verkeers
en
uandcn Aaq
De avonturen van een verkeersagentje
Spoorwegen
coördinatie
VICKS HOESTBONBONS
Dubbel gemeen
schapsbelang
De man van Iracema
ABDIJSIROOP
ALLE ABONNÉ’S F 750.- F 750.- F 250.-
.Gevaarlijke Mist
Woensdag 14 december 1933
F
Thans versterkt
door Codeine
y
’O y
,1
STO
ER5
Objecten voor werk
verschaffing
Op het
nippertje
°OOR otfrid von hanstein
Een oud middel
in nieuwe
samenstelling
AKKER S ve^sEMcte
•s
Eenige
der 20
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAj^ ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UIT ERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
i
A
Haaien!
komsten
„Niet om-
o*o«u
I
M«mu
■ruiden
tegen hoest, (Hep?
Ltn
wee st
zich onderwijl rond haar
heb
Robert Severing ge
rij
Robert Severing
M
ZEVENDE HOOFDSTUK
De sultan, die zich de gerechten, door Keesie gereed gemaakt,
wel had laten 'smaken, zeide hem, nu een bijzonder lekker maal
gereed te maken, iets fijns, dat men niet lederen dag kreeg. Eki
toen dit maal gereed was, ging de sultan, gewapend met een
groeten boa sleutels en vergezeld door Keesie, door het paleis en
een wenteltrap op, totdat de sultan een deur ontsloot.
man eigenlijk?"
vernomen, dat dit voorloopig een
192e
1833
1834
1835
1835
1837
1838
Keesie zag door een venster een beeldschoon meisje. Dit is
wis en aeker de prinses, dacht hy. Zoo, zoo, zit ze hier gevan
gen. Dit weet ik tenminste. En weldra zag de verkeersagent,
die, net als alle politie- en verkeersagenten, zijn oogen goed
den kost gaf. dat de prinses in een hooge torenkamer ge
vangen zat. Ook de prinses had, door de getraliede vensters
kijkende. Keesje gezien.
D« si ijmo plottende werking der
oude kruiden en hoestbedwinrende
..codeïne".maken tezamen AKKERs
Abdijsiroop tot ..•«-Werelds bèete
Hoestsiroop De beproefde Abdijsi
roop zal ook Uw borst benauwdheden
kunnen verlichten, ook voor U de
vastzittende en prikkelende slijm
losmaken. Uw afmattende hoest-*
buien, evengoed als t kriebelhoestie
In den nacht stoppen. Volg de raaa:
..Neem bij *t minste kuchje AKKER s
Abdijsiroop die U snel zal helpen.
Bleek en uiterst ontstemd zat Iracema tegen
over Almeida en luisterde naar hem met ge
bogen hoofd, zonder hem ook maar eenmaal in
de rede te vallen.
Pas toen Almeida geheel uitgesproken had.
haar al de informaties laten zien en ook het
voorstel van Jenkins overgebracht, keek z(j hem
aan.
Een drietal belangrijke objecten voor werk
verschaffing worden door den bekenden voor
man op dit gebied, den heer Meyer de Vries,
aangegeven in het „Tjjdschift van den Neder-
landschen Werkloosheidsraad”.
Dientengevolge is met de provincie een
waarby de uitvoering
bronchitis, asthma
Flacon ct.. 11.50. tZtu.t 3Ö. alom vsrkrtjgbaar
I
T
.coaaiim
komt. Juist in het feit, dat zjj bet wagen
kunnen, desnoods met verlies te werken,
ilgt hun kracht. ZIJ onderhouden door het
geheele land een vervoersmogelijkheid die
nog belangrijker is dan het vervoer zelf
Het moderne leven is haast niet bestaan
baar zonder de zekerheid dat alle streken
van het land eiken dag voor iedereen te be
reiken zijn, onverschillig ot de vervoerder
daar nu op verdient of niet. De beteekenis
van dezen openbaren dienst wordt eerst
duidelijk, wanneer men hem een oogenblik
weg-denkt
Het was in 1890 dat de Staat de onder
linge verhouding van de bestaande par
ticuliere spoorwegmaatschappijen (de
Staatsspoor en de HoU. Spoor) regelde en
behalve het toezicht, ook een flink aandeel
in de te behalen winsten voor zich reser
veerde. Ook werd toen de mogelijkheid ge-
ichapen dat de Staat de spoorwegen ge
heel zou ovememen. Zelf zou hij, indien
hy het in ’t algemeen belang oordeelde, dat
te allen tijde kunnen doen; de spoorweg
maatschappijen zouden den Staat echter
ook tot overname van hun bedrijf kunnen
dwingen, indien gedurende enkele jaren
hun winst beneden een bepaald cijfer bleef.
Daar de toekomst er in dien tijd zeer roos
kleurig uitzag voor de Spoorwegen, durfde
de Staat die naastingskansen best hemen.
Op het eind van den oorlog echter leden de
spoorwegmaatschappijen groote verliezen
en maakten zij aanstalten om van hun
recht gebruik te maken. De Staat was er
toen echter minder op gesteld, eigenaar van
de spoorwegen te worden en zocht met de
maatschappijen tot een andere oplossing
te komen. Om van de verplichting tot over
name af te komen zegde hij toe, ieder jaar
niet alleen de eventueele tekorten te zullen
bijpassen, maar ook aan de aandeelhouders
der maatschappij 5 pCt. dividend te garan
deren. In 1931 ruilden de maatschappijen
het meerendeel van eikaars aandeelen tn
tegen obligaties welke slechts 4 pCt. rente
gaven. In 1937 brachten HoU. Spoor en
Staatspoor hun bedrijf benevens hun reus-
echtige schulden in in een nieuwe ,Jï.V. Ne-
derlandsche Spoorwegen”. De Staat kocht
»Ue vorderingen van de obllgatiehouders
«P tegen uitgifte van Staatsschuldbrieven.
140.000.000 annuleerde hij; het restant,
«Code 289.543 700 is de Staats-N.V. „Ned.
■poorwegen” thans schuldig aan den Staat
Rif- Het is deze enorme schuld, die als een
dode last op de Spoorwegen rust, die het
dploitatie-overschot van het bedrijf telken
kunnen bewerksteUigen. Welk verweer kun
nen de spoorwegen tegen* deze aanspraken
voeren om hun zelfstandige beteekenis aan
te toemen? O.i. meer dan één De eigen
schappen van het railvervoer, die door het
wegvervoer niet geëvenaard kunnen wor
den, zijn vele. Daar is de snelheid, die voor
al op langere trajecten tot uiting komt, de
veiligheid die uiteraard grooter is bij het
verkeer langs speciale, afgesloten en van
baanvak tot baanvak bewaakte wegen. Ook
bereiken de spoorwegen een graad van re
gelmatigheid die voor het wegverkeer, dat
door allerlei oponthoud kan worden getrof
fen. onbereikbaar is.
Maar hun grootste beteekenis tegenover
particuliere ondernemingen ontleenen de
spoorwegen aan hun karakter van open
baren dienst, aan het feit dat de belangen-
verzorging bij hen nummer één is en dat
het winststreven eerst op de tweede plaats
De spoorwegen hebben in het jaar 1938
de snelheid van hun vervoer opgevoerd
door electrificatie van de centrale* lijnen,
door uitbreiding van de diesel-tractle over
langere trajecten en door het opheffen
van ca. 150 stopplaatsen. Daardoor, en door
verdere verlaging van hun tarieven, zijn zij
aan de wenschen van veel reizigers tege
moet gekomen maar het beginsel dat alle
streken gemakkelijk te bereiken zijn, komt
eenigszins in het gedrang door het ophef
fen der stopplaatsen. De auto-diensten kun
nen dit bezwaar opvangen en zij doen dit
reeds ten deele. Zij kunnen fungeeren als
aanbrenglijnen voor het groote, centrale
spoorwegnet. Een goede aansluiting van
beide verkeersmiddelen op elkaar en een
hooge graad van regelmatigheid: deze te
verzekeren, zal de taak zijn, die de Over
heid door toepassing van het vergunnings
stelsel heeft te verwezenlijken.
regeling getroffen,
van het werk door de Rijkslnspectie voor
de Werkverschaffing te Alkmaar is over
genomen tegen betaling door de provincie
van een bedrag, gelijk aan de kosten, welke
de uitvoering van het werk in vry bedrijf
zou hebben gekost. Uit het door de pro
vincie te betalen bedrag kunnen in de eer-
Maar het dubbele belang dat de gemeen
schap als geheel bij de spoorwegen heeft
rechtvaardigt dat dit bedrijf in het middel
punt staat van de verkeersordening en dat
met rijn belangen op de eerste plaats reke
ning worde gehouden.
„WU zijn toch verstandige menschen. Oom
Emmerich lag op sterven. Flguelra is oud. en
niet meer in staat om leiding aan de zaken te
geven. U hebt gezien, dat hy zich sedert geheel
uit de zaak heeft teruggetrokken. Ik heb bewe
zen, dat ik aan het hoofd van een firma staan
kan. Ik zal haar belangrijker maken dan ooit.
Mijn oom heeft echter als voorwaarde in zijn
testament gesteld, dat ik Iracema zou trouwen.
Had rij niet toegestemd, wat gemakkeiyk ge
kund had, dan had ik wel naar huis kunnen
gaan Dan was Flguelra alleen overgebleven en
wat een door het gerecht aangewezen procura
tor presteert, nu dat hoef ik u zeker toch niet te
zeggen. Binnen een of twee jaar was de firma
op den flacon geweest en Iracema zonder mid
delen. Door mijn gewelddadig ingrijpen op
uiterst bescheiden schaal heb ik ook haar
toekomst verzekerd, want daar zy mijn echtge-
noote is hebben wy toch zeker gemeenschappe
lijke belangen.
Het is toch zeker mijn schuld niet, dat zy op
het oogenblik in plaats van fn haar eigendom
1* een ongezellige bot elks nwr verblijft.
keiyken te kunnen trouwen, is nu vermeden".
„U moogt het goed, en edelmoedig bedoeld
hebben. Ik durf er op het oogenblik ook werke
lijk niet over beslissen hoe onze rechters over
deze zeker zeer ridderlijke daad zullen oordee-
len. Desniettemin. U wist, dat Iracema niet van
U hield.
„zy heeft uitdrukkelijk aan haar vader ver
klaard, dat zy met alles, ook met het huwelijk
accoord ging.”
„Daarbij dacht zij echter niet aan u".
„Wy zijn toch verstandige menschen.
het verder praten volkomen ónmogelijk. Je weet
toch, dat ik je vriend ben."
.Dat hebt u tenminste beweerd I”
.Goed dan ik was bij je huwelijk niet
tegenwoordig. Ik weet tenslotte alleen, dat Jij,
Jenkins en die derde in Londen waren en dat
JU een Robert Severing trouwde. Laat ons aan
nemen. dat jij gelijk hebt."
..Buitengewoon vriéndelijk van u mijnbeer
Almeida om deze mogelijkheid althans open
te laten.' (Wordt versoigdj
In hoeverre zij zal leeren van mij te houden,
moet ik asm de toekomst overlaten.
Doodeenvoudig heb ik zooals een vader voor
een onverstandig kind voor haar gezorgd zoo
als ik mjj tegenover haar, mijzelf en mijn over
leden oom verplicht voelde."
Almeida knikte goedkeurend.
Jk jnoet u inderdaad gelijk geven. Flguelra
had alleen de firma geen leiding kunnen geven.
.Maar wat nu?”
Jenkins greep zijn hand.
„U vertrouwt zij. Gaat u naar haar toe. Laat
u alles zien, wat u aan informaties kreeg. Vooral
het bericht van den kapitein van de „Queen
Victoria”, hetwelk een overtuigend bewijs le
vert, dat zij het slachtoffer van een bedrieger
is geworden.
Zeg haar, dat zy waarschijnlijk nog wel van
dien man houdt, maar mij daar vreeseiyk veel
verdriet mee doet. MU die toch meer recht
heeft op haar liefde, dan een onwaardige. Zeg
haar, op rustlgen vaderlijken toon, dat ik alles
deed, uitsluitend om harentwille, en dat de eeni
ge juiste oplossing is zich stilzwijgend te schik
ken. Zteg haar, dat ik haar niet dwingen wil,
ook niet van haar eiach, dat zy direct tot mjj
komt. Ik laat haar allen tijd, en zal gaarne
haar ruim van middelen voorzien om eerst
bijvoorbeeld een paar maanden op reis te gaan
naar Madeira, of waarheen slj wil om
haar geestelijk evenwicht, terug te vinden. Het
is ook niet gering, wat het arme, onervaren kind
is overkomen!
Ik verlang niets dan dat zy schriftelijk aan u
verklaart dat sg bet test ament haazs veders
r „Wat zou u mij dus aanraden te doen?"
Almeida begreep den vreemden blik, waarmee
zy hem aankeek niet.
„Ik geloof kindje, dat het het verstandigste
is. dat je eindeiyk inziet, dat jy je vergist
hebt.”
.Zoo!”
,4e hebt je toch vergist. Je moet toch uit
het telegram van de „Queen Victoria" begrij
pen dat de man. die jou in zyn net gevangen
heeft, een bedrieger la"
„Zoo!”
,4e moet toch elndeiyk eens inzien, dat
Robert Severing, die je altijd nog Jenkins noemt
zoo rldderiyk en fijngevoelig tegenover je han
delt als het maar mogelyk is.”
„3oo!"
„Toe nou, antwoord nu toch eens met Iets
anders dan zoo."
Reeds tijdens zyn onderhoud met Jenkins had
Almeida het vermoeden opgevat, dat Iracema
mogelyk geesteiyk geschokt was en nu werd dit
vermoeden door haar wonderiyke manier van
antwoorden en de merkwaardige, half ver
glaasde, half lachende uitdrukking barer oogen
nog versterkt.
Iracema leunde nu achterover en sag hem
scherp aan
„U houdt het dus voor het beste, dat ik op
alles ja en amen zeg?”
„Inderdaad.”
„Zegt u nu eens, senjor Almeida, wien heb
ik nu eigenlijk getrouwd? U suit toch moeten
toegeven, dat de beantwoording van deae vraag
voor my van aeker belang ia.” Spot en ver-
v. v a
.Men denke rich slechts een oogenblik in,”
aldus selde prof. F. de Vries jaren geleden op
een accountantsdag te Utrecht, „dat de spoor
wegen de vrijheid verkregen, zich-er aan <nl
aan den vervoer»- en exploltatieplicht) te ont
trekken. Enkel door overwegingen van winst
bejag gedreven zouden zy dan sommige stre
ken van een bevredigende gelegenheid tot
vervoer kunnen berooven, op niet loonende
tijdstippen den dienst kunnen staken, in d*
eene relatie de vrachtprijzen volgens andere
beginselen kunnen regelen dan in de an
dere, den eenen verzender kunnen bevoor-
deelen boven zyn concurrent, by wiser ling in
de intensiteit van het vervoer rich niet by
de maximale vervoersbehoefte hebben aan te
passen. De storm van verontwaardiging, die
by een dergeiyke handelwijze niet zou
uitbiyven, zou bewijzen, hoezeer ook in het
onderbewustzyn van de groote massa de on
misbaarheid van dit beginsel wordt gevoeld."
Het scheen wel, of de pechvogel, die tot dus
ver zich zorgvuldig verborgen had gehouden, er
nu op uit was, bet plezier van Chester Hearly
en zyn jonge vrouw Fay grondig te bederven.
Eerst waren ze een verkeerden weg Ingeslagen,
waardoor een uitstapje, dat er zoo aanlokkeiyk
uitzag. ontaardde in een vermoeienden rit door
elndeloose woestenijen en nu stond de wagen
weer by een garage, om een malheur te verhel
pen. waarmede minstens een halve week ge
moeid was.
.Maar we kunnen toch niet vier dagen in
Madras zitten!” had Fay theatraal uitgeroepen
en hulpeloos zag ze haar man un Maar deze
wist ook zoo gauw geen afdoende oplossing.
„Brengt u een bezoek aan Ceylon, mynheer,”
waagde de monteur het op te merken.
Fay klapte in de handen.
..Bravo, een prachtige raad! Zoo gaat einde
lijk myn wensch in vervulling.”
De trein bracht hen tn enkele uren naar Dha-
nushkodi, van waaruit de boot naar Manar op
Ceylon ging. By den aanlegsteiger maakten zy
kennis met een man van middelbaren leeftyd,
die zich als ingenieur Dunrr voorstelde en een
aangenaam causeur bleek te zyn. Even later
namen zy afscheid, maakten een korte wande
ling langs het strand en wisselden dan hun
luchtig costuum voor het In deze omstandig
heden nog begeerenswaardlgere badtoilet. Be
haaglijk legden zyn zich in het warme zand en
keken door half geopende oogen over het spie
gelende. blauwe watervlak, dat tot aan den
einder reikte.
Chester was de eerste, die het verlangen naar
het verkoelende water niet kon weerstaan en
langzaam begaf hy zich in de richting van
de zee.
„Fay. het is hier een zeer vervelend strand;
Je bent al moe voor het water aan je knieën
komt!”
Fay lachte flauwtjes en zag haar man steeds
verder door het water stappen; nu reikte het
hem tot aan de heupen. Even later dook hy
kopje onder en zwom met forsche slagen in de
richting van den steiger. Langs een der palen
heesch hy zich omhoog en rustte uit op een
groot houtblok, dat kenneiyk als zitbank be
doeld was.
Plotseling zag hy ingenieur Dunn op hen aan
komen, die hem perplex aanzag.
„Bent u bang?” vroeg Chester lachend.
De ingenieur schudde het hoofd.
„Bang zyn? Menschenklnderen, bent u wer-
keiyk hierheen gezwommen?”
„Natuuriyk, dat is toch niet zoo'n prestatie?”
zei Chester.
„O nee? Kykt u eens naar beneden!” Chester
wierp een blik in het water en had tegeiykertyd
het gevoel, alsof het bloed in zyn aderen stolde.
Meer dan twintig haaien zwommen daar bene
den in het rond. Chester floot tusschen zyn tan
den en zei zacht:
.Dn drie minuten geleden....- Niet er aan
denken!"
Opeens sprong hy op. wees op het strand,
waar zyn vrouw zoo even nog lag en gilde:
„Groote God, myn vrouw!!"
De ingenieur draaide zich met een ruk om.
.Daar, daar!" schreeuwde hy. Fay liep door
het ondiepe water, dat haar nu tot over de
knieën reikte. Als waanzinnig schreeuwden de
mannen haar toe:
w y aast dit financieele belang staat het
economische, het zuivere verkeersbe-
l*ng van het spoorwegbedrijf voor de
gemeenschap. Het is dit verkeersbelang van
de spoorwegen dat het meest wordt aange
vochten door ondernemers van autodien-
sten, die zich er op laten voorstaan dat zij
het vervoer even snel, even regelmatig,
als ik vragen
u de verkeerscoördinatle op het pro-
gramma staat ofschoon wij hopen
dat de aanhangige wetsvoorstellen
piet dan ingrijpend gewijzigd zullen worden
pangenomen heeft het zijn nut, eens een
bijzondere beschouwing te wijden aan hek
bedrijf, welks toestand dit ordeningspogen
eigenlijk heeft uitgelokt: de Nederlandsche
Spoorwegen. Bij zeer veel besluiten die uit
hoofde van de coördlnatlewetten in de
toekomst genomen zullen worden over
eervoers-concessies, zal het belang der
Spoorwegen tegen dat eener andere onder
neming moeten worden afgewogen. Bij die
besluiten zal het publiek waarschijnlijk
ten zeerste 'geïnteresseerd zijn: de particu
liere ondernemers zullen zeker niet nala
ten. het publiek voor hun „wagentje" te
mannen. Hat is daarom ook gewenscht, dat
men een juist beeld heeft van de belangen
de de gemeenschap als geheel bij het
spoorwegbedrijf heeft en van de taak, die
ie spoorwegen in het geheele vervoerscom-
plex zullen moeten blijven vervullen.
Het belang van de gemeenschap bij de
Spoorwegen is tweeërlei: economisch, om
dat rij nut trekt uit het spoorwegvervoer,
en financieel, omdat zij bij* de uitkomsten
daarvan geïnteresseerd is. Wij zullen het
eerst de financieele zijde bezien.
Het is bekend dat de Spoorwegen sinds
1937 eigenlijk een Staatsbedrijf zijn: alle
aandeelen (op twee na) zijn in handen
van den Staat. Het is ook bekend, dat op
dit bedrijf een enorme schuldenlast rust. even comfortabel en bovendien goedkooper
Om te zien, hoe een en ander zich ont
wikkeld heeft, moeten wij in het kort mel
ding maken vsn de voorgeschiedenis der
verhouding StaatSpoorwegen.
erkend en dat zy al de door my, in haar belang
gedane stappen goedkeurt. Dan zal ik verder
rustig afwachten, tot zy uit haarzelve tot de
erkenning komt, hoe goed lk*t met baar voor
heb en zy my geheel vrywillig haar liefde
schenkt.”
Almeida
had Jenkins de hand gedrukt en
was gegaan. Elgeniyk had hy hem nooit gemo
gen, maar nu was hy toch tot andere gedachten
gekomen. Jenkins had geiyk.
Iracema hingen nog heel wat onaangename
mogeiykheden boven het hoofd. Ze kon in het
proces van den misdadiger die zich Robert
Severing genoemd had verwikkeld worden.
Mogeiyk zelfs als zyn medeplichtige gearresteerd
worden.
Dit alles zou vermeden worden als zy Jen
kins niet tegenstreefde. Jenkins was Robert
Severing, dat was nu toch wel heel duideiyk
en zy de vrouw van Robert Severing. In de
vaste en eeriyke overtulgng dat hierdoor Irace
ma's toekomst gewaarborgd zou zyn en haar
naarn gered, ging Almeida in het hotel naar
boven, en klopte hy aam haar deur.
achting teekenden
mond at.
„Nztuuriyk
trouwd."
„Welken
mag?”
4k kan beweren, dat het diegene was, dien
u nu tot een bedrieger wilt stempelen. Jenkins
heeft gezworen, dat ik met hem trouwde. Wte
heeft nu geiyk?”
Almeida was voor een oogenblik getroffen.
Hy hield het voor het best, op geenerlel wyae
te verraden, wat Jenkins hem bekend had.
,4e bent er werkeiyk van overtuigd?”
Iracema barstte in een bitter lachen uit.
.Mooi! Prachtig! Dat was het eenige wat er
nog maar aan ontbrak! Verklaar my maar voor
krankzinnig Iemand, die een paar dagen na
haar huwelyk niet meer weet wien ze nu eigen
lijk trouwde, moet toch zeker gek zyn. Dat ia
ook voor mynheer Jenkins het gemakkeiykst*
middel om my onschadeiyk te maken.”
Almeida zei verzoenend:
1. Peelontginning.
Nadat in het begin van den zomer een
aanvang is gemaakt met de ontginning van
een gedeelte van de Peel onder Sevenum.
ia thans door het Departement van Sociale
Zaken subsidie toegezegd voor de ontgin
ning in werkverschaffing van ruim 843
H.A. grond in dit gebied, gelegen onder de
gemeente Venray; plm. 30 H.A. hiervan is
benoodigd voor het aanleggen van hoofd
wegen. ontwateringsslooten en het Defen-
sie-kanaal.
De totale kosten voor dit object bedra
gen t 1.573 000—, aan arbeldsloonen en
f 550.000.—, aan xg. bykomende kosten,
dit zyn materialen, sociale lasten, kosten
van toezicht, administratie enz.
Het zal mogelyk zyn by deze ontginning
gedurende een aantal Jaren eenige honder
den werklooze arbeiders uit geheel Limburg
te plaatsen. Teneinde zulks te bereiken, zal
een viertal kampen worden gebouwd, waar
de arbeiders uit gemeenten als Maastricht,
die 's avonds niet naar huls kunnen gaan,
worden ondergebracht
Het hlerbedoelde terrein ls~ eigendom van
de gemeente Venray en is gelegen in de
Oirlosche en Heidsche Peel. Gedeelteiyk
bestaat het uit lagen heidegrond met ven
nen, gedeelteiyk uit vergraven veen, waar
op 20 tot 40 cM. bolster is teruggezet, ter-
wyi op verschillende plaatsen grauw veen
of zwart veen voorkomt. De ondergrond
bestaat echter overal uit donkerbruin zand
van zeer goede kwaliteit en eenigszins
leemhoudenden grond, welke zeer geschikt
is voor bezanding en opspitten. Na ont
ginning krijgt de gemeente hier dus de
beschikking over een oppervlakte uitsteken
den grond. Als tegenprestatie hiervoor
draagt zy dan ook den vollen post van de
bykomende kosten ad f 559.000.
Het ligt in de bedoeling op de gronden
boerderijen te stichten en deae, zoo moge-
iyk, door jeugdige bouwvakarbeiders te
doen bouwen. Door de uitvoering van het
onderhavige object is dus in deze streek
in de toekomst een aanrieniyke werkver
ruiming te verwachten.
3. In de provincie Noordholland is thans
ook de beschikking verkregen over een be
langrijk werkobject. Het betreft hier het
maken van een onderdeel van een zg.
West-Friesch kanalenplan en wel het gra
ven van kanaalvakken van het kanaal
Oudkarspel-Kolhorn. In normale tyden zou
dit werk door de provincie Noordholland
in vryen arbeid met machines zyn uitge
voerd, waardoor slechts een beperkt aantal
arbeiders werk zou hebben gevonden. In
verband met de groote werkloosheid in de
Zaanstreek heeft de provincie er in toege
stemd het werk in handenarbeid met werk-
loozen uit te voeren, mits de meerdere kos
ten, welke ten gevolge van deze wyze van
uitvoering ontstaan, niet te haren laste
komen.
- „Terug! Terug naar
Haaien!!” j
Fay bleef staan. En weer riepen sy:
„Terug naar het strand! Terug!”
Nu scheen de Jonge vrouw het begrepen te
hebben, zy keerde zich om en haastte zich naar
den oever Maar het was buitengewoon moeiiyk
door het ondiepe water te loopen. Chester, wien
het zweet op t voorhoofd stond, scheen het, of
Fay stilstond, of ze geen stap vooruit kwam.
„Ken haal!” schreeuwde de ingenieur;
En inderdaad zagen zy, dat op een afstand
van ongeveer een myi iets met angstwekkends
snelheid door het water bewoog. Ze zagen een
rug- en een steil opperlchte staartvin. Aan bei
de kanten van den haai siste het water uiteen,
alsof er een torpedo door gleed.
„Hy schiet recht op myn vrouw af!” kreunde
Chester, waanzinnig van opwinding. „Help toch,
ingenieur, help toch!"
Ingenieur Dunn haalde even zyn schouders
op en keek dan weer naar het adembenemende
gebeuren voor hem.
„Vlugger! Vlugger!” brulde hy.
kyken, loopen!!”
Fay begreep het gevaar in heel zyn omvang.
Ze liep zoo snel ze kon; het water werd steeds
ondieper. Maar nog altyd was ze meer dan hon
derd meter van het strand. De haal was geen
tweehonderd meter meer van haar af.
Nauweiyks verstaanbaar mompelde Chester:
„Het water is ondiep. De haai zal niet meer
kunnen zwemmen!” Maar onmlddeliyk daarop,
als logenstraffing van zyn eigen woorden, moest
hy constateeren.
dat het monster s
absoluut geen
vaart minderde i
hoewel zyn borst-
en buikvinnen
toch ongetwyfeld i
den grond reeds
moesten raken.
De beide mannen op den steiger konden rich
niet meer bewegen van angst. Met vast op el
kaar geklemde lippen en brandende oogen, die
bykans buiten de kassen puilden, volgden zy den
strijd om het vrouwen-leven, onmachtig om iets
in haar voordeel te doen. *t Scheen hen toe, of
Fay niet meer vooruit kwam en de haai nog
steeds in snelheid won. Nog twintig meter
scheidde Fay van den oever, het monster was
haar bykans genaderd. Chester sloot de oogen,
zyn lichaam rilde.
In haar doodsangst boog Fay echter plotseling
naar rechts en de haal, die zyn prooi reeds
zeker waande, schoot in razende vaart langs
haar heen.
■Merel nog toe! Ze is gered, ae Is gered!” Als
ontwaakte hy uit h vreeselyken droom, zoo ont
hutst sag Chester naar het strand. Daar lag,
meer dan vyf meter van den zoom van het wa
ter verwyderd. de reusachtige haal op bet
strand. Hulpeloos sloeg hy om rich heen....
En nauweiyks drie meter rechts van de plaats,
waar het roofdier lag, wankelde Fay uit bet
water Toen zeeg zy. totaal uitgeput, ineen.
De twee mannen stormden over den steiger,
naar de bewustelooze vrouw. Chester knielde by
haar neer en drukte haar bezwete hoofd harts-
tochteUjk tegen zich aan.
Ingenieur Dunn scheen meer belangstelling
te hebben voor den haai,, wiens stuiptrekkingen
steeds zriakker werden.
,JHy moet wel razend geweest zyn van honger!
Het komt byna nooit voor, dat een haal zóó fel
zyn prooi vervolgt, dat hy uit het water op het
strand schiet..'.. Maar hoe kon je toch in
's hemelsnaam op het idee komen om hier te
gaan baden! Menschenklnderen nog toe. er zyn
hier rnesr haaien, dan zandkorrels op het
strand!.... Kerel, je huilt! Maar let liever on
je vrouw. Zoo mevrouwtje, weer by kennis.. T
- -2_j ma&r een
haar.... menschenklnderen nog toe!”
ste plaats worden gefinancierd de z.g. by
komende kosten van de werkverschaffing,
zooals materialen, kosten van toezicht
e. d. en een klein gedeelte van het werk,
hetwelk uit vakwerk bestaat en niet in
werkverschaffing wordt uitgevoerd.
In totaal zal by dit werk kunnen worden
verloond een bedrag van plm. f 865.000.—, Dat mag ik zien t Scheêidë anders
hetgeen een geheel jaar werk voor ruim I- -
600 arbeiders beteekent.
jare tot een uiteindelijk verliescijfer neer
drukt.
Dit exploitatie-overschot self is overigens
ook gestadig geringer geworden sinds de
groote crisis Inzette en het autovervoer op
kwam. Wij laten hieronder deze bedrijfsult-
komsten volgen voor een aantal jaren:
50.514 503
12.976453
f
f
f
1
k Bescherm Uw keel in dit venijnige
B weer door geregrid gebruik van
de medicinale
den sever!
ver-
van het
3. Een zelfde object, als hierboven sub 3
besproken, is thans ook in uitvoering in de
provincie Groningen. In deze provincie zyn
n.1. de verbreeding en verbetering van het
Hoendiep en Aduarderdlep door de Ryks-
inspectie voor de Werkverschaffing te Gro
ningen, van de provincie overgenomen. Ook
dit werk zou anders met de machine zyn
uitgevoerd, doch is nu in verband met de
groote werkloosheid In handenarbeid met
werklooze arbeiders ter hand genomen. In
vry bedrijf zouden de kosten van uitvoe
ring plm. f 230.000— hebben bedragen. De
provincie heeft zich dan ook bereid
klaard (Ut bedrag in de kosten
werk by te dragen.
In tegenstelling met het sub 2 beschre
ven object, welke werkzaamheden onder
leiding van de Nederlandsche Heidemaat-
schappy worden verricht, wordt het hier-
genoemde werk door een aannemey uit
gevoerd. Natuuriyk Is de aannemer, die de
uitvoering van een dergeiyk werk aan
neemt. gebonden aan bepaalde voorwaar
den. welke uitvoering In werkverschaffing
meebrengt. Zoo wordt hem b.v. in het be
stek voorgeschreven, dat hy de arbeiders
moet nemen, die hem door de RUksinspec-
tie voor de Werkverschaffing worden toe
gewezen. Ook is hy gebonden aan een van
te voren vastgesteld uurloon en moet hy
de werkzaamheden zooveel mogelyk in
accoord laten uitvoeren.
Verder dient hy ermede rekening te hou
den, dat hem na een zekere periode nieuwe
arbeiders worden toegewezen, als gevolg
van de by de werkverschaffing geldende
rouleerregeling.
Het zal mogelyk zyn gedurende 3 jaar
400 menschen by dit werk te werk te steUen.
8.238434
5.750.243
3.875 862
0307505
6.000.000 (raming)
Voor 1938 raamt men dus, naar de Minis
ter van Waterstaat onlangs heeft medege
deeld, weer een daling van het overschot
met f 3 millloen, o.a. ten gevolge van min
der ontvangsten en gestegen brandstof
prijzen. Waar de schuldendienst na de re
organisatie van 1937 nog „slechts" 28
millloen zal vorderen, wordt gerekend met
een totaal tekort over 1938 van 22 mill.
Voor zoover de overige posten van het
Verkeersfonds, met name de post „landwe
gen” geen overschotten opleveren, moet dit
tekort worden bijgepast door den Staat.
Het belang dat alle belastingbetalers heb
ben bij een goed gaand spoorwegbedrijf be
hoeft dus niet lang beredeneerd te worden:
wat de spoorwegen zelf niet verdienen,
moeten zij bijpassen.
heb, dat ik, Robert Severing, Iracema
dat ik
meineed
teredl
naam is nu volkomen ongerept. De
J~“h«ykheid. dat haar huwelyk met den val-
w^XiAt>ert Severing eerst door echtscheiding
««ten worden ontbonden om met den wer-
»Wie is die
hebt
regeeringsgeheim is ook ik heb my
***ten verplichten daarover te zwygen. Wat
^7“ doen? Ik houd van Iracema. Ik had
VBder m«n eerewoord gegeven baar geluk-
in t ?aken-Zou bekend geworden zyn, dat zy
tonden een bedrieger en oplichter getrouwd
was het volstrekt onmogeiyk, dat ik
®og eens trouwde, en zou een smet
Zr 7?8ten. en Juist dat moest ik, ten koste van
rit verhlnderen. Ik heb een eed gezworen,
den 8en Juli met Iracema te Londen in
nuwelyk trad. Wie huwde Iracema? Robert
Wie is Robert Severing? Ik ben Ro-
JJ^^^ring! Wanneer Ik Robert Severing dus
^Wde’ lk ln het ««heel niet,
d deed alleen maar het heele ge-
eenvoudiger gemaakt heb en Iracema’s
kzeetna's