haar einde kwam aan DOUWE EGBERTS DE Hoe de „Ekster” bij Schiphol Een gestigmati seerde De gezelligheid van het gheurig hruyt taback VAN GERINGE HOOGTE AFGEGLEDEN ZATERDAG 10 DECEMBER 1938 VAN WEEKTOTWEEK A« 1753 HOOGLEERAAR TE UTRECHT Door een bestelauto Mr. J. E. Jonker» benoemd gegrepen Clearingkoersen de werktuigkundige Jaedicke d- Seyde; de radio-tele gra/irt A. Bekking; de piloot C. M. Schrep en De 4 slachtoffers van de vliegtuigramp: piloot SCHOUT 15 ct. COOPVAERT 10ct. Het voor de oefenvlucht oei- belaste vliegtuig boorde zich diep in den grond LEVENSBIJZONDERHEDEN DER SLACHTOFFERS DIOC. R. K. VROUWENBOND BISDOM HAARLEM SLORDIGE EN ZORGELOOZE NAVIGATIE OFFICIEELE CRISIS PUBLICATIES Onmiddellijk sloegen de vlammen uit Steunvergoeding erwten en vèldboonen genoten onze voorouden In ruime mate. U kunt zich eveneens wolken van genot verschaffen door de geurige Oud Hollandsche Pijptabak van Herdenking van het 25-jarig bestaan Schippers met schorsing gestraft Nog een geval van alordige navigatie Scheepsradiotelegrafist en -telefonist Teeltregeling pluimvee houder y 1939 Vader van groot gezin om het leven gekomen i* o K «O i n ver- Den dm tntl jere Komen voor stortingen op 10 December 1938 tegen verplichtingen, luidende in: Reichsmar- ken ƒ7335, Lires ƒ9,88» In Januari 1939 en zoo noodig ook in do daarop volgende maanden zullen examens wor den gehouden ter verkrijging van certificaten als scheepsradiotelegraftet en -telefonist. Verzoeken om toelating moeten vóór 34 De cember tot den directeur-generaal der P.T.T. gericht worden. Het 35-jarig bestaan van den Dioceaanen R.K. Vrouwenbond in het Bisdom Haarlem aal op Maandag 19 Dec. te Haarlem worden herdacht. Des morgens om tien uur sal de geestelijke adviseur, pater A. Fennell Of een p. MIs op- itcb rfd- Het achterstuk van het vliegtuig was van het voorstuk loegerukt en lag, op ongeveer vijf meter afstand, op den rug. De vleugel was ge deeltelijk versplinterd en verder in elkaar ge kreukeld als een blad zilverpapier. Een der mo toren lag op een afstand van de overige resten van het wrak en was met de schroef omhoog in den grond ingedrongen. Een zwarte streep in het grasland duidde erop, op welke wijze de Lockheed den grond had geraakt. Omtrent de oorzaak van het ongeluk tast men in het duister. Wei hebben ooggetuigen waar genomen, dat het vliegtuig In de lucht reeds vreemde slingeringen maakte. Vermoedelijk is het toestel in een rechterbocht afgegleden en Is men er niet in geslaagd, het toestel tijdig in De plaats, waar het ongeluk gebeurd is, llgc op slechts gerlngen afstand van het vliegveld Schiphol, op circa 500 meter van de zuidgrens aan den voet van den Ring dijk. Daar het vliegtuig juist langs den kant van een smallen weg, die naar een boerderij voert, terecht was gekomen, kon men bet wrak gemakkeljjk benaderen. Arie van der Seyde werd geboren op 23 Fe bruari 1913 In Dordrecht. HU bezocht de Hoo- gere Handelsschool, waarvan hjj het einddiploma den goeden stand terug te brengen. HM onge luk moet zich als volgt hebben afgespeeld: Tusschen de wrakstukken van het vlieg tuig heeft men een belangrijke vondst ge daan, welke wellicht tot een gedeeltelijke opheldering van deze ramp kan leiden. Het dashboard van een der bestuurderszltplaat- sen is namelijk vrijwel geheel in takt ge bleven. Aan de hand van den stand der verschillende handles en knoppen sal het wellicht mogelUk aün op te maken, welke manoeuvres het laatst In de lucht zijn uit gevoerd. (Gedeeltelijk geplaatst in een deel der vorige oplage) roed «n- aen. ode itljd leid 250 Lier •rdt tde rife niet :ans de bet ige- 8.C. de □als VC. ietn De tweede omgekomene, uit Heemstede, heefOree Hier was dan ook een zwarte streep, die breed uitliep, zichtbaar. Het toestel is daarna nog verder doorgeschoven, over een smalle sloot heen. Tegen den berm van de tweede sloot, die haaks op de eerste staat, heeft het toestel zich ten slotte in den grond geboord in een boek van een klein >eMje. a Onmiddelltyk nadat het toestel was neer gestort, vloog het in lirand. Geweldige vlam men schoten omhoog en iedere mogelUkheid om den inzittenden, zoo dit nog had mogen baten, te hqlp te komen, was uitgesloten. Het brandende toestel verspreidde een enorme hitte, zoodat het gevaarlijk was te dicht bjj het toestel 4e komen. Karl Leo Hans Jaedicke is geboren op 9 April 1915. HU trad op 24 Augustus 1929 In dienst bü de KL M waar hü alle rangen doorliep. HU was thans In dienst als boordwerktuigkundige Europa, d.ws. dat hü niet op de IndlëlUn vloog. Jaedicke was in het bezit van alle bevoegdheden van zUn rang. Evenmin als Becking was hU ge huurd. Prof. Jonkers is geboren In 1890 en studeerde te Leiden. In 1916 naar Indlë vertrokken, was hU daar aanvankelUk werkzaam bü de Landraden. Na een vUftal jaren werd hü substltuut-offider bU parket te Padang. Na zUn eerste verlof is de beer Jonkers steeds bU 't openbaar ministerie werkzaam geweest. HU bekleedde bU elk der drie raden van justitie op de buitengewesten, te Makassar, Padang en Me- ran, de functie van officier van justitie. Daarna volgde zUn benoeming tot officier van justitie te Semarang. In Juni 1935 werd hU. aanvankelUk tüdelük en later definitief advocaat-generaal bü het Hoog gerechtshof in Batavia. Officieel vernemen wfj van de zijde van de K.L.M., dat de gezagvoerder-leeraar van der Slide was aangewezen om den heer Schrey les te geven in de behandeling van het Lockheed-vliegtaig. IlierbU worden vol gens een bepaald programma oefeningen uitgevoerd onder nabootten* van de meest ongunstige omstandigheden. Vrijdag werden met het vliegtuig „Ekster” op vollast oefeningen uitgevoerd in het sttlaetten van één motor ha den start. Aangenomen moet oorden, dat het vlieg tuig door te weinig snelheid is afgegleden en tegen den grond Is gestootowt waardoor bet in brand is geraakt. Voordat het verschUnselen langdurig en In het geval behaalde. In Augustus 1931 trad hU in dienst van de Luchtvaartafdeeling Soesterberg. Op 15 April 1934 kwam hü in dienst van de KJL.M. Van der Seyde bezat de brevetten A en B en het groot militair brevet. HU was navigator tweede klasse en trad sedert 1 Mei 1937 als instructeur op. Voorts was hü tweede lultenant- vlieger van de luchtvaartafdeeling Soesterberg. HU was gehuwd. Cornells Menne Schrey Is geboren op 28 Octo ber 1907 In Rotterdam. HU volgde de eerste twee jaren van de H.B.S., waarna hU de Zeevaart school bezocht. HU was In t bezit van het di ploma derde en tweede stuurman bü de groote vaart en was In dienst van de Holland Amerika LUn. Op 1 Juni 1934 trad hü In dienst van de KLM. HU was In het bezit van de brevetten F.AJ. (Federation Aeronautique Internationale), was navigator tweede en eerste klasse en was reserve-lultenant bU de luchtvaartafdeeling Soesterberg.-Schrey was gehuwd. Antonie Becking Is geboren op 8 Maart 1907 in Amsterdam. HU doorliep de eerste drie klas sen van de vUfjarige H B S. en ging vervolgens naar de Kweekschool voor de Zeevaart, waarvan hU het diploma behaalde. Voorts was hU in het bezit van het diploma tweede en derde stuur man, het certificaat tweede klas radtotelegra- fist, behaalde in 1935 het diploma van navigator tweede klasse, werd In hetzelfde jaar luchtvaart- telegraflst en trad op 1 Juli 1935 In dienst bü de KL.M. Het college van curatoren van het fonds ten behoeve van ^ndologkKhe studiën asm de RUksuniverslteit te Utrecht heeft tot bü- zonder hoogleeraar in het strafrecht en strafprocesrecht van Nederlandach-IndM benoemd mr. J. E. Jonkers, advocaat-gene raal bU het Hooggerechtshof te Batavia. Men begon met alle kracht het vuur, dat hoog oplaaide, te bestrUden. Met schulm- Uuschapparaten poogde men de vlammen te dooven en spoedig was men het ergste vuur meester. Eerst toen kon men het wrak van meer nabU naderen, daar de redders tenge volge van de geweldige hitte-uitstraling aan vankelUk gedwongen waren op ezn afstand te bhjven. Men kon zich nu een goed denkbeeld vormen van de ontzaglUke kracht, waar mede de neus van het vliegtuig zich in den grond geboord had. Het voorste gedeelte met den cockpit' was in de berm van een sloot gedrongen en totaal vernield. Hieruit valt ook met zekerheid af te lelden, dat de bemanning reeds doof''den slag het leven heeft verloren, hetfjfeen ook bevestigd wordt uit de verklaring* enkel geschreeuw hoord. De 64-jarige fabj^ksarbeider M. Stoffels kwam van zUn werkfen reed op zün flets In de richting Halsteren. Achter hem kwam een auto, welken hü liet passeeren. OnmlddellUk achter den gepasseerden auto stak S. over naar de UnkerzUde van den weg om zich naar zün wo ning, welke 25 meter verder lag, te begeven. Op hetzelfde oogenbllk kwam uit de richting Halsteren een bestelauto uit Dlnteloord. De be stuurder van dezen wagen zag plotseling den wlelrUder vtoor zich. Een aanrUding was niet te vermUden. S. werd tegen den weg geslingerd en bleef ernstig gewond liggen. Nadat hem eerste hulp was verleend, werd hü per ziekenauto naar het ziekenhuis te Bergen- op-Zootn overgebracht, waar hü terstond na aankomst aan zUn verwondingen is bezweken. Omstreeks bek twaalf, zoo meld de onze verslaggever, nam men van uit Schiphol in de richting van Aals meer een feüfen vuurgloed waar. On- middellyk liep het gerucht, dat een vliegtuig was neergestort en in brand geraakt Aanvankelijk verkeerde men nog in het onzekere omtrent de iden titeit van het toestel, doch weldra drong de werkelijkheid door en werd men er zich van bewust, dat de K. L. M. opnieuw door een ramp ge troffen was. Da slachtoffers xgjn de piloten v. d. Süde en Schrey, de mecanicien Jaedicke en de marconist Bokking. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor erwten van den oogst 1938, welke zUn gedenatureerd in het tUdvak van 5 tot en met 10 December 1938, zal bedragen ƒ1.35 per 100 KG. voor groens erwten, door handelaren gedenatureerd, en vol doende aan het standaardmonster van kwall- teitsklasse C, en 0.85 per 100 K.G. voor voeder- erwten, welke zUn gedenatureerd door Uiers, dis deze erwten zelf hebben geteeld. De steunvergoeding voor veldboonen van den oogst 1938, welke voldoen aan de kwalitelts- elschen en in genoemd tijdvak door Uien ot handelaren zün gedenatureerd, aal ƒ2.50 per 100 K.G. bedragen. rvan getuigen, die geen u gekerm hebben ge- Om kwart over elf Vrijdagmorgen is in de onmiddellijke nabijheid van Schiphol weer een ernstig vliegonge val gebeurd. Het Lockheed-vSegtaig „Ekster” van de K. L. M. ia kort aa den start op korten afstand van Schiphol afgegleden, neergestort on in brand gevlogen. Het toestel Kgt nabij den dük van den Haariemmermeerpolder 1»Ü den Vijfhuiaerweg. Da vier inzittenden zjjn omgeko- dragen in de kerk van den H. Antonlus aan de Nieuwe Groenmarkt. In de vergadering, wblke om elf uur In restau rant Brinkmann begint, sal de voorzitster, mej. Tcos Post, de herdenkingsrede uitspreken. Z H Exc. mgr. j. P. Hulbers heeft toegezegd de herdenking bü U wonen. Eenigen tUd, nadat de .Ekster” van Schip hol tras opgesUgen, zag men dat het vlieg tuig, toen het uit de richting Bovenkerk de Ringvaart naderde, onzekere bewegingen maakte. Het toeetel vloog toen op slechts geringe hoogte. Met den vleugel werd een der boomen, welke langs de Ringvaart staan, licht geraakt, zonder dat dit echUr van groeten Invloed kan zUn geweest. Vlak ach ter deze boomenrU is het toesUl met den grond In aanraking gekomen, aan den voet van den dUk, die de Haarlemmermeer be grenst bU den weg, die leidt naar de boerderij ,4ohanneehoeve”, van den heer van de Veldt. De Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan Inzake het aan den grond loopen tüdens mist van den motorlogger „Vier gebroeders" KW. 18 onder de Oostkust van Engeland, ter hoogte van Holy Island op 9 Juli 1938. De Raad is van oordeel, dat het aan den grond loopen is U wUten aan slordige en sorgelooae navigatie van den schipper. De Raad straft den schipper door hem de be voegdheid U ontnemen, als kaplUin U varen op een schip, als bedoeld bU artikel 2 der schepen wet, voor den tüd van een maand. Voorts heeft de Raad uitspraak gedaan In zake het aan den grond varen van het motor schip „Nottingham” bU Haisborough Sand op 31 Juli 1938. Ook in deze zaak te de Raad van oordeel, dat het aan den grond loopen van de ..Nottingham" geheel is U wijten aan slordige en zorgelooss navigatie. De Raad straft den kapitein, door hem de be voegdheid te ontnemen, als kapitein te varen op een schip, als bedoeld bU artikel 3 der schepen wet, voor den tUd van 14 dagen. Het vMegen op vollast geschiedt met een ge heel belast vliegtuig. Behalve lading kan een Lockheed, zooals de „Ekster” tien passagiers meenemen. Het gewicht dezer passagiers en de gebruikelUke lading wordt bü de oefenlngs- vluchten vervangen door Wikken zand. Het ver ongelukte vliegtuig was dus zwaar beladen. De Lockheed Super Electra „BFrtir* ge nummerd PH -A.P.E. Is een van de belde Lockheed-vliegtulgen. waarover de KLM. tot dusver beschikte. De heer A. van der SUde. woonachtig te Amstelveen, was de vlieger van de KL.M., die de Lockheed hier te lande het eerst gevlogen heeft. Daar om te hü als leeraar op de Lockheed opge treden. HU was een bekend zweefvlieger. l, de heer C. M. Schrey ireeds geruimen tüd als gezagvoerder op het Europeesche net van de K.L.M. gevlogen. HU was thans bezig met rich op de Lockheeds te oefenen. De boordwerktuigkundige, die bü de ramp omgekomen te, te de heer K. Jaedicke, de radio- telegraftet is de heer A. H. Q. Bekklng, beiden uit Badhoevedorp. Reddingsmanschappen van het technisch personeel van de K. L. M. werden naar de plaats van bet ongeluk gezonden en ook de brandweer uit Amsterdam en de Geneeskun dige Dienst werden gealarmeerd. Met groot materiaal rukte de brandweer uit en weldra verschenen op de plaats van het ongeluk een motorspuit, een slangenwagen, een ladderwa gen, een polderspuit en een baby-spult. De Ge neeskundige Dienst zond drie ambulance- auto’s. itngzaamheid “Wris Pelüke “n zulke Mln deze «hysterie” aj te doen. Zeker kunnen bü hyste- r“che personen soms vreemde verschUnselen ’■'orden waargenomen, maar even zeker ia het dat heiligheid bestaat, dat de rüken van na- Miur en genade op onverklaarbare wüse in el kander kunnen grüpen en dat de stigmattea- In aansluiting op het reeds gepubliceerde wordt er nog de aandacht op gevestigd, dat ook eventueels verzoeken ter verkrijging van een nieuwe broedvergunning voor hen. die uit sluitend voor eigen bedrijf broeden, In 1938 geen broedvergunning beften en bU bet Ingaan der teeltregeling in 1933 in het bezit van een of meer broedmachines waren, welke rij bij de verplichte inventarisatie van broedmachines hebben aangegeven, vóór 24 December 1938 bü de Nederlandsche Centrale voor Eieren en Pluimvee te Beekbergen moeten zün ingediend, onder storting van f 2.50 op haar postgiroreke ning as- 99851. -Gtrirenhage, 9 December 1933. Vrüdagavond omstreeks half zes te op den RÜksweg HalsterenBergen-op-Zoom een droevig ongeluk voorgevallen, dat een vader van een groot gezin het leven heeft gekost. tie slechts ten deel valt aan personen van weer zuiveren levenswandel, die In Innige geloofs- en liefdesgemeenschap met Jeais leven. BQ hen wordt realiteit wat bü talloooe anderen vage voorstelling of intellectueel begrip blüft. De vrome vrouw van Dülmen heeft, door haar brandend hart, de geestelUke élite van haar tjjd in Duitachland in beweging gebracht en tn sommige gevallen tot inkeer en bekee- ring. Dit Is te meer merkwaardig, omdat in die dagen het rationalisme van Fransche ori gine nog betrekkelUk nieuw was en door tal van „verlichte’’ geesten werd aangehangen. Maar de Duitsche romantiek had elementen, die reeds op een reactie wezen. Clemens Bren- tano typisch vertegenwoordiger daar van, zün spontane en gevoelige natuur wacht te maar op het levend water, dat den akker van zün ziel sou bevloeien en voorgoed vrucht baar maken voor het bovennatuurlüke. HU werd voor het eerst bü Anna Katharina Em merick gebracht door den geneesheer Wese- ner> den dokter van Dülmen, die bü de zieke non was geroepen toen zich de stigmatisaUe vertoonde en die haar langdurig had onder recht en gadegeslagen. Wesener was; naar de mode des tüds, ongeloovlg en zocht voor alles een natuurwetenschappelüke verklaring. Maar toen hü zün onderzoekingen lang ge noeg had voortgezet kwam hü op het punt waar niet meer te twüfelen viel, daar waar óf de afgrond, óf de hemel open gaat, hü be keerde zich en werd naast de priesters Sailer en Overberg, een der krachtigste verdedigers van het wonderbaarlüke karakter der wonde- teekenen bü Anna Katharina Emmerick. Een kring die zich ook levendig en godvruchtig be zig hield met de opzienbarende gebeurtenis sen te Dülmen was de kring van de familie Diepenbrock, die dicht In de buurt woonde. Het zün de voorouders van de muzikale fami lie Diepenbrock te Amsterdam. Maar er Vas er één onder hen, die met een sceptisch lachW de verhalen over de mystlca aanhoorde.y^lat w^s een der zonen, Melchior Diegenbn>e£ een jong officier, die zich zeer had onclérscheiden in de veldtochten tegen Nkipoleon, doch van de Fransche verlichting en het rfansche llber- tlnlsme niet afkeerig was. Brentano onderhield vooral met hem en met zün zuster ApoUonla vriendschapsbetrekkingen. Hü nam Melchior mee naar het huls van Anna Katharina en toen Brentano was binnengetreden vroeg zü> helderziend, direct waarom de jonge officier buiten bleef, hoewel zü hem gezien, noch ge hoord had. Toen Melchior daarop binnen kwam, openden zich hare wanden en begon nen te bloeden. Zü begroette hem als een door de Voorzienigheid gezondene en Brentano Het Melchior met haar alleen. Toen de dichter na langen tüd terug kwam zag Melchior doods bleek en SHMSt op den arm van Brentano steunen. I> sMgmatteatie en de ontstellende dingen die de mystica hem had geopenbaard, waren voor zün bekeering voldoende. Hü is priester geworden en later Sailer opgevolgd als aartsbisschop van Breslau en kardinaal. Brentano bleef, met enkele onderbrekingen, tot aan den dood van Anna-Katharina Em merick te Dülmen. Zü stierf op 9 Februari 1824 en „de Pelgrim”, zooals zü den dichter noemde, was erbü. HU hoorde haar laatste woorden: „Heer Jezus sta mü bU! Kom, Heer, kom!” HU heeft hare prachtige visioenen op- geteekend: „Das Bittere Leiden unseres Herrn und Heilandes Jesus Christus”, „Das Leben der heiligen Jungfrau Maria”, „Das Leben unseres Herrn und Heilandes Jesus Christus” devote en tegelük dichterlüke lectuur, die vol te van diepen geestelükan zin en rijke ver gezichten. Het bergen van de stoffelüke resten bracht groote moellükheden met zich mede, daar de cockpit, welke büna geheel versplinterd was, zich In de modder van den berm en den bodem der sloot had ingewerkt. Met geweld moesten de metalen deelen uit elkaar gerukt worden. Een lichte rook steeg nog steeds uit de verkoolde resten omhoog en telkens bestond de kans, dat het vuur opnieuw op zou laaien. Na ruim een uur van onverpoosd werken wer den de stoffelüke resten tenslotte geborgen en op brancards gelegd. De vier brancards werden op een klein gras veld nabü de plaats van het ongeluk gelegd. Door de politle-autoriteiten werd onmiddellük getracht de stoffelüke resten te Identificeeren. Personeel van de KLM. verleende hlerbü as sistentie. Slechts met veel moeite slaagde men hier in. Omstreeks half een arriveerden op de plaats vsm net ongeluk de burgemeester van Amster dam. dr. W. de Vlugt, en wethouder mr. O. C. J. D. Kropman, vergezeld van den heer A. Thompson stationchef der K.L.M. op Schiphol. in Clemens Brentano zün otn- hü, op een Octoberdag van het U18, binnentrad in de ziekenkamer van Katherine Emmerick te Dülmen en haar Ded zag Hg8«n- uitgeteerd, maar vol van Bwendige vreugde van een half-hemelschen De mystica herkende hem direct als Moeder van Christiaan Hrentano, die haar jgar daarvoor had bezoctiU en ontving met vreugde. Sober te de romantische aeOr in Mjn mededeelingen over deze eer- flt ffihnoetin». „Ik onderging geen "vrees, zoo ggt hü in zün correspondentie, geen afkeer nrrassing. niets dan een groot gevoel van en liefde voor dat levendige, na- tuurljjke en blühartlge wezen.” Er was niets WH voorgewende Ingetogenheid om haar heen, 4 glimtechte en klapte zelfs, om het gesprek te ondersteunen, In hare handen, In die arme geklgmatiseerde handen, als een ongeduldig en gelukkig kind. Voor bet eent in zün leven voelde de dich te de realiteit van de gemeenschap der hel- Asn deze Hjdenssponde, bü dit simpele en bemlnnriüke wezen, doodziek, maar Inwen- verlicht en nimmer klagend, levend zon der voedsel, zag hü wat Gods Kerk te, het 11- eheem van Christus, waarin Hü wejrkelük leeft. Het geheim dezer Kerk is dat zü van het uiterlüke «toffriüke niet afhankelük te. De menschen kunnen meenen, dat verdwünen van bate uitwendige macht ook haar zelf doet renlwljnen, dat te een fundamentele misvat- Hny Vervolgd, beroofd, vernederd, met moord bedreigd blüft dezelfde Kerk. Het chrtetendom kan verscheurd zün of verwor pen, en hoe men het verder noemen wil, het bbjft xfch manlfesteeren in zün getrouwen, in die bende Gideon’s die er tot het eind der tüden zün zal. De ongeletterde Westphaalsche mystics heeft dat zelf zoo kemachtig onder woorden gebracht, toen zü tegen Clemens Brentano telde: „Als er nog maar één katho liek in leven bleef op de aarde, hü zou heel alleen de Kerk van Jezus Christus zün, die moet triomfeeren over de poorten der bel.” b bet wonder dat Brentano diep onder den indnik kwam van de toestanden en de uit latingen dezer merkwaardige vrouw? Hü had een teer bewogen leven achter den rug, vol van de verrukkingen en vertwüfellngen van den romanticus, .Jümmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt”, altüd Innerlük onrustig. Maar sinds eenigen tijd was hü door de kracht van den godsdienst weer gegrepeb, hü kreeg een afkeer van poëzie die niet religieus bezield was en hü trok zich terug uit het kunste- naarsmllieu waarin hu te Berlün verkeerde. Toen hü ging logeeren bü graaf Frederik- Leopold von Stolberg op het kasteel Sonder- mühlen, dicht bü Dülmen, kwam hü In de nabijheid van de analphabete, die voor de verdere richting van zün geestelük leven be- aliseend zou zün. Weetpbalen Is een land, dat naar zün aard tiet veel met Pruisen en den Prutetechen geest heeft te maken. ®r heeft' altüd, sinds het hel dendom werd overwonnen, een diep ernstige, ingekeerde, godsdienstige bevolking gewoond en mystieke verschUnselen zün er, evenals geval len van het „tweede gezicht”, lang niet zeld- Mam. Anna Katharina Emmerick kwam ter we reld op 8 September 1774 In het gehucht Hzmske bü Coesfeld, als kind van arme boe renouders. In 1802 werd zü opgenomen In het Augustlnessenklooster Agnetenberg, bü Dülmen. Het Fransche gouvernement hief het klooster to 1811 op en de religieuzen namen bü vrome families haar intrek. Anna Katharina kwam •1« huishoudster bü den rector Lambert In Genat, maar reeds een jaar later werd zü aan het ziekbed gekluisterd. Zü was er twee mun ten lang fa geslaagd de stigmatisatie te ver- hergen, maar op 25 Februari van het jaar 1813 'rer<len deze door een andere August ines ont- d'ht en direct werd zü het middelpunt van tol belangstelling die, als gewoonlük, bü velen met zucht naar sensatie was vermengd. Dik- •Ü1* vertroebelt dit de zuivere waarneming ter feiten, zooals ook weer het geval bleek bü Therese Neumann te Konnersreuth. Zeker te toiter, dat velen oprecht en tot eere van verlangden en verlangen naar een er kenning van de bovennatuurlüke gebeurtente- **n Dülmen. Het proces der zaligverklaring Anna Katharina Emmerick te aanhangig «em*«kt, doch het te weder opgeschort. Zal te procedure te eenlger tüd heropend worden? Stlgmatteatie te het werkelük ondergaan van te wonden van den gekruisigden Heiland, deels berustend op innerlüke zinnelüke ervaring, ®**r deels ook uiterlük zichtbaar wordend D* ^stigmatiseerde heeft zóó Hefdevol, hevig *o owt gegeven het lüden van Christus over- *°8to, dat hü zichzelf ais gekruisigd gaat voelen, ook komt het voor dat de wondetee- fctoen van de doornenkroon gevoeld worden. Katharina Emmerick had deze ervaring 1! vóór Mj In het klooster trad, maar niemand tem hare beweringen ernstig. Toen zü ge- ‘tlgmatiseerd werd en de wonden richtbaar terden kon men niet meer twüfelen. Het u te begrüpen, dat de ^erk bü B**nde gevallen van stigmatisatie met groote ’oorzlchtlgheid te werk gaat •toderbaarlüke karakter der wortt' vastgesteld wordt een b'epgaand onderzoek ingesteld. ’»n Anna Katharina Emmerick wicht de Kerk te »1 130 jaar.... Maar deze voorzichtigheid -1 is heel wat anders dan de van de vele verlichte en wetenschap- geesten, die kortweg verklaren dat zü sprookjes niet gelooven en geneigd mystieke krachten met het woord .1 den and nda

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5