ONS BLAD DC 3 IJSVOGEL NABIJ SCHIPHOL VERONGELUKT Zes dooden elf gewonden en I MDDP Het nieuws van heden DE BAROMETER Capablanca verliest CABINE MIDDENDOOR GEBROKEN Tijdens uitvoeren van bakenlanding bij lage bewolking te vroeg den grond geraakt TACK ÏW1?5' DINSDAG 15 NOVEMBER 1938 5? Wat een ooggetuige waarnam Ontzettende ravage in den Riekerpolder Poging tot straatroof J. J. E. Duimelaar W. 'J. van Huut GARANTIE DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN LUK VAN VERMISTE GEVONDEN De omgekomen bemanning VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS mayonnaise (nSALADESAU5 Negen Duitschers, vier Engelschen en een Tsjech waren de passa giers van het vliegtuig HET KOLONIALE VRAAG STUK Vreeselijk schouwspel in het drassige land HET K. L. M.-VLIEGTUIG DE ..IJS VOGEL" NABIJ SCHIPHOL NEER GESTORT EN VERNIELD. VIJF DOODEN EN ELF GEWONDEN. Kapitein van Geemeren VULPENHOUDERS'^'00’ Joh. Lauwers - Opticien PATOLOP 3 - ALKMAAR - TBU Z606 In het zicht van de haven, in den Riekerpolder, op* nauwe lijks twee kilometer afstand van Schiphol, is Maandagavond te ruim zeven uur de P H - A R IJ „Ijsvogel”, een der laatst aangekochte toestellen van de K.L.M., bestuurd door gezag voerder Duimelaar, tegen -den grond geslagen en verongelukt, ’s Morgens was de machine van Schiphol naar Berlijn vertrok ken. Kort voor vijf uur keerde het toestel naar Schiphol terug, met veertien passagiers en een vijfkoppige bemanning. Gezagvoerder Duimelaar, een der oudste en meest ervaren piloten van de K.L.M., luchtmillionnair, rustig, onverstoorbaar, en behoorend tot het puikje van de oude garde der K.L.M., commandeerde het toestel, met als tweeden piloot kapitein Van Geemeren, geen pasbeginnend verkeersvlieger in opleiding, maar een ervaren instructeur, commandant van de vliegschool der Luchtvaart-afdeeling Soesterberg. De verdere bemanning bestond uit marconist Surber en mecanicien Van Huut. Zij allen bevonden zich in de cockpit, den commandopost van het vliegtuig, waar ook de eerste en zwaar ste klappen vallen als er iets mis gaat. Allen vonden dan ook den dood. Het vijfde lid der bemanning was de steward Eys. Zijn plicht houdt hem achter in de cabine, en deze plaats heeft hem gespaard voor het lot, dat de anderen in de cockpit trof. Hij werd gewond. Van de passagiers werden twee vrouwen van Duitsche na tionaliteit gedood, verder telde men tien gewonden. De werktuigkundige W. J. van Huut, die bü de tamp van het K.L.M.- vliegtuig JJsvogel” om het leven is gekomen TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG No. 38 DE PRIJS DER ADVERTENTIEN bedraagt 30 rt p. C. J. Surber per o o vernielde toestel het K.L.M.-vliegtuig „Ijsvogel”, dat Maandagavond nabü Schiphol neerstortte. 4 Omstreeks half negen ontdekte men, dat er rich In het vliegtuig nog een doode be vond. doeh dese sat zoo bekneld, dat men gebruik moest maken van saagwerktuigen om het slachtoffer te bevrijden. Bet bleek een Dnitscher te rijn. De bekende piloot J. J. Duimelaar, die bij het ongeluk van het K L M.-vliegtuig „Ijsvogel" nabij Schiphol om het leven is gekomen De resultaten van de partüen, gespeeld in do zesde ronde van het A. V R.O.-tournooi lulden: KeresCapablanca 10. EuweReshevsky afgebroken na 41 zetten. Flohr—Botwinnik afgebroken na 40 zetten. Aljechin—Fine afgebroken na 40 zetten. De stand na de sesde ronde luidt: 1. Fine 4K pnt. plus 1 afgebroken partij; 3. en 3. Keres en Aljechin ieder 3JE pnt. phid 2 afgebroken partijen; 4. Botwinnik 2J4 pnt plus 1 afgebroken partij; 5. en 6. Capablanca en Euwe ieder 3 pnt. plus 1 afgebroken partij; 7. Flohr 1H pnt. plus 1 afgebroken partij; 8. Reshevsky ft pnt. plus 3 afgebroken partijen. NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD De marconist Cornells Jan Surber werd ge boren op 1 Juli 1013 te Rotterdam. HU voer als derde stuurman op de groote vaart. O. m. was hü in dienst bjj den Rotte rdamschen Lloyd. HU was reserve-luitenant ter zee derde klas te. In 1935 kwam hU als telegrafist bü de K. LM. in opleiding en op 18 April 1936 ontving hU zUn aanstelling als zoodanig bü deze maat schappij. Doch nu zagen wü to de verte het schijnsel van een zilverachtige vliegmachine, die door verschillende lampjes, het bleken later zaklan taarns en schijnwerpers van auto’s te zUn, ver licht werd. Brandweermannen met koperen hel men zag men heen en weer draven, waartu*- De tweede bmtwwrder Va« Geemeren Is commandant van da vliegschool, die ge- rnhnen tijd met K. L. M.-toeateUen vloch ten maakt. Het toestel bevatte negen DuH- schers, vier Engelschen en een Tsjech als passagiers. Tien van hen zouden naar Londen doorvliegen. Hier en daar stonden auto’s en autobus sen, waar de belangstellenden waren uit gestapt, om iets te vernemen van het droe vig ongeval, dat zich een paar duizend me ter verder temidden van een diepe duister nis in een groot drassig land, omringd van talrijke slooten, had afgespeeld. en hadden nauwelUks enkele minuten gereden, toen wU vanuit onzen auto opzij van den weg groepen menschen zagen, turend in de richting van de landerijen. schen zich eveneens personeel van den O.O.D. bewoog. Weldra kon onze chauffeur niet verder, om dat een vUftal brandweer-auto's stond gepar keerd en politie den weg bad afgezet. Met de bekende bereidwilligheid liet men ons passeeren en toen begon een tocht door vette modder. Achter ons kwamen steeds meer am- bulance-auto’s het drassige welland oprijden en men zag de zware wagens wegzakken in de vette klei. Na enkele honderden meters geloo- pen te hebben, moesten wU een klein brug getje passeeren en met angst en vreeze zagen we ook de ambulance-auto’s, dokterswagen en particulieren wagen passeeren, waarbU de chauffeurs de grootste moeite hadden het stuur te houden. Wederom volgde een haast onbe gaanbaar weiland. Een kruideniersbediende, die gisterenavond omstreeks half zeven met ’n transportdnewieler op den Utrechtschestraatweg onder Jutphaas fietste, werd ter hoogte van het Huis de Geer achterop gereden door een hem onbekenden wielrijder, die hem met een hard voorwerp op het achterhoofd sloeg. De klap was echter van zoodanigen aard, dat de kruideniersbediende nog om hulp kon roe pen. waarop de wielrijder haastig verdween in de richting Utrecht. Het was den aanrander waarschUnUfk te doen om een tasch, waarin vrU veel geld was ge borgen, welke met een riem over den schouder van den bediende hing. Alles ging zoo vlug tn zün werk, dat de be diende geen signalement van den dader kon opgeven. Midden October verliet de 35-jarige H. D. na een heftige woordenwisseling de woning van zün ouders te Eenrum. Het gelukte de politie niet hem op te sporen. In verband hiermede ontstond eenige dagen later een hevige ruzie in het ge zin B„ waarbU de 28-jarige dochter haar vader met een scheermes aanviel en ernstig verwondde. Maandag is het lük van den 35-jarigen zoon uit een kólk onder Hornhulzen, gemeente Kloos terburen, opgehaald. Kapitein W. van Gemeren, tweede bestuurder van het verongelukte KLM-vliegtuig „Ijsvogel”, vond den dood bü het tragische ongeval LONDEN. 15 Nov. (Havas) Een aantal conservatieve leden van het lagerhuis, onder wie Yan Adams en Amery, hebben besloten te trachten een voldoend aantal handteeke- ningen te verzamelen, waardoor een debat over een motie mogelük wordt, die het sluiten van een overeenkomst verbiedt, met betrekking tot de overdracht van Britsche koloniën of man daatgebieden aan Dultschland, zonder dat „het Britsche volk daarvoor toestemming heeft ver leend’. Te Ethen (N.-Br.) heeft een stier een landarbeider doodgedrukt. Autodieven in Den Haag ontmaskerd. Narciaaen-embargo in Amerika per 15 Augustus 1939 opgeheven. Voortgezette viering van het zesde Unie- lustrum der katholieke studenten. Advocaat-generaal concludeert tot straf- baar-verklaring van den autobus-onder- nemer Sommeling. De Fransche regeering publiceerde de nieuwe wetedecreten. De bü het vlieg-ongeluk omgekomen kapi- teln-vlleger W. van Geemeren was 43 Jaar oud. HU werd In Juli 1923 in den rans van eerste ultenant bU de L.V.A. geplaatst en 1 Januari j.L tot kapitein bevorderd. De laatste maanden heef; hü herhaaldelUk in de cockpit der K. L. fj-toes tellen de lünvluchten meegemaakt, om ervaring op te doen met meer-motor'ge toe stellen. De L. V. A. heeft immers de beschik king gekregen over de moderne Pokker-krui- sers T5 en de gevechtsvliegtuigen BI, en van zelfsprekend bereidden de Instructeurs en de commandant van de vliegschool zich voor om met deze twee-motorlge vliegtuigen de noodige ervaring op te doen. De bestuurder van het verongelukte vliegtuig, J. J. E. Duimelaar, werd 27 September 1895 te Asperen (Z.-H.) geboren. HU ving zün lucht- vaartcarrière aan in November 1916 als chauf- teur-monteur bü de luchtvaart-afdeeling te Soesterberg. In Augustus 1921 werd hü leer ling-vlieger en in 1922 behaalde hü zün inter nationaal en militair brevet. Op 9 April 1922 trad hü in dienst dcr K L M. De heer Duimelaar bezat het onderschel- dingsteeken voor 12 -Jarigen dienst bü de K. L.M. HU maakte 25 Indie-vluchten, waar van 24 als gezagvoerder. Stand op Dinadae 19 oor VJa. 77X2 Vorige stand 767.8 Andere groepen zoeken naar de motoren. In de richting van de Nieuwe Meer biükt het lan- te verkennen en spoedig steeg een der kleinere vliegtuigen op en zocht met behulp van zoeklampen de om geving af. Reeds na 15 minuten kon men het vliegveld de plek aangeven van de tragische gebeurtenis, die zich in den Riekerpolder had afgespeeld. Begrijpelük was de verwarring groot. Men zocht, riep elkaar toe, vroeg cm doktoren, ver bandmiddelen en iedereen wilde helpen, doch kon niet, daar de terrelngesteldheid van dien aard was, dat ■toen geen vallen grond onder de voeten had. Brandweerlieden klauterden over de machine naar het achterste gedeelte, dat zich aan de overzijde van de sloot in de modder had vastgewerkt. De eigenaar van een café aan het Jaagpad vertelde ons het volgende: „Het was even half zeven, toen wü. thuis gezeten, een vliegtuig zeer laag over onze woning hoorden komen. WU schrokken hier zoo van, dat wü met vlei man naar buiten liepen en wü constateerden, dat het vliegtuig niet hooger dan 30 M. over ons huis was gevlogen. Wü kregen den indruk, dat de piloot een noodlanding wilde maken. Er' viel een dichte motregen en er stond een zware mist. Zoodra de ramp bekend was, had men aan het Wilhelmlnagasthuis ultgebrelde maatrege len genomen. Brancards werden gereed gehouden, terwül ook enkele doktoren speciaal belast werden met het verzorgen der aangebrachte gewonden. Het op en neer rijden van de wagens van den G OD en brandweerauto’s trok zeer de aandacht van het publiek en al spoedig was tot in het hartje der stad het gerucht vgn de ramp door gedrongen. Een groot aantal belangstellenden begaf zich per auto, bus en rijwiel in de rich ting van de plaats der ramp, doch de politie droeg zorg, dat men het reddingswerk niet kon belemmeren. (Vervolg elders tn dit blad) DIENSTAANBIEDINGEN. Gevraagd of Aa«v geboden, geplaatst onder de Omroeper rubriek 10 et. per regel. De „Ijsvogel” w«3 op weg van Berlün naar Amsterdam. Zij werd om 6.30 uur verwacht op Schiphol. Men had nog kort tevoren door mid del van de radio in contact gestaan en er waren geen bijzondere of ver ontrustende berichten binnengeko men. Omstreeks zeven uur hoorde men op het vliegveld Schiphol een hevigen slag en daar men geen ver binding met de „Ijsvogel” kreeg, vreesde men het ergste. Men besloot met een der vliegtuigen de omgeving Watten Windsels ideal Wlndsris flanel - Windsels hydrophyl 18/16 Gaas Verbonri- trommels Suspensolrs - Inneemglaaajeo ZIEKENFONDSLEVEKANCIEK f^NCBOS. O. BLAZER M£TZ MV Zoo stonden wjj dan tegenover den eens trotschen K. L. M.-vogel de „Ijsvogel” met het bekende teeken P-H-A—R-1J. Er heerschte ter plaatse een groote verwarring. Onder het zwakke schijnsel van de zoeklampen ston den hier en daar brancards, waar op slachtoffers lagen, bedekt door dekens of lakens. De „Ijsvogel" bood een verschrik- kelijken aanblik. De machine stond met den neus in de' richting van de Nieuwe Meer, doch de motoren wa ren afgerukt evenals het landingsge stel. Het voorgedeelte vertoonde een groot ruïne van aluminium en andere metalen, terwijl flarden naar buiten hingen. Van den stuurstoel was niets meer te bekennen en het scheen wel of achter dezen het verdere gedeelte was ingedrukt. De machine stond of liever hing over een sloot, die de verbinding vormt tusschen het stuk Rietwijkerpolder en het verlengde ge deelte van het Jaagpad. De machine was neergekomen op Amsterdamsch gebied. W. van van dingsgestel van de machine terecht te zün ge komen, terwül een hond<rd meter verder een der motoren diep in de kiel gevonden wordt Men zoekt verder. En wederom worden groote brokstukken van den Ijsvogel aange troffen, vrüwel onherkenbaar. Ondertusschen is er vanaf deze plaats groot alarm gemaakt en verschünen de directeur van den G. G. D. dr. J. Tuntler, de adjunct-directeur, dr. Spijer, ter plaatse, gevolgd door de doktoren dr. Brand en Voskuil. De gewonden werden op brancards gelegd en naar de ambulance auto's gedragen, die links en rechts in het welland verspreid stonden. Er heerschte een angstige beklemdheid en vooral wanneer weer een groep met een doode of gewonde passeerde, kwam een ernstig zwü- gen onder alle aanwezigen. Twee zwaar gewon den vond men onder den rechtervleugel van het vliegtuig. In de duisternis lagen hier en daar kleedingstukken en voorwerpen, behoorende tot passagiers en bemanning en enkele politieagen ten werden belast met het verzamelen daarvan. Chamberlain legde een verklaring af over de koloniën en het Jodenvraagstuk. Het Vaticaan heeft openlijk geRrotea- teerd tegen artikel I der Italiaanache rassenwet. BIJ CONTRACT AANMERKELIJKE REDUCTIE Uitvoerig tarief voor adverteeren bl| abc»» nement wordt op aanvrage qaame door onre Administratie verstrekt Het was ongeveer zeven uur, toen ons de melding bereikte over een vliegtulg-ongevaj ha bij den Haagschen weg. Op informatie wat toot vliegtuig het kon zün en of er ongelukken bü waren gebeurd, kon men ons geen rtodere Inlichtingen verstrekken. Hè| duurde slechts enkele minuten of de taxi bracht ons in snelle taart in de richting van de Haarlemmermeer- straat, om zoo den Haagschen Weg te berei ken. Op den Sloterstraatweg bü het viaduct werden wü Ingehaald door een wagen van de brandweer, die, heftig loeiend met de sirene, voorrang verzocht en achter dezen reden, even eens signalen gevend, twee ambulance-auto’s Van den G.G.D. b «nalle vaart volgden wjj deze voertuigen Men draagt twee dooden aan. Dan volgt een aantal gewonden. Men vindt de gewonden en enkele dooden over ’n afstand van enkele honderden meters. De omliggende terreinen wor den met zoeklichten afgezocht en weldra ontdekt men hier en daar nieuwe slachtoffers.-Als een broeder, geassisteerd door e'en brandweerman, rechts vande machine de sloof af licht, vindt men daar het lijk van een jonge vrouw. Een van ons begaf zich naar den straatweg, om aan automobilisten hulp te vragen en auto riteiten te waarschuwen. Ondertusschen had men ook op Schiphol van het ongeluk kennis gekregen. Het zal een twintig minuten geduurd hebben, voor er voldoende hulp aanwezig was. om de slachtoffers te kunnen helpen. Voor de wagens van den G.G.D. was het moeilijk, het terrein te bereiken. Iedere minuut, dat begrepen we, was kostbaar. Een half uur na het ongeluk was de mist vrij wel ópgetrokken en ook had het opgehouden te regenen.” Ook van Schiphol waren verschillende auto riteiten ter plaatse, terwül mannen van de hulpploeg met een der grootste K. L. M -wa gens arriveerden. Op het terrein waren gearriveerd hoofdln- specieur Glaslus met inspecteur Van Blitters- wljk. onder wie dit gedeelte der stad ressor teert. Kort daarop arriveerden de hoofdcommis- sarls, de heer H. J. Versteeg en de waarne mende hoofdoommissaris, de heer Haarman. Van het hoofdbureau van politie werden een drietal auto’s met manschappen gezonden, ter wül rechercheurs eveneens per auto kwamen. Politie van Kleuwer-Amstel was eveneens spoedig ter plaatse, alsmeds eenige manschap pen van de militaire politie en de Kon. Ma rechaussee. Om ongewenschte toeschouwers te weren, liet de politie geen publiek meer op de weilan den toe en verwüderde hen, die zich niet kon den legltimeeren. Onderwijl werd het bergings werk van gewonden en doodtn voortgezet. De werktuigkundige Willem Johannes van Huut werd geboren te Enschede op 26 Maart 1907. Zes Jaar was hü gedetacheerd op de vlieg kampen de Kooy en de Mok als burger-vlieg- tiugmaker. Op 13 April 1931 kwam hü In dienst bü de K.L.M. Hü stond bekend als een uitstekende klacht en was gedurende een half jaar gede tacheerd bij de Chargeurs Réuniee om het per soneel aldaar te instrueeren Plotseling schoot het vliegtuig omlaag. WU hoorden een hevigen slag en zagen de machine weer omhoog gaan. WU konden waarnemen, dat zü als het ware over den grond schoof en toen was het stil geworden. In looppas begaven wü ons in de richting, waar wü vermoedden, dat de machine was neergekomen en het duurde slechts kort, of wü hadden het toestel bereikt. Al dade- lük stuitten wü op de lichamen van een tweetal zwaargewonden, die links van het vliegtuig lagen. n ie n ai h h Zes dooden en onaeluK van het tt s t- L 8 tl t:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 1