Goodwill jegens de Joden Bevoegdheid der bedrijfsraden Mundi Victor handwerk Voor hen, die keelpijn hebben en hoesten is het een uitkomst deze advertentie te lezen en daarna een doosje Pellets van Dr. 3. B. MEENK te koopen en te gebruiken Extremisme „Noodwetje” tegen wilde bussen MGR. MANGOLD TE DEN HAAG A ROND DEN VROUWEN ARBEID Restaurant DORRIUS ZATERDAG 17 DECEMBER 1938 caati 6- 8-10 Cl NT en Een navolgenawaardig voorbeeld OVERZICHT TWEEDE KAMER Minister Romme wil geen enquête Zij organiseert nimmer collecten Bestrijding van het anti-semitisme Internationale Liga zal trachten de oploaaing te atimuleeren GEEN KERSTCOLLECTE VAN REGEERINGSWEGE Dienstplichtigen werknemers Oud-minister Bongaerts onderscheiden d e VAN WEEK TOT WEEK zuiver I I <Vaa onsen redacteur) en totnogtoe het De regeering zal geen inzameling orgznizee 1. Weder in diensttreding na beëindiging van den dienstplicht is verzekerd. 2e. Gedurende het vervullen van den dienst plicht keert de directie een kleine toelage uit als aanvullend zakgeld. 3. Aanwijzing voor de kaderopleldlng wordt op prijs gesteld. By het verkrijgen van de'n rang van sergeant wordt door de directie een buiten model uniform beschikbaar gesteld. De regeerlngspersdienst bericht: In verband met de verlenging van den duur oer eerste oefening voor de onbereden dienst plichtigen is door de directie van een onzer lo cale dagbladen de volgende regeling getroffen ten aanzien van de werknemers, die hun dienst plicht moeten vervullen. het haar van een -i het woord van een hedendaagse!) begint de wereld waarin wij leven, te Deze maatregel is door de directie genomen, omdat zij de ervaring heeft opgedaan, dat werk nemers na hét vervullen van hun .dienstplicht, speciaal indien zij de kaderopleldlng hebben doorloopen, voor het particuliere bedrijf van grootere waarde zijn geworden. dagbladen bijeen, om zijn plan de campagne uiteen te zetten Op vragen van het N. S. B. Tweede Kamer lid De Marchant et d’Ansembourg, betreffende het houden van een Kerstlnzameling van regee- ringswege, heeft de heer Coiyn. minister van Algemeene Zaken, voorzitter'van den Raad van Ministers, o.m. geantwoord, dat bij den mi nister de overtuiging bestaat, dat bet Neder- landsche volk door hetgeen het ook vrijwil lig by voortduring voor de armen en nood lijdenden in eigen land doet, bij geen enkel an der volk achterstaat. ‘SM Het wetje zal in werking treden met in gang van den dag. volgende op dien van af kondiging. Volgens dichter I op ..o®11 De minister van Defensie spreekt de hoop uit, dat deze van zooveel belangstelling voor de weermacht getuigende daad een spoorslag moge zijn voor vele werkgevers om dit voorbeeld te volgen. niet de kans groot, dat de wensch de vader wordt van het „deskundig avles”? De enquête-kwestie is dus voorloopig van de baan. Tenzij de vrouwelijke jeugdbeweging de kans ziet door een eigen, M) bet dan met be perkte middelen doorgevoerd onderzoek op kleine schaal, waar te maken, wat de deskun digen van den minister betwijfelden, een tip op te lichten van den sluier, dien de minister, meent niet te kunnen oplichten. Deze motieven toonen dat de Minister het vraagstuk ernstig heeft doordacht en ten deele laten zij niet na te overtuigen. Ten aanzien van de vraag echter of het technisch mogelijk is door middel van een enquête de officieele waarheid vast te stellen, zullen zij wel niet sonder tegenspraak blijven. Dat de deskundi gen ten aanzien van deze mogelijkheid uit- eenloopen klinkt ten volle aannemelijk er zijn méér vraagstukken, waarbij dat het geval 13, misschien is er wel geen vraagstuk, waar bij dat niet het geval is doch verdient het onder die omstandigheden geen aanbeveling de beweegredenen van die verschillende des kundigen nader te toetsen en, indien mogeiyk mede te deelen? Wanneer bijvoorbeeld het te een blooie veronderstelling deze deskun digen om welke reden dan ook zéér gesteld zijn op bet totstandkomen van de thans te verwachten maatregelen voor de veertien- en vijftien-jarige meisjes en zij deelen de vrees van den Minister een vrees, die overigens in de Kamerdebatten geenerlel steunpunt vond dat het voorstel tot het houden van een enquête deze maatregelen zou vertragen, is dan Een enquête naar de aedelijke gevaren, die het werkende meisje bedreigen daar wil ml nister Romme niet aan. .Avant tout il faut créer l atmoaphére, le cllmat".... Deze woorden vatten het meest compact samen de bedoeling, waarmee Mgr. E. Mangold, prêtre de l’Ordre de St. Marie, Archimandrite titulaire de Bekaa, naar naar Nederland is gekomen. Bewogen door den nood, die onder de Joden heerscht, bewogen door den feilen haat, waar mede deze menschen in Duitschland worden vervolgd, bewogen ten slotte door de naar zijn meening te slappe, soms anti-semietischege voelens, waarmede in vele landen het lijden der vervolgden wordt gade geslagen, heeft de grijze missie-bisschop, die niet langer zijn gewonen bisschoppeiyken arbeid kan verrichten, den reis staf ter hand genomen. Hij kwam het eerst naar Nederland en riep 3. in zijn overtuiging, dat een dergelUke en quête niet wel mogeljjk is. Ten aanzien daar van staan de deskundigen tegenover elkaar Er zijn vrouwen, die in de fabrieken hebben ge werkt en die zeggen: het kan wel en er zijn andere vrouwen, die eveneens in de fa brieken hebben gewerkt en die zeggen: kan niet. Daarnevens valt acht te geven op het feit, dat het Nederlandsebe volk door regeerings- maatregelen eiken dag van het jaar meer dan 1 mlllioen aan steun in onderscheidene vormen opbrengt. Indien het particulier initiatief een collecte als bedoeld zou willen organiseeren, dan bestaat daartegen, behoudens de goedkeuring der locale autoriteiten, uiteraard bij de regee ring geen enkel bezwaar. Op de opbrengst daar van kan bezwaarlijk invloed worden uitgeoefend, wijl dese uitsluitend afhankelijk is van hetgeen vrijwillig gegeven wordt. ging: de beer Gerard D. van Es Gips, consul van Polen en mevrouw van Es Glpe, hun doch ter mej. Anny van Es Gips, dr. L. N. Deckers, oud-minister van Defensie en mevrouw Dec kers, prof. dr. N. van Wijk Uitleiden. ZExc. de Internuntius Mgr. Paolo Giobbe, Mgr. J. M. van der Tuyn, deken van Den Haag, de consul-generaal van Polen te Amsterdam en mevrouw Kolankowska, mevrouw O. Babtnska, moeder van den Poolschen gezant, de heer en mevrouw W. N. J. van Ditmar, de heer H. Kuypers, directeur van de Maasbode, mevrouw W. Karpinska. de heer 8. Dembinskl. dlrecteui van de particuliere boechbezitters in Polen uit Warschau, de heeren S. Babinski en M. An- droszewski, alsmede de pers-attaché van de Poolsche legatie, de heer 8. Sroczynskl. X Voorburgwal b. h. Sp.1, Amsterdam 8LMTB DU JOV8 IN I U punt is het actieprogram van den gematigden katholiek misschien aantrekkelijker en betof- tenvoller. De extremist ech.er kent de dwaas heid van het Kruis. En het is goed om dar onvoorzichtig en roeke oos te «ijn, om Christus ,A la lettre” te nemen. Heel het woord van desen katholieken pries ter en hoogleeraar is een klemmend betoog, om aan te toonen dat het nu de tijd niet meer la om zich in slaap te wiegen, dat het de hoog ste tijd is om daadwerkrlljk het liefdegebod ten uitvoer te leggen. Als wij werkelijk invloed willen krjjgen op de wereld, dan moeten we zóó worden, in de eerste plaats onder elkaar, on der geloofsgenooten, dat de uereld zeggen gaat: ..Ziet hoe zij e'kander liefhebben!’* Men kan het Evangelie aan de« ontgoddelijkte wereld niet voorhouden, als men niet begint het zelf en volle ernstig te nemen, het in de practyk te brengen. Dit kan aanvankelijk op een .mis lukking" ultloopen, materieel bekeken, vormt een krachtcentrale die daarna stralen over de wereld zal uitzenden. „Als wij nederig zoeken en verlangen da eer van God, met heel onze ziel, met heel ons bestaan en met al onze krachten, zoo zelde Ruusbroec de bewonderenswaardlge, dan. heb ben wij de liefde die de wortel is en het fun dament van iedere deugd en alle heiligheid Er zijn vele vormen van extremisme, ook van verkeerd extremisme. Té vele. Er zijn extre- mismen die een voortrazen be.eekenen op dwa lingen of halve waarheden. Maar het extre misme der liefde Is er altijd te weinig. Hebben wjj dat, dan kan onze actie niet mislukken, op den duur. Anders dan in de Memorie van Antwoord heeft hy in de uitvoering te kennen gegeven waarom. Zijn motieven liggen; aangesloten zijn, de Lica. d.L Ligue internatio nale centre racisme et l'anti-semltlsme. Als hoofddoel heeft zij zich gesteld de verdere ont wikkeling van het racisme en het anti-semi tisme in de wereld tegen te gaan. De beweging wordt noch door specifiek joodsche, noch door specifiek katholieke beginselen gedragen, maai is uitsluitend op philantropische en humanitaire beginselen gebaseerd. Vandaar dan ook, dat in bet eere-comité van de Lica zitting hebben zoowel 15 Fransche ministers en oud-mlnisters als kerkeljjke bedienaren, onder wie twee kar dinalen." „Ikzelf ben in een Joden-kwartier te Parijs geboren en onbegroeid en heb van klndsaf hel anti-semitisme gekend. Hek is nu zaak dit hier en in andere landen nog steeds smeulende vuur 1 niet te doen oplaaien; we moeten daarom zoe ken naar een verstandige, gemeenschappelijke oplossing van de vestiging der Joden. Stel U gerust, ik been geen pryselletenmaker, integendeel, ik raad leder steeds aan zijn eigen godsdienst intens te beleven. Maar ik zoek naar ideeën. De verzameling van ideeën en plannen, spontaan gegroeid uit een beweging, die naar een serieuze oplossing van het Joden-vraagstuk streeft, kan uitkomst brengen. Hoe meent U, dat wy zulks kunnen verwezen lijken?" Het was den aanwezigen moeilijk op deze vraag een antwoord te geven. Trouwens waren wjj niet gekomen om iets concreets te vernemen, bv. een plan, een inzameling en vereeniging? Wij noemden derhalve namen van hier bestaan de comlté’s en verzekerden onzen gastheer, dat zij zwaar en moeilijk werk verrichten en dat de Regeering haar politiek in dezen volgens vaste richtlijnen ontwikkelde. En zoo wist nie mand van allen eenig nieuw plan te opperen Wie zal zich daarover verwonderen? te Den Haag eenlge vertegenwoordigers vaaX- Ten slotte bevestigd.Mgr. Mangold ons nog- Hnaals, dat hi) was gekomen om een goede at mosfeer in het leven te roepen. heeft, gelijk uit boven zuiver technische strek- materleele veranderingen We weten bet genoeg: de vervolgde en ult- gestooten Israëlieten vragen asyl; maar wie zal, wie kan en wie wil het ze geven? Frankrijk en Engeland plegen overleg en zjj schijnen een ernstig plan gereed te hebben, dat evenwel om wie-weet-welke politieke redenen nog steeds niet bekend gemaakt is. Maar geen van beide landen is bereid de Jo den binnen zijn eigen grenzen op te nemen, al lerminst Frankrijk. L'Allemagne n’est pas riche, mals la France ne Test non plus! Inderdaad ook daar is geen geld meer disponibel om van overheidswege een grootscheepsche hulpactie te organiseeren. Bovendien hoeveel politieke vluch telingen herbergt Frankrijk niet reeds?” Mgr. Mangold bekent dan, dat hy komt als afgezant van een in 1918 in Frankrijk gestichte organisatie, die ten doel heeft op humani taire gronden het anti-semitisme te bestrijden „Ongetwijfeld weet men in Nederland aldus de bisschop dat er sedert lang een interna tionale organisatie bestaat, waarbij 80 landen In het wetsontwerp is nog een tweede aangelegenheid behandeld. Ingevolge afd. 10 van de Wet tot Verlaging van de Open bare Uitgaven vervalt het Reglement Auto vervoer Personen met ingang van 15 Febr. as. Uiteraard hoopt de regeering. dat op dat tijdstip het aanhangige ontwerp betref fende vervoer van personen met motorrij tuigen in werking zal treden. Intusschen, zekerheid bestaat op dit punt nog niet. Het thans mede in dit ontwerp voorgestelde heeft tot strekking om. Indien in werking treden op 15 Februari niet mogelijk mocht blijken, de tusschenperiode te overbrug gen. Op het tijdstip van Inwerkingtreding van het genoemde wetsontwerp sullen, in gevolge afd. 10 van de Wet tot Verlaging van Openbare Uitgaven, de thans voorge stelde voorzieningen door het vervallen van het Reglement Autovervoer Personen auto matisch ophouden te werken. Bij de Tweede Kamer is thans ingediend t aangekondigde „noodwetje" betreffende de autobussen. Hierbij wordt een wijziging voorgesteld van de Wet van 29 November 1935 tót Ver laging van de Openbare Uitgaven. In de memorie van toelichting lezen we: Bij arrest van den Hoogen Raad van 5 De cember is beslist, dat eenig verschil bestaat tusschen art. 2 van het Reglement Autovervoer Personen, gelijk dit op het oogenbllk luidt, en art. 2 van paragraaf 47 der Wet van 29 No vember 1935, tot verlaging van de openbare uit gaven. op welk artikel het reglement berust. Op zichzelf zou wellicht het meest voor de hand liggen den tekst van het reglement woer- deljjk gelijk te maken aan dien van de wet Met dese oplossing zijn echter in een vroeger stadium reeds slechte ervaringen opgedaan. Het nieuwe artikel luidt als Volgt: „Door ons kan worden verboden het her haaldeljjk met een motorrijtuig tegen ver goeding vervoeren of doen vervoeren van personen of goederen, voorzoover dit vervoer niet geschiedt krachtens een vergunning, door ons of een door ons aan te wijzen au toriteit verleend". 1. in het feit dat hjj voor de veertien- en vijf tien-jarige meisjes al leis doet: hU haalt hen heelemaal uit het bedrijfsleven. Voor die meisjes hoeft hij dus geen enquête in te stel len; wanneer zijn plannen ten aanzien deze meisjes worden verwezenlijkt, zal groot deel van hen in de huishouding blijven en dus zal het geheel der vrouwelijke bezetting van de fabrieken geleidelijk verminderen; ver volgens: indien hy thans met een enquête zou komen, zou men hem tegenwerpen, dat hij met zijn maatregelen voor de veertien- en vijftien jarigen maar moest wachten en ten slotte wil hl! eens afwachten, wat het verbod van arbeid voor deze leeftijdsgroepen een aanzien van de bescherming tegen zedelijke gevaren uitwerkt. Is hjj goed ingelicht, dan zal dat niet gering zijn aangezien de meisjes op dien leeftijd beneden de zestien de grootste gevaren loopen. Het afdeellngsonderzoek der Tweede Kamer van het z.g. noodwetje Inzake de autobussen is bepaald op Dinsdag 30 December aa. te elf uur. ZÓÓ opgevat zal de ontwikkeling der bedrijfs raden een geleidelijke zijn. Gaat zij thans naar den smaak van den minister nog te geleidelijk, hl] hoopt waarschijnlijk langs den geschet- sten weg der verleenlng van meerdere be voegdheden in de uitvoering der komende so ciale wetten door uitbreiding van hun taak hun oprichting zóó aantrekkelijk te maken, dat het bedrijfsleven tot die oprichting wordt ge prikkeld. Zoo blijft het principe intact, dat de oprichting van onderaf komt en niet recht streeks van de overheid, die slechts stimuleert Wie nu op dit oogenbllk deze liefde in de wereld wil gaan verwerkelijken (en zij is het eénlge middel dat geen lapmiddel Is), moet rekenen op bitter lijden, op smaad en verne dering, op armoede. De wereld vereert op dit oogenbllk niets zoozeer als h«t succes. Alles wordt beoordeeld naar dien maatstaf, in op perste domheid. Maar de goede extremist rekene op mislukking. De Goddelijke Meester ■gpf het subllemste voorbeeld. Hy leefde in de ■grootste teruggetrokkenheid, wydde zich aan de vorming van Zyn leerlingen en werd met rust gelaten. In deze periode openbaarde Hy voor de eerste maal bet mysterie, dat de ge matigde katholiek nooit kan begrypen: het mysterie van het saeees door mislukking. Maar toen HU naar buiten optrad werd Hy niet langer met ruit gelaten. Want de zelfzuchtige rykaards en de machtsbezitters haten en ver volgen steeds, wie zyn stem tracht te verhef fen om bijzondere privileges aan te klagen, wie de sociale onrechtvaardigheid brandmerkt. Beootjipeld uit een louter menscheiyk stand- Overigens koestert de Minister geenszins het snoode plan de verordenende bevoegdheid In de naaste toekomst daadwericelyk te verleenen. Voorloopig biyft het een academisch vraag stuk. Daar stemde de heer Andriessen (R. K.) mee ir eenigszins tot verwondering van den heer Bakker (O. H.) die meende, dat de katholieken ae wegen van „Quadrageslmo Anno” aan het verlaten zyn. De heer Andriessen wil echter de wegen tot eën nieuwe maatschappelyke orde stap voor stap bewandelen, zooals „Quadra- gesimo Anno” dat ook vordert. Hy wenscht de bedryfsraden geleideiyk in te schakelen in de uitvoering der komende sociale wetten. Daarmee legde hy zonder het nochtans me; zooveel woorden te zeggen den vingfer op den minder julsten toestand, dat nog steeds vele zg. „bedryfsvereenlgingen” met deze uitvoe ring worden belast. Deze vereenigingen blyven buitenstaanders van het bedryfsleven. De be dryfsraden daarentegen worden gevormd door de betrokkenen zelf, dat zyn de officieele orga nen van het bedrijf, nauw ermee verweven door hun samenstelling en hun wezen. Als er iets te beslissen of uit te voeren valt met betrek king tot het bedryf, moeten zy de bevoegdheid krygen deze beslissing te nemen en deze uitvoe ring aan te vatten. Daarmee ging minister Romme accoord. In afzonderiyke kwesties zullen de bedryfsraden ingeschakeld worden. Nog in ander verband kwam de vrouwen arbeid ter sprake. Wat moet de minister doen met het voorontwerp tot verbod van arbeid voor de gehuwde vrouw? Moet hy het afwy- zend advies van den Hoogen Raad van Arbeid volgen of moet hy dit advies naast zich neer leggen? Er waren leden, die hem bezwoeren het ontwerp tóch by de Kamer aanhangig te maken. De heer Roosjen (A. R.) bracht er zelfs vader Cats by te pas. Anderen echter, waaronder mevrouw De VriesBruins (SDAP) waren Van tegenovergestelde meening. Mevrouw De VriesBruins maakte er aller minst een geheim van dat haar sympathie niet nkar dit ontwerp uitging. Van verschillends kanten werd zy met interrupties bestookt De positie van de vrouw in het huisgezin is ver anderd verklaarde zy. ,4a, zy mag mee kraaien”. kraaide de heer Weltkamp Dat bedoelde mevrouw de VriesBruins niet: de vrouw heeft maatschappeiyk nuttigen arbeid gekregen en moet dien in het gezin kunnen behouden. En bovendien; in 46 pet der ge vallen werkt zy omdat de man niet „kraait", omdat hy een werklooee is, een dronkaard, esc zwakzinnige, omdat hy In dienst is of In de gevangenis zit Mevrouw de Vries had handen vol werk om interrupties, hoofdsakelyk de kin derliefde der werkende vrouwen in twyfel trek kend, te pareeren. Doch het eenig Juiste ant woord: dat het ontwerp-Romme ten aanzien van de beide genoemde gevallen: in het ge val van maatsehappeiyk-nuttlgen arbeid én in het geval van kostwinnaarschap uitaonderings- bepallngen bevat werd niet uitgesproken. De Minister zelf staat nog in twyfel. wat hl zal doen. Het advies van den Hoogen Raad beeft uiteraard zyn overtuiging ten aanzien van de ongewenschtheid van den arbeid der gehuwde vrouw, zulks In bet belang van noi- male gezinsverhoudingen, in genen deele ge- wyzigd. Een dergeiyk advies bindt hem ook in geen enkel opzicht. Hy heef echter de kwestie opnieuw in studie genomen en zal na rustig overleg tot een naar hU hoopt spoedige beslis- ting komciie Het gesprek eindigde aldus: „Ik sou wen- schen, dat alle personen, die in de gelegenbela zyn zich voor dit beangstigend practlsch onoplosbaar schynend probleem te in ter essec ren, my met hun ervaring en raad ter zyde zouden willen staan." volgens handinslagmetho De Poolsche gezant te *s-Gravent>age, <3r. W Babinski, heeft namens den president van de republiek Polen aan den voorzitter van de Nederlandsch-Poolacbe vereeniging te 's-Gra- venhage, ir. M. Ch. E. Bongaerts, oud-minister van Waterstaat en lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, het commandeurskruis met ster van de orde Polonia Restitute over handigd. Na de toespraak van den gezant nam de heer Bongaerts het woord, die, dankend voor de hooge onderscheiding, verzekerde, dat de Nederlandsch-Poolacbe vereeniging verder haar werk zal doen tot wederzydsch begrip en verdieping van de vrlendschappeiyke ban den tusschen Nederland en Polen. Daarna hebben de Poolsche gezant en me vrouw Babinska den gedecoreerde en mevrouw Bongaerts alsmede hun zoon een diner aan geboden, waaraan deelnamen de bestuursle den van de Nederlandsch-Poolsche vereeni- (Van onzen parlementairen redacteur) DEN HAAG. 16 December 1938 Verordenende bevoegdheden voor de be- bedryfsraden dat blyft een nachtmerrie voor al wat zich liberaal noemt. Fel ging dr. Vos gisteren daartegen te keer al raakte de inhoud van zyn betoog kant noch wah Hy stelde de verordenende bevoegdheid voor als een aantasting van de democratie: krygen colleges, die niet openbaar vergaderen, de be voegdheid bindende bepalingen uit te vaardi gen voor een deel van het Nederlandsebe volk, dan wordt bet parlementaire stelsel aangetast. Bovendien zou een dergelyke bevoegdheid de centralisatie, de opeenhooplng van economi sche macht in de hand werken, een centrali satie, die onherroepeiyk tot politieke dictatuur leidt. Deze opwerplng klinkt wel wat vreemd, wanneer zy van denselfden kant komt waar men waarschuwingen tegen de werkeiyke oon- centratle-gevaren van het grootbedryf even zooveel absurditeiten noemt) Minister Romme had gemakkeiyk spel met dese argu menten. Van aantasting der democratische openbaarheid 13 geen sprake, verzekerde hy. Lees er de Bedryfsraden-wet maar op na In de artikelen 16—21, die de verordenende be voegdheid regelen, wordt uitdrukkeiyk voor- geschreven, dat geen verordening in werking treedt tenzy uitdrukkeiyk goedgekeurd door de Kroon, dat is door den Minister, die voor dese goedkeuring door het parlement ter ver antwoording kan worden geroepen. En wat de concentratie betreft. Verleenlng van verorde nende bevoegdheid aan een college uit het be- dryfsfeven werkt de concentratie juist tegen Evenzeer Is t verleenen van verordenende be voegdheid aan de gemeentebesturen geenszins centralisatie, doch Juist decentralisatie beoogt Dit heeft als gevolg dat gematigde katho lieken op sociaal gebied b.e. wél de liefde tot verdrukten zullen aanprediken, maar niet wil len hooren van sociale geiykberechdglng. Ze staan den wereldvrede voor, maar zullen niets ondernemen waardoor ae den milltalristen grootelyks zouden mishagen Ze hebben den mond vol over een bestaans- oon, doch worden buitensporig voorzichtig wanneer het er op aankomt welbepaalde s.aklngsgevallen te on derzoeken. zy zyn voor sociale rechtvaardigheid, maar ondertusschen doen ze hun best om by rykaards en machthebbers in het geviy te komen. Ze zyn ingenomen met hun eigen deugden van voorzichtigheid, gematigdheid en hun uil den weg gaan van onbesuisdheden en extremlsmen. Indien meneer Babit (het type van den materUülstischen Amerikaanschen geld maker) er niet toe kan worden gebracht bedel monnik te worden, tenminste zal men hem kun nen bewegen honderd dollars te storten in de kas van de communautelt. Anderzyds is de houding van den katho lieken extremist uitgesproken idealls.isch. zyn doelstelling staat onmetelyk hoog vrfheven en hy beseft zeer wel dat dese doelstelling nim mer door bet gros van de massa zal bygetreden worden. Hy verwacht meer van de werking van Gods genade dan van de bemoeiingen der po litiek. Hy le-bereid recht te laten wedervaren door dik en dun en zelfs in ae beoefening van de liefdadigheid versaagt hy niet onder de ^noeiiykste omstandigheden. De katholieke extremist is geërgerd door de wijze waarop we de verdruktep behandelen. Hy houdt het er voor dat de sociale werken een armzalig sur rogaat zyn voor de ware liefdadigheid. Furfey steekt niet onder stoelen en bonken.' dat zyn sympathie uitgaat naar de extremisten. Het liefdegebod van Christus is daghelder, zegt hy, maar men blyft weigerachtig staan tegen over zyn mysterieuze diepte. Terwyi Chris.us ons bet gebod der liefde leerde, voerde Hy ons een ideaal voor oogen, zóó verheven, on- wereldsch en heldhaftig, dat ce hoogste idealen, door louter menscheiyke wijsheid ontdekt, daarby slechts schim en schaduw schynen. Christus leerde een liefde van wilde onstuimig heid, een liefde van uiterste belangloosheid, een liefde die alle grenzen, door ras, stand en menscheiyke aanverwantschap getrokken, kloek moedig dient te overschryden en hy predikte deze liefde in bewoordingen, die ons met adem- looze verwondering slaan. gevecht Vin allen tegen allen” l getaêltó® gevoel had de vyftiendeeuwsche dlch- van be. prachtige mysteriespel „Elcker yc” toen bü ln den monolo°8 van Ood. dle I guk inieidt. den Schepper deed aeggen: I Want Het de wereld 200 draaien nog lange, I In sa k een leven, in zulke tempeesten, I t volk sou er worden erger dan beesten, I jn d'eenen zouden de anderen nog e en. 1) I Dat zyn'ondergangsgedachten, die elke crisis I der beschaving oplevert. Een nieuwe tyd kon- I dift «ktb aan' tóen de Renatsanc€ en de Her- I vorming, nu wellicht het Collectivisme, en de I bevust-levende gees, voelt zich beangst door I dramatische toestanden, door de botsingen I vsn groepen en standen, door het manifest I urakter van de plagen en piinen die de men- I ichen ékandér aandoen. Alles schynt te wan kelen, de gebeurtenissen vólgen elkander op I net een zeldzaam versneld tempo, velen zoeken I vegetelheid, allen hebben vermoeden van I eenig onheü dat achter den horizont ligt te I wachten, als een dier, dat zich tot den sprong I bereidt. Het is de goede tyd voor raddraaiers, I toomeloos eerzuchtig, voor hervormers, een- I Sjdig en fantastisch, om hun slag te slaan en ever de gekromde nekken van de goe-gemeente te komen daar waar zy wezen willen. Vóór den Wereldoorlog scheen het in Europa een idylle te zyn, een eeuwigdurende Zondag, vergeleken by wat we thans beleven. Idealen van eeuwigen vrede deden opgeld, de prole tariërs begonnen hun rechten te krijgen door een langzame evolutie in de denkbeelden, de vrijheid werd verheerlykt, men droomde er nmantisch van schooner vormen aan het jeven-van-allen-dag te geven en deed er ook «at voor, men geloofde aan den vooruitgang. Bn hemel op aarde was het niet, maar de ■den schenen zachter te worden, barboanch- brid werd verontwaardigd gebrandmerkt door het „wereldgeweten", men trachtte met rede lijkheid ontstane moeilijkheden uit den weg te mimen. Hoe lang scpynt die humane tyd achter ons te liggen! De oorlog, en wat er op gevolgd is, heeft ons laten zien hoe dun de cultuurlaag tenslotte was, de meest primitieve instincten kwamen angstig snel weer naar de oppervlakte, en op dit oogenbllk kan niemand met eenlge zekerheid zeggen, dat zyn licht niet over een maand redeloos zal zyn uitgebluscht door een medemensch, wien hy nooit bewust eenig kwaad heeft gedaan. De menach heeft op het verkeerde paard gewed, als we het zoo mogen uitdrukken. Hy heeft op zich-zelf ge wed en niet op den «cheppec Gewaarschuwde, diep religieuze gepsten wisten ook vóór 1914 vel dat het niet alles goud was wat zoo blonk, dat er heel wat decadents wm en dat het cy- nlsche laïclsme weigerde God de plaats te ge ven die Hem toekwam, dat het vryheidsideaal lóó werd uitgelegd, dat den menach practisch tiles geoorloofd was, als hy maar zorgde door de maaen van het net der wetten heen te giippen, we.ten die nog op de christeiyke tra ditie gebaseerd schenen, echter toegepast door pemonen, die zélf niet in de geldigheid van het christendom geloofden. Hun waarschuwin gen bleken te berusten op een helder inzicht, want, thans, vyf en twintig jaar later, doet deze beschaving wanhopige pogingen om aan haar failliet te ontkomen. Om zulk een ingewikkeld proces als de crisis •ener beschaving te schetsen, zyn deze paar aünaa’s natuuriyk veel te kort en summier. Maar de kern van de zaak zal toch niet foutief •ijn. God geeselt de menschheid, zoo zegt de geloovlge. De geest wordt miskend, zegt de humane menach. Het is geen wonder, dat in •ulk een tijd de goed-wlllenden, overtuigd dat lapmiddelen niet meer helpen, zich afvragen, e niet door radicale, maar dan ook werkeiyk radicale veranderingen, een betere toestand kan worden verkregen. Een geschrift van Prof. I>. Paul Hanly Furfey, docent ln de Sociologie •an een Katholieke Uni verst telt van Amerika 2) katholiek priester, spreekt hierover een helder •uord. Het boekje heeft het Imprimatur, en al het zinspelingen die op Amerikaansche toest»nden wyzen, er staat heel wat ln dat al- Wneene geldigheid heeft. Veel van hetgeen in tal van jonge katholieke gemoederen leeft en «n uiting vraagt, vinden we hier in beknopten ’orm terug, en vooral in deze dagen, nu pas d* groote actie van het R.K. Werklledenver- llond vo°r .een nieuwe gemeenschap” is be- Wrom. heeft het een merkwaardige actualiteit. Furfey neemt geen blad voor den mond, zyn Wachten zyn vooral sociologisch, hy houdt **eh bezig met de maatschappeiyke vraagstuk- km, maar men bemerkt aan alles dat zyn *oor’l gevoed wordt door een diepen evange- kschen zin en dat de liefde tot de menschen, **arvan hy biyk geeft, gericht wordt door het ‘“«erste gebod, God lief te hebben. De •thrjjver maakt een scherp onderscheid tus- “Mn gematigde en extremistische menschen. gematigden rechtvaardigen hun houding •9 grond van realisme, zy leggen nadruk op *>rt feit, dat men slechts kan rekenen op een betrekkeiyk goeden wil, zoowel by katholieken 114 hy andersdenkenden. Daar zulks 't geval is, 100 «eggen ze, laten we tevreden zyn met een gematigd en practisch programma van sociale Mi’wuiing inplaats van onze Idealen tot op cnbereikbare hoogten op te schroeven. Beter bet weinig te betrachten en te slagen, dar. tiootsche ondernemingen op te zetten en te •Mukken. Ongetwyfeld betuigt de gematigde hchtlng haar aanhankelykheid aan de Kerk. fca*r ze la er niet op gestéld nadruk te leggen •9 de moeiiyker te aanvaarden gedeelten van kerkleer en, waar vrijheid van meening be- «al ze by voorkeur deze stellingen in- 8en'«i. die het minst extremistisch zyn. de practyk legt deze richting deselfde ge- ®*tlgdheld aan den dag. Ze Is afkeerlg van de B>eer “nsationeele propaganda-mlddelen en **9»*lt zich by politieke actie, sociale werken d* opvoeding, als zynde de gebrulkeiyke mld- óelen tot verwezeniyklng van sociale omvor- •lagen. Het wetsontwerp staande biykt, een king en brengt geen aan. Wellicht zal nog de vraag worden gesteld, of hetzelfde resultaat, materieele naleving van art. 2 van paragraaf 47 van de wet tot verla ging van de openbare uitgaven ook door naam- looze vennootschappen en andere rechtsper soonlijkheid bezittende vereenigingen. niet evengoed kan worden bereikt door opneming In de wet van een artikel, speciaal betreffend deze vennootschappen en vereenigingen, j overeenkomend met de bepalingen, welke ln verschillenden vorm in andere wetten reedy voorkomen. Deze vraag moet ontkennend worden beant woord. De verschillende formules uit die an dere wetten leveren nameiyk zonder uitzonde ring moeilijkheden en ontduikingsmogelykheden op. waarop hier om voor de hand liggende re denen niet nader kan worden ingegaan. De regeering meent, nu handhaving van het reglement autovervoer personen ln het verle den tot zooveel teleurstelling aanleiding heeft gegeven, thans zeker een' oplossing te moeten kiezen, welke geen ruimte voor twyfel meer overlaat. 1) Bewerking van Herman Telrlinck. 2) Prof. dr. Paul Hanly Furfey; „Katholiek Extremisme”. Antwerpen, Eindhoven. Uitge geven door de Katholieke Jongeren Vredes- Actle. M cent per doosje (pl.m. 100 tabl.) Verkrijgbaar by Apothekers en drogisten „Ik ben naar Nederland gekomen zoo ver telt Mgr. Mangold om te zien of wy met de hier wonende vooraanstaande persoonlykheden en met de hier te lande bestaande joodsche vluchtelingen-comlté’s niet een zoodanig con tact kunnen krygen, dat de wil tot hulp aan de Joden een breede geestelyke beweging wordt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5