DE GROOTSTE en DE KLEINSTE luchtverplaatser. i LD@@ □□S ÓOOO. H p Wti rllM E&r F' i L1 J J E A 5S van onze i Bsa F' X b Die het kleine niet eert, Is het groote niet weerd. 1 1 1 Onze onafhankelijkheid in verband met de ont wikkeling van onze electrotechnische industrie. i HEEMAF Stofzaiger wu X hfe 1 r/ 10.000 VOLT y.. HEEMAF h t 35000 amp voor de N.V. Koninklijke Nederlandsche Zout industrie. met een driewagentrein. i ü-- i i HEEMAF-wandtele/oontoestel. X MM „Niebuhr, die toen ten tijde als af gezant der pruisische regeering met een financieel doel te Amsterdam was, zegt: „Glbt es ein bedeutende» Masz der Freiheit (opm.: de nieuwe grond wet), so 1st es ein liberates Geschenk des Prinzen, wozu ihn die öffentliche Btimme gar nicht nötlgt.” ongekende industrieels nog meer te geven. Het is wellicht om deze redenen, dat tot Heemaf het verzoek gericht werd Voor Hr. Ms. Flottteljeleider „Tromp" leverde HEEMAF alle dynamo’s en electro- motoren (ca. 30 machines met een vermogen van ca. 1600 pk). vervolgens door de vervaardiging van electrische uitrustingen voor locomotie ven en voor 3- en 5-wagentrèlnen, later uitgebreid met de fabricage van Diesel- toekomstig gezond welvaartsherstel wel licht in nog sterkere mate spelen zal, dank zij de beschikbare kapitalen, ar beidskrachten en grondstoffen, die inter nationaal een aanzienlijk grootere be hoeftenbevrediging toelaten, laat nauwe lijks twijfel. fc Ein der acht mijnenvegers (de .Jan van Amstel"). Voor deze leverde HEEMAF alle electrische machines. particuliere werkgelegenheid ter leniging van het weer toenemende werkloosheids- gevaar. *1 S s «ga De natie „was de resolution en d£ onlusten zo moede”, dat zij alles gaarne aan „den Prins” overliet, en sou „slegts allengs wederom aan een vrije Regering gewend kunnen wor den.” Van groote volkskracht en werkelijke herleving getuigde een en ander niet en Niebuhr uitte dan ook zijn teleurstelling, zijn verontwaardi ging over de „algemeine Knecht- schaft” en „Kraftlosigkeit”. door de uitvinding van de zoogenaamde S.K.A.-motoren, welke de toen in zwang zijnde sleepringmotoren vrijwel geheel hebben verdrongen en welke S.K.A.- motoren in nagenoeg alle werelddeelen den weg hebben weten te vinden, zoodat Heemaf zich sedertdien ook tot een exportbedrijf ontwikkelde; i Uit de herdenkingsrede van Dr. Colijn 6 Sept. ’38. 1 Prof. Blok vervolgt dan met te wijzen op den onzekeren toestand (zoolang Napoleon niet geheel overwonnen was) en op den zwaren druk der las ten, alsmede op de k w ij n i n g van den pas wederopkomenden handel en der fabrieken en op de herleving van den ouden partij wrok hier en daar. Men kan bij de herdenking van dit voor ons land zoo belangrijke jaar bij ver gelijking met den tegenwoordigen toe stand moeilijk ontkennen, dat in den algemeenen toestand een groote overeen stemming valt waar te nemen, en zulks doordat aan belde tijdperken een uitput- Tot één der takken van nijverheid, die tijdens de periode, welke wij- nu her denken, een snelle opkomst te zien ge geven hebben, mag o.a. de alectroteeh- nlsche Industrie gerekend worden. Behalve dat uitnemende gloeilampen, radiotoestellen, kabels en geïsoleerde leidingen vervaardigd worden, vraagt de electrotechnische machine- en appa ratenindustrie voorts de aandacht, om lat zij mede aan de spits staat en ook .hans nog, zonder overheidssteun, hare producten over de wereldzeeën weet te voeren; paraat om bij de eerste aan wijzingen van een vrijer ruilverkeer door verdere uitbreiding der exporten aan handen aantrekkelijk werk HEEMAF aggregaat bestaande uit: draatstroomgenerator type DG 135-6, 750 kVA, 1000 omw/min, en 3 gelijkstroom dynamo's type GM 102, elk 335 kW, 1000 omw/min, Tijdens den wereldoorlog van 1914 bleek al zeer spoedig, dat de productie van electrische machines hier te lande on voldoends voor da stijgende vraag was.. En dit was aanleiding voor Heemaf om met de fabricage van die machines en van electrische motoren aan te vangen. De hiermede gelegde basis werd na den oorlog verbreed: een „sightseeing” met betrekking tot de uitgevoerde werken zulten wij dit doel waarschijnlijk het dichtst benaderen. vorderd. Zoo hebben wij voor den flot- tieljeleider „Tromp” (zie afbeelding tijdens de geslaagde vlootrevue), ca. 80 machines met een vermogen van ca. 1600 pk geleverd, hetgeen U een bewijs moge zijn, dat Heemaf ook een minder vredelievende onafhankelijkheid kan helpen bevorderen. Het zal den lezers niet verwonderen, dat de crisisjaren aan een exportbedrijf als Heemaf niet onopgemerkt voorbijgingen. Dat zij er in kon slagen om- zonder contingenteering of anderen steun haar onafhankelijkheid te bewaren, moge een aanwijzing zijn, dat in de toekomst bij het herstel van een vrijere economie de herleving der zelfwerkzaamheid van het bedrijfsleven zal kunnen bijdragen tot de zoo noodzakelijke verruiming der tende en verarmende periode vooraf ging. Ook nu denkt men aan herstel der verloren gegane welvaart, echter niet door het bereiken van een vrijere econo mie, doch door een te ver reikende over heidsbemoeiing. Ziet men vóór 1795 „de heeren” zorgen en in 1813 „de Prins”, thans, 125 jaren later, laat men het maar al te gaarne □ver aan „Vader Staat”. Gelukkig, dat mede dank zij die libe rale vrijheidslievende grondwet aan het einde der Vorige eeuw een door liberale economie gedragen algemeene opleving geconstateerd kon worden, die in menig opzicht en op gezonde wijze, dus zonder kunstmatigheid, de bereikte onafhanke lijkheid van ons land verstevigde en zoo de welvaart tot vóór den wereldbrand van 1914 tot ongekende hoogte deed toe nemen. Dat daarbij de industrieele ontwikkeling een groote rol gespeeld heeft en bij een Verticale HEEMAF draaistroomgenerator 3000 kVA, 600 omw/min, 6300 volt, met op gebouwde opwekdync- mo en hulpgenerator voor de Waterkracht centrale Lamadjan (N. O.-3 J. mijnenvegers Moge in de naaste toekomst die geest van zelfwerkzaamheid weer over de komende generatie ondernemers vaardig worden en de groepsbescnerming wijken voor het „uit de boeien”. Immers voor bestendiging van de vrij heid, die ons bij de terugkomst van Oranje gewerd en die in de tweede helft der vorige eeuw tot 1914 in ons land de welvaart in zoo hooge mate bevorderd heeft, zal terugkeer tot de beproefde paden een eerste voorwaarde blijken te zijn. En eerst recht na het accoord van München geldt: vrede vraagt een ge leidelijke liquidatie der autarkie met hare narcotica. Juist in dit onafhankelijMieidsnummer een en ander omtrent den groei, tegen den druk der tijden in, mede te deelen. Immers juist de industrieën, die zich met de vervaardiging van hoogwaardige kapitaalgoederen bezighouden en die dus slechts floreeren, wanneer de bespaarde kapitalen geïnvesteerd worden, zijn voor de volkswelvaart van grootere beteekenis dan door de aanhangers der koopkrachttheorie veelal nog wordt erkend. CCN f STAATSMIJN N WHtt. „Op industrieel terrein valt in deze 40 jaren bewonderenswaardige vooruitgang te vermelden. Talnj.ce belangrijke ondernemingen zijn ontstaan; andere groeiden uit tot tevoren ongekende afmetingen. Deze industrieele bedrijvigheid heeft ertoe geleid, dat thans het aantal industrie-arbeiders in ons land ruim dubbel zoo groot is als 40 jaren geleden Aan het boek van Prof. P. J. Blok: „Geschiedenis van het Nederlandsche Volk” kan met betrekking tot de in 1814 ingevoerde grondwet het volgende wor den ontleend: Een der zes electrische gelijkstroom- locomotieven, 1200 pk, 75 ton gewicht, geleverd aan de Nederlandsch-Indische Staatsspoorwegen op Java. Aangezien het besef toeneemt, dat het levenspeil juist in ons land niet zonder toenemenden export kan worden ge handhaafd en dat juist de electrotech nische nijverheid producten vervaardigt, die met de beste ter wereld kunnen wed ijveren, verdient het wellicht aanbeveling om den lezers van dit blad eens wat meer van Heemaf mede te deelen. Ieder een kent het fabrieksmerk van deze onderneming, maar niet iedereen kan zich een voorstelling maken van het uitgebreide fabricageprogramma. Met Mectrische uitrustingen, waarbij van de ervaring van wereldfirma’s geprofiteerd werd om in eigen land de basis voor een geheel nieuwe industrie te leggen. Van de laatste groote order van de Nederlandsche Spoorwegen werden alle uitrustingen en 200 motoren door Heemaf geleverd en van de eerste bestelling Dieselelectgsche treinstellen 35 van de 40; op zwakstroomgebied door de fabricage van telefoontoestellen voor de P.T.T.; tenslotte door het vervaardigen van elektrische machines voor schepen, waar door de onafhankelijkheid ten opzichte van het buitenland eveneens werd be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 17