J ONS BLAD DC 3 IJSVOGEL NABU SCHIPHOL VERONGELUKT Zes dooden elf gewonden [MOOR L en CABINE MIDDENDOOR GEBROKEN DE BAROMETER J Capablanca verliest Tijdens uitvoeren van bakenlanding bij lage bewolking te vroeg den grond geraakt Het nieuws van heden DINSDAG IS NOVEMBER 1938 J Wat een ooggetuige waarnam Ontzettende ravage in den Riekerpolder Poging tot straatroof J. J. E. Duimelaar W. 'J. van Huut GARANTIE Negen Duitachera, vier Engelachen en een Tajech waren de paaaa- giera van het vliegtuig De omgekomen bemanning DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN LIJK VAN VERMISTE GEVONDEN Vreeselijk schouwspel in het drassige land VEREENIGDE katholieke pers HET KOLONIALE VRAAG STUK C. J. Surber ra MAYONNABE - TAC cmSaladejauj TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG No. 38 DC PRIJS DER ADVERTENTIEN bedraagt 10 et P ragal; Ingezonden Medadeellngen 40 et 0 e. BIJ CONTRACT AANMERKELIJKE REDUCTIE Ultvoerla tarief voor sdverteoron bl| sbon- Joh. Lauwers - Opticien VULPENHOUDERS'^"01 In het zicht van de haven, in den Riekerpolder, op nauwe* lijks twee kilometer afstand van Schiphol, is Maandagavond te ruim zeven uur de P H - A R IJ „Ijsvogel”, een der laatst aangekochte toestellen van de K.L.M., bestuurd door gezag voerder Duimelaar, tegen den grond geslagen en verongelukt, ’s Morgens was de machine van Schiphol naar Berlijn vertrok ken. Kort voor vijf uur keerde het toestel naar Schiphol terug, met veertien passagiers en een vijfkoppige bemanning. Gezagvoerder Duimelaar, een der oudste en meest ervaren piloten van de K.L.M., luahhnillionnair, rustig, onverstoorbaar, en- behoorend tot het puikje van de oude garde der K.L.M„ commandeerde het toestel, met als tweeden piloot kapitein Van Geemeren, geen pasbeginnerid verkeersvlieger in opleiding, maar een ervaren instructeur, commandant van de viiegschool der Luchtvaart-afdeeling Soesterberg. De verdeje bemanning bestond uit marconist Surber en mecanicien Van Huut. Zij allen bevonden zich in de cockpit, den commandopost van het vliegtuig, waar ook de eerste en zwaar st^ klappen vallen als er iets mis gaat. Allen vonden dan ook den dood. Het vijfde lid der bemanning was de steward Eys. Zijn plicht houdt hem achter in de cabine, en deze plaats heeft hem gespaard voor het lot, dat de anderen in de cockpit trof. Hij werd gewond. Van de passagiers werden twee vrouwen van Duitsche na- tionaliteit gedood, verder telde men tien gewonden. Kapitein van Geemeren r i< )0 T 1 ^5? z {EtfcQQOS- D.BLAZEP METZ NV Q'pAi vernielde toestel het K.LM.-vliegtuig „Ijsvogel”, dat Maandagavond nabij Schiphol neerstortte. G (Vervolg elders in dit blad) Een aantal ch >b. Omstreeks half negen ontdekte men, dat rich in het vliegtuig nog een doode be* vond, doch deae rat soo bekneld, d»t men gebruik moest maken van aaagwerktnlgen om het slachtoffer te bevrijden. Het bleek een Duitscher te rijn. Doch nu zagen wy lil de verte het schijnsel van een rilverachtige vliegmachine, die dooi verschillende lampjes, het bleken later zaklan taarns en schijnwerpers van auto’s te zijn, ver licht werd. Brandweermannen met koperen hal men zag men heen en weer draven, waartus- De bekende piloot J. J. Duimelaar, die bij het ongeluk van het K .LM.-vliegtuig „Ijsvogel" nabij Schiphol om het leven is gekomen 1st ns lig De resultaten van de partijen, gespeeld in do zesde ronde van het A. V. R. O.-tournooi lulden: KeresCapablanca 10. EuweReshevsky afgebroken na 41 zetten. FlohrBotwlnnlk afgebroken na 40 zetten. AljechlnFine afgebroken na 40 zetten. De stand na de zesde ronde luidt: L Fine 4J4 pnt. plus 1 afgebroken partij; 2. en 3. Keres en Aljeehin ieder 2% pnt. plus 2 afgebroken partijen; 4. Botwlnnlk 2H pnt plus 1 afgebroken party; 5. en 8. Capablanca en Euwe ieder 2 pnt. plus 1 afgebroken party; 7. Flohr 114 pnt. plus 1 afgebroken partij; 8. Reshevsky pnt plus 3 afgebroken partijen. NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD De tweede bestuurder Vaa Geemeren is commandant van de viiegschool, die ge- ruhnen tijd met K. L. M.-toeStellen vluch ten maakt Het toestel bevatte negen Duit- schers, vier Engelachen en een Tsjech als passagiers. Tien van hen zouden naar Londen doorvHegen. Een kruideniersbediende, die gisterenavond omstreeks half zeven met 'n transportdriewieler op den Utrechtschestraatweg onder Jutphaas fietste, werd ter hoogte van het Huis de Geer achterop gereden door een hem onbekenden wielrijder, die hem met een hard voorwerp op het achterhoofd sloeg. De klap was echter van zoodanigen aard, dat de kruideniersbediende nog om hulp kon roe pen, waarop de wielrijder haastig verdween in de richting Utrecht. Het was den aanrander waarschynllfk te doen om een tasch, waarin vry veel geld was ge borgen. welke met een riem over den schouder van den bediende hing. Alles ging zoo vlug in zijn werk, dat de be diende geen signalement van den dader kon opgeven. Zoodra de ramp bekend was, had men aan het Wilhelmlnagasthuis ultgebrelde maatrege len genomen. Brancards werden gereed gehouden, terwyi ook enkele doktoren speciaal belast werden met het verzorgen der aangebrachte gewonden. Het op en neer rijden van de wagens van den G.GD en brandweerauto’s trok zeer de aandacht van het publiek en al spoedig was tot in het hartje der stad het gerucht van de ramp door gedrongen. Een groot aantal belangstellenden begaf zich per auto, bus en rijwiel In de rich ting van de plaats der ramp, doch de politie droeg zorg, dat men het reddingswerk niet kon belemmeren. schen zich eveneens personeel van den G. G. D. bewoog. Weldra kon onze chauffeur niet verder, om dat een vyftal brandweer-auto's stond gepar keerd en politie den weg had afgezet. Met de bekende bereidwilligheid liet men ons passeeren en toen begon een tocht door vette modder. Achter ons kwamen steeds meer am- bulance-aute's het drassige welland oprijden en men zag de zware wagens wegzakken in de vette kiel. Na'enkele honderden meters geloo- pen te hebben, mpesten wy een klein brug getje passeeren en met angst en vreeze zagen we ook de ambulance-auto’s, dokterswagen en particulieren wagen passeeren, waarbij de chauffeurs de grootste moeite hadden bet stuui te houden. Wederom volgde een haast onbe gaanbaar weiland. Begrypeiyk was de verwarring groot. Men zocht, riep elkaar toe, vroeg cm doktoren, ver bandmiddelen en Iedereen wilde helpen, doch kon niet, daar de terreingesteldheid van dien aard was, dat men geen vas.en grond onder de voeten had. Brandweerlieden klauterden over de machine naar het achterste gedeelte, dat zich aan de overzyde van de sloot In de modder had vastgewerkt. werktuigkundige Willem Johannes van Huut werd geboren te Enschede op 26 Maart 1907. Zes jaar was hy gedetacheerd op de vlieg kampen de Kooy en de Mok als burger-vheg- tuigmaker. <8 Op 13 April 1931 kwam hy in dienst by d» K.L.M. Hy stond bekend als een uitstekend» tracht en was gedurende een half jaar gede tacheerd by de Chargeurs Réunles om het per soneel aldaar te instruoeren De marconist Cornells Jan Surber werd ge boren op 1 Juli 1912 te Rotterdam. Hij voer als derde stuurman op de groote vaart. O. m. was hy in dienst by den Rotterdamschen Lloyd. Hy was reserve-luitenant ter zee derde klas se. In 1935 kwam hy als telegrafist by de K. L M. in opleiding en op 18 April 1936 ontving hy zyn aanstelling als zoodanig by deze maat- achoppy. De bestuurder van het verongelukte vliegtuig, J. J. E. Duimelaar, werd 27 September 1895 te Asperen (Z.-H.) geboren. Hy ving zijn lucht- vaartcarrière aan in November 1916 als chauf- f-ur-monteur by de luchtvaart-afdeeling te Soesterberg. In Augustus 1921 werd hij leer- ling-vlieger en in 1922 behaalde hy zyn inter nationaal en militair brevet. Op 9 April 1922 trad hy in dienst der K. L.M. De heer Duimelaar bezat het onderschei- dingsteeken voor 12 J4 -jarigen dienst by de K L M. Hy maakte 25 Indié-vluchten, waar van 24 als gezagvoerder. LONDEN, 15 Nbv. (Havas) conservatieve leden van het lagerhuis, onder wie Yan Adams en Amery, hebben besloten te trachten een voldoend aantal handteeke- ningen te verzamelen, waardoor een debat over een motie mogeiyk wordt, die het sluiten van een overeenkomst verbiedt, met betrekking tot de overdracht van Britsche koloniën of man daatgebieden aan Duitschland, zonder dat „het Britsche volk daarvoor toestemming heeft ver leend”. De werktuigkundige W. J. van Huut, •die bij de ramp van het K.L.M.- vliegtuig „Ijsvogel" om het leven is gekomen Hier en daar stonden auto's en autobus sen, waar de belangstellenden waren uit gestapt. om iets te vernemen van het droe vig ongeval, dat zich een paar duizend me ter- verder temidden ran een diepe duister nis in een groot drassig land, omringd van talrijke slooten, had afgespeeld. Andere groepen zoeken naar de motoren. In de richting van de Nieuwe Meer blijkt het lan- 0 dingsgestel van de machine terecht te zyn ge komen, terwyi een honderd meter verder een der motoren diep in de klei gevonden wordt. Men zoekt verder. En wederom worden groote brokstukken van den Ijsvogel aange troffen, vrijwel onherkenbaar. Ondertusschen is er vanaf deze plaats groot alarm gemaakt, en verschynen de directeur van den G. G. D. dr. 3. Tuatler, de adjunct-directeur, dr. Spijer, ter plaatse, gevolgd door de doktoren dr. Brand en Voskuil. De gewonden werden op brancards gelegd en naar de ambulance auto's gedragen, die links en rechts in het weiland verspreid stonden. Er, heerschte een angstige beklemdheid en vooral wanneer weer een groep met een doode of 'gewonde passeerde, kwam een ernstig zwij gen onder alle aanwezigen. Twee zwaar gewon den vond men onder den rechtervleugel van het vliegtuig. In de duisternis lagen hier èn daar kleedingstukken en voorwerpen, beboerende tot passagiers en bemanning en enkele politieagen ten werden belast met het verzamelen daarvan. Midden October verliet de 35-jarige H. D. een heftige woordenwisseling de woning van zyn ouders te Eenrum. Het gelukte de politie niet hem op te sporen. In verband hiermede ontstond eenlge dagen later een hevige ruzie in het ge zin B„ waarbij de 28-jarige dochter haar vader met een scheermes aanviel en ernstig verwondde. Maandag is het lyk van den 35-jarigen zoon uit een kolk onder Hornhuizen, gemeente Kloos terburen, opgehaald. FATOLOF 3 - ALKMAAR TEL MM Watten Windsel* Ideal - Windsels flanel - Windsels hydrophyl - 16/ie Gaas - Verband- trpmmela - Suspensoirs - InneemglaaeJ»» ZIEKENFONDSLEVERANCIER aan. Dan gewonden. Men en enkele dooden enkele honderden Zoo stonden wy dan tegenover den eens trotzehen K. L. M.-vogel de „Ijsvogel” met het bekende teeken P-H-A—R-IJ. J Er heerschte ter plaatse een groote verwarring. Onder het zwakke schijnsel van de zoek lampen ston den hier en daar brancard», waar op slachtoffer» lagen, bedekt door dekens of lakens. De „Ijsvogel” bood een verschrik- kelijken aanblik. De machine stond met den neu» in de richting van de Nieuwe Meer, doch de motoren wa rén afgerukt evenals het landingsge stel. Het voorgedeelte vertoonde een groot ruine vab aluminium en andere metalen, terwijl flarden naar buiten hingen. Van den stuurstoel was niets meer te bekennen en het scheen wel of achter dezen het verdere gedeelte was ingedrukt. De machine stond of liever hing over een sloot, die de verbinding vormt tusschen het stuk Rietwijkerpolder en het verlengde ge deelte van het Jaagpad. De machine was neergekomen op Amsterdamach gebied. te verkennen en spoedig steeg een der kleinere vliegtuigen op en zocht met behulp van zoeklampen de om geving af. Reeds na 15 minuten kon men het vliegveld de plek aangeven van de tragische gebeurtenis, die zich in den Riekerpolder had afgespeeld. De eigenaar van een café aan het Jaagpad vertelde ons het volgende: „Het was even half zeven, toen wy, thuis gezeten, een vliegtuig zeer laag over onze woning hoorden komen, wy schrokken hier zoo van, dat wy met vier man naar buiten liepen en wy constateerden, dat het vliegtuig niet hooger dan 30 M. over ons huis was gevlogen. Wij kregen den indruk, dat de piloot een noodlanding wilde maken. Er viel een dichte motregen en er stond een zware mist. en hadden nauweiyks enkele minuten gereden, toen wy vanuit onzen auto opzy van den w«g groepen menschen zagen, turend in de richting van de landerijen. o Het was ongeveer zeven uur, toen ons de melding bereikte over een vliegtulg-ongevai b»by den Haagschen weg. Op informatie wat '°°r vliegtuig het kon zyn en of er ongelukken t>Ü waren gebeurd, kon men ons geen nadere Inllchflngen verstrekken. Het duurde slechts enkele minuten of de taxi bracht ons In snelle Taart in de richting van de Haarlemmermeer- om zoo den Haagschen Weg te berei-' ken. Op den Sloterstraatweg by het viaduct ♦erden wy Ingehaald door een wagen van de brandweer, die, heftig loeiend met de sirene, voorrang verzocht en achter dezen reden, even eens signalen gevend, twee ambulance-auto’s van den G. G.D. In sneue vaart volgden wij deze voertuigen De by het vlleg-ongeluk omgekomen kapt- tein-vlieger W. van Geemeren was 43 jaar oud. Hy werd in Juli 1923 in den rang van eerste ultenant bij de L.V.A. geplaatst en 1 Januari j.L tot kapitein bevorderd. De laatste maanden heeft hy herhaaldfiyk in de cockpit der K. L. M.-toestellen de lynvluchten meegemaakt, om ervarirxj op te doen met meer-motor’ge toe- stellen. De L.V.A. heeft immers ge beschik- k'ng gekregen over de moderne Fokker-krol- sers T5 en de gevechtsvliegtuigen SI, en van zelfsprekend bereidden de instructeur» en de commandant van <ft viiegschool zich voor om met deze twee-motorige vliegtuigen de noodige ervaring op te doen. Kapitein W. van Gemeren, tweede bestuurder van het verongelukte K.LM-vliegtuig JJsvogel", vond den dood bü het tragische ongeval Voortgezette viering van het zesde Unie- 1 ustrum der katholieke studenten. Advocaat-generaal concludeert tot straf- baar-verklaring van den autobua-onder- ngmer Sommeling. Een van ons begaf zich naar den straatweg, om aan automobilisten hulp te vragen en auto riteiten te waarschuwen. Ondertusschen had men ook op Schiphol van liet ongeluk kennis gekregen. Het zal een twintig minuten geduurd hebben, voor er voldoende hulp aanwezig was. om de slachtoffers te kunnen helpen. Voor de wagens van den G.G.D. was het moeiiyk, het terrein te bereiken. Iedere minuut, dat begrepen we, was kostlAar. Een half uur na het ongeluk was de mist vrij wel opgetrokken en ook had het opgehouden te regenen.” Ook van Schiphol waren vcrscmUende auto riteiten ter plaatse, terwyi mannen van de hulpploeg met een der grootste K. L. M -wa gens arriveerden. - Op het terrein waren gearriveerd hoofdin-* spec.eur Glaslus met inspecteur Van Bllttera- vyk. onder kie dit gedeelte der stad ressor teert. Kort daarop arriveerden de hoofdcommis saris, de heer H. J. Versteeg en de waarne mende hoofdcommissaris, de heer Haarman. Van het hoofdbureau van politie werden een drietal auto's met manschappen gezonden, ter- wyi rechercheurs eveneens per auto kwamen. Polltie van KTeuker-Amstel was eveneens spoedig ter plaatse, alsmede eenlge manschap pen van de militaire politie en deKon. Ma rechaussee. Om ongewenscht» toeschouwers te weren, liet de politie geen publiek meer op de wellan den toe en verwyderde hen, die zich niet kon den legitlmeeren. Onderwyi werd het bergings werk van gewonden en dooden voortgezet. s De „Ijsvogel” wv op weg van Berljjn naar Amsterdam. Zjj werd om 6.30 uur verwacht op Schiphol. Men had nog kort tevoren door mid del van de radio in contact gestaan en er waren geeif bijzondere of ver ontrustende berichten binnengeko- rpfen. Omstreeks zeven uur hoorde men op het vliegveld Schiphol een hevigeh slag en daar men geen ver binding met de „Ijsvogel" kreeg. t vreesde men het ergste. Men besloot met een der vliegtuigen de omgeving Plotseling schoot het vliegtuig omlaag. WU hoorden een hevlgen slag en zagen de machine weer omhoog gaan, wy konden waarnemen, dat zy als het ware over den grond schoof en toen was bet stil geworden. In looppas begaven wy ons in de richting, waar wy vermoedden, dat de machine was neergekomen en het duurde slechts kort, ot wy hadden het toestel bereikt. Al dade lijk stuitten wy op de lichamen van een tweetal zwaargewonden, die links van het vliegtuig lagen. Men draagt twee dooden volgt een aantal vindt de gewonden over *n afstand van meters. De omliggende terreinen wor den met zoeklichten afgezocht en weldra ontdekt men hier en daar nieuwe slachtoffers. Als een broeder, geassisteerd door een brandweerman, rechts van de machine de sloot af licht, vindt men daar het Ijjk van een jonge vrouw. >J» de ED 81 !t h J Ie n n van het Administratie verstrekt. DIENST AANBIEDINGEN. Gevraagd ot hen- geboden, geplaatst onder de Omroeper- rubriek 10 CL per regel. HET K. L. M.-VL1EGTU1G DE „IJS VOGEL” NABIJ SCHIPHOL NEER GESTORT EN VERNIELD. VIJF DOODEN EN ELF GEWONDEN. De Fransche regeering publiceerde de nieuwe wetsdecreten. Chamberlain legde een verklaring af over de koloniën en het Jodenvraagstuk. Het Vaticaan heeft openlijk geprotes teerd tegen artikel I der Italiaansche rassenwet. Te Ethen (N.-Br.) heeft een stier een landarbeider doodgedrukt. Autodieven in Den Haag ontmaskerd. Narcissen-embargo in Amerika per 15 Augustus 1939 opgeheven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 11