Grootsch appèl van Katholiek Nederland Naar de Nieuwe Gemeenschap! Rond de leerlingen-schaal demonstratie van GOEDEN WIL ALWEER: DE JODEN DONDERDAG 1 DECEMBER 1938 OVERZICHT TWEEDE KAMER Rede pater D. Beaufort Rede magiater Kor» UIT DE STAATSCOURANT Telegram aan H. M. de Koningin Rede Aaberg Int. Landbouwinatituut Toespraak van den Aartsbisschop Al te goed is buurman* gek De Aartsbiaachop schenkt zyn zegen Slotwoord van den heer A. C. de Bruyn Betuigingen van instemming 'AKe krachten dienen ingeapamaon, om de verhoopte reaultaten te bereiken iHiiiiHiiiiHiimiiiiiiiiifiinmiiiiiiiimiiiiiiiiHiiiiiifiiiiiiiiiittiiiii (Vart onzen parlementairen redacteur) Prof KORS DEN HAAG, 30 November 1938 C. de Brutjn be- be- N. Fles- .Katholiek sympathie door het waterschap Zalk, E. venter. T. Ph. ZwoUo, aldaar. 10 50 >5 15 10 ,5 f0 en van de verlossing uit het proletariaat moeten de leiders der nieuwe maatschappij bezig hou den. waarbij sociale gerechtigheid en sociale liefde leidende functies innemen. De nieuwe maatschappij moet niet slechts ge richt zijn op betere verzorging van het lijdelijk leven, maar ook op een gezonde uitleving van het hoogere in den mensch door het aankwee- ken van een grooteren eerbied voor God en het Goddelijke. Wj) moeten ««dragen worden door het besef, dat wij kinderen Gods zijn. Tenslotte stelde de heer De Bruyn voor het volgende telegram aan Hare Majesteit de Ko ningin te verzenden: van de urgent in erkenning persoonlijk- teven ordg, tot dijkgraaf van Middag. \e Zalk; tot heemraad van Westera, te Zalk. tot heemraad van Wy staan op een der keerpunten der wereldgeschiedenis: van de versplintering van bet individualisme naar de gebonden heid in de nieuwe gemeenschap. Opgang of verval? Dit laatste, als het nieuwe slechts een dood mechanisme zou blijken, product van totalitaire systemen. Maar opgang, als aan de samenleving haar natuurlijke ver bondenheid, aan de maatschappij haar or- gan^che eenheid wordt hergeven. De essentie van wat wij katholieken ons waar moeten maken ia wel dit: het is de plaatsbe- kleeder van Jesus Christus, die tot het geheele menschdom spreekt in den zendbrief „Quadra- gesimo Anno". Wat zoeken wij dan, als de weg open ligt? Onze rotsvaste overtuiging, het uitstralend geloof in de richtlijnen van Quadragesimo Anno, is de eerste, de voornaamste, de eenig noodige stap tot maatschappelijk herstel. En waar het geloof op ondergeschikte punten te kort schiet en te kort mAg schieten: laten wij daar In de plaats stellen een volgzaamheid, die het „Führer befehl, wlr folgen” niet evenaart, maar overtreft. Het „wie zou niet willen” moet ge wijzigd worden in „wjj willen, wij zullen”. Niet alleen met woorden, maar ook met daden. In de nieuwe gemeenschap is plaats noch voor klasse noch voor rassen strijd; in de nieuwe gemeenschap is geen plaats voor staking en uitsluiting; in de nieuwe gemeenschap zal noch het persoonlijke be lang, noch de wlnst-begeerte overheer- schen; sociale rechtvaardigheid en sociale liefde zullen de pijlers zijn, waarop de toe- komst-maatschappij zal rusten. todswaarde aan de eischen van hoog ont- te voldoen. Maar een crisis der de bet veldwinnen der totalitaire duur- ver- moeten geschieden op basis van een orga- nlseering in bedrijven en beroepen, die alle werkers omvatten en zoo de klassentegen stellingen doorbreken,' en die met publiek- rechteiyke bevoegdheid toegerust, elk voor zich een bepaald deel der behoeftenvoorzie ning zelfstandig verzorgen en wier activiteit gecoördineerd met die van andere groepen, onder supervisie der Overheid, gericht moet zijn op het algemeen welzijn door redelijke voorziening in redelijke behoeften. Na de rede van Pater Beaufort moest Minister Rornrne wegens ambtsbezigheden de bijeenkomst verlaten. De heer de Bruyn richtte een kort woord tot den Minister, waarin hij zeide, dat met waardeering de groote en moeilijke arbeid van den bewinds man wordt gevolgd: „wjj smeeken over uw arbeid Gods zegen af; de sociale orga nisaties zullen U ook in de toekomst met alle kracht steunen” (krachtig applaus). Toen de Minister, na afscheid te hebben genomen, de zaal verliet, zong men hem het Wilhelmus toe. Bj) K. B. zijn benoemd: in de provincie Over- tjsel; met Jngang van 1 Januari 1939: x. het waterschap Zalk, K. Driemaal is scheepsrecht. Maar de Joden mogen goede schlpperaars -zijn, goede scheep- ue vraagsiuuen van «iet piivaa. cqjruuvui, van de verhouding tusschen kapitaal en arbeid vaarders waren Bij nooit. Zij hebben veel Ju- vraag- al- de- re- Het Werkliedenverbond staat nu voor u en vraagt uw aller instemming, uw sympathie, en Loven alles uw daadwerkelijke, actieve mede werking. Behalve aanzienlijke financiën, behalve een uitgjewerkt plan biedt het u aan: de hooge en warme instemming van het Doorluchtig Episcopaat; de spontane en enthousiaste medewerking, die reeds toegezegd is door de katholieke dag bladpers; ne spontane en actieve medewerking van den K. R. O., die zich niet beperkt tot het zonder meer beschikbaar stellen .van 31 radio-naif4* uurtjes, maar die haar medewerking wil op vatten als een taak, geheel overeenstemmend met haar roeping en ideëele doelstelling. Als eerste trad naar voren ir. Guljé, de voorzitter van de Algemeene R. K. Werk gevers Vereeniging, die de belofte aflegde, dat de Algemeene R. K. Werkgevers Ver- eeni^ing niet alleen in die drie jaren, welke voor de actie zjjn gesteld, haar volle mede werking zal verleenen. maar ook in de reek sen van drie jaren, welke daarna zullen vol gen. Spreker uitte den wensch, dat het mooie appèl van het Katholiek Werklieden verbond zal worden verstaan en opgevolgd In geheel Katholiek Nederland. Ook de onderwijzers houden zich met. aan het scheepsrecht. Voor de zóóveelste maal kwamen het leed van hun overbezette klassen en hun lage salarissen en de aller-ellendigste figuur der „kweekelingen met acte” ter sprake. Als aanmoediging voor het streven, gericht op de Nieuwe Gemeenschap, zjj medegedeeld, dat dezer dagen een zeer belangrijk adres is gezonden aan den minister van Sociale Za ken, betreffende een meer organische uit voering van de Ziektewet, namens het Ver bond van Nederlandsche Werkgevers, de Katholieke Werkgevers-Vereeniging, de Pro- testant-Christelijk Werkgevers-Vereeniging, het Sociaal-Democratisch Vakverbond, het Protestant-Christeljjk Vakverbond en het Katholiek Werkliedenverbond. Dat feit kan er op duiden, dat er gezonde krachten leven in ons volk, krachten, waarmede een nieuwe toekomst is te bouwen. In dat licht bezien, wordt ook de kleine, vaas ondankbare arbeid, die moet voorafgaan, het geduldige stap-voor-stap verder werken, van hooge zedeljjke waarde. In dat licht beziën Is toestanden door de debatten, die allerlei on- derwUs-kleinlgheden naar voren brachten. De een de liberaal dr. Vos bijvoorbeeld den ander hartstochtelijk verwijtend zooals de heer Wijnkoop of vergezeld van een pathetische liefdesverklaring voor een schoolsysteem op anderen grondslag gelijk de natlonaal-so- ciallst Woudenberg en weer anderen zei den het met een diep gevoel voor de moeilijk heden van de lagere school, zoo de heer Thyssen (SDAP), die werkelijk uit den grond van zijn hart sprak, als een oud man. die voor niets anders meer leeft, dan voor het onder wijs, voor het heil van de school, waarin hij altijd heeft gewerkt en die alles aan den op bouw waarvan hjj heeft gearbeid door .der tijden onspoed” ziet weg-ebben. Maar allemaal zeiden zij hetzelfde: de toe- Na reidans en zang van „De Brug" uit Nij megen voerde de heer J. Asberg het woord met als onderwerp „Naar de Nieuwe Gemeen schap”. voor niets op één groot (actief) front te vormen en met vereende krachten (te) strijden voor de bereiking van het gemeenschappelijke doel. Het is toch sociale plicht, nu allerwege gezobht en geroepen wordt om geestelijke en sociale hernieuwing, dat wjj. Katholieken, wjj zonder uitzondering, wjj leeken misschien op de eerste plaats, de wereld laten zien, dót we er zjjn en hóé we zijn. Welnu, dat te doen zij de daad van vandaag, de daad voor morgen. Het uit een aantal organisaties te vormen Algemeen Comité, zal ruimschoots gelegenheid hebben in de goede richting te helpen stuwen. Het werk, gericht op de nieuwe gemeenschap is geen werk van enkele dagen, ook niet van enkele jaren; het vraagt voortdurende inspan ning. Wij verwachten, dat deze vergadering het geloof en de liefde voor een waarlijk groote zaak zal weten loe te slaan. Alk eerste spreker trad naar voren Pater mr. dr. D. Beaufort O.FM. met als onderwerp „De nieuwe gemeenschap”. 1 Januari 1939 is mr. H. A. M. van Haastert te 's Gravenhage aangewezen tot lid voor Neder land van het Permanente Comité van het In ternationaal Landbouwinstltuut te Rome en be noemd tot Rjjkslandbouwconsulent. Tijdelijk benoemd tot leeraar aan de R. H. land der nieuwe gemeenschap nog zullen be traden. Vergeten wy nimmer, dat ook hier het persoonlijk offer bevruchtend zal werken, zoo als eertijds in vergoten bloed het zaad ont kiemde voor het nieuwe Christus-rjjk. En <n dien gedachtengang moge ik besluiten met het dichterwoord: Ook de volgende sprekers, de heer kens, voorzitter van den Katholieken Neder- landschen Boeren- en Tuindersbond, Jhr. mr. P. G. M. van Meeuwen, voorzitter van de St. Adelbertsvereenlging, mevrouw Boudens-van Heel, en de heer Jail Beerends, secretaris van de stichting .Katholiek Gemeenschapsoord”, Als een roode draad liep de klacht over deze zegden hun steun toe en betuigden hun warme Maar behalve ons eigen voorbeeld, onze eigen beleving, moet er ook komen een machtige actie naar buiten. Onder alle lagen der katholieke en der niet-katholieke bevolking moet de aandacht gevestigd worden op ons ideaal; er moet be langstelling voor worden gekweekt, sympathie moet worden opgewekt, het Nederlandsche volk moet tot nadenken gebracht worden over onze plannen, er moet begrip van ons streven worden bijgebracht. De nieuwe gemeenschap. Dat zjj in velerlei richting gunstig zal doorwerken, ligt voor de hand. Denkt aan het terugdringen van de Staatsbemoeiing en aan het hergeven van ver antwoorde vrijheid aan de bedrijfsgenooten. Denkt, een verder zegenrijk gevolg, aan het verdwijnen van chaotische verhoudingen, in productie en handel. Een geordende productie zal er zijn, die het mogelijk moet maken den geweldigen technischen voortgang ook econo misch te beheerschen en dienstbaar te maken aan aller welvaart, vooral in dien zin, dat de massa's weer hun levensroeping kunnen ver vullen, door arbeid in hun onderhoud voorzien en zich een bescheiden bestaanszekerheid scheppen. De derde spreker was prof. mag. dr. J. B. Kors OP, wiens rede getiteld was: „In de Nieuwe Gemeenschap”. Spreker schetste, hoe uit de natuur van den mensch de drang om samen de werken voort vloeit en hoe de huidige gemeenschap geen waarborg biedt voor de ontplooiing vafi wat de mensch in zich draagt, omdat de natuurlijke verhouding tusschen mensch en gemeenschap verloren' is. Het ideaal, waarnaar wij streven, is een ge meenschap als een samenwerking van krachten, die den mensch plaatst waar hjj staan moet. Aan het massaal appèl, dat het R.K. Werkliedenverbond tot de geestelijke en wereldlijke leiders van Katholiek Nederland heeft gericht, is op grootsche wjjze gevolg gegeven. In de fonkelnieuwe zaal van Bellevue te Amsterdam kwam Woensdagmiddag 'n uitgelezen sch aar priesters, religieuzen en leeken bij'een van allen rang en stand, van dichtbij en van ver. En aan haar hoofd plaatsten zich H.H. Exc. Mgr. dr- J- de Jong, Aartsbisschop van Utrecht Mgr. J. P. Huibers, Bisschop van Haarlem, de Hoogw. Heer Prelaat H. Stöcker en Z. Exc. Prof. Mr. C- P. M- Rornrne, Minister van Sociale Zaken- Dit indrukwekkend samenzijn van de besten van het katholieke leven in Nederland, van prominenten op elk gebied: geestelijke orde, onderwijs, poli tiek en organisatieleven, heeft wel bijzonder relief gegeven aan het schoon en grootsch initiatief, dat vanuit deze bijeenkomst als een fakkel van geestdrift harten en geesten van Katholiek Neder land zal beroeren- Het hoofd van Katholiek Nederland, de aarts bisschop van Utrecht, Mgr. G. de Jong, betrad daarna het spreekgestoelte. 2. H. Exc. wilde Gods zegen afsmeeken over het plan, opdat het in de leniging van den ontzaglijk groote stoffe- lijken maar vooral ook geestelijken nood der menschheid moge slagen. De H. Vader wijst den weg naar een betere gemeenschap, laten wjj dien weg inslaan.. Daar toe moeten allereesst de leidende figuren de problemen bestudeeren, maar wij moeten de principen ook zooveel mogelijk toepassen, ieder in zijn staat en stand. De hernieuwing, waartoe de nog steeds actueele apostel Paulus reeds aan spoorde, moet ons doel zijn. Moge de goede en -almachtige God de inner lijke vernieuwing in gerechtigheid en heiligheid besturen. Terwijl allen neerknielden, gaf Z. H. Exc. ver volgens den bisschoppeiyken^egen. Wie zou niet willen, dat de wereld een ander aanzien kreeg, dat de wanorde, de tegenstelling, de strijd van mensch tegen mensch, van stand tegen stand, van volksgroep tegen volksgroep, van volk tegen volk, zou verdwijnen en plaats maken voor een samenleving, waarin orde, vrede, eendracht, eensgezindheid en welvaart heersch- ten; waar de menschen, Gods kinderen en ei kaars broeders, elkanders lasten zouden dragen, elkaar steunend den levensstrijd zouden helpen strijden en gezamenlijk zouden plukken de vruchten, welke de aazde in zoo’n overdadlgen overvloed geeft? Te midden van al deze verwarring staat, on aantastbaar in de branding, ook hier de rots van Petrus. Hij, dien wij erkennen als plaats- bekleeder van den Heer van hemel en aarde, heeft, voortbouwende op hetgeen Zjjn voorgan ger heeft geleeraard, positieve richtlijnen ge mor het herstel der maatschappelijke Er zijn In deze vergadering veel ernstige, vriendelijke, goede, hoop- en vertrouwenwekken de woorden gesproken, aldus de heer A. C. de Brujjn in zijn slotwoord, die uitdrukking geven aan gevoelens van warme sympathie voor het streven, gericht op de bepleite „Nieuwe Ge meenschap”. Wij zjjn daarvoor dankbaar, zooals wjj ook dankbaar zijn voor de aan den dag getreden waarlijk Indrukwekkende belangstelling voor deze bijeenkomst. „Quadragesimo Anno” roept ons allen niet Helleven is geen vrede hier, Geen wapenstilstand vragen; Het leven is de Kruisbanier In Godes handen dragen. Op Initiatief van het R. K. Werklieden verbond in Nederland zjjn heden in Amster dam bijeengekomen een groot aantal voor aanstaande personen en vertegenwoordigers van katholieke organisaties op allerlei gebied, ten einde zich te beraden over een groote actie om het Nederlandsche volk -te door dringen van de noodzakelijkheid van sociale rechtvaardigheid en sociale liefde, en een daarop gebaseerde werkelijke gemeenschap. De vergadering, van oordeel dat zij daar mede op de beste wijze zich aansluit bij den oproep tot moreele en geestelijke herbewa pening, welke Uwe Majesteit heeft willen doen, betuigt opnieuw trouw en aanhanke- B. S. teHoorn D. Reiding. wonende te~Arnhem lijkheid aan Uwe Majesteit en smeekt Gods Zegen af voor Vorstenhuis en Volk. smalend zeggen: „al, ziet hoe zy, aan de Nieuwe Gemeenschap bouwen, broeders samenwonen.” Iedere inbreuk op de wetten der sociale rechtvaardigheid en der sociale liefde in eigen katholieken kring, is 'n groot, *n zéér groot maatschappelijk kwaad, is de grootste rem van onze actie. De wetenschap moet zijn baken vinden in het door God gegeven geloof, het hart van den mensch moet weer worden beschaafd en ontwikkeld om God te kunnen zien en de menscheljjke wil moet gevormd worden, op dat hjj niet overheerscht worde door de hartstochten. Als wU deze mentaliteit Ingang doen vin den in onszelf en in het geheele Nederland sche volk, dan kan het niet anders, of het economisch welvaartsleven zal, vastgeklonken aan het zedelijk welzijn, gaan groeien en bloeien. Nadat het stormachtig applaus, dat op de rede van prof. Kors volgde, verklonken was, betraden achtereenvolgens vijf sprekers het spreekgestoel te om als vertegenwoordigers van verschillende organisaties hun instemming te betuigen met de plannen van het R. K. Werkliedenverbond. het waterschap Zalk, H. Westera, te Zalk, ulterlljk tot het einde van het zittingsjaar waarin hij zeventig jaar zal zjjn geworden. Mer mr. dr. p. Beaufort Al te goed is buurmans gek, meende de heer Drees (SDAP). Wjj subsidieer en hier verschei dene scholen voor Duitsche kinderen op voet van gelijkheid met Nederlandsche. Juridisch zjjn dit zelfs Nederlandsche scholen volgens den Minister. Maar die scholen gedragen zich zóó eigenaardig, dat daar wel iets over ge zegd mocht worden in deze eindeloos lange vergadering, die eerst tegen zeven uur afliep. Duitsche bladen spreken over deze instellin gen als waren zy „opgenomen in bet verband der Duitsche school-organlsatie”. Duitsche ouders in ons land worden op allerlei manie- ;en gedwongen hun kinderen naar deze scho len te zenden. De kinderen leeren daar, wat de Duitsche Regeering als hoofd van het „anstandigste Volk der Weit” beveelt. Zjj zin gen liedjes met het refrein: Deutschland er- wache und Juda den Tod” en „Heul* gehórt uns beutachland und morgen die ganze Welt”. Zjj hebben landkaarten, waar Nederland als „Deutscher Kulturboden” wordt voorgesteld. Toen op den eersten Mei een hakenkruis-vlag aan zulk een school werd vernield ten on rechte natuurlijk, daar moet de politie tegen waken bemoeide zich de Duitsche gezant rpet deze zaak, nota bene een Nederlandsche school aangedaan! Enzoovoort enzoovoort. Laten wjj de lankmoedigheid tegenover onze buren die nu al met een schampen glimlachje zeggen, dat Holland goed is voor de centen van hun scholen niet .c ver doorvoeren: al te goed zou hen gek kunnen maken. w®g terug is als vanzelf aangewezen: natuurlijke verbondenheid weer tot gel- <Un« brengen, het organisch karakter aan maatschappij hergeven, het opbouwen eener nieuwe gemeenschap. Geen specifiek, “ng minder een exclusief katholiek ideaal. doch aanvaardbaar voor allen, die den 01808 en den strjjd van het heden verwer pend, willen meebouwen aan de vorming nieuwe, in saamhoorigheid gegronde *8anisch gelede maatschappij. Heel die voorziening in de stoffelijke en •Wtureele behoeften onzer samenleving aal risten, maar aan het scheepsrecht hebben zjj maling. Driemaal weiden hun belangen gedu rende de laatste weken in de Kamer bepleit. Het ideaal zal zijn een nieuwe maatschappij, bij de algemeene beschouwingen, -bU Justitie en bjj Buitenlandscbe Zaken en nu vroeg ir Albania (SDAP) verlof dc kwestie van de Duitsche vluchtelingen voor de vierde maal door middel van een interpellatie aan de orde te stellen. Het wordt welletjes, meende de Voorzitter. Nog één keer dan maar laat de Regee ring daarna voorlooplg mei rust! De Kamer vereenlgde zich met deze opvatting, zoodat na de behandeling van Onderwijs de ongeduldige roepers van „Laat maar binnen, laat maai binnen!” nógmaajs de gelegenheid krijgen de Regeering van alle christelijke ondeugden ten aanzien van de Duitsche Joden te beschul digen om dan, wanneer door het voorzichtig en georganiseerde optreden van de Regeering uiteindeljjk die Joden, die hulp het meest noodig hebben of die de meeste rechten kun nen doen gelden om in ons land te worden toegelaten, werkelijk zjjn geholpen, wanneer de daden van de Regeering nog steeds de eeni- ge ter wereld, die iets doet eenmaal blij ken, zich op de borst te slaan met een ge baar van: zie je wel, als wjl niet hadden ge praat! Het begint er hier in de Kamer zoo lang zamerhand op te lijken, dat men het Jeed der uitwijkende, hulp zoekende Duitsche Jo den te baat neemt als een welkom propagan da-instrument, als een gretlg-aangegrepen ge legenheid om een politiek lelletje te verwek ken met name tegen één der Ministers. Dat men den eisch van naastenliefde jegens de vreemdelingen benut als het zaad van wan trouwen zoo niet erger tegen de eigen windslleden. Nog ééns dat camouflage-speljetje. Het glnt dégoutant te worden. De heer A. C. de Brujjn, voorzitter van het R. K. Werkliedenverbond, sprak het openings woord. Dit is geen gewone bijeenkomst zooals er in den loop van de jaren zoovele duizenden gehouden zjjn, zeide hjj. Wij komen, publiek, de systematische. - weloverwogen medewerking vragen van alle katholieken, welke functie zjj ook vervullen, welke plaats zjj ook innemen in onze Nederlandsche Volksgemeenschap, voor een dringend werk, een grootsch en groot werk. yp„Mrk waartoe het Hoofd van de Kerk in 1931 ons heeft opgeroepen: de hervorming van ons maatschappelijk leven in ChrlstellJken zin. Wij weten, dat wij een minderheid vormen van de Nederlandsche bevolking en dat ons. dienovereenkomstig, zekere bescheidenheid past Een minderheid. maar dan toch een wezen lijk en volwaardig deel van die bevolking met zjjn plichten en zlfn aanspraken, plichten ten opzichte van zichzelf en jegens anderen. Gelukkig: er Is In de wereld en ook in ons land een verblijdende hang naar een vernieuwd geestelijk leven. Wif. katholieken, die het on verdiende voorrecht hebben volgelingen van Christus te zijn, wil verheugen ons van harte over die vernieuwing Dit gebeuren moet Mi ons het bewustzijn versterken, dat wij vóór moeten gaan In den irang naar de nieuwe, betere. eoBrfafre vemeenschan. Wij zullen Nederland moeten winnen door den stimulans van ons voorbeeld, ons eigen persoonlijk voorbeeld, door het collectieve voorbeeld der stands- en vak- en andere organisaties, door het voorbeeld van alle katholieken. Het adagium: „Verbeter de we reld, begin bjj jezelf” zal moeten doorwerken in al de geledingen van het katholiek maat- schappelljk leven; de pijlers der Nieuwe Ge meenschap: sociale rechtvaardigheid en sociale liefde zullen allereerst in eigen knng moeten worden beleefd, wil onze actie vruchtdragend zijn, opdat de anderen niet die als De juiste normen te vinden voor het staat- ^het ook onverschillig, of wij zelf het celoofde kundig gemeen schapsleven, is ten allen tijde, een moeilijk stuk gebleken, dus spr. De mocratische geeringsvonn, moeizaam bevoch ten op He auto- cjgtie, scheen de grenzen tusschen gezag en vrijheid juist te hebben afgebakend en haar der Overzichtsfoto van de groote zaal in gebou w .Mellevue" te Amsterdam tijdens het massaal appèl van t RJt. Werkliedenverb ond, waar vertegenwoordigers van alle geledingen van het katholieke leven in Nederland aanwezig waren. Op de eerste rij van rechts naar links Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers, bisschop van Haarlem, Z. H. Exc. Mgr. Dr. J. de Jong, aartsbisschop van Utrecht en de minister van Sociale Zaken, mr. C. P. M. Romme Tjjd. benoemd tot leeraar aan de R. H. B. 8. te Velsen J. Duinker, wonende te Bergen. 'Voor het tijdvak van 1 Nov. 1938 tot 1 Sept. De bijeenkomst werd gesloten met het „Wil- 1939 is benoemd tot leeraar in lichamelijke oefe- helmus”, dat spontaan door alle aanwezigen ning aan de Midd. Kol. Landbouwschool te De- werd meegezongen. 1 venter. T. Ph. ZwoUo. aldaar, Daarom kunnen WIJ geen gemeenschap aan vaarden, waarin de mensch gezien wordt als een atoom van een geheel, waarvan het zelfs het bestaan niet vermoedt. Van den anderen kant strijden wl) tegen een individualisme, dat de gemeenschap niet acht en dat zich op alle gebie- ien losmaakt van gemeen schap en gezag en dat den mensch maakt tot den hoogsten rechter. De gemeenschap moet steunen op het beginsel, dat allen er zijn voor allen en dat het individu er moet zjjn voor het geheel Spreker schilderde de plaats van den mensch in den kosmos, voortvloeiend uit zjjn drang naar zelf behoud. de ondergeschikt heid van het lagere aan het hoogere en „de opofferingsgezindheid voor het geheel. Deze grondbeginselen, die de geheele natuur beheerschen, moeten ook gelden voor onze gemeenschap. De vraagstukken van het privaat eigendom. Maar gunstige gevolgen vooral in dezen zin, dat het beleven der zedenwet, waarvoor het huidig economisch leven wel zeer bijzondere gevaren Inhoudt, en niet enkel voor de arbei ders maar misschien nog meer voor de leiders, dat het beleven der zedenwet weer veel gemaktelijker, voor velen eerst weer practisch mogélljk wordt. stand, zooals die thans bestaat, kan niet meer voortduren. BU de tegenwoordige klasse-be- zetting kan de onderwijzer niet meer voldoen- de aandacht besteden aan leder kind afzon derlijk. In een niet al te groote klas, schetste de heer ThiJssen, kan de onderwijze: langs de rijen van zjjn leerlingen gaan hier met een bedenkelijk gezicht, da^g door den vinger te leg gen op ’n fout, ginds met 'n paar herinneringen of een paar terech. wijzingen, toezicht houdend op hun werk; in zoo'n klas kan hjj bij de be- oordeeling en het corrigeeren van huiswerk rekening houden met de bron van fouten: heeft zoon kind iets niet goed begrepen, was het slordig, kon het door hulseHJke omstan digheden zjjn gedach'en niet goed by zjjn werk houden; daar kan hjj bij het Inpompen van de landkaart rekening houden met deq aard van het geheugen der verschillende leer ling-types; daar kan hjj ze allemaal een beurt geven, zoodat ze ook allemaal kunnen laten zien, wat ze kennen en er op voorbereid zjjn, dat zy aan den tand worden gevoeld kort om, daar kan hy ieder van zjjn snuitertjes afzonderlijk opvoeden, persoonlijk toetsen, daar kan hy veel meer zorg aan ieder afzonderlijk geven. Maar wat komt van dit alles onder de omstandigheden van thans terecht? Niets. Het over-bekende en onschuldige grapje, dat de heer Slotemaker. indertijd, toen hy naar „On derwijs” overging, zyn naam liet tgjrandeien in „Slotemaker de B”, omdat hy de „ruïne” had achtergelaten op „Sociale Zaken”, begint thans aan „Onderwijs” zelf tragische realiter te worden. Twee pogingen worden vanuit de Kamer on dernomen om althans éénige verbetering in den toestand te brengen. De eene door den heer Thyssen (SDAP), die blykbaar nog zóó veel vertrouwen in den Minister stelt, dat hfl hem alleen door middel van een motie „ver betering van de personeels-voorziening het Lager Onderwys door wyziging van thans geldende leerlingenschalen” als op het hart wil binden, het dus aan den be windsman zélf overlatend hoe hy een door de Kamer verlangde verbetering in concreto zal aanbrengen. De andere door den heer Tllanus (CH) die liever zélf een concrete regeling ont wierp, waardoor de leerlingenschaal wordt aangevuld met een schaal volgens welke scho len met overmatig bezette klassen een met 30 gulden per maand betaalde boventallige leerkracht kunnen krijgen. Dat komt dus neer op een^ regeling van~het instituut der kweeke- Imgsn met acte. De mogelijkheid wordt afge sneden, dat zulke aanvullende krachten met fooien van 17% gulden per maand naar huis worden gestuurd, terwyi zy het werk van een volwaardig onderwijzer verrichten. Zy krijgen een feiteiyke verbetering in hun positie en de scholen krygen eenlge zekerheid, eenig recht op een hulpkracht, doch de bedoeling is niet -r de heer Krol (OH) onderstreepte dat utL- drukkeiyk tegenover den teer Van Sleed (SDAP) zich uit te spreken voor een lagere salarieering der onderwijzers, voor het schep pen van een categorie laaj-betaalden zonder lechtspositie. Het bedoelt tydelyk toelaat te scheppen zoolang de schaal zelf niet wordt verbeterd. Heeft dit amendement financieele gevolgen en wil de Minister die voor zyn ver antwoording nemen? Daarover zal de heer Tllanus morgen met den heer Slotemaker den degen kruisen Natuurlyk kunnen wy niet al de propagan distische methoden van het moderne heiden dom ovememen, daarom staan wy iets zwak ker. Maar sterke», oneindig veel sterker staan «y door onze absolute zekerheid, dat wat wy willen goed en heilzaam is voor land en volk, voor het geheele menschdom; dat óns Ideaal geen hersenschim, maar een bereikbaar ideaal is Wel echter moeten wy onze propaganda voferen, zooals de Paus zegt: ,jnet groote geld middelen,” met een perfecte organisatie, met een •geconcentreerde, zuiver afgestelde actie, volgens een vooropgezet plan, doelbewust en systematisch. Welnu, de katholieke Nederlandsche arbeiders hebben de daad gesteld; heb ben gevolg gegeven aan den wensch van Pans Pius XI in dienls encycliek over het communisme om, zooals de Paus let terlijk zegt: „De fundamenteele begin selen voor den opbouw van een chris telijke sociale orde, door mondelinge en schriftelijke propaganda breed uit te zaaien.” Zij staan thans voor u met een om vangrijk, weldoordacht en weloverwo gen, bezonnen en bezonken propagan daplan, dat erop ingesteld is het geheele Nederlandsche volk in al zijn geledin gen beleidvol, maar krachtig te stu wen naar het ideaal der maatschappe lijke hervorming in christelijken geest. die Ik straks schetste, het •nakt naar een betere samenleving. De scherp- i en •telsels. die thi Fikkelde beschavingsvorméti ■..men spreekt reeds van Wocratie en ataatsgedachte heeft de illusie van een amen staatsvorm-voor-allen wreedeiyk stoord. Waarlijk, ondanks de beangstigende sympto- men- die ik straks schetste, het woord van uw ?°oraitter bevat diepe waarheid: de wereld tte stryd is geboden tegen de ideologieën •telsels, die thaps de wereld pogen te regeeren, ®aar alweer juist is de bewering, dat zy alle J*0 doel hebben, de wereld een ander aanzyn geven, ae menschheid gelukkiger te maken. Als een ontzaglijke Adventsstrooming golft "er de wereld een smachtend verlangen naar een wedergeboorte, naar een levensherstel. rijn grootsche sociale encycliek Quadra- e*81»0 Anno heeft PiuS XI het beeld der “tnolge maatschappy geschetst, zyn hoofddoel, et centrale punt van al zyn beschouwingen net herstel der maatschappeiyke orde. :5 10 10 10 10 >0 5 15 0 10 n n re

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 9