KERSTVERKOOP
RADIO
MET
Fa. Gebr.Kaal - Alkmaar
Dakbedekking
Öurgep
WALMA
Fa. SUZE
KUYPER
Houttil 15 - Alkmaar
KERSTMIS, feest van vrede, liefde en ingetogenheid
FIRMA VAN DER HORST
BOTERKRANSJES
VERHOOGT
GIJ OW
KERST
STEMMING
Jb. HOOGLAND
A
VAN SCHAGEN
Fa. P. J. van KESSEL
DE WINTER’8 BANKETBAKKERIJ
FEESTDAGEN
P. DEKKER
-PIUS X --
Bij de Kribbe
v.d. POL’s BAKKERIJ
YPMA!
KW
voor Kerstmis en Nieuwjaar
föi&II
LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN
DAMES!
KERSTDAGEN
^1.1^
5 pCt., 10 pCt., 20 pCt. Korting
Ook Uw ADRES
Juist in de donkere dagen
voor Kerstmis is een RADIO K*not-
Meteen lichtende stationsschaal en opgewekte
of desgewenscht wijding gevende muziek van
‘n moderne gemakkelijk te bedienen ADIO
Koopt deze dan bij
CAMISOLES
DIRECTOIRES
1.00- 1.50- 1.75
Alleenverkoop
KERSTFEEST
BLOEMENMAGAZIJN
ZIE ETALAGE
Ski
ZATERDAG 17 DECEMBER 1938
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
OP ALLE LUXE ARTIKELEN
Kerstkransjes 12-14 en 16 ct. p. ons
BANKETBAKKERIJ
HOUTTIL 5
VOOR KERSTKRANSEN, STAVEN EN
WEIHNACHTSSTOLLEN naar
WENSCHT U
EEN AARDIG KERSTGESCHENK?
Wendt U dan tot
KLEVERLAAM’S
BLOEMENMAGAZIJN
22 CENT PER ONS
MNKCTBAKKERJ
FIJNE GEROOKTE PALING EN ZUURWAREN
11-
LEDERWAREN
Langestraat 21 Telef. 2510
Weihnachtsstollen
FOTO
CINé
»a
LANGESTRAAT 69 - ALKMAAR
ken
LAAT 14S
ALKMAAR
HOUTTIL 52
TELEFOON 4374
K
LAAN
is
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Telef.
Telef.
2595
99
2595
LANGESTRAAT
Oud
t
THEE- EN ONTBIJTSERVIEZEN 20%
KERSTBOOMKAARSEN 30 VOOR 10 CT.
r-
•an
jen
den
nto,
Fdt
nW*
rtrt
r
LINDENLAAN 2 - TELEFOON 2355
LAAT 111 - TELEFOON 2.4.7.9
VOOR DE AANSTAANDE
Ook alle maten Kerstboomen
HEKELSTRAAT 16 TELEFOON 2653
LAAT 190 TELEFOON 4196
berledcanboor fa a F 211
heCefoon 4141(2 fijnen
GEGALVANISEERDE GOLFPLATEN
in alle maten
ASPHALT - SPIJKERS - SCHROEVEN
enz. enz.
koopt U voordeelig bij:
IJZERHANDEL
WIJNEN van OUD
met GRATIS Kunstkalender
ANTON BRUIN
VERDRONKENOORD 123
ALKMAAR
TELEFOON 3000
LAAT 171
VERSCHE, GEZOUTEN EN GEBAKKEN VISCH
Krentenbrooden
Tulbanden Rozijnenbrooden
YPMA is bekend om SERVICE,
DUS HET ADRES, DAT U ZOEKT
LANGESTR. 102
MET HET A S.
RUIME KEUZE*
Wij brengen voor de
DE NIEUWSTE
„OVERGANGS
HOEDEN”
in zijde met stroo
m
IM
m
a
'f
KERSTMIS 1938
a v.d. Boogaard
o
KMI
TELEF. 2626
TELEF. 2626
Z1C11
pril
enk».
der
tester
urine
Iviee
i op-
KERSTKRANSEN en -STAVEN
VANILLE-, SCHUIM- en
BANKETK HANSJES
SLAGROOMPOLONAISES
aardige
KERSTBOOM - FIGUREN
WEIHNACHTSSTOLLEN
DUIVEKATERS
Zoutgebak, Croquettea,
Paateltjea, Salades, »ns., ena.
n het
het*
heeft
tueele
onbe-
vee-
seke-
tel-
cten,
Imor
root»
i «e-
iven-
i, en
;eko-
;eno-
I».
gun-
voor
gras
rUJk-
eden
door
htige
asn-
ifoo-
1 ep
WM
GAARNE TIJDIG VOORUIT BESTELLEN
hter
mp-
der
jom
1865
derfl
ind"
op-
tyd-
i
ons
van
a K
van
op
ader
spre-
1 na
bland
onfe-
!t de
3. A
oopit
i vin
ische
asn-
utra,
eker
een
ome
ver-
van
ebo.
elke
t
van
rcem-
voren
«hen
rs en
land-
ge
iende
er. in
d van
com-
tdpera
Ben'.
isdig
egen,
gen),
rijke
raar,
even
nl
Her
war
agd
sabel
hfl
ooper
waar
«en.
atta-
d en
lelijk
-ver-
L Van
It m
rentte
voor»
t ver.
laden.
Van
BENIGE MERKEN:
SPRINGBOK per fl.
MARAVILLA per fl.
TRIANA, per fl.
een zoete Spaansche wijn
SAMOS 1.25 - 1.05 - 85 c.
ROU88OL per fl. 80 c.
een prima Bordeaux
ADVOCAAT per fl1-56
KERSTGROEPEN IN IEDERE MAAT EN STUL
OOK LOSSE BEELDEN HOUTSNIJWERK
Zelf» kerken en kloosters kannen »U vooraten
RAADHUISSTRAAT 35 - A'DAM - TEL. 34*77
VERZENDING NAAR BINNEN- EN BUITENLAND
TEGENOVER DE B.K. KERK
ALKMAAR TELEFOON 3.3.1.7
SPECIALITEIT IN
.Daoen dag zult gij weten dat de Heer Mo
wn aal en ons verlossen en morgen zult gij
Zijne heerlijkheid aanschouwen!"
Met deze woorden begint de kerkelijke litur
gie, het breviergebed op den vooravond van
Kerstmis, het laatste Adventsgebed der Kerk
Uil deze gebeden klinkt niet meer het ver
langend heimwee naar de Verlossing, maar de
zekerheid, dat de verlossing nabij te. Thans
•een bange vrees meer, maar een stellige ver-
wchttng. nu geen hopen meer, maar de WU-
vervulling.
t I» Kerstmis
ALLERFIJNSTE KWALITEIT
Wie Christus als zijn bezit beschouwt, kan
zich niet uit deze gemeenschap losmaken.
HU moet ook Christus laten geboren worden
in zijn huisgezin, opdat Het door en in
Christus weer bet heiligdom worde, dat het
zlin moet krachtens de wijding van het Sa
crament van het Huwelijk. HU moet Chris
tus laten geboren worden in alle geledingen
van zijn maatschappelijk, economisch en
sociaal leven. Ons Christendom moet niet
blUven stilstaan bU machines, hoogovens en
groote fabrieken anders is het onecht en
waardeloos
Een oplossing van bet sociale vraagstuk te al
leen mogelUk als zij in het teeken staat van de
kerstkribbe, in den geest van broederliefde en
daadwerkelUke broederhulp. Het Kind In de
kribbe verlangt op de eerste plaats van one.
dat wU van ZUn Geest doortrokken lijn. D»
Geest van het Kind In de Kribbe is op de
eerste plaats een geest van liefde En Christe
lijke naastenliefde is moer dan een vluchtige
opwelling.
Kerstmis te het feest onzer verlossing.
WÖ moeten ons niet alleen overgeven aan
de stemmingsvolle familiefeesten, maap wU
moeten ook de verheven gedachten der ker-
kelUke liturgie overwegen. Behalve de tee-
dere liederen van „Het kindje met het
blonde haar” moeten wy ook de machtige
liederen doen weerklinken, waarmee Chris
tus’ Bruid de komst des Heeren verbeidt,
den lang Verwachte der Volkeren, den Hei
land der wereld, den Koning der Heerlijk
heid. Slechts dan alleen zullen wij de eigen-
lyke beteekenls der Boodschap van Kerst
mis be gfepen hebben: ..Het woord te vleesch
geworden'”
De afstraling des Vaders, de Eeniggeboren
Zoon van den Eeuwigen God, heeft zich In de
menschelUke natuur gehuld om zUn verblijf on
der ons te vestigen. WU hebben deze waarheid
zoo vaak gehoord en beleden, dat 4j ons ter
nauwernood innerlUk ontroert, zoodat zU voor
ons Iets vanzelfsprekends geworden is. WU moe
ten weer eens tot bezinning komen om het ge
weldige. onbegrijpelijke van dit wonder op
nieuw innerlUk te beleven, opdat het ons zou
aangrijpen en verpletteren. Er is nooit iets groo-
ters en meer onbegrypeiyks gebeurd.
Gods Zoon werd mensch, opdat wU Kinderen
Gods zouden worden. HU werd In het vleesch
geboren, om ons tot een hooger leven geeste-
lUk herboren te doen worden. HU neemt als
mensch den grooten strijd op tegen de zonde
om ons den vrede te brengen HU werd uiterlUk
arm, om dien pljniyken steek der armoede weg te
nemen. HU beoefent barmhartige liefde om ons
broederliefde te leeren HU komt op een keer
punt in de geschiedenis, om een nieuwen tUd
in te lulden, die met het zegel der genade ge-
teekend te. In het Kind van Bethlehem is de
geheele aarde geheiligd. Het aardsche en ver-
gankelUke heeft waarde voor de eeuwigheid ge
kregen. Dat is de diepe zin van de Boodschap
van den Kerstnacht.
Maar de beteekenls van de Boodschap van
het Kerstfeest zit nog dieper. ZU te karakteris
tiek voor de buitengewoon wijze opvoedkunde
der Kerk, die in den loop van het jaar op de
verschillende feesten niet slechts over de groote
werken der verlossing spreekt als over iets uit
het verleden, maar die ons In haar liturgie deze
gebeurtenissen telkens weer als Iets nieuws, vooi
het oogenbllk laat beleven.
De Kerk leert ons niet alleen het werk der
verlossing, m$ar heel het leven van Christus
heeft zU Ingeweven in den kringloop van het
•rerkeltnr laar: in den vastentijd laat de Kerk
w
1.20
^4»
85 c.
ons met Christus rijden eu'niet Paschen jube
lend met Hem een geestelijke opstanding vieren
In den adventstüd wekt zU in ons op het groo»
verlangen naar den Verlosser: ZU brengt ons
naar de kribbe, opdat Christus opnieuw in ons
geboren worde: Christus, met ZUn genade, met
ZUn Kindschap Gods, met ZUn Liefde en ZUn
vrede.
Alleen daar waar deze wedergeboorte
voltrekt zal het een waar Kerstfeest zUn.
Het te een pUnlUke gedachte, dat de Verlos
ser der wereld voor duizenden menschenzleler
moet blüven staan als een bedelaar, cue tever
geefs aan de'deur klopt en vraagt om binnen
gelaten te worden. Er vaan door onze moderne
wereld een geweldig heimwee naar verlossing en
vrede en haar verlangend roepen uit oe diepte
van haar ellende te verpletterend v»or Iedereen,
die het wil hooren Maar de tegenwoordige we
reld te zoo krampachtig gehecht aan het aard
sche. dat zU het diépste wezen van haar eigen
behoefte heelemaal niet meer erkent, dat zfc
het niet meer begrUpt hoe alle menschengelux
ift zUn diepste wezen verzonken te in het bo-
vennatuurlUke, in de verlossing van schuld er
zonde In het genadenrijke kindschap Gods
Zoo zoekt de mensch op duizenderlei manie
ren ^g^yerlangen uit de duisternis naar het
UchtTéstreven en toch wendt zU het oog steeds
meer en meer af van dat Licht, dat reeds bUna
tweeduizend jaar de wereld overstroomt en dac
alleen pns leven met een waarachtige klaarheid
kan vervullen.
Het Is dezelfde tragiek, die bU uitverkoren
volk historisch geworden te. bU dat volk, dat de
hoop op den Verlosser als een kostbaar erfgoed
door de eeuwen droeg en toch den Messias ver-
stooten heeft, toen ZUn tUd gekomen was. De
tragiek van het Israëlietlsche volk te de tragiek
der menschheld geworden. „Het Licht scheen
in de duisternis, maar de duisternis heeft het
niet begrepen."
Wie echter met een geloovig hart rijn oog
naar het Licht keert, dat In den-Heiligen Nacht
boven Bethlehems velden Is opgegaan, voor hem
moet het feest van Christus’ geboorte als een
geweldige oproep weerkllnken. De geboorte van
Christus moet zich niet alleen In de ziel van
lederen mensch afzpnderlUk voltrekken, maar
ook In de groote gemeenschap van onze broe
ders. de menschheld.
Kerstfeest te, zooals geen ander kerkelUk
feest, een familiefeest, een feest van stille In
getogenheid. een feest van vrede en van liefde
Maar Kerstmis is nog meer dan dat. •’Het te
meer dan een idylle, dan een fees, waarop men
geschenken krijgt, dan een gezellig samenzUR
-van- bevriende menschen onder den stralenden
kerstboom van lichtjes
de aorgen en teleurstellingen, die het leven zoo
vaak met zich bracht, wordt weer weemoedig
en teeder als weleer, en hy vergeet voor een
oogenbllk de onrust en den strijd van het le
ven van lederen dag. als hyhet lied van den
Stillen Heiligen Nacht hoort weerklinken.
De geheele liturgie van de Vigilie van Kerst»
«is Is doortrokken van een heel bUzondere
fezstelyke stemming. In de laatste Advents-
leting «preekt nog eenmaal Isalas, de gewel
dige ziener van het Oude Verbond, over den
Verlosser en ZUn Werk: „Zoo spreekt de Heer;
Voorwaar Ik leid den vrede naar hem, als een
•teoom, ais een snel vlietende beek de schatten
Volkeren. GU zult dronken zyn jran vreug
de. Zooals een moeder haar kind “troost, zoo
W Ik U eveneens troosten.^GU zult het onder-
vinden en Uw hart zal zich verheugen!” In
Epistel verkondigt St. Paulus, de groove
Heraut Christi, het mysterie van den Ood-
“ensch: ,jMe naar het vleesch uit het ge-
“•eht van David te, heeft bewezen de mach-
y Zoon van God te zyn”. Het Evangelie
«ont ons het beeld van de Gezegende Maagd:
»wat in haar geboren is, is van den H. Geest”.
daartusschen mengen zich de wisselzan-
„Heiligt U en weest bereid, want morgen
gU de heerlUkheid Gods onder U aan-
•™<xiwen.” Zoo maakt zich de Kerk gereed
het Kind van den Kerstnacht te ontvangen
°°k ta den familiekring bereidt men zich
om den heiligen nacht met bUzondere
{«chtlgheden te vieren en ieder huisgezin
zyn eigen „liturgie” om deze Indruk-
•vkkende wereldgebeurtenis tc herdenken Als
jaren van huls te, dan dringt het verian-
naar den familiekring zich juist op dezen
het sterkst naar voren als een machtig
**~nwee- Op dien avond slingeren zich de fa-
"“kbanden op een heel teere en Innige wU»
™®<1 ons heen. Nooit te de behoefte grooter om
"O* bulten den engeren vriendenkring vreugde
verschaffen, biyken van genegenheid te ge-
v*1 «1 te ontvangen
Klooit is de ziel meer geneigd om in den geest
teru6 te gaan naar lang verstogen tijden en te
P®bteen over het geluk der zalige kinderjaren
juist op Kerstavond. Ook de gejaagde
“*n»ch van onze moderne eeuw, de mensch
van machtnea en balansen, wiens zenuwen en
«eleven verscheurd dreigen te worden door
eeuwig jachtende haast, kan zich niet
•«trekken aan de stille poëzie van dit feest.
de mensch, die hardvochtig gewórden ia
den brutalen strijd en den nood dey rij-
die koud en onverschillig geworden is door
7 I
'II