KERSTVERKOOP RADIO MET Fa. Gebr.Kaal - Alkmaar Dakbedekking Öurgep WALMA Fa. SUZE KUYPER Houttil 15 - Alkmaar KERSTMIS, feest van vrede, liefde en ingetogenheid FIRMA VAN DER HORST BOTERKRANSJES VERHOOGT GIJ OW KERST STEMMING Jb. HOOGLAND A VAN SCHAGEN Fa. P. J. van KESSEL DE WINTER’8 BANKETBAKKERIJ FEESTDAGEN P. DEKKER -PIUS X -- Bij de Kribbe v.d. POL’s BAKKERIJ YPMA! KW voor Kerstmis en Nieuwjaar föi&II LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN DAMES! KERSTDAGEN ^1.1^ 5 pCt., 10 pCt., 20 pCt. Korting Ook Uw ADRES Juist in de donkere dagen voor Kerstmis is een RADIO K*not- Meteen lichtende stationsschaal en opgewekte of desgewenscht wijding gevende muziek van ‘n moderne gemakkelijk te bedienen ADIO Koopt deze dan bij CAMISOLES DIRECTOIRES 1.00- 1.50- 1.75 Alleenverkoop KERSTFEEST BLOEMENMAGAZIJN ZIE ETALAGE Ski ZATERDAG 17 DECEMBER 1938 NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD OP ALLE LUXE ARTIKELEN Kerstkransjes 12-14 en 16 ct. p. ons BANKETBAKKERIJ HOUTTIL 5 VOOR KERSTKRANSEN, STAVEN EN WEIHNACHTSSTOLLEN naar WENSCHT U EEN AARDIG KERSTGESCHENK? Wendt U dan tot KLEVERLAAM’S BLOEMENMAGAZIJN 22 CENT PER ONS MNKCTBAKKERJ FIJNE GEROOKTE PALING EN ZUURWAREN 11- LEDERWAREN Langestraat 21 Telef. 2510 Weihnachtsstollen FOTO CINé »a LANGESTRAAT 69 - ALKMAAR ken LAAT 14S ALKMAAR HOUTTIL 52 TELEFOON 4374 K LAAN is ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo Telef. Telef. 2595 99 2595 LANGESTRAAT Oud t THEE- EN ONTBIJTSERVIEZEN 20% KERSTBOOMKAARSEN 30 VOOR 10 CT. r- •an jen den nto, Fdt nW* rtrt r LINDENLAAN 2 - TELEFOON 2355 LAAT 111 - TELEFOON 2.4.7.9 VOOR DE AANSTAANDE Ook alle maten Kerstboomen HEKELSTRAAT 16 TELEFOON 2653 LAAT 190 TELEFOON 4196 berledcanboor fa a F 211 heCefoon 4141(2 fijnen GEGALVANISEERDE GOLFPLATEN in alle maten ASPHALT - SPIJKERS - SCHROEVEN enz. enz. koopt U voordeelig bij: IJZERHANDEL WIJNEN van OUD met GRATIS Kunstkalender ANTON BRUIN VERDRONKENOORD 123 ALKMAAR TELEFOON 3000 LAAT 171 VERSCHE, GEZOUTEN EN GEBAKKEN VISCH Krentenbrooden Tulbanden Rozijnenbrooden YPMA is bekend om SERVICE, DUS HET ADRES, DAT U ZOEKT LANGESTR. 102 MET HET A S. RUIME KEUZE* Wij brengen voor de DE NIEUWSTE „OVERGANGS HOEDEN” in zijde met stroo m IM m a 'f KERSTMIS 1938 a v.d. Boogaard o KMI TELEF. 2626 TELEF. 2626 Z1C11 pril enk». der tester urine Iviee i op- KERSTKRANSEN en -STAVEN VANILLE-, SCHUIM- en BANKETK HANSJES SLAGROOMPOLONAISES aardige KERSTBOOM - FIGUREN WEIHNACHTSSTOLLEN DUIVEKATERS Zoutgebak, Croquettea, Paateltjea, Salades, »ns., ena. n het het* heeft tueele onbe- vee- seke- tel- cten, Imor root» i «e- iven- i, en ;eko- ;eno- I». gun- voor gras rUJk- eden door htige asn- ifoo- 1 ep WM GAARNE TIJDIG VOORUIT BESTELLEN hter mp- der jom 1865 derfl ind" op- tyd- i ons van a K van op ader spre- 1 na bland onfe- !t de 3. A oopit i vin ische asn- utra, eker een ome ver- van ebo. elke t van rcem- voren «hen rs en land- ge iende er. in d van com- tdpera Ben'. isdig egen, gen), rijke raar, even nl Her war agd sabel hfl ooper waar «en. atta- d en lelijk -ver- L Van It m rentte voor» t ver. laden. Van BENIGE MERKEN: SPRINGBOK per fl. MARAVILLA per fl. TRIANA, per fl. een zoete Spaansche wijn SAMOS 1.25 - 1.05 - 85 c. ROU88OL per fl. 80 c. een prima Bordeaux ADVOCAAT per fl1-56 KERSTGROEPEN IN IEDERE MAAT EN STUL OOK LOSSE BEELDEN HOUTSNIJWERK Zelf» kerken en kloosters kannen »U vooraten RAADHUISSTRAAT 35 - A'DAM - TEL. 34*77 VERZENDING NAAR BINNEN- EN BUITENLAND TEGENOVER DE B.K. KERK ALKMAAR TELEFOON 3.3.1.7 SPECIALITEIT IN .Daoen dag zult gij weten dat de Heer Mo wn aal en ons verlossen en morgen zult gij Zijne heerlijkheid aanschouwen!" Met deze woorden begint de kerkelijke litur gie, het breviergebed op den vooravond van Kerstmis, het laatste Adventsgebed der Kerk Uil deze gebeden klinkt niet meer het ver langend heimwee naar de Verlossing, maar de zekerheid, dat de verlossing nabij te. Thans •een bange vrees meer, maar een stellige ver- wchttng. nu geen hopen meer, maar de WU- vervulling. t I» Kerstmis ALLERFIJNSTE KWALITEIT Wie Christus als zijn bezit beschouwt, kan zich niet uit deze gemeenschap losmaken. HU moet ook Christus laten geboren worden in zijn huisgezin, opdat Het door en in Christus weer bet heiligdom worde, dat het zlin moet krachtens de wijding van het Sa crament van het Huwelijk. HU moet Chris tus laten geboren worden in alle geledingen van zijn maatschappelijk, economisch en sociaal leven. Ons Christendom moet niet blUven stilstaan bU machines, hoogovens en groote fabrieken anders is het onecht en waardeloos Een oplossing van bet sociale vraagstuk te al leen mogelUk als zij in het teeken staat van de kerstkribbe, in den geest van broederliefde en daadwerkelUke broederhulp. Het Kind In de kribbe verlangt op de eerste plaats van one. dat wU van ZUn Geest doortrokken lijn. D» Geest van het Kind In de Kribbe is op de eerste plaats een geest van liefde En Christe lijke naastenliefde is moer dan een vluchtige opwelling. Kerstmis te het feest onzer verlossing. WÖ moeten ons niet alleen overgeven aan de stemmingsvolle familiefeesten, maap wU moeten ook de verheven gedachten der ker- kelUke liturgie overwegen. Behalve de tee- dere liederen van „Het kindje met het blonde haar” moeten wy ook de machtige liederen doen weerklinken, waarmee Chris tus’ Bruid de komst des Heeren verbeidt, den lang Verwachte der Volkeren, den Hei land der wereld, den Koning der Heerlijk heid. Slechts dan alleen zullen wij de eigen- lyke beteekenls der Boodschap van Kerst mis be gfepen hebben: ..Het woord te vleesch geworden'” De afstraling des Vaders, de Eeniggeboren Zoon van den Eeuwigen God, heeft zich In de menschelUke natuur gehuld om zUn verblijf on der ons te vestigen. WU hebben deze waarheid zoo vaak gehoord en beleden, dat 4j ons ter nauwernood innerlUk ontroert, zoodat zU voor ons Iets vanzelfsprekends geworden is. WU moe ten weer eens tot bezinning komen om het ge weldige. onbegrijpelijke van dit wonder op nieuw innerlUk te beleven, opdat het ons zou aangrijpen en verpletteren. Er is nooit iets groo- ters en meer onbegrypeiyks gebeurd. Gods Zoon werd mensch, opdat wU Kinderen Gods zouden worden. HU werd In het vleesch geboren, om ons tot een hooger leven geeste- lUk herboren te doen worden. HU neemt als mensch den grooten strijd op tegen de zonde om ons den vrede te brengen HU werd uiterlUk arm, om dien pljniyken steek der armoede weg te nemen. HU beoefent barmhartige liefde om ons broederliefde te leeren HU komt op een keer punt in de geschiedenis, om een nieuwen tUd in te lulden, die met het zegel der genade ge- teekend te. In het Kind van Bethlehem is de geheele aarde geheiligd. Het aardsche en ver- gankelUke heeft waarde voor de eeuwigheid ge kregen. Dat is de diepe zin van de Boodschap van den Kerstnacht. Maar de beteekenls van de Boodschap van het Kerstfeest zit nog dieper. ZU te karakteris tiek voor de buitengewoon wijze opvoedkunde der Kerk, die in den loop van het jaar op de verschillende feesten niet slechts over de groote werken der verlossing spreekt als over iets uit het verleden, maar die ons In haar liturgie deze gebeurtenissen telkens weer als Iets nieuws, vooi het oogenbllk laat beleven. De Kerk leert ons niet alleen het werk der verlossing, m$ar heel het leven van Christus heeft zU Ingeweven in den kringloop van het •rerkeltnr laar: in den vastentijd laat de Kerk w 1.20 ^4» 85 c. ons met Christus rijden eu'niet Paschen jube lend met Hem een geestelijke opstanding vieren In den adventstüd wekt zU in ons op het groo» verlangen naar den Verlosser: ZU brengt ons naar de kribbe, opdat Christus opnieuw in ons geboren worde: Christus, met ZUn genade, met ZUn Kindschap Gods, met ZUn Liefde en ZUn vrede. Alleen daar waar deze wedergeboorte voltrekt zal het een waar Kerstfeest zUn. Het te een pUnlUke gedachte, dat de Verlos ser der wereld voor duizenden menschenzleler moet blüven staan als een bedelaar, cue tever geefs aan de'deur klopt en vraagt om binnen gelaten te worden. Er vaan door onze moderne wereld een geweldig heimwee naar verlossing en vrede en haar verlangend roepen uit oe diepte van haar ellende te verpletterend v»or Iedereen, die het wil hooren Maar de tegenwoordige we reld te zoo krampachtig gehecht aan het aard sche. dat zU het diépste wezen van haar eigen behoefte heelemaal niet meer erkent, dat zfc het niet meer begrUpt hoe alle menschengelux ift zUn diepste wezen verzonken te in het bo- vennatuurlUke, in de verlossing van schuld er zonde In het genadenrijke kindschap Gods Zoo zoekt de mensch op duizenderlei manie ren ^g^yerlangen uit de duisternis naar het UchtTéstreven en toch wendt zU het oog steeds meer en meer af van dat Licht, dat reeds bUna tweeduizend jaar de wereld overstroomt en dac alleen pns leven met een waarachtige klaarheid kan vervullen. Het Is dezelfde tragiek, die bU uitverkoren volk historisch geworden te. bU dat volk, dat de hoop op den Verlosser als een kostbaar erfgoed door de eeuwen droeg en toch den Messias ver- stooten heeft, toen ZUn tUd gekomen was. De tragiek van het Israëlietlsche volk te de tragiek der menschheld geworden. „Het Licht scheen in de duisternis, maar de duisternis heeft het niet begrepen." Wie echter met een geloovig hart rijn oog naar het Licht keert, dat In den-Heiligen Nacht boven Bethlehems velden Is opgegaan, voor hem moet het feest van Christus’ geboorte als een geweldige oproep weerkllnken. De geboorte van Christus moet zich niet alleen In de ziel van lederen mensch afzpnderlUk voltrekken, maar ook In de groote gemeenschap van onze broe ders. de menschheld. Kerstfeest te, zooals geen ander kerkelUk feest, een familiefeest, een feest van stille In getogenheid. een feest van vrede en van liefde Maar Kerstmis is nog meer dan dat. •’Het te meer dan een idylle, dan een fees, waarop men geschenken krijgt, dan een gezellig samenzUR -van- bevriende menschen onder den stralenden kerstboom van lichtjes de aorgen en teleurstellingen, die het leven zoo vaak met zich bracht, wordt weer weemoedig en teeder als weleer, en hy vergeet voor een oogenbllk de onrust en den strijd van het le ven van lederen dag. als hyhet lied van den Stillen Heiligen Nacht hoort weerklinken. De geheele liturgie van de Vigilie van Kerst» «is Is doortrokken van een heel bUzondere fezstelyke stemming. In de laatste Advents- leting «preekt nog eenmaal Isalas, de gewel dige ziener van het Oude Verbond, over den Verlosser en ZUn Werk: „Zoo spreekt de Heer; Voorwaar Ik leid den vrede naar hem, als een •teoom, ais een snel vlietende beek de schatten Volkeren. GU zult dronken zyn jran vreug de. Zooals een moeder haar kind “troost, zoo W Ik U eveneens troosten.^GU zult het onder- vinden en Uw hart zal zich verheugen!” In Epistel verkondigt St. Paulus, de groove Heraut Christi, het mysterie van den Ood- “ensch: ,jMe naar het vleesch uit het ge- “•eht van David te, heeft bewezen de mach- y Zoon van God te zyn”. Het Evangelie «ont ons het beeld van de Gezegende Maagd: »wat in haar geboren is, is van den H. Geest”. daartusschen mengen zich de wisselzan- „Heiligt U en weest bereid, want morgen gU de heerlUkheid Gods onder U aan- •™<xiwen.” Zoo maakt zich de Kerk gereed het Kind van den Kerstnacht te ontvangen °°k ta den familiekring bereidt men zich om den heiligen nacht met bUzondere {«chtlgheden te vieren en ieder huisgezin zyn eigen „liturgie” om deze Indruk- •vkkende wereldgebeurtenis tc herdenken Als jaren van huls te, dan dringt het verian- naar den familiekring zich juist op dezen het sterkst naar voren als een machtig **~nwee- Op dien avond slingeren zich de fa- "“kbanden op een heel teere en Innige wU» ™®<1 ons heen. Nooit te de behoefte grooter om "O* bulten den engeren vriendenkring vreugde verschaffen, biyken van genegenheid te ge- v*1 «1 te ontvangen Klooit is de ziel meer geneigd om in den geest teru6 te gaan naar lang verstogen tijden en te P®bteen over het geluk der zalige kinderjaren juist op Kerstavond. Ook de gejaagde “*n»ch van onze moderne eeuw, de mensch van machtnea en balansen, wiens zenuwen en «eleven verscheurd dreigen te worden door eeuwig jachtende haast, kan zich niet •«trekken aan de stille poëzie van dit feest. de mensch, die hardvochtig gewórden ia den brutalen strijd en den nood dey rij- die koud en onverschillig geworden is door 7 I 'II

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 29