Naar de Nieuwe Gemeenschap! Rond de leerlingen-schaal Grootsch appèl van Katholiek Nederland w 11 ALWEER: DE JODEN DEMONSTRATIE VAN GOEDEN WIL <1 DONDERDAG 1 DECEMBER 1938 OVERZICHT TWEEDE KAMER Rede pater D. Beaufort Rede magister Kor» I 1 UIT DE STAATSCOURANT Telegram aan H. M. de Koningin Rede Asberg Int. Land bouwinstituut ra 10 jo !5 rs Toespraak van den Aartsbisschop De Aartsbisschop schenkt zyn zegen n Slotwoord van den heer A. C. de Bruyn Al te goed is buurman» gek i Betuigingen van instemming Overzichtsfoto van de groote zaal in gebou w „Bellevue” te Amsterdam tijdens het massaal appèl van ’t RX. Werkliedenverb ond, waar vertegenwoordigers van alle geledingen van het katholieke leven in Nederland aanwezig waren. Op de eerste rtf van rechts naar links Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers, bisschop van Haarlem, Z. H. Exc. Mgr. Dr. J. de Jong, aartsbisschop van Utrecht en de minister van Sociale Zaken, mr. C. P. M. Romme JbKe krachten dienen ingetpannem, om de verhoopte rendtaten te bereiken A XtlIMf HVtf tllllf IIIIIIIIHIIN IHIIIIIIf ttf If Itllllll tltlltf (MIIVVVIHIIIIIf ttIMI (Van onzen parlementairen redacteur) Prof KORS DEN HAAG, 30 November 1038 >E st door ro voor het waterschap Zalk, E. voor bet herstel der maatschappelijke 15 n x >t >0 15 e n n Het werk, gericht op de nieuwe gemeenschap b geen werk van enkele dagen, ook niet van enkele Jaren: het vraagt voortdurende inspan ning. wy verwachten, dat deze vergadering het geloof en de liefde voor een waarlijk groote ■aak zal weten los te slaan. 10 10 15 15 Als eerste spreker trad naar voren Pater mr. dr D. Beaufort O.F.M. met als onderwerp „De nieuwe gemeenschap”. haar der van de urgent V, - T iT Niet alleen met woorden, maar ook met daden. In de nieuwe gemeenschap is plaats noch voor klasse noch voor rassenstrfld; in de nieuwe gemeenschap is geen plaats voor staking en uitsluiting; in de nieuwe gemeenschap zal noch het persoonlijke be lang. noch de winst-begeerte overheer st ben; sociale rechtvaardigheid en sociale liefde zullen de pijlers zijn, waarop de toe- komst-maatschappij zal rusten. voor niets op één groot (actief) front te vormen en met vereende krachten (te) strijden voor de bereiking van het gemeenschappelijke doel. Het is toch sociale plicht, nu allerwege gezocht en geroepen wordt om geestelijke en sociale hernieuwing, dat wfl. Katholieken, wy zonder uitzondering, wjj leeken misschien op de eerste plaats, de wereld laten zien, dit we er zijn en hóé we zijn. Welnu, dat te doen zij de daad van vandaag, de daad voor morgen. Het uit een aantal organisaties te vormen Algemeen Comité, zal ruimschoots gelegenheid hebben in de goede richting te helpen stuwen. dankbaar zijn voor de aan den dag getreden moorliilr -1- 11— Na de rede van Pater Beaufort moest Minister Romme wegens ambtsbezigheden de bijeenkomst verlaten. De heer de Bruyn richtte een kort woord tot den Minister, waarin hij zeide, dat met waardeering de groote en moeilijke arbeid van den bewinds man wordt gevolgd; „wij smeeken over uév arbeid Gods zegen af; de sociale orga nisaties zullen U ook in de toekomst met alle kracht steunen” (krachtig applaus). Toen de Minister, na afscheid te hAben genomSh, de zaal verliet, zong men hem het Wilhelmus toe. Het leven is geen vrede hier. Geen wapenstilstand vragen; Het leven is de Kruisbanier In Godes handen dragent Nadat het stormachtig applaus, dat op de rede van prof. Kors volgde, verklonken was, betraden achtereenvolgens vijf sprekers het spreekgestoel te om als vertegenwoordigers van verschillende organisaties hun Instemming te betuigen met de plannen van het R. K. Werkliedenverbond. Bij K. B. zijn benoemd; in de provincie Over- Ijsel: met Ingang van 1 Januari 1938: het waterschap Zalk, K. Zaaien.” Zij staan thans voer u met een om vangrijk, weldoordacht en weloverwo gen, bezonnen en bezonken propagan daplan, dat erop ingesteld is het geheele Nederlandsche volk in al zijn geledin gen beleidvol, maar krachtig te stu wen naar het ideaal der maatschappen lijke hervorming in christelijken geest. Wfl staan op een der keerpunten der wereldgeschiedenis: van de versplintering van het individualisme naar de gebonden heid in de nieuwe gemeenschap Opgang of verval? Dit laatste, als het nieuwe slechts een dood mechanisme zou blijken, product van totalitaire systemen. Maar opgang, als aan de samenleving haar natuurlijke ver bondenheid, aan de maatschappij haar or ganische eenheid wordt hergeven. en te kort mkg schieten: laten wfl daar plaats stellen een volgzaamheid, die „Führer befehl, wir folgen” niet evenaart, maar overtreft. Het „wie sou niet willen” moet ge wijzigd worden in „wjj willen, wij zullen". Als aanmoediging voor het streven, gericht op de Nieuwe Gemeenschap, zij medegedeeld, dat dezer dagen een zeer belangrijk adres is gezonden aan den minister van Sociale Za ken, betreffende een meer organische uit voering van de Ziektewet, namens het Ver bond van Nederlandsche Werkgevers, de Katholieke Werkgevers-Vereeniging, de Pro testant-Christelijk Werkgevers-Vereeftiging, het Soclaal-Democratisch Vakverbond, het Protestant-Christelljk Vakverbond en het Katholiek Werkliedenverbond. Dat feit kan er op duiden, dat er gezonde krachten leven in ons volk, krachten, waarmede een nieuwe toekomst is te bouwen. De essentie van wat wjj katholieken ons waar moeten maken is wel dit: het is de plaatsbe kleder van Jesus Christus, die tot het geheele tnenschdom spreekt in den zendbrief „Quadra- gesimo Anno". Wat zoeken wy dan, als de weg open ligt? Onze rotsvaste overtuiging, het uitstralend geloof in de richtiynen van Quadragesimo Anno, is de eerste, de voornaamste, de eenlg nóodige stap tot maatschappeiyk herstel. En waar het geloof op ondergeschikte punten te kort schiet ---- de het Als eerste trad naar voren Ir. Guljé, de voorzitter van de Algemeene R. K. Werk gevers Vereeniging. die de belofte aflegde, dat de Algemeene R. K. Werkgevers Ver- eenlging niet alleen in die drie jaren, welke voor de actie zyn gesteld, haar volle mede werking zal verleenen, maar ook in de reek sen van drie jaren, welke daarna zullen vol gen. Spreker uitte den wensch, dat het mooie appèl van het Katholiek Werklieden verbond zal worden verstaan en opgevolgd in geheel Katholiek Nederland. .U-Jl Ook de volgende sprekers, de heer A. N. Fles- kens, voorzitter van den Katholieken Neder- landschen Boeren- en Tulndersbond. jhr. mr. P. G. M. van Meeuwen, voorzitter van de St. Adelbertsvereeniging, mevrouw Boudens-van Heel, en de heer Jan Beerends, secretaris van de stichting .Katholiek Gemeenschapsoord”, zegden hun steun toe en betuigden hun warme sympathie De wetenschap moet zijn baken vinden in het door God gegeven geloof, het hart van den mensch moet weer worden beschaafd en ontwikkeld om God te kunnen zien en de menschelyke wil moet gevormd worden, op dat hfl niet overheerscht worde door de hartstochten. Als wy deze mentaliteit Ingang doen vin den In onszelf en in het geheele Nederland sche volk, dan kan het niet anders, of het economisch welvaartsleven zal, vastgeklonken aan het zedeiyk welzijn, gaan groeien en bloeien. waarvoor het zeer bijzondere Het hoofd van Katholiek Nederland, de aarts bisschop van Utrecht, Mgr. G. de Jong, betrad daarna het spreekgestoelte. Z. H. Exc. wilde Gods zegen afsmeeken over het plan, opdat het in de leniging van den ontzaglflk groote stoffe- lyken maar vooral ook geesteiyken nood der menschheid moge slagen. De H. Vader wyst den weg naar een betere gemeenschap, laten wy dien weg inslaan. Daar toe moeten allereerst de leidende figuren de problemen bestudeeren, maar wy moeten de principen ook zooveel mogeiyk toepassen, ieder in zyn staat en stand. De hernieuwing, waartoe de nog steeds actueele apostel Paulus reeds aan spoorde. moet ons doel zyn. Moge de goede en almachtige God de inner- Iflke vernieuwing in gerechtigheid en heiligheid besturen. Terwijl allen neerknielden, gaf Z. H. Exc. ver volgens den bisschoppelflken zegen. In dat licht bezien, wordt ook de kleine, vaas ondankbare arbeid, die moet voorafgaan, het geduldige stap-voor-stap verder werken, van hooge zedelflke waarde. In dat licht bezien is het ook onverschillig, of wy zelf het beloofde land der nieuwe gemeenschap nog zullen be treden. Vergeten wy nimmer, dat ook hier het persooniyk offer bevruchtend zal wérken, zoo als eertyds in vergoten bloed het zaad ont kiemde voor het nieuwe Christus-rfll:. En <n dien gedachtengang moge ik besluiten met het dichterwoord Daarom kunnen wij geen gemeenschap wn- vaarden, waarin de mensch gezien wordt als een atoom van een geheel, waarvan het selfs het bestaan niet vermoedt. Van den anderen kant stryden wy tegen een individualisme, dat de gemeenschap niet acht en dat zich op alle geble- len losipaakt van gemeen schap en gezag en dat den flfffisch maakt tot den hodgsten rechter. De gemeenschap moet steunen op het beginsel, dat allen er zyn voor allen en dat het individu er moet zyn voor het geheel Spreker schilderde de plaats van den ’tnensch in den kosmos, voortvloeiend uit zyn drang naar zelf behoud. de ondergeschikt heid van het lagere aan het hoogere en de opofferingsgezindheid voor het geheel. Deze grondbeginselen, die de geheele natuur beheerschen, moeten ook gelden voor onze gemeenschap. De vraagstukken van het privaat eigendom, van de verhouding tusschen kapitaal en arbeid en van de verlossing uit het proletariaat moeten de leiders der nieuwe maatschappd bezig hou den. Het ideaal zal zyn een nieuwe maatschappij, waarbfl sociale gerechtigheid en sociale liefde leidende functies Innemen. De nieuwe maatschappy moet niet slechts ge richt zyn op betere verzorging van het tfldelflk leven, maar ook op een gezonde ultleving van het hoogere In den mensch door het aankwee- ken van een grooteren eerbied voor God en het GoddeUjke. wy moeten gedragen worden door het besef, dat wy kinderen Gods zyn. Wie zou niet willen, dat de wereld een ander aanzien kreeg, dat de wanorde, de tegenstelling, de strijd van mensch tegen mensch, van stand tegen stand, van volksgroep tegen volksgroep, van volk tegen volk, zou verdwijnen en plaats maken voor een samenleving, waarin orde, vrede, eendracht, eensgezindheid en welvaart heersch- ten; waar de menschen, Gods kinderen en ei kaars broeders, elkanders lasten zouden dragen, elkaar steunend den levensstrijd zouden helpen stryden en gezameniyk zouden plukken de vruchten, welke de aarde in zoo’n overdadlgen overvloed geeft? Te midden van al deze verwarring staat, on aantastbaar in de branding, ook hier de rots van Petrus. Hy, dien wy erkennen als plaats- bekleeder van- den Heer van hemel en aarde, heeft, voortbouwende op hetgeen zyn voorgan ger heeft geleeraard, positieve richtiynen ge reven voor bet herstel der maatschappelflké orde. Maar behalve ons eigen voorbeeld, onze eigen beleving, moet er ook komen een machtige actie naar buiten. Onder alle lagen der katholiek? en der niet-katholleke bevolking moet de aandacht gevestigd worden op ons ideaal; er moet be langstelling voor worden gekweekt, sympathie moet worden opgewekt, het Nederlandsche volk moet tot nadenken gebracht worden over onze plannen, er moet begrip van ons streven worden bygebracht. Tenslotte stelde de heer De Bruyn voor het volgende telegram aan Hare Majesteit de Ko ningin te verzenden: Op initiatief van het R. K. Werklieden- verbond in Nederland zyn heden in Amster dam byeengekomen een groot aantal voor aanstaande personen en vertegenwoordigers van katholieke organisaties op allerlei gebied, ten einde zich te beraden over een groote actie om het Nederlandsche volk te door dringen van de noodzakeiykheld van sociale rechtvaardigheid en sociale liefde, en een daarop gebaseerde werkelijke gemeenschap. De vergadering, van oordeel dat zfl daar mede op de beste wflze zich aansluit by den oproep tot moreele en geestelijke herbewa pening, welke Uwe Majesteit heeft willen doen, betuigt opnieuw trouw en aanhanke- lykheid aan Uwe Majesteit en smeekt Gods Zegen af voor Vorstenhuis en Volk. Het Werkliedenverbond staat nu voor u en vraagt uw aller instemming, uw sympathie, en toven alles uw daadwerkelijke, actieve mede werking. Behalve aanzienlflke fjpanciën, behalve een uitgewerkt plan biedt het u aan: de hooge en warme instemming van het Doorluchtig Episcopaat; de spontane en enthousiaste medewerking, die reeds toegezegd is door de katholieke dag bladpers; ne spontane en actieve medewerking van den K. R. O., die zich niet beperkt tot het zander meer beschikbaar stellen van 21 radio-nalf- uurtjes, maar die haar medewerking wil op vatten als een taak, geheel overeenstemmend met haar roeping en ideëele doelstelling. tot dijkgraaf van Middag, te Zalk; tot heemraad van Westera, te Zalk. tot heemraad van Maar gunstige gevolgen vooral in dezen zin, dat het beleven der zedenwet, huidig economisch leven wel gevaren inhoudt, en niet enkel voor de arbei ders maar misschien nog meer voor de leiders, dat het beleven der zedenwet wéér veel gemakkeiyker, voor velen eerst weer practisch mogeiyk wordt-- 1 Januari 1939 is mr. H. A. M. van Haastert te s Gravenhage aangewezen tot lid voor Neder land van het Permanente Comité van het In ternationaal Landbouwinstituut te Rome en be noemd tot Rykslandbouwconsulent. Tydelyk benoemd tot leeraar aan de R. H. B. 8. te Hoorn D. Relding, wonende te Arnhem Tyd. benoemd tot leeraar aan de R. H. B. 8. te Velsen J. Duinker, wonende te Bergen. Voor het tydvak van 1 Nov. 1938 tot 1 Sept. 1939 is benoemd tot leeraar in Uchameiyke oefe ning aan de Midd. Kol. Landbouwschool te De- venter, T. Ph. Zwollo, aldaar. De nieuwe gemeenschap. Dat zy in velerlei richting gunstig zal doorwerken, ligt voor de hand. Denkt aan het terugdringen van de Staatsbemoeiing en aan het hergeven van ver antwoorde vryheid aan de bedryfsgenooten. Denkt, een verder zegenryk gevolg, aan het verdwijnen van chaotische verhoudingen ld* productie en handel. Een geordende productie zal er zyn, die het mogelyk moet maken den geweldigen technischen voortgang ook econo misch te beheerschen en dienstbaar te maken aan aller welvaart, vooral in dien zin, dat de massa's weer hun levensroeping kunnen ver vullen, door arbeid in hun onderhoud voorzien en zich een bescheiden bestaanszekerheid scheppen. Pater mr. dr. D. Beaufort A. C. de Bruijn Aan het massaal appèl, dat het R.K. Werkliedenverbond tot de geestelijke on wereldlijke leiders van Katholiek Nederland heeft gericht, is op grootsche wijze gevolg gegeven. In de fonkelnieuwe zaal van Bellevue te Amsterdam kwam Woensdagmiddag 'n uitgelezen och aar priesters, religieuzen en leeken bijeen van allen rang en stand, van dichtbij van ver. En aan haar hoofd .-plaatsten zich H.H. Exc. Mgr. dr- J- de Jong, Aartsbisschop van ^Jtrecht Mg». J. P. Huibers, Bisschop van Haarlem, de Hoogw. Heer Prelaat H. Stöcker en Z. Exc. Rrof. Mr. C- P. M- ftomme. Minister van Sociale Zaken- Dit indrukwekkend samenzijn van de besten van het katholieke leven in Nederland, van prominenten op elk gebied: geestelijke orde, onderwijs, poli tiek en organisatieleven, heeft wel bijzonder relief gegeven aan het schoon en grootsch initiatief, dat vanuit deze bijeenkomst als een fakkel van geestdrift harten en geesten van Katholiek Neder land zal beroeren- •c moeten geschieden op basis van een orga- niseering in bedryven en beroepen, die alle werkers omvatten en zoo de klassentegen stellingen doorbreken, en die met publiek- rechteiyke bevoegdheid toegerust, elk voor zich een bepaald deel der behoeftenvoorzie ning zelfstandig verzorgen en wier activiteit gecoördineerd met die van andere groepen, onder supervisie der Overheid, gericht moet zyn op het algemeen welzyn door redeiyke voorziening in redeiyke behoeften. smalend zeggen: „al, ziet hoe zy, aan de Nieuwe Gemeenschap bouwen, broeders samenwonen.” Iedere Inbreuk op de wetten der sociale rechtvaardigheid en der sociale liefde in eigen katholieken kring, is 'n groot, 'n zéér groot maatschappeiyk kwaad, is de grootste rem van onze actie. het waterschap Zalk, H. Westera. te Zalk. uiteriyk tot het einde van het zittingsjaar waarin hU zeventig jaar zal zyn geworden. De. hggr A. C. de Bruyn, voorzitter van h« B. KsWerklledenverbond, sprak het openings- woord.vDit is geen gewone byeenkomst. zooals ar in den loop van de jaren zoovele duizenden gehouden zyn, zeide hy. WIJ komen, publiek, de systematische, weloverwogen medewerking vragen van alle‘katholieken, welke functie zy ook vervullen, welke plaats zy ook innemen In onze Nederlandsche Volksgemeenschap, voor een dringend werk, een grootsch en groot werk, een werk, waartoe het Hoofd van de Kerk in 1931 ook ons heeft opgeroepen: de hervorming van ons maatschappeiyk leven In Christeiyken zin. Wy weten, dat wy een minderheid vormen van de Nederlandsche bevolking en dat ons. dienovereenkomstig, zekere bescheidenheid past. Ben minderheid. maar dan toch een wezen lijk ,«n volwaardig deel van die bevolking met zyn plichten en zyn aanspraken, plichten ten opzichte van zichzelf en jegens anderen. Gelukkig: er Is In de wereld en ook In ons land een verbindende hang naar een vernieuwd geestelijk leven. W11. katholieken, die het on verdiende voorrecht hebben volgelingen van .Christus te zyn. wfl verheugen ons van v.harte over die vernieuwing. Dit gebeuren moet Ml ons het bewustzijn versterken, dat wfl vóór moeten gaan In den gang naar de nieuwe, betere, solidaire gemeenschap. Er zyn in deze vergadering veel ernstige, vriendeiyke, goede, hoop- en vertrouwenwekken de woorden gesproken, aldus de heer A. O. de Bruyn in zyn slotwoord, die uitdrukking geven aan gevoelens van warme sympathie voor het streven, gericht op de bepleite „Nieuwe Ge meenschap". wy zfln daarvoor dankbaar, zooals wfl ook weg terug is als vanzelf aangewezen: natuuriyke verbondenheid weer tot gel- dihg brengen, het organisch karakter aan èe maatschappij hergeven, het opbouwen wner nieuwe gemeenschap. Geen specifiek, *»og minder een exclusief katholiek -deaal. ^dch aanvaardbaar voor allen, die den eha<* en den stryd van het heden verwer- t*nd, willen meebouwen aan de vorming •ener nieuwe, in saamhoorigheid gegronde •r®anisch gelede maatschappij. Heel die voorziening in de stoffelflxe en Miltureeie behoeften onzer samenleving 8tf i - Na reidans en zang van „De Brug” uit Nij megen voerde de heer J. Asberg het woord met als onderwerp .Kaar de Nieuwe Gemeen schap”. Al te goed is buurmans gek, meende de heer Drees (SDAP). Wfl subsidieeren hier verschei dene scholen voor Duitsche kinderen op voet van gelflkheid met Nederlandsche. Juridisch zfln dit zelfs Nederlandsche scholen volgens den Minister. Maar die scholen gedragen zich zóó eigenaardig, dat daar wel iets over ge zegd mocht worden in deze eindeloos lange vergadering, die eerst tegen zeven uur afliep. Duitsche bladen spreken over deze instellin gen als waren zy „opgenomen in het verband der Duitsche school-organisatie”. Duitsche ouders in ons land worden op allerlei manie ren gedwongen hun kinderen naar deze scho len te zenden. De kinderen leeren daar, wat de Duitsche Regeering als hoofd van het „anstAndigste Volk der Weit” beveelt, zy zin gen liedjes met het refrein: Deutschland er- wache und Juda den Tod” en „Heut' gehört uns Deutschland und morgen die ganse Welt”. Zfl hebben landkaarten, waar Nederland als .Deutscher Kulturboden” wordt voorgesteld. Toen op den eersten Mei een hakenkruis-vlag aan sulk een school werd vernield ten on rechte natuurlflk, daar moet de politie tegen waken bemoeide zich de Duitsche gezant met deze zaak, nota bene een Nederlandsche school aangedaan! Enzoovoort enzoovoort. Laten wy de lankmoedigheid tegenover onso buren die nu al met een schamper glimlachje zeggen, dat Holland goed is voor de centen van hun scholen niet >o ver doorvoeren: al te goed zou hen gek kunnen maken. waarlflk indrukwekkende belangstelling deze bfleenkomst. „Quadrageslmo Anno” roept ons allen niet Wy zullen Nederland moeten winnen door den stimulans van ons voorbeeld, ons eigen persooniyk voorbeeld, door het collectieve voorbeeld der stands- en vak- en andere organisaties, door het voorbeeld van alle katholieken. Het adagium: „Verbeter de we reld, begin by jezelf" ml moeten doorwerken in al de geledingen van het katholiek maat schappeiyk leven; de pyiers der Nieuwe Ge meenschap: sociale rechtvaardigheid en sociale liefde zullen allereerst in eigen knng moeten worden beleefd, wil onze actie vruchtdragend zyn, opdat «ie anderen niet „al, ziet hoe zfl, die als De bfleenkomst werd gesloten met het „Wil helmus”, dat spontaan door alle aanwezigen werd meegesongen. Driemaal is scheepsrecht. Maar de Joden mogen goede schipperaars zijn, goede scheep- vaarders waren zfl nooit. ZIJ hebben veel ju risten, maar aan het scheepsrecht hebben zfl maling. Driemaal werden hun belangen gedu rende de laatste weken in de Kamer bepleit by de algemeene beschouwingen, bfl Justitie en by Bultenlandsche Zaken en nu vroeg ir. Albarda (SDAP) verlof dc kwestie van de Duitsche vluchtelingen voor de vierde maal door middel van een interpellatie aan de orde te stellen. Het wordt welletjes, meende de Voorzitter. Nog één keer dan maar laat de Regee ring daarna voorlooplg met rust! De Kamer vereenlgde zich met deze opvatting, zoodat na de behandeling van Onderwys de ongeduldige roepers van „Laat maar binnen, laat maai binnen!” nógmaals de gelegenheid krijgen de Regeering van alle christelyke ondeugden ten aanzien van de Duitsche Joden te beschul digen om dan, wanneer door het voorzichtig en georganiseerde optreden van de Regeering uiteindeiyk die Joden, die hulp het meest noodig hebben of die de meeste rechten kun nen doen gelden om in ons land te worden toegelaten, werkelyk zfln geholpen, wanneer de daden van de Regeering nog steeds de eeni- ge ter wereld, die iets doet eenmaal blfl- ken, zich op de borst te slaan met een ge baar van: zie je wel, als wfl niet hadden ge praat! Het begint er hier in de Kamer zoo lang zamerhand op te lijken, dat men het leed der ultwflkende, hulp zoekende Duitsche Jo den te baat neemt als een welkom propagan da-instrument, als een gretlg-aangegrepen ge legenheid om een politiek relletje te verwek ken met name tegen één der Ministers. Dat men den elsch van naastenliefde jegens de vreemdelingen benut als het zaad van wan trouwen zoo niet erger tegen de eigen be windslieden. Nog ééns dat camouflage-spelletje. Het be gint dégoutant te worden. De derde spreker was prof. mag. dr. J. B. Kors OP-, wiens rede getiteld was; „In de Nieuwe Gemeenschap”. Spreker schetste, hoe uit de natuur van den mensch de drang om samen de werken voort vloeit en hoe de huidige gemeenschap geen waarborg biedt voor de ontplooiing van wat de mensch in zich draagt, omdat de natuuriyke verhouding tusschen mensch engemeenschap verloren is. Het ideaal, waarnaar wfl streven, is een ge meenschap als een samenwerking van krachten, die den mensch plaatst waar hy staan moet. De juiste normen te vinden voor het staat kundig gemeen schapsleven, is ten allen tijde een moeiiyk vraag stuk gebleken, al dus spr. De de mocratische re- geerlngsvorm, moeizaam bevoch ten op de auto cratie, scheen de grenzen tusschen gezag en vryheid juist te hebben afgebakend en in erkenning persoonlflk- “éidswaarde aan de eischen van hoog ont- sUnd, zooals die thans bestaat, kan niet meer voortduren. ‘Rfl de tegenwoordige klasse-be- zettlng kan de onderwflzer niet meer voldoen de aandacht besteden aan ieder kind afson- deriyk. In een niet al te groote klas, schetste de heer Thyssen, kan de-onderwijzer langs de rijen van zfln’ leerlingen gaar? hier met een bedenkelflk gezicht, daar door den vinger te leg gen op "n fout, ginds met 'n paar herinneringen of een paar terecht wyzingen, toezicht houdend op hun werk; in zoo’n klas kan hy bfl de be- oordeeling en het corrlgeeren van huiswerk rekening houden met de bron van fouten: heeft zoo’n kind iets niet goed begrepen, was het slordig, kon het door hulselflke omstan digheden zyn gedachten niet goed by zyn werk houden; darft^ kan hfl bfl het Inpompen van de landkaart rekening houden met den aard van*het geheugen der verschillende leer ling-types; daar kan hfl ze allemaal een beurt geven, zoodat ze ook allemaal kunnen laten zien, wat ze kennen en er op voorbereid zfln, dat zfl aan den tand worden gevoeld kort om, daar kan hfl leder van zfln snuitertjes afzonderlflk opvoeden, persooniyk toetsen, daar kan hfl veel meer zorg aan leder afzonderlflk geven. Maar wat komt van dit alles onder de omstandigheden van thans terecht? Niets. Het over-bekende en onschuldige grapje, dat de heer Slotemaker indertijd, toen hfl naar „On- derwfls” ‘överglng, zfln naam liet veranderen in „Slotemaker de B". omdat hfl de „ruïne” had achtergelaten op .Sociale Zaken”, begint thans aan „Onderwijs" zelf tragische realiteit te worden. Twee pogingen worden vanuit de Kamer on dernomen om althans éénlge verbetering in den toestand te brengen. De eene door den heer Thflssen (SDAP), die blijkbaar nog zóó veel vertrouwen, in den Minister stelt, dat hfl hem alleen door middel van een motie „ver betering van de personeels-voorzienlng het Lager Onderwijs door wijziging van thans geldende leerlingenschalen” als op het hart wil binden, het dus aan den be windsman zélf overlatend hoe hfl een door de Kamer verlangde verbetering in concrete aal aanbrengen. De andere door den heer Tllanus (CH) die liever zélf een concrete regeling ont wierp, waardoor de leerlingenschaal wordt aangevuld met een schaal volgens welke scho len met overmatig bezette klassen een met 80 gulden per maand betaalde boventallige leerkracht kunnen krijgen. Dat komt dus neer op een regeling van het instituut der kweeke- l.ngen metacte. De mogelflkheid wordt afge sneden, dat zulke aanvullende krachten met fooien van 17 >4 gulden per maand naar huis worden gestuurd, terwfll zfl bet werk van een volwaardig onderwijzer verrichten. Zfl krijgen een feltelflke verbetering in hun positie en de scholen krijgen eenige zekerheid, eenlg recht ,op een hulpkracht, doch de bedoeling is niet de heer Krol (CH) onoerstreepte dat uit- drukkelflk tegenover den heer Van Sleen (SDAP) zich uit te spreken voor een lagere salarieerlng der onderwijzers, voor het schep pen van een categorie laaj-betaalden zonder rechtspositie. Het bedoelt tfldelflk toelaat te scheppen zoolang de schaal zelf niet wordt verbeterd. Heeft dit amendement financieele gevolgen en wil de Minister die voor zfln ver antwoording nemen? Daarover zal de heer Tllanus morgen met den heer Slotemaker den degen kruisen •ikkelde beschavingsvormen te voldoen. Maar ••■•men spreekt reeds van een crisis der de mocratie en het veldwinnen der totalitaire •tsatsgedachte heeft de illusie van een duur- ramen staatsvorm-voor-allen wreedelflk ver stoord. Waarlflk, ondanks de beangstigende sympto men, die ik straks schetste, het woord van uw voorzitter bevat diepe waarheid: de wereld snakt naar een betere samenleving. De scherp ste strfld Is geboden tegen de ideologieën en stelsels, die thans de wereld pogen te regeeren, maar alweer Juist is de bewering, dat zfl alle *en doel hebben, de wereld een ander aaqzfln geven, oe menschheid gelukkiger te maken. een ontzaglflke Adventsstrooming golft ••er de wereld een smachtend verlangen naar ’edergeboorte, naar een levensherstcl. tn zfln grootsche sociale encycliek Quadra- Kesüno Anno heeft Plus XI het beeld der “’ndlge maatschappij geschetst. Zfln hoofddoel, “•t centrale punt van al zfln beschouwingen het herstel der maatschappelijke orde. Natuurlijk kunnen wfl niet al.de propagan distische methoden van bet moderne heiden dom overnemen, daarom staan-wfl tets zwak ker. Maar sterker, oneindig veel sterker stagn zfl door onze absolute zekerheid, dat wat wfl willen goed en heilzaam is voor land en volk, voor het geheele menschdom; dat óns Ideaal geen hersenschim, maar een bereikbaar ideaal is Wel echter moeten wfl onze propaganda voeren, zooals de Paus zegt: ,jnet groote geld middelen,” met een perfecte organisatie, met een geconcentreerde, zuiver afgestelde actie, volgens een vooropgezet plan, doelbewust en systematisch. Welnu, de katholieke Nederlandsche arbeiders hebben de daad gesteld; heb ben gevolg gegeven aan den wensch van Paus Pius XI in diens encycliek over het communisme om, zooals de Paus let terlijk zegt: „De fundamentele begin selen voor den opbouw van een chris telijke sociale orde, door mondelinge; Ook de onderwijzers houden zich met aan het scheepsrecht. Voor d^ zóóveelste maal kwamen bet leed vin hun overbezette klassen en hun lage salarissen en de aller-ellendlgste figuur der .kweekelingen met acte” ter sprake. Als een roode draad liep de klacht over deze toestanden door de debatten, die allerlei on- derwfls-klelnigheden naar voren brachten. De een de liberaal dr. Vos bijvoorbeeld den ander hartstochtelflk verwfltend zooals de heer Wijnkoop of vergezeld van een pathetische liefdesverklaring voor een schoolsysteem op anderen grondslag gelijk de natlonaal-so- clallst Woudenberg en weer anderen zel den het met een diep ge<vél voor de moeilflk- heden van de lagere school, zoo de heer Thflssen (SDAP), die werkeüjk uit den grond van zfln hart sprak, als een oud man, ORb voor niets anders meer leeft, dan voor het onder wijs, voor het heil van de school, waarin hfl altfld heeft gewerkt en die alles aan den op bouw waarvan hfl heeft gearbeid door „der tflden onspoed” ziet weg-ebben. Maar allemaal zelden zfl hetzelfde: de toe-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 19