Rond het Centrale vliegveld
De avonturen van een verkeersagentje
ABDIJSIROOP
De man van Iracema I
ALLE ABONNÉ’S F 750.- F 750.- F 250-
In
Belastingop
motorrijtuigen
SCHIPHOL GEHAND-
HAAFD
Elke Lepe!
,u
HONIG^KEUKENSTROOP^A^z^^
e
rst
als U Gu/xlFoiM Xsjzp,
9^
r
WOENSDAG 21 DECEMBER 1938
OVERZICHT TWEEDE KAMER
•ruiden
5 I 5
Benoemingen
-zSi
GERóre?
VERGADERING ALG. BESTUUR
A.N.W.B. -
AKKER 'S vetetènkte
BEGINT NET NIEUWE JAAR
mot oo«\ skl-rwh naar
Davos-Glurla120.
U BENT DAN WEER 100 «CL!
1 I REFSBUREAUX
B I s
De meening van de Tweede Kamer
over de voorgetielde verhooging
Algemeen belang eischt
dringend centralisatie
DOOR OTFRID VON HANSTEIN
KB
Eenige
der 20
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
T€ ZAKDOEKJE en
OIOMIA
wtmu
DEN HAAG. 20 December 1938
tegen hoest, griep.
tas
op
ltz-f r«w
JG-Ltn
haar
morgen
De
Dr. Vlelra.”
sen voelde en de eenige trouw, weemser lÜ
X
TABLETTEN
r
P
worden, bet ve>-
<keer tot zich te
Met donderend geraas vielen de tralies door het dak van
het wachthuis en verschrikt vlogen de officier en x0n man
schappen uit de deur, schreeuwend, dat er onraad was. Ben
van de soldaten wilde door het venster het huis verlaten, maar
omdat hij zoo dik wias, bleef ht] in de opening «teken,
'9^
„Misschien heb Je gelijk. Je bent nog Jong
en de Jeugd is niet zoo gauw geneigd iets op
of St. Morftz-Campler w 152.50
van 14 29 Januari 1939
Een uur later bracht een deurwaarder haar
de mededeeling, dat zij het hotel niet mocht
verlaten en de zaak Severing tegen Severing
over vijf dagen voor zou komen.
r
I
Verschillenden leden wezen er nóg op,
dat de voorgestelde regeling, indien daarin
geen aamfcn lijke beperking wordt aange
bracht. zonder twijfel ernstige schade ml
toebrengen aan de Nederlandsche fabrigjlge
van dieselmotoren.
Maar de ijzeren staven, welke door het matroosje naak het
bosch zouden worden gebracht, waren mat al te zwaar voor
begi. Tot zijn grooten schrik liet hü ze vallen, juist boven het
wachtlokaal van de nachtwachten, <Be het kasteel moesten
bewaken.
Thans wil hij twee gelijkwaardige vliegvelden.
Het nationale belang opofferen aan het stede
lijke!
Dat is benepen politiek.
Waarmee, naar wjj vertrouwen,
Donderdag, wanneer er wordt gestemd niet aal
meegaan.
Een aantal "leden, die er aan herinnerden,
dat bet platteland, nu zoovele spoorwegstations
zijn opgeheven, meer nog dan voordien aange-
v.eaen is op het gebruik van autobussen, vroe
gen. of, als het ontwerp In zijn Traldigen vorm
wet zou worden, geen aanleiding zou kunnen
worden gevonden. in bepaalde gevallen aan
cutobusondemenïingen een bijdrage uit 's Rijks
kas te verstrekken, opdat voor de platteland-
bevolking geen reisgelegenheid kome te verval-
i ’.en. die werkelijk in een behoefte voorziet.
Ten slotte verklaarden eenige leden het, te
betreuren, dat de regeering niet eerder met dit
wetsontwerp is gekomen.
Gaarne zouden sommige leden zien, dat van
de omstandigheden, dat de Motorrütulgenbe-
ix sttogwet thans voor wijziging wordt voorge
dragen. gebruik wordt gemaakt om te voldoen
tan enkele reeds lang gekoesterde wenschen. te
weten:'
ACONHUM
Staat dus, naar'de meening der Regeering,
voorop de eisch, dit er een nationaal vlieg
veld moet komen, de vraag waar dat vliegveld
móet worden ingericht acht zijvan secundair
belapg. Aanvankelijk achtte zij, vooral om psy
chologische redenen, ter vermijding van lederen
naijver tusschen de twee grootste steden, een
plaats als Leiderdorp het meest aangewezen.
Zou zij thans nóg aan het begin van de kwes
tie staan, zij zou opnieuw deze plaats het meest
geschikt achten. Zij heeft echter in dé Septem
berdagen „haar zevenmijlslaarzen aangetrok*
ken”, zooals de heer van Lldth, „haar loo
ping gemaakt”, zooals de heer Diepenhorst
geen zin meer heeft en dat wij eerst de beslis
sing van de rechtbank dienen af te wachten.
Ik heb het gerecht onmiddellijk van uw ver
blijf In Hotel Metropole op de hoogte gebracht
en raad u aam u ter beschikking te houden.
Ik moet u’ verder meedeelen, dat u natuurlijk
onde£ politietoezicht staat en hoop, dat u niet
door eenige onvoorzichtigheid een bevel tot
arrestatie dat ik gaarne zou zien vermeden
zult uitlokken.
Tenslotte geef ik nog uiting aan mijn smart
over het feit, dat u zelf zich in deze voor u
zoo pijnlijke situatie hebt gebracht en ik zou u
willen smeeken, nu het nog tijd is. de waarheid
te bekennen en zoo een veroordeelend vonnis
te ontgaan.
Zoodra Senjor Robert Severing door het ge
recht in zijn eer hersteld zal zijn, zal hij onge
twijfeld ook weder bereid zijn om te onderhan
delen over de maatregelen, noodlg om uw toe
komst te verzekeren.
Met de meeste hoogachting,
Verscheidenen hunner waren van oordeel, dat
-een beter middel T>m de bedoelde ongelijkheid
<-j. te heffen gelegen is in de afschaffing van
d motorrijtuigenbelasting voor auto's, welk*
door middel van benzinej^yorden voortbewogen
rngezien daarvan een sterke uitbreiding van
Let motorisch wegverkeer en een daarmede ge
lijken tred houdende stijging van de opbrengst
van de heffingen op benzine zouden zijn te
verwachte^. De verhoogde heffing zal slecht’
o, het wegverkeer drukken en het rallvervoer en
de Kamer ’*’«1 vervoer te water, welke voor een zeer be-
bronchitis, asthma
Flacon 90 ctv t l.öO. 1240. t 4.20. Alom varkrUgbaar
ce regtfertog oe oyjaasing van hetgeen MU ais
een ongelijkheid ziet, heeft meenen te moeten
zoeken in een verhooging van «ie vaste kosten,
aan de exploitatie van een dieaelauto verbon
den. In tegenstelling met de regeering waren
deze leden van oordeel, dat boven het thans
gekozen stelsel de voorkeur sou verdienen een
regeling, waarbij de ruwe olie op gelijke wijze
als de benzine zou worden belast.
1. dat belasting kaarten voor 30 achtereenvol
gende dagen zullen worden Ingevoerd, benevens
kaarten voor een reeks van door den gebruiker
ir te vullen dagen, bijv. 60 als minimum;
3. dat worde gebroken met den regel, dat een
kwartaalkaart slechts op den eersten eener
maand kan ingaan;
3. dat een soepele regeling worde ingevoerd
voor de overschrijving van kaarten van het
e*ne motorrijtuig op het andere.
Verscheidene leden gaven als hun meening
te kennen, dat het niet julst^ls, aHe motor
rijtuigen, welke door andere dan aan benzine
ontleende kracht worden voortbewogen aan de
verhoogde heffing te onderwerpen.
Met stomme verbazing had Iracema den brief
gelezen.
Ze moest hem nog een paar maal overlezen
eer ze hem geheel begreep. Toen kreeg zjj een
ijskoude rilling.
Over welke hulpmiddelen moest deze man
beschikken! Hoe fijn moest het net niet ge
sponnen zijn, daar hü t had aangedurfd terwijl
hij toch wist in het ongeluk te zijn zich zelf
bü het gerecht aan te melden en zoo honds
brutaal v* banque te «telen.
Geel dit Jaar Lua Toilet Zeep in Kerst-
verpakking L Als Uw kennissen dit keurig
uitziende geschenk ontvangen, zijn-sij ver-
heugd, dat er Lux Toilet Zeep inrit.
Maar de vreugde stijgt ten top. als zij
ook nog oen prachtig crêpe georgette
zakdoekje ontdekken en een sierlijk
uitgevoerde kalender van 1939. Een
smaakvol en waardevol geheel, dat
U toch voor slechts 50 cent kunt
krijgen. Verhoog de feestvreug
de van Uw kennissen met
l zulk een welkome
Kerstverrassing I
verlangde, juffrouw Turner, zat op Madeira.
Eindelijk was de dag der rechtszitting aange
broken.
Eindelijk 'tenminste de beslissing.
Ook om andere redenen was het hoog tfjd.
Het geld, dat Juffrouw Turner haar geleend had.
begon aardig op te raken. Ook een dwaas spel,
wanneer het niet zoo bitter ernstig geweest was.
ZU. een der rijkste erfgenamen van Lissabon,
zou straks haar hotelrekening amper kunnen be
talen.
Opzettelijk las Iracema dezen
ochtendblad.
ZU wilde weten, wat men van haar zei.
Natuurlijk was het actueele schandaal-
proces een dankbaar onderwerp voor alle
bladen. Naast elkaar drukten de kranten een
zeer slecht gelijkende foto van haar af op
straat geknipt en een uiterst geflatteerde van
Jenkins. Als kop stond er boven;
„Wie van belden deed een meineed?”
Dr. Monteiro kwam haar met een gesloten
auto halen. Maar ook zoo lets had men ver
wacht en voor het hotel stond het zwart van
menschen.
Uit de laatste uitlatingen van haar advocaat
begreep Irifema wel heel duldelUk, hoe slecht
haar kansen stopden. „In elk geval hebben wij
doctor Costa aan onzen kant.”
Z|j antwoordde niet en had hem het liefst de
deur gewezen. Ze begreep heel goed, wat zün
woorden beteekenden. Zou men haar heden
wegens meineed willen veroordeelen. dan was
er nog altijd de uitweg ven bet onderzoek naar
haar sw’vdiWMjieia
Zoodra U «on lepel AbdUilroop hebt
Ingenomen voelt U al direct de ver
sachtende. slUmoplossende werking.
Ne elke lepel bemerkt U dat de slum
loskomt, dat Uw hoest minder eeherp
en minder veelvuldig wordt. Oe suit
U prettiger voelen, minder afgemat.
Binnen enkele dagen sal Abdijsiroop
dien naren hoest verdreven hebben.
Dese werking dankt AKKER e Ab
dijsiroop aan haar samenstelling
uit oude beproefde geneeskruiden,
waaraan nu nog la toegevoegd de 9
krachtig hoeststlllende stof codeïne.
Terecht segt men thana dan ook
..'a-Werolda beate Hoestsiroop la
Dr. van der Waerden liet zich niet overtui
gen. HU diende een motie in, waarbij de Re-
gearing werd uitgenoodigd ook Rotterdam met
een vUegbgven te bedenken, passend bU zijn
beteekenls in het internationale verkeer, een
uiotie, die mede werd onderteekend aa. door
Ce heeren van Lldth de Jeude en Bongaerts.
De minister bewonderde aanvankelUk de for-
muieering dezer motie niet. De Regeering heeft
van thans
Een duidelUk
anders«gerichte politiek
NEGENDE HOOFDSTUK
Matste dagen waren voor Iracema één
onafgebroken kwelling geweest. Ze had hasa
hotelkamer niet verlaten; zich zelfs het eten
boven laten brengen. Toch was het haar alsof
zij de oogen van heel Lissabon op zich gericht
voelde. lederen dag kreeg zij bezoek van haar
rechtsgeleerden raadsman, Dr. Monteiro. Een
zeer bekwame man, maar zjj kende hem niet.
ZU vertrouwde niemand meer. Daar zü nu
toch eenmaal een advocaat hebben moest, had
zU de balie gevraagd haar er een aan te bevelen.
Dagelijks kreeg zij brieven. Van menschen die
zich allen vrienden haars vaders noemden, velen
van hen had zU als jong meisje, toen ze ook in
Lissabon leefde, gekend. Al deze lieden gaven
haar raad betuigden haar hun vriendschap,
maar xU had in geen enkelen van hen vertrouwen.
Ze wss den toestand van vertwUfellng weer zeer
dicht nabU en maskeerde dit alleen door te doen
alsof alles haar onverschillig Het.
3e zag tegenover zich een wemeling van
tegenstanders, waartegen zU zich niet opgewas-
kon zU nu in Lissabon den gang der dingen
Afwachten.
Ze stapte weer af, to hotel Metropole, waar
men haar tenminste reeds kende. Van daaruit
•Bhreef ze san Dr Vlelra.
„Ik wil mijn rechten doen gelden en ein
delijk orde op mUn zaken stellen. Daar u
to kwaliteit van advocaat der tegenpartij
Aan mij geschreven hebt, verzqpk ik u
te geven. Helaas, ik kan ónmogelijk met je mee
reizen en ik ben zoo weinig bekend to Lissabon,
<iet ik je niet eens het adres van een goeden
Advocaat kan opgeven.’’
Met de eerstvolgende scheepsgelegenheid voer
Iracema naar Lissabon. Het bedrag, dat juf
frouw Turner ter harer beschikking had -ge-
•teld, overtrof verre haar verwachtingen. Rustig
In de te Amsterdam onder voorzitterschap
van den bondsvoorzitter, den heer H. P. J.
Bloemers, gehouden vrijwel voltallige winter
vergadering van het algemeen bestuur van-den
Koninklijken Nedertandschen Toeristenbond
AN WB, is de begrootlng voor 1939 goedge
keurd en vastgesteld op een eindcijfer van
f 1.139.800.
Tot leden van het dagelijksch bestuur zijn
vervolgens, tet vervanging van de heeren Edo
J. Bergsma. die reeds in 1937 als voorzitter van
den A.N.W.B. aftrad en daarna tot eerlid van
het D. B. werd benoemd, en H. F. M. E. graaf
van Limburg Stirum, die wegens persoonlijke
redenen zijn functie als lid van het D. B. neer-
En zoo kwam de Kamér to de. Zuidéraee
terecht In de behandeling van het Zuider-
zee-fonds wel te verstaan, waarbU verschillen-
,.dé afgevaardigden, de heer van der Zaal (A.R.)
es. den minister vroegen een ^zelfstandig-,
heidspólitiek” te willen voeren een politiek,
die den Zuiderzee-visschers niet meer op de
flaats. waar zU vast liggen, „drooggelegd" laat
z’tten, doch hun een nieuw zelfstandig bestaan
„op eigen beenen” terug schenkt. De heer
Stumpel (RJL) liet in het midden of de kruk
ken intact moesten bUjven, dan wel dientfe
weggeworpen en pleitte voor een rechtvaardige'
schadevergoeding, hoe dan ook, als een natio
nale plicht. De Minister overweegt en hü
overweegt nor allerlei meer; een sluis bü
Kutore en de aansluiting van de Wlertoger-
n:eer-gemeenten bü de gemeentelüke todeellng
rondom dit nieuw-geWonnen land heen, enz.
Met onverflauwde belangstelling volgde een
groote groep Volendammers op de gereserveer
de tribunes de debatten. Tot .laat, Idat in den
pacht, toen aan de oVesaijde nog slechts enkele
taste klanten met *Kun ellebogen wüd-uit over
de tribune hingen, luisterden z0 zwügend-aan-
oachtlg, met de zwijgzaamheid, waarmee
nachten op de zee doorbrachten en met de aan
dacht, waarnjee hun vaste blikken de netten
en de vangst bekeken.
de overtuiging, dat haar politiek
Rotterdam geen onrecht doet. 1
richtsnoer van. een
geeft de motie niet.
Dat liet Dr. van der Waerden zich niet zeg- L
gen. Rotterdam moest en zou een eigen vlieg-
veld hebben, minstens even* goed als Schiphol,
slthans géén van slechts secundaire beteekenls
en daarmee uit. Als u het nu nóg niet be
grijpt, Excellentie! 1
De minister begreep het héél goed.
En slingerde altijd hoffelük overigens
den heer van der Waerden In het gezicht, dat
hü de centralisatie, die de Regeering als een
groot nationaal belang ziet, niet wenacht. Ge
heel in strijd met zijn eigen betoog in 1933,
toen hü. Dr. van der Waerden, zelf met een
pleidooi voor de centralisatie kwam aandragen!
legde, benoemd de heeren W. N. J. Baekers, in
dustrieel te Eindhoven en H. de Bordes, bur
gemeester van Bussum. Tot buitengewoon Hd
van het D. B. (vacature mr. Nauta) werd ge
kozen jhr. mr. W. Michiels van Kessenich.
van Maastricht. Herbenoemd werden tot bui
tengewone leden van het D. B. de heeren C.
R. T. baron Kraijenhoff en Ernst Crone.
Tot lid van het algemeen bestuur werd, ter
vervulling van een vacature in afd. 10 (Fries
land) gekozen jhr. mr. P. M. Baerdt van Sml-
nla te Oldeboorn.
In de vacature, ontstaan door het overlijden
van den heer A. J. W. Wienholts Koestal te
Oosterbeek, werd tot stemgerechtigde in de
afd. 7 (Gelderland) gekoeen mr. H. T. Obreen,
bondsoonstd te Zaltbommel.
Na afloop der vergadering werd de nieuwe
A.N.W.B.-propaganda-film gedraald, welke
de bondspropaganda-avonden wgrdt vertoond.
Allerlei geruchten zün in omloop gekomen, die
’t aanzien en den goeden naam van mün cliënt
geschaad hebben. De heer Robert Severing heeft
dikwUls genoeg pogingen tot verzoening gedaan.
Deze heeft u afgewezen, en de oprechte liefde
waarmee hü u tegemoet trad, beloond net ver
dachtmakingen, die zün eer en goeden naam
aan tastten.
Onder deze omstandigheden heeft de heer
Severing het eenige mogelüke middel om zün
goeden naam te herkrügen te baat moeten
nemen. Sedert gisteren Is hü tüdelük als leider
der firma teruggetreden en heeft het gerecht
apibtelijk een procurator benoemd.
MUn cUënt heeft verder het gerecht medege
deeld, dat u hem van meineed beschuldigt, en
den officier van justitie verzocht, rechtsingang
tegen hem te openen.
Echter heeft hü natuurlijk gelijktijdig u
wegens meineed moeten aanklagen, want omdat
u onder eede verzekerd heeft niet zün echtge-
noote te zün, is het zonder meer duidelijk, dat
een van u beiden een meineed heeft gedaan.
Ik reken het tot mün plicht, u mede te deelen,
dat de getuigen, die mün cliënt tot staving züner
verklaring aan het gerecht heeft opgegeven
reeds op weg naar Lissabon zün.
Wanneer u. tot op heden zooals Ik uit uw
brief meen te moeten lezen r nog geen dag
vaarding hebt ontvangen, kan d»t slechts omdat
deze is verzonden na het vertrek uit Madeira.
Het is uitstekend, dat u nu te Lissabon züt.
zoodat de zaak voortgang kan hebben.
Het zal u zonder meer duldelUk zün. dat per
soonlijk contact tusschen en mün client nu
De groote rechtszaal, waar de zitting plaats
had. was propvol. De aristocratie van Lissabon,
in het bijzonder de dames ervan, vulde de pu
blieke tribune om getuige te züri van het groot
ste sensatieproces sedert jaren.
De president opende met een hamerslag d*
zitting en nam het woord.
„Dit proces is het droevigste, dat ik ooit
in mün langdurige ambtelUKe loopbaan heb
meegemaakt. Een echtpaar uit den hoogsten
stand" der samenleving stalt voor onze vier
schaar. De belde erfgenamen van een zeer ge-
zlenen koopman van volstrekt vlekkelooeen
naam.
De beide echtelieden hebben elkaar’ over «n
weer van meineed beschuldigd. Van een aller-
zondlgsten meineed, want het gaat niet om het
feit van het huwelük zelf, het gaat om de
identiteit van den echtgenoot.
Ik roep eerst de namen der gedaagde getui
gen af: de heer John uit Londen."
.JUerl'X
Onwillekeurig kromp' Iracema Ineen, toen Ml
den gewezen koetsier herkende, die het ven»
meed iemand anders aan te zien dan don prezi-
dent van het hoé.
..Kellner Rowland Black, uit Londen.”*
,4ïler!"
Iracema kreeg hoop De rechter scheen on-
artüdlg te. zün- dat was de kellner uit Seyds
Hotel zü herkende hem direct.
alvorens mij tot het gerecht te wenden -*
om een bespreking.
Het antwoord kwam spoedig.
„Hooggeachte Mevrouw,
De Aangelegenheid staat er nu anders voor,
Wdenz w laatate verblijf to If hon
Isngrük gedeelte met dieselmotoren 'plaats vin
den. vrü laten. Het %evol^<daarvan is, dat het
bedrijfsleven in aanzienlijke mindere mate, dan
mogelijk zou zün. baat zal vinden van het
prachtige i^euwe wegennet
Vele apdery leden achtten de Uums gekozen
oplossing, waarbü het bestaande tarief van de
inotorrütuigenbelasting wordt verhoogd voor
motorrütuigen, waarin een dieselmotor Is aan
gebracht en daartegenover dan eenige ver
zachting wordt toegepast in de op de benzine
drukkende lasten, in beginsel een gelukkige.
ZU meenden echter, dat getracht moet-wor
den met^behoud van het beginsel bestaande be
zwaren zooveel mogelük te ondervangen. Zoo
wezen deze leden in het bijzonder op de po
sitie, waarin het locale autobusverkeer zal ko
men te verkeeren.
Naar liet oordeel van sommige leden Is niet
voldoende aandacht geschonken aan het feit,
dat de dieseltractie op een geheel ander plan
staat dan de tractie met benzinemotoren.
Ook heeft men zich niet In voldoende mate
rekenschap gegeven van het fpjt, dat de voor
gestelde belastlngverljpoging voor een groot deel
een verschuiving van den druk van het luxe-
i verkeer naar' hek bedrüfsverkeer beteekent.
Zeer te betreuren achtten -deze leden het, dat
van het bübehoorende
wüls hartstochtelük om hem- neen slaande mee-
ntogen altijd de hoffelükheld zelve; duldelük,
beslist, een hartig woordje apprecleerend, maar
steeds correct. De gemoederen mochten be
wogen zün, hetgeen zich demonstreerde in het
feit, dat vele tientallen leden om in de ter
men van dezen avond te blijven voortdurend
heen en weer pendelden tusschen het spreekge
stoelte en de ministerstafel al naar gelang er
van de eene of van de andere züde werd ge
sproken, de minister wond nch-'nlet op, zette
kalm het standpunt van de Regeering uiteen.
En dat was volkomen helder.
De Regeering acht, aldus minister van Buu-
ren, op dé aller-eerste plaats centralisatie van
het nationale luchtverkeer v? we nacht. Zooals
Iedere kleine haven, die niet het eind- en begin
punt vanrgroote lijnen kaï
standlgst doet het transitfl
trekken omdat zü daar^JE^erbindlngsmoge-
Hjkheden krijgt, die zü zelf niet kan onderhou
den, zoo moet ook een klein land als het onze
volle profüt zien te trekken van het transito-
verkeer, dit verkeer over onze vliegvelden zien
te lokken, omdat dit niet alleen In feite de be-
langrjjkheid zoowel van het blnnenlandsche als
van het buitenlandsche relzigersvervoer over
treft. doch ook de meeste mogelijkheden biedt.
Welnu: wil men het üansito-verkeer lokken,
wil men de groote buitehlandsche luchtltjnen
ertoe bewegen binnen onze grenzen te landen,
dan moet men twee dingen doen: ten eerste
zooveel mogelük jiet aanbod van lading concen-
treeren op één vliegveld en ten tweede dit ééne
vliegveld zoo goed mogelük outilleeren. Het na
tionale belang van onj land op. luchtvaartge
bied eischt dus, naar het oordeel der Regeering.
één nationale luchthaven. Verdeeling staat
gelijk met verspilling. Het belang van een of
andere stad móet wijken tegenover het natjg-
naile> luchtvaartbelang. Dat gebeurt niet alleen
in ons land, maar ook elders. Antwerpen bij
voorbeeld heeft geen vliegveld van eenige be
teekenls. 6aar gaat,, geen enkele internationale
Hjn van uit. Daar wordt alleen maar een vüf
tal pendeldiensten met Brussel onderhouden.
Dat is alles.
Drie sociaal-democraten zaten elkander met
I wre gezichten aan te kijken; dr. van der
I Waerden, met zün grijze sikje en zün leven-
I dige oogjes zat met gekruiste armen naast
I professor van Gelderen, op wiens kalen sche-
I del het scherpe licht van dc zjjlampen Ureer-
I kaatste. Zü keken elkaar niet aan. En ze
I moesten ook allebei niets hebben van ir^ Vos,
I die op het eerste bankje jün groven scherp-
J gesneden kop tusschen zün handen klemde en
met een cynischen grimlach over de neder-
I s lagen van Rotterdam de rede van den mi
nister aanhoorde.
Het vliegveld had den twistappel geworpen
tuschen de soclaal-democratlsche broederen.
Dr. van der Waerden vona. dat er twee vel
den moesten komen, nét zooals er twee havens
In ons land zün; prof, v&n Gelderen vond er
één voldoende mits gevestigd op een geo-
graphisch centraal gelegen punt ergens tus-
achen Amsterdam. Rotterdam, Den Haag en
Utrecht; ir. Vos achtte Schiphol, In de on-
middellüke nabijheid van de grootste8 der be-«
trokken steden #elege^ de meest aangewezen
plaats voor een centraal vliegveld.-
Dat waren zoo de drl<^voornaamste meento-
gen in het debat over de vliegveldkweftie, die
^vanavond, bü de voortgezette behandeling van
bét Verkeersfonds, uit. de Kamer naar voren
kwamen. Daaromheen groepeerden zich de an
deren. Bü df- v^n der’ Waerden, die de zorg
voor luchthavens als een aangelegenheid van
dr RUksoverheid aangemerkt wilde zien'en die
eventueel de beide vliegvelden, zoowel Schip
hol als Waalhaven, oadec ééh directie, één
Rükstoezicht en één financieel en technisch
beheer wensohte te steUen, opdat xü niet to
het vaarwgtgr van stedelüke belangen elkander
zouden bestrijden en het nationale luchtvaart
belang zouden schaden, sloten zich de heeren
Schllthuis (V. D.) en Posthuma (C. D. U.) mln
of meer aan. De heer Fongaerts (RK.) aarzelde
tosschen Dr. van der Waerden’s standpunt en
dat van diens partijgenoot Prof, van Gelderen.
Indien het Schiphol moet worden, dan moet
ook Rotterdam zün deel krijgen meefide hü,
maar -een nationale oplossing, gelük de aanleg
van een vliegveld In LefdeYdorp, Is dit niet. Dat
o fond de heer van Lldth de Jeude óók. Ronduit
de partü van Leiderdorp kozen de heeren Krij
ger (OJI.) en Diepenhorst (A.R.) terwül Ir. Vos
alleen steun vond bü ‘den minister.
Minister van Buuren blüft tusschen de dlk-
het uitdrukte. Niet in de eerste plaats, om
dat de kosten iets hooger dreigdep te wor
den, dan aanvankelUk terumdse* omdat
di toestand Jier staataftoancië^to dien tüd
^ets i^lnder rooskleurig werd iniezien. dan en
kele maanden tevoren, doch vooral om een an-
dere, heel ernstige reden. In de September
dagen eischte Defensie een spoedige beslissing
cm eren t het vliegveld omdat de nieuwe mili
taire vliegvelden met den meest bekwamen
spoed moesten worden ingericht.
Rotterdam bood toen actieven tegenstand,
weigerde loodsen voor de militaire luchtvaart
op Waalhaven toe te laten. De Regeering zag
zich toen gedwongen haar aanvankelUk plan-
een burgervUrgveld to het midden, to Leider
dorp, en terzüde op Schiphol en Waalhaven
twee militaire luchtvaartterreinen, prijs te ge
ien en een heel nieuw plan op te stellen. In
dat plan had zü Waalhaven en Schiphol niet
meer voor militaire doeleinden noodlg doch
daarin paste Schiplfol wel uitstekend als cen
traal burgervliegveld. Waarom dan 12 millioen
extra uitgeven voor Leidersdorp!
Rotterdam zal Waalhaven wel kunnen behou
den doch zal er, terwille van de nationale be
langen, in moeten berusten dat de Regeering
dit vliegveld als secundair beschouwt en het
niet dezelfde plaats to het international^ lucht
verkeer toekent als <Je ééne nationale lucht-
laven schiphol. Dat neme men echter niet te
tragisch. Vergeleken bü Leiderdorp scheelt de
cfstand Rotterdam precies een kwartier. Als
men nu weet dat het centrum van Londen 50
minuten van Croydon ligt, het centrum van
K openhagen even ver
vliegveld, het centrum van Parüs 55 minuten
van Le Bourget, dan hoeft,men toch over de
70 minuten, dieRotterdams centrum van
£chij>hol komt te liggen, wanneer de wegen
caarheen voltooid zün. geen ach en wee te
roepen.
Blükens het voorlooplg verslag der Tweede
Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van
de Motorrütulgenbelastingwet hadden zeer vele
leden met instemming gezien, dat de regeering
thans het initiatief heeft genomen tot wegne
ming van de ongelükheid in belastingheffing,
welke bestaat met betrekking tot het gebruik
van motorrijtuigen, voorzien van*M>enzlnemoto-
ren. eenerzüds en het gebruik van motorrijtui
gen voortbewogen door middel van diesel
motoren. anderzijds.
Intusschen heerschte onder deze leden geen
eenstemmigheid over de vraag, of de to bet
entwerp vervatte regeling al dan niet moet wor-
- 'den beschouwd als het aangewezen of althans
als het beste middel om tot het genoemde doel
te geraken