Rond het Centrale vliegveld
alleabonné’S f 750.-f 750.-F250-
De avonturen van een verkeersagentje
Belasting op
motorrijtuigen
De man van Iracema j
^DOOR OTFRID VON HANSTEIN
SCHIPHOL GEHAND-
HAAFD
Elke Lepe!
HOHIG’s KEUKEHSTROOP^Zr^z^^
1
WOENSDAG 21 DECEMBER‘1938
OVERZICHT TWEEDE KAMER
Benoemingen
V
- L
d
Algemeen belang eiacht
dringend centralisatie
VERGADERING ALG. BESTUUR
A.N.W.B3
De meening van de Tweede Kamer
over de voorgeatelde verhooging
BEGINT MET NIEUWE JAAR
met een ski-reis naar
Davos-Glarls120.
U BENT DAN WEER 100 pCLI
I I REISBUREAUX
I50cts.^
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
KB
aCOHHum
Eenige
der 20
ZAKDOEKJE EN
AKKER 'S v^istènAte
ABDIJSIROOP
tegen hoeat^riep/5^^FbronchiUa^Liithma
Flacon 90 et., f I.Ö0. f J 40. 4.20. Alom verkrijgbaar
H
B
PIOMtl
«•►nu
DEN HAAG, 20 December 1938
’ruiden
’i
van
onderhouden.
van
NEGENDE HOOFDSTUK
haar
morgen
Dr. Vieira."
(Wordt wrvoigd)
„.ff.,.
SWS.V'.
Met donderend geraas vielen de tralies door het dak van
het wachthuis en verschrikt vlogen de officier en zijn man
schappen uit de deur, schreeuwend, dat er onraad was. Een
van de soldaten wilde door het venster het huis verlaten, maar
omdat hij zoo dik was. bleef IXj in de opening steken
gekomen, die
'an mijn client
een bevel tot
■n vermeden
Maar de ijzeren staven, welke door het matroosje naar het
Aosch zouden worden gebracht, waren wat al te zwaar voor
hem. Tot zijn grooten schrik .liet hij ae vallen, juist boven het
wachtlokaal van de nachtwachten, <fie het kasteel moesten
bewaken.
zijn
Edo
urz-r s-aui a.
of St MorHz.Campfer 152.50
van 14 29 Januari 1939
ce regeering ae oplossing van hetgeen ajj ala
een ongelijkheid ziet heeft meenen te moeten
zoeken in een verhooging van de vaste kosten,
aan de exploitatie van een dleaelauto verbon
den. In tegenstelling met de regeering warm
deze leden van oordeel, dat boven bet thana
gekozen stelsel de voorkeur zou verdienen een
regeling, waarbij de ruwe olie op gelijke wtjze
als de benzine zou worden belast.
Een uur later bracht een deurwaarder haar
de mededeeling. dat zij het hotel niet mocht
verlaten en de zaak Severing tegen Severing
over vijf dagen voor zou komen.
TABLETTEN
SLECHTS
gen,voortbewogen
motoren, anderzijds.
Intusschen heerschte onder deze leden geen
eenstemmigheid over de vraag, of de in bet
entwerp vervatte regeling al dan niet moet wor
den beschouwd als het aangewezen of althans
als het beste middel om tot het genoemde doe;
te geraken
de overtuiging, dat haar politiek
Rotterdam geen onrecht doet. J
richtsnoer van een
geeft de motie niet.
Dat liet Dr. van der Waerden zich niet zeg
gen, Rotterdam moest en zou een eigen vlieg
veld hebben, minstens even goed ah Schiphol,
elthans géén van slechts secundaire beteekenis
en daarmee uit. Als u het nu nóg niet be
grijpt, Excellentie!
De minister begreep het héél goed.
En slingerde altijd hoffelijk overigens
den heer van der Waerden in het gezicht, dat
hij de centralisatie, die de Regeering als een
g’-oot nationaal belang ziet, niet wehscht. Ge
heel in strijd niet zijn eigen betoofe in 1933.
toen hij. Dr. van der Waerden, zelf met een
pleidooi voor de centralisatie kwam aandragen!
Met stomme verbazing had Iracema den brief
gelezen.
Ze moest hem nog een paar maal overlezen
eer ze hem geheel begreep. Toen kreeg zij een
Ijskoude rilling.
Over welke hulpmiddelen moest deze man
beschikken! Hoe fijn moest het net niet ge
sponnen zijn, daar hjj t had aangedurfd terwijl
hij toch wist in het ongeljjk te zijn zich zelf
bjj het gerecht aan te melden en zoq honds-1
brutaal va banque te spelen, l
Een aantal leden, die er aan herinnerden,
dat het platteland, nu zoovele spoorwegstations
zijn opgeheven, meer nog dan voordien aange
wezen is op het gebruik van autobussen, vroe
gen. of. als het ontwerp in zijn huldigen vorm
wet sou worden, geen aanleiding zou kunnen
worden gevonden, in bepaalde gevallen aan
rutobusondememingen een bijdrage uit 's Rijks
kas te verstrekken, opdat voor de platteland-
bevolking geen reisgelegenheid korne te verval
len. die werkelijk in een behoefte vóórziet.
Ten slotje verklaarden eenige leden het te
betreuren, dat de regeering niet eerder met dit
wetsontwerp is gekomen.
Gaarne zouden sommige leden zien, dat van
de omstandigheden, dat de Motorrijtuigenbe-
Ustingwet thans voor wijziging wordt voorge
dragen. gebruik wordt gemaakt om te voldoen
wan-enkele reeds lang gekoesterde wensehen, te
weten:
De groote rechtszaal, waar de sitting plaats
had. was propvol. De aristocratie van T .issabon,
in het bijzonder de dames ervan, vulde de pu
blieke tribune om getuige te zijn van het groot
ste sensatleproces sedert jaren.
De president opende met een hamerslag de
zitting en nam het woord.
„Dit proces is het droevigste, dat ik ooit
in mijn langdurige ambtelijke loopbaan heb
meegemaakt. Een echtpaar uit den hoogsten
stand der samenleving staat voor onze vier
schaar. De beide erfgenamen van een zeer ge
zinnen koopman van volstrekt* vlekkelooeen
naam.
Dg beide echtelieden hebben elkaar over en
weer van meineed beschuldigd. Van een aller-
zondigsten meineed, want het gaat niet om het
feit van het huwelijk zelf, het gaat om de
identiteit van den echtgenoot.
Ik roep eerst de namen der gedaagde getui
gen afde heer John uit Londen."
..Hier!"
Onwillekeurig kromp Iracema ineen, toen 80
den gewezen koetsier herkende, die het ver
meed iemand anders aan te zien dan den preei-
dent van het hof.
..Kellner Rowland Black, uit Londen."
„Hier!"
Iracema kreeg hoop. De rechter scheen cn-
lartijdig te zijn dat was de fcellner uit Seyds
Hotel zij herkende hem direct.
1. dat belast int: kaarten voor 30 achtereenvol
gende dagen zullen worden ingevoerd, benevens
kaarten voor een reeks van door den gebruiker
ir te vullen dagen, bijv. 60 als minimum;
2. dat worde gebróken met den regel, dat een
kwartaalkaart slechts op den eersten eener
maand kan ingaan;
3. dat een soepele regeling worde ingevoerd
voor de overschrijving van kaarten van het
e-ne motorrijtuig op het andere.
Verscheidene leden ge—” als hun meening
te kennen, dat het niet juist is. alle motor
rijtuigen, welke door andere dan aan benzine
ontleende kracht worden voortbewogen, aan de
verhoogde heffing te onderwerpen.
Vele andere leden achtten de thans gekozen
oplossing, waarbij het bestaande tarief van de
motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd voor
motorrijtuigen, waarin een dieselmotor is aan
gebracht en daartegenover dan eenige ver
zachting wordt toegepast in de op de benzine
drukkende lasten, in beginsel een gelukkige.
Zij meenden echter, dat getracht moet wor
den met behoud van het beginsel bestaande be
zwaren zooveel mogelijk te ondervangen. Zoo
wezen deze leden in het bijzonder op de po
sitie, waarin het locale autobusverkeer zal ko
men te verkeeren.
Naar het oordeel' van sommige leden is niet
voldoende aandacht geschonken aan het feit,
dat de dieseltractie op een geheel ander plan
staat dan de tractie met benzinemotoren.
Ook heeft, men zich niet in voldoende mate
rekenschap gegeven van het feit, dat de voor
gestelde belastingverhooging voor een groot deel
een verschuiving van den druk van het luxe-
'erkeer naar het bedrijfsverkeer betêekent.
Zeer te betreuren achtten deze leden het, dat
Staat dus, naar de meening der Regeering,
voorop de etsch, dit er een nationaal vlieg
veld moet komen, de vraag waar dat vliegveld
moet worden ingericht acht zij van secundair
Ifflang Aanvankelijk achtte zij, vooral om psy
chologische redenen, ter vermijding van lederen
naijver tusschen de twee grootste steden, een
plaats als Leiderdorp het meest aangewezen.
Zou zij thans nóg aan het begin van de kwes
tie staan, zij zou opnieuw deze plaats het meest
geschikt achten. Zij heeft echter ln*de Septem
berdagen „haar zevenmijlslaarzen aangetrok
kén”, zooals de heer van Lldth, „haar loo
ping gemaakt”, zooals de heer Diepenhorst
geen zin meer heeft en dat wij eerst de beslis
sing van de rechtbank dienen af te wachten.
Ik heb het gerecht onmiddellijk van uw ver
blijf in Hotel Metropol» op de hoogte gebracht
en raad u aan u ter beschikking te houden.
Ik moet u verder meedeelen, dat u natuurlijk
onder politietoezicht ’staat en hoop, dat u niet
door eenige onvoorzichtigheid i
arrestatie dat ik gaarne zou n2e;
zult uitlokken.
Tenslotte geef ik nog uiting aan mijn smart
over het feit, dat u zelf zich in deze voor u
zog pijnlijke situatie hebt gebracht en ik zou u
willen smeeken, nu het nog tijd is, de waarheid
te bekennen en zoo een veroordeelend vonnis
te ontgaan.
Zoodra Senjor Robert Severing door het ge
recht in zijn eer hersteld zal zijn, zal hij onge
twijfeld ook weder bereid zijn om te onderhan
delen over de maatregelen, noodig om uw toe
komst te verzekeren.
Met de meeste hoogachting.
Verschillenden leden wezen er nog op,
dat de voorgestelde regeling, Indien daarin
geen aanzienlijke beperking wordt aange
bracht, zondek twijfel ernstige schade aal
toebrengen aan de Nederlandse!» fabricage
van dieselmotoren.
577
Allerlei geruchten zijn in omloop
't aanzien en den goeden naam Vi
geschaad hebben. De heer Robert Severing heeft
dikwijls genoeg pogingen tot verzoening gedaan.
Deze heeft u afgewezen, en de oprechte liefde
waarmee hij u tegemoet trad, beloond met ver
dachtmakingen, die zijn eer en goeden naam
aan tastten.
Onder deze omstandigheden heeft de heer
Severing het eenige mogelijke middel om zijn
goeden naam te herkrijgen te baat moeten
nemen. Sedert gisteren is hij tijdelijk als leider
der firma teruggetreden en heeft het gerecht
ambtelijk een procurator benoemd.
Mijn cliënt heeft verder het gerecht medege
deeld, dat u hem van meineed beschuldigt, en
den officier van justitie verzocht, rechtsingang
tegen hem te openen. a
Echter heeft hij natuurlijk: gelijktijdig u
wegens meineed moeten aanklagen, want omdat
u onder eede verzekerd heeft niet zijn echtge-
noote te zijn, is het zonder meer duidelijk, dat
een van u beiden een meineed heeft gedaan.
Ik reken het tot mijn plicht, u mede te deelen,
dat de getuigen, die mijn diént tot staving zijner
verklaring aan het gerecht heeft opgegeven
reeds op weg naar Lissabon zijn.
Wanneer u. tot op heden zooals ik uit uw
brief meen te moeten lezen nog geen dag
vaarding hebt ontvangen, kan det slechts omdat
deze is verzonden na het vertrek uit Madeira.
Het is uitstekend, dat u nu te Lissabon zijt.
zoodat de zaak voortgang kan hebben.
Het zal u zonder meer duidelijk zijn, dat per
soonlijk contact tusschen en mijn cliënt nu
r
Thans wil hij twee gelijkwaardige vliegvelden.
Het nationale belang opofferen aan het stede-
HJke!
Dat is benepen politiek.
Waarmee, naar wij vertrouwen, de Kamer
Donderdag, wanneer er wordt gestemd niet zal
meegaan.
Verscheldenen hunner waren van oordeel, dat
ten beter middel om de bedoelde ongelijkheid
eg te heffen gelegen is in de afschaffing van
d motorrijtuigenbelasting jopr auto's, welk»
door middel van benzine worden voortbewogen
ringezien daarvan een sterke uitbreiding van
Let motorisch wegverkeer en een daarmede ge
lijken tred houdende' stijging van de opbrengst
van de heffingen op benzine zouden zijn te
verwachten. De verhoogde heffing zal slecht'
o, het wegverkeer drukken en het railvervoer en
het vervoer te water, welke voor een zeer be
langrijk gedeelte met dieselmotoren plaats vin
den. vrij laten. Het gevolg daarvan is, dat het
bedrijfsleven in aanzienlijke mindere mate, dan
mogelljk zou zijn, baat zal vinden van het
prachtige nieuwe wegennet
Drie soclaal-democraten zaten elkander met
gure gezichten aan te kijken; dr. van der
Waerden, met zijn grijze sikje en zijn leven
dige oogjes zat met gekruiste armen naast
professor v" Gelderen, op wiens kalen sche
del het scherpe licht van dc zljlampen weer
kaatste. Zij keken elkaar niet aan. En ze
moesten ook allebei niets hebben van Ir. Vos,
die op het eerste bankje zijn groven seberp-
gesneden kop tusschen zijn handen klemde en
met een cynischen grimlach over de neder
lagen van Rotterdam de rede van den mi
nister aanhoorde.
Het vliegveld had den twistappel geworpen
tusschen de sociaal-democratische broederen.
Dr. van der Waerden vona. dat er twee vel
den moesten komen, nét zooals er twee havens
in ons land zijn; prof, van Gelderen vond er
één voldoende mits gevestigd op een geo-
graphisch centraal gelegen punt ergens tus-
schen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en
Utrecht; ir. Vos achtte Schiphol, in de on-
middellijke nabijheid van de grootste der be
trokken steden gelegen, de meest aangewezen
plaats voor een centraal vliegveld.
Dat waren zoo de drie voornaamste meerlin
gen in het debat over de vliegveldkwestie, die
vanavond, bij de voortgezette behandeling van
het Verkeersfonds, uit de Kamer naar voren
kwamen. Daaromheen groepeerden zich de an
deren. Bij dr. van der Waerden, die de zorg
voor luchthavens als een aangelegenheid van
de Rijksoverheid aangemerkt wilde zien en die
eventueel de beide vliegvelden, zoowel Schip
hol als Waalhaven, onder één directie, één
Rljkstoezicht en één financieel en technisch
belleer wenschte te stellen, ppdat zij niet in
het vaarwater van stedelijke belangen elkander
zouden bestrijden en het nationale luchtvaart-
belang zouden schaden, sloten zich de heeren
Schilthuis (V. D.) en Posthuma (C. D. U.) mln
of meer aan. De heer Eongaerts (RK.) aarzelde
tusschen Dr. van der Waerden’s standpunt en
“dat van diens partijgenoot Prof, van Gelderen.
Indien het Schiphol moet worden, dan moet
ook Rotterdam zijn deel krijgen meende hij,
maar een nationale oplossing, gelijk de aanleg
van een vliegveld in Leiderdorp, is dit niet. Dat
vond de heer van Lldth de Jeude óók. Ronduit
de partij van Leiderdorp kozen de heeren Krij
ger (C.H.) en Diepenhorst (Alt.) terwijl Ir. Vos
alleen steun vond bij den minister.
Minister van Buuren blijft tusschen de dik
wijls hartstochtelijk om hem neen slaande mee-
nlngen altijd de hoffelijkheid zelve; duidelijk,
beslist, een hartig woordje apprecleerend, maar
steeds correct. De gemoederen mochten be
wogen zijn, hetgeen zich demonstreerde in het
feit, dat vele tientallen leden om in de ter
men van dezen avond te blijven voortdurend
been en weer pendelden tusschen het spreekge
stoelte en de ministerstafel al naar gelang er
van de eene of van de andere zijde werd ge
sproken. de minister wond zich niet op, zette
kalm het standpunt van de Regeering uiteen.
En dat was volkomen helder.
De Regeering acht, aldus minister van Buu
ren, op de aller-eerste plaats centralisatie van
het nationale luchtverkeer gewenscht. Zooals
Iedere kleine haven, die niet het eind- en begin
punt van groote lijnen kan worden, het ver
standigst doet het transito-verkeer tot zich te
trekken omdat zjj daardoor verbindingsmoge
lijkheden krijgt, die zij zelf niet kan onderhou
den, zoo moet ook een klein land als het onze
volle profijt zien te trekken van het transito-
verkeer, dit verkeer over onze vliegvelden zien
to lokken, omdat dit niet alleen in feite de be
langrijkheid zoowel van het binnenlandse!» als
van het buitenlandse!» reizlgersvervoer over
treft, doch ook de meeste mogelijkheden biedt.
Welnu: wil men het transito-verkeer lokken,
wil men de groote buitenlandse!» lichtlijnen
ertoe bewegen binnen onze grenzen te landen,
dan moet men twee dingen doen: ten eerste
zooveel mogelijk het aanbod van lading concen-
treeren op één vliegveld en ten tweede dit ééne
vliegveld zoo goed mogelijk outilleeren. Het na
tionale belang van ons land op luchtvaartge
bied eischt dus, naar het oordeel der Regeering,
één nationale luchthaven. Verdeeling staat
gelijk met verspilling. Het belang van een of
andere stad moet wijken tegenover het natio
nale luchtvaartbelang. Dat gebeurt niet alleen
in ons land, maar ook elders. Antwerpen bij
voorbeeld heeft geen vliegveld van eenige be
teekenis. Daar gaat geen enkele internationale
lijn van uit. Daar wordt alleen maar een vijf
tal pendeldiensten met Brussel
Dat is alles.
In de te Amsterdam onder voorzitterschap
van den bondsvoorzitter, den heer H. P. J.
Bloemers. gehouden vrijwel voltallige winter
vergadering van het algemeen bestuur van den
Koninklijken Nederlandschen Toeristenbond
A.N.W.B. is de begrooting voor 1939 goedge
keurd en vastgesteld op een eindcijfer
f 1.139.800.
Tot leden van het dagelijkse!) bestuur
vervolgens, ter vervanging van de heeren
J. Bergsma. die reeds in 1937 als voorzitter van
den A.N.W.B. af traden daarna tot eerlid van
het D. B. werd benoemd, en H. F. M. E. graaf
van Limburg Stirum, die wegens persoonlijke
redenen zijn functie als lid van het D. B. neer
legde. benoemd de heeren W. N J. Baekers, in
dustrieel té Eindhoven en Hl de Bordes, bur
gemeester 'van Bussum. Tol buitengewoon lid
van het D. B. (vacature mr. Nauta) werd ge
kozen jhr. mr. W Michiels van -Kessenich,
van Maastricht. Herbenoemd werden tot bui
tengewone leden van het D. B. de heeren C.
R. T. baron Kraüenhoff en Ernst Crone.
Tot lid van het algemeen bestuur werd, ter
vervulling van een vacature in afd. 10 (Fries
land) gekozen jhr. mr. P. M Baerdt van Smi-
nia te Oldeboorn.
In de vacature, .ontstaan door het overleden
van den heer A. ’J. W. Wienholts Koestal te
Oosterbeek. werd tot stemgerechtigde in de
afd. 7 (Gelderland) gekozen mr. H. T. Obreen.
bondsconsul te Zaltbommel.
Na afloop der vergadering werd de nieuwe
A N W B -propaganda-film gedraaid, welke op
de bondspropaganda-avonden wordt vertoond.
Dr. van der Waerden Het zich niet overtui
gen. Hjj diende een motie in, waarbij de Re
geering werd ultgenoodigd ook Rotterdam met
een vlieghaven te bedenken, passend bij zijn
beteekenis in het internationale, verkeer, een
motie, die mede werd onderteekend o.a. door
cc heeren van Lldth de Jeude en Bcngaerts.
De minister bewonderde aanvankelijk'de for-
muleering dezer motie niet. De Regeering heeft
van thans
Een duidelijk
anders-gerichte politiek
De laatste dagen waren voor Iracema één
onafgebroken kwelling geweest. Ze had haar
hotelkamer niet verlaten; zich zelfs het eten
boven laten brengen. Toch was het haar alsof
zij de oogen van heel Lissabon op zich gericht
voelde. lederen dag kreeg zij bezoek van haar
rechtsgeleerden raadsman, Dr. Monteiro. Een
zeer bekwame man, maar zij kende hem niet.
Zjj vertrouwde niemand meer. Daar zij nu
toch eenmaal een advocaat hebben moest, had
zjj de balie gevraagd haar er een aan te bevelen.
Dagelijks kreeg zjj brieven. Van menschen die
zich allen vrienden haars vaders noemden, velen
van hen had zij als jong meisje, toen ze ook in
Lissabon leefde, gekend. Al deze lieden gaven
haar raad betuigden haar hun vriendschap,
maar zij had in geen enkelen van hen vertrouwen.
Ze was den toestand van vertwijfeling weer zeer
dicht nabij en maskeerde dit alleen door te doen
alsof allee haar onverschillig liet.
3e zag tegenover zich een wemeling van
tegenstanders, waartegen zij'zich niet opgewas
sen voelde en de eenige vrouw, waarnaar s*j
e
Blijkens het voorlooplg verslag der Tweede
Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van
de Motorrijtuigenbelastingwet hadden zeer vele
leden met. Instemming gezien, dat de regeering
thans het initiatief heeft genomen.lot wegne
ming van de ongelijkheid in belastingheffing,
welke bestaat met betrekking tot het gebruik
van motorrijtuigen, voorzien van benzinemoto
ren. eenerzijds en het gebruik van motorrjjtui-
door middel van dlesel-
En zoo kwam de Kamer in de Zuiderzee
terecht in de behandeling van bet Zulder-
zee-fonds wel te verstaan, waarbij verschillen
de afgevaardigden, de heer van der Zaal (A.R.)
e.a. den minister vroegen een „zelfstandig-
heldspolitiek" te willen voeren een politiek,
die den Zulderzee-visschers niet meer op de
plaats, waar zij vast liggen. „drooggelegd” laat
z'tten, doch hun een nieuw zelfstandig bestaan
„op eigen beenen" terug schenkt. De heer
Stumpel (RK.) liet in het midden of de kruk
ken intact moesten blijven, dan wel diende
weggeworpen en pleitte voor een rechtvaardige
schadevergoeding, hoe dan ook, als een natio
nale plicht. De Minister overweegt en hij
overweegt nog allerlei meer; een sluis bij
Kuinre en de aansluiting van de Wieringer.
n:eer-gemeenten bjj de gemeentelijke indeeling
rondom dit nieuw-gewonnen land heen, enz.
Met onverflauwde belangstelling volgde een
grdbte groep Volendammers op de gereserveer-
oe tribunes de debatten. Tot laat, laat in den
racht, toen aan de overzijde nog slechts enkele
Vaste klanten met hun ellebogen wtfd-uit over
de tribune hingen; luisterden zjj zwijgend-aan-
aachtig, met de zwijgzaamheid, waarmee Hj
nachten op de zee doorbrachten en met de aan
dacht, waarmee hun vaste blikken de netten
en de vangst bekeken.
verlangde, juffrouw Turner, zat op Madeira.
Eindelijk was de dag der rechtszitting aange
broken.
Eindelijk tenminste de beslissing.
Ook om andere redenen was het hoog tijd.
Het geld, dat juffrouw Turner haar geleend had.
begon aardig op te raken. Ook een dwaas spel,
wanneer het niet zoo bitter ernstig geweest was.
Zij, een der rijkste erfgenamen van Lissabon,
zou straks haar hotelrekening amper kunnen be
talen.
Opzettelijk las Iracema dezen
xhtendblad.
•U wilde weten, wat men van haar zei.
Natuurlijk was het actueele schandaal-
proces een dankbaar onderwerp voor alle
bladen. Naast elkaar drukten de kranten een
zeer slecht gelijkende foto van haar af op
straat geknipt en een uiterst geflatteerde van
Jenkins. Als kop stond er boven:
„Wie van beiden deed een meineed?”
Dr. Monteiro kwam haar met een gesloten
auto halen. Maar ook zoo iets had men ver
wacht en voor het hotel stond het zwart van
menschen.
Uit de laatste uitlatingen vin haar advocaat
begreep Iracema wel heel duidelijk, hoe slecht
haar kansen stonden. ,Jn elk geval hebben wij
doctor Costa aan onzen kant."
Z0 antwoordde niet en had hem het liefst de
deur gewezen. Ze begreep heel goed, wat zijn
woorden beteekenden. Zou men haar heden
wegens meineed willen veroordeelen. dan was
er nog altijd de uitweg van bet onderzoek naar
baar geestvermogens.
Zoodra U een lepel Abdijsiroop hebt
inrenomen voelt U al direct de ver
sachtende. slUmoplossende werking.
Na elke lepel bemerkt U dat de slijm
loskomt, dat Uw hoest minder scherp
en minder veelvuldig wordt. Ge tuit
U prettiger voelen, minder afgemat.
Binnen enkele dagen sal Abdijsiroop
dien naren hoest verdreven hebben.
Deze werking dankt AKjKER’s Ab
dijsiroop aan haar samenstelling
uit oude beproefde geneeskruiden,
waaraan nu nog is toegevoegd de
krachtig hoeststillende stof codeïne.
Terecht zegt men thans dan ook
..'•-Werelds beate Hoestsiroop'* ia.
.Misschien heb je gelijk. Je bent nog jong
de jeugd is niet zoo gauw geneigd iets op
*e geven. Helaas, ik kan ónmogelijk met je mee
Risen en ik ben zoo weinig bekend in Lissabon,
d»t ik je niet eens het adres .van een goeden
Advocaat kan opgeven.”
Met de eerstvolgende scheepsgelegenheid voer
Iracema naar Lissabon. Het bedrag, dat juf
frouw Turner ter harer beschikking had ge-
«teld, overtrof verre haar verwachtingen. Rustig
kon zjj nu in Lissabon den gang der dingen
•fwachten.
Ze stapte weer af, in hotel Metropole, waar
haar tenminste reeds kende. Van daaruit
•chreef ze aan Dr Vieira.
„Ik wil mijn rechten doen gelden en ein
delijk orde op mijn zaken stellen. Daar u
in kwaliteit van advocaat der tegenpartij
aan mij geschreven hebt, verzoek ik u
alvorens mij tot het gerecht te wenden
om een bespreking.
Het antwoord kwam spoedig.
„Hooggeachte Mevrouw,
Da aangelegenheid staat er nu anders vooe,
«tn tijdens uw laatste verblijf in Lissabon.
i --
het uitdrukte. Niet in de eerste plaats, orn
aat de koeten iets hooger dreigden te wor
den, dan aanvankelijk geraamd en omdat
dc toestand der staatsfinanciën in dien tijd
iets minder rooskleurig werd ingezien, dan en
kele maanden tevoren, doch vooral om een an
dere, heel ernstige reden. In de September
dagen eischte Defensie een spoedige beslissing
cmtrent het vliegveld omdat de nieuwe mili
taire vliegvelden met den meest bekwamen
spoed moesten worden ingericht.
Rotterdam bood toen actie ven tegenstand,
veigerde loodsen voor de militaire luchtvaart
op Waalhaven toe te laten. De Regeering zag
zich toen gedwongen haar aanvankelijk plan
een burgervUegveld in het midden, in Leider
dorp, en terzijde op Schiphol en Waalhaven
twee militaire luchtvaartterreinen, prijs te ge
ien en een'-heel nieuw plan op te stellen. In
dat plan had zij Waalhaven en Schiphol niet
meer voor militaire doeleinden noodig doch
daarin paste Schiphol wel uitstekend als cen
traal burgervUegveld. Waarom dan 12 millioen
extra uitgeven voor Leidersdorp!
Rotterdam zal Waalhaven wel kunnen behou
den doch zal er, terwille van de nationale be
langen, in moeten berusten dat de Regeering
dit vliegveld als secundair beschouwt en het
niet dezelfde plaats in het internationale lucht
verkeer toekent als de ééne nationale lucht-
taven schiphol. Dat neme men echter niet te
tragisch. Vergeleken bU Leiderdorp scheelt de
cfstand Rotterdam precies een kwartier. Als
men nu weet dat het centrum van Londen 50
minuten van Croydon Ugt, het centrum
Kopenhagen even ver van het bijbehoorende
vl»gveld, het centrum van Parijs 53 minuten
van Ia Bourget, dan hoeft men toch over de
70 minuten, die Rotterdams centrum van
Schiphol komt te liggen, wanneer de wegen
daarheen voltooid zijn, geen ach en wee te
roepen.
|g j
Geef dit jaar Lux Toilet Zeep m Kerst-
verpakking! Als Uw kennissen dit keurig
uitziende geschenk ontvangen, zijn zij ver-
heugd, dat er Lux Toilet Zeep inzit.
Maar de vreugde stijgt ten top. als zij
L\ °°h nog een prachtig crêpe georgette
Av zakdoekje ontdekken .en een sierlijk
uitgevoerde kalender vafl 1939. Een
■jk\ smaakvol en waardevol 'geheel, dat
U toch voor slechts 50 cent kunt
i. tak\ ^riÏ9*n- Verhoog de feestvreug
de van Uw kennissen met a
zulk een welkome
Kerstverrassing I