Rond het Centrale vliegveld De avonturen van een verkeersagentje ABDIJSIROOP De man van Iracema I ALLE ABONNÉ’S F 750.- F 750.- F 250- In Belastingop motorrijtuigen SCHIPHOL GEHAND- HAAFD Elke Lepe! ,u HONIG^KEUKENSTROOP^A^z^^ e rst als U Gu/xlFoiM Xsjzp, 9^ r WOENSDAG 21 DECEMBER 1938 OVERZICHT TWEEDE KAMER •ruiden 5 I 5 Benoemingen -zSi GERóre? VERGADERING ALG. BESTUUR A.N.W.B. - AKKER 'S vetetènkte BEGINT NET NIEUWE JAAR mot oo«\ skl-rwh naar Davos-Glurla120. U BENT DAN WEER 100 «CL! 1 I REFSBUREAUX B I s De meening van de Tweede Kamer over de voorgetielde verhooging Algemeen belang eischt dringend centralisatie DOOR OTFRID VON HANSTEIN KB Eenige der 20 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL T€ ZAKDOEKJE en OIOMIA wtmu DEN HAAG. 20 December 1938 tegen hoest, griep. tas op ltz-f r«w JG-Ltn haar morgen De Dr. Vlelra.” sen voelde en de eenige trouw, weemser lÜ X TABLETTEN r P worden, bet ve>- <keer tot zich te Met donderend geraas vielen de tralies door het dak van het wachthuis en verschrikt vlogen de officier en x0n man schappen uit de deur, schreeuwend, dat er onraad was. Ben van de soldaten wilde door het venster het huis verlaten, maar omdat hij zoo dik wias, bleef ht] in de opening «teken, '9^ „Misschien heb Je gelijk. Je bent nog Jong en de Jeugd is niet zoo gauw geneigd iets op of St. Morftz-Campler w 152.50 van 14 29 Januari 1939 Een uur later bracht een deurwaarder haar de mededeeling, dat zij het hotel niet mocht verlaten en de zaak Severing tegen Severing over vijf dagen voor zou komen. r I Verschillenden leden wezen er nóg op, dat de voorgestelde regeling, indien daarin geen aamfcn lijke beperking wordt aange bracht. zonder twijfel ernstige schade ml toebrengen aan de Nederlandsche fabrigjlge van dieselmotoren. Maar de ijzeren staven, welke door het matroosje naak het bosch zouden worden gebracht, waren mat al te zwaar voor begi. Tot zijn grooten schrik liet hü ze vallen, juist boven het wachtlokaal van de nachtwachten, <Be het kasteel moesten bewaken. Thans wil hij twee gelijkwaardige vliegvelden. Het nationale belang opofferen aan het stede lijke! Dat is benepen politiek. Waarmee, naar wjj vertrouwen, Donderdag, wanneer er wordt gestemd niet aal meegaan. Een aantal "leden, die er aan herinnerden, dat bet platteland, nu zoovele spoorwegstations zijn opgeheven, meer nog dan voordien aange- v.eaen is op het gebruik van autobussen, vroe gen. of, als het ontwerp In zijn Traldigen vorm wet zou worden, geen aanleiding zou kunnen worden gevonden. in bepaalde gevallen aan cutobusondemenïingen een bijdrage uit 's Rijks kas te verstrekken, opdat voor de platteland- bevolking geen reisgelegenheid kome te verval- i ’.en. die werkelijk in een behoefte voorziet. Ten slotte verklaarden eenige leden het, te betreuren, dat de regeering niet eerder met dit wetsontwerp is gekomen. Gaarne zouden sommige leden zien, dat van de omstandigheden, dat de Motorrütulgenbe- ix sttogwet thans voor wijziging wordt voorge dragen. gebruik wordt gemaakt om te voldoen tan enkele reeds lang gekoesterde wenschen. te weten:' ACONHUM Staat dus, naar'de meening der Regeering, voorop de eisch, dit er een nationaal vlieg veld moet komen, de vraag waar dat vliegveld móet worden ingericht acht zijvan secundair belapg. Aanvankelijk achtte zij, vooral om psy chologische redenen, ter vermijding van lederen naijver tusschen de twee grootste steden, een plaats als Leiderdorp het meest aangewezen. Zou zij thans nóg aan het begin van de kwes tie staan, zij zou opnieuw deze plaats het meest geschikt achten. Zij heeft echter in dé Septem berdagen „haar zevenmijlslaarzen aangetrok* ken”, zooals de heer van Lldth, „haar loo ping gemaakt”, zooals de heer Diepenhorst geen zin meer heeft en dat wij eerst de beslis sing van de rechtbank dienen af te wachten. Ik heb het gerecht onmiddellijk van uw ver blijf In Hotel Metropole op de hoogte gebracht en raad u aam u ter beschikking te houden. Ik moet u’ verder meedeelen, dat u natuurlijk onde£ politietoezicht staat en hoop, dat u niet door eenige onvoorzichtigheid een bevel tot arrestatie dat ik gaarne zou zien vermeden zult uitlokken. Tenslotte geef ik nog uiting aan mijn smart over het feit, dat u zelf zich in deze voor u zoo pijnlijke situatie hebt gebracht en ik zou u willen smeeken, nu het nog tijd is. de waarheid te bekennen en zoo een veroordeelend vonnis te ontgaan. Zoodra Senjor Robert Severing door het ge recht in zijn eer hersteld zal zijn, zal hij onge twijfeld ook weder bereid zijn om te onderhan delen over de maatregelen, noodlg om uw toe komst te verzekeren. Met de meeste hoogachting, Verscheidenen hunner waren van oordeel, dat -een beter middel T>m de bedoelde ongelijkheid <-j. te heffen gelegen is in de afschaffing van d motorrijtuigenbelasting voor auto's, welk* door middel van benzinej^yorden voortbewogen rngezien daarvan een sterke uitbreiding van Let motorisch wegverkeer en een daarmede ge lijken tred houdende stijging van de opbrengst van de heffingen op benzine zouden zijn te verwachte^. De verhoogde heffing zal slecht’ o, het wegverkeer drukken en het rallvervoer en de Kamer ’*’«1 vervoer te water, welke voor een zeer be- bronchitis, asthma Flacon 90 ctv t l.öO. 1240. t 4.20. Alom varkrUgbaar ce regtfertog oe oyjaasing van hetgeen MU ais een ongelijkheid ziet, heeft meenen te moeten zoeken in een verhooging van «ie vaste kosten, aan de exploitatie van een dieaelauto verbon den. In tegenstelling met de regeering waren deze leden van oordeel, dat boven het thans gekozen stelsel de voorkeur sou verdienen een regeling, waarbij de ruwe olie op gelijke wijze als de benzine zou worden belast. 1. dat belasting kaarten voor 30 achtereenvol gende dagen zullen worden Ingevoerd, benevens kaarten voor een reeks van door den gebruiker ir te vullen dagen, bijv. 60 als minimum; 3. dat worde gebroken met den regel, dat een kwartaalkaart slechts op den eersten eener maand kan ingaan; 3. dat een soepele regeling worde ingevoerd voor de overschrijving van kaarten van het e*ne motorrijtuig op het andere. Verscheidene leden gaven als hun meening te kennen, dat het niet julst^ls, aHe motor rijtuigen, welke door andere dan aan benzine ontleende kracht worden voortbewogen aan de verhoogde heffing te onderwerpen. Met stomme verbazing had Iracema den brief gelezen. Ze moest hem nog een paar maal overlezen eer ze hem geheel begreep. Toen kreeg zjj een ijskoude rilling. Over welke hulpmiddelen moest deze man beschikken! Hoe fijn moest het net niet ge sponnen zijn, daar hü t had aangedurfd terwijl hij toch wist in het ongeluk te zijn zich zelf bü het gerecht aan te melden en zoo honds brutaal v* banque te «telen. Geel dit Jaar Lua Toilet Zeep in Kerst- verpakking L Als Uw kennissen dit keurig uitziende geschenk ontvangen, zijn-sij ver- heugd, dat er Lux Toilet Zeep inrit. Maar de vreugde stijgt ten top. als zij ook nog oen prachtig crêpe georgette zakdoekje ontdekken en een sierlijk uitgevoerde kalender van 1939. Een smaakvol en waardevol geheel, dat U toch voor slechts 50 cent kunt krijgen. Verhoog de feestvreug de van Uw kennissen met l zulk een welkome Kerstverrassing I verlangde, juffrouw Turner, zat op Madeira. Eindelijk was de dag der rechtszitting aange broken. Eindelijk 'tenminste de beslissing. Ook om andere redenen was het hoog tfjd. Het geld, dat Juffrouw Turner haar geleend had. begon aardig op te raken. Ook een dwaas spel, wanneer het niet zoo bitter ernstig geweest was. ZU. een der rijkste erfgenamen van Lissabon, zou straks haar hotelrekening amper kunnen be talen. Opzettelijk las Iracema dezen ochtendblad. ZU wilde weten, wat men van haar zei. Natuurlijk was het actueele schandaal- proces een dankbaar onderwerp voor alle bladen. Naast elkaar drukten de kranten een zeer slecht gelijkende foto van haar af op straat geknipt en een uiterst geflatteerde van Jenkins. Als kop stond er boven; „Wie van belden deed een meineed?” Dr. Monteiro kwam haar met een gesloten auto halen. Maar ook zoo lets had men ver wacht en voor het hotel stond het zwart van menschen. Uit de laatste uitlatingen van haar advocaat begreep Irifema wel heel duldelUk, hoe slecht haar kansen stopden. „In elk geval hebben wij doctor Costa aan onzen kant.” Z|j antwoordde niet en had hem het liefst de deur gewezen. Ze begreep heel goed, wat zün woorden beteekenden. Zou men haar heden wegens meineed willen veroordeelen. dan was er nog altijd de uitweg ven bet onderzoek naar haar sw’vdiWMjieia Zoodra U «on lepel AbdUilroop hebt Ingenomen voelt U al direct de ver sachtende. slUmoplossende werking. Ne elke lepel bemerkt U dat de slum loskomt, dat Uw hoest minder eeherp en minder veelvuldig wordt. Oe suit U prettiger voelen, minder afgemat. Binnen enkele dagen sal Abdijsiroop dien naren hoest verdreven hebben. Dese werking dankt AKKER e Ab dijsiroop aan haar samenstelling uit oude beproefde geneeskruiden, waaraan nu nog la toegevoegd de 9 krachtig hoeststlllende stof codeïne. Terecht segt men thana dan ook ..'a-Werolda beate Hoestsiroop la Dr. van der Waerden liet zich niet overtui gen. HU diende een motie in, waarbij de Re- gearing werd uitgenoodigd ook Rotterdam met een vUegbgven te bedenken, passend bU zijn beteekenls in het internationale verkeer, een uiotie, die mede werd onderteekend aa. door Ce heeren van Lldth de Jeude en Bongaerts. De minister bewonderde aanvankelUk de for- muieering dezer motie niet. De Regeering heeft van thans Een duidelUk anders«gerichte politiek NEGENDE HOOFDSTUK Matste dagen waren voor Iracema één onafgebroken kwelling geweest. Ze had hasa hotelkamer niet verlaten; zich zelfs het eten boven laten brengen. Toch was het haar alsof zij de oogen van heel Lissabon op zich gericht voelde. lederen dag kreeg zij bezoek van haar rechtsgeleerden raadsman, Dr. Monteiro. Een zeer bekwame man, maar zjj kende hem niet. ZU vertrouwde niemand meer. Daar zü nu toch eenmaal een advocaat hebben moest, had zU de balie gevraagd haar er een aan te bevelen. Dagelijks kreeg zij brieven. Van menschen die zich allen vrienden haars vaders noemden, velen van hen had zU als jong meisje, toen ze ook in Lissabon leefde, gekend. Al deze lieden gaven haar raad betuigden haar hun vriendschap, maar xU had in geen enkelen van hen vertrouwen. Ze wss den toestand van vertwUfellng weer zeer dicht nabU en maskeerde dit alleen door te doen alsof alles haar onverschillig Het. 3e zag tegenover zich een wemeling van tegenstanders, waartegen zU zich niet opgewas- kon zU nu in Lissabon den gang der dingen Afwachten. Ze stapte weer af, to hotel Metropole, waar men haar tenminste reeds kende. Van daaruit •Bhreef ze san Dr Vlelra. „Ik wil mijn rechten doen gelden en ein delijk orde op mUn zaken stellen. Daar u to kwaliteit van advocaat der tegenpartij Aan mij geschreven hebt, verzqpk ik u te geven. Helaas, ik kan ónmogelijk met je mee reizen en ik ben zoo weinig bekend to Lissabon, <iet ik je niet eens het adres van een goeden Advocaat kan opgeven.’’ Met de eerstvolgende scheepsgelegenheid voer Iracema naar Lissabon. Het bedrag, dat juf frouw Turner ter harer beschikking had -ge- •teld, overtrof verre haar verwachtingen. Rustig In de te Amsterdam onder voorzitterschap van den bondsvoorzitter, den heer H. P. J. Bloemers, gehouden vrijwel voltallige winter vergadering van het algemeen bestuur van-den Koninklijken Nedertandschen Toeristenbond AN WB, is de begrootlng voor 1939 goedge keurd en vastgesteld op een eindcijfer van f 1.139.800. Tot leden van het dagelijksch bestuur zijn vervolgens, tet vervanging van de heeren Edo J. Bergsma. die reeds in 1937 als voorzitter van den A.N.W.B. aftrad en daarna tot eerlid van het D. B. werd benoemd, en H. F. M. E. graaf van Limburg Stirum, die wegens persoonlijke redenen zijn functie als lid van het D. B. neer- En zoo kwam de Kamér to de. Zuidéraee terecht In de behandeling van het Zuider- zee-fonds wel te verstaan, waarbU verschillen- ,.dé afgevaardigden, de heer van der Zaal (A.R.) es. den minister vroegen een ^zelfstandig-, heidspólitiek” te willen voeren een politiek, die den Zuiderzee-visschers niet meer op de flaats. waar zU vast liggen, „drooggelegd" laat z’tten, doch hun een nieuw zelfstandig bestaan „op eigen beenen” terug schenkt. De heer Stumpel (RJL) liet in het midden of de kruk ken intact moesten bUjven, dan wel dientfe weggeworpen en pleitte voor een rechtvaardige' schadevergoeding, hoe dan ook, als een natio nale plicht. De Minister overweegt en hü overweegt nor allerlei meer; een sluis bü Kutore en de aansluiting van de Wlertoger- n:eer-gemeenten bü de gemeentelüke todeellng rondom dit nieuw-geWonnen land heen, enz. Met onverflauwde belangstelling volgde een groote groep Volendammers op de gereserveer de tribunes de debatten. Tot .laat, Idat in den pacht, toen aan de oVesaijde nog slechts enkele taste klanten met *Kun ellebogen wüd-uit over de tribune hingen, luisterden z0 zwügend-aan- oachtlg, met de zwijgzaamheid, waarmee nachten op de zee doorbrachten en met de aan dacht, waarnjee hun vaste blikken de netten en de vangst bekeken. de overtuiging, dat haar politiek Rotterdam geen onrecht doet. 1 richtsnoer van. een geeft de motie niet. Dat liet Dr. van der Waerden zich niet zeg- L gen. Rotterdam moest en zou een eigen vlieg- veld hebben, minstens even* goed als Schiphol, slthans géén van slechts secundaire beteekenls en daarmee uit. Als u het nu nóg niet be grijpt, Excellentie! 1 De minister begreep het héél goed. En slingerde altijd hoffelük overigens den heer van der Waerden In het gezicht, dat hü de centralisatie, die de Regeering als een groot nationaal belang ziet, niet wenacht. Ge heel in strijd met zijn eigen betoog in 1933, toen hü. Dr. van der Waerden, zelf met een pleidooi voor de centralisatie kwam aandragen! legde, benoemd de heeren W. N. J. Baekers, in dustrieel te Eindhoven en H. de Bordes, bur gemeester van Bussum. Tot buitengewoon Hd van het D. B. (vacature mr. Nauta) werd ge kozen jhr. mr. W. Michiels van Kessenich. van Maastricht. Herbenoemd werden tot bui tengewone leden van het D. B. de heeren C. R. T. baron Kraijenhoff en Ernst Crone. Tot lid van het algemeen bestuur werd, ter vervulling van een vacature in afd. 10 (Fries land) gekozen jhr. mr. P. M. Baerdt van Sml- nla te Oldeboorn. In de vacature, ontstaan door het overlijden van den heer A. J. W. Wienholts Koestal te Oosterbeek, werd tot stemgerechtigde in de afd. 7 (Gelderland) gekoeen mr. H. T. Obreen, bondsoonstd te Zaltbommel. Na afloop der vergadering werd de nieuwe A.N.W.B.-propaganda-film gedraald, welke de bondspropaganda-avonden wgrdt vertoond. Allerlei geruchten zün in omloop gekomen, die ’t aanzien en den goeden naam van mün cliënt geschaad hebben. De heer Robert Severing heeft dikwUls genoeg pogingen tot verzoening gedaan. Deze heeft u afgewezen, en de oprechte liefde waarmee hü u tegemoet trad, beloond net ver dachtmakingen, die zün eer en goeden naam aan tastten. Onder deze omstandigheden heeft de heer Severing het eenige mogelüke middel om zün goeden naam te herkrügen te baat moeten nemen. Sedert gisteren Is hü tüdelük als leider der firma teruggetreden en heeft het gerecht apibtelijk een procurator benoemd. MUn cUënt heeft verder het gerecht medege deeld, dat u hem van meineed beschuldigt, en den officier van justitie verzocht, rechtsingang tegen hem te openen. Echter heeft hü natuurlijk gelijktijdig u wegens meineed moeten aanklagen, want omdat u onder eede verzekerd heeft niet zün echtge- noote te zün, is het zonder meer duidelijk, dat een van u beiden een meineed heeft gedaan. Ik reken het tot mün plicht, u mede te deelen, dat de getuigen, die mün cliënt tot staving züner verklaring aan het gerecht heeft opgegeven reeds op weg naar Lissabon zün. Wanneer u. tot op heden zooals Ik uit uw brief meen te moeten lezen r nog geen dag vaarding hebt ontvangen, kan d»t slechts omdat deze is verzonden na het vertrek uit Madeira. Het is uitstekend, dat u nu te Lissabon züt. zoodat de zaak voortgang kan hebben. Het zal u zonder meer duldelUk zün. dat per soonlijk contact tusschen en mün client nu De groote rechtszaal, waar de zitting plaats had. was propvol. De aristocratie van Lissabon, in het bijzonder de dames ervan, vulde de pu blieke tribune om getuige te züri van het groot ste sensatieproces sedert jaren. De president opende met een hamerslag d* zitting en nam het woord. „Dit proces is het droevigste, dat ik ooit in mün langdurige ambtelUKe loopbaan heb meegemaakt. Een echtpaar uit den hoogsten stand" der samenleving stalt voor onze vier schaar. De belde erfgenamen van een zeer ge- zlenen koopman van volstrekt vlekkelooeen naam. De beide echtelieden hebben elkaar’ over «n weer van meineed beschuldigd. Van een aller- zondlgsten meineed, want het gaat niet om het feit van het huwelük zelf, het gaat om de identiteit van den echtgenoot. Ik roep eerst de namen der gedaagde getui gen af: de heer John uit Londen." .JUerl'X Onwillekeurig kromp' Iracema Ineen, toen Ml den gewezen koetsier herkende, die het ven» meed iemand anders aan te zien dan don prezi- dent van het hoé. ..Kellner Rowland Black, uit Londen.”* ,4ïler!" Iracema kreeg hoop De rechter scheen on- artüdlg te. zün- dat was de kellner uit Seyds Hotel zü herkende hem direct. alvorens mij tot het gerecht te wenden -* om een bespreking. Het antwoord kwam spoedig. „Hooggeachte Mevrouw, De Aangelegenheid staat er nu anders voor, Wdenz w laatate verblijf to If hon Isngrük gedeelte met dieselmotoren 'plaats vin den. vrü laten. Het %evol^<daarvan is, dat het bedrijfsleven in aanzienlijke mindere mate, dan mogelijk zou zün. baat zal vinden van het prachtige i^euwe wegennet Vele apdery leden achtten de Uums gekozen oplossing, waarbü het bestaande tarief van de inotorrütuigenbelasting wordt verhoogd voor motorrütuigen, waarin een dieselmotor Is aan gebracht en daartegenover dan eenige ver zachting wordt toegepast in de op de benzine drukkende lasten, in beginsel een gelukkige. ZU meenden echter, dat getracht moet-wor den met^behoud van het beginsel bestaande be zwaren zooveel mogelük te ondervangen. Zoo wezen deze leden in het bijzonder op de po sitie, waarin het locale autobusverkeer zal ko men te verkeeren. Naar liet oordeel van sommige leden Is niet voldoende aandacht geschonken aan het feit, dat de dieseltractie op een geheel ander plan staat dan de tractie met benzinemotoren. Ook heeft men zich niet In voldoende mate rekenschap gegeven van het fpjt, dat de voor gestelde belastlngverljpoging voor een groot deel een verschuiving van den druk van het luxe- i verkeer naar' hek bedrüfsverkeer beteekent. Zeer te betreuren achtten -deze leden het, dat van het bübehoorende wüls hartstochtelük om hem- neen slaande mee- ntogen altijd de hoffelükheld zelve; duldelük, beslist, een hartig woordje apprecleerend, maar steeds correct. De gemoederen mochten be wogen zün, hetgeen zich demonstreerde in het feit, dat vele tientallen leden om in de ter men van dezen avond te blijven voortdurend heen en weer pendelden tusschen het spreekge stoelte en de ministerstafel al naar gelang er van de eene of van de andere züde werd ge sproken, de minister wond nch-'nlet op, zette kalm het standpunt van de Regeering uiteen. En dat was volkomen helder. De Regeering acht, aldus minister van Buu- ren, op dé aller-eerste plaats centralisatie van het nationale luchtverkeer v? we nacht. Zooals Iedere kleine haven, die niet het eind- en begin punt vanrgroote lijnen kaï standlgst doet het transitfl trekken omdat zü daar^JE^erbindlngsmoge- Hjkheden krijgt, die zü zelf niet kan onderhou den, zoo moet ook een klein land als het onze volle profüt zien te trekken van het transito- verkeer, dit verkeer over onze vliegvelden zien te lokken, omdat dit niet alleen In feite de be- langrjjkheid zoowel van het blnnenlandsche als van het buitenlandsche relzigersvervoer over treft. doch ook de meeste mogelijkheden biedt. Welnu: wil men het üansito-verkeer lokken, wil men de groote buitehlandsche luchtltjnen ertoe bewegen binnen onze grenzen te landen, dan moet men twee dingen doen: ten eerste zooveel mogelük jiet aanbod van lading concen- treeren op één vliegveld en ten tweede dit ééne vliegveld zoo goed mogelük outilleeren. Het na tionale belang van onj land op. luchtvaartge bied eischt dus, naar het oordeel der Regeering. één nationale luchthaven. Verdeeling staat gelijk met verspilling. Het belang van een of andere stad móet wijken tegenover het natjg- naile> luchtvaartbelang. Dat gebeurt niet alleen in ons land, maar ook elders. Antwerpen bij voorbeeld heeft geen vliegveld van eenige be teekenls. 6aar gaat,, geen enkele internationale Hjn van uit. Daar wordt alleen maar een vüf tal pendeldiensten met Brussel onderhouden. Dat is alles. Drie sociaal-democraten zaten elkander met I wre gezichten aan te kijken; dr. van der I Waerden, met zün grijze sikje en zün leven- I dige oogjes zat met gekruiste armen naast I professor van Gelderen, op wiens kalen sche- I del het scherpe licht van dc zjjlampen Ureer- I kaatste. Zü keken elkaar niet aan. En ze I moesten ook allebei niets hebben van ir^ Vos, I die op het eerste bankje jün groven scherp- J gesneden kop tusschen zün handen klemde en met een cynischen grimlach over de neder- I s lagen van Rotterdam de rede van den mi nister aanhoorde. Het vliegveld had den twistappel geworpen tuschen de soclaal-democratlsche broederen. Dr. van der Waerden vona. dat er twee vel den moesten komen, nét zooals er twee havens In ons land zün; prof, v&n Gelderen vond er één voldoende mits gevestigd op een geo- graphisch centraal gelegen punt ergens tus- achen Amsterdam. Rotterdam, Den Haag en Utrecht; ir. Vos achtte Schiphol, In de on- middellüke nabijheid van de grootste8 der be-« trokken steden #elege^ de meest aangewezen plaats voor een centraal vliegveld.- Dat waren zoo de drl<^voornaamste meento- gen in het debat over de vliegveldkweftie, die ^vanavond, bü de voortgezette behandeling van bét Verkeersfonds, uit. de Kamer naar voren kwamen. Daaromheen groepeerden zich de an deren. Bü df- v^n der’ Waerden, die de zorg voor luchthavens als een aangelegenheid van dr RUksoverheid aangemerkt wilde zien'en die eventueel de beide vliegvelden, zoowel Schip hol als Waalhaven, oadec ééh directie, één Rükstoezicht en één financieel en technisch beheer wensohte te steUen, opdat xü niet to het vaarwgtgr van stedelüke belangen elkander zouden bestrijden en het nationale luchtvaart belang zouden schaden, sloten zich de heeren Schllthuis (V. D.) en Posthuma (C. D. U.) mln of meer aan. De heer Fongaerts (RK.) aarzelde tosschen Dr. van der Waerden’s standpunt en dat van diens partijgenoot Prof, van Gelderen. Indien het Schiphol moet worden, dan moet ook Rotterdam zün deel krijgen meefide hü, maar -een nationale oplossing, gelük de aanleg van een vliegveld In LefdeYdorp, Is dit niet. Dat o fond de heer van Lldth de Jeude óók. Ronduit de partü van Leiderdorp kozen de heeren Krij ger (OJI.) en Diepenhorst (A.R.) terwül Ir. Vos alleen steun vond bü ‘den minister. Minister van Buuren blüft tusschen de dlk- het uitdrukte. Niet in de eerste plaats, om dat de kosten iets hooger dreigdep te wor den, dan aanvankelUk terumdse* omdat di toestand Jier staataftoancië^to dien tüd ^ets i^lnder rooskleurig werd iniezien. dan en kele maanden tevoren, doch vooral om een an- dere, heel ernstige reden. In de September dagen eischte Defensie een spoedige beslissing cm eren t het vliegveld omdat de nieuwe mili taire vliegvelden met den meest bekwamen spoed moesten worden ingericht. Rotterdam bood toen actieven tegenstand, weigerde loodsen voor de militaire luchtvaart op Waalhaven toe te laten. De Regeering zag zich toen gedwongen haar aanvankelUk plan- een burgervUrgveld to het midden, to Leider dorp, en terzüde op Schiphol en Waalhaven twee militaire luchtvaartterreinen, prijs te ge ien en een heel nieuw plan op te stellen. In dat plan had zü Waalhaven en Schiphol niet meer voor militaire doeleinden noodlg doch daarin paste Schiplfol wel uitstekend als cen traal burgervliegveld. Waarom dan 12 millioen extra uitgeven voor Leidersdorp! Rotterdam zal Waalhaven wel kunnen behou den doch zal er, terwille van de nationale be langen, in moeten berusten dat de Regeering dit vliegveld als secundair beschouwt en het niet dezelfde plaats to het international^ lucht verkeer toekent als <Je ééne nationale lucht- laven schiphol. Dat neme men echter niet te tragisch. Vergeleken bü Leiderdorp scheelt de cfstand Rotterdam precies een kwartier. Als men nu weet dat het centrum van Londen 50 minuten van Croydon ligt, het centrum van K openhagen even ver vliegveld, het centrum van Parüs 55 minuten van Le Bourget, dan hoeft,men toch over de 70 minuten, dieRotterdams centrum van £chij>hol komt te liggen, wanneer de wegen caarheen voltooid zün. geen ach en wee te roepen. Blükens het voorlooplg verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van de Motorrütulgenbelastingwet hadden zeer vele leden met instemming gezien, dat de regeering thans het initiatief heeft genomen tot wegne ming van de ongelükheid in belastingheffing, welke bestaat met betrekking tot het gebruik van motorrijtuigen, voorzien van*M>enzlnemoto- ren. eenerzüds en het gebruik van motorrijtui gen voortbewogen door middel van diesel motoren. anderzijds. Intusschen heerschte onder deze leden geen eenstemmigheid over de vraag, of de to bet entwerp vervatte regeling al dan niet moet wor- - 'den beschouwd als het aangewezen of althans als het beste middel om tot het genoemde doel te geraken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 19