öinsdag is november loss
9
S BLAD
O
DC 3 IJSVOGEL NABIJ SCHIPHOL VERONGELUKT
R.Y
Zes dooden
elf gewonden
en
MOOR
VULPENHOUDERS
v
A
I
Het nieuws van heden
van
Tijdens uitvoeren van bakenlanding bij
lage bewolking te vroeg den
grond geraakt
Capablanca
verliest
T
CABINE MIDDENDOOR
GEBROKEN
DE BAROMETER
2 TACK a
I-
Ontzettende ravage in den Riekerpolder
>r
Poging tot straatroof
J. J. E. Duimelaar
na-
L Suröèr
A-
4
G-
LONIALE V,
HET
A.
i*
Negen Duitsehers, vier Engelschen
en een Tsjech waren de passa
giers van het vliegtuig
Vreeselijk schouwspel
in het drassige land
De omgekomen
bemanning
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN
LIJK VAN VERMISTE
GEVONDEN
VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
MAYONNAISE
enSALADESAUS
Kapitein van Geemeren
W. J. van Huut
Wat een ooggetuige waarnam
In het zicht van de haven, in den Riekerpolder, op nauwe
lijks twee kilometer afstand van Schiphol, is Maandagavond
te ruim zeven uur de P HAR TJ „Ijsvogel”, een der laatst
aangekochte toestellen van de K.L.M., bestuurd doör gezag
voerder Duimelaar, tegen den grond geslagen en verongelukt.
*s Morgens was de machine van Schiphol naar Berlijn vertrok
ken. Kort voor vijf uur keerde het toestel naar Schiphol terug,
met veertien passagiers en een vijfkoppige bemanning.
Gezagvoerder Duimelaar,. een der oudste en meest ervaren
piloten van de K.L.M., luchtmillionnair, rustig, onverstoorbaar,
en behoorend tot het puikje van de oude garde der K.L.M.,
commandeerde het toestel, met als tweeden piloot kapitein Van
Geemeren, geen pasbeginnend verkeersvlieger in opleiding,
maar een ervaren instructeur, commandant van de vliegschool
der Luchtvaart-afdeeling Soesterberg.
De verdere bemanning bestond uit marconist Surber en
mecanicien Van Huut. Zij allen bevonden zich in de cockpit, den
commandopost van het vliegtuig, waar ook de eerste en zwaar
ste klappen vallen als er iets mis gaat. Allen vonden dan ook
den dood.
Het vijfde lid der bemanning was de steward Eys. Zijn
plicht houdt hen* achter in de cabine, en deze plaats heeft hem
gespaard voor het lot, dat de anderen in de cockpit trof. Hij
werd gewond.
Van de passagiers werden twee vrouwen van Duitsche
tionaliteit gedood, verder telde-men tien gewonden.
«Joh. Lauwers - Opticien
>‘>OP
3
4
per
iet.
o
S
l
het
der
i u
rrte
die
>Je
m-
«W
van.
De
van de landerijen.
t
I
r
Ben aantal
1
niet
hm-
en hadden nauwelijks enkele minuten gereden,
toen wij vanuit onzen auto opzij van den weg
groepen menschen zagen, turend in (Je richting
Andere groepen zoeken naar de motoren. In
de richting van de Nieuwe Meer blijkt het lan-
ongeluk
vernielde
van het
toestel
De bekende piloot J. J. Duimelaar, die
bij het ongeluk van het K.L.M.-vliegtuig
„Ijsvogel" nabij Schiphol om het leven
is gekomen
plus 1 afgebroken
ijechin leder 3% pnt.
i
t
eel
.an
en
len
x>-
'roeg
toch
heb.
lefde
ogen
dag.
Omstreeks half negen oni
er zich in het vliegtaig nos
vond, doch deze zat zoo bl
Stand op Dinadae 1» nr vaa. TTM
Vorige atand 7974
het lijk van den 35-jarigen zoon
onder Hornhuizen, gemeente Kloos-
gehaald.
jasje
spie
rt te
■1 te
Doch nu zagen wjj in de verte bet schijnsel
van een zllverachtlge vliegmachine, die door
verschillende lampjes, het bleken later zaklan
taarns en schijnwerpers van auto's te gijn, ver
licht werd. Brandweermannen met koperen hel
men Mg men been en weer draven, waartua-
L.1
hij
Midden October verliet de 35-Jarige H. D. na
een heftige woordenwisseling de woning van zijn
ouders te Eenrum. Het gelukte de politie niet
hem op te sporen. In verband hiermede ontstond
eenige dagen later een hevige ruzie in het ge
zin B., waarbij de 28-jarige dochter haar vader
met een scheermes aanviel en ernstig verwondde.
Maandag
uit een koM
tcrbur-jfrAi
MET
GARANTIE
iet?"
irdlg
igen
•ijk.”
Ire-
Irene
dat
een.
wa»?
ardlg
cos-
rf
ser.
ven
■ene,
was.
ca
rnet
mt-
rwn
dt
en
«en
r te'
t te
mr
nt-
not
NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD
dat het vliegtuig niet
ons huls was gevlog^i.
Hier en daar stonden auto’s en autobus
sen, waar de belangstellenden waren uit
gestapt, om tets te vernemen van het droe
vig ongeval, dat zich een paar duizend me
ter verder temidden van een diepe duister
nis In een groot drassig land, omringd van
talrijke slooten, had afgespeeld.
resultaten van de partijen, gespeeld in do
men, dat
doode be
id, dat men
gebruik moest maken van saarwerktaigen
om het slachtoffer te bevrijden. Het bleek
een Duitscher te zijn.
Het Vaticaan heeft
teerd tegen
rassenwet.
Weldra kon Onze chauffeur niet verder, om
dat een vijftal brandweer-auto’s stond gepar
keerd en politie den weg had afgezet.
Met de bekende bereidwilligheid liet men ons
passeeren en toen begon een Tocht door vette
modder. Achter ons kwamen steeds meer am
bulance-auto’s het drassige weiland oprijden en
men zag de zware wagens wegzakken In de
vette kiel. Na enkele honderden meters geloo-
pen te hebben, moesten wjj een klein brug
getje passeeren en met angst en vreeae zagen
we ook de ambulance-auto’s, dokterswagen en
particulieren wagen passeeren, waarbij de
chauffeurs de grootste moeite hadden bet stuw
te houden. Wederom volgde een haast onbe
gaanbaar weiland.
De tweede bestunrder Van Geemeren Is
commandant van de vUegKhooi, die ge-
r olmen tijd met K. L. M.-toeetellen vlech
ten maakt Het toestel bevatte negen Dnlt-
zchers, vier Engelsehen en een Tsjech als
passagiers. Tien van hen zouden naar
Londen doorvliegen.
Dfe bij het vlieg-ongeluk omgekomen kapi-
teln-vlleger W. van Geemeren was 43 jaar oud.
Hü werd in Juli 1923 in den rang van eerste
ultenant bij de L.V.A. geplaatst en 1 Januari
JL tot kapitein bevorderd. De laatste maanden
heeft hij herhaaldelijk In de cockpit der K. L.
of.-toestellen de Ujnvluchten meegemaakt, om
ervaring op te doen met meer-motor’ge toe
stellen. De L.V.A. heeft Immers de beschik
king gekregen over de moderne Fokker-krui
sers T 5 en de gevechtsvliegtuigen 81, en van
zelfsprekend bereidden de instructeurs en de
commandant van de vliegschool zich voor om
met deze twee-motorige vliegtuigen de noodlge
ervaring op te doen.
werktuigkundige Willem Johannes
Huut werd geboren te Enschede op 26 Ms
1907. Zes jaar was hij gedetacheerd op de vil
kampen de Kooy en de Mok als burger-vll
tuigmaker.
Op 13 April 1931 kwam hij In dienst by
K.L.M. Hij stond bekend als een uitsteka
gracht en was gedurende een half jaar K
tacheerd bij de Chargeurs Réunles om helfj
soneel aldaar te Instrueeren
De
zesde ronde van het A. V R. O.-tournooi lulden:
KeresCapablanca 10.
EuweReshevsky afgebroken na 41 zetten.
FlohrBotwlnnlk afgebroken na 40 zetten.
AljechlnFine afgebroken na 40 zetten.
De stand na de zesde ronde luidt:
1. Fine 4% pnt. plus 1 afgebroken partij:
3. en 3. Keres en Aljechln leder 3J4 pnt. pitte
2 afgebroken partijen; 4. Botwlnnlk 2% pnt
plus 1 afgebroken partij; 5. en 6. Capablanca
en Euwe ieder 3 pnt. plus 1 afgebroken partij;
7. Flohr 114 pnt- plus 1 afgebroken partij;
8. Reshevsky 14 pnt. plus 3 afgebroken partijen.
Een kruideniersbediende, die gisterenavond
omstreeks half zeven met 'n transportdriewieler
op den Utrechtschestraatweg onder Jutphaas
fietste, werd ter hoogte van het Huis de Geer
achterop gereden door een- hem onbekenden
wielrijder, die hem met een hard voorwerp op
het achterhoofd sloeg.
De klap was echfer van zoodanigen aard, dat
de kruideniersbediende nog om hulp kon roe
pen.. waarop de wielrijder haastig verdween in
de richting utrecht.
Het was den aanrander waarschijnlijk te doen
om een tasch, waarin vrij veel geld was ge-
borgen, welke met een riem over den schouder
van den bediende hing.
Alles ging zoo vlug In zijn werk, dat de be
llende geen signalement van den dader kon
opgeven.
Men draagt twee dooden
volgt een aantal
vindt de gewonden
over 'n afstand van
meters. De omliggende terreinen
den met zoeklichten afgezocht
weldra ontdpkt men hier en daar
nieuwe slMRhtoffezs. Als een broeder,
geassisteerd door een brandweerman,
rechts van de machine de sloot af
licht, vindt men daar het lijk van een
jonge vrouw.
Zoo stonden wjj dan tegenover dén
eens trotschen K. L. M.-vogel de
„Ijsvogel” met het bekende teeken
P-H-A—R-IJ.
Er heerschte ter plaatse een groote
verwarring. ^Önd er het zwakke
schijnsel van de zoeklampen ston
den hier en daar brancards,waar
op slachtoffers lagen, bedekt door
dekens of lakens.
De „Ijsvogel” bood een verschrik-
kelijken aanblik. De machine stond
met den neus in de richting van de
Nieuwe Meer, doch de motoren wa
ren af gerukt evenals het landingsge
stel. Het voorgedeelte vertoonde een
groot ruine van aluminium en andere
metalen, terwijl flarden naar buiten
hingen. Van den stuurstoel was niets
meer te bekennen en het scheen wel
of achter dezen het verdere gedeelte
was ingedrukt. De machine stond of
liever hing over een sloot, die de
verbinding vormt tusschen het stuk
Rietwjjkerpolder en het verlengde ge
deelte van het Jaagpad. De machine
was neergekomen op Amstérdamsch
gebied.
De „Ijsvogel was op weg van
Berljjn naar Amsterdam. Zij werd
om 6.30 uur verwacht op Schiphol.
Men had nog kort tevoren door mid
del vaTi de radio in contact gestaan
en er waren geen bijzondere of ver
ontrustende berichten binnengeko
men. Omstreeks zeven uur hoorde
men op het vliegveld Schiphol een
hevigen slag en daar men geen ver
binding met de „Ijsvogel” kreeg,
vreesde men het ergste. Men besloot
met een der vliegtuigen de omgeving
De werktuigkundige W. J. van Huut,
die bij de ramp van het K.L.M.-
vliegtuig JJsvoget” om het leven is
gekomen
De bestuurder van het verongelukte vliegtuig.
J. J. E. Duimelaar, werd 37 September 1895 te
Asperen (Z.-H.) geboren. Hjj ving zjjn lucht-
vaartcarrlère aan In November 1916 als chauf-
feur-monteur bij de luchtvaart-afdeeling te
Soesterberg. In Augustus 1921 werd hij leer-
ling-vlleger en in 1923 behaalde hij zjjn inter-
nationaal en militair brevet. Op 9 April 1933
trad hij In dienst der K.L.M.
De heer Duimelaar bezat het onderschel-
dingsteeken voor 13%-jarigen dienst bij de
K. L.M. HU maakte 25 Indlè-vluchten, waar
van 24 als gezagvoerder.
DIENST-AANQjSDANGEN, Gevraagd ol Aeo
geboden, geplaatst onder de Omroeper-
rubriek 10 ct per regel
aan. Dan
gewoflBen. Men
en enkele dooden
enkele honderden
wor-
en
De marconist Cornells Jan Surber werd gl-
boren op 1 Juli 1912 te Rotterdam. HU voer ak
derde stuurman op de groote vaart. O. m. wal
hjj in dienst, bij den Rotte rdamschen Lloyd.
HU was reserve-lultenant ter zee derde klas-
X In 1935 kwam h(j als telegrafist bu de K.
in opleiding en op 16 April 1936 ontving
n aanstelling als zoodanig bjj deze maat-
I
Plotseling schoot het vliegtuig omlaag.
WU hoorden een hevigen slag en zagen de
machine weer omhoog- gaan. WU konden
waarnemen, dat zU als het ware over den
g>«hd schoof en toen was het stil geworden.
In looppas begaven wU ons in de richting.
<waar wU vermoedden, dat de machine was
neergekomen en het duurde slechts kort,
of wU hadden het toestel bereikt. Al dade
lijk‘stuitten wU op de lichamen van een
tweetal zwaargewonden, die links van het
vliegtuig lagen.
Begrijpelijk whs de verwarring groot. Men
zocht, riep elkaar toe, vroeg cm doktoren, ver
bandmiddelen en Iedereen wilde helpen, doch
kon niet, daar de terrelngesteldheld van dien
aard was, dat men geen vasten grond onder
de voeten had. Brandweerlieden klauterden
over de machine naar het achterste gedeelte,
dat zich aan de overzijde van de sloot in de
modder had vastgewerkt.
Zoodra de ramp bekend was, had men aan
het Wllhelminagasthuls uitgebreide maatrege
len genomen.
Brancards werden gereed gehouden, terwUl ook
enkjpÜtedoktoren speciaal belast werden met het
verzorgên^-der aangebrachte gewonden. Het op
en neer rijaèn van de wagens van den O.OB
en brandweerauto's trok zeer de aandacht van
het publiek en al spoedig was tot in het
hartje der stad het gerucht van de ramp door
gedrongen. Een groot aantal belangstellenden
begaf zich per auto, bus en rijwiel In de rich
ting van de plaats der ramp, doch de politie
droeg zorg, dat men het reddingswerk niet kon
belemmeren.
(Vervólg elders in dit blad)
PATOLOP 3 - ALKMAAR - TEL. Z4M
Watten Windsels ideal - Wlndaela flanel -
Windsels hydrophyl 16/16 Gaas - Verbend-
trommels Suspenaoira - Inneemglaasjea
ZIEKEN FONDSLEVERANCIER
dingsgestel van de machine terecht te zün ge
komen, terwijl een honderd meter verder een
der motoren diep in de kiel gevonden wordt
Men zoekt verder. En wederom worden
groote brokstukken van den Ijsvogel aange
troffen, vrijwel onherkenbaar. Ondertusschen
Is er vanaf deze plaats groot alarm gemaakt
en verschijnen de directeur van den G. G. D.
dr. J. Tuntler, de adjunct-dlrecteur. dr. SpUer.
ter plaatse, gevolgd door de doktoren dr. Brand
en Voskuil.
De gewonden werden op^tjrancards gelegd en
naa» de ambulance auto's gedragen, die links
en rechts In het welland verspreid stonden.
Er heerfchte een angstige beklemdheid en
vooral wanneer weer een groep met een doode
of gewonde passeerde, kwam een ernstig zwij
gen onder alle aanwezigen. Twee zwaar gewon
den vond men onder den rechtervleugel van het
J vliegtuig. In de duisternis lagen hier» en daar
kleedlngstukken en voorwerpen, behoorende tot
passagiers en bemanning en enkeje politieagen
ten werden belast met het verzamelen daarvan.
TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG No. 38
0E PRIJS DER ADVERTENTIEN bwdraagt 10 Cl fr
rwgwl; Ingezonden Mededeellntjen 40 et o
BIJ CONTRACÏ AANMERKELIJKE REDUCTIE
Uitvoerig tarief voor advorteeren bil abon
nement wordvop aenvrege geeme door onze
Administratie verstrekt
[ENGROS. D.BLAZER 8 N/I£TZ
Het was ongeveer zeven uur, toen ons de
bereikte over een vllegtulg-ongeval
n«bu den Haagschen weg. Op informatie wat
voor vliegtuig het kon zijn en of er ongelukken
t>U waren gebeurd, kon men ons geen nadere
•“lichtingen verstrekken. Het duurde slechte
enkele minuten of de taxi bracht ons In snelle
straat richUng van de H*arien>meraeer-
kem Óp den Sloterstraatweg bjj het viaduct
werden wjj Ingehaald door een wagen van de
brandweer, die, heftig loeiend met de sirene,
voorrang verzocht en achter dezen reden, even-
signalen gevend, twee ambulance-auto’s
*»n den G.G.D.
In snelle vaart - volgden wy deze voertuigen
te verkennen en spoedig steeg een
der kleinere vliegtuigen op en zocht
met behulp van zoeklampen de om
geving af. Reeds na 1-5 minuten kon
men het-vfiegveld de plek aangeven
van de tragische gebeurtenis, die zich
in den Riekerpolder had afgcspeeld.
De eigenaar van een café aan het Jaagpad
vertelde ons het volgende: „Het was even half
zeven, toen wy, thuis gezeten, een vliegtuig
zeer laag over onze wonirt hoorden Komen.
Wij schrokken hier zoo van, dat wU met vier
man. naar bulten Hepen en wU constateerden,
hooger dan 30 M. over
i. WU kregen den Indruk,
dat de piloot een noodlanding wilde maken. Er
viel een dichte motregen en er stond een
zware mist.
schen zich eveneens personeel van den G.G.D.
bewoog.
NV R
Zes dooden en verschillende gewonden zijn te betreuren bij het ontzettende
K.L.M.-vliegtuig JJsvogel", dat Maandagavond nabij Schiphol neerstortte.
Te Ethen (N.-Br.) heeft een stier een
landarbeider doodgedrukt.
Autodieven in Den Haag ontmaskerd.
Narcissen-embargo in Amerika per 15
Augustus 1939 opgeheven.
Voortgezette viering van het zesde Unie-
lustrum der katholieke studenten.
Advocaat-generaal concludeert tot straf-
baar-verklaring van den autobus-onder-
nemer Sommeling.
Een van ons begaf zich naar den straatweg,
om aan automobilisten hulp te vragen en auto
riteiten te waarschuwen. Ondertusschen had
men ook op Schiphol van het ongeluk kennis
gekregen. Het zal een twiqMg minuten geduurd
hebben, voor er voldoende hulp aanwezig was.
om de slachtoffers te kunnen helpen. Voor de
wagens van den G.G.D. was het moeilijk, het
terrein te bereiken.
Iedere minuut, dat begrepen we, was kostbaar.
Een half uur na het ongeluk was de mist vrij
wel ópgetrokken en ook had het opgehouden te
regenen.”
Ook van Schiphol waren verschillende auto
riteiten ter plaatse, terwijl mannen van de
hulpploeg mei een der grootste KM. M -wa
gens arriveerden.
Op het tetreln waren gearriveerd hoofdin-,
spec-eur Glaskis met inspecteur Van Blltters-
viijk, onder wie dit gedeelte der stad ressor
teert. Kort daarop arriveerden de hoofdcommis
saris. de heer H. J. Versteeg en de waarne
mende hoofdcommissaris, de heer Haarman.
Van het hoofdbureau van politie werden een
drietal auto's met manschappen gebonden, ter
wijl rechercheurs eveneens per auto kwamen.
PoUtle van Nleuwer-Amstel was eveneens
spoedig ter plaatse, alsmede eenige manschap
pen van de militaire poHtie en de Kon. Ma
rechaussee.
Om ongewenschta toeschouwers te weren,
Het de politie geen puBllek meer op de weUan-
den toe en verwijderde hen, die zich niet kon
den legitimeeren. Onderwijl'werd het bergings
werk van gewonden en doodtn voortgezet.
Kapitein W. van Gemeren, tweede
bestuurder van het verongelukte
K.L.M-vliegtuig JJsvogel", vond den
dood bU het tragische ongeval
LONDEN. 15 Nov. (Havas)
convrvatieve leden van het lagerhuis, onder
wie Yan Adams en Ameryhebben besloten
te trachten een voldoend aantal handteeke-
nlngen te verzamelen, waardoor een debat over
een motie mogelijk wordt, die het sluiten van
een overeenkomst verbiedt, met betrekking tot
de overdracht van Britsche koloniën of man
daatgebieden aan Dultschland. zonder dat „het
Britsche volk daarvoor toestemming heeft ver
leend”.
HET K. L. M.-VLIEGTUIG DE „IJS
VOGEL" NABIJ SCHIPHOL NEER
GESTORT EN VERNIELD. VIJF
DOODEN EN ELF GEWONDEN.
De Franache regeering publiceerde de
nieuwe wetadecreten.
Chamberlain legde een verklaring af
over de koloniën en het Jodenvraagstuk.
openlijk geprotea-
artikel I der Italiaansche
r