öinsdag is november loss 9 S BLAD O DC 3 IJSVOGEL NABIJ SCHIPHOL VERONGELUKT R.Y Zes dooden elf gewonden en MOOR VULPENHOUDERS v A I Het nieuws van heden van Tijdens uitvoeren van bakenlanding bij lage bewolking te vroeg den grond geraakt Capablanca verliest T CABINE MIDDENDOOR GEBROKEN DE BAROMETER 2 TACK a I- Ontzettende ravage in den Riekerpolder >r Poging tot straatroof J. J. E. Duimelaar na- L Suröèr A- 4 G- LONIALE V, HET A. i* Negen Duitsehers, vier Engelschen en een Tsjech waren de passa giers van het vliegtuig Vreeselijk schouwspel in het drassige land De omgekomen bemanning DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN LIJK VAN VERMISTE GEVONDEN VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS MAYONNAISE enSALADESAUS Kapitein van Geemeren W. J. van Huut Wat een ooggetuige waarnam In het zicht van de haven, in den Riekerpolder, op nauwe lijks twee kilometer afstand van Schiphol, is Maandagavond te ruim zeven uur de P HAR TJ „Ijsvogel”, een der laatst aangekochte toestellen van de K.L.M., bestuurd doör gezag voerder Duimelaar, tegen den grond geslagen en verongelukt. *s Morgens was de machine van Schiphol naar Berlijn vertrok ken. Kort voor vijf uur keerde het toestel naar Schiphol terug, met veertien passagiers en een vijfkoppige bemanning. Gezagvoerder Duimelaar,. een der oudste en meest ervaren piloten van de K.L.M., luchtmillionnair, rustig, onverstoorbaar, en behoorend tot het puikje van de oude garde der K.L.M., commandeerde het toestel, met als tweeden piloot kapitein Van Geemeren, geen pasbeginnend verkeersvlieger in opleiding, maar een ervaren instructeur, commandant van de vliegschool der Luchtvaart-afdeeling Soesterberg. De verdere bemanning bestond uit marconist Surber en mecanicien Van Huut. Zij allen bevonden zich in de cockpit, den commandopost van het vliegtuig, waar ook de eerste en zwaar ste klappen vallen als er iets mis gaat. Allen vonden dan ook den dood. Het vijfde lid der bemanning was de steward Eys. Zijn plicht houdt hen* achter in de cabine, en deze plaats heeft hem gespaard voor het lot, dat de anderen in de cockpit trof. Hij werd gewond. Van de passagiers werden twee vrouwen van Duitsche tionaliteit gedood, verder telde-men tien gewonden. «Joh. Lauwers - Opticien >‘>OP 3 4 per iet. o S l het der i u rrte die >Je m- «W van. De van de landerijen. t I r Ben aantal 1 niet hm- en hadden nauwelijks enkele minuten gereden, toen wij vanuit onzen auto opzij van den weg groepen menschen zagen, turend in (Je richting Andere groepen zoeken naar de motoren. In de richting van de Nieuwe Meer blijkt het lan- ongeluk vernielde van het toestel De bekende piloot J. J. Duimelaar, die bij het ongeluk van het K.L.M.-vliegtuig „Ijsvogel" nabij Schiphol om het leven is gekomen plus 1 afgebroken ijechin leder 3% pnt. i t eel .an en len x>- 'roeg toch heb. lefde ogen dag. Omstreeks half negen oni er zich in het vliegtaig nos vond, doch deze zat zoo bl Stand op Dinadae 1» nr vaa. TTM Vorige atand 7974 het lijk van den 35-jarigen zoon onder Hornhuizen, gemeente Kloos- gehaald. jasje spie rt te ■1 te Doch nu zagen wjj in de verte bet schijnsel van een zllverachtlge vliegmachine, die door verschillende lampjes, het bleken later zaklan taarns en schijnwerpers van auto's te gijn, ver licht werd. Brandweermannen met koperen hel men Mg men been en weer draven, waartua- L.1 hij Midden October verliet de 35-Jarige H. D. na een heftige woordenwisseling de woning van zijn ouders te Eenrum. Het gelukte de politie niet hem op te sporen. In verband hiermede ontstond eenige dagen later een hevige ruzie in het ge zin B., waarbij de 28-jarige dochter haar vader met een scheermes aanviel en ernstig verwondde. Maandag uit een koM tcrbur-jfrAi MET GARANTIE iet?" irdlg igen •ijk.” Ire- Irene dat een. wa»? ardlg cos- rf ser. ven ■ene, was. ca rnet mt- rwn dt en «en r te' t te mr nt- not NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD dat het vliegtuig niet ons huls was gevlog^i. Hier en daar stonden auto’s en autobus sen, waar de belangstellenden waren uit gestapt, om tets te vernemen van het droe vig ongeval, dat zich een paar duizend me ter verder temidden van een diepe duister nis In een groot drassig land, omringd van talrijke slooten, had afgespeeld. resultaten van de partijen, gespeeld in do men, dat doode be id, dat men gebruik moest maken van saarwerktaigen om het slachtoffer te bevrijden. Het bleek een Duitscher te zijn. Het Vaticaan heeft teerd tegen rassenwet. Weldra kon Onze chauffeur niet verder, om dat een vijftal brandweer-auto’s stond gepar keerd en politie den weg had afgezet. Met de bekende bereidwilligheid liet men ons passeeren en toen begon een Tocht door vette modder. Achter ons kwamen steeds meer am bulance-auto’s het drassige weiland oprijden en men zag de zware wagens wegzakken In de vette kiel. Na enkele honderden meters geloo- pen te hebben, moesten wjj een klein brug getje passeeren en met angst en vreeae zagen we ook de ambulance-auto’s, dokterswagen en particulieren wagen passeeren, waarbij de chauffeurs de grootste moeite hadden bet stuw te houden. Wederom volgde een haast onbe gaanbaar weiland. De tweede bestunrder Van Geemeren Is commandant van de vUegKhooi, die ge- r olmen tijd met K. L. M.-toeetellen vlech ten maakt Het toestel bevatte negen Dnlt- zchers, vier Engelsehen en een Tsjech als passagiers. Tien van hen zouden naar Londen doorvliegen. Dfe bij het vlieg-ongeluk omgekomen kapi- teln-vlleger W. van Geemeren was 43 jaar oud. Hü werd in Juli 1923 in den rang van eerste ultenant bij de L.V.A. geplaatst en 1 Januari JL tot kapitein bevorderd. De laatste maanden heeft hij herhaaldelijk In de cockpit der K. L. of.-toestellen de Ujnvluchten meegemaakt, om ervaring op te doen met meer-motor’ge toe stellen. De L.V.A. heeft Immers de beschik king gekregen over de moderne Fokker-krui sers T 5 en de gevechtsvliegtuigen 81, en van zelfsprekend bereidden de instructeurs en de commandant van de vliegschool zich voor om met deze twee-motorige vliegtuigen de noodlge ervaring op te doen. werktuigkundige Willem Johannes Huut werd geboren te Enschede op 26 Ms 1907. Zes jaar was hij gedetacheerd op de vil kampen de Kooy en de Mok als burger-vll tuigmaker. Op 13 April 1931 kwam hij In dienst by K.L.M. Hij stond bekend als een uitsteka gracht en was gedurende een half jaar K tacheerd bij de Chargeurs Réunles om helfj soneel aldaar te Instrueeren De zesde ronde van het A. V R. O.-tournooi lulden: KeresCapablanca 10. EuweReshevsky afgebroken na 41 zetten. FlohrBotwlnnlk afgebroken na 40 zetten. AljechlnFine afgebroken na 40 zetten. De stand na de zesde ronde luidt: 1. Fine 4% pnt. plus 1 afgebroken partij: 3. en 3. Keres en Aljechln leder 3J4 pnt. pitte 2 afgebroken partijen; 4. Botwlnnlk 2% pnt plus 1 afgebroken partij; 5. en 6. Capablanca en Euwe ieder 3 pnt. plus 1 afgebroken partij; 7. Flohr 114 pnt- plus 1 afgebroken partij; 8. Reshevsky 14 pnt. plus 3 afgebroken partijen. Een kruideniersbediende, die gisterenavond omstreeks half zeven met 'n transportdriewieler op den Utrechtschestraatweg onder Jutphaas fietste, werd ter hoogte van het Huis de Geer achterop gereden door een- hem onbekenden wielrijder, die hem met een hard voorwerp op het achterhoofd sloeg. De klap was echfer van zoodanigen aard, dat de kruideniersbediende nog om hulp kon roe pen.. waarop de wielrijder haastig verdween in de richting utrecht. Het was den aanrander waarschijnlijk te doen om een tasch, waarin vrij veel geld was ge- borgen, welke met een riem over den schouder van den bediende hing. Alles ging zoo vlug In zijn werk, dat de be llende geen signalement van den dader kon opgeven. Men draagt twee dooden volgt een aantal vindt de gewonden over 'n afstand van meters. De omliggende terreinen den met zoeklichten afgezocht weldra ontdpkt men hier en daar nieuwe slMRhtoffezs. Als een broeder, geassisteerd door een brandweerman, rechts van de machine de sloot af licht, vindt men daar het lijk van een jonge vrouw. Zoo stonden wjj dan tegenover dén eens trotschen K. L. M.-vogel de „Ijsvogel” met het bekende teeken P-H-A—R-IJ. Er heerschte ter plaatse een groote verwarring. ^Önd er het zwakke schijnsel van de zoeklampen ston den hier en daar brancards,waar op slachtoffers lagen, bedekt door dekens of lakens. De „Ijsvogel” bood een verschrik- kelijken aanblik. De machine stond met den neus in de richting van de Nieuwe Meer, doch de motoren wa ren af gerukt evenals het landingsge stel. Het voorgedeelte vertoonde een groot ruine van aluminium en andere metalen, terwijl flarden naar buiten hingen. Van den stuurstoel was niets meer te bekennen en het scheen wel of achter dezen het verdere gedeelte was ingedrukt. De machine stond of liever hing over een sloot, die de verbinding vormt tusschen het stuk Rietwjjkerpolder en het verlengde ge deelte van het Jaagpad. De machine was neergekomen op Amstérdamsch gebied. De „Ijsvogel was op weg van Berljjn naar Amsterdam. Zij werd om 6.30 uur verwacht op Schiphol. Men had nog kort tevoren door mid del vaTi de radio in contact gestaan en er waren geen bijzondere of ver ontrustende berichten binnengeko men. Omstreeks zeven uur hoorde men op het vliegveld Schiphol een hevigen slag en daar men geen ver binding met de „Ijsvogel” kreeg, vreesde men het ergste. Men besloot met een der vliegtuigen de omgeving De werktuigkundige W. J. van Huut, die bij de ramp van het K.L.M.- vliegtuig JJsvoget” om het leven is gekomen De bestuurder van het verongelukte vliegtuig. J. J. E. Duimelaar, werd 37 September 1895 te Asperen (Z.-H.) geboren. Hjj ving zjjn lucht- vaartcarrlère aan In November 1916 als chauf- feur-monteur bij de luchtvaart-afdeeling te Soesterberg. In Augustus 1921 werd hij leer- ling-vlleger en in 1923 behaalde hij zjjn inter- nationaal en militair brevet. Op 9 April 1933 trad hij In dienst der K.L.M. De heer Duimelaar bezat het onderschel- dingsteeken voor 13%-jarigen dienst bij de K. L.M. HU maakte 25 Indlè-vluchten, waar van 24 als gezagvoerder. DIENST-AANQjSDANGEN, Gevraagd ol Aeo geboden, geplaatst onder de Omroeper- rubriek 10 ct per regel aan. Dan gewoflBen. Men en enkele dooden enkele honderden wor- en De marconist Cornells Jan Surber werd gl- boren op 1 Juli 1912 te Rotterdam. HU voer ak derde stuurman op de groote vaart. O. m. wal hjj in dienst, bij den Rotte rdamschen Lloyd. HU was reserve-lultenant ter zee derde klas- X In 1935 kwam h(j als telegrafist bu de K. in opleiding en op 16 April 1936 ontving n aanstelling als zoodanig bjj deze maat- I Plotseling schoot het vliegtuig omlaag. WU hoorden een hevigen slag en zagen de machine weer omhoog- gaan. WU konden waarnemen, dat zU als het ware over den g>«hd schoof en toen was het stil geworden. In looppas begaven wU ons in de richting. <waar wU vermoedden, dat de machine was neergekomen en het duurde slechts kort, of wU hadden het toestel bereikt. Al dade lijk‘stuitten wU op de lichamen van een tweetal zwaargewonden, die links van het vliegtuig lagen. Begrijpelijk whs de verwarring groot. Men zocht, riep elkaar toe, vroeg cm doktoren, ver bandmiddelen en Iedereen wilde helpen, doch kon niet, daar de terrelngesteldheld van dien aard was, dat men geen vasten grond onder de voeten had. Brandweerlieden klauterden over de machine naar het achterste gedeelte, dat zich aan de overzijde van de sloot in de modder had vastgewerkt. Zoodra de ramp bekend was, had men aan het Wllhelminagasthuls uitgebreide maatrege len genomen. Brancards werden gereed gehouden, terwUl ook enkjpÜtedoktoren speciaal belast werden met het verzorgên^-der aangebrachte gewonden. Het op en neer rijaèn van de wagens van den O.OB en brandweerauto's trok zeer de aandacht van het publiek en al spoedig was tot in het hartje der stad het gerucht van de ramp door gedrongen. Een groot aantal belangstellenden begaf zich per auto, bus en rijwiel In de rich ting van de plaats der ramp, doch de politie droeg zorg, dat men het reddingswerk niet kon belemmeren. (Vervólg elders in dit blad) PATOLOP 3 - ALKMAAR - TEL. Z4M Watten Windsels ideal - Wlndaela flanel - Windsels hydrophyl 16/16 Gaas - Verbend- trommels Suspenaoira - Inneemglaasjea ZIEKEN FONDSLEVERANCIER dingsgestel van de machine terecht te zün ge komen, terwijl een honderd meter verder een der motoren diep in de kiel gevonden wordt Men zoekt verder. En wederom worden groote brokstukken van den Ijsvogel aange troffen, vrijwel onherkenbaar. Ondertusschen Is er vanaf deze plaats groot alarm gemaakt en verschijnen de directeur van den G. G. D. dr. J. Tuntler, de adjunct-dlrecteur. dr. SpUer. ter plaatse, gevolgd door de doktoren dr. Brand en Voskuil. De gewonden werden op^tjrancards gelegd en naa» de ambulance auto's gedragen, die links en rechts In het welland verspreid stonden. Er heerfchte een angstige beklemdheid en vooral wanneer weer een groep met een doode of gewonde passeerde, kwam een ernstig zwij gen onder alle aanwezigen. Twee zwaar gewon den vond men onder den rechtervleugel van het J vliegtuig. In de duisternis lagen hier» en daar kleedlngstukken en voorwerpen, behoorende tot passagiers en bemanning en enkeje politieagen ten werden belast met het verzamelen daarvan. TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG No. 38 0E PRIJS DER ADVERTENTIEN bwdraagt 10 Cl fr rwgwl; Ingezonden Mededeellntjen 40 et o BIJ CONTRACÏ AANMERKELIJKE REDUCTIE Uitvoerig tarief voor advorteeren bil abon nement wordvop aenvrege geeme door onze Administratie verstrekt [ENGROS. D.BLAZER 8 N/I£TZ Het was ongeveer zeven uur, toen ons de bereikte over een vllegtulg-ongeval n«bu den Haagschen weg. Op informatie wat voor vliegtuig het kon zijn en of er ongelukken t>U waren gebeurd, kon men ons geen nadere •“lichtingen verstrekken. Het duurde slechte enkele minuten of de taxi bracht ons In snelle straat richUng van de H*arien>meraeer- kem Óp den Sloterstraatweg bjj het viaduct werden wjj Ingehaald door een wagen van de brandweer, die, heftig loeiend met de sirene, voorrang verzocht en achter dezen reden, even- signalen gevend, twee ambulance-auto’s *»n den G.G.D. In snelle vaart - volgden wy deze voertuigen te verkennen en spoedig steeg een der kleinere vliegtuigen op en zocht met behulp van zoeklampen de om geving af. Reeds na 1-5 minuten kon men het-vfiegveld de plek aangeven van de tragische gebeurtenis, die zich in den Riekerpolder had afgcspeeld. De eigenaar van een café aan het Jaagpad vertelde ons het volgende: „Het was even half zeven, toen wy, thuis gezeten, een vliegtuig zeer laag over onze wonirt hoorden Komen. Wij schrokken hier zoo van, dat wU met vier man. naar bulten Hepen en wU constateerden, hooger dan 30 M. over i. WU kregen den Indruk, dat de piloot een noodlanding wilde maken. Er viel een dichte motregen en er stond een zware mist. schen zich eveneens personeel van den G.G.D. bewoog. NV R Zes dooden en verschillende gewonden zijn te betreuren bij het ontzettende K.L.M.-vliegtuig JJsvogel", dat Maandagavond nabij Schiphol neerstortte. Te Ethen (N.-Br.) heeft een stier een landarbeider doodgedrukt. Autodieven in Den Haag ontmaskerd. Narcissen-embargo in Amerika per 15 Augustus 1939 opgeheven. Voortgezette viering van het zesde Unie- lustrum der katholieke studenten. Advocaat-generaal concludeert tot straf- baar-verklaring van den autobus-onder- nemer Sommeling. Een van ons begaf zich naar den straatweg, om aan automobilisten hulp te vragen en auto riteiten te waarschuwen. Ondertusschen had men ook op Schiphol van het ongeluk kennis gekregen. Het zal een twiqMg minuten geduurd hebben, voor er voldoende hulp aanwezig was. om de slachtoffers te kunnen helpen. Voor de wagens van den G.G.D. was het moeilijk, het terrein te bereiken. Iedere minuut, dat begrepen we, was kostbaar. Een half uur na het ongeluk was de mist vrij wel ópgetrokken en ook had het opgehouden te regenen.” Ook van Schiphol waren verschillende auto riteiten ter plaatse, terwijl mannen van de hulpploeg mei een der grootste KM. M -wa gens arriveerden. Op het tetreln waren gearriveerd hoofdin-, spec-eur Glaskis met inspecteur Van Blltters- viijk, onder wie dit gedeelte der stad ressor teert. Kort daarop arriveerden de hoofdcommis saris. de heer H. J. Versteeg en de waarne mende hoofdcommissaris, de heer Haarman. Van het hoofdbureau van politie werden een drietal auto's met manschappen gebonden, ter wijl rechercheurs eveneens per auto kwamen. PoUtle van Nleuwer-Amstel was eveneens spoedig ter plaatse, alsmede eenige manschap pen van de militaire poHtie en de Kon. Ma rechaussee. Om ongewenschta toeschouwers te weren, Het de politie geen puBllek meer op de weUan- den toe en verwijderde hen, die zich niet kon den legitimeeren. Onderwijl'werd het bergings werk van gewonden en doodtn voortgezet. Kapitein W. van Gemeren, tweede bestuurder van het verongelukte K.L.M-vliegtuig JJsvogel", vond den dood bU het tragische ongeval LONDEN. 15 Nov. (Havas) convrvatieve leden van het lagerhuis, onder wie Yan Adams en Ameryhebben besloten te trachten een voldoend aantal handteeke- nlngen te verzamelen, waardoor een debat over een motie mogelijk wordt, die het sluiten van een overeenkomst verbiedt, met betrekking tot de overdracht van Britsche koloniën of man daatgebieden aan Dultschland. zonder dat „het Britsche volk daarvoor toestemming heeft ver leend”. HET K. L. M.-VLIEGTUIG DE „IJS VOGEL" NABIJ SCHIPHOL NEER GESTORT EN VERNIELD. VIJF DOODEN EN ELF GEWONDEN. De Franache regeering publiceerde de nieuwe wetadecreten. Chamberlain legde een verklaring af over de koloniën en het Jodenvraagstuk. openlijk geprotea- artikel I der Italiaansche r

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 21