Rond het Centrale vliegveld alleabonné’S f 750.-f 750.-F250- De avonturen van een verkeersagentje Belasting op motorrijtuigen De man van Iracema j ^DOOR OTFRID VON HANSTEIN SCHIPHOL GEHAND- HAAFD Elke Lepe! HOHIG’s KEUKEHSTROOP^Zr^z^^ 1 WOENSDAG 21 DECEMBER‘1938 OVERZICHT TWEEDE KAMER Benoemingen V - L d Algemeen belang eiacht dringend centralisatie VERGADERING ALG. BESTUUR A.N.W.B3 De meening van de Tweede Kamer over de voorgeatelde verhooging BEGINT MET NIEUWE JAAR met een ski-reis naar Davos-Glarls120. U BENT DAN WEER 100 pCLI I I REISBUREAUX I50cts.^ AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL KB aCOHHum Eenige der 20 ZAKDOEKJE EN AKKER 'S v^istènAte ABDIJSIROOP tegen hoeat^riep/5^^FbronchiUa^Liithma Flacon 90 et., f I.Ö0. f J 40. 4.20. Alom verkrijgbaar H B PIOMtl «•►nu DEN HAAG, 20 December 1938 ’ruiden ’i van onderhouden. van NEGENDE HOOFDSTUK haar morgen Dr. Vieira." (Wordt wrvoigd) „.ff.,. SWS.V'. Met donderend geraas vielen de tralies door het dak van het wachthuis en verschrikt vlogen de officier en zijn man schappen uit de deur, schreeuwend, dat er onraad was. Een van de soldaten wilde door het venster het huis verlaten, maar omdat hij zoo dik was. bleef IXj in de opening steken gekomen, die 'an mijn client een bevel tot ■n vermeden Maar de ijzeren staven, welke door het matroosje naar het Aosch zouden worden gebracht, waren wat al te zwaar voor hem. Tot zijn grooten schrik .liet hij ae vallen, juist boven het wachtlokaal van de nachtwachten, <fie het kasteel moesten bewaken. zijn Edo urz-r s-aui a. of St MorHz.Campfer 152.50 van 14 29 Januari 1939 ce regeering ae oplossing van hetgeen ajj ala een ongelijkheid ziet heeft meenen te moeten zoeken in een verhooging van de vaste kosten, aan de exploitatie van een dleaelauto verbon den. In tegenstelling met de regeering warm deze leden van oordeel, dat boven bet thana gekozen stelsel de voorkeur zou verdienen een regeling, waarbij de ruwe olie op gelijke wtjze als de benzine zou worden belast. Een uur later bracht een deurwaarder haar de mededeeling. dat zij het hotel niet mocht verlaten en de zaak Severing tegen Severing over vijf dagen voor zou komen. TABLETTEN SLECHTS gen,voortbewogen motoren, anderzijds. Intusschen heerschte onder deze leden geen eenstemmigheid over de vraag, of de in bet entwerp vervatte regeling al dan niet moet wor den beschouwd als het aangewezen of althans als het beste middel om tot het genoemde doe; te geraken de overtuiging, dat haar politiek Rotterdam geen onrecht doet. J richtsnoer van een geeft de motie niet. Dat liet Dr. van der Waerden zich niet zeg gen, Rotterdam moest en zou een eigen vlieg veld hebben, minstens even goed ah Schiphol, elthans géén van slechts secundaire beteekenis en daarmee uit. Als u het nu nóg niet be grijpt, Excellentie! De minister begreep het héél goed. En slingerde altijd hoffelijk overigens den heer van der Waerden in het gezicht, dat hij de centralisatie, die de Regeering als een g’-oot nationaal belang ziet, niet wehscht. Ge heel in strijd niet zijn eigen betoofe in 1933. toen hij. Dr. van der Waerden, zelf met een pleidooi voor de centralisatie kwam aandragen! Met stomme verbazing had Iracema den brief gelezen. Ze moest hem nog een paar maal overlezen eer ze hem geheel begreep. Toen kreeg zij een Ijskoude rilling. Over welke hulpmiddelen moest deze man beschikken! Hoe fijn moest het net niet ge sponnen zijn, daar hjj t had aangedurfd terwijl hij toch wist in het ongeljjk te zijn zich zelf bjj het gerecht aan te melden en zoq honds-1 brutaal va banque te spelen, l Een aantal leden, die er aan herinnerden, dat het platteland, nu zoovele spoorwegstations zijn opgeheven, meer nog dan voordien aange wezen is op het gebruik van autobussen, vroe gen. of. als het ontwerp in zijn huldigen vorm wet sou worden, geen aanleiding zou kunnen worden gevonden, in bepaalde gevallen aan rutobusondememingen een bijdrage uit 's Rijks kas te verstrekken, opdat voor de platteland- bevolking geen reisgelegenheid korne te verval len. die werkelijk in een behoefte vóórziet. Ten slotje verklaarden eenige leden het te betreuren, dat de regeering niet eerder met dit wetsontwerp is gekomen. Gaarne zouden sommige leden zien, dat van de omstandigheden, dat de Motorrijtuigenbe- Ustingwet thans voor wijziging wordt voorge dragen. gebruik wordt gemaakt om te voldoen wan-enkele reeds lang gekoesterde wensehen, te weten: De groote rechtszaal, waar de sitting plaats had. was propvol. De aristocratie van T .issabon, in het bijzonder de dames ervan, vulde de pu blieke tribune om getuige te zijn van het groot ste sensatleproces sedert jaren. De president opende met een hamerslag de zitting en nam het woord. „Dit proces is het droevigste, dat ik ooit in mijn langdurige ambtelijke loopbaan heb meegemaakt. Een echtpaar uit den hoogsten stand der samenleving staat voor onze vier schaar. De beide erfgenamen van een zeer ge zinnen koopman van volstrekt* vlekkelooeen naam. Dg beide echtelieden hebben elkaar over en weer van meineed beschuldigd. Van een aller- zondigsten meineed, want het gaat niet om het feit van het huwelijk zelf, het gaat om de identiteit van den echtgenoot. Ik roep eerst de namen der gedaagde getui gen afde heer John uit Londen." ..Hier!" Onwillekeurig kromp Iracema ineen, toen 80 den gewezen koetsier herkende, die het ver meed iemand anders aan te zien dan den preei- dent van het hof. ..Kellner Rowland Black, uit Londen." „Hier!" Iracema kreeg hoop. De rechter scheen cn- lartijdig te zijn dat was de fcellner uit Seyds Hotel zij herkende hem direct. 1. dat belast int: kaarten voor 30 achtereenvol gende dagen zullen worden ingevoerd, benevens kaarten voor een reeks van door den gebruiker ir te vullen dagen, bijv. 60 als minimum; 2. dat worde gebróken met den regel, dat een kwartaalkaart slechts op den eersten eener maand kan ingaan; 3. dat een soepele regeling worde ingevoerd voor de overschrijving van kaarten van het e-ne motorrijtuig op het andere. Verscheidene leden ge—” als hun meening te kennen, dat het niet juist is. alle motor rijtuigen, welke door andere dan aan benzine ontleende kracht worden voortbewogen, aan de verhoogde heffing te onderwerpen. Vele andere leden achtten de thans gekozen oplossing, waarbij het bestaande tarief van de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd voor motorrijtuigen, waarin een dieselmotor is aan gebracht en daartegenover dan eenige ver zachting wordt toegepast in de op de benzine drukkende lasten, in beginsel een gelukkige. Zij meenden echter, dat getracht moet wor den met behoud van het beginsel bestaande be zwaren zooveel mogelijk te ondervangen. Zoo wezen deze leden in het bijzonder op de po sitie, waarin het locale autobusverkeer zal ko men te verkeeren. Naar het oordeel' van sommige leden is niet voldoende aandacht geschonken aan het feit, dat de dieseltractie op een geheel ander plan staat dan de tractie met benzinemotoren. Ook heeft, men zich niet in voldoende mate rekenschap gegeven van het feit, dat de voor gestelde belastingverhooging voor een groot deel een verschuiving van den druk van het luxe- 'erkeer naar het bedrijfsverkeer betêekent. Zeer te betreuren achtten deze leden het, dat Staat dus, naar de meening der Regeering, voorop de etsch, dit er een nationaal vlieg veld moet komen, de vraag waar dat vliegveld moet worden ingericht acht zij van secundair Ifflang Aanvankelijk achtte zij, vooral om psy chologische redenen, ter vermijding van lederen naijver tusschen de twee grootste steden, een plaats als Leiderdorp het meest aangewezen. Zou zij thans nóg aan het begin van de kwes tie staan, zij zou opnieuw deze plaats het meest geschikt achten. Zij heeft echter ln*de Septem berdagen „haar zevenmijlslaarzen aangetrok kén”, zooals de heer van Lldth, „haar loo ping gemaakt”, zooals de heer Diepenhorst geen zin meer heeft en dat wij eerst de beslis sing van de rechtbank dienen af te wachten. Ik heb het gerecht onmiddellijk van uw ver blijf in Hotel Metropol» op de hoogte gebracht en raad u aan u ter beschikking te houden. Ik moet u verder meedeelen, dat u natuurlijk onder politietoezicht ’staat en hoop, dat u niet door eenige onvoorzichtigheid i arrestatie dat ik gaarne zou n2e; zult uitlokken. Tenslotte geef ik nog uiting aan mijn smart over het feit, dat u zelf zich in deze voor u zog pijnlijke situatie hebt gebracht en ik zou u willen smeeken, nu het nog tijd is, de waarheid te bekennen en zoo een veroordeelend vonnis te ontgaan. Zoodra Senjor Robert Severing door het ge recht in zijn eer hersteld zal zijn, zal hij onge twijfeld ook weder bereid zijn om te onderhan delen over de maatregelen, noodig om uw toe komst te verzekeren. Met de meeste hoogachting. Verschillenden leden wezen er nog op, dat de voorgestelde regeling, Indien daarin geen aanzienlijke beperking wordt aange bracht, zondek twijfel ernstige schade aal toebrengen aan de Nederlandse!» fabricage van dieselmotoren. 577 Allerlei geruchten zijn in omloop 't aanzien en den goeden naam Vi geschaad hebben. De heer Robert Severing heeft dikwijls genoeg pogingen tot verzoening gedaan. Deze heeft u afgewezen, en de oprechte liefde waarmee hij u tegemoet trad, beloond met ver dachtmakingen, die zijn eer en goeden naam aan tastten. Onder deze omstandigheden heeft de heer Severing het eenige mogelijke middel om zijn goeden naam te herkrijgen te baat moeten nemen. Sedert gisteren is hij tijdelijk als leider der firma teruggetreden en heeft het gerecht ambtelijk een procurator benoemd. Mijn cliënt heeft verder het gerecht medege deeld, dat u hem van meineed beschuldigt, en den officier van justitie verzocht, rechtsingang tegen hem te openen. a Echter heeft hij natuurlijk: gelijktijdig u wegens meineed moeten aanklagen, want omdat u onder eede verzekerd heeft niet zijn echtge- noote te zijn, is het zonder meer duidelijk, dat een van u beiden een meineed heeft gedaan. Ik reken het tot mijn plicht, u mede te deelen, dat de getuigen, die mijn diént tot staving zijner verklaring aan het gerecht heeft opgegeven reeds op weg naar Lissabon zijn. Wanneer u. tot op heden zooals ik uit uw brief meen te moeten lezen nog geen dag vaarding hebt ontvangen, kan det slechts omdat deze is verzonden na het vertrek uit Madeira. Het is uitstekend, dat u nu te Lissabon zijt. zoodat de zaak voortgang kan hebben. Het zal u zonder meer duidelijk zijn, dat per soonlijk contact tusschen en mijn cliënt nu r Thans wil hij twee gelijkwaardige vliegvelden. Het nationale belang opofferen aan het stede- HJke! Dat is benepen politiek. Waarmee, naar wij vertrouwen, de Kamer Donderdag, wanneer er wordt gestemd niet zal meegaan. Verscheldenen hunner waren van oordeel, dat ten beter middel om de bedoelde ongelijkheid eg te heffen gelegen is in de afschaffing van d motorrijtuigenbelasting jopr auto's, welk» door middel van benzine worden voortbewogen ringezien daarvan een sterke uitbreiding van Let motorisch wegverkeer en een daarmede ge lijken tred houdende' stijging van de opbrengst van de heffingen op benzine zouden zijn te verwachten. De verhoogde heffing zal slecht' o, het wegverkeer drukken en het railvervoer en het vervoer te water, welke voor een zeer be langrijk gedeelte met dieselmotoren plaats vin den. vrij laten. Het gevolg daarvan is, dat het bedrijfsleven in aanzienlijke mindere mate, dan mogelljk zou zijn, baat zal vinden van het prachtige nieuwe wegennet Drie soclaal-democraten zaten elkander met gure gezichten aan te kijken; dr. van der Waerden, met zijn grijze sikje en zijn leven dige oogjes zat met gekruiste armen naast professor v" Gelderen, op wiens kalen sche del het scherpe licht van dc zljlampen weer kaatste. Zij keken elkaar niet aan. En ze moesten ook allebei niets hebben van Ir. Vos, die op het eerste bankje zijn groven seberp- gesneden kop tusschen zijn handen klemde en met een cynischen grimlach over de neder lagen van Rotterdam de rede van den mi nister aanhoorde. Het vliegveld had den twistappel geworpen tusschen de sociaal-democratische broederen. Dr. van der Waerden vona. dat er twee vel den moesten komen, nét zooals er twee havens in ons land zijn; prof, van Gelderen vond er één voldoende mits gevestigd op een geo- graphisch centraal gelegen punt ergens tus- schen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht; ir. Vos achtte Schiphol, in de on- middellijke nabijheid van de grootste der be trokken steden gelegen, de meest aangewezen plaats voor een centraal vliegveld. Dat waren zoo de drie voornaamste meerlin gen in het debat over de vliegveldkwestie, die vanavond, bij de voortgezette behandeling van het Verkeersfonds, uit de Kamer naar voren kwamen. Daaromheen groepeerden zich de an deren. Bij dr. van der Waerden, die de zorg voor luchthavens als een aangelegenheid van de Rijksoverheid aangemerkt wilde zien en die eventueel de beide vliegvelden, zoowel Schip hol als Waalhaven, onder één directie, één Rljkstoezicht en één financieel en technisch belleer wenschte te stellen, ppdat zij niet in het vaarwater van stedelijke belangen elkander zouden bestrijden en het nationale luchtvaart- belang zouden schaden, sloten zich de heeren Schilthuis (V. D.) en Posthuma (C. D. U.) mln of meer aan. De heer Eongaerts (RK.) aarzelde tusschen Dr. van der Waerden’s standpunt en “dat van diens partijgenoot Prof, van Gelderen. Indien het Schiphol moet worden, dan moet ook Rotterdam zijn deel krijgen meende hij, maar een nationale oplossing, gelijk de aanleg van een vliegveld in Leiderdorp, is dit niet. Dat vond de heer van Lldth de Jeude óók. Ronduit de partij van Leiderdorp kozen de heeren Krij ger (C.H.) en Diepenhorst (Alt.) terwijl Ir. Vos alleen steun vond bij den minister. Minister van Buuren blijft tusschen de dik wijls hartstochtelijk om hem neen slaande mee- nlngen altijd de hoffelijkheid zelve; duidelijk, beslist, een hartig woordje apprecleerend, maar steeds correct. De gemoederen mochten be wogen zijn, hetgeen zich demonstreerde in het feit, dat vele tientallen leden om in de ter men van dezen avond te blijven voortdurend been en weer pendelden tusschen het spreekge stoelte en de ministerstafel al naar gelang er van de eene of van de andere zijde werd ge sproken. de minister wond zich niet op, zette kalm het standpunt van de Regeering uiteen. En dat was volkomen helder. De Regeering acht, aldus minister van Buu ren, op de aller-eerste plaats centralisatie van het nationale luchtverkeer gewenscht. Zooals Iedere kleine haven, die niet het eind- en begin punt van groote lijnen kan worden, het ver standigst doet het transito-verkeer tot zich te trekken omdat zjj daardoor verbindingsmoge lijkheden krijgt, die zij zelf niet kan onderhou den, zoo moet ook een klein land als het onze volle profijt zien te trekken van het transito- verkeer, dit verkeer over onze vliegvelden zien to lokken, omdat dit niet alleen in feite de be langrijkheid zoowel van het binnenlandse!» als van het buitenlandse!» reizlgersvervoer over treft, doch ook de meeste mogelijkheden biedt. Welnu: wil men het transito-verkeer lokken, wil men de groote buitenlandse!» lichtlijnen ertoe bewegen binnen onze grenzen te landen, dan moet men twee dingen doen: ten eerste zooveel mogelijk het aanbod van lading concen- treeren op één vliegveld en ten tweede dit ééne vliegveld zoo goed mogelijk outilleeren. Het na tionale belang van ons land op luchtvaartge bied eischt dus, naar het oordeel der Regeering, één nationale luchthaven. Verdeeling staat gelijk met verspilling. Het belang van een of andere stad moet wijken tegenover het natio nale luchtvaartbelang. Dat gebeurt niet alleen in ons land, maar ook elders. Antwerpen bij voorbeeld heeft geen vliegveld van eenige be teekenis. Daar gaat geen enkele internationale lijn van uit. Daar wordt alleen maar een vijf tal pendeldiensten met Brussel Dat is alles. In de te Amsterdam onder voorzitterschap van den bondsvoorzitter, den heer H. P. J. Bloemers. gehouden vrijwel voltallige winter vergadering van het algemeen bestuur van den Koninklijken Nederlandschen Toeristenbond A.N.W.B. is de begrooting voor 1939 goedge keurd en vastgesteld op een eindcijfer f 1.139.800. Tot leden van het dagelijkse!) bestuur vervolgens, ter vervanging van de heeren J. Bergsma. die reeds in 1937 als voorzitter van den A.N.W.B. af traden daarna tot eerlid van het D. B. werd benoemd, en H. F. M. E. graaf van Limburg Stirum, die wegens persoonlijke redenen zijn functie als lid van het D. B. neer legde. benoemd de heeren W. N J. Baekers, in dustrieel té Eindhoven en Hl de Bordes, bur gemeester 'van Bussum. Tol buitengewoon lid van het D. B. (vacature mr. Nauta) werd ge kozen jhr. mr. W Michiels van -Kessenich, van Maastricht. Herbenoemd werden tot bui tengewone leden van het D. B. de heeren C. R. T. baron Kraüenhoff en Ernst Crone. Tot lid van het algemeen bestuur werd, ter vervulling van een vacature in afd. 10 (Fries land) gekozen jhr. mr. P. M Baerdt van Smi- nia te Oldeboorn. In de vacature, .ontstaan door het overleden van den heer A. ’J. W. Wienholts Koestal te Oosterbeek. werd tot stemgerechtigde in de afd. 7 (Gelderland) gekozen mr. H. T. Obreen. bondsconsul te Zaltbommel. Na afloop der vergadering werd de nieuwe A N W B -propaganda-film gedraaid, welke op de bondspropaganda-avonden wordt vertoond. Dr. van der Waerden Het zich niet overtui gen. Hjj diende een motie in, waarbij de Re geering werd ultgenoodigd ook Rotterdam met een vlieghaven te bedenken, passend bij zijn beteekenis in het internationale, verkeer, een motie, die mede werd onderteekend o.a. door cc heeren van Lldth de Jeude en Bcngaerts. De minister bewonderde aanvankelijk'de for- muleering dezer motie niet. De Regeering heeft van thans Een duidelijk anders-gerichte politiek De laatste dagen waren voor Iracema één onafgebroken kwelling geweest. Ze had haar hotelkamer niet verlaten; zich zelfs het eten boven laten brengen. Toch was het haar alsof zij de oogen van heel Lissabon op zich gericht voelde. lederen dag kreeg zij bezoek van haar rechtsgeleerden raadsman, Dr. Monteiro. Een zeer bekwame man, maar zij kende hem niet. Zjj vertrouwde niemand meer. Daar zij nu toch eenmaal een advocaat hebben moest, had zjj de balie gevraagd haar er een aan te bevelen. Dagelijks kreeg zjj brieven. Van menschen die zich allen vrienden haars vaders noemden, velen van hen had zij als jong meisje, toen ze ook in Lissabon leefde, gekend. Al deze lieden gaven haar raad betuigden haar hun vriendschap, maar zij had in geen enkelen van hen vertrouwen. Ze was den toestand van vertwijfeling weer zeer dicht nabij en maskeerde dit alleen door te doen alsof allee haar onverschillig liet. 3e zag tegenover zich een wemeling van tegenstanders, waartegen zij'zich niet opgewas sen voelde en de eenige vrouw, waarnaar s*j e Blijkens het voorlooplg verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van de Motorrijtuigenbelastingwet hadden zeer vele leden met. Instemming gezien, dat de regeering thans het initiatief heeft genomen.lot wegne ming van de ongelijkheid in belastingheffing, welke bestaat met betrekking tot het gebruik van motorrijtuigen, voorzien van benzinemoto ren. eenerzijds en het gebruik van motorrjjtui- door middel van dlesel- En zoo kwam de Kamer in de Zuiderzee terecht in de behandeling van bet Zulder- zee-fonds wel te verstaan, waarbij verschillen de afgevaardigden, de heer van der Zaal (A.R.) e.a. den minister vroegen een „zelfstandig- heldspolitiek" te willen voeren een politiek, die den Zulderzee-visschers niet meer op de plaats, waar zij vast liggen. „drooggelegd” laat z'tten, doch hun een nieuw zelfstandig bestaan „op eigen beenen" terug schenkt. De heer Stumpel (RK.) liet in het midden of de kruk ken intact moesten blijven, dan wel diende weggeworpen en pleitte voor een rechtvaardige schadevergoeding, hoe dan ook, als een natio nale plicht. De Minister overweegt en hij overweegt nog allerlei meer; een sluis bij Kuinre en de aansluiting van de Wieringer. n:eer-gemeenten bjj de gemeentelijke indeeling rondom dit nieuw-gewonnen land heen, enz. Met onverflauwde belangstelling volgde een grdbte groep Volendammers op de gereserveer- oe tribunes de debatten. Tot laat, laat in den racht, toen aan de overzijde nog slechts enkele Vaste klanten met hun ellebogen wtfd-uit over de tribune hingen; luisterden zjj zwijgend-aan- aachtig, met de zwijgzaamheid, waarmee Hj nachten op de zee doorbrachten en met de aan dacht, waarmee hun vaste blikken de netten en de vangst bekeken. verlangde, juffrouw Turner, zat op Madeira. Eindelijk was de dag der rechtszitting aange broken. Eindelijk tenminste de beslissing. Ook om andere redenen was het hoog tijd. Het geld, dat juffrouw Turner haar geleend had. begon aardig op te raken. Ook een dwaas spel, wanneer het niet zoo bitter ernstig geweest was. Zij, een der rijkste erfgenamen van Lissabon, zou straks haar hotelrekening amper kunnen be talen. Opzettelijk las Iracema dezen xhtendblad. •U wilde weten, wat men van haar zei. Natuurlijk was het actueele schandaal- proces een dankbaar onderwerp voor alle bladen. Naast elkaar drukten de kranten een zeer slecht gelijkende foto van haar af op straat geknipt en een uiterst geflatteerde van Jenkins. Als kop stond er boven: „Wie van beiden deed een meineed?” Dr. Monteiro kwam haar met een gesloten auto halen. Maar ook zoo iets had men ver wacht en voor het hotel stond het zwart van menschen. Uit de laatste uitlatingen vin haar advocaat begreep Iracema wel heel duidelijk, hoe slecht haar kansen stonden. ,Jn elk geval hebben wij doctor Costa aan onzen kant." Z0 antwoordde niet en had hem het liefst de deur gewezen. Ze begreep heel goed, wat zijn woorden beteekenden. Zou men haar heden wegens meineed willen veroordeelen. dan was er nog altijd de uitweg van bet onderzoek naar baar geestvermogens. Zoodra U een lepel Abdijsiroop hebt inrenomen voelt U al direct de ver sachtende. slUmoplossende werking. Na elke lepel bemerkt U dat de slijm loskomt, dat Uw hoest minder scherp en minder veelvuldig wordt. Ge tuit U prettiger voelen, minder afgemat. Binnen enkele dagen sal Abdijsiroop dien naren hoest verdreven hebben. Deze werking dankt AKjKER’s Ab dijsiroop aan haar samenstelling uit oude beproefde geneeskruiden, waaraan nu nog is toegevoegd de krachtig hoeststillende stof codeïne. Terecht zegt men thans dan ook ..'•-Werelds beate Hoestsiroop'* ia. .Misschien heb je gelijk. Je bent nog jong de jeugd is niet zoo gauw geneigd iets op *e geven. Helaas, ik kan ónmogelijk met je mee Risen en ik ben zoo weinig bekend in Lissabon, d»t ik je niet eens het adres .van een goeden Advocaat kan opgeven.” Met de eerstvolgende scheepsgelegenheid voer Iracema naar Lissabon. Het bedrag, dat juf frouw Turner ter harer beschikking had ge- «teld, overtrof verre haar verwachtingen. Rustig kon zjj nu in Lissabon den gang der dingen •fwachten. Ze stapte weer af, in hotel Metropole, waar haar tenminste reeds kende. Van daaruit •chreef ze aan Dr Vieira. „Ik wil mijn rechten doen gelden en ein delijk orde op mijn zaken stellen. Daar u in kwaliteit van advocaat der tegenpartij aan mij geschreven hebt, verzoek ik u alvorens mij tot het gerecht te wenden om een bespreking. Het antwoord kwam spoedig. „Hooggeachte Mevrouw, Da aangelegenheid staat er nu anders vooe, «tn tijdens uw laatste verblijf in Lissabon. i -- het uitdrukte. Niet in de eerste plaats, orn aat de koeten iets hooger dreigden te wor den, dan aanvankelijk geraamd en omdat dc toestand der staatsfinanciën in dien tijd iets minder rooskleurig werd ingezien, dan en kele maanden tevoren, doch vooral om een an dere, heel ernstige reden. In de September dagen eischte Defensie een spoedige beslissing cmtrent het vliegveld omdat de nieuwe mili taire vliegvelden met den meest bekwamen spoed moesten worden ingericht. Rotterdam bood toen actie ven tegenstand, veigerde loodsen voor de militaire luchtvaart op Waalhaven toe te laten. De Regeering zag zich toen gedwongen haar aanvankelijk plan een burgervUegveld in het midden, in Leider dorp, en terzijde op Schiphol en Waalhaven twee militaire luchtvaartterreinen, prijs te ge ien en een'-heel nieuw plan op te stellen. In dat plan had zij Waalhaven en Schiphol niet meer voor militaire doeleinden noodig doch daarin paste Schiphol wel uitstekend als cen traal burgervUegveld. Waarom dan 12 millioen extra uitgeven voor Leidersdorp! Rotterdam zal Waalhaven wel kunnen behou den doch zal er, terwille van de nationale be langen, in moeten berusten dat de Regeering dit vliegveld als secundair beschouwt en het niet dezelfde plaats in het internationale lucht verkeer toekent als de ééne nationale lucht- taven schiphol. Dat neme men echter niet te tragisch. Vergeleken bU Leiderdorp scheelt de cfstand Rotterdam precies een kwartier. Als men nu weet dat het centrum van Londen 50 minuten van Croydon Ugt, het centrum Kopenhagen even ver van het bijbehoorende vl»gveld, het centrum van Parijs 53 minuten van Ia Bourget, dan hoeft men toch over de 70 minuten, die Rotterdams centrum van Schiphol komt te liggen, wanneer de wegen daarheen voltooid zijn, geen ach en wee te roepen. |g j Geef dit jaar Lux Toilet Zeep m Kerst- verpakking! Als Uw kennissen dit keurig uitziende geschenk ontvangen, zijn zij ver- heugd, dat er Lux Toilet Zeep inzit. Maar de vreugde stijgt ten top. als zij L\ °°h nog een prachtig crêpe georgette Av zakdoekje ontdekken .en een sierlijk uitgevoerde kalender vafl 1939. Een ■jk\ smaakvol en waardevol 'geheel, dat U toch voor slechts 50 cent kunt i. tak\ ^riÏ9*n- Verhoog de feestvreug de van Uw kennissen met a zulk een welkome Kerstverrassing I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 9