BERNARD HEEMAF KOOMEN „Dokter Hartje” Hoe het was als men nog één - keer naar school ging „De Familie Sartoris a,lviSen,t,Mijnhardlje MIVA krachtig MISSIE machtig ROMAN VAN WILLIAM FAULKNER HET VERLEDEN LAAT ZICH NIET GRIJPEN STOFZUIGERS I Omdat CONCENTREER Uw waarborg 'i komt van Mijn hardt/ 1 VOOR DE ERWTENSOEP per pond. 1 I 1 kW II WOENSDAG 16 NOVEMBER 1938 VAN BOEKEN EN SCHRIJVERS 99 v! COURANTENRECLAME .2^.^ Bij Apothekers en Drogisten f Gemeenteraad van Egxnond aan Zee Geschiedenis uit den vrijheids oorlog in Amerika JAN VAN DE POL Laat 162 A - Telef. 2682 HENGELO Een sprookje op het bord en waarheid in het leven Wat men verwachtte is er'niet meer WIJ NOTEERENH - 1 „MijiShardtje* 5 ct 12 „Mljnhardtie*" 50 ct -- - zijn niet alleen «tofzulg«r, maar ook tapljtrelnlgor JL 'OOR EIEREN EN I NIEUWE UITGAVEN voor opge- W. Dbg. V beproef» -i. X. op het krachtigste reclame-mlddel wij hem noodlg mochten hebben, maar niet soodra wilden wj). op dezen dag en op dit uur, terug naar hém, of zijn beeld ont glipte ons, vervaagde en verdween. Wü ble ven alleen, als verdoolden op een plaats, waar wü niet meer behoorden. ,g kweekt geen zelfstan- nlet studeeren, EXPORTGIDS PLUIMVEE. 1 ie echter is. dat de Onwillekeurig keken wij naar onze handen, voor ons op den lessenaar. Zouden zij nu klein* worden en, zonder ring en minder verzorgd, weer klemmen om potlood of pen en vorm en inhoud geven aan een school-opstel? Zouden wij nu onze oogen dicht knijpen en trachten onze gedachten, onze fantasie terug te dwingen in ce baan der verbeelding van een jongen, die nog dé grenzen van het mogelijke niet kent? Of vi sioenen teruggeroepen, die alleen de achter grond van het nog onbekende leven gedoogt? Het is ons niet gelukt. Wat wü gedacht hadden te vindenwas er niet meer, althans niet meer voor ons. Een weemoedig vis a vis 38 ct. 38 ct. 25 ct. 33 ct. 10 ct. 10 et. 30 ct. [en. het na, Een .aardig boekje over een aardig honden ras. Het kan den liefhebber zeker helpen om, zooals de schrijver zegt: ^den kleinen kerel te houden als een gezonden, fitten Jongen, die te allen tijde is en blijft een sieraad voor het oog en een genoegen in huls." lurende strijd aanvallen der innen houden, o Frank heeft >1 Dom zorgde WU GEVEN A. V. L.-BONNEN GRATIS VRAOKN EN BEZORGEN IN DE DANAAN - Verkrijgbaar b(J: HEU8EVKLDT N.V. Langestraat 24, 76 Achterstraat Houttfl, Alkmaar, Telef. 4170. LAAT 142 - TEL. 3.8.96. HOUTTIL 58 - TEL. 4.2.7.8. ALKMAAR 30 ct. 16 ct. 10 ct. 10 ct. 10 ct. 10 ct. 13 ct. 10 ct. 36 ct. 30 ct. 30 Ct. 10 Ct. 10 ct. 10 ct. 30 ct. 38 ct. 30 ct 8 voor Dadels NAAR EEN BETERE SCHOOL. Een serie opvoedkundige werkjes over hernieuwing van het onder wijs in Nederland. ’•Middags zaten wU In de zesde klas. In het oude lokaal, op onze oude plaats en het was, verouderd en vergrijsd, dezelfde broe- der- die voor de klas stond. Waren wü nu dichter bij den Jongen, dfc eens hier zat en die wij zelf waren geweest, dichter bU de Illusies en verwachtingen, welke die Jongen had gekoesterd en die dus ons hadden be koord? Hoe meer wU trachtten ons terug te buigen naar dien Jongen, hem te begrij pen. te verstaan en opnieuw tot leven te brengen, hoe verder hü terug week. Toch wisten wij hem met ons verbonden, altijd bereid om naar ons toe te komen, wanneer 1 dr. Konrad ain 't Duits vertaald door Rinks Tolman, 293 pag., vele figuren. N.V. Wereldbiblio theek, Amsterdam 1939. DE FOX-TERRIER. Hoe hij leeft en wordt1 gefokt, door Johan Pie- terse. 94 pag., vele foto's. J. M. Meulenhoff, Amsterdam 1939. STORM OVER DE PRAIRIE door Theo Frank, geïllustreerd door Pol Dam. Uitgave Gebrs. Kluit man, Alkmaar. 15 cent 1* eent 30 cent 40 cent Verschenen is de Nederlandsche Agrarische exportgids voor eieren en pluimvee, welke is uitgegeven door d$n Industrie- en Handelsraad voor den Land- én Tuinbouw, in samenwerking met het Eler-Contróle-Bureau. Het boek bedoelt propaganda te maken voor den export van deze producten in alle hiervoor in aanmerking ko mende landen. Deze zeer goed verzorgde uitgave, die in vijf talen geschreven is, opent met een voorwoord van den minister van Economische Zaken. De heer J. Tukker, hoofd van den Rüksvoorllch- tlngsdlenst voor de pluimveeteelt, schrijft een inleidend woord. Verder bevat het boek een groot aantal gegevens betreffende het Neder- landmhe pluimvee, de contróle die op de eieren wordt uitgeoefend en den export van deze pro ducten. Het werk is verlucht met een aantal zeer goede foto’s en teekenlngen. Het is de bedoeling, dat ook van andere agra rische exportproducten Lz.t. een dergelljke uit gave aal verschijnen. met de eigen herinnering, dit was het eenig gewin van dezen wonderlijken dag. Mijlen ver stonden wij af van de Jongens, naast en achter ons in de banken. Aan den eenen kant had hun wereld zijn geheimen voor ons verloren, scheen zij smal en bekrom pen (waren ook niet de school, de klas, de cour kleiner dan de voorstelling, die wij er van hadden bewaard?). Van den anderen £ant echter verhulde hen een betoovering, die van ons onherroepelijk week, een betoo vering, die plaatst in een gulden glans alles wat zü beroert: de betoovering van het groote vetorechten. Immers, dit is zeker: zouden met ons dien dag op school en in de klas de eigen Jaargenoo- ten van voorheen zün teruggekeerd, wij zouden elkaar vreemd hebben aangezien. Maar ten slotte zouden wij het over één ding eens zijn geworden: dat het leven toch heel anders kwam dan we ooit hadden vermoed en dat het maar goed is de dingen niet vooruit te weten. Daarom ook is de weg, terug in het verleden, onher roepelijk versperd. HET LEVEN DER INSECTEN, door prof, therts. Uit In den roman van Faulkner beleeft de oude dame zulk een conflict, wanneer zü te midden der vijanden alleen achterblijft met haar kleinzoontje Bayard en diens speel kameraadje Ringo, wiens moeder een sla vin der plantage en Bayard’s min is geweest. Het boek vertelt dan in kleurrijke détails, hoe Granny zich dapper door de moeilijk heden heenslaat en op de pulnhoopen den grondslag legt voor een nieuwen opbloei der familie. „DE MEIDOORN", door Jean Tdusseul, vertaald uit het Fransch door Maria W. Vos. Uitgave van de Wereldbiblio theek, Amsterdam. Een „wlld-west" boek van 't beste soort, dat door onze Jongens ongetwijfeld verslonden zal worden. De geschiedenis speelt zich af op Sun- „geen kinderen wilden hebben, omdat zü de ontelbare kwalen kennen, die den mensch be ilijk overdrew**" la«wpta*sl lagen van pa» wieg tot aan h< Dergelljke episoden bewolki mooi opgezette feeën-sprookj, Het boek is voor ontwikkelde volwassenen. p’. PLANTKUNDE, door dr. H. H. Kreutzer. Leerboek voor de laagste klassen van Gymna sium, HJ3.S. en andere scholen. P. Noordhoff N.V., Groningen 1939. om dt steeg te Pralrie-Ranch, waar een 1 beerscht in verband met bnj veedieven. Om die van X lijf daarvoor is heel wat noodlg! het vlot en aardig beochrevei voor leuke plaatjes. Een fijn’wild-west-book I I heeft geschreven. De. ris” is -- :ende meen als zjjn voornaamste werk beschouwd. Het verloop van den verschrikkelljken burger oorlog wordt hier geschilderd in de lotgevallen van een familie, die een rol speelt in het oor- logsdrama, aan de slechte tijden ten gronde gaat en na den oorlog weer tot welstand komt. In deze schildering worden de lezers van tal- looze Amerikanen weerspiegeld, alsmede de hee- le schokkende crisis, die het land in die jaren doorleefde. pe familie, die in genoemden roman haar lot gevallen beleeft, behoort tot de Zuidelijken en is dus vijandig aan de Noordelijken, de Yankees. Een oude dame wordt Granny (grootmoeder) ge noemd door haar kleinzoontje en diens vriendje Rtogo, zoontje van een der plantage-slaven. De zoon van Granny is officier in den oorlog en als de Zuidelijken terug moeten trekken voor de naderende overwinnaars, komt de plantage gevaarlijk in de vijandelijke zone te liggen. De strijd ging onder meer om de afschaffing van de slavernij. Onder leiding van President Abra ham Lincoln streefden de democratische Noor derlingen naar een vrijmaking der slaven, maar op de plantage van Granny heeft altijd een goede en patriarchale verhouding bestaan tus schen de heerschers en de slaven, hetgeen niet wegnam, dat de onderhoorigen in het geheim met de Yankees sympathiseerden. Waar an derzijds door de Zuidelijken de slavernij als een gewone zaak werd gezien voor zoover al thans de meesters geen misbruik maakten van hun macht ontstond in bepaalde kringen een tragisch conflict tusschen de naar vrijheid ver langende slaven en hun meesters, die zü steeds met verknochtheid hadden gediend. „Het mlddenstands-diploma" VII Bedrljfeleer, door R. Schans. Uitgave W. J. Thieme en Cie, Zutfen. „Leerboek van het boekhouden” le deel; ten William Faulkner is een der meest gerenom meerde schrijvers van zijn land en maakte een nauwkeurige studie van de oorzaken en het verloop vkn den burgeroorlog, waarover hü dan ook meer dan een nov< «wan „De Familie Sa logsboeken” het meest Na de romans uit het hedendaagsche leven, na de detectiveverhalen en de ongemeen span nende biografie van den laats ten Russischen Tsaar Nicolaas n (een uitnemend boek) was thans aan de’ beurt een historisch verhaal van William Faulkner, getiteld „De familie Sartoris” en behandelend een bewogen levensgeschiedenis uit den bloedlgen Amerikaanschen vrijheidsoor log. die van 1860 tot 1865 heeft gewoed in het land dat sindsdien de Vereenlgde Staten van Amerika heet. Het geregeld verschijnen van populair-weten- Ichappelljke boeken op biologisch gebied, wijst op verheugende belangstelling voor de wonderen der levende natuur. Tot de meest verbazingwek kende daaronder behooren zeker de levensge woonten der insecten, waarvan prof. Günther verhaalt in „Insektenleben". thans door Rlntoe Tolman in het Hollandsch vertaald. De lezer kan zijn hart ophalen aan de duidelijke en des kundige beschrijving van vele verschijnselen, die vrij beknopt behandeld worden, zoodat dit werk je zeer veel biedt, maar dan ook aandachtige lezing verelscht. Het onderwérp maakt echter de moeite ten volle loonend. Vanzelf komen ook vragen van wijder perspectief ter sprake. Hier in is de Duitsche auteur geen alleszins betzouw- bare gids, zoodat een voorzichtig lezen van den Inhoud bij verschillende passages niet overbodig Is. Zoo staat hjj met te weinig kritiek tegenover evolutievragen en speelt Dultsch sentiment den schrijver hier en daar parten. Vooral ook leze men crttisch het laatste hoofdstuk over .Het Wezen der Instincten”, waarin wel veel behar- tenswaardigs te vinden is, maar eveneens een hinderlijke begripsverwarring tusschen „instinc tief” en „onbewust”, of tusschen andere, duide lijk te onderscheiden begrippen. Het geheel ei gene van het menschelljk verstand raakt wel eens in het gedrang en de auteur vergeet dat dit met de instincten een ondeelbare eenheid vormt, waar hij bijv, maar weinig verschil ziet tusschen een menschen- en een dierenmoeder op grond van het instinctieve In beider gedrag. Zijn religieuze beschouwingen zijn vaag-pantheïstlsch en niet zonder gevaar. OVerigens kan dit werk je in de vlotte ofschoon wel eens al te vlotte vertaling van Rlnke Tolman worden aanbe volen. De schrijver, die reeds een goed leerboek over Het Menschelljk Lichaam publiceerde, geeft hier een Plantkunde welke een uitstékenden indruk - - ite, de stijl leven- overzlchtelljk. Oe- physiologic kregen het deel dat hun toekomt, terwijl bijvoorbeeld een hoofdstuk als dat over fossiele planten het op zichzelf reeds de moeite waard maakt om deze uitgave ter hand te nemen. Korte vragen en opgaven spo ren den leerling tot denken en zelfwerkzaam heid aan. De figuren zijn modern met zorg ge- I bozen en komen goed tot hun recht. Alles by Elkaar een uitgave, die alle aandacht verdient! In zijn inleiding zegt Jean Tousseul: „De Meidoorn is geen roman, het is een feeén- sprookje”. Het is inderdaad een soort „esca pade” geworden, scherp afstekend van de har- de-werkelljkheld-romans die we kennen uit de streken van de Condrok. Er ligt een apart dessin in dit werk, men kedt er onmlddellljk den kunstenaar in, ook al wist men niet, dat het boek is bekroond met den „prix triennal du roman”. Voor kritiek mag echter de Inhoud niet dflpr den uitstekenden stijl gecamoufleerd wor? De twee groote mannelijke helden uit sprookje houden er enkele theorieën op waarmee wij ons principieel niet kunnen ver- een ging- Er is in de laatste jaren in de kringen van het lager onderwijs een sterke beweging waar te nemen, die zich de hervorming van dezen tak van ons onderwijs ten doel stelt. l)Algemeen ifordt het erkend, dat ons onderwas overladen is met onnutte kennis; het is intellectualistisch in den minst gunstlgen zin. Het is „Weltfremd”, mist den noodlgen realiteitszin, frischheld, leven digheid. Er wordt nog gewerkt met een leerstof van tientallen Jaren geleden. Er is algemeene ontevredenheid over dezen toestand. Dat wijst op verlangen naar verbetering. Het buitenland ging ons in onderwljshemleuwing reeds vóór; België heeft zijn nieuwe leerplan, zoowel van het Rijk als van den BlsschoppelUken Schoolraad. De hemleuwlngspoglngen zijn daar in vollen gang. Of as zullen slagen? Er schijnt wel iets te veel door de overheid te zijn verordonneerd, waar door het ultelndelljk slagen wel eens in gevaar zou kunnen komen. In ons land wordt het Ini tiatief daarentegen meer overgelaten aan de lagere regionen. Een belangrijke paedagogische DE WOESTIJNPILOTEN door Walter Tomson, geïllustreerd door Pol Dam. Uitgave Gebr. Kluitman Alkmaar. 3 2 4, zet de Broeder op het zwarte bord. De kleine jongenshanden schrijven het na, de pen krampachtig omvat. En zij verschuiven met uitgestoken wijsvinger de roode en witte balletjes van het telraam. 2 2 4;^ een elementaire waarheid, waarop het léven zich nog vaak zal be roepen. Ên dat bonte telraam: Juist als de samenleving, waar men meetelt naar ge lang men meer of minder neer kan tellen. 2 2 4 staat dan in de schriften. De Broeder gaat keurend van bank tot bank. Ergens blijft hij staan en wjlst bU een leer- llng; „Wat een groot kruis is dat Zoo •taan ze op het kerkhof!” De Jongen lacht om de vergelijking; de plus van 2 3 4 op het kerkhof! Het klinkt ook gek, maar het is niet minder waar: even onontkoom baar als de uitkomst van twee maal twee..... Maandagavond vergaderde de raad van de gemeente Egmond aan Zee onder leiding van den burgemeester. Allereerst werd het nieuwe raadslid, do heer A. Blok, beëedigd. waarna hij werd welkom ge- heeten door den voorzitter, die hoopte, dat hü steeds de belangen van Egmond aan Zee zal dienen, waarop de heer Blok dankte en den wensch uitsprak, dat <r ateeds een goede sa menwerking zou bestaan. Van den heer P. VARKENSPOOT VARKENSKOP KNIESCHIJF KRABBETJES MOOI MAGER PEKELSPEK 46 cent RAUWE ROOKWORST 33 cent Faulkner heeft een aangrijpend verhaal ge schreven, in populairen trant verteld met het accent van den auteur, die zijn stof kent en de harten der lezers. Het* boek is uitgegeven in het bekende prettige formaat en in een vlotte vértallng. We kunnen de lezing van ,De Familie Sar toris” van harte aanbevelen. dienste van het onderwijs in de derde klasse van HBJ3. A en B, door dr. J. O. Choufoer. E. Smit en W. Speerstra. Uitgave J. B. Wolters, Groningen. .Jfandelswetenschappen” deel n, door A. A. D. Bouwhof, J. O. Lagerwerf! ep J. H. A. Krediet. Uitgave P. Noordhoff, Groningen. „Plantenkunde”, leerboek voor de laagste klassen van gymnasium, HBJ3. en andere scho len. Uitgave P. Noordhoff, Groningen. „Leerboek der natuurkunde” deel n, voor het middelbaar en voorbereidend hoger onderwüs; door dr. A. D. Nathans en dr. H. Lindeman. Uitgave P. Noordhoff Groningen. „Tafels van Ejc” samengesteld door H. W. Holtzappel. Uitgave: F. Noordhoff, Groningen. Vllegtuigboeken worden immer graag gelezen er. daarop zal ,De Woestünpiloten” wel geen uitzondering maken. De schrijver voert ons mee naar Afrika, het land met zün woestijnen en ontoegankelijke bosscl^n. Hoe moet daar een geregelde verbinding zün tusschen de Afrikaan- sche koloniën van Engeland met het Zuid- Afrikaansche dominion? De hoop is gevestigd op de luchtvaart. Welnu, de woeetünpUoten staan voor niets en.... slagen! Hoe, men leze 't bock; Met spanning zal men dan de verrichtlngeij van deze dappere mannen volgen op hun get vaariüke reizen. conferentie, waarop tal van autoriteiten aanwe zig waren uit België, Frankrijk, Engeland, Ame- lika en Tsjecho-Slowaküe. werd in het voor jaar te Lage Vuursche gehouden. Dezer dagen vindt in diezelfde plaats een niet minder be- langrüke bijeenkomst plaats van de Christelüke onderwüsvereeniging, waar prof. dr. Waterink de princlplëele grondslagen van onderwüsher- nieuwing bespreekt. Onderscheidene Inspecteurs nemen aan deze conferentie deel. Inmiddels zün de hoofdinspecteur en de Inspecteurs in de in spectie Groningen gereed gekomen met een nieuw leerplan, dat richtinggevend bedoeld te zün bü het samenstellen van de nieuwe leer plans der diverse scholen; het wil geen school hervorming van boven af dlcteeren, maar een geleidelüke hernieuwing stlmuleeren, waardoor de school gemaakt moet worden tot een insti tuut, dat „groeit en verandert met het leven mee.” Voor ons katholieke onderwüs is het van groot belang, dat ongeveer een half Jaar geleden het Katholieke Onderwijzers Verbond een „Reorga- nisatie-commlssie” heeft ingesteld, om de fou ten en tekortkomingen van het huidige onder wüs te trachten vast te stellen en aan te geven hpe de verbetering zou kunnen plaats hebben. Op welke basis men zich deze onderwüsher- nieuwlng voorstelt en hoe de uitvoering ervan gedacht wordt voor ons godsdienstonderwijs, wordt stevig gefundeerd uiteengezet in een serie paedagogische werkjes van de hand van den bekenden Frater S. Rombouta, onder den titel: „Naar een betere school”. Scherp en on verbiddelijk worden hierin de kwalen waaraan ons onderwüs laboreert aangewezen, Mechanis me en verbalisme richten treurige verwoestingen aan, niet in het minst bij ons godsdienstonder- wüs (bï. 69). Angstwekkend snel pleegt onze jeugd haar schoolsche geleerdheid af te schud den. Geen wonder; noch grondigheid, noch voldoende repetitie en bevestiging zün bü ons huidig school bedrijf mogelük: Alles lijdt schip breuk op. de digheid, leert niet aanpakken, met iets zelf ondernemen. De „leerderU” staat op den voorgrond en niet de leerling. Het nieuwe leerplan zal gebaseerd moeten worden op de denkmentalitelt van het kind. Milieukunde, globalisatie, individuallseering zul len pülers worden waarop ons onderwüs moet hernieuwd worden. Al moge het paradoxaal klinken, een feit is het: de kinderen leeren te weinig, omdat we ze te veel willen en moeten leeren. De tüd voor al zijdige verwerking en gedurige verwerking is in de school niet te vinden. Daarom missen onze kinderen routine en vastheid in het ge wone, het alledaagsche, het elementaire. Er is maar één oplossing: versobering, besnoeiing, be perking tot het allemoodzakelükste. Maar dat moet er dan ook muurvast in. En hiermee zitten we meteen midden in de kwestie van de „aan sluiting". De oplossing die Rombouts ons hieromtrent aan de hand doet lükt inderdaad wel op het „ei van Columbus”. We vreezen echter, dat UL.O. en M.UL.O. dit eitje te hard gekookt zullen achten om voor hun consumptie geschikt te zün. Niet langer, aldus Rombouts, mag aan UL.O, H.D.8. en Gymnasium worden overgelaten te bepalen wat de volksschool op haar programma zal nemén. Zij heeft dat zelf uit te maken van uit haar eigen doelstelling. De vraag rüst echter: zullen in dat geval tra ditie, examencultus, concurrentiezucht en alge meene ontwikkelingsmanie geen welhaast on overkomelijke hinderpalen vormen bü de her nieuwing van ons onderwüs? Dreigt er ook geen gevaar van de zijde der ouders, die door hun onbekendheid met didac tisch* en andere onderwüskwestles zullen elschen dat hun kinderen hetzelfde algemeen ontwikkelende onderwüs te genieten krijgen, dat zü in hun Jeugd hebben ontvangen? Daarom is het van harte te wenschen, dat niet alleen alle onderwijzers maar ook de meeste ouders deze werkjes van Rombouts in handen krijgen en bestudeeren. Het gaat in laatste In stantie toch om het geluk van hun kinderen. En hieraan wil de school naar best vermogen medewerken, door aan de maatschappij af te leveren menschen met heldere inzichten en karaktervastheid. We vermoeden; dat het bü drie deeltjes in de serie „Naar een betere school”, uitgegeven bü het R.K. Jongensweeshuls te Tilburg, niet zal blüven en dat er ook over de „profane vakken" gedetailleerde voorstellen tot verbetering het licht zullen zien. Mogen zü in denzelfden vlot ten trant en met dezelfde overtuigingskracht ge schreven worden als de reeds verschenen deel tjes. Op het bord teekent de Broeder voor opge togen Jongensoogeneen soort kabouter in een “““L door ballonnen gedragen en in het luchtruim voortgetrokken door vliegende gan zen. Hü vertelt er een sprookje bü. maar wü wu denken opeens aan een ander sprookje: Belma Lagerlöff’s verhaal van „Kils Holgers- ®>ns wonderbare reis met de wilde ganzen’. Is ‘T’en niet precies als dit grooten menschen- sprookje. Reizen ook wü niet verder en verder, gezellen en nieuwe dingen begroetend, ■ar ook telkens het oude, vertrouwd-gewor- «ne dierbare achterlatend, terwül het steeds valt <Ut te vergeten? moole m’s en mooie n’s. Zingen: oechhel, Joechhei, hoe prettig is zoo’n jage- nL Wü zien toe en wü luisteren. Opeens "tegt onze kleine buurman achter zün hand: rtm.w n°* ha“t geen tt,d’ mijnheer? Wat weer Un«!’' w« ^ken en het is büna De morgen is om. Voorbü gevlogen, althans iOnS' Maar den kielne naast ons heeft het din.L geschenen.... Dus Is het toch waar: de tiJd vroeger langer dan nu? Is voor J°n8en °°k een Jaar weer een h<w^fhe!__.een maand een onafzienbaar tüds- “esrek^terwül voor ons de weken, de maanden, jaren voortrollen in een benauwend tempo, tempo, dat men niet dwingen kan. ook al Kre“r 2t’“ eiBen verleden recon- Ihilk pulk beste Zeeuwsche IVIau we Aardappelen vanaf 10 K.G. voor 35 cent Extra fU"e Dnlnaardappelen vanaf 10 K.G. voor 40 cent Hét komt wellicht bü niemand op om. wanneer men ’s ochtends naar zün werk gaat, plotseling een anderen weg in te slaan, naar de school te loopen, die men vroeger heeft bezocht en daar weer in de bank te schuiven op zün oude plaats, precies alsof het zoo hoorde en er niet «oo- veel jaren verloopen waren sindsdien En toch moet dat een wonderlüke sen satie zün, om nog één keer één dag op de lagere school door te brengen, nog één maal terug te keeren naar zün uitgangs punt In bet leven en te zien of zich iets hervinden laat van stemming en sfeer eener lang teruggeweken levensperiode, toen alles nog louter verwachting was. Wü dan, lezers, hebben het geprobeerd. Wü >ün teruggegaan, een dezer dagen, naar een school, een klas, èen-bank. Wü hebben de onverblddelükheld van den tijd geweld aangedaan en gepoogd een grooten stap te rug te zetten op een weg, die toch maar één richting kent. Wü nebben getracht weer één dag schooljongen te zijn en voor uit te küken Inons eigen verleden. In dit najaar, 25 jaar geleden, gingen wü voor het eerst naar school, zetten wü daarmee oen eersten stap in „groote" leven. Wat her innert men zich nog van dien eersten dag? Het beeld is vervaagd en verdwenen. Wanneer men in latere jaren nog eens langs de school gaat, waar men alk-kleine Jongen eiken mor gen en eiken middag In de banken school, komt menige herinnering, meer of minder wee moedig. terug. Weer zien we in onze verbeel ding de klas met de kameraden, booren we de rustig verklarende stem van den Broeder end er wijzer, weten we weer boe traag zoo’n ochtend of middag voorbü kon kruipen. Voor- vallen komen terug voor den geest, blüe mo menten en schrünend verdriet Veel herinneren we ons, alleen dien eersten dag, dat eerste jaar Nu hebben wü weer, één ochtend, in de eerste klas van dé lagere school gezeten, op dezelfde plaats en niet zonder moeite in dezelfde bank. Van daaruit keken wü. 35 jaar geleden, allen gewapend met een griffel, een sponzedoos, een pen, eenzelfde minimum aan kennis eri er varing,'’Wéélfito'Mibfepefta’mogêflJEieki vójJr ons. W\j zaten er samen als loten uit de levensloterQ, met een' saam en vooral een voornaam, met dezelfde groote of, zoo men wil, geringe kans voor het leven. Weer zitten ze er nu. de kleine Jongens, en zü küken naar het leesbord met zün fleurige afbeeldingen en leeren de eerste begrippen kepnen, de eerste woorden spellen: aap. roos, zeef, muur. Daar schuilt een ongedachte wü$- held in die woorden. Voorloopig blüven bet immers „apen” van Jongens, tot ook voor hen, zoo van 18 af, wondermooie „rozen” kunnen bloeien en geuren langs hun pad, maar het onbarmhartige leven zal toch blüken' een ,^eef” te zün, waar lang niet allen voorspoedig doorvallen en meer dan eens een „muur” den weg verspert naar het geluk. De Kennemer-Serie van de Drukkerü de Spaamestad is met den historlschén roman •JDe familie Sartoris” reeds aan haar twaalfde uitgave toegetoomen. De zeer ver zorgde boeken, die voor een spotprijs tel kens ruim drie honderd bladzüden boeiende lectuur bieden, blüven verschonen met de regelmatigheid van een klok en stroomen den belangstellenden toe in groote hoeveel heden. Ook bij: Kiespijn, Zenuwpijnen, Rheumatiek, Meendbezwaren, Koorts, Griep, Spit In den rug, Spierpijn, Lusteloosheid, Migraine^ Ziek- on Meegevoel, Lendenpijn, Gevatte Koude. „Mijnhardtjes” bestaan uit een vernuftige combinatie van beproef de geneesmiddelen, die elkander wederkeerig in hun werking ondersteunen, zoodat de pijn met vereende kracht verdreven wordt. Een beter pijnverdrijvend middel dat sneller en gunstiger werkt ■dan „Mijnhardties", i* d*n ook niet denkbear. Na het innemen van een „Mijnnardtje" voelt U de hevigste pijn terstond weg zakken, terwijl ze enkele minuten later geheel verdwenen is. „Mijnhardtjes** zijn smaakloos, nemen gemakkelijk in en stlmu leeren tevens bloedsomloop en stofwisseling, zoodat U zich na verdreven pijnen weer frisch on opgewekt gevoelt le soort Witlof. 3 le soort Spruiten, Boerenkool. 3 p. Worteltjes. 3 boe Pracht Andüvle. 4 voor 10 ct. Dikke Pret 7 <*nt Groene kool extra mooi. 3 p. De fijnste Zuurkool, 3 p. le soort Bloemkool Stoofperen (gleaevlldemane). 3 pond voor Moesappels. 3 p. voor Stoofappels. 3 p. voor 4 p. Breekpeen 4 p. Uien 2 p. Gare Biet Sterappels vanaf 3 p. voor Amerlkaanache Appels. 3 p. De fUnste Handperen. p. p Saprijke Sinaasappels, vanaf I le soort Bananen. 2 le soort doosjes Kastanjes, p. p. Prima Citroenen. 4 voor Cocoenoten Prima groote Noten. d. Schinkel was een ver zoek ingekomen om bü den verbouw van zün bakkerü de gemeenteputten in zün steeg te mogen gebruiken, tevens een verzoek om deze steeg te doen bestraten. Daar deze putten niet meer door de gemeen te gebruikt worden, werd het verzoek ingewilligd onder beding dat 1.per jaar déecarlo- belasting betaald moet worden, terwül B. en W. het recht tot wederopzegging behouden. Verder zün er reeds plannen gemaakt □oen bestraten. Besloten werd de begroeting 1939 vast te stellen op 353.327,08 voor den gewonen dienst en op 60054,86 voor den kapitaaldlenst. Verder dient de begrooting 1938 uitgebreid te worden met een post van 150 voor controle Inzake den B-steun, daar de Regeerinfj eischt, dat alleen B-wsteun gegeven zal worden, als elk geval op zichzelf onderzocht wordt. B. en W. hebben hiervoor mej. Dekker aangewezen om dit onderzoek in te.stelten. De heer PRINS was van oordeel, dat de B- steun in elk geval vóór den winter uitgekeerd moet worden en wilde daarom liever twee per sonen, elk voor 75. benoemen, daar het on derzoek dan vlugger zal gaan. Ten einde dtf bouwplannen voor een nieuw raadhuis te bestudeeren, ging de raad in comité. Na heropening verklaarde de VOORZITTER, dat B. en W. willen trachten een nieuw raad huis te verkrijgen, daar leder wel overtuigd is, dat het bestaande gebouw niet meer voldoet, in het büzonder wat secretarie en archief betreft, terwül de administratie voor de steunverleening reeds in de school is ondergebracht. Het plan is de oude school In werkverschaffing te laten afbreken. De steenen zulten nog geschikt zün voor de fundamenten en binnenmuren. De architect D. Saai uiV Alkmaar heeft een nieuw bouwplan ontworpen, waarvan de kosten ge raamd zün op 38100^6. B. en W. vroegen den raad machtiging zich tot het Werkfonds te wenden, hetgeen met algemeene stemmen werd goedgekeurd. Bü de rondvraag vroeg de heer PRINS, in verband met het bestaande plakverbod. tegen de aA. verkiezingen een bord te laten plaatsen, waarop propagandabHJetten kunnen worden aangeplakt. B. en W. zullen dit punt bespreken. De heer SNOEKS vroeg het zand in de Zuideratraat te laten opruimen en de lantaarn bü den heer Blok zóó te doen verplaatsen, dat 8Ü Juist voorrd» ateegr. «4<*ar MeRte staan, welk verzoek overwogen «ou werden. eenlgen. Dokter Plerre-Etienne, overigens zeer charitatieve en sympathieke figuur, evenmin als zün apotheker Servals ooit „naar de Vespers of naar de Mis", maar „geloofde stellig in God”. Dese twee personen staan met twee meer vrome vrouwen in ’t middel punt van ’n roman, die op even fraaie wüze het dagelüksch doen van een dorpspastoor als dat van een vagebondeerenden dorpeling weet behandelen. Het meest typische de minder Juiste levensbeschouwing van twee dokter en apotheker in het geheel niet wordt gelaakt, terwül selfs de goede dorps pastoor er zich mee schünt te kunnen .ver- eenigen. Het doet wat vreemd aan, wanneer men zoo als Servals „van zün leven niet bidt, omdat men gelooft, dat sün lippen niet waard zün zul ke Heilige woorden te prevelen”. En dan: stelt u voor, süat alle dokters evenals Plerre-Etienne „geen kinderen wilden hebben. jkteJs?* kotogie en physiologic kregen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 3