IS CHRISTUS Menschen KERSTMIS IN EUROPA com? tot Bethlem treden un Mater Dei of Mater pia g op Wij tasten in het duister 25 December HI ge En l- De aanbidding der herders, naar een ecMdetü mb Goseeggto jnuseum te Berlijn u> L Is K~. ZUSTER MARIA VAN GRAVE Hier intense kerkelijke viering elders een orakel m de eerste eeuwen van aUn bestaan had het< In C Franhryk II den beesten V i - J h r* Ad IK Illi eere >p a: at r. r. 35? tie School, Ni-’ ïld, vinden wij g. ar et te hebben verworven om hun Geboorte van Christus een king te geven, dan moetej op de sarcophagen, de gieën van de Byzantiji merkwaardige symboljl komen wij tenslotte o> U ■a lerde van de men 17, waar- stllte ge- 1- 1- 85 luiiiiinhihiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Relief op sarcophaag in de St. Celsuskerk te Milaan; de oudste afbeel ding van Christus’ Geboorte (4e eeuw) Bidt dat hü daer uyt wfl jagen Dat srjn Godthey^ mocht mishagen Z.i er woone in eeuwigheyt! gen, en zijn voorstellingen van den Kerstnacht moeten wij tot de beste rekenen, die ooit ge schilderd zijn. Het lichten aan den hemel dóór het groote driegesternte: Leonardo da Vind, Michelangelo en Raphael werd het hoogtepunt der kunst in Italië. Michelangelo heeft echter geen enkele geboorte geschilderd of gebeeldhouwd, Raphael schilderde meer dé madonna op de eerste plaats. Zijn Madonna del Granduca bij voorbeeld is een meesterwerk van liefelijkheid en schoonheid en toont duidelijk den invloed van zijnleesmees ter Peruglno. Ook Leonardo liet eigenlijk geen beeltenis omtrent Kerstmis na zijn „Aanbid ding der Wijzen” in de Uffizi is onvoltooid. Zeer bekend zijn de- schilderingen van Cor reggio. Zijl) uitbeelding van de geboorte is de zuiverste poëzie, overgebracht op het doek. Als wij echter zijn kostelijk schilderij uit Dresden bezien, vragen wij ons af, of het niet te ly risch, te onrustig is. te overdreven; er zjjn geen bezonkenheid en geen rhythme in. Was Cor reggio niet te gevoelig voor ulterlijk schoon zijner figuren, te zinnelijk en te verlangend, zijn technisch meesterschap te toonen? Dat brengt een valschen toon in dft bekende Kerst- mis-schilderstuk, dat echter toch nog eén- won der Is van schoonheid. d'Engelen die songen vrede Dat de goede menschen mede Glory geven Godt van al! Een'ge herders, van de oprechtste, Seer eenvoudich, van de slechtste Brengen giften in den stal. Wanneer wij vervolgens op zoek gaan naar mannen, die voldoende vaardigheid en oefening *- -- gedachten over, de t^komener uitdrük- wjj ons oog richten Mozaïeken en rnonolo- :he kunst met al haar ie overleveringen. Dan Giotto, den eigenlijken grondlegger van de Renaissance in Italië. Dat is een man, die kan schilderen. Onlnge wijden kunnen aanvankelijk misschien glimlachen om sijn opvatting van het perspectief, en de lede maten en gewaden van zijn figuren vergelij ken met de houten marionetten van de pop penkast; het is een feit dat hij, wanneer hij een liggende figuur wil uitbeelden, haar.eenvoudig weg op de zijde legt, zonder een lid te buigen et een spier te doen bewegen. Maar trots dat alles voelen wij, dat zijn menschen beginnen te leven. Al zien wij niet, zooals later bij Titiaan Kerstmis, het innigste, UefeliJkste, schoonste feest van het gansche jaar! Het wordt gevierd over geheel de wereld, natuurlijk op velerlei wij zen. Wanneer wij die nagaan, zullen wij stuiten op zoo sterke contrasten, dat wjj het Kerst feest, zooals wy het kennen, nauwelijks er in te rug zien! Het „Christmas” der Engelschen Is en blijft een vrij nuchter feest, de „Heilige Abend”, zoo als de Duitschers dien kennen, is voor de Brit ten een vreemd begrip. Wel verzorgen de radio- omroepen in Londen, Daventry, etc. hun „Kerst- programma”, maar van een heerlijk, huiselijk feest is in Engeland niet veel sprake en zeker niet in de groote steden. Wat men in Engeland’ als Kerstgebruiken kent, is doorgaans „geïmpor teerd" en de Britten doen weinig moeite t feest een eigen karakter te geven. De eigenlijke, tra- ditioneele beteekenis hangt samen met de mist letoe. welke door de jongeren in hooge wordt gehouden, om begrijpelijke redenen. aanbidt haar Kind in een bosch, in een tuin vol rozen, omgeven door engelen, of ordestlch- ters of de schenkers van lïet schilderij, zooals bij Peruglno vaak voorkomt. Dikwijls is de grens 1 moeilijk te trekken of het nu eigenlijk een Ma- I donnabeeltenis 'is of een voorstelling van het Heilig Gebeuren van den Kerstnacht. Lucca omgeeft zijn Kerstkind gaarne met dë zingende engelen en geeft 'zoodoende de hoofdgedachte 1 van het Gloria in Excelsis. Dan komen Pol- laiuolo, Ghirlandaio en Botticelli de goud- smldschool genaamd, daar zij allen hun loop baan begonnen waren als goudsmid. Een heel andere opvatting van anatomie en techniek breekt zich baansDe streng religieuze opvatting wordt vermengd met landschapsschilderingen, i heele paleizen en personen van hun tijd komen er op voor. Men kan in Senige herders!iguren ontwijfelbaar de typen herkennen van de edel ste burgers van Florence, die van schapenteelt evenveel verstand gehad zullen hebben als onze hedendaagsche magistraten. Had men een min- dere gedachte van de heiligheid van Kerstmis, of.,een hoogere van de waardigheid van den mensch? Bij de schilders uit de Umbi colo, Alumno, Peruglno bijvooi weer een andere opvatting: rust, geheimzinnig heid misschien, eerbiedige aandacht. Ook Vene tië had zijn eigen richting. Aan fantasie krach tiger, rijker en wereldscher, schilderden de Bel lini's hun Madonna minder met jonkvrouwelij- ke teederheld dan met de waardigheid eener matrone. Te Padua waren de schilders nog meer beïnvloed door de klassieke vormen en den geest der Renaissance dan die van Venetië. Alleen Mantegna heeft ons op eenvoudige ma nier veel te vertellen over Bethlehem en de geboorte. Lorenzo di Credi uit Florence vereenigde vele goede eigenschappen van verschillende rlchtln- Het heerlijke familiefeest van Kerstmis is er weer. En wij zouden het niet graag missen. Be halve dat Kerstmis voor godsdienstige zielen een der grootste feesten van het kerkelijk jaar is, heeft het familieleven deze kerkelijke viering als het ware tot een motief gemaakt om aan het gezin een reden te verschaffen den familieband tusschen de huisgenooten nauwer aan te halen. Kerstmis Is een huiselijk, een genoeglijk feest Vooral daar, waar de eenvoud de familieleden nog weet samen te brengen rondom een stal of Hier (Toprechte ootmoedigheyt: Daar uw Godt con alles hebben Leyt hier in een arme crebbe: Past dat op syn majesteyt? V Wilt aen Hem doch vurigh vragen Dat -g'hem mooght int herte dragen; Maeckt dat ghy dies sijt bereyt; als voor ons. Wanneer wij zijn Christus* Ge boorte bezien In de Sancta Maria dell’ Arena, genaamd de Scrovegni-kapel te Padua merken we de ónmogelijkste rotsen op, die pogen een stal voor te stellen. Sint Joseph staat er sla perig en met een simpele uitdrukking bij, maar boven 't dak is de hemelsche muziek en binnen in den stal is de verhevenste blijdschap; want de Moedermaagd neemt haar pasgeboren Kind op de armen en een buitengewone teeder- heid, een wondermooie zorgzaamheid leest men in ieder gebaar, in heel de uitdrukking. Wie dieper doordringt zal leeren inzien, dat Giotto een der heel grooten is vóór de Renaissance. Dit was het eerste, wat de veertiende eeuw wist te geven, en voor de volgende* honderd jaar werd het niet overtroffen. Fra Angelico schil derde de geboorte met overgave en toewijding, maar zelf wist hij wel dat zijn schilderingen van den hemel rijn beste werk waren. Fra Angelico was op de aarde, in Bethlehem, niet zoo goed thuis als hierboven. Van den grooten kunstvemleuwer, den geweldigen MasAcio, kennen wij geen voorstelling van de geboorte van Christus. Het scheen of hij de taak van Giotto moest ovememen, hij stond op den drem pel van twee tijdperken ln de schilderkunst, maar zijn al te kort leven zal hem helaas niet de gelegenheid gelaten hebben, ook dit onder werp aan te vatten. Anderen plaatsten de gestalten van de Moe der Gods, den Heiligen Joseph of de Drie Ko- nlngen zoozeer op den voorgrond Ai geven de zen door de pronkerige overlading der gewa den zulk een gewicht, dat de heiligheid en ver hevenheid van de gebeurtenis op den achter grond raakt; het Godflelljk Kind is daar niet langer Vet voornaamste. Het is voldoende, in dit opzicht op het werk van Simone Gentile da Fabriano te wijzen en naar Muranl. Slechts de etalages van een Juwelier kunnen eenlg Idee geven van de overladenheld met kostbaar heden en juweelen, die men op hun schilderijen aantreft. In het jaar 1430 kwam een weesjongen in het klooster der Carmelleten te Florence, die den goeden naam van die' kloostcrgemeerïte in gevaar dreigde te brengen, maar de kunst groo te diensten bewees. In de kunstgeschiedenis draagt hjj den naam: Fra Filippo Llppi. Zijn penseel schiep een prachtige natuurlijkheid. Hjj trad uit het kloosterleven, raakte op dwaalwe gen en in slecht gezelschap, en toch heeft hij veel vroomheid en innigheid weten te bewa ren, want slechts weinigen, zooal eenigpn van zijn tijdgepooterï, hebben d» geboorte van Je» zus zoo treffend geschilderd als hij; zijn.-schil derij met de H. Maagd in *t bosch toont, waar toe hij in staat was. Deze voorstelling geeft een Indruk van de wijze, die langzamerhand geliefd werd bij de schilders in Italië. De plaats der handeling, de omgeving, de historische bijzon derheden 'komen niet meer in overweging. De eerbiedige bewondering en aanbidding door de Moedermaagd van Haar Heiland, die als Haar Zoon op de wereld is gekomen, wordt het hoofd- thema. Het is niet meer de Mater Del der theologie, maar de Mater pia van het mensche- lijk hart. stalleke, kostbaar of van bordpapier, doch steeds het zinnebeeld van het groote Geheim, dat zich eens voltrokken heeft in een der grotten van Bethlehem. Zoo weet dan het meerendeel dier christelijke zielen, die zich telken Jare huis aan huls op den schoenen Kerstdag verblijden, niet beter, of op dien datian, op 25 December, aan schouwde eens het Jezuskind het wereldlicht. En zoo wij nu hier neerschrijven, dat wjj geheel en al in het duister tasten omtrent den geboorte datum van den Heiland, zelfs zoo, dat geen en kele datum zelfs niet als slechts waarschijnlijk kan worden opgegeven, zullen zij ons dit niet kwalijk nemen, daar wij met dit geschrijf niet in het minst de bedoeling hebben hen van dit mooie feest te berooven. Niets is minder waar: wij wenschen vurig de Kerstmisviering in het gezin te behouden, maar ook niets is minder waar, dan dat Christus op 25 December zou ge boren zjjn. Het kan vreemd klinken, doch een feit is het, dat de tjjdgenooten van Jezus, of ten minste de Christenen uit de eerste tientallen jaren na Diens dood, zich niet de moeite getroost hebben eens na te gaan, op welken datum Jezus geboren is. Men kan dit echter den Oosterlingen uit dien tijd niet te zwaar aanrekënen. Pelgrims van het H. Land, die zich wellicht de moeite getroost hebben den een of anderen hedendaagschen Inwoner van Palestina te vragen, wanneer hjj jarig is, zullen ondervonden hebben, dat in onze verlichte eeuw de bewoners van het Oosten niet 't minste gevoel bezitten voor verjarlngsdatums. Een Palestijner, die zijn geboortedatum kent, is en blijft vandaag aan den dag een groote uit zondel ing. Daarbij hebben de Apostelen en de eerste Christenen er nooit aan gedacht het ge heim aangaande den geboortedatum van Jezus te ontsluieren, want voor hen was de dood van Jezüs en Diens verrijzenis van veel grooter de dan de geboorte', die bijna in alle stil schied is. Voor de eerste Christenen gold als ge boortedatum de dag. waarop de mensch vaarwel kan zeggen aan dit tijdelijke en geboren wordt voor het eeuwig leven. Omstreeks het Jaar 200 berispt Clemens van Alexandrië dan ook dege nen, die hun tijd zoek brengen met het onder zoek naar den geboortedatum van den Heiland. In het Oosten was er wel een belangrijk feest ontstaan op Januari, waarop herdacht werden de geboorte van Jezus, de aanbidding der Drie Koningen en Zijn doop. De oorsprong van dit feest ligt geheel in het duister. Het Westen nam dit “leest van 6 Januari spoedig van het Oosten over, doch voor de Westersche mentaliteit was een feest met driedubbele herdenking al spoedig te topzwaar. Drie groote geheimen op eenzelf- den dag te vieren vonden de Christelijke Romei nen. die tussche.i de jaren 243 en 336 Rome be woonden, een te groote economie van tijd en een te ver gedreven spaarzaamheid 4an feesten. Uit verschillende documenten weten we zeker, dat er voor het jaar 243 géén Kerstfeestvlering, als dé onze op 25 December, bestond, terwijl dit feest in het jaar 336 op 25 December wel door Paus Llberius herdacht is. Ofschoon men gedurende de eerste eeuwen van het bestaan van de Kerk nooit op den eigen lijken geboortedatum van Christus gelet heeft, kan men toch wel een zeer goede verklaring vinden, waarom sedert 336 Christus’ geboorte jukt op 25 December gevierd wordt. eigenaar en de ezel de kribbe van zijn iter, maar Ikfaël erkent mij niet, mijn volk i Er zou nog veel te zeggen zijn over andere meesters, die Christus’ geboorte ook op Won dermooie wjjze hebben uitgebeeld. Wij denken aan een Van der Weyden, een Murillo. Maar wanneer wfj ons hier beperken tot de Italia nen, weten wij, dat wjj reeds een duidelijk over- Ook dé omgeving toont vele variaties. Maria het ln trekken, gaven van *- ‘een ontwikkeling, die haar oorsprong vond in de eenvoudige voorstelling in de St. Celsuskerk van Milaan. Men kan het werk grot vinden en stuntelig als een klnderteekenlng. Men kan inderdaad aannemen, dat tegenwoordig op elke kunst school driekwart der leerlingen bet gegeven be ter zouden uitvoeren. Maar de geest, het ge voel. de oprechte eerlijkheid ervan bewijzen ons, dat de man, die dit gemaakt heeft, den .geest van het wareKerstfeest reeds heeft begrepen en dat hij dit tafereel vervaardigde, omdat hij aan het onderwerp geloofde en er diep door getroffen was. En dat is meer dan men van vele kunstenaars zou kunnen zeggen. Hoewel wij van een waarlijk mooi kunstwerk iets meer verlangen dan alleen zuiver gevoel en verheven opvatting.'toch zullen wij, als wjj te kiezen heb ben tusschen volmaakte techniek of eerlijk ge- voel, de voorkeur geven aan het wezenlijke "boven den schijn, zullen wij liever een schoonen Inhoud zien dan alleen een schoenen vorm. epstmis B Beeldende kunst J w het t*™1 “u het bloed kloppen onder de ll'l/il huid, de gezichten verraden toch gedachten en IV; X'V gevoel, zij nemen werkelijk deel aan de gebeur- U| p^WBaw*' tenlssen, die voor hen evenveel gewicht hebben ‘llJli N als voor ons. Wanneer wjj zijn Christus* Ge- moeder, een zeer» vruchtbare maagd, bescherm ster van alle geslachten. Wjj krijgen dus nu. dat in-hetOosten en sédert de derde eeuw in het. Westen, in den nacht van 24 op 25 December de hemelsche Maagd een nieuwe Zon voortbracht. De nieuwe zon begon dan een nieuw levensjaar. Wij moeten het den ouden niet kwalijk nemen, dat zij over een nieuwgeboren zon spraken, wanr we gebruiken aelf nog de uitdrukking nieuwe maan”. Christus nu was reeds door den ouden Simeon in den tempel het Licht der volkeren genoemd. ^de H. Cyprianus noemt Jezus de ware Zon en den waren Dag. Malachias, de profeet, zegt, dat „er een Zon van gerechtigheid zal opdagen’’. Keizer Hellogabal stett in 218 in Rome den eeredienst van Mithra in. den, god. die het sym bool was van de zon. Deze Mithra krijgt op 25 December zijn grootste feest: natalis invictt het geboortefeest van den onoverwinbare. Keizer Aurelius doet voor dien god een tempel bouwen, dien hjj op 25 December 274 plechtig inwijdt. Wat was nu gemaklylijker dan voor de nieuwe chrtstengenunaH^iet^fluotste feest van Mithra, de geboorte van de zon. nog te doen vieren maar ■dan met een veel .edeler beteekenis. nJ. als net feest van den geboortedatum van de eeuwige Zon, van het ware Licht. Het mag ons dus niet hinderen, dat Christus naar allé waarschijnlijkheid niet op 25 Decem- •ber geboren is; deze datum is na 16 eeuwen van kerkelijke traditie zóó met onze liturgische men taliteit en intieme familieleven samengegroeid, dat wij dien dag met genoegen zien naderen an eenmaal aangebroken, hem doorbrengen in ge voelens van dankbaarheid jegens het geboren Kind van Bethlehem, dat waarlijk voor oprechte navolgers van Ztjn^. leer een zonnelicht ia van een onoverwinbare. Q iU«r thêëZe. 4no<4sa - fr *h CiwmwW T t it den tijd, dat het Kerstfeest zijn plaats I I begon te krijgen in het kerkeljjk jaar, omstreeks de twëede helft van ctajwi, eeuv?, stamt ook de eerste voorsififflïF- Christus' Geboorte, welke wij kennCQMF kerk van den H. Celsus te Milaan kan een ruwe steenen sarcophaag bezichtigen, met vtjf voorstellingen uit het leven van Christus. De eerste daarvan is, zoover ons bekend, de oudste voorstelling van de geboorte van den Verlosser. Het is een relief, een ruw en uiterst primitief beeldhouwwerk, gelijk men aan onze afbeelding kan zien. Met heel weinig vaardig heid is het door een onbekende hand uitge houwen, en als technisch kunstwerk is het van geenerlei waarde; als openbaring echter van kinderlijk geloof en eerbiedige vereerlng is het zeer kostbaar. Hoe eenvoudig en t^elijk hoe realistisch heeft de beeldhouwer het gebeuren voorgesteld! Het Kindje ligt, in doeken gewik keld, in een kribbe. Het stroodalt er boven is blijkbaar het dak van een stal, want deze een voudige kunstenaar weet nog niets van de la tere overlevering, die de plaats Van Christus’ geboorte naar een grot overbrengt. Ook de os etude ezehZijn er bij, en niet maat'zoo toeval- lig. omdat ze nu eenmaal bij een stal behoo- ren, heeft de beeldhouwer ze er bij geplaatst, maar in samenhang met de woorden van den prdfeet uit het Oude Testament: „De os kent zijn mees! waardëert mjj niet."* Geen van de groote en wijze mannen is aanwezig, geen wijzen uit het Oosten, zelfs niet de éénvoudige arme boeren, de herders uit Bethlehems omgeving, om' de konjst des Heeren te begroeten. Ieder onder- deel van dit eenvoudig beeldhouwwerk verhaalt van de armoede, de nederigheid en hulpbehoe vendheid, waarin het Kind Jezus werd gebo ren. En waar is de Maagd Maria, Zijn Heilige Moeder? En waar is Sint Joseph, haar bruide gom en behoeder? Zelfs deze gestalten ontbre- J ken. want de kunstenaar wil al ons denken en voelen richten op de centrale figuur, het Kind je in de kribbe. Maar één straaltje van de he melsche glorie wflde hij er ’toch op aanbrén- gen, een kleine aanduiding, dat déze geboorte, naar het ulterlijk zoo gering en armoedig, er toch een was van bovennatuurlijke beteekenis en goddelijke verhevenheid. En daarom plaat ste hjj een Engel op het dak, die in bewonde rende aanschouwing de rechterhand omhoog heft, terwijl de linker het kruis vasthoudt, het teeken van den lijdensweg, dien de pasgeboren Knaap eenmaal zou gaan om de menschheid te verlossen. Rust op stroy den akiermeesten In dit dun gedackt gebou, Daer was' vier noch schou te vinnen. Maar een os en ezelinne Dienen Hem hier voor de kou. In Frankrijk is de kerst-dennenboom even- zoo onbekend als het feest van Sint Nicolaas. Een uitzondering hierop maken enkele families, wier voorouders uit den Elzas kwamen. Bre tagne heeft wei meegeholpen den kerstboom in Frankrijk te brengen, doch men ziet er meer een pleziertje voor de jeugd ln. Kinderlijke gezangen als ,Xa belle Nuit” en ..Mon bon^Sapln’ pogen de Kerststemming te verhoogen. Briefkaarten en kleine visitekaartjes, met een sierlijk kopje in een der hoekjes „Petit Jesus”, worden naar kennissen en vrienden gezonden. Ook ta Frank rijk mogen de kinderen hun schoenen onder den schoorsteen zetten. Als de klok 12 slagen slaat en daarmee Kerstmis inluidt, gaat katholiek Frankrijk naar de Nachtmis. De Nachtmis blijft hier ln hooge eere en evenals ln de ge- loovige Zweedsche dorpen behoort het tot eeh eereplicht in den Kerstnacht ter kerke te gaan. Na beëindiging van de Nachtmis zoekt le.'ier zijn woning op. om in familiekring een goed verzorgd ontbijt te genieten, waarvan ganzele- ver en oesters de hoofdschotels uitmaken. Rond den Kersttijd zorgt iedeae rechtgeaarde Fransch- man en Frangalse naar huis te kunnen gaan, want iedere Fransche streek heeft zoo zijn eigen gebruiken, welke men in den Kersttijd niet graag wil missen. De in dë Alpen gelegen stad Alx-les- Balns is bekend om haar kerstopvoeringen van oud-christelijke legenden, waarbij de mlddel- eeuwsche toonkunst hoogtij viert. Een uitgesproken Dultsch karakter draagt het Kerstfeest tn den Elzas. Inplaata van 8t. Nico laas heerscht daar de „Biggesel” of wel .Jlans- trapp” genaamd. De Elzassers geven hun Kerstboom niet op, ofschoon hun kerstviering in alle opzichten vroom is. De Italianen kennen geen „Witten Kerst nacht", zooals hij door zoovele dichters is be zongen. Toch viert Italië zijn Kerstmis met een eigen karakter. Het feest speelt zich echter bijna geheel op religieus gebied af en het zijn de kerken, die in het middelpunt der viering staan. De schoonste kribben vindt men rond Kerstmis Bi de Italiaanecbe Wtao. In de deepen werken Christendom den strijd aan te binden tegen hei- densche gewoonten en zeden van zijn nieuwe volgelingen. Het Doopsel maakte hen - wel tot Christenen, maar door dit Sacrament verwier ven de nieuw bekeerden zoo maar niet op stel en sprong een christelijke mentaliteit. Hun liefde voor heidensche volksfeesten, plechtigheden en voor alles, wat met hun sociaal leven was sa mengegroeid, zat hun diep en zeer diep In hart en ziel geworteld. In die eerste eeuwen nu was algemeen, in Oost en West, de eeredienst van de zon verspreid en het groote feest, ter eere van dit hemellichaam, was de dag der ge boorte Dit feest viel natuurlijk in den langsten nacht van het jaar, in den nacht van 24 op 25 December. Dit feest was ons al bekend uit de geschriften van egn zekeren Cosmas uit Jeruza lem, die ln de 8e eeuw veel over Oostersche godsdienstgebruiken geschreven heeft en in een zijner geschriften ons ook verhaalt, hoe in het geheele Oosten en ln het midden der derde eeuw ook in het Westen, de geboorte van de zon ge vierd werd. Nu zou men nog kunnen denken, dat Cosmas een groote fantasie bezat en met behulp van deze boeken vol schreef over ware en on ware zaken. Doch Cosmas’ bewering aangaande de viering van de geboorte van de zon wordt gestaafd door den .Kalender” van den sterren kundige Antiochus, een zeer oud document, door Antiochus ln hét midden van de tweede eeuw ln Beneden-Egypte opgesteld. Behalve een reeks aanwijzingen aangaande het opkomen en ondergaan van de zon gedurende het” Jaar, vih- den we in dien kalender ook als groot feest aan gegeven de geboorte van de zon op 25 December. In Egypte was het dien dag gebruikelijk een pro cessie te houden met een pasgeboren kind, dat de nieuwe zoa moest voorstellen. De zon had volgens dien heidenschen eeredienst ook een de geloovlgen aan de vervaardiging der kribben en beéfden mee en ln den Kerstnacht wordt, zij bet, dan nog slechts op bet platteland, de doe delzak geblazen. Geschenken worden eerst 6 Januari, het Feest van Driekoningen, uitgedeeld. Den trekt de „Piazza Navona” vele nieuwsgie rigen. Met Kerstmis eet de Italiaan zijn .Pan giallo", ’n hoogen. biscuitachtlgen taart. zijn.,ter- rone". een Smandelkoek. verder aal, sardellen- saus en maccaroni. Het Zuiden van Italië viert den avond Vóór Eersten Kerstdag met een groote processie. «Op Sicilië is de doedelzak nog veel in gebruik; de spelers spelen, naar oud gebruik, de .Pastorale”, een pakkend herderslied, dat speciaal voor den Kerstavond werd gecomponeerd. Het in West- Europa békende en beroemde .Stille Nacht, Heilige Nacht” is ln Italië weinig bekend. Sinds vele geslachten kent men op Sicilië ook den volksdans, als onderdeel der Kerstviering, de Tarantella genaamd. In Zuid-Italië vindt rrtgp kleine dorpen, waar de Kerstviering begint met hout verbranden. Ieder gooit een blok in het open vuur. Zoodra dit is uitgebrand, begeeft men zich naar de dorpskerk. Tot slot van de Kerstviering wordt *n grootsch vuurwerk ontstoken. Een uitgesproken verzoenlngskarakter draagt het Kerstfeest ln Dalmatië. De groote verzoe- ningsceremoniën worden geopend in de kerk. De geloovlgen stellen zich op ln lange rijen. Men trekt langs de heiligenbeelden, wier voeten wor den gekust. Dan omhelzen de geloovlgen elkaar en kussen elkaar op het voorhoofd. In Servië heerscht het gebruik het Kerstfeest door pistool schoten in te leiden. Zoodra_de schoten weer klinken, verlaten de geloovlgen, brandende kaar sen dragend, de hulzen en roepen elkaar toe: „Vrede op aarde! Christus is gebdtgn!” Een oud Servisch gebruik is het verbranden van een „badnlak", eeh kleinen elk, aan den vooravond van het Kerstfeest. Verkoolde resten van den elk bindt men dan aan jonge frultboomen, waarbij men bidt om «en rijken oogst. Een der- gelljk gebruik vindt men pok in Montenegro, met dit vezschil, dat, zoodra de boom verbrand is, men er wijn overgiet. In Bulgarije werd het Kerstfeest iB^vroeger- tjjden „Kolosjeg" genoemd, ofwel „wlelver- branding”. Thans noemt men het feest „Ko- leda”. waarmee men den .Kleine Kerstnacht” <14 December) en den „Grooten Kers’nacht” <25 December) aanduidt. Scharen van kinderen, die van het eene huis naar het andere trekken en met boomtakken 'op de deuren slaan, kondi gen het Kerstfeest aan. Overal, waar zij ver schijnen. worden zij door de bewoners ontvangen en feestelijk onthaald. Zoodra de klndereiybinnen komen, strooit men handenvol tarwekorrels over de hoofden uit, zulks, volgens oud volksgeloof, om een goeden oogst te verkrijgen. Maar ook aan geschenken ontbreekt het niet. Wr&eg in den morgen luis tert men met scherpe ooren. Verneemt men het geblaf van een hond, dan is dat een goed tee ken. Meft zal dan ln het komend Jaar op een vyljer mogen hopen Bedenkelijk is het, wanneer in den Kerstnacht het haardvuur in de keuken uitgaat. Ziekte en armoede kan worden -ver wacht. Daarom wordt het vuur zoo hoog moge- HJk opgerakeld. Afwisselend werpen de familie leden komoeljeknoppen in het vuur. Springen de knoppen oiien, dan is dat een teeken.^ dat het komende jaar ln vele opzichten goed zal zijn Verbranden de knoppen echter spoedig, dan is het.een slecht omen, want piekte, misoogst en armoede zullen niet voorbij gaan. IV Cpmt, hovaerdigh mensch, wilt leren csml £n Aieir daaruit U den 'tudtn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 23