J
ONS BLAD
DC 3 IJSVOGEL NABU SCHIPHOL VERONGELUKT
Zes dooden
elf gewonden
[MOOR
L
en
CABINE MIDDENDOOR
GEBROKEN
DE BAROMETER
J
Capablanca
verliest
Tijdens uitvoeren van bakenlanding bij
lage bewolking te vroeg den
grond geraakt
Het nieuws van heden
DINSDAG IS NOVEMBER 1938
J
Wat een ooggetuige waarnam
Ontzettende ravage in den Riekerpolder
Poging tot straatroof
J. J. E. Duimelaar
W. 'J. van Huut
GARANTIE
Negen Duitachera, vier Engelachen
en een Tajech waren de paaaa-
giera van het vliegtuig
De omgekomen
bemanning
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN
LIJK VAN VERMISTE
GEVONDEN
Vreeselijk schouwspel
in het drassige land
VEREENIGDE katholieke pers
HET KOLONIALE VRAAG
STUK
C. J. Surber
ra
MAYONNABE
- TAC cmSaladejauj
TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG No. 38
DC PRIJS DER ADVERTENTIEN bedraagt 10 et P
ragal; Ingezonden Medadeellngen 40 et 0 e.
BIJ CONTRACT AANMERKELIJKE REDUCTIE
Ultvoerla tarief voor sdverteoron bl| sbon-
Joh. Lauwers - Opticien
VULPENHOUDERS'^"01
In het zicht van de haven, in den Riekerpolder, op nauwe*
lijks twee kilometer afstand van Schiphol, is Maandagavond
te ruim zeven uur de P H - A R IJ „Ijsvogel”, een der laatst
aangekochte toestellen van de K.L.M., bestuurd door gezag
voerder Duimelaar, tegen den grond geslagen en verongelukt,
’s Morgens was de machine van Schiphol naar Berlijn vertrok
ken. Kort voor vijf uur keerde het toestel naar Schiphol terug,
met veertien passagiers en een vijfkoppige bemanning.
Gezagvoerder Duimelaar, een der oudste en meest ervaren
piloten van de K.L.M., luahhnillionnair, rustig, onverstoorbaar,
en- behoorend tot het puikje van de oude garde der K.L.M„
commandeerde het toestel, met als tweeden piloot kapitein Van
Geemeren, geen pasbeginnerid verkeersvlieger in opleiding,
maar een ervaren instructeur, commandant van de viiegschool
der Luchtvaart-afdeeling Soesterberg.
De verdeje bemanning bestond uit marconist Surber en
mecanicien Van Huut. Zij allen bevonden zich in de cockpit, den
commandopost van het vliegtuig, waar ook de eerste en zwaar
st^ klappen vallen als er iets mis gaat. Allen vonden dan ook
den dood.
Het vijfde lid der bemanning was de steward Eys. Zijn
plicht houdt hem achter in de cabine, en deze plaats heeft hem
gespaard voor het lot, dat de anderen in de cockpit trof. Hij
werd gewond.
Van de passagiers werden twee vrouwen van Duitsche na-
tionaliteit gedood, verder telde men tien gewonden.
Kapitein van Geemeren
r
i<
)0
T 1
^5? z
{EtfcQQOS- D.BLAZEP METZ NV Q'pAi
vernielde
toestel
het
K.LM.-vliegtuig „Ijsvogel”, dat Maandagavond nabij Schiphol neerstortte.
G
(Vervolg elders in dit blad)
Een aantal
ch
>b.
Omstreeks half negen ontdekte men, dat
rich in het vliegtuig nog een doode be*
vond, doch deae rat soo bekneld, d»t men
gebruik moest maken van aaagwerktnlgen
om het slachtoffer te bevrijden. Het bleek
een Duitscher te rijn.
Doch nu zagen wy lil de verte het schijnsel
van een rilverachtige vliegmachine, die dooi
verschillende lampjes, het bleken later zaklan
taarns en schijnwerpers van auto’s te zijn, ver
licht werd. Brandweermannen met koperen hal
men zag men heen en weer draven, waartus-
De bekende piloot J. J. Duimelaar, die
bij het ongeluk van het K .LM.-vliegtuig
„Ijsvogel" nabij Schiphol om het leven
is gekomen
1st
ns
lig
De resultaten van de partijen, gespeeld in do
zesde ronde van het A. V. R. O.-tournooi lulden:
KeresCapablanca 10.
EuweReshevsky afgebroken na 41 zetten.
FlohrBotwlnnlk afgebroken na 40 zetten.
AljechlnFine afgebroken na 40 zetten.
De stand na de zesde ronde luidt:
L Fine 4J4 pnt. plus 1 afgebroken partij;
2. en 3. Keres en Aljeehin ieder 2% pnt. plus
2 afgebroken partijen; 4. Botwlnnlk 2H pnt
plus 1 afgebroken party; 5. en 8. Capablanca
en Euwe ieder 2 pnt. plus 1 afgebroken party;
7. Flohr 114 pnt. plus 1 afgebroken partij;
8. Reshevsky pnt plus 3 afgebroken partijen.
NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD
De tweede bestuurder Vaa Geemeren is
commandant van de viiegschool, die ge-
ruhnen tijd met K. L. M.-toeStellen vluch
ten maakt Het toestel bevatte negen Duit-
schers, vier Engelachen en een Tsjech als
passagiers. Tien van hen zouden naar
Londen doorvHegen.
Een kruideniersbediende, die gisterenavond
omstreeks half zeven met 'n transportdriewieler
op den Utrechtschestraatweg onder Jutphaas
fietste, werd ter hoogte van het Huis de Geer
achterop gereden door een hem onbekenden
wielrijder, die hem met een hard voorwerp op
het achterhoofd sloeg.
De klap was echter van zoodanigen aard, dat
de kruideniersbediende nog om hulp kon roe
pen, waarop de wielrijder haastig verdween in
de richting Utrecht.
Het was den aanrander waarschynllfk te doen
om een tasch, waarin vry veel geld was ge
borgen. welke met een riem over den schouder
van den bediende hing.
Alles ging zoo vlug in zijn werk, dat de be
diende geen signalement van den dader kon
opgeven.
Zoodra de ramp bekend was, had men aan
het Wilhelmlnagasthuis ultgebrelde maatrege
len genomen.
Brancards werden gereed gehouden, terwyi ook
enkele doktoren speciaal belast werden met het
verzorgen der aangebrachte gewonden. Het op
en neer rijden van de wagens van den G.GD
en brandweerauto’s trok zeer de aandacht van
het publiek en al spoedig was tot in het
hartje der stad het gerucht van de ramp door
gedrongen. Een groot aantal belangstellenden
begaf zich per auto, bus en rijwiel In de rich
ting van de plaats der ramp, doch de politie
droeg zorg, dat men het reddingswerk niet kon
belemmeren.
schen zich eveneens personeel van den G. G. D.
bewoog.
Weldra kon onze chauffeur niet verder, om
dat een vyftal brandweer-auto's stond gepar
keerd en politie den weg had afgezet.
Met de bekende bereidwilligheid liet men ons
passeeren en toen begon een tocht door vette
modder. Achter ons kwamen steeds meer am-
bulance-aute's het drassige welland oprijden en
men zag de zware wagens wegzakken in de
vette kiel. Na'enkele honderden meters geloo-
pen te hebben, mpesten wy een klein brug
getje passeeren en met angst en vreeze zagen
we ook de ambulance-auto’s, dokterswagen en
particulieren wagen passeeren, waarbij de
chauffeurs de grootste moeite hadden bet stuui
te houden. Wederom volgde een haast onbe
gaanbaar weiland.
Begrypeiyk was de verwarring groot. Men
zocht, riep elkaar toe, vroeg cm doktoren, ver
bandmiddelen en Iedereen wilde helpen, doch
kon niet, daar de terreingesteldheid van dien
aard was, dat men geen vas.en grond onder
de voeten had. Brandweerlieden klauterden
over de machine naar het achterste gedeelte,
dat zich aan de overzyde van de sloot In de
modder had vastgewerkt.
werktuigkundige Willem Johannes van
Huut werd geboren te Enschede op 26 Maart
1907. Zes jaar was hy gedetacheerd op de vlieg
kampen de Kooy en de Mok als burger-vheg-
tuigmaker. <8
Op 13 April 1931 kwam hy in dienst by d»
K.L.M. Hy stond bekend als een uitstekend»
tracht en was gedurende een half jaar gede
tacheerd by de Chargeurs Réunles om het per
soneel aldaar te instruoeren
De marconist Cornells Jan Surber werd ge
boren op 1 Juli 1912 te Rotterdam. Hij voer als
derde stuurman op de groote vaart. O. m. was
hy in dienst by den Rotterdamschen Lloyd.
Hy was reserve-luitenant ter zee derde klas
se. In 1935 kwam hy als telegrafist by de K.
L M. in opleiding en op 18 April 1936 ontving
hy zyn aanstelling als zoodanig by deze maat-
achoppy.
De bestuurder van het verongelukte vliegtuig,
J. J. E. Duimelaar, werd 27 September 1895 te
Asperen (Z.-H.) geboren. Hy ving zijn lucht-
vaartcarrière aan in November 1916 als chauf-
f-ur-monteur by de luchtvaart-afdeeling te
Soesterberg. In Augustus 1921 werd hij leer-
ling-vlieger en in 1922 behaalde hy zyn inter
nationaal en militair brevet. Op 9 April 1922
trad hy in dienst der K. L.M.
De heer Duimelaar bezat het onderschei-
dingsteeken voor 12 J4 -jarigen dienst by de
K L M. Hy maakte 25 Indié-vluchten, waar
van 24 als gezagvoerder.
LONDEN, 15 Nbv. (Havas)
conservatieve leden van het lagerhuis, onder
wie Yan Adams en Amery, hebben besloten
te trachten een voldoend aantal handteeke-
ningen te verzamelen, waardoor een debat over
een motie mogeiyk wordt, die het sluiten van
een overeenkomst verbiedt, met betrekking tot
de overdracht van Britsche koloniën of man
daatgebieden aan Duitschland, zonder dat „het
Britsche volk daarvoor toestemming heeft ver
leend”.
De werktuigkundige W. J. van Huut,
•die bij de ramp van het K.L.M.-
vliegtuig „Ijsvogel" om het leven is
gekomen
Hier en daar stonden auto's en autobus
sen, waar de belangstellenden waren uit
gestapt. om iets te vernemen van het droe
vig ongeval, dat zich een paar duizend me
ter- verder temidden ran een diepe duister
nis in een groot drassig land, omringd van
talrijke slooten, had afgespeeld.
Andere groepen zoeken naar de motoren. In
de richting van de Nieuwe Meer blijkt het lan-
0
dingsgestel van de machine terecht te zyn ge
komen, terwyi een honderd meter verder een
der motoren diep in de klei gevonden wordt.
Men zoekt verder. En wederom worden
groote brokstukken van den Ijsvogel aange
troffen, vrijwel onherkenbaar. Ondertusschen
is er vanaf deze plaats groot alarm gemaakt,
en verschynen de directeur van den G. G. D.
dr. 3. Tuatler, de adjunct-directeur, dr. Spijer,
ter plaatse, gevolgd door de doktoren dr. Brand
en Voskuil.
De gewonden werden op brancards gelegd en
naar de ambulance auto's gedragen, die links
en rechts in het weiland verspreid stonden.
Er, heerschte een angstige beklemdheid en
vooral wanneer weer een groep met een doode
of 'gewonde passeerde, kwam een ernstig zwij
gen onder alle aanwezigen. Twee zwaar gewon
den vond men onder den rechtervleugel van het
vliegtuig. In de duisternis lagen hier èn daar
kleedingstukken en voorwerpen, beboerende tot
passagiers en bemanning en enkele politieagen
ten werden belast met het verzamelen daarvan.
Midden October verliet de 35-jarige H. D.
een heftige woordenwisseling de woning van zyn
ouders te Eenrum. Het gelukte de politie niet
hem op te sporen. In verband hiermede ontstond
eenlge dagen later een hevige ruzie in het ge
zin B„ waarbij de 28-jarige dochter haar vader
met een scheermes aanviel en ernstig verwondde.
Maandag is het lyk van den 35-jarigen zoon
uit een kolk onder Hornhuizen, gemeente Kloos
terburen, opgehaald.
FATOLOF 3 - ALKMAAR TEL MM
Watten Windsel* Ideal - Windsels flanel -
Windsels hydrophyl - 16/ie Gaas - Verband-
trpmmela - Suspensoirs - InneemglaaeJ»»
ZIEKENFONDSLEVERANCIER
aan. Dan
gewonden. Men
en enkele dooden
enkele honderden
Zoo stonden wy dan tegenover den
eens trotzehen K. L. M.-vogel de
„Ijsvogel” met het bekende teeken
P-H-A—R-IJ. J
Er heerschte ter plaatse een groote
verwarring. Onder het zwakke
schijnsel van de zoek lampen ston
den hier en daar brancard», waar
op slachtoffer» lagen, bedekt door
dekens of lakens.
De „Ijsvogel” bood een verschrik-
kelijken aanblik. De machine stond
met den neu» in de richting van de
Nieuwe Meer, doch de motoren wa
rén afgerukt evenals het landingsge
stel. Het voorgedeelte vertoonde een
groot ruine vab aluminium en andere
metalen, terwijl flarden naar buiten
hingen. Van den stuurstoel was niets
meer te bekennen en het scheen wel
of achter dezen het verdere gedeelte
was ingedrukt. De machine stond of
liever hing over een sloot, die de
verbinding vormt tusschen het stuk
Rietwijkerpolder en het verlengde ge
deelte van het Jaagpad. De machine
was neergekomen op Amsterdamach
gebied.
te verkennen en spoedig steeg een
der kleinere vliegtuigen op en zocht
met behulp van zoeklampen de om
geving af. Reeds na 15 minuten kon
men het vliegveld de plek aangeven
van de tragische gebeurtenis, die zich
in den Riekerpolder had afgespeeld.
De eigenaar van een café aan het Jaagpad
vertelde ons het volgende: „Het was even half
zeven, toen wy, thuis gezeten, een vliegtuig
zeer laag over onze woning hoorden komen,
wy schrokken hier zoo van, dat wy met vier
man naar buiten liepen en wy constateerden,
dat het vliegtuig niet hooger dan 30 M. over
ons huis was gevlogen. Wij kregen den indruk,
dat de piloot een noodlanding wilde maken. Er
viel een dichte motregen en er stond een
zware mist.
en hadden nauweiyks enkele minuten gereden,
toen wy vanuit onzen auto opzy van den w«g
groepen menschen zagen, turend in de richting
van de landerijen.
o
Het was ongeveer zeven uur, toen ons de
melding bereikte over een vliegtulg-ongevai
b»by den Haagschen weg. Op informatie wat
'°°r vliegtuig het kon zyn en of er ongelukken
t>Ü waren gebeurd, kon men ons geen nadere
Inllchflngen verstrekken. Het duurde slechts
enkele minuten of de taxi bracht ons In snelle
Taart in de richting van de Haarlemmermeer-
om zoo den Haagschen Weg te berei-'
ken. Op den Sloterstraatweg by het viaduct
♦erden wy Ingehaald door een wagen van de
brandweer, die, heftig loeiend met de sirene,
voorrang verzocht en achter dezen reden, even
eens signalen gevend, twee ambulance-auto’s
van den G. G.D.
In sneue vaart volgden wij deze voertuigen
De by het vlleg-ongeluk omgekomen kapt-
tein-vlieger W. van Geemeren was 43 jaar oud.
Hy werd in Juli 1923 in den rang van eerste
ultenant bij de L.V.A. geplaatst en 1 Januari
j.L tot kapitein bevorderd. De laatste maanden
heeft hy herhaaldfiyk in de cockpit der K. L.
M.-toestellen de lynvluchten meegemaakt, om
ervarirxj op te doen met meer-motor’ge toe-
stellen. De L.V.A. heeft immers ge beschik-
k'ng gekregen over de moderne Fokker-krol-
sers T5 en de gevechtsvliegtuigen SI, en van
zelfsprekend bereidden de instructeur» en de
commandant van <ft viiegschool zich voor om
met deze twee-motorige vliegtuigen de noodige
ervaring op te doen.
Kapitein W. van Gemeren, tweede
bestuurder van het verongelukte
K.LM-vliegtuig JJsvogel", vond den
dood bü het tragische ongeval
Voortgezette viering van het zesde Unie-
1 ustrum der katholieke studenten.
Advocaat-generaal concludeert tot straf-
baar-verklaring van den autobua-onder-
ngmer Sommeling.
Een van ons begaf zich naar den straatweg,
om aan automobilisten hulp te vragen en auto
riteiten te waarschuwen. Ondertusschen had
men ook op Schiphol van liet ongeluk kennis
gekregen. Het zal een twintig minuten geduurd
hebben, voor er voldoende hulp aanwezig was.
om de slachtoffers te kunnen helpen. Voor de
wagens van den G.G.D. was het moeiiyk, het
terrein te bereiken.
Iedere minuut, dat begrepen we, was kostlAar.
Een half uur na het ongeluk was de mist vrij
wel opgetrokken en ook had het opgehouden te
regenen.”
Ook van Schiphol waren vcrscmUende auto
riteiten ter plaatse, terwyi mannen van de
hulpploeg met een der grootste K. L. M -wa
gens arriveerden. -
Op het terrein waren gearriveerd hoofdin-*
spec.eur Glaslus met inspecteur Van Bllttera-
vyk. onder kie dit gedeelte der stad ressor
teert. Kort daarop arriveerden de hoofdcommis
saris, de heer H. J. Versteeg en de waarne
mende hoofdcommissaris, de heer Haarman.
Van het hoofdbureau van politie werden een
drietal auto's met manschappen gezonden, ter-
wyi rechercheurs eveneens per auto kwamen.
Polltie van KTeuker-Amstel was eveneens
spoedig ter plaatse, alsmede eenlge manschap
pen van de militaire politie en deKon. Ma
rechaussee.
Om ongewenscht» toeschouwers te weren,
liet de politie geen publiek meer op de wellan
den toe en verwyderde hen, die zich niet kon
den legitlmeeren. Onderwyi werd het bergings
werk van gewonden en dooden voortgezet.
s
De „Ijsvogel” wv op weg van
Berljjn naar Amsterdam. Zjj werd
om 6.30 uur verwacht op Schiphol.
Men had nog kort tevoren door mid
del van de radio in contact gestaan
en er waren geeif bijzondere of ver
ontrustende berichten binnengeko-
rpfen. Omstreeks zeven uur hoorde
men op het vliegveld Schiphol een
hevigeh slag en daar men geen ver
binding met de „Ijsvogel" kreeg.
t vreesde men het ergste. Men besloot
met een der vliegtuigen de omgeving
Plotseling schoot het vliegtuig omlaag.
WU hoorden een hevlgen slag en zagen de
machine weer omhoog gaan, wy konden
waarnemen, dat zy als het ware over den
grond schoof en toen was bet stil geworden.
In looppas begaven wy ons in de richting,
waar wy vermoedden, dat de machine was
neergekomen en het duurde slechts kort,
ot wy hadden het toestel bereikt. Al dade
lijk stuitten wy op de lichamen van een
tweetal zwaargewonden, die links van het
vliegtuig lagen.
Men draagt twee dooden
volgt een aantal
vindt de gewonden
over *n afstand van
meters. De omliggende terreinen wor
den met zoeklichten afgezocht en
weldra ontdekt men hier en daar
nieuwe slachtoffers. Als een broeder,
geassisteerd door een brandweerman,
rechts van de machine de sloot af
licht, vindt men daar het Ijjk van een
jonge vrouw.
>J»
de
ED
81
!t
h J
Ie
n
n
van het
Administratie verstrekt.
DIENST AANBIEDINGEN. Gevraagd ot hen-
geboden, geplaatst onder de Omroeper-
rubriek 10 CL per regel.
HET K. L. M.-VL1EGTU1G DE „IJS
VOGEL” NABIJ SCHIPHOL NEER
GESTORT EN VERNIELD. VIJF
DOODEN EN ELF GEWONDEN.
De Fransche regeering publiceerde de
nieuwe wetsdecreten.
Chamberlain legde een verklaring af
over de koloniën en het Jodenvraagstuk.
Het Vaticaan heeft openlijk geprotes
teerd tegen artikel I der Italiaansche
rassenwet.
Te Ethen (N.-Br.) heeft een stier een
landarbeider doodgedrukt.
Autodieven in Den Haag ontmaskerd.
Narcissen-embargo in Amerika per 15
Augustus 1939 opgeheven.