verkeers en uandcn Aaq De avonturen van een verkeersagentje Spoorwegen coördinatie VICKS HOESTBONBONS Dubbel gemeen schapsbelang De man van Iracema ABDIJSIROOP ALLE ABONNÉ’S F 750.- F 750.- F 250.- .Gevaarlijke Mist Woensdag 14 december 1933 F Thans versterkt door Codeine y ’O y ,1 STO ER5 Objecten voor werk verschaffing Op het nippertje °OOR otfrid von hanstein Een oud middel in nieuwe samenstelling AKKER S ve^sEMcte •s Eenige der 20 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAj^ ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UIT ERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL i A Haaien! komsten „Niet om- o*o«u I M«mu ■ruiden tegen hoest, (Hep? Ltn wee st zich onderwijl rond haar heb Robert Severing ge rij Robert Severing M ZEVENDE HOOFDSTUK De sultan, die zich de gerechten, door Keesie gereed gemaakt, wel had laten 'smaken, zeide hem, nu een bijzonder lekker maal gereed te maken, iets fijns, dat men niet lederen dag kreeg. Eki toen dit maal gereed was, ging de sultan, gewapend met een groeten boa sleutels en vergezeld door Keesie, door het paleis en een wenteltrap op, totdat de sultan een deur ontsloot. man eigenlijk?" vernomen, dat dit voorloopig een 192e 1833 1834 1835 1835 1837 1838 Keesie zag door een venster een beeldschoon meisje. Dit is wis en aeker de prinses, dacht hy. Zoo, zoo, zit ze hier gevan gen. Dit weet ik tenminste. En weldra zag de verkeersagent, die, net als alle politie- en verkeersagenten, zijn oogen goed den kost gaf. dat de prinses in een hooge torenkamer ge vangen zat. Ook de prinses had, door de getraliede vensters kijkende. Keesje gezien. D« si ijmo plottende werking der oude kruiden en hoestbedwinrende ..codeïne".maken tezamen AKKERs Abdijsiroop tot ..•«-Werelds bèete Hoestsiroop De beproefde Abdijsi roop zal ook Uw borst benauwdheden kunnen verlichten, ook voor U de vastzittende en prikkelende slijm losmaken. Uw afmattende hoest-* buien, evengoed als t kriebelhoestie In den nacht stoppen. Volg de raaa: ..Neem bij *t minste kuchje AKKER s Abdijsiroop die U snel zal helpen. Bleek en uiterst ontstemd zat Iracema tegen over Almeida en luisterde naar hem met ge bogen hoofd, zonder hem ook maar eenmaal in de rede te vallen. Pas toen Almeida geheel uitgesproken had. haar al de informaties laten zien en ook het voorstel van Jenkins overgebracht, keek z(j hem aan. Een drietal belangrijke objecten voor werk verschaffing worden door den bekenden voor man op dit gebied, den heer Meyer de Vries, aangegeven in het „Tjjdschift van den Neder- landschen Werkloosheidsraad”. Dientengevolge is met de provincie een waarby de uitvoering bronchitis, asthma Flacon ct.. 11.50. tZtu.t 3Ö. alom vsrkrtjgbaar I T .coaaiim komt. Juist in het feit, dat zjj bet wagen kunnen, desnoods met verlies te werken, ilgt hun kracht. ZIJ onderhouden door het geheele land een vervoersmogelijkheid die nog belangrijker is dan het vervoer zelf Het moderne leven is haast niet bestaan baar zonder de zekerheid dat alle streken van het land eiken dag voor iedereen te be reiken zijn, onverschillig ot de vervoerder daar nu op verdient of niet. De beteekenis van dezen openbaren dienst wordt eerst duidelijk, wanneer men hem een oogenblik weg-denkt Het was in 1890 dat de Staat de onder linge verhouding van de bestaande par ticuliere spoorwegmaatschappijen (de Staatsspoor en de HoU. Spoor) regelde en behalve het toezicht, ook een flink aandeel in de te behalen winsten voor zich reser veerde. Ook werd toen de mogelijkheid ge- ichapen dat de Staat de spoorwegen ge heel zou ovememen. Zelf zou hij, indien hy het in ’t algemeen belang oordeelde, dat te allen tijde kunnen doen; de spoorweg maatschappijen zouden den Staat echter ook tot overname van hun bedrijf kunnen dwingen, indien gedurende enkele jaren hun winst beneden een bepaald cijfer bleef. Daar de toekomst er in dien tijd zeer roos kleurig uitzag voor de Spoorwegen, durfde de Staat die naastingskansen best hemen. Op het eind van den oorlog echter leden de spoorwegmaatschappijen groote verliezen en maakten zij aanstalten om van hun recht gebruik te maken. De Staat was er toen echter minder op gesteld, eigenaar van de spoorwegen te worden en zocht met de maatschappijen tot een andere oplossing te komen. Om van de verplichting tot over name af te komen zegde hij toe, ieder jaar niet alleen de eventueele tekorten te zullen bijpassen, maar ook aan de aandeelhouders der maatschappij 5 pCt. dividend te garan deren. In 1931 ruilden de maatschappijen het meerendeel van eikaars aandeelen tn tegen obligaties welke slechts 4 pCt. rente gaven. In 1937 brachten HoU. Spoor en Staatspoor hun bedrijf benevens hun reus- echtige schulden in in een nieuwe ,Jï.V. Ne- derlandsche Spoorwegen”. De Staat kocht »Ue vorderingen van de obllgatiehouders «P tegen uitgifte van Staatsschuldbrieven. 140.000.000 annuleerde hij; het restant, «Code 289.543 700 is de Staats-N.V. „Ned. ■poorwegen” thans schuldig aan den Staat Rif- Het is deze enorme schuld, die als een dode last op de Spoorwegen rust, die het dploitatie-overschot van het bedrijf telken kunnen bewerksteUigen. Welk verweer kun nen de spoorwegen tegen* deze aanspraken voeren om hun zelfstandige beteekenis aan te toemen? O.i. meer dan één De eigen schappen van het railvervoer, die door het wegvervoer niet geëvenaard kunnen wor den, zijn vele. Daar is de snelheid, die voor al op langere trajecten tot uiting komt, de veiligheid die uiteraard grooter is bij het verkeer langs speciale, afgesloten en van baanvak tot baanvak bewaakte wegen. Ook bereiken de spoorwegen een graad van re gelmatigheid die voor het wegverkeer, dat door allerlei oponthoud kan worden getrof fen. onbereikbaar is. Maar hun grootste beteekenis tegenover particuliere ondernemingen ontleenen de spoorwegen aan hun karakter van open baren dienst, aan het feit dat de belangen- verzorging bij hen nummer één is en dat het winststreven eerst op de tweede plaats De spoorwegen hebben in het jaar 1938 de snelheid van hun vervoer opgevoerd door electrificatie van de centrale* lijnen, door uitbreiding van de diesel-tractle over langere trajecten en door het opheffen van ca. 150 stopplaatsen. Daardoor, en door verdere verlaging van hun tarieven, zijn zij aan de wenschen van veel reizigers tege moet gekomen maar het beginsel dat alle streken gemakkelijk te bereiken zijn, komt eenigszins in het gedrang door het ophef fen der stopplaatsen. De auto-diensten kun nen dit bezwaar opvangen en zij doen dit reeds ten deele. Zij kunnen fungeeren als aanbrenglijnen voor het groote, centrale spoorwegnet. Een goede aansluiting van beide verkeersmiddelen op elkaar en een hooge graad van regelmatigheid: deze te verzekeren, zal de taak zijn, die de Over heid door toepassing van het vergunnings stelsel heeft te verwezenlijken. regeling getroffen, van het werk door de Rijkslnspectie voor de Werkverschaffing te Alkmaar is over genomen tegen betaling door de provincie van een bedrag, gelijk aan de kosten, welke de uitvoering van het werk in vry bedrijf zou hebben gekost. Uit het door de pro vincie te betalen bedrag kunnen in de eer- Maar het dubbele belang dat de gemeen schap als geheel bij de spoorwegen heeft rechtvaardigt dat dit bedrijf in het middel punt staat van de verkeersordening en dat met rijn belangen op de eerste plaats reke ning worde gehouden. „WU zijn toch verstandige menschen. Oom Emmerich lag op sterven. Flguelra is oud. en niet meer in staat om leiding aan de zaken te geven. U hebt gezien, dat hy zich sedert geheel uit de zaak heeft teruggetrokken. Ik heb bewe zen, dat ik aan het hoofd van een firma staan kan. Ik zal haar belangrijker maken dan ooit. Mijn oom heeft echter als voorwaarde in zijn testament gesteld, dat ik Iracema zou trouwen. Had rij niet toegestemd, wat gemakkeiyk ge kund had, dan had ik wel naar huis kunnen gaan Dan was Flguelra alleen overgebleven en wat een door het gerecht aangewezen procura tor presteert, nu dat hoef ik u zeker toch niet te zeggen. Binnen een of twee jaar was de firma op den flacon geweest en Iracema zonder mid delen. Door mijn gewelddadig ingrijpen op uiterst bescheiden schaal heb ik ook haar toekomst verzekerd, want daar zy mijn echtge- noote is hebben wy toch zeker gemeenschappe lijke belangen. Het is toch zeker mijn schuld niet, dat zy op het oogenblik in plaats van fn haar eigendom 1* een ongezellige bot elks nwr verblijft. keiyken te kunnen trouwen, is nu vermeden". „U moogt het goed, en edelmoedig bedoeld hebben. Ik durf er op het oogenblik ook werke lijk niet over beslissen hoe onze rechters over deze zeker zeer ridderlijke daad zullen oordee- len. Desniettemin. U wist, dat Iracema niet van U hield. „zy heeft uitdrukkelijk aan haar vader ver klaard, dat zy met alles, ook met het huwelijk accoord ging.” „Daarbij dacht zij echter niet aan u". „Wy zijn toch verstandige menschen. het verder praten volkomen ónmogelijk. Je weet toch, dat ik je vriend ben." .Dat hebt u tenminste beweerd I” .Goed dan ik was bij je huwelijk niet tegenwoordig. Ik weet tenslotte alleen, dat Jij, Jenkins en die derde in Londen waren en dat JU een Robert Severing trouwde. Laat ons aan nemen. dat jij gelijk hebt." ..Buitengewoon vriéndelijk van u mijnbeer Almeida om deze mogelijkheid althans open te laten.' (Wordt versoigdj In hoeverre zij zal leeren van mij te houden, moet ik asm de toekomst overlaten. Doodeenvoudig heb ik zooals een vader voor een onverstandig kind voor haar gezorgd zoo als ik mjj tegenover haar, mijzelf en mijn over leden oom verplicht voelde." Almeida knikte goedkeurend. Jk jnoet u inderdaad gelijk geven. Flguelra had alleen de firma geen leiding kunnen geven. .Maar wat nu?” Jenkins greep zijn hand. „U vertrouwt zij. Gaat u naar haar toe. Laat u alles zien, wat u aan informaties kreeg. Vooral het bericht van den kapitein van de „Queen Victoria”, hetwelk een overtuigend bewijs le vert, dat zij het slachtoffer van een bedrieger is geworden. Zeg haar, dat zy waarschijnlijk nog wel van dien man houdt, maar mij daar vreeseiyk veel verdriet mee doet. MU die toch meer recht heeft op haar liefde, dan een onwaardige. Zeg haar, op rustlgen vaderlijken toon, dat ik alles deed, uitsluitend om harentwille, en dat de eeni ge juiste oplossing is zich stilzwijgend te schik ken. Zteg haar, dat ik haar niet dwingen wil, ook niet van haar eiach, dat zy direct tot mjj komt. Ik laat haar allen tijd, en zal gaarne haar ruim van middelen voorzien om eerst bijvoorbeeld een paar maanden op reis te gaan naar Madeira, of waarheen slj wil om haar geestelijk evenwicht, terug te vinden. Het is ook niet gering, wat het arme, onervaren kind is overkomen! Ik verlang niets dan dat zy schriftelijk aan u verklaart dat sg bet test ament haazs veders r „Wat zou u mij dus aanraden te doen?" Almeida begreep den vreemden blik, waarmee zy hem aankeek niet. „Ik geloof kindje, dat het het verstandigste is. dat je eindeiyk inziet, dat jy je vergist hebt.” .Zoo!” ,4e hebt je toch vergist. Je moet toch uit het telegram van de „Queen Victoria" begrij pen dat de man. die jou in zyn net gevangen heeft, een bedrieger la" „Zoo!” ,4e moet toch elndeiyk eens inzien, dat Robert Severing, die je altijd nog Jenkins noemt zoo rldderiyk en fijngevoelig tegenover je han delt als het maar mogelyk is.” „3oo!" „Toe nou, antwoord nu toch eens met Iets anders dan zoo." Reeds tijdens zyn onderhoud met Jenkins had Almeida het vermoeden opgevat, dat Iracema mogelyk geesteiyk geschokt was en nu werd dit vermoeden door haar wonderiyke manier van antwoorden en de merkwaardige, half ver glaasde, half lachende uitdrukking barer oogen nog versterkt. Iracema leunde nu achterover en sag hem scherp aan „U houdt het dus voor het beste, dat ik op alles ja en amen zeg?” „Inderdaad.” „Zegt u nu eens, senjor Almeida, wien heb ik nu eigenlijk getrouwd? U suit toch moeten toegeven, dat de beantwoording van deae vraag voor my van aeker belang ia.” Spot en ver- v. v a .Men denke rich slechts een oogenblik in,” aldus selde prof. F. de Vries jaren geleden op een accountantsdag te Utrecht, „dat de spoor wegen de vrijheid verkregen, zich-er aan <nl aan den vervoer»- en exploltatieplicht) te ont trekken. Enkel door overwegingen van winst bejag gedreven zouden zy dan sommige stre ken van een bevredigende gelegenheid tot vervoer kunnen berooven, op niet loonende tijdstippen den dienst kunnen staken, in d* eene relatie de vrachtprijzen volgens andere beginselen kunnen regelen dan in de an dere, den eenen verzender kunnen bevoor- deelen boven zyn concurrent, by wiser ling in de intensiteit van het vervoer rich niet by de maximale vervoersbehoefte hebben aan te passen. De storm van verontwaardiging, die by een dergeiyke handelwijze niet zou uitbiyven, zou bewijzen, hoezeer ook in het onderbewustzyn van de groote massa de on misbaarheid van dit beginsel wordt gevoeld." Het scheen wel, of de pechvogel, die tot dus ver zich zorgvuldig verborgen had gehouden, er nu op uit was, bet plezier van Chester Hearly en zyn jonge vrouw Fay grondig te bederven. Eerst waren ze een verkeerden weg Ingeslagen, waardoor een uitstapje, dat er zoo aanlokkeiyk uitzag. ontaardde in een vermoeienden rit door elndeloose woestenijen en nu stond de wagen weer by een garage, om een malheur te verhel pen. waarmede minstens een halve week ge moeid was. .Maar we kunnen toch niet vier dagen in Madras zitten!” had Fay theatraal uitgeroepen en hulpeloos zag ze haar man un Maar deze wist ook zoo gauw geen afdoende oplossing. „Brengt u een bezoek aan Ceylon, mynheer,” waagde de monteur het op te merken. Fay klapte in de handen. ..Bravo, een prachtige raad! Zoo gaat einde lijk myn wensch in vervulling.” De trein bracht hen tn enkele uren naar Dha- nushkodi, van waaruit de boot naar Manar op Ceylon ging. By den aanlegsteiger maakten zy kennis met een man van middelbaren leeftyd, die zich als ingenieur Dunrr voorstelde en een aangenaam causeur bleek te zyn. Even later namen zy afscheid, maakten een korte wande ling langs het strand en wisselden dan hun luchtig costuum voor het In deze omstandig heden nog begeerenswaardlgere badtoilet. Be haaglijk legden zyn zich in het warme zand en keken door half geopende oogen over het spie gelende. blauwe watervlak, dat tot aan den einder reikte. Chester was de eerste, die het verlangen naar het verkoelende water niet kon weerstaan en langzaam begaf hy zich in de richting van de zee. „Fay. het is hier een zeer vervelend strand; Je bent al moe voor het water aan je knieën komt!” Fay lachte flauwtjes en zag haar man steeds verder door het water stappen; nu reikte het hem tot aan de heupen. Even later dook hy kopje onder en zwom met forsche slagen in de richting van den steiger. Langs een der palen heesch hy zich omhoog en rustte uit op een groot houtblok, dat kenneiyk als zitbank be doeld was. Plotseling zag hy ingenieur Dunn op hen aan komen, die hem perplex aanzag. „Bent u bang?” vroeg Chester lachend. De ingenieur schudde het hoofd. „Bang zyn? Menschenklnderen, bent u wer- keiyk hierheen gezwommen?” „Natuuriyk, dat is toch niet zoo'n prestatie?” zei Chester. „O nee? Kykt u eens naar beneden!” Chester wierp een blik in het water en had tegeiykertyd het gevoel, alsof het bloed in zyn aderen stolde. Meer dan twintig haaien zwommen daar bene den in het rond. Chester floot tusschen zyn tan den en zei zacht: .Dn drie minuten geleden....- Niet er aan denken!" Opeens sprong hy op. wees op het strand, waar zyn vrouw zoo even nog lag en gilde: „Groote God, myn vrouw!!" De ingenieur draaide zich met een ruk om. .Daar, daar!" schreeuwde hy. Fay liep door het ondiepe water, dat haar nu tot over de knieën reikte. Als waanzinnig schreeuwden de mannen haar toe: w y aast dit financieele belang staat het economische, het zuivere verkeersbe- l*ng van het spoorwegbedrijf voor de gemeenschap. Het is dit verkeersbelang van de spoorwegen dat het meest wordt aange vochten door ondernemers van autodien- sten, die zich er op laten voorstaan dat zij het vervoer even snel, even regelmatig, als ik vragen u de verkeerscoördinatle op het pro- gramma staat ofschoon wij hopen dat de aanhangige wetsvoorstellen piet dan ingrijpend gewijzigd zullen worden pangenomen heeft het zijn nut, eens een bijzondere beschouwing te wijden aan hek bedrijf, welks toestand dit ordeningspogen eigenlijk heeft uitgelokt: de Nederlandsche Spoorwegen. Bij zeer veel besluiten die uit hoofde van de coördlnatlewetten in de toekomst genomen zullen worden over eervoers-concessies, zal het belang der Spoorwegen tegen dat eener andere onder neming moeten worden afgewogen. Bij die besluiten zal het publiek waarschijnlijk ten zeerste 'geïnteresseerd zijn: de particu liere ondernemers zullen zeker niet nala ten. het publiek voor hun „wagentje" te mannen. Hat is daarom ook gewenscht, dat men een juist beeld heeft van de belangen de de gemeenschap als geheel bij het spoorwegbedrijf heeft en van de taak, die ie spoorwegen in het geheele vervoerscom- plex zullen moeten blijven vervullen. Het belang van de gemeenschap bij de Spoorwegen is tweeërlei: economisch, om dat rij nut trekt uit het spoorwegvervoer, en financieel, omdat zij bij* de uitkomsten daarvan geïnteresseerd is. Wij zullen het eerst de financieele zijde bezien. Het is bekend dat de Spoorwegen sinds 1937 eigenlijk een Staatsbedrijf zijn: alle aandeelen (op twee na) zijn in handen van den Staat. Het is ook bekend, dat op dit bedrijf een enorme schuldenlast rust. even comfortabel en bovendien goedkooper Om te zien, hoe een en ander zich ont wikkeld heeft, moeten wij in het kort mel ding maken vsn de voorgeschiedenis der verhouding StaatSpoorwegen. erkend en dat zy al de door my, in haar belang gedane stappen goedkeurt. Dan zal ik verder rustig afwachten, tot zy uit haarzelve tot de erkenning komt, hoe goed lk*t met baar voor heb en zy my geheel vrywillig haar liefde schenkt.” Almeida had Jenkins de hand gedrukt en was gegaan. Elgeniyk had hy hem nooit gemo gen, maar nu was hy toch tot andere gedachten gekomen. Jenkins had geiyk. Iracema hingen nog heel wat onaangename mogeiykheden boven het hoofd. Ze kon in het proces van den misdadiger die zich Robert Severing genoemd had verwikkeld worden. Mogeiyk zelfs als zyn medeplichtige gearresteerd worden. Dit alles zou vermeden worden als zy Jen kins niet tegenstreefde. Jenkins was Robert Severing, dat was nu toch wel heel duideiyk en zy de vrouw van Robert Severing. In de vaste en eeriyke overtulgng dat hierdoor Irace ma's toekomst gewaarborgd zou zyn en haar naarn gered, ging Almeida in het hotel naar boven, en klopte hy aam haar deur. achting teekenden mond at. „Nztuuriyk trouwd." „Welken mag?” 4k kan beweren, dat het diegene was, dien u nu tot een bedrieger wilt stempelen. Jenkins heeft gezworen, dat ik met hem trouwde. Wte heeft nu geiyk?” Almeida was voor een oogenblik getroffen. Hy hield het voor het best, op geenerlel wyae te verraden, wat Jenkins hem bekend had. ,4e bent er werkeiyk van overtuigd?” Iracema barstte in een bitter lachen uit. .Mooi! Prachtig! Dat was het eenige wat er nog maar aan ontbrak! Verklaar my maar voor krankzinnig Iemand, die een paar dagen na haar huwelyk niet meer weet wien ze nu eigen lijk trouwde, moet toch zeker gek zyn. Dat ia ook voor mynheer Jenkins het gemakkeiykst* middel om my onschadeiyk te maken.” Almeida zei verzoenend: 1. Peelontginning. Nadat in het begin van den zomer een aanvang is gemaakt met de ontginning van een gedeelte van de Peel onder Sevenum. ia thans door het Departement van Sociale Zaken subsidie toegezegd voor de ontgin ning in werkverschaffing van ruim 843 H.A. grond in dit gebied, gelegen onder de gemeente Venray; plm. 30 H.A. hiervan is benoodigd voor het aanleggen van hoofd wegen. ontwateringsslooten en het Defen- sie-kanaal. De totale kosten voor dit object bedra gen t 1.573 000—, aan arbeldsloonen en f 550.000.—, aan xg. bykomende kosten, dit zyn materialen, sociale lasten, kosten van toezicht, administratie enz. Het zal mogelyk zyn by deze ontginning gedurende een aantal Jaren eenige honder den werklooze arbeiders uit geheel Limburg te plaatsen. Teneinde zulks te bereiken, zal een viertal kampen worden gebouwd, waar de arbeiders uit gemeenten als Maastricht, die 's avonds niet naar huls kunnen gaan, worden ondergebracht Het hlerbedoelde terrein ls~ eigendom van de gemeente Venray en is gelegen in de Oirlosche en Heidsche Peel. Gedeelteiyk bestaat het uit lagen heidegrond met ven nen, gedeelteiyk uit vergraven veen, waar op 20 tot 40 cM. bolster is teruggezet, ter- wyi op verschillende plaatsen grauw veen of zwart veen voorkomt. De ondergrond bestaat echter overal uit donkerbruin zand van zeer goede kwaliteit en eenigszins leemhoudenden grond, welke zeer geschikt is voor bezanding en opspitten. Na ont ginning krijgt de gemeente hier dus de beschikking over een oppervlakte uitsteken den grond. Als tegenprestatie hiervoor draagt zy dan ook den vollen post van de bykomende kosten ad f 559.000. Het ligt in de bedoeling op de gronden boerderijen te stichten en deae, zoo moge- iyk, door jeugdige bouwvakarbeiders te doen bouwen. Door de uitvoering van het onderhavige object is dus in deze streek in de toekomst een aanrieniyke werkver ruiming te verwachten. 3. In de provincie Noordholland is thans ook de beschikking verkregen over een be langrijk werkobject. Het betreft hier het maken van een onderdeel van een zg. West-Friesch kanalenplan en wel het gra ven van kanaalvakken van het kanaal Oudkarspel-Kolhorn. In normale tyden zou dit werk door de provincie Noordholland in vryen arbeid met machines zyn uitge voerd, waardoor slechts een beperkt aantal arbeiders werk zou hebben gevonden. In verband met de groote werkloosheid in de Zaanstreek heeft de provincie er in toege stemd het werk in handenarbeid met werk- loozen uit te voeren, mits de meerdere kos ten, welke ten gevolge van deze wyze van uitvoering ontstaan, niet te haren laste komen. - „Terug! Terug naar Haaien!!” j Fay bleef staan. En weer riepen sy: „Terug naar het strand! Terug!” Nu scheen de Jonge vrouw het begrepen te hebben, zy keerde zich om en haastte zich naar den oever Maar het was buitengewoon moeiiyk door het ondiepe water te loopen. Chester, wien het zweet op t voorhoofd stond, scheen het, of Fay stilstond, of ze geen stap vooruit kwam. „Ken haal!” schreeuwde de ingenieur; En inderdaad zagen zy, dat op een afstand van ongeveer een myi iets met angstwekkends snelheid door het water bewoog. Ze zagen een rug- en een steil opperlchte staartvin. Aan bei de kanten van den haai siste het water uiteen, alsof er een torpedo door gleed. „Hy schiet recht op myn vrouw af!” kreunde Chester, waanzinnig van opwinding. „Help toch, ingenieur, help toch!" Ingenieur Dunn haalde even zyn schouders op en keek dan weer naar het adembenemende gebeuren voor hem. „Vlugger! Vlugger!” brulde hy. kyken, loopen!!” Fay begreep het gevaar in heel zyn omvang. Ze liep zoo snel ze kon; het water werd steeds ondieper. Maar nog altyd was ze meer dan hon derd meter van het strand. De haal was geen tweehonderd meter meer van haar af. Nauweiyks verstaanbaar mompelde Chester: „Het water is ondiep. De haai zal niet meer kunnen zwemmen!” Maar onmlddeliyk daarop, als logenstraffing van zyn eigen woorden, moest hy constateeren. dat het monster s absoluut geen vaart minderde i hoewel zyn borst- en buikvinnen toch ongetwyfeld i den grond reeds moesten raken. De beide mannen op den steiger konden rich niet meer bewegen van angst. Met vast op el kaar geklemde lippen en brandende oogen, die bykans buiten de kassen puilden, volgden zy den strijd om het vrouwen-leven, onmachtig om iets in haar voordeel te doen. *t Scheen hen toe, of Fay niet meer vooruit kwam en de haai nog steeds in snelheid won. Nog twintig meter scheidde Fay van den oever, het monster was haar bykans genaderd. Chester sloot de oogen, zyn lichaam rilde. In haar doodsangst boog Fay echter plotseling naar rechts en de haal, die zyn prooi reeds zeker waande, schoot in razende vaart langs haar heen. ■Merel nog toe! Ze is gered, ae Is gered!” Als ontwaakte hy uit h vreeselyken droom, zoo ont hutst sag Chester naar het strand. Daar lag, meer dan vyf meter van den zoom van het wa ter verwyderd. de reusachtige haal op bet strand. Hulpeloos sloeg hy om rich heen.... En nauweiyks drie meter rechts van de plaats, waar het roofdier lag, wankelde Fay uit bet water Toen zeeg zy. totaal uitgeput, ineen. De twee mannen stormden over den steiger, naar de bewustelooze vrouw. Chester knielde by haar neer en drukte haar bezwete hoofd harts- tochteUjk tegen zich aan. Ingenieur Dunn scheen meer belangstelling te hebben voor den haai,, wiens stuiptrekkingen steeds zriakker werden. ,JHy moet wel razend geweest zyn van honger! Het komt byna nooit voor, dat een haal zóó fel zyn prooi vervolgt, dat hy uit het water op het strand schiet..'.. Maar hoe kon je toch in 's hemelsnaam op het idee komen om hier te gaan baden! Menschenklnderen nog toe. er zyn hier rnesr haaien, dan zandkorrels op het strand!.... Kerel, je huilt! Maar let liever on je vrouw. Zoo mevrouwtje, weer by kennis.. T - -2_j ma&r een haar.... menschenklnderen nog toe!” ste plaats worden gefinancierd de z.g. by komende kosten van de werkverschaffing, zooals materialen, kosten van toezicht e. d. en een klein gedeelte van het werk, hetwelk uit vakwerk bestaat en niet in werkverschaffing wordt uitgevoerd. In totaal zal by dit werk kunnen worden verloond een bedrag van plm. f 865.000.—, Dat mag ik zien t Scheêidë anders hetgeen een geheel jaar werk voor ruim I- - 600 arbeiders beteekent. jare tot een uiteindelijk verliescijfer neer drukt. Dit exploitatie-overschot self is overigens ook gestadig geringer geworden sinds de groote crisis Inzette en het autovervoer op kwam. Wij laten hieronder deze bedrijfsult- komsten volgen voor een aantal jaren: 50.514 503 12.976453 f f f 1 k Bescherm Uw keel in dit venijnige B weer door geregrid gebruik van de medicinale den sever! ver- van het 3. Een zelfde object, als hierboven sub 3 besproken, is thans ook in uitvoering in de provincie Groningen. In deze provincie zyn n.1. de verbreeding en verbetering van het Hoendiep en Aduarderdlep door de Ryks- inspectie voor de Werkverschaffing te Gro ningen, van de provincie overgenomen. Ook dit werk zou anders met de machine zyn uitgevoerd, doch is nu in verband met de groote werkloosheid In handenarbeid met werklooze arbeiders ter hand genomen. In vry bedrijf zouden de kosten van uitvoe ring plm. f 230.000— hebben bedragen. De provincie heeft zich dan ook bereid klaard (Ut bedrag in de kosten werk by te dragen. In tegenstelling met het sub 2 beschre ven object, welke werkzaamheden onder leiding van de Nederlandsche Heidemaat- schappy worden verricht, wordt het hier- genoemde werk door een aannemey uit gevoerd. Natuuriyk Is de aannemer, die de uitvoering van een dergeiyk werk aan neemt. gebonden aan bepaalde voorwaar den. welke uitvoering In werkverschaffing meebrengt. Zoo wordt hem b.v. in het be stek voorgeschreven, dat hy de arbeiders moet nemen, die hem door de RUksinspec- tie voor de Werkverschaffing worden toe gewezen. Ook is hy gebonden aan een van te voren vastgesteld uurloon en moet hy de werkzaamheden zooveel mogelyk in accoord laten uitvoeren. Verder dient hy ermede rekening te hou den, dat hem na een zekere periode nieuwe arbeiders worden toegewezen, als gevolg van de by de werkverschaffing geldende rouleerregeling. Het zal mogelyk zyn gedurende 3 jaar 400 menschen by dit werk te werk te steUen. 8.238434 5.750.243 3.875 862 0307505 6.000.000 (raming) Voor 1938 raamt men dus, naar de Minis ter van Waterstaat onlangs heeft medege deeld, weer een daling van het overschot met f 3 millloen, o.a. ten gevolge van min der ontvangsten en gestegen brandstof prijzen. Waar de schuldendienst na de re organisatie van 1937 nog „slechts" 28 millloen zal vorderen, wordt gerekend met een totaal tekort over 1938 van 22 mill. Voor zoover de overige posten van het Verkeersfonds, met name de post „landwe gen” geen overschotten opleveren, moet dit tekort worden bijgepast door den Staat. Het belang dat alle belastingbetalers heb ben bij een goed gaand spoorwegbedrijf be hoeft dus niet lang beredeneerd te worden: wat de spoorwegen zelf niet verdienen, moeten zij bijpassen. heb, dat ik, Robert Severing, Iracema dat ik meineed teredl naam is nu volkomen ongerept. De J~“h«ykheid. dat haar huwelyk met den val- w^XiAt>ert Severing eerst door echtscheiding ««ten worden ontbonden om met den wer- »Wie is die hebt regeeringsgeheim is ook ik heb my ***ten verplichten daarover te zwygen. Wat ^7“ doen? Ik houd van Iracema. Ik had VBder m«n eerewoord gegeven baar geluk- in t ?aken-Zou bekend geworden zyn, dat zy tonden een bedrieger en oplichter getrouwd was het volstrekt onmogeiyk, dat ik ®og eens trouwde, en zou een smet Zr 7?8ten. en Juist dat moest ik, ten koste van rit verhlnderen. Ik heb een eed gezworen, den 8en Juli met Iracema te Londen in nuwelyk trad. Wie huwde Iracema? Robert Wie is Robert Severing? Ik ben Ro- JJ^^^ring! Wanneer Ik Robert Severing dus ^Wde’ lk ln het ««heel niet, d deed alleen maar het heele ge- eenvoudiger gemaakt heb en Iracema’s kzeetna's

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 9