Wü waren doordrongen - van de grootste gematigdheid en voorzichtig- heid, van een geest des vredes'en van een geest van eer. Wü hebben nooit twist gezocht, terwü. wü trachten iedere daad van waarlijk aange toonde vriendschap of welwillendheid te recl- proceeren.Wü weten, dat een geringschatten van zelfs den zwaksten partner onjuist is en funest in zün gevolgen. WU kennen de waarde van den vrede. Ons doel is de westerse he be schaving te verstevigen en de Chrlstelük Pool sche cultuur in Polen te ontwikkelen. Dat kan alleen in een tijdperk van langdurigen vrede. Wü vergeten echter geen oogenblik In welk mi lieu wü thans leven. RÜpe conflicten trachten wü op het geschik te oogenblik op te lossén. Wü willen langs een rechten weg komen tot een duldelUken toestand tusschen de volkeren In Europa. Daarbü staat het geheele volk achter maarschalk Smigly Rycta Naar buiten zullen de Polen altüd eens- geziml zün. sche maatschappü te ondermünen”. Spr. noem de in dit verband nog-rS^anje, China en Abes- sinlë. Churchill richtte zich tot de Vereenigde Sta ten als tot ver af zünde toeschouwers, die, wanneer Ik dat er aan mag toevoegen, speeds meer betrokken toeschouwers zün va nde* tra gedies en misdaden." Niemand twüfelt eraan, aan welken kant de sympathieën van Amerika liggen en spr. vroeg: ,Wllt.gü wachten tot de Britsche vrüheid en onAlhankelükheid het onderspit heeft gedolven en wilt gü alleen dan de zaak opnemen, wanneer zü voor driekwart geruïneerd is”. ,jDe nog over zünde krachten der beschaving zün overweldigd. Wanneer zü vernietigd zün in een gemeenschappelüke op vatting van recht en plicht, zou er geen oor log zün”. Integendeel, het vlütige, dappere Duitsche volk zou, bevrüd van de tegenwoordige nacht merrie, een eervolle plaats innemen in de voor hoede der menschelüke maatschappü en ver klaren, dat de wereldkrachten aan onzen kant overwegend zün”. Voortgaande verklaarde Churchill, dat Croot-Brittanië zich zou wape nen voor den nationalen dienst, daarbü moet echter gevoegd worden de kracht der denk beelden, want de dictatoren zün bevreesd voor de woorden, die in het binnenland in beweging de woorden, die in het buitenland worden ge sproken en de gedachten, dB in het binnen land worden gesproken en de gedachten, die in het binnenland In beweging worden ge bracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 25