het Kerkmuzikale actie isdom Haarlem De toekomst van het katholieke platteland LOTISICO LOTERIJ-KANTOOR OUD Willem Jansz. Blaeu, wereld vermaard cartograaf Ni D* Godsdienstzin in Oi TREKT MAANDAG 7 NOVEMBER LOTISICO-AGENTSCHAPPEN LOTISIC O-PO LISSEN DE ST. GREGORIUSDAG TE AMSTERDAM OP 21 OCTOBER 1638 OVERLEDEN VRIJDAG 21 OCTOBER 1938 n t n< 75 ZIJPE Zal niet terugbetaald worden KOOPT TIJDIG UW KANS BIJ DE BEKENDE ,1 Pers en radio VELD F Naar oplossing der vraagstukken Zijn werk ten dienste der zeevaart Aan door hem gesticht bedryf her inneren nog Blaeu-erf Blaeu-straatje De heffing op de vroege aardappelen VE1LINGOVERZICHT LANGENDIJK B. als B' HOUTTIL 9 - TEUT. 35*4 POSTREK. 234743 - ALKMAAR MERCEDES SCHRIJFMACHINE Van Putten Oortmeijer, Alkmaar .A Blijvend contact tusschen de koren onderling en met het bestuur moge groeien "eer dan ooH elscM de tffd van I ons edelmoedigheid. Bedenk, dat I God zich in edelmoedigheid niet I laet overtreffen. T ZAND GEEFT DIEP-ZWARTE LAKGLANS I verhandelde men metatal voor «eden van het platteland - kV verkrtygbaar In b regelmatig contact van de kerkkoren met het bestuur van de betreffende St. Gregoriusver eeniging? gpedsdienstige onverschilligheid van godsdienstloosheld willen we nog niet direct spreken is onder onze plattelandsbevolking een veel- 'n Erdalproduct DUS toUl Het Jaar b ting ii meest naar v dat B. schouw Het draagt (vorig dienst Bij t voor II financi konden De t werkkx Zijn zo< gen tol hebben aanwez toe waf de res< bij drag het Co: grootin Than van mi schikbs zal m» Het i dus nie digheid gebodei hing gt Het I de kosi noodigc belastir diefond Zooa] 1939 nl schikt, drage geraam Het t gevondt DOOR EENVOUD EN BETROUWBAARHEID. BESPAART MERCEDES GELD EN TUD! - Koopt daarom een Pr|Js vanaf 85.2 Jaar garantie! r - raai aan Blaeu en Hermen Alartsz. octrooi tot Blaeu werd In 1633 tot kaartenmaker der Republiek aangesteld. Drie jaar later kwam er een besluit af van de Heeren Zeventienen, dat alle schepen, die op Indlë voeren, alleen gebruik mochten maken van kaarten van Blaeu. Inmiddels volgde ook diens benoe ming tot kaartenmaker der Oost-Indische Compagnie. zouden wanneer we niet vele een als landkaarten, naar de gegevens, zfjn zaak, die toen was overgebracht naar de Bloemgracht, bijgestaan door zfjn zoons Dr. Joan en Cornells, die het bedrijf, na den dood van hun vader, op nog veel ultgebrelder voet vcortzetten o.a. later op het Blaeu-erf en ,er het hunne toe bfjdroegen on dcnl&MuBtaeu Danscursus. Zondag a.s. zal weer de e«* danscursus beginnen onder leiding van A. Hum. te de uai in tlsin i bewapening is niets anders dan het streven naar een gezonde, een gelukkige, een rechtvaar dige maatschappij. De maatschappij, zooals wij die nu kennen, is ziek omdat de individuen (geestelijk) ziek zijn; vandaar het: begln-by- u-zelf, als het gaat om een betere maatschappij. Het alles-herstellen in Christus moet van blnnen-uit, van onderop geschieden; eerst be tere menschen, dan een betere maatschappij; eerst betere parochianen, dan een betere pa rochie; eerst betere dorpgemeenschappen, dan een betere samenleving in grooter verband; eerst betere volken, dan eerst een betere wereld. De Diocesane Haarlemsche St. Oregorius- Vereenlglng richt een oproep tot alle Am- ■terdamsche kerkkoren om bijeen te ko men en de mogelijkheid wan een Amster- damschen Sint Gregoriusdag te bespreken. Een kleine dertig koren geven direct gehoor en zjjn op de vergadering vertegenwoordigd. Andere koren zeggen later nog hun mede werking toe. Dat ia een veelzeggend feltl Dat is een hoopvol teeken! Op zich zelf is dit reeds een bewijs en „een overwinning! Het is een bewijs, dat de kerkkoren in een grootstad als Amsterdam wel degelijk voe len voor onderling contact. En als daf waar la. dan is bet tevens een bewijs, dat de vereeniging, die dat contact leggen moet, de Diocesane Sint Gregoriusvereeniging, op dit gebied nog voortdurend een zeer nut tig werk te verrichten heeft. IJ het algemeen reveille voor de Katho- n mag X katholjeks lórden uitgeschakeld. :land door zijn Iso- i l^t maatschappe lijk leven is al lang voorbij. Zoowel langs de wegen te land als langs de wegen door den aether heeft de moderne techniek het platteland in nader contact gebracht met het leven daarbuiten, met het leven van de steden en de landen rondom ons. En dat heeft z*n voor en z'n tegen; zijn invloed ten goede en ten kwade. De katholieke pers, die steeds op de bres stond, om onze politieke emancipatie te bereiken en te verdedigen, die een groot aandeel heeft gehad in de vrijmaking en de bewustwording van ons katholieke volk, moet op de dankbaarheid van de katholie ken, vooral van de leiders, kunnen rekenen, en zü, die hun best doen, om eens een abon- sA - as-bst WhiKÉrtinrfwthrt te ten» doen daarom nog niets buitengewoons; zj) vervullen slechts een plicht van dankbaar heid. Het is een overwinning! Ja, het is een over winning op de defaitistische meenlng, die be weert, dat „met de groote-stads-koren toch niets aan te vangen is.” Hoe onjuist en valsch een dergelijke bewering is, hebben de Amster- damsche koorzangers reeds dadelijk bewezen, en ik ben er van overtuigd, dat in Rotterdam of den Haag hetzelfde gebeurd zou zijn. Er bestaat dus een mógelijkheid van direct contact tusschen de zangers en het bestuur van de Sint Gregoriusvereeniging, en onder de kbren is de wil tot samenwerking aanwezig. Is hiermede nu echter gezegd, dat alles „koek-en- ei” is, dat er geen problemen meer bestaan en dat er geen misverstanden meer heerschen op dat gebied? Kortom:' mogen we nu denken, dat we plotseling een soort van gouden eeuw van kerkmuzikaliteit mogen verwachten? Er is niemand die dat veronderstellen zal; de groot ste optimist weet wel beter. Maar problemen zijn er om opgelost te worden; moeilijkheden kunnen overwonnen worden en misverstanden uit den weg geruimd. Daartoe is juist dat on derlinge contact zoo noodlg en is een sfeer van vertrouwen en wederzüdsche waardeering on ontbeerlijk. Het zou dus onjuist en absoluut onlogisch zijn, wanneer iemand met gegronde of vermeende grieven zou blijven loopen en zich daarom van degemeenschappelijke actie verre zou houden. Op deze wijze immers zou de mo gelijkheid om tot oplossing te komen juist wor- aen weggénoiheti, en zou verbetering uitgeslo ten zijn. Heden, 21 October, Is het 360 jaar ge leden, dat een der grootste cartografen ter wereld, Willem Jansa. Blaeu, in a(jn woning op de Bloemgracht te Amsterdam over load. De naam van destn vermaar den Amsterdammer leeft In het hart der oude stad nog voort in het Blaeu- straatje en het Biaea-erf, in de scha duw van de Nieuwe Kerk, b0 de Gra venstraat, waar het bedrftf der beroemde firma waa gevestigd en de atlassen, kaarten ea globes werden geteekend en gedrukt, die den Blaeu’s een wereldreputatle beaorgden. Het Blaeu-straatje loopt van de Gravenstraat Noordwaarts en komt weer op een dwarssteeg uit, die onder den naam van Zwartehandsteeg op den N.Z. Voorburgwal aanloopt, doch ter rechterzijde het Blaeu-erf heet, waarvan men vla het Hol In de 8t. Nicolaasstraat uitkomt. Ti lieke Actie kan en ■*-' platteland niet tfói De tijd, die het plattel lement 'niet meetelde in Een St. Gregoriusdag, als er thans in Am sterdam zal gehouden worden, heeft dan ook een zeer groote beteekenls. Wat daar wordt uitgevoerd, moet een allerschoonste hulde zijn aan God, gebracht door degenen, die de roeping hebben regelmatig Gods lof te zingen in de verschillende kerken. Maar het moet ook leerzaam zijn en richting gevend .voor de wijze waarop er verder ge werkt moet worden. En daarom mag zulk een dag dan ook niet tot de uitzonderin gen behooren. Wü mogen het nu wel reeds zeggen, dat het onze stellige verwachting is, dat uit dezen Gegoriusdag een blijvend contact tusschen de koren onderling, en tusschen de koren en het Gregorlusbestuur moge groeien. DAn zal het mogeljjk zijn om alle vraagstukken die zich zouden kunnen voordoen op open en afdoende wijze te be spreken en er de juiste oplossing voor te geven. zijn, deze vraag te beantwoorden met het noemen van een feit: zélf werkend naar best vermogen in den geest der Liturgie, werden op ons eigen koor in het laatste Jaar twee nieuwe Missen ingestodeerd en is de derde onder handen. Wan neer de juiste verhouding tusschen meerstem mige muziek en volkszang gevonden wordt, dan zal het muzikale peil daar slechts bij kunnen winnen. De weg om tot de oplossing van de op dit gebied bestaande moeilijkheden te komen ligt eigenlijk open voor ons. Immers, de groote lij nen werden aangegeven door de Pauselijke do cumenten. Aan de Bisschoppen is het verder owevgelaten de doorvoering van een en ander te .verwezenlijken in hunne diocesen. In ons land is dit werk door de Bisschoppen aan de St. Gregoriusvereeniging toevertrouwd. De kerkkoren zijn het tenslotte, die de theorieën en voorschriften in daden moeten omzetten. Maar W^tbsbec/toBinarii^rtotoR Abri, imni—rrt >rtel den weg kunnen- staan. Het misverstand, dat de Liturgie-beleving de ontplooiing jeener heer lijke muziek belemmeren zou, is door het boven staande reeds weerlegd Evenzeer is het een misverstand, dat het bestuur van de Gregorius vereeniging een soort van kerkmuzikalen politie dienst verricht en altijd klaar staat om zonden tegen de kerkelijke voorschriften te ontdekken. De rede onlangs door den Voorzitter, Deken v d. Wiel, gehouden te Utrecht en in het St Gregoriusblad afgedrukt, wees Juist heel in het bijzonder op de -positieve strevingen en op de belangrijke daden, tot bevordering der ware kerkelijke muzikaliteit gesteld. Maar, zoo zal men op werpen, wjj hooren toch over het algemeen zoo weinig van de St. Gre goriusvereeniging in ons Bisdom. Gebeurt er dan nog wel eens iets? Wij betalen onze Jaar- lijksche contributie, krijgen dan een lldmaat- schapsbewijs, en daarmee is het uit! Het past mij niet, hier een oratio pro domo te houden Het zij ons echter vergund, hier een paar opmerkingen te maken, om te laten zien hoe moeilijk het is het contact met de koren te onderhouden, als er niet van beide zijden accuraat gewerkt wordt. Wanneer men een cir culaire verzendt aan de koren van een stad als Amsterdam, dan komen er zeker een tiental Behalve met zijn kaarten maakte Blaeu ook naam door zijn aardrijkskundige werken. De tekendste zijn „de Zeespiegel" en ,,Het onder wijs der Hemelsche en Aardsche Globen.” In 1631 gaf hij voor het eerst een atlas uit, getiteld „Appendix Theatri Ortellil et Atlantis Merca- toris”, welke als een verzamelwerk was te be schouwen. Dit was niet de bekende .Atlas van Blaeu”, welke werd uitgegeven door Dr. Joan Blaeu. zoon en opvolger van Willem Jansz. De atlas van 1631 hield 103 kaarten in en was in alle opzichten haar voorgangers verre vooruit, hoewel ze slechts bedoeld was als een aanvulling der werken vsn Mercator en Ortellus. In de laatste jaren zijns levens werd hü in Alkmaar of althans in de omgeving dezer stad geboren. Zijn jeugd heeft hü in ieder geval te Alkmaar gesleten, hetgeen blijkt uit het feit, cat zijn eerste werken geteekend waren: Willem Jansz. van Alckmaer. In zijn jonge jaren was Blaeu voor den bandel opgeleid, doch al spoedig bleek het, dat hij grooten aanleg had voor wiskunde. Zoodoen de trad hij in dienst bij den bekenden Zweed- schen astronoom Tycho Brahe, die zeer terugge trokken op het eilandje Hven in de Bont woon de, om daar rustig den Sterrenhemel te kun nen bestudeeren. Omstreeks 1600 vestigde Blaeu zich hier ter stede aanvankelijk op de Lastage aan den Waalkant, daarna op het Water, (Damrak), in „Den Vergulden Zonnewijzer”. Hier schreef hü verschillende boeken, maakte er zeevaartkun dige instrumenten, teekende en verbeterde zoo wel zee- t’~- welke hem door bevriende zeelui werden ver schaft. In die dagen verkeerde de Republiek der Vereenigde Nederlanden in volle opkomst en werd spoedig de grootste zeevarende natie van dien tijd. „onbestelbaar" terug. Een klein verzuim van den koor-secretarls ojp de adres-wijziging op te ge ven, maar een verzuim met zeer belemmerende gevolgen. In een kleine plaats beteekent too- ets niet veel omdat men daar den betreffenden persoon toch wel weet te vinden, doch in groo te steden is dat natuurlijk uitgesloten. Jaarlijks worden aan de koren „verslag-for mulieren” toegezonden, die dan ingevuld aan den secretaris van het Bestuur geretourneerd moeten worden. In het laatste St. Gregoriusblad zijn daaromtrent cijfers gepubliceerd, die aan- toonen dat er vooral in de steden van dit con- tactmlddel weinig terecht komt. Een Amsterdamsch koorlid verwonderde er zich over, dat het Comité voor den a.s. Orego riusdag geldelijke zorgen had! (O sancta simpli- citas!) De Gregoriusvereeniging ontving im mers al die jaarlljksche contributies! Maar dat koorlid (waarschijnlijk nooit penningmeester geweest!) kon niet vermoeden dat zijn eigen koor sinds 1933 geen contributie meer betaald had! En was dat koor nu maar het eenigel Dit zijn openhartige woorden, maar wü meen den dat zij best wel eens geschreven mochten worden juist op dit oogenblik. Immers Juist als de wolken van misverstanden vaneen gaan, komt het zonnetje weer door! En d&t is het wat wü verlangen. Het is onder dat zonnetje van optimisme, dat *we in Amsterdam een grootschen 8t. Gregorlusdag gaan houden. Ja, datzelfde optimisme doet ons al een dergelüke actie in Rotterdam, Den Haag. Haarlem in het verschiet zien. De godsdienstzin, de verdieping van geestelük leven, en daarnaast het verhoo- gen van het muzikale peil, dat alles kan er slechts mee gediend zün. - Of hiermede nu alle geschilpunten wegge nomen zün? Ik weet wel beter! Maar binnen de grenzen van het goede is toch wel eenig ver schil van opvatting mogelük! In den hemel zullen we het pas op alle punten eens worden. Doch over één punt zullen we het thans wel reeds eens zün: samenwerking zal ons tot veel in staat stellen. Samenwerking, die welgezind en blüvend is! Het is een goede zaak. God moge ze zegenen! Dr. L. KAT. Hierdoor werd hü in staat gesteld, de stuur lui der Compagnlesschepen op te dragen er nauwkeurig acht op te slaan, of er op zün kaar-* ten onjuistheden voorkwamen en zoo dit» het geval was, hem daarvan in kennis te stellen. Bü voortduring was hü er op uit, zich meer kennis te verschaffen van de Juiste gedaante van den aardbol. Men had het toen in X bepalen van den breedtegraad op zee tamelük ver gebracht, doch 't vaststellen van den Juisten lengtegraad zóu nog anderhalve eeuw op zich laten wachten, alvorens dit met eenige nauwkeurigheid kon geschieden. Dit was dan ook het zwakke punt in de 17e- ceuwsche navigatie en gaf meerdere maden aanleiding tot rampen van allerlei aard, zooals het voorbüvaren van vastgestelde ververschings- punten, wMuxioor de schepelingen gedecimeerd werden door scheurbuik en andere ziekten of door het vastloopen op blinde klippen, welke men nog veraf waande. Men leas er de oude scheepsjournalen maar op na, uitgegeven door de Unschoten Vereeniging. Boowvergunningen B. en W. hebben de volgende bouwvergunningen verleend: aan den heer N. J. Zeeman te *t Zand tot het verbouwen van een woonhuis aldaar; aan den heer H. Bouthoorn te 't Zand tot het bouwen van een schuur aldaar; aan den heer G. Doom te St. Maartensbrug tot het bouwen van een schuur aldaar; aan den heer L. Bestevaar te St. Maartens brug tot het uitbreiden van een bergplaats al daar. Het saamhoorigheldsgevoel ten plattelande heeft daardoor geleden; *n groot deel van de dorpsgemeenschap heeft zich, zoowel wat de materieele, als wat de cultureele en geestelüke behoeften betreft, georiënteerd naar de stad, alsof die behoeften in eigen kring niet bevre digd konden worden. Behalve de moderne vervoermiddelen en de radio heeft ook de pers hier ten goede en ten kwade gewerkt; de gewestelüke dagbladpers die het platteland zelfs de onrendabele ge- bereikt heeft, brengt de bevolking door woord en beeld in dagelüksch contact met de buitenwereld, daar door büdragend tot een meer algemeene ont wikkeling van de plattelandsbevolking, tot een meer actief sociaal en politiek leven. Wie het voorrecht heeft het katholieke leven ten plattelande van nabü te mogen gadeslaan, ziet behalve het vele mooie ook de feilen en fouten van het buitenleven. En die fouten zün er zoowel op godsdienstig en cultureel als op sociaal en politiek gebied. V.Z.V.-nieuws. Het programma voor dag 23 Oct. luidt: V.Z.V. I (thuis) Conzelo 1, aanvang 230. V.Z.V. II (uit) naar den Helder, aaWv. 1230. Jun. a (thuis) Conzelo a, aanvang 1 uur. De V.Z.V.’ers komen hedenavond bü de bur gers de voor de vroolüke keuken onmisbare at tributen in ontvangst te nemen. welk octrooi vergezeld ging van een gratificatie van f 26.—. Reeds eenige jaren tevoren had Blaeu kaarten uitgegeven; een asudglobe is van hem bekend uit het jaar 1609 en een hemelglobe Uit 1603. De gang van zaken op de Langendüker groen tenveilingen geeft nog weinig redenen tot opti misme. Weliswaar worden de prüzen van de kool niet veel lager, doch over het algemeen zün de prüzen. welke besteed worden, veel te laag, om loonend te kunnen zün. Momenteel worden voor de roode kool nog de beste prüren betaald In verhouding met die van de andere koolsoorten. Maar als men In aanmerking neemt dat er al weer winterkool wordt ver handeld voor prüzen lager dan f 2.per 100 kg, dan behoeven wü er niet veel van te zeg gen. Dit is veel te gering. Toch worden, naar men ons mededeelt, voor het opleggen in de schuren zoo hier en daar partüen roode kool gekocht voor f 200— per wagon; men laat den moed dus niet zakken. Op de veilingen waren de hoogste prüzen voor de mooiste sorteerlngen meestal f 2.30 A f 2.50 per 100 kg., een enkele maal werd eens een paar dubbeltjes per 100 kg meer besteed en ging men tot maximaal f 2.80 en f 3 per 100 kg. Dit bleven echter hooge uitzonderingen. De grootere roode kool werd verhandeld voor prüzen vanaf f 1.20 en f 1.30 per 100 kg. Het verloop van den witte koolafzet is nog allesbehalve tevredenstellend. Ondanks de ge troffen nadere regeling, waardoor slechts een gedeelte van het toegestane kwantum mocht worden aangevoerd, bleken de zuurkoolfabrie- ken niet In staat, het aanbod te verwerken, Reeds wend bü dat op drag vot Wtgetrok Aangez hing van worden t per klfigg borden c die sterk dezen dl Van Ond B. en i le. <jat •emeente 3e. da! »oor beh ••n favu g*»en /j 3e. dat Hrhosg* Het i droeg o derde g op 30 f Van loosheid sprake moeilük pen het sten vol gewezen bevorde: verleend De C< genneer stlge ge Voort loozen j ken: a. ext b. ver Driebooi C. verl d. ver Het w werklpo: meen te hebben derden ken voo en uitdi Hoorn. Tot tl Toen J1 op i drongen minister plan in i voeren t zake, m< isngen, weging kan wor Volger opgemaa de arbe! losten, i trokken. Met d J*«r eer groot de ben won In 193 fln8 kun extr b. vert Boven< Wogen oi den tot ren van •tanede »oor spo liggende Het Blaeu-erf Ss het terrein, waar het wereldvermaarde cartografenbedrljf, door Willem Jansz. Blaeu opgericht, na diens dood in 1667 werd geveatigd en de negen persen stonden, die de namen der negen muzen droegen. In 1672 werd het door brand Verwoest, waarbü de schade meer dan drie ton heeft bedragen. FlltnfeeeUvonden. Van bevoegde züde werd ons verzocht mede te deelen, dat de aangekon- digde filmavonden met feesthal te X Zand niet zullen doorgaan. Volgens een advertentie in ons blad en een voorbarig bericht in een ander blad, zouden deze feestavonden gehou den worden te X Zand op 3 en 21 November. Het voornaamste bezwaar bestond, naar men ons vertelde, tegen het feesthal, dat na de film zou gehouden worden. Nadere mededee- llngen sullen nog volgen. R. K. Esperantocursus. In de R. K. F*1- school alhier zal Dinsdagavond een gratis espe- ranto avond gehouden worden, voor ieder toe- gankelük, die er belang in stelt, om te trachten een R. K. cursus op te richten. Dames en heerw belangstellenden worden verzocht potlood papier mee te brengen. Bargeriüke Stand Geboren: WHlem Corne lls, z. van Willem Johannes Kranenburg en Cornelia Catharina Lobregt. Ondertrouwd: Petrus Anne Komen, 19 jr„ landarbeider, te Züpe en Alida Catharina de Wit. 21 jr„ zonder beroep, te Züpe, onlangs te Callantsoog. Getrouwd: Arie Mosk, 32 jr., gemeente-ont- vanger, te Oudkarspel en Anna Alida Kapitein, 21 jr„ zonder beroep, te Züpe. Overleden: Geertje Hoveling, 73 jr., echtge noot» van Jacob Vriendjes, weduwe van Philip- pus de Graaff. Agatha Schoort 57 jr., echtge- noote van Arnoldus van Schalk. Wü noemden zoo juist kerkmuzikale pro blemen en maakten gewag van misverstan den. Wü zün ervan overtuigd, dat belde hier en daar bestaan. En alhoewel niet van meening hier eens definitief een woord van oplossing te spreken over concrete aan gelegenheden, willen wü toch trachten aan te toonen, dat het Isolement der afzonder lijke koren een handicap Is voor veel goeds, en dat de onderlinge eendrachtige samen werking mogelükheden schept waarvan iedereen kan profiteered Aan de hand van eenige voorbeelden mogeh wü dit stand punt verduldelüken. odsdlenstige onverschilligheid ontstaat ook f T door het dagelüksch contact met neutrale pers en radio. Door de radio wordt heel de mondaine wereld In de eenvoudigste boerenwoning blnncnge- haald; de soms frivole muziek en voordrachten, de propaganda voor alles, wat niet strookt met onze katholieke levensopvatting.... met één knop-omdraal hebben ze toegang tot onze huis kamer, tot de lulstergrage ooren van geestelük onvolwassenen. Een goed gebruik van de radio zal den gods dienstzin van de luisteraars verlevendigen en verdiepen. Onze K.R.O. geeft naast gaaf amu sement een schat van geestelijke goederen in apologetische, liturgische uitzendingen, medi taties en godsdienstoefeningen. Het Te Deum uit de kathedralen kan onze eenvoudige woon kamers vullen van devote sfeer; het woord van Paus, bisschoppen en priesters Gods woord komt tot ons door den aether. Zoo brengt ook het katholieke dagblad gees telük voedsel voor wie het er maar in vinden wil; voor wie er niet overheen leest. Men richt sün blikken echter eerst naar het wereldnieuws, men zoekt naar de sensatie. Het neutrale blad, dat in de sensatie zün kracht zoekt, is nog in zoovele katholieke boerengezinnen de dagelük- sche gast; niet omdat het beter is dan het eigen gewestelüke blad, maar omdat het de on gezonde sensatle-zucht bevredigt Die gezinnen echter, waar het neutrale dag en vakblad de voorkeur geniet boven het eigen principieele orgaan, zün voor het reveille van de katholieke actie onverschillig. Daarom kan de propaganda voor de goede pers, voor de eigen katholieke pers niet ver waarloosd worden in de katholieke actie. katholieke vuldig voorkomend verschünsel. De moderne vervoermiddelen hebben de pa rochianen in het dorp niet dichter bü bun kerk gebracht; het kerkbezoek is, vergeleken met den tüd, toen de afstand van huls tot kerk nog te voet of met paard-en-kar werd afgelegd, niet toegenomen.'nu fiets en auto ook op het plat teland algemeen zün geworden. De afstand tusschen kerk en huls behoeft echter geen reden te zün voor godsdienstige on verschilligheid. De slanke torenspits van de doëpskerk, waar op het kruis heenwüst naar den hemel, ons al ler einddoel, is in den wüden omtrek zichtbaar en het klepelen van de kerkklok, als de dorps priesters de consecratleworden uitspreekt, of als de Engel des Heeren wordt geluid, is hoor baar voor ieder, die "het hooren wil en de paro chianen kunnen zich op die momenten in gees telüke gemeenschap rond hun zieleherder ver- eenigen, ook al bevinden zü zich in het vrüe veld, den Godstempel van de schoone natuur, waarvan de boornen de sullen, de hemel de koe pel, de wolken de fresco’s en de vogelen de zangers zün. Zü. die op deze wüze dagelüks in draadloos contact staan met die centrale van geestelük leven, de dorpskerk, houden ook de vrome ge zinsgebruiken in eere; het gebruik van wüwa ter, wanneer met een palmtak bü „zwaar weer” het huis wordt gezegend; het gezamenlük bid den van den Engel des Heeren, van ochtend- en avondgebed en van den Rozenkrans. Maar in hoeveel beter, In hoe weinig „v gezinnen op het platteland heerscht nog dit liet drukken en ultgêven' van 7en w^reidka^t gebedsleven. Juist in die gezinnen, die ver van - de kerk aI wonen, zoodat een dagelüks büwo- nen van het H. Misoffer moeilük gaat, zouden deze vrome gezinsgebruiken een heilzame uit werking hebben op het geestelük leven van de gezinsleden, vooral van de kinderen. Bedenkt, ouders, dat de jeugdherinnering aan die godsdienstige sfeer in uw huls uw kin deren later, als zü van huis onder vreemden wonen, of een eigen gezin gaan stichten, een steun van onschatbare waarde zal zün- Ongeveer drie maanden geleden heeft de pro vinciale commissie uit de veilingen in N. Hol land een adres tot den minister van Economi sche Zaken gerfcht, met verzoek, de teelthefftag op vroege aardappelen aan de tuinders te wil len terugbetalen of althans het gedeelte van deze heffing, dat niet gebruikt was voor bet doel waarvoor de heffing was Ingesteld, aan hen te willen restitueeren. De minister van Economische Zaken heeft thans, naar de Tuinderij vermeldt, op dit ver zoek geantwoord. Dit antwoord is niet bemoe digend voor de tuinbouwers, die, hoewel de hoop niet groot was, toch nog een kleine ver wachting koesterden, dat de heffing gedeelte- lük werd terugbetaald. In dezen brief schrijft de minister osn., dat het niet in het belang van den tuinbouw moet worden geacht, dat de grootte van het bedrag der teelthefflng op vroege aardappelen telken jare afhankelijk wdhlt gesteld van de financieels uitkomsten van den oogst van genoemd product en dien tengevolge -an de kosten der prüs- en aftet- regeling. Het event, nadeelige verschil tusschen de opbrengst der Heffing en de kosten der prüs- en afzetregeling voor vroege aardappe len in een bepaald jaar wordt ten laste van het Landbouwcrisisfonds genomen, waaruit volgt, dat een eventueel voordeellg saldo wordt be stemd voor de nadeelige verschillen, welke reeds zün "bf in de toekomst kunnen ontstaan. Op grond van het bovenstaande kan aan het ver zoek tot geheele of gedeeltelijke restitutie oer teelthefflng over dit jaar geen gevolg worden gegeven. zoodat men noodgedwongen moest overgaan tot het voor veevoeder verkoopen van de wlttekool. welke den minimumprijs van f 0.90 per 100 kg. niet kon opbrengen. Dit had ook niet het be oogde resultaat. De toestand, waarin vete koeien verkeeren tengevolge van het zoo sterk optre dende mond- en klauwzeer brengt met zich mede, dat de veeboeren geen animo hebben voor de wlttekool, welke anders graag voor büvoe- derlng werd gekocht. Ook schünt men een hee- leboel gras te hebben, zoodat de veilingen met de doorgedraalde kbol bleven zitten. Op ver schillende akkers, zoowel te Noordscharwoudr als te Broek op Langendük, ziet men thans heele stapels wlttekool, welke daar zullen moe ten verrotten. Het loopt wel tegen. Het ziet er wel naar uit, dat een belangrük gedeelte van het potje, waarin de zuurkoolfabrikanten t 1. per door hen afgeleverd vat zuurkool zullen storten, zal moeten warden gebruikt om de doorgedraalde kool te vergoeden. De tuinders doen goed, niet te veel te rekenen op een ult- keering. Als er dan nog wat komt valt het mee. De «prüs van de wlttekool was uiteraard voor namelijk gelük aan den minimumprijs van f 0.90 per 100 kg. Gele kool was wederom goedkoop. De prijzen varieerden van den mlnlmumprüs van f 1. tot f 1.50, een enkele maal werd iets meer be steed. Zaterdag te Noordscharwoude tot f 2. per 100 kg. De belangstelling voor de savoyekool laat eveneens te wenschen over. In het begin van de week noteerden wü voornamelük f 130 tot f 1.80 voor deze koolsoort. Later werd het leto beter en gingen de meeste partüen van.de hand voor 't 2 tot f 2.40 per 100 kg. De uien.werden in X begin van de week tegen vrü lage prüzen verhandeld. Wü noteerden van f 1.50 tot f 2.20 per 100 kg. Deze prüzen her stelden zich een weinig, zoodat wü tenslotte van f 2.— tot f 2.40 per 100 kg. noteerden. De gro ve waren ongeveer twee dubbeltjes per 100 kg. goedkooper. Drielingen van uien, welke aanvankelük f 1.50 A f 1.80 konden opbrengen, zagen wü later gaan voor f 1.90 A f 2.10. Ook de nepprijzen trokken Iets aan. Begonnen met f 5.A f 5.30, stegen deze noteeringen tegen het einde van de week vrü snel tot f 5.50 A f 6.20 per 100 kg. De vraag naar peen daarentegen was minder, met gevolg, dat de prüzen omlaag gingen. Ten slotte brachten zü van f 1.80 tot f 2.40 per 100 kg. op. De aanvoeren van spercieboonen beginnen af te nemen. Ook de prüzen waren iets minder, hoewel het van weinig beteekenls was. Van aanvankelük f 7.tot f 11.per 100 kg. daal den zü te Broek op Langendük op het einde van de week tot f 530 f 10.60. Te Noord scharwoude besteedde men een enkele maai tot f 13.Snüboonen brachten van f 10.tot f 15.— op. De prüzen der bloemkool blüven heel lug. Eerste soort i f 3.A f 4.per 100 stuks. De druiven zijn iets duurder geworden. Vrü dag noteerden Frankenthalers f 22.— tot f 26.50, de Alicante; f 23.— tot f 25.— per 100 kg. 1 In de prijzen van de consumptie-aardappelen en ook in die van de pootaardappelen was wei nig verandering te oonstateeren. De verkochte hoeveelheid pootaardappelen was niet zoo groot als de vorige week. Nog één oorzaak van verdwünend godsdienst zin en vervlakking moeten we, als vrucht v»n eigen ervaring, aanwüzen: n.l. het gebrek aan contact tusschen- parochlegeestelüken en som mige parochianen, dat af en toe te constate ren valt. Juist vèraf-wonende parochianen stel len het bezoek van priesters op büzonder hoo- gen prüs. Wanneer in geen jaren een priester een voet over den drempel heeft gezet moet in zulke gezinnen het godsdienstig leven, voor, al als er geen katholiek dagblad wordt ge lezen, daar onder lüden. Onze priesters vooral de dorpspriesters moeten de graaggeziene bezoekers zün by site parochianen; zü moeten het middelpunt zQa van de parochleele gemeenschap. Juist de godi- dlenstig-onverschilligen, die aan den zelfkant zitten van het parochleele leven, moeten door woord en voorbeeld gebracht worden tot deel name aan de kerkelüke plechtigheden In de parochie. Een opgewekt geestelük teven In de parochie is de eerste voorwaarde voor een vruchtbaar katholiek gemeenschapsleven op elk ander gebied, een noodzakelljke voorwaarde ook, om de uit het katholieke milieu komende jeugd In katholieken geest groot te brengen en te behouden voor de toekomst. BU het streven naar een dieperen godsdienst zin. een intenser beleven van onzen godsdienst geldt echter, zooals op elk ander terrein vsn katholieke actie de leus van den Bond zonder Naam: „Begin bü uzelf”. Vooral in den beperkten kring van de platte landsparochie moet het goede voorbeeld won deren doen. Het streven naar geestelüke ber- Vanzelf komt hier nog een andere moellük- held in de gedachten, een moeilükheld, die alle directeuren ondervinden: de scholing van de a.s. kerkzangers. Wat zou er op de repetities een tüd gespaard kunnen worden, en wat zou het repertoire der. koren en het peil der uitvoeringen kunnen opgevoerd worden als de as, koorzangers vóór hun toelating op het koor een, zü het korte, maar niettemin degelüke op leiding ontvingen. Reeds wordt er op dit gebied (en zeker in Amsterdam) gewerkt. Maar wat ligt hier ook nog een prachtig terrein om in amenweking iets goeds te bereiken! Nu zün er, behalve de vraagstukken die di rect de kerkmuziek reken, ook nog allerhande misverstanden, die het succes van een actie in Daar is büvoorbeeld de groote kwestie: volks zang of meerstemmige muziek! Wü strulsvogel-politiek voeren, ruiterlük erkenden, dat deze zaak voor koren (en vooral in de groote steden!) moeilijk en vaak veelomstreden probleem is. Het is zelfs niet te ontkennen, dat er tengevolge van strijd over dit punt op sommige koren ongenoegen ontstaan is, ja dat bü velen „de ambitie" er afgaat tengevolge daarvan! Daar naast zün er dan ook enkele koren, die als „liturgisch” gequalificeerd worden, en die daar door alleen reeds eenlgermate buiten het kader van de andere koren komen te staan. Deze toestand is in hooge mate betreurens- waardig. Bü lang voortduren ervan zou het peil der kerkkoren er niet op vooruitgaan, zou zelfs het bestaan van het echt-Nederlandsche gebruik der vrüwllllgers-koren er door be dreigd worden. En dan zou juist het omge keerde bereikt zün van wat de pauselüke do cumenten over de kerkmuziek bedoelen. Immers opbouw en niet afbraak is de bedoeling van het geen de Kerkelüke Overheid ons voorschreef. Kan in dezen toestand verbetering komen? De vraag stellen Is haar beantwoorden! Na- tuurlük! Maar niet door losse uitlatingen van privé personen, die hun vooringenomenheid met een uit verband gerukte passage van één of ander pauselljk document trachten te dek ken. Niet door kranten- en tl^dschrift-polemie- ken, die zoo gemakkelük in toon scherp en in bewüsvoering te vaag worden. Neen, deze toe stand kan alleen maar verbeterd worden, wan neer bevoegden en terzake kundigen in direct contact met de eerst-belanghebbenden fde zan gers) de wüze en boven alles breede richt-lü- nen kunnen bespreken! Immers: dAn zal .men tot de conclusie komen, dat er geen „volkszang of meerstemmige muziek-probleem” bestaat! Waarlük: een probleem: volkszang of meer stemmige muziek is een fictie. ZU sluiten el kander niet uit en de pauselüke documenten begeeren het een zoowel als het ander. Maar hoe is dan de verhouding tusschen die twee? Ligt het elgenlük niet in de bedoeling van de z.g. .Jlturgisten" om, na invoering van den volkszang, de meerstemmige muziek hoog stens nog een enkel keertje toe te laten? Voor een volledig antwoord op deze vraag zou een uitvoerige uiteenzetting noodlg Het moge ons echter toegestaan worden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 10